Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 12:27
Hartelijk dank voor de vragen met betrekking tot de handschoenen.

Ik had misschien wat specifieker moeten zijn en moeten vragen wie nog tips heeft voor de beste prijs-kwaliteit / comfortabel verhouding voor werkhandschoenen niet zijnde leren handschoenen (ik kan daar persoonlijk echt niet mee werken, ook niet met puin bijvoorbeeld).

Meestal gebruik ik nu deze https://www.hornbach.nl/s...t-10/6850287/artikel.html of vergelijkbaar. Recent ook deze geprobeerd: https://www.toolstation.n...searchstr=milwauke%20hand Die zitten echt comfortabel maar slijten behoorlijk (al is de milwaukee wel een stukje beter wat dat betreft). Mijn vraag was dus vooral of iemand binnen dit type handschoen nog een merk / type weet wat qua slijtvastheid beter is misschien nog wat betere prijs kwaliteit biedt.
Ik heb inmiddels al weer wat nieuwe tips voorbij zien komen wat ik nog eens ga bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:32
Fuel_80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:

Ik had misschien wat specifieker moeten zijn en moeten vragen wie nog tips heeft voor de beste prijs-kwaliteit / comfortabel verhouding voor werkhandschoenen niet zijnde leren handschoenen (ik kan daar persoonlijk echt niet mee werken, ook niet met puin bijvoorbeeld).

Meestal gebruik ik nu deze https://www.hornbach.nl/s...t-10/6850287/artikel.html of vergelijkbaar. Recent ook deze geprobeerd: https://www.toolstation.n...searchstr=milwauke%20hand Die zitten echt comfortabel maar slijten behoorlijk (al is de milwaukee wel een stukje beter wat dat betreft). Mijn vraag was dus vooral of iemand binnen dit type handschoen nog een merk / type weet wat qua slijtvastheid beter is misschien nog wat betere prijs kwaliteit biedt.
Ik heb inmiddels al weer wat nieuwe tips voorbij zien komen wat ik nog eens ga bekijken.
Zelf gebruik ik altijd Showa 330, comfortabel en slijten niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Cass Casey schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
Dank je @henkie196 ! Het gaat nu om een complete zolderverbouwing (kamer, stopcontacten, verlichting, etc.). En nu we de smaak te pakken krijgen (en voor de durf om het ook te doen), komen in de toekomst nog wel andere projecten wellicht.

Ik weet voldoende; ik ga opzoek naar VDE van Knipex. Rechte punttang en zijkniptang. En een duspol. Samen met de automatische striptang die ik al heb, kan ik volgens mij los. Misschien nog een krimptang met toebehoren. Daar ga ik nog over verder lezen. Thanks allen!
Qua zijkniptangen vind ik de X-cut wel erg fijn, werkt een stuk lichter bij knippen dan de gewone zijkniptang van hetzelfde formaat, meer vergelijkbaar met een 20cm kracht zijkniptang, maar dan in 16cm formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henkie196 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Qua zijkniptangen vind ik de X-cut wel erg fijn, werkt een stuk lichter bij knippen dan de gewone zijkniptang van hetzelfde formaat, meer vergelijkbaar met een 20cm kracht zijkniptang, maar dan in 16cm formaat.
als je ooit gaat duiken, er ligt er van mij 1 in de maas |:( erg fijne tang, staat zeker weer op het lijstje. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:37

K4F

Fuel_80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:

Ik zweer bij de ATG Maxiflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 18:02
K4F schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zweer bij de ATG Maxiflex
Idem hier, ik vind ze vele malen beter dan die witte dingen van Ecotools

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ook eens wat nieuws plaatsen, het klusseizoen komt er weer aan en ik wou dit jaar toch echt wat betere schuurresultaten :) zie hier een Festool ETS 150. Heerlijke machine! Nu nog een bouwstofzuiger erbij, want dit ding spuugt aardig wat stof in de rondte :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVdojchvK2A10Me1Pj8_vXqPoxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TbRjdUkjHHhBA8O8O75wjivF.png?f=user_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Widow schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:18:
Ook eens wat nieuws plaatsen, het klusseizoen komt er weer aan en ik wou dit jaar toch echt wat betere schuurresultaten :) zie hier een Festool ETS 150. Heerlijke machine! Nu nog een bouwstofzuiger erbij, want dit ding spuugt aardig wat stof in de rondte :p

[Afbeelding]
Goed idee, je zult zien dat ook je schuurresultaat er beter van wordt :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 09:03
Zeg, de Makita machines, blauw-oranje.. is dat een beetje net als Bosch groen-blauw (lees hobby en prof)?
Is zijn ze gewoon van de hippe kleurtjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
copyer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:47:
Zeg, de Makita machines, blauw-oranje.. is dat een beetje net als Bosch groen-blauw (lees hobby en prof)?
Is zijn ze gewoon van de hippe kleurtjes
Makita MT (Maktec) is idd het budgetmerk van Makita, maar niet zo slecht als Bosch groen. Het zijn meestal praktisch dezelfde machines als de gewone, maar dan met minder functionaliteit.

Of zoals Makita het zelf zegt:
Makita MT is een uitgebreide productlijn, bedoeld voor vakmensen die gewoon goed gereedschap nodig hebben. Zonder toeters en bellen; geen extra lampjes, technologieën en innovaties. Voor de momenten en toepassingen dat 'gewoon goed' genoeg is en je een gunstige prijs wilt hebben. Deze lijn is voor iedereen die gelooft in de kracht van eenvoud; die houdt van helder en overzichtelijk. De machines zijn geschikt voor regelmatig, professioneel gebruik. Verwacht van Makita MT de adequate kwaliteit die gewend bent van Makita, alleen dan zonder het professionele prijskaartje. Gewoon goede, solide en betrouwbare machines om je klus te klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Framoes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:13:
[...]

Makita MT (Maktec) is idd het budgetmerk van Makita, maar niet zo slecht als Bosch groen. Het zijn meestal praktisch dezelfde machines als de gewone, maar dan met minder functionaliteit.

Of zoals Makita het zelf zegt:

[...]
Ah thanx, is er dan zoveel verschil in de bosch types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Makrolon schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Keralit schroeven zijn normale bolkop schroeven. Geen Trespa schroeven of iets wat er op lijkt ;)
Keralit is een merk. Ze maken o.a. boeidelen en gevelbekleding van kunststof. Het is geen Trespa, maar ook geen gewoon plastic. Volgens mij te krijgen in stijlen met nep-houtnerf.

Die schroeven zijn oa voor hun panelen en ophangsystemen.

Misschien miste ik de boodschap van jouw post. Zie nu namelijk dat Keralit al werd besproken 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 15-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:40
Framoes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Keralit is een merk. Ze maken o.a. boeidelen en gevelbekleding van kunststof. Het is geen Trespa, maar ook geen gewoon plastic. Volgens mij te krijgen in stijlen met nep-houtnerf.

Die schroeven zijn oa voor hun panelen en ophangsystemen.
Ik weet wat keralit is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Zie mijn correctie. Had een reactie over het hoofd gezien :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
copyer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Ja, Bosch groen is kwalitatief een stuk minder dan Bosch blauw. Ooit was Bosch groen nog redelijk goed, maar tegenwoordig schat ik het persoonlijk niet veel beter in dan Parkside. Maar wel een paar keer zo duur.

Voor die prijs is er beter gereedschap te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 15-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02

Toppe

Oké ✅

Moet over twee weken een PVC vloertje leggen en naast een fatsoenlijk mes en winkelhaak blijkt een hamer handig voor de kopse kanten.

Nu heb ik geen zin om met een stalen kop op het pvc te gaan rammen en dus moet er een kunststof hamer komen.

