Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:49

Tjark

DON'T PANIC

Sepp14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:30:
Ben op zoek naar een kwalitatieve goede bitset. Het liefst ook dat ik de bitjes met een slagmoer/schroevendraaier kan gebruiken.
Degene die ik nu heb gaat al torderen
met 30nm. Het liefst ook met lange bits. Omdat dit soms verrekt handig is.
Wat zijn de mogelijkheden. Heb terug gelezen maar wordt er niet echt wijs uit.
Denk toch dat er met een budget van 100€ veel kan.
Volgens mij kwamen Milwaukees met grijze tip goed uit tests
https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542

YouTube: Which Impact Driver Bit is Best? Let's find out! Phillips #2 Showdown
YouTube: Best Star (Torx) Bit Brand? Milwaukee, DeWalt, Makita, Ryobi, Wera, ...

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:24

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Duur hoeft niet altijd goed te zijn, daar ben ik mij van bewust. Onder de 100€ is er veel, en dat is echt het maximale.
Wil een set die goed is en als er wat aan mankeert dat ik dezelfde kwaliteit kan kopen of verkrijgen. Bitjes zijn verbruiksartikelen die slijten.
Wat ik vaak lees, is dat hetzelfde setje is maar dan ander merk erop. En die kwaliteit verschilt veel
Mijn moeraanzetter heeft een koppel van 150Nm. Hitachi 14,4V een oud beestje, maar hij heeft mij vaak genoeg gered. Heb krachtdoppen van Facom, Hazet en Gedore. Ook gewone doppen gebruik ik en die slijten bijna niet. Soortgelijk zoek ik maar dan in bitjes vorm.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:27
Framoes schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:08:
[...]
Ik gebruik alleen nog maar Grabber. Heb allerlei merken geprobeerd en het plastic van de schroefband van Grabber is soepeler en iets dunner, waardoor je praktisch geen vastlopers meer hebt. Veel andere schroefbanden, waaronder merkspul, zijn stugger.
msicaron schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:07:
In gebruik in mijn makita bandschroever die van Ecotools. Tot nu toe tevreden van en toch al een paar dozen door verbruikt.

Van vastlopers geen/amper last gehad en dan lag het niet de de schroeven volgens mij.
Ecotools heb ik niet meer op tijd binnen denk ik. Pik wel even een doosje Grabber op bij de Toolstation, zijn iets duurder maar vond de normale schroeven van hun zonder band ook heel fijn!

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:02:
Ik heb dus een Bosch GTB12-11V gipsplaatschroefmachine met MA55 opzetstuk. Passen hierop ook Gipsplaatschroeven op band op van bijvoorbeeld Grabber of Kelfort.

Ik heb schroeven van Bosch zelf (blauwe band) al 2 maanden geleden besteld maar ze blijven maar niet leverbaar en moet dit weekend 49m2 gipsplafonds doen dus wil wel bandschroeven gebruiken. Iemand tips welk merk i.c.m de MA55? Of moet elk merk gewoon passen?
eigenlijk past gewoon alles en werkt ook alles, lidl, grabber, kelfort, makita, no brand, spax (geen gipsplaat) en dan vergeet ik er nog een paar.. werkt eigenlijk allemaal prima alleen is die band van makita dubbel zo lang en zit ik er daarom wel eens mee te klooien. opzich wel grappig dat ik een makita machine heb :+
waneer het mis gaat is als je open dozen laat slingeren en er komt bouwstof in en dan moet ik eerlijk zeggen dat grabber het voor mijn gevoel heel behoorlijk blijft doen, maarja die zijn ook wel ongeveer het duurst. ik koop gewoon cheap en doe het doosje dicht. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:02:
Ik heb dus een Bosch GTB12-11V gipsplaatschroefmachine met MA55 opzetstuk.
Hoe bevalt die combinatie? Zit er zelf ook naar te kijken ivm het relatief lage gewicht en betaalbaarheid.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:27
big bang schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Hoe bevalt die combinatie? Zit er zelf ook naar te kijken ivm het relatief lage gewicht en betaalbaarheid.
Ik ga hem morgen voor het eerst gebruiken dus dan laat ik het je weten :9. Heb de GTB12 los al wel gebruikt en dat is echt een verademing. Geen geklooi meer met gipsplaatbitjes, traploze diepte instelling en deze machine maakt veel meer toeren dan de normale accuboormachine dus de schroeven boren veel makkelijker in (vooral belangrijk in metalstud).

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 20:28
Ik ben op zoek naar een kruislijnlaser. Eerste project is het monteren van een systeemplafond, verder verwacht ik slechts sporadisch gebruik. In dit topic kwam ik parkside (performance) en deko tegen als optie in de prijscategorie tot 80 euro.

Is een van de twee beter dan de ander voor mijn project?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:25
Cavalera125 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:52:
Ik ben op zoek naar een kruislijnlaser. Eerste project is het monteren van een systeemplafond, verder verwacht ik slechts sporadisch gebruik. In dit topic kwam ik parkside (performance) en deko tegen als optie in de prijscategorie tot 80 euro.

Is een van de twee beter dan de ander voor mijn project?
360 graden laser van Deko. Ben er zeer tevreden over. Top ding en goed te zien (groen). En eigenlijk gewoon zuiver voor zover ik het heb kunnen na meten. Tenminste mijn waterpassen zijn het er mee eens. Ook plafond gedaan ermee. 360 graden is dan wel erg makkelijk moet ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 09:33
big bang schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Een gipsplaatschroefmachine werkt zo rap dat ie zichzelf vlot terugverdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
msicaron schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:07:
In gebruik in mijn makita bandschroever die van Ecotools. Tot nu toe tevreden van en toch al een paar dozen door verbruikt.

Van vastlopers geen/amper last gehad en dan lag het niet de de schroeven volgens mij.
Welke Makita heb je? Ik heb een Makita DFS452 met bijbehorende neusstuk voor bandschroeven.

Ik merk wel dat de schroefbanden (het plastic) van andere merken stugger zijn. Maar zoals @twain4me zegt, kan het ook zijn dat de hoeveelheid stof op de bandschroeven (of in de machine) invloed heeft.

Mijn ervaring is iig dat Grabber soepeler loopt en daardoor minder vaak vastloopt. Dat is op basis van veel dozen van allerlei merken.

Ecotools is wat prijs/kwaliteit betreft sowieso een van de beste. Je betaalt voor bandschroeven van de gereedschapsfabrikanten meer, maar die zijn praktisch hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Framoes schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Welke Makita heb je? Ik heb een Makita DFS452 met bijbehorende neusstuk voor bandschroeven.
6844 een wat ouder beestje, ongeveer 4000 schroeven geleden met groot onderhoud nieuwe klepjes en veren gehad, gaat weer als nieuw. goed schoon houden, met name bij schroeven in het plafond voorkomt veel ellende de meeste misser die ik heb komen volgens mij door de bit,uiteindelijk blijf je net wat te lang werken met een versleten bit. ik heb vorig jaar een huis gedaan met een festool enmoet zeggen dat de festool een stuk minder gevoelig voor stof lijkt te zijn. bij de makita hou ik altijd een compressor in de buurt :+, dat was niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
Ik heb een bitset die vergelijkbaar is met deze:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mpxMwwGg3E3/550x586.jpg

Erg tevreden over.
Ik kan echter nergens vinden wat die kleurcodering inhoud. Iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:38
Stanley22_7 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:25:

[Afbeelding]

