Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rockhopper schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Misschien nog wel ouder, als iemand me verteld had dat het nog in de oorlog gebruikt was had ik het meteen geloofd. Maar ja, het blijft een geschenk he? :)
een gegeven paard mag je niet in de bek krijgen, maar ouwe troep mag je wel gewoon weg pletteren hoor _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:33
Heb vorige week een tweede Deko Brushless DKBL20DU3 besteld. Niet omdat de eerste kapot was. Maar voor €46,- incl verzending uit Polen. Een losse accu is €36,- dus je kan zeggen dat ik bij een bestelling van een accu voor €10,- er een gratis boormachine bij kreeg. :P

Boormachine zelf is een erg fijn handig ding. Eerste brushless boormachine maar werkt stukken fijner dan een PowerPlus die ik eerst had. Daarnaast best degelijk en stevig. Veel rubber voor een stevige grip. Helaas geen metalen snelspankop.

Is het echt goedkoper tegenwoordig dan bijvoorbeeld de brushles Ferm die nu bij de Action ligt voor €49? Nou, niet echt dus. En garantie is denk ik wat makkelijker. Anderzijds gebruik ik het niet echt super veel en tegen de tijd dat er wat mee zou zijn is de garantie mogelijk al verlopen.

Verder ook een Reciprozaag van Deko op 230V die krachtig en degelijk werkt en aanvoelt. Zeker voor de prijs. Een lijmpistool en een roterende multitool (zo'n Dremel ding zeg maar) op 230V. Laatst bij Deko gekocht omdat ik twee keer daarvoor een accu roterende multitool van Ferm had gekocht waarbij in twee dagen de lock vergrendeling voor het vast draaien van accesoires doorbrak waardoor het apparaat waardeloos was. Die van Deko is nog heel. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:33
sjirafje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Ik heb de DKBW20XL01 (met de blauwe accenten). Voorbeeldje: wielmoeren die netjes met de momentsleutel zijn vastgezet krijgt hij zonder problemen los, maar ik wilde gisteren een motorsteun losschroeven (17mm geborgde moeren) maar daar moest ik toch echt een wringijzer voor pakken. De bouten van de krukaspoelie kreeg hij gelukkig wel weer zonder problemen los. 't is wel een lekker compact machientje en een heel stuk goedkoper dan die PASSP 20-Li A2 van de Lidl (€150 ex accu en lader in de sale).

edit:
Volgens deze youtuber haalt mijn Deko minstens 230 echte nM: YouTube: DEKO. Avvitatore a impulsi da 350 Nm e trapano avvitatore brushless ...

edit 2: Mocht iemand nog andere betaalbare high torque slagmoersleutels kennen dan hoor ik dat natuurlijk graag ;)
Leuk om die review te lezen van die slagmoersleutel van Deko zat ik ook nog aan te denken. Maar zoals vaker draaien die bandenboeren die wielmoeren zo vast als kan. Vele malen meer dan moet, een momentsleutel hebben ze nog nooit van gehoord. Of dat dan helemaal te wijten is aan de slagmoersleutel is de vraag. Bij bandenboeren draaien ze vaak vast met een luchtsleutel die gaan soms wel tot 1200nM. . Alleen niet zo mobiel. :+

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 07:13
Henkie-Jan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Leuk om die review te lezen van die slagmoersleutel van Deko zat ik ook nog aan te denken. Maar zoals vaker draaien die bandenboeren die wielmoeren zo vast als kan. Vele malen meer dan moet, een momentsleutel hebben ze nog nooit van gehoord. Of dat dan helemaal te wijten is aan de slagmoersleutel is de vraag. Bij bandenboeren draaien ze vaak vast met een luchtsleutel die gaan soms wel tot 1200nM. . Alleen niet zo mobiel. :+
de bandenboer die dat doet bij mijn lichtmetalen velgen is gelijk mijn bandenboer niet meer. Moet juist zeggen dat het erg goed gaat en ik ze altijd (kom er minimaal 2 keer per jaar) netjes met een laag koppel de moeren vast zie zetten om ze daarna met een momentsleutel na te trekken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:01

sjirafje

No inspirational quotes here

Makrolon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Ik heb die van hbm, ze hebben er 2, ik heb de duurdere. Dat ding is echt top. Bouten van m'n bus welke op 180 nm zitten slaat ie makkelijk los. Exact wat ie slaat weet ik niet maar ik verwacht meet dan jouw 230nm.
Is dat deze van €300? https://www.hbm-machines....000-nm-met-2-li-ion-accus
Boudewijn schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:21:
[...]

Ik heb hem even gekeken, maar volgens mij komt de review erop neer dat:

- hij zwaar/degelijk is
- de machine stiller dan verwacht is
- hij sterker is dan deze meneer uit brabant verwacht heeft
- hij een moer vast en los kan draaien
- en de meneer ook aangeeft dat hij moeite had met losdraaien ondanks dat hij heul sterruk (vraag maar aan adje) is

Goeie review ;)
:o

Ik heb inmiddels al elke video van Torque Test Channel gezien (iets serieuzere testen dan die van Harry). En het beeld wat daarbij (voor mij) naar voren komt is dat alle grote merken hun torque claims wel voor minstens 90% halen (als je nut busting en losbreek claims even negeert). Bij no-name machines heb je die "garantie" niet, tenzij ze getest zijn door anderen.

Ik ben op zoek naar een machine die minstens 750 echte nM haalt. En als ik dan de prijs van een Lidl of HBM machine vergelijk met bijvoorbeeld de Makita DTW1002RTJ. Dan scheelt dat zo'n €180 op een complete set (machine, lader, accu en koffer). Pfff lastig hoor
Henkie-Jan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Als je zelf netjes je banden met de momentsleutel vast zet is mijn ervaring dat hij wel sterk genoeg is. Als de snelfitter ze er op geknald heeft dan kun je het wel vergeten.
Himalaya schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:33:
[...]

de bandenboer die dat doet bij mijn lichtmetalen velgen is gelijk mijn bandenboer niet meer. Moet juist zeggen dat het erg goed gaat en ik ze altijd (kom er minimaal 2 keer per jaar) netjes met een laag koppel de moeren vast zie zetten om ze daarna met een momentsleutel na te trekken.
Zo hoort het ook. En na 100Km even opnieuw met de momentsleutel natrekken, mja wie doet dat nou?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Boudewijn schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Lol. [Afbeelding]
Dit is mijn thuishobbyisten-stash. Ecotools doet echt niet aan serieuze rekeningen. (Jaja ook ik heb voor tien jaar genoeg, dit is de voorraad doos, ik denk dat er nog 2-3 doosjs op de werkbank en in de kast liggen :X ).
Late to the party, maar ik had toch wel van jou verwacht dat schuurpapier ook netjes in een systainer zou zitten :N :P
Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/c1871195-83ae-11ea-8108-005056b31774_1600_1066.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twijfels schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Late to the party, maar ik had toch wel van jou verwacht dat schuurpapier ook netjes in een systainer zou zitten :N :P
[Afbeelding]
Zie ik eruit als een fanboy ofzo? :P

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44
Hoi! Tot nu toe lenen we altijd elektrische gereedschap van familie of kennissen en vinden dat het nu tijd is voor ons eigen spul.

Wat willen we er mee doen
In ons geval gaat het om kleine huis en tuin klusjes. Denk aan boren in onze dikke nieuwbouw muren en dunnere tussenwandjes om iets op te hangen. Schroeven in ons houten tuinhuisje om nestkastjes op te hangen. En wie weet wat nog meer in de toekomst. Iig niet professioneel gebruik.

Wat hebben we nodig?
Ipv een alles in 1 klopboorschroefmachine lijkt het beter te zijn om 2 losse apparaten te kopen
- Boorhamer (zou beter werken dan een klopboor voor onze dikke buitenmuren)
- Schroefboormachine (voor schroeven en lichte boorklussen)

We denken voor beide aan accu machines.

Onderzoek
Paar avondjes ben ik al aan het inlezen, YouTube kijken en vanmiddag langs de Hornbach geweest voor advies.

Eerst kwam hij met de Bosch GSR 12V 15. Een redelijk klein en lichte machine maar volgens hem krachtig genoeg voor ons gebruik. Die kon ik eventueel combineren met een Hikoki boorhamer DH24PH2P1Z. Die is nu wat goedkoper ivm ouder model, maar wel met (goeie?) boortjes. Kom je samen op 260,- (excl bitjes en extra boortjes)

Ik begon daarna over volledig draadloos en eventueel het gemak van 1 merk (met uitwisselbare accu). Toen kwam hij met deze set van Bosch:
Bosch Professional Accu combiset: schroefboormachine GSR 18V-55 + boorhamer GBH 18V-21 (incl. 2x accu 18V/4,0Ah, lader en 2x L-BOXX 136)

Is dit iets? Redelijk aan de prijs met 379,- voor ons gebruik, maar wel compleet en kunnen we jaren mee vooruit? Of toch iets van Makita of DeWalt. Zoveel keuze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Tarkin schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:14:
Tja. Er zijn ook mensen die iets meer prijsbewust proberen werken (en ook het hoofdberoep niet is). Dus om dat nu af te doen als niet duur...

Voor de hobby is het alleszins duur genoeg eer je vanalles hebt om een beetje leuk door te werken. En dan spreek ik nog niet eens over de machines.
Ik bestel er voor m'n bedrijf. Geen gigantische voorraden, maar toch kan zo'n factuur snel oplopen zijn als ik. En ik verdien er nog m'n geld mee.

