twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:11:
[...]
ik heb hier thuis het halve makita 18v assortiment en de meest gebruikte schroeftol is toch echt een 12 v metabo (gelijkwaardig aan de 12v bosch) hij is handzamer, lichter en krachtig zat.
Als je bv geen tuin gereedschap wil is iets anders gewoon overkill. ik ben even kwijt welke set je had gelinkt.. maar ze hebben ook een mooie set met verwisselbare koppen zodat je om een hoekje of offcentre kan schroeven etc. echt ideaal. uiteindelijk zijn dat de situaties die een klusser als jij dan tegen gaat komen. en daar ga je gewoon 15 jaar mee doen. de kans dat je een kapotte accu voor een redelijk bedrag kan vervangen na ~9 jaar is ook best groot.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik heb zelf de Bosch GSR 18V55, maar dat is echt wel een flinke jongen, zeker met een 4 AH accu (ik heb er 2 kleinere accu's bijgekocht om die reden.
De 55 heeft geen kisckback-control, en ik kan uit ervaring zeggen dat hij bij vastslaan echt wel een flinke tik op je pols geeft (ok, was met een gatenzaag, maar dan wil je hem echt niet met 1 hand vasthouden). En dan heb ik het formaat handen waar je moeilijk handschoenen voor kan kopen AKA kolenschoppen...
Dus ik zou ook voor een 12V machine gaan. Zelf heb ik 12-15 jaar geleden een 12 V Bosch-groen gekocht, met 2 accu's voor €80,- ofzo. En die heeft het tot recent heel goed gedaan. Ik heb hem alleen nogal mishandeld, waardoor hij nu verbrand begint te ruiken... Dus ik zou @
bsmpower ook aanraden om vooral voor een 12V machine te gaan, en niet teveel daaraan uit te geven.
Stel nu dat je op termijn erachter komt, dat je toch héél veel klust, en dat de 12V machine te zwak is, dan ga je dan gewoon kijken voor een knappe 18V machine. Als je veel klust, is een 2e accuboor sowieso lekker om te hebben. Scheelt bij grote klussen steeds wisselen tussen boor en bitje, bijvoorbeeld.
Voor wat betreft de boorhamer: Ik heb die zelf 10 jaar geleden van Makita met snoer gekocht. Zo'n ding (geldt ook voor Bosch-Blauw) gaat in principe je hele leven mee, zeker bij huishoudelijk gebruik. Dan wil je niet na 10 jaar nieuwe accu's moeten kopen, als je hem maar af en toe gebruikt. Zoveel moeite is het niet, om even een verlengsnoertje uit te rollen voordat je een schilderijtje gaat ophangen.