Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Met een echte geleider zie je neem ik aan veel beter waar je precies gaat zagen doordat je de rand van de splinterstrip gecalibreerd hebt op de rand van het zaagblad (iig na het inzagen van je stripdragonhaertt schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:32:
[...]
Ja dat kan, als je dat latje ergens aan vast kan klemmen.
Het is met een rails wel een stuk sneller, je hoeft niet de offset af te tekenen en geen kans om van de lat af te driften.
Beide werkt, maar met rails is gewoon gemakkelijker. Ik gebruik dus vaak een rails (ook omdat ik die dan direct aan mijn werkstuk kan klemmen dmv railsklemmen) om dezelfde reden dat ik een cirkelzaag pak ipv een handzaag. Beide kan maar één is gewoon sneller/makkelijker/nauwkeuriger.
En normaalgesproken is een rail recht, terwijl ik die aanname niet zou durven doen van de meeste latten die ik heb gekocht.Boudewijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:35:
Met een echte geleider zie je neem ik aan veel beter waar je precies gaat zagen doordat je de rand van de splinterstrip gecalibreerd hebt op de rand van het zaagblad (iig na het inzagen van je strip). Dat lijkt mij enorme meerwaarde hebben.
Dat is ook wel handig ja . Die aanname zou ik niet durven doen, sterker nog ... ik houd regelmatig latjes langs mijn geleiders om te kijken hoe krom te zijnhenkie196 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:36:
[...]
En normaalgesproken is een rail recht, terwijl ik die aanname niet zou durven doen van de meeste latten die ik heb gekocht.
ik heb een depstech van ali, met usb-c kabel in de telefoon. dat werkt maar had liever een draadloze gehad, floepte er steeds uit... heb er een 2x haaks-om adapter bijgekocht en dat werkt dan wel wat beter, of een soepele usb-c ertussen maar het blijft behelpenroute99 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:13:
@SH007 Tnx.
Vond op YouTube hem toch terug
YouTube: YouTube
Erg mager tav de moeite om hem bijv in een spouw te testen oid.
Er is nog een ander type:
YouTube: Depstech WF010 Wifi Endoscope Review (Borescope! Inspection camera) ...
Aan het eind wat inside opnames.
Ik kijk op YT toch nog ff verder.
https://www.amazon.nl/s?k...ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_8
Wat jammer dat het meeste van die YT filmpjes niks anders dan van het unboxing type zijn....
Heb geen haast maar wel fijn als het geen maanden duurt...
Deze heeft een bereik van 3-38 cm om scherp te stellen:
https://depstech.com/coll...ucts/wifi-endoscope-wf025
via Amazon NL 45 euro te doen. Wil eerst nog meer er van zien.
Edit: een vergelijk voor wat het waard is...
https://www.computerbild....ich/endoskop-kamera-test/
De andere ca 8 mm dikke camera heeft een minimum van 7 cm (2.7 inch)nodig om scherp te zijn. Dat is in nauwe ruimtes ruim 2x zoveel dan de WF025 met 1.18 inch/ca 3 cm.
Dan heb je ook meer aan het licht... ook al zijn het vast gericht LED licht, bij grotere afstand heb je altijd minder licht... 1/r2 (kwadraat) blijft over op afstand r vanaf de bron... voor een isotrope straler... maar dat is die LED vast niet... er zal wat minder licht verlies zijn dus.
https://www.allaboutcircu...-endoscope-model-wf010-0/
De WF010 met ca 8 mm probe doorsnede inside foto's, een broertje vd de WF025. Even onderzocht wat er in zit....
[ Voor 73% gewijzigd door route99 op 01-03-2022 22:56 ]
Dat was ook mijn idee inderdaad. Of langs een lange waterpas oid.barry86 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:09:
Je kan toch gewoon een latje klemmen als geleider? Altijd recht?
Of mis ik nu iets....
:strip_exif()/f/image/MUIc5gDFgDbWhJrZsbAeMb3T.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet echt een voorkeur voor bepaalde A-merken, maar dit was een voordelige optie om een machine met een beetje flinke zaagdiepte te kopen. Ik heb nogal eens dikke balken te verwerken, dus dit kwam goed van pas. En, gek genoeg, het ding draait rustiger en voelt stukken minder 'eng' aan dan mijn bosch groen uit het jaar kruik, die slechts de helft van de zaagdiepte heeft.
Gisteren kwam er een vrachtwagentje voor rijden om twee kleine pallets af te leveren

Op de achtergrond staat de oude bovenfrees en zaagmachine nog.
Vanochtend monteur van Felder over de vloer om alles te monteren en af te stellen. Toch wel erg mooie upgrades zo. Ga ik nog een hoop plezier aan beleven denk ik
De rest van de middag maar eens lekker aankloten en de machines (voornamelijk de freesmachine) wat beter leren kennen.

Voor de niet-kenner: de zaagmachine is met volledig digitale uitlezing en met een gestuurde as aan rechterzijde van het zaagblad, daar is het display voor
om hier nog even op terug te komen ik heb de gedore silent gear schroevendraaier nu een tijdje en eigenlijk heb ik er helemaal geen last van dat ik de ratel mis. hij heeft hoe dan ook al zo weinig weerstand dat de schroef de "verkeerde" kant op draaien hoe dan ook al bijna niet gebeurd of in iederegeval veel minder dan bij mijn ratel varianten. vinger erop werkt prima voor die keer dat het wel gebeurd. het enige nadeel is dat hij nu nog goedkoper is bij kliumhenkie196 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:53:
[...]
Mooi kleurtje van die set
Had er nooit echt bij stil gestaan, maar ratel geluid is inderdaad een goede indicatie dat je inderdaad iets aan het vast of los aan het draaien bent, of dat je alleen heen en weer aan het draaien bent. Is trouwens niet alleen voor bouten met buitenzeskant relevant, eigenlijk alles waar je een bout (met wat voor kop dan ook) in een schroefdraad vast zet. Dat kan dus ook inbus, torx, PH, of PZ zijn. Ook geeft het goed aan wat het moment is dat je schroef aangrijpt in het hout, en waar je ratel dus iets gaat doen.
Nou hou ik ook vaak een duim op de bout of vinger tegen het ratelmechanisme om zo de ratel wat meer weerstand te geven, maar dat werkt ook maar in beperkte mate.
ik heb ooit een soort lijmklem linialen gekocht bij lidl voor een paar stuivers.. (ik meen 5 euro per stuk) niemand wilde die dingen kennelijk hebben.. en eigenlijk werkt het best goed, maar eigenlijk ben ik meestal zelfs te lui om dat ding te pakken en zaag ik gewoon uit de hand.wolterious schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:07:
[...]
Dat was ook mijn idee inderdaad. Of langs een lange waterpas oid.
https://www.lidl.nl/p/par...en-geleiderail/p100252217
als lijmklem werkt hij een stuk minder omdat hij niet zo ver kan "klemmen" dan moet je hem eigenlijk weer lossen en het achter pootje verschuiven.
Mooi hobby grut, daar kan je hele mooie snijplanken mee zagen, ben niet jaloers ofzo.Twijfels schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:15:
Zo, even een jaloersmakende post met ietsjes groter gereedschap dan de boormachientjes etc. wat hier meestal langs komt.
Gisteren kwam er een vrachtwagentje voor rijden om twee kleine pallets af te leveren
[Afbeelding]
Vanochtend monteur van Felder over de vloer om alles te monteren en af te stellen. Toch wel erg mooie upgrades zo. Ga ik nog een hoop plezier aan beleven denk ik![]()
![]()
De rest van de middag maar eens lekker aankloten en de machines (voornamelijk de freesmachine) wat beter leren kennen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de niet-kenner: de zaagmachine is met volledig digitale uitlezing en met een gestuurde as aan rechterzijde van het zaagblad, daar is het display voor
Nog mensen hier met zo eentje? Ik denk dat ik een slang let binnendiameter 35-38 mm nodig heb?
Om de een of andere reden sla ik altijd die zaken door elkaar
Voornaamste gebruik zal voor sleutelen aan de auto zijn maar er zullen ongetwijfeld gaanderweg meerdere applicaties voor gevonden worden.
Gezien ik ondertussen een redelijk arsenaal aan Wera materiaal heb liggen, neig ik automatisch weer naar Wera Groen.
Is er een reden om vooral niet voor Wera te gaan maar juist een ander merk?
Ook moet ik mezelf nog even overtuigen waarom een 130eu Wera nou echt beter is dan een 60eu niet merknaam momentsleutel.
PSN: Flix20-NL
Ik zou graag wat advies hebben over een eventuele boor/bitsetje set, is Makita hier ook een goede keuze of vind ik elders meer waarde voor het zelfde geld?
