Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:56
JukeboxBill schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:01:
@Aardappel
Ik ben er wel tevreden mee. De motorunit heeft behoorlijk wat kracht.
Gebruik het met cultivator, kettingzaag, grove en fijne heggenschaar, grastrimmer en rolbezem.
Heb ook nog een verlengsteel, die vooral van pas komt om hoge takken uit de bomen te zagen.
Rolbezem ben ik niet zo wild van, omdat de weerstand nogal groot is en je hard moet duwen om vooruit te komen.
Pluspunt is ook dat het niet zoveel ruimte in beslag neemt, vergeleken met allemaal losse machines.

Wat betreft de heggenschaar heb je wel gelijk als je gewoon even de zijkanten van een haag wat wil bijscheren. Dan pak ik liever even de korte accuschaar, welke ik al had, voordat ik het Makita systeem kocht.

Als je wat langer wil doorwerken, dan zijn 4 accu's en een duolader wel aan te bevelen.
Vooral de bezem en de cultivator trekken een hoop vermogen en kan je ongeveer net zo lang werken als het laden van de accu's duurt.
Bedankt voor je feedback. Ik denk niet dat ik de bezem en borstel ga kopen. Heb er niet specifiek een doel voor en ze zijn ook nogal aan de prijs.
Dat ik voor deze wil gaan is omdat ik al meer gereedschap van Makita heb en dus al wat extra accu's.

Een losse korte heggenschaar is dus wel wenselijk begrijp ik, die conclusie trok ik zelf ook al maar goed om te weten dat jij dat ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25

copykat

Good copy isn't bad

RobertMe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:42:
[...]

offtopic:
Iemand zal moeten opdraaien voor de kosten van de wet koop op afstand. De winkel moet het "gratis" terugnemen en zal ook nog er aan willen verdienen. Met verlies verkopen als "tweede kans" / "geretourneerd product" omdat een sticker kapot is wordt dan een heel dure aangelegenheid. Dus uiteraard gaat iets dat "als nieuw" terugkomt in een nog ongeschadigde doos weer de verkoop in als nieuw.
ook offtopic maar dan moeten ze wel een controle uitvoeren en hem dicht plakken met een "gecontroleerd" sticker.
Bij deze vast "geramde" klem is de controle niet gebeurd want hij hoort los in de doos in een zakje te zitten.
Dus retour en een nieuwe vragen. :-)
uiteraard is de controle meteen een "kostenpost bij retourafzender neer leggen" aka uw product word ter reparatie naar de fabrikant gestuurd en u betaald de herstel rekening indien de schade niet afkomstig is door transport van A naar B naar C naar eindgebruiker :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:06
@The Eagle paar foto's
Buisdiameter is 24 mm, inwendige as is 7 mm met 7 groeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLUHjMvM9ilglT5v9vrdGCTPL1A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gIybcToehz2GT1vOhYeq1huU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLdO4nJ6VGsxk99gpKnLe0FZ_MA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4zWCHAayaI6CSGPu8aOJHeis.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2wRjLm8jjRjOKIxORFhSVnxI3g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X2GiFDZgDJtBy1x5tLyFcTCX.jpg?f=user_large

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-07 09:01
dragonhaertt schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Dat zal je ook niet zo snel vinden, omdat zoals je zelf ook al zegt dat afhangt van de temperatuur.
Snel laden is niet een probleem, warm worden is een probleem.

Als jij alles goed koel kan houden (ook ín de cellen) dan kan je prima met 10x de stroom laden.
Dat klopt, bij het laden zet ik de timer op mijn smartphoon, dat ik snel kan wisselen zodra de eerst accu vol is, de tweede laadbeurt (2e accu) duurt (veel) langer dan de eerste laad beurt van de eerste accu.

Vervolgens een identieke tweede lader gekocht, gelijktijdig laden, laden ze op ongeveer dezelfde tijd op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-07 09:01
Aardappel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:30:
Heeft er iemand ervaring met de Makita Dux60?

[Afbeelding]

Over een tijdje krijg ik de sleutel van m'n nieuwe huis en waar ik bij mijn huidige tuin genoeg heb aan een bezem, schep en hark, heb ik dadelijk wel behoefde aan wat meer en beter gereedschap omdat er een ruime tuin bij zit.
Hagen, struiken, bomen, en een gazon.

Vaak is een alles-in-een vaak een 'alles net niet'. Met name de heggenschaar met zo'n lange steel lijkt me niet altijd even praktisch.
Iemand ervaring?
Ben er zeer tevreden over en wordt regelmatig gebruikt,
Heggeschaar met lange steel is goed bruikbaar,gisteren hoge beuken mee gesnoeid, een verademing ten op zichte van een gewone heggeschaar met kabel zoals ik voorheen de beuken scheerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50
Aardappel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:30:
Heeft er iemand ervaring met de Makita Dux60?

[Afbeelding]

Over een tijdje krijg ik de sleutel van m'n nieuwe huis en waar ik bij mijn huidige tuin genoeg heb aan een bezem, schep en hark, heb ik dadelijk wel behoefde aan wat meer en beter gereedschap omdat er een ruime tuin bij zit.
Hagen, struiken, bomen, en een gazon.

Vaak is een alles-in-een vaak een 'alles net niet'. Met name de heggenschaar met zo'n lange steel lijkt me niet altijd even praktisch.
Iemand ervaring?
Het ligt er maar net aan wat je moet doen, heb je veel hoge hagen waardoor je steeds laddertje op/af moet om ze geschoren te krijgen dan kan een steel zeker effectief zijn. Heb je veel struikjes tot aan schouderhoogte die in model moeten blijven, dan heb je niets aan een steel.
Net zoals met al het andere accu gereedschap is het meestal wel praktisch om in het eco-systeem te blijven. Dus heb je al makita schroevendraaier etc etc. kun je er altijd de benodigde tuin spullen bij kopen.

Ik heb de pech dat ik alles van Bosch Blauw heb maar er weinig tuingereedschap voor beschikbaar is. Daardoor ben ik voor de tuin naar Einhell uitgeweken. Aangezien ik ook niet zo'n duur tuingereedschap nodig heb. Grasmachine, kantentrimmer en heggenschaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36
sweetdude schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je moet doen, heb je veel hoge hagen waardoor je steeds laddertje op/af moet om ze geschoren te krijgen dan kan een steel zeker effectief zijn. Heb je veel struikjes tot aan schouderhoogte die in model moeten blijven, dan heb je niets aan een steel.
Net zoals met al het andere accu gereedschap is het meestal wel praktisch om in het eco-systeem te blijven. Dus heb je al makita schroevendraaier etc etc. kun je er altijd de benodigde tuin spullen bij kopen.

Ik heb de pech dat ik alles van Bosch Blauw heb maar er weinig tuingereedschap voor beschikbaar is. Daardoor ben ik voor de tuin naar Einhell uitgeweken. Aangezien ik ook niet zo'n duur tuingereedschap nodig heb. Grasmachine, kantentrimmer en heggenschaar.
Dat lijkt er nu wel eindelijk te komen. De door jou genoemde zaken zijn er al. En ik heb bijv. een Bosch groen heggeschaar met een accuadapter voor de professional accu's, dat werkt ook prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JukeboxBill schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:04:
@The Eagle paar foto's
Buisdiameter is 24 mm, inwendige as is 7 mm met 7 groeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank, da's een compleet andere aansluiting dus.
Bij Metabo ook al gevraagd of hun losse opzetstukken toevallig op mijn grasstrimmer pastten, dat bleek niet het geval. Dus dan blijf ik toch maar op een trapje staan :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Aardappel Hier ook twee verschillende heggenscharen, waarvan de langere steel aan zo'n combi zit. Bonus daarbij is dat er naar keuze nog een steel tussen kan (of niet, meestal niet). Wel allemaal Stihl spul, maar ik kan dus bevestigen dat zo'n combi systeem op zich prima werkt (maar niet als korte heggenschaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag over de aanschaf van een afkortzaag.

Ondertussen heb ik aardig wat elektrisch gereedschap, maar er is 1 item waar ik steeds tegenaanloop (omdat ik hem niet heb). Houthok maken? Afkortzaag nodig. Oppottafel bouwen? Afkortzaag nodig. Pergola verbouwen? Afkortzaag nodig.
Bijna elk project wat ik wil doen noemt wel een afkortzaag. En ik snap het wel. Ik krijg de indruk dat het na een boor, misschien wel het meest gebruikte gereedschap is bij houtbouw.
Nu heb ik al van alles van Makita liggen, met bijbehorende accu's. Maar ik dacht voor een afkortzaag aan een 230V model. Dus ik denk dat ik qua merkkeuze niet vast zit. Wel ben ik erg blij met Makita en de prijs/kwaliteit. Wat ik wel denk te weten is dat ik een 10" blad en trekfunctie wil. 8" is compact, maar ik denk dat je met planken en balken vaak net tekort komt. Waar een 12" juist weer veel groter is dan nodig. 10" lijkt me een mooi midden.
Uit gewoonte ben ik wel eerst bij Makita gaan kijken en daar zag ik de LS1110F en LS1018LN. Scheelt wel zo'n ±150,-. Dat vond ik niet mis.

