Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 20:37
Aangezien ik altijd alles kwijt ben indien het niet in een box it, heb de laatste jaren twee keer een assortiment schroeven gekocht, dan krijg je iets van 10 doosjes met diverse maten. En die ben ik dus altijd kwijt, overal staat wel een doosje en de maat die ik nodig heb is natuurlijk nergens te vinden.

Na dit weekend weer te hebben gezocht maar besloten om een assorti pax schroeven incl systainer te kopen. De kleur is iets groener dan verwacht, maar dan valt ie wel op tenminste. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRhsEy3Evt7nFFwbFDzmmwyUtWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0dzQL4MlF4ns5WKw7H6Q9DCs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdXfFTJzOj9hNEwVZ5jd94ijUoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B5qYuLHkacz99hjvs0KjF6wS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 13:48
@vandermark Past deze in het statiefgat van een camera, en is het dunste deel hier 4mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
Rob Z schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:22:
@vandermark Past deze in het statiefgat van een camera, en is het dunste deel hier 4mm?
Nee, zeker niet. Het is een stuk dunner en de schroefdraad is 4mm op breedste punt (dus inclusief de 'draden').

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:
Niet echt een gereedschap vraag maar past hier wel:
Ik zoek een inbusbout om deze hieronder te vervangen. De diameter van de schroefdraad is nu 4mm, en lengte is 13mm. Ik zoek er één van circa 18-20mm. Hebben jullie specifieke zaak waar ik dit kan vinden? Ik vind wel inbus bouten maar deze maatvoering niet...

De schroefdraad mag gewoon doorlopen, hoeft niet zoals hier even onderbroken te zijn.
[Afbeelding]
Check goed of het UNF of metrisch is. Lastig te zien in dit perspectief. Als het uit de VS komt, grote kans dat het UNF is (fine pitch). 13 centimeter is dan 1/2” dus ook dat ‘checks out’ met Amerikaanse maten. 4mm is ongeveer 5/32”

Je kan kijken bij trekkerbedrijven / landbouwgroothandels voor inchmaten.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan heb je hier Work ‘n’ Tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:04

marapuru

db.

Voor mijn collectie ben ik op zoek naar een Haakse Slijper. Het is in eerste instantie om een aantal ventilatiebuizen op maat te kunnen zagen / snijden. Maar in gedachten zou ik de slijper natuurlijk ook voor andere zaken moeten kunnen inzetten. Al weet ik nog niet helemaal voor wat :)

Ik heb een tweetal accutollen van Makita, maar dat zijn de 'zwakkere' 14V varianten. Daarom dacht ik, zeker ook kwa kracht van een slijptol om voor een bedrade variant te gaan.

Op internet zijn de nodige 'top 10' lijstjes te vinden. Maar ik lees ook verhalen over dat je gemakkelijk de verkeerde keuze kunt maken en een waardeloos apparaat kunt kopen. Heeft er iemand goede ervaringen met een specifieke haakse slijper voor all-round gebruik? En waar gebruik je dit apparaat zoal voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 13:48
@marapuru een bedrade haakse slijper is inderdaad vlot sterker en Bosch heeft zelfs een 1900W versie.
Maar wil je echt van accu naar bedraad i.p.v. andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:04

marapuru

db.

Nouja de accutolletjes die ik heb van Makita zijn van de zwakkere variant. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor een slijptol echt zo goed werkt. Zeker als het apparaat een beetje krachtig mag zijn. Al weet ik niet goed wat ik me bij die kracht moet voorstellen.

Zoeft een 14V slijptol zo door een tegel heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik heb zelfs zo'n 12v slijpertje van 76mm waar je door een tegel mee gaat (met een goed schijfje). Zoeven zou ik dat niet noemen, maar dat wil je ook niet bij tegels.

Het hangt er van af wat je ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
marapuru schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:26:
Nouja de accutolletjes die ik heb van Makita zijn van de zwakkere variant. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor een slijptol echt zo goed werkt. Zeker als het apparaat een beetje krachtig mag zijn. Al weet ik niet goed wat ik me bij die kracht moet voorstellen.

Zoeft een 14V slijptol zo door een tegel heen?
14v - 18vaccu is om mobiel te zijn en korte kleine werkzaamheden niet voor kracht of werktijd. als je denkt aan tegels slijpen e.d. denk ik aan een afzuiger en een 230v draad. dit type accuslijpers hebben niet voor niets dunne doorslijpschijfjes. (en ja ik heb een 18v versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 14:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

marapuru schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:16:
Voor mijn collectie ben ik op zoek naar een Haakse Slijper. Het is in eerste instantie om een aantal ventilatiebuizen op maat te kunnen zagen / snijden. Maar in gedachten zou ik de slijper natuurlijk ook voor andere zaken moeten kunnen inzetten. Al weet ik nog niet helemaal voor wat :)

Ik heb een tweetal accutollen van Makita, maar dat zijn de 'zwakkere' 14V varianten. Daarom dacht ik, zeker ook kwa kracht van een slijptol om voor een bedrade variant te gaan.

Op internet zijn de nodige 'top 10' lijstjes te vinden. Maar ik lees ook verhalen over dat je gemakkelijk de verkeerde keuze kunt maken en een waardeloos apparaat kunt kopen. Heeft er iemand goede ervaringen met een specifieke haakse slijper voor all-round gebruik? En waar gebruik je dit apparaat zoal voor?
Voor je eerste haakse slijper zou ik er één nemen die moderne veiligheidsfeatures heeft. Met name kickback is iets waar je jezelf tegen wil beschermen.

Elektronische toerentalregeling is ook enorm fijn om te hebben en variabel toerental maakt de machine ook inzetbaar voor andere taken en de machine beter onder controle te houden door op een lager toerental te werken.

Dan kom je uit op zoiets: https://www.metabo.com/nl...25000-haakse-slijper.html

Fijne van de Metabo is dat je zonder gereedschap de beschermkap kan verstellen en zonder gereedschap de slijpschijf kan vervangen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14

Ventilatiebuizen zijn van dun ijzer en dat moet voor elke haakse slijper geen enkel probleem zijn.
Voor 60 - 70 euro heb je een goede 125 mm haakse slijper van een bekend merk zoals Metabo, Bosch, Makita, Hikoki etc. en aan 600 - 700 watt heb je ruim voldoende.

Als je nog nooit met een haakse slijper hebt gewerkt denk vooral aan je veiligheid zoals bril en gehoorbescherming.

Wat je er allemaal nog meer mee wilt gaan doen weet ik uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:50
Novadecasa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:40:
Niet echt elektrisch maar ook weer wel, een afstandsmeter laserafstandsmeter. Dat is waar ik naar zoek.
Zijn er hier go's of no-go's of functies die echt nodig zijn? Een waterpas bel lijkt mij wel erg praktisch, omdat dat de betrouwbaarheid van de meting in mijn ogen wel beïnvloed.
Ik heb deze ooit eens besteld op Ali (40 meter versie, haalt ie volgens mij niet) en laatst vergeleken op verschillende afstanden en verschillende materialen (tegels, beton, hout, systeemplafond, korte afstand van <1 meter tot >10 meter) met een Bosch GLM 500 en iedere meting gaf zelfde resultaat. Ik denk dat die parkside ook prima is, de techniek zal zich wel bewezen hebben en is maar net hoeveel functies je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dimi_v schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Ik heb deze ooit eens besteld op Ali (40 meter versie, haalt ie volgens mij niet) en laatst vergeleken op verschillende afstanden en verschillende materialen (tegels, beton, hout, systeemplafond, korte afstand van <1 meter tot >10 meter) met een Bosch GLM 500 en iedere meting gaf zelfde resultaat. Ik denk dat die parkside ook prima is, de techniek zal zich wel bewezen hebben en is maar net hoeveel functies je wilt.
Ik heb die GLM500, en die is prima betrouwbaar als ik het nameet met mijn talmeter. Waterpasje is handig, en kunnen meten vanaf voorkant/midden/achterkant van het apparaat ook (achterkant is standaardoptie bij mij).

Had van de week een lat die ik waterpas wilde hangen, zowel links-rechts als voor-achter. Daarbij kwam naast mijn gewone digitale waterpas/hoekmeter deze ook echt wel van pas. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een schietlood minstens zo snel was maar dat geheel terzijde.

offtopic:
Jaja ik heb dus gewoon 2 Bosch-blauw dingen in huis. Onderkend!

