Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58

JB

Cédric roelt!

Twijfels schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik heb de kleine ook en snap het eveneens niet, blijft inderdaad speling opzitten en ze klikken niet vast..
Dit inderdaad, maar ergste vind ik nog dat je de dop er niet meer af kan als je het palletje in gaatje klikt...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

twain4me schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:55:
[...]
Moet je wel iets meer hebben om te investeren. Beetje bijzonder dat dit deel van het forum blind lijkt te zijn voor armoede. voor de meeste van ons hier is het een keuze of we parkside, makita, festool of wera kopen. Een groot deel van de mensen in de echte wereld is blij als ze werkmann, parkside,hema kunnen betalen. Je afvragen waarom niet ELK huishouden een set van 60 euro heeft is dan ook wel een beetje vreemd. (dat is ook waar ik op reageerde) Gebruik je het genoeg en heb je geld dan kan beter gereedschap wel een plus zijn.
Heel goed punt, maar de adviezen die we hier geven gaan ook op voor de tweedehands markt. Er is veel gereedschap, zeker handgereedschap, dat je prima van MP kan halen. Soms zelfs gratis. Begin gewoon een voorraad aan te leggen van spullen die je nodig hebt/denkt te hebben.
Ik vind dat ieder huishouden toch wel de basis in handgereedschap moet hebben, een klein setje schroevendraaiers (kruis/plat), hamer, mesje, potlood, meetlint. En van daaruit bouw je verder op. Maar je hebt helemaal gelijk dat niet iedereen dit zomaar kan kopen en zeer beperkte keuze (of geen keuze) heeft.

Let wel dat het soms beter is om iets voor het leven te kopen dan ieder jaar een setje van lage kwaliteit aan gort te werken.
Een beetje zoals de captain Vimes theory about boots.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

Budha

Online ergo sum

[...]

Moet je wel iets meer hebben om te investeren. Beetje bijzonder dat dit deel van het forum blind lijkt te zijn voor armoede. voor de meeste van ons hier is het een keuze of we parkside, makita, festool of wera kopen. Een groot deel van de mensen in de echte wereld is blij als ze werkmann, parkside,hema kunnen betalen. Je afvragen waarom niet ELK huishouden een set van 60 euro heeft is dan ook wel een beetje vreemd. (dat is ook waar ik op reageerde) Gebruik je het genoeg en heb je geld dan kan beter gereedschap wel een plus zijn.
Waarom het meteen in het extreme trekken? Ik noemde mijn 14-delige set die inderdaad een kleine zestig euro kost, maar voor minder dan dertig euro heb je een 6 a 7-delige set met de belangrijkste schroevendraaiers. Daar doen de meesten dan hun leven mee.

En ja, er zijn altijd mensen die zich zelfs dat niet kunnen veroorloven, maar zo kun je alles wel wegredeneren. Feit is dat het eigenlijk geen geld is en zonde dat heel veel mensen niet net een beetje meer uitgeven voor wel goed spul, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

snep schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:47:
Kan het in dit (en voorgaande) topics niet zo 1,2,3 terugvinden maar weet iemand of de Festool FS-WA/90 compatibel is met een Makita geleiderails?
Ja, die zijn compatibel.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sure, ik ben ook begonnen met een Aldi setje aan schroevendraaiers, en voor veel mensen zal dat ook genoeg zijn voor de rest van hun leven. Hooguit dat ze zich een keertje ergeren aan dat ze altijd die kruiskop schroeven dol draaien met hun kruiskop schroevendraaier (want een setje vinden met zowel PH als PZ valt nog niet mee, zelfs al zouden de meeste mensen een idee hebben van het verschil tussen die koppen).

En je bespaart nog veel meer geld door niet meteen een afkortzaag of cirkelzaag te kopen, want een handzaag is voor het groffe werk net zo geschikt en kost een stuk minder. Maar dat zijn vaak weer niet de antwoorden waar mensen die in dit topic lezen en posten naar op zoek zijn ;)
JB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:06:
Kan iemand mij uitleggen wat de functie van palletje is bij de WERA verloopstuk 870/4/7 Set :?

[Afbeelding]

Bij niet Wera doppen blijft de dop heel slecht klemmen door dit meganisme ipv (zoals ik ze ken) "balletje" wat normaliter de dop klemt.

Sterker nog, als je Wera's eigen doppen gebruikt en je klikt deze net op het gaatje, dan zit de dop los/wiebelt en krijg je de dop er niet eens af zonder hulpmiddel omdat je dat palletje in moet drukken om hun eigen dop los te krijgen 8)7

[Afbeelding]

Dat palletje is langer en smal/klein tov "balletje";

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruik ik het totaal verkeerd of...?
Dat palletje is inderdaad bedoeld om in het gat te vallen, als een dop zo'n gat heeft. Is voornamelijk bedoeld om slagdoppen goed op hun plek te houden. Die hebben niet altijd zo'n half-ronde inkeping waar het balletje invalt, dus die worden dan gefixeerd met een pennetje (soms ook een doorsteekpen die met een rubber bandje op z'n plek wordt gehouden). De zwaardere slagmoersleutels hebben dan ook een gat voor zo'n doorsteekpen, niet een bolletje.

Maar voor gewone doppen met een half-ronde inkeping werkt zo'n pen niet, die houdt de dop niet goed op z'n plaats. Heb zelf ook wel eens zoiets gekocht, toen bij thuiskomst erachter gekomen dat het zo'n pennetje had en dus niet bruikbaar was voor mij, dus meteen maar weer terug gegaan naar de winkel ermee.

Het zou me ook verbazen als je iets hebt waar die 1/2" verloop op past, die heeft een grotere hex aansluiting dan de standaard 1/4", in ieder geval, dus heb je een speciale bithouder voor nodig die die grotere maat heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door henkie196 op 10-02-2022 07:17 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

henkie196 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 05:52:

[...]

Dat palletje is inderdaad bedoeld om in het gat te vallen, als een dop zo'n gat heeft. Is voornamelijk bedoeld om slagdoppen goed op hun plek te houden. Die hebben niet altijd zo'n half-ronde inkeping waar het balletje invalt, dus die worden dan gefixeerd met een pennetje (soms ook een doorsteekpen die met een rubber bandje op z'n plek wordt gehouden). De zwaardere slagmoersleutels hebben dan ook een gat voor zo'n doorsteekpen, niet een bolletje.

Maar voor gewone doppen met een half-ronde inkeping werkt zo'n pen niet, die houdt de dop niet goed op z'n plaats. Heb zelf ook wel eens zoiets gekocht, toen bij thuiskomst erachter gekomen dat het zo'n pennetje had en dus niet bruikbaar was voor mij, dus meteen maar weer terug gegaan naar de winkel ermee.

Het zou me ook verbazen als je iets hebt waar die 1/2" verloop op past, die heeft een grotere hex aansluiting dan de standaard 1/4", in ieder geval, dus heb je een speciale bithouder voor nodig die die grotere maat heeft.
Hmm dat klinkt plausibel :/ Wel gek dat Wera daar niet duidelijk in is. Of heb ik gewoon de verkeerde uitvoering en is er wel een "balletjes" adapter set.

