Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

route99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:10:
Ik wil op de USB poort van mijn Brennensthul PF-100MA LED lamp een flexibele kabel aansluiten waar aan het eind ik een mini-LED lamp wil monteren, iets als deze 12V dimbare LED-lamp.
Het dimmen wil ik dan doen met een van deze twee als voorbeeld, en losse die nog inbouw nodig heeft of een snoertype dimmer met USB er al aan, type A.
Afgezien dat dit geen elektronica topic is --> vergeet USB A en richt je focus op USB-C die werkt met 5v,9v,12v en 20v (max A weet ik niet) .. USB-C (PD= Power Delivery) standaard ff googlen.

maar met een PWM dimmer zit je al goed..
Mijn vragen, na al heel wat zoeken:
Hebben jullie nog tips andere dimmers die op 5V USB spanning niveau kunnen starten met regelen?
Is het genoemde dimbare LED lampje wel OK voor 5V toepassingen, het moet dus wel via PWM met de dimmer kunnen die max 5V levert. Hier is dan geen voorschakel weerstand meer voor nodig neem ik aan? Ook daar tips welkom.

Ik kom veel 5V LED lampen met flexibele hals tegen, maar das allemaal kant en klaar en te weinig licht vaak en kabel te kort. Ik wil graag een wat stugge kabel aan mijn basis kabel met dimmer koppelen zodat de invoer van de wat stuggere kabel in holtes beter gaat.

Het idee erachter: Bij vrijwel alle inspectie camera's zie ik heel vaak een gebrek aan licht. Als de camera door een metalen buis gaat is het totaal geen probleem, maar zodra de ruimte veel minder reflectie geeft of wat groter is dan komt er vaak te weinig licht op de camera terug van het kranslampje rond de camera. Vooral om via een ventilatiebuis dan een verder afgesloten kruipruimte te onderzoeken lijkt me dan bij dit onvoldoende kranslicht op de camera erg lastig.
De Brennenstuhl met USB aansluiting heb ik al... dus met wat knutsel werk zou het prima zijn om een 2e licht bron te hebben. Die LED monteer ik dan wel heel stevig in een dun buisje aan het einde van de kabel, dan kwestie van aftapen oid en klaar is het... (imho).
Met trefwoorden als LED long cable inspection etc... kom ik veel tegen, maar of te zwakke LED lamp of een plat model zoals Brennenstuhl ook heeft, maar geen 360 graden rond, zodat ik met een ca 3W LED lamp vast genoeg licht heb en me op de kabel v/d camera en de camera zelf kan concentreren en niet ook nog het extra LED-licht moet gaan richten.

Tnx.
Bedoel je niet simpelweg een endoscoop ? die dingen hebben licht aan boord + camera. komen met USB aansluiting en werken relatief goed

Anders zoek eens op "0-10v to PWM" deze boardjes zijn niet zo groot. en kan je wellicht een bestaande dimmer converteren naar PWM signaal.

het probleem waar je tegenaanloopt is dat je wellicht te dunne kabel gebruikt en hoe langer hoe meer weerstand. probeer bv speakerkabel

Je verhaal is voor de rest erg lastig te volgen, start anders ff een nieuwe post in het elektronica subforum je mag me qouten/taggen dan wil ik daar best verder helpen

ps het is wel handig te vermelden hoe ver je wilt gaan in DIY .. als het niet kant en klaar blijkt te vinden te zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@vso Ik dacht te simpel dat de gereedschapslieden hier ook wel meer dit zouden uitwisselen ik zal het zms verplaatsen.
Die endoscoop komt er aan, maar dat licht is wat ik gezien heb wat daar vandaan komt is voor lastige klussen echt te weinig bij alle endoscopen <200 euro. Heb heel veel videos bekeken en waar veel reviuewers enthousiast over waren von ik dat veel te marginaal qua licht.. Je helpt de camera een heel end als het licht beter is, zo simple lijkt me dat toch, Het basis beeld was super scherp bij voldoende licht in een aantal gevallen.
Tnx en zal je linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

route99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:11:
@vso Ik dacht te simpel dat de gereedschapslieden hier ook wel meer dit zouden uitwisselen ik zal het zms verplaatsen.
Die endoscoop komt er aan, maar dat licht is wat ik gezien heb wat daar vandaan komt is voor lastige klussen echt te weinig bij alle endoscopen <200 euro. Heb heel veel videos bekeken en waar veel reviuewers enthousiast over waren von ik dat veel te marginaal qua licht.. Je helpt de camera een heel end als het licht beter is, zo simple lijkt me dat toch, Het basis beeld was super scherp bij voldoende licht in een aantal gevallen.
Tnx en zal je linken.
ligt eraan als je over gebruik van tools / verlichting hebt zit je wel goed toch? maar wil je een specifiek elektronisch probleem diy-en denk ik apart topic.

Maar wellicht helpt ook een foto van de situatie /tool die je nu gebruikt ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@vso (lekker kort... )...
Zal straks een schema tekenen. Heb nu alleen zo'n mini bouw lamp die boven genoemd is. Met ca 3W trek ik hooguit ca 200mA uit de USB poort van die lamp, zie foto rechts naast de gele knop waar kabel zit, kan zat geen C-poort voor nodig imho.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_KCuPzTYjBNyzt9orwCzz3mlC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BlmGGHwZOivS6YfYcouvOzs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

route99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:29:
@vso (lekker kort... )...
Zal straks een schema tekenen. Heb nu alleen zo'n mini bouw lamp die boven genoemd is. Met ca 3W trek ik hooguit ca 200mA uit de USB poort van die lamp, zie foto rechts naast de gele knop waar kabel zit, kan zat geen C-poort voor nodig imho.[Afbeelding]
jup dat kan ik ook maar bedoelde meer de lamp\ die er eraan wilt koppelen (nu versus gewenst) die tool had je dus al in link gestuurd toch ?

immers ik wist al dat je USB A en USB-c poort had :) en powerbank .. vandaar dat ik skipte naar PWM schakeling(en)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Ik heb de perstang met het afwijkende vormpje, dat is nog veel leuker :X dat is helemaal geen eco systeem.

Ik wil wel met je ruilen :+ .. ik heb veder nog veel meer makita, dus past er prima bij.

zoon oude beestje dus (niet mijn foto)

[Afbeelding]
Zoiets nodig? https://www.aliexpress.com/item/4001183525246.html?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-07 16:15
Heeft het gebruik van een wera impaktor in combinatie met andere "gewone" bits ook voordelen of moet je daar ook echt (impact) bits (van wera) voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Vast wel... en waarschijnlijk zo weinig dat ze er daadwerkeliijk zoveel kosten aan hebben dat het misschien nog een soort van te verantwoorden bedrag is. :+ Ik zie iemand al op zijn fietsje naar de bouwmarkt rijden voor een accu.. >:) Maargoed zoals ik al aangaf voor mijn accu vragen ze ook ~ 200 voor. En dat is ook gewoon een hele simpele accu helaas dus niet ergens anders te krijgen (vendor lockin, bleh) Ik denk dat het gewoon gewoonte van ze is om veel te vragen voor die accu's. 8)7 ik hang in iedergeval de vlag uit als een makita ook dat soort tangen gaat maken. TTI (van millwalkee en ridged) maakt ze in iedergeval al _/-\o_
Maar dit zijn gewoon letterlijk Makita accu's die overal elders voor max €90 incl btw gaan. Dat moeten gebruikers van die tangen toch weten?

Henco, hetzelfde liedje. Daarnaast vraag ik me af of die bedrijven die accu's niet gewoon inkopen voor standaardprijs en hun klanten gigantisch naaien. Als ik die foto's zie zijn het zelfs oudere accu's. Misschien hebben ze zelfs nog ergens een stellingkast vol liggen _O-

Maar in principe kun je gewoon een Henco of Klauke tang kopen en dan ergens anders een Makita accu. Merkt die tang niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Framoes schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Maar dit zijn gewoon letterlijk Makita accu's die overal elders voor max €90 incl btw gaan. Dat moeten gebruikers van die tangen toch weten?