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 01-02-2022 11:02 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb al een haakse slijper, maar wil nog een 2de kopen.
De 1ste wil ik dan in zo'n standaar zetten, zodat je die als afkortzaag voor bijvoorbeeld profielen kunt gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/492/198/20/DV_8_7432537_01_4c_AT_20121012103535.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10 13:33

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Rzaan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:06:
Ik heb al een haakse slijper, maar wil nog een 2de kopen.
De 1ste wil ik dan in zo'n standaar zetten, zodat je die als afkortzaag voor bijvoorbeeld profielen kunt gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
Mijn advies: koop een afkortslijper voor metaal, of bandzaag.

https://www.lidl.nl/p/par...m2kTzlu0PcNcaArXaEALw_wcB

https://www.hbm-machines....xw3SXp7ndWOkaAhTbEALw_wcB

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Mijn advies: koop een afkortslijper voor metaal, of bandzaag.
Dat kan ik ook doen, maar het leek me geinig om mijn 1ste haakse slijper daarvoor te gebruiken.
Die is van een of ander prutsmerk en ik wil een nieuwe goed kopen (op accu waarschijnlijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:33

orf

ik heb meerdere van deze slijpers: https://www.amazon.nl/-/e...e%2Caps%2C68&sr=8-16&th=1

Daar kun je echt geen buil aan vallen voor €47. Bij Amazon zijn ze soms voor nog iets minder te koop, al is dit natuurlijk al echt weinig geld.

(meerdere, omdat het fijn is om niet te hoeven wisselen van schuurschijf naar doorslijpschijf o.i.d.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

orf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:57:
[...]

(meerdere, omdat het fijn is om niet te hoeven wisselen van schuurschijf naar doorslijpschijf o.i.d.)
vele malen handiger dan welke accu slijper dan ook, het is alleen lastiger om een fiets te jatten je fiets te bevrijden na het breken van het sleuteltje.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelDozer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 18:41
bsmpower schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:55:
Hoi! Tot nu toe lenen we altijd elektrische gereedschap van familie of kennissen en vinden dat het nu tijd is voor ons eigen spul.

Wat willen we er mee doen
In ons geval gaat het om kleine huis en tuin klusjes. Denk aan boren in onze dikke nieuwbouw muren en dunnere tussenwandjes om iets op te hangen. Schroeven in ons houten tuinhuisje om nestkastjes op te hangen. En wie weet wat nog meer in de toekomst. Iig niet professioneel gebruik.

Wat hebben we nodig?
Ipv een alles in 1 klopboorschroefmachine lijkt het beter te zijn om 2 losse apparaten te kopen
- Boorhamer (zou beter werken dan een klopboor voor onze dikke buitenmuren)
- Schroefboormachine (voor schroeven en lichte boorklussen)

We denken voor beide aan accu machines.

Onderzoek
Paar avondjes ben ik al aan het inlezen, YouTube kijken en vanmiddag langs de Hornbach geweest voor advies.

Eerst kwam hij met de Bosch GSR 12V 15. Een redelijk klein en lichte machine maar volgens hem krachtig genoeg voor ons gebruik. Die kon ik eventueel combineren met een Hikoki boorhamer DH24PH2P1Z. Die is nu wat goedkoper ivm ouder model, maar wel met (goeie?) boortjes. Kom je samen op 260,- (excl bitjes en extra boortjes)

Ik begon daarna over volledig draadloos en eventueel het gemak van 1 merk (met uitwisselbare accu). Toen kwam hij met deze set van Bosch:
Bosch Professional Accu combiset: schroefboormachine GSR 18V-55 + boorhamer GBH 18V-21 (incl. 2x accu 18V/4,0Ah, lader en 2x L-BOXX 136)

Is dit iets? Redelijk aan de prijs met 379,- voor ons gebruik, maar wel compleet en kunnen we jaren mee vooruit? Of toch iets van Makita of DeWalt. Zoveel keuze...
Deze van DeWalt met oplader en 5.0 AH accu.

https://mastertools.nl/pr...545747641&cectid=1-3553-1

En dan deze erbij kopen, https://mastertools.nl/pr...ne?variant=39994996195513

Ben je voor €350 klaar en heb je veel krachtigere hardware dan Bosch, beide apparaten zijn minimaal 30% krachtiger!

Let op! maar 1 batterij! Maar hoe vaak gebruik je ze beide tegelijk?
Maar daar kun je minimaal 100 gaten mee boren in beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RoelDozer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ben je voor €350 klaar en heb je veel krachtigere hardware dan Bosch, beide apparaten zijn minimaal 30% krachtiger!

:+ valt mij mee dat er nog niemand een kruitschiethamer heeft geadviseerd. heb je meteen geen schroeftol of pluggen meer nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 13:19

inhico

pw

Nou, dat komt bij mij nog wel eens voor. Regelmatig boormachine en schroefmachine voor een klus in gebruik. Soms ook nog een cirkel/decoupeer/reciprozaag.
Daarnaast ook erg fijn om altijd een volle accu achter de hand te hebben.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:10
RoelDozer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Na alle tips vraag ik me af of we moeten gaan voor de meest krachtige machines, of die op een andere manier nuttiger zijn. Ik ga niet hele dagen klussen en boren. Denk meer aan af en toe iets ophangen aan de muur (plankje, wandrek, etc..) en schroeven (vogenhuisje aan het tuinhuis, ..). Misschien in de toekomst (Ikea) kasten in elkaar zetten. Dan heb ik meer aan een compacte/lichte boormachine dan zo'n bakbeest waardoor ik nergens meer bij kan?

Ik denk bijvoorbeeld ook aan deze kit die hier eerder al werd aangehaald: Bosch GSR 12V-15 FC
Lekker compacte en lichte schroefboormachine en waarschijnlijk sterk genoeg voor ons gebruik. Die opzetstukken lijken me best handig. Al heb ik het gevoel dat dit soort alles-in-1 apparaten ook sneller kapot gaan?
https://www.klium.nl/bosc...machine-06019f6000-373861

Wil hiernaast dan nog wel een boorhamer aanschaffen voor het zware boorwerk in beton.

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 01-02-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Na alle tips vraag ik me af of we moeten gaan voor de meest krachtige machines, of die op een andere manier nuttiger zijn. Ik ga niet hele dagen klussen en boren. Denk meer aan af en toe iets ophangen aan de muur (plankje, wandrek, etc..) en schroeven (vogenhuisje aan het tuinhuis, ..). Misschien in de toekomst (Ikea) kasten in elkaar zetten. Dan heb ik meer aan een compacte/lichte boormachine dan zo'n bakbeest waardoor ik nergens meer bij kan?

Ik denk bijvoorbeeld ook aan deze kit die hier eerder al werd aangehaald: Bosch GSR 12V-15 FC
Lekker compacte en lichte schroefboormachine en waarschijnlijk sterk genoeg voor ons gebruik. Die opzetstukken lijken me best handig. Al heb ik het gevoel dat dit soort alles-in-1 apparaten ook sneller kapot gaan?

Wil hiernaast dan nog wel een boorhamer aanschaffen voor het zware boorwerk in beton.
Ik heb zowel deze als de niet FC variant. Ik heb niet het idee dat de FC variant kwetsbaarder is. Het is een hele fijne machien die voor mij zo goed als alles aankan (naast een bedrade boorhamer voor boren in beton en ander zwaar boorwerk).

Ik zou wel de 12v-35 FC variant kopen, die is brushless en wat sterker:
https://www.klium.nl/bosc...achine-06019h3003-1014551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
SH007 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Ik heb zowel deze als de niet FC variant. Ik heb niet het idee dat de FC variant kwetsbaarder is. Het is een hele fijne machien die voor mij zo goed als alles aankan (naast een bedrade boorhamer voor boren in beton en ander zwaar boorwerk).

Ik zou wel de 12v-35 FC variant kopen, die is brushless en wat sterker:
https://www.klium.nl/bosc...achine-06019h3003-1014551
Oja, dan inderdaad wel gelijk de betere versie. Die je stuurt is alleen zonder accu, die moet ik dan los nog aanschaffen.

Deze lijkt dan wel compleet: https://www.amazon.nl/dp/..._B07RCJNLJV1643660880000/ = 249,-

[ Voor 32% gewijzigd door bsmpower op 01-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 10:37
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Oja, dan inderdaad wel gelijk de betere versie. Die je stuurt is alleen zonder accu, die moet ik dan los nog aanschaffen.

Deze lijkt dan wel compleet: https://www.amazon.nl/dp/..._B07RCJNLJV1643660880000/
https://www.amazon.nl/Bos...fc%2Caps%2C95&sr=8-5&th=1
:)

Edit: je had hem al gevonden

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Kom dan wel weer terug op een eerdere opmerking dat je voor dat bedrag + boorhamer met draad op hetzelfde bedrag uit komt als een combiset van een acculoze 18V schroefboormachine + boorhamer. Maar dus wel groter/sterker/zwaarder waarbij ik niet weet of dat altijd zo handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
[...]

