Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Als je 99% met plaatmateriaal werkt en een afkortzaag gebruikt kan ik dit begrijpen.
Als je een houtskelet moet bouwen voor een tussenmuurtje zou ik toch echt liever een cirkelzaag hebben.

Zeker voor een eerste tool is de cirkelzaag gewoon breder inzetbaar. Een invalzaag valt niet echt onder 'onmisbaar'.
Voor dat soort balkjes is een afkortzaag nog makkelijker. (en voor afwerklatjes/plintjes met verstekken.)
Maar goed, meerdere wegen naar Rome :)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43

dragonhaertt

@_'.'

Tjark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Voor dat soort balkjes is een afkortzaag nog makkelijker. (en voor afwerklatjes/plintjes met verstekken.)
Maar goed, meerdere wegen naar Rome :)
Tuurlijk, en een tafelzaag is ook fijn, en een vlakvandiktebank, lintzaag, domino, router tafel.
Allemaal veel makkelijker en niet echt onmisbaar.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:03:
Hopelijk is dit een passende vraag voor deze plek. Ik heb "van huis uit" hier helemaal geen ervaring mee, dus waardeer jullie input enorm!

We gaan straks verhuizen naar een plek met meer ruimte om de deur. Het lijkt me leuk om basic meubels en houten constructies te kunnen maken. Geen complexe houtverbindingen, 30 materialen en ingewikkelde behandelingen, maar een plank aan de wand als bureau, een blok op wieltjes, een hut van wat pallets.. simpel.
Er is al wel wat basisgereedschap zoals schroevendraaiers e.d. aanwezig. Ik heb een 18V accuschroefboormachine van de bouwmarkt. Er is een workmate. Wat is er nou echt prettig om meer te kunnen?
Ik denk zelf dat een invalzaag vrijwel onmisbaar is. Ik heb wel eens wat bij de bouwmarkt laten zagen, maar dat doe ik liever zelf. Bij vtwonen/eigen huis in puin/etc zie ik geen meubel waar geen invalzaag gebruikt wordt.
Daarna/daarbij lijkt een bovenfrees me praktisch voor afwerking, en een bouwstofzuiger voor meer praktische zaken.

Is er iets wat ik enorm over het hoofd zie? Dit is vrij onbekend terrein voor me.
Ik mis handgereedschap, lijmtangen, een (japanse) zaag en een setje beitels bijvoorbeeld.
Een bovenfrees is een apparaat wat ik als laatste zou aanschaffen. En als je hem puur voor afwerking wil gebruiken heb je waarschijnlijk meer aan een kantenfrees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Waaj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik mis handgereedschap, lijmtangen, een (japanse) zaag en een setje beitels bijvoorbeeld.
Een bovenfrees is een apparaat wat ik als laatste zou aanschaffen. En als je hem puur voor afwerking wil gebruiken heb je waarschijnlijk meer aan een kantenfrees.
Qua handgereedschap heb je inderdaad ook wat onmisbare gereedschappen.
Zaag, lijmklem, hamer, beitels, winkelhaak/combihaak, rolmaat, waterpas zijn denk ik allemaal onmisbaar voor kleine klusjes met hout en in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Jullie geven me nu al zoveel informatie dat het teveel is om op alles inhoudelijk te reageren. 😄

Enorm bedankt in ieder geval. Ik ga dit allemaal ter harte nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
Sepp14 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Kijk even bij de nat en droogzuiger van Parkside. Voor de klusser een nobrainer imho.
Voor het grove en fijne stof ideaal. Zit ook een blaasfunctie op, bij sommige tenminste.
Scheelt zoveel en ook iedere keer een nieuwe huisstofzuiger kopen wordt jij ook nie vrolijk van. ;)
Ik denk dat ik dat ga doen. Bedankt voor de reacties. Begrijp ik het goed dat je met zo'n machine gewoon je bouwafval kunt zuigen? Door er nog een cycloon tussen te zetten, zal de bouwstofzuiger minder puin 'binnenkrijgen' en hoeft deze minder vaak verschoond te worden. M.a.w. een cycloon ertussen heeft vooral nut wanneer er veel met stof gewerkt wordt en je niet om de haverklap de bouwstofzuiger wil verschonen. Maar voor af en toe een klus, is enkel de bouwstofzuiger afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:31:
Jullie geven me nu al zoveel informatie dat het teveel is om op alles inhoudelijk te reageren. 😄

Enorm bedankt in ieder geval. Ik ga dit allemaal ter harte nemen!
Ik heb al 14+ jaar een Bosch groen handcirkelzaag van 600w in gebruik. Zoiets kost bijna niks en betaalt zich altijd wel terug. Een hoop van wat jij wil is daarmee op te lossen, desnoods een handzaag erbij voor als het materiaal wat dikker is. Met je schroefmachine, schroevendraaiers, een hamer en eventueel een steekbeitel ben je al een héél eind. Zeker als je alleen maar de dingen wilt doen die jij noemt zou ik niet verder investeren. Schuren kan ook met de hand (en een blok hout om het schuuurpapier om te wikkelen) en veel 'tools' (bokken, geleiders etc etc) kun je prima zelf maken. Een blokschaaf is zeker fijn en met een beetje werk (en een steile leercurve) niet heel duur voor wat het oplevert. Vaak wel voor weinig op MP te vinden.

Ik maak ook relatief simpele meubels (maar wel met houtverbindingen en afwerking etc etc) en heb wel geinvesteerd in wat gereedschap, simpelweg omdat het mijn hobby is en het me gelukkig maakt. Beetje als Lego voor volwassenen, alleen ik maak de blokken zelf :+.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:51
Is het weer tijd voor de maandelijkse inval vs circkelzaag discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Sjoerd-b schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:39:
Nah, gewoon iemand die deze heerlijke hobby binnen komt vallen en wat simpele tools zoekt :-).

Je kan een hele schuur bouwen met niks meer dan een zaag en een beitel, maar dan gaat het zo lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik lees hier nog niet lang genoeg mee om die al eens meegemaakt te hebben :P

Maar goed, ik lees "basic meubelen en constructies". Ik kan me moeilijk voorstellen dat je snel tegen de limieten van

https://www.lidl.nl/p/par...et-geleiderail/p100326474
en een parkside afkortzaag loopt. Die is nu niet beschikbaar bij jullie in NL zie ik, maar ik denk dat ik 129 mm heb gegeven voor de mijne.

Iedereen raadt ook gewoon sneller aan wat hij/zij liggen heeft. Ik ben daar ook schuldig aan.

Goed punt ook van het handgereedschap. Dat kan ook snel oplopen.

Kijk gewoon eens naar wat je eerste 2/3/4/5 projecten gaan zijn. Zoek daar filmpjes over op en kijk welk gereedschap zij gebruiken. Peter Millard is daar altijd heel eerlijk in, heeft ook zo'n festool vs cheap tool segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:38

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
M'n schoonpa heeft m'n €80 Parkside groene 360° laser met zelfnivellerend veer-mechaniek niet gelockt tussen verdiepingen verplaatst. Ik had het hem nog zo gezegd.
Daarna ging ie op basis van die laser m'n vloer inmeten voor egaliseren, zegt ie dat m'n vloer/huis 10cm scheef staat. Leek mij al onwaarschijnlijk... Zijn draaiende rode laser er naast gezet, ja hoor, mijn 2 maanden oude laser hartstikke scheef :X
En dit is al de tweede kruislaser die scheef is.

Balen dat dit echt de laatste grote klus/verbouwing is, maar een €200+ profi laser was bij nader inzien een betere investering :/

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 08-02-2022 11:48 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
DropjesLover schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:45:
M'n schoonpa heeft m'n €80 Parkside groene 360° laser met zelfnivellerend veer-mechaniek niet gelockt tussen verdiepingen verplaatst. Ik had het hem nog zo gezegd.
Daarna ging ie op basis van die laser m'n vloer inmeten voor egaliseren, zegt ie dat m'n vloer/huis 10cm scheef staat. Leek mij al onwaarschijnlijk... Zijn draaiende rode laser er naast gezet, ja hoor, mijn 2 maanden oude laser hartstikke scheef :X

Balen dat dit echt de laatste grote klus/verbouwing is, maar een €200+ profi laser was bij nader inzien een betere investering :/
Of een nieuwe schoonvader?

Hoe komt het dat die dingen zo snel kapot gaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 16:26
Ah leuk, de circelzaag vs invalzaag discussie. Benieuwd wanneer ik mijn maandelijkse discussiepunten-bingokaart vol krijg.