Henco, hetzelfde liedje. Daarnaast vraag ik me af of die bedrijven die accu's niet gewoon inkopen voor standaardprijs en hun klanten gigantisch naaien. Als ik die foto's zie zijn het zelfs oudere accu's. Misschien hebben ze zelfs nog ergens een stellingkast vol liggen _O-

Maar in principe kun je gewoon een Henco of Klauke tang kopen en dan ergens anders een Makita accu. Merkt die tang niks van ;)
henco = klauke net als uponor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@vso Klopt, maar wellicht wel nuttig om wat meelezers met wat geluk mee te "krijgen".
Gevisualiseerd wordt onder alles in die volgorde gekoppeld. De kabel van de dimmer is te slap en te kort om het daar bij te laten, dus vandaar een verlengsnoer (ca 7 m) ertussen, die zo stijf moet zijn dat je hem probleemloos in een holte vooruit kunt duwen maar niet zo stijf dat er geen bocht mee genomen kan worden. De endoscoop komt komende week, de krans-LEDs zijn echt onvoldoende bleek uit Youtube onderzoek, ik was super tevreden over de beeldkwaliteit bij voldoende licht, dus ik wil vanaf het begin een extra lichtbron erbij, dan kan ik veel betere beelden maken en dus ook effectiever beslissingen nemen over wat ik ga bekijken. Noem het een beroepsdeformatie uit mijn R&D tijd.... het kan zo dus ik probeer dat dan ook zo te doen. Tis imho geen overkill om het zo te willen. Ben uiteraard wel heel benieuwd of het echt zo uitpakt... maar de extra kosten zijn bepaald niet hoog.
  • De lamp met USB ligt vast.
  • De PWM gebaseerde dimmer met USB aansluiting. Hoeft niet naar helemaal 0Vterug te regelen. Aan/uit op de dimmer erbij is wel handig Aanvullende niet te dure suggesties welkom
  • Verlengsnoer: Kom ik wel uit
  • De LED: Welk type die goed licht geeft, zeker 2-3 Watt, past in een 5Volt omgeving en laat zich goed dimmen?
Ik heb de nodige soldeer & bouw ervaring, geen probleem, maar dat specifieke LED + dimmerstuk juist omdat het geen 12V maar 5V is, daar heb ik geen enkele ervaring en de filters zijn niet zo in te stellen in webshops dat ik er uit zou komen. Via Google.... de termen zijn te algemeen.... teveel hits, teveel garbage....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8sj1x47bMEnIqiVQAxfqnH1IQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uVG8o2SBhkNgEwzWY3Y69vOM.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-03-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-07 17:14
Framoes schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Je koopt die tang gewoon met accu's en lader. Losse body kopen is (of was toen ik m kocht in ieder geval) helemaal niet Interessant.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

route99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:44:
@vso Klopt, maar wellicht wel nuttig om wat meelezers met wat geluk mee te "krijgen".
Gevisualiseerd wordt onder alles in die volgorde gekoppeld. De kabel van de dimmer is te slap en te kort om het daar bij te laten, dus vandaar een verlengsnoer (ca 7 m) ertussen, die zo stijf moet zijn dat je hem probleemloos in een holte vooruit kunt duwen maar niet zo stijf dat er geen bocht mee genomen kan worden. De endoscoop komt komende week, de krans-LEDs zijn echt onvoldoende bleek uit Youtube onderzoek, ik was super tevreden over de beeldkwaliteit bij voldoende licht, dus ik wil vanaf het begin een extra lichtbron erbij, dan kan ik veel betere beelden maken en dus ook effectiever beslissingen nemen over wat ik ga bekijken. Noem het een beroepsdeformatie uit mijn R&D tijd.... het kan zo dus ik probeer dat dan ook zo te doen. Tis imho geen overkill om het zo te willen. Ben uiteraard wel heel benieuwd of het echt zo uitpakt... maar de extra kosten zijn bepaald niet hoog.
  • De lamp met USB ligt vast.
  • De PWM dimmer: Aanvullende niet te dure suggesties welkom
  • Verlengsnoer: Kom ik wel uit
  • De LED: Welk type die goed licht geeft, zeker 2-3 Watt, past in een 5Volt omgeving en laat zich goed dimmen? Hoeft niet naar helemaal 0Vterug te regelen. Aan/uit erbij is wel handig
Ik heb de nodige soldeer & bouw ervaring, geen probleem, maar dat specifieke LED + dimmerstuk juist omdat het geen 12V maar 5V is, daar heb ik geen enkele ervaring en de filters zijn niet zo in te stellen in webshops dat ik er uit zou komen. Via Google.... de termen zijn te algemeen.... teveel hits, teveel garbage....

[Afbeelding]
:) dit bedoelde ik dus .. (y)

maar goed las je over usb-C heen ? Wikipedia: USB-C
20v 3A of zelfs 5A (60-100W max) daar kan je wel een LED mee voeden denk ik zo.

ik heb zoiets https://www.conrad.nl/nl/...timeter-uart-1874702.html hiermee kan ik de usb poorten testen (welke protocol + power output ..)
anderzijds kan je natuurlijk ook die powerbanks gebruiken die ook fungeren als "jumpstarter" voor auto accu's die hebben vaak 12v aan boord (conversie stekker)
of de accu van je powertool .

Als kabel kan je toch ook een coax of beetje stijve UTP kabel oid doen .. (extra shielded variant bv)

denk dat je daar met R&D zeker wel genoeg wegen hebt.

het kan wellicht zo zijn dat als je de endoscoop demonteert je SMD LED tegenkomt .. die upgraden /veranderen lijkt me ook niet 1.2.3 te doen .. maar wellicht kan je met de "lens" spelen ? ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 17:33
Ik zoek goede steeksleutels in de grotere maten (24/27 en groter).
Nu las in de topic opening dat de betere merken Facom, Hazet, Gedore, en Stahlwille zijn.

Maar gezien het gewicht wat er mee getild moet worden, vraag ik mij af of er ook een merk steeksleutel is die een stuk lichter van gewicht zijn (en nog steeds goede kwaliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

vso schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:18:
[...]maar goed las je over usb-C heen ? Wikipedia: USB-C
20v 3A of zelfs 5A (60-100W max) daar kan je wel een LED mee voeden denk ik zo.
Bizarre waarden... heb je dit wel gelezen ;)
route99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:29:
Met ca 3W trek ik hooguit ca 200mA uit de USB poort van die lamp, zie foto rechts naast de gele knop waar kabel zit, kan zat geen C-poort voor nodig imho
Dus die USB C poort laat ik echt buiten beschouwing 3W is echt maar max maar 600mA (geen 200mA dus.. 8)7 )...en ik mag volgens de datasheet 1A trekken via de USB poort uit deze powerbank.
het kan wellicht zo zijn dat als je de endoscoop demonteert je SMD LED tegenkomt .. die upgraden /veranderen lijkt me ook niet 1.2.3 te doen .. maar wellicht kan je met de "lens" spelen ? ofzo
Inderdaad dat ga ik niet doen, iets met die krans-LEDs van de camera.... is meteen mijn garantie naar de maan....
De voorgestelde oplossing hier is zeer betaalbaar, maar mijn specifieke onderdelen kennis op dit gebied kan beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:42:
[...]

henco = klauke net als uponor
Ah, dus allemaal dezelfde boef, haha.
Makrolon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Je koopt die tang gewoon met accu's en lader. Losse body kopen is (of was toen ik m kocht in ieder geval) helemaal niet Interessant.
Snap ik, maar uiteindelijk zijn accu's wel op. En een perstang van €1500 doe je waarschijnlijk langer mee dan de levensduur van een accu bij professioneel gebruik. Ik zie regelmatig loodgieters met perstangen werken waar nog die oude steek-accu's op zitten (Nimh?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Framoes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Ah, dus allemaal dezelfde boef, haha.

[...]

Snap ik, maar uiteindelijk zijn accu's wel op. En een perstang van €1500 doe je waarschijnlijk langer mee dan de levensduur van een accu bij professioneel gebruik. Ik zie regelmatig loodgieters met perstangen werken waar nog die oude steek-accu's op zitten (Nimh?).
Ah zo, ja dan haal je gewoon de goedkoopste natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

big bang schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:33:
[...]Bovendien, als je deze van een steiger laat knikkeren sta je een stuk minder hard te vloeken dan waneer je telefoon ineens 6 meter lager ligt...
De Teslong MS450 (winkel&Teslong productpagina) is binnen en nog geen 6 m naar beneden gevallen.. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAnwz_zUsU1Hf-hDchQ3uk0DD1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tQ3XShni2ZsP2xwwAnG9B4O.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebwAjvf0RwFkt_mfjTt_W5WpaVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dxv6A81yLfY6zi94stgVA1Ng.png?f=user_large
Rechts de accessories beter te zien: spiegel, magneet, haakje, handgreep vd camera.

