Ik heb die Keter staan, en die is verbazingwekkend stevig. Alleen de klemmen die erbij zitten gebruik ik eigenlijk nooit. Maar een paar stevige schragen zoals de Toughbuilt die bij Toolstation in de aanbieding zijn, zijn ook heel erg handig.
Ik liep ook altijd te k*tten met ad hoc oplossingen. Paar toughbuilt-schragen en een plaat MDF werkt stukken beter als je iets niet-vasts wil hebben.
In mijn nieuwe klusruimte komt een echte werkbank, tot die tijd is dit prima.
In mijn nieuwe klusruimte komt een echte werkbank, tot die tijd is dit prima.
Voor gewoon klusjes in het huis kom je meestal een heel eind met een mooie bitset, een bithouder en een bitratel. Daarmee ben je eigenlijk voorzien van alles waar je anders schroevendraaiers en L-sleutels voor nodig zou moeten hebben. De Wera toolcheck wordt vaker hier genoemd, en vormt een goede basis, maar heeft wel nog een fatsoenlijke bithouder / schroevendraaier erbij nodig. Misschien nog een setje met kleine schroevendraaiers voor de kleinere schroefjes, kom je bij veel huisapparatuur al gauw tegen.Hyloba schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:26:
Hoi allen, ik zie vaak zaken passeren op youtube of forums die ik graag zelf zou bouwen of uitproberen. Hiervoor zijn verschillende hout/metaal bewerkingstools voor nodig. Idem voor klusjes in het huis. Ik heb eigenlijk enkel wat geërfd materiaal zoals een oude boormachine, een manuele zaag en wat schroevendraaiers. Het gereedschap dat ik zie gebruikt worden lijkt allemaal zo duur.
Hoe doen of deden jullie dat? Toch allemaal aanschaffen? Of wat zijn de beste meest noodzakelijke tools om te hebben, algemeen gesproken, voor hout en metaal?
Hout- en metaalbewerken zijn vrij brede gebieden. Zoals anderen al aangeven, kijk wat je met het project dat je voor ogen hebt nodig hebt, en koop op basis daarvan je gereedschap. Dan heb je met een volgend project misschien wel weer wat meer een idee van wat handig is, en kun je op basis daarvan wellicht ook betere keuzes maken.
Als je aan elektriche gereedschappen begint, denk dan vooral ook aan een bouwstofzuiger. Van de elektrische gereedschappen wordt bij mij alleen de 12V schroeftol meer gebruikt dan de stofzuiger
Ware woorden.henkie196 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Voor gewoon klusjes in het huis kom je meestal een heel eind met een mooie bitset, een bithouder en een bitratel. Daarmee ben je eigenlijk voorzien van alles waar je anders schroevendraaiers en L-sleutels voor nodig zou moeten hebben. De Wera toolcheck wordt vaker hier genoemd, en vormt een goede basis, maar heeft wel nog een fatsoenlijke bithouder / schroevendraaier erbij nodig. Misschien nog een setje met kleine schroevendraaiers voor de kleinere schroefjes, kom je bij veel huisapparatuur al gauw tegen.
Hout- en metaalbewerken zijn vrij brede gebieden. Zoals anderen al aangeven, kijk wat je met het project dat je voor ogen hebt nodig hebt, en koop op basis daarvan je gereedschap. Dan heb je met een volgend project misschien wel weer wat meer een idee van wat handig is, en kun je op basis daarvan wellicht ook betere keuzes maken.
Als je aan elektriche gereedschappen begint, denk dan vooral ook aan een bouwstofzuiger. Van de elektrische gereedschappen wordt bij mij alleen de 12V schroeftol meer gebruikt dan de stofzuiger
Die PB Swiss 6510 R-30 ratelset ziet er ook mooi uit inderdaad.henkie196 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Psst, PB Swiss kopen?
![]()
Is bij mij in ieder geval al jaren nog heel, nog altijd m'n meest gebruikte schroevendraaier / bithouder.
Kan de lengte niet vinden maar die zou waarschijnlijk wel in dat Wera hoesje moeten passen, dan heb ik naast lange bits ook gelijk korte bits bij de hand.
Maar die prijs is dan weer wat minder…
En zo te zien schuiven hier de bits gewoon los in en worden waarschijnlijk magnetisch vastgehouden?
Vraag me af of dat sterk genoeg is voor die lange bits. Bij de Wera zitten ze er echt in vast geklikt.
15.5 cm lang en 3.5 cm dik. Net opgemetenVliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:53:
Die PB Swiss 6510 R-30 ratelset ziet er ook mooi uit inderdaad.
Kan de lengte niet vinden maar die zou waarschijnlijk wel in dat Wera hoesje moeten passen, dan heb ik naast lange bits ook gelijk korte bits bij de hand.
Maar die prijs is dan weer wat minder…
En zo te zien schuiven hier de bits gewoon los in en worden waarschijnlijk magnetisch vastgehouden?
Vraag me af of dat sterk genoeg is voor die lange bits. Bij de Wera zitten ze er echt in vast geklikt.
Bits zitten inderdaad alleen magnetisch vast. Heb ook wel een paar 89mm lange bits maar dat maakt geen verschil voor hoe vast ze zitten. Ook met verlengstuk van 15cm blijft het allemaal wel op z'n plek zitten.
Je hebt natuurlijk wel eens dat het bitje in de schroef blijft zitten ipv dat het in de bithouder blijft zitten, dat zou je niet hebben met zo'n ingebouwde rapidaptor.
En de PB Swiss heeft natuurlijk als nadeel dat je nooit meer een andere bitratelschroevendraaier wilt
Bedankt!henkie196 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:08:
[...]
15.5 cm lang en 3.5 cm dik. Net opgemeten
De Wera ratelbithouder is 14,2cm bij 3,6cm op het dikste stuk.
Dus die PB swiss ratel zou dan wel moeten passen in het hoesje van de Wera, de versmalling waar het elastiek op vastklampt zit globaal op dezelfde hoogte schat ik zo in vanuit de foto’s.
Ik hoef voor nu nog geen keuze te maken want een paar wel gemikte tikken op de draairing heeft het mechanisme weer werkend gekregen!Prijs is ook inclusief de 10 bits die erin passen, maar is inderdaad niet mals. Heb 'em toendertijd nog in de aanbieding voor zo'n 45 euri gekocht, maar is nu aanzienlijk duurder, zie ik.
Bits zitten inderdaad alleen magnetisch vast. Heb ook wel een paar 89mm lange bits maar dat maakt geen verschil voor hoe vast ze zitten. Ook met verlengstuk van 15cm blijft het allemaal wel op z'n plek zitten.
Je hebt natuurlijk wel eens dat het bitje in de schroef blijft zitten ipv dat het in de bithouder blijft zitten, dat zou je niet hebben met zo'n ingebouwde rapidaptor.
En de PB Swiss heeft natuurlijk als nadeel dat je nooit meer een andere bitratelschroevendraaier wilt![]()
Met een beetje geluk heb je die ook niet meer nodig
@rockhopper en jij bedankt voor de suggestie!
Er zat intern blijkbaar iets klem.
Hopelijk blijft hij nu weer een lange tijd goed werken en zo niet dan krijgt hij weer een pak slaag!
@Vliegvlug Over ratelschorevendraaiers gesproken... ik heb deze week een Gedore 2169-012 ontvangen met Silent Gear ratel. Dat werkt echt heel erg goed! Traditionele ratels maken altijd een typisch ratelgeluid en afhankelijk van hoeveel tanden heb je ook wat speling. Beide zijn volledig afwezig hier.
Behalve de bovengenoemde Gedore met bitmagazijn is er ook de Gedore 2675 zonder.
De Hazet 810R-4 , Kraftgrip, INBUS Flow 73424 hebben allemaal hetzelfde ratelmechanisme maar met een andere selectie bits en bithouder.
https://www.german-design...tcheting-screwdriver.html
Behalve de bovengenoemde Gedore met bitmagazijn is er ook de Gedore 2675 zonder.
De Hazet 810R-4 , Kraftgrip, INBUS Flow 73424 hebben allemaal hetzelfde ratelmechanisme maar met een andere selectie bits en bithouder.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
ben benieuwd hoe het bevalt, ik heb hem op mijn lijstje staan. tnxJohnny schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
@Vliegvlug Over ratelschorevendraaiers gesproken... ik heb deze week een Gedore 2169-012 ontvangen met Silent Gear ratel. Dat werkt echt heel erg goed! Traditionele ratels maken altijd een typisch ratelgeluid en afhankelijk van hoeveel tanden heb je ook wat speling. Beide zijn volledig afwezig hier.
Ik zou het ontbreken van het ratelen juist vervelend vinden omdat het geluid aangeeft dat je daadwerkelijk aan het vastdraaien bent en niet los.Johnny schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
Dit speelt wel vooral bij boutjes en niet zozeer bij schroeven.
Zonder geluid kan je ongemerkt de bout weer los draaien wanneer de weerstand van het ratel mechanisme groter is dan die van de bout, met een normale ratel merk je dat doordat er geen ratel geluid is.
Ik heb deze set Bosch Professional steek/ratelsleutels

en die hebben ook zo’n geruisloos ratel mechanisme en dat vind ik knap irritant soms, moet dan echt goed opletten dat ik de bout aandraai en niet maar enkel heen en weer zit te bewegen
Bij een bitratel is dit probleem natuurlijk wel stukje minder voorkomende dan bij zo’n sleutelset die primair voor bouten bedoelt is.
Toevoeging: bedenk me net dat het bij schroeven losdraaien ook vervelend is dat je geen geluid hoort want wanneer ik het geluid niet meer hoor weet ik dat het tijd is de schroef of bit te gaan vasthouden om ‘m het laatste stukje eruit te draaien.
[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2022 14:11 ]
Mooi kleurtje van die setVliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:06:
Ik zou het ontbreken van het ratelen juist vervelend vinden omdat het geluid aangeeft dat je daadwerkelijk aan het vastdraaien bent en niet los.