Let er bij de aanschaf van een circelzaag die op een geleiderails past wel op of je ook in verstek kan zagen.
Ik had een groene bosch pks die prima op een geleiderails past, die ik vervolgens bij de eerste verstek klus ook vakkundig om zeep hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tjark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:13:
[...]

@Karp

En verder: een afkortzaag. Zoveel makkelijker voor balk/plankmateriaal, zeker met hoeken. Die had ik ook veel eerder moeten aanschaffen.
Waarom niet meteen meegaan in de vraag/discussie van een flipover ding ? (zaagtafel en afkortzaag in 1) dan hebben we het alleen niet over de prijs :+

btw wat is het verschil tussen een cirkel en inval zaag .. het lijkt mij dezelfde naam voor het zelfde beestje ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jichem schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:23:
Ah leuk, de circelzaag vs invalzaag discussie. Benieuwd wanneer ik mijn maandelijkse discussiepunten-bingokaart vol krijg.
Weinig discussie aan als je je realiseerd dat een invalzaag gewoon een circelzaag is. :9
Het is een beetje alsof je de huistijger gaat vergelijken met de katachtige.

@vso het verschil is de inval functie met alle voor en nadelen die daar eventueel bijkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 08-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Als die discussie niet telkens zou komen zou dat betekenen dat iedereen het met elkaar eens is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jichem schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:23:
Let er bij de aanschaf van een circelzaag die op een geleiderails past wel op of je ook in verstek kan zagen.
Ik had een groene bosch pks die prima op een geleiderails past, die ik vervolgens bij de eerste verstek klus ook vakkundig om zeep hielp.
lol even zere neus "verstek" hoezo ik leg de rails op de lijn die ik uitleg en rag me zaag eroverheen .. alleen een kwestie van die rails goed uitlijnen toch ?

ik heb met mijn geleide rails de rubber die tussen aluminum(rails) en zaag zit naar de knoppen gekregen ..

en ik vraag me af wat is "beter" een rails in meerdere stukken of 1 van 1,5m tot 2m lang ? gevoelsmatig zeg ik dat de kleinere stukjes eerder lastiger is dan prettig werken .. de lange is weer lastig in opbergen oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:07:
[...]

lol even zere neus "verstek" hoezo ik leg de rails op de lijn die ik uitleg en rag me zaag eroverheen .. alleen een kwestie van die rails goed uitlijnen toch ?

ik heb met mijn geleide rails de rubber die tussen aluminum(rails) en zaag zit naar de knoppen gekregen ..

en ik vraag me af wat is "beter" een rails in meerdere stukken of 1 van 1,5m tot 2m lang ? gevoelsmatig zeg ik dat de kleinere stukjes eerder lastiger is dan prettig werken .. de lange is weer lastig in opbergen oid ..
Verstek als in, vertikaal geen rechte zaagsnede produceren maar een zaagsnede onder bijvoorbeeld een hoek van 45 graden. Aan beide zijden een dergelijke hoek aan een stuk plaatmateriaal en je hebt een koofafdekking voor een hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:07:
[...]en ik vraag me af wat is "beter" een rails in meerdere stukken of 1 van 1,5m tot 2m lang ? gevoelsmatig zeg ik dat de kleinere stukjes eerder lastiger is dan prettig werken .. de lange is weer lastig in opbergen oid ..
Ik heb 1x 140cm en 2x 70cm. Het meeste kan ik af met die 140cm; handzaam genoeg. Heel af en toe voor iets korts een 70cm, en af en toe voor langer werk verleng ik de 140 met de 70's aan weerzijden wat heel prima gaat. Daardoor voor die paar keer echt geen concrete plannen gehad om een 280/300cm geleiderail te kopen.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Weinig discussie aan als je je realiseerd dat een invalzaag gewoon een circelzaag is. :9
Het is een beetje alsof je de huistijger gaat vergelijken met de katachtige.

@vso het verschil is de inval functie met alle voor en nadelen die daar eventueel bijkomen.
Maar de discussie komt weer terug als je je beseft dat een cirkelzaag niet bij voorbaat ook een invalzaag is.

Overigens zijn sommige huistijgers ook katachtigen, in sommige gevallen alleen kattig...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Volgende op de agenda: schroefmachine vs slagschroevendraaier. Lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jichem schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Verstek als in, vertikaal geen rechte zaagsnede produceren maar een zaagsnede onder bijvoorbeeld een hoek van 45 graden. Aan beide zijden een dergelijke hoek aan een stuk plaatmateriaal en je hebt een koofafdekking voor een hoek.
Erhm .. zelfs de goedkope(ste) modelen kunnen onder een hoek van 45 graden .. met of zonder rails dus ik snap de relatie met de rails niet ..

ik dacht meer aan het feit dat je de rails zelf in verstek neerlegt ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
Tarkin schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Of een nieuwe schoonvader?

Hoe komt het dat die dingen zo snel kapot gaan dan?
Tis een best fijn mechaniekje daarbinnen. Als je hem dus oppakt en ergens anders neer wil zetten, EERST locken, verplaatsen, statief waterpas zetten (zit op het statiefje), laser aanzetten, mechaniek unlocken, wachten tot ie geleveled is (paar tellen).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:50
Bedankt voor de waarschuwing :D

Ik kom net bij de Lidl vandaan en heb er ook eentje gehaald. Heb een hele zooi fotolijstjes om op te hangen, en binnenkort ook wat planken voor in de schuur en de kelderkast dus dacht “laat ik eens even kijken of de Lidl dat ding toevallig nog heeft liggen” en bingo (y) die hadden ze nog.

Net even uitgeprobeerd, maar was even vergeten dat katten natuurlijk helemaal wild worden van bewegende laserstralen _O-
Die moet ik maar even buitensluiten als ik er echt mee bezig ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hmmm moet dat echt :? of is er iets anders gebeurd? Ik wilde er eigenlijk 1 kopen voor mijn schoonvader.. Ik ben het echt al 4000 keer "vergeten" bij mijn eigen kruis leica, die werkt nog prima na iets van 10 jaar. :?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-02-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kortom soms wat je denkt nameten is niet geheel onbelangrijk :) .. oftewel niet van 1 meting van 1 apparaat uitgaan .. die fout overkomt mij ook nog wel eens dat ik denk dat iets goed gemeten is blijkt de meting zelf niet echt handig te zijn geweest.

maar ik snap niet hoe je hem dan kapot krijgt ??? (ik heb zelf een laser die gaat piepen als hij scheef staat)
nu vrees ik door mijn gebrek aan kennis dat het mij ook kan overkomen en ik snap neit hoe hij hem nu kapot kon maken uit je verhaal

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 08-02-2022 14:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
ofwel is de laser tussen de verdiepingen door als voetbal gebruikt/ of als slinky op de trap?

M'n deko moet ik ook niet schudden, maar verplaatsen als ie aanstaat gaat wel, dan maakt die gewoon een idioot irritant geluid (wat dus wel goed is ;) )

wbt de cirkelzaag discussie, ik heb een cirkelzaag en liniaal, maar ik merk toch dat 45% zagen niet altijd even handig is met betrekking tot hoe hij op de rails staat dan, het is het allemaal net niet.

Daarom dan maar een zaagtafel gekocht :+ (de hikoki), naast de decoupeerzaag, handcirkelzaag, afkortzaag is het een welkome toevoeging :+

ach, een mens moet een hobby hebben, de mijne is de garage vullen blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tarkin schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:12:
hahahaha .. en dan geen ruimte meer hebben om te werken.

Dan kijk ik jalours naar die klusjes gasten in de USA die niet alleen de ruimte hebben waar ik jalours op ben maar ook nog een budget om het te reduceren naar een onwerkbare situatie :+

Alhoewel ik zelf ook niet mag klagen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Slonzo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:22:
[...]

U bedoelt deze?
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-3171-1.jpg-1200x600-c1e88ebc88.jpg

of bedoelde je de slagmoeraanzetter? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 191050

rbaidjoe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:37:
[...]