Allebei heb een verstek en kantelfunctie. De ene heeft een schaduwlijntje, de ander laser. Grootste verschil dat ik zag is dat de LS1110F rechts een kantelbereik 2° heeft. En nu vraag ik me af, is dat me 150,- waard?
(Of zijn er andere modellen in deze price-range van ±300-450 die ik moet overwegen)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Naast bepaalde functies die de afkortzaag moet hebben, zou ik ook goed nazoeken hoe de reviews zijn met betrekking tot precisie. Ik heb een Metabo KGS 216 M wat echt een rampending is qua precisie. Hij zaagt elke keer scheef. Na afstellen denk je dat het goed is, volgende keer weer scheef! Niet alleen links/rechts maar ook boven/onder. De laser is ook totaal niet goed afgesteld. Echt een miskoop voor de 219 Euro.
Nadeel met scheef gezaagd hout is dat alles scheef trekt als je het vastschroeft.
Het ding staat nu niets te doen in de schuur en ik pak liever een crikelzaag met speedsquare om iets af te korten of ik leg het op de zaagtafel als het niet te lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:12:
Goedemorgen allemaal,

Uit gewoonte ben ik wel eerst bij Makita gaan kijken en daar zag ik de LS1110F en LS1018LN. Scheelt wel zo'n ±150,-. Dat vond ik niet mis.

(Of zijn er andere modellen in deze price-range van ±300-450 die ik moet overwegen)
Ik zat met zelfde 'probleem' Veel Makita accu spul, maar deze is op 230V i.d.d. bij mij ook dus maakt weinig uit. Makita, Bosch, DeWalt, Metabo maar overwogen.

Uit eindelijk heb ik afgelopen week een Metabo KGS254 met onderstel gehaald. Nog even de 305 overwogen, voornamelijk voor de extra diepte, maar voor die paar keer dat ik dat nodig zou zijn.. Deze heeft schaduwlijn wat ik toch wel als voordeel zie, geen afstelissues meer met een laser. Prijs met onderstel, wat ik als een must zie aangezien ik voor de schutting toch flinke latten moet zagen, nog geen 500 euro vond ik een mooie prijs...

Ook misschien interessant filmpje van gereedschapcentrum waar in ze een paar modellen vergelijken.. van <500 euro.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Goedemorgen allemaal,

Ondertussen heb ik aardig wat elektrisch gereedschap, maar er is 1 item waar ik steeds tegenaanloop (omdat ik hem niet heb). Houthok maken? Afkortzaag nodig. Oppottafel bouwen? Afkortzaag nodig. Pergola verbouwen? Afkortzaag nodig.
Bijna elk project wat ik wil doen noemt wel een afkortzaag. En ik snap het wel. Ik krijg de indruk dat het na een boor, misschien wel het meest gebruikte gereedschap is bij houtbouw.
Nu heb ik al van alles van Makita liggen, met bijbehorende accu's. Maar ik dacht voor een afkortzaag aan een 230V model. Dus ik denk dat ik qua merkkeuze niet vast zit. Wel ben ik erg blij met Makita en de prijs/kwaliteit. Wat ik wel denk te weten is dat ik een 10" blad en trekfunctie wil. 8" is compact, maar ik denk dat je met planken en balken vaak net tekort komt. Waar een 12" juist weer veel groter is dan nodig. 10" lijkt me een mooi midden.
[...]
Allebei heb een verstek en kantelfunctie. De ene heeft een schaduwlijntje, de ander laser. Grootste verschil dat ik zag is dat de LS1110F rechts een kantelbereik 2° heeft. En nu vraag ik me af, is dat me 150,- waard?

Alvast bedankt!
Die 2 graden is voor 45 graden sluitend te zagen.
Om de zichtbare zanglijnen op elkaar te laten vallen. ( geen 1 muur is precies 90graden dus. Ben even de timmermansnaam kwijt maar het is voor een nette aansluiting.

Waar ik naar keek met uitzoeken was:
Compactheid bij gebruik: reverse glijstangen die niet naar achteren uitsteken bij horizontale verplaatsing
Handgreep vertikaal, krijg je minder torsie op je zaaglijn, je duwkracht komt direct boven je zaagblad en niet ernaast. Ook met verkante zaagsneden is je pols minder scheef aan het duwen. Je trekt dan je blad naar beneden inplaats van beetje schuin er op duwen.
Veelzijdigheid, variabel toerental? Om kunststof te zagen en aluminium? Links rechts 45plus verkanting.
Mogelijkheid tot inkepingen maken. ( een verstelbare diepte stop dus)

De DeWalt dws 777 is beperkt in mogelijkheden maar wel secure volgens de reviews.
HiKOKI C8FSHGWAZ is een mooie reverse budget zaag.
Metabo KGSV 72 heb ik uiteindelijk gekocht wegens zijn veelzijdigheid. Er zijn afkortzagen die stijver, lees preciezer, zijn maar dan kom je in de bovenklasse terecht.
Makita LS1018LN Radiaal afkortzaag 260mm 1430W
Let op de schuine motor stand. Kan je beter ook van rechts je materiaal afkorten. En hij kan 2 kanten op verkanten. Omdat de motor in in de weg zit met neer komen.( ik heb niet gekeken of dit model 45plus naar beide kanten kan maar een horizontale motor komt klem te zitten bij kantelen. )

Dus schrijf op welke mogelijkheden je belangrijk vind en welke vallen onder nice to have maar kan ik missen.
Selecteer daar op een aantal.
Lees /kijk reviews, streep weg wat niet bevalt. En er blijven van zelf er 1,2,3 over. En kijk dan pas wat je max wilt betalen. Buy ones cry ones principe.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BounceMeister schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:51:
Naast bepaalde functies die de afkortzaag moet hebben, zou ik ook goed nazoeken hoe de reviews zijn met betrekking tot precisie. Ik heb een Metabo KGS 216 M wat echt een rampending is qua precisie. Hij zaagt elke keer scheef. Na afstellen denk je dat het goed is, volgende keer weer scheef! Niet alleen links/rechts maar ook boven/onder. De laser is ook totaal niet goed afgesteld. Echt een miskoop voor de 219 Euro.
Nadeel met scheef gezaagd hout is dat alles scheef trekt als je het vastschroeft.
Het ding staat nu niets te doen in de schuur en ik pak liever een crikelzaag met speedsquare om iets af te korten of ik leg het op de zaagtafel als het niet te lang is.
Das toch raar gezien de goede reviews.
Heb je contact opgenomen met de leverancier?
Overigens afstellen is een vak apart.
Als ik YT filmpjes kijk zijn er diverse methodes en allemaal lijken simpel maar als je begint kom je er achter dat je 3keer moet nadenken welke kant op en welke inbussleutel er los vast moet. Erger maken is makkelijker dan oplossen en haaks krijgen.. :+

Ik ga binnenkort flink aan de gang met mn metabo 72. Met grote balken en zo.
Zal eens checken of die netjes blijft .
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik kom hier even wat aankoopadvies inwinnen. Ik ben opzoek naar een compressor, met name om af en toe eens een toetsenbord schoon te maken en misschien om soms de autobanden/fietsbanden etc. mee op te pompen. Liefst niet al te luidruchtig (al maakt het voor het weinige gebruik niet enorm veel uit). Het liefst ook een beetje compact. De garage staat namelijk al aardig vol :P

Verder heb ik weinig verstand van compressors, maar ik lees dat sommige bijvoorbeeld olievrij zijn. Ik wil het liefst een compressor zonder onderhoud.

Edit, ik kwam zelf bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p10021

Of deze van HBM:
https://www.hbm-machines....or-silent-8-liter?cr=1r0c

[ Voor 17% gewijzigd door miicker op 26-06-2025 14:51 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:12
@miicker Als je niet op een gulden meer of minder hoeft te kijken is een tandartsencompressor misschien wel wat. Die overstemmen de boor immers ook niet. Zoek ook eens op Jun-Air.

Weet wel dat met de gebruikelijke 8 tot 10 Bar van een compressor de toetsen alle kanten op kunnen/zullen vliegen. Dus die knop van de drukverminderaar moet toegankelijk zijn.
Als het toch een kleine portable (<20L) van de bouwmarkt wordt, koppel er dan een 40µ of liever nog een 5µ-filter aan. De betere zoals Festo zijn weliswaar ook eerder >100 dan <30 euro, maar je toetsenbord zal je er op termijn dankbaar om zijn.

Loop verder ook niet in de val van zo'n setje luchtgereedschap met o.a. een verfspuit (ga je nooit gebruiken en het vereist bovendien een flinke tank) en een krulsnoer, dat snel te heet wordt en altijd terugtrekt.

Edit: 58 dB of 78 dB, is echt wel een verschil!

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@miicker
Die Stanley heb ik ook onlangs gekocht en is ook echt stil. Die HBM zou ik niet low noise noemen met 78 dB.

Maar voor jouw doel zou ik zo'n groot apparaat niet eens kopen. Banden oppompen kan ook met zo'n ding op de autoaccu.
En elektronica schoonmaken met een zware compressor is ook een bedenkelijke zaak. Stofzuiger en kwastje gaat ook prima. En als je wil blazen dan is zo'n reinigingsblaasbalgje voor fotoapparatuur ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:50:
Ik kom hier even wat aankoopadvies inwinnen. Ik ben opzoek naar een compressor, met name om af en toe eens een toetsenbord schoon te maken en misschien om soms de autobanden/fietsbanden etc. mee op te pompen. Liefst niet al te luidruchtig (al maakt het voor het weinige gebruik niet enorm veel uit). Het liefst ook een beetje compact. De garage staat namelijk al aardig vol :P

Verder heb ik weinig verstand van compressors, maar ik lees dat sommige bijvoorbeeld olievrij zijn. Ik wil het liefst een compressor zonder onderhoud.

