Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De nat/droogzuiger heb ik inderdaad ook al bij graven gebruikt recentelijk. Vooral wanneer je de overstekende (grotere) wortels wel heel wilt laten, krijg je zo gortdroge grond (eenmaal los gestoken) toch nog makkelijk uit een smalle geul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:31:
Mantelbuis.... Niet meteen voor nu maar voor de toekomst. Ik zou willen dat ik daaraan gedacht had voordat er, "snel" want de geul was er, 200m grondkabel werd begraven.
Ja, daar ben ik voor binnenshuis ook al zoekende naar. Op sommige plaatsen zou ik graag uit plafond / schuin dak panelen makkelijk uit kunnen nemen, zonder dat die ruimtes gelijk op Jefferies Tubes gaan lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-10 20:42
Gwaihir schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Ja, daar ben ik voor binnenshuis ook al zoekende naar. Op sommige plaatsen zou ik graag uit plafond / schuin dak panelen makkelijk uit kunnen nemen, zonder dat die ruimtes gelijk op Jefferies Tubes gaan lijken.
Voor in de grond mogen ze best "ruim" zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.wildkamp.nl/z...&PageNumber=0&PageSize=80 en denk dan aan de rode 110mm oid. Andere leveranciers hebben vast andere maten, maar deze zie ik hier veel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sorry, ik druk me kennelijk niet duidelijk uit (en het is toch off topic hier). Ik ben helemaal aan boord met mantelbuis én ik zoek voor binnenshuis ook naar makkelijke toegang tot bepaalde tech zaken later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 20:36
@Gwaihir Met al die ribbels is het wel beroerd kabel erdoorheen trekken. Neem waar het kan gladde buizen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 19:05
trabant schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:13:
@Gwaihir Met al die ribbels is het wel beroerd kabel erdoorheen trekken. Neem waar het kan gladde buizen.
Daarom de rode kabelbeschermbuis nemen, deze heeft een gladde binnenkant.
niet in de zon laten rondslingeren, uv licht kan t niet zo goed tegen.
Hoe ik dat weet🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:13:
Goede mantelbuizen hebben een gladde binnenkant :).
(Zwart ook, @Jeweetje; die zijn wel UV-bestendig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-10 15:52
Iemand enig idee hoe ik een Makita invalstofafzuigkap voor een haakse slijper met een geleiderail kan laten werken? Ik wil wat nette zaagsnedes maken met tegels en heb toevallig beide accessoires al, maar volgens mij is er geen adapter om ze samen te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:41
mountaink schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:25:
Iemand enig idee hoe ik een Makita invalstofafzuigkap voor een haakse slijper met een geleiderail kan laten werken? Ik wil wat nette zaagsnedes maken met tegels en heb toevallig beide accessoires al, maar volgens mij is er geen adapter om ze samen te laten werken.
Zelfs al zou er een adapter zijn, dan nog denk ik dat dat niet lekker gaan werken. Ook met afzuigkap gaat er nog steeds stof naast en komt in de gleuven van de rails te zitten en loopt de boel al gauw vast
Je kan een recht balkje gebruiken om op de tegel te klemmen en dat als geleiding gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:51