U bedoelt deze?
[Afbeelding]

of bedoelde je de slagmoeraanzetter? :+
Of gewoon de slagschroevendraaier: https://www.makita.nl/art...slagschroevendraaier.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Erhm .. zelfs de goedkope(ste) modelen kunnen onder een hoek van 45 graden .. met of zonder rails dus ik snap de relatie met de rails niet ..

ik dacht meer aan het feit dat je de rails zelf in verstek neerlegt ofzo
Nou, zoals je in mijn reactie kon lezen kon mijn bosch dat dus overduidelijk niet. Tenzij jij vindt van wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:59:
Hmmm moet dat echt :? of is er iets anders gebeurd? Ik wilde er eigenlijk 1 kopen voor mijn schoonvader.. Ik ben het echt al 4000 keer "vergeten" bij mijn eigen kruis leica, die werkt nog prima na iets van 10 jaar. :?
Misschien moet dat bij bepaalde kruislijnlasers? Ik wist niet dat het niet mocht, eerlijk gezegd, en m'n Huepar doet het nog altijd prima na meer dan een jaar. Verplaatsen terwijl die aan staat lijkt niet een probleem te zijn, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ach, als je lang genoeg in de resthoutbak graait kom je vanzelf een goed fittende verstekverbinding tegen. Moet je met een cirkel- of invalzaag niet willen. :+

Voor kleine onderdelen en middelgrote panelen gaat het wel, echter in m'n kleine beunhok waag ik me er niet aan. MDF gaat wel, massief daarintegen gaat krimpen en strekken als het uit m'n werkplek komt. Dat gymnastiek geweld hou ik niet tegen en zo lijkt mij dat voor meerdere een probleem wat in variërende maten speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 16:59

Budha

Online ergo sum

Slonzo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Nu je het zegt. :)

Ik heb onlangs een nieuwe accuboormachine en slagschroevendraaier gekocht (Makita DDF487 & DTD154Z) en wat heb ik het voordeel van een slagschroevendraaier onderschat, zeg. Heb er inmiddels honderden schroeven mee ingedraaid en wordt er nog iedere keer blij van.

Categorie "had ik veel eerder moeten doen". Daar valt de bouwstofzuiger, speedsquare, pica potlood en mijn nieuwe set Wera schroevendraaiers ook onder.

Wat die laatste betreft snap ik eigenlijk niet dat er überhaupt een markt is voor goedkope schroevendraaiers. Mijn setje van 14 maten en soorten was minder dan zestig euro. Waarom heeft niet ieder huishouden er eentje liggen? Voor het geld hoef je het niet te laten en de meeste doen er een leven mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Het is een fragiel, goedkoop veermechaniek. Niet gelocked en te ver bewegen, veertje te ver uitgerekt, niet meer recht.

Laat ik zo zeggen, hieronder 2 foto's van 2 muren, haaks op elkaar staan, afstand tussen de foto's zo'n 5 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFe-Sp4kp0_4qiMVTwtgxQnP6Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqyWVZlTPh58n05uBdkPmTlI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16lcI9w_8WZWba9rko_USaH4Okk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuOQuvCTSUqKMwOJtWDO49JB.jpg?f=fotoalbum_tile

Best scheef :X
ofwel is de laser tussen de verdiepingen door als voetbal gebruikt/ of als slinky op de trap?

M'n deko moet ik ook niet schudden, maar verplaatsen als ie aanstaat gaat wel, dan maakt die gewoon een idioot irritant geluid (wat dus wel goed is ;) )

wbt de cirkelzaag discussie, ik heb een cirkelzaag en liniaal, maar ik merk toch dat 45% zagen niet altijd even handig is met betrekking tot hoe hij op de rails staat dan, het is het allemaal net niet.

Daarom dan maar een zaagtafel gekocht :+ (de hikoki), naast de decoupeerzaag, handcirkelzaag, afkortzaag is het een welkome toevoeging :+

Deze maakt geen geluidje, wel een rood lampje als ie aan staat en niet gelocked is.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:13
Flix20 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:23:
Ah, de maandelijkse discussie over slagschroeven draaiers is er weer en totaal ongerelateerd heb ik ineens de behoefte om op amazon te gaan struinen of ze in de aanbieding zijn:+
* Flix20 opent Amazon weer eens

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Budha schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:17:
Wat die laatste betreft snap ik eigenlijk niet dat er überhaupt een markt is voor goedkope schroevendraaiers. Mijn setje van 14 maten en soorten was minder dan zestig euro. Waarom heeft niet ieder huishouden er eentje liggen? Voor het geld hoef je het niet te laten en de meeste doen er een leven mee.
als je voor 60,- (supermarkt) een 500,- machine verslaat op taak x ..

Of andersom je vraagt veel geld voor een apparaat wat na gewoon gebruik defect is(zie dropjeslover en kruislaser relaas als voorbeeld)

Voeg daarbij dat je bv een scherp zaagblad + relatief slappe motor in het begin meer indruk kan maken dan een sterke motor met een verroest nooit vervangen zaagblad .. (lees slecht onderhoud)

Dan is het erg lastig als consument dingen op waarde te schatten, daarbij genoeg wederhelftjes die ook zo simpel denken dat waarom big bucks uitgeven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:00:
[...]

kortom soms wat je denkt nameten is niet geheel onbelangrijk :) .. oftewel niet van 1 meting van 1 apparaat uitgaan .. die fout overkomt mij ook nog wel eens dat ik denk dat iets goed gemeten is blijkt de meting zelf niet echt handig te zijn geweest.

maar ik snap niet hoe je hem dan kapot krijgt ??? (ik heb zelf een laser die gaat piepen als hij scheef staat)
nu vrees ik door mijn gebrek aan kennis dat het mij ook kan overkomen en ik snap neit hoe hij hem nu kapot kon maken uit je verhaal
Mijn eerdere Bosch heb ik zelf wel voorzichtig behandeld, altijd gelocked en ook die bleek over 2m ook 2cm uit het lood ten opzichte van een waterpas na 2 klussen :/

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Heb zelf een Bosch groen laser maar ook iedere keer als ik die gereed zet, leg ik toch even een waterpas tegen de lijn aan om 100% zeker te weten dat de laser goed ingesteld staat.
De een noemt het een tik, de ander meten is weten. Doe het persoonlijk onbewust en structrueel iedere keer als en laser erbij gepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
Flix20 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Heb zelf een Bosch groen laser maar ook iedere keer als ik die gereed zet, leg ik toch even een waterpas tegen de lijn aan om 100% zeker te weten dat de laser goed ingesteld staat.
De een noemt het een tik, de ander meten is weten. Doe het persoonlijk onbewust en structrueel iedere keer als en laser erbij gepakt wordt.
Mijn scheve laser is nauwelijks te bevestigen met de waterpas, maar wel als je een metalen profiel van 3m waterpas zet...

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

voor best veel mensen is dat gewoon veel geld, als ze moeten kiezen tussen eten, kleren of schroevendraaiers, wat denkje exact wat ze dan kiezen? 8)7

Dit werkt ook prima voor de gemiddelde verhuizing
Afbeeldingslocatie: https://img.folders.eu/live/promobutler/articles/2019/09/12/59433/vde-schroevendraaierset-action-5943348.jpg?w=350&fm=auto

Ik snap eigenlijk totaal niet dat hier op het forum nog best wel massaal hand schroevendraaiers koopt, ik heb een prachtige gedore set en gebruik ze eigenlijk nooit meer. ik misbruik dan nog wel regelmatig een action/kringloop/marktplaats achtige schroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben al jaren bezig met wat fatsoenlijk gereedschap verzamelen. Altijd op zoek gaande naar 1 merk wat eigenlijk voor alles goed is. Maar daar kwam ik nooit uit. Nu bedenk ik me eigenlijk dat dit best logisch is. Dat Hazet een geweldige set schroevendraaiers maakt betekend niet dat hun beitels (als ze die maken) ook de 'beste' op de markt zijn. Ik overweeg dus om verschillende soorten gereedschap van verschillende merken aan te gaan schaffen. Hoe doen jullie dat? Gewoon 1 merk voor alles en dan soms maar een compromis sluiten of alle merken door elkaar?