Edit, ik kwam zelf bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p10021

Of deze van HBM:
https://www.hbm-machines....or-silent-8-liter?cr=1r0c
Ik heb een 6 liter Stanley Fatmax compressor, deze is niet zo luidruchtig en je kunt de druk instellen.
Ik had daarvoor nog een andere compressor om banden op te pompen en daar had je echt gehoorbescherming voor nodig, deze Fatmax is in dat opzicht een stuk prettiger.
Pas wel op met elektronica schoonspuiten. Je zal niet de eerste zijn die een condensator wegspuit met perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Alvast bedankt!
Ik zit er zelf ook naar te kijken, en ik denk zelf te beginnen met een Parkside 1500w van de lidl.
Die lijkt ook alle hoeken te kunnen en als het een miskoop is, is het niet één van een paar 100 euro.
wat ik lees is het ook allemaal prima spul. Maar het is geen vereiste voor hout werk. Het maakt het sneller en makkelijker dat wel.
Een reguliere handzaag of verstek zaag gaat ook werken (uiteindelijk) Ik heb een hele voorzet wand inelkaar gezet met alleen een handzaag en mijn instap model Makita accuboor (waar ik de f*cking boorkop niet van los krijg om te vervangen)

Laat je niet verleiden door alle fancy shit op youtube, dat is gewoon geld tegen een probleem gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:31
BounceMeister schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb een 6 liter Stanley Fatmax compressor, deze is niet zo luidruchtig en je kunt de druk instellen.
Ik had daarvoor nog een andere compressor om banden op te pompen en daar had je echt gehoorbescherming voor nodig, deze Fatmax is in dat opzicht een stuk prettiger.
Pas wel op met elektronica schoonspuiten. Je zal niet de eerste zijn die een condensator wegspuit met perslucht.
Die heb ik ook, echt een topding. Geen groten tank maar perfect om af en toe wat schoon te blazen of spijkers te schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Ik denk dat @miicker liever lucht in zijn banden schiet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor de tip! Hier zit verder niets bij qua accessoires? Of zit er wel al een slang etc. bij? Ik kan het zo snel op de site niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 16:41
Goedemorgen allemaal,

Alvast bedankt!
Als je 'm vaak gaat verplaatsen, hou er dan rekening mee dat de LS1018 bijna 20 kilo weegt.
En zoals vaker hier opgemerkt "er is altijd een dikkere balk" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
Ik ben pro schaduwlijn. Als je een ander blad steekt hoef je niet te kutten met lasers die afgesteld moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
miicker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Bedankt voor de tip! Hier zit verder niets bij qua accessoires? Of zit er wel al een slang etc. bij? Ik kan het zo snel op de site niet zien.
In het rood iets goedkoper: https://www.amazon.nl/dp/B07XVSGQ1T
Volgens mij komt het allemaal uit dezelfde fabriek ;)

Ik heb die van Amazon (gekocht als warehouse deal voor €75 ofzo meen ik), prima stille compressor maar tankje is wel snel leeg als je op 8bar iets aan het schoonblazen bent.

Ik heb er via HBM nog een degelijke rubberen (want PVC word in de winter knetterstug en zo'n spiraalslang is ruk) persluchtslang bij gekocht (5m): https://www.hbm-machines.com/nl/c/luchtslangen
Vergeet ook niet een blaaspistool

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Frantic schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:59:
Ik ben pro schaduwlijn. Als je een ander blad steekt hoef je niet te kutten met lasers die afgesteld moeten worden
Voordeel van schaduwlijn is dat naarmate je dichter bij je object komt het preciezer word. Nadeel is bij zonlicht is ie weg.
Ik zet met laser toch altijd even de tanden neer.( en weer omhoog) Vóórdat ik hem aan zet.
De laser gebruik ik eigenlijk als marker om de zaaglijn enigzins goed te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
copykat schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:15:
[...]

Voordeel van schaduwlijn is dat naarmate je dichter bij je object komt het preciezer word. Nadeel is bij zonlicht is ie weg.
Ik zet met laser toch altijd even de tanden neer.( en weer omhoog) Vóórdat ik hem aan zet.
De laser gebruik ik eigenlijk als marker om de zaaglijn enigzins goed te leggen.
Dat doe ik ook bij gebrek aan een schaduwlijn 😅

Een zero clearance insert helpt ook enorm.

Net nog eens zo’n trucje mezelf aanleren voor de haakse slijper.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 27-06-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update metabo mab 82 schragen.
Blij mee
Ik heb mn balken en staanders ( handschaaf) geschaaft/geschuurd met bandschuurmachine .
Super stabiel . Gewoon drie a vier dikke balken van 15x15x230 er op geen probleem. ( 1190kg per 2 schragen dus kan makkelijk)
Prettige werkhoogte ook met mn 1.90m
( dat is met sommige schragen wel eens anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Frantic schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Een zero clearance insert helpt ook enorm.

Net nog eens zo’n trucje mezelf aanleren voor de haakse slijper.
Moest effe googlen wat dat betekend maar 1 keer verkanten en je zaag gat is weer groot...

Ik gebruik een afval strookje MDF. Als ik veel moet zagen.
Twee klemmen en een strookje MDF tegen de geleider klemmen
1 keer los zagen en je hebt 2 strakke aanleg lijnen. Plus een meer splintervrije zaagsnede omdat je iets dichter op je onderzijde blad zaagt.

Potlood lijn op MDF eind uitlijnen links is linker stukje houden rechts is rechter stukje houden. Lekker simpel onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
copykat schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:31:
[...]

Moest effe googlen wat dat betekend maar 1 keer verkanten en je zaag gat is weer groot...
Klopt. Ik probeer hoeken dan ook zoveel mogelijk zonder kantelen van het blad te zagen. Lukt in 95% van de gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Schway schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Ik zit er zelf ook naar te kijken, en ik denk zelf te beginnen met een Parkside 1500w van de lidl.
Die lijkt ook alle hoeken te kunnen en als het een miskoop is, is het niet één van een paar 100 euro.
wat ik lees is het ook allemaal prima spul. Maar het is geen vereiste voor hout werk. Het maakt het sneller en makkelijker dat wel.
Een reguliere handzaag of verstek zaag gaat ook werken (uiteindelijk) Ik heb een hele voorzet wand inelkaar gezet met alleen een handzaag en mijn instap model Makita accuboor (waar ik de f*cking boorkop niet van los krijg om te vervangen)

Laat je niet verleiden door alle fancy shit op youtube, dat is gewoon geld tegen een probleem gooien.
Aan de andere kant is alles wat ik van Lidl gehad heb gewoon krom en van frietbakjesstaal gemaakt. Als ik iets wil dat recht of haaks zaagt zou ik met deze ervaring geen Parkside kopen.

heb een zaagtafel, vlakvandiktebank en proppenboren van ze gehad ;)

Juist bij een afkortzaag wil je gewoon haakse hoeken. Zowel horizontaal als verticaal.
Als mensen buy once cry once menen: kapex 120. Een Bosch/Makita/Dewalt van de helft ervan doet 90% van de kwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 28-06-2025 01:33 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:11:
[...]

In het rood iets goedkoper: https://www.amazon.nl/dp/B07XVSGQ1T
Volgens mij komt het allemaal uit dezelfde fabriek ;)

Ik heb die van Amazon (gekocht als warehouse deal voor €75 ofzo meen ik), prima stille compressor maar tankje is wel snel leeg als je op 8bar iets aan het schoonblazen bent.

Ik heb er via HBM nog een degelijke rubberen (want PVC word in de winter knetterstug en zo'n spiraalslang is ruk) persluchtslang bij gekocht (5m): https://www.hbm-machines.com/nl/c/luchtslangen
Vergeet ook niet een blaaspistool
Thanks voor de info!
Weet jij toevallig wat het verschil is met deze, deze is nog wat goedkoper namelijk:
https://www.amazon.nl/Sta...ereedschap/dp/B07SHGZF2V/

Ik zie dat deze een metertje minder heeft, maar verder qua DB en tankinhoud lijkt die hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Ja puur die drukregeling volgens mij. Je hebt ze met (die rode van Amazon en de zwarte Stanley) en zonder drukregeling (gele Stanley). Drukregeling is opzich wel handig hoor, als je alleen op maximale druk (8 bar) iets kan schoonblazen dan is de tank zo leeg. En 8 bar kan voor gevoelige dingen al teveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
miicker schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:33:
... Weet jij toevallig wat het verschil is met deze, ...
Los van de ontbrekende manometer voor de tankdruk is de slangkoppeling bij de gele Stanley weliswaar horizontaal, maar die zit pal boven de tank zodat een eventuele ontvochtiger/filter niet recht kan hangen. De slangkoppeling van de rode Fini zit dan wel schuin, maar die heeft daar zo te zien wel meer ruimte voor een filter.
Nou hoeft mijn filtertic niet voor jou te gelden. Zo'n klein draagbaar apparaat kun je pal naast de klus neerzetten en een netsnoer is dan goedkoper en algemener dan een luchtslang, dan heb je aan vijf meter slang wel genoeg.