Fontainemelon

Zuiderbuur

Denk inderdaad niet dat er een adapter bestaat, maar ik heb eerder al gewoon de andere kant van de geleiderail gebruikt om langs te lopen met de rand van de stofzuigkap. Dus niet de rubber strip, maar de hoger opstaande aluminium rand. Dan je lat klemmen, er wat zwaars op leggen of gewoon zelf op leunen terwijl je je slijpschijf vooruit duwt, en dan zou het resultaat een netjes rechte lijn moeten zijn.
JukeboxBill schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Zelfs al zou er een adapter zijn, dan nog denk ik dat dat niet lekker gaan werken. Ook met afzuigkap gaat er nog steeds stof naast en komt in de gleuven van de rails te zitten en loopt de boel al gauw vast
Je kan een recht balkje gebruiken om op de tegel te klemmen en dat als geleiding gebruiken.
Ik heb dat ding al voor heel wat gebruikt, en moet zeggen dat het in combinatie met een degelijke bouwstofzuiger quasi geen stof doorlaat. Zelfs als sleuvenfrees door pleisterwerk en rode steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-10 15:52
Fontainemelon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Denk inderdaad niet dat er een adapter bestaat, maar ik heb eerder al gewoon de andere kant van de geleiderail gebruikt om langs te lopen met de rand van de stofzuigkap. Dus niet de rubber strip, maar de hoger opstaande aluminium rand. Dan je lat klemmen, er wat zwaars op leggen of gewoon zelf op leunen terwijl je je slijpschijf vooruit duwt, en dan zou het resultaat een netjes rechte lijn moeten zijn.
Zoiets was ook mijn tweede optie. Denk dat ik met wat resthout een mal maak voor een 60x60 tegel met geleiderail erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 11:32
Ik lijk niet echt recente ervaringen te vinden maar ik ben op zoek naar een leuke adereindhuls tang. Ik ga wat electra aanleggen in de meterkast. Tot nu toe altijd kant en klaar kabels gehaald, maar gezien de aanpassingen nu wil ik liever de kakels zelf op lengte maken. Meeste zal 6mm zijn, maar als de tang ook 2,5 en 4 kan is dat wel handig. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
abbeyrules schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:02:
Ik lijk niet echt recente ervaringen te vinden maar ik ben op zoek naar een leuke adereindhuls tang. Ik ga wat electra aanleggen in de meterkast. Tot nu toe altijd kant en klaar kabels gehaald, maar gezien de aanpassingen nu wil ik liever de kakels zelf op lengte maken. Meeste zal 6mm zijn, maar als de tang ook 2,5 en 4 kan is dat wel handig. Iemand tips?
Ik gebruik zelf deze naar volle tevredenheid. Heb zowel de versie voor vierkante persingen als honingraatvormig. Krimpt prima tot 6mm2, maar heb nog geen dubbele adereindhulzen van 6mm2 geprobeerd te krimpen.
Je kan de adereindhulzen ook op Ali kopen, maar die vertrouw ik niet helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 22-07-2025 09:06 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
manusjevanalles schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
Is de tang daarvoor niet net zo belangrijk of wellicht zelfs belangrijker? De tang bepaald immers hoe hard de boel wordt samen geknepen. Als die te los is dicht geknepen lijkt mij dat toch een vrij serieus probleem. Want dus slecht contact tussen ader en adereindhuls / klem.

Voor gewoon wat elektronica gepriegel (ESPjes (/Arduino / ...)) heb ik een tang die veel lijkt op die wat jij linkt, incl hulzen (alleen dan van Amazon meen ik. Maar dus vast ook Chinezium). En vind ik gewoon prima (voor lage voltages en signalen dus). Voor serieuze electra werkzaamheden (230V dus i.p.v. zeg max 12V) zou ikzelf waarschijnlijk toch ook een merk tang kopen (en "merk" hulzen).

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 22-07-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Is de tang daarvoor niet net zo belangrijk of wellicht zelfs belangrijker? De tang bepaald immers hoe hard de boel wordt samen geknepen. Als die te los is dicht geknepen lijkt mij dat toch een vrij serieus probleem. Want dus slecht contact tussen ader en adereindhuls / klem.

Voor gewoon wat elektronica gepriegel (ESPjes (/Arduino / ...)) heb ik een tang die veel lijkt op die wat jij linkt, incl hulzen (alleen dan van Amazon meen ik. Maar dus vast ook Chinezium). En vind ik gewoon prima (voor lage voltages en signalen dus). Voor serieuze electra werkzaamheden (230V dus i.p.v. zeg max 12V) zou ikzelf waarschijnlijk toch ook een merk tang kopen (en "merk" hulzen).
Ik denk dat bij deze tangen geldt: vast is vast. Je kan met een wieltje de mate van krimp instellen, volgens mij net zoals bij een van bv Knipex. Je krimpt het niet op moment. De tangen van Ali worden ook gewoon bij SV verkocht,

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:23
[...]