In het verleden wel eens met een Gedore 248 ST gewerkt, is dit dé hamer of iemand nog een andere goeie suggestie?

Het hoeft geen zwaar gewicht te zijn maar vooral goed in de hand liggen. Budget heb ik niet echt maar ergens rond de €30/€35 zou tof zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQjyikRZX-I8tpkR_9D7ndHt4ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvM0c9fsFh74oQ11raXs0OqJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Toppe op 15-03-2022 14:01 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
copyer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Yep! Ik was altijd tevreden over mijn 18V groene Bosch accuboor/schroefmachine, totdat mijn vriendin voor zichzelf zo'n kleine, lieve blauw Bosch 12V kocht. Nu komt de groene vrijwel niet meer uit de doos. Ondanks z'n geringe omvang en gewicht, meer kracht (lijkt het).

P.S. Met dank aan @sjirafje , @ydderf , @henkie196 , @big bang: vandaag volgende besteld:
- ROTHENBERGER Industrial PREMIUM kunststof buis schaar
- KNIPEX X-Cut
- KNIPEX Punttang

Nu nog een paar VDE schroevendraaiers bij kopen. Toch fijner idee dan die metalen dingen die ik nu heb.

Komend weekend weer klussen!

[ Voor 39% gewijzigd door Cass Casey op 15-03-2022 14:08 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
Boudewijn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Goed idee, je zult zien dat ook je schuurresultaat er beter van wordt :)
Ik kwam een mooie aanbieding voor een Festool staubsauger tegen, kon het niet weerstaan :+ kan ik ff lekker aan de slag zonder overal een bende achter te laten. Komt later deze week binnen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvaLeU53uuprVodB2AAFGhyGtNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XYXeZEPMCVki68kD1p9QcbAW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Widow schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Ik kwam een mooie aanbieding voor een Festool staubsauger tegen, kon het niet weerstaan :+ kan ik ff lekker aan de slag zonder overal een bende achter te laten. Komt later deze week binnen :p

[Afbeelding]
nice, neem ook de bluetooth afstandsbediening voor aan de slang erbij . Die is echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:58:
Moet over twee weken een PVC vloertje leggen en naast een fatsoenlijk mes en winkelhaak blijkt een hamer handig voor de kopse kanten.

Nu heb ik geen zin om met een stalen kop op het pvc te gaan rammen en dus moet er een kunststof hamer komen.

In het verleden wel eens met een Gedore 248 ST gewerkt, is dit dé hamer of iemand nog een andere goeie suggestie?

Het hoeft geen zwaar gewicht te zijn maar vooral goed in de hand liggen. Budget heb ik niet echt maar ergens rond de €30/€35 zou tof zijn.

[Afbeelding]
Dat is gewoon zo'n PVC zeil als het ware? Niet klik-PVC, neem ik aan?

Waarom niet gewoon een houtje in de hoek leggen en daar een paar tikjes opgeven? Als ik je gebruik goed begrijp, tenminste.

Buiten dat, ik heb van die kunststof hamers (terugslagvrij, dan), en die zijn waarschijnlijk wel geschikt voor wat je voor ogen hebt. Voor veel gebruik vind ik die kunststoffen kop wel weer wat te hard, dus gebruik zelf liever iets met een zachtere kop. Bv. zoiets, met een rubberen kop en een wat zachtere kunststof kop aan de andere kant. Goed voor meerdere dingen. Maatje zou ik zo rond de 40mm kopdiameter nemen, is waarschijnlijk het meest geschikt met wat je nu voor ogen hebt. Daarnaast ook prima bruikbaar om een plugje de muur in te tikken zonder het stucwerk te beschadigen, bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Toppe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:58:

[Afbeelding]
Ik heb een Halder Simplex 40. Qua gewicht iets lichter dan die Gedore. Wel als voordeel dat je de koppen kan wisselen.

Ik heb meestal een kunststof en rubber kant. Kom je een heel end mee als je geen gewone hamer kan gebruiken.

Hahaha, ik zie dat @henkie196 precies hetzelfde aanraadt en op hetzelfde moment reageerde.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 15-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Dat is gewoon zo'n PVC zeil als het ware? Niet klik-PVC, neem ik aan?

Waarom niet gewoon een houtje in de hoek leggen en daar een paar tikjes opgeven? Als ik je gebruik goed begrijp, tenminste.

Buiten dat, ik heb van die kunststof hamers (terugslagvrij, dan), en die zijn waarschijnlijk wel geschikt voor wat je voor ogen hebt. Voor veel gebruik vind ik die kunststoffen kop wel weer wat te hard, dus gebruik zelf liever iets met een zachtere kop. Bv. zoiets, met een rubberen kop en een wat zachtere kunststof kop aan de andere kant. Goed voor meerdere dingen. Maatje zou ik zo rond de 40mm kopdiameter nemen, is waarschijnlijk het meest geschikt met wat je nu voor ogen hebt. Daarnaast ook prima bruikbaar om een plugje de muur in te tikken zonder het stucwerk te beschadigen, bv.
Nee is klik PVC maar de kopse kanten klik je niet meer maar moet je er in ‘slaan’ om hem netjes aan te laten sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Framoes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Ik heb een Halder Simplex 40. Qua gewicht iets lichter dan die Gedore. Wel als voordeel dat je de koppen kan wisselen.

Ik heb meestal een kunststof en rubber kant. Kom je een heel end mee als je geen gewone hamer kan gebruiken.

Hahaha, ik zie dat @henkie196 precies hetzelfde aanraadt en op hetzelfde moment reageerde.
Gaan we die bestellen :+

Edit: als ik die bestel en een losse zwarte doo ben ik er toch ook?
https://www.gereedschappr...-40-mooie-middenmaat.html

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 15-03-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Cass Casey schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:00:
Yep! Ik was altijd tevreden over mijn 18V groene Bosch accuboor/schroefmachine, totdat mijn vriendin voor zichzelf zo'n kleine, lieve blauw Bosch 12V kocht. Nu komt de groene vrijwel niet meer uit de doos. Ondanks z'n geringe omvang en gewicht, meer kracht (lijkt het).

P.S. Met dank aan @sjirafje , @ydderf , @henkie196 , @big bang: vandaag volgende besteld:
- ROTHENBERGER Industrial PREMIUM kunststof buis schaar
- KNIPEX X-Cut
- KNIPEX Punttang

Nu nog een paar VDE schroevendraaiers bij kopen. Toch fijner idee dan die metalen dingen die ik nu heb.

Komend weekend weer klussen!
Kijk voor VDE schroevendraaiers ook eens naar degenen met een verjonging in de isolatie naar de kop. Slimline of slimfit ofzo noemen Wiha en Wera het, geloof ik. Gaat ten koste van de robuustheid van de schroevendraaier (metaal onder de isolatie wordt dunner), maar maakt ze wel makkelijker in gebruik (kan dieper ergens in zonder dat de isolatie in de weg gaat zitten).

[Afbeelding]
Mooi spul Mooie photoshop ook _O- Zoals die man moeiteloos die 12+ kilo vast houdt op de hoek van de machine en op z'n gemakje de trap afgaat :+
Framoes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:16:

:+ Inderdaad, precies dezelfde gedachte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
[...]

[Afbeelding]
Zit er tegenwoordig een zwarte slang bij die machines?

* Raymond heeft nog een mooie groene :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:22:
Nee is klik PVC maar de kopse kanten klik je niet meer maar moet je er in ‘slaan’ om hem netjes aan te laten sluiten.
Ah, dat deed ik wel met zo'n kunststoffen hamer (terugslagvrij, dan, wel ook 40mm diameter, dat is een goede maat voor dit soort werk). En een latje erbij, want dat kliklaminaat was op de randjes wel wat fragiel. En met een latje kan je ook best een ijzeren hamer gebruiken. Kunststof hamer is wel een stuk fijner voor de oren als je met een aanslagijzer de randen vast moet zetten.