Eerste zgn unboxing indruk:
  • Stevig kastje, kabel goed buigbaar en blijft staan in die vorm, opbergtasje erbij.
  • Kabel schiet in principe nooit uit camera er zicht een simpele effectieve mechanische blokkering op (met release knopje op).
  • Overzichtelijk settings menu
  • Bedieningspaneel duidelijk & groot genoeg
  • Handige handgreep voor het apparaat, vooral om de kabel een eigen stijfheid met zich mee brengt.
  • Duurzaam concept, geen app die kan gaan verdwijnen en veel steviger dan een mobieltje of tablet...
  • Schermgrootte als Iphone SE, ietsje breder (nog exact nameten)
  • Apparaat heeft een TF kaartje, maar je kunt hem ook zo op de PC/laptop aansluiten de bestanden kopiëren.
De eerste echie resultaten:
  • Bij daglicht scherp beeld (maar daar kocht ik hem niet voor....
  • In donker met de LED lamp: In een donker gat is de reikwijdte beperkt om iets op ca 30 cm überhaupt te zien. Zaken die licht wat reflecteren geven in dat donker een redelijk beeld, maar bijlichten in die gevallen is nodig, conform met wat er verwacht werd . Alles het zelfde plus nu daar ook een lampje er bij aan geeft wel een herkenbaar beeld, voor een scherper beeld moet de camera of de verlichting wrs korter bij. Een weinig reflectieve kruipruimte (via rooster): Zonder en met extra lamp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgR_DYLPgu4wqZBBen1Dfln8A1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrDgdBUczwezNJLnfXt6MOSV.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RdCH4uTjs09ldYj_i0pFMpEj-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxRmvLQCktETdfc8kBcs8cbp.png?f=fotoalbum_large
  • Onder: Kortbij opnames met en zonder extra licht:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1yOiwAYW7KfOwt-sbYrNrXBZ0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cTrxai61yYwor9jFsRDKUAik.png?f=fotoalbum_large
  • Onder: Daglicht opname: Prima camera kwaliteit als basis bij voldoende licht.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iREHC_MKFkU_SSbYtqMIfMhU9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLA7JRhNX8w0ofEakY2Dqchb.png?f=fotoalbum_large
Eigenlijk (gelukkig) zoals verwacht. Voor lastige plaatsen zal een extra lamp erg nuttig worden is de verwachting. Je kunt je anders "in een zwart gat" (zoals die bewuste kruipruimte) als je net met onderzoeken begint je amper oriënteren. De toekomst zal het gebruik van dit apparat wel verder uitwijzen. Met 5 m kabel hoop ik in een aantal gevallen iig zo kort mogelijk er bij proberen te komen, waarbij extra licht een prima support kan zijn,

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 08-03-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 04:59

Illusion

(the art of)

route99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:55:
[...]
De Teslong MS450 (winkel&Teslong productpagina) is binnen en nog geen 6 m naar beneden gevallen.. ;)
[Afbeelding]De accessories (spiegel, magneet, handgreep vd camera) liggen per ongeluk iets teveel onder de kabel, moet nu verder (update volgt).
  • Stevig kastje, kabel goed buigbaar en blijft staan in die vorm, opbergtasje erbij.
  • Kabel schiet in principe nooit uit camera er zicht een simpele effectieve mechanische blokkering op (met release knopje op).
  • Handige handgreep voor het apparaat, vooral om de kabel een eigen stijfheid met zich mee brengt.
  • Duurzaam concept, geen app die kan gaan verdwijnen en veel steviger dan een mobieltje of tablet...
  • Schermgrootte als Iphone SE
  • Apparaat heeft een TF kaartje, maar je kunt hem ook zo op de PC/laptop aansluiten de bestanden kopiëren.
  • In donker met de LED lamp: In een donker gat is de reikwijdte beperkt om iets op ca 30 cm überhaupt te zien. Zaken die licht wat reflecteren geven in dat donker een redelijk beeld, maar bijlichten in die gevallen is nodig, conform met wat er verwacht werd . Alles het zelfde plus nu daar ook een lampje er bij aan geeft wel een herkenbaar beeld, voor een scherper beeld moet de camera of de verlichting wrs korter bij. Een weinig reflectieve kruipruimte (via rooster): Zonder en met extra lamp. [Afbeelding] [Afbeelding]
    [Afbeelding]
    [Afbeelding]
Eigenlijk (gelukkig) zoals verwacht. Voor lastige plaatsen zal een extra lamp erg nuttig worden is de verwachting. Je kunt je anders "in een zwart gat" (zoals die bewuste kruipruimte) als je net met onderzoeken begint je amper oriënteren. De toekomst zal het gebruik van dit apparat wel verder uitwijzen. Met 5 m kabel hoop ik in een aantal gevallen iig zo kort mogelijk er bij proberen te komen, waarbij extra licht een prima support kan zijn,
Je zat eerst op depstech. Waarom ben je uiteindelijk voor de (veel duurdere) Teslong gegaan?
Ik heb nu een cheape usb-endoscoop van de action (6€) maar elke keer een laptop meeslepen is onhandig. Ook is die kabel te flexibel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Illusion Dat heb ik hier beschreven:
route99 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

En niet vermeld maar toen wel gelezen focus = 1.2~4 inch focus, dus vanaf 3 cm net als de Depstech met de slankere camera. Dus toen viel een slechter focus als tegen argument ook nog weg die de andere 8mm USB types hadden...

De stijfheid v/d Treslong camera kabel: Als ik een beetje mijn best doe om de kabel recht te maken, blijft ie zeker ca 90 cm rechtop in mijn hand staan. Als ik 5-10 cm verder ga buigt ie wel om naar ca een 90 graden hoek, zakt dan nog niet verder door. Mss kan het nog iets beter worden dan dit maar het wordt imho geen 1,5 meter.
De kabel is goed te buigen, de camera is 4 cm lang en als ik dan een cirkel maak dan zou ik die kabel niet strakker willen buiten dan een kromtestraal van ca 9-10 cm (alsof je een cirkel maakt dus).
Dat bepaalt samen uiteraard of jet in bepaalde buizen e.d. de bocht krijgt. Met kleine camera's en slappere kabels kun je vast een kleinere kromtestraal aan maar die hebben dan als groot nadeel dat ze bijna niet te sturen zijn op afstand om de camera op het doel te kunnen richten. Eigenlijk heb je er dan niks aan...maar dat wist je al.

Wat mede de doorslag gaf om voor een los scherm te kiezen is dat ik dan zeker weet dat er over een paar jaar de endoscoop nog steeds werkt en niet dat er geen app meer is die het had moeten ondersteunen. Als ik zuinig er me ben kan die van mij over 10-15 jaar het nog doen. In principe zou de accu nog vervangbaar zijn, maar hij kan ook werken met een 5V powerbank er aan (hij kan ook geladen worden tijdens het werken er mee, hoewel ze het liever afraden ivm de duurzaamheid v/d accu, maar als die toch al niet best meer is... Het kan dus...

Edit: En de los te koppelen kabel-camera is ook een plus punt, zou normaliter na moeten te bestellen zijn en het is ook praktisch als het apparaat bij de PC nodig is om de bestanden er af te halen (zonder de TF-kaart er uit te halen) dan hoeft die 5m kabelcamera niet mee.. Zo'n klein TF-kaartje laat ik het liefst zoveel mogelijk in het apparaat .

Tip: Probeer anders die Depstech in NL te kopen zodat je na een test hem zonder vragen terug kunt sturen...echt doe als je zo twijfelt en de stap in euros te groot vindt.

Helaas kon ik geen winkel voor de Treslong in NL vinden, want naar Amazon.de terugsturen kan wel maar was al snel ca 14 euro. En dat was 3 jaar geleden via een verplichte verzender; na klacht dat ik het zelf voor 6 euro kon versturen, mocht het artikel van ruim 20 euro... ineens gratis teruggestuurd worden maar das geen zekerheid dat je zo'n antwoord altijd krijgt.......

Vraag gerust als je van deze Treslong nog meer wilt weten. En de Treslong gaat mij iig nooit een daglicht foto kwaliteit geven als ik in het donker van het bijlichten met een ander lampje afhankelijk en dus ook niet met alleen het camera LED licht erbij. Dat geldt imho voor al die endoscopen die voor ons betaalbaar zijn. Ik heb dus heel veel videos vergeleken en icm de overige argumenten werd het dus deze.

Zo in mijn Amazon.de account het retourscherm :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yubOHzc_AE6HBd3fv8yr8TPzRtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAbSONB4luMMznfhW8BDPWtj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 08-03-2022 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:24
route99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:55:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Rechts de accessories beter te zien: spiegel, magneet, haakje, handgreep vd camera.

• Schermgrootte als Iphone SE
  • In donker met de LED lamp: In een donker gat is de reikwijdte beperkt om iets op ca 30 cm überhaupt te zien. Zaken die licht wat reflecteren geven in dat donker een redelijk beeld, maar bijlichten in die gevallen is nodig, conform met wat er verwacht werd . Alles het zelfde plus nu daar ook een lampje er bij aan geeft wel een herkenbaar beeld, voor een scherper beeld moet de camera of de verlichting wrs korter bij. Een weinig reflectieve kruipruimte (via rooster): Zonder en met extra lamp. [Afbeelding] [Afbeelding]
    [Afbeelding]
    [Afbeelding]
nice, tnx voor de review. wat belichting betreft vond ik dat lampje uit het camerakopje ook lang noet altijd handig maar misschien mede door slechte auto licjt balans, waardoor een schitterend object de rest van het beeld te donker maakt. kun je dat bij jou handmatig regelen?

