Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 18:32
bonzz.netninja schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:12:
Ik ben jarig en wil een mooie (klauw(hamer vragen :) Ik timmer al 40 jaar met allerlei goedkope crap hamers en wil nu een keer een sjieke.

Ik zat te kijken naar een picard of een hutafors van ong 450gr. Iemand nog tips waar op te letten?
+1 voor Estwing. Maar Picard is ook fijn en Europees in plaats van USA.
Ik heb een licht hamertje van Hultafors (Wiha branded) die ook wel fijn is, maar meer voor het elektra werk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben jarig en wil een mooie (klauw(hamer vragen :) Ik timmer al 40 jaar met allerlei goedkope crap hamers en wil nu een keer een sjieke.

Ik zat te kijken naar een picard of een hutafors van ong 450gr. Iemand nog tips waar op te letten?
kijk niet online naar mooie plaatjes en een gewicht, maar in een winkel naar ergonomie dat is echt het belangrijkste bij een hamer. of je moet hem alleen aan je heup willen hangen voor de insta plaatjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Je kunt bij elke bouwmarkt toch een Bahco hamer ofzo kopen? In wat voor opzicht zijn die beter dan de picard of hutafors?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

No Hands schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Je kunt bij elke bouwmarkt toch een Bahco hamer ofzo kopen? In wat voor opzicht zijn die beter dan de picard of hutafors?
Weet ik veel, sinds wanneer is dat belangrijk in dit topic :+ Ik wil gewoon een vette sjieke hamer voor mijn verjaardag waar ik altijd van denk...potjandrie wat is dit mooi gemaakt (en ook mega lekker tikken uiteraard)

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-07-2025 21:00 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06
Dan moet je die van Thor hebben, maar die is geen 450 gram... :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Misschien dat deze filmpjes van Scott Brown je kunnen helpen?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb net deze behangafstomer gekregen (gratis en nooit gebruikt, dus ik klaag niet):
https://vonroc.nl/behangafstomer-2000w-4-5l

Iets zegt me dat dat ding ook voor andere dingen dan behang gebruikt kan worden, mits juiste opzetstuk oid. Stoomreiniger is stoomreiniger lijkt me.
Is die aanname correct, en zijn daar losse opzetstukken voor te krijgen oid?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Met een nat/droogzuiger erbij heb je een tapijtreiniger en als je er een rekje voor maakt, kun je er koffiekopjes mee voorverwarmen...

Kijk nu je ze nog heel hebt welke maat afdichtringetjes er in de (schroef)verbindingen zitten.
En weet dat FKM (Viton) niet tegen heet water en stoom kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erikzelf schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:43:
[...]

+1 voor Estwing. Maar Picard is ook fijn en Europees in plaats van USA.
Ik heb een licht hamertje van Hultafors (Wiha branded) die ook wel fijn is, maar meer voor het elektra werk.
Goed punt. ik heb mijn Estwing gekocht toen de USA nog een stukje normaler was dan tegenwoordig.
Bij EU voorkeur is Picard wel mooi speelgoed

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Een dure hamer is niet per se veel beter als je het mij vraagt. De leren greep is fijn. Verder dempt hij lekkerder de terugslag dan een 5 euro knakenbak hamer. Een stanley van 20E vind ik net zo fijn (buiten de grip om) als die Estwing, maar veel minder mooi :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:15

copykat

Good copy isn't bad

Goh wist niet dat klauwhamers zo duur konden zijn...

Klauwhamer ik kocht meestal met rubber handvat breed lopend aan uiteinde zodat ie niet uit je hand slipt als je zweet.
En de steel moest sterk genoeg zijn om lomp breekijzer gedrag te kunnen handelen en andere lompe ram acties, maar ik kan me goed voorstellen als je dagelijks zo'n klauwhamer gebruikt dat je heel andere eisen hebt.
Ik heb nu een Stanley omdat ik van de vorige paarknaken hamer de steel krom te trokken had.
Mn klauwhamer is vooral een manusje van alles. Daar zou ik geen 50 of meer aan uitgeven omdat ik niet de heledag op spijkers sta te slaan is ergonomie en trillingen minder van belang.
Voor de mooi en net spijkerwerk heb ik oude hamers met houten steel in diverse modellen en gewichten.
Van mn opa nog. Van schoenhamers tot bankhamers

Ik kan erg genieten van klassiek oud gereedschap.
Ook als nieuw eigenlijk beter is. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:29
Iemand een tip voor een goede accu schroevendraaier set? Vrienden van ons hebben een eerste huis gekocht en hebben alleen wat schroevendraaiers uit de Romeinse tijd.

Edit: eisen wat aangepast. Accuschroevendraaier met twee accu’s. Hanteerbaarheid prioriteit over kracht, hij zal hooguit gebruikt worden om te boren in planken, met name als schroevendraaier gebruikt worden. Budget 100 euro.

[ Voor 76% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-07-2025 10:04 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 09:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr. Strangelove schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:42:
Iemand een tip voor een goede accu schroevendraaier set? Vrienden van ons hebben een eerste huis gekocht en hebben alleen wat schroevendraaiers uit de Romeinse tijd.

Edit: eisen wat aangepast. Accuschroevendraaier met twee accu’s. Hanteerbaarheid prioriteit over kracht, hij zal hooguit gebruikt worden om te boren in planken, met name als schroevendraaier gebruikt worden. Budget 100 euro.
even checken voor de zekerheid......draait het hier om een accuSCHROEVENDRAAIER?

zoiets dus:

https://www.toolmax.nl/bo...in-koffer-06019h2201.html

Afbeeldingslocatie: https://data.sanitino.eu/PRODUCT-607516/b0187aaf9e1cf09dc21d8b61?v=116b2c55&size=1920

Ik stel even de vraag omdat de termen accuTOL, accuBOOR en accuSCHROEVENDRAAIER nogal eens door elkaar heen gebruikt worden :)
Het ontbrak even aan een specifieke use-case of voorbeeldje, vandaar de vraag.

edit: ah fuck......ik zag je edit te laat........zat een vergadering tussen net |:(

ik zou dan in elk geval voor wat klein boorwerk even kijken of er wat in het 12volt kamp te vinden is, in het kader van hanteerbaarheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2025 10:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:42:

Ik zou dan gewoon voor deze combi gaan.
Voor hobby gebruik meer dan voldoende, en wat ik heb begrepen is dat Lidl nooit moeilijk doet over garantie kwesties e.d. mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:29
Ik dacht zelf aan zoiets maar dan met een accu meer.

https://www.toolmax.nl/ma...1x-akku-2-0ah-li-ion.html

@Remy!!!! thanks, ga ik even checken.