Mijn ervaring met straalklussen aan een 20 meter lange slang is dat de lucht aan het eind van die slang is afgekoeld en minder vocht kan bevatten. En dat drupt vroeg of laat uit het straalpistool, wat bijv stralen met soda onmogelijk maakt. De standaard ontvochtiger op de compressor en een trits bijgekochte goedkope ontvochtigers hielden dat niet tegen. Ik heb er nu een Festo in zitten. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:10
Hoi Allen,

Misschien kunnen jullie mij adviseren. Ik wil een excentrische schuurmachine kopen (Festool 150/# ETS EC) als aanvulling op mijn Delta DTS400 met een uitslag van 2 mm. Mijn vraag is welke uitslag zouden jullie adviseren de 3 of 5mm.

Wat ik wil doen met de machine is:
- vlak (nieuw) plaatmateriaal schuren voor strak aflakken
- schuren deuren/kozijnen/boeidelen rond het huis in het periodieke onderhoud
- polijsten van kastdeuren om de hoogglans weer terug te krijgen.

Nu weet ik dat het laatste eigenlijk met een polijstmachine moet maar ik betaal mij al scheel aan deze machine (ook met de cashback) 😬.

Verder ben ik een particulier dus tijd is geld is minder relevant (een 5mm schuurt sneller dan een 3mm).

Als ik het aan de bekende chatbots vraag krijg ik zowel de 3 als de 5 aangeraden. Maar ik ga ze natuurlijk niet bijde kopen.

Daarnaast heb ik deze filmpjes gezien maar ben ik er nog niet uit.

De 3 is veiliger, meer voor detail werk maar minder snel. De 5 is sneller maar met wat oplettendheid is detail werk ook mogelijk.

YouTube: Festool ETS EC 150 3 or 5mm??
YouTube: Festool ETS EC 150/5 First Impressions [video 563]

Ter vermaak waarom ik een extra schuurmachine wil.
YouTube: Which Sander When? [video #356]

Verder wil ik binnen het Festool eco systeem blijven omdat ik daar al in zijn geheel in zit. Zoals hier eerder gezegd buy once cry once dat deed ik vroeger niet met andere spullen en ben je in de tijd toch net zo duur uit.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Impossibl3 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:10:
De 3 is veiliger, meer voor detail werk maar minder snel. De 5 is sneller maar met wat oplettendheid is detail werk ook mogelijk.
Daar zit je crux.

Heb je haast of ben je pietje precies?

Ik heb een 3mm excenter. Voor het snelle werk gebruik ik de rotex. En ja daar kan je ook goed precisie mee schuren maar je moet opletten

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 28-06-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Frantic schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Daar zit je crux.

Heb je haast of ben je pietje precies?

Ik heb een 3mm excenter. Voor het snelle werk gebruik ik de rotex. En ja daar kan je ook goed precisie mee schuren maar je moet opletten
Ik ben niet een hele grote fan van schuren maar zo vaak doe ik het nu ook weer niet. Zoals ik al zij ik ben gewoon een particulier rond het huis werkzaam en voor de hobbyin de garage voor een meubeltje af en toe. Maar de bedoeling is wel dat dit mijn laatste (zeg ik nu) schuurmachine wordt. Een rotex zal er dus niet komen. Precies ben ik altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54
Het is de LS1110F geworden!

Vandaag besteld, met veiligheidsbril. En ik kijk nu al uit naar alle projecten die hierdoor makkelijker worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRSn-J9Tx1srojVp8dmwr5fXI1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPJOJN4bEZml2UoknByxEqGO.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat toekomstig oud ijzer aangeschaft.
Heb een pendrijver nodig voor wapenonderhoud, en had nog geen goede centerpons. Bestaande pendrijvers zijn van de gamme en 1 is goed krom.
En wat verloopstukjes; ik heb een 1/4" momentsleutel en een 1/2" , maar heb soms 3/8" doppen nodig. Dit werkt vast goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Karp schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:49:
Het is de LS1110F geworden!

Vandaag besteld, met veiligheidsbril. En ik kijk nu al uit naar alle projecten die hierdoor makkelijker worden!
Goed dat je een veiligheidsbril hebt, maar ik zou echt vooral op de vingers letten. En oordoppen op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Boudewijn schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:59:
...
En wat verloopstukjes; ik heb een 1/4" momentsleutel en een 1/2" , maar heb soms 3/8" doppen nodig. Dit werkt vast goed.
Momentsleutels voor 9x12 en 14x18 insteekgereedschappen zijn nog mooier. De aanhaalmomententabel van mijn autootje heeft er bv. een paar moeren op staan, waar je alleen met een steeksleutel bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32
trabant schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Momentsleutels voor 9x12 en 14x18 insteekgereedschappen zijn nog mooier. De aanhaalmomententabel van mijn autootje heeft er bv. een paar moeren op staan, waar je alleen met een steeksleutel bij kunt.
Hier ivm de aanschaf van een motorfiets ook een setje Manoskop's bij elkaar gescharreld: 4-20, 5-60 en 40-200Nm. Wel wat overlap, maar hopelijk daarmee over het bereik wel overal een beetje nauwkeurigheid. Allemaal met insteek kop, helaas wel een 3/8e ratel dubbel, die moet ik nog even zien te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
DRAFTER86 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:54:
... een setje Manoskop's bij elkaar gescharreld: 4-20, 5-60 en 40-200Nm. ...
Met een beetje puzzelen (en net iets sneller dan de zwaartekracht dichtklappen oOo ) passen mijn 730N2, 730N5 en 730N20 allemaal samen met al het insteekgereedschap (drie ratelkoppen, wat steken en ringen) in één koffer 7301. *O*

Die Manoskopen zitten in een categorie die ook in het onderste deel van het bereik nauwkeurig is, en dan is de overlap juist een pré: voor alle aandrijvingen is een dop 10 gangbaar, en met een stompje van een inbus 10 ertussen kun je ze a.h.w. tegen elkaar laten vechten, d.w.z. controleren of ze in het overlappende bereik op hetzelfde moment (zowel in tijd als in kracht) klikken.

[ Voor 34% gewijzigd door trabant op 29-06-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]
Ja zeg ik ben geen Rothschild... Mooi spul maar iets te duur voor wat ik er mee doe.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 29-06-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]
Als jouw autootje qua naam gelijk is aan je nickname hier dan dan zou ik mezelf over het aandraaimoment van willekeurig welke bout/moer niet al te veel zorgen gaan durven of willen maken...

In de oude DDR tijd was het ook gewoon een kwestie van 'vast is vast' en als het los loopt draaien we het wel weer een beetje vaster aan dan dat we dat de vorige keer deden..... "Fingerspitzengefühl'"

>:) :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik ga toch even happen.
Will_M schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Als jouw autootje qua naam gelijk is aan je nickname hier dan dan zou ik mezelf over het aandraaimoment van willekeurig welke bout/moer niet al te veel zorgen gaan durven of willen maken...
Je wilt niet weten wat er aan dat karretje allemaal los kan trillen of wat je kapot kunt draaien. Die leercurve heb ik echt wel gehad. Bovendien staat er voor de deur nog een westblik dat ik ook niet graag laat mishandelen.
In de oude DDR tijd was het ook gewoon een kwestie van 'vast is vast'
In die oude DDR golden dezelfde natuurwetten en daar hadden ze ook momentsleutels. De materiaalkwaliteit van die ESKA-bouten deugde, ze zijn nog altijd eerste keus. Dat die productievideo waarin die knakker tegen het portier staat te hameren viraal is gegaan, wil nog niet zeggen dat de hele auto met een dergelijke prudentie in elkaar is gezet.
en als het los loopt draaien we het wel weer een beetje vaster aan dan dat we dat de vorige keer deden..... "Fingerspitzengefühl'"

>:) :P
Dat is nog geen reden om er een derdewereld-werkwijze op na te houden. We hebben nu de beschikking over goed gereedschap, net zoals we ook niet meer door nood gedwongen zijn om die tweetaktmotor met inferieure bruinkoololie te smeren.
offtopic:
Al zijn er ook nu nog altijd knuppels die menen er van alles in te kunnen kieperen, "want dat deden ze toen toch ook"...

@Boudewijn Tweedehands duiken er best wel eens mooie aanbiedingen op en dat weet jij best ;) , maar je moet zowel geduldig als alert zijn. En die digitale laat ik ook liever aan me voorbij gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

MJV

Nadat ik begon met een zoektocht naar een iets compacter model afkortzaag 'voor erbij' naast de Makita LS1018 had ik eerst een Metabo KS216 gekocht op Marktplaats (€50, leuk prijsje). Helaas ging verzenden uiteindelijk niet door. Toen liep tegen een gebruikte DLS600, 18V aan... Zelfs 2e hands eigenlijk veel te duur voor 'erbij', maarja...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQEJrLE8UzEe3Bc1_31OeE4MVG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ofkx0y1IbRJLZjKMo2fpeER.jpg?f=fotoalbum_large

Ideaal zaagmachientje voor binnenshuis, wat balkjes 4x4, 5x7 en een plint her en der (10cm red ie net niet denk ik). En hij weegt echt bijna niks (6,6 kilo) dus je tilt 'm met een hand op. Nu nog paar vervangende onderdeeltjes van kruis erop (inzaagblok) en dan kan is ie hopelijk weer zo goed als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 11:54
@Impossibl3 voor het polijsten: check eens carclean.com of andere autopoetssite
Daar hebben ze veelal van dit soort sets:
https://www.waxworld.nl/a...her-kit-basic-deluxe.html
(Zo maar ff eentje gepakt, de keuze is reuze).