Ik kan me voorstellen dat je het voor de hobby een stuk sneller genoeg vindt.
dimi_v schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Ik dacht aan de DTM52 ivm brushless motor en 'verbeterde' snelsuiting waardoor er verlichting op zit (toch best handig als je gewend bent bij andere machines). Starlock an sich is niet zo erg ondanks de duurdere accessoires, maar vooral de manier waarom je moet vergrendelen. Die rare pen die je op beide modellen moet gebruiken lijkt me vreselijk: YouTube: Makita Multitools met in het bijzonder de LXT 18 V DTM52 Starlock Max

Moet je eens kijken hoe slim Bosch dat doet: YouTube: Bosch GOP 18V-28 - Multi Tools #1

Maar ik wil niet nog een ander accu platform |:(
Fein en Bosch hebben idd een iets handiger starlock-systeem, maar de pin is minder storend dan ik vooraf had verwacht. Een zaagje wisselen duurt hoogstens een paar seconden.

De machine zelf is echt goed. Duidelijk sterk doorontwikkeld. Zaagt heel snel, dempt praktisch alle trilling en (zoals ik dat persoonlijk gewend ben van Makita) heel vloeiend/smooth. Het is echt een veel betere multitool dan de DTM51.

Laat je niet afschrikken door het bladwisselsysteem.
bsmpower schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:55:
Hoi! Tot nu toe lenen we altijd elektrische gereedschap van familie of kennissen en vinden dat het nu tijd is voor ons eigen spul.

In ons geval gaat het om kleine huis en tuin klusjes. Denk aan boren in onze dikke nieuwbouw muren en dunnere tussenwandjes om iets op te hangen. Schroeven in ons houten tuinhuisje om nestkastjes op te hangen. En wie weet wat nog meer in de toekomst. Iig niet professioneel gebruik.

Wat hebben we nodig?
Ipv een alles in 1 klopboorschroefmachine lijkt het beter te zijn om 2 losse apparaten te kopen

Onderzoek
Paar avondjes ben ik al aan het inlezen, YouTube kijken en vanmiddag langs de Hornbach geweest voor advies.

Eerst kwam hij met de Bosch GSR 12V 15. Een redelijk klein en lichte machine maar volgens hem krachtig genoeg voor ons gebruik. Die kon ik eventueel combineren met een Hikoki boorhamer DH24PH2P1Z. Die is nu wat goedkoper ivm ouder model, maar wel met (goeie?) boortjes. Kom je samen op 260,- (excl bitjes en extra boortjes)

Ik begon daarna over volledig draadloos en eventueel het gemak van 1 merk (met uitwisselbare accu). Toen kwam hij met deze set van Bosch:
Bosch Professional Accu combiset: schroefboormachine GSR 18V-55 + boorhamer GBH 18V-21 (incl. 2x accu 18V/4,0Ah, lader en 2x L-BOXX 136)

Is dit iets? Redelijk aan de prijs met 379,- voor ons gebruik, maar wel compleet en kunnen we jaren mee vooruit? Of toch iets van Makita of DeWalt. Zoveel keuze...
Voor veel schroefwerk en wat boren in hout is die 12V Bosch prima. En een boorhamer hoef je echt niet op accu te hebben als je hem vooral thuis gebruikt.

Zo'n Bosch 18V set is leuk, maar om daar nou mee te beginnen als je vooral thuis her en der een klusje wil doen is ook weer een beetje te veel van het goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Framoes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:13:
[...]
Voor veel schroefwerk en wat boren in hout is die 12V Bosch prima. En een boorhamer hoef je echt niet op accu te hebben als je hem vooral thuis gebruikt.

Zo'n Bosch 18V set is leuk, maar om daar nou mee te beginnen als je vooral thuis her en der een klusje wil doen is ook weer een beetje te veel van het goeie.
Klopt, echter 2 meer budgetmodellen los waarvan de boorhamer bv via netstroom bespaart me iets van 100,-. Ben alleen bang dat het dan goedkoop=duurkoop wordt en het allemaal net niet lekker werkt. Ga er ook vanuit dat ik er meer dan 5 jaar mee ga doen, dan is die meerprijs in verhouding ook niet zoveel. Maar mogelijk voldoen budget modellen ook voor ons? Eventueel zijn er hier nog tips waar we nog naar kunnen kijken qua merken en modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bsmpower schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:55:

Wat hebben we nodig?

Onderzoek

Voor de dingen die je noemt heb ik al meer dan 10 jaar genoeg aan een 12V boormachine en een bedrade boorhamer, dus je eerste voorstel lijkt me prima. Boorhamer voor de betonnen plafonds (en misschien betonnen muren, weet niet hoe je huis opgebouwd is), licht en handzaam 12V machine voor de rest.

Hou je ook wat meer over om aan goede boortjes te besteden, daar heb je meer aan dan een zwaardere machine voor het boorwerk dat je voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bsmpower schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:25:
Klopt, echter 2 meer budgetmodellen los waarvan de boorhamer bv via netstroom bespaart me iets van 100,-. Ben alleen bang dat het dan goedkoop=duurkoop wordt en het allemaal net niet lekker werkt. Ga er ook vanuit dat ik er meer dan 5 jaar mee ga doen, dan is die meerprijs in verhouding ook niet zoveel. Maar mogelijk voldoen budget modellen ook voor ons? Eventueel zijn er hier nog tips waar we nog naar kunnen kijken qua merken en modellen?
Voor 12V is Bosch blauw een goede. Ook de bedrade boorhamers van Bosch blauw zijn hier populair.

Op 18V is er meer keuze, maar zoals gezegd, waarschijnlijk wat aan de overkill kant voor jouw gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:03
deze kopen voor 379, krijg je nog een haakse slijper erbij, die voor 60 euro op marktplaats zetten heb je een topset die je nooit verslijt en die je familie bij jou komt lenen…

https://nl.bauhaus/accusc...O3fKo7bXihRUaAqK7EALw_wcB

alternatief: een worx of ander cheap merk boorhamer met snoer voor 50-70 euro vinden, echt die verslijt je niet.

en dan een fijne accuboor die niet te groot is zodat je vrouw hem ook vast wil houden.
cheap optie is de lidl waar hier in het forum vrij lovende recencies over zijn voor 80 euro.

maar ik zou een bosch of makita kopen, die hebben bewezen dat ze 40 jaar meegaan hoef je voorlopig geen nieuwe te kopen. reken op een 120 euro.

is die deal van 379 voor een set topgereedschap helemaal niet zo gek als je de centen nu hebt liggen ben je voor de volgende halve eeuw klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Voor een keer weet ik niet of de Lidl de beste keuze is als je nog op de batterijen moet inkopen :p Bij parkside: 90 voor een 20v sds plus, 90 voor een 12v schroevertje. Beide de performance versie. Dan nog wat batterijen en ik weet niet of het nog zo interessant is als je niet meer toestellen koopt achteraf. Dan is die Bosch blauw set misschien interessanter.

En ook even heel eerlijk, wie hier (of zijn vader/schoonvader?) gebruikt nog dezelfde toestellen na 40 jaar? Enkele Posts hierboven werden die nog afgedaan als oud gerief als ze het als cadeau kregen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Kaffe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:13:
Voor een keer weet ik niet of de Lidl de beste keuze is als je nog op de batterijen moet inkopen :p Bij parkside: 90 voor een 20v sds plus, 90 voor een 12v schroevertje. Beide de performance versie. Dan nog wat batterijen en ik weet niet of het nog zo interessant is als je niet meer toestellen koopt achteraf. Dan is die Bosch blauw set misschien interessanter.

En ook even heel eerlijk, wie hier (of zijn vader/schoonvader?) gebruikt nog dezelfde toestellen na 40 jaar? Enkele Posts hierboven werden die nog afgedaan als oud gerief als ze het als cadeau kregen :p
Heb op Lidl even mijn mandje vol gegooid met de Parkside accu schroefboormachine en boorhamer. Dan nog een 1x 4 Ah accu, lader en dan zit je ook al op 250,-

Waar ik nog wel over twijfel is dat de GBH 18V-21 uit de Bosch set maar 2,0 J heeft. Volgens tabellen zou dat geschikt zijn voor wat lichter werk. 3,0 voor middelzwaar en 5,0 voor zware werkzaamheden. Het ergste waar ik doorheen moet zijn de buitenmuren van onze nieuwbouwwoning (2016).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 15:49
bsmpower schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Heb op Lidl even mijn mandje vol gegooid met de Parkside accu schroefboormachine en boorhamer. Dan nog een 1x 4 Ah accu, lader en dan zit je ook al op 250,-

Waar ik nog wel over twijfel is dat de GBH 18V-21 uit de Bosch set maar 2,0 J heeft. Volgens tabellen zou dat geschikt zijn voor wat lichter werk. 3,0 voor middelzwaar en 5,0 voor zware werkzaamheden. Het ergste waar ik doorheen moet zijn de buitenmuren van onze nieuwbouwwoning (2016).
Vraag jezelf gewoon goed af hoe vaak je een boorhamer bijvoorbeeld echt gaat gebruiken. Heb hier al jaren een Gamma boorhamer liggen, puur voor gaten in plafond. Door familie soms geleend ook voor hak en breek werk. Ik heb ook parkside spul en sinds kort wat Bosch Blauw (komen erg mooie deals voorbij op Amazon).

Wat ik merk is dat wat beter spul zeker het verschil maakt bij bijvoorbeeld een schuurmachine, geen gevoelloze handen meer na 10 minuten ;) Zo wil ik de multitool (Worx) ook nog een keer vervangen, zelfde euvel het werkt, maar na 5 minuten voel je je handen niet meer.