Dit speelt wel vooral bij boutjes en niet zozeer bij schroeven.
Zonder geluid kan je ongemerkt de bout weer los draaien wanneer de weerstand van het ratel mechanisme groter is dan die van de bout, met een normale ratel merk je dat doordat er geen ratel geluid is.
Ik heb deze set Bosch Professional steek/ratelsleutels
[Afbeelding]
en die hebben ook zo’n geruisloos ratel mechanisme en dat vind ik knap irritant soms, moet dan echt goed opletten dat ik de bout aandraai en niet maar enkel heen en weer zit te bewegen
Bij een bitratel is dit probleem natuurlijk wel stukje minder voorkomende dan bij zo’n sleutelset die primair voor bouten bedoelt is.
Toevoeging: bedenk me net dat het bij schroeven losdraaien ook vervelend is dat je geen geluid hoort want wanneer ik het geluid niet meer hoor weet ik dat het tijd is de schroef of bit te gaan vasthouden om ‘m het laatste stukje eruit te draaien.
Had er nooit echt bij stil gestaan, maar ratel geluid is inderdaad een goede indicatie dat je inderdaad iets aan het vast of los aan het draaien bent, of dat je alleen heen en weer aan het draaien bent. Is trouwens niet alleen voor bouten met buitenzeskant relevant, eigenlijk alles waar je een bout (met wat voor kop dan ook) in een schroefdraad vast zet. Dat kan dus ook inbus, torx, PH, of PZ zijn. Ook geeft het goed aan wat het moment is dat je schroef aangrijpt in het hout, en waar je ratel dus iets gaat doen.
Nou hou ik ook vaak een duim op de bout of vinger tegen het ratelmechanisme om zo de ratel wat meer weerstand te geven, maar dat werkt ook maar in beperkte mate.
@Vliegvlug
Heb precies dezelfde set en ervaring. En ik had al degelijke steeksleutels, dus alleen voor die ratelstand gekocht (en dat het soms makkelijk is om 2 van een maat te hebben, meestal fiets as). Vraag me wel af hoeveel kracht je op die ratelkant kan zetten. Bij normale sleutels pak ik altijd de ring kant, maar dat hier vast niet goed komen.
Heb precies dezelfde set en ervaring. En ik had al degelijke steeksleutels, dus alleen voor die ratelstand gekocht (en dat het soms makkelijk is om 2 van een maat te hebben, meestal fiets as). Vraag me wel af hoeveel kracht je op die ratelkant kan zetten. Bij normale sleutels pak ik altijd de ring kant, maar dat hier vast niet goed komen.
Was op zoek naar bitjes voor mijn Parkside Performance boormachine. Na het lezen van de ervaringen hier heb ik de Wera Tool-check plus besteld, deze is momenteel in de aanbieding:
https://www.weragereedsch...k-plus-4013288173003.html
Beste aankoop die ik op gereedschapsgebied ooit heb gedaan.diedbase schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:18:
Was op zoek naar bitjes voor mijn Parkside Performance boormachine. Na het lezen van de ervaringen hier heb ik de Wera Tool-check plus besteld, deze is momenteel in de aanbieding:
Nu weet ik pas hoe fijn een goed bitje is
En nu dan een foto-update van mijn nieuwe speelgoed:dragonhaertt schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:55:
Een stukje gereedschap waar niet veel over gepraat wordt hier: luchtfilters.
Ik heb van het weekend een lucht-stof-filter-unit-ding kunnen overnemen van een vriendelijke houtbewerker van het houtbewerkingsforum (woodworking).
Toen besefte ik me dat hier eigenlijk nooit over deze dingen gepraat wordt, terwijl op het woodworking forum hier hele topics over zijn.
Een luchtfilter is bedoeld om fijnere stofdeeltjes uit de lucht te filteren in je werkplaats. Als je echt veel stof maakt is het natuurlijk aan te raden om een stofmasker te dragen, maar om de lucht daarna weer schoon te krijgen kan zo'n filter heel erg helpen.
Een luchtfilter hoort ongeveer 6-10keer per uur de hele werkplaats te kunnen circuleren.
Ik was eigenlijk van plan om zelf een luchtreiniger te bouwen, aangezien het best simpele machines zijn. Een motor (slakkenhuis of buismotor), een luchtfilter of twee (G4+F7 of fijner).
Een aan/uit knop, en een drukmeter om te zien wanneer het filter vies is zijn nuttige toevoegingen.
Op het woodworking forum is ook een actief lid die sets en samengestelde zelfbouw machines verkoopt.
Mijn nieuwe aanwinst is een Trotect TAC 1500 S
[Afbeelding]
Dit is eigenlijk wat luxer dan ik nodig heb, maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen. Een stuk betere kwaliteit dan zelfbouw inclusief een H13 filter voor extreem fijne deeltjes.
In ieder geval: voor iedereen die van zijn longen houdt en niet constant een stofmasker wil dragen is een goede filterunit erg aan te raden. Bij @s0ulmaster hangt een zelfbouwunit aan het plafond, die de lucht in 10 minuten aanzienlijk veel schoner krijgt, zodat je na een uurtje schuren/schaven/zagen binnen 10 minuten weer zonder masker kan werken.
Zijn er meer mensen met lucht-filter-units hier?
(binnekort een foto als ik hem in mijn 'werkplaats' heb opgehangen)
:strip_exif()/f/image/ROrXa4NkDrURwJf6MKLLwlCy.jpg?f=fotoalbum_large)
Samen met mijn nieuwe Makita VC4210L stofzuiger kan ik dan eindelijk mijn werkplaatsje een keer écht schoonmaken en relatief stofvrij houden.
Aangezien ik in een slaapkamer klus zal mijn vriendin daar ook wel blij mee zijn
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Voor een aantal klusjes in huis zou ik graag eens deftig materiaal kopen voor te boren in hout/muren, en om schroeven te plaatsen/verwijderen. Ik heb al eens gewerkt met makita materiaal en was hier best tevreden van. Heb gekeken naar hun aanbod boor en schroefmachines maar dit zijn er zo veel. Ik weet ook niet of ik aparte toestellen nodig heb voor te boren/schroeven.
Iemand hier meer ervaring mee?
accu boormachine kan je mee boren en schroevenAardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:06:
Voor een aantal klusjes in huis zou ik graag eens deftig materiaal kopen voor te boren in hout/muren, en om schroeven te plaatsen/verwijderen. Ik heb al eens gewerkt met makita materiaal en was hier best tevreden van. Heb gekeken naar hun aanbod boor en schroefmachines maar dit zijn er zo veel. Ik weet ook niet of ik aparte toestellen nodig heb voor te boren/schroeven.
accu slag schroef machine kan je mee schroeven (lange dikke schroeven)
hamerboor kan je mee hamer boren dat is eigenlijk alleen echt nuttig in beton
Als ik je zo hoor heb je aan een accuschroefmachine met wat goede boortjes en bitjes genoeg.
zelf heb ik veel van makita 18v maar de meest gebruikte machine in huis is een metabo 12v maar dat is niet helemaal het accusysteem wat ik nu zou aanschaffen.
Ik denk dat ik daarom voor een bosch 12v zou gaan als ik jou was, een ander voordeel van bosch is dat het nog wel eens goed in de aanbieding is op amazon.
Ben je op zoek naar accu of bedrade machines?Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:06:
Voor simpel boren/schroeven heb je aan een schroefboor genoeg. Deze zijn best krachtig en kunnen ook in steen best goed boren.
Als je écht in beton gaat boren zal je een losse boorhamer nodig hebben. Een klopboor is daar niet krachtig genoeg voor.
De meningen zijn enigszins verdeeld, maar een klopboor is vaak een onnodige functie op een schroefboor.
Als je van plan bent meerdere accu-tools te gaan kopen zou ik aanraden om even goed te kijken naar het aanbod van tools bij het merk dat je kiest. De accu's zijn een groot deel van de investering, en het is vaak voordeliger om bij één platform te blijven.
Wat betreft platforms: Bosch blauw, makita(lxt), milwaukkee, dewalt, hikoki, festool. Al deze merken zijn degelijk en vergelijkbaar.
Dank voor de raad! Ik zal het dan houden op een acuschroefmachine, dan kan het bij 1 apparaat blijven.twain4me schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:11:
[...]
accu boormachine kan je mee boren en schroeven
accu slag schroef machine kan je mee schroeven (lange dikke schroeven)
hamerboor kan je mee hamer boren dat is eigenlijk alleen echt nuttig in beton
Als ik je zo hoor heb je aan een accuschroefmachine met wat goede boortjes en bitjes genoeg.
zelf heb ik veel van makita 18v maar de meest gebruikte machine in huis is een metabo 12v maar dat is niet helemaal het accusysteem wat ik nu zou aanschaffen.
Ik denk dat ik daarom voor een bosch 12v zou gaan als ik jou was, een ander voordeel van bosch is dat het nog wel eens goed in de aanbieding is op amazon.
Accu, ik ben niet zo een dan meer van bedrade toestellen. Maar dank voor het advies! Zal eens rondneuzen voor die merken.dragonhaertt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:12:
[...]
Ben je op zoek naar accu of bedrade machines?
Voor simpel boren/schroeven heb je aan een schroefboor genoeg. Deze zijn best krachtig en kunnen ook in steen best goed boren.
Als je écht in beton gaat boren zal je een losse boorhamer nodig hebben. Een klopboor is daar niet krachtig genoeg voor.
De meningen zijn enigszins verdeeld, maar een klopboor is vaak een onnodige functie op een schroefboor.
Als je van plan bent meerdere accu-tools te gaan kopen zou ik aanraden om even goed te kijken naar het aanbod van tools bij het merk dat je kiest. De accu's zijn een groot deel van de investering, en het is vaak voordeliger om bij één platform te blijven.
Wat betreft platforms: Bosch blauw, makita(lxt), milwaukkee, dewalt, hikoki, festool. Al deze merken zijn degelijk en vergelijkbaar.
