Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 21:23
Heeft iemand nog een aanrader met betrekking tot een verzinkboor?
Ga binnenkort wat dingen in elkaar knutselen en voorzie hier wel de meerwaarde om de schroeven mooi te laten verzinken.
.
Kwam zelf op zoiets uit
Gewoon doen of is dit zo'n gevalletje van Chinesum, krijgj e spijt van. Dat je voor iets meer een robuster iets koopt.
Hoeft voor dat incidenteel gebruik ook niet van festool te zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18

Vliegvlug

Flight Simple

Goede deal op de Bosch Professional (Blauw) GSR-12v-35-FC.

Heb zelf de voorganger die nog niet brushless is en vind het echt een ideaal ding! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18

Vliegvlug

Flight Simple

Flix20 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:55:
Ga binnenkort wat dingen in elkaar knutselen en voorzie hier wel de meerwaarde om de schroeven mooi te laten verzinken.
.
Kwam zelf op zoiets uit
Gewoon doen of is dit zo'n gevalletje van Chinesum, krijgj e spijt van. Dat je voor iets meer een robuster iets koopt.
Ik heb ook een goedkoop setje en dat werkt prima voor hout.
Die extra unit er omheen ziet er wel handig uit, niet alleen voor de diepte maar ook om loodrecht te boren. Ik heb dat ding niet en soms willen de verzinkgaten nog wel eens ovaal worden aan de randen.

Voor dicht bij hoeken niet bruikbaar natuurlijk maar kan je vast ook demonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:19
trabant schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:52:
[...]
Ze hoeft hem alleen maar te bereiden. 8)
Ja, maar dan wil ze hem niet meer berijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:16
.
Kwam zelf op zoiets uit
Ziet er best gelikt uit, maar uiteindelijk gaat het er om hoe het "business end" is geslepen, vorm en scherpte.
En dat is niet te beoordelen van een foto.
Maar voor het geld kan je je geen buil vallen, behalve als het al bot uit de verpakking komt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:21

copykat

Good copy isn't bad

@JukeboxBill
Gefeliciteerd

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Allen bedankt voor de vele heldere overwegingen m.b.t. kleine, lichte schroeftollen. Ben net los gegaan qua bestellen :).

Heb (Bol's 'Amazon prime' aanbieding van vanochtend) zo'n lichte accuschroevendraaier gekocht, maar ook de kogel door de kerk gegooid m.b.t. een paar andere pruttelende overwegingen:

Inderdaad zijn de accu's ver gekomen. Ik heb er nog wel eentje die net lang genoeg mee gaat om ok te zijn, qua regelmatig moeten wisselen, maar dan sta ik ook met een 2kW bosmaaier voluit los te gaan. (Erg handig om een stapel materiaal voor de composthoop fijn te hakselen.) En zelfs die is in de praktijk keurig op tijd weer vol om terug te wisselen.

Dus ik heb nu lichter materiaal (vooral dus in gewicht) gekocht dan ik voor bepaalde dingen in gedachten had: zo'n Bosch 12V FC (mede) als boorhamertje en 'n broertje als slagschroevendraaier.

(Mijn vorige huis was keihard beton (en in de jaren '90 vloog je dat niet op accu aan). Maar daar woon ik al jaren niet meer. Voor elk gaatje in de muur zo'n zware besnoerde boorhamer pakken moest ook 'ns klaar zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Slonzo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Eeeeeh... n/o maar welke gek gaat er nu TCO berekenen op een bosmaaier voor thuis _O-
Een echte Tweaker misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Boudewijn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:02:
Over bevredigend gesproken. Naast twee sets inbus L-sleutels, een set inbusschroevendraaiers en een set inbusdoppen is een set inbuskrukhechten toch ook wel fijn.
Ook zijn ze mooi O+ [Afbeelding]
Wat is nou precies het verschil met een T-grip set van Bondhus? Ik zie dat je de hechten aan drie kanten kunt gebruiken en dat de greep bovenop verschuifbaar is maar dan heb je weer een l-vormige inbus. Die flexibiliteit maakt wel dat je een minder prettige grip hebt? Of snap ik er gewoon niks van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaYjfyBMUwS7Gd4Suhm0vXhEZc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UdLeFDbUQt3qYoVzRQVIEeo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

TCO is voor mij in algemene zin wel iets wat ik mee probeer te nemen. Maar voor gereedschap heb ik een veel minder goed idee wat de levensduur en verbruikskosten enerzijds en anderzijds de eventuele winsten zijn dan voor computeronderdelen of een auto, wat het lastig maakt. Dus dan komt de vermeende kwaliteit om de hoek kijken en wordt het allemaal nogal subjectief.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 08-07-2025 19:40 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:02
pietje belhamel schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Wat is nou precies het verschil met een T-grip set van Bondhus? Ik zie dat je de hechten aan drie kanten kunt gebruiken en dat de greep bovenop verschuifbaar is maar dan heb je weer een l-vormige inbus. Die flexibiliteit maakt wel dat je een minder prettige grip hebt? Of snap ik er gewoon niks van?

[Afbeelding]
Bij de set van Bondhus zit er zo te zien alleen een inbus aan de onderkant. Inbus aan de korte kant vind ik handig als je kracht moet zetten bij los/vast maken en met de lange kant heb je dan meer hefboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
DasNieNix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Bij de set van Bondhus zit er zo te zien alleen een inbus aan de onderkant. Inbus aan de korte kant vind ik handig als je kracht moet zetten bij los/vast maken en met de lange kant heb je dan meer hefboom.
Klopt maar voor dat laatste kun je ook een gewoon setje nemen. En omdat het niet verschuift lijkt het me in veel gevallen makkelijker werken. [Niet dat ik het setje hechten niet wil hebben hoor, gewoon voor de zekerheid. Een mens heeft immer nooit genoeg gereedschap, om van goed gereedschap nog maar te zwijgen.]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmKPS8W9KsE8cLlku9fMLMVaXyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/euTeeuGmosLqNnJrKYyeX531.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel

Zonder diepteaanslag zijn de verzinkboortjes van Gamma of Hornbach prima. Let wel op de verschillende vorm van beiden. Met diepteaanslag heeft Hornbach voor 25 euro een prima verzinkboortje dat verstelbaar is van 3 tot ca. 8mm. Is voor incidenteel gebruik genoeg voor mij.. Betekent wel eerst voorboren dan verzinken. [En nee da's niet erg want dan kun je weer een accumachien extra kopen.] Voordeel van twee stappen is dat de goedkopere voorboor/verzinkboortjes niet altijd goed uitgelijnd/af te stellen zijn.

https://www.hornbach.nl/p...etaal-o-16-5-mm/10060458/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvtZoDNvKn8oAA3WckX00vR8skk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jGc6opOCeGtetBJj9pS3IhHc.jpg?f=user_large

Youtuber Peter Millard besprak verzinkboren in 2024. Zijn conclusie was dat verzinkboren voor metaal optimaal zijn omdat ze niet rafelen. Persoonlijk vind ik dat wel erg ver gaan.

YouTube: Is This The Ultimate Countersink Bit? [video 578]

Boor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hoezo geen TCO? Die vind ik zeker belangrijker dan aanschafprijs!

Subjectief is het en 'berekenen' een heel groot woord. Maar dat maakt het toch niet irrelevant? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
trabant schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:23:
En inderdaad emmers. Allemachtig, wat zijn die dingen praktisch. De uitvinder had er een nobelprijs voor moeten krijgen, maar hij was daarvoor zijn tijd te ver vooruit. Als iedereen een emmer had, hadden we misschien wel wereldvrede.
Sorry maar de Nobelprijs voor de Vrede is alleen voor mensen, niet voor plastic, botox etc. uitgezonderd.

...

Als je een werkplaats hebt, heeft alles een vaste plek dus 's avonds even opruimen en de bouwstofzuiger erover.

Als je ergens aan het klussen bent, einde van de dag alles inderdaad in bakken of dozen en de bouwstofzuiger erover. Ben nou bij vrienden aan het helpen. De reservelogeerkamer [sic] komt als laatste dus daar leg ik alles neer. De zaagtafel, bouwstofzuiger, workmate etc blijft vanzelfsprekend beneden staan maar de rest leg ik in die kamer. Meestal eerst even de borstel erover voor het stof, is het morgen weer fris en fijn.