Deze ziet er ook wel ok uit. Hebben ze ook meteen wat boortjes en bitjes erbij.

https://www.gamma.nl/asso...4xnhFYRyVyjxoCv1AQAvD_BwE

[ Voor 60% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-07-2025 10:56 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:43
Vraagje over een haakse slijper. Ik moet een stukje muur uitfrezen voor een pvc leiding, kan je dat doen met zoiets of is daar iets zwaarders voor nodig?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@xzaz Ja, dat kan daarmee, heb indertijd ook naar mijn gewone 125mm slijptol gegrepen toen de huismerksleuvenfrees van Van Cranenbroek de geest gaf (dat werd een levensgevaarllijk onding).
Regel wel de nodige PBM en dat een helper een stofzuigermond erbij houdt. Maar kun je voor zo'n stoffige klus niet beter een Marktplaatskoopje opofferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
@trabant Tweedehands niet echt wat te vinden en anders voor 50 euro. Dan wil ik de gok wel maken; ik woon op de grens dus kijk wel even in Duitsland als het wat scheelt qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

xzaz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:58:
Vraagje over een haakse slijper. Ik moet een stukje muur uitfrezen voor een pvc leiding, kan je dat doen met zoiets of is daar iets zwaarders voor nodig?
vermogen zat, goed diamantblad erop en gaan...maar dan kan met 8 tientjes Hikoki ook hoor, en als je verwacht dat ding eigenlijk bijna nooit meer uit de schuur te trekken dan kun je ook wel bij de goedkopere bouwmarktmerken terecht.

hou ook even de LaagstePrijsGarantie van de Hornbach in de gaten, misschien kun je daar nog even een slagje mee slaan. Vind je een item ergens anders goedkoper dan matchen ze de prijs en krijg je erbovenop 10% korting als bonus. Tipje gaat ook op voor @Dr. Strangelove

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr. Strangelove schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:28:
Ik dacht zelf aan zoiets maar dan met een accu meer.

https://www.toolmax.nl/ma...1x-akku-2-0ah-li-ion.html

@Remy!!!! thanks, ga ik even checken.

Deze ziet er ook wel ok uit. Hebben ze ook meteen wat boortjes en bitjes erbij.

https://www.gamma.nl/asso...4xnhFYRyVyjxoCv1AQAvD_BwE
Voor een kadotje is een set met 2de accu vaak wat duurder (even die 100 euro van je in gedachten houdend), de vraag is even of hun gebruik zo'n 2de accu "rechtvaardigd". DIngetje zit in een poep en een zucht weer vol tegenwoordig.
Kun je misschien beter het resterende bedrag even inzetten voor een setje bitjes/boortjes.

maar het is een lastige keuze :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Doe je zelf een lol en ga een muurfrees huren, eventueel met een stofzuiger er bij.
Zeker als je die haakse slijper alleen voor dit klusje moet aanschaffen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
JukeboxBill schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Doe je zelf een lol en ga een muurfrees huren, eventueel met een stofzuiger er bij.
Zeker als je die haakse slijper alleen voor dit klusje moet aanschaffen.
50 euro voor een dag huren + heen en weer voor een meter frezen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
xzaz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:36:
[...]

50 euro voor een dag huren + heen en weer voor een meter frezen. :P
Dat is wel zo, maar zoiets doen met een haakse slijper is geen lolletje.
Ik denk dat ik dan hamer en beitel er bij pak. Geeft veel minder stof. En hakken moet je toch wel.
Eventueel eerst een rij gaatjes boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb zelf voor mijn verbouwing de Muurfrees van Parkside gekocht voor destijds 50 euro, echt een briljant ding voor het geld.

Overigens kan ik een bouwstofzuiger voor zo'n klus met klem aanraden. Ik heb het hele huis met een gehuurde stofzuiger gedaan en die daarna teruggebracht. Ik moest uiteindelijk ergens in de keuken nog één muurtje en gedaan zonder stofzuiger en had binnen 3 tellen het hele huis vol met stof staan.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 14-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die oude nat/droog bouwzuiger in de stal gebruik ik veel vaker dan ik aanvankelijk gedacht had. Heb er ook eens een vriendin, die werklui over de vloer kreeg, blij mee kunnen maken. En zo blijft de nette Nilfisk netjes.
Scoor desnoods een oud ding bij de kringloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocoMarc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:54
@Dr. Strangelove Dit is ook een leuk setje: 18 volt, 2 accu’s en snellader
https://www.hornbach.nl/p...chine-ds18dawcz/10556557/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
LocoMarc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:00:
@Dr. Strangelove Dit is ook een leuk setje: 18 volt, 2 accu’s en snellader
https://www.hornbach.nl/p...chine-ds18dawcz/10556557/
Dat is idd een goeie! Krachtig genoeg, en een goed merk, en erg goedkoop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

18volt is over het algemeen een stuk minder handzaam dan 12volt en voor de meeste mensen is 12v krachtig genoeg. de meeste niet klusser vinden een machine zoals deze fijner werken
uitvoering: Bosch Akku-Bohrschrauber 12 V Li-Ion

Ik heb zelf een versie van metabo (die niet meer gemaakt word) en tussen al het 18v geweld is dat met stip de favoriet bij mijn vrouw en bij mensen die komen helpen. En ik pak hem zelf ook erg vaak.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Raling schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Ik zou aanraden geen van beide te kopen, maar om voor een slagschroefmachine te gaan, zoals een DTD157 of als je echt uit wilt pakken, de DTD173.
Vandaag de uitvoering: Makita DTD157ZJ (Zonder accu`s en lader, in Mbox) opgehaald voor 97 euro (Lang leven de LPG) bij de Hornbach. Lekker handzaam en licht apparaat. Is een mooie aanvulling op het geheel. Ik twijfel nog of ik een mbox 3 koop met de dubbele inlay, zodat de DTD157 en de DDF482 in één mbox past.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 15-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
rens-br schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Vandaag de uitvoering: Makita DTD157ZJ (Zonder accu`s en lader, in Mbox) opgehaald voor 97 euro bij de Hornbach. Lekker handzaam en licht apparaat. Is een mooie aanvulling op het geheel. Ik twijfel nog of ik een mbox 3 koop met de dubbele inlay, zodat de DTD157 en de DDF482 in één mbox past.
Ik heb beide in een mbox 2 zonder inlay samen. Past prima :) ik vind die inlays maar zonde van de beschikbare ruimte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Veel van die plastic geperste inlay's hebben inderdaad de neiging veel ruimte op te vullen.( En lucht onder de inlay te hebben)
Ik heb liever dat ze ruimtes maken waar de bitjes boortjes zaagjes en andere bijproducten netjes kunnen worden geborgen.
Thuis heb ik mn accu schroefboorgereedschap uit de TSTAK boxen gehaald en mn decoupeerzaag , bandschuurmachine, haakseslijper en alle andere minder vaak gepakte spullen in boxen.
Alles in TSTAK neemt gewoon teveel ruimte in.
Dus als ik ergens heen ga komen ze in een 20liter bouwemmer terecht met de boortjes en bitjes in hun boxjes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dartlink schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:40:
Ik heb beide in een mbox 2 zonder inlay samen. Past prima :) ik vind die inlays maar zonde van de beschikbare ruimte :)
Oh, dat zal ook prima 'passen' maar vind het dan zelf niet fijn dat ze los in de bak liggen. In de mbox van de DDF482 zit nu ook de lader, twee bitsets en 4 accu's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:08:
[...]