Ik had ook al een set steeksleutels voor ik de Bosch set met ringratels kocht:Lankman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:46:
@Vliegvlug

Of dat degelijke zijn weet ik eigenlijk niet, het merk is SMOOS Tools en is volgens mij een eigen merk van Datona.nl maar ze doen het prima.
Net zoals jij heb ik die Bosch set erbij gekocht voor de ratels én omdat er destijds iets van 50% korting op zat bij Amazon.
De kracht die dat ratelmechanisme van de Bosch steeksleutels aan kan heb ik ook mijn twijfels over, op de een of ander manier voelt het erg fragiel.
Dus gebruik ik ze alleen voor de lange stukken aandraaien en voor het echt strak trekken pak ik dan de steeksleutel kant, want meestal is het dan teveel gedoe om die andere set met de vaste ringkant erbij te pakken.
Als je toch voor een mix van 12 en 18V gaat is het eigenlijk geen punt om voor twee platformen te gaan.dragonhaertt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:12:
[...]
Enige voordeel is dat je binnen een merk mogelijk dezelfde lader kan gebruiken.
Zo is 18V bij mij Makita LXT en 12V is Bosch Professional
Makita neemt 12V niet meer echt serieus heb ik de indruk en van Bosch is op 12V echt veel meer te krijgen.
Wat naast accu’s nog wel een reden kan zijn om merken af te stemmen zijn de containers.
Ik heb nu Mbox en L-Boxx door elkaar heen en dat stapelt voor geen meter.
Zelf heb ik de voorkeur voor Mbox, die hebben Metabo en Festool ook trouwens zei het met hun eigen sausje.
Ben ik niet helemaal met je eens.Wat betreft platforms: Bosch blauw, makita(lxt), milwaukkee, dewalt, hikoki, festool. Al deze merken zijn degelijk en vergelijkbaar.
Makita en Bosch hebben naar mijn idee een veel uitgebreider gamma dan die andere merken, zeker als je er ook tuingereedschappen bij pakt.
Maar dat hangt natuurlijk af van hoe gespecialiseerd je je gereedschap wilt hebben, voor de basis dingen zijn ze allemaal prima. Hoewel… Festool en accuboormachines, ik weet het niet…
Ook bedoelt voor @Aardappelnoot trouwens.
Een 12V en een 18V lijn noem ik ook twee losse platformen. Voor iemand die één schroefboor gaat kopen lijkt het me niet nuttig om 12V en 18V te gaan mixen.Vliegvlug schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:47:
[...]
Als je toch voor een mix van 12 en 18V gaat is het eigenlijk geen punt om voor twee platformen te gaan.
Enige voordeel is dat je binnen een merk mogelijk dezelfde lader kan gebruiken.
Ik vind de MBOX van makita nogal onhandig. Die clips werken niet fijn en je kan niet een box openen lager in de stapel.Zo is 18V bij mij Makita LXT en 12V is Bosch Professional
Makita neemt 12V niet meer echt serieus heb ik de indruk en van Bosch is op 12V echt veel meer te krijgen.
Wat naast accu’s nog wel een reden kan zijn om merken af te stemmen zijn de containers.
Ik heb nu Mbox en L-Boxx door elkaar heen en dat stapelt voor geen meter.
Zelf heb ik de voorkeur voor Mbox, die hebben Metabo en Festool ook trouwens zei het met hun eigen sausje.
Laatst heb ik geïnvesteerd in een aantal SYS3 boxen (die ook bovenop de MBOX van makita past) en dat is toch wel veel fijner.
LBOXX van Bosch zijn best mooi en hebben goede features, maar ze zijn groot met veel loze ruimte.
Ze zijn niet hetzelfde, ze zijn vergelijkbaar. Gros van het standaard gereedschap is bij deze merken te krijgen, ze zitten qua prijs en functionaliteit vaak dicht bij elkaar en zijn voor dezelfde doelgroep.[...]
Ben ik niet helemaal met je eens.
Makita en Bosch hebben naar mijn idee een veel uitgebreider gamma dan die andere merken, zeker als je er ook tuingereedschappen bij pakt.
Maar dat hangt natuurlijk af van hoe gespecialiseerd je je gereedschap wilt hebben, voor de basis dingen zijn ze allemaal prima. Hoewel… Festool en accuboormachines, ik weet het niet…
Ook bedoelt voor @Aardappelnoot trouwens.
Wát je van deze merken dan wil vergelijken (kracht, aanbod, prijs, stofafzuiging, kleur, beschikbaarheid) is aan de persoon zelf. Het waren gewoon wat voorbeelden van merken die goed te overwegen zijn.
(PS: ik heb zelf ook Makita 18V en Bosch 12V)
[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 16-02-2022 11:11 ]
Bedankt! Ik was op zoek naar een ratelschroevendraaier, maar de PB Swiss die hier steeds langs komt vond ik wel echt te duur. Ik heb de Gedore 2169 besteld.Johnny schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
Ter info voor andere geïnteresseerden: De Gedore 2169 is goed verkrijgbaar in Nederlandse webshops voor ongeveer €25 (Amazon) tot €30. De Inbus Flow 73424 alleen op Amazon (€30), en de Hazet en Krafgrip versies heb ik helemaal niet kunnen vinden, alleen in Duitse shops.
Ging me er ook meer om te verduidelijken dat men niet denkt dat je dan voor alle voltages aan één merk vast zit.dragonhaertt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Een 12V en een 18V lijn noem ik ook twee losse platformen. Voor iemand die één schroefboor gaat kopen lijkt het me niet nuttig om 12V en 18V te gaan mixen.
Dat heb ik dan niet duidelijk genoeg verwoord, het ging mij primair om het formfactor verschil tussen zo’n Tanos gebaseerde container en een L-boxx.[...]
Ik vind de MBOX van makita nogal onhandig. Die clips werken niet fijn en je kan niet een box openen lager in de stapel.
Laatst heb ik geïnvesteerd in een aantal SYS3 boxen (die ook bovenop de MBOX van makita past) en dat is toch wel veel fijner.
En die noemde ik dan generiek Mbox, zoals de luxaflex ook een soortnaam is geworden ipv een merk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de Makita versie niet de handigste is vanwege die deksel- en koppelclipjes, die vaak ook erg zwaar gaan en ik meestal insmeer met siliconenvet om ze een beetje soepel te houden.
Ik heb ook één Festool T-loc en die vind ik erg fijn werken maar wordt duur grapje om al mijn Makita boxen te gaan vervangen, daarvoor stoor ik me er niet genoeg aan.
Metabo heeft ook weer zijn eigen versie met zo’n metalen clip, die heb ik niet en vraag me ook af hoe handig dit is.
Precies ook mijn bezwaar.LBOXX van Bosch zijn best mooi en hebben goede features, maar ze zijn groot met veel loze ruimte.
En ze hebben ook zo’n grote footprint en om ze prettig te kunnen dragen moet je ze wel aan hun zijkant optillen waardoor alles erin verschuift.
Voor standaard gereedschappen wel inderdaad.[...]
Ze zijn niet hetzelfde, ze zijn vergelijkbaar. Gros van het standaard gereedschap is bij deze merken te krijgen, ze zitten qua prijs en functionaliteit vaak dicht bij elkaar en zijn voor dezelfde doelgroep.
Vind aanbod in dat rijtje juist belangrijk om los te noemen want als je voor je eerste instap in een platform naar zeg een accuboor gaat kijken dan zal je de andere zaken automatisch afwegen tov een accuboor van andere merken.Wát je van deze merken dan wil vergelijken (kracht, aanbod, prijs, stofafzuiging, kleur, beschikbaarheid) is aan de persoon zelf. Het waren gewoon wat voorbeelden van merken die goed te overwegen zijn.
Voor aanbod geldt dat niet, vandaar dat ik de merken op aanbod vlak niet vergelijkbaar vind.
Zo heb ik bij mijn instap in het Makita 18V LXT platform allerlei merken boormachines vergeleken op specs, prijs, etc, maar is het destijds echt niet in mij opgekomen om eens uit te zoeken of ze ook veel andere specialistische machines hadden waarvan ik toen niet eens wist wat ze deden of dat ik ze misschien ooit nodig zou hebben.
Idem met tuingereedschappen, had toen geen idee dat Makita die ook heel veel heeft en was er toen ook niet naar op zoek.
Kortom aanbod was geen overweging in mijn keuze voor Makita, als ik het vooraf geweten had had ik dat mee kunnen nemen in mijn beslissing, nu heb ik bij toeval de juiste keuze gemaakt.
(PS: ik heb zelf ook Makita 18V en Bosch 12V)
Ik was ook al een tijdje opzoek en een vriend wilde zijn snapon vervangen.BrtH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Bedankt! Ik was op zoek naar een ratelschroevendraaier, maar de PB Swiss die hier steeds langs komt vond ik wel echt te duur. Ik heb de Gedore 2169 besteld.
Ter info voor andere geïnteresseerden: De Gedore 2169 is goed verkrijgbaar in Nederlandse webshops voor ongeveer €25 (Amazon) tot €30. De Inbus Flow 73424 alleen op Amazon (€30), en de Hazet en Krafgrip versies heb ik helemaal niet kunnen vinden, alleen in Duitse shops.
Ik heb de 2675 net 2x bij klium gekocht voor ~18 euro. Bitmagazijn heb ik niet nodig, ik pak mijn bakje van de chinees er wel bij
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 16-02-2022 12:17 ]
ja precies! Platform keuze is belangrijk, merk maakt niet zo veel uit als je dat apparaat niet op je al bestaande accu's aan kan sluiten.Vliegvlug schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Ging me er ook meer om te verduidelijken dat men niet denkt dat je dan voor alle voltages aan één merk vast zit.
Alles wat 230V is hoeft voor mij ook geen Bosch of Makita te zijn. (die twee tools die ik op 230V heb zijn dat toevallig wel)
Ik vind de Sys3 nog nét wat handiger dan T-Loc, de maten zijn wat logischer (voor mijn gereedschap) en het handvat is ook handig. Ik heb er nu al aardig wat en ben nog druk bezig met inlays maken voor mijn reis-gereedschap.[...]