Erg tevreden over.
Ik kan echter nergens vinden wat die kleurcodering inhoud. Iemand hier een idee?
lijkt gelinkt aan het type bit (kruiskop, pozidrive, torx etc.), alleen waarom zowel geel als oranje voor Torx? (wellicht de ene normale en de andere security torx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
Oranje en geel zijn dezelfde maten. Alleen oranje zijn holle punten. Mij is echter nog niet duidelijk waarvoor dat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:38
Stanley22_7 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:31:
Oranje en geel zijn dezelfde maten. Alleen oranje zijn holle punten. Mij is echter nog niet duidelijk waarvoor dat is.
da's dan idd security torx (aka tamperproof, safety etc. torx):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZSCbRsB/sec-torx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sepp14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:30:
Ben op zoek naar een kwalitatieve goede bitset. Het liefst ook dat ik de bitjes met een slagmoer/schroevendraaier kan gebruiken.
Degene die ik nu heb gaat al torderen
met 30nm. Het liefst ook met lange bits. Omdat dit soms verrekt handig is.
Wat zijn de mogelijkheden. Heb terug gelezen maar wordt er niet echt wijs uit.
Denk toch dat er met een budget van 100€ veel kan.
Qua inhoud ben ik erg tevreden over die van Bosch:

Bosch Professional 36-delig Schroevendraaierbitset (Impact Control, Pick and Click, Accessoires slagschroevendraaier)

https://www.amazon.nl/dp/B01NBTS2KL

Ook dop 8,10 en 13 waardoor je er houtdraadbouten of gewone bouten er mee kunt aandraaien. 2 bithouders, en dubbele bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Erg tevreden over.
Deze gebruik ik ook, dan van makita. Ideal setje echt, zeker ook de lange bitjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:43
Letterlijk bij elke bitset met kleurcodering staat waarom die kleurcodering is.

Ook bij deze bitset van Bosch, op Bol.com, waar het plaatje naar linkt als je het zoekt, staat:
Kleurcodering - De bits zijn voorzien van een kleur codering, zodat je snel het juiste soort bit kunt vinden.

En ook als je "kleurcodering bits" googled dan springt vrijwel overal de volgende soortgelijke tekst in het oog:
De bits zijn voorzien van kleurcodering voor een snel overzicht en sneller pakken van het passende bit.

Leuk weetje is misschien nog dat de kleuren bij alle producenten hetzelfde betekenen.
Heb je dus meerdere sets door elkaar dan pak je alsnog dezelfde bitsoort per kleur.

spoiler:
Maar wat dacht je zelf toen je het zag?
Iets van "hè, hoe kan het nu dat alles van dezelfde kleur dezelfde bitsoort is maar een andere maat heeft?" Dat moet een fout zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2022 17:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Teijgetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Leuk weetje is misschien nog dat de kleuren bij alle producenten hetzelfde betekenen.
Heb je dus meerdere sets door elkaar dan pak je alsnog dezelfde bitsoort per kleur.
niet echt, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/Merken/Metabo_TB/Large/Metabo_626704000_Schroefbits_Set_71-Dlg_ext_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1367924

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:48
Klopt idd niet.
Want je kan van bepaalde merken, zoals spax, bitjes kopen die een andere kleur hebben, per grootte van de Torx.
Heel gemakkelijk om dan snel de correcte te vinden, bijna een automatisme.

[ Voor 21% gewijzigd door bottom line op 05-02-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:09
Framoes schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:08:
[...]

Ik gebruik alleen nog maar Grabber. Heb allerlei merken geprobeerd en het plastic van de schroefband van Grabber is soepeler en iets dunner, waardoor je praktisch geen vastlopers meer hebt. Veel andere schroefbanden, waaronder merkspul, zijn stugger.
+1 voor Grabber. Niet 1 misfeed gehad na 2 dozen op de Makita.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Had er niet genoeg vergeleken helaas.
Het leek zo logisch. :?

Dynaplus maakt het wel erg bont, daar kan zelfs ik geen touw aan vastknopen.
Wel mooie kleuren. :+

Vraag me dan af wat voor stagiair daar de ontwerpen maakt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:40
Teijgetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Had er niet genoeg vergeleken helaas.
Het leek zo logisch. :?

Dynaplus maakt het wel erg bont, daar kan zelfs ik geen touw aan vastknopen.

Vraag me dan af wat voor stagiair daar de ontwerpen maakt. :X
Benieuwd welke je vergeleken hebt dan... Want ongeveer alles is anders per merk :9

Wat is er raar aan de kleurcodering van Dyna? Vijf verschillende maten = vijf verschillende kleuren. Vreemder zou zijn als ze verschillende maten de zelfde kleur gaan geven :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FSSF schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:57:

Wat is er raar aan de kleurcodering van Dyna?
Eigenlijk niets. ;)
Je neemt gewoon voor elke bit een andere kleur, dan krijg je 32- of 56- kleurige bitsetjes.
Helemaal hip en klinkt leuker als X-delige setjes.
Lijkt me ook zeker een doelgroep voor nu meer vrouwen gaan klussen. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wat mij ineens opvalt is dat die maffe T27 er tussenuit is... zijn we die nu eindelijk aan het boycotten ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:05:
wat mij ineens opvalt is dat die maffe T27 er tussenuit is... zijn we die nu eindelijk aan het boycotten ofzo :D
T27 was altijd een vreemde eend in de bijt en zal er wellicht niet uit zijn maar gewoon niet in alle sets zitten (zaten ze toch al niet altijd in). De maat was, als ik het goed heb onthouden, een soort security torx voor een amerikaanse auto fabrikant, is voor zover ik weet nooit wijd verspreid in gebruik geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:21:
[...]

T27 was altijd een vreemde eend in de bijt en zal er wellicht niet uit zijn maar gewoon niet in alle sets zitten (zaten ze toch al niet altijd in). De maat was, als ik het goed heb onthouden, een soort security torx voor een amerikaanse auto fabrikant, is voor zover ik weet nooit wijd verspreid in gebruik geweest.
kan je nagaan hoeveel bitsets ik gebruik... vroeger zat die er volgens mij bijna altijd in. tegenwoordig doen ze vaak pz2 ph2 t20 etc er dubbel of driedubbel in lijkt het op. stuk nuttiger.. toch hou ik het maar gewoon bij mijn bulk doosjes uiteindelijk gebruik ik bijna alleen ph2 t20 t25 en t40 voor constructieschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:35
Iemand hier nog goede tips voor een goede betaalbare multitool? Ik heb nog geen “ecosysteem” qua merk/batterijen dus zit niet aan een bepaald merk vast.
Ben een matige klusser die zijn tools eens in de zoveel tijd gebruikt. Maar als ik wat koop is het meestal eerder kwaliteit dan troep.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:50
krizzziz schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:13:
Iemand hier nog goede tips voor een goede betaalbare multitool? Ik heb nog geen “ecosysteem” qua merk/batterijen dus zit niet aan een bepaald merk vast.
Ben een matige klusser die zijn tools eens in de zoveel tijd gebruikt. Maar als ik wat koop is het meestal eerder kwaliteit dan troep.
Ik vind Bosch blauw 12v prijs/kwaliteit persoonlijk het leukst voor de regelmatige klusser die wel wat kwaliteit zoekt.

