Dus je zegt dat als je gereedschap goed gebruikt, je het minder hard verslijt? M.a.w. je kan ook met goedkopere spullen af? Dat argument werkt twee kanten op.Gwaihir schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Ik zie 't meer omgekeerd. Goed gereedschap is niet aan iedereen besteed. Veel van dat 'verslijten' is verkeerd gebruik. (Maar dan kom je je waarschijnlijk ook niet hier goed oriënteren.)
Naar mate ik beter met gereedschap weet om te gaan, kan ik mezelf beter gereedschap gunnen. Omdat ik het toch eigenlijk niet meer verslijt. En naar mate ik meer goed gereedschap bij de hand heb, klus ik met meer genoegen.
Op zich is er nog wel een economische berekening ook: mezelf goed gereedschap gunnen, is voordeliger dan overal vakmensen bij willen trekken. (En omdat je die ook eerst moet vinden, mee af moet stemmen, etc., kost het ook niet eens zo gek veel extra tijd.)
Tikje off-topic: dan hebben ze er in dat tuinforum geen verstand van... Althans wat betreft het bestrijden. Qua gereedschap is het wellicht anders en dat is aan dit topictrabant schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:10:
In het tuintopic zal men vast beamen, dat je brandnetels ondergronds moet bestrijden. Zolang die wortelstok er is, blijven ze terugkomen.
Maaarrrr...
ook daar is gereedschap voor nodig!
...
Roundup? Dat zit in mijn gereedschapskist.....inhico schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Tikje off-topic: dan hebben ze er in dat tuinforum geen verstand van... Althans wat betreft het bestrijden. Qua gereedschap is het wellicht anders en dat is aan dit topic
het kriebelt, en niet een beetje, maar ik bijt niet, want hier off topic....
...
Zeker, dat argument werkt inderdaad twee kanten op. En zo richtte ik recentelijk mijn nieuwe werkplaatsje in met Küpper spullen, die in een professionele zwaar gebruik setting niet lang zouden overleven.HTT-Thalan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:36:
Dus je zegt dat als je gereedschap goed gebruikt, je het minder hard verslijt? M.a.w. je kan ook met goedkopere spullen af? Dat argument werkt twee kanten op.
Maar vergis je niet: bij 'verslijten' door verkeerd gebruik heb ik het niet over wat meer dan normale slijtage, maar over een apparaat, goedkoop of duur, best wel snel om zeep helpen. Al jammer / zonde bij een goedkoop apparaat, niet te veroorloven bij dure spullen.
Dus met mijn upgrade van de ene Stihl AP heggenschaar naar de andere spreek ik ook vertrouwen in mezelf uit
[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 02-07-2025 21:40 ]
Dit kan zo in een van die ‘satisfying’ filmpjes die mijn zoontje wel eens kijkttrabant schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:06:
Machine zus, machine zo. Een aspect bij het maaien, dat hier nog niet aan bod is gekomen, is de meditatieve schoonheid die ermee gepaard kan gaan.
En die heeft geen stekker of accu nodig.![]()
[YouTube: N K Maaien met de zeis 2021 Buitenpost]
[url="https://www.youtube.com/watch?v=oebTXyGu8bo"]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Met een zeis werken is heel bevredigend om te doen, zeker als het gras langer is. Laatste keer dat ik dat deed is al zeker 25 jaar geleden, maar zou het zo nog eens doen.trabant schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:06:
Machine zus, machine zo. Een aspect bij het maaien, dat hier nog niet aan bod is gekomen, is de meditatieve schoonheid die ermee gepaard kan gaan.
En die heeft geen stekker of accu nodig.![]()
[YouTube: N K Maaien met de zeis 2021 Buitenpost]
[url="https://www.youtube.com/watch?v=oebTXyGu8bo"]
Overigens kan een cursus een aanrader zijn. Bij het wetten van dat ding jastte ik de zeis in mijn vinger
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog los van de kennismaking met dat fraaie scrabblewoord, bedankt voor die foto. Ik heb nog niet zo lang geleden een trekker gescoord, met aan de bedienkant in plaats van een zeskant een rond gat, dat net een tikkie te klein is. Maar een inbus 8 of 9 past er inderdaad ook in. Daar zou ik vroeg of laat ook zelf op kunnen komen, maar jij bent nu mijn reptielenbrein voor. 🦕Boudewijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:02:
... inbuskrukhechten ...
KPN is een drieletterwoord
Gereedschap-overkill is iets dat in de lade ligt te wachten totdat je het weer eens nodig hebt.
Nu tuinhuis/overkapping enz. Slagschroevendraaier draaier is dan een must, extra 99Nm schroevenmachine voor de houtboren speed/fornster.
En een lichtere er naast voor voorboren.
Wat klassieke schaven. Mn lidl parkside electrische schaaf was wat slecht afgesteld dus ook maar de messen opnieuw gesteld. ( en mn handschaven gepakt..)
Invalzaag (Makita) met 2 linealen, heerlijk, even een paal aanpassen met een geultje, kan vast ook met handbeitels maar even op 1cm inval zetten en elke keer opzij leggen gaat toch sneller.
Heb ik een overkill aan gereedschap in hoeveelheid en merk/prijs? Vast en zeker als ik die YT DiY zie uit Oost Europa of Azië.
Maar het plezier dat ik er aan heb dat voor van alles wel een tool heb is ook veel waard.
Iets dat precisie moet leveren of scherpte behoud( snijwerk schaafwerk enz. Koop ik liever wat duurder.
Haakse slijper bandschuurmachines koop ik budget.
Gaat iets kapot paar tientjes heb je een nieuwe .
Maar de irritatie van net niet haaks of net niet smooth snijdend maar meer harken en haken... nee dank je.
Een speedsquare? Goedkoop is ook haaks.
Ik ben niet echt Merk vast. Ok accu platform is wel een leidraad maar geen eis. ( betere voor minder maar andere accu's en lader? Prima.) Ik heb metabo, dewalt, parkside, bosch, makita.
Ben blij met mn laatste upgrades in mn gereedschap poel. Kost wat maar ach ga ik gewoon 1maand niet uit/ naar de kroeg/ bbq vlees en poef geld is weer gedekt.
Nu tuinhuis/overkapping enz. Slagschroevendraaier draaier is dan een must, extra 99Nm schroevenmachine voor de houtboren speed/fornster.
En een lichtere er naast voor voorboren.
Wat klassieke schaven. Mn lidl parkside electrische schaaf was wat slecht afgesteld dus ook maar de messen opnieuw gesteld. ( en mn handschaven gepakt..)
Invalzaag (Makita) met 2 linealen, heerlijk, even een paal aanpassen met een geultje, kan vast ook met handbeitels maar even op 1cm inval zetten en elke keer opzij leggen gaat toch sneller.
Heb ik een overkill aan gereedschap in hoeveelheid en merk/prijs? Vast en zeker als ik die YT DiY zie uit Oost Europa of Azië.
Maar het plezier dat ik er aan heb dat voor van alles wel een tool heb is ook veel waard.
Iets dat precisie moet leveren of scherpte behoud( snijwerk schaafwerk enz. Koop ik liever wat duurder.
Haakse slijper bandschuurmachines koop ik budget.
Gaat iets kapot paar tientjes heb je een nieuwe .
Maar de irritatie van net niet haaks of net niet smooth snijdend maar meer harken en haken... nee dank je.
Een speedsquare? Goedkoop is ook haaks.
Ik ben niet echt Merk vast. Ok accu platform is wel een leidraad maar geen eis. ( betere voor minder maar andere accu's en lader? Prima.) Ik heb metabo, dewalt, parkside, bosch, makita.
Ben blij met mn laatste upgrades in mn gereedschap poel. Kost wat maar ach ga ik gewoon 1maand niet uit/ naar de kroeg/ bbq vlees en poef geld is weer gedekt.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 02-07-2025 23:04 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Precies, onze loodgieter kwam om in het werk. Toen hebben wij het werk zelf gedaan (op het gas na), krimpapparaat gekocht op accu voor de waterleidingen en aan het einde heeft hij alles gecontroleerd en de gasleiding vervangen.Gwaihir schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Ik zie 't meer omgekeerd. Goed gereedschap is niet aan iedereen besteed. Veel van dat 'verslijten' is verkeerd gebruik. (Maar dan kom je je waarschijnlijk ook niet hier goed oriënteren.)
Naar mate ik beter met gereedschap weet om te gaan, kan ik mezelf beter gereedschap gunnen. Omdat ik het toch eigenlijk niet meer verslijt. En naar mate ik meer goed gereedschap bij de hand heb, klus ik met meer genoegen.
Op zich is er nog wel een economische berekening ook: mezelf goed gereedschap gunnen, is voordeliger dan overal vakmensen bij willen trekken. (En omdat je die ook eerst moet vinden, mee af moet stemmen, etc., kost het ook niet eens zo gek veel extra tijd.)
Nu hebben wij zelf een huis gebouwd en het apparaat wordt nu weer gebruikt voor de verbouwing van een huis dat we gaan verhuren.