Spit het topic gerust even door, deze vraag komt bijna wekelijks voorbij. Hou er rekening mee dat het gebruiks- en verbruiksvoorwerpen zijn. Geen enkele boor of bit gaat oneindig mee.sjors86 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:59:
Met mijn aankomende verhuizing in het zicht eens geinvesteerd in goed gereedschap (DLX2180TJ).
Ik zou graag wat advies hebben over een eventuele boor/bitsetje set, is Makita hier ook een goede keuze of vind ik elders meer waarde voor het zelfde geld?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Wil je voor mij even een kwijlbakje uitzagen?Twijfels schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:15:
Zo, even een jaloersmakende post met ietsjes groter gereedschap dan de boormachientjes etc. wat hier meestal langs komt.
[Afbeelding]
Vanochtend monteur van Felder over de vloer om alles te monteren en af te stellen. Toch wel erg mooie upgrades zo. Ga ik nog een hoop plezier aan beleven denk ik![]()
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe mij ook maar eentje.Boudewijn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:58:
[...]
Wil je voor mij even een kwijlbakje uitzagen?
Is dat puur voor eigen (hobby) gebruik of beheer je een werkplaats voor 5 man?
Serieus speelgoed!
Een goed bitset heb ik inmiddels gevonden via het spitten, bedankt daarvoor!rockhopper schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:12:
[...]
Spit het topic gerust even door, deze vraag komt bijna wekelijks voorbij. Hou er rekening mee dat het gebruiks- en verbruiksvoorwerpen zijn. Geen enkele boor of bit gaat oneindig mee.
Heb nog wel een vraagje over het gebruik van een bitsetje bij een slagschroevendraaier
Merk ik verschil tussen Milwaukee Shockwave TX bitset en Bosch Professional schroefborenset wanneer ik deze met een slagschroevendraaier gebruikt?
Milwaukee produceert de bits voor Boschsjors86 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:59:
[...]
Een goed bitset heb ik inmiddels gevonden via het spitten, bedankt daarvoor!
Heb nog wel een vraagje over het gebruik van een bitsetje bij een slagschroevendraaier
Merk ik verschil tussen Milwaukee Shockwave TX bitset en Bosch Professional schroefborenset wanneer ik deze met een slagschroevendraaier gebruikt?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Lijkt me waarschijnlijker dat ze uit dezelfde fabriek komen rollen ergens in Azie.
Hoewel mijn werk uit hobby begonnen is 1,5 jaar geleden, is dit wel zakelijk bestemd. “Helaas” geen tijd meer over om nog leuk te hobbyen.. Op dit moment nog wel als eenmanszaak dus ik mag zéker niet klagen dat ik hiermee mag werkendragonhaertt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Doe mij ook maar eentje.
Is dat puur voor eigen (hobby) gebruik of beheer je een werkplaats voor 5 man?
Serieus speelgoed!
Mocht willen dat ik dit soort speelgoed als particulier/hobby kon kopen
Bij de Teslong MS450 gaat die C kabel er flink diep in zag ik in de videosStep5 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:52:
[...]ik heb een depstech van ali, met usb-c kabel in de telefoon. dat werkt maar had liever een draadloze gehad, floepte er steeds uit... heb er een 2x haaks-om adapter bijgekocht en dat werkt dan wel wat beter, of een soepele usb-c ertussen maar het blijft behelpen
.
https://www.amazon.de/-/e...-Waterproof/dp/B0817GVCR2
Ik vond de diverse video's behoorlijk goed, ook al men daar ook nog de nog lastigere klussen meer kunnen laten zien.
YouTube: YouTube
En wat ik van de Android en iOS gekoppelde types in de vele reviews van diverse modellen las dat er nog vaak issues mee waren. Ik was dan op ca 46 euro uitgekomen voor het eerder genoemde model (vond het beeld toch wat minder dan van de MS450).
Dan toch maar liever een scherm erbij wat de duurzaamheid van het concept veel sterker maakt. Als ik over 6 jaar er weer een moet kopen dan ben ik al aardig op weg naar wat ik nu zou betalen.
Ff eten koken en dan de knoop doorhakken...
Bovendien, als je deze van een steiger laat knikkeren sta je een stuk minder hard te vloeken dan waneer je telefoon ineens 6 meter lager ligt...route99 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:12:
[...]
Dan toch maar liever een scherm erbij wat de duurzaamheid van het concept veel sterker maakt. Als ik over 6 jaar er weer een moet kopen dan ben ik al aardig op weg naar wat ik nu zou betalen.
Ff eten koken en dan de knoop doorhakken...
It's time to play the music, it's time to light the lights
De niet specifiek voor slagschroevendraaiers bedoelde bitjes zullen erg snel slijten bij gebruik met een slagschroevendraaier (op vol vermogen). De wel hiervoor bestemde bitjes slijten ook, maar (veel) minder hard. Als je toch gaat beginnen met klussen, gebruik bij installatie van dingen niet de meegeleverde schroeven en pluggen (meteen weggooien dat spul). Doe jezelf een groot plezier en gebruik gewoon goede torx schroeven en fatsoenlijke pluggen.sjors86 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:59:
[...]
Een goed bitset heb ik inmiddels gevonden via het spitten, bedankt daarvoor!
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Simpel gezegd:Flix20 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:45:
Ik ben in de markt voor een momentsleutel.
Voornaamste gebruik zal voor sleutelen aan de auto zijn maar er zullen ongetwijfeld gaanderweg meerdere applicaties voor gevonden worden.
Gezien ik ondertussen een redelijk arsenaal aan Wera materiaal heb liggen, neig ik automatisch weer naar Wera Groen.
Ook moet ik mezelf nog even overtuigen waarom een 130eu Wera nou echt beter is dan een 60eu niet merknaam momentsleutel.
Hoe belangrijk vind jij de accuraatheid en de reproduceerbaarheid?
Belangrijk = ga voor die Wera
Niet zo belangrijk = ga voor een willekeurige goedkope momentsleutel.
Maar, ook die 60 euro kostende momentsleutel zal prima zijn werk doen. Vaak binnen een paar procent van de ingestelde waarde.
Hier nog een leuk filmpje:
YouTube: Best Torque Wrench? $450 Snap On vs Craftsman, ICON, Kobalt, DeWalt,...
Ik zelf heb laatst een Gedore momentsleutel gekocht om aan mijn motor te sleutelen. Ik vind het wel belangrijk dat alles volgens spec vast word gezet waarbij ik niet hoeft te twijfelen of het wel klopt. Voor mij reden genoeg om voor een kwaliteit sleutel te gaan.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

ik heb deze gekozen omdat de mastercut 2600 niet veel "verbeteringen" heeft versus dit model. de verschillen zijn
- grotere werkoppervlak (meer MDF) bij de MC 2600
- paar plastic aluminum elementen meer
- andere poten (compacter opgeklapt)
- plastic zaag"snede" platen
Laat ik eens beginnen met het merk Wolfcraft: dit straalt in het begin al geen "kwaliteit" uit, maar voor de hobby doe-het-zelf-er zullen de tools als je beheerst ermee omgaat zal het redelijk voldoen en dit is niet iets wat ik zomaar uit zal lenen ..
Assemblage
Na 2 uur (met koffie pauze) en alle tijd nemen om hem in elkaar prutsen de eerste indruk..
De handleiding zuigt (maar daar koop je hem niet voor), goed na alles gecontroleerd te hebben en (te) vluchtige controle of alles er is en niks mis/defect is .. iets wat ik vooral later merk ..
en het lijkt me meer een sales boekje + do niet A-Z dan hoe je het effectief inzet .. (filmpje was nuttiger)
Je krijgt 4 zakjes en wat losse elementen, die elk weer onderverdeeld zijn met lege zakjes net zoals bij lego zakjes vraag ik me af wat de logica is ervan. Veel "onderdelen" zijn eigenlijk niet nodig om uit te pakken maar bedoelt voor bv --> frees/cirkelzaag/decoupeerzaag vast te zetten.
Maar boven verwachting de metalen delen zijn relatief robuust gelijk waardig aan een workmate kwaliteit .. die zilveren dwarsdingen zijn nog dikwandiger.. in elkaar zetten doe je relatief makkelijk alleen maar een 2de persoon is wel even prettig om vast te houden ofzo .
Ik merk wat krassen op de "lak" en 1 schroef in de MDF is al zijn houvast kwijt wat ik van de hele review het ergste vind. immers de krassen in de lak kan ook later erop komen
Volgens de handleiding --> moet je voor de bovenfrees ook een extra "hulpstuk" erbij hebben ..
En de plaat waar je de decoupeer/zaag/frees inzet moet je wel vlak stellen met MDF ..