Echter voor de multitool AFMT12Q waar ik echt heel tevreden over ben. Ik heb er ook een ABSU12 accuvoeding bij, maar het Fein assortiment is eigenlijk te klein om echt als ecosysteem voor te gaan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
Teijgetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Letterlijk bij elke bitset met kleurcodering staat waarom die kleurcodering is.
Top vaststelling, dat die types bij elkaar horen. was me inderdaad ook gelukt. Maar het verschil tussen oranje en de gele was me niet duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Stanley22_7 op 05-02-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Stanley22_7 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:34:
Maar het verschil tussen oranje en de gele was me niet duidelijk.
Tot je ze beter bekeek en de gaatjes zag? ;)
Dat je niet weet waarom de een een gaatje heeft en de ander niet kan ik me nog wel indenken voor een newbie.
Alleen is dat dan weer het eerste dat in de TS van dit topic over gereedschap deel 5 uitgelegd wordt. (zo niet in alle)

Er is overigens ook verschil tussen blauwe en groene kruiskop, Phillips vs Pozidriv. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:10
Hoewel ik redelijk handig ben met Google loop ik nu toch even vast. Ben namelijk op zoek naar een witte slijpsteen voor mijn vader zodat hij zijn beitels kan slijpen. Hij heeft een ouder model Kinzo slijpmachine en de slijpsteen die er nu in zit is 125x16x13mm. Er lijkt wat ruimte te zijn voor eventueel een slijpsteen van 20mm breed.

Iemand toevallig en tip waar ik deze zou kunnen bestellen. Of kan hij gewoon beter een nieuwe slijpmachine aanschaffen met een meer courante maat slijpstenen.

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isCSST8iSBEwCWeGoyglO-MFsAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyiTwWKfTIZ5qeJhvTZwGNiF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P99s7vfWxjVt-VbenM9xi61GNhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5IOmI6iemKTe2vXqjO5oLyk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTurWnGQyuwxagtaMsZQp2gwye8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giduUPBwgh1PWWR3uBvRRmkN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1107972 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:17:
Hoewel ik redelijk handig ben met Google loop ik nu toch even vast. Ben namelijk op zoek naar een witte slijpsteen voor mijn vader zodat hij zijn beitels kan slijpen. Hij heeft een ouder model Kinzo slijpmachine en de slijpsteen die er nu in zit is 125x16x13mm. Er lijkt wat ruimte te zijn voor eventueel een slijpsteen van 20mm breed.

Iemand toevallig en tip waar ik deze zou kunnen bestellen. Of kan hij gewoon beter een nieuwe slijpmachine aanschaffen met een meer courante maat slijpstenen.

Alvast bedankt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat wil je precies bereiken? Er zijn scenario's denkbaar waarin bovenstaande prima is en scenario's waarbij een tormek t8 va 750€ en nog 250€ aan accessoires ook prima is. En alles ertussen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

yay

Bosch groen 18v. Goede tools en goed betaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maar als ik wat koop is het meestal eerder kwaliteit dan troep.
misschien gewoon een fein met snoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:31:
[...]

kan je nagaan hoeveel bitsets ik gebruik... vroeger zat die er volgens mij bijna altijd in. tegenwoordig doen ze vaak pz2 ph2 t20 etc er dubbel of driedubbel in lijkt het op. stuk nuttiger.. toch hou ik het maar gewoon bij mijn bulk doosjes uiteindelijk gebruik ik bijna alleen ph2 t20 t25 en t40 voor constructieschroeven.
Wel PH en T, maar de tussenvariant (qua moment), de PZ niet?

Kan zijn natuurlijk maar het lijkt me vreemd dat je eerder PH dan PZ gebruikt in constructieachroeven. Mede gezien het oorspronkelijke ontwerpdoel van die types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Teijgetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:49:
[...]

erg bont, daar kan zelfs ik geen touw aan vastknopen.
Ik denk dat ze er van uit gaan dat je wel het verschil ziet tussen PZ en torx, maar tussen t30 en t40 sneller met een kleurtje. De maten hebben dezelfde kleur :Y

Hell, ik heb ook wel eens iets verpest met een t27 in een t30 bout. :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rbaidjoe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Wel PH en T, maar de tussenvariant (qua moment), de PZ niet?

Kan zijn natuurlijk maar het lijkt me vreemd dat je eerder PH dan PZ gebruikt in constructieachroeven. Mede gezien het oorspronkelijke ontwerpdoel van die types.
ph = gipsplaat schroeven (nagenoeg) de rest is torx. (schroeven, afstandschroeven etc) ook de constructie schroeven (t40) ik koop eigenlijk al jaren niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:46:
ph = gipsplaat schroeven (nagenoeg) de rest is torx. (schroeven, afstandschroeven etc) ook de constructie schroeven (t40) ik koop eigenlijk al jaren niets anders.
Vroeg me al af waar die PH vandaan kwam in constructiewerk, maar inderdaad, gipsplaat schroeven zijn altijd in PH om de een of andere reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@1107972
Misschien is dit wat.
Al zie ik net dat die 150 is en geen 125. :X

Een (eigenlijk 2) steen van 125 x 20 x 32
Een steen 125 x 25 x 20

Er zijn pasringen te koop.

Maar een nieuwe steen met pasring is al gauw een tientje of drie.
Voor 6 tientjes heb je een iets zwaardere machine met 2 nieuwe 150 mm stenen waarvan de witte ook breder is dan in jouw oude Kinzo past, namelijk 150 x 40 x 12,7 mm.
Wat brede beitels slijpen vereenvoudigd.

@Boudewijn
Hij vraagt toch voor een witte steen voor de beitels van zijn vader? Redelijk duidelijke vraag wat de bedoeling is toch?
Hoezo dan met machines van €750 aankomen en niet snappen wat de bedoeling is? :?
En niet met een simpel steentje? :?

[ Voor 69% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Vroeg me al af waar die PH vandaan kwam in constructiewerk, maar inderdaad, gipsplaat schroeven zijn altijd in PH om de een of andere reden.
ik heb ook nog een voorraadje zelfborende schroeven in PH om 1 of andere reden waren die ook slecht in iets anders te krijgen jaren geleden. (ja in vierkantjes en 6 kantje) daar is wel wat bij gekomen, maar die rare gipsplaat schroeven blijven maar ph :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:41
Zijn gipsplaat schroeven niet nog steed ph om minder grip te hebben en dat de bit eerder los laat met een snelbouwschroefbit? Volgens mij blijft een torx teveel grip hebben en zal je resultaat niet consistent genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
^^ precies dat.

PH is er zelfs voor ontworpen dat de bit makkelijk lost, dus logisch dat gipsplaatschroeven PH zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:54:
@1107972
Misschien is dit wat.
Al zie ik net dat die 150 is en geen 125. :X

Een (eigenlijk 2) steen van 125 x 20 x 32
Een steen 125 x 25 x 20

Er zijn pasringen te koop.

Maar een nieuwe steen met pasring is al gauw een tientje of drie.
Voor 6 tientjes heb je een iets zwaardere machine met 2 nieuwe 150 mm stenen waarvan de witte ook breder is dan in jouw oude Kinzo past, namelijk 150 x 40 x 12,7 mm.
Wat brede beitels slijpen vereenvoudigd.

@Boudewijn
Hij vraagt toch voor een witte steen voor de beitels van zijn vader? Redelijk duidelijke vraag wat de bedoeling is toch?
Hoezo dan met machines van €750 aankomen en niet snappen wat de bedoeling is? :?
En niet met een simpel steentje? :?
mja bij vraagt een steen... Of machine... voor beitels. Dat is wmb zoals "een computer voor spelletjes". Vandaar de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:29:
^^ precies dat.

