Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me best een handig ding als je vaak ergens gaat klussen. Ik was van de week weer waar mij ad hoc gevraagd werd ergens te klussen, gamma-schroefjes met een T20 aandrijving die je met een afgetrapte oude makita accuboormachine (in de boorstand ook nota bene...) vast mag zetten met een T15 bitje nadat je de boel op een kapotte workmate (heeft in de regen gestaan, MDF is bol/valt uit elkaar) in elkaar hebt gezet. Het werkstuk moest ik aftekenen met een kromme winkelhaak, geen waterpas aanwezig (plankjes ophangen) en de decoupeerzaag heeft alleen een blad voor vrij grof hout. Niets ten nadele van de plek waar ik was, ik kwam ad hoc ff helpen.

Dat zijn wel van die momenten dat zo'n kar handig is als je een dagje zoiets gaat doen. Aan de andere kant moet je wel een stationwagen of busje hebben om zoiets te vervoeren. In mijn geval in een opel corsa is het wat groot denk ik zo ;). Qua grootte moeten er natuurlijk ook nog allemaal spullen bij he, aan alleen een werkblad heb je niet zoveel.

Ik doe het nu zelf met 2 toughbuilt C700's en een MDf-plaat met gatenpatroon erin. Werkt ook prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 24-02-2022 17:52 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Boudewijn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:44:
Lijkt me best een handig ding als je vaak ergens gaat klussen. Ik was van de week weer waar mij ad hoc gevraagd werd ergens te klussen, gamma-schroefjes met een T20 aandrijving die je met een afgetrapte oude makita accuboormachine (in de boorstand ook nota bene...) vast mag zetten met een T15 bitje nadat je de boel op een kapotte workmate (heeft in de regen gestaan, MDF is bol/valt uit elkaar) in elkaar hebt gezet. Het werkstuk moest ik aftekenen met een kromme winkelhaak, geen waterpas aanwezig (plankjes ophangen) en de decoupeerzaag heeft alleen een blad voor vrij grof hout. Niets ten nadele van de plek waar ik was, ik kwam ad hoc ff helpen.

Dat zijn wel van die momenten dat zo'n kar handig is als je een dagje zoiets gaat doen. Aan de andere kant moet je wel een stationwagen of busje hebben om zoiets te vervoeren. In mijn geval in een opel corsa is het wat groot denk ik zo ;). Qua grootte moeten er natuurlijk ook nog allemaal spullen bij he, aan alleen een werkblad heb je niet zoveel.

Ik doe het nu zelf met 2 toughbuilt C700's en een MDf-plaat met gatenpatroon erin. Werkt ook prima.
Alles ten nadele van de plek waar je was. Jaren geleden al besloten dat ik dan gewoon weer naar huis ga. Ik ga niet staan kloten, behalve dat de kwaliteit er onder zal leiden heb ik er gewoon geen zin in, dus gaat mijn humeur erop achteruit. Dat is het mij niet (meer) waard. Als je wil dat ik het kom doen zorg je maar voor goede spullen. materiaal, eventueel gereedschap, een werkplek. Als ik me wil behelpen had ik al dat gereedschap niet in een werkplaats staan en ging ik een maand per jaar creperen camperen in de natuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Alles ten nadele van de plek waar je was. Jaren geleden al besloten dat ik dan gewoon weer naar huis ga. Ik ga niet staan kloten, behalve dat de kwaliteit er onder zal leiden heb ik er gewoon geen zin in, dus gaat mijn humeur erop achteruit. Dat is het mij niet (meer) waard. Als je wil dat ik het kom doen zorg je maar voor goede spullen. materiaal, eventueel gereedschap, een werkplek. Als ik me wil behelpen had ik al dat gereedschap niet in een werkplaats staan en ging ik een maand per jaar creperen camperen in de natuur.
Ja ik kwam voor iets anders, en ben vrijwilliger op die plek. Maar idd slechte zin krijg ik wel van zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:28:
Iedereen zijn eigen feestje, maar ik zou denk ik vrij snel het gevoel hebben dat ik aan het camperen ben.
Mag ik dat interperteren als vakantie = hotel, uit eten en vooral geen minimalistisch tent gedoe :) zonder een waarde oordeel btw ,, kortom zoveel mensen zoveel wensen. vooral doen waar je je prettig bij voelt

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-02-2022 18:39 ]

Tja vanalles

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:14
vso schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:09:
[...]

je hebt de "kant en klaar" of zelfbouw festool MFT dingus ..
[Afbeelding]

Tja ik ben op zich wel gecharmeerd van dergelijke "portable" meuk ..

Als je iets vaak genoeg gebruikt dan heb je inderdaad meer nut aan 1 ding die doelgericht is, maar voor de hobby klusser die overal en nergens aan de slag is .. heb je andere wensen ..

Of je 1 van de 4 op zoiets multifunctioneels laat zitten is een keuze die je zoiezo kan doen, sterker nog ik zou dan een accu ding en een "bedrade" willen hebben ..

en ik ben ook niet van mening dat een multifunctioneel iets bedoelt is voor enorm veel werkload ..
Lijkt me een super handig ding. Eigenlijk juist OOK voor op de camping als keukenblok (wij gaan met een tent).

Zijn er meer van dit soort gevallen bekend? Festool is dan wel meteen de premium prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobNemoo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Lijkt me een super handig ding. Eigenlijk juist OOK voor op de camping als keukenblok (wij gaan met een tent).

Zijn er meer van dit soort gevallen bekend? Festool is dan wel meteen de premium prijsklasse.
nu de festool MFT DIY of koop zijn de enige die ik tot nu toe zelf wel een warm hart toedraag als het komt op "mobiel" klussen

ik had een (conrad link) ding van 6 in 1 gepost maar die vertrouw ik zo ver als facebook zeggen dat het een goeie actualiteiten bron is

offtopic:
Betreft camperen en keukens is dat een apart topic waard ... naast het reeds bestaande tweakers kampeer topic .. alhoewel pintrest best leuke inspiratie bron is kwa portable keukens

Dat festool ding zijn er DIY plannen voor beschikbaar online ik zou een 3 wiels trap-trolly ding scoren als basis de buizen verstevigen met dikwandig pijp en vandaar verder bouwen.

Systeem containers (systainers) zou ik vooral naar de sluiting/stabelbaarheid kijken er zijn op youtube wat vergelijkings filmpjes te vinden .. ik heb 5 tal makita voor een 10,- kunnen krijgen maar ik zou ze niet aanraden wat vervelend zijn die klemmen.. (wel robuust materiaal)

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 24-02-2022 20:28 ]

Tja vanalles

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 21:02
Bestaat er een tool om gemakkelijk en mooi recht metalen spiraalkanalen door te slijpen/schijven/zagen?

Gaat over buizen van 125mm (volgens mij binnenmaat)

slijpschijf... bang om schuin te gaan zitten.
Elektrische bandzaag, gaan meestal maar tot 120 of 125mm dus zou net niet passen.
Afkortzaag, zelfs de grootste dat ik opzocht zoals de festool kapex 120 kan maar tot 120mm

En natuurlijk moet ik vanavond nog iets kunnen bestellen want zaterdag al nodig xD

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

Nock372 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:55:
Bestaat er een tool om gemakkelijk en mooi recht metalen spiraalkanalen door te slijpen/schijven/zagen?

Elektrische bandzaag, gaan meestal maar tot 120 of 125mm dus zou net niet passen.
Afkortzaag, zelfs de grootste dat ik opzocht zoals de festool kapex 120 kan maar tot 120mm

En natuurlijk moet ik vanavond nog iets kunnen bestellen want zaterdag al nodig xD
'gewoon' rondom aftekenen en dan de slijpschijf.

• Nock372
bakkerl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:10:
[...]

'gewoon' rondom aftekenen en dan de slijpschijf.
Toch? vader zei dat dat dat ging roesten ofzo, geen idee waar hij het haalt

Ik dacht er dan aan evt een "bakje te maken, waarop ik men slijpschijf kan monteren, en de buis kan ronddraaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Nock372 op 24-02-2022 21:39 ]

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44
Nock372 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Ik dacht er dan aan evt een "bakje te maken, waarop ik men slijpschijf kan monteren, en de buis kan ronddraaien.
De slijptol kan je het beste gebruiken zoals deze bedoeld is. Dus zoals op dit filmpje, vanaf 25 seconden:

YouTube: Air Spiralo - Instructiefilm KEN LOK buizen en hulpstukken

Je vader heeft op zich gelijk dat het gaat roesten waar die doorgeslepen wordt, de buis is immers van staal met een laagje zink. Maar het roesten zal normaal gesproken beperkt zijn en niet tot problemen leiden. Maar wat dat betreft maakt slijpen of zagen geen verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door decipherer op 24-02-2022 22:00 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 14:55
Neem dan wel die dunne inox slijpschijfjes, en inderdaad rondom aftekenen met een dunne fineliner.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/97819.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nock372 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:38:
[...]

een kapex heeft een speciale stand om meer te kunnen doen. Wellicht alsnog een wat prijzige oplossing maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Tegen het roesten kun je even zinkspray over spuiten als mogelijkheid.
Dunne slijpschijven zijn altijd fijn, nadeel ze zijn ook zo op.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:04
@Nock372 Is het voor binnen in een woning? Loodgieters gebruiken doorgaans de slijptol voor die buizen en doen er verder niks aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

vso schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:56:
[...]