Oh, dat zal ook prima 'passen' maar vind het dan zelf niet fijn dat ze los in de bak liggen. In de mbox van de DDF482 zit nu ook de lader, twee bitsets en 4 accu's.
Waarom wil je ze in een m-box hebben? Ga je er vaak mee op karwei of is het alleen maar om ze netjes op te bergen?
In het eerste geval hoeft niet alles mooi in een inlay te liggen. Tegen het rammelen kan je een oude handdoek er tussen proppen. Makita gereedschap kan ook wel tegen een stootje.
In het tweede geval zijn er meer mogelijkheden dan een m-box. Schap in je hobbyruimte als je die hebt of in een ladekastje. Zag op YT ook een keer slimme houders voor aan de wand. Je gereedschap ligt dan ook gelijk makkelijker voor het pakken.

Persoonlijk vind ik die m-boxen behoorlijk waardeloos. Veel nutteloze ruimte, sluitingen die moeizaam open gaan en als je niet oppast je nagels er op afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JukeboxBill schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Waarom wil je ze in een m-box hebben? Ga je er vaak mee op karwei of is het alleen maar om ze netjes op te bergen?
Met name het laatste. Voordeel van de mbox'en is dat ik in het geval van de schroefmachine ook de bitjes erbij heb zitten, in het geval van mijn schuurmachine zit ook het schuurpapier erbij, bij de decopeerzaag zitten ook de zaagjes, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 11:12

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

significant schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:21:
Wellicht geen goede Google skills en vanuit het buitenland werkt Nederlands zoeken ook minder lekker.
Is hier ook al eens voorbij gekomen, vooral in de tuin te gebruiken een lange (stalen) staaf om te wringen / grondwerk te verrichten. Ik krijg de goede term niet gevonden.

Verder moet ik kleine bandjes (18 X 8.5 - 8 BigBite grasmaaier banden) van een velg halen, maar een wringijzer lijkt ook niet wat ik hebben moet. Fietsbanden lichters zijn te klein :+

Wie weet wat ik moet kopen voor de 2 use cases?
JukeboxBill schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Stootijzer

[...]

Bandenlichters voor bromfiets of scooter.

Overigens is het lichten van zulke kleine banden een crime of ik had juist te grote lichters nog uit de tijd dat ik motor reed.
Met eervolle vermelding voor zijn hiervoor bruikbare neefje, de wortelbijl:

Afbeeldingslocatie: https://www.plusjop.nl/media/MT1200RP.jpg

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Met name het laatste. Voordeel van de mbox'en is dat ik in het geval van de schroefmachine ook de bitjes erbij heb zitten, in het geval van mijn schuurmachine zit ook het schuurpapier erbij, bij de decopeerzaag zitten ook de zaagjes, etc.
Daar valt ook wat voor te zeggen. Mijn multitool heb ik nog wel in de m-box, want die is goed ingericht met die doosjes voor de accessoires. Maar die is op netspanning en zit er geen loze ruimte voor acculader en reserveaccu.
Plaats voor een acculader en reserveaccu in elke m-box vind ik ook onnodig. Ik heb veel accugereedschap en maar 2 laders en een bos accu's. En dat ligt klaar voor gebruik op de plank bij een stopcontact.

Maar het hangt ook af van hoe je werkt. Ik ben min of meer permanent aan het klussen, hoef er ook niet mee op stap, en dan moet vaak gebruikt gereedschap, zoals een accuboormachine en slagschroevendraaier, voor het pakken klaarliggen. Boren en bitjes gebruik ik voor meerdere machines en heb ik centraal opgeborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rens-br schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Als je de ruimte er voor hebt is een kast waar je op elke plank een box heb best georganiseerd.
Waar ik je begrijp met bits en pieces ook in de doos/box/koffer heb ik dat met schroefboormachine wat minder. Ik pak die net ff te vaak tussendoor.
En ik heb een beetje ADHD georganiseerde organische systemconflikt in de werkplaats / lees garage vol gereedschap. Aka ik probeer elke keer t opgeruimd en netjes te houden nadat ik het weer eens opgeruimd heb omdat het een teringzooi is. Jaja ik geef ook mn vrouw de schuld dat ze altijd alles maar neer kwakt.....
Lades werken fijner dan boxen. Sneller open en dicht met 1 hand dus grotere kans op netjes terug leggen.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 16:27
Ik heb de mboxen op lades gemonteerd, je trek ze dan zo naar voren en kan spullen eruit pakken. Meeste gereedschap zit alleen in de mbox met toebehoren.

Dat de grendels stug opengaan kan je makkelijk verhelpen door de pinnetjes op de zwart klip iets bij te buigen of te schuren (Wat normaal gebeurt als je de mboxen veel zou gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

jjbstolk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:44:
Ik heb de mboxen op lades gemonteerd, je trek ze dan zo naar voren en kan spullen eruit pakken. Meeste gereedschap zit alleen in de mbox met toebehoren.
Netjes! Dat verdiend een foto.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 16:27
Even een oude foto opgezocht, we zijn net verhuisd en de "kast"heb ik als geheel nu in de tijdelijke garage neergezet. In de schuur die nu gebouwd wordt, ga ik weer een nieuw kast bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54656126886_f3f218c9e3_b.jpgMakita Mbox by JJB Stolk

Je kan de Mbox zo naar voren trekken en openen, of als je wil haal je de mbox eenvoudig van de lade af. Er bovenop zit een werkbank op sta hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:52:
Veel van die plastic geperste inlay's hebben inderdaad de neiging veel ruimte op te vullen.( En lucht onder de inlay te hebben)
Ik heb liever dat ze ruimtes maken waar de bitjes boortjes zaagjes en andere bijproducten netjes kunnen worden geborgen.
Tanos systainers hebben dat. En dan past er ook nog een Makita inlay in 😁

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
jjbstolk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:44:

Dat de grendels stug opengaan kan je makkelijk verhelpen door de pinnetjes op de zwart klip iets bij te buigen of te schuren (Wat normaal gebeurt als je de mboxen veel zou gebruiken).
Tegen het laatste doet wat siliconenspray ook wonderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Tegen veel gebruiken? :+
copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:35:
... Jaja ik geef ook mn vrouw de schuld dat ze altijd alles maar neer kwakt..... ...
Als ze er geen systeem in kan ontdekken, kun je haar dat moeilijk kwalijk nemen en verkeerd opbergen (lees verstoppen) is erger dan in de weg leggen, want wat in de weg ligt, heb je in elk geval gevonden...
Nadat ik voor een derde keer op haar vraag geantwoord heb dat de schaar in de bovenste lade ligt en de duimstokken ergens links in de onderste helft heb ik toch maar wat labeltjes op de lades geplakt.
Sindsdien heb ik zelf ook vaker de juiste lade te pakken... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
En nog een hand in eigen adhd- boezem: zojuist trof ik drie keukenhanddoeken op mijn bureau aan.
Al handendrogend ben ik met mijn hoofd al bij het volgende, meestal iets aan de desktop (en dat treft, want die komt niet van zijn plaats) en dan leg ik de handdoek daar neer waar ik dan ben, om aan dat volgende (of datgene ik waar meteen daarna aan denk) te beginnen. In mijn analoge jongensjaren kon dat dus overal in en om het huis zijn en daarmee heb ik mijn oudeheer herhaaldelijk tot waanzin gedreven.

Ik bedenk me nu pas dat hij toen ook gewoon een droge handdoek had kunnen pakken in plaats van zich op te winden over waar dat halfnatte vieze vod nu weer was...

[ Voor 14% gewijzigd door trabant op 15-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:32:
Als ze er geen systeem in kan ontdekken, kun je haar dat moeilijk kwalijk nemen en verkeerd opbergen (lees verstoppen) is erger dan in de weg leggen, want wat in de weg ligt, heb je in elk geval gevonden...
Nadat ik voor een derde keer op haar vraag geantwoord heb dat de schaar in de bovenste lade ligt en de duimstokken ergens links in de onderste helft heb ik toch maar wat labeltjes op de lades geplakt.
Sindsdien heb ik zelf ook vaker de juiste lade te pakken... 8)
En zo heb ik ook ooit een luxe labelprinter mogen aanschaffen :),
welke ik nog beschamend weinig heb ingezet :| zal gebruiken zodra de indeling stabiliseert O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gwaihir schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:40:
[...]

En zo heb ik ook ooit een luxe labelprinter mogen aanschaffen :),
welke ik nog beschamend weinig heb ingezet :| zal gebruiken zodra de indeling stabiliseert O-).
Chaos labelen is niet het zelfde als opgeruimd zijn....
:+

@trabant Ja ik weet t ik zeg ook vaak leg op mn werkbank dab berg ik t wel op .als je niet weet waar het hoort.... maar bijna lege verfbakjes en losjes dicht gedrukte verfblikken onder het mom ik ga er nog meer verder boven op mn werkblad ben ik wat minder blij mee.
Binnenkort maar weer kijken of ik tijd kan maken voor verder afwerken vd garage. Dak stucen, zijwanden plaatsen. Dan kan ik de boven kastjes bouwen voor mn spullen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:46:
...en losjes dicht gedrukte verfblikken ...
Als ik de tafel afruim doe ik dat doorgaans staand, en dan pak ik jampotjes etc van boven bij het deksel vast. Een mij verder zeer dierbare vriend heeft echter de hebbelijkheid om de deksels niet terug dicht te draaien, maar er los op te leggen. :-(
Enfin, die vlekken zijn minder erg dan een omgekukeld restje verf.

Schrijven jullie ook altijd op de deksel wanneer die pot verf het laatst open is geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:46:
Chaos labelen is niet het zelfde als opgeruimd zijn....
Diepe uitspraak hoor, maar ondertussen plakken de labeltjes helemaal niet op chaos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gwaihir schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:07:
[...]
Diepe uitspraak hoor, maar ondertussen plakken de labeltjes helemaal niet op chaos :+
Ook met labelwriters rheb je goedkope en dure merken.

offtopic:
En daar kan ik het dure merk niet voor mezelf verantwoorden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:09:
Ook met labelwriters rheb je goedkope en dure merken.
Mijn opmerking was niet serieus. Vatte je 'm wel zo op?

In mijn Brother gaan een soort van cartridges (die je van label tot label kunt wisselen). Die zijn er van verschillende merken, duur en goedkoper. Ik heb 'm nog niet genoeg gebruikt om te ontdekken of er kwaliteitsverschil tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Eer ik het juiste labelsjabloon heb gevonden zit er al een met viltstift beschreven stuk tape op de lade of de krat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gwaihir schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Mijn opmerking was niet serieus. Vatte je 'm wel zo op?

In mijn Brother gaan een soort van cartridges (die je van label tot label kunt wisselen). Die zijn er van verschillende merken, duur en goedkoper. Ik heb 'm nog niet genoeg gebruikt om te ontdekken of er kwaliteitsverschil tussen zit.
Neuh ik zit gewoon te trollen. je kent me toch? :P

Kijk eens naar Brady, dat zijn echt serieus mooie labelwriters en labels. Ook wel met dito prijzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kennelijk niet. Enne.. ik heb zeker geen tweede nodig. (Da's tape en viltstift al wel ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Elke keer als ik een labelprinter bij de lidl/aldi zie liggen denk ik handig om dingen te labelen, meenemen?
En dan fluistert t duiveltje op mn andere schouder pssstt OCD......
Dus dan is de schilderstape en viltstift stuk minder erg.... OCD isch.... O-)

Iets serieuzer, een vriend van mij heeft een vrouw die overal die labels op plakt. Er staat nog net geen "suiker" op een pak suiker. Hij word af en toe helemaal mesjokke van de "schat? Je hebt dit en dat bij t verkeerde label gelegd"........ grmble grmble "oh maar t ligt toch op de zelfde plank?"

Dan maar af en toe even zoeken naar iets... meestal vind je ook andere dingen waarvan je denkt ah hier lag dat.

Ander nieuws vandaag Stanley klauwhamer gebruikt om dakje van 2mx3m van schroten te voorzien, 6 spijkers per schroot ,vast gespijkerd en ik wijt het aan mn eigen conditie maar toch iets last van de hand.