Ik wil niet degene zijn die je overhaalt of juist niet, maar ik heb zelf ook de 12v-15FC. Alles buiten het huis met dit kleine dingetje gedaan. Ben nu bezig met een blokhut waar schroeven met een lengte van 120 in gaan, ook dat doet hij makkelijk. Ik denk vooral dat je de kracht niet moet onderschatten. Voor ik bezig ging met deze blokhut twijfelde ik of ik niet de 12v-35FC had moeten kopen, maar deze volstaat tot dus ver voor alles. Dus een blokhut met lange schroeven, konijnenren waar standaard schroeven in gaan, groot kippenhok waaar ook dikkere balken en schroeven in zitten.

De voornaamste beperking die ik (misschien?) heb is dat er hooguit 3ah accu's in gaan, als je een grotere variant neemt kunnen daar dikkere accu's in. Maar aan de andere kant, ik heb er 2 en ze laden in veel minder dan een uur weer vol. Daarnaast moet je je ook afvragen hoe lang je achter elkaar bezig zal zijn, in mijn geval is dat nu met de blokhut even zo, maar verder heb ik hem nog niet uren achter elkaar nodig gehad.

Ik heb als enig vergelijkingsmateriaal een oudere Hitachi 14.4v van mijn vader, maar mijn Bosch redt zich beter dan die Makita. Als ik jouw (verwachte) werkzaamheden zo lees is dit echt meer dan genoeg. Je kan ook de niet-FC variant kiezen natuurlijk, maar ik ben al een paar keer blij geweest dat ik 'om de hoek' kon schroeven. Ook vind ik het praktischer om van kop te wisselen als ik een ga voorboren, in plaats van het bitje te wisselen met het boortje. Persoonlijk mis ik alleen de L-boxx, omdat mijn andere Bosch apparaten dat wel hebben, maar zo te zien heeft jouw linkje wel de L-boxx.

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 01-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
rscheper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Ik wil niet degene zijn die je overhaalt of juist niet, maar ik heb zelf ook de 12v-15FC. Alles buiten het huis met dit kleine dingetje gedaan. Ben nu bezig met een blokhut waar schroeven met een lengte van 120 in gaan, ook dat doet hij makkelijk. Ik denk vooral dat je de kracht niet moet onderschatten. Voor ik bezig ging met deze blokhut twijfelde ik of ik niet de 12v-35FC had moeten kopen, maar deze volstaat tot dus ver voor alles. Dus een blokhut met lange schroeven, konijnenren waar standaard schroeven in gaan, groot kippenhok waaar ook dikkere balken en schroeven in zitten.

De voornaamste beperking die ik (misschien?) heb is dat er hooguit 2ah accu's in gaan, als je een grotere variant neemt kunnen daar dikkere accu's in. Maar aan de andere kant, ik heb er 2 en ze laden in veel minder dan een uur weer vol. Daarnaast moet je je ook afvragen hoe lang je achter elkaar bezig zal zijn, in mijn geval is dat nu met de blokhut even zo, maar verder heb ik hem nog niet uren achter elkaar nodig gehad.

Ik heb als enig vergelijkingsmateriaal een oudere Hitachi 14.4v van mijn vader, maar mijn Bosch redt zich beter dan die Makita. Als ik jouw (verwachte) werkzaamheden zo lees is dit echt meer dan genoeg. Je kan ook de niet-FC variant kiezen natuurlijk, maar ik ben al een paar keer blij geweest dat ik 'om de hoek' kon schroeven. Ook vind ik het praktischer om van kop te wisselen als ik een ga voorboren, in plaats van het bitje te wisselen met het boortje. Persoonlijk mis ik alleen de L-boxx, omdat mijn andere Bosch apparaten dat wel hebben, maar zo te zien heeft jouw linkje wel de L-boxx.
Het prijsverschil is iets van 80,-. Als ik daarvoor een brushless machine krijg met extra kracht (mooi meegenomen) is dat wat mij betreft de meerprijs wel waard. Straks weer even met de vrouw overleggen :). Helaas hebben ze hem niet bij veel winkels. Al heb ik tot nu toe prima ervaringen met Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Het prijsverschil is iets van 80,-. Als ik daarvoor een brushless machine krijg met extra kracht (mooi meegenomen) is dat wat mij betreft de meerprijs wel waard. Straks weer even met de vrouw overleggen :). Helaas hebben ze hem niet bij veel winkels. Al heb ik tot nu toe prima ervaringen met Amazon.
Helemaal eens, als ik het over mocht doen had ik ook de 35 gekocht. Ik denk dat je dan hartstikke goed zit voor jouw situatie. Mooi klein ding, niet lomp maar wel krachtig genoeg. De 35 is volgens mij zelf nog kleiner en lichten dan de 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 10:37
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Kom dan wel weer terug op een eerdere opmerking dat je voor dat bedrag + boorhamer met draad op hetzelfde bedrag uit komt als een combiset van een acculoze 18V schroefboormachine + boorhamer. Maar dus wel groter/sterker/zwaarder waarbij ik niet weet of dat altijd zo handig is.
Wat betreft die boorhamer, ik zag hem gisteren voor 25,- van Parkside bij de Lidl, ik zou de boorhamer lekker daar kopen en wat meer budget besteden aan je accu schroefboormachine, die ga je veel vaker gebruiken.
Ik weet ook niet hoeveel haast je hebt, ik heb onlangs dus deze set voor 140,- gekocht op Amazon, echt een no-brainer voor mij en tot nu toe bevalt ie zeer goed. Ze hebben regelmatig aanbiedingen bij Amazon :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Martinusz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Wat betreft die boorhamer, ik zag hem gisteren voor 25,- van Parkside bij de Lidl, ik zou de boorhamer lekker daar kopen en wat meer budget besteden aan je accu schroefboormachine, die ga je veel vaker gebruiken.
Ik weet ook niet hoeveel haast je hebt, ik heb onlangs dus deze set voor 140,- gekocht op Amazon, echt een no-brainer voor mij en tot nu toe bevalt ie zeer goed. Ze hebben regelmatig aanbiedingen bij Amazon :)
Dat is dezelfde uit deze set he?
https://www.hornbach.nl/s...136/10326550/artikel.html

Het is inderdaad de keuze uit bovenstaande set, of die compacte Bosch GSR 12V-35 FC met los een boorhamer. Qua prijs kom ik dan nagenoeg hetzelfde uit. Ik ga overwegen of we meer behoefte hebben aan compactheid of veel power. Ik denk het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-10 15:29
Ook hier het advies voor een 12v bosch, al dan niet met opzetstukken (ik heb ze nooit gemist).
En qua boorhamer inderdaad gewoon lekker bij de lidl kijken, als ik je zo hoor ga je hem amper gebruiken.
Dan is een accu variant echt geen meerwaarde! ( en elke euro die je er extra aan uitgeeft denk ik ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
jichem schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:53:
Ook hier het advies voor een 12v bosch, al dan niet met opzetstukken (ik heb ze nooit gemist).
En qua boorhamer inderdaad gewoon lekker bij de lidl kijken, als ik je zo hoor ga je hem amper gebruiken.
Dan is een accu variant echt geen meerwaarde! ( en elke euro die je er extra aan uitgeeft denk ik ook niet)
Zonder opzetstukken scheelt 50,-. Neem aan dat je ook bitjes om te schroeven kan gebruiken bij de gewone versie? Omdat er bij de FC versie specifiek een bithouder bij zit? Waarom zit die er dan bij?
En inderdaad een goedkopen, maar wel goed genoeg, boorhamer erbij. Bedraad is inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Zonder opzetstukken scheelt 50,-. Neem aan dat je ook bitjes om te schroeven kan gebruiken bij de gewone versie? Omdat er bij de FC versie specifiek een bithouder bij zit? Waarom zit die er dan bij?
En inderdaad een goedkopen, maar wel goed genoeg, boorhamer erbij. Bedraad is inderdaad prima.
De "gewone" heeft een klembek, daar kan je gewoon een bithoudertje of boortje indraaien. Ik vond persoonlijk 50 euro te veel, vooral omdat ik het tot aan toen niet gemist had (nog steeds niet).
Een boorhamer is al snel goed genoeg voor een paar gaatjes boren, een complete badkamer slopen en 26mm door je betonvloer is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 17:23

iop

rscheper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:45:
[...]

De voornaamste beperking die ik (misschien?) heb is dat er hooguit 3ah accu's in gaan, als je een grotere variant neemt kunnen daar dikkere accu's in. Maar aan de andere kant, ik heb er 2 en ze laden in veel minder dan een uur weer vol. Daarnaast moet je je ook afvragen hoe lang je achter elkaar bezig zal zijn, in mijn geval is dat nu met de blokhut even zo, maar verder heb ik hem nog niet uren achter elkaar nodig gehad.
https://www.123accu.nl/Bo...ion-origineel-i40408.html

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Nu er bijna zijn, nog goeie tips voor boortjes en bitjes? 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:02

A13X

Dude

[...]