Dat heb ik dan niet duidelijk genoeg verwoord, het ging mij primair om het formfactor verschil tussen zo’n Tanos gebaseerde container en een L-boxx.
En die noemde ik dan generiek Mbox, zoals de luxaflex ook een soortnaam is geworden ipv een merk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de Makita versie niet de handigste is vanwege die deksel- en koppelclipjes, die vaak ook erg zwaar gaan en ik meestal insmeer met siliconenvet om ze een beetje soepel te houden.
Ik heb ook één Festool T-loc en die vind ik erg fijn werken maar wordt duur grapje om al mijn Makita boxen te gaan vervangen, daarvoor stoor ik me er niet genoeg aan.
Metabo heeft ook weer zijn eigen versie met zo’n metalen clip, die heb ik niet en vraag me ook af hoe handig dit is.
Aanbod (en prijs/kwaliteit) is ook de belangrijkste reden waarom ik Makita heb gekozen. Bosch 12V was toen nog niet zo groot, maar ben ik nu langzamerhand aan het bijkopen. 2 tools tot nu toe, maar intentie tot meer![...]
Vind aanbod in dat rijtje juist belangrijk om los te noemen want als je voor je eerste instap in een platform naar zeg een accuboor gaat kijken dan zal je de andere zaken automatisch afwegen tov een accuboor van andere merken.
Voor aanbod geldt dat niet, vandaar dat ik de merken op aanbod vlak niet vergelijkbaar vind.
Makita was toen de enige die een accu router had, ideaal ding!
Het is normaalgesproken inderdaad niet zo sterk als een gewone, vaste ringsleutel. Hoe sterk het mechanisme is, hangt grotendeels af van het ontwerp en de materiaalkeuze. Ik zou verwachten dat je toch wel een wielmoer van een fiets er goed mee aan kan draaien (en los draaien), zeker bij het type zoals die Bosch ringratel-steeksleutels die een vaste draairichting hebben en dus niet een schakelaar hebben voor de draairichting.Lankman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:46:
@Vliegvlug
Maar hoeveel kracht je er echt op kan zetten is altijd de vraag. M'n 1/2" ratel durf ik wel met vol gewicht op te leunen, maar die heeft wat meer hoogte voor het ratelmechanisme, dus kan me voorstellen dat dat wat sterker is dan in een relatief dunne ring-steeksleutel.
Ik ben er zelf ook altijd wat terughoudend mee, alhoewel ik tegenwoordig meestal niet meer de moeite neem om het initiële losdraaien of laatste vastdraaien het steeksleutel gedeelte te nemen. De enige die tot nu toe kapot is gegaan was een Hazet ringratel-steeksleutel, en die ging kapot niet toen ik er kracht op zette, maar toen ik een keer het palletje voor de richting omzette terwijl de ratel op een moer zat. Heeft jaren in free-wheel mode gestaan, maar vrij recentelijk lijkt er iets weer een op z'n plek getrild te zijn en nu doet die het weer. Heb er geen vertrouwen meer in, maar kan ik in een noodgeval gebruiken, in ieder geval.
Smoos is bij mijn weten gewoon een chinesium rebrand. Hopelijk wat betere kwaliteit dan m'n oude Gamma ring-steeksleutels, waar de 12-kant van de ring meer een suggestie dan daadwerkelijke vorm is, en waar eentje ook al gewoon spontaan brak tijdens klussen aan de fiets. Die mogen mensen vrij lenen van mijVliegvlug schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:36:
Ik had ook al een set steeksleutels voor ik de Bosch set met ringratels kocht:
[Afbeelding]
Of dat degelijke zijn weet ik eigenlijk niet, het merk is SMOOS Tools en is volgens mij een eigen merk van Datona.nl maar ze doen het prima.
Net zoals jij heb ik die Bosch set erbij gekocht voor de ratels én omdat er destijds iets van 50% korting op zat bij Amazon.
De kracht die dat ratelmechanisme van de Bosch steeksleutels aan kan heb ik ook mijn twijfels over, op de een of ander manier voelt het erg fragiel.
Dus gebruik ik ze alleen voor de lange stukken aandraaien en voor het echt strak trekken pak ik dan de steeksleutel kant, want meestal is het dan teveel gedoe om die andere set met de vaste ringkant erbij te pakken.
ik ben er jaren geleden achter gekomen dat makita onderdelen behoorlijk goed verkrijgbaar zijn en doorgaans niet vreselijk duur. Dat was voor mij naast prijs kwaliteit ook een belangrijke overweging om toen in te zetten op 18v makita. ik had een prima hitachi decoupeerzaag waar de fixeer ring stuk was koste dat ringentje (nog zonder het imbusboutje) bijna net zoveel als een nieuwe machine.dragonhaertt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:17:
Aanbod (en prijs/kwaliteit) is ook de belangrijkste reden waarom ik Makita heb gekozen. Bosch 12V was toen nog niet zo groot, maar ben ik nu langzamerhand aan het bijkopen. 2 tools tot nu toe, maar intentie tot meer!
Makita was toen de enige die een accu router had, ideaal ding!

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 16-02-2022 19:33 . Reden: qoutefix ]
Ik ben even aan het kijken naar accu boormachines, maar ik snap niet waarom de prijs zo ver uit elkaar ligt voor een 18v accu klopboor:
https://www.toolnation.nl...excl-accu-s-en-lader.html
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
110 tov 335 euro vind ik een heel groot verschil, voor gelijkaardige producten?
Ligt aan de accessoires en accu's die er wel/niet bijzitten. Je kan het zien aan de suffix: J, ZJ, RTJ, etc. In de startpost staat een overzichtje van wat ze betekenen.Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:55:
Ik ben even aan het kijken naar accu boormachines, maar ik snap niet waarom de prijs zo ver uit elkaar ligt voor een 18v accu klopboor:
Bedankt, ik bekijk het eens!BrtH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Ligt aan de accessoires en accu's die er wel/niet bijzitten. Je kan het zien aan de suffix: J, ZJ, RTJ, etc. In de startpost staat een overzichtje van wat ze betekenen.
Losse body vs body + lader + 2 accu's, daar heb je je prijsverschil.Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:55:
Erg fijn setje. Ik heb daar de fiets-uitvoering van; die heeft net wat andere bitjes, en een dopje 15 (Tool-check heeft 13 als grootste) waardoor hij handiger is om mee te nemen als je onderweg/op vakantie aan een fiets wil klussen.diedbase schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:18:
Ik begin langzamerhand ook weer wat dingen te verzamelen om mijn basisgereedschap op orde te krijgen en mijn schuur netjes in te richten. Ik merk steeds meer dat goed gereedschap inderdaad het halve werk is, maar ik moet er wel een beetje rekening mee houden dat ik geen topklusser ben, dus dat ik me niet altijd laat verleiden om heel duur gereedschap aan te schaffen dat ik dan 3x gebruik

Aha nu zie ik het ook.Fanatic_FS schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:05:
[...]
Losse body vs body + lader + 2 accu's, daar heb je je prijsverschil.
Maar is een lader, 2 accu’s en een box echt 200 euro waard?
Succes met schroeven zonder lader en accu.Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Aha nu zie ik het ook.
Blijkbaar toch 160 euro voor een setje van twee batterijen en 40 voor een oplader. Mijn klomp breekt.Bobmeister schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Succes met schroeven zonder lader en accu.
Het is meer de vraag of jij dit waard vind.Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Aha nu zie ik het ook.
Aan de andere kant, mocht je nog meer machines nodig hebben (die dezelfde accu's gebruiken) dan kan je een losse body kopen.
waarom niet een plank gebruikt om hem op te zetten ipv alleen die balkjes...als hij nu iets verschuift met de pootjes valt hij er toch zo af?dragonhaertt schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:52:
[...]
En nu dan een foto-update van mijn nieuwe speelgoed:
[Afbeelding]
Samen met mijn nieuwe Makita VC4210L stofzuiger kan ik dan eindelijk mijn werkplaatsje een keer écht schoonmaken en relatief stofvrij houden.
Aangezien ik in een slaapkamer klus zal mijn vriendin daar ook wel blij mee zijn
Of het het waard is, kan alleen jijzelf voor jezelf beoordelen. Het is wel iets dat je nodig hebt anders doet de machine het niet.Aardappelnoot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Aha nu zie ik het ook.
Meestal is er wel ergens een instapmodel met mindere/matige specs die dan de accu's erbij levert en wat lager geprijsd is. Maar je kan beter de eerste keer de juiste machine halen.
Het zijn prijzen die normaal zijn en gezien het Lithium tekort dat eraan zit te komen verwacht ik dat de accu's in prijs gaan stijgen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als je op dit moment laagsteprijsgarantie bij de Hornbach doet is de BL1850B €66, scheelt toch weer wat t.o.v. €80. Maar accu's blijven dure dingen ja.
Vond ik leukbreagor schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:37:
[...]
waarom niet een plank gebruikt om hem op te zetten ipv alleen die balkjes...als hij nu iets verschuift met de pootjes valt hij er toch zo af?
Verschuiven gaat niet zo makkelijk (ding is moeilijk zwaar en heeft rubberen voeten, als ik hem wil verschuiven lukt dat niet eens.
Ik ben ook nog van plan met een gatenzaagje even de pootjes iets te verzinken, maar eigenlijk is dat niet echt nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 16-02-2022 15:04 ]
Vraag me af hoe nuttig die dop 15 is. Op de meeste fietsen zijn de wielmoeren hoge dopmoeren waar een gewone dop (en zelfs de meeste hoge doppen) niet goed op passen. In belgie doen ze vaak gewone moeren ipv dopmoeren, daar zou het wel werken. Maar dan nog, hoe ga je met dat mini-rateltje een wielmoer strak genoeg aandraaien?gwystyl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:15:
Erg fijn setje. Ik heb daar de fiets-uitvoering van; die heeft net wat andere bitjes, en een dopje 15 (Tool-check heeft 13 als grootste) waardoor hij handiger is om mee te nemen als je onderweg/op vakantie aan een fiets wil klussen.