PH is er zelfs voor ontworpen dat de bit makkelijk lost, dus logisch dat gipsplaatschroeven PH zijn.
ik betwijfel het

ph is bedacht om geen schade te geven aan schroeven en producten als je powertools gebruikt in de assemblage ofwel juist het niet loslaten van de schroef ;)

ik heb gewoon hout schroeven met PZ2 voor de schroefautomaat. die lossen echt prima. daarnaast is torx vaak minder krap bemeten een ph bit past doorgaan veel precieser en lost dus ook helemaal niet per definitie makkelijker.

Edit: ik heb grabber maar een berichtje gestuurd :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:10
@Teijgetje @Boudewijn
De reden dat ik over een nieuwe machine begon is dat als er geen stenen beschikbaar in de gewenste maat dan zou een nieuw machine een goed alternatief zijn. Of dat wanneer de prijs voor een incourante steen dusdanig hoog is dat je voor de prijs van twee stenen een nieuwe budget slijpmachine hebt met een meer courante maat dat misschien een betere keuze is.

Thanks voor de tip van HBM of eventueel pasringen . Ga deze pistes overleggen met mijn vader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
Framoes schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Ik merk wel dat de schroefbanden (het plastic) van andere merken stugger zijn. Maar zoals @twain4me zegt, kan het ook zijn dat de hoeveelheid stof op de bandschroeven (of in de machine) invloed heeft.

Mijn ervaring is iig dat Grabber soepeler loopt en daardoor minder vaak vastloopt. Dat is op basis van veel dozen van allerlei merken.

Ecotools is wat prijs/kwaliteit betreft sowieso een van de beste. Je betaalt voor bandschroeven van de gereedschapsfabrikanten meer, maar die zijn praktisch hetzelfde.
DFR550 al verschillende dozen spaanplaatschroeven en gyproc schroeven mee verwerkt met grote tevredenheid. Verdient zich inderdaad snel terug zeker voor plafonds.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:20:
Zijn gipsplaat schroeven niet nog steed ph om minder grip te hebben en dat de bit eerder los laat met een snelbouwschroefbit? Volgens mij blijft een torx teveel grip hebben en zal je resultaat niet consistent genoeg zijn.
Ik zou denken dat, als je consistent resultaat wilt, dat je een dieptestop erbij hebt, zoals je bij die schroefautomaten ook ingebouwd hebt. Stoppen op kracht doet een schroefmachine over het algemeen ook beter, betrouwbaarder, en instelbaar, dus lijkt me ook niet een heel goede onderbouwing.

Ik verwacht eerder dat die gipsplaat schroeven allemaal nog PH zijn omdat dat vroeger zo was, en gewoon nog nooit is gewijzigd. Of omdat de schroefautomaten allemaal ingesteld zijn op en dat het makkelijker is om het zo te houden.

Zou ook kunnen dat een kruiskoptype kop makkelijker is om het bit op te krijgen in een schroefautomaat, beetje draaien en valt zo vanzelf in de schroef, zeg maar. Ik denk niet dat dat met torx zo makkelijk gaat zijn.
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:38:
ik betwijfel het

ph is bedacht om geen schade te geven aan schroeven en producten als je powertools gebruikt in de assemblage ofwel juist het niet loslaten van de schroef ;)

ik heb gewoon hout schroeven met PZ2 voor de schroefautomaat. die lossen echt prima. daarnaast is torx vaak minder krap bemeten een ph bit past doorgaan veel precieser en lost dus ook helemaal niet per definitie makkelijker.

Edit: ik heb grabber maar een berichtje gestuurd :+
Ben benieuwd wat Grabber zegt :)

Maar PH is zeker ontworpen met cam-out in gedachte, dus dat boven een bepaalde kracht de schroevendraaier uit de kop van de schroef gaat.

Dat niet uit de kop schieten is wellicht eerder in vergelijking met wat er was voor PH ontworpen was, dus eerder iets in de trant van een sleufkop. PZ is specifiek ontworpen om de voordelen te hebben van PH, maar met wat extra grip zodat een hoger aandraaimoment mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 05:35:
[...]

Ik zou denken dat, als je consistent resultaat wilt, dat je een dieptestop erbij hebt, zoals je bij die schroefautomaten ook ingebouwd hebt. Stoppen op kracht doet een schroefmachine over het algemeen ook beter, betrouwbaarder, en instelbaar, dus lijkt me ook niet een heel goede onderbouwing.

Ik verwacht eerder dat die gipsplaat schroeven allemaal nog PH zijn omdat dat vroeger zo was, en gewoon nog nooit is gewijzigd. Of omdat de schroefautomaten allemaal ingesteld zijn op en dat het makkelijker is om het zo te houden.

Zou ook kunnen dat een kruiskoptype kop makkelijker is om het bit op te krijgen in een schroefautomaat, beetje draaien en valt zo vanzelf in de schroef, zeg maar. Ik denk niet dat dat met torx zo makkelijk gaat zijn.

[...]

Ben benieuwd wat Grabber zegt :)

Maar PH is zeker ontworpen met cam-out in gedachte, dus dat boven een bepaalde kracht de schroevendraaier uit de kop van de schroef gaat.
ik denk dat het eventueel een resultaat kan zijn, of het zo duidelijk in de ontwerp brief stond weet ik niet philps is er altijd vrijopen over geweest, ze hebben het ontwerp van ph gekocht en daarna aangepast om schade te voorkomen aan schroeven en producten op de assemblagelijn bij het gebruik van powertools. over zelf lossende bits heb ik nooit iets gehoord, nu wil dat niet veel zeggen, dus als je er iets over te lezen hebt graag. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 21:56
bottom line schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:37:
Klopt idd niet.
Want je kan van bepaalde merken, zoals spax, bitjes kopen die een andere kleur hebben, per grootte van de Torx.
Heel gemakkelijk om dan snel de correcte te vinden, bijna een automatisme.
hebben die dan dezelfde codering als sommige inbus/torx sleutelsetjes? of lekker iedere fabrikant z'n eigen kleurwaaier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Step5 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:00:
[...]

hebben die dan dezelfde codering als sommige inbus/torx sleutelsetjes? of lekker iedere fabrikant z'n eigen kleurwaaier...
zo wel makkelijk zijn, maar wat denk je zelf? :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mroshop.com/media/products/MRO_SHOP-50020520.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/thumbs_340/Wera/Wera_05024179001_967_SL_9_TORX_HF.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 06-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ben aan het kijken voor een invalzaag, nu kwam ik de Makita HS7601J tegen voor leuke prijs, maar als ik het goed begrijp pst die niet standaard op een geleiderail?
Dat is wel jammer want opzetstukje kost dan al 50 euro extra…kan ik net zo goed 1 nemen met geleiderail erbij.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:59
Martinusz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:08:
Ben aan het kijken voor een invalzaag, nu kwam ik de Makita HS7601J tegen voor leuke prijs, maar als ik het goed begrijp pst die niet standaard op een geleiderail?
Dat is wel jammer want opzetstukje kost dan al 50 euro extra…kan ik net zo goed 1 nemen met geleiderail erbij.
Dat is een cirkelzaag en geen invalzaag volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-06 21:56
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:54:
[...]

zo wel makkelijk zijn, maar wat denk je zelf? :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ah ja. nou dan toch maar alles van 1 merk kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Breezz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat is een cirkelzaag en geen invalzaag volgens mij?
Verrek, niet eens opgelet :X ik denk dat ik liever een invalzaag heb, toch net iets meer mogelijkheden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Over zagen gesproken: ik kwam bij mijn lokale Praxis de Wesco handcirkelzaag tegen https://www.praxis.nl/ger...lzaag-ws3446-500w/5631235
Mocht voor 39 euro mee.