Overdag is een ruimte waar je in klust gesloten voor algemeen gebruik/het grote publiek. Punt. Daar werk ik zoals ik denk dat het best is. Punt! Alsof ik mijn Zoete durf adviseren over een nieuw paar schoenen. Een niet-klusser weet veelal niet wat waarvoor is en dan is een verzuchting als wat een stof/herrie/rommel niet terecht. In relatietermen: beter een paar dagen gezeur van moet dat nou dan een eeuwigheid toch jammer.

Mijn vader wordt van de week 82 dus reken maar uit. Toen ik klein was, gingen hij en mijn oom verbouwen. Een rommeltje aan het einde van iedere dag dat mijn moeder kon opruimen. We praten hier watergekoelde tafelzaag voor marmer. Lekker makkelijk. Zo werkt het ook niet maar waar gehakt worden, vallen spaanders dat moet de wederhelft accepteren.

De enige waarbij het niet ging/kon/mocht om de ruimte te sluiten voor gewoon gebruik is Pap. Tijd om bij hem verven. TV hangt aan de muur. Ingepakt in doorzichtig plastic. TV moet aanblijven terwijl ik schilder. Echt waar. Pap is oud en heeft genoeg meegemaakt maar bovenal ons Paps, dat dus. Zelfs mijn lief zou wat andrs moeten gaan doen als ik de tvmuur schilder. Niet overtuigd? laat een keer iemand komen via Marktplaats.

Op Youtube meer dan eens het credo 'professionele uitstraling' voorbij zien komen. Als in daarom koop ik dure dinges. Meestal betekent dat alles in Festool koffers naar binnen dragen. Zelf denk ik meer aan netjes werken en opruimen [c.p. goed werk afleveren].

Standaard bij mij, de laatste 15 minuten zijn voor opruimen. En omdat je wil eten, douchen of een biertje gaat dat erg efficient. Plus als je de volgende dag binnenkomt ziet het er veel prettiger uit. Werkt ook veiliger en sneller. Die laatste 15 minuten moeten sommigen zichzelf misschien even aanleren maar dan wil je niet meer anders.

En voor de kleine dingen heb ik een standaard gereedschapstas waar ook wat doosjes met bouten, moeren, ringetjes, schroeven, haken, wat vulmiddel, lijm etc inzitten. Kan ik het grootste gedeelte van de simpele klusjes mee doen.

Afsluitende tip, zet je accutollen als je klaar bent op een rijtje op het aanrecht. [Met een mooi laagje stof] Ziet zij hoe professioneel je bent en jij wat je nog mist. [En hoe hard je je best voor je lief hebt gedaan].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 09-07-2025 09:20 . Reden: daar is de rapporteer knop voor, zo trek je de boel OT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Gwaihir Ik ben het ook wel met je eens dat TCO belangrijk is. Echter, is dan wel de vraag hoe ik dat toepas bij gereedschap als zijnde een hobbymatige gebruiker.
De DPT353 was bijvoorbeeld een enorme aanwinst omdat het enorm veel sneller werken mogelijk maakt. Net als mijn DSS501 cirkelzaagje + lineaal, welke voor rechte lijnen nu de decoupeerzaag heeft vervangen. Echt een aanwinst. Maar van beiden had ik van te voren eigenlijk niet in ingeschat dat het zulke aanwinsten waren.
Ik ben dus wel benieuwd hoe ik dan de TCO van een boormachine kan berekenen als ik geen goed idee heb van de levensduur en het aantal klussen dat ik doe varieert tussen de één en drie keer per jaar, voornamelijk het in elkaar zetten van eigen ontwerp meubilair. Van een server is het gewoon berekenen wat het kost, wat het aan stroom bespaart en/of wat het mogelijk maakt. Dat is een veel eenvoudiger sommetje.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 08-07-2025 22:46 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Oh, 'échte Tweakers' gatekeeping over bosmaaier TCO's.
Verrassend, ik denk niet dat iemand die op z'n 2025 internetbingokaart heeft :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pietje belhamel schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:58:
En ja Tweakers, sluit mijn account maar als ik iets zeg wat jullie niet bevalt. Graag zelfs! Zoals het nu gaat zuigt Tweakers toch.
Geen zorgen over bans, ik denk niet dat iemand na 2 of 3 lijntjes nog zin heeft om verder te lezen op zoek naar enige relevantie in je onsamenhangende relaas uit je familiedagboek. Je bent echter vrij om plaatsen op het internet niet te bezoeken, als je daar geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ocf81 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:35:
en wordt het allemaal nogal subjectief.
Dit. Je hebt echt geen spreadsheet vol al-dan-niet-kwantificeerbare en subjectieve onzin nodig om voor jezelf te beslissen/rechtvaardigen of je als particulier een schroeftol van Parkside of van Hilti nodig hebt.

Zeker niet als je 5 Parksides kan kopen voor 1 Hilti. Financieel gezien houdt de laatste dan sowieso geen steek, en het financiële luik is het enige objectief kwantificeerbare onderdeel van een TCO.

Liggen de extremen van het spectrum waar je binnen zoekt minder ver uit elkaar, dan wordt het verschil ook kleiner en dus ook minder relevant.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 09-07-2025 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:10:
In het tuintopic zal men vast beamen, dat je brandnetels ondergronds moet bestrijden. Zolang die wortelstok er is, blijven ze terugkomen.
Maaarrrr...
ook daar is gereedschap voor nodig! *O*
Nee goede handschoenen :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pietje belhamel schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:07:
[...]

[Afbeelding]
Ze zijn een slag steviger dan L-sleutels, en je kunt makkelijker 'toeren' maken als je de kling in het midden zet. Ik wil ze mn gebruiken om aan mijn motorfiets te klussen en daar zitten dingen soms wel lekker vastge-etterd.
Verder heb ik gewoon een mooi-gereedschapsverslaving.

En daarnaast koop ik liever Europees gereedschap dan USA. Chinees is hier eigenlijk gewoon in de ban, VS kan bij gebrek aan alternatief maar EU is gewoon ook voor onszelf veel fijner. Enige merk dat ik structureel buiten de EU koop, waar EU alternatieven voor zijn, is Veritas (Canadees) .

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 09-07-2025 08:57 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:39
@Boudewijn , van welk merk zijn ze eigenlijk? Kan zijn dat je het genoemd hebt, dan heb ik er overheen gelezen. Maar google heeft mij in ieder geval niet wijzer gemaakt. Moet zeggen dat ik ze wel erg mooi vind (tja, I know, gezien bovenstaande discussie een idioot slecht argument. Maar ik kick nu eenmaal op kwalitatief & mooi gereedschap O+ ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:10:
het financiële luik is het enige objectief kwantificeerbare onderdeel van een TCO.
Beslissingen onderbouwen met uitsluitend wat het makkelijkst en objectiefst te meten valt, is een breed voorkomende vergissing.

Doet me denken aan die man die buiten de kroeg z'n fietssleutel stond te zoeken onder lantaarnpaal. "Heb je 'm wel hier bij de paal verloren dan?" "Nee, daar ergens, maar daar is geen licht om iets te vinden."

Subjectief is geen synoniem van onbelangrijk of van onzin.
ocf81 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:20:
@Gwaihir Ik ben het ook wel met je eens dat TCO belangrijk is. Echter, is dan wel de vraag hoe ik dat toepas bij gereedschap als zijnde een hobbymatige gebruiker. [..]

Echt een aanwinst. Maar van beiden had ik van te voren eigenlijk niet in ingeschat dat het zulke aanwinsten waren.
Ik ben dus wel benieuwd hoe ik dan de TCO van een boormachine kan berekenen als ik geen goed idee heb van de levensduur en het aantal klussen dat ik doe varieert tussen de één en drie keer per jaar
Allereerst, ik denk dat we het meer over ROI dan TCO hebben; kosten is te eenzijdig.

Qua berekening die in een spreadsheet zou kunnen (als hij ingewikkeld zou zijn), kijk ik best regelmatig naar op korte termijn ermee vermeden kosten / tijd: dat ik de kosten en moeite van een rit naar Boels (hier niet nabij) of het inschakelen van een professional uitspaar. Maar ook dan volgt al snel de inschatting: ga ik dit vaker gebruiken, of hoeft het maar één klusje mee? En dan loopt ook dat de 'spreadsheet' uit.