Ik begin langzamerhand ook weer wat dingen te verzamelen om mijn basisgereedschap op orde te krijgen en mijn schuur netjes in te richten. Ik merk steeds meer dat goed gereedschap inderdaad het halve werk is, maar ik moet er wel een beetje rekening mee houden dat ik geen topklusser ben, dus dat ik me niet altijd laat verleiden om heel duur gereedschap aan te schaffen dat ik dan 3x gebruik
Zitten wel altijd van die dingen in dat je denkt, dat had handiger gekund. TX27 en TX40 hadden misschien beter plaats kunnen maken voor PZ1 en PZ2, bv. Verder zeker handig voor onderweg, zo'n setje.
In de praktijk ligt hij in mijn werkkamer thuis voor de kleine klusjes in huis waarvoor ik te lui ben om naar de schuur te lopen, maar ik heb er toch al wel een paar keer een wielmoer mee vastgedraaid. Je kan het rateltje in de houder laten zitten zodat je toch aardig wat kracht kan zetten.henkie196 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Vraag me af hoe nuttig die dop 15 is. Op de meeste fietsen zijn de wielmoeren hoge dopmoeren waar een gewone dop (en zelfs de meeste hoge doppen) niet goed op passen. In belgie doen ze vaak gewone moeren ipv dopmoeren, daar zou het wel werken. Maar dan nog, hoe ga je met dat mini-rateltje een wielmoer strak genoeg aandraaien?
Zitten wel altijd van die dingen in dat je denkt, dat had handiger gekund. TX27 en TX40 hadden misschien beter plaats kunnen maken voor PZ1 en PZ2, bv. Verder zeker handig voor onderweg, zo'n setje.
Het kleine rateltje is ook erg handig om schroefjes van een deurklink mee vast te zetten (wie ooit bedacht heeft om die achter de hendel te verstoppen

Vraagje over stofzuigers. Ik heb een Makita VC2512L en ben echt niet tevreden, maar vraag me af of ik het nou fout doe of dat dat ding gewoon stom is.
Mijn probleem:
hij zuigt veel minder goed dan in het begin (jaar geleden)
Vragen:
* hoe lang gaat zo'n filter mee en wanneer moet je het vervangen? ik haal het er nu wel eens uit en stuiter het dan ff over de oprit, dan komt er flink stof uit en als dat niet meer zo is zet ik het terug
*hoe plaats je die fleece-zakken nou goed? Ik gebruikte eerst die plastic zakken maar ik realiseerde me dat de fleece-zakken veel betere stofafzuiging geven maar ik snap echt geen hout van de plaatjes op de verpakking. Sinds ik die fleece-zak erin heb gestopt zuigt ie echt nog maar heel matig.
dit zijn de instructies:
* is er een manier om een goede seal/afsluiting te krijgen van de bovenkant op de tank/onderkant? Ik zet de twee helften nu zo goed mogelijk op elkaar maar het sluit duidelijk niet voor 100% aan. Toen ik de plastic zakken gebruikte kreeg ik veel betere zuigkracht wanneer ik deze "dubbel vouwde" over de rand heen zeg maar. Heeft het zin om gewoon wat oude doek ofzo als extra afsluiting ertussen te doen?
Mijn probleem:
Vragen:
* hoe lang gaat zo'n filter mee en wanneer moet je het vervangen? ik haal het er nu wel eens uit en stuiter het dan ff over de oprit, dan komt er flink stof uit en als dat niet meer zo is zet ik het terug
*hoe plaats je die fleece-zakken nou goed? Ik gebruikte eerst die plastic zakken maar ik realiseerde me dat de fleece-zakken veel betere stofafzuiging geven maar ik snap echt geen hout van de plaatjes op de verpakking. Sinds ik die fleece-zak erin heb gestopt zuigt ie echt nog maar heel matig.
dit zijn de instructies:

* is er een manier om een goede seal/afsluiting te krijgen van de bovenkant op de tank/onderkant? Ik zet de twee helften nu zo goed mogelijk op elkaar maar het sluit duidelijk niet voor 100% aan. Toen ik de plastic zakken gebruikte kreeg ik veel betere zuigkracht wanneer ik deze "dubbel vouwde" over de rand heen zeg maar. Heeft het zin om gewoon wat oude doek ofzo als extra afsluiting ertussen te doen?
Verwijderd
Het linker plaatje vind ik aardig duidelijk:Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:10:
Vraagje over stofzuigers. Ik heb een Makita VC2512L en ben echt niet tevreden, maar vraag me af of ik het nou fout doe of dat dat ding gewoon stom is.
Mijn probleem:
Vragen:
dit zijn de instructies: [Afbeelding]
- Leg de zak in de stofzuiger zoals op het plaatje
- Doe de mond van de zak om de opening waar de slang binnen komt
Ik heb zelf nooit problemen gehad met de VC2512L, maar heb hem ook niet heel veel gebruikt.
sure, ik heb dat inderdaad gedaan. blijf alleen dus zitten met belabberde zuigkracht, daarom vroeg ik me af of ik verder iets fout doe of niet.Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Het linker plaatje vind ik aardig duidelijk:
- Leg de zak in de stofzuiger zoals op het plaatje
- Doe de mond van de zak om de opening waar de slang binnen komt
Ik heb zelf nooit problemen gehad met de VC2512L, maar heb hem ook niet heel veel gebruikt.
Ik denk dat ik mijn makita maar de deur uit doe en een karcher koop ofzo, ik vind het zo kansloos dat er bijv. geen manier bedacht is om die slang/steel op te bergen. Het blijft altijd beetje rommelen in een hoek als je 'm weg wilt zetten
Ik heb 3 vc2512l's in gebruik (hekel aan steeds wisselen tussen apparatenFr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:58:
[...]
sure, ik heb dat inderdaad gedaan. blijf alleen dus zitten met belabberde zuigkracht, daarom vroeg ik me af of ik verder iets fout doe of niet.
Ik denk dat ik mijn makita maar de deur uit doe en een karcher koop ofzo, ik vind het zo kansloos dat er bijv. geen manier bedacht is om die slang/steel op te bergen. Het blijft altijd beetje rommelen in een hoek als je 'm weg wilt zetten
Zak wisselen is relatief simpel:
- haal bovenste helft stofzuiger los dmv openen clip, en til hem op
- haal volle zak eruit
- prop lege zak in onderste helft stofzuiger, duw de opening van de zak over de slang aansluiting van de stofzuiger
- plaats de bovenste helft stofzuiger terug, zorg dat de clip goed vastklikt zodat de helften weer stevig op mekaar zitten.
Mbt filter: na circa 2 jaar nog er geen hoeven te vervangen, als je de fleece zakken gebruikt blijven ze ook redelijk schoon, enige wat ik af en toe doe is de handmatige reinigfunctie van de stofzuiger gebruiken, maar ook dat zeer sporadisch.
[ Voor 9% gewijzigd door breagor op 16-02-2022 21:20 ]
Is je slang niet verstopt? Zo niet, hoe zuigt hij zonder zak?Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:58:
[...]
sure, ik heb dat inderdaad gedaan. blijf alleen dus zitten met belabberde zuigkracht, daarom vroeg ik me af of ik verder iets fout doe of niet.
Heb je dat stalen "hengsel" dat aan het onderdeel zit niet aan de verkeerde kant zitten?Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:10:
Als je de bovenkant van de machine haalt zit er een beugel/hengsel aan het vat, deze moet aan de goede kant zitten, anders sluit de boel niet lekker.
@Fr33z
:strip_exif()/f/image/viCTLhdUrJtYwDU1VAexm8xe.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is een voorziening om de steel aan de machine te haken en ook de zuigmond is er op te steken
:strip_exif()/f/image/viCTLhdUrJtYwDU1VAexm8xe.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is een voorziening om de steel aan de machine te haken en ook de zuigmond is er op te steken
Je hebt alleen het snoer waar de slang hoort. Snoer hoort onder dat rubberen stripjeRob Z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:32:
@Fr33z
[Afbeelding]
Haha, ik berg de mijne exact zo op als op de afbeelding. Naar mijn idee kan ik de boel dan een stuk compacter / beter handelbaar opbergen.Megalomania schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:36:
[...]
Je hebt alleen het snoer waar de slang hoort. Snoer hoort onder dat rubberen stripje
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Het is het waarschijnlijk al genoeg bediscussieerd, maar is er een consensus over welk accuplatform het best is om in te investeren? Ik wil starten met een klopboormachine/slagschroevendraaier, en daarna uitbreiden met ander apparatuur. Ik verwacht dat deze machines tien+ jaar meegaan, en daarbij wil ik niet in een obsoleet systeem investeren, daar kan ik niet goed tegen. Niemand heeft hier een glazen bol, maar slik ga er van uit dat sommige bedrijven een betere track record hebben dan andere. Daarbij de vraag: wat is het veiligste systeem om in te investeren?
Volgens mij is die consensus er niet. Bosch blauw, Makita, DeWalt, Milwaukee of Festool, is allemaal prima.Aardappelnoot schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:09:
Het is het waarschijnlijk al genoeg bediscussieerd, maar is er een consensus over welk accuplatform het best is om in te investeren? Ik wil starten met een klopboormachine/slagschroevendraaier, en daarna uitbreiden met ander apparatuur. Ik verwacht dat deze machines tien+ jaar meegaan, en daarbij wil ik niet in een obsoleet systeem investeren, daar kan ik niet goed tegen. Niemand heeft hier een glazen bol, maar slik ga er van uit dat sommige bedrijven een betere track record hebben dan andere. Daarbij de vraag: wat is het veiligste systeem om in te investeren?
Hoeveel wil je investeren en hoe vaak ga je het gebruiken?Aardappelnoot schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:09:
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Dit hangt ervanaf.Aardappelnoot schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:09:
- Ga je boren in hout, staal, steen of beton en zoja hoeveel kracht hebben de machines die je voor ogen heb? Hoe zit dat met wat je met andere machines wilt doen?