Het zit hem inderdaad in de RPM een cirkelzaag heeft max 5.000 terwijl een slijptol in de 10.000 + zit ..

[...]

Dit was eerder de oorzaak v.d vraag. dan een gezocht gevolg

@Boudewijn als je vraagt zou ik het zelf bouwen --> ik heb geen nut en plek voor cirkel/afkort/tafel zaag en of slijptol van de 350 dagen per jaar zijn de overige 5-15 dagen dat ik klus is het wel prettig om het te hebben.
Zeker het gemak van "simpel" haaks of onder een hoek of net dat "randje" eraf is met een invalzaag het minst optimaal.

Daarnaast compactheid in die 350 dagen waar meestal de uitstekende delen een opstakel zijn speelt ook mee

Als ik met een 1:2 overbrenging oid (dus van 10k RPM naar 4k-5k RPM terug kan gaan) een veilig(er) alternatief heb als motor voor een flip-over combitafel / cirkelzaag .. met name de hand(en) uit de buurt van de zaag. dan zou ik er zeker wel een voorstander voor zijn. immers lagere RPM = minder kans voor stress op het grotere zaagblad.

Wel grappig dat je jack-ass / darwin zaken om de oren gesmeten krijgt .. net zoals "many uses - mastery of none" wat ik hierop verwacht te zien.
Dat is omdat die Youtube-videos die je aanhaalt waarin haakse slijpers naar kettingzagen worden omgebouwd ook daadwerkelijk levensgevaarlijk en volledig onpraktisch zijn omdat een kettingzaag meer is dan enkel een ketting die over een zwaard gaat.

Zelfs als je de motorbehuizing uitwisselbaar zou maken is de ruimtebesparing nog steeds minimaal omdat je nog steeds alle opzetstukken ergens moet bewaren.

Als je ruimte wil besparen omdat je gereedschap slechts incidenteel gebruikt ben je met een set handgereedschap beter af. Zelfs als je een volledige set elektrisch hebt is handgereedschap handig om te hebben.

In een koffer waar je één stuk elektrisch gereedschap bewaard kun je al heel veel kwijt. Vooral handzagen nemen nemen zoveel minder ruimte in dan hun elektrische alternatief dat je er een hele verzameling van kan nemen. Met een verstekbak er bij kan perfect haaks zagen.

Uitzondering is de schroefboormachine omdat handboormachines nogal onhandig in gebruik zijn en grote lompe dingen zijn. Als je echt iets multifunctioneel wil zou je voor zoiets als de Parkside PKGA 20-Li C2 kunnen gaan wat in principe een boormachine is die ook kan zagen en schuren, maar ik betwijfel of dat dan veel beter gaat dan met handgereedschap.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nock372 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:55:

zoiets maken " angle grinder jig" als zoekterm in google

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-xUAU_C3_aq8/WHshJqUBqdI/AAAAAAABWAA/9KwvfDjZB5webJUYF_3TQHpWIYNdeUrkQCLcB/s1600/angle%2Bgrinder%2Bjig%2Btest.JPG

haaks 2 planken in V vorm waar de buis invalt .. je hebt niet een diepe zaagsnede nodig. dan hoef je alleen de buis rond te draaien

Gebruik wel een elektra snoer met schakelaar aub, en zorg dat die schakelaar aan jou kan zit (easy access) waarmee je het inschakeld .

Aftekenen is simpelweg een a4tje pakken en rond de buis rollen, en langs de rand je stift doen. buisklem werkt ook wel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Johnny schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Dat is omdat die Youtube-videos die je aanhaalt waarin haakse slijpers naar kettingzagen worden omgebouwd ook daadwerkelijk levensgevaarlijk en volledig onpraktisch zijn omdat een kettingzaag meer is dan enkel een ketting die over een zwaard gaat.

Zelfs als je de motorbehuizing uitwisselbaar zou maken is de ruimtebesparing nog steeds minimaal omdat je nog steeds alle opzetstukken ergens moet bewaren.

Als je ruimte wil besparen omdat je gereedschap slechts incidenteel gebruikt ben je met een set handgereedschap beter af. Zelfs als je een volledige set elektrisch hebt is handgereedschap handig om te hebben.

In een koffer waar je één stuk elektrisch gereedschap bewaard kun je al heel veel kwijt. Vooral handzagen nemen nemen zoveel minder ruimte in dan hun elektrische alternatief dat je er een hele verzameling van kan nemen. Met een verstekbak er bij kan perfect haaks zagen.

Uitzondering is de schroefboormachine omdat handboormachines nogal onhandig in gebruik zijn en grote lompe dingen zijn. Als je echt iets multifunctioneel wil zou je voor zoiets als de Parkside PKGA 20-Li C2 kunnen gaan wat in principe een boormachine is die ook kan zagen en schuren, maar ik betwijfel of dat dan veel beter gaat dan met handgereedschap.
niet grof bedoelt, maar heb je niet zoveel tools, want het is best begrijp baar dat als je alles in 1 gereedschapskoffer kwijt kan dat je een andere insteek hebt. en dus niet snapt wat ik bedoel.

Kijk eens goed naar de elektra afdeling in bouwmarkt(en) en let dan eens goed op naar alle kartonnen dozen van de tools.
Nog niet gesproken over het "ikea bouw gehalte" na aanschaf en dus niet eens meer terug die doos in kan.

De reden dat systainers populair zijn is dat je juist een makkelijke opslag manier hebt voor al die diverse formaten. maar ook daar past vaak die meuk niet in die ik bedoel.

Zaagtafels/afkortzaag enzv waar het zaagblad vast zit is immens onhandig opbergen.

Dus als je alles in vierkante "box" al dan niet met wieltjes kan opbergen zonder uitstekende onderdelen is dat al enorme winst !

Dat dit DIY bouwsels niet erg veilig zijn leek me wel erg obvious. leuk om te zien vooral niet nadoen

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 25-02-2022 10:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tot nu toe kan ik alles in systainers kwijt op de volgende dingen na:

- Lijmklemmen. Prettige wedstrijd met corpusklemmen van 150cm.. De bessey kliklamps kwamen gewoon in eigen systainer. Duur maar handig :) De grote klemmen wil ik hangen
- Kitspuit
- Afkortzaag inc onderstel (goh...) . Drama-ding qua ruimte, maar niet heel onverwacht als je ziet dat ik deze set heb:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/6/561415.jpg
- Trekzagen (te lange steel) en handzagen (te lang blad). Wederom goed op te hangen.
- Zaaggeleiders, waterpassen en 600mm starret combinatiehaak. Goed op te hangen? ;)
- Schaven, die staan los in de kast.
- Schuurpapierdoosjes. Domweg omdat ik een behoorlijke hornbachdoos vol heb en ik Caranza niet ben.
Ik ga geen 2-units brede systainers kopen, mijn systainers komen atijd uit de aanbieding... en die brede zijn naast onhandig en duur ook nooit in de aanbieding.

Ik heb denk ik de helft van mijn systainers bijgekocht (Met opdruk van Festool, Tanos, Makita en Panasonic) en wil alles in principe in T-Loc of SYS3 hebben.
De rest zit in mini-systainers, gewone systainers of open-bak-systainers. Tot schroefjes aan toe. Zelfs een van mijn stofzuigers is basically een systainer op wieltjes, de andere zou ik kunnen pimpen met een sytainer-koppelding, maar gezien ik die eerste al heb vind ik dat zonde van de duko's.
offtopic:
Ok bij de ouders van mijn vriendin staat nog een vlak/vandikte bankje. die zit ook niet in een systainer

Voor 2x per jaar gebruik is een kartonnen doos prima, daarna gaat die ook gewoon stuk. Degelijk karton helpt, maar dan moeten al je dozen nog hetzelfde formaat hebben.

Ipv Systainers kun je ook prima dewalt t-stacks of bosch mboxen hebben, negeer even het exacte merk aub.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:30
Boudewijn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:46:
[...]
een kapex heeft een speciale stand om meer te kunnen doen. Wellicht alsnog een wat prijzige oplossing maar het kan wel.
Spiraalventilatiebuis 125 afkorten met een Kapex kan wel? 8)7 8)7 8)7

@Nock372
Gewoon een kleine slijptol met een dun blad heb je de meeste controle, met een afkortzaag of bandzaag trek je het uit zijn verband, vergeten we even dat je het niet kan klemmen.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 25-02-2022 14:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:14
Voor installatie materiaal gebruik ik graag de Bosch GWS 12v-76, daarmee heb je heel veel controle en wendbaarheid door het kleine blad. Zou hiervoor goed geschikt zijn lijkt me.

https://www.bosch-profess...cts/gws-12v-76-06019F2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Spiraalventilatiebuis 125 afkorten met een Kapex kan wel? 8)7 8)7 8)7

@Nock372
Gewoon een kleine slijptol met een dun blad heb je de meeste controle, met een afkortzaag of bandzaag trek je het uit zijn verband, vergeten we even dat je het niet kan klemmen.
compleet zinloos en onhandig, maar hij heeft een hoge plintenstand. Dat was mijn punt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Boudewijn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:18:
[...]
compleet zinloos en onhandig, maar hij heeft een hoge plintenstand. Dat was mijn punt ;)
Dan moet je dat zeggen, en niet op zijn vraag dat de afkortzagen die hij vindt hooguit 120 zijn, en icm spirobuis 125 dus te laag zijn : "een Kapex heeft een speciale stand om meer te kunnen doen. Wellicht alsnog een wat prijzige oplossing maar het kan wel"
Want daar zeg je gewoon letterlijk dat je spirobuis 125 met een Kapex kan afkorten in de speciale stand. :+
Maar Festool heeft het in de speciale stand over max 120 mm?????
Met de speciale afkortstand voor de uitbreiding van 88 mm naar wel 120 mm zaagdiepte.
Waarmee jouw advies helemaal nutteloos wordt, of is er nog een ander type die wel 125 kan zagen?

