Een stukje gereedschap waar niet veel over gepraat wordt hier: luchtfilters.
Ik heb van het weekend een lucht-stof-filter-unit-ding kunnen overnemen van een vriendelijke houtbewerker van het houtbewerkingsforum (woodworking).
Toen besefte ik me dat hier eigenlijk nooit over deze dingen gepraat wordt, terwijl op het woodworking forum hier hele topics over zijn.
Een luchtfilter is bedoeld om fijnere stofdeeltjes uit de lucht te filteren in je werkplaats. Als je echt veel stof maakt is het natuurlijk aan te raden om een stofmasker te dragen, maar om de lucht daarna weer schoon te krijgen kan zo'n filter heel erg helpen.
Een luchtfilter hoort ongeveer 6-10keer per uur de hele werkplaats te kunnen circuleren.
Ik was eigenlijk van plan om zelf een luchtreiniger te bouwen, aangezien het best simpele machines zijn. Een motor (slakkenhuis of buismotor), een luchtfilter of twee (G4+F7 of fijner).
Een aan/uit knop, en een drukmeter om te zien wanneer het filter vies is zijn nuttige toevoegingen.
Op het woodworking forum is ook een actief lid die sets en samengestelde zelfbouw machines verkoopt.
Mijn nieuwe aanwinst is een
Trotect TAC 1500 S

Dit is eigenlijk wat luxer dan ik nodig heb, maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen. Een stuk betere kwaliteit dan zelfbouw inclusief een H13 filter voor extreem fijne deeltjes.
In ieder geval: voor iedereen die van zijn longen houdt en niet constant een stofmasker wil dragen is een goede filterunit erg aan te raden. Bij @
s0ulmaster hangt een zelfbouwunit aan het plafond, die de lucht in 10 minuten aanzienlijk veel schoner krijgt, zodat je na een uurtje schuren/schaven/zagen binnen 10 minuten weer zonder masker kan werken.
Zijn er meer mensen met lucht-filter-units hier?
(binnekort een foto als ik hem in mijn 'werkplaats' heb opgehangen)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.