/edit

Alleen deze is ook wel goed voor dit gebruik, denk ik. Anders kun je inderdaad altijd nog later een losse dop erbij bestellen.

[ Voor 27% gewijzigd door henkie196 op 15-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Raymond schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Zit er tegenwoordig een zwarte slang bij die machines?

* Raymond heeft nog een mooie groene :+
De zwarte is de el cheapo slang, de groene is de antistatische dacht ik? Die is iig een heel stuk prijziger :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Sowieso een rare uitvoering: voorop mis ik de parkeersteun.

Welk model is het eigenlijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 15-03-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Ik heb een blauwe en witte plastic dop.
[...]

Ik denk dat je met die blauwe en grijze er al bent. Zwart is namelijk ook rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
Boudewijn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:14:
[...]
nice, neem ook de bluetooth afstandsbediening voor aan de slang erbij . Die is echt handig.
Die is niet geschikt voor elke stofzuiger van Festool, en dus niet voor deze CT15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Die is niet geschikt voor elke stofzuiger van Festool, en dus niet voor deze CT15
Scherp, ik ging van een ctm of ctl uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een luchtslang, met een binnendiameter van 13mm. Daar wil ik een passende (euro) koppeling voor kopen. Enig idee waar ik een koppeling met een slangpilaar voor 13mm slang kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

thijsco19

KTM 990 SMT

@Raymond Best is dan om te zoeken naar een euro snelkoppeling met binnendraad.
Een 3/8 binnen draad is denk ik een mooi formaat.
https://www.ecotools.nl/e...g-met-3-8-inwendige-draad
Die in combinatie met:
https://tameson.nl/fittin...32hgKXEAQYBCABEgIsUvD_BwE

Of voor de andere kant:
https://airpress.nl/inste...21PwE8EAQYBCABEgIBovD_BwE

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Binnenkort wil/moet ik een roestig balkonhek aanpakken en ga dat o.a. met een staaldraadwiel op de haakse slijper doen. Ervaring leerde me dat er wel eens een draadje uitvliegt, en als dat ergens naast je veiligheidsbril in je wang landt is dat toch niet heel comfortabel. Daarom op zoek naar een gelaatsscherm, en dat wil ik dan ook direct voor de rest van m'n slijp- en andere verspanende klusjes gebruiken.

Bij de toolstation zag ik een Portwest PW93BKR "mazenvizier". de reviews zijn best goed en iedereen lijkt 'm ook voor gewoon slijpwerk te gebruiken, maar is dat ding daar wel geschikt voor?

Ik heb wat leeswerk gedaan op de codes EN 166-3B en EN 1731-F maar daar haal ik uit dat ie vooral bedoeld is voor grotere rondvliegende delen. Ik denk dan eerder aan een bosmaaier, niet direct aan slijpwerk. Iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:48

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik droeg bij het gebruik van zo'n staaldraadwiel en een lamellen schijf een gewone bril maar kreeg toch wat in mijn oog. Het deeltje was in mijn oog kwam paste qua formaat makkelijk door het mazen vizier uit je link als ik de afbeelding zo zie. Ik zou op basis hier van zelf eerder kiezen voor een transparant vizier.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjjorntjje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:40
Det schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:39:
Binnenkort wil/moet ik een roestig balkonhek aanpakken en ga dat o.a. met een staaldraadwiel op de haakse slijper doen. Ervaring leerde me dat er wel eens een draadje uitvliegt, en als dat ergens naast je veiligheidsbril in je wang landt is dat toch niet heel comfortabel. Daarom op zoek naar een gelaatsscherm, en dat wil ik dan ook direct voor de rest van m'n slijp- en andere verspanende klusjes gebruiken.

Bij de toolstation zag ik een Portwest PW93BKR "mazenvizier". de reviews zijn best goed en iedereen lijkt 'm ook voor gewoon slijpwerk te gebruiken, maar is dat ding daar wel geschikt voor?

Ik heb wat leeswerk gedaan op de codes EN 166-3B en EN 1731-F maar daar haal ik uit dat ie vooral bedoeld is voor grotere rondvliegende delen. Ik denk dan eerder aan een bosmaaier, niet direct aan slijpwerk. Iemand hier meer ervaring mee?
Persoonlijk zou ik dan voor deze gaan. https://www.toolstation.n...cherming/p62443#reviewTab

in mijn optiek is een mazenscherm inderdaad voor bosmaaier werk enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Ik heb zo'n gelaatscherm met een zo'n mazenvizier, en dat helpt vooral voor de groffe stukken. Grotere stukken die met een bosmaaier of kettingzaag nog wel in het rond willen vliegen. Maar ook met de bosmaaier houdt het niet alles tegen. Nou is dat wel ok voor zacht plantaardig materiaal, maar er is dus een goede reden dat sommige van die gelaatschermen nog een mogelijkheid hebben om een veiligheidsbril eronder te dragen / vast te klippen.

Voor dit soort werk zou ik eerder naar een polycarbonaat vizier kijken, dat geeft een stuk meer bescherming tegen de kleine rondvliegende deeltjes die je mag verwachten bij het afborstelen van roest.

Het is ook wel eens eerder gepasseerd in dit topic (zoek eens op gelaatscherm), en daar was de mening dat je maar beter iets aansluitends kon hebben op je gezicht omdat bij gewone veiligheidsbrillen (en in mindere mate ook de normale gelaastschermen) toch wat spul onder de bril kan schieten. Dan zou je meer naar zoiets moeten gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://www.beschermdwerken.nl/resize/73448500.jpg/0/1100/True/honeywell-bionic-1011623-gelaatsscherm.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Doe alsjeblieft een transparant dicht scherm.
Ik heb al eens stalen balken staan schoonmaken met een 230mm slijptol met draadborstel.
Die draadjes gingen door mijn overall en mijn spijkerbroek om zo effectief die beide aan mijn been vast te nieten....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Nadat ik hier afgelopen zaterdag heb geïnformeerd naar de Bosch GOP 12v-28, en deze uiteindelijk heb aangeschaft en gisteren gebruikt, ben ik nu aan het denken om mij ook nog de GSR 12v-35 FC en GKF 12v-8 cadeau te doen. V.w.b. de GSR 12v-35 (FC) is er in dit topic al ruim voldoende geschreven en zijn dit fijne krachtige machientjes. De GKF is echter minder over te vinden, op twee posts van @Twijfels na, die aangeeft dat het wel een fijn apparaat is maar (natuurlijk) niet heel krachtig en groter freeswerk al (te) zwaar is. Daarom mijn vraag wat wel en geen "zwaarder" werk is. Ik zit er bv aan te denken om deze te gebruiken bij het maken van wat "meubels" met bv CanDo eiken meubelpaneel, dus "hardhout", wat neem ik aan zwaarder is dan een MDF of multiplex plaat. Voor groter werk zou ik evt. een Bosch groen bovenfrees kunnen lenen, dus daarvoor is die sowieso niet nodig. De GKF 12v zou dan puur zijn om randen af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 21:24
Ik heb die frees zelf niet, maar ik denk dat hij prima in staat is om wat hoeken af te ronden, ik denk zelfs dat hij daarvoor ontwikkelt is.
Als je dat met beleid doet heb je niet zo super veel vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
RobertMe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:08:
Nadat ik hier afgelopen zaterdag heb geïnformeerd naar de Bosch GOP 12v-28, en deze uiteindelijk heb aangeschaft en gisteren gebruikt, ben ik nu aan het denken om mij ook nog de GSR 12v-35 FC en GKF 12v-8 cadeau te doen. V.w.b. de GSR 12v-35 (FC) is er in dit topic al ruim voldoende geschreven en zijn dit fijne krachtige machientjes. De GKF is echter minder over te vinden, op twee posts van @Twijfels na, die aangeeft dat het wel een fijn apparaat is maar (natuurlijk) niet heel krachtig en groter freeswerk al (te) zwaar is. Daarom mijn vraag wat wel en geen "zwaarder" werk is. Ik zit er bv aan te denken om deze te gebruiken bij het maken van wat "meubels" met bv CanDo eiken meubelpaneel, dus "hardhout", wat neem ik aan zwaarder is dan een MDF of multiplex plaat. Voor groter werk zou ik evt. een Bosch groen bovenfrees kunnen lenen, dus daarvoor is die sowieso niet nodig. De GKF 12v zou dan puur zijn om randen af te ronden.
Voor randen af te ronden zeker goed genoeg!