En gezien je staal niet met een HM blad kan zagen vraag ik me ook af wat voor Kapexblad je dan in gedachten had, om het prijzige even compleet te maken. Want Festool levert maar 4 soorten 260mm bladen voor de KS120 (elk ca €220), en daar zit geen blad voor staal bij?
En een kleiner blad haalt zelfs die 120 mm zaagdiepte niet.

Persoonlijk vind ik het ongelofelijk dat op een simpele vraag over hoe spirovent af te korten, je niet een antwoord geeft als @bakkerl of @decipherer ?
Iets waar een beginner iets mee kan, en hoe iedere pro het doet.
Een 115 mm haakse slijper en dun slijpblad heb je voor nog geen €40 samen als je dat aan moet schaffen voor eenmalig gebruik, ipv een machine aanraden van +€1600 of zoals jij aangeeft wat je zelf hebt een van €2660, waar het dus niet mee kan. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Joh het is vrijdagmiddag. Haal ff adem en pak een bak koffie.

Ik zat fout, mi scusi.... Ik dacht dat het 125mm wad ipv 120. Hij begon zelf over een afkortzaag (nota bene de Festool) waarna ik dacht dat dat wel kon. Ik zou hem nooit adviseren dat daarmee te doen, tamelijk onzinnig.

[ Voor 57% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Daar hoef ik geen adem voor te halen of koffie voor te nemen. ;)

En tegen mij hoef je je uiteraard niet te excuseren. Ik vraag geen advies. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over vrijdag middag gesproken ..

Zit ik hier te tobben over een parkside 4-1 of 2-1 zaag dingus omdat kosten aspect ook meespeelt.. en ondertussen loopt het kwijl uit mijn bakkes van die dingen die voorbij fietsen ..

Ondertussen zit men hier te matten al dan niet met / zonder bier .. ;) over het afkorten van een buisje ..

@Teijgetje & @Boudewijn we weten niet of hij 100 buizen in moet korten of 1x .. voor die enkele zou ik ook een slijptol pakken (dun zaagblad) .. voor die "100" tal oid .. zou ik toch wel een zaag-dingus (Mal/JIG) bouwen

en ook pro's gaan wel eens de mist in bv gat voor een (gas)fornuis die 60x60 = oid en het gat 80x60 maken . .in overleg maar een groter gasfornuis besteld .. :) of men nu 300,- kwijt was voor een nieuw blad oid .. of 200 euro bijlegde aan een nieuw fornuis ..

edit:
ook pro's maken vaak genoeg handige hulpjes voor veel voorkomend werk

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-02-2022 16:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Mijn schoonvader is daar ook een held in. Heb ik een tuinhuis vol met gereedschap alsof het mijn beroep is. Ga je een dagje gaan klussen. Vraag je of je iets moet meenemen: ‘Neen, hoor’. Kom je daar toe, is de helft kapot of zoek. Sindsdien ook maar de halve auto vol klusgerief, waar ik ook ga helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
Wat me eraan doet herinneren dat ik dringend eens moet opzoeken over trolleys en dergelijke. Handgereedschap gaat nog, maar eens je elektrisch gereedschap begint mee te nemen zit alles in aparte koffers/tassen en het begint me tegen te steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
vso schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:50:
over vrijdag middag gesproken ..
we weten niet of hij 100 buizen in moet korten of 1x .. voor die enkele zou ik ook een slijptol pakken (dun zaagblad) .. voor die "100" tal oid .. zou ik toch wel een zaag-dingus (Mal/JIG) bouwen

edit:
ook pro's maken vaak genoeg handige hulpjes voor veel voorkomend werk
Inderdaad ga ik er van uit dat hij een paar buisjes moet doen en geen fabrieksinstallatie aan moet leggen.
In het laatste geval verwacht je dan al wat ervaring. ;)
Ik geef je helemaal gelijk in het maken van een zaag- of slijpdingus als het er wat meer dan een paar zijn, maar geen afkortzaag aanbevelen of daar op ingaan. Dat staal is te dun en de spiraal hapt de zaag in, dat wordt een drama en nog gevaarlijk ook.
Er zijn simpele haakse slijptolhouders te koop waarmee je op een tafel met latje de buis kan draaien en de slijpschijf er recht in kan laten zakken.
Alles dat je nodig hebt........ ;) Voor 75 euro compleet, scheelt 1750 euro tov een geadviseerde KS120 met blad voor staal die de 125 mm niet aan kan. :+

Zoiets als dit of dit zou je ook kunnen adviseren, maar 3-5x zo duur als eigenlijk nodig denk ik. Maar met 100+ buizen zeker handig.

Dat pro`s ook fouten maken staat daar los van toch? Als pro ben je of verzekerd of je betaald de schade lijkt me. Een pro huur je juist in omdat deze gewend is twee of drie keer te meten voordat hij zaagt. ;)
Zou inderdaad mooi zijn als ik fouten op de opdrachtgever kan verhalen, maar die zegt me dan dat hij dan wel zijn goedbedoelende neefje in had gehuurd voor een kratje bier. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 25-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

Teijgetje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:31:
Een pro huur je juist in omdat deze gewend is twee of drie keer te meten voordat hij zaagt. ;)
Als amateur meet ik juist twee, drie..... vijf, zes keer voordat ik zaag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bakkerl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Als amateur meet ik juist twee, drie..... vijf, zes keer voordat ik zaag.
gewoon gokken is goed genoeg, beetje kit voor de rest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:54:
[...]

gewoon gokken is goed genoeg, beetje kit voor de rest :+
Scheelt weer een muur plug. :9

Om toch maar een poging te doen om serieus te lijken. Ik zoek nog een oplossing voor een mobiele gereedschap opstelling. Aan één kant wil ik de tafelzaag hebben en in de toekomst ook een tafelfrees. Aan de andere kant een klep waaronder ik m'n kgs 216 m afkortzaag wil, de zijkanten krijgen vervolgens openingen voor materiaal doorvoer.

De redenering is dat de geleider zo tussen de tafelzaag en tafelfrees valt, dit scheelt weer een opstelling zonder dat deze te groot wordt voor mijn bescheide werkplaats van 16m². Met een stationaire vlak- vandiktebank op wielen en een lintzaag staat er al redelijk wat. Ik hou graag wat ruimte over voor montage. ;)

Nu wordt het nogsteeds een bak van een tafel, maar goed daar past ook weer gereedschap onder. Echter vraag ik mij af of ik hier verstandig aan doe of dat ik straks sta te vloeken telkens als ik deze de hoek terug in moet duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Inderdaad ga ik er van uit dat hij een paar buisjes moet doen en geen fabrieksinstallatie aan moet leggen.
In het laatste geval verwacht je dan al wat ervaring. ;)
Ik geef je helemaal gelijk in het maken van een zaag- of slijpdingus als het er wat meer dan een paar zijn, maar geen afkortzaag aanbevelen of daar op ingaan. Dat staal is te dun en de spiraal hapt de zaag in, dat wordt een drama en nog gevaarlijk ook.
Er zijn simpele haakse slijptolhouders te koop waarmee je op een tafel met latje de buis kan draaien en de slijpschijf er recht in kan laten zakken.
<snip>
het is vrijdag .. ;)

ps ik heb een dergelijke set van china-shop x.y.z gehaald 10,- waarmee ik mijn slijptol in een "cirkelzaag" config kan stoppen .. met het oog op tegelwerk en andere kleine werkzaamheden waar slijptol beter is.
Die afkort ding tja heb ik liever iets wat ook de bovenfrees/cirkelzaag oid kan gebruiken erin
YouTube: rus met en redelijk ontwerp alleen de elektra oplossing hiervan vind ik "bedenkelijk"

Even afgezien merk afkortzaag dingus (dus 120/125mm even laten voor wat het is) ik had dus een afkort ding geleend en eigenaar kwam hem halen vandaag (iets met wind en schutingen ..bizar he net alsof we een storm gehad hebben recent :+ ) zat dus vol trots te vertellen over dat zijn zaagblad heeft dat alles zaagt

Nu je dat zo zegt over terugslag/happen vind ik dat ook wel grappig voor iemand die het gewend is .. is het een 2de natuur om niet vol dat zaagblad het hout in te drukken maar rustig de zaag laten zakken ..
Doet me denken van "vroeger" dat iemand dat zelfde wilde tonen en zoiets gewoon het metaal in ramde .. zaag stuk/motor stuk .. droevig persoon .. en hij vertelde nog ja maar "pa doet dat elke dag met deze zaag" achtig verhaal .

het is maar een annekdote, meer om even aan te stippen dat weten wat je doet soms net zo belangrijk is dat gemaks halve veel vergeten word en aangenomen word dat de aanhoorder/vrager dit ook bekend zou zijn.

