Lange flexibele LED-lamp maken als extra endoscoop hulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Ik was in het gereedschap topic verder gegaan waar ik eerder al voor mijn endoscoop camera zoekactie zat, maar het lijkt wrs toch beter om de extra vraag om een lange flexibele LED-lamp maken als extra endoscoop hulp af te splitsen. Er was al feedback daar: vso in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Schematisch ziet het er zo uit wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8sj1x47bMEnIqiVQAxfqnH1IQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uVG8o2SBhkNgEwzWY3Y69vOM.png?f=user_large
En dan hoort puntsgewijs erbij:
  • De powerbank/lamp van de Brennensthul PF-100MA met USB poort (max 1 ampere) ligt vast.
  • De PWM gebaseerde dimmer met USB aansluiting. Hoeft niet naar 0% PWM terug te kunnen regelen. Daarvoor wel een echte "aan/uit" op de dimmer erbij is wel handig Aanvullende niet te dure suggesties welkom
  • Verlengsnoer: Kom ik wel uit
  • De LED: Welk type die goed licht geeft, zeker 2-3 Watt, past in een 5Volt omgeving en laat zich goed dimmen? 2W zou 400 mA vragen van de 5V powerbank uitgang, geen probleem dus, zelf 3W kan nog
De achtergrond: De endoscoop komt deze week, de krans-LEDs zijn echt onvoldoende bleek uit veel Youtube filmpjes onderzoek, vooral als er beelden gemaakt worden in een holte met weinig reflectie, dan is de aanwezige ingebouwde camera verlichting volstrekt onvoldoende.

Ik was super tevreden over de beeldkwaliteit bij voldoende licht, dus ik wil vanaf het begin een extra lichtbron erbij, dan kan ik veel betere beelden maken en dus ook effectiever beslissingen nemen over wat ik ga bekijken. Tis imho geen overkill om het zo te willen, het zou zoveel kwaliteit toevoegen. Ben uiteraard wel heel benieuwd of het echt zo uitpakt... . Dus Tweaken maar...

Wat vond ik verder?
Een mini-LED lamp iets als deze 12V dimbare types.
Het dimmen wil ik dan doen met een van deze twee als voorbeeld, en losse die nog inbouw nodig heeft of een snoertype dimmer met USB er al aan, type A. Zit er in die USB snoer versie een 5 naar 12V omzetter zodat de lamp een PWM signaal ziet van 12 V?

De voorgestelde oplossing lijkt me zeer betaalbaar, maar mijn specifieke onderdelen kennis op dit gebied kan veel beter....

Feedback op de diverse gevraagde punten welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welke diameter mag de lamp hebben? Dat is ook een factor bij een endoscoop. Anders zou je bijvoorbeeld met fiber optic kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@_ferry_ Tnx voor de input.
Ik ken fibres optics, zo dun hoeft het niet te zijn, de endoscoop zelf is 8 mm diameter. Ik had het idee om onder de 1 cm te blijven voor het LED incl houder, zie G4 houder voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w5eXGtSNURtdY6yI1KwyQ_-W0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vz9kDAuRo5xZVVxJTrDa78tW.png?f=user_large
Die houder kan de rand nog vanaf gevijld worden, de LED erop en dan nog een andere transparante tape of ander dunomhulsel om die kop heen zodat de LED een rondstraler blijft. Dan hoef ik die nl niet te richten, als deze maar "ter plekke" kan komen.
Stijve XMVK kabel 2x2.5mm2 is max < 9 mm
Eén 2.5 mm2 massieve koperdraad blijft best >> 50 cm recht omhoog staan (is getest), dus met 2 aders met mantel als kabel zeker.
Als ik 2x2.5mm2 kabel zelf strak aan elkaar zou tapen zou ik ver onder die 9 mm blijven. Het moet dan wel tegen wat schuren bij doorvoeren in o.a. muren kunnen. Dat zou ik eerst nog moeten bekijken of ik dan wel de juiste tape kan vinden. Kan ook nog bij de Hornbachs van deze wereld nog een door de kabel afdeling snuffelen wat er gewoon er al is... . Alles wat dunner is winst, dan hoeft het gat waar ik door wil niet altijd groot te zijn. Mijn idee ik voer eerst het licht snoer in het gat en dan pas de camera-kabel dan zitten de 2 koppen elkaar bij de ingang niet in de weg, want het snoer vd extra lichtbron hoop ik echt < 8 mm te krijgen.
Dit zijn wat zaken die imho absoluut haalbaar zijn.

Die licht LED en dimmer keuze/vraag kan ik zeker nog wat steun gebruiken, vooral van die dimmers veel CN-spul... en ik wil het bij 5V dimbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Paar 120 graden 5mm leds, of eventueel SMD modellen aan 2 VD draden solderen, die twist je wat om elkaar met een krimpkous er omheen, potmetertje of die pwm regelaar er voor, en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
De 120 graden 5mm leds: Daar moet je er wel heel wat van hebben om minimaal 100 lumen oid van te krijgen?? Dat haal een G4 LED lampje probleemloos. SMD modellen nog te kort naar gekeken.