YouTube: AFFLEUREUSE BOSCH PRO GKF 12V - #pausecaféljvs

Heb hem zelf niet, maar wel de parkside versie. Heb wel geen hardhout liggen om te testen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kaffe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Voor randen af te ronden zeker goed genoeg!

YouTube: AFFLEUREUSE BOSCH PRO GKF 12V - #pausecaféljvs

Heb hem zelf niet, maar wel de parkside versie. Heb wel geen hardhout liggen om te testen :(
Ik had zelf idd ook al wat video's bekeken, maar die kwamen met multiplex aan zetten, deze lijkt MDF te gebruiken. En bij mijn weten is dat toch een heel ander soort materiaal dan hardhout (dat zeg maar wat harder is :9). Dat MDF en multiplex geen probleem is vind ik persoonlijk niet "overtuigend" voor bv massief eiken panelen.

@jichem uiteraard is deze bedoeld om hoeken af te ronden. Daarom is het ook een kantenfrees, en geen bovenfrees. Met dan zelfs de mogelijkheid om hem met een hand te gebruiken en de spindel die "off center" zit waardoor je een groter deel van de voet, en het zwaartepunt, zich boven het werkstuk bevinden. Iets dat bij die Bosch groen bovenfrees die ik kan gebruiken zeer zeker niet het geval zal zijn. Die moet je zelf maar vlak zien te houden als die over de rand hangt.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 17-03-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 21:24
RobertMe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Ik had zelf idd ook al wat video's bekeken, maar die kwamen met multiplex aan zetten, deze lijkt MDF te gebruiken. En bij mijn weten is dat toch een heel ander soort materiaal dan hardhout (dat zeg maar wat harder is :9). Dat MDF en multiplex geen probleem is vind ik persoonlijk niet "overtuigend" voor bv massief eiken panelen.

@jichem uiteraard is deze bedoeld om hoeken af te ronden. Daarom is het ook een kantenfrees, en geen bovenfrees. Met dan zelfs de mogelijkheid om hem met een hand te gebruiken en de spindel die "off center" zit waardoor je een groter deel van de voet, en het zwaartepunt, zich boven het werkstuk bevinden. Iets dat bij die Bosch groen bovenfrees die ik kan gebruiken zeer zeker niet het geval zal zijn. Die moet je zelf maar vlak zien te houden als die over de rand hangt.
Ik heb zelf de makita rt700 gekocht, iets minder compact maar wel super licht en handig. En met beleid is hij ook als bovenfrees te gebruiken. Inderdaad ook daar de wereld aan opzetstukjes die alles net wat makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Ik ben geen schrijnwerker dus ben er niet in thuis maar op YouTube: AFFLEUREUSE BOSCH PRO GKF 12V - #pausecaféljvs is het toch eik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
Geen flauw idee hoe zich dat allemaal verhoudt qua hardheid maar die parkside heb ik gebruikt voor douglas balken af te ronden. Zal wel zachter zijn dan eik, maar het ging toch al. Zal straks eens in het rommelkot gaan kijken wat ik nog liggen heb van reststukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:33

ChUcKiE

Dus........

Ik wil voor thuisgebruik een spanningzoeker kopen, het liefste meteen een goede, bijvoorbeeld van Fluke.
Nu zie ik daar erg veel varianten staan. 1AC1, 2AC etc.
Welke wordt door jullie veel gebruikt voor gewoon dagelijks/niet professioneel gebruik?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19
Voor thuisgebruik voldoet haast iedere fatsoenlijke multimeter, maar persoonlijk vind ik een duspol handiger. De multimeter komt dan niet vaak uit de koffer.

Bij een duspol vind ik de draairichting meter nog wel handig om te kijken of de drie fases in de goede volgorde zijn aangesloten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Waar in de aanbieding? Ben toevallig ook op zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Hey, even een terugkoppeling naar de zoektocht van conische boortjes.
Contact gehad met Makita nl en kunnen niets voor me betekenen, ja een booropname van over honderd € en dan heb ik nog geen sds+boren..

Dus knoop door gehakt en ga voor https://tweakers.net/pricewatch/745597/bosch-gbh-2-26-f.html
Set met Sds+ opnamekop en een snelspanboorkop voor gewone boren, setje boren en beitels.
Met dit denk ik wel wat jaren uit te houden :P

Rest mij nog een Thanx voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44

valluik

Probeert ook maar wat

Denken jullie dat zoiets dienst zou kunnen doen als cycloon bij een bouwstofzuiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

thomasfilius

zappaeske strapatsen

RobertMe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:08:
Heb GKF 12v-8 en grijp er vaak naar, voor een kantje, een gleufje of een uitsparing in MDF, multiplex maar ook meranti en eiken. Niet te snel gaan, geen goedkope frees gebruiken en altijd met beleid.

Had daarvoor een DeWalt, beetje hetzelfde formaat als de hierboven genoemde Makita, maar die blijven toch top zwaar. Daardoor een paar kleine maar jammerlijke foutjes gemaakt wat met de Bosch nooit was gebeurd ivm de zool.

Kortom: een absolute aanrader, zeker als je al wat batterijen in je bezit hebt.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
thomasfilius schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Heb GKF 12v-8 en grijp er vaak naar, voor een kantje, een gleufje of een uitsparing in MDF, multiplex maar ook meranti en eiken. Niet te snel gaan, geen goedkope frees gebruiken en altijd met beleid.

Had daarvoor een DeWalt, beetje hetzelfde formaat als de hierboven genoemde Makita, maar die blijven toch top zwaar. Daardoor een paar kleine maar jammerlijke foutjes gemaakt wat met de Bosch nooit was gebeurd ivm de zool.