Mijn hele punt/vraag van de combi/flipover zaagtaffel op basis van een slijptol is dat ik niet zozeer behoefte heb aan een ding wat "robuust" is (natuurlijk wel een + punt) maar meer iets waarmee je die met beleid en in alle rust nette zaagsnedes kan maken zonder te lopen Klootviolen met de tools die je hebt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 17:07
Voor wat simpel zaag werk zoek ik een cirkelzaag. Nu leek me deze parkside invalzaag wel prima :

https://www.lidl.nl/p/par...et-geleiderail/p100326474

Het cirkelblad heeft een diameter van 165 mm. Ik wil ook o.a. hardhout gaan zagen en ik wil dan wel een fatsoenlijk blad erbij kopen.

Nu staan er op de Lidl site ook wat cirkelzaag bladen, echter niet met 165 mm. Moet de diameter exact overeenkomen en moet ik dus ergens anders een zaagblad bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaffe
vortexnl1982 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:55:
Voor wat simpel zaag werk zoek ik een cirkelzaag. Nu leek me deze parkside invalzaag wel prima :

Het cirkelblad heeft een diameter van 165 mm. Ik wil ook o.a. hardhout gaan zagen en ik wil dan wel een fatsoenlijk blad erbij kopen.

Nu staan er op de Lidl site ook wat cirkelzaag bladen, echter niet met 165 mm. Moet de diameter exact overeenkomen en moet ik dus ergens anders een zaagblad bestellen?
Ik heb er 1 van ecotools op zitten. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 17:07
Kaffe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Ik heb er 1 van ecotools op zitten. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar, denk ik.
Even uitzoeken welk blad ik nodig heb ! Thanks voor de tip !

[ Voor 19% gewijzigd door vortexnl1982 op 25-02-2022 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nock372
Boudewijn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:46:
[...]
Echt heb je daar linkje van? Dan koop ik die alsnog ik zoek al lang een excuus om die te bestellen.
Ik zie morgen wat best werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfHGZAy8k5rG8iBAXYekhv4qy2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mbxU5nQQh0GNJ1xObUgRAz4.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deze 2 staanders gemaakt zodat ik de buizen er in kan leggen. En ook een milwaukee recipro zaag gehaald, en een tacker. Nu ben ik ook een beetje team milwaukee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vortexnl1982 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:55:

zou eerder kijken naar de zaagdiepte dan de diameter.. de geleiderail in "stukken" tja is 1 lange beter dan 3 korte ?

De dikte van het hout speelt ook mee denk ik, als je de diepte in kan stellen (kan vaak wel) kan je ook meerdere keren met elke keer iets dieper ..

Als je nu direct veel schroeiplekken ziet/vastlopers hebt lijkt me dat je te snel / te diep / te veel wil zagen .. en dan gaat je zaag denk ik ook sneller bot worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nock372 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:45:
[...]

Echt heb je daar linkje van? Dan koop ik die alsnog ik zoek al lang een excuus om die te bestellen.
Ik zie morgen wat best werkt.
De KS120 zaagt maximaal 120 mm in de speciale stand, zoals je zelf ook al gevonden had. Niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:39:

Nu je dat zo zegt over terugslag/happen vind ik dat ook wel grappig voor iemand die het gewend is .. is het een 2de natuur om niet vol dat zaagblad het hout in te drukken maar rustig de zaag laten zakken ..
Doet me denken van "vroeger" dat iemand dat zelfde wilde tonen en zoiets gewoon het metaal in ramde .. zaag stuk/motor stuk .. droevig persoon .. en hij vertelde nog ja maar "pa doet dat elke dag met deze zaag" achtig verhaal .

het is maar een annekdote, meer om even aan te stippen dat weten wat je doet soms net zo belangrijk is dat gemaks halve veel vergeten word en aangenomen word dat de aanhoorder/vrager dit ook bekend zou zijn.
Zeker. Ook al heb je een dure zaagmachine, als je die als lompe henkie in ergens in ramt kan het wellicht goed gaan, maar als je zaagresultaat dan alsnog k*t is ... tsja. Dan ben je te lomp geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vortexnl1982 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Even uitzoeken welk blad ik nodig heb ! Thanks voor de tip !
let op dat schulpen (met de vezels mee zagen) in hardhout zeer zwaar is voor de machine, ik zou dan een blad kiezen met niet te veel tanden. (soms hebben ze ook "speciale" schulpbladen)
Klote is als je ook wil afkorten dat je dan eigenlijk het verkeerde blad hebt en dus moet wisselen, maar met hardhout is allround vaak gewoon niet goed genoeg. E.e.a. is afhankelijk van de machine, en daar heb ik in dit geval geen ervaring mee, dus eigenlijk is mijn post vrij nutteloos :+

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 26-02-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 22:26

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

M'n no-name el cheapo schuurmachine is exit en ik zoek dus een vervanger. Liefst wat minder trillingen. Ik zit in het 18V Makita ecosysteem maar bedraad mag ook, want stofzuiger.

Moet nog wat stucwerk en afgemeerde gipsplaten glad schuren en verder wat verfwerk, lijsten, deuren. Doe ik wijs aan een Bosch GSS 160?

[ Voor 10% gewijzigd door deWit op 26-02-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:14
twain4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:14:
[...]

let op dat schulpen (met de vezels mee zagen) in hardhout zeer zwaar is voor de machine, ik zou dan een blad kiezen met niet te veel tanden. (soms hebben ze ook "speciale" schulpbladen)
Klote is als je ook wil afkorten dat je dan eigenlijk het verkeerde blad hebt en dus moet wisselen, maar met hardhout is allround vaak gewoon niet goed genoeg. E.e.a. is afhankelijk van de machine, en daar heb ik in dit geval geen ervaring mee, dus eigenlijk is mijn post vrij nutteloos :+
Als je het laatste zinnetje er weer af haalt heb je wel gelijk.. ;)

Voor schulpen moet je inderdaad een blad hebben dat ruimte genoeg heeft tussen de tanden voor afvoer van zaagsel, dus niet te veel tanden en soms ook een ander vorm. Dus schulp blad op de zaagtafel en dan afkort blad op de afkortzaag. Zit je altijd goed O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoeveel tanden je kan "draaien" is toch echt afhankelijk van de machine. en met name de power van de motor. niet al te dik en moeilijk hout is vaak met het standaard meegeleverde blad wel te doen, dat is bij circelzagen vaak min of meer een allround blad. (Eigenlijk nergens goed voor O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Meer tanden hebben wel degelijk het voordeel dat er minder belasting op de motor komt door de kleinere spaan afnamen. Of die in de praktijk volloopt met zaagsel of het überhaupt al aankan is een tweede.

Maar goed, zou eerst kijken of het met het huidige zaagblad lukt. Weet je gelijk of je een betere machine bij vrouwlief kan afdwingen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
Ik heb bladen met 72 tanden en bladen met maar 16 of 24 tanden op een tafelzaag met een 3-fase 4KW motor, hij ramt ze er allemaal doorheen als het moet. Maar met meer tanden heb je sneller brandplekken en heeft hij er duidelijk veel meer moeite mee en moet je de snelheid echt aanpassen. In de basis gebruik je voor plaat materiaal veel tanden en voor schulpen van echt hout bladen met minder tanden. Bij het schulpen ziet het zaagsel er vaak ook anders uit en heeft meer de neiging te “plakken” waardoor het minder goed los komt en dus sneller voor verstopping en brandplekken zorgt. Wel een beetje afhankelijk van de houtsoort natuurlijk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Himalaya schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:16:
Ik heb bladen met 72 tanden en bladen met maar 16 of 24 tanden op een tafelzaag met een 3-fase 4KW motor, hij ramt ze er allemaal doorheen als het moet. Maar met meer tanden heb je sneller brandplekken en heeft hij er duidelijk veel meer moeite mee en moet je de snelheid echt aanpassen. In de basis gebruik je voor plaat materiaal veel tanden en voor schulpen van echt hout bladen met minder tanden. Bij het schulpen ziet het zaagsel er vaak ook anders uit en heeft meer de neiging te “plakken” waardoor het minder goed los komt en dus sneller voor verstopping en brandplekken zorgt. Wel een beetje afhankelijk van de houtsoort natuurlijk.
ook mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:40
Passend veeltands zaagblad voor Metabo KS 55 FS voor houten plaatmateriaal?

Voor mijn nieuwe cirkelzaag zoek ik een passend zaagblad met veel tanden waarmee ik goed spaanplaat en ook hardboard kan zagen (ben met wat kasten bezig).
Het meegeleverde blad heeft hiervoor veel te weinig tanden.
Volgens de handleiding past er een zaagblad in van ø160xø20x1.4x2.2mm.
En volgens diezelfde handleiding is de maat 1.4 ook de max basiselementdikte van het zaagblad.

Nu heb ik wat problemen met het vinden van een passend zaagblad met veel tanden. Een mogelijke kandidaat is deze:
https://www.hornbach.nl/s...-48T/5707913/artikel.html
Maar die heeft een lijfdikte van 2.0mm en een tandbreedte van 2.8mm. Weet iemand hoe kritisch die maten zijn? Past zo'n blad zonder meer in mijn Metabo? Of weet iemand een betaalbaar alternatief?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Andrehj schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:28:
Passend veeltands zaagblad voor Metabo KS 55 FS voor houten plaatmateriaal?