Eerste indruk
Hij is vrij hoog valt me op (volgens handleiding 78cm breed, 52cm diep en 86,3cm hoog)
een slagje (5 a 10cm) had de stabiliteit best ten goede gekomen maar tegen de bovenrand duwen heb ik niet het gevoel dat je hem zomaar omkiept ..
de missers . verbeterpunten (gemiste kans van Wolfcraft)
- Een plankje onderin voor gereedschap / tegengewicht mag best wel .. (maar kan je zelf maken)
- MDF is op zich niet zo erg, maar dunne bovenplaat van metaal/aluminum is wel gemiste kans.
Maar het grootste probleem (zoals op elke "werkplaats") hoe berg je alles netjes oftewel bijelkaar op ?
bv als je hem alleen als "werkbank" gebruikt .. lees hier doel ik vooral op de losse elementen !! ik heb nu al een mayo/yogert emmer gebruikt als container die ik erbij kan houden ..
voorlopige Conclusie
Voor 200,- tja als ik het tegen de ongeveer 100,- B&D workmate zet vind ik dat je niet echt een miskoop doet maar ben wel blij dat ik niet 600,- voor de mastercut 2600 uitgegeven heb .. daar zou ik me wel bekocht voelen gezien alles van plastic is op dit goedkope model .en zeer dun/fragiel aluminium/mdf
threaded inserts of andere verbeteringen kan ik ook niet op het duurdere model bespuren .. gezien bij dit model ze al missend zijn..
anderzijds als dit ding voor 400,- te koop zou staan .. met de "gewenste" upgrades zou ik het denk ik straal voorbij lopen... dus ik vraag me af is het eerlijke prijs/kwaliteit verhouding ?
ik twijfel daarnaast of ik het MDF ga behandelen met grondverf en een verflaag gezien hij in de schuur opgeslagen gaat worden.. of het geheel vervang door een dikke houtplank van betere kwaliteit (triplex ???) gezien het 2 losse onderdelen zijn lijkt me dat geen lastige opgave.
Ik ga hem van de week gebruiken als je nu vragen hebt over dit ding .. schiet !
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 03-03-2022 21:50 ]
Tja vanalles
Het begon allemaal met een

pricewatch: Makita MR007GZ Bouwradio FM DAB/DAB+ Bluetooth 40V max (excl. acc...
Dan deze week
Lader, batterijen en verdeelstekker (wat wel handig kan zijn) in ene MAKPAC3

Lader in box (DC18RD ZJ via Amazon 127,95)
2x5.5AH off brand batterijen https://www.amazon.de/gp/product/B0946TD7JS (voor 61€
en natuurlijk iets om bouten mee los tezetten

Hier ziet men een DTW1002Z (via Amazon voor 227€, 2dekansje) in een MAKPAC 3 (821551-8) met insert (837645-9) en een iets deftigere doppenset (pricewatch: Makita D-41517 Krachtdoppenset 9-delig 1/2")

Doppenset+makpac3+inlay via toolmax (totaal 71,49)
Ja je kan dit ook in kit kopen maar dan ben je duurder uit dan wat ik er nu voor heb betaald
Er is nog 1 ding onderweg want ik wil niet met die dozen sleuren. pricewatch: Makita P-83886
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
tja op zichzelf heb ik geen bezwaar met het MDF, het is dat 1 schroef al los zit ..Boudewijn schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:12:
Ik zou hem gebruiken tot het mdf op is en dan een goede betonplex of gewone mpx erop zetten. Of hdf.
de schroefjes zijn 1 a 1,5cm lang .. ook de bankschroef is dusdaning bevestigd..
Weetje beetje teveel kracht op je handzaag zetten met iets in die bankschroef bevestigd is zou ik niet verbaast staan als de bankschroef of je MDF werkblad los komt . wat wel zonde is.
maar goed dat is nu het gevoel ..
Tja vanalles
niet helemaal multi functioneel zoals je bedoelde, maar ik moest toch aan je denken toen youtube dit filmpje door mijn strot duwdevso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:20:
[...]
tja op zichzelf heb ik geen bezwaar met het MDF, het is dat 1 schroef al los zit ..
de schroefjes zijn 1 a 1,5cm lang .. ook de bankschroef is dusdaning bevestigd..
Weetje beetje teveel kracht op je handzaag zetten met iets in die bankschroef bevestigd is zou ik niet verbaast staan als de bankschroef of je MDF werkblad los komt . wat wel zonde is.
maar goed dat is nu het gevoel ..
YouTube: World's Most Functional Workbench! Making the Workbench With 20 Func...
best een grappige werkbank gemaakt met vrij basic tools en een berg niet al te hoge kwaliteit hout.
het is maar hoe je het bekijkttwain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:49:
niet helemaal multi functioneel zoals je bedoelde, maar ik moest toch aan je denken toen youtube dit filmpje door mijn strot duwde
YouTube: World's Most Functional Workbench! Making the Workbench With 20 Func...
best een grappige werkbank gemaakt met vrij basic tools en een berg niet al te hoge kwaliteit hout.
ik heb deze "schuur" waar mijn werkplek de veranda is (4mx3m) of als ik de fietsen eruit mik binnen (3m x 3m). even los van de "opslag" en andere meuk zoals pelletbbq
Dat maakt dat lompe ding op je filmpje niet erg handige "mobiele" oplossing .. in mijn situatie (of naar zolder slepen) hahahaha
Tja vanalles
beetje omdenkenvso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:09:
[...]
het is maar hoe je het bekijkt
ik heb deze "schuur" waar mijn werkplek de veranda is (4mx3m) of als ik de fietsen eruit mik binnen (3m x 3m). even los van de "opslag" en andere meuk zoals pelletbbqdie daar ook staat
[Afbeelding]
Dat maakt dat lompe ding op je filmpje niet erg handige "mobiele" oplossing .. in mijn situatie (of naar zolder slepen) hahahaha
fietsen op marktplaats, tools gebruiken om wanden te maken en je hebt een prachtige plek voor de werkbank
Ja dat filmpje ben ik ook tegen gekomen.thijsco19 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:42:
[...]
Simpel gezegd:
Hoe belangrijk vind jij de accuraatheid en de reproduceerbaarheid?
Belangrijk = ga voor die Wera
Niet zo belangrijk = ga voor een willekeurige goedkope momentsleutel.
Maar, ook die 60 euro kostende momentsleutel zal prima zijn werk doen. Vaak binnen een paar procent van de ingestelde waarde.
Hier nog een leuk filmpje:
YouTube: Best Torque Wrench? $450 Snap On vs Craftsman, ICON, Kobalt, DeWalt,...
Ik zelf heb laatst een Gedore momentsleutel gekocht om aan mijn motor te sleutelen. Ik vind het wel belangrijk dat alles volgens spec vast word gezet waarbij ik niet hoeft te twijfelen of het wel klopt. Voor mij reden genoeg om voor een kwaliteit sleutel te gaan.
Je kan de beste man er niet van betichten niet grondig te zijn.
Heb ik een paar jaar geleden gehad. Op dat moment hier ook gevraagd en getipt over deze S&R: https://www.amazon.nl/Mom...nzetstukken/dp/B07K4YW842Flix20 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:45:
Goed spul, doet wat het moet doen. Merk heeft ook een redelijke reputatie heb ik me laten vertellen
Maar zoek even door dit topic en zijn voorgangers, kom je de discussie vanzelf tegen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ik heb zelf een oud beestje de DTD146 en die heeft inmiddels zijn uurtjes en valpartijen er wel op zitten en omdat ik toch met enige regelmaat wat kracht te kort kom dacht ik ik koop wel een nieuwe maar nu valt mij op dat ik 165 Nm indraaimoment heb en de nieuwe modelen "slechts" 175Nm ik vraag mij dan ook echt af of ik wel de gewenste upgrade te pakken heb. ik draai momenteel 8x160mm constructie schroeven en dat gaat soms in wat ouder (harder) niet kopshout en dan red hij het gewoon niet. heeft iemand een vergelijkbare ervaring met een nieuwer model?