Via amazon koop je voor 150 euro zo'n chinese set.

Na het poetsen gooi je die machine weer op mp. Per saldo ben je dan bijna goedkoper uit, want poetsmiddel en poetsschijven moet je toch kopen. En ik denk dat het resultaat beter is dan met een excenter poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Raymond Ja ik denk dat je gelijk hebt. Zat zelf nog te kijken naar deze. Maar ondertussen ook de ETS EC 150/5 gekocht. Die stond al een paar jaar op mijn lijstje maar altijd te duur, niet nodig, ander gereedschap eerder nodig etc. Maar nu dus toch gekocht, de cashback en dat ik hem gewoon verdiend had 😇 gaven de doorslag.

Misschien koop ik volgende maand wel zo'n polijstmachine. Aan poets middelen kan ik vrij eenvoudig komen. Familie van mij zit in die business dus daar kan ik altijd wel een flesje van krijgen. Maar apparatuur is een ander verhaal. Dat bedrijf werkt ook alleen met Rupes en vergelijkbaar. Dat is toch een andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Impossibl3 En zo'n Rupes wordt niet gekloond?
offtopic:
Ik heb al zo'n 30 jaar een Atlas Copco schuurmasjientje. Die blijkt er ook als AEG en Festo te zijn. Geen van drie wegwerpspul, dunkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@trabant natuurlijk worden die ook gekloond. Bedoelde meer via de familie kan ik niet even zo'n apparaat krijgen omdat die gewoon vol op in gebruik zijn. Flesjes wax zijn er altijd wel restandjes van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Iemand een tip voor een krachtige bosmaaier op accu? Ik heb een tuin van 120m2 vol met onkruid die ik wil aanpakken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01:10
Strider schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:02:
Iemand een tip voor een krachtige bosmaaier op accu? Ik heb een tuin van 120m2 vol met onkruid die ik wil aanpakken.
Stihl, type weet ik zo niet. Buurman van 75 jaar loopt hier met zo'n ding een kilometer schrikdraad schoon te houden van onkruid. En eerlijk gezegd, misschien wordt mijn volgende Stihl (de huidige is 30 jaar oud) ook wel een accumachine.

Neem altijd een maatje groter dan het minimale, werkt veel lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Eenmailge klus?
Gewoon huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

inhico

pw

120 m2 is niet zo heel veel. Het is ook niet zozeer het oppervlak, maar de aard van het gewas dat je wilt maaien dat bepaalt hoe krachtig je maaier moet zijn.
En accumaaiers zijn prijzig, althans de accu's. Doorgaans wil je grotere accu's dan je gebruikt voor accuboor etc. Dus is keuze voor het accusysteem dat je al hebt niet per se logisch.

Zelf ik inmiddels ruim een jaar een Metabo FSB 36-18 LTX BL40. Hiervoor had ik bosmaaiers op benzine (Stiga 44D en Stihl FS91) en die heb ik sindsdien nooit meer gebruikt en inmiddels verkocht.
Met die Metabo is maaien van gras, onkruid, braamstruweel geen probleem. Looptijd van 10Ah accu's (2 stuks) is ruim een half uur tot drie kwartier.
Maar er zijn meer prima merken.
Bedenk ook of je een D-greep wilt of brede greep. Die laatste vind ik prettiger werken; een D-greep is handiger in beperkte ruimte

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Stihl FSA120. Ideaal apparaat, lichte batterij erin (300S max) en gaan. Krachtig genoeg en lange batterij duur. In principe geen onderhoud buiten wat schoonmaakwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door Mvd1981 op 30-06-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-07 15:26
Mijn advies: Als je al Makita accu's hebt: Makita DUR369AZ, de versie met 2 accu's en U greep. Heeft een vermogen en gebruikscomfort vergelijkbaar met een benzine maaier, zonder het gedoe van benzine. Een set van 2x5Ah accu's is voldoende voor ongeveer 20 minuten maaien.

Ik heb hiervoor de 1 accu DUR190L gehad en vond de D greep niet lekker werken en hij was niet krachtig genoeg voor kniehoog gras/onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Verplaatst naar het tuin topic.

[ Voor 89% gewijzigd door JukeboxBill op 30-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Over die bosmaaiers: Wat is de reden dat publieke diensten en loonwerkers vrijwel altijd met Stihl, Husqvarna, Echo werken? Is dat "oud denken" of ligt de TCO (total cost of ownership) inderdaad lager?

Op basis van mijn eigen al 30 jaar draaiende Stihl zou ik opnieuw zoiets kopen, ook in accu versie. Voor mij dus een emotioele keuze op basis van ervaring met aantal = 1 (en een ook al jaren oude kettingzaag). Idem Husqvarna waar ik al 18 jaar een (Zenoah) heggenschaar van heb.

Makita, Bosch, Gardena "voelt" voor mij niet alsof het eenzelfde levensduur gaat halen - ondanks dat ik hier ook prima Makita spul heb.

Klopt mijn aanname van een lagere TCO ook feitelijk of niet? Is er een basis voor het 1 of het ander of zijn (vrijwel) alle aanbevelingen die men hier doet op basis van eigen ervaring en onderbuikgevoel?

En wat algemener over de adviezen hier:

Rupes, Festool vs Bosch, Metabo, Makita, Hikoki (Hitachi), Parkside, etc - wat is de basis voor de aanschafadviezen (wordt naast aanschafprijs bijvoorbeeld TCO meegewogen en zo ja hoe)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DjoeC schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:35:
Over die bosmaaiers: Wat is de reden dat publieke diensten en loonwerkers vrijwel altijd met Stihl, Husqvarna, Echo werken? Is dat "oud denken" of ligt de TCO (total cost of ownership) inderdaad lager?

Op basis van mijn eigen al 30 jaar draaiende Stihl zou ik opnieuw zoiets kopen, ook in accu versie. Voor mij dus een emotioele keuze op basis van ervaring met aantal = 1 (en een ook al jaren oude kettingzaag). Idem Husqvarna waar ik al 18 jaar een (Zenoah) heggenschaar van heb.

Makita, Bosch, Gardena "voelt" voor mij niet alsof het eenzelfde levensduur gaat halen - ondanks dat ik hier ook prima Makita spul heb.

Klopt mijn aanname van een lagere TCO ook feitelijk of niet? Is er een basis voor het 1 of het ander of zijn (vrijwel) alle aanbevelingen die men hier doet op basis van eigen ervaring en onderbuikgevoel?

En wat algemener over de adviezen hier:

Rupes, Festool vs Bosch, Metabo, Makita, Hikoki (Hitachi), Parkside, etc - wat is de basis voor de aanschafadviezen (wordt naast aanschafprijs bijvoorbeeld TCO meegewogen en zo ja hoe)?
Eeeeeh... n/o maar welke gek gaat er nu TCO berekenen op een bosmaaier voor thuis _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
@Slonzo Niet iedere particulier valt in de bouwmarkt voor een glimmende doos met een Korting!sticker.
Ik kan me van mijn c't-abonnement nog herinneren dat ze bij printertests ook de gebruikskosten (papier/toner/stroomverbruik) op langere termijn meenamen, en dan valt de keuze soms heel anders uit. Toen ik met gereedschap kopen begon, heeft een bevriende timmerman me de tip gegeven: koop je spullen niet in de bouwmarkt in de volksbuurt, maar daar waar de prof het ook koopt: op een industrieterrein. Nu, 35 jaar later, heb (en gebruik!) ik vrijwel al die spullen van toen nog steeds. Daar is weliswaar geen uitvoerige TCO-berekening aan vooraf gegaan, maar iets meer pijn bij de aanschaf loont doorgaans wel op langere termijn.
Zie ook The Boots of Sam Vimes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

trabant schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:07:
@Slonzo Niet iedere particulier valt in de bouwmarkt voor een glimmende doos met een Korting!sticker.
Ik kan me van mijn c't-abonnement nog herinneren dat ze bij printertests ook de gebruikskosten (papier/toner/stroomverbruik) op langere termijn meenamen, en dan valt de keuze soms heel anders uit. Toen ik met gereedschap kopen begon, heeft een bevriende timmerman me de tip gegeven: koop je spullen niet in de bouwmarkt in de volksbuurt, maar daar waar de prof het ook koopt: op een industrieterrein. Nu, 35 jaar later, heb (en gebruik!) ik vrijwel al die spullen van toen nog steeds. Daar is weliswaar geen uitvoerige TCO-berekening aan vooraf gegaan, maar iets meer pijn bij de aanschaf loont doorgaans wel op langere termijn.
Zie ook The Boots of Sam Vimes.
De post die ik quote gaat niet over bouwmarktrommel vs gerenommeerde merken. Iedereen snapt "cry once" wel. De post in kwestie gaat over bosmaaier TCO's vergelijken tussen gerenommeerde merken. Dat is wat mij betreft net een brug te ver, maar iedereen maakt het voor zich zo gek als 'ie maar wil hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heb sinds vorig jaar ook een Metabo 18V. Ben er erg tevreden over. Ik had eerst een Makita met snoer, die was wel krachtiger maar de Metabo is elk ander opzicht beter. Metabo heeft ook diverse krachtigere machines die 2 x 18 V gebruiken maar voor gras en onkruid gaat met 18 V ook goed genoeg, zeker als je tuin eenmaal een beetje op orde is wil je niet een onnodig zware machine.