Spinrag, ook niet doorheen te kijken. was blij dat ik bij mij in een rare hoek van het huis via een ander gat kon bijschijnen met een zaklamp, en dan het licht van de camera dimmen, toen kon ik zien wat ik wilde zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Step5 Tnx, graag gedaan
Yep, voor het licht kan handmatig via button 3 (zie plaatje) uit 3 niveaus gekozen worden, zover ik weet is er niks "auto" aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjI0qJwnBTOPcOJ069xxG7cRZ3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n91SK1JUkHxkiHRQOzMRFpGP.png?f=user_large

Spinrag.... dat kan erg lastig zijn en dan ben ik net pas begonnen.....
Ja, extra lichtbron... dat zag ik dus toch al redelijk snel bij het bestuderen van veel YouTube filmpjes, ook al werden daar de lastige onderzoekjes meestal gemeden omdat het dan lastig is om mooie filmpjes te maken....
Dus ik was oa hier al bezig om dat uit te zoeken voordat ik deze Teslong binnenkreeg, het was gewoon obvious dat je iets met een 2e licht bron bij lastige opnames moest doen, jouw verhaal bevestigt dit.
Tnx voor de feedback. (y)

Edit : Een video still van vandaag, gemaakt in een 3-hoeks schacht (3x ca 27 cm) in ons huis, waar dus oa de afvoer van boven, wasmachine+badkamer, zit. Het beton en de achterkant v/d gips platen zijn vrij licht en dan kan de camera redelijk goede beelden maken. Amper last van teveel reflecties of een diep zwart gat waar je in zou kijken, Met een extra lichtbron kan dit nog beter worden maar hier zou al mee te werken zijn. Het is duidelijk de afvoerbuis gemonteerd op de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GEMp6yJaiBoLNtAwViS-BvHF-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pTielL9ekwq7mXyAtAqFtPW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 08-03-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met de Teslong in het donker kan dus als de omgeving verder licht is. We hebben een kleine lekkage in een van de PVC afvoerbuizen. Het leek licht genoeg met alleen het LED-cameralicht en gaf een aardige video. Camera via klein gaatje gisteravond onder in een van de kastjes onder het keukenblok.
De lekkage zit dus in de kruipruimte iig niet in die stuk pal er boven.... Er lagen aan het eind van de video nog stukjes spaanplaat kort bij de buis, die waren niet aangetast en dus kon er nooit water bij geweest zijn. In het donker had ik die stukjes niet meteen gezien... DE reden om extra LED-licht te hebben zodat je veel sneller het overzicht hebt. Er is flink wat compressie op het filmpje gezet ff via deze site , maar het beeld is nog steeds prima. Ben er blij mee en als de extra lamp klaar is dan ga ik daar voor echt moeilijk situaties ook plezier van krijgen.
Het filmpje: https://workupload.com/file/FnJX25FrVmB
In het begin v/d video heb ik een niet aangekondigde wasbak leeg laten lopen, verder komt het wel ter sprake...leermoment om dat meteen aan het begin te noemen... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 10-03-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-07 09:01
Heeft iemand een tip voor een goed stabiel onderstel voor een afkortzaag van 26KG?
Ik heb de Makita LS1019L, en ben eigenlijk wel gecharmeerd van het DeWalt 7023 onderstel, maar ik kan nergens vinden of deze met zo'n zware zaag overweg kan.
De dewalt zagen zijn allemaal veel minder zwaar.

Makita heeft de WST01N als onderstel, maar deze is wel heel duur voor incidenteel dhz gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
FRANQ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:19:
Heeft iemand een tip voor een goed stabiel onderstel voor een afkortzaag van 26KG?
Ik heb de Makita LS1019L, en ben eigenlijk wel gecharmeerd van het DeWalt 7023 onderstel, maar ik kan nergens vinden of deze met zo'n zware zaag overweg kan.

Makita heeft de WST01N als onderstel, maar deze is wel heel duur voor incidenteel dhz gebruik.
Dat onderstel van Makita is dan ook mobiel en daarom een stuk duurder.

Makita heeft ook vergelijkbare onderstellen als die Dewalt, met een vergelijkbare prijs. Dan klopt iig de kleurstelling :+

https://www.makita.nl/art...stellen-zaagmachines.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

FRANQ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:19:

Ik heb een Makita LS1018LN (20kg) en als onderstel DEAWST06 (inmiddels opgevolgd door DEBWST06).
Bij de Hornback gekocht met laagste prijs garantie voor €128. :9
Daar staat de machine gewoon altijd op. Rete stabiel. En onderstel is inderdaad eenvoudig in te klappen en mee te zeulen. Makkelijker dan de afkortzaag zelf :+

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-07 09:01
@Raymond

Klopt, maar ik dacht gezien te hebben dat hij er niet op kon, maar dat blijkt een maatje groter te zijn.
Ik vind de beugels van de makita wel een stuk zwakker ogen.

Verder heb ik alles in die kleur (behalve de toughbuilt schragen) dus dat past wel mooi.
Maar niet super belangrijk.

@Jeldert
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik was bang dat de makita bevestiging van de machine flexibeler zou zijn.
En het profiel lijkt minder solide.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slechte foto maar ik had de tranen in mijn ogen* bij het scherpstellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYe7S1QKWVdNNcyZrsJCHF3cK9k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eXSyfGdV8SoPmnM9g0Bv6Y1.jpg?f=fotoalbum_medium
Een 8mm spantangetje.

* = Goed dit is dus een moment dat ik van een bepaald merk baal.
Voor 22E meer heb je een freesmachine met tafel, en 5 spantangen :X

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 10-03-2022 18:02 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik zie m ff niet, enlighten me please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:14

A13X

Dude

Boudewijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:01:
Slechte foto maar ik had de tranen in mijn ogen* bij het scherpstellen:
[Afbeelding]
Een 8mm spantangetje.

* = Goed dit is dus een moment dat ik van een bepaald merk baal.
Voor 22E meer heb je een freesmachine met tafel, en 5 spantangen :X
Dit is volgens mij alleen de tafel+accessoires, zonder de freesmachine :?
Geschikt voor vrijwel alle bovenfrezen met een bodemplaat diameter tot 155mm en een vermogen tot 1800W

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lankman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:46:
Ik zie m ff niet, enlighten me please.
Dat spantangetje kost 45€ :X
Ik dacht even snel te zien dat vonroc voor 65€ een tafel+frees+spantangen aanbiedt ;) . Nou ja voor 55€ een complete freesmachine die ook groen is. welliswaar zonder tafel. Inclusief 6 en 8mm spantang.

Maar los van dat blijft het gewoon bezopen, maarja ik heb anders ook niet passende freesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Ok, die zag ik wel. ik dacht dat het met de maatvoering te maken had, dat ie niet goed was ofzo. Dank. Ik heb mijn freesmachine nog amper gebruikt, maar ben er al wel achter dat goede frezen een dure hobby wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Laatst online: 21-07 23:12
Lankman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:31:
Ok, die zag ik wel. ik dacht dat het met de maatvoering te maken had, dat ie niet goed was ofzo. Dank. Ik heb mijn freesmachine nog amper gebruikt, maar ben er al wel achter dat goede frezen een dure hobby wordt.
Ik frees het ook... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07 08:32
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:20:
[...]

ja zeker, maar dus niet op een compressor die je toevallig al had of makkelijk kan lenen.
Ik heb een spackspuitbeker voor op de compressor.
Het is een soort vierkante blauwe trechter met handvat bovenaan en onderin een spuitnozzle met verschillende gaten. De slang klik je onderaan.
Deze is inderdaad om spack te spuiten, of dun gips, spachtelputz, e.d. Voor structuurverf vraag ik me af, misschien met het kleinste gat, maar ik zie niet hoe dat een mooi resultaat moet geven.
Ik zal morgen een fotootje plaatsen. Kan ik ook kijken of er een merk op staat.
Is wel iets voor de mannen die pap eten, je staat continu met 10 kilo of meer boven je hoofd te werken. :+
Dus ook nog uit de "oertijd". Tegenwoordig heb je mooie pompen ipv gewichtheffen.

Alleen "voor een compressor die je al hebt of even kan lenen" is niet helemaal waar. Om spack of gips te spuiten heb je ca.10 bar continudruk nodig, en dan genoeg luchtvolume ook nog.
Een compressor die je daar voor nodig hebt ziet er zo uit, dat is een bouwcompressor.
En dan liever nog iets meer vermogen want hoe meer kracht en volume, hoe mooier de "spikkels".
En hij moet dus continu kunnen lopen, valt je druk of volume weg dan krijg je dikke klonten.
Maar in spack zit dus geen structuur, de structuur komt van de "klontjes" die je op de muur spuit.
(en egaliseren vooraf hoeft niet echt, het moet er wel redelijk bij staan maar gaten en oneffenheden spuit je vol, mes je glad, en spetter je overheen als het aangetrokken is. Zo ongeveer, voor de spackspuiter die dat vaker doet.)

Alle HTK compressortjes vallen dus af, zelfs mijn tweecilindertje is daar te licht voor eigenlijk.
Al is licht relatief, met 48kg til je deze niet even voor de lol naar boven, een bouwcompressor is doorgaans nog zwaarder.

De al eerder gelinkte spuitbeker van Wagner voor lichte structuurverf is eerder geschikt, deze kan ook met een turbinemotor die je aan de beker vastklikt zoals de Flexio 590.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 10-03-2022 21:12 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Het is vrijdag, dan mag het (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

tijs67 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:57:
Nu las in de topic opening dat de betere merken Facom, Hazet, Gedore, en Stahlwille zijn.

Maar gezien het gewicht wat er mee getild moet worden, vraag ik mij af of er ook een merk steeksleutel is die een stuk lichter van gewicht zijn (en nog steeds goede kwaliteit).
Ik zie dat niemand nog op je post gereageerd heeft. Heb je wel eens overwogen sleuteltangen te gebruiken? Of is dat voor jouw doel niet handig?