Voor het inschatten wat voor aanwinst iets al dan niet gaat zijn, kijk ik elke professional die hier over de vloer komt op z'n vingers en in z'n gereedschapskist, en lees en bespreek ik in topics als dit. En ik kijk samen met mijn vrouw terug op eerdere aanschaffen. Zij staat er verder van af, heeft niets met het gereedschap an sich, maar wel met de resultaten (inclusief mijn resulterend humeur ;)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gisteren een stukje gereedschap binnengekregen, dat met TCO niet verantwoord is om te kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP4ULInKYxekgtnkdX0Xlp8iUhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpS6E7ADmXFou1mL3NUWQgo3.jpg?f=fotoalbum_large

Twee sets tappen+snijplaat in de maten 1/4" x 20 BSW en 3/8" x 16 BSW van Völkel.
Die komen voor in fototoestellen en camera statieven en ook bij mijn laser gereedschap met statief montage.
Ze zijn bedoeld om een telefoonhouder voor motorfietsen geschikt te maken voor montage in de auto. Ik wil niets met zuignappen, magneten of klemmetjes in een ventilatieopening. Kan daar ook geen geschikte plaats voor vinden.
De telefoonhouder wordt nu met een mini kogelkopstatief op een blindplaat in het dashboard naast de autoradio gemonteerd. Lekker stevig en geen gewiebel.
Ben er al eens eerder tegenaan gelopen toen ik een oud fotostatief wilde aanpassen voor mijn Laserliner Cross 3C, die een puntlaser door de statiefbuis naar de grond heeft. Toen kon ik er nog mee naar een familielid met een metaalbewerkingsbedrijf. Ik woon er nu te ver van af. Setje taps is goedkoper dan de autorit.

Verder doe ik ook niet moeilijk over TCO.
Als ik het idee heb dat ik gereedschap vaak ga gebruiken dan wordt het Makita, Metabo of Bosch Blauw.
En voor het overige is het dan meestal het huismerk van Hornbach, want dan kan ik het in de winkel nog even bepotelen.
En verder probeer ik gereedschap te mijden, waarbij je vast zit aan merkgebonden verbruiksmiddelen, zoals bv. een schuurmachine met een bepaalde vorm en gaatjes patroon.

En laten we wel wezen, vrijwel iedereen hier koopt wel eens gereedschap voor de heb, waarvan je achteraf denkt: waarom heb ik dat ooit gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 12:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bleiblei schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:23:
@Boudewijn , van welk merk zijn ze eigenlijk? Kan zijn dat je het genoemd hebt, dan heb ik er overheen gelezen. Maar google heeft mij in ieder geval niet wijzer gemaakt. Moet zeggen dat ik ze wel erg mooi vind (tja, I know, gezien bovenstaande discussie een idioot slecht argument. Maar ik kick nu eenmaal op kwalitatief & mooi gereedschap O+ ).
ik stonk er ook in om het te vragen aan @Boudewijn

PB Swiss.......

ik vond ze ook al erg mooi ja :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18
Oogje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:14:
[...]

Nee goede handschoenen :P
Lashandschoenen type B *O* (en aan het fornuis type A).

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gwaihir schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:08:
Beslissingen onderbouwen met uitsluitend wat het makkelijkst en objectiefst te meten valt, is een breed voorkomende vergissing.

Doet me denken aan die man die buiten de kroeg z'n fietssleutel stond te zoeken onder lantaarnpaal. "Heb je 'm wel hier bij de paal verloren dan?" "Nee, daar ergens, maar daar is geen licht om iets te vinden."

Subjectief is geen synoniem van onbelangrijk of van onzin.
Volgens mij zeggen we hetzelfde hoor. Je kan TCO rekenen zoveel je wil, er zijn meer redenen om een stuk gereedschap wel of niet te kopen dan TCO. Daarom is het ook onzin om te proberen alles in cijfers te wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Hij heeft wel gelijk dat ROI een betere term is. Voor gereedschap dat lekkerder in de hand ligt heb ik best wel iets meer over.
Gwaihir schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:08:
... de kosten en moeite van een rit naar Boels (hier niet nabij) ...
Dat bedrijf mijd ik om politieke redenen. Niet dat ze er wakker van liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 09-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Volgens mij zeggen we hetzelfde hoor. Je kan TCO rekenen zoveel je wil, er zijn meer redenen om een stuk gereedschap wel of niet te kopen dan TCO. Daarom is het ook onzin om te proberen alles in cijfers te wringen.
POO!!!

Pride Of Ownership :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
offtopic:
Politiek en Boels, nu maak je me benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
trabant schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Dat bedrijf mijd ik om politieke redenen. Niet dat ze er wakker van liggen.
Oh ja, vertel eens verder.
Het enige dat ik wel eens heb gehoord is dat ze DHZ-ers diamantgereedschap meegeven met een klein defect, stukje van een tand er af of zo.
Ik heb dat ook meegemaakt en kostte mij een flink bedrag voor reparatie. Wijze les: controleer het gereedschap bij ophalen en laat het zo nodig schriftelijk vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:58:
Bijna hetzelfde, al maakt dat in deze context eigenlijk niet uit. Ik neem wat aanstoot aan 'TCO = cijfers' (die tevoren zo maar bekend zijn) ;).

In mijn werk context kom ik niet om begrippen als TCO en ROI heen (en op zich terecht m.i.). Dan is het erg belangrijk (en vaak vergeten) de minder makkelijk te becijferen aspecten op een goede manier óók in die cijfers / afwegingen te verwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bleiblei schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:23:
zoals @Fraggert al zei: pb

Ik vind ze ook echt wel mooi, en dat is samen met functioneel een prima argument voor hobbydoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mijn huidige totaal niet nodig maar oh zo leuk om te hebben.
van makkelijk, heb ik nog niet om in kleine hoekjes te werken in kastjes en lichte klusjes en kleine boortjes en ....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eauW5KqwWbzI7mv-FM3Iyhtt0bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2k2FQBW5zhD9xTYdQdIssKz.jpg?f=fotoalbum_large

maar net ff te duur om tussen andere bestellingen door mee telaten liften :+

[ Voor 55% gewijzigd door copykat op 09-07-2025 18:47 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:46:
van makkelijk, heb ik nog niet om in kleine hoekjes te werken in kastjes en lichte klusjes en kleine boortjes en ....[Afbeelding]

Precies: leuk hebbedingetje.
Ziet er schattig uit, maar hoe vaak komt de combinatie licht schroeven en kleine hoekjes voor. Ik niet iig., want doe vnl. bouwvakkerswerk.
Voor nauwe hoekjes heb ik al een haakse boormachine en een haakse slagschroevendraaier. En met wat vaardigheid kan je daar ook licht mee schroeven, gewoon niet direct vol gas geven en op tijd stoppen.

Alleen dat hulpstuk om dicht bij een wand te komen is verdomd handig op z'n tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:06

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:05:
[...]

Precies: leuk hebbedingetje.
Ziet er schattig uit, maar hoe vaak komt de combinatie licht schroeven en kleine hoekjes voor. Ik niet iig., want doe vnl. bouwvakkerswerk.
Voor nauwe hoekjes heb ik al een haakse boormachine en een haakse slagschroevendraaier. En met wat vaardigheid kan je daar ook licht mee schroeven, gewoon niet direct vol gas geven en op tijd stoppen.

Alleen dat hulpstuk om dicht bij een wand te komen is verdomd handig op z'n tijd.
Is meer dan een hebbedingetje. Dat ding is serieus krachtig, meer dan de gemiddelde 18V accuboor van voor het lithium tijdperk.
Daarnaast inzetbaar als zowel schroefmachine als boormachine.

Ik heb er 2 en die gebruik ik net zo vaak als mijn Makita 18v boor en slagschroevendraaier.
10mm gaten in hardhout kan je hier prima mee boren en vanwege het kleine formaat ook extreem geschikt in hoekjes en met Ikea klusjes.

