Karp schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:12:
Goedemorgen allemaal,
Ik heb een vraag over de aanschaf van een afkortzaag.
Ondertussen heb ik aardig wat elektrisch gereedschap, maar er is 1 item waar ik steeds tegenaanloop (omdat ik hem niet heb). Houthok maken? Afkortzaag nodig. Oppottafel bouwen? Afkortzaag nodig. Pergola verbouwen? Afkortzaag nodig.
Bijna elk project wat ik wil doen noemt wel een afkortzaag. En ik snap het wel. Ik krijg de indruk dat het na een boor, misschien wel het meest gebruikte gereedschap is bij houtbouw.
Nu heb ik al van alles van Makita liggen, met bijbehorende accu's. Maar ik dacht voor een afkortzaag aan een 230V model. Dus ik denk dat ik qua merkkeuze niet vast zit. Wel ben ik erg blij met Makita en de prijs/kwaliteit. Wat ik wel denk te weten is dat ik een 10" blad en trekfunctie wil. 8" is compact, maar ik denk dat je met planken en balken vaak net tekort komt. Waar een 12" juist weer veel groter is dan nodig. 10" lijkt me een mooi midden.
Uit gewoonte ben ik wel eerst bij Makita gaan kijken en daar zag ik de LS1110F en LS1018LN. Scheelt wel zo'n ±150,-. Dat vond ik niet mis.
[...]
Allebei heb een verstek en kantelfunctie. De ene heeft een schaduwlijntje, de ander laser. Grootste verschil dat ik zag is dat de LS1110F rechts een kantelbereik 2° heeft. En nu vraag ik me af, is dat me 150,- waard?
(Of zijn er andere modellen in deze price-range van ±300-450 die ik moet overwegen)
Alvast bedankt!
Die 2 graden is voor 45 graden sluitend te zagen.
Om de zichtbare zanglijnen op elkaar te laten vallen. ( geen 1 muur is precies 90graden dus. Ben even de timmermansnaam kwijt maar het is voor een nette aansluiting.
Waar ik naar keek met uitzoeken was:
Compactheid bij gebruik: reverse glijstangen die niet naar achteren uitsteken bij horizontale verplaatsing
Handgreep vertikaal, krijg je minder torsie op je zaaglijn, je duwkracht komt direct boven je zaagblad en niet ernaast. Ook met verkante zaagsneden is je pols minder scheef aan het duwen. Je trekt dan je blad naar beneden inplaats van beetje schuin er op duwen.
Veelzijdigheid, variabel toerental? Om kunststof te zagen en aluminium? Links rechts 45plus verkanting.
Mogelijkheid tot inkepingen maken. ( een verstelbare diepte stop dus)
De DeWalt dws 777 is beperkt in mogelijkheden maar wel secure volgens de reviews.
HiKOKI C8FSHGWAZ is een mooie reverse budget zaag.
Metabo KGSV 72 heb ik uiteindelijk gekocht wegens zijn veelzijdigheid. Er zijn afkortzagen die stijver, lees preciezer, zijn maar dan kom je in de bovenklasse terecht.
Makita LS1018LN Radiaal afkortzaag 260mm 1430W
Let op de schuine motor stand. Kan je beter ook van rechts je materiaal afkorten. En hij kan 2 kanten op verkanten. Omdat de motor in in de weg zit met neer komen.( ik heb niet gekeken of dit model 45plus naar beide kanten kan maar een horizontale motor komt klem te zitten bij kantelen. )
Dus schrijf op welke mogelijkheden je belangrijk vind en welke vallen onder nice to have maar kan ik missen.
Selecteer daar op een aantal.
Lees /kijk reviews, streep weg wat niet bevalt. En er blijven van zelf er 1,2,3 over. En kijk dan pas wat je max wilt betalen. Buy ones cry ones principe.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....