Kijk ik naar accu boormachine, dan doet mijn Parkside niet echt onder voor mijn Bosch GBS 18-21, we heeft de Bosch iets meer standen en zelfs een lichte klopfunctie.

Kortom kijk goed hoe vaak je iets gebruikt en waar je wellicht wel iets meer voor over hebt, en daarbij hou de deals in de gaten. Mijn Bosch GBS voor 140,- gekocht op Amazon met koffer en 2 accu’s en bitset (prijs nu >200). Bosch schuurmachine met koffer voor 110,- (prijs nu 140) etc.

Edit:
En koffers zijn toch wel fijn!
Meeste goedkope spul wordt geleverd in doos, wat drama is na 1x eruit halen of wel in een zacht plastic koffer, wat allemaal maar net past, niet stapelbaar is en allemaal verschillende maten.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 29-01-2022 10:13 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:15
Als je het niet vaak denkt te gebruiken en niet echt in een ecosysteem zit zou ik de boorhamer ook op 230v nemen.
Zelf heb ik vorig jaar de combi op accu gekocht en inmiddels een keer of 30 a 40 gebruikt en dan merk je dat accu dan wel heel fijn is, scheelt me toch 40x een verlengsnoer uitrollen, vooral in de kruipruimte ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:27
Kaffe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:13:
En ook even heel eerlijk, wie hier (of zijn vader/schoonvader?) gebruikt nog dezelfde toestellen na 40 jaar?
Ikke :)
Heb hier nog een klopboor van zeker 40 jaar oud; loeizwaar en onverslijtbaar. Gebruik ik alleen nog voor zware boorklussen en mixen/mengen.
Maar ik ben ook al aan mijn derde generatie accuboor bezig (en nog steeds 12V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jichem schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:46:
Als je het niet vaak denkt te gebruiken en niet echt in een ecosysteem zit zou ik de boorhamer ook op 230v nemen.
Zelf heb ik vorig jaar de combi op accu gekocht en inmiddels een keer of 30 a 40 gebruikt en dan merk je dat accu dan wel heel fijn is, scheelt me toch 40x een verlengsnoer uitrollen, vooral in de kruipruimte ideaal!
kruipruimte, ver bij stopcontact vandaan etc.. zeker handig, daarom heb ik hem ook, voor een gemiddeld huishouden waar hij wordt gebruikt om een gordijnrails oid. vlak naast het stopcontact op te kunnen hangen volledig overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

Martinusz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:09:
Edit:
En koffers zijn toch wel fijn!
Meeste goedkope spul wordt geleverd in doos, wat drama is na 1x eruit halen of wel in een zacht plastic koffer, wat allemaal maar net past, niet stapelbaar is en allemaal verschillende maten.
Ik heb een deel van mijn gereedschap in dit soort koffers zitten.
Zijn soms in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qxxNA8yQo4Gp/550x549.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:09

yay

*knip*
Ondanks de goede bedoelingen, mag dit op V&A / VAO.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 30-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
bsmpower schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Uit wat zijn die buitenmuren opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
DasNieNix schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Ikke :)
Heb hier nog een klopboor van zeker 40 jaar oud; loeizwaar en onverslijtbaar. Gebruik ik alleen nog voor zware boorklussen en mixen/mengen.
Maar ik ben ook al aan mijn derde generatie accuboor bezig (en nog steeds 12V).
Respect :p

Ben eigenlijk eens benieuwd hoe lang mijn parkside gerief het gaat volhouden. Zal zeker geen 40 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:01

sjirafje

No inspirational quotes here

Het voordeel van merkspul is wel dat als er na 10-20 jaar wat stuk is dan zijn er vaak nog wel reserve onderdelen te krijgen. Ik zie dat bij een Parkside nog niet zo snel gebeuren.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:54

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Met het zelf klussen aan mijn oldtimer merk ik dat ook componenten buiten de auto wil testen met een externe voeding. Bijv 5-12volt lampen, maar ook elektrische auto onderdelen.
Zelf kwam ik uit op een labvoeding of regelbare voeding met snoeren met krokodillenklemmen, maar deze units zijn redelijk groot.

Eigenlijk zoek ik een oplossing welke standaard auto voltage kan leveren en redelijk kant en klaar. Plus niet te groot. Zijn daar ook andere oplossingen voor?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Kaffe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Uit wat zijn die buitenmuren opgebouwd?
Geen idee? Het zijn muren van 30 a 40cm dik en ik weet dat mijn schoonvader met zijn DeWalt machines regelmatig moeite had met onze muren. En als de prijs niet heel veel verschilt liever iets toekomstbestendigers (= meer krachtige) kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door bsmpower op 29-01-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
Iedere Boorhamer met goede sds boortjes is ok voor een plugje in beton.
Voor het hameren in de schietstand zijn de meeste dikwijls te zwak bij fikse sloopwerkzaamheden.
Zware boorhamers voor de meeste plugjes dan weer zwaar onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bsmpower schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Geen idee? Het zijn muren van 30 a 40cm dik en ik weet dat mijn schoonvader met zijn DeWalt machines regelmatig moeite had met onze muren. En als de prijs niet heel veel verschilt liever iets toekomstbestendigers (= meer krachtige) kopen?
het gaat niet om kracht maar om welke techniek

draaien vs kloppen vs hameren vs hakken

combi hamers zijn leuk maar ook die zijn erg beperkt in hun gebruik als je echt wil hakken is er gewoon niet genoeg kracht. dus eigenlijk is het min of meer 1 pot nat. allemaal krachtig zat voor een zooi gaatjes en allemaal te slap voor het echte hakwerk. voor een voeg uithakken, oid zijn ze eigenlijk allemaal wel geschikt. en rammel een machine niet de vernieling in door er als een debiel op te gaan hangen en vooral 8 uur achterelkaar het knopje ingedrukt wil houden, want het moet vandaag af... |:(

stelregel alles met sds kan prima boren en matig hakken. alles met sds max kan grote gaten boren en goed hakken. maargoed die laatste is wel een stuk zwaarder en duurder en totaal ongeschikt als plugjes boormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Weet iemand waarom ik de L-box zoals hier, nergens los kan vinden? :?
Is deze niet meer te koop of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 30-04 15:58
Martinusz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:58:
Weet iemand waarom ik de L-box zoals hier, nergens los kan vinden? :?
Is deze niet meer te koop of?
Dat lijkt geen l-boxx maar een l-case als ik het goed zie. De vergrendeling aan de zijkant ontbreekt. Misschien helpt dat bij het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:23:
[...]
het gaat niet om kracht maar om welke techniek

draaien vs kloppen vs hameren vs hakken

combi hamers zijn leuk maar ook die zijn erg beperkt in hun gebruik als je echt wil hakken is er gewoon niet genoeg kracht. dus eigenlijk is het min of meer 1 pot nat. allemaal krachtig zat voor een zooi gaatjes en allemaal te slap voor het echte hakwerk. voor een voeg uithakken, oid zijn ze eigenlijk allemaal wel geschikt. en rammel een machine niet de vernieling in door er als een debiel op te gaan hangen en vooral 8 uur achterelkaar het knopje ingedrukt wil houden, want het moet vandaag af... |:(

stelregel alles met sds kan prima boren en matig hakken. alles met sds max kan grote gaten boren en goed hakken. maargoed die laatste is wel een stuk zwaarder en duurder en totaal ongeschikt als plugjes boormachine.
In ons geval zal het gaan om een paar gaten in de muur om iets op te hangen, en misschien een keer in het plafond voor een lamp of iets. Geen hak- en breekwerk. Als dat ooit nodig is laat ik dat aan een professional over.

Daarom ook mijn eerste idee om te gaan voor 1 goede schroefboormachine met klopboor functie. Maar krijg het gevoel dat dit mogelijk niet voldoet wanneer we een keer in onze dikste muur moeten boren. Voor overige werkzaamheden zal ie vast voldoen. Als ik hier de adviezen goed lees is het daarom waarschijnlijk verstandig om te gaan voor een accu schroefboor(klop) machine en een (goedkope) bedrade boorhamer voor die paar keer in de dikke muur. Maar omdat het prijsverschil ong 100,- is, en ik verwacht er jaaaaren mee te doen, overwegen we de Bosch blauw set met zowel een accu schroefboormachine als boorhamer compleet met 2 accu's, lader en koffers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@bsmpower

Ik zou hem gewoon met snoer pakken.. en ik zou wel een fatsoenlijk merk nemen, dan kan je als er een keer iets kleins aan is gewoon een onderdeeltje kopen. (ik ben niet zo van de wegwerp maatschapij) ja elcheapo is waarschijnlijk goed genoeg maar kunnen reparen is mij ook iets waard. ik denk dus dat ik gewoon voor een bosch of makita met snoer zou gaan. En dan een accu tol kiezen op basis wat je veder ooit misschien nog als gereedschap zou willen. bv een bosch 12 v setje dat is echt prima voor jou en daar kan je binnen het accu systeem ook van alles voor krijgen. denk je aan bv tuin gereedschap zou ik een 18v makita kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:16:
@bsmpower

Ik zou hem gewoon met snoer pakken.. en ik zou wel een fatsoenlijk merk nemen, dan kan je als er een keer iets kleins aan is gewoon een onderdeeltje kopen. (ik ben niet zo van de wegwerp maatschapij) ja elcheapo is waarschijnlijk goed genoeg maar kunnen reparen is mij ook iets waard. ik denk dus dat ik gewoon voor een bosch of makita met snoer zou gaan. En dan een accu tol kiezen op basis wat je veder ooit misschien nog als gereedschap zou willen. bv een bosch 12 v setje dat is echt prima voor jou en daar kan je binnen het accu systeem ook van alles voor krijgen. denk je aan bv tuin gereedschap zou ik een 18v makita kiezen.
Dat, lekker naar ecosysteem kijken en dan een keuze maken. Makita heeft als grote voordeel dat er veel tuinspul in het ecosysteem zit. Zou een goed argument kunnen zijn ja als je tuinspul wil :)

Schroefboor is prima en fijn op accu. Boorhamer kan best op draad als je hem weinig gebruikt. Heb je geen beton? Dan uberhaupt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hari-Bo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:32:
Met het zelf klussen aan mijn oldtimer merk ik dat ook componenten buiten de auto wil testen met een externe voeding. Bijv 5-12volt lampen, maar ook elektrische auto onderdelen.
Zelf kwam ik uit op een labvoeding of regelbare voeding met snoeren met krokodillenklemmen, maar deze units zijn redelijk groot.