Ik heb ze voornamelijk nodig voor 1/4 en 3/8 inderdaad.

Mijn boefje is liev!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
twain4me schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:30:
[...]

van grabber helaas geen antwoord, wel een zeer bijzonder gesprek gehad met gyproc (saint-cobain) 8)7

mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

herhaling van mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

:+
Hard op denkend... Wellicht heeft het te maken met het vullen van de schroefkop? Twee spleetjes en een dunne laag over het kopje heen is misschien makkelijker goed te vullen dan een gekarteld gat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
[...]

van grabber helaas geen antwoord, wel een zeer bijzonder gesprek gehad met gyproc (saint-cobain) 8)7

mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

herhaling van mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

Misschien weet iemand het wel, maar dan moet je niet iemand van klantenservice hebben, gok ik ;)
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:02:
Hmm dat klinkt plausibel :/ Wel gek dat Wera daar niet duidelijk in is. Of heb ik gewoon de verkeerde uitvoering en is er wel een "balletjes" adapter set.

Ik heb ze voornamelijk nodig voor 1/4 en 3/8 inderdaad.
Wera is helaas niet de enige die daar niet duidelijk in is, bij andere merken is de omschrijving en plaatjes vaak ook niet duidelijk over wat je nu precies koopt. Kijken in de winkel (als je weet dat je er op moet letten) lijkt de beste oplossing, maar er zijn ook weer niet zoveel fysieke winkels die dit soort adapters zo hebben liggen (zeker niet van de betere merken).

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnnZAFPULiLOSBUHprYcnGJU2Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTGn0uN0E5k1TIHYagb7PJCu.jpg?f=fotoalbum_largeZoals ongeveer jullie allemaal heb ik de Bosch GBH 2-28 F. Nu wil ik binnenkort een schoorsteen gaan slopen en ik vroeg me af of die dat aan kan? Of kan ik beter zaterdag de PARKSIDE Boor- en beitelhamer halen of zelfs PARKSIDE Sloophamer 1300 bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

HaNS1443 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:28:
[Afbeelding]Zoals ongeveer jullie allemaal heb ik de Bosch GBH 2-28 F. Nu wil ik binnenkort een schoorsteen gaan slopen en ik vroeg me af of die dat aan kan? Of kan ik beter zaterdag de PARKSIDE Boor- en beitelhamer halen of zelfs PARKSIDE Sloophamer 1300 bestellen?
Met exact die Bosch heb ik een hele schouw gesloopt. Eigenlijk de onderkant van de schoorsteen natuurlijk ;)
Ging prima, af en toe even tactisch kijken welke steen je losbeukt en dan komen er vanzelf wat meer los.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
[...]

mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

herhaling van mijn vraag

[...]

antwoord cyproc

[...]

Zover ik heb begrepen zijn gipsplaatschroeven altijd Phillips omdat Phillips makkelijker los laat/door slaat. In combinatie met een gipsplaatbit zorgt dat ervoor dat de schroef makkelijker van de bit los komt en daardoor niet te ver de plaat in wordt gedreven.

Men gebruikt dus met opzet een ‘slechte bit’ omdat gipsplaatschroeven helemaal niet bedoeld zijn om 2 ‘harde’ materialen strak met elkaar te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 16:40
[Afbeelding]Zoals ongeveer jullie allemaal heb ik de Bosch GBH 2-28 F. Nu wil ik binnenkort een schoorsteen gaan slopen en ik vroeg me af of die dat aan kan? Of kan ik beter zaterdag de PARKSIDE Boor- en beitelhamer halen of zelfs PARKSIDE Sloophamer 1300 bestellen?
Ik denk dat de Bosch dat uitstekend kan, en dat je hem amper hoeft te gebruiken. Na het maken van een beginnetje denk ik dat je driekwart kunt doen met een vuist (eventueel in combinatie met een beitel). Dan gaat het ook wat meer beheerst gok ik. Gewoon steen voor steen lostikken.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Moker.JPG

Vergeet vooral ook niet je eigen veiligheid op die hoogte, die van mensen en kwetsbare zaken waar mogelijk puin op kan vallen, en een praktische manier om tussendoor je puin naar beneden te krijgen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
Eenmalige klus? ->huren!

Verder wat phyzar zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Budha schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 00:30:
Ik noemde mijn 14-delige set die inderdaad een kleine zestig euro kost, maar voor minder dan dertig euro heb je een 6 a 7-delige set met de belangrijkste schroevendraaiers. Daar doen de meesten dan hun leven mee.
Ik moet nog zien dat ze een leven lang mee gaan, dat softgrip plastic wat ze gebruiken kan zomaar in naar kots ruikende meuk veranderen YouTube: Stinky old screwdrivers make your tongue numb! (als je ave niet wil geloven ik heb er hier ook nog een paar) vraag blijft of het komt door gebruik of door leeftijd, ik heb geen idee.
Feit is dat het eigenlijk geen geld is en zonde dat heel veel mensen niet net een beetje meer uitgeven voor wel goed spul, toch?
Mijn hele punt was dat dit dus juist geen feit is. het is jouw mening op basis van jouw huishoudboekje en verwachtingen van gereedschap. ;)

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Misschien weet iemand het wel, maar dan moet je niet iemand van klantenservice hebben, gok ik ;)
2e bericht is doorgestuurd naar iemand met een naam en een titel, duurde ook veel langer, de vraag is denk ik dus door de eerste lijn heen gekomen. 8)7

• twain4me

twain4me

rockhopper schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:57:
[...]

Let wel dat het soms beter is om iets voor het leven te kopen dan ieder jaar een setje van lage kwaliteit aan gort te werken.
eens, maar welke set is dat ? mijn 15-20 jaar oude wera's vallen uit elkaar :P mijn gedore's blijven voorlopig nog wel heel (hard plastic) of moeten we allemaal aan de swiss? ik zou het niet weten.

• HaNS1443
  • Laatst online: 26-05 15:45
@valluik & @phYzar Hartelijk dank voor de goede reacties, ik mis de ervaring om te weten of het gaat werken of niet. Om er achter te komen dat het toch niet werkt als ik op de steiger sta is ook niet bepaald handig. Met jullie reacties heb ik er wel vertrouwen in. Aan veiligheid wordt ook gedacht, daar huur ik de benodigde zaken voor.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:05

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn schoonvader kan niet wachten tot hij kan komen helpen met onze verbouwing.
Maar ik wil hem vooralsnog vooral sloopwerk laten doen.
Muurtjes weg, tegels weg, schouw slopen, dat soort dingen.
Hij is nogal van de hamer en beitel.
Maar zou die parkside sloophamer voor zo'n klus geschikt zijn?