Dokter moet ik nu een duurdere hamer? ( Of gewoon meer met hamers slaan om armspieren te trainen.) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Neuh ik zit gewoon te trollen. je kent me toch? :P

Kijk eens naar Brady, dat zijn echt serieus mooie labelwriters en labels. Ook wel met dito prijzen :X
OT: Nieuwe Festool lineup gezien? Cordless router, planer, weer mooi speelgoed om te kopen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:29:
Elke keer als ik een labelprinter bij de lidl/aldi zie liggen denk ik handig om dingen te labelen, meenemen?
En dan fluistert t duiveltje op mn andere schouder pssstt OCD......
Dus dan is de schilderstape en viltstift stuk minder erg.... OCD isch.... O-)

Iets serieuzer, een vriend van mij heeft een vrouw die overal die labels op plakt. Er staat nog net geen "suiker" op een pak suiker. Hij word af en toe helemaal mesjokke van de "schat? Je hebt dit en dat bij t verkeerde label gelegd"........ grmble grmble "oh maar t ligt toch op de zelfde plank?"

Dan maar af en toe even zoeken naar iets... meestal vind je ook andere dingen waarvan je denkt ah hier lag dat.

Ander nieuws vandaag Stanley klauwhamer gebruikt om dakje van 2mx3m van schroten te voorzien, 6 spijkers per schroot ,vast gespijkerd en ik wijt het aan mn eigen conditie maar toch iets last van de hand.

Dokter moet ik nu een duurdere hamer? ( Of gewoon meer met hamers slaan om armspieren te trainen.) :P
Gewoon die rechterarm trainen ;)

Au serieux: ik gebruik ook zelden hamers, en voelde het ook wel toen ik een zooi tuinpaaltjes hier 80cm de grond in moest meppen.
Zaphara schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:45:
[...]

OT: Nieuwe Festool lineup gezien? Cordless router, planer, weer mooi speelgoed om te kopen binnenkort.
Oh oh must have.

Nee, ik heb vrij weinig dingen die ik nog echt wil qua electrisch gereedschap, ik ben een beetje verzadigd. Voor nu zie ik wellicht nog een kleine kantenfrees (ik heb een OF1010, een OF2000 en een kleine domino) en een vlak-vandiktebank. Die laatste kan ik niet kwijt (zeker niet als je ook afzuiging wil, en dat wil je) dus gaat dat er gewoon niet van komen.

Ik heb afgelopen jaar ook heel weinig electrisch gereedschap gekocht, alleen een delta-schuurmachine en de tafelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Een vraag voor de gss 160 eigenaren: kan hier schuurpapier van een rol op? Zo ja, welke afmeting(in de breedte)?

Ik kan dit niet zo goed terug vinden en wilde graag wat schuurpapier bestellen. Ik heb alleen geen zin om van alles bij te moeten knippen als het niet hoeft

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Weet het niet uit mijn hoofd, maar gaat makkelijk. Ik maak een 'template' en dnij er 20 die ik dan meteen doorprik. Gewoon de breedte van de zool zoeken, dan weet je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Lankman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:07:
Weet het niet uit mijn hoofd, maar gaat makkelijk. Ik maak een 'template' en dnij er 20 die ik dan meteen doorprik. Gewoon de breedte van de zool zoeken, dan weet je het ook.
Maar je kunt dus sowieso papier op rol kopen en er op bevestigen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:29:
. . .

Hamers, handbediening???
Nee, het juiste Tweakers antwoord is een accuspijkermachine of een compressor met perslucht-spijkermachine.
Die laatste was trouwens het eerste apparaat, dat ik kocht toen ik verhuisde naar mijn opknapwoning, compressor had ik al, naast wat algemeen gangbare spullen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 16-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Mimiix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Maar je kunt dus sowieso papier op rol kopen en er op bevestigen?
Schuurpapier op rol met klittenband is wel verkrijgbaar. Even zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Goudvis schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Met eervolle vermelding voor zijn hiervoor bruikbare neefje, de wortelbijl:
Ik heb sinds een paar jaar een stootijzer....en dat is echt superhandig, groot gemis rondom huis gebleken al die jaren. Vroegah als veldwerker veel mee gewerkt in bestrating of putdeksels wrikken et cetera.

bedankt voor de tip voor de wortelbijl/wortelsteker _/-\o_ ........ik wist niet dat die bestond en die ga ik ook even kopen, mooie aanvulling op het vloeken en tieren op wortels met een schep, bijl, recipro, kettingzaag je kent hel wel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boom in Amsterdam valt zonder enige reden om.....
@Fraggert ? Waar was jij gister?....... :+

@Mimiix
Volgens mij heb je alleen een mal en klem mogelijkheid op die vierkante schoen.
Elke rol voldoet dan.
Met multiplex een malletje maken, breekmesje snijden in klemmen, prikkertje er op duwen klaar.

Of er klitteband rollen zijn geen idee. Nooit naar gezocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Die gss 160 heeft 2 verschillende rechthoekige zolen. Degene zonder klitteband pakt schuurpapier van 115 mm. Ik gebruik die als ik veel moet schuren, en net als @copykat snij ik gewoon vooraf een stuk of 20 vellen volgens template. Als je nu geen meters maakt is die andere zool met klitteband wel een stuk gebruikers vriendelijker. Achteraf weet ik niet of ik er wel zo blij mee ben. Voor relatief weinig geld heb je drie verschillende zolen, maar 2 overlappen al. En echt hard schuren deed ie niet, dus heb ik er een bosch gex 40 bijgehaald. Die gss 160 is mooi voor algemeen gebruik, maar ook master of none. Achteraf misschien beter geweest om een goede delta EN een goede orbital te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Fraggert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:21:
... de wortelbijl/wortelsteker _/-\o_ ........ik wist niet dat die bestond ...
Ik ook niet en ik heb het bestaan ervan meteen voorgelegd aan de domiciale schatbewaarder (v). We zijn momenteel gefaseerd aan het fitnessen om in een best wel ontoegankelijke spitse punt van de tuin de stronk uit te graven van een laurierkers - die daar zestig jaar de tijd had om de schutting omver te duwen en zich daarbij nog steeds onoverwinnelijk waant.
In het verleden heb ik wel van eens coniferen de wortels vrijgelegd en uiteindelijk een touw aan de trekhaak van de oude schicht gebonden, maar dat is hier geen optie en de stronk is met een omtrek van 132 cm sowieso te massief. De dunnere wortels gaan nog het beste met een Silky Pocketboy, een grotere zaag past niet. De ruimte om de losse aarde met enig rendement weg te werken is hier en daar zelfs voor een tuinschepje te krap, maar de bouwstofzuiger biedt uitkomst.
En zo ontdekken we (letterlijk) dat sommige wortels bij de stam dijbeendik zijn.
Dat kan ook voor zo'n wortelbijl een maatje te groot zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 16-07-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Op yt heb ik ze wel eens bezig gezien met een lans aan een compressor. Misschien een idee afhankelijk op wat voor grond je zit (ik op klei, dus kansloos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@Lankman Ongestoorde Limburgse löss. Droog is die keihard en nat een plakkerige klerezooi. Maar laurierkersen gedijen er geweldig op!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Ik ook niet en ik heb het bestaan ervan meteen voorgelegd aan de domiciale schatbewaarder (v). We zijn momenteel gefaseerd aan het fitnessen om in een best wel ontoegankelijke spitse punt van de tuin de stronk uit te graven van een laurierkers - die daar zestig jaar de tijd had om de schutting omver te duwen en zich daarbij nog steeds onoverwinnelijk waant.
In het verleden heb ik wel van eens coniferen de wortels vrijgelegd en uiteindelijk een touw aan de trekhaak van de oude schicht gebonden, maar dat is hier geen optie en de stronk is met een omtrek van 132 cm sowieso te massief. De dunnere wortels gaan nog het beste met een Silky Pocketboy, een grotere zaag past niet. De ruimte om de losse aarde met enig rendement weg te werken is hier en daar zelfs voor een tuinschepje te krap, maar de bouwstofzuiger biedt uitkomst.
En zo ontdekken we (letterlijk) dat sommige wortels bij de stam dijbeendik zijn.
al een stobbenfrees overwogen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Dat zou ook mijn suggestie zijn ja. Afgelopen jaar twee keer gebruikt in de tuin en zijn het machtig beestige apparaten. In beide gevallen in een klein uur de hele stam weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ik gebruik in de regel hier ook nog wel een recipro voor.......de kettingzaag soms met een oude ketting maar i.v.m. kickback ben ik niet zo'n fan van het rommelen met wortels onder het maaiveld waarbij je vaak net niet lekker ziet wat je aan het uitspoken bent.