Zie: https://knipex-tangen.nl/24-sleuteltangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Timmert schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:45:
Ik zie dat niemand nog op je post gereageerd heeft. Heb je wel eens overwogen sleuteltangen te gebruiken? Of is dat voor jouw doel niet handig?

Zie: https://knipex-tangen.nl/24-sleuteltangen
In een nauwe ruimte is een steeksleutel wel wat makkelijker te hanteren, over het algemeen.

@tijs67 zoals @Timmert voorstelt, kan een bahco of sleuteltang een lichtere optie zijn. Ik ben zelf in ieder geval nooit een significant lichtere sleutel tegen gekomen in die maten. Alternatief kan zijn om dubbele steeksleutels te nemen, en dan goede combi's van maten uit te kiezen, afhankelijk van wat je al hebt en wat je nog nodig hebt.

Als ik bv. even gauw bij Stahlwille kijk (maar neem aan dat andere merken ook wel verschillende maten beschikbaar hebben), hebben ze een dubbele steeksleutel in bv. 21/24, 22/24 of 24/27, en bv. een 27/30, maar ook een 27/32. Door hier slim te kiezen zou je ook gewicht (en geld) kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07 15:48

Rzaan

Altijd zoekende

Op een of andere manier is mijn accuboormachine kwijtgeraakt tijdens de verhuizing.
Geeft niks, want was toch een onding.

Maar nu wil ik dus een nieuwe kopen.
Hij moet goed zijn, krachtig en handelbaar, en op accu dus.
Maar ik wil geen vermogen uitgeven, want ik ben geen grote klusser.
Echter erger ik me enorm als iets het niet lekker doet.
Een andere wens is dat ik een heggeschaar nog wil gaan aanschaffen die ook op een accu werkt en dan zou het mooi zijn als ik accu's kan uitwisselen.

Nu las ik - o.a. hier - dat Parkside voor mijn doel best wel ok is.
Maar los van dat ik dan moet wachten op de levering, lees ik toch ook wel veel reviews dat ze helemaal niet zo goed zijn, ook al komen ze er als best getest en beste koop uit.

Moet ik toch gewoon voor zo'n Parkside 20V gaan of zijn er nog goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:04
Rzaan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:40:

Moet ik toch gewoon voor zo'n Parkside 20V gaan of zijn er nog goede alternatieven?
Voor af en toe een gat boren is de Parkside echt prima. Voor bijvoorbeeld een Makita betaal je minimaal het dubbele, zonde van het geld als je hem nooit gebruikt.
Ik heb geen ervaring met de parkside heggenschaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-07 17:25

valluik

Probeert ook maar wat

Op een of andere manier is mijn accuboormachine kwijtgeraakt tijdens de verhuizing.

Een andere wens is dat ik een heggeschaar nog wil gaan aanschaffen die ook op een accu werkt en dan zou het mooi zijn als ik accu's kan uitwisselen.

Maar los van dat ik dan moet wachten op de levering, lees ik toch ook wel veel reviews dat ze helemaal niet zo goed zijn, ook al komen ze er als best getest en beste koop uit.

Mijn ervaring: Parkside professional schroefboormachine bevalt me uitstekend. Dat is de zwarte versie, die wordt ook wel goed beoordeeld. Groene versie schijnt minder te zijn.
Parkside heggenschaar op accu heb ik niet en is op dit moment ook niet verkrijgbaar lijkt het..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34

Reviews moet je ook een beetje met een korreltje zout nemen. Tests ook, trouwens. Een Parkside van EUR 100 gaat het gewoon afleggen tegen een blauwe Bosch, Milwaukee of wat dan ook van 6 keer zo veel. Als je dan verwacht dat 'ie net zo goed presteert, dan gaat het tegenvallen.
Conclusie: voor jouw gebruik waarschijnlijk dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:48
tijs67 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:57:

Wat bedoel je met het gewicht wat er mee getild moet worden; is dat omdat je ze vaak meeneemt of voor het gebruik.

Sleutels in deze maten zijn voor het zwaardere werk en ik denk dat je niet veel lichter zal vinden zonder afbreuk aan de sterkte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Laatst online: 22-07 21:37
Hey, heb de Makita HR1800 van me pa nog, een beest van een machine.
Maar zoek van deze steen/beton boren..
Iemand nog een idee waar te verkrijgen? met duck duck kom ik niet zo ver..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AXk4CTujeSgk-vj8g2FCJM7b1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9IlHZH9Sx1TRTCxnDMwxMxF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNZHbd9EUL6631nNjwxfqtEdHwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOG8Nn54SErqc71U1rNuWvMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V7b4k_UOFEJAmUjgqhON7wTKPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifHulH7JBs692x6VPX9AyeXO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-07 17:45
copyer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Morse)Conus/Taper is volgens mij de term waar je naar op zoek bent. Maar denk dat ze je daarmee hier (geen aandelen) wel kunnen helpen. Of zoiets aanschaffen.

[ Voor 45% gewijzigd door GermanPivo op 11-03-2022 13:28 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Ja die spindelkop heb ik, vraag me wel af of dat kan, ik bedoel is die kop wel voor dat geweld bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34

[Afbeelding]
Dat boortje is wel redelijk klaar ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

copyer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:34:
Ja die spindelkop heb ik, vraag me wel af of dat kan, ik bedoel is die kop wel voor dat geweld bruikbaar?
Nee, dat is om de machine (zonder hameren) te gebruiken voor hout of zo lijkt me.

Voor een boorhamer zou je eigenlijk een adapter naar SDS willen hebben. Geen idee of dat bestaat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Dat is het probleem, dat spul is 30 jaar plus... maar zoals je ziet , machine is in hele goede staat en is gewoon zonde om m weg te gooien omdat er geen boortjes voor te vinden zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik op de site van makita de onderdelentekening bekijk staat daar trouwens wel wat over een SDS+ kop:
152397-4 Boorhouder Sds+ Hr1800
https://www.makita.nl/art...1800-230-v-boorhamer.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQilnvAE-McfHVU3hdb1jHZTtDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Xuu46EQQlGx0x8ghf0s3ZCS.jpg?f=user_large

Ik zie wat je doet, heel slim, prima reden voor aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Lankman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:46:
[Afbeelding]

Ik zie wat je doet, heel slim, prima reden voor aanschaf!
Kannie ook kloppe?... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Orion84 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:21:
Als ik op de site van makita de onderdelentekening bekijk staat daar trouwens wel wat over een SDS+ kop:
152397-4 Boorhouder Sds+ Hr1800
https://www.makita.nl/art...1800-230-v-boorhamer.html
Ik heb het idee dat de accessoire voor de 2020 versie zijn...
Ik vraag me ook af is het echt sds+ , was dat er dan al 35 jaar geleden?

[ Voor 8% gewijzigd door copyer op 11-03-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja kan even hier bij Kruis kijken. Ze kunnen hem ook voor je repareren als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023

Wat voor heg en hoeveel lopende meter? Ze voelt wat goedkoop aan maar goed genoeg voor mijn beoogde doel (20 meter klimop ofzo).

De performance boor is imo heel goed. Voor dat geld heb je geen beter alternatief. Probleem met parkside is de quality control en de vele maandagochtend of vrijdagavond modellen :p maar daar doet Lidl niet moeilijk over (toch niet de Belgische klantendienst) en ze sturen je gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kaffe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Wat voor heg en hoeveel lopende meter? Ze voelt wat goedkoop aan maar goed genoeg voor mijn beoogde doel (20 meter klimop ofzo).
Het gaat vooral om klimop ook bij mij.
En her en der een boompje wat wat vorm moet krijgen.

Ik zie overigens dat die dingen online overal uitverkocht zijn. Ook bij Lidl Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07 08:32
Kaffe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:28:
Probleem met parkside is de quality control en de vele maandagochtend of vrijdagavond modellen
Is dat jouw ervaring?
Of heb je daar een bron voor?
Ben eigenlijk wel benieuwd waar dit vandaan komt, voor mij de eerste keer dat ik het hoor.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
Teijgetje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:12:
[...]

Is dat jouw ervaring?
Ben eigenlijk wel benieuwd waar dit vandaan komt, voor mij de eerste keer dat ik het hoor.
Nee, geen bron, wel een eigen gevoel (en ik ben fan van Parkside dus ‘redelijk’ objectief, tis niet alsof ik alles goedpraat of direct alles afknal omdat het een b-merk is) en die van andere.

Ik weet wel dat Lidl een paar leveranciers (of andere merken zoals Scheppach een ander kleurtje geeft) heeft waarvan Kompernass een van de betere is. Voor de recentste toestellen zijn ze overgeschakeld naar Owim en die vertonen wat meer problemen naar wat ik lees. Parkside heeft een grote fanbase in Frankrijk en ik zit daar in een paar facebookgroepen van. Die laatste performance klopboormachine is bvb van Owim en daar heb ik al een aantal video’s van gezien waarbij er problemen met de montage/motor waren recht uit de doos. Zoiets zie je bij een a-merk natuurlijk veel minder of niet. De mijne (en die twee andere die ik heb meebesteld voor kameraden) heeft het gelukkig niet.