Ik heb mijn zware degelijke 18v dewalt "vervangen" voor die bosch. Niet dat de dewalt kapot was, maar wel omdat ik kapot was elke keer als ik met dat lomp zware ding aan het klussen was. De Dewalt komt z'n doos niet meer uit, die bosch is meer dan sterk zat voor de klussen die ik heb. Heb er zelf een bosch groen 2300re als klopboormachine bij, was €50 na cashback op black friday bij karwei. Doet ook alles wat ik thuis nodig heb.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Deze lijkt dan wel compleet: https://www.amazon.nl/dp/..._B07RCJNLJV1643660880000/ = 249,-
krijg je geen spijt van. prima machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:18:
Nu er bijna zijn, nog goeie tips voor boortjes en bitjes? 😅
heller (boortjes)
wera (bitjes)
millwalkee (bitjes)
bosch (alles)

dit is wel een fijn setje voor bitjes, maar ik ben niet de beste persoon aangezien ik nogal veel van dat spul verbruik dus setjes zijn wat minder aan mij besteed ik heb meestal doosjes :+
https://www.powertools.nl...bitset-shockwave-33-delig
of gezien het prijs verschil deze
https://www.powertools.nl...bitset-shockwave-56-delig

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:19:
[...]
heller (boortjes)
wera (bitjes)
millwalkee (bitjes)
bosch (alles)

dit is wel een fijn setje voor bitjes, maar ik ben niet de beste persoon aangezien ik nogal veel van dat spul verbruik dus setjes zijn wat minder aan mij besteed ik heb meestal doosjes :+
https://www.powertools.nl...bitset-shockwave-33-delig
of gezien het prijs verschil deze
https://www.powertools.nl...bitset-shockwave-56-delig
Haha wordt gek. Heb ik eindelijk de keuze gemaakt voor de Bosch GSR 12V-35 FC, gaat er weer een wereld voor me open qua boortjes en bitjes. Zoek nu in eerste instantie naar bitjes en boortjes voor het simpelere werk (met bovenstaande Bosch dus). Later koop ik wel een boorhamer en speciale betonboortjes.

Edit: sorry ik zag je links niet. Bij Amazon ook te koop. Dat is dus wel een fijn setje voor bitjes en boortjes? Dan gooien we die er bij 🙂
Milwaukee MW4932430906 bitset, rood https://www.amazon.nl/dp/B01IC1K350/

Bosch alternatieven:

Bosch Professional 35-piece HSS Drilling and Screw Bit Set Extra Hard
https://www.amazon.nl/dp/B00KCBQB8W/

Bosch 70-Piece X-Line Titanium Drilling and Screw Bit Set
https://www.amazon.nl/dp/B000P4IQN4/

[ Voor 37% gewijzigd door bsmpower op 01-02-2022 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:09
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:
[...]

Haha wordt gek. Heb ik eindelijk de keuze gemaakt voor de Bosch GSR 12V-35 FC, gaat er weer een wereld voor me open qua boortjes en bitjes. Zoek nu in eerste instantie naar bitjes en boortjes voor het simpelere werk (met bovenstaande Bosch dus). Later koop ik wel een boorhamer en speciale betonboortjes.

Edit: sorry ik zag je links niet. Bij Amazon ook te koop. Dat is dus wel een fijn setje voor bitjes en boortjes? Dan gooien we die er bij 🙂

Bosch alternatieven:

Ik heb deze en bevalt erg goed:
https://www.amazon.nl/Bos...&pd_rd_i=B0097DYZHK&psc=1

Miste laatst alleen een m10 bout die zit er niet in, maar als je dat niet zo vaak nodig hebt mis je hem niet.

(Had hem nodig om balk aan muur te bevestigen. Was hard werken met de hand uiteindelijk, want winkels waren dicht)

Verder top set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 14-10 05:34
perspectivebass schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb deze en bevalt erg goed:
https://www.amazon.nl/Bos...&pd_rd_i=B0097DYZHK&psc=1

Miste laatst alleen een m10 bout die zit er niet in, maar als je dat niet zo vaak nodig hebt mis je hem niet.

(Had hem nodig om balk aan muur te bevestigen. Was hard werken met de hand uiteindelijk, want winkels waren dicht)

Verder top set.
M10 is sleutelmaat 17, dat is volgens mij ook niet echt besteed aan de kleinere 12 volt accu machines. :? Volgens zijn die dopsetjes bijna allemaal maat 8, maat 10 en maat 13. Grotere maten worden al snel slagdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:09
Fuel_80 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
[...]

M10 is sleutelmaat 17, dat is volgens mij ook niet echt besteed aan de kleinere 12 volt accu machines. :? Volgens zijn die dopsetjes bijna allemaal maat 8, maat 10 en maat 13. Grotere maten worden al snel slagdoppen.
Zou goed kunnen dat mijn 12v groene Bosch schroef/boormachine het niet had getrokken, maar had het graag geprobeerd :+

Ging overigens ook om zware slagpluggen en het vastmaken van balkdragers op de balk welke ik op de muur heb bevestigd met dus m10 bouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bsmpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:

Bosch alternatieven:

Qua bits wordt vaak de Wera toolcheck aanbevolen, dat zijn goede kwaliteits bits in een uitgebreide set. Met rateltje erbij om met de hand aan te kunnen draaien. Neem er nog een normaal formaat bithouder erbij en je bent qua schroevendraaiers en L-sleutels ook min of meer klaar voor de meest klussen.

Qua boren heb ik die Bosch X-line set ook. Lekker compleet, maar geen goede kwaliteit boortjes. Handig als ik een maatje nodig heb die ik anders niet heb, maar de boortjes zijn gauw bot. Heb zelf daarom al snel uitgebreid naar Rotec en Hilti boren, dat verschil in kwaliteit merk je vrij snel, zeker bij de steenboren. Anders kun je ook kijken naar een set steenboren en metaalboren van Alpen of Heller, die zijn wat makkelijker verkrijgbaar dan Rotec en Hilti. De metaalboren kun je dan zien als meer algemene boren, is niet alleen voor metaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb deze gekocht voor de flexiclick;
https://mastertools.nl/pr...pN2nt6mEv7SkaAqRXEALw_wcB

Super setje ivm de hexopname.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Dankzij deze thread zit ik nu ook aan de Bosch 12v 35 FC te denken! Lijkt me een mooie set. Ik wil vooral een koof en wat kasten maken, lijkt dit toch wel ideaal voor.

Nu moet daar ook wat zaagwerk voor plaatsvinden en mij werd een invalzaag aangeraden. Ik had de Makita SP6000J1X op de lijst staan, maar aan de andere kant is het wellicht ook wel wat overkill. Nu zag ik dat Bosch een handcirkelzaag op 12v heeft, dit ding lijkt me super handig. Is die onder bemeten voor wat MDF projecten (een koof, wat schappen voor trapkast en een vakkenkast)? Afgezien dat 18mm verstek zagen niet kan maar dat is voor mij geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31
Het verschil tussen een handcirkelzaag en een invulzaag met geleiderail is dag en nacht. Als je lange rechte stukken wilt zagen heb je al snel die rail nodig. Kun je niet een invulzaag lenen voor die enkele keer?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:37:
Het verschil tussen een handcirkelzaag en een invulzaag met geleiderail is dag en nacht. Als je lange rechte stukken wilt zagen heb je al snel die rail nodig. Kun je niet een invulzaag lenen voor die enkele keer?
Het gaat overigens om de Bosch GKS 12V-26: https://www.bosch-profess...cts/gks-12v-26-06016A1001

Deze heeft dus ook de mogelijkheid om met rails te werken. Volgens mij zag ik een van die gasten van Eigen Huis en Tuin ook soortgelijke zaag met rails gebruiken.

Maar inderdaad, wellicht is het dan toch beter om voor invalzaag te gaan. Meteen weer zo'n groot apparaat ;-) Lenen is wellicht een optie maar ik heb het liever zelf voor toekomstige projectjes.

[ Voor 1% gewijzigd door Mj2sL op 02-02-2022 10:53 . Reden: Type zaag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Vliegvlug

Flight Simple

@Mj2sL

Gaat om de Bosch GKS 12V dan.
Hieronder wat ervaringen die ik in dit deel van het topic kon vinden:

Van @Twijfels :
GKS 12V-26 cirkelzaag // Meh, vermogen is beperkt, zaagdiepte is zeer beperkt, het ding is gewoon beperkt. Meer kan ik er niet van maken. Na aanschaf van een GKT invalzaag nooit meer in handen gehad en dus ook verkocht.