Kortom: een absolute aanrader, zeker als je al wat batterijen in je bezit hebt.
Thanks. Dit geeft natuurlijk de doorslag. Alleen een "probleem". Op Amazon Duitsland koste die in L-Boxx met 2x 3Ah accu en lader €197 en zou er nog €30 kassakorting af gaan (dus €167). Maar intussen is die én uitverkocht én de prijs flink gestegen :(

Nu wordt het waarschijnlijk het model met 2 freesjes maar zonder accu's en lader (€163, geen kassakorting) en dan met de GSR 12v 35FC met accu's erbij (€214 na verrekenen €30 kassakorting), waarbij deze anders zonder accu's en lader op de kop te tikken was voor €177. Dus in totaal scheelt dat nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 12:55

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

RobertMe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Thanks. Dit geeft natuurlijk de doorslag. Alleen een "probleem". Op Amazon Duitsland koste die in L-Boxx met 2x 3Ah accu en lader €197 en zou er nog €30 kassakorting af gaan (dus €167). Maar intussen is die én uitverkocht én de prijs flink gestegen :(

Nu wordt het waarschijnlijk het model met 2 freesjes maar zonder accu's en lader (€163, geen kassakorting) en dan met de GSR 12v 35FC met accu's erbij (€214 na verrekenen €30 kassakorting), waarbij deze anders zonder accu's en lader op de kop te tikken was voor €177. Dus in totaal scheelt dat nogal wat.
Als je geen haast hebt, bosch blau is nog net niet permanent in de aanbieding bij amazon(de/nl). Maar er zijn echt heel vaak acties (met wisselende modellen). Wel nooit te lang twijfelen, want de voorraad is soms beperkt (zoals je al merkte). Mocht je een nachtuil zijn, de meeste aanbiedingen gaan in rond middernacht en de echte scherpe prijzen zijn meestal al op als het 7u is.
KappuhH schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Waar in de aanbieding? Ben toevallig ook op zoek...
Let op dat hij voor die prijs ook elders te halen is en je voor een paar tientjes meer de set versie kan halen met een hoop extra's die handig (kunnen) zijn. Ymmv. De set is bij TN veel duurder. Kortom even zoeken op festool ct 15e set

[ Voor 15% gewijzigd door rockhopper op 17-03-2022 16:08 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
rockhopper schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Als je geen haast hebt, bosch blau is nog net niet permanent in de aanbieding bij amazon(de/nl). Maar er zijn echt heel vaak acties (met wisselende modellen). Wel nooit te lang twijfelen, want de voorraad is soms beperkt (zoals je al merkte). Mocht je een nachtuil zijn, de meeste aanbiedingen gaan in rond middernacht en de echte scherpe prijzen zijn meestal al op als het 7u is.
Dat is mij bekend ja. Maar ik had ze ook al eens in Keepa bekeken, en de prijzen zijn nu wel echt lager dan de afgelopen periode, en daarnaast is er dan nog de €30 kassakorting die Keepa niet ziet. Dus ik verwacht niet dat deze prijzen weer snel terug komen.

Overigens had ik bij de frees met accu's dan weer een setje freesjes moeten kopen. Dus dat heft het prijsverschil dan weer ietsjes op. De ander zit dan weer in ieder geval een afrond en kantenfreesje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor mijn werk moet ik nog wel is wat sleuven en boren.. Hier gebruikte ik altijd een Starmix stofzuiger voor. Maar ik ben het schoonmaken van de filters om de 5 min een beetje zat. Nu heb ik een FESTOOL CT-VA-20 CT-voorafscheider Met een Festool CTM 48 E Stofafzuiger Klasse M gekocht. Deze krijg ik morgen binnen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat functioneren.

Iemand bekend met langere (5meter+) slangen die compatible zijn van Festool? (aangezien die van Festool aardig aan de prijs zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

@sjirafje , @Bjjorntjje , @henkie196 , @Ronald.42 dank voor jullie reacties! M'n gevoel dat dat meshscherm niet geschikt komt helemaal overeen met wat jullie schrijven dus dat gaat 'm zeker niet worden.

En dankzij Bjjorntjje is me nu eindelijk duidelijk dat Toolstation zeker wel een polycarbonaat versie heeft maar dat die verstopt zit achter de kleurselectie van het artikel :D Die gaat 't worden dus. De variant die henkie196 linkt ziet erg profi uit maar ben dan toch bang dat het gaat beslaan, ook icm m'n gewone bril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Det schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:25:
[...]

@sjirafje , @Bjjorntjje , @henkie196 , @Ronald.42 dank voor jullie reacties! M'n gevoel dat dat meshscherm niet geschikt komt helemaal overeen met wat jullie schrijven dus dat gaat 'm zeker niet worden.

En dankzij Bjjorntjje is me nu eindelijk duidelijk dat Toolstation zeker wel een polycarbonaat versie heeft maar dat die verstopt zit achter de kleurselectie van het artikel :D Die gaat 't worden dus. De variant die henkie196 linkt ziet erg profi uit maar ben dan toch bang dat het gaat beslaan, ook icm m'n gewone bril.
Ik gebruik een 3M 5F-11 transparant vizier polycarbonaat samen met een 3 m G500-GU kopfhalterung Gecombineerde gezicht en Gehoorbescherming, Geel
(besteld via amazon de) volgens de specs geschikt tegen high impact deeltjes. Geen ervaring met zo'n draadjesborstel, wel met de slijptol. Je zou 'm eventueel kunnen combineren met een sluitende bril zodat je zeker weten niks in je ogen krijgt en de rest van je gezicht normaal gesproken ook vrij blijft. Beslaan is bij mij (zonder extra bril, wel met gewone bril) geen probleem bij mij met de set die ik boven beschrijf.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:50:
Ik gebruik een 3M 5F-11 transparant vizier polycarbonaat samen met een 3 m G500-GU kopfhalterung Gecombineerde gezicht en Gehoorbescherming, Geel
(besteld via amazon de) volgens de specs geschikt tegen high impact deeltjes. Geen ervaring met zo'n draadjesborstel, wel met de slijptol. Je zou 'm eventueel kunnen combineren met een sluitende bril zodat je zeker weten niks in je ogen krijgt en de rest van je gezicht normaal gesproken ook vrij blijft. Beslaan is bij mij (zonder extra bril, wel met gewone bril) geen probleem bij mij met de set die ik boven beschrijf.
Dat beslaan gaat meer over dat meer aansluitende vizier, denk ik.

Ik heb dezelfde als jij (of iets wat er veel op lijkt), naast nog een mazenvizier erbij. Voor slijpen werkt dat transparante vizier wel goed, alhoewel er wel stof onder kan komen (waarschijnlijk minder een issue bij borstelen, maar bij slepen van steen of beton komt er een boel stof vanaf). Beslaan is inderdaad daarbij geen issue.

Ik noemde dat meer aansluitende vizier vooral omdat in de eerdere discussie genoemd werd dat je nog steeds op moest passen voor dingen die eronder kunnen schieten, en alhoewel dat risico een stuk kleiner is met een vol gelaatscherm dan met een gewone veiligheidsbril, is het wel nog steeds een risico (of inderdaad een ruimzichtbril eronder nog op doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
Hi, iemand hier ervaring met van die betonboren met meerder snijvlakken?
Gimmick of is het revolutionair?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

copyer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:12:
Hi, iemand hier ervaring met van die betonboren met meerder snijvlakken?
Gimmick of is het revolutionair?
\ervaring met 4snijders

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 18-03-2022 15:40 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 12:39
valluik schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:20:
Denken jullie dat zoiets dienst zou kunnen doen als cycloon bij een bouwstofzuiger?
Vast wel, de vraag is meer hoeveel efficiëntie je er van verwacht. Ik heb een plastic ton van 50 liter verbouwt; aan de zijkant met wat PVC stukken een inlaat gemaakt en in het deksel aan de bovenkant een uitlaat. Kostte me alles bij elkaar misschien 2 tientjes aan materiaal (de ton kwam 2e hands van marktplaats). Werkt het perfect? Nee, maar voor mijn doeleinde goed genoeg. Ik kan aardig wat zuigen voordat die ton echt een beetje vol komt te zitten en dan mik ik 'm leeg in de kliko. En dan moet ik soms nog de zak van m'n stofzuiger een keer vervangen maar die ene keer in de paar maanden is dat niet zo'n punt. Als je echt een hoog efficiënt systeem wil hebben zou ik een echte cycloon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 14:27
Iemand ervaring met de parkside bitjes in een slagschroevendraaier? Deze zijn volgende week in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sjors86 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:47:
Iemand ervaring met de parkside bitjes in een slagschroevendraaier? Deze zijn volgende week in de aanbieding.
Yup, in een bithouder van Milwaukee werkt het doorgaans prima, zo gebruik ik ook de "gratis" bitjes die je bij schroeven krijgt

deze bv
https://www.toolstation.n...netische-bithouder/p19779

Je hebt wel wat vaker dat het bitje in de schroef blijft kleven bij slagschroevendraaiers. Mede daarom kan je slagbitjes direct vast zetten in de machine zelf.