Grootste probleem met de Makita was dat de maaidraad in de maaikop plaatsen een enorm gedoe was. Metabo heeft een "quick" mechanisme waarmee je veel makkelijker de maaidraad er in kan doen.

Als budget geen probleem is dan moet je kijken naar EGO, die heeft een 60 V machine die automatisch de maaidraad kan opwinden en de stok in lengte verstelbaar is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier de Metabo RTD 18 LTX BL 30. Da's zeg maar de kleine versie van de andere geenomde maaiers. Metabo verkoopt het als een grasstrimmer :+
Sure, maar ik ga er ook regelmatig Hedera mee te lijf en dat werkt ook. Dus voor wat onkruid voldoet dat ook prima :)
Is alleen wat minder uitbreidbaar dan zijn duurdere broertjes, maar wel dubbele draad en idd snel invoeren van de draad, dat scheelt al heel veel :)

In hindsight zou ik nu denk ik eerder voor https://www.metabo.com/nl...mbi-systeem-voor-de-tuin/ kiezen omdat ik dan ook de heg telescopisch zou kunnen doen, Wellicht relevant voor je - of wellicht ook niet, maar doe er je voordeel mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Slonzo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:45:
[...]

De post die ik quote gaat niet over bouwmarktrommel vs gerenommeerde merken. Iedereen snapt "cry once" wel. De post in kwestie gaat over bosmaaier TCO's vergelijken tussen gerenommeerde merken. Dat is wat mij betreft net een brug te ver, maar iedereen maakt het voor zich zo gek als 'ie maar wil hoor.
Bosmaaiers vallen niet persee in de "niet nadenken over prijs" categorie. Als 1 van 600 euro de rest van mijn leven meegaat en het (excusez moi) bouwmarkt ding elke 3 jaar vervangen moet worden... Da's geen TCO berekening maar komt wel op t zelfde neer, vooral omdat er voor de "goedkope" over 3 jaar geen onderdelen meer zijn en de vervanger 50% duurder is geworden.

De vraag is dus terug te brengen naar: Is goedkoop duurkoop of niet, en waar baseer je dat op? Zeker bij gereedschap waar steeds meer "nieuwe" materialen (plastic, nylon, composiet) gebruikt worden ipv ouderwets staal, brons, etc. Voorbeeld: composiet tandwielen ipv staal/brons - of erger nog: composiet tandwielen die in bronzen/stalen tandwielen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Ik was wat slagschroevendraaiers aan het vergelijken en in mijn winkelwagen gestopt. Nu heb ik de Makita DTD172 besteld ipv de nieuwere DTD173, het was al laat en dan is die fout snel gemaakt :+. Is er naast de positie van de modusselector en de ringlight heel veel verschil dat het de moeite waard is om hem wel te ruilen voor de iets duurdere DTD173?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Bosmaaiers vallen niet persee in de "niet nadenken over prijs" categorie. Als 1 van 600 euro de rest van mijn leven meegaat en het (excusez moi) bouwmarkt ding elke 3 jaar vervangen moet worden... Da's geen TCO berekening maar komt wel op t zelfde neer, vooral omdat er voor de "goedkope" over 3 jaar geen onderdelen meer zijn en de vervanger 50% duurder is geworden.

De vraag is dus terug te brengen naar: Is goedkoop duurkoop of niet, en waar baseer je dat op? Zeker bij gereedschap waar steeds meer "nieuwe" materialen (plastic, nylon, composiet) gebruikt worden ipv ouderwets staal, brons, etc. Voorbeeld: composiet tandwielen ipv staal/brons - of erger nog: composiet tandwielen die in bronzen/stalen tandwielen draaien?
Enige reden voor plastic in metalen wielen is vziw dat als de machine vastdraait het plastic wiel zich 'opoffert' door te sneuvelen en zo het metalen wiel heel blijft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik snap heus dat 'de vakman' die 8 uur per dag zijn gereedschap staat te mishandelen een TCO berekening doet én kijkt over hoeveel jaar het spul nog draait. Maar ik durf er geld op in te zetten dat een groot deel van de participanten aan deze discussie minder dan een doosje schroeven per jaar draaien. En dan gaat een 'mindere' machine óók ineens heel lang mee hoor. Ik vind die discussie over levensduur en cost of ownership dus een beetje overtrokken. Ja, hij is objectief gezien valide en er zijn mensen voor wie het opgaat, maar ik heb zelf ondertussen ook 20+ jaar ervaring met 'gewoon' gereedschap dat het maar blíjft doen. De machines die ik in die tijd heb moeten schrappen omdat ze 'op' danwel versleten waren kan ik op één hand tellen. En dat is de situatie waarin de meesten van jullie wel weten waarin ze gebruikt worden.

TDLR: Nee, ik ga mijn Makita's niet verslijten in de komende vijf jaar. Maar mijn Parkside/Bosch/B&D spul ook niet... en op die manier gerekend geven jullie juist tevéél geld uit aan gereedschap voor een zeer onvoordelige TCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:42
Ik wil graag een schroevendraaier, die mijn hele bak schroevendraaiers met bij elkaar verzamelde rommel vervangt. Ik kwam de PB 6510-30 & 100 tegen als een aanbevolen schroevendraaier met ratel & losse bits.

- De ingebouwde 'container' met bitjes', werkt dit lekker?
- Is een 30 of 100 meer praktisch om te kopen? Klus af en toe, maar als ik doe, wil ik wel met goed materiaal klussen.
- Is er een alternatief dat echt zou moeten bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jaspertd schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:01:
Ik wil graag een schroevendraaier, die mijn hele bak schroevendraaiers met bij elkaar verzamelde rommel vervangt. Ik kwam de PB 6510-30 & 100 tegen als een aanbevolen schroevendraaier met ratel & losse bits.

- Is een 30 of 100 meer praktisch om te kopen? Klus af en toe, maar als ik doe, wil ik wel met goed materiaal klussen.
Weet je zeker dat je geen losse schroevendraaiers wil? ik heb werk vaak met beide, en zou thuis niet een bit-schroevendraaier willen. Op kantoor hebben we die en heb ik ze regelmatig vast.
Nu scheelt het wel als je maar weinig maten schroeven hebt, ik kan 90% van mijn schroefwerk met kleine-pozidriv, t10 en t20 doen.

Ennuh die container werkt prima, mijn aversie zit hem vooral in de dikte van de schacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Een dik handvat is zeker niet zaligmakend, vooral niet bij de kleinste maten, waarbij er ook nog eens een gerede kans is, dat de bitjesschacht te dik is voor het gat waarin de schroef verzonken zit. En dan in sommige situaties ook nog telkens de bitjes moeten wisselen...
Ik gebruik bitjes eigenlijk alleen in mijn accuboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:54
Gdzr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:25:
Ik was wat slagschroevendraaiers aan het vergelijken en in mijn winkelwagen gestopt. Nu heb ik de Makita DTD172 besteld ipv de nieuwere DTD173, het was al laat en dan is die fout snel gemaakt :+. Is er naast de positie van de modusselector en de ringlight heel veel verschil dat het de moeite waard is om hem wel te ruilen voor de iets duurdere DTD173?
Bestel beide, retourneer later één terug :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik sta (bijna) op het punt om de nieuwe Wera ratelbitschroevendraaier te bestellen.

Zelf vind ik de handvatten van Wera fijn vasthouden en werken.
Ook zou deze nieuwe versie een stuk beter zijn als hun oudere ratelschroevendraaiers, zo kan je bijv aan de ring draaien met je vingers in snel een schroef erin of eruit te draaien.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

Zo'n magazijn in het handvat moet dan wel goed sluiten, anders geeft het scherpe randen of een spleetje waardoor je je hand bezeert als je wat kracht moet zetten.
Heb zoiets met de deksel achterop maar werkt niet bepaald lekker. Is niet van PB, dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
Ik heb dit setje voor in huis, zodat ik niet telkens naar de werkplaats hoef te lopen en toch de meest gangbare maten bij de hand heb, zonder dat het veel ruimte in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

De container werkt prima, gaat makkelijk open, en sluit goed af, ook na zo'n tien jaar. Geen problemen met scherpe randjes, zoals je mag verwachten van PB.
Ik heb de 30, maar gebruik die ook vaak met lange bits. Kan allebei, maar met de 30 ben je denk ik flexibeler als je ook lange bits hebt.
In mijn ervaring is dit de beste ratelbitschroevendraaier, geen speling op het draaiwerk, makkelijk om te schakelen, fijne en grote container, en (voor mij) fijne grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

MJV

Gdzr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:25:
Disclaimer: ik heb de 173

Ik zou ruilen, ik vind de ringlight echt super, je kunt je 'm daarmee ook als bouwlamp(je) gebruiken. Heb de mijne ooit uit in Japan besteld, dat was wat onzinnig misschien (maar nu heb ik een paarse :)), maar nu hij in Nederland gewoon te koop is zou ik altijd de 173 pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@DjoeC het zal ook komen omdat die merken verkocht worden door de groothandels/winkels waar zij de rest van de spullen halen. Ik kan me indenken dat je als bedrinf niet continu het halve internet loopt af te struinen en overal en nergens wat koopt. Waar moet je dan zijn voor garantie en onderhoud.
Dan koop je gewoon je materiaal liefst bij een lokale gerenommeerde dealer en daar ga je ook naartoe voor onderdelen/onderhoud/reparatie. En als die dealer dan stihl/husqvarna heeft, dan koop je dat merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:08:

Ik gebruik bitjes eigenlijk alleen in mijn accuboor.
Same. Echt exact dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:37:
Ik snap heus dat 'de vakman' die 8 uur per dag zijn gereedschap staat te mishandelen een TCO berekening doet én kijkt over hoeveel jaar het spul nog draait. Maar ik durf er geld op in te zetten dat een groot deel van de participanten aan deze discussie minder dan een doosje schroeven per jaar draaien. En dan gaat een 'mindere' machine óók ineens heel lang mee hoor. Ik vind die discussie over levensduur en cost of ownership dus een beetje overtrokken. Ja, hij is objectief gezien valide en er zijn mensen voor wie het opgaat, maar ik heb zelf ondertussen ook 20+ jaar ervaring met 'gewoon' gereedschap dat het maar blíjft doen. De machines die ik in die tijd heb moeten schrappen omdat ze 'op' danwel versleten waren kan ik op één hand tellen. En dat is de situatie waarin de meesten van jullie wel weten waarin ze gebruikt worden.