Al mijn elektrisch gereedschap is van Einhell (PowerXChange 18V), (en daar mag men van vinden wat wil, ik ken de discussies hier :+, maar zeker het wat duurdere spul is objectief gezien gewoon weinig op aan te merken), en handgereedschap is voornamelijk bouwmarkt troep met hier of daar een A-merk tussen (Hazet, Bahco, Knipex etc.). Ik krijg er alle klussen wel mee gedaan overigens, maar het voelt gewoon top om een mooie collectie gereedschap te hebben.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kuusj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:43:
Ik ben al jaren bezig met wat fatsoenlijk gereedschap verzamelen. Altijd op zoek gaande naar 1 merk wat eigenlijk voor alles goed is. Maar daar kwam ik nooit uit. Nu bedenk ik me eigenlijk dat dit best logisch is. Dat Hazet een geweldige set schroevendraaiers maakt betekend niet dat hun beitels (als ze die maken) ook de 'beste' op de markt zijn. Ik overweeg dus om verschillende soorten gereedschap van verschillende merken aan te gaan schaffen. Hoe doen jullie dat? Gewoon 1 merk voor alles en dan soms maar een compromis sluiten of alle merken door elkaar?

Al mijn elektrisch gereedschap is van Einhell (PowerXChange 18V), (en daar mag men van vinden wat wil, ik ken de discussies hier :+, maar zeker het wat duurdere spul is objectief gezien gewoon weinig op aan te merken), en handgereedschap is voornamelijk bouwmarkt troep met hier of daar een A-merk tussen (Hazet, Bahco, Knipex etc.). Ik krijg er alle klussen wel mee gedaan overigens, maar het voelt gewoon top om een mooie collectie gereedschap te hebben.
sommige mensen geilen erop dat alles het zelfde logo of kleurtje heeft, mij kan het voor mijzelf thuis niets schelen.. sommige merken maken hele goede slijptollen andere afkortzagen of hakhamers. budget, support zijn dan maatgevend voor mij. ik wil het graag kunnen repareren dus ik kies niet zo heel snel voor een merk zonder of met weinig onderdelensupport zoals parkside of einhell

maarja aan de andere kant als ik bij een automotive vriend ben dan ziet zijn snap-on collectie er wel heel erg strak uit. het straalt ook wel iets profi uit, maarja voor wie je dat exact wil uitstralen als je op zolder een kamertje aan het maken bent weet ik ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:40:

Ik snap eigenlijk totaal niet dat hier op het forum nog best wel massaal hand schroevendraaiers koopt, ik heb een prachtige gedore set en gebruik ze eigenlijk nooit meer. ik misbruik dan nog wel regelmatig een action/kringloop/marktplaats achtige schroevendraaier.
Ik heb een Wera KK 60 set die ik als schroevendraaiers gebruik. Dan heb je meteen een set lange bits (voor als je ooit een keer bij een diepere schroef moet met je boormachine/slagschroevendraaier)
Verder een gewoon bitsetje en een bitbouder. Veel meer dan dat heb je ook niet echt nodig.
Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/17423-large_default/wera-kraftform-kompakt-60.jpg

Een goedkope schroevendraaier er naast om mee te wrikken/te misbruiken is natuurlijk altijd nuttig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Dit. Mijn handgereedschap heb ik in de loop van vele jaren verzameld dus dat is een ratjetoe. Complexer gereedschap koop ik vaak eerst maar eens een goedkoop modelletje. Als ik het zelden nodig blijk te hebben, is dat vaak al voldoende. Soms kom ik er achter dat het goedkope spul ofwel niet lang heel blijft of gewoon echt significant slechter is. Dan heb ik nog niet veel geld "verbrand" en koop ik daarna een beter model. Door de eerste aankoop weet ik wat ik belangrijk danwel onzin vindt. De duurdere aankoop heb ik dan ook jaren plezier van. En sommige cheap ass aankopen blijken verbluffend robuust. Zo heb ik al jaren plezier van een haaks slijpertje van 25 florijnen, een boorhamer van rond de 50 euries en een Parkside zaagtafeltje. Accuboor, multimeter, pijpenbuigers zijn voor mij (!) zo van die dingen waar ik al snel of na enige tijd een betere vervanging voor aangeschaft heb.

Of de merkjes danwel kleurtjes van mijn gereedschap matchen zal mij aan mijn spreekwoordelijke derrière oxideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
DropjesLover schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Mijn eerdere Bosch heb ik zelf wel voorzichtig behandeld, altijd gelocked en ook die bleek over 2m ook 2cm uit het lood ten opzichte van een waterpas na 2 klussen :/
Bij mij ook afwijking, maar bleek bij nader onderzoek mn waterpas te zijn en niet mn laser :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
Een setje standaard schroevendraaiers (ik heb er van stanley) is toch onontbeerlijk in elk huishouden imho. Je moet al eens iets schroeven waarvoor je niet direct je elektrisch gerief voor moet bovenhalen.

zo'n bithouderset vind ik irritant omdat je altijd net iets anders nodig hebt of dat je net moet wisselen, dan maar veel verschillende schroevendraaiers.
Wel handig als je veel op locatie gaat waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

(jarig!)
Raymond schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Bij mij ook afwijking, maar bleek bij nader onderzoek mn waterpas te zijn en niet mn laser :X
Hoe vernaggel je een waterpas :?
Bij de Parkside was het wel echt de laser, niet alleen met een andere laser vergeleken, maar ook met de vensterbanken in het huis. Plus dat z'n huis over 8m dik 10cm scheef zou staan. Echt niet :+
twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:55:
[...]

sommige mensen geilen erop dat alles het zelfde logo of kleurtje heeft, mij kan het voor mijzelf thuis niets schelen.. sommige merken maken hele goede slijptollen andere afkortzagen of hakhamers. budget, support zijn dan maatgevend voor mij. ik wil het graag kunnen repareren dus ik kies niet zo heel snel voor een merk zonder of met weinig onderdelensupport zoals parkside of einhell

maarja aan de andere kant als ik bij een automotive vriend ben dan ziet zijn snap-on collectie er wel heel erg strak uit. het straalt ook wel iets profi uit, maarja voor wie je dat exact wil uitstralen als je op zolder een kamertje aan het maken bent weet ik ook niet :+
Ik heb al 17 jaar een gamma haakse slijper, ding doet nog steeds prima wat ie moet doen. Enige nadeel is dat het een 115mm is ipv de wat normalere 125mm.
Maar ik merkte weinig verschil met de (oudere) DeWalt van mn schoonpa. Beide maken herrie, beide gingen overal doorheen, bij beide na een uurtje er mee werken verkrampte handen :+

[ Voor 56% gewijzigd door DropjesLover op 08-02-2022 16:27 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:41

Pixeltje

Woo-woohoo!

DropjesLover schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Bij de Parkside was het wel echt de laser, niet alleen met een andere laser vergeleken, maar ook met de vensterbanken in het huis. Plus dat z'n huis over 8m dik 10cm scheef zou staan. Echt niet :+
Soms doen ze dat in de fabriek al voor je hoor ;) Lang niet alle waterpassen zijn nauwkeurig genoeg om meerdere lengtes mee te verklikken. En das niet om snobbistisch te doen ofzo, mijn stanley waterpasje werkt meer dan prima in de meeste gevallen, maar met een nauwkeurigheid van 1mm/m zou ik er geen plafond mee uitrachelen. Over de lengte van mijn huis geeft dat een afwijking van bijna een centimeter.

Als je over een breedte van 5 meter de laser gaat controleren met zo'n waterpas kom je ook al een halve cm te kort aan het einde. Is niet de orde grootte die jij beschrijft natuurlijk maar om je een idee te geven.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pixeltje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Soms doen ze dat in de fabriek al voor je hoor ;) Lang niet alle waterpassen zijn nauwkeurig genoeg om meerdere lengtes mee te verklikken. En das niet om snobbistisch te doen ofzo, mijn stanley waterpasje werkt meer dan prima in de meeste gevallen, maar met een nauwkeurigheid van 1mm/m zou ik er geen plafond mee uitrachelen. Over de lengte van mijn huis geeft dat een afwijking van bijna een centimeter.

Als je over een breedte van 5 meter de laser gaat controleren met zo'n waterpas kom je ook al een halve cm te kort aan het einde. Is niet de orde grootte die jij beschrijft natuurlijk maar om je een idee te geven.
je waterpas tussendoor omdraaien :+ (ook de manier om hem te testen in de winkel voordat je hem koopt )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DropjesLover schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Door hem te gebruiken als multitool met hamerfunctie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Johnny schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Ah, de welbekende precisie-hamer.

Net zoals de precisie-bahco:
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.louis.de/dynamic/articles/o_resize,w_1800,h_1800,m_limit,c_fff/5f.a8.07.10003841.JPG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Johnny schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Alles is een hamer, behalve een schroevendraaier, dat is een beitel...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Alles is een hamer, behalve een beitel, dat is een schroevendraaier...
FTFY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:04

sjirafje

No inspirational quotes here

big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Alles is een hamer, behalve een schroevendraaier, dat is een beitel...
Ik heb toch echt wel schroevendraaiers gebruikt mishandeld door het handvat te gebruiken om op zaken te meppen :+

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 20-05 12:58

bakkerl

Let there be light.