Voor mijn nieuwe cirkelzaag zoek ik een passend zaagblad met veel tanden waarmee ik goed spaanplaat en ook hardboard kan zagen (ben met wat kasten bezig).
Het meegeleverde blad heeft hiervoor veel te weinig tanden.
Volgens de handleiding past er een zaagblad in van ø160xø20x1.4x2.2mm.
En volgens diezelfde handleiding is de maat 1.4 ook de max basiselementdikte van het zaagblad.

Nu heb ik wat problemen met het vinden van een passend zaagblad met veel tanden. Een mogelijke kandidaat is deze:
https://www.hornbach.nl/s...-48T/5707913/artikel.html
Maar die heeft een lijfdikte van 2.0mm en een tandbreedte van 2.8mm. Weet iemand hoe kritisch die maten zijn? Past zo'n blad zonder meer in mijn Metabo? Of weet iemand een betaalbaar alternatief?
Zou normaal gesproken niet zo’n probleem moeten zijn, echter…de handleiding heeft het inderdaad over maximale waarden. Hoeveel tanden heb je op je blad? Kom er nog een tegen met 24 tanden.

Overigens, als je toch een dikker blad gaat gebruiken en als je langs een lineaal met strip zaagt kun je daarna nooit meer naar een dunner blad. Je zaagt dan namelijk een dun randje van je strip af bij de eerste zaagsnede. En verder heb je natuurlijk iets meer zaagsel. (Al zal je dat zo te zien wel in kunnen stellen op een KS55, is geen invalzaag zie ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
twain4me schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Het is ook machine disipline en inrichting van je werkplek. ik heb zelde last van een snoer. en zowel komt dat doorgaans voort uit luiheid. Voor mij is het met name het gebrek aan stopcontacten en de afstanden tot de wel aanwezige stopcontacten dat ik vrij veel op accu heb. maar al die apparaten heb ik ook gewoon op 230 en eigenlijk alleen de decoup geeft weinig verschil met de 230 versie behoorlijke gebruikstijd, vrij veel kracht etc. slijptol, combihamer, circelzaag(je) zijn allemaal veel minder dan hun 230 broertjes. dus voor een groter klusje rol ik graag een snoertje uit.. kom je tijdjens je klusje een spijker tegen die er niet uit wil is een accu slijptol ineens wel extreem handig..
Ik ben best veel in de weer op m'n werk. Dat maakt haspels uitrollen voor mij persoonlijk onpraktisch. Maar dat verschilt natuurlijk per use case.

Vooral een multitool is zo'n apparaat dat ik dan overal en nergens gebruik. En vaak ook in allerlei houdingen, waardoor ik met het snoer liep te klooien. Los laten hangen, over m'n schouder en dan om willen draaien. Het was elke keer net niet. Dit had ik bij meer machines, wat maakt dat ik steeds meer op accu heb.

Festool heeft ook een speciale slangbeschermer voor de geleiderails. Waarschijnlijk omdat mensen vaker hebben dat slang en snoer blijven hangen. De slang is bij Festool stofzuigers naar mijn idee door de gladde slang zelfs minder een probleem dan een stug neopreen snoer. Vooral in dat randje waar je de koppelstrips steekt zat m'n snoer vaak vast. En dat gebeurde dan tijdens het zagen. Als je pech hebt trek je de zaag scheef en loopt hij vast in het hout.

Ik merk persoonlijk weinig verschil tussen een cirkel- of invalzaag met snoer of op accu. Met m'n 165mm Makita 18V schulp ik ook een vuren balk. En met m'n combihamer boor ik net zo makkelijk gaten in beton. Tegenwoordig is het verschil tussen snoer en accu naar mijn idee miniem. M'n zaagtafel en afkortzaag hebben overigens nog wel een snoer, omdat ze vaak op een vaste plek staan.

Het enige echte nadeel voor mij is dat een accu leeg kan. Maar met 7 accu's haal ik makkelijk het einde van de week. En dan nog best vaak zonder te laden.

Maar ik snap ook dat het per persoon verschilt hoeveel je met snoer of met accu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:13
Ik heb een gasloze mig lasser ooit gekregen en wil daar binnenkort eens 0,8mm plaatstaal mee lassen. Uiteraard 0 ervaring, maar ga eerst proef lassen op wat onderdelen van de autosloop.

Alleen kan ik nergens een handleiding vinden van de ondo mig 160 turbo, want ik weet niet wat de verschillende modus inhouden. Enkel de aanvoersnelheid van de lasdraad en uit/aan schakelaar zegt mij wat. :P

Iemand die weet wat de resterende knoppen inhouden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR9OsZsCOKvx5IHKBVdcFQ-PIP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYynjDiyQOpFyujxx8oaRd4U.jpg?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 20:48
Hari-Bo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:12:
Ik heb een gasloze mig lasser ooit gekregen en wil daar binnenkort eens 0,8mm plaatstaal mee lassen. Uiteraard 0 ervaring, maar ga eerst proef lassen op wat onderdelen van de autosloop.

Alleen kan ik nergens een handleiding vinden van de ondo mig 160 turbo, want ik weet niet wat de verschillende modus inhouden. Enkel de aanvoersnelheid van de lasdraad en uit/aan schakelaar zegt mij wat. :P

[Afbeelding]
ik denk dat de beschrijving van dit apparaat wel aardig in de buurt komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:13
Thanks vandaag eens doornemen :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:53
deWit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:36:
M'n no-name el cheapo schuurmachine is exit en ik zoek dus een vervanger. Liefst wat minder trillingen. Ik zit in het 18V Makita ecosysteem maar bedraad mag ook, want stofzuiger.

Moet nog wat stucwerk en afgemeerde gipsplaten glad schuren en verder wat verfwerk, lijsten, deuren. Doe ik wijs aan een Bosch GSS 160?
Kijk op Amazon, in de aanbieding tot vandaag geloof ik :)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 27-02-2022 10:36 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje

Dat zijn lasstanden, hoe dikker het materiaal dat je wil lassen hoe meer stroom en draadsnelheid je wil hebben/nodig hebt.
In dikker materiaal wil je dieper inbranden voor een goede las, en heb je ook meer materiaal nodig om die las te maken.

Er zijn dus zes lasstanden 1+min, 1+max, 2+min, 2+max, 3+min, 3+max, waarbij stand 2 of 3 alleen werken als de 1 schakelaar in A positie staat.
Beetje globaal:
Je kan dun materiaal lassen op stand 1, ca 30A, met lage draadsnelheid continu (100%)
Je kan medium materiaal lassen op stand 2, ca 90A, met medium draadsnelheid ca 18 minuten per uur (30%) daarna slaat hij thermisch af vanwege de hitte.
Je kan dik materiaal lassen op stand 3+max, ca 160A, met hoge draadsnelheid ca 9 minuten per uur (15%) daarna slaat hij thermisch af vanwege de hitte.

Het kan best zijn dat bij hoge snelheden en stroom hij eerder afslaat dan na 18 of 9 minuten, en dan weer werkt na afkoelen. De totale lastijd per uur zal dat aantal minuten moeten zijn.
Bij 90A zou dus ook prima 1 minuut lassen en 2,3 minuut afkoelen, of bij 160A 1 minuut lassen en 5,6 minuut afkoelen zich voor kunnen doen.

Maar wat je wil, dun materiaal lassen, moet kunnen zonder frustratie. :)
Waarschijnlijk is de frustratie bij dikker materiaal zo groot, vanwege continu uitval/afkoelen, dat hij daarom weggegeven is. Dat kan je even navragen maar kom je waarschijnlijk heel snel achter. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

[Afbeelding]
Ik geef als basis tip mee aan beginnende lassers. Mocht het lassen niet consistent gaan. Verlaag dan je snelheid van bewegen. In bijna alle gevallen ga je “te snel”. Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Na jaren getwijfeld te hebben, heb ik eerder deze week toch maar 'ns de knoop doorgehakt om een maand op water en brood te leven en een welbekend groen schuurmonster aan te schaffen, de Rotex 150. Na het uithuilen even uitgetest op het tuinhuis, en ik moet zeggen... WAUW _/-\o_

Wat een afname heeft dat ding. Zelfs bij 't uit de doos halen schrok ik al van het gewicht. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit is echt een bruut monster. Weinig geschikt om met een katerkop te staan schuren, dus ik ben niet heel ver geraakt, maar dit stukje ging in ieder geval HEEL erg vlot in vergelijking met een standaard excentrische machine...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z-Nx-NWhYLO_OjhimD8fh6IYd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mClGFRLSePw1yILDZhkyWcfM.jpg?f=fotoalbum_large

Was begonnen met korrel 40, maar dat gaf toch wat te diepe krassen, dus snel overschakeld op 80.
Schuren en ik zijn niet zo'n goede vrienden, dus het is misschien een beetje ironisch om dan een Festool Rotex en Delta (had ik al eerder) te hebben als mijn duurste apparaten :+ Maar ik denk dat ik door de tijdsbesparing nu toch met iets meer plezier ga schuren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welkom bij de groene club d:)b

Ik zou op dat soort hout zelfs nog fijnere korrel adviseren. Je schuurt met een rotex zo een kuil.