Van @--WaaZaa--
Met gebruik 2Ah accu's ben ik het helemaal met je eens dat deze machines power tekort komen, maar met de 4Ah doen ze het wmb echt prima. Heb 2 platen HPL met de GKS 12v opgezaagd, ja hij slaat wel eens af, maar dat is omdat ik dan te snel wilde gaan...

Van @RobNemoo
Bosch GKS 12V-26 - cirkelzaag (regelwerk op zolder en plafonds met name en met de FSN geleider ook heel makkelijk voor plaatwerk)

Ding kan dus ook op een rails als ik het zo lees maar je hebt er wel 4Ah accu’s voor nodig.
Dat lijkt me dan weer onhandig, heb zelf de Boch FC boormachine en daar van die grote accu’s met zo’n groot uitstekend vierkant onder klikken doet weer enorm af aan de compactheid en ergonomie naar mijn idee.
Dan heb je die accu’s enkel voor de zaag nodig en is het alsnog geen synergie op accu vlak.

Of je moet ook andere zware Bosch 12V apparaten willen kopen, ze hebben ook nog een decoupeerzaag en vast nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:54
Mj2sL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Het gaat overigens om deze zaag: https://www.bosch-profess...cts/gks-12v-26-06016A1001

Deze heeft dus ook de mogelijkheid om met rails te werken. Volgens mij zag ik een van die gasten van Eigen Huis en Tuin ook soortgelijke zaag met rails gebruiken.

Maar inderdaad, wellicht is het dan toch beter om voor invalzaag te gaan. Meteen weer zo'n groot apparaat ;-) Lenen is wellicht een optie maar ik heb het liever zelf voor toekomstige projectjes.
Heb de Bosch 12v, past mbv adapter/geleider op Bosch, Makita en Festool zaaglineaal. Of je hier grote stukken 18mm mdf mee wilt zagen betwijfel ik. Gebruik m voor ruw werk, dunne flexende materialen of even langs een winkelhaak een plankje, latje etc afzagen. Machientje is krachtiger dan je zou verwachten.
Voor grote stukken18mm mdf pak ik toch m’n Makita invalzaag en een stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[...]

Het gaat overigens om deze zaag: https://www.bosch-profess...cts/gks-12v-26-06016A1001

Ik zie het, my bad. Lijkt inderdaad op mafell/bosch rails te passen. Die rails zijn super trouwens, fijner dan de makita. In dat geval zou zo'n 12v zaag + geleiderail wel eens een geschikte oplossing kunnen zijn hoor, voor incidenteel gebruik.

(en bedankt trouwens, nu wil ik dat 12v zaagje ook hebben }:| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Persoonlijk zou ik zo'n zaagje meer voor er bij zien. Je gaat als ik dat zo zie toch snel tegen beperkingen aanlopen en dan is het alsnog een vrij dure zaag (ik heb er ooit 1 van een b-merk gehad, die brandde uiteindelijk sneller dan een aanmaakblokje....)

Overigens had ik wel een 4ah accu onder mijn gsr en dat was mijn favo accu. Apparaat was perfect in balans, je kan bijzonder lang schroeven en hem toch op de accu wegzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 13:52
Vliegvlug schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:48:
@Mj2sL

Gaat om de Bosch GKS 12V dan.
Hieronder wat ervaringen die ik in dit deel van het topic kon vinden:

Van @Twijfels :
GKS 12V-26 cirkelzaag // Meh, vermogen is beperkt, zaagdiepte is zeer beperkt, het ding is gewoon beperkt. Meer kan ik er niet van maken. Na aanschaf van een GKT invalzaag nooit meer in handen gehad en dus ook verkocht.

Van @--WaaZaa--
Met gebruik 2Ah accu's ben ik het helemaal met je eens dat deze machines power tekort komen, maar met de 4Ah doen ze het wmb echt prima. Heb 2 platen HPL met de GKS 12v opgezaagd, ja hij slaat wel eens af, maar dat is omdat ik dan te snel wilde gaan...

Van @RobNemoo
Bosch GKS 12V-26 - cirkelzaag (regelwerk op zolder en plafonds met name en met de FSN geleider ook heel makkelijk voor plaatwerk)

Ding kan dus ook op een rails als ik het zo lees maar je hebt er wel 4Ah accu’s voor nodig.
Dat lijkt me dan weer onhandig, heb zelf de Boch FC boormachine en daar van die grote accu’s met zo’n groot uitstekend vierkant onder klikken doet weer enorm af aan de compactheid en ergonomie naar mijn idee.
Dan heb je die accu’s enkel voor de zaag nodig en is het alsnog geen synergie op accu vlak.

Of je moet ook andere zware Bosch 12V apparaten willen kopen, ze hebben ook nog een decoupeerzaag en vast nog meer.
Je hebt er geen 4Ah accu's voor nodig, ik heb deze zonder accu's gekocht en gebruik de 3Ah accu's erin. Werkt prima en dan heb je inderdaad de kleine formfactor, dus het voordeel van de compactheid. Opladen van die accu's gaat ook sneller dan dat ik er eentje leeg heb. De zolder isoleren en beplaten ging helemaal top samen met de geleide rail van 80cm, moestuin verhoogde bakken van hardhouten schaaldelen ook. En vorige week nog een oude parketvloer ingezaagd met deze zodat we makkelijker konden uitbreken. Als je de zaag het werk laat doen en dus niet als een malle dat ding erdoor wilt duwen dan is dit echt een prima machientje. Dus ik zie niet meteen in waarom ik een zwaardere nodig zou hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door RobNemoo op 02-02-2022 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het gaat overigens om de Bosch GKS 12V-26: https://www.bosch-profess...cts/gks-12v-26-06016A1001

Als je denkt dat die invalzaag groot is, wacht maar tot je er een bouwstofzuiger aanhangt om er voor te zorgen dat je al dat fijne MDF stof niet in je longen krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

En wat betreft grootte: als je een invalcirkelzaag hebt heb je waarschijnlijk geen tafelcirkelzaag meer nodig. En ook kun je dan wellicht afzien van een afkortzaag. Dat zijn echte ruimtevreters. Dus in feite is een invalzaag juist besparing van ruimte.

edit: je hebt natuurlijk wel een werkblad oid nodig om goed te kunnen werken met een invalzaag.

[ Voor 16% gewijzigd door inhico op 02-02-2022 13:19 ]

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
inhico schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:16: En ook kun je dan wellicht afzien van een afkortzaag.
Juist kleine latjes, balkjes etc zijn met een invalzaag veel lastiger. Een invalzaag is niet voor alles geschikt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobNemoo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Je hebt er geen 4Ah accu's voor nodig, ik heb deze zonder accu's gekocht en gebruik de 3Ah accu's erin. Werkt prima en dan heb je inderdaad de kleine formfactor, dus het voordeel van de compactheid. Opladen van die accu's gaat ook sneller dan dat ik er eentje leeg heb. De zolder isoleren en beplaten ging helemaal top samen met de geleide rail van 80cm, moestuin verhoogde bakken van hardhouten schaaldelen ook. En vorige week nog een oude parketvloer ingezaagd met deze zodat we makkelijker konden uitbreken. Als je de zaag het werk laat doen en dus niet als een malle dat ding erdoor wilt duwen dan is dit echt een prima machientje. Dus ik zie niet meteen in waarom ik een zwaardere nodig zou hebben.
Goed deze aanvulling te horen, ik heb niet zo’n Bosch GKS 12V mini cirkelzaag dus ging uit van ervaringen van anderen in dit topic waar WaaZaa aangaf dat 4Ah blijkbaar een must is.

Is ook niet voor mij maar @Mj2sL aangezien ik een Makita SP6000 invalzaag heb en nog geen behoefte heb gevoeld voor zo’n handzame cirkelzaag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

inhico schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:16:
En wat betreft grootte: als je een invalcirkelzaag hebt heb je waarschijnlijk geen tafelcirkelzaag meer nodig. En ook kun je dan wellicht afzien van een afkortzaag. Dat zijn echte ruimtevreters. Dus in feite is een invalzaag juist besparing van ruimte.

edit: je hebt natuurlijk wel een werkblad oid nodig om goed te kunnen werken met een invalzaag.
Mijn tafelcirkelzaag opgeven? dat is ongeveer het laatste gereedschap wat hier het huis zou verlaten.
ja je kan eventueel ook zagen met een (inval)cirkelzaag, maar dat is echt niet te vergelijken. met de ene kan ik honderden planken in een dag zagen met de andere een paar. als je 1 plank in het jaar wil zagen geef ik je gelijk.