Die garage staat hier nog op de verlanglijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
bakkerl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Die garage staat hier nog op de verlanglijst.
Begin bij de tools, dan kan je later de garage bouwen :+

Is ook mijn plan trouwens. Nieuw huis gekocht en dat gaan we grotendeels laten verbouwen, maar de nieuwe garage (55 m2) ga ik zelf zetten. Wordt een mooie opdracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:12
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:43:
[...]

Ah, de welbekende precisie-hamer.

Net zoals de precisie-bahco:
[Afbeelding]
Dat is toch een kraspen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Nu je het zegt. :)

Ik heb onlangs een nieuwe accuboormachine en slagschroevendraaier gekocht (Makita DDF487 & DTD154Z) en wat heb ik het voordeel van een slagschroevendraaier onderschat, zeg. Heb er inmiddels honderden schroeven mee ingedraaid en wordt er nog iedere keer blij van.

Categorie "had ik veel eerder moeten doen". Daar valt de bouwstofzuiger, speedsquare, pica potlood en mijn nieuwe set Wera schroevendraaiers ook onder.

Wat is precies het voordeel van een slagschroevendraaier tov een “gewone” schroef/boormachine op accu?
Ik gebruik nu al jaren een schroef/boormachine, sta nu voor de keus om hiervan een tweede te kopen of om er een slagschroevendraaier bij te kopen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 16:59

Budha

Online ergo sum

fenrir schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Wat is precies het voordeel van een slagschroevendraaier tov een “gewone” schroef/boormachine op accu?
Ik gebruik nu al jaren een schroef/boormachine, sta nu voor de keus om hiervan een tweede te kopen of om er een slagschroevendraaier bij te kopen.
Laat ik voorop stellen dat je het best zelf ervaart. Dat gezegd hebbende zijn dit mijn ervaringen:
- Bitjes kunnen er rechtstreeks in. Wisselen is zo een stuk makkelijker.
- Je polsen krijgen geen klappen te verduren wanneer de slipkoppeling toch niet licht genoeg is ingesteld.
- Veel druk zetten is niet nodig.
- Relatief licht en compact apparaat.
- Meer controle. Met de schroefboormachine draaide ik soms per ongeluk een schroef te ver in.

Kortom, voor mij is het veel comfortabeler. Maar goed ook, want ik ben bezig met een project waar tot nu toe ruim vijfhonderd schroeven in zijn gegaan. :X

Daarnaast vind ik het fijn dat ik een compactere en lichtere schroefboormachine kon kopen, omdat voor het zwaardere werk de slagschroevendraaier er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 20-05 12:58

bakkerl

Let there be light.

Tarkin schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Begin bij de tools, dan kan je later de garage bouwen :+

Is ook mijn plan trouwens. Nieuw huis gekocht en dat gaan we grotendeels laten verbouwen, maar de nieuwe garage (55 m2) ga ik zelf zetten. Wordt een mooie opdracht!
De tools collectie al langer mee bezig. Alleen is de voor mij beschikbare zolderkamer, wat ook thuis werkplek moet zijn, niet altijd een goede combintie.
Voor mij moet funda even mee gaan werken. Maar dat is niet echt iets voor in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:44:
Ik denk zelf dat een flipover wat praktischer is ook gezien de poten .. een laag model zaag je snel op de grond (1ste link van je) en dat maakt zagen ermee ook vrij onpraktisch ..

Zelf zou ik liever iets zien wat minder (opslag) ruimte in beslag neemt, er zijn wat knutsel(aars) die bv de handversie tot een "bench" versie omtoveren .. maar dat lijkt het me ook net niet. bedoel het monteren op een stuk hout verlies je zaagdiepte

jammer dat er geen conversie ding is dat je compact kan meenemen / opbergen en toch het "beste" hebt val alle opties.. teminste niet dat ik weet.
Voor wat je zegt over op de grond zagen, Google tip:
- DeWALT DE7033
- Bosch GTA 2600

Hoe belangrijk het ruimte-aspect is kun je alleen zelf beoordelen uiteindelijk, maar als ik je toch ongevraagd advies mag geven, ik zou zelf niet zo snel een 2-in-1 machine kopen als je ervaring nu al is dat een budgetmodel losse machine eigenlijk al 'net niet' voor je is. Zonder ervaring met deze is mijn verwachting namelijk dat om die twee machines te combineren tot 1 er al zoveel compromissen zijn gesloten op het ontwerp dat je ook voor een degelijk merk toch uiteindelijk uitkomt op twee keer budgetklasse prestaties als je ze los zou beoordelen.

(Edit: als het gaat om precisie bedoel ik dan. Ik vertrouw erop dat die Dewalt robuuster is en meer power heeft dan budgetklasse machines.)

[ Voor 5% gewijzigd door simonr op 08-02-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

simonr schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Voor wat je zegt over op de grond zagen, Google tip:
- DeWALT DE7033
- Bosch GTA 2600

Hoe belangrijk het ruimte-aspect is kun je alleen zelf beoordelen uiteindelijk, maar als ik je toch ongevraagd advies mag geven, ik zou zelf niet zo snel een 2-in-1 machine kopen als je ervaring nu al is dat een budgetmodel losse machine eigenlijk al 'net niet' voor je is. Zonder ervaring met deze is mijn verwachting namelijk dat om die twee machines te combineren tot 1 er al zoveel compromissen zijn gesloten op het ontwerp dat je ook voor een degelijk merk toch uiteindelijk uitkomt op twee keer budgetklasse prestaties als je ze los zou beoordelen.
puur voor de discussie (en ja je mag je advies geven daar is dit topic toch voor?)

ik houd van zaken waarmee je een aantal zaken goed kan doen of de noodzaak voor een overdaad kan verminderen .. denk bv aan https://www.conrad.nl/p/p...1-werkstation-cel-1553905 niet alleen handtools maar ook de tafel idee ..

Nu denk ik niet dat voor die prijs (zie link) en het merk je kwalitatieve hoogwaardig iets koopt als DIY-er . blij van word. los daarvan word ik ook niet happy van de beperkte gebruikstijd .. zeker als je maar 1 a 2 accu's hebt en 6 tools die je tijdens je klus nodig hebt ..

maar als je zoiets kan kopen waarbij je eigen tools kan gebruiken dat zou ik al meer waarderen .. ik denk bv dat de flipover als je niet te dik materiaal gebruikt best goed alternatief is ..

zelf zou ik liever iets zien wat compact(er) opgeborgen kan worden en bv 3-in-1 functies kan .. zaagtafel, afkortzaag en inval/cirkel zaag.

De oplossing die je als klusser(s) wilt hebben is iets wat je makkelijk kan opbergen (vierkant) en vervoeren al dan niet lift in, trap op en niet te zwaar is .. en daarbij 101 keer heen en weer moet gaan om alles op de werklocatie te krijgen. Teminste we kennen allemaal de uitdaging die bij de opslaan komt met name de ruimte vretende "sta in de weg"

Trouwens ik snap je "googletips" niet .. is een workmate niet veelzijdig(er) inzetbaar ?

ps .. vanuit de fabrikant(ten) snap ik het wel .. iets multifunctioneels op de markt brengen limiteert wel erg je inkomsten naast het feit dat je nogal een mogelijke rechtzaak aan je broek kan krijgen omdat iemand vergaat zelf een veiligheids kapje over de zaag te doen .. en zich verwonde ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@vso Ik krijg er nogal een “Jack of all trades, master of none” gevoel bij. Het is niet voor niets dat je dat soort zaken wijzig in de echte pro series tegen komt.

Het aantal accu’s dat je nodig hebt valt daarentegen wel weer mee, je kunt immers toch maar één tool tegelijk bedienen.