Kijk ook ff naar de harde schuurschijf, voor vlak materiaal werkt die lekkerder. Als je hem binnen gebruikt doe dat dan aub met een stofzuiger, je schrikt als je de straal schuurstof ziet die uit de 'uitlaat' komt :X

Ik zit nu toevallig met een bak koffie uit te puffen na een half uur boven mijn macht schuren met de rotex150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Slonzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:39:
Na jaren getwijfeld te hebben, heb ik eerder deze week toch maar 'ns de knoop doorgehakt om een maand op water en brood te leven en een welbekend groen schuurmonster aan te schaffen, de Rotex 150. Na het uithuilen even uitgetest op het tuinhuis, en ik moet zeggen... WAUW _/-\o_

Wat een afname heeft dat ding. Zelfs bij 't uit de doos halen schrok ik al van het gewicht. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit is echt een bruut monster. Weinig geschikt om met een katerkop te staan schuren, dus ik ben niet heel ver geraakt, maar dit stukje ging in ieder geval HEEL erg vlot in vergelijking met een standaard excentrische machine...

[Afbeelding]

Was begonnen met korrel 40, maar dat gaf toch wat te diepe krassen, dus snel overschakeld op 80.
Schuren en ik zijn niet zo'n goede vrienden, dus het is misschien een beetje ironisch om dan een Festool Rotex en Delta (had ik al eerder) te hebben als mijn duurste apparaten :+ Maar ik denk dat ik door de tijdsbesparing nu toch met iets meer plezier ga schuren *O*
Waarom schuur je dat tuinhuisje überhaupt op als ik vragen mag?
Bedoel, dat grijze komt met de jaren en is een eigenschap van het spul, olus het is geïmpregneerd dus echt schilderen wegens bescherming is ook niet nodig. Tenzij je hem in harlekeinkleuren wilt hebben ofzo :? :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt mensen die hem graag in de beits of zelfs verf zetten. Zo blank lijkt dat hout me wel kwetsbaar.

offtopic:
wel goed excuus om een rotex te scoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:57:
Welkom bij de groene club d:)b

Ik zou op dat soort hout zelfs nog fijnere korrel adviseren. Je schuurt met een rotex zo een kuil.

Kijk ook ff naar de harde schuurschijf, voor vlak materiaal werkt die lekkerder. Als je hem binnen gebruikt doe dat dan aub met een stofzuiger, je schrikt als je de straal schuurstof ziet die uit de 'uitlaat' komt :X

Ik zit nu toevallig met een bak koffie uit te puffen na een half uur boven mijn macht schuren met de rotex150.
80 gaat prima hoor, het is niet super erg moest er een klein kuiltje komen, het is 'maar' een tuinhuis, geen meubelstuk waar je met je neus op zit :) De harde schuurschijf heb ik al liggen, die had ik er meteen bij besteld, bedankt voor de tip (y)

Ik twijfel zelfs om 'm buiten zelfs met stofzuiger te gebruiken, de stofwolk die er af komt is achterlijk. Heb nog een hele avond houtstof uit m'n ogen gewreven. En ja, met mijn 'kantoorhandjes' is het inderdaad ook een beetje worstelen met de machine, maar ach, is goed voor de conditie en je krijgt er wat armspieren van :+
The Eagle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:46:
Waarom schuur je dat tuinhuisje überhaupt op als ik vragen mag?
Bedoel, dat grijze komt met de jaren en is een eigenschap van het spul, olus het is geïmpregneerd dus echt schilderen wegens bescherming is ook niet nodig. Tenzij je hem in harlekeinkleuren wilt hebben ofzo :? :+
Grijs vind ik minder erg, maar er lijkt een soort aanslag op te komen die de hele boel begint over te nemen.
Heb er in het tuinen topic over gepost :) Het is oorspronkelijk ook met iets behandeld, zie bvb. de foto waar je de binnenkant van de deur kan zien.
Boudewijn schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:49:
offtopic:
wel goed excuus om een rotex te scoren
Ssssst O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 27-02-2022 16:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Nadat ik eerder hier mijn verbazing geuit had dat ik het gek vond dat Makita niet standaard een wandhouder meelevert met hun DCL182 stofzuiger en ik de tip kreeg om er één te printen is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvaHjNegE3az_x7TZNKmY5xvbCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRPLPhr3v0BukWtFfNU1hOGs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya6v5uRhshmSPuacF11SUrp2l5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXELNlOje1Q8tsxX0XDJyzpy.jpg?f=user_large

Gelukkig heeft een vriend een 3D printer, vandaar ook die kleur; was wat er toevallig op dat moment in de printer zat aan filament. ;)
Zwart had ik wat mooier gevonden maar ik ben sowieso blij dat hij het kon printen en het hangt toch uit het zicht.
Materiaal is PETG en dit is het model wat gebruikt is: https://www.thingiverse.com/thing:4826188 (en dan de ‘normal’ variant want de muur was vlak genoeg)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 27-02-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Weten jullie een "invalzaag" naar zaagtafel conversie kit ? (kant en klaar dus ?)

iets wat ik bv in mijn workmate kan klemmen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vliegvlug schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:08:
Nadat ik eerder hier mijn verbazing geuit had dat ik het gek vond dat Makita niet standaard een wandhouder meelevert met hun DCL182 stofzuiger en ik de tip kreeg om één te printen is dit het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukkig heeft een vriend een 3D printer, vandaar ook die kleur; was wat er toevallig op dat moment in de printer zat aan filament. ;)
Zwart had ik wat mooier gevonden maar ik ben sowieso blij dat hij het kon printen en het hangt toch uit het zicht.
Materiaal is PETG en dit is het model wat gebruikt is: https://www.thingiverse.com/thing:4826188 (en dan de ‘normal’ variant want de muur was vlak genoeg)
had er een plaatje achter gedaan en een stang/bezem houder oid erbij geschroeft en de accu los oid (ligt aan het gebruik natuurlijk) maar dat is mijn 2 cents ;)

ps zwart spuiten is ook een optie, als je de lijnen minder zichtbaar wilt hebben ff een plastic bak op zijn kop paar satestokjes oid om hem omhoog te houden en op een schaaltje beetje aceton (damp) voordat je spuit ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 27-02-2022 17:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:36:
[...]

had er een plaatje achter gedaan en een stang/bezem houder oid erbij geschroeft en de accu los oid (ligt aan het gebruik natuurlijk) maar dat is mijn 2 cents ;)
Is me niet duidelijk wat je met een “plaatje” bedoelt eigenlijk.

En zo’n klem voor de stang kwam ik ook al tegen bij thingiverse maar leek me juist niet handig. Het draagt geen gewicht en voorkomt enkel zijwaarts bewegen van de stang wat al geen issue is. En zo’n ding maakt het lastiger de stofzuiger uit de houder te halen aangezien je die er recht naar boven uit tilt en niet horizontaal. Dan moet je dus eerst de stanghouder los maken voor je de stofzuiger eruit kan halen en dat is weer een extra handeling.

Met de accu erin is de stofzuiger gelijk gebruiksklaar wat ik wel zo handig vind. :)

En de kleur is voor zo uit het zicht wel prima, vind het wat teveel moeite om ‘m zwart te spuiten. ;)
Dat aceton lost het kunststof zeker een beetje op, dat het gladder wordt?

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 27-02-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:10:
Weten jullie een "invalzaag" naar zaagtafel conversie kit ? (kant en klaar dus ?)

Zoiets?

https://www.aliexpress.co...8148356.20.43666581PuyoLh

Edit: Nee dus, dit is om van een cirkelzaag een invalzaag te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 28-02-2022 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:36
vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:10:

Festool heeft zo’n systeem voor hun eigen invalzaag. Bedoel je zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://s1.manualzz.com/store/data/013525648_1-d3870d012b21959534bbaaccf72399e9-360x466.png

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Iemand ervaring met vochtmeters?

Ik zie dat er zijn met een bol en twee prikkers? Twee prikkers lijken me dan beter, maar laat dat dan altijd twee gaatjes achter? Lijkt me niet ideaal op verplaatsing.

Voorlopig is het enkel om thuis te bekijken of er vocht in een muur zit, maar we bekijken op dit moment veel huizen dus wel handig om mee te nemen.

Ik herinner me ergens eens een model van op aliexpress maar vind het nergens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Slonzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:39:
Haha, ik post hier zelden (lurk meestal meer) maar hier moet ik even op reageren. Ben zelf 3 jaar geleden verhuisd, er moest veel gebeuren, en ik heb ook een rotex gekocht (de 90). Zelden zo blij geweest met een aankoop. Ik had daarvoor ook een bandschuurmachine, een gewone schuurmachine en een schuurmuis, en volgens mij zijn die al 3 jaar lang hun doos niet uit geweest...

Tip: soms willen de granulat schuurschijven per 50 of 100 wel eens in de aanbieding zijn bij de grotere online ketens. Gelijk een aantal inslaan dan :*)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@big bang jup zoiets denk ik (naam/link mist ?) & @Boudewijn zelf kwam ik uit op de YouTube: Machinetafel MASTER cut 1500 - 4 in 1 functie en staat in bestelling. Dit aangezien het ook aan mijn wens voldoet om het "compact" te behouden ..