Uiteindelijk wil ik ook misschien de vloer verwijderen en opnieuw laten isoleren (maar moet ik nog eens goed gaan uitrekenen)
Is het dan slimmer om voor een week wat te huren, of zijn er ook betaalbare opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:07

valluik

Probeert ook maar wat

Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook misschien de vloer verwijderen en opnieuw laten isoleren (maar moet ik nog eens goed gaan uitrekenen)
Is het dan slimmer om voor een week wat te huren, of zijn er ook betaalbare opties?
Zo'n parkside sloophamer voor je schoonvader gaat prima lijkt me.

Als je een betonvloer gaat verwijderen zou ik wel minstens denken aan een 20kg breekhamer o.i.d., maar ik zie dat die bij Boels 45 per dag kosten. Wij konden die van onze aannemer lenen, ging wel fijn.
Voordeel is dat je staat, ipv op je knieen of voorovergebogen moeten werken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

valluik schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Zo'n parkside sloophamer voor je schoonvader gaat prima lijkt me.

Als je een betonvloer gaat verwijderen zou ik wel minstens denken aan een 20kg breekhamer o.i.d., maar ik zie dat die bij Boels 45 per dag kosten. Wij konden die van onze aannemer lenen, ging wel fijn.
Voordeel is dat je staat, ipv op je knieen of voorovergebogen moeten werken.
Einhell verkoopt ze ook voor iets van € 460. Geen idee of dat een goede is, met genoeg kracht.
Maar ik zal ook 's op Marktplaats gaan kijken.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 16:26
HaNS1443 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:46:
@valluik & @phYzar Hartelijk dank voor de goede reacties, ik mis de ervaring om te weten of het gaat werken of niet. Om er achter te komen dat het toch niet werkt als ik op de steiger sta is ook niet bepaald handig. Met jullie reacties heb ik er wel vertrouwen in. Aan veiligheid wordt ook gedacht, daar huur ik de benodigde zaken voor.
Als je goed op de voegen werkt gaat dat zeker lukken! Op dit manier heb ik al heel van bloembakken en vijvers verwijdert die voorzien waren van gemetselde muurtjes!

• jichem
[...]

Als het een betonvloer is zou ik echt wat gaan huren of een hele zware machine kopen.
De 10cm betonvloer van de vijver heb ik zelf weg gehaald met zo'n 15kj machine van de HBM (110 euro), dat wilde opzich prima maar was slechts 5m2.

• twain4me

twain4me

jichem schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Als het een betonvloer is zou ik echt wat gaan huren of een hele zware machine kopen.
De 10cm betonvloer van de vijver heb ik zelf weg gehaald met zo'n 15kj machine van de HBM (110 euro), dat wilde opzich prima maar was slechts 5m2.
je hebt beton en beton, afhankelijk van of het gestort is op folie, welk en hoeveel cement er is gebruikt en of er wapening inzit maakt nogal uit die 15j machines (en die 45j zeker) gaan hier direct door de vloer heen en dan zit met een beetje pech je beitel klem :+ ik had mijn makita sdsmax (ik dacht ~10kJ) nieteens op max staan 8)7 maar meestal is beton een stuk harder.

• jichem
Uiteraard, in mijn geval was het prachtig vol gelegd met kiezels en knetterhard. Maar blijft wel dat zo'n 15J machine zelf ook 20kg aan gewicht mee neemt, die zet je rustig op de vloer en laat je zn gang gaan. Als je daar een 3J combi op zet moet je zelf ook flink aan de bak.

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:38:
2e bericht is doorgestuurd naar iemand met een naam en een titel, duurde ook veel langer, de vraag is denk ik dus door de eerste lijn heen gekomen. 8)7
Het leest in dat tweede antwoord in ieder geval alsof het historisch bepaald is. Dus was vroeger PH2, en daarom nog altijd PH2, want niemand heeft de moeite genomen om het te veranderen. Zal ook wel meespelen dat het waarschijnlijk makkelijk is in gebruik (PH en PZ valt het bitje zonder veel moeite in, is met torx wat lastiger), en toch geen hoge koppels nodig.

Ik zou meestal voor het eerste antwoord kiezen, zo werkt het nu eenmaal vaak bij bedrijven (en mensen over het algemeen) :P
twain4me schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:42:
eens, maar welke set is dat ? mijn 15-20 jaar oude wera's vallen uit elkaar :P mijn gedore's blijven voorlopig nog wel heel (hard plastic) of moeten we allemaal aan de swiss? ik zou het niet weten.
Jouw Wera's doen hetzelfde als in dat filmpje dat je linkte (en dan niet dat heel amerikaanse tong op je schroevendraaier, maar die Wera waar de softgrip vanaf pelt)?

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:05:

Jouw Wera's doen hetzelfde als in dat filmpje dat je linkte (en dan niet dat heel amerikaanse tong op je schroevendraaier, maar die Wera waar de softgrip vanaf pelt)?
Er komen een soort van brokjes uit ja. ik zal eens kijken of ze nog in de troep emmer liggen, Het waren maar 2 vde schroevendraaiers die ik uit die tijd heb. daar heb ik inmiddels andere voor. Het zou mij niets verbazen als het mede komt door oplosmiddelen oid. bv verschillende vetten of olie aan je handen etc. bij ave zie je ook altijd vanalles glimmen dus zo zal hij zijn schroevendraaiers ook wel gebruiken.
veder heb ik met name gedore met een hard handvat. lapje erover en klaar en dat deed ik met die wera's ookwel.. maargoed. gelikt heb ik nooit aan mijn schroevendraaiers :+

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 10-02-2022 13:33 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
Ik heb al een lange tijd een setje wera met houten handvat met daarbij een slagkap. Die worden door mij niet vriendelijk behandeld, deze houden zich eigenlijk verbazend goed. Goed de opdruk op het houtwerk is inmiddels verdwenen, maar daarnaast is er eigenlijk geen schade zichtbaar. Je begrijpt waarschijnlijk wel uit m'n tekst dat deze ook als "beitel" gebruikt worden mocht ik geen zin hebben om een echte beitel te halen als ik bezig ben. Dit is ook meteen het setje dat ik meestal uitleen mocht iemand iets nodig hebben.

Swiss is natuurlijk nog een slagje beter, maar tja hoe die zich houden na xx jaar... geen idee.
Iets wat je dagelijks gebruikt en zich 20 jaar goed houdt vind ik wel levenslang, er zijn natuurlijk grenzen wat je van iets kan en mag verwachten.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:29
[...]

Ik had ook de hard kunststof van Gedore waar ik heel blij mee was maar de PH en PZ zijn na heel veel jaar echt versleten. Ik kon ze niet meer vinden om te vervangen. Heb toen ook een set Wera gekocht welke tot nu toe nog niet uit elkaar vallen. Scheelt waarschijnlijk ook wel dat ik ze tegenwoordig vrijwel niet meer voor de motor of auto gebruik en ze niet met olie of vet in aanraking komen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

Toppe

Oké ✅

Is er hier iemand die ervaring met met de Bosch Dtect en dan specifiek hout?

Wij hebben een houtskelletbouw woning gekocht en zoek daarvoor iets om de balken te vinden. Zat eerst te kijken naar de GMS120 maar schijnt niet lekker te werken.