Hebben jullie ervaring met antistatische slangen voor bouwstofzuigers? We hebben een Makita VC2512L. Mijn vriend is sowieso gevoelig voor statische schokken en wordt helemaal gek van die slang. Hoewel ik er minder last van heb, zou ik het ook niet erg vinden minder tikken te krijgen.
opzich niet, maar wat ze doen is een geleidende draad inweven/en of geleidend materiaal toevoegen aan de kunststof samenstelling vd slang en vervolgens een aardepunt maken bij de slangkoppeling. ( wat alleen werkt als je ook een eurostekker en geaard stopcontact gebruikt.Pussolini schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:35:
Hebben jullie ervaring met antistatische slangen voor bouwstofzuigers? We hebben een Makita VC2512L. Mijn vriend is sowieso gevoelig voor statische schokken en wordt helemaal gek van die slang. Hoewel ik er minder last van heb, zou ik het ook niet erg vinden minder tikken te krijgen.
Wat je kan proberen is een stukje "fietsremkabel" stukje gevlochten ijzerdraad met iets vast zet op je slang van voor tot achter en die vervolgens via een geleidende strook buitenlangs je stofzuiger naar de grond laat hangen. (beetje zoals die auto hangers onder je auto van vroeger voor bliksem inslag afvoer omdat banden niet geleiden....)
ik denk dat je zo al iets kan oplossen.
(gewoon even proberen met bijvoorbeeld aluminium tape over je slang plakken en kijken of t helpt.
dat zal vast niet lang heel blijven maar zo'n metalen "touwtje" kan meer hebben en als je het met T-raps vast zet kan je zelfs er een oogje aan maken om je slang aan een ziplijn te hangen zodat hij niet op je werk hangt.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik wil eigenlijk een tweede Makita Schroefmachine voor erbij. We gaan binnenkort een houten container ombouw in elkaar zetten en dat moet allemaal voorgeboord worden en ik wil niet telkens van bitjes wisselen.
Ik heb nu een:
- uitvoering: Makita DHR243ZJW (excl. accu en lader, incl. DX07 stofzuiger)
- uitvoering: Makita DDF482 (met 2x 3.0Ah accu's en lader)
En ik twijfel nu of ik voor de uitvoering: Makita DDF484ZJ (koffer, zonder accu en lader) of de uitvoering: Makita DHP484ZJ (Zonder accu's en lader, in Mbox) moet gaan. Voor de prijs maakt niet niet bijster veel uit. Verschil wat ik zo zie ik dat de DHP ook kan klopboren. Maar aangezien ik al een klopboor heb, vraag ik me af of het nut heeft. Wat zouden jullie aanraden?
Accu's heb ik in principe genoeg (7 stuks) een eventuele 2e lader erbij zou wel ideaal zijn, maar die zou ik ook nog een keer los kunnen kopen.
Ik heb nu een:
En ik twijfel nu of ik voor de uitvoering: Makita DDF484ZJ (koffer, zonder accu en lader) of de uitvoering: Makita DHP484ZJ (Zonder accu's en lader, in Mbox) moet gaan. Voor de prijs maakt niet niet bijster veel uit. Verschil wat ik zo zie ik dat de DHP ook kan klopboren. Maar aangezien ik al een klopboor heb, vraag ik me af of het nut heeft. Wat zouden jullie aanraden?
Accu's heb ik in principe genoeg (7 stuks) een eventuele 2e lader erbij zou wel ideaal zijn, maar die zou ik ook nog een keer los kunnen kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 03-07-2025 20:55 ]
Als je al een klopboor hebt, dan is een tweede wat overdreven. Wil je graag een boormachine, dan is de DDF een betere keus, omdat die lichter zal zijn door het ontbreken van het klopboor mechanisme.rens-br schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:53: Maar aangezien ik al een klopboor heb, vraag ik me af of het nut heeft. Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou aanraden geen van beide te kopen, maar om voor een slagschroefmachine te gaan, zoals een DTD157 of als je echt uit wilt pakken, de DTD173.
Gewicht had ik al naar gekeken, maar beide machines zijn even zwaar.Raling schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:01:
[...]
Als je al een klopboor hebt, dan is een tweede wat overdreven. Wil je graag een boormachine, dan is de DDF een betere keus, omdat die lichter zal zijn door het ontbreken van het klopboor mechanisme.
Wat is het voordeel / nadeel van een slagschroevendraaier en opzichte van een normale? Zo'n ding maakt volgens mij in ieder geval een stuk meer herrie. En ze hebben een andere aansluiting ofniet? Dus ik heb dan andere bitjes nodig? Qua prijs in ieder geval een goed te overwegen optie.Ik zou aanraden geen van beide te kopen, maar om voor een slagschroefmachine te gaan, zoals een DTD157 of als je echt uit wilt pakken, de DTD173.
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 03-07-2025 21:06 ]
opzich past er eigenlijk altijd een bithouder in, zelf heb ik slagvaste bithouders en gebruik daar regelmatig "normale" bitjes in. voordeel is dat slagschroefendraaiers compacter zijn, sommige mensen vinden het doseren makkelijker.rens-br schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Gewicht had ik al naar gekeken, maar beide machines zijn even zwaar.
[...]
Wat is het voordeel / nadeel van een slagschroevendraaier en opzichte van een normale? Zo'n ding maakt volgens mij in ieder geval een stuk meer herrie. En ze hebben een andere aansluiting ofniet? Dus ik heb dan andere bitjes nodig? Qua prijs in ieder geval een goed te overwegen optie.
doordat ze compacter zijn zit de punt van het bitje ook dichter bij je pols ( uiteindelijk het punt waar je mee zal sturen.) Vermoedelijk ook een reden waarom veel mensen het fijn vinden werken. Nadeel is herrie, geen boortjes in kunnen spannen. Ideaal is beide, maar daar moet je de usecase voor hebben, als je die niet hebt, zou ik een gewone accuboormachine nemen.
Boormachine heb ik dus al. Dus dat is ideaal om daarmee voor te boren. De slagschroever is dan dus voor het schroeven. Het klinkt wel als een mooie aanvulling.twain4me schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:23:
[...]
opzich past er eigenlijk altijd een bithouder in, zelf heb ik slagvaste bithouders en gebruik daar regelmatig "normale" bitjes in. voordeel is dat slagschroefendraaiers compacter zijn, sommige mensen vinden het doseren makkelijker.
doordat ze compacter zijn zit de punt van het bitje ook dichter bij je pols ( uiteindelijk het punt waar je mee zal sturen.) Vermoedelijk ook een reden waarom veel mensen het fijn vinden werken. Nadeel is herrie, geen boortjes in kunnen spannen. Ideaal is beide, maar daar moet je de usecase voor hebben, als je die niet hebt, zou ik een gewone accuboormachine nemen.
Welke bithouder heb jij?
Milwaukee Shockwave ik heb ze in verschiklende lengtes en van de standaard lengte (60mm (?)) heb ik er meerdere. Ik moet wel zeggen dat er verschil in zit wanneer ik ze heb besteld sommige hebben/hadden een betere/slechtere magneet. ik heb in het verleden de meeste bij klium gekocht om de verzending van mijn bestelling goedkoper te krijgen, maar ik zie dat ze best duur geworden zijn ik geloof niet dat ik ze daar nog zou kopenrens-br schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:28:
[...]
Boormachine heb ik dus al. Dus dat is ideaal om daarmee voor te boren. De slagschroever is dan dus voor het schroeven. Het klinkt wel als een mooie aanvulling.
Welke bithouder heb jij?
Een ander idee is een heerlijk lichte schroefmachine, ik gebruik deze al een aantal jaar, en voldoet meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk (vooral als je al voorboort).rens-br schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:53:
Ik wil eigenlijk een tweede Makita Schroefmachine voor erbij. We gaan binnenkort een houten container ombouw in elkaar zetten en dat moet allemaal voorgeboord worden en ik wil niet telkens van bitjes wisselen.
Ik heb nu een:
Ja een slagschroevendraaier kan dikkere schroeven erin draaien, maar is ook een stuk zwaarder. Maar heeft wel het voordeel dat hij je polsen minder belast.
Ik heb zelf de volgende machines, maar de DDF083 gebruik ik nog het meest.
DDF083ZJ
DHP481ZJ
DDF482
DTD156
Een slagschroevendraaier heeft toch al een bithouder van zichzelf? Daar passen ook normale bitjes in. Het is wel beter om bitjes speciaal voor een slagschroevendraaier te gebruiken. Overigens komt de herrie pas als de schroef wat zwaarder gaat, heb je alles al netjes voorgeboord dan zal hij alleen aan het einde herrie maken.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Grootste voordeel van een slagschroevendraaier is dat je pols minder torsie krijgt te verduren met zwaardere schroef acties. Een 150Nm schroef/boor machine kan je pols een behoorlijke optater geven met vast slaan. Ook is met slag de bit beter in de kop geankerd dus minder dolby draaien vd de kop.
Ook is de controle op er indraaien een stuk beter.
Boren kan prima met hex boortjes.
Wat je wilt is lichte schroefboormachine, een zwaardere (klop) schroef boor machine waar je grote gaten boren in kan gebruiken en dikke speedboren.
De slag schroevendraaier is luxe die erg handig kan zijn maar de use case is kleiner.
Eigenlijk alles groter dan 4.5×50 pak ik al de slagschroevendraaier. Gaat gewoon gecontroleerde dan met torqlimiter instelling ( maakt ook herrie)
Ook is de controle op er indraaien een stuk beter.
Boren kan prima met hex boortjes.
Wat je wilt is lichte schroefboormachine, een zwaardere (klop) schroef boor machine waar je grote gaten boren in kan gebruiken en dikke speedboren.
De slag schroevendraaier is luxe die erg handig kan zijn maar de use case is kleiner.