Iemand ervaring met dat merk? Goede deal of laten liggen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit te denken aan https://www.coolblue.nl/product/68722/dewalt-dw743n.html oftewel een flipover zaagtafel ..

maar ik heb nu een afkortzaag met beugel (je weet wel om een 30-40cm plank te zagen oid) dat bevalt me ook goed. maar dat is vooral bij veel balken werk ..
ik heb daarnaast een cirkelzaag met lei (HB huismerk) ..

de flipover / zaagtafel zie ik meer als toch wat secuurder werk wat is jullie mening erover ?

btw zaagbladen vervangen (wanneer?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:29:
Over zagen gesproken: ik kwam bij mijn lokale Praxis de Wesco handcirkelzaag tegen https://www.praxis.nl/ger...lzaag-ws3446-500w/5631235
Mocht voor 39 euro mee.

Iemand ervaring met dat merk? Goede deal of laten liggen?
sommige tools laatje sneller links liggen .. dit lijkt me een prima kandidaat te ondiep voor balken (wellicht) te lastig om recht te zagen voor stukjes. tenzij je veel laminaat-achtige vloeren legt natuurlijk of in het vooruitzicht hebt.

voor de prijs why nut

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 06-02-2022 21:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
Ik zag een as-/puin stofzuiger bij de Lidl liggen. Het lijkt mij wel wat. Regelmatig wel wat klusjes in huis met veel stof waarbij onze stofzuiger het na een klus ongeveer begeeft..

Zou dit wat zijn om als klus-stofzuiger te gebruiken?

https://www.lidl.nl/p/parkside-aszuiger/p100335698

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo'n ding lijkt me niet bedoeld om lang aan te staan. Nog even los van de kwaliteit van de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
de aannemer die hier aan het werk is heeft zo”n ding en ik vind hem briljant.

het is volgens mij verder meer een bouwvakkersmachine dan een meubelmakersmachine, dus doet wattie moet doen maar geen mini afstellingen tot 1/10 mm ofzo. Verder aardig mee te slepen en ook redelijk compact op te bergen. Wel veel geld, maar als je een beetje verder rondshopt haal je er nog wel een 100 euro vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
webber87 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:07:
Ik zag een as-/puin stofzuiger bij de Lidl liggen. Het lijkt mij wel wat. Regelmatig wel wat klusjes in huis met veel stof waarbij onze stofzuiger het na een klus ongeveer begeeft..

Ik zie ze ook deze hebben: Een as- grofvuil filter. Het lijkt mij dezelfde maar dan zonder stofzuiger erboven? Is het principe niet dat van een cycloon stofzuiger? Dat heb ik als hobby project volgens mij wel eens voorbij zien komen.

https://www.lidl.nl/p/par...grofvuilfilter/p100338201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Lochnes schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:39:
[...]

de aannemer die hier aan het werk is heeft zo”n ding en ik vind hem briljant.

het is volgens mij verder meer een bouwvakkersmachine dan een meubelmakersmachine, dus doet wattie moet doen maar geen mini afstellingen tot 1/10 mm ofzo. Verder aardig mee te slepen en ook redelijk compact op te bergen. Wel veel geld, maar als je een beetje verder rondshopt haal je er nog wel een 100 euro vanaf.
ja hier ook bij aannemer(s) gezien.. paar keer langs de zaag halen als je weet dat je "haaks" bent is prettigste dan kan je die mini naadjes krijgen..

Wat ik een pre vind is bv een slee kunnen gebruiken .. of "diep" genoeg zagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

webber87 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Ik zie ze ook deze hebben: Een as- grofvuil filter. Het lijkt mij dezelfde maar dan zonder stofzuiger erboven? Is het principe niet dat van een cycloon stofzuiger? Dat heb ik als hobby project volgens mij wel eens voorbij zien komen.

Ik heb de as-stofzuiger (pellet bbq)
een cycloon ding op een emmer (voedsel emmer van 30l oid voor hondenvoer)
gamma bouw-stofzuiger (nat/droog)
huisstofzuiger (duh)

Die cycloon is best goed als je een stevige goeie emmer kan vinden iets wat niet door de vacuum kracht improdeert ..

de as-stofzuiger is leuk maar voor "lada" geld moet je niet een ferrarie snelle jongen verwachten .. kortom leuk voor je BBQ en niks anders. enige voordeel is dat je met hete as wat minder snel je stofzak/stofzuiger in de hens zet ..
gebeurt regelmatig op vakantiepark(en) waar gasten zelf het huisje schoonmaken en de avond ervoor nog hebben gestookt bij de openhaard en dit met de normale stofzuiger doen

In principe is die cyloon bedoelt als stof opvang .. en tijdens het afschuren van mijn zoldervloer .. was ik zeer tevreden over de "werking" .. minder over de imploderende emmer ;) achteraf gezien had ik de huis-stofzuiger er ook nog op aan durven sluiten (afgezien dat vrouwlief me paar nachten op de bank zou laten slapen)

als je met de cycloon oplossing aan de slag gaat
- goeie emmer
- extra stofzuiger slang (niet zomaar elke slang want "zingen") en je meuk moet er wel op passen
- zorg dat je stofzuiger + cycloon "verplaatsbaar"-eenheid is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:24

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Kijk even bij de nat en droogzuiger van Parkside. Voor de klusser een nobrainer imho.
Voor het grove en fijne stof ideaal. Zit ook een blaasfunctie op, bij sommige tenminste.
Scheelt zoveel en ook iedere keer een nieuwe huisstofzuiger kopen wordt jij ook nie vrolijk van. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

doe jezelf een lol en koop een bouwzuiger, imho het belangsrijkste stukje gereedschap in mijn schuur, 1 van de laatste dingen waar ik op zou willen bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:33

dragonhaertt

@_'.'

webber87 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Aangezien dat ding goedkoper is dan één degelijk stoffilter zou ik hier niet veel van verwachten. Zeker niet als bouwstofzuiger (waarschijnlijk geen tweede motor-luchtstroom)

Dan denk je dat je aan het opruimen bent, maar het enige wat je doet is kleine schadelijke stofdeeltjes door je ruimte heen blazen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
de snelspankop van mijn veel gebruikte makita dhp484 accu(klop)schroef boormachine is kaduk - wil niet meer open met een bitje erin. soms, tijdens het schroeven, gaat hij opeens toch open en doet de snelspankop het even weer. Als hij het niet doet, draait de krans door zeg maar. Komt dat vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:37:
[...]

doe jezelf een lol en koop een bouwzuiger, imho het belangsrijkste stukje gereedschap in mijn schuur, 1 van de laatste dingen waar ik op zou willen bezuinigen.
Dat. Met zo'n niet daarvoor bedoeld geval haal je het zichtbare (relatief) veilige stof weg en hij kakt alle fijne deeltjes aan de achterkant weer uit.
En je merkt het niet terwijl het wel een sluipmoordenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007

BTS

Voor het zagen van stammen ben ik op zoek naar een betere kettingzaag. Mijn huidige moet je onder een hoek op de stam zetten wil die goed zagen en zelfs dan loopt het op een gegeven moment spaak als de stammen iets forser zijn. Hij loopt dan niet vast maar bijt zich niet meer in het materiaal.