Ik ben niet heel bekend met het huidige aanbod van Makita maar over het algemeen gaan slagschroevendraaiers niet veel verder dan 200 Nm, als je echt meer wil is een slagmoersleutel misschien een betere optie. Maar als je meer kracht wil kan ook je oude accu een beperkende factor zijn, dus die zou ik ook meteen vervangen.twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
Even een vraagje voor de makita slagschroevendraaier mensen hier
ik heb zelf een oud beestje de DTD146 en die heeft inmiddels zijn uurtjes en valpartijen er wel op zitten en omdat ik toch met enige regelmaat wat kracht te kort kom dacht ik ik koop wel een nieuwe maar nu valt mij op dat ik 165 Nm indraaimoment heb en de nieuwe modelen "slechts" 175Nm ik vraag mij dan ook echt af of ik wel de gewenste upgrade te pakken heb. ik draai momenteel 8x160mm constructie schroeven en dat gaat soms in wat ouder (harder) niet kopshout en dan red hij het gewoon niet. heeft iemand een vergelijkbare ervaring met een nieuwer model?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Hier staat een mooie vergelijksvideo van de Makita slagschroevendraaiers. Misschien geeft dat een beetje een beeld van het verschil tussen 160Nm en 180Nm. (vooral vanaf 13:23)twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
Makita 40V zou het beste zijn (als je persé bij makita wil blijven) qua kracht, maar andere merken presteren in brute kracht vaak wat beter dan de Makita slagschroevendraaiers. (zoals milfukkee
Td172 made in nippon?twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
Voor dat geld zou ik eerder naar een Hazet of Gedore kijken, maar die Wera is waarschijnlijk ook wel prima. Die goedkopere doen het waarschijnlijk ook wel prima voor wielbouten aandraaien, waar het hoofdzakelijk de bedoeling is dat het niet zo los zit dat het vanzelf los draait. Alhoewel je bij reviews wel wat regelmatiger leest over dat het vrij gauw kapot gaat.Flix20 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:45:
Of iets meer een tussenweg.
met dat budget zou ik ook bij hazet kijken. minder toffe kleurtjes.. maar hoogst waarschijnlijk een beter product.henkie196 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:01:
[...]
Voor dat geld zou ik eerder naar een Hazet of Gedore kijken, maar die Wera is waarschijnlijk ook wel prima. Die goedkopere doen het waarschijnlijk ook wel prima voor wielbouten aandraaien, waar het hoofdzakelijk de bedoeling is dat het niet zo los zit dat het vanzelf los draait. Alhoewel je bij reviews wel wat regelmatiger leest over dat het vrij gauw kapot gaat.
hoorde laatst een radio commercial over een accu leverancier die voor elke tool wel een accu had oid .. maar De naam is me ontschoten ..
Tja vanalles
tnx is idd wel een groot verschil, het maakt dus wel wat meer uit dan de specs doen vermoeden, wat mij opvalt is dat hij zegt dat de 154 en 171 qua kracht het zelfde zijn (en in de test ook vergelijkbaar) in de specs zit een 5 Nm verschil. Ik ga nog even twijfelen, misschien toch maar een slagmoersleutel, dan gaan ze erin of in 2 stukken.dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:51:
[...]
Hier staat een mooie vergelijksvideo van de Makita slagschroevendraaiers. Misschien geeft dat een beetje een beeld van het verschil tussen 160Nm en 180Nm. (vooral vanaf 13:23)
Makita 40V zou het beste zijn (als je persé bij makita wil blijven) qua kracht, maar andere merken presteren in brute kracht vaak wat beter dan de Makita slagschroevendraaiers. (zoals milfukkee)
Is dat dan niet gewoon de Lidl geweest die flink zijn gaan adverteren met Parkside? Dan wordt er vooral bedoeld: een accu voor meerdere Parkside apparaten.vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:45:
zijn er al mensen die een beetje een goeie multi inzetbare adaptor set voor accu's gevonden hebben ? en eventueel laders etc ?
hoorde laatst een radio commercial over een accu leverancier die voor elke tool wel een accu had oid .. maar De naam is me ontschoten ..
Niet zozeer een accusysteem dat op meerdere merken past.
Life is not about specs, it is about joy!
ik snap niet eens waarom je een slagmoerdingus zou gebruiken voor schroeven.. en het verschil tussen 165nm en 200nmtwain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:01:
[...]
ik ben gewoon een beetje opstandig/geïrriteerd omdat ik weer veel te lang doe over een stukje gereedschap uitzoeken![]()
twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
weetje ik kijk naar budget --> beste merk .. vender lock-in is iets wat ik probeer te vermijden vandaar dat ik ook wel op zoek ben naar een beetje goeie adapter set
ik heb er best wel de T*ring erin dat ik nu 3x 14,4v systeem heb maar alles wat ik nu zou willen aanschaffen is 18v 20v of men begint aan 40v ..
Tja vanalles
kan maar 99% denk van niet .. althans als het 1 merk is dan zou het me werkelijk roesten ..bartvl schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:05:
[...]
Is dat dan niet gewoon de Lidl geweest die flink zijn gaan adverteren met Parkside? Dan wordt er vooral bedoeld: een accu voor meerdere Parkside apparaten.
Niet zozeer een accusysteem dat op meerdere merken past.
zoals je wellicht weet kan je best 2x 14,4 combineren tot 28,8 en dus een dergelijke tools ook voorzien van sap ..
in dit geval zou je dan een soort rugzak/harnas of riem krijgen die je moet dragen met een draadje naar je accu dinges .. maar goed dat is wellicht overleefbaar ..
mijn doel is meer dat je eenvoudiger wat meer bereik in je tools krijgt ..immers je wilt minimaal 2 of 3 accu's maar niet dat aantal per "tool"
Tja vanalles
Ik wilde per se een haakse slijper op accu. Daar is een festool niet beter in dan een bosch of whatever, maar puur vwg de compatibiliteit besloten toch de meerprijs van een Festool te betalen. Geen zin in dat geknoei.
CAS-accuvso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:45:
zijn er al mensen die een beetje een goeie multi inzetbare adaptor set voor accu's gevonden hebben ? en eventueel laders etc ?
Veel merken maar weinig echt populaire merken onder de DIY; Makita of Dewalt missen. Zie ook dit artikeltje https://www.cobouw.nl/mar...universele-accu-101266571
[ Voor 16% gewijzigd door deWit op 04-03-2022 13:44 ]
Ontwikkels als platform specifiek voor merken die zelf niet genoeg machines hebben om een eigen platform te ontwikkelen/verantwoorden.deWit schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:41:
[...]
CAS-accu
Veel merken maar weinig echt populaire merken onder de DIY; Makita of Dewalt missen
Veel specialistische machines dus, die door kleinere bedrijven worden ontwikkeld, die vaak niet meer dan een paar machines hebben.
Metabo en Mafell zijn de twee grote jongens in dit platform. Ik vind het een leuk initiatief en hopelijk komen er meer grote partijen bij.
Ook de walt heeft in het verleden hele andere vormen accu's gehad. en volgens mij verkochten ze zelf geen adapters (wel te krijgen op ali) maargoed zo werkt dat een beetje. makita heeft hele goede accupacks (zitten underrated samsung cellen in) daardoor is de levensduur van die accu heel erg hoog (voordeel voor thuis klusser) Het nadeel van makita accu's is dat de chip in de accu de accu dood kan verklaren en dan is opladen niet meer mogelijk. dus dan moet je iets met die chip doen als er 1 cell slecht is geworden of als er iets anders is gebeurd waardoor het voltage iets telaag is geworden. Dus helemaal top en tegelijk helemaal kutvso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:08:
[...]
ik snap niet eens waarom je een slagmoerdingus zou gebruiken voor schroeven.. en het verschil tussen 165nm en 200nm
weetje ik kijk naar budget --> beste merk .. vender lock-in is iets wat ik probeer te vermijden vandaar dat ik ook wel op zoek ben naar een beetje goeie adapter set
ik heb er best wel de T*ring erin dat ik nu 3x 14,4v systeem heb maar alles wat ik nu zou willen aanschaffen is 18v 20v of men begint aan 40v ..alleen Dewalt schijnt een backwards/upwards accu systeem te hebben die door hun hele lijn bruikbaar blijft.
dat was hem inderdaad ja dat missen is dan wel meteen een puntjedeWit schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:41:
[...]
CAS-accu
Veel merken maar weinig echt populaire merken onder de DIY; Makita of Dewalt missen. Zie ook dit artikeltje https://www.cobouw.nl/mar...universele-accu-101266571
Tja vanalles
Dat zijn inderdaad de geluiden die ik zoek.henkie196 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:01:
[...]
Voor dat geld zou ik eerder naar een Hazet of Gedore kijken, maar die Wera is waarschijnlijk ook wel prima. Die goedkopere doen het waarschijnlijk ook wel prima voor wielbouten aandraaien, waar het hoofdzakelijk de bedoeling is dat het niet zo los zit dat het vanzelf los draait. Alhoewel je bij reviews wel wat regelmatiger leest over dat het vrij gauw kapot gaat.
Ben niet getrouwd aan Wera natuurlijk, was iets waar direct m'n oog op viel in de zoektocht naar, omdat bekend.