Ook een stuk handzamer voor de vrouwelijke wederhelft.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

van makkelijk, heb ik nog niet om in kleine hoekjes te werken in kastjes en lichte klusjes en kleine boortjes en ....[Afbeelding]

ik heb ook een 12v machientje (ander merk, verrassing). Gebruik ik meer dan de 18v modellen sinds ik hem heb. Een 35mm forstner door eikenhout rammen moet je er niet mee doen maar voor gewoon kleine gaten boren en wat schroefwerk tof. Je merkt met minder vermogen wel meer kwaliteitsverschil in boortjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Het is een gereedschap maar ook een Diy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXD4UZUK4KA1ffieth1OykO3j9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25XxqE49WYLeJij347oI6ch0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet even de kit drogen voor 48 uur.
Ik heb de deksel met multiplex verstevigd.
De einhel set had de juiste koppelstukken met wat modificatie. De slang heeft een draaiende koppeling aan de kant vh vat.
Ik moet alleen de overdruk ventiel nog monteren als de kit droog is. En een karretje op wieltjes maken zodat hij steviger staat.
Maar eerst maar ff. Verder met de tuin.
Veel zaag werk.... oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 23:51

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik kan beamen wat @dragonhaertt zegt. Heb zelf lang geleden de 12v-15FC gekocht in een volledig setje met alle opzetstukken, en gebruik 'm zoveel dat ik ondertussen ook de nieuwere 12v-35FC als losse body heb bijgekocht. Op de ene zit vaak de standaard boorkop, op de andere meestal een samenraapsel van de andere opzetstukken om met bits op rare plaatsen te raken. M'n Makita 18V boormachine en slagschroevendraaier gebruik ik enkel nog voor het zwaardere gaten boren of het indraaien van stevig lange schroeven. Voor alle andere klussen volstaat de Flexiclick perfect.

De 35 raad ik in elk geval wel aan boven de oudere 15, vanwege de brushless motor maar ook omdat deze met handige bithouder en haak komt om 'm aan je riem te hangen. Iets wat je met zo' n licht toestelletje meer doet dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 22:25
Ik heb die Bosch een periode op werk gebruikt maar draaide continue per ongeluk de flexiclick koppen eraf en vond het vervelend dat ze niet neergezet konden worden en daardoor meer werkbank oppervlak innamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
walletje-w schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:03:
Ik heb die Bosch een periode op werk gebruikt maar draaide continue per ongeluk de flexiclick koppen eraf en vond het vervelend dat ze niet neergezet konden worden en daardoor meer werkbank oppervlak innamen.
V.w.b. dat laatste had je ook een grotere accu kunnen plaatsen :+ Die hebben en (grotere) voet en zullen daardoor neem ik aan wel blijven staan. Alhoewel ik die van mij toevallig deze week in de handen had (met standaard accu) en deze wel recht bleef staan toen ik hem neer zette. Maar of die ook stabiel blijft staan?

En dat de kop er af valt zou niet mogen. Had je hem dan wel vergrendeld?

Edit:
Denk niet dat die hiermee omvalt:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41Fr+7avYuL._AC_.jpg

(12V 5Ah model)

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 10-07-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:15
RobertMe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Edit:
[Afbeelding]

(12V 5Ah model)
[Afbeelding]

De GBA 12V 6Ah is nog fraaier, qua stabiliteit, en beter verkrijgbaar, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
Twam schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

De GBA 12V 6Ah is nog fraaier, qua stabiliteit, en beter verkrijgbaar, volgens mij.
Die's kleiner, zou die echt stabieler zijn? :P (zal vast aan de cel configuratie liggen hoe groot die is?)

Overigens was mijn reactie ook totaal niet serieus. Ik weet dat deze accu's bestaan, en ze doen dan uiteraard ook dienst als "grote voet". Heb vervolgens ook niet gekeken naar grootste capaciteit / beste verkrijgbaarheid / beste prijs/kwaliteit. En dat een 6Ah model bestond wist ik dan ook niet.
* RobertMe gebruikt het gereedschap zo weinig dat die ook "jaren" vooruit kan met de bijgeleverde 1,5? 2? Ah accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

V.w.b. dat laatste had je ook een grotere accu kunnen plaatsen :+ Die hebben en (grotere) voet en zullen daardoor neem ik aan wel blijven staan. Alhoewel ik die van mij toevallig deze week in de handen had (met standaard accu) en deze wel recht bleef staan toen ik hem neer zette. Maar of die ook stabiel blijft staan?

Edit:
[Afbeelding]

(12V 5Ah model)
Of zoiets: https://www.thingiverse.com/thing:2669723 is goedkoper en minder zwaar dan een grote accu.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 11-10 22:25
[...]

Edit:
[Afbeelding]

(12V 5Ah model)
Ja dit is meer een indicator dat een tool soms minder goed past bij de gebruiker dan wenselijk. Blijkbaar doe ik een handeling met de kop van een machine waardoor ik die vergrendeling er snel afhaal, en is ook iets wat vast went over tijd. En die batterij is zeker een oplossing, nu heb ik de 12V makita boormachine en die heeft ook gewoon een grotere accu en kan ik daardoor fijn neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Fontainemelon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 01:51:
[...]

Ik kan beamen wat @dragonhaertt zegt. Heb zelf lang geleden de 12v-15FC gekocht in een volledig setje met alle opzetstukken, en gebruik 'm zoveel dat ik ondertussen ook de nieuwere 12v-35FC als losse body heb bijgekocht. Op de ene zit vaak de standaard boorkop, op de andere meestal een samenraapsel van de andere opzetstukken om met bits op rare plaatsen te raken. M'n Makita 18V boormachine en slagschroevendraaier gebruik ik enkel nog voor het zwaardere gaten boren of het indraaien van stevig lange schroeven. Voor alle andere klussen volstaat de Flexiclick perfect.

De 35 raad ik in elk geval wel aan boven de oudere 15, vanwege de brushless motor maar ook omdat deze met handige bithouder en haak komt om 'm aan je riem te hangen. Iets wat je met zo' n licht toestelletje meer doet dan je denkt.
+2hier

Ooit gekocht met het idee handig om meubels uit platte dozen in elkaar te zetten, maar ondertussen de go-to voor 90% van het schroefwerk. Van ruwbouw tot afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
walletje-w schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Ja dit is meer een indicator dat een tool soms minder goed past bij de gebruiker dan wenselijk. Blijkbaar doe ik een handeling met de kop van een machine waardoor ik die vergrendeling er snel afhaal, en is ook iets wat vast went over tijd. En die batterij is zeker een oplossing, nu heb ik de 12V makita boormachine en die heeft ook gewoon een grotere accu en kan ik daardoor fijn neerzetten.
Dat moeten dan wel bijzondere handelingen zijn gezien die vergrendeling toch best stroef gaat.
Wellicht er eens naar laten kijken of er niet een defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

walletje-w schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:46:
Ja dit is meer een indicator dat een tool soms minder goed past bij de gebruiker dan wenselijk. Blijkbaar doe ik een handeling met de kop van een machine waardoor ik die vergrendeling er snel afhaal, en is ook iets wat vast went over tijd
Ik heb er ook 1 waarbij de kop spontaan loskomt, zelfs al is hij vergrendelt. De vergrendelring draait makkelijk los. Daarom gebruik ik meer mijn 2de examplaar met vaste kop :+ Ik heb er dus 2, gebruik ze ondertussen meer dan mijn Makita 12V apparaatjes omdat ik ze handzamer vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Huh ik heb die indertijd misschien maar de helft betaald, is die zoveel duurder geworden?
Op Amazon is hij in ieder geval al 70 euro goedkoper te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Grappig. Eerst een wedstrijd welke machine het hoogste koppel had, en nu moet het vooral handzaam zijn.

Maar ook hier: Mijn lichtste machine ligt grijpklaar en de rest moet ik uitpakken.

[ Voor 29% gewijzigd door trabant op 10-07-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

trabant schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:27:
Grappig. Eerst een wedstrijd welke machine het hoogste koppel had, en nu moet het vooral handzaam zijn.
Zodra de koppel meer is dan je pols aankan hoef je daarover inderdaad niet meer te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 22:57

Ik weet niet waar je die prijs gezien hebt maar dat is natuurlijk veel te duur.
Z'n sterkere broer is nu in de aanbieding voor minder: uitvoering: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2 x 3,0 Ah accu, adapter en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Blurk62 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ik weet niet waar je die prijs gezien hebt maar dat is natuurlijk veel te duur.
Z'n sterkere broer is nu in de aanbieding voor minder: uitvoering: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2 x 3,0 Ah accu, adapter en...
Psst, ik probeer hem juist niet te kopen.... :X je maakt t zo wel moeilijker :+

Ik heb hem heel vaak niet nodig. Genoeg alternatieven.
Maar soms is t handig.
Mocht ik mn 2de schroeftol niet hebben dan zou ik het misschien aanschaffen maar nu is t luxe en beetje overkill..4 machines plus 3 snoer is teveel 6 kan :+

Lijstje:
3 dewalts ( 2x schroefboormachine 1x slag)
1 bosch hamerboor 2000
1 cheapass snoer klopboor parkside voor kolomstaander.
1 sloop hamerboor parkside voor hak en breek werk.
Berg schroevendraaiers en ratelschroevendraaiers, wera smart( multihoekratel) sleutel set dop en bit. Stompjes, long shafts..
Hoek schroef adapter enz.
Van mn werk nog een makita hexschroefmachine zo'n knik ding.