- Hoe is de accu duur ter vergelijking met andere merken, en hoe zit dat met de kracht die je uit zo'n accu kunt halen?
- Zijn er machines binnen dat platform waarop je concessies moet doen, zoja zijn deze machines ook relevant of mee te leven?
- Heb je al een accu bladblazer, kettingzaag of stofzuiger van dat merk?
- Kan je uberhaupt all diamant boren met een accu schuurmachine?
Diamantboren met een schuurmachine wordt wel moeilijkArloid schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:41:
[...]
Dit hangt ervanaf.
- Ga je boren in hout, staal, steen of beton en zoja hoeveel kracht hebben de machines die je voor ogen heb? Hoe zit dat met wat je met andere machines wilt doen?
- Hoe is de accu duur ter vergelijking met andere merken, en hoe zit dat met de kracht die je uit zo'n accu kunt halen?
- Zijn er machines binnen dat platform waarop je concessies moet doen, zoja zijn deze machines ook relevant of mee te leven?
- Heb je al een accu bladblazer, kettingzaag of stofzuiger van dat merk?
- Kan je uberhaupt all diamant boren met een accu schuurmachine?
Voor buiten is Makita fijn want groot assortiment, verder is er niet echt concensus denk ik.Aardappelnoot schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:09:
Verder eens kritisch een lijstje maken van wat je allemaal per se aan draadloos spul wil en of het merk dat je voor ogen hebt in je gebruiks-/prijsklasse valt. En dan een aanbieding afwachten
Ik zou zelf mijn decoupeerzaag niet per se op accu willen bijvoorbeeld, of mijn bovenfrees. Geven beide veel rommel en lekker afzuigen is best handig. Maar ik sta nooit buiten of op een dak te werken. Idem voor een afkortzaag, dat is al een lomp ding, dan maakt die kabel ook niet meer uit
Begin dus eens met bedenken hoe vaak je spullen gaat gebruiken en wat grosso modo je budget is? Als je een decoupeerzaag, boormachine, schuurmachine en slijptol voor 400E wil is parkside wellicht een slimmere keuze dan Hilti
[ Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 17-02-2022 15:12 ]
Juiste slijpdriehoek erop en dicht bij de bron met behulp van een plintenladdertje kom je er wel.Deesisgoe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:33:
[...]
Diamantboren met een schuurmachine wordt wel moeilijk![]()
@Fr33z Hier nog iemand uit team VC2512L. Zuigt als een malle bij mij, is je filter niet gewoon verstopt?
Even uitblazen met compressor (van binnen naar buiten). Ik heb alleen fleecezak erin. Geen plastic zak.
Als je voorheen alleen die plastic zak erin had zitten en geen stofzak, dan zal je filter wel helemaal dichtzitten vermoed ik.
Wel een cycloontje gebouwd zodat ik wat langer met de stofzakken doe.
Even uitblazen met compressor (van binnen naar buiten). Ik heb alleen fleecezak erin. Geen plastic zak.
Als je voorheen alleen die plastic zak erin had zitten en geen stofzak, dan zal je filter wel helemaal dichtzitten vermoed ik.
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2022 15:53 ]
ik heb echt het idee dat ik een kneus ben met die stofzuiger na al jullie reactiesThinkPad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:49:
@Fr33z Hier nog iemand uit team VC2512L. Zuigt als een malle bij mij, is je filter niet gewoon verstopt?
erg bedankt voor de foto's in elk geval, ik ga snel die stang netjes opbergen zoals op t plaate
Je weet dat al het fijnstof uit het filter je dan letterlijk om de oren vliegt?Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:18:
[...]
ik heb echt het idee dat ik een kneus ben met die stofzuiger na al jullie reactiesik heb geen compressor dus ga ff kijken wat ik kan bedenken om dat filter uit te blazen, misschien gewoon de motor ff zonder filter laten draaien en dan de slang op de achterkant om dat te proberen.
erg bedankt voor de foto's in elk geval, ik ga snel die stang netjes opbergen zoals op t plaate
Daarom alleen doen als de wind naar de buren waaitBoudewijn schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Je weet dat al het fijnstof uit het filter je dan letterlijk om de oren vliegt?
Als je dicht aan de kust woont, morgen even buiten aan de waslijn hangen, komt genoeg lucht langs op die manierAardappel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:24:
Daarom alleen doen als de wind naar de buren waait
@Boudewijn ik vind mijn metabo decoupeerzaag op accu echt geweldig. Moet ik echt niet aan denken om er een draad aan te hebben. Vindt het sowieso een heel fijn platform.
ik heb dit gedaan voor een vloer afschuur actie .. de zak zat anders binnen 3 tellen vol .. de emmer (die implodeerde) deed er ruim langer over.ThinkPad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:49:
dus thx voor de emmer advies enige tijd opzoek naar een goeie emmer voor de cycloon ..
Nu nog een goeie "opzet" voor de emmer + stofzuiger en een extra slang.. gezien ik nog meer ga klussen
Tja vanalles
Hoe vervelend draad is hangt ook wel een beetje van het soort kabel af, bv fein heeft een lange flexibele kabel op haar machines waar er ook merken zijn die van die korte stugge plastic meuk kabel monteren.Megalomania schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:09:
@Boudewijn ik vind mijn metabo decoupeerzaag op accu echt geweldig. Moet ik echt niet aan denken om er een draad aan te hebben. Vindt het sowieso een heel fijn platform.
De afweging van accu versus kabel is voor mij toch echt prijs / gebruik
Dat gezegd als ik de lotterij zou winnen zou ik mijn schuur afvullen met accu-tools
DeWalt schijnt het enige merk op de markt te zijn dat zowel voorwaarts als achterwaarts met apparatuur compatible te zijn en over verschillende productlijnen. Als ik nieuw zou aanschaffen zou dat al een pre-wezen
Daarnaast hebben ze een netstroom adapter en een inverter zodat je op de camping oid wellicht ook nog gebruik er van kan maken ..
maar ik heb geen probleem met draad tot op heden, alhoewel ik wel blij ben met 3x een 14,4 accutol (1x rockwel 2x makita)
Dat gezegd als ik de lotterij zou winnen zou ik mijn schuur afvullen met accu-tools
DeWalt schijnt het enige merk op de markt te zijn dat zowel voorwaarts als achterwaarts met apparatuur compatible te zijn en over verschillende productlijnen. Als ik nieuw zou aanschaffen zou dat al een pre-wezen
Daarnaast hebben ze een netstroom adapter en een inverter zodat je op de camping oid wellicht ook nog gebruik er van kan maken ..
maar ik heb geen probleem met draad tot op heden, alhoewel ik wel blij ben met 3x een 14,4 accutol (1x rockwel 2x makita)
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 17-02-2022 21:48 ]
Tja vanalles
Kabels zoals die van Fein en Festool zijn van neopreen. Perfect, andere moet je niet willen op je machines.twain4me schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:24:
[...]
Hoe vervelend draad is hangt ook wel een beetje van het soort kabel af, bv fein heeft een lange flexibele kabel op haar machines waar er ook merken zijn die van die korte stugge plastic meuk kabel monteren.
Zie je ook het prijsverschil van kabelhaspels, die goedkope hebben geen neopreen.
Dat is een goed argument, en kijk ook even naar de stofproductie van je machine. Decouperen of frezen geeft veel zooi. Ik wil dat niet inademen dus zuig lekker af, dat betekent dan al een behoorlijke slang.Aardappel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:56:
[...]
Kabels zoals die van Fein en Festool zijn van neopreen. Perfect, andere moet je niet willen op je machines.
Zie je ook het prijsverschil van kabelhaspels, die goedkope hebben geen neopreen.
Stugge kabels doe ik niet aan
Dat soort kabels zijn idd veel beter, maar dan nog liep ik altijd met de kabel te klooien.twain4me schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:24:
[...]
Hoe vervelend draad is hangt ook wel een beetje van het soort kabel af, bv fein heeft een lange flexibele kabel op haar machines waar er ook merken zijn die van die korte stugge plastic meuk kabel monteren.
De machines van DeWalt, Makita en Bosch die ik heb met snoer hebben ook een dik neopreen snoer.Aardappel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:56:
[...]
Kabels zoals die van Fein en Festool zijn van neopreen. Perfect, andere moet je niet willen op je machines.
Het is ook machine disipline en inrichting van je werkplek. ik heb zelde last van een snoer. en zowel komt dat doorgaans voort uit luiheid. Voor mij is het met name het gebrek aan stopcontacten en de afstanden tot de wel aanwezige stopcontacten dat ik vrij veel op accu heb. maar al die apparaten heb ik ook gewoon op 230 en eigenlijk alleen de decoup geeft weinig verschil met de 230 versie behoorlijke gebruikstijd, vrij veel kracht etc. slijptol, combihamer, circelzaag(je) zijn allemaal veel minder dan hun 230 broertjes. dus voor een groter klusje rol ik graag een snoertje uit.. kom je tijdjens je klusje een spijker tegen die er niet uit wil is een accu slijptol ineens wel extreem handig..Framoes schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:33:
[...]
Dat soort kabels zijn idd veel beter, maar dan nog liep ik altijd met de kabel te klooien.
[...]
De machines van DeWalt, Makita en Bosch die ik heb met snoer hebben ook een dik neopreen snoer.
Kan iemand mij uitleggen wat ze bedoelen met 1+1 gratis?
https://www.combitools.nl/acties/dewalt-1-1.html
Eronder staat: Kies een gratis cadeau na aankoop van deelnemende Dewalt machines. Zo kun je kiezen tussen een grote opbergtas met wieltjes, digitale afstandsmeter met Bluetooth, gereedschapstas of een toughSystem Coolbox!
Ik dacht altijd dat 1+1 gratis 2 dezelfde artikels voor de prijs van 1 is. Maar hier is het alsof een gereedschapstas het gratis artikel is. Ik snap het niet...