Geef met dit soort gereedschap met liefde wat meer geld uit zodat je er de rest van je leven geen omkijken meer naar hebt. Budget zo rond de €100 met als uiterste €150,-
Heb hier in het topic gezocht maar kwam vooral de discussie tegen over de 1/4" momentsleutel voor de fietsen tegen.The Eagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:13:
[...]
Heb ik een paar jaar geleden gehad. Op dat moment hier ook gevraagd en getipt over deze S&R: https://www.amazon.nl/Mom...nzetstukken/dp/B07K4YW842
Goed spul, doet wat het moet doen. Merk heeft ook een redelijke reputatie heb ik me laten vertellen
Maar zoek even door dit topic en zijn voorgangers, kom je de discussie vanzelf tegen
accu packs zijn relatief simpel te fixen bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/gp/product/B08X4TW7RQ en nickelstrip ..twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:51:
[...]
Ook de walt heeft in het verleden hele andere vormen accu's gehad. en volgens mij verkochten ze zelf geen adapters (wel te krijgen op ali) maargoed zo werkt dat een beetje. makita heeft hele goede accupacks (zitten underrated samsung cellen in) daardoor is de levensduur van die accu heel erg hoog (voordeel voor thuis klusser) Het nadeel van makita accu's is dat de chip in de accu de accu dood kan verklaren en dan is opladen niet meer mogelijk. dus dan moet je iets met die chip doen als er 1 cell slecht is geworden of als er iets anders is gebeurd waardoor het voltage iets telaag is geworden. Dus helemaal top en tegelijk helemaal kutgelukkig verslijt ik het gereedschap heel behoorlijk. dus kan ik gewoon nieuw kopen na X jaar. en hoef ik mij over accu eco systemen niet al te druk te maken. Ik weet helaas wel hoe je je voeld ik heb een henco (klauke) perstang met een eigen fabrikaat accu vervang accu kost een vermogen. neppers zijn er niet... gelukkig kan repareren nog wel gewoon. maar man man man wat irritant.
teminste als DIY-er ..
Tja vanalles
Proxxon is best prima spul voor de prijs, ik heb voor het meeste sleutelgereedschap ook proxxon.Flix20 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Dat zijn inderdaad de geluiden die ik zoek.
Ben niet getrouwd aan Wera natuurlijk, was iets waar direct m'n oog op viel in de zoektocht naar, omdat bekend.
Geef met dit soort gereedschap met liefde wat meer geld uit zodat je er de rest van je leven geen omkijken meer naar hebt. Budget zo rond de €100 met als uiterste €150,-
De Starmix Batrix zit volgens mij ook op dit platform. Het lijkt ook een logische keuze voor bv. Fein, Mirka of Rupes, mochten die (meer) spul op accu willen uitbrengen. Maar of dat ook zo gaat gebeuren is weer een andere vraag, natuurlijk.dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:46:
Ontwikkels als platform specifiek voor merken die zelf niet genoeg machines hebben om een eigen platform te ontwikkelen/verantwoorden.
Veel specialistische machines dus, die door kleinere bedrijven worden ontwikkeld, die vaak niet meer dan een paar machines hebben.
Metabo en Mafell zijn de twee grote jongens in dit platform. Ik vind het een leuk initiatief en hopelijk komen er meer grote partijen bij.
& @deWit zou wel handig zijn als er een winkel + conversie setjes iod te vinden zijn .. de links die je post zijn een alliancie ? maar niet echt wat je in de winkel oid kan kopen lijkt erop.dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Ontwikkels als platform specifiek voor merken die zelf niet genoeg machines hebben om een eigen platform te ontwikkelen/verantwoorden.
Tja vanalles
Bosch heeft ook een samenwerking met meerdere merken nu voor de accu's. Volgens mij onder andere fein, en ik dacht klauke voor de perstangen.henkie196 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:40:
[...]
De Starmix Batrix zit volgens mij ook op dit platform. Het lijkt ook een logische keuze voor bv. Fein, Mirka of Rupes, mochten die (meer) spul op accu willen uitbrengen. Maar of dat ook zo gaat gebeuren is weer een andere vraag, natuurlijk.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
wat zegt de handleiding?sjors86 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:52:
Wanneer je een accuboor opbergt, kun je dan het best de accu verwijderen of kun je die er prima in laten zitten?
immers een digitale handleiding vinden via je favo zoekmachine vinden moet niet de meest uitdagende klus zijn toch ?
Tja vanalles
Hmm, ik had gehoopt dat dit soort reacties waren uitgestorven.
Ik heb regelmatig apparaten voor langere tijd opgeborgen met accu's er aan vast, nooit enig probleem mee gehad. Komt tegenwoordig weinig voor aangezien ik de accu vaak weer nodig heb voor een ander apparaat.
...
Dus zonder enige informatie over de achtergrond, merk enzv neem je aan dat alles gelijk is aan jou situatie ?inhico schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 06:55:
Ik heb regelmatig apparaten voor langere tijd opgeborgen met accu's er aan vast, nooit enig probleem mee gehad. Komt tegenwoordig weinig voor aangezien ik de accu vaak weer nodig heb voor een ander apparaat.
en nog een sneer erbij als toefje slagroom erboven op.
Daarnaast beantwoord je niet eens zijn vraag, en zonder toelichting zeg je wat jij doet .. klinkt mij niet erg behulpzaam. dan heb je meer aan een handleiding
Tja vanalles
Tja, ik heb een schroefboormachine gehad met NiCd accu's, die accu's waren redelijk dood na een paar jaar (niet vaak genoeg gebruikt). Aan de andere kant heeft de nieuwere schroefboormachine het jarenlang overleeft met accu's in de machine, zelfs al werd die niet gebruikt voor een jaar ofzo. Aan de andere, andere kant, ik heb ook een kruislijnlaser waar de accu in een week leeg is als ik die in het apparaat laat zitten.vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:18:
Dus zonder enige informatie over de achtergrond, merk enzv neem je aan dat alles gelijk is aan jou situatie ?
en nog een sneer erbij als toefje slagroom erboven op.
Daarnaast beantwoord je niet eens zijn vraag, en zonder toelichting zeg je wat jij doet .. klinkt mij niet erg behulpzaam. dan heb je meer aan een handleiding
En nergens wordt in de handleiding iets gezegd over wat je zou moeten doen qua opslag van de accu's. Misschien dat dit voor jouw machines duidelijk beschreven wordt in de handleidingen, maar bij deze drie merken niet, in ieder geval.
Dat heb ik dus ook, dat votje dat ik meegeleverd kreeg bij de DLX2180TJ (DHP484 + DTD153) stond niet iets over het opbergen van de accu. Vandaar mijn vraag hier, handleiding zijn in mijn ervaring ook niet altijd toepasbaar op de werkelijkheid/praktisch. Dus als het beter is om de accu te verwijderen, maar het resultaat verwaarloosbaar is, dan ga ik me er niet druk om maken, maar dat staat uiteraard ook niet in de handleiding.henkie196 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:51:
[...]
Tja, ik heb een schroefboormachine gehad met NiCd accu's, die accu's waren redelijk dood na een paar jaar (niet vaak genoeg gebruikt). Aan de andere kant heeft de nieuwere schroefboormachine het jarenlang overleeft met accu's in de machine, zelfs al werd die niet gebruikt voor een jaar ofzo. Aan de andere, andere kant, ik heb ook een kruislijnlaser waar de accu in een week leeg is als ik die in het apparaat laat zitten.
En nergens wordt in de handleiding iets gezegd over wat je zou moeten doen qua opslag van de accu's. Misschien dat dit voor jouw machines duidelijk beschreven wordt in de handleidingen, maar bij deze drie merken niet, in ieder geval.
Grappig dat is jaren makita geweest eerst een "eigen" vormpje accu maar wel de lader van makita, daarna de bekende rode en zwarte 9,4 volt makita accu's en nog later de bekende schuif 18v accu's van nu.Makrolon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:53:
[...]
Bosch heeft ook een samenwerking met meerdere merken nu voor de accu's. Volgens mij onder andere fein, en ik dacht klauke voor de perstangen.
Alles wat een LI-(ion) of beter gezegd de recentere accu systemen heeft wel een Battery Managment System (BMS) board of zou moeten hebben..henkie196 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:51:
[...]
Tja, ik heb een schroefboormachine gehad met NiCd accu's, die accu's waren redelijk dood na een paar jaar (niet vaak genoeg gebruikt). Aan de andere kant heeft de nieuwere schroefboormachine het jarenlang overleeft met accu's in de machine, zelfs al werd die niet gebruikt voor een jaar ofzo. Aan de andere, andere kant, ik heb ook een kruislijnlaser waar de accu in een week leeg is als ik die in het apparaat laat zitten.