Mocht ik opeens kasten op zolder gaan bouwen op maat dan eh kan het perongeluk gebeuren dat zo'n 12v-35 set opeens thuis ligt.... O-)

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 10-07-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:27:

Maar ook hier: Mijn lichtste machine ligt grijpklaar en de rest moet ik uitpakken.
Straks is de wedstrijd hoeveel AI er in zit om je klus ervaring te boosten.....

Zo van " hé baas misschien eerst voorboren ? want meranti en een 3,5 keer 50 is misschien iets te enthousiast...."
Jij AI negeren
Knak schroef kop er af.
AI weer: misschien toch meer luisteren naar mij?
En dan jij dat ding uitschelden van wie klust hier nu jij of ik?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Houtbewerkers, ik zoek een 35 graden roundover router bit (als het al bestaat). Ik heb een facet rand gezaagd aan een tafelblad op basis van een 35 graden hoek. De ronde hoeken heb ik ondertussen met de handschaaf en schuurmachine afgerond, maar als het niet te veel moeite is zou ik ze misschien nog even met de frees langs willen gaan.

Ik vind 30 en 45 graden freeskoppen. Maar geen 35 graden. Iemand een tip?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

loewie1984 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:33:
Houtbewerkers, ik zoek een 35 graden roundover router bit (als het al bestaat). Ik heb een facet rand gezaagd aan een tafelblad op basis van een 35 graden hoek. De ronde hoeken heb ik ondertussen met de handschaaf en schuurmachine afgerond, maar als het niet te veel moeite is zou ik ze misschien nog even met de frees langs willen gaan.

Ik vind 30 en 45 graden freeskoppen. Maar geen 35 graden. Iemand een tip?
Roundover is rond, dus ik neem aan dat je een afkantfrees(chamfer) bedoeld?
Een roundover heeft als maat de radius, niet de hoek.
Als je unieke hoeken nodig hebt zal je moeten kijken naar een freestafel met kantelbare spindel of anders een jig maken voor je kantenfrees of een kantelbare voet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Chamfer idd, goede tip wel. Ik kan de baseplate van de router eventueel nog naar voren of terug kantelen bij een 45 of 30 graden freeskop.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Slonzo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Huh ik heb die indertijd misschien maar de helft betaald, is die zoveel duurder geworden?
Op Amazon is hij in ieder geval al 70 euro goedkoper te vinden.
Bijna 90 minder zelfs.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Laatst online: 10-10 16:00
Een vraag waar jullie wellicht een antwoord op weten.

Gister heeft mijn GSB 18-2-LI de geeft gegeven met een grote knal uit de motor.
Nu zaten bij deze machine 3x een 1.5 AH accu.
Nu heb ik een zojuist een GSB 18v-110c body besteld. Aangezien de L-Box nog heel is en ik verder niks nodig heb.

Kan deze werken met de 1.5 AH accu's of kunnen die in de schuur blijven en moet ik 1 van mijn grote accu's bij de machine gaan bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:53:
[...]
ik heb ook een 12v machientje (ander merk, verrassing). Gebruik ik meer dan de 18v modellen sinds ik hem heb. Een 35mm forstner door eikenhout rammen moet je er niet mee doen maar voor gewoon kleine gaten boren en wat schroefwerk tof. Je merkt met minder vermogen wel meer kwaliteitsverschil in boortjes :)
Geen TXS 18 of zelfs TXS 12? Stelt me toch teleur van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
copykat schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Straks is de wedstrijd hoeveel AI er in zit om je klus ervaring te boosten.....

Zo van " hé baas misschien eerst voorboren ? want meranti en een 3,5 keer 50 is misschien iets te enthousiast...."
Jij AI negeren
Knak schroef kop er af.
AI weer: misschien toch meer luisteren naar mij?
En dan jij dat ding uitschelden van wie klust hier nu jij of ik?

:+
Wij hebben op de zaak onlangs beetje zitten pielen met AI. We konden niet op de naam van een rampamoer komen.
Nou uiteindelijk zijn we er met ChatGPT op gekomen na wat vragen.
Toen voor de grap de opdracht gegeven er een werkplan van te maken.
We stonden te kijken van hoe netjes en gestructureerd deze was.
Vervolgens de vraag maak er een V&G en een RI&E bij en ook deze waren hoewel beknopt toch best goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zojuist bij de Hornbach vanuit de knakenbak even 'My First Makita' gescored :P :9

Al m'n Elektrisch & Accu spul komt uit de Bosch Blauw lijn en m'n handgereedschap is meestal Gedore / Hazet / Sonic / Bahco / Wera / PB-Swiss / .....Dit setje mag nu mooi in huis / de keuken blijven liggen zodat ik niet steeds naar de garage hoef te lopen om vaak maar één stuks handgereedschap te gaan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYYO4xkt9OjkeGIW0Tvcf0UaMgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx3afsGdgQwOcILxYqF1b00M.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij kosten die B-36170 setjes normaliter ook wat meer 'knaken' dan de (bijna) 4 welke ik er zojuist voor heb mogen achterlaten? Enige rede welke ik me kan bedenken waarom dat dit setje (als enige van dit type) in die knakenbak lag is omdat de plastic seal / blisterverpakking zwaar gehavend, als door een papiervernietiger aangevreten, was en dat het daarom niet meer in de stelling / het rack mocht liggen..... Het doosje met het gereedschap zélf is/was niets mis mee >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 11-07-2025 16:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:55
Zaphara schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Ik neem aan dat hij de mafell heeft
https://www.mafell-shop.n...i-BRQgWlFHqKin7Qbu1p7PQFg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Will_M schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:35:
Zojuist bij de Hornbach vanuit de knakenbak even 'My First Makita' gescored :P :9

Al m'n Elektrisch & Accu spul komt uit de Bosch Blauw lijn en m'n handgereedschap is meestal Gedore / Hazet / Sonic / Bahco / Wera / PB-Swiss / .....Dit setje mag nu mooi in huis / de keuken blijven liggen zodat ik niet steeds naar de garage hoef te lopen om vaak maar één stuks handgereedschap te gaan halen.

[Afbeelding]

Volgens mij kosten die B-36170 setjes normaliter ook wat meer 'knaken' dan de (bijna) 4 welke ik er zojuist voor heb mogen achterlaten? Enige rede welke ik me kan bedenken waarom dat dit setje (als enige van dit type) in die knakenbak lag is omdat de plastic seal / blisterverpakking zwaar gehavend, als door een papiervernietiger aangevreten, was en dat het daarom niet meer in de stelling / het rack mocht liggen..... Het doosje met het gereedschap zélf is/was niets mis mee >:)
"knaken" als in rijksdaalder = 2,5 gulden? Gelukje dat je die nog bij je had :)
€10 is ook geen gek bedrag.. De normale prijs bij Hornbach is €30,40.
Veel plezier er mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:35:

Volgens mij kosten die B-36170 setjes normaliter ook wat meer 'knaken' dan de (bijna) 4 welke ik er zojuist voor heb mogen achterlaten?
Nou ben ik wel benieuwd of je bijna 4 of 10 euro betaald hebt.

En vraag ik me ook nog eens af, kunnen we in 2025 nog wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. ;)

Edit, heb ik echt meer dan 4 minuten over deze comment gedaan....

[ Voor 6% gewijzigd door Lankman op 11-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lankman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd of je bijna 4 of 10 euro betaald hebt.

En vraag ik me ook nog eens af, kunnen we in 2025 nog wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. ;)
4 knaken dus ... En da's, zoals @JukeboxBill hierboven ook al zei FL10,- 8) Setje lag voor €5,- in die 'knakenbak' verstopt :P

En aangaande dat dubbeltje.... Probeer tegenwoordig nog maar eens voor een kwartje de wereld rond te komen, dát was wat m'n grootouders (én ouders) me vroeger als kind altijd beloofde als mogelijkheid van zo'n muntje, ná goed 'sparen'.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
[...]

2 PDC 18 (18V klopboor) , 1x CXS (12V boormachientje), 1x BHC18 (boorhamer) en 1x schroevenautomaat. Ben redelijk voorzien :X

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 11-07-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Toch maar een beroep doen op de kennis in dit topic.