Als ruimte een probleem is, gebruik al dat mooie gereedschap en maak het een beetje groter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Tja, laat ik het dan maar wat verder uitspellen. Elk type zaag heeft natuurlijk een eigen use-case, maar die use-cases overlappen elkaar ten dele. En daarom kan het zijn dat je ze niet allemaal nodig hebt.
Ik heb een tafelcirkelzaag, een afkortzaag, een invalzaag en een gewone cirkelzaag. De tafelcirkelzaag gebruik ik niet meer sinds ik de invalzaag heb. (Als ik honderden planken per dag zou moeten zagen doe ik iets verkeerd...). De afkortzaag is vaak wat handiger en sneller, maar de invalzaag zou het ook kunnen. Mijn afkortzaag kan wel dikker materiaal aan. En de gewone cirkelzaag gebruik ik alleen nog omdat die op accu werkt en dus mobieler is.
Het ging hier om iemand die twijfelde tussen een (accu-)cirkelzaag en een invalzaag en, naar ik inschat, nog geen afkortzaag of tafelcirkelzaag heeft. Dat is een andere afweging.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bsmpower
RobNemoo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:23:
Alles valt of staat met goeie boortjes. Mijn Bosch GSR 12v-35FC komt prima de bakstenen in met een goed Alpen boortje, met een setje van het Gamma huismerk lukt het niet.
N.a.v. alle adviezen hier heb ik besteld:
- De Bosch GSR 12v-35 FC (krijg ik vanavond als het goed is binnen)
- Wera Tool-Check Plus (voor de bitjes, maar ook het kleine handvat en ratel kan ik goed gebruiken)

Nu alleen nog boortjes.
Uiteindelijk kom er nog wel een boorhamer waar ik dan speciale SPS betonboortjes voor koop. Maar ik zoek nu een boorsetje voor de Bosch GSR. Je geeft in je reactie aan dat je goeie ervaringen hebt met Alpen boortjes. Welke heb je precies? Ik zoek het liefst 'universele" boortjes als dat bestaat. Waar ik zowel mee in hout als steen kan boren. Metaal zie ik mezelf niet snel doen. Heller werd ook nog als merk genoemd voor goeie boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
bsmpower schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:09:
[...]
Ik zoek het liefst 'universele" boortjes als dat bestaat. Waar ik zowel mee in hout als steen kan boren.
Dat is nu net de combi die eigenlijk niet gaat. In hout boren met een metaalboor gaat best redelijk, maar voor steen wil je echt een steenboor en die doet het dan weer prut in hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Dat is nu net de combi die eigenlijk niet gaat. In hout boren met een metaalboor gaat best redelijk, maar voor steen wil je echt een steenboor en die doet het dan weer prut in hout.
Ok helder. Het is ook prima om meerdere aan te schaffen hoor, maar wie weet bestond er zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 10:07

Asteroid9

General Failure

Met HSS boren kun je prima in metaal en hout boren (houtboren zijn wat fijner, maar je kan goed zonder), maar steenboren heb je echt wel nodig (hele andere snijkop).

Dus met 2 setjes kun je goed uit de voeten.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

- Wera Tool-Check Plus (voor de bitjes, maar ook het kleine handvat en ratel kan ik goed gebruiken)

Nu alleen nog boortjes.
Uiteindelijk kom er nog wel een boorhamer waar ik dan speciale SPS betonboortjes voor koop. Maar ik zoek nu een boorsetje voor de Bosch GSR. Je geeft in je reactie aan dat je goeie ervaringen hebt met Alpen boortjes. Welke heb je precies? Ik zoek het liefst 'universele" boortjes als dat bestaat. Waar ik zowel mee in hout als steen kan boren. Metaal zie ik mezelf niet snel doen. Heller werd ook nog als merk genoemd voor goeie boren?
SDS en eigenlijk SDS-plus sps is verf :9
zolang je maar geen bouwmarkt uit chinesium gehouwen boortjes koopt is het allemaal prima

Ik zou staalboortjes en steenboortjes kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb de 12V cirkelzaag ook en vind het een super fijn ding, heel handzaam en als je er een stofzuiger aan hangt werkt je echt praktisch stofvrij. Dus niet stofarm, nee echt vrij, al het zaagsel gaat de stofzuiger in.

Hij heeft niet super veel power en het toerental is niet heel hoog, maar hij zaagt heel goed.

Meer dan genoeg voor incidenteel gebruik, zaag je vaak lange stukken zou ik een 18V pakken.

Bosch heeft toevallig net een nieuw model:
https://www.bosch-profess.../gkt-18v-52-gc-06016B4000

Das wel echt een beest, inval en kan ook vlak langs de muur.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 02-02-2022 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]

bsmpower schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Ok helder. Het is ook prima om meerdere aan te schaffen hoor, maar wie weet bestond er zoiets :)
Dat bestaat ook. ;)
Dat heten multicut boortjes. (in Duitsland zijn ze €6,05 duurder?)
Daar boor je zonder kloppen mee in steen. Bv baksteen of een stoeptegel.
Boren geweldig.

Alleen voor steen, tegels, hout, kunststof, metaal gaat ook (aluminium, koper, messing, dun staal) maar voor dik staal neem ik zelf cobaltboortjes.
Voor beton met kiezels heb je een boorhamer nodig met sds boren.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2022 18:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Juist kleine latjes, balkjes etc zijn met een invalzaag veel lastiger. Een invalzaag is niet voor alles geschikt..
Ik heb racheltjes af staan korten met een invalzaag. Niet echt leuk nee, uiteindelijk gewoon een trekzaag gepakt.

Voor dun werk dat half onder je liniaal valt is een invalzaag ook 'niet fijn'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Teijgetje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:55:
[...]
[...]
Dat bestaat ook. ;)
Dat heten multicut boortjes. (in Duitsland zijn ze €6,05 duurder?)
Daar boor je zonder kloppen mee in steen. Bv baksteen of een stoeptegel.
Boren geweldig.

Alleen voor steen, tegels, hout, kunststof, metaal gaat ook (aluminium, koper, messing, dun staal) maar voor dik staal neem ik zelf cobaltboortjes.
Voor beton met kiezels heb je een boorhamer nodig met sds boren.
Best handig. Maar voor bijna hetzelfde bedrag heb je ook deze set voor 3 verschillende toepassingen.
https://www.hornbach.nl/s...-dlg/7470614/artikel.html

En dan deze erbij voor beton. Al is het de vraag of ik dat überhaupt moet gaan proberen met mijn kleine Bosch GSR 12V...
https://www.hornbach.nl/s...elig/4049477/artikel.html

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 02-02-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die Alpens zijn waarschijnlijk prima boortjes. Om heel eerlijk te zijn ben ik altijd wat cynisch over one-size-fits-all spullen. Ik zou bij boren in hout al de punt missen om hem even goed nauwkeurig in het hout te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
Bedankt voor de adviezen! Ik heb zojuist de Makita invalzaag besteld. Van beiden nog wat YouTube filmpjes gekeken en recensies gelezen, maar hoewel de Bosch me erg handig lijkt zie ik mezelf er nog niet 3m MDF netjes mee zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
bsmpower schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Best handig. Maar voor bijna hetzelfde bedrag heb je ook deze set voor 3 verschillende toepassingen.
https://www.hornbach.nl/s...-dlg/7470614/artikel.html
Laat ik nu denken dat je vroeg of er een set was voor alles in één? ;)
En niet hoeveel verschillende setjes je kon kopen voor alle toepassingen?
Ik zoek het liefst 'universele" boortjes als dat bestaat. Waar ik zowel mee in hout als steen kan boren. Metaal zie ik mezelf niet snel doen.
De kwaliteit van de multicut boortjes is beter dan de separate boortjes.
Het hardmetaal blijft veel langer scherp dan de HSS boortjes, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt/wil. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Teijgetje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:55:
[...]
Laat ik nu denken dat je vroeg of er een set was voor alles in één? ;)
En niet hoeveel verschillende setjes je kon kopen voor alle toepassingen?
[...]
De kwaliteit van de multicut boortjes is beter dan de separate boortjes.
Het hardmetaal blijft veel langer scherp dan de HSS boortjes, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt/wil. ;)
Klopt maar toen las ik de reactie dat dit niet bestond of niet beter zou werken dan boortjes voor specifieke doeleinden. Maar het blijkt wel weer, net als met aankoop adviezen, dat iedereen andere meningen heeft. En dat is prima uiteraard, voor elke type klusser is er ander materiaal geschikt.

Maar terug naar de boortjes. Multicut klinkt nog steeds goed als het werkt. Zoals jij het zegt zou het zelfs beter zijn dan HHS. Wat zou dan een reden zijn om het niet te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
bsmpower schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:25:

Maar terug naar de boortjes. Multicut klinkt nog steeds goed als het werkt. Zoals jij het zegt zou het zelfs beter zijn dan HHS. Wat zou dan een reden zijn om het niet te kiezen?
Ik kan er 1001 bedenken. ;)
Een cobaltboortje boort sneller door staal, een viersnijder SDS ramt met een boorhamer simpel door beton, je hebt andere maten nodig, etc.
Beter is dus subjectief, ze doen wat ze moeten doen en hardmetaal blijft langer scherp dan HSS (de goedkopere boortjes).