Wellicht dat ik wat mods erop kan/moet uitvoeren om het meer festool MFT achtig te maken .. maar dat is latere zorg ..

en ja ik ben me bewust dat ik voor het opzetten van de zaag/frees (decoupeer verwacht ik niet of zeer zeer zelden) dat ik een uur bezig ben voor het opzetten voor enkele zaag handelingen maar een kleine of losse zaagtafel vind ik te duur / onhandig op dit moment .. maar gezien de werkzaamheden die ik verwacht te gaan doen .

ps ik heb ook een conversie kit om een slijptol tot inval zaag zoiets als zoals boudewijn poste waarmee ik het op dit ding kan mounten . voor tegelwerk .. alleen dit zal dan geen nat iets zijn .. hmmm ?

meest "bang" ben ik voor veiligheid .. ik hoop dat het robuust genoeg is .

gelijk ook een rolbok en vikingarm(en) besteld ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou voor een tafelzaag sowieso een beschermkap regelen als ik jou was qua veiligheid. Die zit niet standaard bij je invalzaag.

Ik zou persoonlijk 140€ voor AliExpress stevig vinden als bovenstaande oplossing voldaan zou hebben. Het blijft natuurlijk allemaal chinesium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:22:
@big bang jup zoiets denk ik (naam/link mist ?) & @Boudewijn zelf kwam ik uit op de YouTube: Machinetafel MASTER cut 1500 - 4 in 1 functie en staat in bestelling. Dit aangezien het ook aan mijn wens voldoet om het "compact" te behouden ..

Wellicht dat ik wat mods erop kan/moet uitvoeren om het meer festool MFT achtig te maken .. maar dat is latere zorg ..
Ik neem aan via Amazon voor 200? De freesaanslag moet je er los bijkopen overal.

Een zaagkap zit er bij. (bij mijn twee zaagtafels zijn ze er af want onhandig, zelfs het spouwmes ontbreekt daarbij :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 22:26

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Martinusz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Kijk op Amazon, in de aanbieding tot vandaag geloof ik :)
Thanks, maar gelijk besteld. Voor dat geld kan het niet tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Ik neem aan via Amazon voor 200? De freesaanslag moet je er los bijkopen overal.

Een zaagkap zit er bij. (bij mijn twee zaagtafels zijn ze er af want onhandig, zelfs het spouwmes ontbreekt daarbij :+ )
jup die .. de frees aanslag heb ik (nog) niet voor gekozen .. iets met WAF en prijzige uitgave.:+

De kap bedoelde ik niet direct meer de "stevigheid" en veiligheid in het algemeen .. lees "robuust" en dat alles goed vast zit .. om je elektrische tools in de "aan" stand te houden zit er een speciale clip bij die er voor moet zorgen dat je zaag/frees aan blijft staan zodat je hem via de aan/uitknop kan bedienen .. alhoewel ik denk dat ik die schakelaar ga modden . (tegelijkertijd bv de stofzuiger erbij activeren)

btw als je een link C&P doe van " https://" tot en zonder eerste "?" de rest = "tracking/affiliate meuk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
deWit schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Thanks, maar gelijk besteld. Voor dat geld kan het niet tegenvallen.
Ik heb geen vergelijk met duur(der) materiaal, maar ik kwam van een Ferm schuurmachine af, dan is het wel een wereld van verschil ;) met name geen gevoelloze hand meer na 5 minuten :) Moet alleen nog ff kijken naar schuurpapier, zit maar 1 velletje bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28
Kaffe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:05:
Iemand ervaring met vochtmeters?

Ik zie dat er zijn met een bol en twee prikkers? Twee prikkers lijken me dan beter, maar laat dat dan altijd twee gaatjes achter? Lijkt me niet ideaal op verplaatsing.

Voorlopig is het enkel om thuis te bekijken of er vocht in een muur zit, maar we bekijken op dit moment veel huizen dus wel handig om mee te nemen.

Ik herinner me ergens eens een model van op aliexpress maar vind het nergens terug.
voor muren is met die pinnen inderdaad niet echt perfect, laat gaten achter. Ik heb zelf de Klein Tools ET140. Die heeft een vlak plaatje achter op wat je ergens (zoals een muur) tegen aan zet en dan meet hij. Instellingen voor verschillende oppervlakken. Heb hem voor dezelfde gebruiksvoorbeelden die je schetst in gebruik. Euro of 50 bij Conrad heb ik er ooit voor moeten neertellen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:35

Tjark

DON'T PANIC

Nou, als je de reviews op Hornbach mag geloven, houdt 't niet echt over met dat ding. Ze klagen allemaal over stabiliteit, en jij maakt je zorgen over veiligheid... https://www.hornbach.nl/s...1500/8852371/artikel.html

[ Voor 6% gewijzigd door Tjark op 28-02-2022 11:10 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tjark schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Nou, als je de reviews op Hornbach mag geloven, houdt 't niet echt over met dat ding. Ze klagen allemaal over stabiliteit, en jij maakt je zorgen over veiligheid... https://www.hornbach.nl/s...1500/8852371/artikel.html
ik heb heel lang gewacht (te lang) met het vervangen van een ge-erfde workmate naar een nieuwe en ik heb spijt dat ik de oude onderdelen niet over heb gezet (te vroeg weggegooid) .. het aandraai mechanisme is op de recentere modellen echt bagger.

Hij komt over een paar dagen in huis, dan mag ik hem in elkaar knutselen,
op dit moment zal er vooral geperst/zacht hout op bewerkt worden ..

niet voor niks dat "mods/hacks" nog op uitgevoerd gaan worden .. ik verwacht niet de wereld van het ding.. maar voor mij is de multifunctionele opzet & opbergen handig(er) dan de parkside zaagtafel 150,- die lastiger op te ruimen is. die moet ik namelijk demonteren voordat ik hem in de schuur zet. en de frees/decoupeer kan ik er niet mee gebruiken

de stabiliteit / stevigheid van het geheel zal wellicht stap 1 zijn.
waarna een 2de t-slot/sleuf voor een zaagslee oid snel zal volgen.. moet alleen even kijken hoe/wat en waar de upgrades ga tackelen ..en waar deze onderdelen het simpelst(goedkoop) te halen zijn ..

o ja voor de decoupeer dinges ga ik wel een boven-arm maken waarbij het zaagblad tussen 2 kogellagers gefixeerd kan worden zodat het blad niet verbuigt als je het werkstuk er iets te veel tegenaan drukt

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 28-02-2022 14:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Martinusz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb geen vergelijk met duur(der) materiaal, maar ik kwam van een Ferm schuurmachine af, dan is het wel een wereld van verschil ;) met name geen gevoelloze hand meer na 5 minuten :) Moet alleen nog ff kijken naar schuurpapier, zit maar 1 velletje bij.
Dat is idd wel pauper, bij zo'n dure machine. Kijk ff bij rubart.de, dat scheelt veel.

Ik heb best veel granat schuurpapier voor lak, en wat rubin voor hout. Allemaal nietgoedkoop maar het werkt zo enorm lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-06 23:44
Martinusz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Hoor goede over 3m cubitron mesh.
Goedkoop en erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Boudewijn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Dat is idd wel pauper, bij zo'n dure machine. Kijk ff bij rubart.de, dat scheelt veel.

Ik heb best veel granat schuurpapier voor lak, en wat rubin voor hout. Allemaal nietgoedkoop maar het werkt zo enorm lekker ;)
Aardappel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Hoor goede over 3m cubitron mesh.
Goedkoop en erg goed.
Dank voor de tips, net reeds besteld via Amazon (moest daar nog meer hebben) voor ook aanbiedingsprijzen, geen 50 stuks, maar zoveel heb ik er ook niet nodig voorlopig :)

Iemand nog tips waar goedkoop "schuim" te verkrijgen is om zelf iets van een inlay te maken in een L-boxx? Ik vind de reeds op maat schuim voor 25,- per stuk een beetje te gortig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:38

en ja ik ben me bewust dat ik voor het opzetten van de zaag/frees (decoupeer verwacht ik niet of zeer zeer zelden) dat ik een uur bezig ben voor het opzetten voor enkele zaag handelingen maar een kleine of losse zaagtafel vind ik te duur / onhandig op dit moment .. maar gezien de werkzaamheden die ik verwacht te gaan doen .

ps ik heb ook een conversie kit om een slijptol tot inval zaag zoiets als zoals boudewijn poste waarmee ik het op dit ding kan mounten . voor tegelwerk .. alleen dit zal dan geen nat iets zijn .. hmmm ?

meest "bang" ben ik voor veiligheid .. ik hoop dat het robuust genoeg is .

gelijk ook een rolbok en vikingarm(en) besteld ..
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat het weten.
Ze zijn in elk geval wel eerlijk over de precisie met zagen. Die plinten gezaagd op 45 graden sluiten echt niet lekker aan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oudehengel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat het weten.
Ze zijn in elk geval wel eerlijk over de precisie met zagen. Die plinten gezaagd op 45 graden sluiten echt niet lekker aan. 8)7
Zal wel een review hier posten

vooraf ga ik er al in met het idee dat ik werkstukken niet met al te veel kracht tegen de zaag/frees kop aan moet duwen .. beter te langzaam dan te snel ..