De meeste reviews laten metalstud zien, de andere elektra maar ik zoek echt specifiek voor hout!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:10:

Wij hebben een houtskelletbouw woning gekocht en zoek daarvoor iets om de balken te vinden. Zat eerst te kijken naar de GMS120 maar schijnt niet lekker te werken.

De meeste reviews laten metalstud zien, de andere elektra maar ik zoek echt specifiek voor hout!
YouTube: Best Stud Finder? $262 Bosch vs $10 CH Hanson vs 9 Other Wall Stud S..., v.a. 5:17

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:10:

Heb je geen werktekeningen gekregen? Ik heb een compleet 3D model en tot dusver zit alles waar het zou moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Ik heb onderstaande een paar jaar terug gekocht.
Moeiteloos door gewapende betonvloer en heb er ook een paar muren mee gesloopt.
Prima ding voor die paar centen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrUyTDoz8hycfKXh_6qYQXUesNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmZ92ZHnB17bhR8KZiZQ6aGn.jpg?f=fotoalbum_large

Is ook wel over te nemen mits je hem komt halen anders moeten er te veel postzegels op. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Heb je geen werktekeningen gekregen? Ik heb een compleet 3D model en tot dusver zit alles waar het zou moeten zitten.
Nee. Al zou ik er misschien wel aan kunnen komen: speel liever op safe.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Ik heb onderstaande een paar jaar terug gekocht.

[Afbeelding]

Is ook wel over te nemen mits je hem komt halen anders moeten er te veel postzegels op. :+
Als ik die zo zie is dat exact de zelfde als 't huismerk hornbach. Die heb ik vorig jaar aangeschaft (voor om en nabij de zelfde prijs) alleen is die grijs.

Ding gaat zeker moeiteloos door gewapend beton heen. Alleen in een kruipruimte voor je uit werken als je op je buik ligt is af te raden :+

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:25
Ik ben in de markt voor een cirkelzaag. Nu om wat kasten op maat te maken en later voor andere klussen, die ik nu nog steeds met de hand of de decoupeerzaag doe.
Mijn oog viel op de Metabo KS 55 FS met 160cm liniaal.
Nu zou ik ook graag een langere liniaal willen, dus ik dacht ik koop de liniaal van 80 cm en een koppelstukje FSV er wel los bij. Maar die kosten samen bijna net zo veel als de hele KS 55 FS set! :?
Iemand een tip om goedkoper de 160 cm liniaal te verlengen?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2022 20:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 22:15

BTS

@Koekstra laat me raden: Een blauw oog of een tand door lip 8)7 :P

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 18:25

inhico

pw

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
BTS schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:17:
@Koekstra laat me raden: Een blauw oog of een tand door lip 8)7 :P
Valt mee, maar je kan 2 dagen er na niets meer met je armen doen :X

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:34
daarom is het ook wel handig om na te denken wat je gaat doen: voor een bakstenen muurtje slopen pakten zelfs de bouwvakkers hier mijn 50 euro hamerboor omdat die niet zo zwaar is en je dus wel een dag omhoog kan houden.
Voor het slopen van een 50m2 betonvloer wil je gewoon iets wat ca 1,30 lang is en 25 kg weegt zodat je rechtop kunt staan.
Een metabo gemaakt voor jappannertjes die net te kort is voor een Hollander ga je na 2 dagen helemaal dood aan ondanks dat het een prima
machine is.
Als het een cementdekvloertje is ben je dan heel blij als je hem heel zacht kunt zetten anders zittie elke keer vast in het zand en moet je die 25 kg weer op tillen wat dan het zwaarste werk wordt.

In ieder geval is wel bewezen denk ik dat voor al
die klussen die je eenmalig aan je eigen huis doet die parkside of huismerk bouwmarkt machines prima voldoen en nog lang niet versleten zijn..

hoewel het bosch home 125mm slijpertje van mijn vader toch 2 sleuven voor het eind van het elektrasleuven slijpen overleed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Nu het er toch over gaat: mijn 125 mm slijper van parkside heeft het begeven. Dat was de groene bedrade versie. Normaal zullen ze die wel in garantie omruilen maar dan hou ik die als reserve. Ik ben nog aan het twijfelen om een nieuwe bedrade te nemen van een ander merk. Ik zie dat Bosch blauw, makita en dewalt bvb allemaal eentje hebben van rond de 50/60 euro op Amazon. Maar dan ook veel duurdere. Aangezien ik die van parkside gewoon ben (en tevreden over was) zullen die goedkope wel ok zijn, denk ik? Of is er iets dat ik mis? 90 procent van het gebruik is tegels slijpen en sleuven in beton/dekvloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

henkie196 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Wera is helaas niet de enige die daar niet duidelijk in is, bij andere merken is de omschrijving en plaatjes vaak ook niet duidelijk over wat je nu precies koopt. Kijken in de winkel (als je weet dat je er op moet letten) lijkt de beste oplossing, maar er zijn ook weer niet zoveel fysieke winkels die dit soort adapters zo hebben liggen (zeker niet van de betere merken).
Dan maar zo... :/ :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POTl6KasmQ0CxkwA6pUkbupucio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RzH8TBUQtBSdYp7HzndzoImz.jpg?f=user_large

De 1/2 zal ik zelden tot nooit gebruiken. Lijkt me ook niet echt geschikt voor zwaar werk maar wel handig dat ie in standaard bithouder past :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:13
Kaffe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:32:
Nu het er toch over gaat: mijn 125 mm slijper van parkside heeft het begeven. Dat was de groene bedrade versie. Normaal zullen ze die wel in garantie omruilen maar dan hou ik die als reserve. Ik ben nog aan het twijfelen om een nieuwe bedrade te nemen van een ander merk. Ik zie dat Bosch blauw, makita en dewalt bvb allemaal eentje hebben van rond de 50/60 euro op Amazon. Maar dan ook veel duurdere. Aangezien ik die van parkside gewoon ben (en tevreden over was) zullen die goedkope wel ok zijn, denk ik? Of is er iets dat ik mis? 90 procent van het gebruik is tegels slijpen en sleuven in beton/dekvloeren.
Degene die hier veel voorbij komt is de GWS 7-125, die rond de 55 euro te vinden is, ik zou persoonlijk dan 25 euro meer uitgegeven en die Bosch uitkiezen t.o.v. de 30 euro ParkSide slijper.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:47:
Ik ben in de markt voor een cirkelzaag. Nu om wat kasten op maat te maken en later voor andere klussen, die ik nu nog steeds met de hand of de decoupeerzaag doe.
Mijn oog viel op de Metabo KS 55 FS met 160cm liniaal.
Nu zou ik ook graag een langere liniaal willen, dus ik dacht ik koop de liniaal van 80 cm en een koppelstukje FSV er wel los bij. Maar die kosten samen bijna net zo veel als de hele KS 55 FS set! :?
Iemand een tip om goedkoper de 160 cm liniaal te verlengen?
2 sets kopen en de zaag verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Dan maar zo... :/ :+