Deze BMS kunnen beschermen tegen verschillende zaken beschermen .. overladen,onderladen maar ook andere zaken zoals bv minimum capaciteit die gevraag moet worden.
Sta niet verbaast als je een stepdown converter (van 12-24 --> 5v USB bijvoorbeeld) op je accu van je tool gewoon niet werkt .. (lees onbetrouwbaar omdat na enkele seconden/minuten het usb device stopt met werken ) omdat er te weinig sap wordt gevraagd
Deze schakeling voorkomt dat je tool de accu leegtrekt wanneer niet in gebruik .. maar wel dat de displays (bv acculading) werken voor korte tijd.
Als je je eigen verhaal erbij pakt zal dat verklaren waarom je verschillend gedrag hebt, hoe goed heb je in de handleiding gekeken .. immers "verwijder accu na gebruik" zijn enkele woordjes waar je snel overheen kan lezen maar dat zoiets er wel/niet in staat is ook de gekozen route van de producent.
Overgens sinds accu's apart verkocht worden heb je wel de juiste handleiding
li-ion vind het niet tof dat je geheel ontlaad / of 100% vol doet .. dus in sommige gevallen is het beter de accu eruit te halen zoals je kruislazer . maar de boormachine kan je dus veilig laten zitten wegens de "slimme" koppeling in de BMS .. maar dat kan per tool verschillen.. dus een simpel direct antwoord is er niet tenzij je proef ondervindelijk c.q hopenlijk in de (juiste)handleiding vind
Tja vanalles
Ja ze hadden van mij wel wat eerder naar Bosch over mogen gaantwain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Grappig dat is jaren makita geweest eerst een "eigen" vormpje accu maar wel de lader van makita, daarna de bekende rode en zwarte 9,4 volt makita accu's en nog later de bekende schuif 18v accu's van nu.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Sommige verpakkingen met meerdere modellen hebben niet eens ruimte om de accu's in op te bergen. Dan praat ik over grote sets met 5 machines en 3 accu's. Dan kan je slechts 1 accu los in de mbox opslaan de andere twee moeten elk aan één van de 5 machines gekoppeld worden. Dus het zal niet zo'n vaart lopen.sjors86 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:52:
Wanneer je een accuboor opbergt, kun je dan het best de accu verwijderen of kun je die er prima in laten zitten?
Bedenk dat deze accu's veel kosten, maar in die kosten zit ook een zekere hufterproof ontwerp traject ingebouwd. Dat betekent niet dat ze jou uitdagen er zoveel misbruik van te maken, maar ze gaan niet zomaar kapot als je ze netjes opbergt al dan niet aan een machine. Tot slot kan ze los laten rondslingeren op de werkbank, waar vuil in en op de contactpunten kan raken waarschijnlijk veel meer kwaad dan het gewoon ergens in een mbox/container te bewaren.
Gezond verstand: laat accu's niet vallen, stel ze niet bloot aan hoge temperaturen, ga er niet mee sleutelen (in de accu zelf dus) als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik heb de perstang met het afwijkende vormpje, dat is nog veel leukerMakrolon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:31:
[...]
Ja ze hadden van mij wel wat eerder naar Bosch over mogen gaande perstang is nu t enige van t 18v ecosysteem van Makita wat ik heb
Ik wil wel met je ruilen
zoon oude beestje dus (niet mijn foto)
[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 12:59 ]
Dan sta je toch verbaast dat er geen adapter beschikbaar is oid ? ik zag wel 1 of meerdere fabrikanten die dit binnen hun lijn wel beschikbaar stellen dus bv een adapter om voor tool niet beperkt te zijn tot die ene "eco" accu ..twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Ik heb de perstang met het afwijkende vormpje, dat is nog veel leukerdat is helemaal geen eco systeem.
Ik wil wel met je ruilen.. ik heb veder nog veel meer makita, dus past er prima bij.
[Afbeelding]
Tja vanalles
Hahaha, ik hou de mijne wel gewoon denk iktwain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Ik heb de perstang met het afwijkende vormpje, dat is nog veel leukerdat is helemaal geen eco systeem.
Ik wil wel met je ruilen.. ik heb veder nog veel meer makita, dus past er prima bij.
[Afbeelding]
ik geef je geen ongelijk
je bedoeld diezelfde fabrikant die ~200 euro probeerd te beuren voor niet alleen mijn simpele accupack maar zelfs voor een standaard makita accu? ze weten dat ze kunnen doen wat ze willen er is nagenoeg geen concurentie. ja van rems en die doen net zo lomp.vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:05:
[...]
Dan sta je toch verbaast dat er geen adapter beschikbaar is oid ? ik zag wel 1 of meerdere fabrikanten die dit binnen hun lijn wel beschikbaar stellen dus bv een adapter om voor tool niet beperkt te zijn tot die ene "eco" accu ..
5.0 is nog een paar euro duurder zie ik
https://www.elektrobode.n...Xqj3xLyNH16s2_adfmQSSIAnI
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 13:18 ]
Bizarre prijzen.... een 18V 5 A van Einhell met lader kost 80 euro... (Einhell Power X-Change)
https://www.amazon.de/-/n...dt_b_product_details&th=1
Heb pas 2x de 4 A met lader gekocht 33 euro/PS (voor hun multitool << 70 euro)
Tip van mijn zoon.... ik volg nu dit merk in het vervolg eerst...de accus zijn uitwisselbaar, alleen voor kleine apparaten als een delta schuurder kan er max een ca 2.A accu op.
[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-03-2022 13:44 ]
Iemand tips, zie er veel te koop, van 4 tientjes, tot vele honderden euro's.
---RAWE CEEK!!!---
ze hebben alleen geen perstangenroute99 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:36:
@twain4me et al
Bizarre prijzen.... een 18V 5 A van Einhell met lader kost 80 euro... (Einhell Power X-Change)
Heb pas 2x de 4 A met lader gekocht 33 euro/PS (voor hun multitool << 70 euro)
Tip van mijn zoon.... ik volg nu dit merk in het vervolg eerst...de accus zijn uitwisselbaar, alleen voor kleine apparaten als een delta schuurder kan er max een ca 2.A accu op.
ik zat nog even over de relatie tussen makita en klauke na te denken maar misschien is het wel makita die de stekker eruit heeft getrokken en zelf een perstang gaat maken.. Uiteindelijk zal dat een onderdeel zijn geweest van de deal tussen makita en klauke. ze maken tegenwoordig veel meer echt specialistisch gereedschap zoals trilnaald vlecht machine etc bij makita op het standaard eco systeem. Het zou wel tof zijn, hoef ik nooit meer iets te maken te hebben met dat suffe klauke. Niet dat makita altijd zo top is... maarja veel slechter kan het niet worden zullen we maar zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 14:06 ]
volgens mij heeft alleen wagner iets wat voor consumeneten min of meer te betalen is, maar dan heb je wel al wagner meuk nodig.. structuurverf is niet zo makkelijk te verspuiten.NoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:59:
Ik zoek een goede en niet al te dure verfspuit voor muurverf. Mag electrisch of op lucht, maar wil er wel structuurverf mee gaan spuiten. Moet wel degelijk zijn, moet ongeveer 100m² gaan spuiten.
twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:16:
[...]
je bedoeld diezelfde fabrikant die ~200 euro probeerd te beuren voor niet alleen mijn simpele accupack maar zelfs voor een standaard makita accu? ze weten dat ze kunnen doen wat ze willen er is nagenoeg geen concurentie. ja van rems en die doen net zo lomp.
5.0 is nog een paar euro duurder zie ik![]()
voor profi tools zal het best waard zijn, maar als thuis DIY-er vind ik tot 200,- inclusief accu's toch wel wat aantrekkelijker dan maar wat vaker accu wisselen ofzo .. en laten we wel wezen als DIY-er is het makkelijk met slecht gereedschap te werken (vertel me maar waar ik op moet letten?)
Tja vanalles
Think out of the box...
Er zijn ook adapters om van een Einhell accu naar Mikata machines te gaan...
Jullie kennen de Makita aansluitingen beter dan ik dus ff bekijken of het echt kan/mag en eventueel dan eentje bestellen om te testen...?
Adapter kost € 22,79 incl verzenden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003100511762.html
Als je iemand in je buurt hebt met een Einhell accu hoef je die niet eens meteen te kopen....
Duurder is deze 3D geprinte adapter.
Zo'n testje kan lijkt me echt uit om dat vervolgens maar ca 80 euro voor een accu te betalen....
Of er al mensen zijn met ervaring hier?