Idem voor het makita spul:
https://www.combitools.nl...machine-body-in-mbox.html
Is die tool nu gratis bij 10 punten? Hoe onduidelijk kan je het maken
Eronder staat: Kies een gratis cadeau na aankoop van deelnemende Dewalt machines. Zo kun je kiezen tussen een grote opbergtas met wieltjes, digitale afstandsmeter met Bluetooth, gereedschapstas of een toughSystem Coolbox!
Ik dacht altijd dat 1+1 gratis 2 dezelfde artikels voor de prijs van 1 is. Maar hier is het alsof een gereedschapstas het gratis artikel is. Ik snap het niet...

[ Voor 17% gewijzigd door Aardappelnoot op 18-02-2022 23:14 ]
Even duur als de boormachine zelf?diedbase schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:18:
Ik gok dat de meeste decoupeerzagen niet zo goed stof afzuigen als jouw P1ccBoudewijn schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 02:02:
Dat is een goed argument, en kijk ook even naar de stofproductie van je machine. Decouperen of frezen geeft veel zooi. Ik wil dat niet inademen dus zuig lekker af, dat betekent dan al een behoorlijke slang.
Stugge kabels doe ik niet aan
Ik kan me wel voorstellen dat, als je een decoupeerzaag hebt met een snoer van een 1.5-2m dat het dan gauw in de weg zit. De meeste van mijn besnoerde apparaten hebben wel een snoer van rond de 4m, dus dan is het minder een beperking. Past over het algemeen goed met de stofzuigerslang van 5m.
Niet om het één of ander, maar had je al een mailtje gestuurd naar de winkel met deze vraag? Het is niet zo dat wij deze aanbieding hier op tweakers makenAardappelnoot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:12:
Kan iemand mij uitleggen wat ze bedoelen met 1+1 gratis?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Nee maar ik vind het oprecht onduidelijk en dacht dat een tweaker wel wist waar het over gaat. Zal wel eens een mailtje sturen dan.rockhopper schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Niet om het één of ander, maar had je al een mailtje gestuurd naar de winkel met deze vraag? Het is niet zo dat wij deze aanbieding hier op tweakers maken
@Aardappelnoot Voor wat het waard is, ik denk dat je bij aanschaf een gratis product uit de selectie kan kiezen. Maar ik werk daar niet dus ...
@diedbase Mooi setje dat, komt wel eens goedkoper voorbij bij amazon al is het maar de vraag in hoeverre dit nog opgaat met de prijsstijgingen. Ik heb er altijd eentje bij als handgereedschap, niet als bitjes voor de machine.
@diedbase Mooi setje dat, komt wel eens goedkoper voorbij bij amazon al is het maar de vraag in hoeverre dit nog opgaat met de prijsstijgingen. Ik heb er altijd eentje bij als handgereedschap, niet als bitjes voor de machine.
Vind het ook best wel enigszins misleidend dat 1+1 inderdaad.Aardappelnoot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:12:
…
En even concreet op de Makita actie; voor 10 punten kan je zeker niet die DHP482 krijgen.
Een 5Ah 18V accu kost je al 30 punten op de Makita actie pagina.
Ik heb net 10 punten gekregen voor de aankoop van mijn gras- en buxusschaar en vind het echt zwaar tegen vallen wat je voor die 10 punten krijgt.
Waar je vroeger bij dergelijke aankopen een 3 of 5Ah 18V accu gratis kreeg kan je nu voor die 10 punten een bitsetje, rolmaat of 5 torx schroevendraaiers krijgen.
En je kan die punten ook niet echt opsparen voor wat leuks, uit de actievoorwaarden:
Koper is zelf verantwoordelijk voor tijdig inwisselen van Cadeaupunten (binnen de actieperiode). Zie actiepagina voor alle lopende acties.
..
Voor campagnes die gestart zijn in december vervallen de Cadeaupunten na 30 april 2022 en kunnen niet meer ingewisseld worden.
Kortom ik moet wel zo’n flut kado kiezen anders vervallen die punten gewoon.
En dan staat er ook nog een koelbox in voor 200 punten, hoe krijg je die ooit

Die hele cadeauwinkel van Makita komt op mij over als een bezuiniging van hun kant en een slechte ook, want dat gaat me echt niet over de streep trekken als ik enkel de zoveelste bitset of rolmaat krijg bij aanschaf van een actieproduct.

Of ze gokken erop dat mensen zich nu gedwongen voelen om snel nog een apparaat te kopen voor hun puntjes vervallen om nog iets fatsoenlijks uit die cadeauwinkel te kunnen kiezen. Dat zijn niet de marketingtechnieken waar ik een warm gevoel voor een merk aan overhoud

[ Voor 37% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2022 18:11 ]
Dat laatste vooral. Marketing is tegenwoordig 'fear of missing out' gevoel creëren en je hebt een heleboel mensen te pakken.
No offence aan de marketing mensen onder ons.
Dat snap ik dan weer niet. Je zegt marketing mensen doen iets slecht, maar dat moet je ze niet kwalijk nemen. Het is of het een, of het ander.RobNemoo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:55:
Ik zeg nergens dat ze het slecht doen. Ik wil met de laatste zin enkel aangeven dat ik niet wil aangeven dat marketing zo simpel is.Lankman schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:55:
[...]
Dat snap ik dan weer niet. Je zegt marketing mensen doen iets slecht, maar dat moet je ze niet kwalijk nemen. Het is of het een, of het ander.
Heb momenteel alles van Hilti en dat is prima gereedschap , maar het is allemaal nu rond 7 jaar oud . Alles op accu.
Merk dat vooral mijn slagmoermachine het zwaar begin te krijgen.
Nu wil ik over op een “voordelig” merk.
Als er keer iets kapot gaat niet meteen 500+ kwijt ben.
Gaat om;
Slagmoermachine
Boormachine
Ei lijnlaser
Slijptol
Decoupeerzaag
2 stuks accu 5.2ah en 2 stuks 3ah incl 1 snellader.
1 accu heeft het helaas begeven.
Ik werk in oa inbraakwerende wanden (wk) en dus moet ik vaak boren/schroeven/slijpen/zagen door 4mm dik staal.
Nu zat ik naar Milwaukee te kijken, maar die is kwa prijs onderhand even duur als hilti.
Makita durf ik niet aan, want die gaan over algemeen nog geen 2 jaar mee in mijn branche.
Blijft over dewalt, metabo, bosch , ryobi(onbekend voor mij , maar valt onder Milwaukee) en zal best nog een merk vergeten
Wat denken jullie?
Gaat om;
Slagmoermachine
Boormachine
Ei lijnlaser
Slijptol
Decoupeerzaag
Ik werk in oa inbraakwerende wanden (wk) en dus moet ik vaak boren/schroeven/slijpen/zagen door 4mm dik staal.
Nu zat ik naar Milwaukee te kijken, maar die is kwa prijs onderhand even duur als hilti.
Makita durf ik niet aan, want die gaan over algemeen nog geen 2 jaar mee in mijn branche.
Blijft over dewalt, metabo, bosch , ryobi(onbekend voor mij , maar valt onder Milwaukee) en zal best nog een merk vergeten
Wat denken jullie?
Een 'fear of missing out'-gevoel creëren is toch niet slecht?Lankman schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:55:
[...]
Dat snap ik dan weer niet. Je zegt marketing mensen doen iets slecht, maar dat moet je ze niet kwalijk nemen. Het is of het een, of het ander.
Dat is gewoon een verkooptactiek die je ook op Marktplaats ziet, of op de weekmarkt hoort.
"De laatste aardbeien van het seizoen, mensuuuuu'
Terwijl hij thuis de koelcel nog heeft volstaan.
Als je Makita niet aandurft zou ik lekker bij Hilti blijven.fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:13:
Heb momenteel alles van Hilti en dat is prima gereedschap , maar het is allemaal nu rond 7 jaar oud . Alles op accu.
Gaat om;
Slagmoermachine
Boormachine
Ei lijnlaser
Slijptol
Decoupeerzaag
Wat denken jullie?
Festool lijkt me een andere tak van sport, meer op het fijne werk, Mafell is ook meer op houtbewerking gericht.
Makita afschrijven en Ryobi wél overwegen, haha.
De overige merken staan op ongeveer gelijke voet met Makita kwalitatief.
Sowieso is een groter accu”park” wel een goed idee, als je nu vol aan het slijpen bent ofzo wissel je continie van lader naar machine, dan gaan ze niet lang mee nee.
Maar geef eens wat meer info, wat zoek je precies?
Slagmoersleutel heb je van 200 tot 2000Nm, nogal een verschil.
Boormachines ook, heb je >100Nm nodig?
Slijptol, 125mm? Of groter?
Lijnlaser zou ik apart houden, die verbruikt nauwlijks accus.
Ik zou dan voor Makita XGT “40”V machines gaan.
Volgend mij zeg iemand juist iets, maar wilt het meteen afzwakken, met 'no offence to'. En als het niet negatief is, waarom zou je anders toevoegen?
Is gewoon een taalstijl waar ik niet warm voor loop. Net als "don't shoot the messenger”( shoot the bloody messenger!), "Ik wil je niet beledigen, MAAR xxx” etc. Zeg gewoon wat je te zeggen hebt! Dat hoef je echt niet te verzachten hoor.
Ik vind marketing in ieder geval wel bullshit. Mijn zoontje laat me net vanochtend toevallig een advertentie zien van van eenweekje CenterParcs voor 'maar' 596 euro. Mooie kans om hem te laten zien hoe de wereld werkt denk ik, dus met hem het boekingsproces te doorlopen. 1 click later kost het 716 euro, zonder ook maar één optie te selecteren. Zoiets zuigt ezelskloten, punt. All offence voor degenen die dat bedenken en doen. Ik geloof niet dat het gaat werken, maar wens ze toch een kleine steenpuist op hun achterste toe
Is gewoon een taalstijl waar ik niet warm voor loop. Net als "don't shoot the messenger”( shoot the bloody messenger!), "Ik wil je niet beledigen, MAAR xxx” etc. Zeg gewoon wat je te zeggen hebt! Dat hoef je echt niet te verzachten hoor.