TDLR: Nee, ik ga mijn Makita's niet verslijten in de komende vijf jaar. Maar mijn Parkside/Bosch/B&D spul ook niet... en op die manier gerekend geven jullie juist tevéél geld uit aan gereedschap voor een zeer onvoordelige TCO.
Ik geloof eigenlijk niet dat ik al ooit een machine heb versleten. Draai wel meerdere dozen van 1000 schroeven per jaar weg.
Wel vind ik mooi gereedschap gewoon fijn.

TCO berekening doe ik niet, ik ben hobbyist. Enige waar ik echt heb gekeken naar wat het bespaart en kost was een bandschroefmachine. One trick pony die je overweegt te kopen omdat je een half huis van verlaagd plafond voorziet, tsja is dat het waard? In mijn geval vond ik het geld het prima waard, heb een tweedehands bandschroever en gipsplatenlift gekocht. Nu profiteert mijn vriendenkring daarvan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2025 23:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zelf de vergelijkbare ratel versies van Wera en vind degene met het korte stokje in combinatie met lange bits verreweg het fijnste werken omdat je dan niet met die verdikking zit vlak voor de punt wat je hebt als je de lange versie gebruikt met korte bits.
Vaak genoeg zit dat toch in de weg.

Vind een ratelfunctie trouwens ideaal en kan haast niet meer zonder, elke keer als ik weer een gewone schroevendraaier in mijn hand heb (wat trouwens haast alleen nog voorkomt als ik een kleine platte schroevendraaier nodig heb) merk ik weer hoe irritant ik het steeds overpakken van de schroevendraaier vind. :|

Plus een ratel met wat bits het neemt veel minder ruimte in dan een hele schroevendraaierset. :*)
Wera Kraftform KK 60 RA inhoud
En je kan de selectie van bits natuurlijk kiezen op basis van welke je het vaakst nodig heb.
Die platte heb ik bijvoorbeeld haast nooit nodig

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 01-07-2025 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

thijsco19 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Ik sta (bijna) op het punt om de nieuwe Wera ratelbitschroevendraaier te bestellen.

Zelf vind ik de handvatten van Wera fijn vasthouden en werken.
Ik vind Wera handgrepen ook fijn vasthouden en heb de twee oudere Wera ratelschroevendraaiers, de 825/1 RA (051490) en de 816 RA (051461):
Handvat Wera Kraftform Kompakt 27 A vs 60 RA
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de versie met de bithouder in het handvat dikker is dan de versie zonder!
Het lijkt misschien niet veel in de foto maar ik vind de kleinere van de twee, hier rechts op de foto, veel prettiger vasthouden.
Het handvat daarvan komt overeen met het handvat van de reguliere PH2 Wera schroevendraaier. Daarin is blijkbaar te weinig volume om 6 bits kwijt te kunnen dus hebben ze het handvat groter gemaakt bij de versie met bithouder ingebouwd.

Bij de nieuwe versies van de ratels is dit verschil in grootte van het handvat er nog steeds
Zou ze dus vooraf even allebeidrie* proberen om te zien wat je zelf fijner vind.
(Edit: *de versie zonder bithouder in het handvat is bij de nieuwe uitvoering in twee maten beschikbaar)
Ook zou deze nieuwe versie een stuk beter zijn als hun oudere ratelschroevendraaiers, zo kan je bijv aan de ring draaien met je vingers in snel een schroef erin of eruit te draaien.
Dat klinkt interessant!
Zou haast een nieuwe kopen >:), de huidige heeft namelijk af en toe problemen met omschakelen van links naar recht ratelen en andersom.
Hoewel ergens dan tegenaan tikken het tot nu toe ook altijd weer oplost. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 02-07-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Qua bitschroevendraaier met ratel had ik die vraag ook, (vanaf hier wat reacties): Wild Chocolate in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" komen op één pagina best wat perspectieven langs, uiteindelijk ben ik voor die Gedore 2675 gegaan, echt twee tientjes en werkt echt uitstekend.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 01-07-2025 00:33 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zie net dat er van dat nieuwe Wera ratelhandvat zonder bithouder ingebouwd er twee verschillende versies zijn, waarbij de M en L waarschijnlijk voor de grootte staat:Waarbij de eerste kleiner is en goedkoper en een terughaalhoek van 10° heeft
De tweede is groter en duurder en heeft een terughaalhoek van 9°

De L-versie lijkt gezien de lengte qua grootte overeen te komen met het voorgaande model met ratelfunctie, de 816 RA.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 02-07-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:26:
[...]

Ik geloof eigenlijk niet dat ik al ooit een machine heb versleten. Draai wel meerdere dozen van 1000 schroeven per jaar weg.
Wel vind ik mooi gereedschap gewoon fijn.
Daar vind ik helemaal niks mis mee. Persoonlijke voorkeur is prima.
TCO berekening doe ik niet, ik ben hobbyist. Enige waar ik echt heb gekeken naar wat het bespaart en kost was een bandschroefmachine. One trick pony die je overweegt te kopen omdat je een half huis van verlaagd plafond voorziet, tsja is dat het waard? In mijn geval vond ik het geld het prima waard, heb een tweedehands bandschroever en gipsplatenlift gekocht. Nu profiteert mijn vriendenkring daarvan :)
Ook dat vind ik een ander verhaal.

Het ging mij meer om de aanhoudende trend in het topic om duur a-merk gereedschap te verheerlijken met argumenten als prijs op de lange termijn enzo, terwijl het gros hier een minder prijzige machine ook niet zou verslijten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:51:
Het ging mij meer om de aanhoudende trend in het topic om duur a-merk gereedschap te verheerlijken met argumenten als prijs op de lange termijn enzo, terwijl het gros hier een minder prijzige machine ook niet zou verslijten :P.
Maar, als je met iets beter gereedschap je werk in de helft van de tijd kunt doen, rechtvaardigt dat dan dat betere (meesral duurdere) gereedschap?

Tuinwerk krijg ik niet betaald en vind ik prima om te doen, maar als het in de helft van de tijd kan -terugkerend- geeft dat weer ruimte voor andere hobbies. Een 10cm bredere grasmaaier kost meer maar je bent in theorie sneller klaar, 35x per jaar. Vrije tijd heeft ook waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DjoeC schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Maar, als je met iets beter gereedschap je werk in de helft van de tijd kunt doen, rechtvaardigt dat dan dat betere (meesral duurdere) gereedschap?

Tuinwerk krijg ik niet betaald en vind ik prima om te doen, maar als het in de helft van de tijd kan -terugkerend- geeft dat weer ruimte voor andere hobbies. Een 10cm bredere grasmaaier kost meer maar je bent in theorie sneller klaar, 35x per jaar. Vrije tijd heeft ook waarde.
Mijn 120cm maaidek Honda was theoretisch sneller dan mijn 98cm Stiga maar het is echt geneuzel in de marge. En je begint je argument met "wat als het in de helft van de tijd kan" - een 10cm erbij is geen verdubbeling van de breedte tenzij je echt een lilliputtermaaier had :D. En dat is ook nog eens aannemende dat je precies baan tot baan kunt maaien, terwijl de gemiddelde chauffeur altijd overlap heeft en in de randjes en bochten heb je er ook weinig voordeel aan.

En dat is dus een beetje mijn pet peeve. Eerst wordt er een voordeel geschetst, maar de erop volgende verdediging is mager en soms niet van toepassing. Dat je graag meer geld uitgeeft moet je zelf weten, maar wees dan eerlijk naar jezelf over waarom: je wilde hem gewoon graag.

Ik heb ook Hitachi en hikoki (daarna) gehad en de prijs vertaalde zich absoluut niet in een identieke meerwaarde in gebruik of kwaliteit van het werk. Levensduur ook niet, de accus van de Hitachi waren sneller dood dan ik nu al van mijn parksides gebruik maak.