Eigenlijk zoek ik een oplossing welke standaard auto voltage kan leveren en redelijk kant en klaar. Plus niet te groot. Zijn daar ook andere oplossingen voor?
Je kunt een computervoeding pakken, die levert 12v én 5..

Op youtube ook filmpjes te vinden van hoe je die zelf om kunt bouwen tot een wat gebruiksvriendelijker labvoeding-achtig apparaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 29-01-2022 21:58 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08

Ik heb diverse 12 volt voedingsadapters liggen. Als er geen 5A hoeft te stromen gaat dat prima. PS; wat voor een oldtimer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Probeer het anders eens in dit topic Goed (auto)sleutelgereedschap

Laatst ging het daar nog over testen met spanning, lijkt een beetje op wat je wilt, wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 20:03

Ik zou toch eerder wel naar een labvoeding kijken en dan met name een waarbij je de stroom kunt limiteren.
Daarmee kun je bij een eventuele fout grotere schade voorkomen. Voor een keer een lampje testen is dat niet nodig maar als je het over elektrische auto onderdelen. Deze hoeven niet heel veel groter te zijn dan een PC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Fuel_80 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Dat lijkt geen l-boxx maar een l-case als ik het goed zie. De vergrendeling aan de zijkant ontbreekt. Misschien helpt dat bij het zoeken.
Klopt case inderdaad, maar helaas helpt het weinig, lijkt alleen in combisets te worden aangeboden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ok ik waag er nog 1 bericht aan en dan ga ik knopen doorhakken. In mijn zoektocht kwam ik ook deze combi set tegen van DeWalt. Grote verschil met die van Bosch is dat er naast een boorhamer een slagschroeverdraaier in zit (ipv een schroefboormachine). Heb er nooit over nagedacht maar met de boorhamer kan ik alle boorwerkzaamheden doen, ook in zachtere muren? De slagschroefmachine voor het schroefwerk, daar is ie mogelijk beter in dan een boorschroefmachine? Las ook dat een slagschroefmachine gebruikt kan worden voor licht boorwerk. Qua prijs hetzelfde:

https://www.toolstation.n...23m2t-qw-combopack/p21369

https://www.hornbach.nl/s...136/10326550/artikel.html

[ Voor 22% gewijzigd door bsmpower op 30-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39

thijsco19

KTM 990 SMT

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
Compacte kleine instelbare voeding.
Voor die paar keer dat je hem nodig hebt is deze meer dan prima.

Voltage en stroom zijn makkelijk via de draaiknop in te stellen.

Zie bij hier voor een review.

[ Voor 10% gewijzigd door thijsco19 op 30-01-2022 11:01 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

bsmpower schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:48:
Ok ik waag er nog 1 bericht aan en dan ga ik knopen doorhakken. In mijn zoektocht kwam ik ook deze combi set tegen van DeWalt. Grote verschil met die van Bosch is dat er naast een boorhamer een slagschroeverdraaier in zit (ipv een schroefboormachine). Heb er nooit over nagedacht maar met de boorhamer kan ik alle boorwerkzaamheden doen, ook in zachtere muren? De slagschroefmachine voor het schroefwerk, daar is ie mogelijk beter in dan een boorschroefmachine? Las ook dat een slagschroefmachine gebruikt kan worden voor licht boorwerk. Qua prijs hetzelfde:

Met een slagschroevendraaier kan je juist niet boren omdat deze geen constant toerental heeft, met een gewone schroefmachine wel.

Met een boorhamer kan je wel ook in zachte muren boren, dan zet je de hamerstand simpelweg uit. Er zijn trouwens ook boorhamers waarbij je het roteren kunt uitzetten zodat alleen de hamerfunctie over blijft, handig om tegels af te bikken o.i.d.

Zelf gebruik ik een 10,8v Bosch Blauw slagschroevendraaier en een Bosch Blauw boorhamer die ook alleen kan hameren. Boor boren in hout of kleine klusjes heb ik ook een 10,8v accu schroefmachine zonder slag.

10,8v klinkt trouwens niet sterk, maar ik denk dat die slagmachine menig 18v bouwmarkt machientje verslaat.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Met een boorhamer kan je ook prima in zachte sten boren, kwestie van rustig laten draaien, ik pak eigen altijd de boorhamer en nooit de klopboor voor gaten in steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:54

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

thijsco19 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:58:
[...]

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
Compacte kleine instelbare voeding.
Voor die paar keer dat je hem nodig hebt is deze meer dan prima.

Voltage en stroom zijn makkelijk via de draaiknop in te stellen.

Zie bij hier voor een review.
Ik ben voor deze gegaan https://www.eleshop.nl/01...ing-met-lcd-schermen.html.
Niet al te groot en voldoet voor die paar keer dat ik het nodig heb.
specs 0-15V 2A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1dqp3H32lECac7NcI5fP74gBaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iogkby6VTPooAJkDNbbEhTaF.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 30-01-2022 11:24 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

Illusion

(the art of)

Als je een keer een ikea-kast in elkaar wilt zetten, of een schroef in een plugje wily schroeven, ga je dat dan met een slagschroevendraaier doen? Lijkt me niet.
Éérst een schroefboormachine, en pas als je tekortkomt kan je een keer na gaan denken over een slagschroevendraaier.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

frankwopereis schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Met een slagschroevendraaier kan je juist niet boren
met uitzondering van een grote vlinderboor/speedboor dat gaat echt geweldig met een slag schroevendraaier. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06
gewoon aanbieding kopen zoals je het wil , daarnaast afhankelijk van aanbieding een accu boortol of een accu slagschroevendraaier er los erbij kopen zonder accu (vaak wel een accu met iets erbij akties te vinden)

accu boorhamert hebben is wel fijn hoor, zou ook niet meer zonder willen :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17

Als dat de opties zijn, zou ik voor Bosch gaan. Een slagschroevendraaier is fijn en ik gebruik die van mij erg veel, maar je wil echt eerst een gewone schroefmachine, omdat die veelzijdiger is.

Je wil bij voorkeur niet voor elk gaatje in een zachte muur of hout je boorhamer erbij pakken. Het zijn namelijk wel relatief lompe en zware machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Framoes schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:09:
[...]
Als dat de opties zijn, zou ik voor Bosch gaan. Een slagschroevendraaier is fijn en ik gebruik die van mij erg veel, maar je wil echt eerst een gewone schroefmachine, omdat die veelzijdiger is.

Je wil bij voorkeur niet voor elk gaatje in een zachte muur of hout je boorhamer erbij pakken. Het zijn namelijk wel relatief lompe en zware machines.
Er zijn honderden opties wat het voor mij als leek niet echt makkelijker maakt wat ik moet kopen. Ik heb (nog) geen voorkeur voor een specifiek merk aangezien we nu nog geen gereedschap hebben. Maar merken als Bosch, Makita en DeWalt hoor je wel het meest over. Eventueel Milwaukee. Voor nu kom ik steeds uit op de Bosch set, maar sta absoluut open voor andere/betere voorstellen. Na vandaag hak ik de knoop door.

Waar ik nog nadenk als goedkoper alternatief is,:
- Bosch GSR 12v met borenset
- Bedrade Bosch boorhamer

Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door bsmpower op 30-01-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
bsmpower schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Er zijn honderden opties wat het voor mij als leek niet echt makkelijker maakt wat ik moet kopen. Ik heb (nog) geen voorkeur voor een specifiek merk aangezien we nu nog geen gereedschap hebben. Maar merken als Bosch, Makita en DeWalt hoor je wel het meest over. Eventueel Milwaukee. Voor nu kom ik steeds uit op de Bosch set, maar sta absoluut open voor andere/betere voorstellen. Na vandaag hak ik de knoop door.