Ik kan er mee leven aangezien ik ze voorlopig niet gebruik als kostwinning. Dan snap ik dat een boormachine die halverwege de dag uitvalt een probleem is. Alhoewel je voor die prijs er nog 1 als reserve in de camionette kan laten liggen.

Moest er interesse voor zijn kan ik altijd een korte samenvatting schrijven van het materiaal dat ik hier liggen heb en of het de moeite is om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Rzaan schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:10:
[...]

Het gaat vooral om klimop ook bij mij.
En her en der een boompje wat wat vorm moet krijgen.

Ik zie overigens dat die dingen online overal uitverkocht zijn. Ook bij Lidl Duitsland.
Voor klimop zeker goed genoeg!

Moest je hem in België in stock zien wil ik hem altijd kopen voor je en doorsturen naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:03
Ik ben "voor de lol" voor een klein klusje eens naar een multitool aan het kijken. Specifiek de Bosch GOP 12v-28 met een berg accessoires (momenteel €200 op de Duitse Amazon na aftrek 15% korting). Mijn vragen: hoe krachtig is deze tool? Van bv de 12v accuschroefmachines (12v-35 (fc)) wordt nogal al eens aangegeven dat deze echt prima zijn voor een 12v apparaat. Maar geldt dit ook voor de multitool? En daarnaast of deze zijn geld waard is. Later wil ik waarschijnlijk ook nog de accuscheoefmachine (35 FC) erbij kopen, en nu instappen met deze geeft dan al een startpunt v.w.b. de accu en lader.
Nu voor €200 bij Amazon tegenover de prijzen vanaf €270 bij de Nederlandse shops lijkt mij het in ieder geval een (zeer) scherpe prijs en een goede "instap" in het 12v Bosch systeem. Ook tegenover de prijs zonder accus, accessoires etc van al in de €100. Maar dan moet het natuurlijk ook een "okeej" apparaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

RobertMe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:52:
Mijn vragen: hoe krachtig is deze tool? Van bv de 12v accuschroefmachines (12v-35 (fc)) wordt nogal al eens aangegeven dat deze echt prima zijn voor een 12v apparaat. Maar geldt dit ook voor de multitool? En daarnaast of deze zijn geld waard is.

Later wil ik waarschijnlijk ook nog de accuscheoefmachine (35 FC) erbij kopen, en nu instappen met deze geeft dan al een startpunt v.w.b. de accu en lader.
Nu voor €200 bij Amazon tegenover de prijzen vanaf €270 bij de Nederlandse shops lijkt mij het in ieder geval een (zeer) scherpe prijs en een goede "instap" in het 12v Bosch systeem. Ook tegenover de prijs zonder accus, accessoires etc van al in de €100. Maar dan moet het natuurlijk ook een "okeej" apparaat zijn.
Kracht valt redelijk te vergelijken in de specs. Vuistregels zijn altijd dat de 18V versies krachtiger zijn, meestal een grotere accu capaciteit hebben maar ze zijn ook groter en zwaarder. Of dit het geld waard is kan alleen jijzelf beantwoorden. Ik weet namelijk niet wat jij "okeej" vind.

Voor wat het waard is, ik heb zelf schroefmachines uit het 18V en 12V segment van Bosch, inclusief de 35FC. Maar voor multitool heb ik een bekabelde Fein. Nu zou ik wellicht voor de accu gaan, maar heel erg stoort de bekabeling mij niet. Verder is het een probleem oplosser voor mij, in de onhandige plaatsen en moeilijke hoeken. Niet iets dat in het basis assortiment zit voor mij, maar wel de eerste uitbreiding. Ik zou beginnen met de schroefmachine.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Teijgetje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:12:
[...]

Is dat jouw ervaring?
ik hoor het vaker, maar geen echte bron. op het forum zijn wel mensen die meerdere machines hebben retour gestuurd vanwege spelling of niet recht etc. bv een kruislassers kan ik mij herinneren misschien komt het daar vandaan, of dit wel of niet vaker voorkomt bij andere merken doe ik geen uitspraak over, metabo heeft ook geen best trackrecord met zijn trekzaag hier, die zijn ook vrij veel retour gegaan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

copyer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ik heb het idee dat de accessoire voor de 2020 versie zijn...
Ik vraag me ook af is het echt sds+ , was dat er dan al 35 jaar geleden?
ja 1975 Wikipedia: Special Direct System

volgens mij zit er dan wel een andere kop op de machine wellicht verkocht met een opzet sds kop volgens mij zag hij er dan zo uit.. (maar ik was toen nog een klein manneke)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TOvKJtxorj9_FgFvKo9IOzrI_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tTRUdmgFuAzz1k0E1f47d2V7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:54
Ik ben "voor de lol" voor een klein klusje eens naar een multitool aan het kijken. Specifiek de Bosch GOP 12v-28 met een berg accessoires (momenteel €200 op de Duitse Amazon na aftrek 15% korting). Mijn vragen: hoe krachtig is deze tool? Van bv de 12v accuschroefmachines (12v-35 (fc)) wordt nogal al eens aangegeven dat deze echt prima zijn voor een 12v apparaat. Maar geldt dit ook voor de multitool? En daarnaast of deze zijn geld waard is. Later wil ik waarschijnlijk ook nog de accuscheoefmachine (35 FC) erbij kopen, en nu instappen met deze geeft dan al een startpunt v.w.b. de accu en lader.
Ik heb m. Prima ding, werkt ook op Chinese zaagjes van Amazon (!). Wel bladen wisselen met een inbussleutel en oordempers op!
Edit: hij is net zo krachtig als die van parkside 18v die ik hiervoor had. Kracht is voor een multitool minder belangrijk dan voor een accuboor hè.

[ Voor 5% gewijzigd door Knappel op 12-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:41:
[...]

ja 1975 Wikipedia: Special Direct System

volgens mij zit er dan wel een andere kop op de machine wellicht verkocht met een opzet sds kop volgens mij zag hij er dan zo uit.. (maar ik was toen nog een klein manneke)

[Afbeelding]
Thanx..

Ik ga me beraadslagen of i de 100+ E wel waard vindt voor zon sdskop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

copyer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Thanx..

Ik ga me beraadslagen of i de 100+ E wel waard vindt voor zon sdskop..
misschien een tussen oplossing
lekker gebruiken voor staal boren als die machine dat nog goed kan, volgens mij zijn die boren nog wel gewoon tekoop en dan een sds hamerboor kopen voor ongeveer dat bedrag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-07 20:56
Ik heb ze nu allebei en dan pak ik toch liever de 18v. Dat gaat vaak net wat sneller.
Maar ik heb jaren met de 12v gedaan, en die heeft voldoende kracht. De reden dat ik de 18v heb gekocht was dat ik een model met starlock wilde.
Mijn advies zou zijn, wil of heb je meer in het 18v segment, dan hiervoor ook de 18v kiezen. En anders lekker de 12v nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Knappel schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Ik heb m. Prima ding, werkt ook op Chinese zaagjes van Amazon (!). Wel bladen wisselen met een inbussleutel en oordempers op!
bosch heeft toch starlock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kaffe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Voor klimop zeker goed genoeg!

Moest je hem in België in stock zien wil ik hem altijd kopen voor je en doorsturen naar NL.
We gaan vlak bij Belgie wonen.
Ik zal daar eens een keer bij Lidl binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 13:14

Pixeltje

Woo-woohoo!

twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ja maar niet op alle modellen. Mijn zwager heeft ongeveer een maand of 8 terug de 12v gop gekocht en dat is met inbus. Wellicht hebben ze een update gehad nu?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:54
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Die van mij in elk geval niet. Maar de nieuwe idd wel! Vervalt een nadeel (ik wissel zo weinig dat ik niet meteen een upgrade hoef :P)
https://www.bosch-profess...cts/gop-12v-28-06018B5001

Ik zie dat ik de 10.8v heb na nog even zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Knappel op 13-03-2022 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Knappel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Die van mij in elk geval niet. Maar de nieuwe idd wel! Vervalt een nadeel (ik wissel zo weinig dat ik niet meteen een upgrade hoef :P)

je hoeft het niet als nadeel te zien mijn oude fein had ook geen starlock maar daar paste wel zonder problemen elcheapo zaagbladen op.. ook een Quick release systeem eigenlijk mis ik het wel.. wat ik er vooral mee deed was dingen als kozijnen herstellen en dan raak je nog wel eens een stukje steen kan je meteen je dure fein blad weg mieteren.. blijft toch een vreemde manier van vendorlockin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Knappel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Let op, starlock en "snap-in" zijn niet het zelfde. De 10.8 en 12v hebben wel starlock (de vorm van het zaagje), maar geen "snap-in": je moet dus bij beide nog met een inbussleutel de zaagjes vastzetten:
https://www.bosch-profess...gop-40-30-0601231000.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SH007 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Let op, starlock en "snap-in" zijn niet het zelfde. De 10.8 en 12v hebben wel starlock (de vorm van het zaagje), maar geen "snap-in": je moet dus bij beide nog met een inbussleutel de zaagjes vastzetten:
https://www.bosch-profess...gop-40-30-0601231000.webp
serieus... dus je betaald extra voor al je verbruiks artiekelen omdat je starlock hebt en dan vervolgens mag je alsnog een imbussleutel pakken.. als klant moet je dit toch nooit kopen dan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:25
twain4me schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:22:
[...]

serieus... dus je betaald extra voor al je verbruiks artiekelen omdat je starlock hebt en dan vervolgens mag je alsnog een imbussleutel pakken.. als klant moet je dit toch nooit kopen dan. :?
Hier had ik mij ook in vergist toen ik een set Bosch professional 12v kocht. Onhandig, maar niet onoverkomelijk.
AliExpress verkoopt overigens starlock zaagjes voor een prima prijs. Merk heet Newone dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

twain4me schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:22:
[...]
Ik vermoed dat die imbus oudere exemplaren zijn of alleen de goedkoopste lijn. Ze moeten toch wat om je naar een nieuwe aankoop dan wel een duurder model te trekken. Ik vind het snel wisselsysteem van Fein ideaal. Ik heb nog ergens een reserve multitool liggen van ik meen dewalt, met imbussleutel. Die ligt stof te verzamelen om die reden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
Hoi.