Ik vind marketing in ieder geval wel bullshit. Mijn zoontje laat me net vanochtend toevallig een advertentie zien van van eenweekje CenterParcs voor 'maar' 596 euro. Mooie kans om hem te laten zien hoe de wereld werkt denk ik, dus met hem het boekingsproces te doorlopen. 1 click later kost het 716 euro, zonder ook maar één optie te selecteren. Zoiets zuigt ezelskloten, punt. All offence voor degenen die dat bedenken en doen. Ik geloof niet dat het gaat werken, maar wens ze toch een kleine steenpuist op hun achterste toe

Ryobi zei ik omdat het voor mij een onbekend merk is , maar wel las ik dat ryobi tak van Milwaukee is.bbbrumbrum schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Als je Makita niet aandurft zou ik lekker bij Hilti blijven.
Festool lijkt me een andere tak van sport, meer op het fijne werk, Mafell is ook meer op houtbewerking gericht.
Makita afschrijven en Ryobi wél overwegen, haha.
De overige merken staan op ongeveer gelijke voet met Makita kwalitatief.
Sowieso is een groter accu”park” wel een goed idee, als je nu vol aan het slijpen bent ofzo wissel je continie van lader naar machine, dan gaan ze niet lang mee nee.
Maar geef eens wat meer info, wat zoek je precies?
Slagmoersleutel heb je van 200 tot 2000Nm, nogal een verschil.
Boormachines ook, heb je >100Nm nodig?
Slijptol, 125mm? Of groter?
Lijnlaser zou ik apart houden, die verbruikt nauwlijks accus.
Ik zou dan voor Makita XGT “40”V machines gaan.
Boormachine heeft nog niet veel te lijden aangezien ik die gebruik bij staal van 2mm dik dus dat is niet zo spannend.
Slagmoermachine heeft het zwaar en de gewone tol. Gebruik nu al de zwaarste gewone accutol van Hilti op 22V. (Max 120nm)
Slagmoermachine gebruik ik sid 4-A22 die heeft max koppel van dacht ik 200nm (is niet de zwaarste van hilti)
Slijptol is de AG125-A22 125mm , maar voor de grote sparingen gebruik ik vaak de grotere met kabel. Of plasmasnijder.
Hilti is prima hoor, maar om een voorbeeld te noemen.
Bij m’n laser was een kunstof beugeltje gestolen/kwijtgeraakt. Heel klein onderdeel, maar wel €96excl.
1 accu kapot en die kost gewoon iets van 200 ex.
Kijk als hilti gewoon de beste is oke, maar kijk toch even bij de concurrenten .
Misschien valt er ergens nog wat winst te halen.
snap niet zo goed waarom makita speciaal in jouw branche een beperkte levensduur heeft.fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Ryobi zei ik omdat het voor mij een onbekend merk is , maar wel las ik dat ryobi tak van Milwaukee is.
Boormachine heeft nog niet veel te lijden aangezien ik die gebruik bij staal van 2mm dik dus dat is niet zo spannend.
Slagmoermachine heeft het zwaar en de gewone tol. Gebruik nu al de zwaarste gewone accutol van Hilti op 22V. (Max 120nm)
Slagmoermachine gebruik ik sid 4-A22 die heeft max koppel van dacht ik 200nm (is niet de zwaarste van hilti)
Slijptol is de AG125-A22 125mm , maar voor de grote sparingen gebruik ik vaak de grotere met kabel. Of plasmasnijder.
Hilti is prima hoor, maar om een voorbeeld te noemen.
Bij m’n laser was een kunstof beugeltje gestolen/kwijtgeraakt. Heel klein onderdeel, maar wel €96excl.
1 accu kapot en die kost gewoon iets van 200 ex.
Kijk als hilti gewoon de beste is oke, maar kijk toch even bij de concurrenten .
Misschien valt er ergens nog wat winst te halen.
jaren geleden had elke loodgieter milwalkee in de omgeving van rotterdam omdat dit de vochtige kruipruimtes hier heel behoorlijk overleefde. en daar waren ogenschijnlijk andere merken wat minder goed in. wat is er zo bijzonder aan jouw branche dat het anders is en de levensduur verkort?
ik zou de laser hoe dan ook niet in een accu eco systeem zoeken.
Mijn collega had makita en niet de goedkoopste varianten vandaar.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:26:
[...]
snap niet zo goed waarom makita speciaal in jouw branche een beperkte levensduur heeft.
jaren geleden had elke loodgieter milwalkee in de omgeving van rotterdam omdat dit de vochtige kruipruimtes hier heel behoorlijk overleefde. en daar waren ogenschijnlijk andere merken wat minder goed in. wat is er zo bijzonder aan jouw branche dat het anders is en de levensduur verkort?
ik zou de laser hoe dan ook niet in een accu eco systeem zoeken.
Wel fijne tollen verder.
Maar dat is niet echt een reden, zoals bv de natte kruipruimtes die ik net noemde. Dat kan net zo goed user error zijn. stof, vocht etc iets zou anders moeten zijn dan in een andere branche waar het wel jaren mee gaat.fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Mijn collega had makita en niet de goedkoopste varianten vandaar.
Wel fijne tollen verder.
Continu boren/schroeven door 4mm staal met zelftapende bouten/schroeven heel de dag.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Maar dat is niet echt een reden, zoals bv de natte kruipruimtes die ik net noemde. Dat kan net zo goed user error zijn. stof, vocht etc iets zou anders moeten zijn dan in een andere branche waar het wel jaren mee gaat.
Ik moet vaak boren door verschillende flensen waardoor de accutol vaak vast slaat.
Wil niet zeggen dat makita slecht is, maar uit ervaring van collega’s gaat het niet goed:
misschien moet je zelf borende schroeven proberen (flauwe grap)fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Continu boren/schroeven door 4mm staal met zelftapende bouten/schroeven heel de dag.
Ik moet vaak boren door verschillende flensen waardoor de accutol vaak vast slaat.
Wil niet zeggen dat makita slecht is, maar uit ervaring van collega’s gaat het niet goed:
Ok dus het probleem ligt met name bij de tol en dan de boorfunctie. al vraag ik mij af hoevaak je een vast slaande tol kan toeschrijven aan de machine. dat zal meestal het materiaal (of eigenlijk de spleet tussen materialen) of de gebruiker zijn. het kan bv zijn dat de hilti van nature rechter gehouden wordt. en dat kan afhankelijk zijn van de ergonomie. Wellicht kan je wat geld besparen door je tools opsplitsen in hilti en anders. tollen van hilti, andere dingen van iets anders?
AVE heeft doorgaans best goede (niet gesponserde) "reviews" waarbij je de binnenkant te zien krijgt.
YouTube: BOLTR: Hilti Cordless Grinder | "Never seen this before!"
dit is overegens de slijptol met snoer waar hij het over heeft
YouTube: BOLTR: US built Makita 5 inch angle grinder
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-02-2022 11:37 ]
Hikoki/Hitachi blijft nog over. Zelf heb ik ervaring met het gebruik hiervan in de machinebouw, en het beviel daar erg goed. Vroeg de switch gemaakt omdat Bosch stuk bleef gaan, en die problemen zijn weg. Het enige nadeel was bij de oude modellen dat het rubber soms los kwam door de koelolie, maar dat is niet meer het geval bij de nieuwe. Door noodzaak veel moeten boren op locatie in 10mm dik RVS met de oude 14.4v boor die we hadden, maar dat deed hij uitstekend. Slijptollen heb ik geen ervaring mee.fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:13:
Gaat om;
Slagmoermachine
Boormachine
Ei lijnlaser
Slijptol
Decoupeerzaag
Wat denken jullie?
@fevo-1190 Als ik me niet vergis heeft Fein ook een tak die zich richt op metaal etc. Nu zit ik zelf niet zo direct in die hoek, dus geen idee hoe het zich houdt in zware omstandigheden. Slechts als aanvulling op je lijstje.
It's time to play the music, it's time to light the lights
fein is prima en vergelijkbaar met hilti maar de prijs ookbig bang schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:15:
@fevo-1190 Als ik me niet vergis heeft Fein ook een tak die zich richt op metaal etc. Nu zit ik zelf niet zo direct in die hoek, dus geen idee hoe het zich houdt in zware omstandigheden. Slechts als aanvulling op je lijstje.
Zal binnenkort eens naar wat winkels gaan om te kijken hoe het aanvoelt.
Mijn lichte voorkeur gaat nu naar DeWalt.
Als ik beetje naar reviews/test kijk op internet is Dewalt over algemeen een v/d beste.
Milwaukee staat vaak bovenaan, maar daar is de prijs ook naar natuurlijk.
Als ik beetje naar reviews/test kijk op internet is Dewalt over algemeen een v/d beste.
Milwaukee word vooral in de US veel gebruikt, waar de prijsstelling ook een stuk vriendelijker is.fevo-1190 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:45:
Zal binnenkort eens naar wat winkels gaan om te kijken hoe het aanvoelt.
Ik zou aan de EU prijsstelling iig geen kwaliteitsconclusies verbinden.
Zou goed kijken of elk ecosysteem je de machines bied die je zoekt, en daarna is het dan uitproberen wat je het beste bevalt.
En aangezien je toch wel een beetje heavy-duty zoekt zou ik overwegen om dan meteen in te stappen in een 36/40V ecosysteem.
[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-02-2022 13:05 ]
Ja zou je zeggen inderdaad, maar vind die apparaten niet fijn. Een gewone accu boormachine zou nog wel kunnen , maar de slagmoermachine vind ik(van hilti) niet fijn.bbbrumbrum schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:04:
[...]
En aangezien je toch wel een beetje heavy-duty zoekt zou ik overwegen om dan meteen in te stappen in een 36/40V ecosysteem.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).