Overigens zijn die combi zaagtafel/afkortzagen van Dewalt volgens mij zo gek nog niet, heb ze wel vaker op de bouw gezien en die jongens zijn meestal toch vrij kritisch op de tools. Maar zo’n mooie combi is niet persé goedkoper dan een losse tafel en afkortzaag, zoals eerder al vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 23:01
Die de Walt flip-over heb ik al bij 2 timmermannen gezien, blijkbaar dus een prima apparaat die multi inzetbaar is zonder grote compromissen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
vso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:47:
Trouwens ik snap je "googletips" niet .. is een workmate niet veelzijdig(er) inzetbaar ?
Voordeel van deze type onderstellen is dat je de afkortzaag monteert op de twee beugels en je deze vervolgens makkelijk op en af klikt bij gebruik. Daarnaast hebben deze onderstellen links en rechts steunpunten voor het hout wat je zaagt. Een workmate is 60 cm breed? Dat wordt al krap voor de zaag zelf.

Ik hou zelf een iets andere filosofie aan: ik wil vooral gereedschap wat in 1 ding doen heel erg goed is. Ik doe uiteindelijk ook maar 1 ding tegelijk en zo is het elke keer fijn om te gebruiken. Ja dat betekent wel dat je meer gereedschap hebt. Vind ik geen probleem, het is hobby. ;) Mag ook jaren duren om op te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door simonr op 08-02-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:54:
Overigens zijn die combi zaagtafel/afkortzagen van Dewalt volgens mij zo gek nog niet, heb ze wel vaker op de bouw gezien en die jongens zijn meestal toch vrij kritisch op de tools. Maar zo’n mooie combi is niet persé goedkoper dan een losse tafel en afkortzaag, zoals eerder al vermeld.
true
@vso Ik krijg er nogal een “Jack of all trades, master of none” gevoel bij. Het is niet voor niets dat je dat soort zaken wijzig in de echte pro series tegen komt.

Het aantal accu’s dat je nodig hebt valt daarentegen wel weer mee, je kunt immers toch maar één tool tegelijk bedienen.
of het nu "profi" of DIY is .. denk dat het eind resultaat toch wel op het zelfde neerkomt.

Betreft de accu's dat zeg je nu wel, maar het aantal accu's ligt heel sterk aan het vermogen wat je tool eet, met een ene tool kan je "uren" doen, de ander trek je binnen paar minuten de accu leeg. zoals gezegd het helpt niet als je dan ook nog moet wisselen .. of zelfs 1 vaste accu hebt.

mijn makita accu's + lader zijn binnen minuten weer "vol" terwijl mijn B merk li-ion er een langere tijd over doet in sommige gevallen is het prettig als je tussen 230v en accu of zelfs accu's kan schakelen ..
1 van de redenen dat meeste tools bij mij nog steeds op 230v zijn..

Als pro wil jezelf maar ook de klant niet zijn tijd verkwisten met ombouwen van je tools. als DIY-er vind ik het erg prettig dat alles in een minimaal beperkte ruimte uit de weg kan staan .. en is het ombouwen tussen gebruiks functionaliteit een kwestie van een goed plan trekken .

Betreft de conrad link en je "jack of all trades: master of nothing" opmerking zal ik de laatste zijn die je ongelijk geeft ..de meegeleverde tools zijn denk ik na 1x gebruik of zelfs daarvoor nog twijfelachtig at best.

maar dat gezegd het concept / idee vind ik wel erg intressant , niet alleen is het op zich een mooie opberg methode maar hoe vaak wens je niet dat je die die flexibiliteit hebt bv bovenaf of onderaf werken .. of een verzamel plek hebt voor je tools op de werkplaats. ?

@simonr Dat klinkt een beetje als wanneer koop je een paraplu voordat het regent of nadat je het nodig hebt ?.. en dan hem inhoeken met de opmerking " niet nodig want auto" :+ all phun/sarcasme intended met een smile ofcourse

nee even serieus .. achteraf gezien denk ik dat ik de flipover wellicht heel erg prettig gevonden had tot nu toe .. maar ja 90% van de zaken waarvoor ik hem nodig zou hebben liggen denk ik achter me .. tenzij ik een keuken oid zelf ga knutselen. dan had ik die kosten er wel uitgehaald ..

Maar ik denk weten wanneer een tool goed is en troep zoals ik beschrijf over dat conrad ding .. waarom wel/niet ideaal zou zijn .. is wel iets dat je alleen krijgt door ervaring opgebouwd met wat "budget" of eerder nog gebrek aan kennis die ik jaren geleden nog niet had .

maar inderdaad het is een hobby om je schuur/garage te vullen met tools :+ ik ben ook al een aardig endje hoor (3 compressors, 6 boor/schroef dingen, 4 gereedschap koffers en ga zo maar door ..)
ps vrouwlief klust mee, veel ook gekregen via omgeving oid ..tja als ik er nog nut voor zie dan houd ik het anders gaat het marktplaats op

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:40:
voor best veel mensen is dat gewoon veel geld, als ze moeten kiezen tussen eten, kleren of schroevendraaiers, wat denkje exact wat ze dan kiezen? 8)7

Dit werkt ook prima voor de gemiddelde verhuizing
[Afbeelding]

Voor de meeste handgereedschappen geldt dat, buiten professioneel gebruik, het min of meer gereedschap voor het leven is. Waarom dus niet wat meer investeren?

En ja, een el cheapo schroevendraaier werkt voor het grootste gedeelte ook wel, maar als je betere passing van je bits gewend bent, waarom zou je dan die el cheapo dingen nog gebruiken met over het algemeen een tamelijk matige passing? Behalve voor misbruik, I guess.

Er valt wel iets voor te zeggen om ipv een volledige schroevendraaierset een klingenset of bithouder met bits (lange bits, als je het gelijkwaarig wilt houden). Dat heeft ieder zo z'n voor- en nadelen.

De vaste schroevendraaiers gebruik ik zelf vooral met electronica, of voor het kleine spul. Een kroonsteentje of PH00 schroefje is niet iets waar ik een schroeftol of bithouder bij pak, in ieder geval. Maar aan de werkbank waar de schroevendraaiers aan de muur erbij hangen pak ik die ook wel voor wat licht schroefwerk.

En een sleufschroevendraaier wordt meestal gebruikt als een klein breekijzer, en ook daar heeft een vaste schroevendraaier wel voordelen t.o.v. bits ofzo. Hoeft niet duur te zijn, voor dat gebruik, maar goed.
Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:03:
Hopelijk is dit een passende vraag voor deze plek. Ik heb "van huis uit" hier helemaal geen ervaring mee, dus waardeer jullie input enorm!

We gaan straks verhuizen naar een plek met meer ruimte om de deur. Het lijkt me leuk om basic meubels en houten constructies te kunnen maken. Geen complexe houtverbindingen, 30 materialen en ingewikkelde behandelingen, maar een plank aan de wand als bureau, een blok op wieltjes, een hut van wat pallets.. simpel.
Er is al wel wat basisgereedschap zoals schroevendraaiers e.d. aanwezig. Ik heb een 18V accuschroefboormachine van de bouwmarkt. Er is een workmate. Wat is er nou echt prettig om meer te kunnen?
Ik denk zelf dat een invalzaag vrijwel onmisbaar is. Ik heb wel eens wat bij de bouwmarkt laten zagen, maar dat doe ik liever zelf. Bij vtwonen/eigen huis in puin/etc zie ik geen meubel waar geen invalzaag gebruikt wordt.
Daarna/daarbij lijkt een bovenfrees me praktisch voor afwerking, en een bouwstofzuiger voor meer praktische zaken.

Is er iets wat ik enorm over het hoofd zie? Dit is vrij onbekend terrein voor me.
Lijmklemmen zijn wel handig, denk ik. Voor langere planken / platen is een workmate niet groot genoeg, dan kun je een paar schragen met een OSB plaat erop gebruiken als tijdelijke werktafel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:21
Martinusz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:55:
Die de Walt flip-over heb ik al bij 2 timmermannen gezien, blijkbaar dus een prima apparaat die multi inzetbaar is zonder grote compromissen?
Maar er is ook wel een verschil tussen een timmerman waarbij 1 of soms 2mm (of 1á2 graden) verschil weinig tot niets uitmaakt in verband met ruwbouw.
Want qua nauwkeurigheid zou ik niet veel verwachten van een flip-over.
En het grote nadeel van een flip-over is dat als je een bepaalde zaagactie bent vergeten dan moet je de boel weer ombouwen, en dat kan al snel een irritatiepunt worden.
Verder snap ik het idee van @vso wel, het neemt minder ruimte in beslag, de zaag is al gelijk op een fijne zaaghoogte.
Dus het ligt echt aan je prioriteiten, vind je het niet erg om goed vooruit te plannen zodat je de zaag per klus maar 1 of 2 keer hoeft te flippen, en maakt het iets minder uit dat de zaag wat minder (makkelijk) precies is af te stellen, dan zou ik er zeker voor gaan.