Eenmalig? Huren optie?NoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:59:
Ik zoek een goede en niet al te dure verfspuit voor muurverf. Mag electrisch of op lucht, maar wil er wel structuurverf mee gaan spuiten. Moet wel degelijk zijn, moet ongeveer 100m² gaan spuiten.
serieus .. verfrollerNoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:59:
normale verf is te doen, latex word uitdagender ..,.structuurverf denk ik een nachtmerrie
ps ik ga tzt latex verven op lucht .. naast de lucht(vocht)filters die je erbij moet hebben heb je ook een 2 a 3HP compressor nodig .. en met latex omdat het dikke meuk is zal verdunnen echt wel een dingetje zijn verwacht ik .dat is wat ik hier als feedback krijg toen ik zei dat , dit mijn plan is ..
en jij gooit er nog ff een moeilijkheidsgraad bij als in "structuur"
[ Voor 27% gewijzigd door vso op 05-03-2022 16:53 ]
Tja vanalles
Wil ook de schuur er mee doen, en boven verdieping moet ooit ook gebeuren. Dus als ik er een van redelijk kwaliteit kan vinden, koop ik hem liever.
Ja, na wat nader onderzoek zie ik dat structuur lastig wordt, maar ik heb zo'n hekel aan verfen dat ik het nooit met een roller zou doen. Maar de muren zijn niet super glad, dus hoop dat ik dat met een lichte structuur kan verbergen.vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:50:
[...]
serieus .. verfroller
normale verf is te doen, latex word uitdagender ..,.structuurverf denk ik een nachtmerrie
ps ik ga tzt latex verven op lucht .. naast de lucht(vocht)filters die je erbij moet hebben heb je ook een 2 a 3HP compressor nodig .. en met latex omdat het dikke meuk is zal verdunnen echt wel een dingetje zijn verwacht ik .dat is wat ik hier als feedback krijg toen ik zei dat , dit mijn plan is ..
en jij gooit er nog ff een moeilijkheidsgraad bij als in "structuur"
Zit nu te twijfelen tussen deze 2:
https://www.coolblue.nl/product/553323/bosch-pfs-5000-e.html
Of deze:
https://www.verfspuit.net...ayer-w-950-hvlp-verfspuit
Met een extra spuit speciaal voor structuur verf:
https://www.verfspuit.net/spuitopzet-wall-extra-texture
---RAWE CEEK!!!---
de cirkelzaag opzet
Omdat het de 1ste keer is, is het even de weg zoeken naar "optimaal" nu had de patffield 1200SE cirkelzaag wel wat plekken om te fixeren aan een vaste plaat .. maar dat kwam op 3mm na niet lekker uit dan zou ik te dicht op rand zitten en niet echt in het midden. dus dan maar de bijgeleverde beugels gebruiken. het T-slot systeem daar is erg prettig en zit goed vast ..
Later (niet op de foto te zien) vond ik nog een bijgeleverde kabel binder (klittenband) om het draad wat bij elkaar te binden.
Je verliest 10mm tot 15mm zaagdiepte wegens het profiel van de aluminum plaat .. wat ik niet direct als "hinderlijk" zou vinden .. maar als je zaagdiepte bv 6 a 7cm is houd je snel weinig over ..
Over zaagdiepte gesproken, je mist echt een beugel om je cirkelzaag op de gewenste "afstand" te houden, diepte afstelling zal wellicht wel op je zaag zitten .. (bij normaal gebruik zoals bedoelt) maar in deze stand wil hij weer terug springen naar "veilige stand" .. dit maal opgelost met een elektra draad, maar iets wat je waarmee je de zaag in de gewenste stand houd is afwezig..
Voor de decoupeerzaag/bovenfrees zal dit veel minder een issue zijn maar voor de frees heb je wellicht een uitdaging met de "diepte" .. je verliest immers ook daar die 10 a 15mm diepte, en die freesbitjes zijn niet erg lang zoals je in je boormachine steekt.
![]() | ![]() | ![]() |
Het gebruik
Nu ik wat werkstukken gezaagd heb, ik moet zeggen de tijd die ik vooraf nam om het allemaal goed af te stellen en de bankschroef klem die net verkeerd stond uit de weg gedaan..
Was zeer aangenaam verrast, inschakelen van de cirkelzaag met de knop (foto 3) werkte erg prettig
De geleiderails tja het houd niet over, (te kort) maar het voldoet en er zijn langere te vinden mocht je willen
O ja die beschermkap voor over je zaag/decoupeer/frees bitje .. de beugel die het vast houd zit wel erg in de weg als het een beetje tegen zit .. hadden ze iets beter kunnen ontwerpen (bv meer in lijn met je zaagblad)
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 05-03-2022 18:28 ]
Tja vanalles
Ja dat staat in schril contrast met de 8 Ah Performance smartaccu van Lidl.twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
je kan airless vs compressor doen .. resultaat zal uiteindelijk het zelfde zijn.NoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:33:
[...]
Wil ook de schuur er mee doen, en boven verdieping moet ooit ook gebeuren. Dus als ik er een van redelijk kwaliteit kan vinden, koop ik hem liever.
[...]
Ja, na wat nader onderzoek zie ik dat structuur lastig wordt, maar ik heb zo'n hekel aan verfen dat ik het nooit met een roller zou doen. Maar de muren zijn niet super glad, dus hoop dat ik dat met een lichte structuur kan verbergen.
Zit nu te twijfelen tussen deze 2:
https://www.coolblue.nl/product/553323/bosch-pfs-5000-e.html
Of deze:
https://www.verfspuit.net...ayer-w-950-hvlp-verfspuit
Met een extra spuit speciaal voor structuur verf:
https://www.verfspuit.net/spuitopzet-wall-extra-texture
Ik heb voor een compressor gekozen omdat ik meer tools heb die ik ermee samenwerken .. dan heb ik een luchtfilter nodig om de lucht droog te houden .. met airless is dat minder nodig.
ik snap je aversie niet, sterker nog met een roller en kwast en beetje geduld kan je al spetter/vlek vrij werken (krantje op de grond voor het eventuele morsen) .. terwijl spuiten een techniek vereist en je werkt met meerdere nog dunnere lagen.
Een glad resultaat begint al met de ondergrond goed glad te krijgen.. met een spuit ga je veel sneller elk kuiltje/bultje zichtbaar maken .. en met kwast/roller niet te dik/dun is dat vele malen minder ..
Tja weetje in jou geval zou ik iemand inhuren vriend/familie oid .. al dan niet voor een leuke vergoeding ..
ik doe juist spuiten omdat het kan & grote lege ruimte(s) heb ..maar een roller/kwast verwacht ik niet weg te leggen.
Tja vanalles
Tegen de tijd dat het moet gebeuren, zal de ruimte ook zo goed als leeg zijn, zelfs geen vloer erin. Dus zal dan alleen afplakken van kozijnen/ramen worden. Juist omdat het een redelijk grote ruimte met veel hoeken is, leek het mij veel netter om voor spuiten te gaan.vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:22:
[...]
je kan airless vs compressor doen .. resultaat zal uiteindelijk het zelfde zijn.
Ik heb voor een compressor gekozen omdat ik meer tools heb die ik ermee samenwerken .. dan heb ik een luchtfilter nodig om de lucht droog te houden .. met airless is dat minder nodig.
ik snap je aversie niet, sterker nog met een roller en kwast en beetje geduld kan je al spetter/vlek vrij werken (krantje op de grond voor het eventuele morsen) .. terwijl spuiten een techniek vereist en je werkt met meerdere nog dunnere lagen.
Een glad resultaat begint al met de ondergrond goed glad te krijgen.. met een spuit ga je veel sneller elk kuiltje/bultje zichtbaar maken .. en met kwast/roller niet te dik/dun is dat vele malen minder ..
Tja weetje in jou geval zou ik iemand inhuren vriend/familie oid .. al dan niet voor een leuke vergoeding ..
ik doe juist spuiten omdat het kan & grote lege ruimte(s) heb ..maar een roller/kwast verwacht ik niet weg te leggen.
Laatste keer dat ik structuurverf met een roller heb gedaan, zat ik en alles om mij heen ook vol met kleine spettertjes.
---RAWE CEEK!!!---
Tja .. omdat je het "haat" zal je wellicht snel rollen ? teveel verf op de roller doen ofzo ..NoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:42:
[...]
Tegen de tijd dat het moet gebeuren, zal de ruimte ook zo goed als leeg zijn, zelfs geen vloer erin. Dus zal dan alleen afplakken van kozijnen/ramen worden. Juist omdat het een redelijk grote ruimte met veel hoeken is, leek het mij veel netter om voor spuiten te gaan.