Eigenlijk alles groter dan 4.5×50 pak ik al de slagschroevendraaier. Gaat gewoon gecontroleerde dan met torqlimiter instelling ( maakt ook herrie)
Dat is denk ik ook een mooie aanvulling ja! Al moet ik wel zeggen, ik heb niet zo vaak dat ik denk..god wat is mijn schroefmachine zwaar.Remy!!!! schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:44:
[...]
Een ander idee is een heerlijk lichte schroefmachine, ik gebruik deze al een aantal jaar, en voldoet meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk (vooral als je al voorboort).
Met alle argumenten hierboven denk ik dat een slagschroevendraaier een mooie aanvulling is op mijn bestaande set. Vandaag eens naar de Hornbach rijden, daar lijkt die het goedkoopste te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 04-07-2025 07:48 ]
Een van de twee van zo'n setje dan niet een mooie start?twain4me schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Milwaukee Shockwave ik heb ze in verschiklende lengtes en van de standaard lengte (60mm (?)) heb ik er meerdere. Ik moet wel zeggen dat er verschil in zit wanneer ik ze heb besteld sommige hebben/hadden een betere/slechtere magneet. ik heb in het verleden de meeste bij klium gekocht om de verzending van mijn bestelling goedkoper te krijgen, maar ik zie dat ze best duur geworden zijn ik geloof niet dat ik ze daar nog zou kopen
- https://www.amazon.nl/Mil...WV4/ref=asc_df_B0C69TRWV4?
- https://www.amazon.nl/SHO.../dp/B0C4LDVMCK/ref=sr_1_2?
Totdat je een hele tijd boven je hoofd moet werken. Dan ben je ook blij met die ene lichte accu, ook al moet je die misschien wat vaker laden.rens-br schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:36:
..., ik heb niet zo vaak dat ik denk..god wat is mijn schroefmachine zwaar. ...
Ook dat is weer een vrij specifieke usercase.trabant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:51:
[...]
Totdat je een hele tijd boven je hoofd moet werken. Dan ben je ook blij met die ene lichte accu, ook al moet je die misschien wat vaker laden.
Als je regelmatig plafonds erin staat te draaien dan jazeker. Maar doe je eens per 5 jaar een keer iets aan het plafond doet kan je daarvoor best wel even op de tanden bijten.
PSN: Flix20-NL
damn....fraaiBoudewijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:02:
Over bevredigend gesproken. Naast twee sets inbus L-sleutels, een set inbusschroevendraaiers en een set inbusdoppen is een set inbuskrukhechten toch ook wel fijn.
Ook zijn ze mooi[Afbeelding]
heb je wat meer info
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb de dcd791 en dcf887 combi pakket gekocht toen ik iets nieuws zocht.
18V XR Brushless Voordeelset: Schroef-boormachine DCD791 +Slagschroevendraaier DCF887 2x5.0Ah in TSTAK | DEWALT https://www.dewalt.nl/pro...aaier-dcf887-2x50ah-tstak
Tesamen kunnen deze alles aan ..... op hele kleine boortjes na dan ... de Chuck klemmen hebben een klein rond gaatje bij volledige sluiting over....
:strip_exif()/f/image/fetcCroR8K1IE2pPDZisp4F4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel lekker dat het een full metal Chuck is. En 5Ah accu's.
Later uit overname, pa had hem niet meer nodig, de dcd777 er bij met een 1.5Ah accu helaas ook t zelfde euvel. Dus met hele kleine boortjes pak ik nu noodgedwongen mn dremel...
( had ik even niet gezien bij de keuze toen mn vader er eentje nodig had..)
Ook denk ik dat ik misschien achteraf toch de klop/schroef versie had moeten kopen als use case uitbreiding. Toen niet gedaan omdat 1 duurder, 2 groter zwaarder, 3 klopmechanisme is zwakker dan de straight boor/schroef. Minder bewegende delen en geen speling door klop mechanisme.
Als ik dus nu zelf deze drieling zou kopen dan zou ik letten op de Chuck voor kleine boortjes bij mn kleine boormachine.
Dusss eigenlijk moet ik gewoon nog een extra klein schroefboormachine machientje er bij voor de kleine boortjes 1mm 1.5.mm 2mm.....
Iemand ideeën?
18V XR Brushless Voordeelset: Schroef-boormachine DCD791 +Slagschroevendraaier DCF887 2x5.0Ah in TSTAK | DEWALT https://www.dewalt.nl/pro...aaier-dcf887-2x50ah-tstak
Tesamen kunnen deze alles aan ..... op hele kleine boortjes na dan ... de Chuck klemmen hebben een klein rond gaatje bij volledige sluiting over....
:strip_exif()/f/image/fetcCroR8K1IE2pPDZisp4F4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel lekker dat het een full metal Chuck is. En 5Ah accu's.
Later uit overname, pa had hem niet meer nodig, de dcd777 er bij met een 1.5Ah accu helaas ook t zelfde euvel. Dus met hele kleine boortjes pak ik nu noodgedwongen mn dremel...
( had ik even niet gezien bij de keuze toen mn vader er eentje nodig had..)
Ook denk ik dat ik misschien achteraf toch de klop/schroef versie had moeten kopen als use case uitbreiding. Toen niet gedaan omdat 1 duurder, 2 groter zwaarder, 3 klopmechanisme is zwakker dan de straight boor/schroef. Minder bewegende delen en geen speling door klop mechanisme.
Als ik dus nu zelf deze drieling zou kopen dan zou ik letten op de Chuck voor kleine boortjes bij mn kleine boormachine.
Dusss eigenlijk moet ik gewoon nog een extra klein schroefboormachine machientje er bij voor de kleine boortjes 1mm 1.5.mm 2mm.....

Iemand ideeën?
[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 09-07-2025 13:16 . Reden: Aub directe links posten. ]
De DDF083 heeft net zoals (denk ik?) iedere slagschroevendraaier een bithouder, dus het wisselen van bitjes (of in mij geval de klingen uit m’n Kraftform set) gaat lekker snel/makkelijk.trabant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:51:
[...]
Totdat je een hele tijd boven je hoofd moet werken. Dan ben je ook blij met die ene lichte accu, ook al moet je die misschien wat vaker laden.
En het feit dat hij lekker licht is, pak je hem toch sneller.
Maar als je nog geen slagschroef hebt dan zou ik eerst daarvoor gaan.
En met betrekking tot de accu’s, de 5 en 3ah 18v makita accu’s wegen beide 640gr. Mocht je echt een lichtere willen, dan zou je voor de 1,5ah versie moeten gaan die weegt maar 350gr. En dat samen met de DDF083 heb je een heerlijk lichte machine.
Al moet ik zelf nog steeds een keer de 1,5ah accu’s halen.
Je moet ff kijken naar wat je reëel vindt voor een cadeautje, maar dit zijn ze:Fraggert schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:12:
[...]
damn....fraai![]()
heb je wat meer info....ik zoek ook nog torx en inbussen met een T-handle, maar spul zoals Wera is erg duur dus zoek nog een alternatief om als nuttig kado te vragen voor bijv. de SInterkerstverjaardag.
https://www.vanopzeelandt...6-stuks-3-10mm-actie.html
Ik heb ze voor een stukje minder in Duitsland gekocht.
Nou, als we het hebben over een schroevendraaier erbij, mede om minder bits te wisselen, en dan over gewicht / handzaamheid...
Hebben er ook mensen zo'n lichtere, niet borende accu schroevendraaier in gebruik, zeg zoiets? Hoe bevalt dat? Of had iemand juist reden die maar over te slaan?
Ook al heb ik een betrekkelijk lichte 18V, ik merk dat ik nog best vaak de lompheid ervan ontwijk en maar met de hand schroef. (En ach, dat kan natuurlijk ook, maar toch..)
Hebben er ook mensen zo'n lichtere, niet borende accu schroevendraaier in gebruik, zeg zoiets? Hoe bevalt dat? Of had iemand juist reden die maar over te slaan?
Ook al heb ik een betrekkelijk lichte 18V, ik merk dat ik nog best vaak de lompheid ervan ontwijk en maar met de hand schroef. (En ach, dat kan natuurlijk ook, maar toch..)
juist....PB Swiss......Boudewijn schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:54:
[...]
Je moet ff kijken naar wat je reëel vindt voor een cadeautje, maar dit zijn ze:
https://www.vanopzeelandt...6-stuks-3-10mm-actie.html
Ik heb ze voor een stukje minder in Duitsland gekocht.
Thanks, ik ga eens zoeken en knal hem mijn Pinterest in
Sorry
Ik weet niet of ze daar goedkoper van worden. Au serieux, wat doe je met pinterest?Thanks, ik ga eens zoeken en knal hem mijn Pinterest in
hahahahaBoudewijn schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:04:
[...]
Sorry![]()
[...]
Ik weet niet of ze daar goedkoper van worden. Au serieux, wat doe je met pinterest?
Pinterest is helaas ook inmiddels vervuild door enorm veel reclame en crossposten vanuit TikTok en andere betreurenswaardige platformen maar ik gebruik het letterlijk als digitaal prikbord want je kunt er nog steeds enorm veel leuke dingen op vinden.