[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 19-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 21:09

AMDFreak

Intel is zo..

Ligt eraan hoe vaak je het gebruikt? Ik denk dat het prima kan.. ik doe al jaren met een metabo bitsetje (ook voor m'n slagschroevendraaier)... Geen enkel bitje is gesneuveld.

Maar denk dat het ook deels afhankelijk is met wat voor type hout je werkt.
Vurenhout zal je bitje niet zo snel slopen, maar hardhout daarin tegen kan het wel :)

En wat moet je met 15-20 dezelfde type bitjes?

[ Voor 8% gewijzigd door AMDFreak op 19-03-2022 21:58 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is goed gereedschap toch fijn he? Ook om anderen mee te kunnen helpen :)

Oom van me is 86. Was van de week daar, had ie bedacht met een kleine Kärcher met spuitlansje maar weer eens zijn achtertuin te doen. Was alweer een paar jaar terug, ging om ca 40m2 stoeptegels en grindtegels.
Ik zag het hem niet doen, dus vandaag met mijn 130bar Nilfisk met patio borstel maar even langs. Om 1400 begonnen en om 1600 klaar, en dat was met een half uur pauze voor koffie. Met zijn combinatie was dat, ook gezien zijn leeftijd, een meer dagen plan geworden. En nu had ik een leuk klusje en eer van mijn werk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb al letterlijk 18 jaar een haakse slijper van het GAMMA huismerk. Ding doet het nog steeds, voor die ene keer per 3 jaar.
Echter, nu was ik er gisteren een paar tegels mee aan het slijpen, met een niet-slotted diamantschijf (die van de Hornbach)
Bij beide typen tegel werden er behoorlijk wat stukjes (tot 5mm) uit de rand gebroken.
Ja ik bewoog rustig, recht, constante snelheid.
Geen verschil tussen een al gebruikte slijpschijf of een nieuwe.

Is er werkelijk verschil tussen haakse slijpers merken ik kwaliteit zoals balancering en trillingen?
Ze draaien allemaal met flinke snelheid, onbalans is domweg gevaarlijk.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:02:
Ik heb al letterlijk 18 jaar een haakse slijper van het GAMMA huismerk. Ding doet het nog steeds, voor die ene keer per 3 jaar.
Echter, nu was ik er gisteren een paar tegels mee aan het slijpen, met een niet-slotted diamantschijf (die van de Hornbach)
Bij beide typen tegel werden er behoorlijk wat stukjes (tot 5mm) uit de rand gebroken.

Is er werkelijk verschil tussen haakse slijpers merken ik kwaliteit zoals balancering en trillingen?
Haalt dat oude ding het juiste toerental nog wel, ook als er wat belasting op komt?

Een nieuwe kost overigens niet veel hoor, een instap blauwe bosch bedraad heb je al vanaf 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:22:
Wat is goed gereedschap toch fijn he? Ook om anderen mee te kunnen helpen :)

Oom van me is 86. Was van de week daar...
Toch fijn om te lezen tussen alle ellende van de laatste tijd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Navi schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:07:
[...]

Haalt dat oude ding het juiste toerental nog wel, ook als er wat belasting op komt?

Een nieuwe kost overigens niet veel hoor, een instap blauwe bosch bedraad heb je al vanaf 50 euro.
Ja, hij haalt z'n toeren nog
Overigens zag ik dat de stukjes er uit werden geslagen niet door het slijpende teel van de schijf, maar de achterkant, dichter bij je hand zeg maar.

Zou graag draadloos DeWalt alles hebben, maar net een haakse slijper vreet zo veel energie dat die de accu's binnen no time leeg trekt, begreep ik van de kerels die onze zonnepanelen legden.
Aan de andere kant, in ons huis is het grote slijpwerk wel gedaan, met uren in beton of dus tegels slijpen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:53
DropjesLover schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Ja, hij haalt z'n toeren nog
Overigens zag ik dat de stukjes er uit werden geslagen niet door het slijpende teel van de schijf, maar de achterkant, dichter bij je hand zeg maar.

Zou graag draadloos DeWalt alles hebben, maar net een haakse slijper vreet zo veel energie dat die de accu's binnen no time leeg trekt, begreep ik van de kerels die onze zonnepanelen legden.
Aan de andere kant, in ons huis is het grote slijpwerk wel gedaan, met uren in beton of dus tegels slijpen.
Dat accu's hard gaan klopt. Ik heb een 'goedkope' Makita op accu, waarbij ik een keer met het verwijderen van verf voor mijn gevoel elke twintig minuten de accu kon vervangen. Voor erbij heb ik toen een bedraad Einhell dingetje van nog geen drie tientjes gekocht voor dat soort klussen. Het nadeel daarvan was echter dat ik na een half uur geen gevoel meer in m'n vingers had.

Tegenwoordig dus dat soort klussen gewoon weer met de Makita, met twee accu's in de lader en eentje in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49
De Makita stofzuiger is in de aanbieding bij de Duitse Amazon. Link

Als ik deze bestel kan ik er dan meteen mee aan de slag? De lijst met meegeleverde onderdelen ziet er compleet uit maar ik weet niet zeker of daar iets uit mist. Ik wil hem gebruiken met een Makita hs7601j cirkelzaag, een Bosch groen bovenfrees en een Metabo excentrieke schuurmachine.

Zou dat allemaal in een keer passen of moet ik nog ergens een adapterset kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DropjesLover schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:02:

Lagers en bussen verslijten, speling, onbalans etc zal uiteindelijk bij allemaal kunnen ontstaan. bij alle merken slijptollen (en ander gereedschap) gaat echter meestal eerst de aan en uitknop kapot (of de draadjes die erop zijn aangesloten) en dan verangen mensen hem al.
Van de grote merken zal er niets echt slecht in de winkel liggen, hooguit onhandige knopjes etc. zelf zou ik denk ik een bosch met snoer van amazon plukken veel betere value for money zal je niet krijgen denk ik
accu slijptol is wat mij betreft nog alleen een leuk ding voor ernaast. Hoewel er wel uitzonderigen zijn, maargoed die zijn prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een vraag over een nieuw aan te schaffen schuurmachine op accu.
Hoop dat hier in het algemene forum de kennis zit:

Ik ben op zoek naar een nieuwe, denk liefst 'Delta' schuurmachine.
Voornamelijk gebruik om binnenkort al mijn kozijnen te gaan schuren. Binnen en buiten.
Zou er graag eentje op accu willen, ivm gemak.
Moet uiteraard wel sterk zijn/afdoende lang mee op acculading.

Probleem:
Ik heb nu alles van DeWalt XR.
Wil liefst daar graag bij blijven.
Maar nu zie ik dat DeWalt als een van de weinigen helemaal geen Delta schuurmachines op accu lijkt te hebben...
Alleen een ronde dcw210 excenter.
Dat is balen zeg ... Moet wel in hoekjes kunnen komen...
Why?!

Zijn er mogelijk 'ander merk Delta schuurmachines die toch met mijn DeWalt accu's overweg kunnen (met stofbak want wil ook binnen schuren)?