Ik heb deze op het ooghttps://www.makita.nl/art...aag-2-000-watt-35-cm.html
Dat bij dit type de motor achter het blad zit ipv naast het blad schijnt fijn te zijn voor de balans van de machine.
Kan iemand mij ook vertellen wat het verschil is va de UC3550A en de hierboven gelinkt UC3551A?

Ik zag de Husqvarna 418EL en Stihl MSE 170 ook maar betwijfel of de meerprijs van de Stihl het waard is voor mij.
Het is voor thuisgebruik en daarom is 230V mijn voorkeur. Kettingzaag op benzine heeft de buurman al en voor het huis is elektrisch aanzienlijk aangenamer (geluid).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

BTS schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:31:
Voor het zagen van stammen ben ik op zoek naar een betere kettingzaag. Mijn huidige moet je onder een hoek op de stam zetten wil die goed zagen en zelfs dan loopt het op een gegeven moment spaak als de stammen iets forser zijn. Hij loopt dan niet vast maar bijt zich niet meer in het materiaal.

Ik heb deze op het ooghttps://www.makita.nl/art...aag-2-000-watt-35-cm.html
Dat bij dit type de motor achter het blad zit ipv naast het blad schijnt fijn te zijn voor de balans van de machine.
Kan iemand mij ook vertellen wat het verschil is va de UC3550A en de hierboven gelinkt UC3551A?

Ik zag de Husqvarna 418EL en Stihl MSE 170 ook maar betwijfel of de meerprijs van de Stihl het waard is voor mij.
Het is voor thuisgebruik en daarom is 230V mijn voorkeur. Kettingzaag op benzine heeft de buurman al en voor het huis is elektrisch aanzienlijk aangenamer (geluid).
Houd er rekening mee dat, met welke kettingzaag dan ook, je je ketting goed geslepen moet hebben om de machine goed te laten zagen.

Als de machine scheef zaagt is waarschijnlijk je ketting bot of verkeerd geslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@dragonhaertt het slijpen kan ik natuurlijk fout doen, ik doe het met de hand. Het punt is wel dat ik mooi vlokken zaagsel heb na het slijpen als dat al een indicatie mag/kan zijn.
Ik zal mij daar eens verder in verdiepen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

BTS schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:51:
@dragonhaertt het slijpen kan ik natuurlijk fout doen, ik doe het met de hand. Het punt is wel dat ik mooi vlokken zaagsel heb na het slijpen als dat al een indicatie mag/kan zijn.
Als een zaag ongelijk geslepen is kan hij de neiging hebben om één kant op te trekken. Dit geeft een gebogen zaagsnede, totdat hij zichzelf zo klem zaagt dat je niet meer verder komt.
Als je je zaag loodrecht op je hout zet, en hij zaagt één kant op, dan is je ketting niet gelijk geslepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

@dragonhaertt nieuwe ketting kost een fractie vergeleken met een complete kettingzaag. Ga ik dus eerst dit proberen op te lossen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Net de Scheppach PL55 invalzaag besteld met 2 geleiderails voor 129 bij Amazon.
Voor mij de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn gebruik.

Had hem van de week laten schieten bij HbM voor 99,- :X maar uiteindelijk alsnog voor nette prijs kunnen aanschaffen :)
Gelijk ook een L-boxx 238 besteld, dan kan ik hem ook netjes opruimen ipv in kartonnen doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Martinusz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:43:
Voor mij de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn gebruik.

Had hem van de week laten schieten bij HbM voor 99,- :X maar uiteindelijk alsnog voor nette prijs kunnen aanschaffen :)
Gelijk ook een L-boxx 238 besteld, dan kan ik hem ook netjes opruimen ipv in kartonnen doos.
Ik kan aanraden om nog een 140cm rail erbij te nemen. Werkt lekkerder dan 2x70 aan elkaar, en moet je toch een keer een lange plaat zagen, kun je tot 280cm zagen (wel extra verbindingsstuk erbij nemen)

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
BTS schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:51:
Ook de voorloper van de tand moet af en toe bijgevijld worden.

Bovendien: een ketting kan je vervangen.

Woon je in de buurt van Zwolle? Dan wil ik er wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@dragonhaertt na een grondige inspectie zag ik dat 1 zijde van het zwaard niet helemaal meer 1,3 mm groefbreedte heeft. Dat verklaart misschien het scheef gaan. Van de week even proberen met het zwaard omgekeerd gemonteerd en of dat het oplost.

@Raymond ik kom uit de omgeving van Arnhem. Mocht het zo zijn dat het zwaard omdraaien het euvel oplost dan is het een kwestie van ketting en zwaard vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door BTS op 07-02-2022 20:32 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De mega lintzaag laat op zich wachten, de spuiter is er nog steeds niet mee klaar.

No biggie, dan pikken we even wat op in de tussentijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXfvtqshpL723BIMY8dad_CmnKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRjtwoAUO8UMlsnZBx65xz2O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:38:
De mega lintzaag laat op zich wachten, de spuiter is er nog steeds niet mee klaar.

[Afbeelding]
Oi, die hoort groen te zijn :(

:+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 14:13
Een vermomde Scheppach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 15:11
vso schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
ik zit te denken aan https://www.coolblue.nl/product/68722/dewalt-dw743n.html oftewel een flipover zaagtafel ..

maar ik heb nu een afkortzaag met beugel (je weet wel om een 30-40cm plank te zagen oid) dat bevalt me ook goed. maar dat is vooral bij veel balken werk ..
ik heb daarnaast een cirkelzaag met lei (HB huismerk) ..

de flipover / zaagtafel zie ik meer als toch wat secuurder werk wat is jullie mening erover ?

btw zaagbladen vervangen (wanneer?)
Voor dat geld heb je ook een losse zaagtafel en afkortzaag
pricewatch: DeWalt DWE7485
+
pricewatch: DeWalt DWS777-QS als je van geel houdt
of
pricewatch: Bosch GCM 8 SJL als blauw ook mooi is

(Heb zelf de dwe zaagtafel en de gcm afkortzaag. Hou meer van blauw ;) maar deze zaagtafels 7485 en 7492 zijn koning)

[ Voor 5% gewijzigd door simonr op 07-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:33
simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:20:
[...]

+
of
Idd als je de ruimte hebt zeker apart kopen. De zijgeleider van deWalt tafelzagen is goud waard. Zeer consistent (heb zelf de 7492, maar is in essentie zelfde zijgeleider).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Martinusz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:43:

Ben heel benieuwd of dat gaat passen, ik was bang van niet voor mijn Lidl invalzaag (wat ook een Scheppach, Einhell, Vonroc, etc zaag is). Maar een maat grotere L-boxx waar Bosch hun eigen invalzaag in stopt is gelijk weer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
HTT-Thalan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:38:

[Afbeelding]
Toch weer een Metabo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:27:
[...]

Ben heel benieuwd of dat gaat passen, ik was bang van niet voor mijn Lidl invalzaag (wat ook een Scheppach, Einhell, Vonroc, etc zaag is). Maar een maat grotere L-boxx waar Bosch hun eigen invalzaag in stopt is gelijk weer zo groot.
Oh ja ik gok het erop, ze gebruiken die boxx ook bij de invalzagen van Bosch.
Past het niet ook prima, genoeg ander los spul om erin te stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Martinusz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Oh ja ik gok het erop, ze gebruiken die boxx ook bij de invalzagen van Bosch.
Past het niet ook prima, genoeg ander los spul om erin te stoppen ;)
Bosch levert bij de GKT 55 een L-boxx 374, vandaar dat ik het me afvroeg. Maar laat vooral weten als het past, want dan doe ik het ook!

https://www.bosch-profess...cts/gkt-55-gce-0601675000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:20:
[...]