Zo'n recipro werkt prima en scheelt je een hop ellebogenstoom bij een al fenomenale kutklus :+

goeie tip overigens van @No Hands ...een stobbenfrees. kun je huren

trouwens....."de oude schicht".....iets zegt me dat jij ook geen 20 meer bent :P _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Dat zou ook mijn suggestie zijn ja. Afgelopen jaar twee keer gebruikt in de tuin en zijn het machtig beestige apparaten. In beide gevallen in een klein uur de hele stam weggehaald.
gehuurd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Uiteraard. Is typisch zo'n apparaat wat je (gelukkig) niet zo heel vaak nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Uiteraard. Is typisch zo'n apparaat was je (gelukkig) niet zo heel vaak nodig hebt.
fair enough........daar heb je gelijk in....enige wat ik wel nog zou willen hebben in de categorie onhandig grote gereedschappen is een betonmolentje......voordeeltje is dat ik binnenkort van een hoekwoning naar vrijstaand ga dus ik ga hem nodig hebben voor veranda-poeren, tuinhuisvloeren etc etc.....2 emmertjes voor een tuinpoortje kan prima maar zo'n molen lijkt me toch wel verrekte handig als je wat meer moet gaan storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Fraggert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:07:
[...]

fair enough........daar heb je gelijk in....enige wat ik wel nog zou willen hebben in de categorie onhandig grote gereedschappen is een betonmolentje......voordeeltje is dat ik binnenkort van een hoekwoning naar vrijstaand ga dus ik ga hem nodig hebben voor veranda-poeren, tuinhuisvloeren etc etc.....2 emmertjes voor een tuinpoortje kan prima maar zo'n molen lijkt me toch wel verrekte handig als je wat meer moet gaan storten.
Dat is dan vaak weer typisch zo'n ding wat je tweedehands kan kopen, gebruiken en daarna voor ongeveer evenveel geld weer verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
2e hand kopen en na klussen verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
No Hands schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:50:
[...]
... in een best wel ontoegankelijke spitse punt van de tuin...
De gemeente waar ik woon werft met "Poort van het Heuvelland". Ik woon zo ongeveer op die eerste heuvel en de achterburen net niet, het loopt er dusdanig steil af dat dat zeer wel in een catastrofe kan eindigen. Zo'n stobbenfrees moet hier dan onder zijn macht werken en ik moet het masjien dan ook maar in bedwang zien te houden met mijn kippepootjes. Aangenomen dat ik die plek met zo'n machine überhaupt kan bereiken.
Daarbij willen we ook de wortels zoveel mogelijk weg hebben, anders komt het kreng weer terug. Dus zijn we veroordeeld tot een herhaalde work-out met ouderwets handwerk.
Eigen baas, kantoor aan huis en elke dag een uurtje knoeien in de prut: we komen er wel.

@Fraggert Zo'n recipo is een idee, vooral als er een langer lemmet in kan. De tijd dat ik (als twintiger) hele auto's aan stukken zaagde ligt weliswaar ver achter me, maar voor een recipozaag zie ik nog wel verdere gebruiksmogeljkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:44
[...]

Een goeie loonwerker met het juiste materiaal regelt dat voor onder de honderd euro en met een puinbak haalt ie de losse wortels er ook nog uit, spit ie het hoekje om en maakt t vlak. Voor 15m Laurierheg (dik, zwaar, in de klei) was ie bij mij minder dan een ochtend bezig. Fitnessen prima maar dan kies ik voor iets anders ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
@DjoeC There's a catch...
in een best wel ontoegankelijke spitse punt van de tuin
edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgQa4Gp9uSrz-EjiHlD4iF_e7PI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iGgYcLa4zw349EwkWKQHJRBI.jpg?f=user_large
Als gezegd, ter hoogte van die horizontale zaagsnede is de omtrek van die stronk 132cm. Die tandenborstel ligt er als indicatie voor de grootte. (Die gebruiken we om na de klus de zaagtanden in te oliën.)
Nee, we zijn hier nog wel even zoet mee. Elke avond voldaan moe. oOo

[ Voor 70% gewijzigd door trabant op 16-07-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:12:
[...]

@Fraggert Zo'n recipo is een idee, vooral als er een langer lemmet in kan. De tijd dat ik (als twintiger) hele auto's aan stukken zaagde ligt weliswaar ver achter me, maar voor een recipozaag zie ik nog wel verdere gebruiksmogeljkheden.
+1 voor de recipro suggestie. Hier onlangs ook gebruikt om wortels rond een stronk te lijf te gaan.

Ik heb daar deze twee zaagjes voor gekocht:
Bosch EXPERT TOUGH WOOD S1142KHM (225mm)
Bosch EXPERT TOUGH WOOD S1242KHM (300mm)

Dat zijn zaagjes met carbide tandjes, die dus ook niet zo snel bot raken van zagen in zanderige wortels.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dat wordt best wel begrotelijk als er ook nog een hele zaag met accutralala* bij komt. Een nieuw zaagblad voor de Zübat kost evenveel en een voor de pocketboy de helft.

*Ik heb twee 12V accutolletjes (Metabo en Hitachi) uit de jaren stillekes waar ik het al ik weet niet hoe lang prima mee red. Moet bekennen dat ik mentaal nog niet toe ben aan het kiezen voor een (18V?) accubiotoop. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, dat is waar, ik had de machine en accu’s al.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:55:
@DjoeC There's a catch...