Zo niet, en ik moet dus over op ander merk + lader + accu's, wat zouden jullie aanraden (middensegment)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Tenzij je in een caravan leeft heb je een shitload aan accu's nodig wanneer je alle kozijnen wilt schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Allewijn schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:53:

Voornamelijk gebruik om binnenkort al mijn kozijnen te gaan schuren. Binnen en buiten.

Probleem:
Maar nu zie ik dat DeWalt als een van de weinigen helemaal geen Delta schuurmachines op accu lijkt te hebben...
Why?!

Zijn er mogelijk 'ander merk Delta schuurmachines die toch met mijn DeWalt accu's overweg kunnen (met stofbak want wil ook binnen schuren)?

Zo niet, en ik moet dus over op ander merk + lader + accu's, wat zouden jullie aanraden (middensegment)?
Ga je een stofzuiger gebruiken? Zo ja, waarom dan niet voor een schuurmachine op netstroom gaan? Je bent dan immers toch al met de slang in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@RobertMe buiten wil ik hem sowieso zonder stofzuiger gebruiken, binnen met stofbakje ipv stofzuiger denk ik. Daarom voorkeur voor draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Allewijn schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:07:
@RobertMe buiten wil ik hem sowieso zonder stofzuiger gebruiken, binnen met stofbakje ipv stofzuiger denk ik. Daarom voorkeur voor draadloos.
Ik gebruik mijn accu excentische schuurmachientje buiten doorgaans met bakje en binnen met stofzuiger maar voor het echte werkt (zoals kozijnen) zou ik toch echt niet zonder het vertrouwde netsnoertje willen. je blijft accu's verwisselen. en altijd net als je bijna klaar bent en op een trapje of steiger staat. maargoed voor kleine dingen is accu variant wel makkelijk, dat zal ik niet ontkennen. gebruik je het met name om elke 5 -7 jaar je kozijnen en boeidelen te doen zou ik zeker een netsnoertje pakken.

maar denk vooral niet alleen aan het stof in huis, voor je eigen gezondheid en het milleu is het verstandig om altijd zoveel mogelijk stof op te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-03-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Enige advies wat ik geef is net al hierboven, neem er een aan de kabel. Kort schuren komt niet veel voor en zou eventueel al met een multitool kunnen. Een delta geeft serieus veel stof en vreet ook accu. Dus aan het snoer en aan de stofzuiger is een must.
Qua merk vind ik festool top, maar is ook aan de prijs. De budget merken geven te veel trillingen door aan de gebruiker (denk parkside / metabo) daar zou ik van wegblijven. Standaard merken waaronder makita zullen allemaal wel in orde zijn (geen ervaring mee zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:30

Probleem:
Why?!

Misschien een multitool pakken met Delta opzet stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Multitool met delta opzet heb ik al liggen maar kreng maakt te veel geluid (Bosch groen).
Zal dus investeren in een goede delta schuur machine, op jullie advies dan maar mogelijk toch met snoer...
Stofzuiger er binnen op zal ik dan ook toch maar doen ivm gezondheid/hoeveelheid stof.

Complete Festool set met stofzuigerkar wordt ik wel heel hebberig van. Hmmm misschien 2ehands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AMDFreak schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:56:
Ligt eraan hoe vaak je het gebruikt? Ik denk dat het prima kan.. ik doe al jaren met een metabo bitsetje (ook voor m'n slagschroevendraaier)... Geen enkel bitje is gesneuveld.

Maar denk dat het ook deels afhankelijk is met wat voor type hout je werkt.
Vurenhout zal je bitje niet zo snel slopen, maar hardhout daarin tegen kan het wel :)

En wat moet je met 15-20 dezelfde type bitjes?
bitjes zijn verbruiksartikelen. De t20 bitjes (en nog een paar) die ik vaak gebruik koop ik ook in 25 (?) stuks verpakking van wera. Als het bitje een beetje gaar is pak ik wel een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:43:
Ik wil voor thuisgebruik een spanningzoeker kopen, het liefste meteen een goede, bijvoorbeeld van Fluke.
Nu zie ik daar erg veel varianten staan. 1AC1, 2AC etc.
Welke wordt door jullie veel gebruikt voor gewoon dagelijks/niet professioneel gebruik?
Kleine eigen bump, sorry....niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19
@ChUcKiE zoals ik eerdaags al schreef; weet je zeker dat je een spanningzoeker wilt, en niet een duspol? Die draadloze spanningzoekers zijn handig, maar voor ik het aanraak steek ik er een duspol in.

[ Voor 37% gewijzigd door big bang op 20-03-2022 20:38 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

big bang schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:36:
@ChUcKiE zoals ik eerdaags al schreef; weet je zeker dat je een spanningzoeker wilt, en niet een duspol? Die draadloze spanningzoekers zijn handig, maar voor ik het aanraak steek ik er een duspol in.
Haha sorry nog nooit van een duspol gehoord, ik ben er ook echt te weinig in thuis.
Het is ook erg lang geleden (HTS 25 jaar terug) :D
Ik kreeg alleen de tip om zo'n (goede) spanningszoeker aan te schaffen voor wat zelfklussen (lampen ophangen etc.) .

Jij bedoelt zoiets?
https://benningshop.nl/be...e-spanningstester-nl.html

[ Voor 8% gewijzigd door ChUcKiE op 20-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

ChUcKiE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Haha sorry nog nooit van een duspol gehoord, ik ben er ook echt te weinig in thuis.
Ik kreeg alleen de tip om zo'n (goede) spanningszoeker aan te schaffen voor wat zelfklussen (lampen ophangen etc.) .

Jij bedoelt zoiets?
Het is geen antwoord op je vraag van welke Fluke je moet hebben, maar voor ‘simpele’ dingen in het om het huis gebruik ik een duspol en/of zo’n schroevendraaier met een lampje erin. Als je een beetje met electronica gaat pielen dan is een multimeter handig (weerstand meten, continuity en dergelijke) maar om een wcd of lamp te monteren gebruik je die niet.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 19:48
[...]

Jij bedoelt zoiets?
duspol is bij spanningstesters een beetje wat bahco bij verstelbare moersleutels is. ik heb jaren een fluke t100 gebruikt met storingszoeken. was wat handzamer dan de (echte) duspol die we hadden maar voor thuis maakt dat weinig uit en zo te zien is duspol zelfs goedkoper, die je linkt ziet er prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Jij bedoelt zoiets?
Ik heb iets wat erg lijkt op die duspol die je linkt. In vergelijking met een spanningszoeker is het een stuk duidelijker in aangeven of ergens spanning op staat of niet, en hoef ik me ook niet zorgen te maken dat ik het lampje van de spanningszoeker niet goed kan zien omdat de zon te fel schijnt.

Een multimeter heb ik ook, maar ik raak meestal verdwaald in de opties, en dan hoop ik maar dat ik het goede meet. Een duspol is dus vooral duidelijker, wat voor mij een groot pluspunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:19:
[...]

Ik heb iets wat erg lijkt op die duspol die je linkt. In vergelijking met een spanningszoeker is het een stuk duidelijker in aangeven of ergens spanning op staat of niet, en hoef ik me ook niet zorgen te maken dat ik het lampje van de spanningszoeker niet goed kan zien omdat de zon te fel schijnt.

Een multimeter heb ik ook, maar ik raak meestal verdwaald in de opties, en dan hoop ik maar dat ik het goede meet. Een duspol is dus vooral duidelijker, wat voor mij een groot pluspunt is.
zoon volt stick heeft een veel beter lampje en in de meeste gevallen een piep. ik heb er 1 voor naast de duspol of multimeter. kabeltje volgen, snelle check of een kabel zonder spanning is voordat je hem doorknipt. kan erg handig zijn, maar wel als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@ChUcKiE
Als je echt voor veiligheid gaat, neem je zo'n duspol (of vergelijkbaar). Ik heb ook zo eentje met snoer en die werkt idd goed.