+
of

(Heb zelf de dwe zaagtafel en de gcm afkortzaag. Hou meer van blauw ;) maar deze zaagtafels 7485 en 7492 zijn koning)
De prijs is nogal heftig daar hoeven we geen discussie over te voeren

Betreft de onderste 2 links heb ik een ander merk (dunno) te leen van een maat .. en mijn schoonvader heeft in kleinere zaagtafel (ferm oid)

Ik denk zelf dat een flipover wat praktischer is ook gezien de poten .. een laag model zaag je snel op de grond (1ste link van je) en dat maakt zagen ermee ook vrij onpraktisch ..

Zelf zou ik liever iets zien wat minder (opslag) ruimte in beslag neemt, er zijn wat knutsel(aars) die bv de handversie tot een "bench" versie omtoveren .. maar dat lijkt het me ook net niet. bedoel het monteren op een stuk hout verlies je zaagdiepte

jammer dat er geen conversie ding is dat je compact kan meenemen / opbergen en toch het "beste" hebt val alle opties.. teminste niet dat ik weet.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:40
Gisteren voor het eerst de Makita invalzaag geprobeerd, ideaal ding. Ik moest onder andere wat strips van 10cm zagen, iets wat nu net niet het sterke punt is van zo’n zaag maar zelfs dat ging eigenlijk best goed.

Ook de Bosch 12V-35FC binnen. Had lichte twijfels over de kracht maar die zijn meteen weg, pittig ding voor. Denk niet dat ik nog 18v nodig ga hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Mj2sL schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:59:
Gisteren voor het eerst de Makita invalzaag geprobeerd, ideaal ding. Ik moest onder andere wat strips van 10cm zagen, iets wat nu net niet het sterke punt is van zo’n zaag maar zelfs dat ging eigenlijk best goed.

Ook de Bosch 12V-35FC binnen. Had lichte twijfels over de kracht maar die zijn meteen weg, pittig ding voor. Denk niet dat ik nog 18v nodig ga hebben.
Heb je de accu variant?
Toevallig gister mezelf ook en makita invalzaag cadeau gedaan. De sp6000j1x *O*

Erg fijne machine ook. Gelijk even koppelstrips mee besteld (wel van festool, de makita lag niet op voorraad) voor de geleiders.

Eerste klussen al geklaard d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 12:14
Hopelijk is dit een passende vraag voor deze plek. Ik heb "van huis uit" hier helemaal geen ervaring mee, dus waardeer jullie input enorm!

We gaan straks verhuizen naar een plek met meer ruimte om de deur. Het lijkt me leuk om basic meubels en houten constructies te kunnen maken. Geen complexe houtverbindingen, 30 materialen en ingewikkelde behandelingen, maar een plank aan de wand als bureau, een blok op wieltjes, een hut van wat pallets.. simpel.
Er is al wel wat basisgereedschap zoals schroevendraaiers e.d. aanwezig. Ik heb een 18V accuschroefboormachine van de bouwmarkt. Er is een workmate. Wat is er nou echt prettig om meer te kunnen?
Ik denk zelf dat een invalzaag vrijwel onmisbaar is. Ik heb wel eens wat bij de bouwmarkt laten zagen, maar dat doe ik liever zelf. Bij vtwonen/eigen huis in puin/etc zie ik geen meubel waar geen invalzaag gebruikt wordt.
Daarna/daarbij lijkt een bovenfrees me praktisch voor afwerking, en een bouwstofzuiger voor meer praktische zaken.

Is er iets wat ik enorm over het hoofd zie? Dit is vrij onbekend terrein voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 04-06 16:07

bakkerl

Let there be light.

Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:03:
Is er iets wat ik enorm over het hoofd zie? Dit is vrij onbekend terrein voor me.
Een schuurmachine .

De rest moet je kijken als je bezig bent naar je gebruik. Wat veel tijd in beslag neemt en waar meer voor dat doel machines voor zijn. En hoe vaak je ze dan gaat gebruiken (en of je de ruimte hebt).

[ Voor 7% gewijzigd door bakkerl op 08-02-2022 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hopelijk is dit een passende vraag voor deze plek. Ik heb "van huis uit" hier helemaal geen ervaring mee, dus waardeer jullie input enorm!

We gaan straks verhuizen naar een plek met meer ruimte om de deur. Het lijkt me leuk om basic meubels en houten constructies te kunnen maken. Geen complexe houtverbindingen, 30 materialen en ingewikkelde behandelingen, maar een plank aan de wand als bureau, een blok op wieltjes, een hut van wat pallets.. simpel.
Er is al wel wat basisgereedschap zoals schroevendraaiers e.d. aanwezig. Ik heb een 18V accuschroefboormachine van de bouwmarkt. Er is een workmate. Wat is er nou echt prettig om meer te kunnen?
Ik denk zelf dat een invalzaag vrijwel onmisbaar is. Ik heb wel eens wat bij de bouwmarkt laten zagen, maar dat doe ik liever zelf. Bij vtwonen/eigen huis in puin/etc zie ik geen meubel waar geen invalzaag gebruikt wordt.
Daarna/daarbij lijkt een bovenfrees me praktisch voor afwerking, en een bouwstofzuiger voor meer praktische zaken.

Onmisbaar:
Cirkelzaag
Decoupeerzaag
(random orbit) schuurmachine
Boormachine

Een invalzaag is leuk, maar wel prijzig. Een cirkelzaag is wat breder inzetbaar en kan (met adapter) hetzelfde wat een invalzaag ook kan. Iets minder nauwkeurig, maar een stuk goedkoper en ook makkelijker te gebruiken in en rond het huis.

Planken zoals deze heb ik gewoon met de cirkelzaag gemaakt (wel met geleiderails).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGhx5mDMtPW6MLnuqX9x69E1d_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xYappXiUyM5T0TqXnkZdQBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d61TiETxWyT14F4ZKt4VLlQRfPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5tHESnWFQPj2ZMZE7ExcL4F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Hangt er inderdaad van af van project tot project. Ik ben ook een leek en heb onlangs zo'n montessori speeltoren/leertoren gemaakt.

Wat heb ik daarvoor gebruikt?

Bovenfrees, houtboor, decoupeerzaag, invalzaag, schuurmachine.

Kan in principe zonder de schuurmachine en invalzaag maar werkte veel makkelijker.

Je kan ook gewoon voor de parkside invalzaag gaan. Die kost 90 euro ofzo en voldoet prima om te beginnen.

Je kan een basic meubel maken door hem in mekaar te schroeven of met zo'n deuvel boormal, of met een festool domino of met een lamello zeta p2.

Voordeel met dat goedkopere materiaal (ferm, parkside etc) is dat het zichzelf na 1 of 2 klussen terugverdient en je dan direct weet of je iets beters wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Het probleem is dat je steeds meer wil doen en dan steeds makkelijker wil werken of steeds meer materiaal wil gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online

Invalzaag is leuk als je veel plaatmateriaal bewerkt, echter minder geschikt voor natuurlijk hout. Dit gaat klemmen als je de plank over de lengte zaagt.

Vuistregel met massief hout, als je het met elektrisch gereedschap zaagt, gebruik dan een handcirkelzaag of tafelzaag met spouwmes.