Heb zowel de versie voor vierkante persingen als honingraatvormig. Krimpt prima tot 6mm2, maar heb nog geen dubbele adereindhulzen van 6mm2 geprobeerd te krimpen.
Dubbele van 6mm2 gaan ook prima. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:56
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen €125 uit te geven aan een krimptang? Wat is dat nou dan weer voor een onzin?... :o :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:32:
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen €125 uit te geven aan een krimptang? Wat is dat nou dan weer voor een onzin?... :o :+
Ik zou iets meer uitgeven en er eentje nemen waarbij je de drukkracht in kan stellen en aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoasis
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:55
[...]

Ik gebruik zelf deze naar volle tevredenheid. Heb zowel de versie voor vierkante persingen als honingraatvormig. Krimpt prima tot 6mm2, maar heb nog geen dubbele adereindhulzen van 6mm2 geprobeerd te krimpen.
+1 voor de klem.

Ik heb ook zo'n setje met ali adereindhulzen gebruikt en de kwaliteit van de ali adereindhulzen valt zwaar tegen. Ze hebben de neiging zeer snel los te laten zodra je er enige (trek)spanning op zet. Zo klemde ik er een aantal in zowel Phoenix Contact rijgklemmen als Schneider automaten, en bij een lichte ruk aan de draad kwam deze al direct vrij.

Setje van Hornbach(haupa) of Knipex was daarentegen wel goed, met als bijkomend voordeel dat de kleuren in lijn liggen met de Europese standaarden :)

[ Voor 5% gewijzigd door stoasis op 22-07-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10 20:27
Ik ben op zoek naar een nieuwe ladder, nu zijn onze dakgoten ruim 9 meter hoog dus de keuze qua ladders is al beperkt.

Ik heb hem nodig om de goten schoon te maken en af en toe is aan het dak te kunnen doen.
Dit gaat op plekken (voorzijde van het huis) al lastig worden, voor de rest zit er een garage naast, en een keuken achter dus kan ik de ladder hier op kwijt.

Is Altrex DE ladder of zijn er vergelijkbare kwalitatieve ladders die een hoogte van min. 9 meter kunnen halen?
De werkhoogte zou minimaal 10 meter moeten zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:56
jadjong schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Ik zou iets meer uitgeven en er eentje nemen waarbij je de drukkracht in kan stellen en aflezen.
Thnx, ik heb er gelijk 2 besteld, voor als 1 kapot is :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DjoeC
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:10:
Ik ben op zoek naar een nieuwe ladder, nu zijn onze dakgoten ruim 9 meter hoog dus de keuze qua ladders is al beperkt.

Ik heb hem nodig om de goten schoon te maken en af en toe is aan het dak te kunnen doen.
Dit gaat op plekken (voorzijde van het huis) al lastig worden, voor de rest zit er een garage naast, en een keuken achter dus kan ik de ladder hier op kwijt.

Is Altrex DE ladder of zijn er vergelijkbare kwalitatieve ladders die een hoogte van min. 9 meter kunnen halen?
Als ik de Altrex site bekijk hebben die geen ladder met werkhoogte 10m. De langste (2x20) is uitgeschoven 9.83 wat betekent dat je eigenlijk boven de ladder uit moet werken..

Het verstandigste is een hoogwerker of een steiger, alternatief zou je op bekende veiligsites kunnen kijken en wat kijkdagen bezoeken. Misschien heeft een wat oudere schilder of aannemer in de buurt nog een tip voor je.

10m op een ladder is ERG hoog om te werken en te bewegen zonder dat je gezekerd zit - en ik werk regelmatig (gezekerd) op hoogte. Een goeie levensverzekering lijkt me een goed accessoire.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

De maximale sta-hoogte voor een ladder is 7.5 meter en je mag er eigenlijk ook niet op werken. Dit forceert werkgevers naar andere middelen en zorgt er indirect voor dat fabrikanten niets meer maken wat boven de 9.5 meter uit komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjoeC
@Henkhuppelschot Hmm, in Duitsland worden ze nog wel verkocht (zeilzugleiter) bv bij Hornbach. Maar nogmaals, ik zou het niet doen.