Laatste keer dat ik structuurverf met een roller heb gedaan, zat ik en alles om mij heen ook vol met kleine spettertjes.
gewoon iets meer tijd en niet overhaast werken dat scheelt spetters
bv ik zit onder de verf zit en mijn schoonvader in zijn nette kledig doet het 3x sneller en zonder enige smet op zijn kleding idee ..;) dat heeft me wel wat doen beseffen zeg maar..
Pak bv ook een bezemsteel oid (wel opletten met de snelheid) maar iets verder ervanaf reduceert ook de spetters, begin bij de randen met een blokkwast en rol ze even voorzichtig na .. dan daarna naar binnen toe werken. en alleen met daglicht verfen zeker als je met een eind-resultaat bezig bent!
Dat je het haat/te snel werkt is maar een gok he .. als je plafond en 3 a 4 muren moet doen .. doe dan 1 oppervlakte per dag ..
Maar dat gezegd, als je perse wilt (net zoals ik) .. niks weerhoud je toch ? ik ga lekker spuiten zowel de voorstrijk laag als de latex .. alleen of het een eindresultaat waardig is ?.. dat zal een twijfel gevalletje zijn
Tja vanalles
punt is niet die makita accu, die kost een tientje of 5-7 het gaat om de perstang en het rare gedrag wat die fabrikant vertoont. en dat is o.a. makita accu's verkopen voor 200 - 300 euro (en dan plakken ze er nog nieteens een ander stickertje op)route99 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:00:
[...]
Think out of the box...![]()
![]()
Er zijn ook adapters om van een Einhell accu naar Mikata machines te gaan...
Jullie kennen de Makita aansluitingen beter dan ik dus ff bekijken of het echt kan/mag en eventueel dan eentje bestellen om te testen...?
Adapter kost € 22,79 incl verzenden.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003100511762.html
Als je iemand in je buurt hebt met een Einhell accu hoef je die niet eens meteen te kopen....
Duurder is deze 3D geprinte adapter.
Zo'n testje kan lijkt me echt uit om dat vervolgens maar ca 80 euro voor een accu te betalen....![]()
Of er al mensen zijn met ervaring hier?
is er een (betaalbare) nozle die structuur kan spuiten voor een standaard verfspuit? ik heb het echt nog nooit gezien.. Nu wil dat ik het nooit heb gezien niet zeggen dat ik het niet bestaat, maar meestal wel dat het schreeuwend duur is als het wel bestaatvso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:22:
[...]
je kan airless vs compressor doen .. resultaat zal uiteindelijk het zelfde zijn.
I
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 19:33 ]
https://www.verfspuit.net/spuitopzet-wall-extra-texturetwain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:32:
[...]
is er een (betaalbare) nozle die structuur kan spuiten voor een standaard verfspuit? ik heb het echt nog nooit gezien.. Nu wil dat ik het nooit heb gezien niet zeggen dat ik het niet bestaat, maar meestal wel dat het schreeuwend duur is als het wel bestaatstructuur verf verstopt echt alles.
---RAWE CEEK!!!---
was ook mijn gedachtetwain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:32:
[...]
is er een (betaalbare) nozle die structuur kan spuiten voor een standaard verfspuit? ik heb het echt nog nooit gezien.. Nu wil dat ik het nooit heb gezien niet zeggen dat ik het niet bestaat, maar meestal wel dat het schreeuwend duur is als het wel bestaatstructuur verf verstopt echt alles.
Tja vanalles
die is niet voor een standaard 13 in een dozijn verfspuit voor een compressor waar ik dacht dat @vso (en jij zelf) naar refereerde. Daar behoort nog een heel wagner apparaat bij. (is trouwens exact de spuit waar ik eerder naar refereerde.)
twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:09:
[...]
volgens mij heeft alleen wagner iets wat voor consumeneten min of meer te betalen is, maar dan heb je wel al wagner meuk nodig.. structuurverf is niet zo makkelijk te verspuiten.
Misschien beter spack laten spuiten door een spuiter? Is meestal niet heel duur en dan zit het er mooi opNoFearCreations schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:42:
[...]
Tegen de tijd dat het moet gebeuren, zal de ruimte ook zo goed als leeg zijn, zelfs geen vloer erin. Dus zal dan alleen afplakken van kozijnen/ramen worden. Juist omdat het een redelijk grote ruimte met veel hoeken is, leek het mij veel netter om voor spuiten te gaan.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik dacht dat die bij de Wagner spuit die ik erboven linkte bij kon?twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:08:
[...]
die is niet voor een standaard 13 in een dozijn verfspuit voor een compressor waar ik dacht dat @vso (en jij zelf) naar refereerde. Daar behoort nog een heel wagner apparaat bij. (is trouwens exact de spuit waar ik eerder naar refereerde.)
[...]
Heb een quote liggen. Maar een professional wil eerst dat alles strak is voordat spack erop gaat. Offerte voor 100m² strak maken en spuiten is op dit moment €2700....Martinusz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:18:
[...]
Misschien beter spack laten spuiten door een spuiter? Is meestal niet heel duur en dan zit het er mooi op
---RAWE CEEK!!!---
ja zeker, maar dus niet op een compressor die je toevallig al had of makkelijk kan lenen.NoFearCreations schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:15:
[...]
Ik dacht dat die bij de Wagner spuit die ik erboven linkte bij kon?
Zou er iemand zo dom zijn deze oude 5Ah (de print op de accu is van een oud model zonder ledjes voor acculading) te kopen ipv een Makita accu voor €70 bij een webshop die ze gewoon als Makita verkoopt?twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:16:
[...]
je bedoeld diezelfde fabrikant die ~200 euro probeerd te beuren voor niet alleen mijn simpele accupack maar zelfs voor een standaard makita accu? ze weten dat ze kunnen doen wat ze willen er is nagenoeg geen concurentie. ja van rems en die doen net zo lomp.
Het kan toch niet dat iemand hier in trapt?!
Het dimmen wil ik dan doen met een van deze twee als voorbeeld, en losse die nog inbouw nodig heeft of een snoertype dimmer met USB er al aan, type A.
Mijn vragen, na al heel wat zoeken:
Hebben jullie nog tips andere dimmers die op 5V USB spanning niveau kunnen starten met regelen?
Is het genoemde dimbare LED lampje wel OK voor 5V toepassingen, het moet dus wel via PWM met de dimmer kunnen die max 5V levert. Hier is dan geen voorschakel weerstand meer voor nodig neem ik aan? Ook daar tips welkom.
Ik kom veel 5V LED lampen met flexibele hals tegen, maar das allemaal kant en klaar en te weinig licht vaak en kabel te kort. Ik wil graag een wat stugge kabel aan mijn basis kabel met dimmer koppelen zodat de invoer van de wat stuggere kabel in holtes beter gaat.
Het idee erachter: Bij vrijwel alle inspectie camera's zie ik heel vaak een gebrek aan licht. Als de camera door een metalen buis gaat is het totaal geen probleem, maar zodra de ruimte veel minder reflectie geeft of wat groter is dan komt er vaak te weinig licht op de camera terug van het kranslampje rond de camera. Vooral om via een ventilatiebuis dan een verder afgesloten kruipruimte te onderzoeken lijkt me dan bij dit onvoldoende kranslicht op de camera erg lastig.
De Brennenstuhl met USB aansluiting heb ik al... dus met wat knutsel werk zou het prima zijn om een 2e licht bron te hebben. Die LED monteer ik dan wel heel stevig in een dun buisje aan het einde van de kabel, dan kwestie van aftapen oid en klaar is het... (imho).
Met trefwoorden als LED long cable inspection etc... kom ik veel tegen, maar of te zwakke LED lamp of een plat model zoals Brennenstuhl ook heeft, maar geen 360 graden rond, zodat ik met een ca 3W LED lamp vast genoeg licht heb en me op de kabel v/d camera en de camera zelf kan concentreren en niet ook nog het extra LED-licht moet gaan richten.
Tnx.
Klinkt meer als dat hij zijn portemonee wil speccen (ik huiver ook zelf van mijn eigen flauwe grap, maar boodschap blijft hetzelfde).
Vast wel... en waarschijnlijk zo weinig dat ze er daadwerkeliijk zoveel kosten aan hebben dat het misschien nog een soort van te verantwoorden bedrag is.Framoes schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:08:
[...]
Zou er iemand zo dom zijn deze oude 5Ah (de print op de accu is van een oud model zonder ledjes voor acculading) te kopen ipv een Makita accu voor €70 bij een webshop die ze gewoon als Makita verkoopt?
Het kan toch niet dat iemand hier in trapt?!
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/HNIETrLeAJe06251x9bRbqDO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/no5yZahdicE9BH3Y61GWHTUU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eQoelQOyewEjOWoOVRghpJIc.jpg?f=fotoalbum_tile)