Ik kwam er vandaag (tijdens de trap renovatie..) achter dat de stofafvanger van mijn oude trouwe blackendecker mouse schuurmachine niet meer goed vast klikt. Gevolg is alle stof linea recta er uit aan de achterkant :+

Nu ben ik aan het kijken, maar geen idee waar ik goed aan doe. Ik heb metabo als "accu merk" maar de schuurmachine hoeft dat niet te zijn.

Zoals gezegd is het voor de binnen trap en heb ik een multitool waar ik allicht de hoekjes mee kan doen. Is een vlakschuurmachine van elk willekeurig merk dan een slim idee?

Budget is rond de 100 euro.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mimiix schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:44:

Ik kwam er vandaag (tijdens de trap renovatie..) achter dat de stofafvanger van mijn oude trouwe blackendecker mouse schuurmachine niet meer goed vast klikt. Gevolg is alle stof linea recta er uit aan de achterkant :+

Nu ben ik aan het kijken, maar geen idee waar ik goed aan doe. Ik heb metabo als "accu merk" maar de schuurmachine hoeft dat niet te zijn.

Zoals gezegd is het voor de binnen trap en heb ik een multitool waar ik allicht de hoekjes mee kan doen. Is een vlakschuurmachine van elk willekeurig merk dan een slim idee?

Out of the box optie: lakfrees. Dan ben je ineens van de hele laag verf af. Maar wel ander type apparaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Als het echt op een koopje moet dan is Parkside de aangewezen route. Die goedkope machines is vaak wel een recept voor dooie vingers na een poosje gebruiken.
Maar Metabo heeft ook een vlakschuurmachine (FSR 200 Intec) voor ca €70 Kan gewoon schuurpapier van de rol in en als het goed is wordt een perforator meegeleverd voor de afzuiggaatjes in het schuurpapier. Is een stuk goedkoper dan losse vellen.
Heb zoiets van Makita en werkt prima als je een rol pakt, geschikt voor machinaal schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

The Eagle schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Out of the box optie: lakfrees. Dan ben je ineens van de hele laag verf af. Maar wel ander type apparaat.
Wel over na gedacht. Echter een beetje te duur voor nu.
JukeboxBill schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Als het echt op een koopje moet dan is Parkside de aangewezen route. Die goedkope machines is vaak wel een recept voor dooie vingers na een poosje gebruiken.
Maar Metabo heeft ook een vlakschuurmachine (FSR 200 Intec) voor ca €70 Kan gewoon schuurpapier van de rol in en als het goed is wordt een perforator meegeleverd voor de afzuiggaatjes in het schuurpapier. Is een stuk goedkoper dan losse vellen.
Heb zoiets van Makita en werkt prima als je een rol pakt, geschikt voor machinaal schuren.
Dus een vlakschuur machine is wat ik zoek?

Wil er best wat aan uitgeven hoor. Heb ik zoveel meer plezier van een budget van 200 euro?

Als het op netstroom is, hoeft het niet perse metabo te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Metabo lakfrees is aan de prijs. De Parkside versie lijkt er wel heel erg sterk op en kost je 6 tientjes: https://www.lidl.nl/p/parkside-lakfrees/p100389571

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

The Eagle schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:09:
Metabo lakfrees is aan de prijs. De Parkside versie lijkt er wel heel erg sterk op en kost je 6 tientjes: https://www.lidl.nl/p/parkside-lakfrees/p100389571
Maar dan heb ik nog steeds een schuurmachine nodig voor andere dingen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 17:47

Super_ik

haklust!

Deze staat ook goed aangeschreven in dit topic: uitvoering: Bosch GSS 160 Multi

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online

Of je geeft meer uit aan de Metabo lakfrees voor 257 (bij de bekende webshops), anders zou ik geen dollar store Temu ding van Parkside kopen, dat is geld weggooien. Kan je nog beter aan de slag met afbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Voor 128 euro bij Amazon nu.

Ziet er goed uit. Thanks!

Wat is het verschil met de 160 en de 160-1 a?

[ Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 12-07-2025 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

dewalt dwe6423-qs Excenter. De hoekjes dan je dan doen met een multitool.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Maar dan heb ik nog steeds een schuurmachine nodig voor andere dingen :X
In principe heb je 3 soorten schuurmachines.
1 haalt veel sneller weg
Bandschuurmachine
2 haalt iets minder snel dingen weg en schuurt mooi glad.
Excentrische schuurmachine ronde zool altijd sticky klitteband schuurpapier nodig
3 de default vlakschuurmachine
Vierkant of rechthoekige zool.
Veel met klemmen en rol schuurpapier te kopen.

Elke schuurmachine die je koop zal beter schuren dan je "mouse"

Een Excentrische heeft wel mooi resultaat maar de hoekjes moet je dan nogsteeds met iets anders doen
Accu is handig als je veel zomaar ergens gaat schuren anders als je misschien een bouw stofzuiger er aan wilt hangen is t accu voordeel al weer weg.

Bandschuurmachine af en toe is de parkside prima .
Excentrische probeer een merk te nemen.
Dewalt, makita, bosch enz.
(De schoen is t zwakke punten bij de goedkope versies staat je schuur vel stil. En maakt je machine herrie.)

Vlak schuur : trillen wil niet zeggen dat het ook goed schuurt. Dooie vingers van de trillingen.
Koop iets duurder dan heb je minder last van trillingen in je handen.

Ander ding waar je blij van word is een elektronische snelheids regeling. Zo'n wieltje met 123456.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

fenrir schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:54:
[...]

dewalt dwe6423-qs Excenter. De hoekjes dan je dan doen met een multitool.
Heb ik ook.
Heerlijk ding, op 1 ding na... hij staat wel eens perongeluk al "aan" wat resulteert in een "wilde start" op je werkstuk...
:X
Door dat rubberen condoompje over de switch zie je aan uit wat minder. En mn muscle memory is nog niet gewend aan de uitstand .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Mimiix heb je ook naar een no nonsens bosch Professional gekeken?
Bosch Blauw GSS 20-18 A Vlakschuurmachine
Klemschoen dus schuurrollen te gebruiken.

Die gss 160 heeft een vierkante schoen met klemmen en een perforator
Rest is klittenband hechting..
Wat ik altijd een beetje tricky vind is die schoen Die met 4 schroeven/boutjes vast zit en los en weer vast moet worden gedraaid om van zool te wisselen.
Je gaat vermoedelijk 2 van de 3 niet gebruiken omdat wisselen tijd kost. En misschien zitten die schroeven straks muurvast of trillen juist tijdens schuren weer los..en beschadigen samen met je schuurplek.
Persoonlijk heb ik liever aparte machines met ieder z'n eigen functie.

Een rechthoekig zool en een ronde excentrische kan al bijna alles samen.
Een delta of punt schoen is handig voor hoeken die kleiner zijn dan 90 graden. En dan alleen t laatste stukje waar je andere machines niet bij kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed verhaal @copykat .
Overigens zijn dure schuurmachines zoveel fijner voor je armen/polsen. Als je klaar bent met schuren en je voelt een doof/tintelend gevoel in die lcihaamsdelen dan heb je al risisco op schade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zoek een accu klopboor of combihamer en even te veel opties en mogelijkheden... keuzestress |:(

Situatie: historisch gegroeid van het Parkside 20v accu systeem (schroefmachine), uitgebreid met Bosch blauw 12v (GSR 12V-15 en GDR 12V-110) en net ook Makita 18V accu gekocht om wat degelijker spul in de toekomst te kunnen gebruiken in combinatie met tuin gereedschap. Dat is bij Bosch 12v maar mwah en bij Parkside twijfel ik aan de kwaliteit van veel spullen. Dan heb ik ook nog wat bedraad klopboor spul van Parkside (PBH 1500 F6) en Makita verzameld.

Anyway, nu aan het klussen. Denk aan elektra bevestiging werk. Ik merk toch dat een accu tool om te boren veel handiger is dan met kabel. Momenteel is het vooral 5-6mm in (bak)steen maar zwaarder werk in hardere ondergrond en beton zal vast ook nog wel een keer komen. Beitelen kan ook bedraad met de Parkside.

Opties waar ik naar kijk:

Bosch 12V GSB 12V-15 voor ongeveer 75 euro. Klein en handzaam, geschikt voor huidige klussen maar mist wat kracht voor grotere boordiameters en kan niets in beton. Daarom wel future proof?