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-07-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Machine zus, machine zo. Een aspect bij het maaien, dat hier nog niet aan bod is gekomen, is de meditatieve schoonheid die ermee gepaard kan gaan.
En die heeft geen stekker of accu nodig. (8>

[url="https://www.youtube.com/watch?v=oebTXyGu8bo"]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:06:
Machine zus, machine zo. Een aspect bij het maaien, dat hier nog niet aan bod is gekomen, is de meditatieve schoonheid die ermee gepaard kan gaan.
En die heeft geen stekker of accu nodig. (8>
[YouTube: N K Maaien met de zeis 2021 Buitenpost]
[url="https://www.youtube.com/watch?v=oebTXyGu8bo"]
Niet iedereen heeft daar z'n zeis goed afgesteld op lichaamshoogte, zo te zien, sommige van die houdingen doen me pijn aan de rug ;) Maar qua meditatief zou ik liever de kooimaaier voor gras, zeis voor het ruigere onkruid gebruiken (ik heb geen van beiden, overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Joh :henk , ik heb niet eens gras!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:02
Des te meer reden om een dure zitmaaier te kopen! 8)

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:26:
[...]

Mijn 120cm maaidek Honda was theoretisch sneller dan mijn 98cm Stiga maar het is echt geneuzel in de marge. En je begint je argument met "wat als het in de helft van de tijd kan" - een 10cm erbij is geen verdubbeling van de breedte tenzij je echt een lilliputtermaaier had :D. En dat is ook nog eens aannemende dat je precies baan tot baan kunt maaien, terwijl de gemiddelde chauffeur altijd overlap heeft en in de randjes en bochten heb je er ook weinig voordeel aan.

En dat is dus een beetje mijn pet peeve. Eerst wordt er een voordeel geschetst, maar de erop volgende verdediging is mager en soms niet van toepassing. Dat je graag meer geld uitgeeft moet je zelf weten, maar wees dan eerlijk naar jezelf over waarom: je wilde hem gewoon graag.

Ik heb ook Hitachi en hikoki (daarna) gehad en de prijs vertaalde zich absoluut niet in een identieke meerwaarde in gebruik of kwaliteit van het werk. Levensduur ook niet, de accus van de Hitachi waren sneller dood dan ik nu al van mijn parksides gebruik maak.
Tja, zitmaaier werkt bij mij niet. teveel schuine en smalle stukken. Robot werkt niet want schuine stukken te steil en slootkanten te risicovol waardoor ik er alsnog met de loopmaaier achteraan zou moeten. Ik was dit jaar bereid om een robot met GPS aan te schaffen - maar helaas, zelfs voor 3-4K geen sluitende oplossing.

Ik heb dus een loopmaaier (met aandrijving) - 53cm. Inderdaad overlap, laten we zeggen 10cm. Dan doet een 53cm maaier 43 cm, tov een 43cm maaier die 33cm doet.... Verschil: 43/33 = 30%. Ik loop nu ongeveer 5km achter dat ding, bij een smallere zou dat anderhalve kilometer extra zijn.

@trabant Het zen moment heb ik gehad - tot je de slootkant nadert en blik op oneindig ongewenste gevolgen gaat hebben. Die maaier gaat gewoon recht door.

Enneh, die zeis - helaas heb ik het type zeis waar ik goed mee kon maaien al lang niet meer gezien. En ja, dat kan een bosmaaier vervangen en is ook nog eens goed voor de gezondheid. Met de zen van @trabant maar wel minder snel.

@henkie196 Inderdaad, een goed afgestelde zeis en goed gebruik is belangrijk. Maar, daar zijn cursussen voor - inclusief het onderhoud zoals aanzetten en haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Offtopic
Tja als we het dan toch hebben over "heb je dat nou nodig" en (zit)maaiers.
Laat ik dan ook maar even bijdragen... :+
YouTube: Zitmaaier | Heb je dat nou écht nodig?!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
MJV schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Disclaimer: ik heb de 173

Ik zou ruilen, ik vind de ringlight echt super, je kunt je 'm daarmee ook als bouwlamp(je) gebruiken. Heb de mijne ooit uit in Japan besteld, dat was wat onzinnig misschien (maar nu heb ik een paarse :)), maar nu hij in Nederland gewoon te koop is zou ik altijd de 173 pakken.
Zag net een fatsoenlijke vergelijking video, en holy shit wat een verschil in licht. Qua prijs maakte het niet uit dus heb de 172 nu binnen, 173 ook besteld. Dan kan ik ze nog ff aanvoelen en vergelijken, en een van de twee retour doen. Misschien sowieso maar in het motto: nieuwer = beter volgen en de 172 retourneren.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ollie1965 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:25:
Offtopic
Tja als we het dan toch hebben over "heb je dat nou nodig" en (zit)maaiers.
Laat ik dan ook maar even bijdragen... :+
YouTube: Zitmaaier | Heb je dat nou écht nodig?!
offtopic:
Gemiste kans om de klassieker van Van Kooten De Bie te posten: YouTube: De Motormaaier - Van Kooten De Bie :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

True schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:11:
[...]

offtopic:
Gemiste kans om de klassieker van Van Kooten De Bie te posten: YouTube: De Motormaaier - Van Kooten De Bie :9
En dan te weten dat ik hem gewoon live heb gezien! Dat ik daar niet aan gedacht heb 7(8)7

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:35
DjoeC schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Tja, zitmaaier werkt bij mij niet. teveel schuine en smalle stukken. Robot werkt niet want schuine stukken te steil en slootkanten te risicovol waardoor ik er alsnog met de loopmaaier achteraan zou moeten. Ik was dit jaar bereid om een robot met GPS aan te schaffen - maar helaas, zelfs voor 3-4K geen sluitende oplossing.

Ik heb dus een loopmaaier (met aandrijving) - 53cm. Inderdaad overlap, laten we zeggen 10cm. Dan doet een 53cm maaier 43 cm, tov een 43cm maaier die 33cm doet.... Verschil: 43/33 = 30%. Ik loop nu ongeveer 5km achter dat ding, bij een smallere zou dat anderhalve kilometer extra zijn.

@trabant Het zen moment heb ik gehad - tot je de slootkant nadert en blik op oneindig ongewenste gevolgen gaat hebben. Die maaier gaat gewoon recht door.

Enneh, die zeis - helaas heb ik het type zeis waar ik goed mee kon maaien al lang niet meer gezien. En ja, dat kan een bosmaaier vervangen en is ook nog eens goed voor de gezondheid. Met de zen van @trabant maar wel minder snel.

@henkie196 Inderdaad, een goed afgestelde zeis en goed gebruik is belangrijk. Maar, daar zijn cursussen voor - inclusief het onderhoud zoals aanzetten en haren.
Ik heb ze allemaal, (behalve een zeis) en gebruik voor de schuine slootkanten een profi (motor)Flymo zweefmaaier, kost nauwelijks kracht. Gaat ook niet rechtdoor.
Dat meditatieve momentje haal ik overigens niet uit de kooimaaier (of motorkooimaaier) maar uit het op een ligbed met een drankje kijken naar de Luba 2X die de 4000m2 tweedagelijks in een 10x zo lange tijd maait als ik met de zitmaaier doe.
Ons terrein heeft alleen slootkanten als grens, en deze AWD werkt prima.
Maar een 100% oplossing zal een robot nooit worden, dan verwacht je gewoon te veel.
Even met de accu bosmaaier elke 14 dagen langs wat randjes is goed te doen en houdt je toch nog in beweging............

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
En een eenzame pol kun je nog met een sikkel te lijf. Die heb ik dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

inhico

pw

Boeiend te zien wat een simpele vraag over advies/tips voor een accu-bosmaaier oplevert aan discussies. Doe ik graag aan mee....
Hier een klein "gazon" van ca 60 m2 dat ik ca 4-5 keer maai na mei. Deed ik met een MTD benzine-maaier met "duw-aandrijving".
Een wat groter grasland van ca 900 m2 dat ik jaarlijks 2-3 keer maai. Eveneens met die MTD. Dat was wel telkens een pittige klus, maar het werkte wel. Het starten van dat ding werd meer en meer een workout, dus die gebruik in niet meer.
Daarnaast enkele struweel/bosranden, plaatselijke brandnetel/bramen haarden en graland dat gebloot moet worden. In het verleden te lijf gegaan met bezine-bosmaaiers.

Ondertussen doe ik alle bovenstaaande werkzaamheden inmiddels ca 2 jaar met een accu-bosmaaier. In mijn geval een Metabo met 2x 10Ah accu's. Dezelfde bosmaaier gebruik ik ook voor het "schoonveteren" van terrassen. Tot nog toe mis ik mijn oude apparaten in het geheel niet.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
In het tuintopic zal men vast beamen, dat je brandnetels ondergronds moet bestrijden. Zolang die wortelstok er is, blijven ze terugkomen.
Maaarrrr...
ook daar is gereedschap voor nodig! *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:51:
Ik zie 't meer omgekeerd. Goed gereedschap is niet aan iedereen besteed. Veel van dat 'verslijten' is verkeerd gebruik. (Maar dan kom je je waarschijnlijk ook niet hier goed oriënteren.)

Naar mate ik beter met gereedschap weet om te gaan, kan ik mezelf beter gereedschap gunnen. Omdat ik het toch eigenlijk niet meer verslijt. En naar mate ik meer goed gereedschap bij de hand heb, klus ik met meer genoegen.

Op zich is er nog wel een economische berekening ook: mezelf goed gereedschap gunnen, is voordeliger dan overal vakmensen bij willen trekken. (En omdat je die ook eerst moet vinden, mee af moet stemmen, etc., kost het ook niet eens zo gek veel extra tijd.)
Pagina: 1 ... 252 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).