[Afbeelding]

De 1/2 zal ik zelden tot nooit gebruiken. Lijkt me ook niet echt geschikt voor zwaar werk maar wel handig dat ie in standaard bithouder past :P
toen ik ze voor het eerst zag dacht ik: "hoe lang blijven die dingen heel?" het antwoord al jaren. zelfs die van de action. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 17:31
Ik heb deze hikoki G13STA (maar dan met een hitachi logo nog) op twee plekken in gebruik. Op één van die twee plekken wordt ie redelijk mishandeld en heeft ie nog geen krimp gegeven. Kost weinig, heeft een softstart, topding.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:33
sjorsjes schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Degene die hier veel voorbij komt is de GWS 7-125, die rond de 55 euro te vinden is, ik zou persoonlijk dan 25 euro meer uitgegeven en die Bosch uitkiezen t.o.v. de 30 euro ParkSide slijper.
En als je kan wachten komt ie op Amazon ook regelmatig in de aanbieding, heb hem voor 38 euro opgepikt ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wel of geen toeren instellen, kickback beveiliging je kan eventueel ook nog kijken naar de aan en uit knop, sommige mensen vinden bepaalde versies niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:12

MJV

twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Wel of geen toeren instellen, kickback beveiliging je kan eventueel ook nog kijken naar de aan en uit knop, sommige mensen vinden bepaalde versies niet fijn.
Vergeet ook de herstartbeveiliging nadat de stroom eraf is geweest niet. Hoewel de Parktool dit misschien ook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MJV schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Vergeet ook de herstartbeveiliging nadat de stroom eraf is geweest niet. Hoewel de Parktool dit misschien ook heeft.
Mja inmiddels eigenlijk wel echt nodig , ik ben nog van de gereedschaps disipline, maar wat ik zo hier en daar zie is het idd nodig op elke machine. bladen verwisselen met de stroom erop, niet controleren of de machine uit is als je de stekker erin steekt, richting snoeren zagen etc... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-05 19:13
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een asstofzuiger als "afzuiginstallatie" voor cirkelzaag etc? Kosten maar de helft (of nog minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:29
Hier ook een Bosch blauw en een Hikoki in gebruik zonder allerlei features als slow start, toerental regeling etc.
Doen het prima voor het gebruik wat jij zegt en kosten weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Walker1974 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:22:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een asstofzuiger als "afzuiginstallatie" voor cirkelzaag etc? Kosten maar de helft (of nog minder).
dit is echt nog geen 3 dagen geleden behandelt, een asstofzuiger als bouwstofzuiger gebruiken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Meer geld is meestal meer vermogen en meer opties (variabel toerental, softstart, meer veiligheidsdingen, trillingsdemping). Soms ook meer robuust, maar slijptollen in de bouw worden vaak in steen / beton gebruikt, en dat geeft een boel stof dat ook zo de motorruimte inblaast. Ook dure slijptollen hebben in dat soort omstandigheden een beperkte levensduur.
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:55:
toen ik ze voor het eerst zag dacht ik: "hoe lang blijven die dingen heel?" het antwoord al jaren. zelfs die van de action. :+
Had er een van Wiha, was na paar keer gebruiken krak. Is nog een gevecht geweest om dat onderste stukje uit de (magnetische) bithouder van m'n schroeftol te krijgen. En dat was gewoon een 12V schroeftol, niks bijzonder krachtigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Bedankt voor alle info iedereen! Die van parkside heeft idd variabel toerental en denk dat dat zowat de enige feature is die ik nodig heb. Ik verwacht ook gewoon dat ze hem gaan ruilen maar wil toch iets betrouwbaarders aangezien ik de laatste tijd veel op verplaatsing klus en dan is het extra vervelend om in panne te vallen. Ik volg de prijzen wel wat van die Bosch op Amazon, voorlopig heb ik nog een op accu liggen om te depanneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Ik heb onderstaande (Edit: Parkside 1.700 Watt) een paar jaar terug gekocht.
Kan je deze ook wat zachter zetten zodat je niet meteen door het beton heen jast, en de beitel komt vast te zitten?

Gaat je rug er niet aan met deze i.v.m. de geringe hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lochnes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:46:
Voor het slopen van een 50m2 betonvloer wil je gewoon iets wat ca 1,30 lang is en 25 kg weegt zodat je rechtop kunt staan.
Maar die had je niet zelf gekocht bij bijvoorbeeld Hornbach, neem ik aan?
Want dat zijn toch echt dure apparaten waar je hier over spreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Iemand tips/advies voor een prijs vriendelijke afkortzaag waar ik plinten van 75 mm hoog inn verstek mee kan zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Kan je deze ook wat zachter zetten zodat je niet meteen door het beton heen jast, en de beitel komt vast te zitten?

Gaat je rug er niet aan met deze i.v.m. de geringe hoogte?
Is gewoon aan/uit dacht ik.
Tja en je rug... ideaal is het niet, maar op tijd even rust nemen en de benen strekken dan is het prima te doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
twain4me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb datzelfde setje maar dan van voor de naamsverandering (Hitachi). Toevallig laatst eentje gebroken toen ik icm een krachtdop een Multi Monti wilde vastdraaien. Maar dat moet eigenlijk ook met een moeraanzetter.

Heb er verder, zonder problemen, genoeg houtdraadbouten mee vast- en losgedraaid.
Gouwden schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:57:
Iemand tips/advies voor een prijs vriendelijke afkortzaag waar ik plinten van 75 mm hoog inn verstek mee kan zagen?
Wat is prijsvriendelijk? En wat verwacht je qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Gouwden schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:57:
Zoiets?

https://www.toolstation.n...YLIZ5ua5ursUaAgIyEALw_wcB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• big bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:34
Rzaan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Maar die had je niet zelf gekocht bij bijvoorbeeld Hornbach, neem ik aan?
Want dat zijn toch echt dure apparaten waar je hier over spreekt?
Die metabo zware boorhamer was niet gekocht maar geleend en was ook geen ding van een paar knaken nee, was meer ter illustratie dat ook een technisch prima apparaat een rotding kan zijn als ie net niet lang genoeg is.
Maar voor een 150-200 euro heb je wel een einhell oid met vrijwel gelijke specs waar de vloer er echt wel mee uitkomt. Maar zijn ook wel tekort volgens mij :-)

De hamerboor etc zijn wel zelf aangeschaft voor een klusje ooit waar kopen goedkoper was dan huren en blijken al bij diverse bouwpartijen hun diensten te bewijzen en zijn goedkoop genoeg om uit te lenen en iemand een plezier mee te doen

[ Voor 17% gewijzigd door Lochnes op 11-02-2022 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaffe
Iedereen bedankt voor de aanraders. Mezelf wel de das omgedaan want ik heb hem uit interesse eens uiteengehaald en uitgeblazen en nu doet hij het weer. Kan ik die nieuwe aankoop niet meer verantwoorden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 23:06
@Kaffe de Bosch blauw GWS 7-125 is nu 55 euro bij Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een metabo gemaakt voor jappannertjes die net te kort is voor een Hollander ga je na 2 dagen helemaal dood aan ondanks dat het een prima machine is.
Metabo is duits (alhoewel het meeste made in China, tegenwoordig, maar dat is voor vele andere merken niet anders). Het japanse merk is Makita ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een metabo gemaakt voor jappannertjes die net te kort is voor een Hollander ga je na 2 dagen helemaal dood aan ondanks dat het een prima
eerst een gaatje hakken om in te gaan staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:55
henkie196 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:48:
[...]