Maar ipv een doos met boortjes bij me te hebben, heb ik meestal deze bij me als ik licht reis. Die doen wat ze moeten doen en passen in mijn doosje bitjes.

[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2022 21:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
Boudewijn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:17:
[...]
Ik heb racheltjes af staan korten met een invalzaag. Niet echt leuk nee, uiteindelijk gewoon een trekzaag gepakt.

Met de Bosch GKS-12v is dit dan weer een makkie en makkelijker dan een afkortzaag. Winkelhaak of speedsquare ernaast en het is nog perfect haaks ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bsmpower schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Ik heb ook zo’n Alpen Multicut set maar dan met hex aansluiting en gebruik die voor mijn schroef-boormachine met zeskantopname. (ze zijn nu alleen heel duur via een externe partij te krijgen maar ik heb er net geen €22 voor betaald)
Vind ze fijn werken, heb ze tot nu toe alleen in steen en hout gebruikt en niet in metaal overigens.
Omdat ze puntig zijn lopen ze niet weg in hout en mis ik dat scherpe puntje van de houtboor ook niet echt, hooguit als het heel precies moet, maar daar heb ik dan deze Labor set houtboren met zeskant voor.
In steen vind ik ze vanwege die punt juist nauwkeuriger te plaatsen dan normale steenboren, die zijn minder puntig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Vliegvlug schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:23:
[...]

Ik heb ook zo’n Alpen Multicut set maar dan met hex aansluiting en gebruik die voor mijn schroef-boormachine met zeskantopname. (ze zijn nu alleen heel duur via een externe partij te krijgen maar ik heb er net geen €22 voor betaald)
Vind ze fijn werken, heb ze tot nu toe alleen in steen en hout gebruikt en niet in metaal overigens.
Omdat ze puntig zijn lopen ze niet weg in hout en mis ik dat scherpe puntje van de houtboor ook niet echt, hooguit als het heel precies moet, maar daar heb ik dan deze Labor set houtboren met zeskant voor.
In steen vind ik ze vanwege die punt juist nauwkeuriger te plaatsen dan normale steenboren, die zijn minder puntig.
Bedankt voor je reactie. Wat is het voordeel van hex aansluiting tov normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bsmpower schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat is het voordeel van hex aansluiting tov normaal?
dat hij in mijn accu boormachine past die enkel een bitopname heeft ;)

is een machine die ik naast mijn FC heb om makkelijk te kunnen voorboren en schroeven

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 03-02-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Vliegvlug schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:44:
[...]

is een machine die ik naast mijn FC heb om makkelijk te kunnen voorboren en schroeven
Haha ja dan is het wel handig. Mijn Bosch heeft opzetstukken dus heb zowel een "gewone" boorkop als bitkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mj2sL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:41:
Bedankt voor de adviezen! Ik heb zojuist de Makita invalzaag besteld. Van beiden nog wat YouTube filmpjes gekeken en recensies gelezen, maar hoewel de Bosch me erg handig lijkt zie ik mezelf er nog niet 3m MDF netjes mee zagen.
Zo'n grote plaat netjes verzagen is nu juist waar een invalzaag heel goed mee is, dus goede keuze :) Heb je wel ook nog voldoende lengte aan linealen nodig.
Boudewijn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:17:

Nee, voor de dunne latjes afzagen is een invalzaag inderdaad niet geweldig fijn mee. Kom zelf wel een aardig eind met de FSN WAN / F-WA, trouwens, maar is duidelijk een use case waar een afkortzaag beter geschikt is.

Voor dat dunne werk klopt ook, alhoewel ik me afvraag wat dan wel het meest geschikt is om bv. een lange lat verstek te zagen in de lengte (voor bv. een french cleat constructie). Beste wat ik kan bedenken is om een latje van dezelfde dikte ernaast te leggen om de lineaal te ondersteunen en dan toch met lineaal en invalzaag het zagen.
Vliegvlug schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:44:

Daarnaast is kun je met boortjes met hex opname ook boren met de excenter op je FC, handig voor als je in een hoekje langs een muur moet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
henkie196 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:56:
[...]

Voor dat dunne werk klopt ook, alhoewel ik me afvraag wat dan wel het meest geschikt is om bv. een lange lat verstek te zagen in de lengte (voor bv. een french cleat constructie). Beste wat ik kan bedenken is om een latje van dezelfde dikte ernaast te leggen om de lineaal te ondersteunen en dan toch met lineaal en invalzaag het zagen.
Dat gaat juist mooi op een zaagtafel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:32

dragonhaertt

@_'.'

Een stukje gereedschap waar niet veel over gepraat wordt hier: luchtfilters.

Ik heb van het weekend een lucht-stof-filter-unit-ding kunnen overnemen van een vriendelijke houtbewerker van het houtbewerkingsforum (woodworking).
Toen besefte ik me dat hier eigenlijk nooit over deze dingen gepraat wordt, terwijl op het woodworking forum hier hele topics over zijn.

Een luchtfilter is bedoeld om fijnere stofdeeltjes uit de lucht te filteren in je werkplaats. Als je echt veel stof maakt is het natuurlijk aan te raden om een stofmasker te dragen, maar om de lucht daarna weer schoon te krijgen kan zo'n filter heel erg helpen.
Een luchtfilter hoort ongeveer 6-10keer per uur de hele werkplaats te kunnen circuleren.

Ik was eigenlijk van plan om zelf een luchtreiniger te bouwen, aangezien het best simpele machines zijn. Een motor (slakkenhuis of buismotor), een luchtfilter of twee (G4+F7 of fijner).
Een aan/uit knop, en een drukmeter om te zien wanneer het filter vies is zijn nuttige toevoegingen.
Op het woodworking forum is ook een actief lid die sets en samengestelde zelfbouw machines verkoopt.

Mijn nieuwe aanwinst is een Trotect TAC 1500 S
Afbeeldingslocatie: https://nl.trotec.com/images/tac-1500-s-0d5a.jpg
Dit is eigenlijk wat luxer dan ik nodig heb, maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen. Een stuk betere kwaliteit dan zelfbouw inclusief een H13 filter voor extreem fijne deeltjes.

In ieder geval: voor iedereen die van zijn longen houdt en niet constant een stofmasker wil dragen is een goede filterunit erg aan te raden. Bij @s0ulmaster hangt een zelfbouwunit aan het plafond, die de lucht in 10 minuten aanzienlijk veel schoner krijgt, zodat je na een uurtje schuren/schaven/zagen binnen 10 minuten weer zonder masker kan werken.

Zijn er meer mensen met lucht-filter-units hier?

(binnekort een foto als ik hem in mijn 'werkplaats' heb opgehangen)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 13:52
[...]

Nu alleen nog boortjes.
Hout en steen is niet echt een goeie combinatie bij boortjes, de werking is echt heel verschillend. Maar een doosje Alpen bij de Hornbach kost niet veel. Ik gebruik deze setjes op het moment en ben er erg tevreden mee:
Hout: https://www.hornbach.nl/s...elig/7449884/artikel.html
Metaal HSS: https://www.hornbach.nl/s...elig/8002371/artikel.html
Steen: https://www.hornbach.nl/s...elig/8002284/artikel.html

De doosjes gaan nog verrassend lang mee, dus die gebruik ik nog en heb die los in mijn werktas zitten.
Als er een boortje versleten is koop ik er los wat van bij als ik daar ben (Hornbach ligt hier om de hoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 14-10 17:21
Multicut vind ik vooral handig als je grof aan het bouwen bent. Bijv een skelet frame voor een wandje of zo waar je afwisselend in hout en steen aan het voorboren bent of bij bijv slagpluggen.
Moet het gat echt mooi zijn dan gewoon een specifiek boortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:55:

Ik heb van het weekend een lucht-stof-filter-unit-ding kunnen overnemen van een vriendelijke houtbewerker van het houtbewerkingsforum (woodworking).
Toen besefte ik me dat hier eigenlijk nooit over deze dingen gepraat wordt, terwijl op het woodworking forum hier hele topics over zijn.

Een luchtfilter is bedoeld om fijnere stofdeeltjes uit de lucht te filteren in je werkplaats. Als je echt veel stof maakt is het natuurlijk aan te raden om een stofmasker te dragen, maar om de lucht daarna weer schoon te krijgen kan zo'n filter heel erg helpen.
Een luchtfilter hoort ongeveer 6-10keer per uur de hele werkplaats te kunnen circuleren.