[...]
edit:
[Afbeelding]
Als gezegd, ter hoogte van die horizontale zaagsnede is de omtrek van die stronk 132cm. Die tandenborstel ligt er als indicatie voor de grootte. (Die gebruiken we om na de klus de zaagtanden in te oliën.)
Nee, we zijn hier nog wel even zoet mee. Elke avond voldaan moe. oOo
Daar zou ik met een aks lekker op los kunnen. Maar je probleem is met name waar je kunt gaan staan om te hakken.

Ik zou denk ik met een kettingzaag zo dicht mogelijk bij de grond afzagen, en dan zaagsnedes op de wortels en stronk loslaten waar een flinke stalen wig in kan. En dan met een flinke voorhamer op die wig om zo de boel te splijten.
Ben je per saldo je eigen stobbenfrees zeg maar.

En ja, pestklus, maar je krijgt het er wel uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Zie dat uiteinde bovenin: De biologische afbraak is al begonnen!

Je kunt overal staan om met een bijl te hakken. Welke schutting en knie of voet je dan erbij raakt is een ander verhaal...
Ik weet wel iemand die wat met het hout (buiten beeld ligt nog een kuub) kan aanvangen en ik heb goede hoop dat die een kettingzaag heeft. Maar ik wil voorkomen dat die bij die kuil staat en zegt: "Graaf 'm eerst nog maar wat verder uit, want zo kan ik er niet (veilig) bij."

En net zoals ik me (zie usernaam) met minimale middelen voortbeweeg, geeft het ook een kick als ik deze klus met minimale machinerie volbreng. Dan heb ik in het hiernamaals in elk geval iets om terug te zeggen als Hercules over zijn twaalf werken opschept... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@trabant Daarvoor huur je een stobbenfrees. (En ja, die komt er best aardig bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Hercules kun je in de hoek lullen met een stobbenfrees? :o

Ik vind een kettingzaag al eng. En de egels krijgen er vast een rotberoerte van.

[ Voor 42% gewijzigd door trabant op 16-07-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:
Hercules kun je in de hoek lullen met een stobbenfrees? :o

Ik vind een kettingzaag al eng. En de egels krijgen er vast een rotberoerte van.
Dit is wel het gereedschap topic en niet over hoe kan je met zo veel mogelijk moeite een boom uit de grond krijgen ;)
Dus iedereen komt met suggesties voor de meest geschikte gereedschappen voor zo'n klus.
Maar toch nog een tip van mij, hoe dieper je de wortels blootlegt, hoe dunner ze zijn. Alleen dat hekwerk zit nogal in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
En wortels blootleggen gaat best lekker met een hori hori. Sterke therapeutische werking.

[ Voor 21% gewijzigd door trabant op 16-07-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Bobmeister schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
Hoe houden jullie je `in-house' werkplaats opgeruimd? Ik ben nu bezig met een klus in de bijkeuken/tuin, en mijn probleem is dan dat het er tijdens de gehele klus vol staat met een aantal boormachines, recipro, cirkelzaag, PUR-pistool, kit-pistool, een paar dozen schroeven, een set schroevendraaiers, vuilniszakken, nog meer accu gereedschap, een gyproc schroefmachine, en ga zo maar door. Met als gevolg dat de andere persoon in dit huishouden er wel eens wat van vindt, en ik zelf eigenlijk ook heel erg opgeruimd ben. :P

Oplossing nu is alles in AH-kratten stouwen na het klussen, en het er dan de dag er na weer uitvissen. |:(
Toevallig kwam ik deze week een advertentie tegen van een meneer die zijn twee Beta gereedschapswagens verkocht, inclusief inhoud. Daar ben ik even wezen kijken en na een paar blikken en inspecties heb ik die allebei mee naar huis genomen. De ene is een oranje Beta C24S/6 en de andere een (oudere variant) van een (ik denk) RSC24/7. De laatsgenoemde zit vol met het 'standaard' gereedschap, waaronder een volledige schroevendraaier sset, een tiental knipex tangen, T-handels met TX en doppen, een sleutelset, een ringsteeksleutelset, een ini-mini-ringsteeksleutelet, en een volledige dopsleutelset. Nu heb ik het meeste gereedschap al wel, maar toch is het fijn om nu wat extra achter de hand te hebben. :P
Zaak is nu om eea eens goed schoon te maken. Hier en daar een roestvlekje te verwijderen, en dan mijn eigen gereedschap (voornamelijk Wera en Knipex en Bosch) er op een mooie manier in te frommelen, zodat straks het gereedschap niet meer in het zicht staat, maar enkel de kar (of twee). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 14:52
Ik heb recent een diversiteit aan 3-kantige schuurvelletjes gekocht (verschillende korrels) voor mijn makita multitool. Die komen allemaal in behoorlijk grote papieren dozen. Ik zie zo snel geen mooie organizer vanuit Makita voor in een MBox. Weet iemand of er een speciale inlay is, of heeft iemand een alternatief idee? Ik zag wel iets van Festool, maar dat is een combibox waar ook ronde vellen in moeten/kunnen. Alles op een grote hoop gooien vind ik ook niet echt een top-idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
pekelveld schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:57:
Ik heb recent een diversiteit aan 3-kantige schuurvelletjes gekocht (verschillende korrels) voor mijn makita multitool. Die komen allemaal in behoorlijk grote papieren dozen. Ik zie zo snel geen mooie organizer vanuit Makita voor in een MBox. Weet iemand of er een speciale inlay is, of heeft iemand een alternatief idee? Ik zag wel iets van Festool, maar dat is een combibox waar ook ronde vellen in moeten/kunnen. Alles op een grote hoop gooien vind ik ook niet echt een top-idee.
Mijn Makita multitool (230 V) zat in een m-box met 3 doosjes voor zaagjes en schuurpapier. Voor de doosjes zijn uitsparingen in de inlay.
Maar die doosjes zitten al gauw vol als je nog wat zaagjes er bij koopt.

Je bedoelt een aparte m-box voor de voorraad?
Scharrel een lege m-box op en doe daar een stel vakkendozen in.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 16-07-2025 22:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:04:
Zie dat uiteinde bovenin: De biologische afbraak is al begonnen!

Je kunt overal staan om met een bijl te hakken. Welke schutting en knie of voet je dan erbij raakt is een ander verhaal...
Ik weet wel iemand die wat met het hout (buiten beeld ligt nog een kuub) kan aanvangen en ik heb goede hoop dat die een kettingzaag heeft. Maar ik wil voorkomen dat die bij die kuil staat en zegt: "Graaf 'm eerst nog maar wat verder uit, want zo kan ik er niet (veilig) bij."