Als je iemand bent die ook graag de spanningzoeker als schroevendraaier gebruikt (hoort niet, maar is zo makkelijk), neem dan ook deze:
Bahco 8045LVDE-BAHCO 8045LVDE Phasenpruefer 3.5mm https://www.amazon.de/dp/B005HVZ4QC/

Die is specifiek ook als schroevendraaier te gebruiken. Wel zo handig.

* Raymond heeft die gekocht, nadat ik de helft van mn spanningszoekers heb weggetieft omdat die niet meer werkten.

En ja, je komt er maar op 1 manier achter dat je spanningszoeker niet werkt, als je net die ene keer bent vergeten om het ding vooraf te testen op een stopcontact :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Raymond schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:27:
@ChUcKiE
Als je echt voor veiligheid gaat, neem je zo'n duspol (of vergelijkbaar). Ik heb ook zo eentje met snoer en die werkt idd goed.

Als je iemand bent die ook graag de spanningzoeker als schroevendraaier gebruikt (hoort niet, maar is zo makkelijk), neem dan ook deze:
Bahco 8045LVDE-BAHCO 8045LVDE Phasenpruefer 3.5mm https://www.amazon.de/dp/B005HVZ4QC/

* Raymond heeft die gekocht, nadat ik de helft van mn spanningszoekers heb weggetieft omdat die niet meer werkten.

En ja, je komt er maar op 1 manier achter dat je spanningszoeker niet werkt, als je net die ene keer bent vergeten om het ding vooraf te testen op een stopcontact :(
Ik heb helemaal geen fan van dit soort type spanningszoekers. Als het interne weerstandje kapot gaat en een directe doorverbinding word heb je direct contact met de meetpunt. Die wil je dan echt niet meer gebruiken.

Bij de meeste bedrijven zijn ze om die reden ook al verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Ik heb eens goed rondgekeken naar diverse hoekaanslagen voor mijn makita invalzaag / rails.
Wat mij opvalt is hoe concurrerend de festool lijkt te zijn geprijsd.
Volgens mij krijg je veel waar voor je geld, ik doel dan op dit model:
https://mastertools.nl/pr...ys3-m-137-fs-2-set-577157

Er is ook nog een hele mooie verlenger bij te bestellen voor 50 euro. Dan kun je hem zelfs gebruiken voor repeterende snedes, gezien er ook een stopper op zit.
Zie dit filmpje voor duidelijke uitleg:
YouTube: Festool's Newest Track Saw || TS 55 F

Nu denk ik dat deze set niet zonder meer past op de makita rail, gezien het anti-omval lipje bij de makita aan de andere kant zit. Is er toevallig iemand die kan bevestigen dat het inderdaad zonder aanpassingen niet past?

Ik speel namelijk met de gedachte om de eerste 10 cm van de rail dit lipje er af te frezen, zodat deze hoekaanslag wel past.

Lijkt me al met al een fantastische aanvulling, ben benieuwd naar jullie ervaring / mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:27:
@ChUcKiE

Neem dan voor het gemak gewoon een voltstick. Zo'n schroevendraaier is toch al net niet als schroevendraaier zijnde . Neen Wera of PB schroevendraaier die zijn bijna niet stuk te krijgen en, voor een paar tientje geen onnodig risico.
[...]

Jij bedoelt zoiets?
Dat is ook dé beste duspol. Zo'n digitale lijkt wel leuk maar, is nooit zo betrouwbaar als een analoge zonder batterij toestanden.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag deze set binnen gekregen.. Morgen is even aan de Spit D90 hangen... kijken wat hij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HP_zW3x7sF06SaBwAScb4vhu7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1WZPbGKaY3jZ61fmI5M0zPaP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

BoomSlang schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Neem dan voor het gemak gewoon een voltstick. Zo'n schroevendraaier is toch al net niet als schroevendraaier zijnde . Neen Wera of PB schroevendraaier die zijn bijna niet stuk te krijgen en, voor een paar tientje geen onnodig risico.

[...]

Dat is ook dé beste duspol. Zo'n digitale lijkt wel leuk maar, is nooit zo betrouwbaar als een analoge zonder batterij toestanden.
Dat is dus degene die ik nu dus aangeschaft heb, ac2 voltalert. Puur om zonder ergens iets in te hoeven steken te bekijken of er spanning op staat. Ik heb dus ook ergens een flinke multimeter en waarschijnlijk ook een duspol(fluke) liggen in de gereedschapskast volgens mijn vader (blijkbaar ooit van hem gekregen toen ze kleiner gingen wonen) 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Voor degene met een halfgelaatsmasker (3m 7503 in mijn geval); hoe vaak reinig je deze en vervang je de filters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:40
rockerpoet schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:54:
Voor degene met een halfgelaatsmasker (3m 7503 in mijn geval); hoe vaak reinig je deze en vervang je de filters?
Wanneer ze vol raken :+ . Bij koolstoffilters wel opletten dat deze verouderen zodra de verpakking open is. Dräger, een respectabele leverancier van allerlei soorten adembescherming, is er vrij pragmatisch in:
7. How long does a filter last?
The service life of a respiratory filter depends on its
size and on the conditions of use.
Factors affecting service life:
• concentration of the contaminants
• combination of the contaminants
• air humidity
• temperature
• duration of use
• breathing rate of the user
Since the service life is influenced by many factors,
it is not possible to give an estimated service life.
Important is:

• local / company regulations
The end of service life is generally recognizable by:
• in gas filters by a noticeable taste or smell of the
contaminant
• in particle filters by an increased breathing
resistance
• in combination filters a noticeable taste or smell
and/or an increased breathing resistance
In het kort dus, bij partikelfilters wanneer ze te veel weerstand geven tijdens het ademen, bij gasfilters wanneer de geur door het filter heenkomt. Bij dat laatste wel opletten, dat dat alleen geldt voor gassen die je kan ruiken, zoals verfdampen! Voor thuisgebruik dus prima, wat mij betreft. Ik heb mijn koolstoffilters zo luchtdicht mogelijk ingepakt liggen, wanneer ik ze niet gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-03-2022 09:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Wild Chocolate schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:36:
In het kort dus, bij partikelfilters wanneer ze te veel weerstand geven tijdens het ademen, bij gasfilters wanneer de geur door het filter heenkomt. Bij dat laatste wel opletten, dat dat alleen geldt voor gassen die je kan ruiken, zoals verfdampen! Voor thuisgebruik dus prima, wat mij betreft. Ik heb mijn koolstoffilters zo luchtdicht mogelijk ingepakt liggen, wanneer ik ze niet gebruik.
Goed te weten, thanks! Mijn masker ligt uit elkaar om eens goed te reinigen met een sopje. Kan nog goed door de 6035 filters ademen dus vervanging nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47
Mensen ervaring met volgende?

Ik wil een teraasoverkapping maken van alu (antraciet). Afijn, ik dus googlen, maar overal zie ik vaste breedte maten. Dat komt natuurlijk door de breedte van die polycarbomnaat platen, maar is dat makkelijk aan te passen. Ik heb 3300 breed nodig en kan keizen tussen 3060 en 4060 breed. Waar ik ook zoek.
Maar ook met glas is het dezelfde breedte trouwens, dus dat maakt toch niks uit

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 22-03-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Is er hier iemand die ervaring heeft met de Wera Schroefbeitel?

Ik ben bezig met wat hak en breek werk en een klein rag beiteltje is dan wel handig :+

Pagina: 1 ... 94 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).