Je kunt verschillende borden aanmaken waar je plaatjes op kunt pinnen, zo heb ik een verschillende borden die als inspiratie dienen voor onze volgende woning, denk hierbij aan een bord voor de badkamer, keuken, veranda maar ik heb ook een bord met workshop-jigs en een bord waar ik ideeen voor mijn 3D printer op kan pinnen.
ik ben 49...ik onthoud ook niet alles meer
Ik heb de Ferm CDM1178. Ik heb inmiddels naast die Ferm ook een Worx WX242 en dat is echt een veel handiger apparaat, die mechanische koppeling is veel beter dan die digitale en je bitjes kunnen er ook niet uit vallen.Gwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:59:
Nou, als we het hebben over een schroevendraaier erbij, mede om minder bits te wisselen, en dan over gewicht / handzaamheid...

Dit soort apparaatjes zijn m.i. vooral geschikt voor ikea kastjes, apparaten open schroeven, onderhoud aan mijn RC's etc. Vooral zaken die je anders geneigd bent met de hand te doen. Die Worx is (icm een set lange bitjes) inmiddels mijn go-to schroevendraaier op mijn bureau/werkbank geworden. Die Ferm ligt in de koffer bij mijn slagschroevendraaier en wordt nog slecht sporadisch gebruikt.
Zoek eventueel in dit topic op die Ferm en Worx voor ervaringen van anderen met dit soort apparaatjes.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Hangt er vanaf welke je hebt en wat je standaard noemt Die van Makita gaan het beste met 50 mm lang, 25 verdwijnt er bijna in.sjirafje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:47:
Een slagschroevendraaier heeft toch al een bithouder van zichzelf? Daar passen ook normale bitjes in. Het is wel beter om bitjes speciaal voor een slagschroevendraaier te gebruiken. Overigens komt de herrie pas als de schroef wat zwaarder gaat, heb je alles al netjes voorgeboord dan zal hij alleen aan het einde herrie maken.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
@copykat Die collets van DCD791 zien er uit alsof ze zo uit de pers komen zonder na slijpen.
Van Makita zien ze er een stuk beter uit.
Klopboor machines zijn toch al niet erg geschikt voor dunne boortjes. Zit gauw al wat speling in de boorkop.
Klopboor machines zijn toch al niet erg geschikt voor dunne boortjes. Zit gauw al wat speling in de boorkop.
ik heb een 12v schroeftolletje. Kun je ook mee boren in hout maar ik doe het zelden. Die gebruik ik of gewoon oldskool schroevendraaiers, als ik meer gevoel wil.Gwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:59:
Zo'n elektrische heb ik niet.
Ik heb een setje inbus T-sleutels van Usag. Zie je niet veel en zijn ook niet echt goedkoop.Fraggert schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:12:
[...]
damn....fraai![]()
heb je wat meer info....ik zoek ook nog torx en inbussen met een T-handle, maar spul zoals Wera is erg duur dus zoek nog een alternatief om als nuttig kado te vragen voor bijv. de SInterkerstverjaardag.
Die heb ik al heel lang en zijn nog uit het gulden tijdperk (dat zijn muntjes waar vroeger in nederland mee werd betaald).
Als ik zo eens kijk heeft Bahco een set voor een wat vriendelijker prijs maar geen ervaring hier mee.
Ja ik had een oude makita dfd42( of zo iets 246) en die had prima gesloten collets ook voor 1.5mm. Dus ik dacht er niet overname dat dat bij andere merken niet zo was.JukeboxBill schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:44:
@copykat Die collets van DCD791 zien er uit alsof ze zo uit de pers komen zonder na slijpen.
Ik heb geen klopboor mechanisme gekozen maar soms denk ik hmm kak nu moet k mn hamerboor oo snoer pakken. Voor dat gaatje in mn zachte buiten muur.
Het is echt een luxe probleem.
Ik heb van mn werk een makita schroef ding beetje zoals boven beschreven zo"n staaf en een knik punt er in.
Maar dat is hex sluiting net als de slagschroevendraaier.
Een lichte boortol zo prima kunnen. Maar als ik nu nadenk kan ik niet gewoon de Chuck van mn dfd777 vervangen voor eentje die wel 1.5mm boortjes kan vastklemmen..
Heeft iemand wel eens die collets aangepast? Vervangen? Voor anderen.
Us army garrison? Of is dat echt het merk.DasNieNix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Ik heb een setje inbus T-sleutels van Usag. Zie je niet veel en zijn ook niet echt goedkoop.
Die heb ik al heel lang en zijn nog uit het gulden tijdperk (dat zijn muntjes waar vroeger in nederland mee werd betaald).
Als ik zo eens kijk heeft Bahco een set voor een wat vriendelijker prijs maar geen ervaring hier mee.
Bahco is vriendelijk geprijsd en voor 3/4 van het gebruik goed genoeg.
Even zoeken en dit is eigenlijk ook een goedkope oplossing voor mn "probleem"
Hoevaak moet je 1.5 2mm boortjes gebruiken?
https://amzn.eu/d/3VE52AZ
Usag is echt het merk; zie bijvoorbeeld:Boudewijn schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Us army garrison? Of is dat echt het merk.
Bahco is vriendelijk geprijsd en voor 3/4 van het gebruik goed genoeg.
https://usag.nl/handgeree...evendraaier-t-greep-inbus
Dat kan een goede oplossing zijn maar dan moet het wel goed zijn uitgelijnd.copykat schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:04:
Even zoeken en dit is eigenlijk ook een goedkope oplossing voor mn "probleem"
Heb zoiets gehad om printboortjes te gebruiken met boormachine in statief maar was geen succes.
[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 04-07-2025 14:20 ]
Grappig ik kende de naam alleen als amerikaans leger. Dit merk kende ik dus niet, dank je wel... Weer wat geleerdDasNieNix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:14:
[...]
Usag is echt het merk; zie bijvoorbeeld:
https://usag.nl/handgeree...evendraaier-t-greep-inbus
Ik heb bij de Amazon lente deals precies deze Bosch opgepikt voor 39eur. Top apparaat voor kleine klusjes of klusjes waar je gewoonweg wat minder brute kracht/meer precisie voor nodig hebt.Gwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:59:
Hij is een stuk lichter dan een volwaardige schroeftol en daardoor een makkelijker te gebruiken. O.a. gebruikt voor het los- en vastmaken van alle stopcontacten en schakelaars, meterkast werk en dat was het al waard.
Verder merk ik ook dat vrouwlief hem regelmatig pakte tijdens de verbouwing om de 1000 schroeven van de vorige eigenaar uit de muren te schroeven.
Everybody happy??? I soon change that here we go...
Goed idee hier maar 'ns een 'deal' op af te wachten.
Maar eh.. meterkast? Moest die helemaal opnieuw dan? Met spanningvoerende delen in de buurt, houd ik het bij mijn VDE set. (O.a. een keertje een bitje verliezen lijkt me daar iets te eng.)
Maar eh.. meterkast? Moest die helemaal opnieuw dan? Met spanningvoerende delen in de buurt, houd ik het bij mijn VDE set. (O.a. een keertje een bitje verliezen lijkt me daar iets te eng.)
@Gwaihir ik gebruik zo'n schroefding meer dan mn grote Makita moet ik zeggen. Eigenlijk voor al het lichte schroefwerk, zoals in hout of meubels in elkaar zetten. Veel lichter en handzamer.
Ik heb dan wel de IXO, goedkoper en in de vorm van een boormachine. Kun je toch normaal kracht zetten.
Ik heb dan wel de IXO, goedkoper en in de vorm van een boormachine. Kun je toch normaal kracht zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door MisterMailman op 04-07-2025 17:36 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik ben een iets andere kant opgegaan voor deze use case.Gwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:59:
:strip_exif()/f/image/b5Za56KsZImNBtFSFdFjI8MP.jpg?f=fotoalbum_large)
DDF083, in combinatie met een 1,5Ah accu. Licht en klein voor kleine klusjes of IKEA middagjes, sterk genoeg voor boren en schroeven in het meeste dat ik tegenkom. Ander prijskaartje maar dit ding heeft me al doen overwegen mijn DDF484 weg te doen, tussen de boorhamer en de 083 heb ik die eigenlijk niet meer nodig. Er staat echter een tuinhuis in de planning dus ik hou hem echter maar wel
Naar een heel iets lichtere machine dan je al had, begrijp ik dat correct?Dr. Strangelove schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:10:
Ik ben een iets andere kant opgegaan voor deze use case.
Ik heb nu 'n Black+Decker schroefboormachine. Zo op de gok is die al zo licht als wat jij bij kocht. (B+D gooit niet al teveel materiaal tegen degelijkheid aan
Interessant. Lijkt me dat je daar qua kracht zetten heel erg gelijk in hebt. Maar dan wel weer bij minder plekken bij kan.MisterMailman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:35:
Moest inderdaad vervangen worden. Met stroom eraf was het een prima ding om te gebruiken. (Stroom erop zou ik ook niet doen inderdaadGwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:28:
Goed idee hier maar 'ns een 'deal' op af te wachten.
Everybody happy??? I soon change that here we go...
Ik hoor nog niemand zeggen dat zo'n kleine accuschroevendraaier maar een nergens goed voor zwak kreng is waarvan de accu ook nog 'ns leeg is na drie schroeven
.
Dat zijn eigenlijk de twee primaire zorgen waar ik mee liep.
de moderne accu's zijn zo vreselijk krachtig, het moet veder wel heel erg slecht zijn ontworpen om waardeloos te zijn ik heb jaren geleden een parkside ding voor mijn neefje gekocht die was vrij snel leeg, maargoed , ook weer vrij snel vol. hij heeft er duizenden schroeven mee in en uit hout zitten draaienGwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:18:
Ik hoor nog niemand zeggen dat zo'n kleine accuschroevendraaier maar een nergens goed voor zwak kreng is waarvan de accu ook nog 'ns leeg is na drie schroeven.