Metabo is duits (alhoewel het meeste made in China, tegenwoordig, maar dat is voor vele andere merken niet anders). Het japanse merk is Makita ;)
En daarvan wordt weer een gedeelte gemaakt in Duitsland ;).
Wel hebben ze een Japanse lijn (bordeauxrode behuizing (niet de rode kleur van de budget range) maar ik geloof dat die niet kleiner zijn maar het binnenwerk is allemaal wat preciezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 18:25

inhico

pw

Metabo is inderdaad van oorsprong Duits, maar wel inmiddels in Japanse handen (Hitachi). Of dat van invloed is, geen idee.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 14:29
dimi_v schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:16:
@Kaffe de Bosch blauw GWS 7-125 is nu 55 euro bij Amazon
Nu nog maar €43 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
inhico schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:10:
Metabo is inderdaad van oorsprong Duits, maar wel inmiddels in Japanse handen (Hitachi). Of dat van invloed is, geen idee.
Hitachi is inmiddels Hikoki en niet meer in handen van moederbedrijf Hitachi. Ze hebben Metabo waarschijnlijk gekocht om interessanter te zijn voor de verkoop van hun gereedschapstak aan de (volgens mij) Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR.

Metabo opereert volgens mij nog redelijk vrij onder eigen vlag met productie van duurdere machines in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Togi schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:52:
[...]

En daarvan wordt weer een gedeelte gemaakt in Duitsland ;).
Wel hebben ze een Japanse lijn (bordeauxrode behuizing (niet de rode kleur van de budget range) maar ik geloof dat die niet kleiner zijn maar het binnenwerk is allemaal wat preciezer
Ze maken voor de Japanse markt nog meer kleuren. Schijnt idd wel dat ze kwalitatief betere onderdelen hebben.

Er is zo'n vent uit Nieuw-Zeeland (Tools & Stuff op youtube) die ook veel uit Japan bestelt en test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nu iet meer, althans ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 22:15

BTS

twain4me schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:37:
[...]

nu iet meer, althans ik kan hem niet vinden.
Was op de .de variant.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe doen jullie bitjes bij elkaar? Ik merk toch regelmatig dat ik de standaard combi niet handig vind en nu ook weer wat extra hulpstukken die ik dan niet in dezelfde case/houder kwijt kan.

Gebruiken mensen bijvoorbeeld die Tanos minisystainers? Vind ze prijzig en voldoet nog niet echt (zeker met meerdere hulpstukken, bithouders enz).

Tips zijn welkom! Leuk om andere ideeën op te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5eWZp88ZCgi27OsJ177txMi1fs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MsXS7mCFGBBXCUtoDwhJ5UvL.png?f=user_large

https://www.weragereedsch...-micro-systainerleeg.html

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:52:
Hoe doen jullie bitjes bij elkaar? Ik merk toch regelmatig dat ik de standaard combi niet handig vind en nu ook weer wat extra hulpstukken die ik dan niet in dezelfde case/houder kwijt kan.

Gebruiken mensen bijvoorbeeld die Tanos minisystainers? Vind ze prijzig en voldoet nog niet echt (zeker met meerdere hulpstukken, bithouders enz).

[Afbeelding]

Ik heb die Mini systainers in gebruik en het is best makkelijk. Heb er een stuk of 8 denk ik. Van doppen tot verzink boren en alles wat er nog meer bij past.

Werkt voor mij prima.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hoe doen jullie bitjes bij elkaar?
bakje van de chinees. (wel eerst leeg eten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang

[Afbeelding]

Ik ben van plan om een foam inlay te maken voor in een sortainer. Dan hoef je die ook niet af te stapelen om bij de bitjes te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik gebruik voor de meeste bits deze houders.

Zoals dit, maar tegenwoordig zo te zien met transparante deksels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvPuDyJ2-XnYs3RUQ3zo2nH3mHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5igwfU6xYDXuQAMNqOzsewz.jpg?f=fotoalbum_medium

Goed voor bits tot 50mm lengte, maar niet veel plaats voor ander spul, hooguit een bithouder. Je neemt wel makkelijk een rij eruit om naast het werk neer te leggen, vind het zelf wel makkelijk werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Om dit rampending te vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh4Lpqx0G37UUTLjn-fI4_XJGes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B4zA8E8HX2ilG26MAWskCWnr.jpg?f=user_large

Deze ter vervanging gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5esRFIYxj3RgXRhcUf45rGsYMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vhgbaj53B3M0RAbHbYGzzNo9.jpg?f=user_large
Een Makita DCL182ZB met 191D75-5 cycloon accessoire

Zuigkracht valt me eerlijk gezegd niet tegen maar was ook weinig concurrentie van dat oude ding, daar kon je inmiddels nauwelijks een veertje mee opzuigen :P
Hij maakt wel flink wat herrie op de harde stand, irritant hoog geluid wat haast harder lijkt dan mijn normale stofzuiger maar die houd je dan ook niet vast en staat dus verder van je oren af. ;)

Is met een 5Ah accu ook best een stuk zwaarder dan de oude kruimeldief maar het gewicht is goed gebalanceerd.

Prettig van de cycloon is naast dat die natuurlijk het grovere vuil afscheid ook de steel wat langer maakt waardoor het makkelijker is de vloer te zuigen zonder te bukken.
Ik zag dat Makita ook een kortere buis verkoopt om de totale lengte van het geheel weer hetzelfde te krijgen als zonder cycloon maar dat kan alleen handig zijn voor hele korte mensen.

Wat ik wel een tegenvaller vind is dat een ophangbeugel niet standaard in de doos zit, ging ik eigenlijk wel vanuit want ik wil de stofzuiger aan de muur hangen maar dat had ik blijkbaar moeten controleren :/

Gaat om zo’n stukje plastic:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/458571-5_A1C0.jpg
Makita 458571-5 Ophangbeugel steelstofzuiger
Durven ze ook nog eens ruim €15 voor te vragen :X

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 14-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Zelf een houdertje printen? Mogelijk niet het juiste type maar even als voorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:2980352

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

sjirafje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:51:
Zelf een houdertje printen? Mogelijk niet het juiste type maar even als voorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:2980352
Ik heb helaas geen 3D printer maar ken wel iemand met zo’n apparaat dus ik zal het eens vriendelijke vragen. :D
Dat voorbeeld lijkt inderdaad een andere stofzuiger en andere houder en vraag me ook af of er bij die foto eigenlijk wel een 5Ah accu op past. :?

