Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:03:
Hopelijk is dit een passende vraag voor deze plek. Ik heb "van huis uit" hier helemaal geen ervaring mee, dus waardeer jullie input enorm!
We gaan straks verhuizen naar een plek met meer ruimte om de deur. Het lijkt me leuk om basic meubels en houten constructies te kunnen maken. Geen complexe houtverbindingen, 30 materialen en ingewikkelde behandelingen, maar een plank aan de wand als bureau, een blok op wieltjes, een hut van wat pallets.. simpel.
Er is al wel wat basisgereedschap zoals schroevendraaiers e.d. aanwezig. Ik heb een 18V accuschroefboormachine van de bouwmarkt. Er is een workmate. Wat is er nou echt prettig om meer te kunnen?
Ik denk zelf dat een invalzaag vrijwel onmisbaar is. Ik heb wel eens wat bij de bouwmarkt laten zagen, maar dat doe ik liever zelf. Bij vtwonen/eigen huis in puin/etc zie ik geen meubel waar geen invalzaag gebruikt wordt.
Daarna/daarbij lijkt een bovenfrees me praktisch voor afwerking, en een bouwstofzuiger voor meer praktische zaken.
Is er iets wat ik enorm over het hoofd zie? Dit is vrij onbekend terrein voor me.
Invalzaag is leuk als je veel plaatmateriaal bewerkt, echter minder geschikt voor natuurlijk hout. Dit gaat klemmen als je de plank over de lengte zaagt.
Vuistregel met massief hout, als je het met elektrisch gereedschap zaagt, gebruik dan een handcirkelzaag of tafelzaag met spouwmes.
Als basis voor houtbewerking:
- Boormachine
- Schuurmachine
- Bovenfrees
- Handzaag gezet met schulp vertanding
- Handzaag gezet met afkort vertanding
- Steekbeitels 6mm, 12mm en 25mm, extra maten zijn fijn om te hebben, echter hebben geen invloed op wat je er mee kan doen.
Als je verder wilt uitbreiden:
- Afkortzaag
- Hand cirkelzaag of tafelzaag
Verder verdien je aan hobby gebruik niet je geld terug uit een vlak- vandiktebank. Tenminste niet uit één van goede kwaliteit, wellicht wel uit een Chinees broodtrommel model echter raad ik dan toch eerder aan om het te laten schaven.
Wat ik niet heb meegenomen is een #4 blokschaaf, als je zelf nog wat moet schaven is een handschaaf essentieel. Nu is schaven met de hand nogal een tijdrovend intensieve handeling wat nogal wat bekwaamheid eist om goed te doen. Een schaafbak waar een blokschaaf overheen gleidt is nog wel leuk om kleine latjes te schaven.
Voor het schaven van ruwe planken zou ik het voor nu met de bovenfrees doen als je dat zelf wilt doen. Met een router planing jig en wat grof schuurpapier krijg je voor jouw toepassingen acceptabele vlakke planken. Zo'n jig maak je vrij simpel zelf met wat handigheid.
Edit:
Zo maak je voor de handcirkelzaag ook vrij makkelijk van een plaat mdf een geleider. Je zaagt een strook door een tweede plaat als aanslag te gebruiken. Die strook schroef je weer op een bredere strook die de cirkelzaag zelf op maat zaagt. Minder handig als een alu rail, echter voor een bouwmarkt model goed genoeg.
[
Voor 5% gewijzigd door
Arloid op 08-02-2022 10:48
. Reden: Toevoegingen en tikfouten ]