Ik was eigenlijk van plan om zelf een luchtreiniger te bouwen, aangezien het best simpele machines zijn. Een motor (slakkenhuis of buismotor), een luchtfilter of twee (G4+F7 of fijner).
Een aan/uit knop, en een drukmeter om te zien wanneer het filter vies is zijn nuttige toevoegingen.
Op het woodworking forum is ook een actief lid die sets en samengestelde zelfbouw machines verkoopt.

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk wat luxer dan ik nodig heb, maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen. Een stuk betere kwaliteit dan zelfbouw inclusief een H13 filter voor extreem fijne deeltjes.

In ieder geval: voor iedereen die van zijn longen houdt en niet constant een stofmasker wil dragen is een goede filterunit erg aan te raden. Bij @s0ulmaster hangt een zelfbouwunit aan het plafond, die de lucht in 10 minuten aanzienlijk veel schoner krijgt, zodat je na een uurtje schuren/schaven/zagen binnen 10 minuten weer zonder masker kan werken.

ik blaas het gewoon het dak uit. oude horeca fan, niet super handig als je de boel ook aan het verwarmen bent. maar voor de lucht kwaliteit werkt het als een malle. ik moet nog steeds een keer een filter plaatsen ergens ben ik wel een beetje bang dat "zaagstof" in de brand zou willen vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Nu alleen nog boortjes.
Ik heb deze set gekocht, is van Milwaukee en daar heb ik verder niks van, maar het was de enige set met hex opname die redelijk compleet is en snel geleverd kon worden. Voor in de fc vindt ik die hex opname boortjes wel prettig want dan hoef ik de kop niet te wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0oN7UyukrG56ZphakE2kvJ-zUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FG3UOL0WmXprgFi5I7aHnpj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze gebruik ik voornamelijk in hout en vooralsnog werken ze prima.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15

[Afbeelding]

Ik heb een simpele Record power AC400 hangen, een redelijk simpele, maar ook zeer betaalbare afzuiging.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kc3KRLTQ/ac400.png

Ik werk altijd met een stofzuiger aan mijn gereedschap en verbaas ik me telkens weer over de hoeveelheid stof die er toch nog in de filter bij deze afzuiging terecht komt, dus een vorm van afzuiging is zeker aan te raden.
En dan heb ik hem ook nog niet optimaal geplaatst (links voor) , ik moet hem nog een keer wat centraler ophangen voor een nog beter resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ydcHzVJh/20211009-164711.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 14-10 16:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nog nooit over nagedacht. Als ik de prijs op de website zie denk ik bij mezelf: dat zijn een hele hoop maskertjes. Wat was jij bij benadering kwijt voor een 2e hands? Daarnaast: heb je er nog extra kosten aan buiten de stroom? (denk aan vervanging filters of extra spullen om de boel aan te sluiten / maken van circulatie/afvoer)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb er zelf eentje gebouwd naar idee en met de onderdelen van NL woodworking forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

rockhopper schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Nog nooit over nagedacht. Als ik de prijs op de website zie denk ik bij mezelf: dat zijn een hele hoop maskertjes. Wat was jij bij benadering kwijt voor een 2e hands? Daarnaast: heb je er nog extra kosten aan buiten de stroom? (denk aan vervanging filters of extra spullen om de boel aan te sluiten / maken van circulatie/afvoer)
Voor 350E overgenomen. (inclusief filters)
Als je zelfbouw iets vergelijkbaars wil maken zit je ook snel op 300E als je filters, motor, drukmeter e.d. van enige kwaliteit wil hebben.

Filters slijten niet bijzonder snel. Ik heb er 3 filters in zitten (G4 + F7 + H13)
De G4 filters zullen het snelste vol zitten, en deze kosten ongeveer 15 euro.
F en G klasse filters zijn al snel 60-70 euro per stuk.

Daarnaast zal de motor het natuurlijk ooit begeven, maar dat reken ik niet echt mee. De motor in deze unit is van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10 13:33

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb zelf ook een filter gebouwd via het woodworkingforum. zonder drukmeters, gewoon uitgaand en ingaande luchtstroom.
Hangt inmiddels een goeie drie jaar, en heeft al een hoop stof gevangen als ik de filters zo zie.
Ik zuig ze af en toe weer eens uit.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sjoerdfoto schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:21:
Ik heb zelf ook een filter gebouwd via het woodworkingforum. zonder drukmeters, gewoon uitgaand en ingaande luchtstroom.
Hangt inmiddels een goeie drie jaar, en heeft al een hoop stof gevangen als ik de filters zo zie.
Ik zuig ze af en toe weer eens uit.
Een G4 filter kan je inderdaad redelijk goed uitzuigen/blazen. Bij de fijnere filters heb je wel kans dat je ze beschadigd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:26:
[...]
SDS en eigenlijk SDS-plus sps is verf :9
@bsmpower
Eens je weet waar de naam vandaan komt, vergeet je 't nooit meer :) SDS staat (stond) voor Steck-Dreh-Sitz, de beweging die je met de boor maakt om 'm in de machine te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:37

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ben op zoek naar een kwalitatieve goede bitset. Het liefst ook dat ik de bitjes met een slagmoer/schroevendraaier kan gebruiken.
Degene die ik nu heb gaat al torderen
met 30nm. Het liefst ook met lange bits. Omdat dit soms verrekt handig is.
Wat zijn de mogelijkheden. Heb terug gelezen maar wordt er niet echt wijs uit.
Denk toch dat er met een budget van 100€ veel kan.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:56:
[...]

Daarnaast is kun je met boortjes met hex opname ook boren met de excenter op je FC, handig voor als je in een hoekje langs een muur moet boren.
Goed punt inderdaad, heb laatst een schilderijrails strak tegen het plafond moeten bevestigen en daarbij kwamen die Alpen MultiCut hex boortjes in combinatie met het excenter opzetstuk van de Bosch 12V FlexiClick erg goed van pas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Sepp14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:30:
Ben op zoek naar een kwalitatieve goede bitset. Het liefst ook dat ik de bitjes met een slagmoer/schroevendraaier kan gebruiken.
Degene die ik nu heb gaat al torderen
met 30nm. Het liefst ook met lange bits. Omdat dit soms verrekt handig is.
Wat zijn de mogelijkheden. Heb terug gelezen maar wordt er niet echt wijs uit.
Denk toch dat er met een budget van 100€ veel kan.
Ik heb pas een Makita E-03109 Bit-set gehaald voor mijn GDX 200-C, die nog niet zijn vervormd (met max 200nm). Ik denk voorlopig wel voorzien te zijn voor minder dan de helft van jouw budget. Bedenk wel dat bitjes verbruiksartikelen zijn.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:16
Ik heb dus een Bosch GTB12-11V gipsplaatschroefmachine met MA55 opzetstuk. Passen hierop ook Gipsplaatschroeven op band op van bijvoorbeeld Grabber of Kelfort.

Ik heb schroeven van Bosch zelf (blauwe band) al 2 maanden geleden besteld maar ze blijven maar niet leverbaar en moet dit weekend 49m2 gipsplafonds doen dus wil wel bandschroeven gebruiken. Iemand tips welk merk i.c.m de MA55? Of moet elk merk gewoon passen?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
https://www.woodworking.n...-types.34241/#post-401528
Deze kenners gebruiken alle merken schroefbanden door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:02:
Ik heb dus een Bosch GTB12-11V gipsplaatschroefmachine met MA55 opzetstuk. Passen hierop ook Gipsplaatschroeven op band op van bijvoorbeeld Grabber of Kelfort.

Ik heb schroeven van Bosch zelf (blauwe band) al 2 maanden geleden besteld maar ze blijven maar niet leverbaar en moet dit weekend 49m2 gipsplafonds doen dus wil wel bandschroeven gebruiken. Iemand tips welk merk i.c.m de MA55? Of moet elk merk gewoon passen?
Ik gebruik alleen nog maar Grabber. Heb allerlei merken geprobeerd en het plastic van de schroefband van Grabber is soepeler en iets dunner, waardoor je praktisch geen vastlopers meer hebt. Veel andere schroefbanden, waaronder merkspul, zijn stugger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08
In gebruik in mijn makita bandschroever die van Ecotools. Tot nu toe tevreden van en toch al een paar dozen door verbruikt.

Van vastlopers geen/amper last gehad en dan lag het niet de de schroeven volgens mij.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Neeee net nu ik dacht dat het makita gat in mijn hand is gedicht komen ze met een 18v ltx schuurmachine. De dbo380. Gelukkig is het eentje met rechthoekig vlak waardoor hij minder geschikt is voor onze kozijnen. Scheelt weer 130 euro 😅. Iemand hier al ervaring mee of van plan hem aan de collectie toe te voegen?
Pagina: 1 ... 85 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).