Ik ga eens kijken of er ook een model is voor de DCL182 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 14:29
Vliegvlug schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Ik heb helaas geen 3D printer maar ken wel iemand met zo’n apparaat dus ik zal het eens vriendelijke vragen. :D
Dat voorbeeld lijkt inderdaad een andere stofzuiger en andere houder en vraag me ook af of er bij die foto eigenlijk wel een 5Ah accu op past. :?

Ik ga eens kijken of er ook een model is voor de DCL182 :)
De 3ah en 5ah batterijen zijn toch even groot bij Makita?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Breezz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:55:
[...]

De 3ah en 5ah batterijen zijn toch even groot bij Makita?
Daar heb je een goed punt inderdaad!
Hoewel ik ergens een 3Ah heb slingeren vergeet ik dat vaker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik toch al Makita spullen aan het bestellen was zaten deze ook nog in de doos: :9
(eigenlijk was het andersom, voor €35 kon ik de stofzuiger niet laten liggen bij de bestelling van die grasschaar ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKLfeZlcYP2NiP3a9Bf6ygzk1iQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0wslfWkxhWYR7Zsr9yqi9Hds.jpg?f=user_large
Een Makita DUM604ZX Gras- en buxusschaar met verlengde handgreep (198516-8)

Voornamelijk gekocht om de grasstroken rond de trampoline te kunnen trimmen.
Moet wel oppassen de rand niet te beschadigen dus dat wordt nog een uitdaging. :P
Hopelijk is het een beetje nauwkeurig te sturen met dat verlengstuk.
En desnoods de rand eraf halen als het niet anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

[Afbeelding]

Een plastic bewaarbakje van Ikea met veelgebruikte (verzink)boortjes en bitjes. De meestgebruikte zitten op m'n schroefmachines in een bithouder. Heb er een van Bitfix en eentje van Stickbit.

Dat bakje zit in m'n systainer met schroefmachines.

Dan heb ik nog minder gebruikte bitjes in de bak zitten waarin bitsets worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Hoi allen, ik zie vaak zaken passeren op youtube of forums die ik graag zelf zou bouwen of uitproberen. Hiervoor zijn verschillende hout/metaal bewerkingstools voor nodig. Idem voor klusjes in het huis. Ik heb eigenlijk enkel wat geërfd materiaal zoals een oude boormachine, een manuele zaag en wat schroevendraaiers. Het gereedschap dat ik zie gebruikt worden lijkt allemaal zo duur.
Hoe doen of deden jullie dat? Toch allemaal aanschaffen? Of wat zijn de beste meest noodzakelijke tools om te hebben, algemeen gesproken, voor hout en metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Hyloba schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:26:
Hoi allen, ik zie vaak zaken passeren op youtube of forums die ik graag zelf zou bouwen of uitproberen. Hiervoor zijn verschillende hout/metaal bewerkingstools voor nodig. Idem voor klusjes in het huis. Ik heb eigenlijk enkel wat geërfd materiaal zoals een oude boormachine, een manuele zaag en wat schroevendraaiers. Het gereedschap dat ik zie gebruikt worden lijkt allemaal zo duur.
Hoe doen of deden jullie dat? Toch allemaal aanschaffen? Of wat zijn de beste meest noodzakelijke tools om te hebben, algemeen gesproken, voor hout en metaal?
Gereedschap is niet duur. Zeker niet bepaalde merken.
Een eenmalige hoge investering klopt, maar als je ook daadwerkelijk het gebruikt, heb je de kosten er zo uit.
Zeker als je door een aankoop ervan, niet meer moet aankloppen bij iemand extern voor bepaalde klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Van metaalbewerken heb ik geen verstand, maar voor houtbewerken heb je in eerste instantie genoeg aan een zaag, een boormachine, een winkelhaak en een meetlat. Daarna kan je per project bekijken of je nog ander gereedschap nodig hebt en zo langzaam je collectie uitbreiden. De enige aantekening die ik wil maken is dat investeren in goed gereedschap loont, het maakt het werken met je gereedschap veel makkelijker en leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:28

dragonhaertt

@_'.'

We hebben dit toevallig vorige week ook besproken. Gewoon beginnen met wat simpel handgereedschap, en dan per klus kijken wat je echt niet kan missen.
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Qua handgereedschap heb je inderdaad ook wat onmisbare gereedschappen.
Zaag, lijmklem, hamer, beitels, winkelhaak/combihaak, rolmaat, waterpas zijn denk ik allemaal onmisbaar voor kleine klusjes met hout en in het huis.
Qua power tools, als je wat serieuzere projecten wil oppakken zijn er ook wat essentiële tools, maar met genoeg tijd en doorzettingsvermogen kan je ook allen met handgereedschap doen:
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Onmisbaar:
Cirkelzaag
Decoupeerzaag
(random orbit) schuurmachine
Boormachine

Een invalzaag is leuk, maar wel prijzig. Een cirkelzaag is wat breder inzetbaar en kan (met adapter) hetzelfde wat een invalzaag ook kan. Iets minder nauwkeurig, maar een stuk goedkoper en ook makkelijker te gebruiken in en rond het huis.

Planken zoals deze heb ik gewoon met de cirkelzaag gemaakt (wel met geleiderails).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vaak kan je beter één degelijke tool kopen, dan een hele set halfgare meuk. Begin dus gewoon met een degelijke zaag, hamer, één beitel en een rolmaat/winkelhaak.
Werken met slecht gereedschap/materiaal haalt de lol snel uit de hobby.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 15-02-2022 08:55 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

het is ook veel geld. vaak wel makkelijker om netter en precieser te werken en soms ook minder belasting voor je lichaam. ik heb uitbouwen dakkapelen kozijnen gemaakt met niet veel maar dan een handzaag een paar beitels en een schroeftol van mijn vader. Inmiddels ben ik wat jaren veder en is mijn lichaam niet meer wat het geweest is en is gemak belangrijker en geld een minder groot punt. Wat noodzakelijk is kan dus wisselen in de jaren en kan je eigenlijk alleen zelf bepalen. koop voor een klus het beste wat je kan/wil betalen zo heb ik ooit een black and dekker circelzaag gekocht met korting op korting omdat ik gewoon niet meer geld had en die is later vervangen, maar ik gebruik hem nog steeds voor sloop klusjes.

ofwel koop wat je nodig hebt, beetje bij beetje en het beste wat je kan/wil betalen.. dan doet het minder zeer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:44
Voor werken met hout:
- Per project eerst kijken wat je nodig hebt.
- Zorg dat je goed meetgereedschap hebt.
- Begin met handgereedschap als je weinig geld hebt.
- Als eerste elektrische zaag zou ik een cirkelzaag of invalzaag nemen.
- Kijk eens op Marktplaats voor wat goedkoop 2e hands gereedschap. Hier ben ik zelf ook begonnen.
- Zorg dat je je gereedschap kunt slijpen. Ze worden sneller bot dan je zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:58

bakkerl

Let there be light.