Makita DHP484 is dan weer krachtiger. Boort tot 13mm in steen maar kost ongeveer 115 euro en heeft schroeffuncties waar ik al zat units voor heb. Daarnaast lees ik in reviews soms dat het niet per se de vroegere Makita kwaliteit is die je verwacht? Kan vrij snel stuk? Met 1.9kg met een 3Ah zwaarder dan de Bosch maar lichter dan de echte combihamers natuurlijk.

Combihamers kijk ik naar Parkside 12V. Daar heb je bijvoorbeeld een Parkside Performance unit van minder dan 5 tientjes in de aanbieding van 3J en boren tot 24mm in beton. Uiteraard wel 3kg. Nog handzaam voor zeg in plafonds te boren? Kwaliteit voor dat geld? Geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 13-07-2025 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou met een combihamer niet schroeven. Lomp en zwaar en door het hamermechanisme ook veel speling wat je bij schroeven niet wil. Voor deze functies heb ik losse apparaten.

Als je geen enorm budget hebt: denk even hoe vaak je in beton boort (ik vermoed vrij weinig) en hoe vaak je gewoon boort of schroeft (relatief veel). Ik zou dan liever een bedraade boorhamer kopen (goedkoper dus) en een wat duurdere accu schroefboor/klopboormachine.
Bij een boorhamer wil je toch al een stofzuiger binnen in huis, en het is allemaal sowieso al wat minder nauwkeurig. Bij schroeven vind ik een fijne/gevoelige/subtiele trekker veel belangrijker dan bij betonboren.

Of gewoon alles duur, dat kan ook :P

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 13-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@sloth een hamerboor machine op accu is erg fijn maar wel een 3 trick pony.
1 sds boren
2.beitelen als mogelijk.
3 zware niet precies hoeven draaien ronde gaten zaag of andere zware dingen..

Voor baksteen is een klopboor nog wel te doen.
Dus een klop/boor/schroef combi is dan een handige machine.
Ik zou wel een zwaardere nemen.
18V DHP482RTJ bijvoorbeeld.
Kan je ook speedboren , dikke schroeven en andere zware klussen doen met die machine.
SDS op snoer voor beton. ( goedkoper als machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:54:
[...]

In principe heb je 3 soorten schuurmachines.
1 haalt veel sneller weg
Bandschuurmachine
2 haalt iets minder snel dingen weg en schuurt mooi glad.
Excentrische schuurmachine ronde zool altijd sticky klitteband schuurpapier nodig
3 de default vlakschuurmachine
Vierkant of rechthoekige zool.
Veel met klemmen en rol schuurpapier te kopen.

Elke schuurmachine die je koop zal beter schuren dan je "mouse"

Een Excentrische heeft wel mooi resultaat maar de hoekjes moet je dan nogsteeds met iets anders doen
Accu is handig als je veel zomaar ergens gaat schuren anders als je misschien een bouw stofzuiger er aan wilt hangen is t accu voordeel al weer weg.

Bandschuurmachine af en toe is de parkside prima .
Excentrische probeer een merk te nemen.
Dewalt, makita, bosch enz.
(De schoen is t zwakke punten bij de goedkope versies staat je schuur vel stil. En maakt je machine herrie.)

Vlak schuur : trillen wil niet zeggen dat het ook goed schuurt. Dooie vingers van de trillingen.
Koop iets duurder dan heb je minder last van trillingen in je handen.

Ander ding waar je blij van word is een elektronische snelheids regeling. Zo'n wieltje met 123456.
Dank hiervoor! Dit helpt enorm!!

Dus ofwel een dewalt dwe6423-qs of een gss 160.

Ik heb een multitool met schuur element dus dan zou een excentrische beter zijn.

Die DeWalt is op moment 90 euro. De gss heb ik besteld voor 120 nu. Die wordt echter pas later geleverd dus kan nog annuleren. Ik vind die met name interessant omdat ik niet heel vaak schuur en deze machine dan best veelzijdig is.

Heb je allicht een ander voorstel dan de dewalt in de categorie 100-150 euro? Of is dat echt een goede bang for buck?

Zou deze dus bijvoorbeeld beter zijn? https://www.toolmax.nl/me...uurmachine-in-koffer.html

[ Voor 6% gewijzigd door Mimiix op 13-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boudewijn schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:22:
Goed verhaal @copykat .
Overigens zijn dure schuurmachines zoveel fijner voor je armen/polsen. Als je klaar bent met schuren en je voelt een doof/tintelend gevoel in die lcihaamsdelen dan heb je al risisco op schade ;)
Daarom ben ik wel bereid er wat aan uit te geven. In mn omgeving wordt altijd die mouse aanbevolen want een dure is niet nodig. Het voelt dus als een ondergeschoven kindje.

Ik koop dus liever nu een goede machine waar ik jarenlang wat klusjes thuis kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mimiix schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Daarom ben ik wel bereid er wat aan uit te geven. In mn omgeving wordt altijd die mouse aanbevolen want een dure is niet nodig. Het voelt dus als een ondergeschoven kindje.

Ik koop dus liever nu een goede machine waar ik jarenlang wat klusjes thuis kan doen.
Schuren is een zaadklus vind ik. Dan kun je redeneren dat je heen mooi spul koopt, want het is toch butt. Of juist wel om het wat doenbaar te maken.

Ik zou sowieso niet een multitool als hoofdschuurmachine nemen, daar is hij ook qua greep en ergonomie niet voor bedoeld.
Ik ben met een vlakschuurmachine begonnen, een rechthoekige en daarna naar een excenter. Toen ik de trap ging doen een delta ("muis") bijgekocht omdat er heel veel hoekjes in zitten van <90 graden.

Ik heb een dure smaak qua gereedschap en ben niet thuis in dewalt en metabo enzo. koop wel een beerje goed schuurpapier, ik ga zelf niet zitten knutselen met losse vellen en klemmetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Dank hiervoor! Dit helpt enorm!!

Dus ofwel een dewalt dwe6423-qs of een gss 160.

Ik heb een multitool met schuur element dus dan zou een excentrische beter zijn.

Die DeWalt is op moment 90 euro. De gss heb ik besteld voor 120 nu. Die wordt echter pas later geleverd dus kan nog annuleren. Ik vind die met name interessant omdat ik niet heel vaak schuur en deze machine dan best veelzijdig is.

Heb je allicht een ander voorstel dan de dewalt in de categorie 100-150 euro? Of is dat echt een goede bang for buck?

Zou deze dus bijvoorbeeld beter zijn? https://www.toolmax.nl/me...uurmachine-in-koffer.html
Ik vond de DeWalt dwe6423 een goede bang for buck..
Als je reviews kijkt is het een prima machientje.
De groene bosch vlakschuurmachine machine heeft van die uitklopbare microfilter boxjes wat handig is zonder stofafzuiging. Deze heb ik: Bosch vlakschuurmachine PSS 250 AE ( als deze kapot gaat koop ik z'n blauwe broertje denk ik.)
Schuurt prima maar zal iets minder zijn dan die blauwe bosch die ik eerder poste. ( trillingen in je hand versus materiaal afname bedoel ik.)

Om op je keuze terug te komen.
Die 3 in 1 machine zal echt niet slecht zijn maar ga jij bij elke traptrede zooltjes wisselen? Of ga je gewoon met die punt schoen alles doen? Tuurlijk als je 1 type zool nodig heb voor de dan te schuren klus kan je eerst ff zooltjes wisselen maar tussendoor? Nope ga je niet doen.

In dit geval zou ik de excentrische gebruiken voor de bereikbare plekken en dan je puntzool voor de hoekjes er omheen.

Als je AI vraagt verschil vlak en excentrisch:

Het belangrijkste verschil tussen een excentrische schuurmachine en een vlakschuurmachine ligt in de beweging van de schuurzool en de toepassingsgebieden. Een excentrische schuurmachine combineert een draaiende én een trillende (excentrische) beweging, wat resulteert in sneller materiaalverwijdering en een gelijkmatig schuureffect, ideaal voor grote en licht gebogen oppervlakken. Een vlakschuurmachine maakt daarentegen een rechtlijnige heen-en-weergaande trillende beweging, wat hem uitermate geschikt maakt voor fijne afwerking van rechte, vlakke oppervlakken en randen.
Excentrische schuurmachine:
Beweging:
Maakt zowel een draaiende als een excentrische (trillende) beweging, wat zorgt voor een dubbele schuurbeweging.
Resultaat:
Minder kans op schuurcirkels, sneller schuren en een gladder oppervlak, ook goed voor gebogen oppervlakken.
Toepassing:
Grof schuurwerk, verwijderen van materiaal, polijsten, grote vlakke of licht gebogen oppervlakken, minder geschikt voor hoeken.
Vlakschuurmachine:
Beweging: Rechtlijnige heen-en-weergaande beweging.
Resultaat: Nauwkeurig schuren met de houtnerf mee, ideaal voor een egale afwerking van vlakke delen.
Toepassing: Fijne afwerking van grote vlakke oppervlakken (bv. deuren, tafelbladen), randen en hoeken.