De 484 met de 5Ah accu’s die ik al had was 1,8kg. De 083 met een 1,5Ah accu is 1,1 kg. Enorm verschil en een stuk ergonomischer voor vrijwel alle toepassingen.Gwaihir schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Naar een heel iets lichtere machine dan je al had, begrijp ik dat correct?
Ik heb nu 'n Black+Decker schroefboormachine. Zo op de gok is die al zo licht als wat jij bij kocht. (B+D gooit niet al teveel materiaal tegen degelijkheid aan.)
Dit is bij Makita de lichtste manier om een machine met een normale grip en brede toepasbaarheid te hebben. Zij hebben ook schroefmachines in het format dat je voorstelt maar mijn overweging was dat die te beperkt zijn in wat ze kunnen. Het heeft voor mij goed uitgepakt want zoals ik zeg, 90% van wat ik doe kan ik met de 083. Maar that’s me.
Er is een bosch en een wolfcraft.JukeboxBill schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Dat kan een goede oplossing zijn maar dan moet het wel goed zijn uitgelijnd.
Heb zoiets gehad om printboortjes te gebruiken met boormachine in statief maar was geen succes.
En anders kan t zomaar zijn dat ik
Een keer thuis kom met
Metabo Boorschroefmachine Powermaxx BS 1x2Ah met LC40 oplader | bol https://www.bol.com/nl/nl...oplader/9200000065397567/
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 09-07-2025 13:17 . Reden: Referral weggehaald. ]
In het kader van 'een tweede machine er bij voor schroeven' heb ik een tijd geleden de Bosch GSR 12V-35 FC gekocht. Heerlijk!
Het idee was een veelzijdige en fysiek lichtere machine dan m'n Makita DHP484. Sindsdien pak ik de 484 zelden.
En het FlexiClick systeem werkt super handig. De 90 graden adapter gebruik ik het minst, maar is wel verdomd handig die keer dat je hem nodig hebt. En het kliksysteem werkt vlot. Zo vlot dat ik vaak gewoon twee koppen gebruik voor voorboren en schroeven in plaats van een tweede machine.
Als machine voor erbij zou ik zonder meer deze aanraden boven een goedkopere variant zonder FlexiClick. Ook al is het duur spul
https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3002
Ik heb Makita 18V en Bosch/Dremel 12V. Ik was eerst op zoek naar een 12V Makita nadat ik die in gebruik zag bij Adam Savage op Tested. (Wit/zwart, gelijke accu stijl als de Bosch 12V) Maar helaas maakt Makita die lijn niet meer.
Het idee was een veelzijdige en fysiek lichtere machine dan m'n Makita DHP484. Sindsdien pak ik de 484 zelden.
En het FlexiClick systeem werkt super handig. De 90 graden adapter gebruik ik het minst, maar is wel verdomd handig die keer dat je hem nodig hebt. En het kliksysteem werkt vlot. Zo vlot dat ik vaak gewoon twee koppen gebruik voor voorboren en schroeven in plaats van een tweede machine.
Als machine voor erbij zou ik zonder meer deze aanraden boven een goedkopere variant zonder FlexiClick. Ook al is het duur spul
Ik heb Makita 18V en Bosch/Dremel 12V. Ik was eerst op zoek naar een 12V Makita nadat ik die in gebruik zag bij Adam Savage op Tested. (Wit/zwart, gelijke accu stijl als de Bosch 12V) Maar helaas maakt Makita die lijn niet meer.
Addicted to silent computing
Lekker concreetDr. Strangelove schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:46:
De 484 met de 5Ah accu’s die ik al had was 1,8kg. De 083 met een 1,5Ah accu is 1,1 kg. Enorm verschil en een stuk ergonomischer voor vrijwel alle toepassingen.
M'n B+D blijkt 1180 gram, gebruiksklaar. Ik ben dus inderdaad t.o.v. jouw lichtere exemplaar om me heen aan het kijken.
Vandaag wat platen gezaagd met mijn nieuwe Makita invalzaag, SP6000J. Deze stond al een tijdje op mijn verlanglijstje maar ik had de Parkside invalzaag die ook prima werkte. Wauw wat een verschil zeg. Bij de eerste keer zagen dacht ik dat hij het niet deed, of dat ik de diepte niet goed had ingesteld. Hij ging zo makkelijk door de 18 mm multiplex heen en er kwam helemaal geen stof vanaf. Wat een bazending!
Ook heb ik nu een klopboor gekocht (ook Makita). Veel mensen op dit forum zeggen dat een klopboor niet nodig is en dat je aan een boorhamer en normale boormachine genoeg hebt. Misschien heb ik wat hardere stenen, met de normale boormachine kreeg ik er altijd nauwelijks een gat in en moest ik zelf heel hard drukken. Met de boorhamer lukte het altijd wel, maar dan moest ik deze weer uit de schuur halen, stopcontact zoeken etc. Altijd een gedoe om even een gaatje te boren voor een fotolijstje.
De klopboor doet gewoon even prrrt en er zit een perfect gat. En als bijkomende bonus kan IK nu lekker die vervelende buurman zijn die veel herrie maakt en de hele dag gaatjes loopt te boren.
Ook heb ik nu een klopboor gekocht (ook Makita). Veel mensen op dit forum zeggen dat een klopboor niet nodig is en dat je aan een boorhamer en normale boormachine genoeg hebt. Misschien heb ik wat hardere stenen, met de normale boormachine kreeg ik er altijd nauwelijks een gat in en moest ik zelf heel hard drukken. Met de boorhamer lukte het altijd wel, maar dan moest ik deze weer uit de schuur halen, stopcontact zoeken etc. Altijd een gedoe om even een gaatje te boren voor een fotolijstje.
De klopboor doet gewoon even prrrt en er zit een perfect gat. En als bijkomende bonus kan IK nu lekker die vervelende buurman zijn die veel herrie maakt en de hele dag gaatjes loopt te boren.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, heel fijn ding en ik gebruik hem sinds ik hem heb vaker dan mijn 60 Nm 18V accuboor (ook Bosch Blauw).Crahsystor schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:59:
In het kader van 'een tweede machine er bij voor schroeven' heb ik een tijd geleden de Bosch GSR 12V-35 FC gekocht. Heerlijk!
Ik ben erg onder de indruk van hoe strak het flexiclick systeem zit, geen enkele speling en inderdaad toch heel makkelijk te verwisselen.
Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat de boorhamer-kop zo duur is
Hoe houden jullie je `in-house' werkplaats opgeruimd? Ik ben nu bezig met een klus in de bijkeuken/tuin, en mijn probleem is dan dat het er tijdens de gehele klus vol staat met een aantal boormachines, recipro, cirkelzaag, PUR-pistool, kit-pistool, een paar dozen schroeven, een set schroevendraaiers, vuilniszakken, nog meer accu gereedschap, een gyproc schroefmachine, en ga zo maar door. Met als gevolg dat de andere persoon in dit huishouden er wel eens wat van vindt, en ik zelf eigenlijk ook heel erg opgeruimd ben.
Oplossing nu is alles in AH-kratten stouwen na het klussen, en het er dan de dag er na weer uitvissen.
Oplossing nu is alles in AH-kratten stouwen na het klussen, en het er dan de dag er na weer uitvissen.

Ik klus vooral in mijn schuur. Heb daar nu een haaklattenwand gemaakt van een slordige 4 meter en 1 meter hoog. Veel handgereedschap en lijmtangen.Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
Hoe houden jullie je `in-house' werkplaats opgeruimd? Ik ben nu bezig met een klus in de bijkeuken/tuin, en mijn probleem is dan dat het er tijdens de gehele klus vol staat met een aantal boormachines, recipro, cirkelzaag, PUR-pistool, kit-pistool, een paar dozen schroeven, een set schroevendraaiers, vuilniszakken, nog meer accu gereedschap, een gyproc schroefmachine, en ga zo maar door. Met als gevolg dat de andere persoon in dit huishouden er wel eens wat van vindt, en ik zelf eigenlijk ook heel erg opgeruimd ben.![]()
Daarnaast heb ik daar en op zolder 2 zelfbouwkasten staan (multiplex) met ladensystemen waar de meest gebruikte systainers in zitten. Die kasten zijn 210 hoog oid, en bestaan uit twee loshaalbare delen.
De meest gebruikte systainers zodat ik niet telkens hoef op- en af te stapelen.
Daarnaast ligt er onder mijn werkblad en in de kastjes eronder ook nog wat spul.
Ik heb zo'n jetser dus.