Een deel van wat ik vaker thuis gebruik schaf ik in de loop van tijd aan. De 'grotere' gereedschappen die niet vaak gebruikt worden, deed ik voor corona periode vaak op een makerspace gebruiken.
Er zijn er verschillende in Nederland. Kijk eens rond of er een in jou buurt is, wat ze hebben staan (ook dat wil verschillen) en of je daar lid wil worden.

Of begin er een met meerdere hobbyisten is de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Over handzagen gesproken, de handzagen die je tegenwoordig ziet zijn erg flexibel. Is daar een reden voor behalve dan de economische reden.
Heb een zaag een bahco superior middelgrof en die is juist onwijs stijf. Vind dat fijn zagen juist.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik kwam er gisteren achter dat mijn meest gebruikte schroevendraaier stuk is. :'(

Betreft dit Wera Kraftform Kompakt KK 60 RA setje met ratelhandgreep:
Wera Kraftform KK 60 RA verpakking

Wera Kraftform KK 60 RA inhoud

Probleem is dat de ratelfunctie het niet meer doet.
Ik kan de selectie ring nog wel op de R-stand krijgen vanuit de 0-stand maar niet meer naar de L-stand, dan komt die maar halverwege.
Zie onderstaande foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZcSP8QfgYMSG00nFUgGa3ESfiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4f0c0vQID2J5nxwtBeVBXrtc.jpg?f=user_large
De ratelfunctie doet het nu helemaal niet meer, ook niet wanneer de ring op de R-stand staat.
Is nu dus enkel nog een bithouderhandvat.

Heb de set in mei 2017 aangeschaft dus zit helaas geen garantie meer op.
Iemand toevallig een idee of dit nog te repareren is?

Ik zie dat de 816 RA ratel ook los te koop is maar als er nog iets aan te fixen is heeft dat natuurlijk de voorkeur :)

Update: opgelost!

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2022 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Sepp14 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:44:
Over handzagen gesproken, de handzagen die je tegenwoordig ziet zijn erg flexibel. Is daar een reden voor behalve dan de economische reden.
Heb een zaag een bahco superior middelgrof en die is juist onwijs stijf. Vind dat fijn zagen juist.
De zagen met dunne, flexibele zagen zijn meestal Japanse zagen. Dat zijn zagen waarbij het zagen gebeurd tijdens de trekkende beweging terwijl bij de standaard Europese zagen het zagen gebeurd tijdens de duwende beweging. Het blad van een Europese zaag moet dus veel stijver en dikker zijn omdat je anders het blad vervormt tijdens de zagende beweging. Het is dus een fundamenteel andere manier van zagen, met name het moment tijdens het zagen waarbij je kracht zet!

Omdat het blad van een Japanse zaag veel dunner is dan van een Europese zaag hoef je minder materiaal te verspanen waardoor het zagen lichter gaat. Persoonlijk vind ik een Japanse zaag daarom veel prettiger en nauwkeuriger werken, maar het is wel een kwestie van oefenen voor je er lekker mee kan werken, vooral als je veel ervaring hebt met Europese zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:58:
Ik kwam er gisteren achter dat mijn meest gebruikte schroevendraaier stuk is. :'(

Heb de set in mei 2017 aangeschaft dus zit helaas geen garantie meer op.
Iemand toevallig een idee of dit nog te repareren is?

Ik zie dat de 816 RA ratel ook los te koop is maar als er nog iets aan te fixen is heeft dat natuurlijk de voorkeur :)
Lastig om vanaf een foto te beoordelen zonder dat je eigenlijk de achtergrond van gebruik in het verleden erbij weet. Het lijkt erop dat er intern iets in de weg zit bij het schuif systeem. Het woordje "meestgebruikt" stuurt mij richting snel een nieuw exemplaar halen want het is duidelijk het geld waard. Maar als je de kant van zelf reparatie opgaat: kijken of het los te trillen valt? (de een klap met de hamer kan alles repareren! oplossing) Alternatief: even met een compressor wat lucht in spuiten in de verschillende standen, hopen dat dit wat doet. En ik ken dit model verder niet, maar valt aan de achterkant de kap nog los te halen zodat je zelf het interne mechaniek even kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@rockhopper
Ik heb gekeken maar er lijkt nergens iets los te kunnen helaas, lijkt één geheel.
En dat hij in de R-stand het ook niet doet belooft al weinig goeds.
Zal inderdaad eens kijken of een paar tikken erop werkt, een compressor heb ik niet en de bus met lucht is helaas al op.

En anders deze maar houden als een simpel handvat en een nieuwe aanschaffen, hij wordt inderdaad best veel gebruikt dus geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:16:
@rockhopper
Ik heb gekeken maar er lijkt nergens iets los te kunnen helaas, lijkt één geheel.
En dat hij in de R-stand het ook niet doet belooft al weinig goeds.
Zal inderdaad eens kijken of een paar tikken erop werkt, een compressor heb ik niet en de bus met lucht is helaas al op.

En anders deze maar houden als een simpel handvat en een nieuwe aanschaffen, hij wordt inderdaad best veel gebruikt dus geld wel waard.
Psst, PB Swiss kopen?

:+ :P

Is bij mij in ieder geval al jaren nog heel, nog altijd m'n meest gebruikte schroevendraaier / bithouder.

Buiten dat, heb ooit wel eens iets soortgelijks gehad met een Hazet ringratel-steeksleutel. Palletje was los, ring dingetje bleef gewoon doordraaien ongeacht de stand. Maar omdat de steeksleutel kant nog gewoon werkte, heb ik die vaak in de fietstas laten zitten, vooral ook omdat ik wat last heb gehad van wielmoeren die los schoten en dus op z'n tijd weer flink vast gezet moesten worden. Tot die het opeens na 5 jaar ofzo weer deed. Waarschijnlijk dus inderdaad iets interns los geschoten en weer terug op z'n plek getrild in de tijd in de fietstas.

Dus wellicht werkt het weer met een paar tikken, wellicht ook niet. Kan het proberen, en anders alsnog een nieuwe kopen. Of een paar jaar in de fietstas doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 23:06
Iemand nog een tip voor een praktische mobiele werkbank/tafel? Ik vind deze Keter wel vernuftig: https://www.karwei.nl/ass...pbare-werktafel/p/B508372

Deze Stanley lijkt me wat robuuster, heeft alleen wat minder gimmicks

Gebruik zal zijn om af en toe de afkortzaag op te fixeren, zaken vast te klemmen om te bewerken (hout, leidingen, etc.) Ik heb niet veel bergruimte dus vandaar dat ik zoiets aantrekkelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44
Steviger is belangrijker dan het vernuft. Aan de meeste dingen kan je wel iets vast klemmen, maar een slappe werkbank kan je lastig fixen. Beiden ogen niet erg stevig. Ik zou eerder kijken naar hele goede schragen een stevige plaat er op leggen of een Ron Paulk workbench maken.

|>

Pagina: 1 ... 88 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).