Ik wil keralit tegen mijn huis aan plaatsen. Ik weet waar te bestellen. Mijn enige vraag is;
Zijn de schreoven speiciale torx schroeven? Ze kosten nl 28 euro voor 200 stuks, is nogal aan de prijs.

Gaat om dit soort schroeven ; https://www.creon-kozijne...alit/keralit-schroef-torx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
maartend schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:03:
Hoi.

Ik wil keralit tegen mijn huis aan plaatsen. Ik weet waar te bestellen. Mijn enige vraag is;
Zijn de schreoven speiciale torx schroeven? Ze kosten nl 28 euro voor 200 stuks, is nogal aan de prijs.

Gaat om dit soort schroeven ; https://www.creon-kozijne...alit/keralit-schroef-torx
Is goedkoper te vinden, maar RVS schroeven zijn vaak wel wat duurder, de prijs is niet heel uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
henkie196 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Is goedkoper te vinden, maar RVS schroeven zijn vaak wel wat duurder, de prijs is niet heel uitzonderlijk.
Thnx. Dan bestel ik ze maar gewoon mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

maartend schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:03:
Hoi.

ziet eruit als een "trespa" schroef. die zijn rvs en hebben een kop op kleur.

edit: spuit elf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
exponential schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Hier had ik mij ook in vergist toen ik een set Bosch professional 12v kocht. Onhandig, maar niet onoverkomelijk.
AliExpress verkoopt overigens starlock zaagjes voor een prima prijs. Merk heet Newone dacht ik.
Bij de Action hebben ze ook vaak een setje zaagjes liggen die op de GOP passen. Merk is Werckmann.

Werken prima, zullen vast niet de beste zijn, wel goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
twain4me schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:26:
[...]

ziet eruit als een "trespa" schroef. die zijn rvs en hebben een kop op kleur.

edit: spuit elf :+
Keralit schroeven zijn normale bolkop schroeven. Geen Trespa schroeven of iets wat er op lijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Keepa kwam vandaag met volgende aanbieding. Omdat ik hier vorige keer lang op moest wachten
(heb m dus al) cross post ik hem toch ook maar hier:

Bosch PBD40 in de aanbieding voor 211 (erg laag) bij amazon DE.

Bosch PBD40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 21-07 05:56
Geen specifieke gereedschapsvraag, maar gezien de sloopwerkzaamheden en de klussen die we thuis aan het uitvoeren ga ik nogal snel door een voorraadje werkhandschoenen heen. Misschien hier nog mensen tips qua comfortabele en duurzame handschoenen (ouderwetse leren zijn een no-go qua comfort, dan draag ik ze niet)?
Handschoenen van hornbach, cranenbroek, toolstation en Milwaukee heb ik tot op heden allemaal geprobeerd en ze voldoen in principe wel, maar na minder dan een dagje klussen ben ik er wel doorheen zeker met puin en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fuel_80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:03:
Geen specifieke gereedschapsvraag, maar gezien de sloopwerkzaamheden en de klussen die we thuis aan het uitvoeren ga ik nogal snel door een voorraadje werkhandschoenen heen. Misschien hier nog mensen tips qua comfortabele en duurzame handschoenen (ouderwetse leren zijn een no-go qua comfort, dan draag ik ze niet)?
Handschoenen van hornbach, cranenbroek, toolstation en Milwaukee heb ik tot op heden allemaal geprobeerd en ze voldoen in principe wel, maar na minder dan een dagje klussen ben ik er wel doorheen zeker met puin en dergelijke.
Heb je dan een voorbeeld van het type handschoenen dat je nu gebruikt hebt? Want zoeken op handschoenen bij bv. Hornbach levert van alles op, inclusief leren handschoenen.

Is er iets dat je specifiek oncomfortabel vindt aan leren handschoenen? Want van wat ik zo gauw zie bij Hornbach, zijn leren handschoenen verwacht ik ruim het meest duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Fuel_80 Ik zou even bij een speciaalzaak (werkkleding bedrijf die zowel bedrijven als particulieren bedient) zoeken naar de mogelijkheden. Je kan vaak selecteren op grip of bijvoorbeeld snijbestendigheid. Duurzaamheid (milieuvriendelijk? of juist gaat lang mee?) is niet echt een selectie categorie.

En zoals henkie al aangaf, welke heb je nu gebruikt? Als ik ga slopen met tuinhandschoentjes gaan ze ook niet lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Heb je dan een voorbeeld van het type handschoenen dat je nu gebruikt hebt? Want zoeken op handschoenen bij bv. Hornbach levert van alles op, inclusief leren handschoenen.

Is er iets dat je specifiek oncomfortabel vindt aan leren handschoenen? Want van wat ik zo gauw zie bij Hornbach, zijn leren handschoenen verwacht ik ruim het meest duurzaam.
Sterker nog ik denk dat juist doordat leer een beetje stug is het met puin fijn werkt. Zeker als er scherpe delen aan zitten. Stof enzo gaan ontzettend hard sneuvelen. Na een aantal keren dragen worden ze ook soepeler overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Ik heb de wit met grijze van ecotools altijd. Zijn volgens mij een euro per paar, zitten lekker, en als ze vies of kapot zijn trakteer ik mezelf op een nieuw fris paar ;)

Omdat ze zo goedkoop zijn is dat ook geen probleem verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:47:
Sterker nog ik denk dat juist doordat leer een beetje stug is het met puin fijn werkt. Zeker als er scherpe delen aan zitten. Stof enzo gaan ontzettend hard sneuvelen. Na een aantal keren dragen worden ze ook soepeler overigens.
Dat was ook mijn gedachte, en ook mijn ervaring met het werken met bakstenen of betontegels. Je hebt ook een grote variatie aan leren handschoenen met extra padding op verschillende plaatsen als extra bescherming / slijtagelaag.

Dat andere type handschoenen heb ik ook wel, en dat is fijn met klussen aan de auto of de fiets, want dat houdt de ergste vuil en olie / vet een beetje van je handen. Maar als ik daar bakstenen mee ga sjouwen, zijn ze in no-time kapot. Maar ook van dit materiaal zijn er heel veel types, dus er zullen er ook best tussen zitten die meer op dat soort gebruik gericht zijn.

Maar goed, daarom ook de vraag waarom hij leren handschoenen oncomfortabel vindt, en welke handschoenen hij tot nu toe geprobeerd heeft, dan weten we beter waar we op moeten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
Misschien een idee om een test set te betellen? Zoiets: https://www.engelbert-strauss.nl/werkhandschoenen-sets/
Ik vond er bij de montage set wel een een aantal tussen zitten met aardige balans tussen gevoel en slijtvastheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:51
Omdat we zijn begonnen met serieus klussen, wil ik beter cq. meer gereedschap in huis halen. Zo heb ik nog een Kwantum-quality kniptang en een heul oude (erfenis van mijn vader) combinatietang. Maar geen punttang etc. Nu heb ik de OP gelezen en door het topic gezocht en de merken die voor tangen genoemd worden, zijn met name NWS, Knipex en in mindere mate WIHA. Een paar vragen hierover:

1. Wat maakt een tang van Knipex of NWS nu beter dan een andere tang? Bijvoorbeeld: bij HBM zag ik diverse tangen van €5,- of zo. "Professioneel" zouden ze zijn. Maar voor die prijs?

2. Ik ga op korte termijn vooral met elektra aan de slag .Ik wil daarvoor hebben:
- kniptang groot
- kniptang klein
- punttang (recht of krom?)
- combinatietang
(een striptang heb ik al)

Zijn hier nog adviezen over? Bijv. welke maten, gebogen of rechte punttang, bijzondere eigenschappen van tangen (zag een Wiha-tang met "power" knopje)? Ik heb de tangen die ik op het oog heb al gelinkt hier boven.