En net zoals ik me (zie usernaam) met minimale middelen voortbeweeg, geeft het ook een kick als ik deze klus met minimale machinerie volbreng. Dan heb ik in het hiernamaals in elk geval iets om terug te zeggen als Hercules over zijn twaalf werken opschept... 8)
Ga ik in mee. Mijn auto en motor zijn ook sloom. En ik zaag nu wat haardhout met de hand. En mn Familie heeft al 3x de kettingzaag meegenomen. Maar Nee joh, laat mij maar schuiven. Ik zaag elke avond een paar stukken... Kloven. En stapelen. Niks mis met fysieke inspanning en mentale ontspanning.

Rustig doorakkeren Trabantje . Uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:21:
Ik heb sinds een paar jaar een stootijzer....en dat is echt superhandig, groot gemis rondom huis gebleken al die jaren. Vroegah als veldwerker veel mee gewerkt in bestrating of putdeksels wrikken et cetera.

bedankt voor de tip voor de wortelbijl/wortelsteker _/-\o_ ........ik wist niet dat die bestond en die ga ik ook even kopen, mooie aanvulling op het vloeken en tieren op wortels met een schep, bijl, recipro, kettingzaag je kent hel wel :+
Hoh wacht.. je hebt al een stootijzer en dan toch nog zo'n wortelbijl? Ik bekeek beide en schreef 't stootijzer op m'n verlanglijstje. Dat lijkt me veelzijdiger, terwijl, op het oog, het platte eind daarvan ook een (wat smallere) wortelbijl is. Wat zie ik volgens jou over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Hoh wacht.. je hebt al een stootijzer en dan toch nog zo'n wortelbijl? Ik bekeek beide en schreef 't stootijzer op m'n verlanglijstje. Dat lijkt me veelzijdiger, terwijl, op het oog, het platte eind daarvan ook een (wat smallere) wortelbijl is. Wat zie ik volgens jou over het hoofd?
Als je goed kan mikken dan zal je met een stootijzer ook wel een worteltje kunnen afhakken. Er is wel wat variatie in stootijzers, iets breder of iets scherper blad, maar daar is dat ding niet voor bedoeld.

Wortels doorsteken lukt ook wel aardig met een kabelspade, eigenlijk bedoeld om smalle sleuven te graven.
Alleen even wat scherper slijpen dan gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En omgekeerd? Hoeveel valt er te wrikken of stoten met een wortelbijl? Ik zie dat die ook komen met een knop aan andere zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pekelveld schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:57:
Waarschijnlijk is er al iemand geweest die zoiets heeft ontworpen als model om te 3D printen. Althans, ik heb pas wat gridfinity bakjes gemaakt waarbij delta schuurpapier in kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:28:
En omgekeerd? Hoeveel valt er te wrikken of stoten met een wortelbijl? Ik zie dat die ook komen met een knop aan andere zijde.
dan wordt in iedergeval de wortelbijl bot. :+ Als je meer funtionaliteit wil zou ik persoonlijk een groot breekijzer overwegen sinds ik die heb gebruik ik het stootijzer eigenlijk helemaal niet meer.

https://www.toolstation.nl/roughneck-gorilla-koevoet/p21837

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 17-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gwaihir schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Zo’n stootijzer is aanzienlijk smaller aan de onderkant zoals @JukeboxBill al terecht opmerkt..

Die gebruik ik voor sloop- en straatwerk, meppen op een wortel pak ik ook wel een oude bijl voor, maar vaak is de ruimte beperkt als je een stuk onder het maaiveld loopt te kutten, zo’n wortelbijl lijkt mij ideaal voor erbij, zeker voor een paar tientjes :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Recent een aantal wortels met een steenbeitel + vuistje aangepakt. Dat ging best ok, fijner dan bijl (of zaag) in de grond en die heb ik bovendien ook niet (geen van beide) als oud exemplaar voor ruw gebruik. Al op redelijk bot geweld dus. Maar daarbij ben je niet staand aan het mikken. Dus ik moet inderdaad wel die brede onderkant hebben.

Denk niet dat zo'n wortelbijl ooit erg scherp is, @twain4me. Liet 'm vanaf een willekeurige site aan m'n vrouw zien en daar bleken ze 'm in het voorbeeld filmpje juist te gebruiken zoals een stootijzer, om een trottoirband los te wrikken en weer op een exacte plek te zetten. Ik zie zeker zo nu en dan praktisch nut van 3x het gewicht van m'n breekijzer en een andere werkhouding. Als hij daarna aandacht met slijpvijl of afbraamschijf behoeft, vind ik dat niet zo erg.

(Heb nog een vervelende klus te gaan met een te korte elektrakabel in de tuin, onder een heester. Moet ik natuurlijk niet gaandeweg het wortels hakken die kabel steeds verder inkorten :P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:44
Gwaihir schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:18:

(Heb nog een vervelende klus te gaan met een te korte elektrakabel in de tuin, onder een heester. Moet ik natuurlijk niet gaandeweg het wortels hakken die kabel steeds verder inkorten :P.)
Mantelbuis.... Niet meteen voor nu maar voor de toekomst. Ik zou willen dat ik daaraan gedacht had voordat er, "snel" want de geul was er, 200m grondkabel werd begraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Gwaihir schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:18:
Recent een aantal wortels met een steenbeitel + vuistje aangepakt. Dat ging best ok, fijner dan bijl (of zaag) in de grond en die heb ik bovendien ook niet (geen van beide) als oud exemplaar voor ruw gebruik. Al op redelijk bot geweld dus. Maar daarbij ben je niet staand aan het mikken. Dus ik moet inderdaad wel die brede onderkant hebben.
Hier dito gisteren. Zij het dat we zover mogelijk wel de wortels hebben ingezaagd. Dat botte bijlijzer zonder steel moet bij het oud ijzer zijn beland, ik kon het niet meer vinden. maar samen met de zwaartekracht bleken steenbeitel en voorhamer een effectieve combinatie. En verder met grote oude schroevendraaiers, bovengenoemde hori hori en de bouwstofzuiger (met een schepje stoot je te vaak ergens tegenaan en dan valt het eraf) de wortels uit de droge löss vrijgebikt. We hebben inmiddels al een onderdoorgang onder die stronk. Het is wel een work-out: Allemachtig, wat heb ik vannacht goed geslapen.

offtopic:
Niettemin hoor ik mijn luddistisch ingestelde teerbeminde, die altijd met angstogen naar een haakse slijper keek en die ik altijd een accutol in de handen duw als ze weer eens eindeloos zit te schroeven, opmerken dat met het jaarlijkse snoeiwerk dat we hebben misschien een eigen kettingzaag een optie is. Ik geloof mijn oren niet. :woot:

Pagina: 1 ... 255 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).