Om het zowel haaks op de assen te krijgen maak ik me geen illussie over .. dan zijn de hulpstukjes wat minder relevant ;)

Wat ik echter denk (lees ik hoop ) dat mijn pattfield PE 1200 TS enigsinds "universeel" is ..
https://www.hornbach.ch/s...0-TS/5809822/artikel.html ding is nu niet meer verkrijgbaar,

voordeel is wel dat ik hem bv op dit moment in mijn geleide rail vast kan klemmen, dat zou wel prettig zijn als dat bij dat wolfcraft ding ook zou kunnen (ijdele hoop vermoed ik)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

The Eagle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:01:
Eens een vraag over een heel ander stuk gereedschap: iemand goede ervaringen met een endoscoop? Heb een wc die niet goed afloopt en wil eens kijken of ik iets zie. Maar zie door de bomen het bos niet meer, en wil er eigenlijk ook niet teveel aan uitgeven.
Ben ook wat aan het rondsnuffelen.
Heeft iemand ervaring met deze Technosmart? Nu in de aanbieding, ondersteuning voor diverse platforms.
https://massakassa.com/products/endoscoop-camera-met-wifi
Het hoeft geen top product te zijn, maar om nu 3 tientjes weg te gooien is ook jammer.
Kon geen reviews vinden tot nu toe, maar winkels als Bol (nu niet meer) en zo hebben hem ook verkocht, bestaat blijkbaar al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:57:
[...]
Ben ook wat aan het rondsnuffelen.
Heeft iemand ervaring met deze Technosmart? Nu in de aanbieding, ondersteuning voor diverse platforms.
https://massakassa.com/products/endoscoop-camera-met-wifi
Het hoeft geen top product te zijn, maar om nu 3 tientjes weg te gooien is ook jammer.
Kon geen reviews vinden tot nu toe, maar winkels als Bol (nu niet meer) en zo hebben hem ook verkocht, bestaat blijkbaar al een paar jaar.
Ik heb iets dat hier op lijkt van Aliexpress voor een euro of 5, maar dan zonder WIFI module. Deze sluit je rechtstreeks aan met USB (telefoon of PC).

De kwaliteit is bedenkelijk, maar in sommige gevallen is het wel nuttig. Zonder reviews is niet te zeggen of die jij linkt beter is of niet, maar het zou me verbazen als het ding beter is dan een simpele van Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:27
Ik ben voornemens een Makita cirkelzaag op LXT te kopen. Nu lees ik dat bepaalde modellen zoals de SDD610 geschikt zijn voor linkshandigen. Maar ik kan nergens uit opmaken waarom het ene model daar wel geschikt voor zou zijn en het andere model niet. Ook uit de foto's kan ik dat niet opmaken. Iemand enig idee? De puzzel naar het juiste model voor mij (als linkshandige) is wel pittige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ze zijn gespiegeld
https://www.makita.nl/art...-v-cirkelzaag-165-mm.html
Vs
https://www.makita.nl/art...8-v-cirkelzaag-165mm.html

Want als je hem, als linkshandige, normaal vast houdt, heb je het handvat bij je en het zaagblad van je af. Ook de "uitlaat" staat dan van je af.

Rechtshandig heb je dus het zaagblad naar je toe en zit je onder de bende na het zagen, of je hebt de hele tijd ruzie met de stofzuigerslang.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 01-03-2022 11:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@SH007 Tnx.
Vond op YouTube hem toch terug
YouTube: YouTube
Erg mager tav de moeite om hem bijv in een spouw te testen oid.
Er is nog een ander type:
YouTube: Depstech WF010 Wifi Endoscope Review (Borescope! Inspection camera) ...
Aan het eind wat inside opnames.
Ik kijk op YT toch nog ff verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
teacher schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:07:
Ze zijn gespiegeld
https://www.makita.nl/art...-v-cirkelzaag-165-mm.html
Vs
https://www.makita.nl/art...8-v-cirkelzaag-165mm.html

Want als je hem, als linkshandige, normaal vast houdt, heb je het handvat bij je en het zaagblad van je af. Ook de "uitlaat" staat dan van je af.

Rechtshandig heb je dus het zaagblad naar je toe en zit je onder de bende na het zagen, of je hebt de hele tijd ruzie met de stofzuigerslang.
Verrek ja, wat dom zeg. Kwartje is eindelijk gevallen, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Verrek ja, wat dom zeg. Kwartje is eindelijk gevallen, thx.
:+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
@wolterious @teacher En toch is een DHS680 enorm fijn in gebruik omdat je als rechtshandige perfect het zaagblad ziet.

Ik gebruik hem alleen buiten, dus dat ik onder de zooi zit boeit mij niet zoveel :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:51:
De puzzel naar het juiste model voor mij (als linkshandige) is wel pittige.
Voor een cirkelzaag boeit dat toch niet zo heel erg?
Ik ben ook linkshandig, maar ben nog geen enkele cirkelzaag tegengekomen die ik niet kon bedienen...
Ook al ben je niet perfect rechtshandig, moet het zelfs nog met rechts lukken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
KillaZ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:18:
@wolterious @teacher En toch is een DHS680 enorm fijn in gebruik omdat je als rechtshandige perfect het zaagblad ziet.

Ik gebruik hem alleen buiten, dus dat ik onder de zooi zit boeit mij niet zoveel :+
Waarschijnlijk zal ik hem ook alleen buiten gebruiken. Ik ben linkshandig, dus deze DHS680 lijkt me voor mij de beste koop. Dan moet ik het wel zonder geleiderail doen, maar dat zal vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Slonzo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Voor een cirkelzaag boeit dat toch niet zo heel erg?
Ik ben ook linkshandig, maar ben nog geen enkele cirkelzaag tegengekomen die ik niet kon bedienen...
Ook al ben je niet perfect rechtshandig, moet het zelfs nog met rechts lukken, toch?
Dat klopt, maar als ik dan toch een nieuwe koop, dan ook maar direct voor linkshandig, dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:11:
Dat klopt, maar als ik dan toch een nieuwe koop, dan ook maar direct voor linkshandig, dacht ik
Zoals @KillaZ ook al aangaf, sommigen vinden een linkshandige versie als rechtshandige juist heel fijn. Dan zit het blad aan jouw kant van de machine, en kijk je dus direct op het zaagblad. Hoef je niet over de cirkelzaag heen te leunen om te zien of je netjes het lijntje blijft volgen. Dus wat dat aangaat zou je missschien dus plezieriger werken met een rechtshandige cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

KillaZ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:18:

Ik vind de 'linkshandige' versie ook handiger in het gebruik. Zowel omdat je het blad ziet, als dat je hem voor plaatmateriaal makkelijker met adapter+geleiderails kan gebruiken.

Als je met de 'linkshandige' versie plaatmateriaal zaagt terwijl je op een werkbank werkt, kan je makkelijker met rechts de zaag vasthouden en voortduren, aangezien je dan van rechts naar links werkt.

Hier geef ik een iets uitgebreidere uitleg waarom ik de linkshandige versie fijner vind.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dragonhaertt schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Ik vind de 'linkshandige' versie ook handiger in het gebruik. Zowel omdat je het blad ziet, als dat je hem voor plaatmateriaal makkelijker met adapter+geleiderails kan gebruiken.

Als je met de 'linkshandige' versie plaatmateriaal zaagt terwijl je op een werkbank werkt, kan je makkelijker met rechts de zaag vasthouden en voortduren, aangezien je dan van rechts naar links werkt.

Hier geef ik een iets uitgebreidere uitleg waarom ik de linkshandige versie fijner vind.
Ik heb vorige week voor het eerst een invalzaag gebruikt met geleider, en ik stond dus precies zo als plaatje 1, super onhandig eigenlijk ja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Hangt echt van jezelf af, ik denk ook eigenlijk niet dat er speciaal een circelzaag is voor linkshandige. Ik heb ze ook gewoon beide hier en ben echt niet de ene dag linkshandig en de andere dag rechtshandig.

Het is denk ik ook het probleem van gereedschap online (of dozenschuiver)kopen, ga naar een goede winkel, probeer het uit en vraag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk zal ik hem ook alleen buiten gebruiken. Ik ben linkshandig, dus deze DHS680 lijkt me voor mij de beste koop. Dan moet ik het wel zonder geleiderail doen, maar dat zal vast lukken.
Hoe zaag je goed recht zonder geleider? ik heb zelfs met geleider moeite om op de milimeter nauwkeurig te zagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

GeleFles schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Hoe zaag je goed recht zonder geleider? ik heb zelfs met geleider moeite om op de milimeter nauwkeurig te zagen...
wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Met de 196953-0 kan je deze zaag gewoon op de rails gebruiken.
Is soms wat lastig om hem precies in lijn te krijgen (anders zaagt hij stroef), en als je de adapter losmaakt is de inzaagstrip niet meer 100% nauwkeurig, maar het werkt wel!

In mijn geval een perfecte tussenweg tussen invalzaag en cirkelzaag. Ik gebruik hem al een paar jaar met rails en dat is prima te doen.
Binnenkort wil ik graag óók een invalzaag, maar deze doe ik niet weg!

[ Voor 52% gewijzigd door dragonhaertt op 01-03-2022 15:55 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
Je kan toch gewoon een latje klemmen als geleider? Altijd recht?
Of mis ik nu iets....
Pagina: 1 ... 91 ... 252 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).