Waar ik nog nadenk als goedkoper alternatief is,:
- Bosch GSR 12v met borenset
- Bedrade Bosch boorhamer

Iedereen bedankt voor de hulp!
deze optie is een stuk minder dan wat je eerder linkte van de firma bosch .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Cybersijp schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:51:
[...]
deze optie is een stuk minder dan wat je eerder linkte van de firma bosch .
Ja dit zal dan een goedkoper alternatief zijn. Of het een slimme keuze is, is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
bsmpower schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Ja dit zal dan een goedkoper alternatief zijn. Of het een slimme keuze is, is de vraag.
kijk het zal allebei werken , das simpel. maar je kan zo veel meer met die 18 volt batterijen bijvoorbeeld al . Daar zijn noh tig andere apparaten van he ?

maar goed kan niet bij jou in de knip kijken natuurlijk, vooruitdenken is regeren denk ik altijd maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

met alleen draaien en een goed boortje kan je in nagnoeg alle materialen prima boren beton gaat niet lukken.

dus als je geen beton hebt om in teboren heeft een hamerboor of combihamer weinig nut. sterker nog een sds aansluiting heeft behoorlijke speling (omdat hij anders niet kan werken) en dus ook als je hem op alleen draaien zet maak je doorgaans niet de mooiste gaten een accutol met een goed steenboortje werkt dan echt een stuk beter. ik snap dan ook totaal niet waarom mensen je richting een hamerboor/combihamer aan het duwen zijn en dan ook nog draadloos :? ik heb ook niet driect het gevoel dat je een slagschroevendraaier nodig hebt. met alle respect je klus nivo ligt als ik het zo inschat erg laag. een schroeftol en een pak goede boortjes+bitjes en je bent al een heel einde.. zoals ik al eerder aangaf alleen even kiezen welk accu eco systeem.. uiteindelijk is dat het belangrijkste voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:56:
[...]
met alleen draaien en een goed boortje kan je in nagnoeg alle materialen prima boren beton gaat niet lukken.

dus als je geen beton hebt om in teboren heeft een hamerboor of combihamer weinig nut. sterker nog een sds aansluiting heeft behoorlijke speling (omdat hij anders niet kan werken) en dus ook als je hem op alleen draaien zet maak je doorgaans niet de mooiste gaten een accutol met een goed steenboortje werkt dan echt een stuk beter. ik snap dan ook totaal niet waarom mensen je richting een hamerboor/combihamer aan het duwen zijn en dan ook nog draadloos :? ik heb ook niet driect het gevoel dat je een slagschroevendraaier nodig hebt. met alle respect je klus nivo ligt als ik het zo inschat erg laag. een schroeftol en een pak goede boortjes+bitjes en je bent al een heel einde.. zoals ik al eerder aangaf alleen even kiezen welk accu eco systeem.. uiteindelijk is dat het belangrijkste voor de toekomst.
Klopt, ik ben absoluut een amateur klusser. Nog erger, ik laat de meeste klusjes doen. Dit moet veranderen als we eigen spul hebben en ik zelf dus aan de gang wil.

Boorhamer heb ik ook zelf aangehaald omdat ik las dat klopboren niet of lastig door beton van nieuwbouwwoningen komen. Onze buitenmuren zijn ook van dik stug beton met metaal en/of kiezels. Dat is tenminste mijn aanname want mijn schoonvader heeft met zijn DeWalt ook wel eens moeite gehad met gaten boren. Kunnen ook gaan voor een schroefboormachine met klopfunctie en goeie betonboren. Kunnen eens kijken hoe goed dat werkt en later alsnog uitbreiden met een boorhamer. Maken alleen dan geen gebruik van de huidige combi deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn klopboormachine komt hier met grote moeite door jaren80 beton (met alpen of heller boortjes). Boorhamer alsof het boter is. Alleen is dat het enige doel voor de boorhamer. Ik zou even voorzichtig kijken of je die echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@bsmpower Ik ben het eens met eerdere reacties, de combinatie van een goede schroefboormachine en een boorhamer is een goede start combi. Want zelfs een super klopboor gaat je niet ver brengen in serieus beton.

Die 18v-55 is een prima machine, misschien zelfs wel wat overkill voor wat je beschrijft. Want als je het beton boren even weglaat, dan kun je met een wat minder zware machine waarschijnlijk óók prima al je schroefwerk, boren in hout en baksteen, etc. doen. Maar op zich hebben de wat krachtiger machines ook wel voordelen zoals kickback bescherming. Dus zeker niks mis mee. Sommigen (ikzelf ook) vinden het fijn om voor simpel schroefwerk juist een licht machientje te hebben. Maar het is een prima keuze om gewoon 1 goede machine te kopen die je behoeften kan afdekken!

Wat betreft de combi deal: bedenk dat 2x 18V accu ook al prima is voor je boormachine. Die tweede accu is allang weer vol voordat je de andere leeg hebt. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Een draadloze boorhamer is fijn maar deze zul je als thuisklusser waarschijnlijk nooit buiten bereik van een stopcontact (met een verlengsnoer) gebruiken. Je kunt je dus een hoop geld besparen door een 230V boorhamer te kiezen. Dan heb je dezelfde power voor een stuk minder geld. Op dat punt zou ik net als sommige anderen aanraden om nog even goed te kijken: vind je het die extra kosten waard.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
@bsmpower begrijp dat we je het lastig maken met alle uiteenlopende adviezen.
Heb je een tuin en wil je eventueel nog wat accu tuinmachines kopen? kijk voor groene Bosch of Makita als accu ecosysteem. Beiden prima spul waarbij ikzelf de voorkeur voor het duurdere meer uitgebreide Makita heb.

Wil je alleen een schroef/boormachine en een boorhamer ivm betonnen muren? koop de 12v Bosch professional set welke je eerder linkte, heerlijk licht, degelijk en sterk genoeg voor alle klussen rond het huis.
Hier diverse profi dhz-ers waaronder ikzelf die diverse machines uit de 12v reeks gebruiken.
Voor je boorhamer, koop een parkside, gaat bij mij al 3 verbouwingen langer mee dan verwacht en is al ernstig misbruikt.
Wil je toch een merk en niet teveel uitgeven kijk voor een groene Bosch boorhamer instapmodel, voldoen prima voor een 6,8 of 10 mm gaatje tbv een plugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Opnieuw bedankt voor jullie tijd en advies! Ik denk dat de grootste vraag is of ik 100/150,- extra over heb voor de Bosch set die dan volledig draadloos is en compleet (alleen nog boortjes/bitjes). Een draadloze boorhamer is misschien overkill maar gemakkelijk. Een boorschroefmachine die qua kracht iets overkill is, tja liever teveel dan te weinig? 100 a 150,- meerprijs is niet niks, maar stel dat we er de komende 10 jaar mee kunnen doen is het verschil geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bsmpower schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:53:
Opnieuw bedankt voor jullie tijd en advies! Ik denk dat de grootste vraag is of ik 100/150,- extra over heb voor de Bosch set die dan volledig draadloos is en compleet (alleen nog boortjes/bitjes). Een draadloze boorhamer is misschien overkill maar gemakkelijk. Een boorschroefmachine die qua kracht iets overkill is, tja liever teveel dan te weinig? 100 a 150,- meerprijs is niet niks, maar stel dat we er de komende 10 jaar mee kunnen doen is het verschil geen probleem.
ik heb hier thuis het halve makita 18v assortiment en de meest gebruikte schroeftol is toch echt een 12 v metabo (gelijkwaardig aan de 12v bosch) hij is handzamer, lichter en krachtig zat.
Als je bv geen tuin gereedschap wil is iets anders gewoon overkill. ik ben even kwijt welke set je had gelinkt.. maar ze hebben ook een mooie set met verwisselbare koppen zodat je om een hoekje of offcentre kan schroeven etc. echt ideaal. uiteindelijk zijn dat de situaties die een klusser als jij dan tegen gaat komen. en daar ga je gewoon 15 jaar mee doen. de kans dat je een kapotte accu voor een redelijk bedrag kan vervangen na ~9 jaar is ook best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Metabo komt nu ook een paar keer langs. Misschien is dit setje wel voldoende voor ons.
https://www.hornbach.nl/s...fer/10131785/artikel.html

Of deze met boorhamer
https://www.toolstation.n...Ubp7svlW91YYaAvHlEALw_wcB

[ Voor 39% gewijzigd door bsmpower op 30-01-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
bsmpower schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:17:
Metabo komt nu ook een paar keer langs. Misschien is dit setje wel voldoende voor ons.
https://www.hornbach.nl/s...fer/10131785/artikel.html

Of deze met boorhamer
https://www.toolstation.n...Ubp7svlW91YYaAvHlEALw_wcB
Niks mis met Metabo, Hikoki zou ook nog kunnen, hebben ook een aantal tuinmachines zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik wil wat houtverbindingen gaan maken met deuvels. Heb een mal gekocht om ze netjes tegen over elkaar te boren.

Een dieptestop lijkt me ook handig. Nu de vraag, heeft iemand tips op het gebied van dieptestops voor standaard houtboren? Ik zie volgens mij twee soorten, 1 waarbij de stop om de boor klemt zoals dit : https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7602374/artikel.html
De andere soort heeft een schroefje dat op de zijkant van de boor vastdraait zoals dit : https://www.hornbach.nl/s...10-mm/980109/artikel.html
(Linkjes puur ter illustratie)

Als iemand ervaringen/ tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
mddd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:47:
Ik wil wat houtverbindingen gaan maken met deuvels. Heb een mal gekocht om ze netjes tegen over elkaar te boren.

Een dieptestop lijkt me ook handig. Nu de vraag, heeft iemand tips op het gebied van dieptestops voor standaard houtboren? Ik zie volgens mij twee soorten, 1 waarbij de stop om de boor klemt zoals dit : https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7602374/artikel.html
De andere soort heeft een schroefje dat op de zijkant van de boor vastdraait zoals dit : https://www.hornbach.nl/s...10-mm/980109/artikel.html

Die eerste is het prettigst. Die met zo'n schroefje verschuiven irritant makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:06
@mddd gewoon stukje tape op je boortje en tot daar in boren. Maar voor veel gaten is zo’n klem waarschijnlijk wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08

orf

Ik heb beide. Die klem werkt erg goed. Ik heb ook een versie met een inbusboutje, maar dan een langere versie. Dan kan de stop niet kantelen op een groefje in het boortje.

