Mimiix schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Dank hiervoor! Dit helpt enorm!!
Dus ofwel een dewalt dwe6423-qs of een gss 160.
Ik heb een multitool met schuur element dus dan zou een excentrische beter zijn.
Die DeWalt is op moment 90 euro. De gss heb ik besteld voor 120 nu. Die wordt echter pas later geleverd dus kan nog annuleren. Ik vind die met name interessant omdat ik niet heel vaak schuur en deze machine dan best veelzijdig is.
Heb je allicht een ander voorstel dan de dewalt in de categorie 100-150 euro? Of is dat echt een goede bang for buck?
Zou deze dus bijvoorbeeld beter zijn?
https://www.toolmax.nl/me...uurmachine-in-koffer.html
Ik vond de DeWalt dwe6423 een goede bang for buck..
Als je reviews kijkt is het een prima machientje.
De groene bosch vlakschuurmachine machine heeft van die uitklopbare microfilter boxjes wat handig is zonder stofafzuiging. Deze heb ik: Bosch vlakschuurmachine PSS 250 AE ( als deze kapot gaat koop ik z'n blauwe broertje denk ik.)
Schuurt prima maar zal iets minder zijn dan die blauwe bosch die ik eerder poste. ( trillingen in je hand versus materiaal afname bedoel ik.)
Om op je keuze terug te komen.
Die 3 in 1 machine zal echt niet slecht zijn maar ga jij bij elke traptrede zooltjes wisselen? Of ga je gewoon met die punt schoen alles doen? Tuurlijk als je 1 type zool nodig heb voor de dan te schuren klus kan je eerst ff zooltjes wisselen maar tussendoor? Nope ga je niet doen.
In dit geval zou ik de excentrische gebruiken voor de bereikbare plekken en dan je puntzool voor de hoekjes er omheen.
Als je AI vraagt verschil vlak en excentrisch:
Het belangrijkste verschil tussen een excentrische schuurmachine en een vlakschuurmachine ligt in de beweging van de schuurzool en de toepassingsgebieden. Een excentrische schuurmachine combineert een draaiende én een trillende (excentrische) beweging, wat resulteert in sneller materiaalverwijdering en een gelijkmatig schuureffect, ideaal voor grote en licht gebogen oppervlakken. Een vlakschuurmachine maakt daarentegen een rechtlijnige heen-en-weergaande trillende beweging, wat hem uitermate geschikt maakt voor fijne afwerking van rechte, vlakke oppervlakken en randen.
Excentrische schuurmachine:
Beweging:
Maakt zowel een draaiende als een excentrische (trillende) beweging, wat zorgt voor een dubbele schuurbeweging.
Resultaat:
Minder kans op schuurcirkels, sneller schuren en een gladder oppervlak, ook goed voor gebogen oppervlakken.
Toepassing:
Grof schuurwerk, verwijderen van materiaal, polijsten, grote vlakke of licht gebogen oppervlakken, minder geschikt voor hoeken.
Vlakschuurmachine:
Beweging: Rechtlijnige heen-en-weergaande beweging.
Resultaat: Nauwkeurig schuren met de houtnerf mee, ideaal voor een egale afwerking van vlakke delen.
Toepassing: Fijne afwerking van grote vlakke oppervlakken (bv. deuren, tafelbladen), randen en hoeken.
Je ziet een 1 voor alles is toch niet haalbaar .
Vandaar mn betoog om meerdere apparaten te kopen.
1 een puntzool of delta machine voor hoekjes en zo.
2 een excentrische ( wat anders dan roterende!) Machine voor algemene schuur acties.
3 vlakschuurmachine,
4 bandschuurmachine als je haast heb
Kijk wat je nu nodig heb en begin daarmee.
( die gss 160 plus de dewalt er bij is een mooie start.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....