Ondanks dat is het nog steeds een teringzooi in mijn werkplaats

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 05-07-2025 17:23 ]
T klust t allerlekkerste als de andere huisgenoten er niet zijn. Maar goed, dat is wel rigoureus. Ik heb t zelfde scenario. En als t kort is - enkele dagen - en ik ben actief bezig dan snapt ze over de gereedschappen heen. Ben ik lui - heb toevallig vandaag na 19 maanden t plafond afgerond in de schuur ...- dan moet ik t opruimen. En dan is er maar 1 manier. Einde dag en tussendoor veel opruimen. En ja, dan pak je alles 7x, en t kost tijd. Maar t scheelt zooi - ook einde dag. En je werkt vaak wel prettig in een opgeruimde omgeving. En je bent als de klus klaar is niet onderweg naar je advocaat voor de echtscheiding.Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
Hoe houden jullie je `in-house' werkplaats opgeruimd? Ik ben nu bezig met een klus in de bijkeuken/tuin, en mijn probleem is dan dat het er tijdens de gehele klus vol staat met een aantal boormachines, recipro, cirkelzaag, PUR-pistool, kit-pistool, een paar dozen schroeven, een set schroevendraaiers, vuilniszakken, nog meer accu gereedschap, een gyproc schroefmachine, en ga zo maar door. Met als gevolg dat de andere persoon in dit huishouden er wel eens wat van vindt, en ik zelf eigenlijk ook heel erg opgeruimd ben.![]()
Klussen. Je moet er wat voor over hebben...
Vandaag heerlijk bij Eagle Sr. in de tuin geklust. Het gereedschap:
:strip_exif()/f/image/zm50S5YFQYlG7HTIlPX66O7E.jpg?f=fotoalbum_large)
Beiden zeker 75+ jaar oud, iig van mijn opa en vermoedelijk overgrootvader geweest, mogelijk zelfs nog ouder. En gaan beiden die snoeischaar die er naast ligt overleven
Die aks is echt heerlijk werken. Weegt een kilo of 3, vlijmscherp lomp geweld
Het slachtoffer:
:strip_exif()/f/image/Jm496KY0uq1Pf4oKtVLeiZef.jpg?f=fotoalbum_large)
Stond een flinke conifeer struik in de weg, die stond ook al 40+ jaar en mocht nu eigenlijk het veld ruimen
:strip_exif()/f/image/zm50S5YFQYlG7HTIlPX66O7E.jpg?f=fotoalbum_large)
Beiden zeker 75+ jaar oud, iig van mijn opa en vermoedelijk overgrootvader geweest, mogelijk zelfs nog ouder. En gaan beiden die snoeischaar die er naast ligt overleven

Het slachtoffer:
:strip_exif()/f/image/Jm496KY0uq1Pf4oKtVLeiZef.jpg?f=fotoalbum_large)
Stond een flinke conifeer struik in de weg, die stond ook al 40+ jaar en mocht nu eigenlijk het veld ruimen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mooi klassiek gereedschap!The Eagle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:44:
Vandaag heerlijk bij Eagle Sr. in de tuin geklust. Het gereedschap:
[Afbeelding]
Ik weet eigenlijk niets van bijlen af maar hoort de kop niet meer haaks op de steel te zitten?
Is dat ouderdom of bewust en zo ja waarom dan?
Klussen plannen helpt al. de schroefautomaat heb ik in een ruimte maar 1 of hooguit 2x nodig, die bewaar ik dan ook echt niet op de plek van de klus (de makita die ik heb is trouwens ook gevoelig voor stof, dus het is ook beter om hem netjes elders op te bergen.) veder knip je werkzaamheden in stukjes en maak eerst iets af dan heb je veel minder gereedschap nodig (dus eerst volledig timmeren, dan even goed opruimen, dan electra, dan weer opruimen en dan pas beginnen met gipsplaten.Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
Zelf heb ik een etage-wagen voor schroeven e.d. soms ook een platenwagen voor plaatvormig materiaal. Dat scheeld vaak veel ruimte en is makkelijk te verplaatsen. gereedschap wat ik gebruik gaat einde van de dag in een emmer/krat/tas. , wat ik niet snel meer denk te gebruiken gaat terug naar zijn echt opbergplek. en ja soms loop je dan toch nog een keer extra. uiteindelijk werk je sneller door meer ruimte op de werkplek, herhaal dat elke keer dat je moet lopen samen met de zin "wie zijn hoofd niet gebruikt,moet zijn benen gebruiken.. " en na wat oefening en ervaring hoef je bijna niet meer te lopen
Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
:strip_exif()/f/image/0Kpbcmv77w2zuXxuNmJuIc2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vrouw vind er ook iets van.... gelukkig is het de "serre" en staat t om t hoekie.
Maar om nu elke keer/dag door t huis alles naar voren te brengen is ook niet te doen. Ik ruim nu al elke keer de tuin leeg en zet alles weer op de volgende klusdag/avond.
( schragen staan onder een zeiltje bij t hout.
Ik heb af en toe een blind eye voor spullen totdat t me irriteert en dan. Heb ik een dagje opruimen. Wegbergen.
Wel probeer ik stof, zaagsel, enz. Zo snel mogelijk op te ruimen..
Wat me weer brengt op een nieuw projectje,
https://amzn.eu/d/0yWL75G
Mn cyclone onderdelen op een vat monteren. ( liggen al een jaar tewachten op mn tijd voor monteren.

Ik twijfel een beetje of zo'n welkoop voedervat met schroefdeksel sterk genoeg is.
Ik begreep dat ze wel eens impliceren k. Autocorrectie, imploderen door de zuigkracht.
Maar plastic is wel lichter met tillen en deukt niet zosnel als zo'n vat al is misschien die ringsluiting weer beter dan zo'n schroef deksel.
Ik zaag nu veel hout op de afzuiging en de zakken van m'n bouw stofzuiger gaan best snel vol nu.
@copykat
Ik heb er een paar van het merk Curtec om straalmiddel droog op te slaan. Die zijn behoorlijk sterk en ook bij Welkoop te vinden.
Maar als het ook met minder inhoud kan, dan zou je het lage model van 32 liter kunnen nemen.
Imploderen van een vat komt vooral als gevolg van knik over de wandhoogte, dus kleiner is beter.
Ook indrukken van de bodem kan gebeuren, maar die hebben een grotere wanddikte, i.i.g. bij die van Curtec.
Maar de onderdruk is niet zo extreem hoog. Je kan het risico ook verminderen door te zorgen dat het vat niet van buitenaf wordt ingedrukt, want een plaatselijke verstoring is vaak de aanleiding tot bezwijken door knik.
Ik heb er een paar van het merk Curtec om straalmiddel droog op te slaan. Die zijn behoorlijk sterk en ook bij Welkoop te vinden.
Maar als het ook met minder inhoud kan, dan zou je het lage model van 32 liter kunnen nemen.
Imploderen van een vat komt vooral als gevolg van knik over de wandhoogte, dus kleiner is beter.
Ook indrukken van de bodem kan gebeuren, maar die hebben een grotere wanddikte, i.i.g. bij die van Curtec.
Maar de onderdruk is niet zo extreem hoog. Je kan het risico ook verminderen door te zorgen dat het vat niet van buitenaf wordt ingedrukt, want een plaatselijke verstoring is vaak de aanleiding tot bezwijken door knik.
[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 06-07-2025 15:15 ]
Die curtec had absurde verzendkosten. Van welke ik kon vinden. Heb een andere gevonden.JukeboxBill schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:07:
@copykat
https://amzn.eu/d/flgHlNd
Die verzendkosten waren nog acceptabel.
Met klemring én kunststof. Til grepen.
Ben benieuwd.
Ik heb een overdruk ventiel bij mn cyclone gekocht dus dat moet imploderen tegen gaan.
Multiplex beide zijde vd deksel monteren voor stevigheid montage cyclone.
60liter dus nog Tilburg met zaagsel.
( gewoon met 2/3 vol legen.)
Hoezo verzendkosten? Welkoop verkoopt ook Curtec en die zitten overal in het land.copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Die curtec had absurde verzendkosten. Van welke ik kon vinden. Heb een andere gevonden.
https://amzn.eu/d/flgHlNd
Die verzendkosten waren nog acceptabel.
Met klemring én kunststof. Til grepen.
Ben benieuwd.
Ik heb een overdruk ventiel bij mn cyclone gekocht dus dat moet imploderen tegen gaan.
Multiplex beide zijde vd deksel monteren voor stevigheid montage cyclone.
60liter dus nog Tilburg met zaagsel.
( gewoon met 2/3 vol legen.)
Of doet je Trabant het niet meer
JukeboxBill schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Hoezo verzendkosten? Welkoop verkoopt ook Curtec en die zitten overal in het land.
Of doet je Trabant het niet meer
:strip_exif()/f/image/azYm0hF7G9jcVFCiCAgVoGzR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebbie die Prijzen gezien?
Trabant? Mag ik de stad niet meer mee in dus dat word de bakfiets
copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:07:
share.google/ly7Ey0beuhAerY3DD
offtopic:
Vervelend, dit soort links waarbij je niet kunt zien waar je naartoe wordt geleid.
Vervelend, dit soort links waarbij je niet kunt zien waar je naartoe wordt geleid.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Kijk eens bij goedhartvaten. Daarmee heb ik het gemaakt,copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Mijn vrouw vind er ook iets van.... gelukkig is het de "serre" en staat t om t hoekie.
![]()
Maar om nu elke keer/dag door t huis alles naar voren te brengen is ook niet te doen. Ik ruim nu al elke keer de tuin leeg en zet alles weer op de volgende klusdag/avond.
( schragen staan onder een zeiltje bij t hout.
Ik heb af en toe een blind eye voor spullen totdat t me irriteert en dan. Heb ik een dagje opruimen. Wegbergen.
Wel probeer ik stof, zaagsel, enz. Zo snel mogelijk op te ruimen..
Wat me weer brengt op een nieuw projectje,
https://amzn.eu/d/0yWL75G
Mn cyclone onderdelen op een vat monteren. ( liggen al een jaar tewachten op mn tijd voor monteren.