Ik heb een deuvelmal zoals deze. Die vind ik echt super werken. En daar zitten dus die fijne stops bij.

https://m.nl.aliexpress.c...13be9d12f5112cb9ec&gclid=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-04 19:29

valluik

Probeert ook maar wat

Die tweede heb ik, in een uitvoering van goedkope tot gemiddelde kwaliteit (denk ik). Verschuift soms, en je moet hem goed positioneren omdat die inbus vastzet-schroef anders niet op metaal ‘pakt’ bij het vastdraaien. Bovendien is de inbus van dusdanig zacht metaal gemaakt dat losdraaien niet meer gaat ivm een uitgeholde inbus. :(

Ik gebruik nu vaak een stukje tape en boor iets rustiger…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 30-04 00:49
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:11:
[...]

ik heb hier thuis het halve makita 18v assortiment en de meest gebruikte schroeftol is toch echt een 12 v metabo (gelijkwaardig aan de 12v bosch) hij is handzamer, lichter en krachtig zat.
Als je bv geen tuin gereedschap wil is iets anders gewoon overkill. ik ben even kwijt welke set je had gelinkt.. maar ze hebben ook een mooie set met verwisselbare koppen zodat je om een hoekje of offcentre kan schroeven etc. echt ideaal. uiteindelijk zijn dat de situaties die een klusser als jij dan tegen gaat komen. en daar ga je gewoon 15 jaar mee doen. de kans dat je een kapotte accu voor een redelijk bedrag kan vervangen na ~9 jaar is ook best groot.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik heb zelf de Bosch GSR 18V55, maar dat is echt wel een flinke jongen, zeker met een 4 AH accu (ik heb er 2 kleinere accu's bijgekocht om die reden.
De 55 heeft geen kisckback-control, en ik kan uit ervaring zeggen dat hij bij vastslaan echt wel een flinke tik op je pols geeft (ok, was met een gatenzaag, maar dan wil je hem echt niet met 1 hand vasthouden). En dan heb ik het formaat handen waar je moeilijk handschoenen voor kan kopen AKA kolenschoppen...

Dus ik zou ook voor een 12V machine gaan. Zelf heb ik 12-15 jaar geleden een 12 V Bosch-groen gekocht, met 2 accu's voor €80,- ofzo. En die heeft het tot recent heel goed gedaan. Ik heb hem alleen nogal mishandeld, waardoor hij nu verbrand begint te ruiken... Dus ik zou @bsmpower ook aanraden om vooral voor een 12V machine te gaan, en niet teveel daaraan uit te geven.

Stel nu dat je op termijn erachter komt, dat je toch héél veel klust, en dat de 12V machine te zwak is, dan ga je dan gewoon kijken voor een knappe 18V machine. Als je veel klust, is een 2e accuboor sowieso lekker om te hebben. Scheelt bij grote klussen steeds wisselen tussen boor en bitje, bijvoorbeeld.

Voor wat betreft de boorhamer: Ik heb die zelf 10 jaar geleden van Makita met snoer gekocht. Zo'n ding (geldt ook voor Bosch-Blauw) gaat in principe je hele leven mee, zeker bij huishoudelijk gebruik. Dan wil je niet na 10 jaar nieuwe accu's moeten kopen, als je hem maar af en toe gebruikt. Zoveel moeite is het niet, om even een verlengsnoertje uit te rollen voordat je een schilderijtje gaat ophangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Raymond @El-Vder @orf @valluik Dank voor jullie reacties! Het tapeje is idd ook vaak een prima oplossing hoor. Bij het maken van een hoekverbinding waarbij je aan de ene kant dus een gat van bv 12 mm diep in een 18 mm plaat wilt maken, moet je dan wel goed blijven opletten natuurlijk :) dat is de situatie waar ik een echte stop wel fijn zou vinden. Helaas geen ruimte voor een kolomboor dat is natuurlijk nog lekkerder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mddd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:21:
@Raymond @El-Vder @orf @valluik Dank voor jullie reacties! Het tapeje is idd ook vaak een prima oplossing hoor. Bij het maken van een hoekverbinding waarbij je aan de ene kant dus een gat van bv 12 mm diep in een 18 mm plaat wilt maken, moet je dan wel goed blijven opletten natuurlijk :) dat is de situatie waar ik een echte stop wel fijn zou vinden. Helaas geen ruimte voor een kolomboor dat is natuurlijk nog lekkerder :)
toen ik geen plek/geld/etc voor een kolomboor had had ik zoiets
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51c5MIeOwZS._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 00:08

orf

Voor een kast waar je met deuvels (en eventueel meubelverbinders) een haakse verbinding wil maken is een kolomboor helemaal niet te gebruiken. Vaak is het paneel dan te groot en je hebt geen ruimte voor 60cm breedte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

orf schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:44:
Voor een kast waar je met deuvels (en eventueel meubelverbinders) een haakse verbinding wil maken is een kolomboor helemaal niet te gebruiken. Vaak is het paneel dan te groot en je hebt geen ruimte voor 60cm breedte.
Voor dat soort dingen gebruik ik deze:
https://www.fine-tools.com/bohrbuchsen.html

Eigenlijk best wel tevreden over. Vandaag nog gebruikt om 2 rampamoeren in de kopse einden van een balkje te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigDay
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09-2024
Misschien dat ik ook geholpen kan worden. Ik zoek een mooi combi apparaat om te schroeven en boren. Het liefst een licht apparaat op accu van Makita LXT. Het is voor wat simpele thuis klusjes. Ik moet o.a. wat gaten boren in de badkamer/keuken door tegels en door de wand (cement of gips ofzo) om dingetjes op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Wild Chocolate schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik heb zelf de Bosch GSR 18V55, maar dat is echt wel een flinke jongen, zeker met een 4 AH accu (ik heb er 2 kleinere accu's bijgekocht om die reden.
De 55 heeft geen kisckback-control, en ik kan uit ervaring zeggen dat hij bij vastslaan echt wel een flinke tik op je pols geeft (ok, was met een gatenzaag, maar dan wil je hem echt niet met 1 hand vasthouden). En dan heb ik het formaat handen waar je moeilijk handschoenen voor kan kopen AKA kolenschoppen...

Dus ik zou ook voor een 12V machine gaan. Zelf heb ik 12-15 jaar geleden een 12 V Bosch-groen gekocht, met 2 accu's voor €80,- ofzo. En die heeft het tot recent heel goed gedaan. Ik heb hem alleen nogal mishandeld, waardoor hij nu verbrand begint te ruiken... Dus ik zou @bsmpower ook aanraden om vooral voor een 12V machine te gaan, en niet teveel daaraan uit te geven.

Stel nu dat je op termijn erachter komt, dat je toch héél veel klust, en dat de 12V machine te zwak is, dan ga je dan gewoon kijken voor een knappe 18V machine. Als je veel klust, is een 2e accuboor sowieso lekker om te hebben. Scheelt bij grote klussen steeds wisselen tussen boor en bitje, bijvoorbeeld.

Voor wat betreft de boorhamer: Ik heb die zelf 10 jaar geleden van Makita met snoer gekocht. Zo'n ding (geldt ook voor Bosch-Blauw) gaat in principe je hele leven mee, zeker bij huishoudelijk gebruik. Dan wil je niet na 10 jaar nieuwe accu's moeten kopen, als je hem maar af en toe gebruikt. Zoveel moeite is het niet, om even een verlengsnoertje uit te rollen voordat je een schilderijtje gaat ophangen.
Goed verwoord en denk dat ik het wel met je eens ben. Het eerste advies bij de Hornbach was ook de Bosch GSR 12v-15. Viel me toen al op hoe klein en licht ie was. Degene uit de winkel gaf ook aan dat ie krachtiger was dan je zou denken. En dat de accu's best lang mee gaan. En als ze op zijn ook veel sneller weer opgeladen zijn dan van die grotere machines. Toevallig nog andere tips voor een soortgelijke machine maar dan van een ander merk of is dit gewoon de beste keuze.

Dan nog een bedrade boorhamer er bij en dan zou ik klaar moeten zijn. Als ik die niet met accu doe zit ik ook niet vast aan 1 merk, dus ik ga eens even kijken wat de beste keuze hierin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
BigDay schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:28:
Misschien dat ik ook geholpen kan worden. Ik zoek een mooi combi apparaat om te schroeven en boren. Het liefst een licht apparaat op accu van Makita LXT. Het is voor wat simpele thuis klusjes. Ik moet o.a. wat gaten boren in de badkamer/keuken door tegels en door de wand (cement of gips ofzo) om dingetjes op te hangen.
In tegels ‘boor’ je eigenlijk beter met een m14 aansluiting op je haakse slijper. Als het maar twee gaatjes zijn in een zachte tegel kan het ook met de boormachine en een boortje voor in glas, maar het gaat je meer tijd kosten.

Een haakse slijper is daar veel meer geschikt voor. Heb je toevallig al 1 liggen? Hoe dringend moet je die gaten boren? Op AliExpress kan je goedkoop die boren met m14 aansluiting kopen bij SHDiatool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigDay
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09-2024
Kaffe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:56:
[...]

In tegels ‘boor’ je eigenlijk beter met een m14 aansluiting op je haakse slijper. Als het maar twee gaatjes zijn in een zachte tegel kan het ook met de boormachine en een boortje voor in glas, maar het gaat je meer tijd kosten.