Ik zou zelf eerder voor deze combi gaan, is een paar tientjes duurder dan de flip-over, maar meer waard voor je geld. De zaagtafel heeft een betere fence (als ik de plaatjes van de flip-over zo zie), heeft een mitre slot, en kan je dus diverse soorten sledes gebruiken/maken.
En de afkortzaag heeft een schaduwlijn, dat is ook erg fijn!

DeWALT DWE7485RS Zaagtafel + Rijdbaar Onderstel + DeWALT DWS774

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

Toppe

Oké ✅

Moet eerdaags wat toilet garnituur ophangen ed. Boren in de voeg wordt hem niet aangezien die 1,5mm is. Ik moet dus echt door de tegel heen.

Nu heb je natuurlijk een hoop merken merken zoals InterDynamics en Rubi en dan nog eens nat en droog. In totaal zullen het zo'n 10/15 gaten zijn. Iemand een tip voor dé tegelboor 6mm?

Aangezien ik alleen ben is wil ik niet gaan klote met een flesje water dus of een reservoir (easygres?) of een soort pomp is dan wel vereist.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:46
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:55:
Moet eerdaags wat toilet garnituur ophangen ed. Boren in de voeg wordt hem niet aangezien die 1,5mm is. Ik moet dus echt door de tegel heen.

Nu heb je natuurlijk een hoop merken merken zoals InterDynamics en Rubi en dan nog eens nat en droog. In totaal zullen het zo'n 10/15 gaten zijn. Iemand een tip voor dé tegelboor 6mm?

Aangezien ik alleen ben is wil ik niet gaan klote met een flesje water dus of een reservoir (easygres?) of een soort pomp is dan wel vereist.
Als je door keramische (vloer) tegels heen moet is lijmen of plakken misschien iets voor je. Heb hier diverse dingen al 11 jaar hangen mbv tiger plak strips. Nu hebben ze nog betere 2 componenten lijm etc.
https://www.tiger.nl/nl-nl/tigerfix

Droog boren met een hol diamant boortje van 6mm kan ook, kost wel wat meer tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 14:52
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:55:

ik zou even kijken naar een Bosch CYL-9 Ceramic 6 oid
ik heb een imitatie en dat gaat al perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een FSN 800 RA liniaal gekocht voor bij mijn GKS 12v circelzaagje. Super mooi, maar volledig onbruikbare handleiding.

Begrijp ik het nou goed dat ik hem eerst een keer moet prepareren door die rubberen rand aan de zijkant eraf te zagen oid?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Jup, dat is het idee van die rubberen rand inderdaad. Die is "te groot" gemaakt, zodat hij na 1x zagen exact op maat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
bonzz.netninja schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
Ik heb een FSN 800 RA liniaal gekocht voor bij mijn GKS 12v circelzaagje. Super mooi, maar volledig onbruikbare handleiding.

Begrijp ik het nou goed dat ik hem eerst een keer moet prepareren door die rubberen rand aan de zijkant eraf te zagen oid?
Je moet inderdaad de strip nog even "op maat" zagen.
Dit is eigenlijk niets meer dan de liniaal op een stuk hout leggen (in zijn geheel om de strip goed af te zagen) en dan je zag even over de liniaal trekken. Niet te snel, dan krijg je een nettere snede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jeweetje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Als je door keramische (vloer) tegels heen moet is lijmen of plakken misschien iets voor je. Heb hier diverse dingen al 11 jaar hangen mbv tiger plak strips. Nu hebben ze nog betere 2 componenten lijm etc.
https://www.tiger.nl/nl-nl/tigerfix

Droog boren met een hol diamant boortje van 6mm kan ook, kost wel wat meer tijd
Hmm, dat Tigerfix zou ook nog een optie zijn. Als het er af pleurt kan ik altijd nog boren.

Ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jaaaja. Een gks 12v heeft geen eigen gleuf in de plaat dus moet ik een adaptertje gebruiken die je kan instellen. Dat is natuurlijk wel een nadeel in deze constructie want die zet ik natuurlijk nooit op de exacte plek elke keer weer terug.
Nouja, ik probeer wel iets en kijk ff hoe het loop :)

Is dat op maat zagen inclusief zagen in het hout?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:46
Je gebruikt ook de meegeleverde adapter die je in voet van het zaakje schuift?
je kunt deze haaks afstellen en vervolgens goed markeren en even vast tapen.
Dan putjes boren waar de 2 inbus boutjes precies invallen zodat je geleider steeds hetzelfde is afgesteld tov de lineaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
bonzz.netninja schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:43:
Jaaaja. Een gks 12v heeft geen eigen gleuf in de plaat dus moet ik een adaptertje gebruiken die je kan instellen. Dat is natuurlijk wel een nadeel in deze constructie want die zet ik natuurlijk nooit op de exacte plek elke keer weer terug.
Nouja, ik probeer wel iets en kijk ff hoe het loop :)

Is dat op maat zagen inclusief zagen in het hout?
Er staan spacers voor op thingiverse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jeweetje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:55:
Je gebruikt ook de meegeleverde adapter die je in voet van het zaakje schuift?
je kunt deze haaks afstellen en vervolgens goed markeren en even vast tapen.
Dan putjes boren waar de 2 inbus boutjes precies invallen zodat je geleider steeds hetzelfde is afgesteld tov de lineaal.
Ja, die gebruik ik. Dat inboren is een goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

AH top! thx, ik zwengel meteen de ender ff aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:28:
Hmm, dat Tigerfix zou ook nog een optie zijn. Als het er af pleurt kan ik altijd nog boren.

Ga er eens naar kijken.
Als het plakken niet lukt, hebben Rubi en Carat mooie diamantboortjes. Maar misschien heb je die niet eens nodig, en kom je met een glas- of tegelboor er ook wel doorheen, hangt er helemaal vanaf hoe hard die glazuurlaag is op de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Als het plakken niet lukt, hebben Rubi en Carat mooie diamantboortjes. Maar misschien heb je die niet eens nodig, en kom je met een glas- of tegelboor er ook wel doorheen, hangt er helemaal vanaf hoe hard die glazuurlaag is op de tegels.
Eens. Maar dan pak ik liever meteen een boortje voor de hardste tegel dan dat ik straks eerst een 'goedkoop' boortje moet kopen waarmee ik er alsnog niet doorheen kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:34:
Eens. Maar dan pak ik liever meteen een boortje voor de hardste tegel dan dat ik straks eerst een 'goedkoop' boortje moet kopen waarmee ik er alsnog niet doorheen kom.
Dat snap ik. Een harde tegel kom je niet door zonder diamantboor, maar een zachte tegel wel. Toch misschien wel het proberen waard, want boren met een diamantboor is wel erg traag, en als het niet nodig is, scheelt het een boel tijd om toch zo'n tegelboortje te nemen.

Of je zet een diamantboor op een slijptol, dan is het altijd snel. Maar dan ontkom je weer niet aan een watertoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Dat snap ik. Een harde tegel kom je niet door zonder diamantboor, maar een zachte tegel wel. Toch misschien wel het proberen waard, want boren met een diamantboor is wel erg traag, en als het niet nodig is, scheelt het een boel tijd om toch zo'n tegelboortje te nemen.

Of je zet een diamantboor op een slijptol, dan is het altijd snel. Maar dan ontkom je weer niet aan een watertoevoer.
Klopt. En boren met een haakse slijper vergt toch wel wat oefening, pak liever de TPC, ook aardig wat toeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:42:
Klopt. En boren met een haakse slijper vergt toch wel wat oefening, pak liever de TPC, ook aardig wat toeren :)
Degenen die het vaker met slijptol doen zeggen dat het makkelijker is, maar ik heb het ook nog niet aangedurfd ;)

Ik weet niet wat een TPC is, maar met een droogboortje wil je over het algemeen het toerental juist wat lager houden zodat het niet te warm wordt. Of dat is mij in ieder geval verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Als je erop kan wachten: https://www.aliexpress.co...3BUSD%3Bsearch-mainSearch

Veel makkelijker dan één op een boormachine. Kan perfect zonder water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaffe
Oefen gewoon twee keer op een reserve tegel ofzo. Ik vind het veel makkelijker dan een boormachine. Die loopt (zonder mal) veel sneller weg dan de slijper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
In onze badkamer heb ik gewoon een boortje met waxkern, ik dacht van deze van ecotools.
Ging moeiteloos door de wandtegels, moet ik wel zeggen dat dit geen natuursteen was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:00
[...]