![]()
Ik twijfel een beetje of zo'n welkoop voedervat met schroefdeksel sterk genoeg is.
Ik begreep dat ze wel eens impliceren k. Autocorrectie, imploderen door de zuigkracht.
Maar plastic is wel lichter met tillen en deukt niet zosnel als zo'n vat al is misschien die ringsluiting weer beter dan zo'n schroef deksel.
Ik zaag nu veel hout op de afzuiging en de zakken van m'n bouw stofzuiger gaan best snel vol nu.
Kingsolo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
8088 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:53:
[...]
offtopic:
:strip_exif()/f/image/YhCQMZ36SJzraqwUu62JMyH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry dit leiden het naartoe.
Ja die had ik ooit "opgeslagen" maar mn tablet werd gejat die weg linkjes. Dus ik wist niet meer wie wat waar..Kingsolo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:56:
[...]
Kijk eens bij goedhartvaten. Daarmee heb ik het gemaakt,
Kingsolo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Je bent met te laat..
Ik heb nu deze gekocht
Linkje boven die blijkbaar niet voor iedereen zichtbaar is.
:strip_exif()/f/image/Lo9mUkGsDFwvcjYFqacmKxxO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit op de foto.
Laat nog wel t resultaat zien.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 06-07-2025 21:37 ]
copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:29:
Sorry dit leiden het naartoe.
offtopic:
Dit was een link die niet naar Amazon maar naar de Welkoop zou moeten leiden, aldus de tekst.
Maar m'n punt was eigenlijk dat zo'n obfuscated link én tracking bevat én naar van alles en nog wat kan leiden - van een rickroll tot phishing. Ik klik er dus niet op en leer digibeten in mijn omgeving dat ook niet te doen.
Dit was een link die niet naar Amazon maar naar de Welkoop zou moeten leiden, aldus de tekst.
Maar m'n punt was eigenlijk dat zo'n obfuscated link én tracking bevat én naar van alles en nog wat kan leiden - van een rickroll tot phishing. Ik klik er dus niet op en leer digibeten in mijn omgeving dat ook niet te doen.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Noted, zal meer screenshots gebruiken ter illustratie.8088 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:46:
[...]
offtopic:
* copykat moet dan wel weer meer z'n cloud en mobiel opschonen..nadien
copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:49:
Noted, zal meer screenshots gebruiken ter illustratie.
offtopic:
Is een gewone, directe link naar het product plaatsen zoals we dat al jaren doen geen optie meer?
Ik zal erover ophouden.
Is een gewone, directe link naar het product plaatsen zoals we dat al jaren doen geen optie meer?
Ik zal erover ophouden.
@copykat Bij het vat, dat je nu hebt gekocht, las ik op Amazon dit:
Vraag mij af of tie dan wel luchtdicht is. Maar misschien zuigt ie zichzelf dicht, hangt er van af hoe de sluiting is.Houd er rekening mee dat het DEKSEL GEEN PAKKING HEEFT en dat vloeibare inhoud rechtop moet worden opgeslagen.
Ik heb jaren lang de zwarte kunststof voerton van de Welkoop gebruikt: https://www.welkoop.nl/vo...fdeksel-grijs-40l_1323885
Werkt prima, implodeert niet, is niet zwaar en makkelijk een cycloon op te zetten.
Werkt prima, implodeert niet, is niet zwaar en makkelijk een cycloon op te zetten.
Dat is makkelijk op te lossen met een veter/nylontouw In de sluiting naad te lijmen.JukeboxBill schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:17:
@copykat Bij het vat, dat je nu hebt gekocht, las ik op Amazon dit:
[...]
Vraag mij af of tie dan wel luchtdicht is. Maar misschien zuigt ie zichzelf dicht, hangt er van af hoe de sluiting is.
Enige valse lucht mey zuigen is vast geen probleem.
Vond de snelsluiting ten opzichte van schroefdeksel wel handig. En die stalen vaten, die geschikt waren voor cyclone bouwen, hebben de zelfde sluiting dus iik dacht dat zal wel kunnen.
Meeste bouwstofzuigers hebben 2 klemmen vd deksel en dat gaat ook goed toch?
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 07-07-2025 07:44 ]
Alles moet een plekje hebben en aan het einde van de klus / van de dag moet weer op zijn plek terug worden gelegd. Als ik dat niet doe heb ik de neiging om het echt dagen of zelfs weken niet te doen, paradoxaal genoeg ga ik mij daar dan enorm over irriteren, maar heb ik dan weer zo veel andere dingen te doen dat ik het dan weer voor mij uit schuif. Dus ik heb mijzelf aangeleerd om dit toch maar te doen.Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Een beetje een niche vraag, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een Bosch Universal Circ 18v. Bosch maakt daar een geleiderail voor, maar die is kort (2x 350mm) en van plastic. Ondertussen is hij wel duur.
Zo ziet de geleiderail eruit:
Dit ziet er niet als alsof deze compatible is met een geleiderail van een ander merk, maar zeker weet ik dit niet. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Bestaat er niet iets als een adapter oid zodat ik mijn Bosch kan gebruiken op een (fatsoenlijke) metalen geleiderails?
Ik heb een Bosch Universal Circ 18v. Bosch maakt daar een geleiderail voor, maar die is kort (2x 350mm) en van plastic. Ondertussen is hij wel duur.
![]() | ![]() |
Dit ziet er niet als alsof deze compatible is met een geleiderail van een ander merk, maar zeker weet ik dit niet. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Bestaat er niet iets als een adapter oid zodat ik mijn Bosch kan gebruiken op een (fatsoenlijke) metalen geleiderails?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Wolfkraft heeft 2 modellen universele zaaggeleiders. Heb er wel eens naar staan kijken, maar ik vond het ombouwen nogal omslachtig en plastic fantastic.acehighhugo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:29:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Die van Wolfkraft is ook niet geschikt voor mijn machine, de zaagdiepte is te groot.
[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 07-07-2025 12:30 ]
Is hier wat te vinden: https://www.mtrad.nl/c-4410051/geschikte-machines/ ?acehighhugo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:29:
[Afbeelding] [Afbeelding]
...
Zou dit wat zijn? https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1.inhico schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Is hier wat te vinden: https://www.mtrad.nl/c-4410051/geschikte-machines/ ?
Deze rails zijn compatibel met bijna elk merk cirkelzagen, in ieder geval met Festool, Makita. Zie ook hier voor een review. Eerder stond op de website van de fabrikant een lijst met compatibility, maar die kan ik nu niet terugvinden.
Ik zit zelf al een tijd op deze rails te azen, wachten op een mooie deal.
[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 07-07-2025 12:37 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dit was heel handig, mooi gevonden. Thanks. Ik maak er helaas wel uit op dat mijn machine er niet mee gaat werken - ik had eerder moeten bedenken dat compatibility wel handig was geweest..inhico schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Is hier wat te vinden: https://www.mtrad.nl/c-4410051/geschikte-machines/ ?
Mooi ding, maar als ik ze side-by-side zet lijkt de afstand heel anders / te groot. Denk niet dat het gaat passen..manusjevanalles schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Zou dit wat zijn? https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1.
Deze rails zijn compatibel met bijna elk merk cirkelzagen, in ieder geval met Festool, Makita. Zie ook hier voor een review. Eerder stond op de website van de fabrikant een lijst met compatibility, maar die kan ik nu niet terugvinden.
[ Voor 48% gewijzigd door acehighhugo op 07-07-2025 12:42 ]
Is het wellicht mogelijk om een adapter te maken met een 3D-printer o.i.d.? Even zoeken op printables o.i.d. (zonder typenummer kunnen wij dat niet voor jou doen)
© ocf81 1981-infinity
@copykat Is dit misschien een geschikte ton voor je cycloon? https://www.vatenonline.n...ig-handgreep/#description
Ik heb één maat kleiner (15L), maar die verkopen ze daar inmiddels niet meer zie ik. Zie mijn cycloon: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" Die ton zit wel iets flex in als ik de stofzuiger smoor, maar hij is nog niet geimplodeerd
Ik heb één maat kleiner (15L), maar die verkopen ze daar inmiddels niet meer zie ik. Zie mijn cycloon: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" Die ton zit wel iets flex in als ik de stofzuiger smoor, maar hij is nog niet geimplodeerd
Kak deze zijn een stuk goedkoper.ThinkPad schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:11:
@copykat Is dit misschien een geschikte ton voor je cycloon? https://www.vatenonline.n...ig-handgreep/#description
30liter en of de 60 liter.
Ik heb hem ff in de favorieten gezet.
De andere is al onderweg.
Kan ik altijd nog gebruiken als houtskool opslag voor de bbq.( mocht 60liter toch te groot zijn.)
Ik rekende op 2/3 vulsel. Dus omgerekend 40liter effectieve vuil opslag.
Voornamelijk houtzaagsel dus snel vol met 30 liter. Maar een 20liter emmer gevuld met stenen is alsnel best zwaar. Dus met steengruis is 30 liter als zat.
Scherp opgemerkt. Steel zit idd wat schuin, hoort recht te zitten. Steel zat er recht in maar kwam bij het werken los, hebben we vanaf de bovenkant een houten spie achter geslagen. Als je goed kijkt zie je nog net een puntje spie aan de rechterkant van de steel bij de kop uitsteken.Vliegvlug schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:49:
[...]