Een haakse slijper is daar veel meer geschikt voor. Heb je toevallig al 1 liggen? Hoe dringend moet je die gaten boren? Op AliExpress kan je goedkoop die boren met m14 aansluiting kopen bij SHDiatool
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een combi schroef boormachine voor dit alles. Het gaat maar om 2 plankjes ofzo door tegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-04 15:01
bsmpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Goed verwoord en denk dat ik het wel met je eens ben. Het eerste advies bij de Hornbach was ook de Bosch GSR 12v-15. Viel me toen al op hoe klein en licht ie was. Degene uit de winkel gaf ook aan dat ie krachtiger was dan je zou denken. En dat de accu's best lang mee gaan. En als ze op zijn ook veel sneller weer opgeladen zijn dan van die grotere machines. Toevallig nog andere tips voor een soortgelijke machine maar dan van een ander merk of is dit gewoon de beste keuze.

Dan nog een bedrade boorhamer er bij en dan zou ik klaar moeten zijn. Als ik die niet met accu doe zit ik ook niet vast aan 1 merk, dus ik ga eens even kijken wat de beste keuze hierin is.
Je kunt nog overwegen om de GSR 12v-35 te kopen, die is net wat krachtiger in verder de zelfde vorm. Deze heb ik ook en heb nog geen 18v machine gemist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgQgM115-trwOoq7d7bTHtwcb-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HhwimWmvMjK9ljihRtKQFx4P.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door RobNemoo op 31-01-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:09

yay

BigDay schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:28:
De DDF487 met een BL1820 accu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kaffe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:56:

Moet je wel wat handigheid voor hebben om die haakse slijper goed op z'n plek te houden tijdens het boren. En voor die paar gaatjes kun je beter een geschikt boortje voor op je boormachine halen als je nog geen haakse slijper hebt.

Wat voor boortje hangt dan weer volledig af van hoe hard de tegels zijn. Sommige zachte tegels kom je met een gewoon steenboortje nog wel doorheen, andere kun je met een tegelboor of glasboor doorheen komen, en voor de echt harde tegels heb je een diamantboortje nodig. Moeilijk te zeggen wat @BigDay echt nodig gaat zijn.

Gewone steenboortjes zullen natuurlijk altijd goed van pas komen voor wat dingen ophangen als het niet door een tegel hoeft (of erg zachte tegel). Qua boormachine zou ik naar een gewone schroefboormachine kijken, klopboor alleen als je veel gaten wilt maken in een stenen muur (of erg harde bakstenen hebt), maar daar klinkt het niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-04 20:58
henkie196 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Moet je wel wat handigheid voor hebben om die haakse slijper goed op z'n plek te houden tijdens het boren. En voor die paar gaatjes kun je beter een geschikt boortje voor op je boormachine halen als je nog geen haakse slijper hebt.
Stukje schilderstape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
henkie196 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Wat voor boortje hangt dan weer volledig af van hoe hard de tegels zijn. Sommige zachte tegels kom je met een gewoon steenboortje nog wel doorheen, andere kun je met een tegelboor of glasboor doorheen komen, en voor de echt harde tegels heb je een diamantboortje nodig. Moeilijk te zeggen wat @BigDay echt nodig gaat zijn.

Gewone steenboortjes zullen natuurlijk altijd goed van pas komen voor wat dingen ophangen als het niet door een tegel hoeft (of erg zachte tegel). Qua boormachine zou ik naar een gewone schroefboormachine kijken, klopboor alleen als je veel gaten wilt maken in een stenen muur (of erg harde bakstenen hebt), maar daar klinkt het niet naar.
Zo'n haakse slijper vind ik toch makkelijker om mee te werken. Zo'n boormachine schiet sneller weg. Een paar lagen schilderstape helpt ook immens. Maar goed, ik snap dat je voor twee gaatjes er niet wil in investeren. Maar ik zou het immens jammer vinden om een tegel te verkloten omdat ik er een gatje wil in boren.

Maar inerdaad, hangt af van tegel tot tegel. In de keuken kunnen het nog zachtere zijn, maar in een badkamer verwacht ik toch wat hardere tegels.

Zo'n boormal van 15/20 euro kan ook helpen, maar dat maak je even goed zelf uit een plankje hout en wat antislipmateriaal.

Laat ons zeggen dat ik na 15 minuten proberen met een steenboor al snel om zo'n diamantboortje was. In de bouwhandel kosten die immens veel, maar op aliexpress ben je er al vanaf voor

De action in België had onlangs deze set in de aanbieding: https://www.google.be/sea...UTF-8&safe=active&ssui=on Ik had die meegenomen om eens te testen, maar die boortjes waren al op na 2/3 gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
orf schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:44:
Dat is waar. Mijn use case van het moment zou nog passen maar alles met enige diepte inderdaad niet.
Boudewijn schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:24:
Voor dat soort dingen gebruik ik deze:
https://www.fine-tools.com/bohrbuchsen.html

Eigenlijk best wel tevreden over. Vandaag nog gebruikt om 2 rampamoeren in de kopse einden van een balkje te draaien.
Voor het recht boren, zeker. En gecombineerd met een stop kun je dan helemaal weinig meer fout doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja geen stop nodig, balkjes zijn diep genoeg. Anders een tapeje om je boortje heen en klaar is bob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kaffe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Zo'n haakse slijper vind ik toch makkelijker om mee te werken. Zo'n boormachine schiet sneller weg. Een paar lagen schilderstape helpt ook immens. Maar goed, ik snap dat je voor twee gaatjes er niet wil in investeren. Maar ik zou het immens jammer vinden om een tegel te verkloten omdat ik er een gatje wil in boren.

Maar inerdaad, hangt af van tegel tot tegel. In de keuken kunnen het nog zachtere zijn, maar in een badkamer verwacht ik toch wat hardere tegels.
wand tegels zijn normaal niet hard,het maakt weinig uit of ze in de keuken badkamer of wc hangen, vloertegels zijn wel hard, het maakt dus met name uit of er vloertegels op de wand zijn geplakt ;)

bij wand tegels kan je met iets scherps en een hamer en tikje geven dan heb je een deukje in het glazuur en gaat je boortje nergens meer heen. (wel eerst even kloppen of er wel goed lijm achter de tegel zit.)

bij diamant kan je een mal op de muur plakken met dubbelzijdig tape.. overgens zijn de simpelste mallen echt niet duur https://www.gereedschappe...asygres-10stuks-4929.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:14:
wand tegels zijn normaal niet hard,het maakt weinig uit of ze in de keuken badkamer of wc hangen, vloertegels zijn wel hard, het maakt dus met name uit of er vloertegels op de wand zijn geplakt ;)

bij wand tegels kan je met iets scherps en een hamer en tikje geven dan heb je een deukje in het glazuur en gaat je boortje nergens meer heen. (wel eerst even kloppen of er wel goed lijm achter de tegel zit.)

bij diamant kan je een mal op de muur plakken met dubbelzijdig tape.. overgens zijn de simpelste mallen echt niet duur https://www.gereedschappe...asygres-10stuks-4929.html
Soms zijn inderdaad vloertegels tegen de wand geplakt, maar wij hebben toch ook wel behoorlijk harde wandtegels in de WCs en badkamer. En dat zijn wel specifiek tegels die standaard voor de wand bedoeld zijn, voor zover ik weet. 60x60 maatgeving voor de vloer, en dan 60x30 tegen de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Klopt, zat teveel in mijn hoofd met de laatste werven waar iedereen gewoon dezelfde tegel op de vloer en muur gebruikte. Maar eigenlijk moet je naar de Mohs-schaal kijken ;)

Die laatste mal kende ik niet, valt inderdaad goed mee van prijs. Zelf had ik een houten blokje genomen met de juiste maat in, wat overschot epdm op de achterkant en vastplakken maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bsmpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Neem de Bosch GSR 12V-35 FC in een set met alle opzetstukken. Dan heb je een koolborstelloze motor die krachtiger is en langer mee gaat. Met de bithouder kan je sneller bitjes wisselen en de andere opzetstukken kun je hem op alle plekken gebruiken zonder dat je weer allerlei andere verlengstukken enzo moet kopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bsmpower
Johnny schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:41:
[...]
Neem de Bosch GSR 12V-35 FC in een set met alle opzetstukken. Dan heb je een koolborstelloze motor die krachtiger is en langer mee gaat. Met de bithouder kan je sneller bitjes wisselen en de andere opzetstukken kun je hem op alle plekken gebruiken zonder dat je weer allerlei andere verlengstukken enzo moet kopen.
Het grappige is dat het qua kosten weer behoorlijk oploopt. Ik begrijp het advies van een kleinere/lichtere 12v machine. Maar na elk advies wordt toch weer aangeraden om de net iets krachtigere of uitgebreide te kiezen. Deze set kost al 260,-. Dan komt er nog een boorhamer bij. Bedraad en van een bekend merk ben je ook meer dan 100,- kwijt. Samen dus 360,-. Is die Bosch set waar de discussie allemaal mee begon dan niet alsnog de betere deal? https://www.hornbach.nl/s...136/10326550/artikel.html

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 31-01-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:41:
Maar dat is wel weer meteen een heel stuk duurder, en daarmee dus niet iets dat ik direct aan zou raden als iemand een vraag over een goedkoop boormachinetje stelt.