Je ziet een 1 voor alles is toch niet haalbaar .
Vandaar mn betoog om meerdere apparaten te kopen.
1 een puntzool of delta machine voor hoekjes en zo.
2 een excentrische ( wat anders dan roterende!) Machine voor algemene schuur acties.
3 vlakschuurmachine,
4 bandschuurmachine als je haast heb :P

Kijk wat je nu nodig heb en begin daarmee.
( die gss 160 plus de dewalt er bij is een mooie start.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@sloth ik sta achter wat hier al geroepen is, een combihamer/boorhamer/hamerboor zou ik bedraad kopen, steek de euro's die je bespaart iin echt goede boortjes/boren voor in die machine. Of investeer dat in een ander stuk gereedschap waarvan een merk of type je eigenlijk net te duur vind.

Dergelijke machines koop ik niet op accu, rondom huis is mij dat niet waard, stroom genoeg overal. Afkortzaag, zaagtafel,…..zelfde…..ik heb nog wel een gesnoerde decoupeerzaag en multitool, die zou ik graag op accu willen maar vervangen is me net ff te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ben jarig en wil een mooie (klauw(hamer vragen :) Ik timmer al 40 jaar met allerlei goedkope crap hamers en wil nu een keer een sjieke.

Ik zat te kijken naar een picard of een hutafors van ong 450gr. Iemand nog tips waar op te letten?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:03:
@sloth ik sta achter wat hier al geroepen is, een combihamer/boorhamer/hamerboor zou ik bedraad kopen, steek de euro's die je bespaart iin echt goede boortjes/boren voor in die machine.
Met één kanttekening: als je al accu's hebt is een kale 18V machine vaak niet noemenswaardig veel duurder dan een vergelijkbare 230V machine.

Voor meer stationair spul helemaal eens, tenzij je een professional bent die regelmatig op bouwplaatsen zonder stroomvoorziening moet werken of iets dergelijks.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Ik vond de DeWalt dwe6423 een goede bang for buck..
Als je reviews kijkt is het een prima machientje.
De groene bosch vlakschuurmachine machine heeft van die uitklopbare microfilter boxjes wat handig is zonder stofafzuiging. Deze heb ik: Bosch vlakschuurmachine PSS 250 AE ( als deze kapot gaat koop ik z'n blauwe broertje denk ik.)
Schuurt prima maar zal iets minder zijn dan die blauwe bosch die ik eerder poste. ( trillingen in je hand versus materiaal afname bedoel ik.)

Om op je keuze terug te komen.
Die 3 in 1 machine zal echt niet slecht zijn maar ga jij bij elke traptrede zooltjes wisselen? Of ga je gewoon met die punt schoen alles doen? Tuurlijk als je 1 type zool nodig heb voor de dan te schuren klus kan je eerst ff zooltjes wisselen maar tussendoor? Nope ga je niet doen.

In dit geval zou ik de excentrische gebruiken voor de bereikbare plekken en dan je puntzool voor de hoekjes er omheen.

Als je AI vraagt verschil vlak en excentrisch:

Het belangrijkste verschil tussen een excentrische schuurmachine en een vlakschuurmachine ligt in de beweging van de schuurzool en de toepassingsgebieden. Een excentrische schuurmachine combineert een draaiende én een trillende (excentrische) beweging, wat resulteert in sneller materiaalverwijdering en een gelijkmatig schuureffect, ideaal voor grote en licht gebogen oppervlakken. Een vlakschuurmachine maakt daarentegen een rechtlijnige heen-en-weergaande trillende beweging, wat hem uitermate geschikt maakt voor fijne afwerking van rechte, vlakke oppervlakken en randen.
Excentrische schuurmachine:
Beweging:
Maakt zowel een draaiende als een excentrische (trillende) beweging, wat zorgt voor een dubbele schuurbeweging.
Resultaat:
Minder kans op schuurcirkels, sneller schuren en een gladder oppervlak, ook goed voor gebogen oppervlakken.
Toepassing:
Grof schuurwerk, verwijderen van materiaal, polijsten, grote vlakke of licht gebogen oppervlakken, minder geschikt voor hoeken.
Vlakschuurmachine:
Beweging: Rechtlijnige heen-en-weergaande beweging.
Resultaat: Nauwkeurig schuren met de houtnerf mee, ideaal voor een egale afwerking van vlakke delen.
Toepassing: Fijne afwerking van grote vlakke oppervlakken (bv. deuren, tafelbladen), randen en hoeken.

Je ziet een 1 voor alles is toch niet haalbaar .
Vandaar mn betoog om meerdere apparaten te kopen.
1 een puntzool of delta machine voor hoekjes en zo.
2 een excentrische ( wat anders dan roterende!) Machine voor algemene schuur acties.
3 vlakschuurmachine,
4 bandschuurmachine als je haast heb :P

Kijk wat je nu nodig heb en begin daarmee.
( die gss 160 plus de dewalt er bij is een mooie start.)
Dank voor de uitleg! Ik ga me betaden of ik de dewalt ik nog bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boudewijn schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Schuren is een zaadklus vind ik. Dan kun je redeneren dat je heen mooi spul koopt, want het is toch butt. Of juist wel om het wat doenbaar te maken.

Ik zou sowieso niet een multitool als hoofdschuurmachine nemen, daar is hij ook qua greep en ergonomie niet voor bedoeld.
Ik ben met een vlakschuurmachine begonnen, een rechthoekige en daarna naar een excenter. Toen ik de trap ging doen een delta ("muis") bijgekocht omdat er heel veel hoekjes in zitten van <90 graden.

Ik heb een dure smaak qua gereedschap en ben niet thuis in dewalt en metabo enzo. koop wel een beerje goed schuurpapier, ik ga zelf niet zitten knutselen met losse vellen en klemmetjes.
Ik ben het met je eens hoor. Het maakt veel herrie. Zorgt voor stof en als je klaar bent moet je ook nog eens opruimen.

Welk merk schuurpapier raad je aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bonzz.netninja schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:12:
Ik ben jarig en wil een mooie (klauw(hamer vragen :) Ik timmer al 40 jaar met allerlei goedkope crap hamers en wil nu een keer een sjieke.

Ik zat te kijken naar een picard of een hutafors van ong 450gr. Iemand nog tips waar op te letten?
Picard is mooi. Kijk ook eens naar Estwing. Ik heb er zo een met leren handvat. Fijn ding.
Echt wel slagje beter dan Hultafors als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mimiix schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Het maakt veel herrie. Zorgt voor stof en als je klaar bent moet je ook nog eens opruimen.

Welk merk schuurpapier raad je aan?
ik heb goede ervaringen met:
  • Mirka Abranet (met aparte schuurzool)
  • 3M
  • Festool
Zoals gezegd vind ik schuren niet leuk, dus ik wil lekker efficient schuren. Lange standtijd (vergroot je ook door niet te hard te douwen, en afzuiging te gebruiken) is dan fijn. En daar betaal ik wel wat meer voor.

Veel mensen zweren bij Ecotools. Ik vind de standtijd daar beduidend minder van. het is wel beter dan 'random spul van de gamma' en vast ook beter dan het pakje dat je bij een machine krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 13-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Als je met de hand gaat schuren is Siaflex erg fijn. Loopt niet zo snel vol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Ecotools is prima kwaliteit voor de juiste prijs. Schuurpapier gaat ook vaak gewoon stuk door het oppervlak wat je schuurt (randje, spijker oid). Per euro schuurpapier heb je daar een goede standtijd voor en ook een goed resultaat. Het is idd niet zo goed als festool, 3m enzo. Maar het zit wel duidelijk hoger in kwaliteit dan bouwmarkt huismerk enzo. Je hebt er geen miskoop aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
offtopic:
@bonzz.netninja Als het op de liefde voor een hamer aankomt, en je kunt de absurdistische Belgische humor waarderen, dan kan ik je de film De Patrick (2019) aanraden.

Pagina: 1 ... 254 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).