En tot slot: ik gebruik al jaren een simpele spanningszoeker (de bekende lichtgevende schroevendraaier). Nu zag ik pas op YT iemand roepen dat die "verboden" was voor zijn scholieren. Hij raadde een soort multimeter aan. Nu ben ik ook wel van plan om eens een multimeter te gaan kopen, maar hoe staan jullie er in ? Is zo'n simpele spanningzoeker wel geschikt om te kijken of de spanning van een stopcontact/draad is, of niet? Ik heb nog geen marktonderzoek gedaan naar een multimeter, maar mocht nu al iemand een niet te dure kunnen aanraden: ik hoor het graag!

[ Voor 37% gewijzigd door Cass Casey op 14-03-2022 13:51 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57

sjirafje

No inspirational quotes here

1. tav tangen zoek eens op youtube naar de filmpjes van project farm die test regelmatig verschillende merken met soms verrassende uitkomsten.

2. zo'n klein tangetje is alleen geschikt voor het knippen van dun, zacht materiaal zoals de pootjes van through hole componentjes. Dus tenzij je aan elektronica gaat klussen (componentjes solderen etc) heb je daar niets aan. In China verkopen ze vergelijkbare tangetjes voor 1-2 euro, die kun je prima mishandelen en als ze kapot zijn weggooien.
Voor het knippen van VD draad kun je ook af met een 70 02 160.

3. multimeter is heel verschillend wat je er mee wilt doen. Wil je alleen meten of ergens 230v op staat, dan voldoet bijna elke goedgekeurde multimeter (mits je hem juist gebruikt!).

Wil je de spullen voornamelijk gebruiken voor klussen aan je elektrische installatie dan kun je zeker overwegen om voor de VDE varianten te gaan.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 22:28

Toppe

Oké ✅

sjirafje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:53:

3. multimeter is heel verschillend wat je er mee wilt doen. Wil je alleen meten of ergens 230v op staat, dan voldoet bijna elke goedgekeurde multimeter (mits je hem juist gebruikt!).
Dan zou je ook naar een duspol kunnen kijken, iets duurder dan een multimeter maar wel veel handiger als je ‘t mij vraagt…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
sjirafje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:53:
1. tav tangen zoek eens op youtube naar de filmpjes van project farm die test regelmatig verschillende merken met soms verrassende uitkomsten.
Ga ik doen!
2. zo'n klein tangetje is alleen geschikt voor het knippen van dun, zacht materiaal zoals de pootjes van through hole componentjes. Dus tenzij je aan elektronica gaat klussen (componentjes solderen etc) heb je daar niets aan. In China verkopen ze vergelijkbare tangetjes voor 1-2 euro, die kun je prima mishandelen en als ze kapot zijn weggooien.
Voor het knippen van VD draad kun je ook af met een 70 02 160.
Prima. Gooi ik die uit het mandje.
Wil je de spullen voornamelijk gebruiken voor klussen aan je elektrische installatie dan kun je zeker overwegen om voor de VDE varianten te gaan.
Dan zal ik even kijken of die Knipexen dar zijn. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Toppe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:01:
[...]

Dan zou je ook naar een duspol kunnen kijken, iets duurder dan een multimeter maar wel veel handiger als je ‘t mij vraagt…
Check. Die kwam ter sprake in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Dank je! Het zijn dus de geel/rode tangen. Niet de blauw/rode tangen die ik had geselecteerd.

Vraag is alleen nog: wat maakt Knipex nu beter dan Beunhaas BV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57

sjirafje

No inspirational quotes here

Merk tangen zijn over het algemeen (niet altijd!) scherper (=minder kracht nodig) en slijtvaster (=gaan langer mee) dan merkloze tangen. Er kunnen ook verschillen zitten in de ergonomie, speling, garantie afhandeling etc.

Sommige mensen vinden ook gewoon prettig om alles van het zelfde merk te hebben

Voor zover ik kan inschatten, betwijfel ik het of je in jouw situatie het verschil gaat merken.

[ Voor 52% gewijzigd door sjirafje op 14-03-2022 14:25 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 20:30
Cass Casey schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:

2. Ik ga op korte termijn vooral met elektra aan de slag .Ik wil daarvoor hebben:
- kniptang groot
- kniptang klein
- combinatietang
Zoals @sjirafje al vermelde, die kleine tang is niet echt geschikt voor VD-draad. Waar ik hem wel veel voor heb gebruikt is voor het afknippen van de mantel bij een grondkabel.
Verder vond ik een buizenschaar voor het inkorten van installatiebuis een fijne aanvulling.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Cass Casey schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:37:
Omdat we zijn begonnen met serieus klussen, wil ik beter cq. meer gereedschap in huis halen. Zo heb ik nog een Kwantum-quality kniptang en een heul oude (erfenis van mijn vader) combinatietang. Maar geen punttang etc. Nu heb ik de OP gelezen en door het topic gezocht en de merken die voor tangen genoemd worden, zijn met name NWS, Knipex en in mindere mate WIHA. Een paar vragen hierover:

1. Wat maakt een tang van Knipex of NWS nu beter dan een andere tang? Bijvoorbeeld: bij HBM zag ik diverse tangen van €5,- of zo. "Professioneel" zouden ze zijn. Maar voor die prijs?

- kniptang groot
- kniptang klein
- combinatietang

Zijn hier nog adviezen over? Bijv. welke maten, gebogen of rechte punttang, bijzondere eigenschappen van tangen (zag een Wiha-tang met "power" knopje)? Ik heb de tangen die ik op het oog heb al gelinkt hier boven.

En tot slot: ik gebruik al jaren een simpele spanningszoeker (de bekende lichtgevende schroevendraaier). Nu zag ik pas op YT iemand roepen dat die "verboden" was voor zijn scholieren. Hij raadde een soort multimeter aan. Nu ben ik ook wel van plan om eens een multimeter te gaan kopen, maar hoe staan jullie er in ? Is zo'n simpele spanningzoeker wel geschikt om te kijken of de spanning van een stopcontact/draad is, of niet? Ik heb nog geen marktonderzoek gedaan naar een multimeter, maar mocht nu al iemand een niet te dure kunnen aanraden: ik hoor het graag!
1. Als ik vergelijk tussen m'n Gamma huismerk, Bahco Ergo, en Knipex / NWS tangen, is het verschil het meest merkbaar bij het knippen. De verschillende Knipex en NWS tangen die kunnen knippen, knippen zonder moeite in één keer door een ijzerdraadje, terwijl de Bahco of Gamma tangen na knippen altijd nog een beetje moeten wrikken om het draadje echt helemaal door te hebben. Minder speling is het vooral, denk ik. Ook goed geharde werkoppervlakken, snijdt wat beter en slijt minder.

2. Zoals gezegd, over weeg eens VDE als je toch vooral met elektra wilt gaan werken. Idealiter werk je natuurlijk spanningsvrij, maar kan even goed fijn zijn als iemand toevallig op het verkeerde moment toch de spanning erop zet, of iets dergelijks.

Verder zou ik bij electronica denken aan:
- Zijkniptang (Knipex heeft veel verschillende types, gewone, kracht-versies, nog meer kracht versies, en X-cut). Zoals gezegd, die kleine Knips die je linkt is vooral bedoeld voor als je dingen op PCBs wil gaan lassen / doorknippen, niet echt voor normale electrische draden.
- Striptang (iets als een ergostrip is makkelijk om het herhaalbaar te doen, of, als je echt heel veel moet doen, een automatische striptang).
- Krimptang voor als je kabelschoenen of adereindhulsen op de draden wil gaan zetten.
- Kromme of rechte punttang, liefst met wat smallere punt. Hiermee is een combinatietang ook niet echt nodig meer, de gewone combinatietang heeft naar mijn idee een wat te groffe bek voor het meeste werk.

Maar hangt er ook sterk vanaf wat je verstaat onder werken met electra, dit kan een lampje ophangen zijn, of een heel huis van nieuwe bedrading voorzien zijn, en in het ene geval ben je waarschijnlijk opzoek naar wat anders dan in het andere geval (o.a. bv. door de dikkere draad diameters).

Qua spanningszoeker, ik vind het met een duspol een stuk makkelijker en betrouwbaarder om te kijken of ergens spanning opstaat of niet, dan met zo'n schroevendraaiertje. Met een multimeter is het voor mij vooral lastiger, maar dat komt ook omdat ik geen verstand heb van die dingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Dank je @henkie196 ! Het gaat nu om een complete zolderverbouwing (kamer, stopcontacten, verlichting, etc.). En nu we de smaak te pakken krijgen (en voor de durf om het ook te doen), komen in de toekomst nog wel andere projecten wellicht.

Ik weet voldoende; ik ga opzoek naar VDE van Knipex. Rechte punttang en zijkniptang. En een duspol. Samen met de automatische striptang die ik al heb, kan ik volgens mij los. Misschien nog een krimptang met toebehoren. Daar ga ik nog over verder lezen. Thanks allen!

[ Voor 8% gewijzigd door Cass Casey op 14-03-2022 15:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
@Cass Casey Vergeet niet ook een buizenschaar te kopen. Zijn niet duur en scheelt je een hele hoop tijd.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.elektroshop.nl%2Fimages%2Fdetailed%2F10%2F3204_16u19_geschl.jpg&f=1&nofb=1

[ Voor 45% gewijzigd door big bang op 14-03-2022 15:28 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 93 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).