Als basis voor houtbewerking:
  • Boormachine
  • Schuurmachine
  • Bovenfrees
  • Handzaag gezet met schulp vertanding
  • Handzaag gezet met afkort vertanding
  • Steekbeitels 6mm, 12mm en 25mm, extra maten zijn fijn om te hebben, echter hebben geen invloed op wat je er mee kan doen.
Als je verder wilt uitbreiden:
  • Afkortzaag
  • Hand cirkelzaag of tafelzaag
Verder verdien je aan hobby gebruik niet je geld terug uit een vlak- vandiktebank. Tenminste niet uit één van goede kwaliteit, wellicht wel uit een Chinees broodtrommel model echter raad ik dan toch eerder aan om het te laten schaven.

Wat ik niet heb meegenomen is een #4 blokschaaf, als je zelf nog wat moet schaven is een handschaaf essentieel. Nu is schaven met de hand nogal een tijdrovend intensieve handeling wat nogal wat bekwaamheid eist om goed te doen. Een schaafbak waar een blokschaaf overheen gleidt is nog wel leuk om kleine latjes te schaven.

Voor het schaven van ruwe planken zou ik het voor nu met de bovenfrees doen als je dat zelf wilt doen. Met een router planing jig en wat grof schuurpapier krijg je voor jouw toepassingen acceptabele vlakke planken. Zo'n jig maak je vrij simpel zelf met wat handigheid.

Edit:
Zo maak je voor de handcirkelzaag ook vrij makkelijk van een plaat mdf een geleider. Je zaagt een strook door een tweede plaat als aanslag te gebruiken. Die strook schroef je weer op een bredere strook die de cirkelzaag zelf op maat zaagt. Minder handig als een alu rail, echter voor een bouwmarkt model goed genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 08-02-2022 10:48 . Reden: Toevoegingen en tikfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

- klopboor 1000Joule oid ..iets met hamer,schroef en gemixte stand ik kocht laatst voor 40,- bij lidl een "alleen hamer" was op zich wat ik zocht maar voor 10,- extra was de gemixte (klop + boren) natuurlijk wel handiger .. (ik heb er al 1 dus .. ) maar ja daar zit weer een sterkte verschil in ..

cirkelzaag met geleider (losse rails) goedkope met een beugel is niet fijn .. onder een hoek + diepte afstelling is wel een pre

multi-tool, haakse slijper, verfbrander?

Als je begint is bedraad (al dan niet 2de hands) best handig en goedkoopst in aanschaf+ verlengsnoer.. enige "accu" noodzaak is de boormachine die pak je toch wel het vaakst.

Naast je boormachine is bv een bak voor boor bitje(s) met een de meest uiteenlopende varianten wel prettig een losse hand versie voor bitjes en bv iets waarbij je een ook bitjes op een ratel kan zetten .

Btw ik zeg niet dat je absoluut accu zaken moet vermijden of andere zaken moet beperken maar wellicht kan je met veel tools die je af en toe gebruikt de goedkope(re) varianten af .. maar onderschat niet het verschil met ervaring van rotzooi en goed gereedschap

bv veel OSB zagen met een huismerk cirkelzaag .. is vragen om golvend resultaat .. tenzij je iets als geleider kan gebruiken.. hoewel ik zeer blij ben dat ik een duurder model met lei heb

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:26
Arloid schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Invalzaag is leuk als je veel plaatmateriaal bewerkt, echter minder geschikt voor natuurlijk hout. Dit gaat klemmen als je de plank over de lengte zaagt.

Vuistregel met massief hout, als je het met elektrisch gereedschap zaagt, gebruik dan een handcirkelzaag of tafelzaag met spouwmes.

Als basis voor houtbewerking:
  • Boormachine
  • Schuurmachine
  • Bovenfrees
  • Handzaag gezet met schulp vertanding
  • Handzaag gezet met afkort vertanding
  • Steekbeitels 6mm, 12mm en 25mm, extra maten zijn fijn om te hebben, echter hebben geen invloed op wat je er mee kan doen.
Als je verder wilt uitbreiden:
  • Afkortzaag
  • Hand cirkelzaag of tafelzaag
Verder verdien je aan hobby gebruik niet je geld terug uit een vlak- vandiktebank. Tenminste niet uit één van goede kwaliteit, wellicht wel uit een Chinees broodtrommel model echter raad ik dan toch eerder aan om het te laten schaven.

Wat ik niet heb meegenomen is een #4 blokschaaf, als je zelf nog wat moet schaven is een handschaaf essentieel. Nu is schaven met de hand nogal een tijdrovend intensieve handeling wat nogal wat bekwaamheid eist om goed te doen. Een schaafbak waar een blokschaaf overheen gleidt is nog wel leuk om kleine latjes te schaven.

Voor het schaven van ruwe planken zou ik het voor nu met de bovenfrees doen als je dat zelf wilt doen. Met een router planing jig en wat grof schuurpapier krijg je voor jouw toepassingen acceptabele vlakke planken. Zo'n jig maak je vrij simpel zelf met wat handigheid.

Edit:
Zo maak je voor de handcirkelzaag ook vrij makkelijk van een plaat mdf een geleider. Je zaagt een strook door een tweede plaat als aanslag te gebruiken. Die strook schroef je weer op een bredere strook die de cirkelzaag zelf op maat zaagt. Minder handig als een alu rail, echter voor een bouwmarkt model goed genoeg.
Mijn ervaring is dat een cirkelzaag met liniaal ook prima werkt. Het invallen heb je in de praktijk niet zo heel vaak nodig. Zelf heb ik de dewalt dwe576K, die past direct op een liniaal waardoor je netjes en recht kunt zagen maar deze zaag is ook zonder liniaal goed te gebruiken. Wel iets vriendelijker voor het budget dan een gemiddelde invalzaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:23:
[...]
Onmisbaar:
Cirkelzaag
...Een invalzaag is leuk, maar wel prijzig. Een cirkelzaag is wat breder inzetbaar en kan (met adapter) hetzelfde wat een invalzaag ook kan. Iets minder nauwkeurig, maar een stuk goedkoper en ook makkelijker te gebruiken in en rond het huis.
@Karp
En toch zou ik kiezen voor een invalzaag ipv cirkelzaag. Ik heb beiden, maar gebruik 99% de invalzaag. Het is zo makkelijk om de geleiderail netjes te positioneren, evt te klemmen en precies te zagen. Maar goed, genoeg DIY oplossingen voor cirkelzagen YouTube: YouTube

En verder: een afkortzaag. Zoveel makkelijker voor balk/plankmateriaal, zeker met hoeken. Die had ik ook veel eerder moeten aanschaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjark op 08-02-2022 11:15 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tjark schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:13:
[...]

@Karp
En toch zou ik kiezen voor een invalzaag ipv cirkelzaag. Ik heb beiden, maar gebruik 99% de invalzaag. Het is zo makkelijk om de geleiderail netjes te positioneren, evt te klemmen en precies te zagen. Maar goed, genoeg DIY oplossingen voor cirkelzagen YouTube: YouTube

En verder: een afkortzaag. Zoveel makkelijker voor balk/plankmateriaal, zeker met hoeken. Die had ik ook veel eerder moeten aanschaffen.
Als je 90% met plaatmateriaal werkt en een afkortzaag hebt kan ik dit begrijpen.
Als je een houtskelet moet bouwen voor een tussenmuurtje zou ik toch echt liever een cirkelzaag hebben.

Zeker voor een eerste tool is de cirkelzaag gewoon breder inzetbaar. Een invalzaag valt niet echt onder 'onmisbaar'.
(DIY op de track is niet nodig, voor de cirkelzaag is gewoon een degelijke adapter te krijgen.)

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 08-02-2022 11:23 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).