Mooi klassiek gereedschap!
Ik weet eigenlijk niets van bijlen af maar hoort de kop niet meer haaks op de steel te zitten?
Is dat ouderdom of bewust en zo ja waarom dan?
Dag allen,
Ik zou graag een isolatietester kopen om bij ons huis de isolatieweerstand te meten (keuring zei 0,06MOhm algemeen).
Nu vroeg ik mij af of er veel verschil zit tussen Meggers?
Je hebt de Flukes en Aliexpress met zeer grote prijsverschillen. Nu weet ik niet of de functionaliteit veel verschilt.
Bvb bij Conrad heb je er een voor €130, maar bij Amazon ook voor €50, of op Ali dezelfde voor €25 of zelfs een andere voor €19
Mijn vertrouwen gaat meer uit naar die van Conrad. Maar zit er effectief qua nauwkeurigheid en veiligheid veel verschil tussen?
Ik zou graag een isolatietester kopen om bij ons huis de isolatieweerstand te meten (keuring zei 0,06MOhm algemeen).
Nu vroeg ik mij af of er veel verschil zit tussen Meggers?
Je hebt de Flukes en Aliexpress met zeer grote prijsverschillen. Nu weet ik niet of de functionaliteit veel verschilt.
Bvb bij Conrad heb je er een voor €130, maar bij Amazon ook voor €50, of op Ali dezelfde voor €25 of zelfs een andere voor €19
Mijn vertrouwen gaat meer uit naar die van Conrad. Maar zit er effectief qua nauwkeurigheid en veiligheid veel verschil tussen?
Die is in ieder geval goed getest. Die uitlijning schijnt bovengemiddeld goed te zijn. Peter ?Maynard?, staat op youtube.manusjevanalles schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Zou dit wat zijn? https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1.
Zo, weekendje weg naar een festival en ik mis hier een hele tweede-schroeftol-discussie. Die is hier in 2019 met de brede huishoudelijke geest in gedachten aangeschaft: een lekker lichte EoL opruimingsaanbieding Hitachi DS10DAL die de vrouw ook prettig in de handen ligt.
En inderdaad emmers. Allemachtig, wat zijn die dingen praktisch. De uitvinder had er een nobelprijs voor moeten krijgen, maar hij was daarvoor zijn tijd te ver vooruit. Als iedereen een emmer had, hadden we misschien wel wereldvrede.
Mijn teerbeminde legt ook andere accenten en dat zal in elk huishouden wel zo zijn, maar ze zal het toch als een natuurwet moeten beschouwen, dat als mannen in de keuken bezig zijn -of het nu koken of klussen is- dat het dan groots en dramatisch moet gebeuren. Nou hou ik zelf ook niet van al te veel nekbreektroep, dus ik sorteer/ruim mijn speelgoed tussentijds even op en als het meerdaags is zet ik het in elk geval uit de looproutes. Al hou ik daarbij geen rekening met de kat, want zijn logica overstijgt mijn voorstellingsvermogen.Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
En inderdaad emmers. Allemachtig, wat zijn die dingen praktisch. De uitvinder had er een nobelprijs voor moeten krijgen, maar hij was daarvoor zijn tijd te ver vooruit. Als iedereen een emmer had, hadden we misschien wel wereldvrede.
Dat is toch geen plaats om een dier in een kooi te houden?copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Mijn vrouw vind er ook iets van.... gelukkig is het de "serre" en staat t om t hoekie...
...
Je verwart hier twee vaste bezoekers, vrees ik...
copykat schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:49:
Trabant? Mag ik de stad niet meer mee in dus dat word de bakfiets
offtopic:
't Is dat het zo'n roteind rijden is, anders stond ik zo bij je op de stoep om het tegendeel te bewijzen. Het is geen diesel. Ik heb heel veel over dat autootje geleerd bij die garage in de PJ Troelstralaan in jouw woonplaats. Ik kan ze van harte aanbevelen. Ook voor andere merken.
't Is dat het zo'n roteind rijden is, anders stond ik zo bij je op de stoep om het tegendeel te bewijzen. Het is geen diesel. Ik heb heel veel over dat autootje geleerd bij die garage in de PJ Troelstralaan in jouw woonplaats. Ik kan ze van harte aanbevelen. Ook voor andere merken.
Net even gekeken hoeveel liter mn bouw stofzuiger is.ThinkPad schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:11:
30liter. 40cm hoog.
Ik twijfel of 60liter niet net ff te groot is.
Dekselmaat is anders dan de 30liter dus cyclone met deksel wisselen kan niet.
Hoeveel kan je zo'n vat vullen voordat de cyclone minder goed werkt?
@trabant ik moest ff googlen maar dat was een Lada dealer geloof ik. Het is al een tijdje leeg geloof ik of in iedergeval meer een hobby ruimte.
Mn neef woont daar om de hoek en t is mn aanrij route naar mn pa dus ik rij er regelmatig langs..
Tis een konijn en is achter gelaten door mn dochter...
Ook niet mijn manier van een dier houden maar als t konijn los loopt is de kat en of de hondje vermoedelijk erg geïnteresseerd...
* copykat is lichtelijk geïrriteerd in de bouwpakket legenda van de overkapping. Moet continu uitvogelen wat voor wat is. Dakbeschotschroeven 4x40... trekt t net niet moet ik voorboren anders draait ie dol. Ga wel weer spax 4,5x50 halen of zo.
Mn neef woont daar om de hoek en t is mn aanrij route naar mn pa dus ik rij er regelmatig langs..
Ook niet mijn manier van een dier houden maar als t konijn los loopt is de kat en of de hondje vermoedelijk erg geïnteresseerd...

* copykat is lichtelijk geïrriteerd in de bouwpakket legenda van de overkapping. Moet continu uitvogelen wat voor wat is. Dakbeschotschroeven 4x40... trekt t net niet moet ik voorboren anders draait ie dol. Ga wel weer spax 4,5x50 halen of zo.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 07-07-2025 22:44 ]
copykat schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:40:
offtopic:
Voor de kat is een konijn bedreiging noch prooidier. Als het hondje niet te groot is wellicht dito. Goede kans dat ze elkaar negeren.
Als het ook niet jouw manier is, handel dan. Er zal een keuze gemaakt moeten worden.
Wikipedia: Konijn (leefwijze)
Wikipedia: Konijn met pruimen
Voor de kat is een konijn bedreiging noch prooidier. Als het hondje niet te groot is wellicht dito. Goede kans dat ze elkaar negeren.
Als het ook niet jouw manier is, handel dan. Er zal een keuze gemaakt moeten worden.
[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 07-07-2025 23:06 ]
trabant schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:02:
[...]
offtopic:
offtopic:
konijn heeft mag uit z'n hok af en toe en onze poes, maincoon, doet dan vrijworstelen en trekt t konijn om. Althans toen we t hok open deden met haar( poes) in de kamer... het leek spelen maar voor hoelang?
Chihuahua vind t interessant maar verder niks.
Ik zet regelmatig t hok open zodat hij er uit kan als hij wil en hij wil meestal gewoon binnen blijven.
Ik bedoelde met niet mijn manier, ik zou zelf nooit een huisdier kopen voor mijzelf die in een hok moet blijven.
Nu t er is, moet er voor gezorgd worden. De tuin is nu gras vrij dus daar is een "ren" niet mogelijk.
Konijnenbout wil mn vrouw niet eten.
konijn heeft mag uit z'n hok af en toe en onze poes, maincoon, doet dan vrijworstelen en trekt t konijn om. Althans toen we t hok open deden met haar( poes) in de kamer... het leek spelen maar voor hoelang?
Chihuahua vind t interessant maar verder niks.
Ik zet regelmatig t hok open zodat hij er uit kan als hij wil en hij wil meestal gewoon binnen blijven.
Ik bedoelde met niet mijn manier, ik zou zelf nooit een huisdier kopen voor mijzelf die in een hok moet blijven.
Nu t er is, moet er voor gezorgd worden. De tuin is nu gras vrij dus daar is een "ren" niet mogelijk.
Konijnenbout wil mn vrouw niet eten.
Ontopic, TX schroeven zijn fijn zeker in combinatie met een slagschroefmachine.
En emmers zijn top als budget verplaats je spullen container. Vaak ook als mini afvalbak. Ik heb vaak een paar 20liter emmers waarmee ik meteen aan afval scheiding doe als ik buiten bezig ben.
1 voor metaal, oude schroeven , en zo.(als ik veel metaal heb breng ik t weg voor een paar euro)
Anders in t rest afval. Kunnen ze t eruit halen op de transport band.
1 voor houtafval , schaafkrullen enz.
1 voor plastic
Logisch, het beestje is hartstikke depressief. Mist soortgenoten.copykat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:32:
[ot]
Dan zoek een plek met meer ruimte en soortgenoten. Geef die overkapping een sedumdak. Of overwin eventuele schaamte en breng het naar het asiel.Ik bedoelde met niet mijn manier, ik zou zelf nooit een huisdier kopen voor mijzelf die in een hok moet blijven.
Licht een paar tegels. Daar bestaat vast speciaal gereedschap voor. Dat moet dus ook te koop zijn. Win-win...Nu t er is, moet er voor gezorgd worden. De tuin is nu gras vrij dus daar is een "ren" niet mogelijk.
Ze hoeft hem alleen maar te bereiden.Konijnenbout wil mn vrouw niet eten.[/ot]
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).