Ga er eens naar kijken.
Ik heb al 5 jaar tigerfix dingen in m'n badkamer hangen. Hangt nog steeds prima en stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
[...]

Ga er eens naar kijken.
Wij hebben sinds een maand of twee ook dingen met tigerfix opgehangen. Waaronder ook een toiletrolhouder. Die hangen nog steeds. Ik ben aangenaam verrast, na slechte ervaringen met bijvoorbeeld die tessa-strips waar je nog geen handdoekhaakje zonder handdoek aan kan ophangen.

Het spul blijft een beetje rubber-achtig, dus ik verwacht ook wel dat het met wat moeite goed te verwijderen valt .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Voor de meeste handgereedschappen geldt dat, buiten professioneel gebruik, het min of meer gereedschap voor het leven is. Waarom dus niet wat meer investeren?
Moet je wel iets meer hebben om te investeren. Beetje bijzonder dat dit deel van het forum blind lijkt te zijn voor armoede. voor de meeste van ons hier is het een keuze of we parkside, makita, festool of wera kopen. Een groot deel van de mensen in de echte wereld is blij als ze werkmann, parkside,hema kunnen betalen. Je afvragen waarom niet ELK huishouden een set van 60 euro heeft is dan ook wel een beetje vreemd. (dat is ook waar ik op reageerde) Gebruik je het genoeg en heb je geld dan kan beter gereedschap wel een plus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
jichem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:37:
In onze badkamer heb ik gewoon een boortje met waxkern, ik dacht van deze van ecotools.
Ging moeiteloos door de wandtegels, moet ik wel zeggen dat dit geen natuursteen was
Heb soortgelijk van de Bouwmaat gehaald.
Had ook geen zin om nat te boren en dit werkte prima.
Werd ook aangeraden door m'n tegelzetter. Die glas/tegelboortjes moest je ver van weg blijven was zijn advies.

Een x-aantal gaten moeten boren in knoert harde tegels. Duurde even maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Deed eerst met een 3mm staal boortje voorboren om door de glazuur heen te gaan. Vervolgens 5mm beton boor om een start punt van de diamantboor te maken en daarna de diamantboor doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Flix20 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Heb soortgelijk van de Bouwmaat gehaald.
Had ook geen zin om nat te boren en dit werkte prima.
Werd ook aangeraden door m'n tegelzetter. Die glas/tegelboortjes moest je ver van weg blijven was zijn advies.

Een x-aantal gaten moeten boren in knoert harde tegels. Duurde even maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Deed eerst met een 3mm staal boortje voorboren om door de glazuur heen te gaan. Vervolgens 5mm beton boor om een start punt van de diamantboor te maken en daarna de diamantboor doorheen.
Ik heb er zo'n zuignap met diverse gaten bijgekocht. Die hield hem aardig op zijn plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
twain4me schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Moet je wel iets meer hebben om te investeren. Beetje bijzonder dat dit deel van het forum blind lijkt te zijn voor armoede. voor de meeste van ons hier is het een keuze of we parkside of makita of festool of wera kopen. Een groot deel van de mensen in de echte wereld is blij als ze werkmann, parkside,hema kunnen betalen. Je afvragen waarom niet ELK huishouden een set van 60 euro heeft is dan ook wel een beetje vreemd. (dat is ook waar ik op reageerde) Gebruik je het genoeg en heb je geld dan kan beter gereedschap wel een plus zijn.
Het verschilt ook nogal of je al wat hebt liggen of helemaal van scratch moet starten.
Ben zelf in 2 jaar tijd het e.e.a. gaan opsparen en in aanbiedingen gaan kopen maar nog kwam ik bij de uiteindelijke grote verbouwing verlegen om het e.e.a. aan gereedschap. Als ik bij elkaar opgetelde wat ik allemaal nodig heb was het ook een klein vermogen wat je dan toch wel 'nodig' denkt te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 05:35:
[
Ben benieuwd wat Grabber zegt :)
van grabber helaas geen antwoord, wel een zeer bijzonder gesprek gehad met gyproc (saint-cobain) 8)7

mijn vraag
Uw vraag of opmerking

Hallo,

Ik was met wat bouw vrienden en collega's aan het discuseren over gyprocschroeven. en wij vroegen ons af waarom die altijd in philips drive zijn uitgevoerd. je gebruikt vandaag de dag eigenlijk alleen nog maar PH2 bits voor gyprocschroeven. wat best bijzonder is.

met vriendelijke groet,
antwoord cyproc
PH2 is Philips 2

Laat je niet op pad sturen voor een plintenleertje.
herhaling van mijn vraag
Uiteraard,maar dat was mijn vraag niet. er wordt om een goede reden bijna geen PH2 gebruikt in de bouw tegenwoordig. Bijna alles is Pozidrive of Torx. tot een aantal jaren geleden waren zelfborende schroeven ook nog bijna altijd PH(2) maar die zijn ook steeds vaker iets anders. behalve dus de Gyprocschroeven die zitten om vast een reden voor 100% vast aan PH2 en we willen graag weten waarom.
dus geen plintenleertjes.. gewoon een vraag.
antwoord cyproc
We gaan een verder onderzoek doen naar het meest gangbare type bitje.

Deze bit is al van oudsher het principe bitje geweest en wellicht dient daar verandering in te komen.

Dank voor uw opmerking.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:42
Kan het in dit (en voorgaande) topics niet zo 1,2,3 terugvinden maar weet iemand of de Festool FS-WA/90 compatibel is met een Makita geleiderails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:06

JB

Cédric roelt!

Kan iemand mij uitleggen wat de functie van palletje is bij de WERA verloopstuk 870/4/7 Set :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY5FFQFxMyoNpY_-Ai-2i_VZxy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q2fyIjfh4lbfIOs7NeozMpsT.png?f=fotoalbum_large

Bij niet Wera doppen blijft de dop heel slecht klemmen door dit meganisme ipv (zoals ik ze ken) "balletje" wat normaliter de dop klemt.

Sterker nog, als je Wera's eigen doppen gebruikt en je klikt deze net op het gaatje, dan zit de dop los/wiebelt en krijg je de dop er niet eens af zonder hulpmiddel omdat je dat palletje in moet drukken om hun eigen dop los te krijgen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCecXkoVmaogMkJpw4t88-WnLBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zehy5p7DA1aboe1T7T4Qp8Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Dat palletje is langer en smal/klein tov "balletje";

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a4JRM8Q1DOm0UJVyIFE9JKDR-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCgOjbW3DSqk6xXtA7JFIpkM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMl14zffo0H8tJz6pzGONXtWkwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYePAWBZA7B57hp60kN6nmzs.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik ik het totaal verkeerd of...?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
JB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:06:
Kan iemand mij uitleggen wat de functie van palletje is bij de WERA verloopstuk 870/4/7 Set :?

[Afbeelding]

Bij niet Wera doppen blijft de dop heel slecht klemmen door dit meganisme ipv (zoals ik ze ken) balletje wat normaliter de dop klemt.

Sterker nog, als je Wera's eigen doppen gebruikt en je klikt deze net op het gaatje, dan zit de dop los/wiebelt en krijg je de dop er niet eens af zonder hulpmiddel 8)7
[Afbeelding]

Dat palletje is langer tov "balletje";

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruik ik het totaal verkeerd of...?
Ik heb de kleine ook en snap het eveneens niet, blijft inderdaad speling opzitten en ze klikken niet vast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 23:01
simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:27:
[...]

Ben heel benieuwd of dat gaat passen, ik was bang van niet voor mijn Lidl invalzaag (wat ook een Scheppach, Einhell, Vonroc, etc zaag is). Maar een maat grotere L-boxx waar Bosch hun eigen invalzaag in stopt is gelijk weer zo groot.
Nou het past hoor, echt zomaar net op zijn kant en op 1 manier zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX43gMq-pUXX2Sahx-NmZalUOlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhSb6uFRYtCLbTbXv10fVa0A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njgosSS9bvNgah1Xd1lSLA0io5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGyLiIHydVXr6g47oup22Df8.jpg?f=fotoalbum_large

En zo kan die bij z’n broertjes ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdyr1kUTXaSLY-cpb5dfRS5E3DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjlWVS59HteiMU5uqBQlIYrO.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 87 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).