Verder vind ik zo'n flexiclick set wel geniaal, gebruik de opzetstukken op de mijne ook vaak en dankbaar, maar is meteen ook zo ongeveer de duurste 12V boormachine die je kunt vinden (buiten de Milwaukee en Festool sets met verschillende opzetstukken).
bsmpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:45:
Het grappige is dat het qua kosten weer behoorlijk oploopt. Ik begrijp het advies van een kleinere/lichtere 12v machine. Maar na elk advies wordt toch weer aangeraden om de net iets krachtigere of uitgebreide te kiezen. Deze set kost al 260,-. Dan komt er nog een boorhamer bij. Bedraad en van een bekend merk ben je ook meer dan 100,- kwijt. Samen dus 360,-. Is die Bosch set waar de discussie allemaal mee begon dan niet alsnog de betere deal? https://www.hornbach.nl/s...136/10326550/artikel.html
Als je meer kracht zoekt voor de normale boormachine, dan is die set misschien beter, ja. Maar een FC systeem heeft wel meer flexibiliteit als je een keer een schroefje in een moeilijke hoek moet vastzetten of loshalen. Maar goed, gezien je originele vraag zou ik de FC even negeren voor nu en het houden bij een gewone 12V schroefboormachine.

Kun je altijd later nog een FC erbij halen, mocht je er regelmatig tegenaan lopen dat je er lastig bij kunt met je huidige machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Ik zou zeggen van wel. De GSR-18V-55 is een lompe bouwvakkermachine die zwaar overpowered is voor huis tuin en keuken gebruik en vooral in de weg zit als je een plank moet ophangen of in een kastje moet werken en alsnog allerlei opzetstukken nodig. Met de GSR 12V 35 FC heb je alles meteen in huis en kan je makkelijk 10 jaar vooruit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 13:27
[...]

Je moet ook een beetje geluk hebben en aanbiedingen in de gaten houden..
Heb twee weken terug de GSR 12V 35 FC gekocht met 2x 3 Ah accu en L-Boxx voor net geen 160 euro (Amazon Italie)
Ik heb hem al aardig vaak gebruikt en ben er uitermate tevreden over. Ideale combi van afmeting, gewicht en kracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 30-04 15:58
Johnny schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Ik zou zeggen van wel. De GSR-18V-55 is een lompe bouwvakkermachine die zwaar overpowered is voor huis tuin en keuken gebruik en vooral in de weg zit als je een plank moet ophangen of in een kastje moet werken en alsnog allerlei opzetstukken nodig. Met de GSR 12V 35 FC heb je alles meteen in huis en kan je makkelijk 10 jaar vooruit.
Even afgezien van feit dat een 12V machine zeker de eerste keus zou moeten zijn voor het normale huis-tuin en keuken werk, is de GSR-18-55 zeker geen lompe bouwvakkermachine... Ik heb zelf al jaren een 12V Metabo set (Flexiclick tegenhanger en de bijbehorende slagschroevendraaier) ten volle tevredenheid en ik gebruik die machine graag, maar miste af en toe toch net dat beetje extra kracht en snelheid en heb daarom dan ook een 18-55 ernaast gekocht (en 200nm slagschroevendraaier). Uiteindelijk heeft iedere machine natuurlijk zijn eigen ideale inzet bereik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Johnny schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Klopt op zich, maar het verschil tussen een 12 V 15 met 2 accu's en een 12V 35 met 2 accu's, is zo'n €70,- (ca €130,- vs. ca €200,-). En dan zou ik een beginner vooral aanraden om eerst eens met de goedkopere aan de slag te gaan... Daar gaat hij ook al niks aan tekort komen, en brushless is ook niet echt nodig voor incidenteel gebruik. Het verschil in kracht tussen de 2 is ook niet zo groot als het op basis van het typenummer lijkt (15-30 Nm vs 20-35 Nm)
remmuz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Je moet ook een beetje geluk hebben en aanbiedingen in de gaten houden..
Heb twee weken terug de GSR 12V 35 FC gekocht met 2x 3 Ah accu en L-Boxx voor net geen 160 euro (Amazon Italie)
Ik heb hem al aardig vaak gebruikt en ben er uitermate tevreden over. Ideale combi van afmeting, gewicht en kracht
Als @bsmpower inderdaad voor dat geld een setje kan scoren, zou ik het zeker doen! Maar of het loont om er 50% meer aan uit te geven, betwijfel ik ten zeerste.

Nogmaals, als ik zie hoe goed een Bosch-groen van 15 jaar geleden al voldeed, zelfs bij meer gebruik, dan gaat voor iemand die minder gaat doen dan ik elke Bosch-blauw gewoon volstaan.
Fuel_80 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Even afgezien van feit dat een 12V machine zeker de eerste keus zou moeten zijn voor het normale huis-tuin en keuken werk, is de GSR-18-55 zeker geen lompe bouwvakkermachine... Ik heb zelf al jaren een 12V Metabo set (Flexiclick tegenhanger en de bijbehorende slagschroevendraaier) ten volle tevredenheid en ik gebruik die machine graag, maar miste af en toe toch net dat beetje extra kracht en snelheid en heb daarom dan ook een 18-55 ernaast gekocht (en 200nm slagschroevendraaier). Uiteindelijk heeft iedere machine natuurlijk zijn eigen ideale inzet bereik...
Nou, het is in ieder geval een bouwvakkersmachine, en hij weegt toch wel behoorlijk... Hoe dan ook, voor licht huis-tuin-en-keuken-gebruik is het gewoon overkill en heb je meer last van zo'n zware machine, dan dat je er voordeel van hebt. Zeker als je voor het betere boorwerk ook een boorhamer hebt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ok, en een gulden middenweg dan met een Bosch GSB 12V-30 ? Dan de versie met klopfunctie, al verwacht ik daar ook weer niet heel veel van? Scheelt maar 10,- met degene zonder klop functie dus waarom niet?

En als alternatief van de Bosch kwam ik nog op de DeWalt DCD777S2T-QW. Iets krachtiger. Maar ook iets zwaarder en minder koppelstanden.

https://www.coolblue.nl/vergelijken/841145/792038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
bsmpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:07:
Ok, en een gulden middenweg dan met een Bosch GSB 12V-30 ? Dan de versie met klopfunctie, al verwacht ik daar ook weer niet heel veel van? Scheelt maar 10,- met degene zonder klop functie dus waarom niet?

En als alternatief van de Bosch kwam ik nog op de DeWalt DCD777S2T-QW. Iets krachtiger. Maar ook iets zwaarder en minder koppelstanden.

Is vooral een goede optie, omdat hij ook Brushless is (dat is minder slijtagegevoelig, en hoewel je het niet nodig hebt, zou ik het voor zo'n klein prijsverschil zeker doen).

Kloppen mag je zelf weten, het maakt wel de kop wat langer.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bsmpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:07:

Klopboren is handig als je veel gaten in stenen muren moet maken, of als je een harde baksteen hebt. Voor een nieuwbouwhuis zoals je omschrijft zou ik er niet te veel nut bij verwachten. Over het algemeen kan een klopboor wat meer speling in de kop hebben vanwege het klop mechanisme, waardoor je sneller van die eierende boortjes krijgt (dat het boortje niet meer helemaal netjes in lijn is met de draaing).

Een klopboor zou ik dus alleen doen als je daar echt voordeel van verwacht, of naast een gewone schroefmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 30-04 12:11
Niet echt een gereedschap vraag maar past hier wel:
Ik zoek een inbusbout om deze hieronder te vervangen. De diameter van de schroefdraad is nu 4mm, en lengte is 13mm. Ik zoek er één van circa 18-20mm. Hebben jullie specifieke zaak waar ik dit kan vinden? Ik vind wel inbus bouten maar deze maatvoering niet...

De schroefdraad mag gewoon doorlopen, hoeft niet zoals hier even onderbroken te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxw53p_HgVxlErcBMZWwue8LxbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww1z0bNq80LVCUteMPcuWTgl.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:
Ik zoek een inbusbout om deze hieronder te vervangen. De diameter van de schroefdraad is nu 4mm, en lengte is 13mm. Ik zoek er één van circa 18-20mm. Hebben jullie specifieke zaak waar ik dit kan vinden? Ik vind wel inbus bouten maar deze maatvoering niet...

De schroefdraad mag gewoon doorlopen, hoeft niet zoals hier even onderbroken te zijn.
[Afbeelding]
Zoiets? Ze hebben ipv cilinderkop ook verzonken. Evt ook in smaakje RVS ;)

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 31-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Niet echt elektrisch maar ook weer wel, een afstandsmeter laserafstandsmeter. Dat is waar ik naar zoek.
Zijn er hier go's of no-go's of functies die echt nodig zijn? Een waterpas bel lijkt mij wel erg praktisch, omdat dat de betrouwbaarheid van de meting in mijn ogen wel beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 16:39
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:

[Afbeelding]
Het oogt (volgens mij) als een niet metrische draad. Is het M4?
Je zou eens naar statiefschroeven kunnen kijken.
Een camera heeft bijvoorbeeld net geen M6 maar 1/4 inch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:03
voor 20 euro prima tevreden met de voorloper van deze van de lidl:
https://www.lidl.nl/p/par...c27TWnsJnxooaAiUwEALw_wcB

als je meer geld uit wil geven, koop dan 1 met een groene laser voor een 100 euro ofzo, de rode laser bij volle zon zie je niet meer over meer dan een meter of 10.hij meet nog wel, maar je hebt geen idee wat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 30-04 12:11
Rob Z schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Het oogt (volgens mij) als een niet metrische draad. Is het M4?
Je zou eens naar statiefschroeven kunnen kijken.
Een camera heeft bijvoorbeeld net geen M6 maar 1/4 inch.
Dat zou kunnen, is van US PolarPro, wordt geeneens verkocht in NL, is verstuurd vanuit US :|
henkie196 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Zoiets? Ze hebben ipv cilinderkop ook verzonken. Evt ook in smaakje RVS ;)
Hmmm, zou ook kunnen. Ik ga maar eens langs een ijzerhandel met de bout die ik nu heb...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1 ... 84 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).