Een hoogwerkertje voor die paar keer per jaar kost niet zoveel of laat goot schoonmaken door een professional met het juiste materiaal doen.

Als je het wel doet dan zou ik de ladder altijd vastzetten zodat ie onder niet kan wegschuiven en bovenaan het onderste deel tuien naar links en rechts afspannen. Bovenaan een haak waarmee je de ladder in de goot kunt haken.

Als je voet van je ladder links rechts zo'n 5cm in hoogte afwijkt op 1m breed dan is dat op 10m hoog 50cm uit het lood ofwel: je staat naast je ladder. Vroeger was het de norm. En dan als schilder ook nog eens met 1 been staan balanceren zodat je een gevel ietsje verder naar links of rechts kon schilderen want dat scheelde een keertje de ladder verzetten.

Gebruik je verstand en dat is niet betuttelend bedoeld....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Google even met ee typenummers , allicht even met de term “STL” of 3D print , allicht vond je dan een oplossing. Via tweakers of marktplaats kunnje vrij snel ergens wat laten printen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 08:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik sluit me aan bij wat reacties dat dit geen goed plan is. Ik maak de dakgoten schoon van ons huis en de 2 woningen naast ons vanwege oudere bewoners waarbij de goothoogte op zo’n 7 meter zit.

Nou ben ik niet bang van hoogte (heel wat uren ondersteboven in klimhallen gehangen) maar helemaal jofel vind zelfs ik dat niet echt.

Een hoogwerker huren moet maar net kunnen passen bij jou maar voor dat geld keek ik eens naar een steiger. Voor het huurgeld van zon hoigwerker kocht ik die zelf maar je moet het spul maar ook kwijt kunnen bij huis natuurlijk.

Dan sta je veilig en als je in het midden opstelt moet het gek lopen als je niet met een fatsoenlijke natzuiger (bouwstofzuiger) en een dakgootsetje op een telescoopstok die goten van je brandschoon krijgt :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:24

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb ook zo'n gevel die veel te hoog is voor mn gemoedsrust.
De schilders gebruiken een steiger die met haken is gezekerd.
Aan de voorzijde heb ik gevraagd om die haken te laten zitten in de gevel.
Kan ik in iedergeval de ladder vast zetten aan die haak en de haak gebruiken als zekering plek mocht je iets moeten doen aan mn buitenzijde op hoogte
Nogsteeds niet ideaal maar het gaat voornamelijk over 1 goot die denk ik op 7 a 8 meter hoog zit.
Laatst met voegen gebruik gemaakt van de geplaatste steiger om alles schoon te spuiten en de tussen goot schoon te scheppen.
Ladders boven de 6 meter werkruimte is geen goed idee. Een beetje wind kan je al laten omschuiven, inzakkende tegel, weg glijdende voet. Enz.
Mocht je toch ladders willen gebruiken boor dan eerst haken en of ringen in de muur op hoogte zodat je de ladder en jezelf kan zekeren. Je kan beter bungelen aan een haak en blauwe ballen hebben dan je kiezen uit de tegels schrapen.😬

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Kleine update op mijn verzoeken voor de nieuwe schuurmachine en schuurpapier, met als doel om onze trap op te knappen.

We hebben dit huis bijna 2 jaar geleden gekocht en de trap was een doorn in het oog met zijn ouderwetse vieze bekleden. Tijd om aan te pakken dus! De trap is denk ik 60 jaar oud en er zat (welliswaar erg netjes en goed geplaatst) tapijt en lijm op. Ik heb met een Bahco krabber(Afbeeldingslocatie: https://pimdatacdn.bahco.com/media/sub585/16a0ccf3e8815f3f.png eerst alle lijm zo goed als kon er af gehaald. Daarna met Alabastine afbijt nog meer. Echter blijft er dan vurenhout over met daarnaast nog een klein beetje lijm, omdat de trap natuurlijk niet recht meer is.

Resultaat na het krabben: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNZBfAbI4deyP049zQh_0umA1Q8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mMWUtfa4rbrfJehh4iCiks0j.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je ook nog wat van de originele bekleding.

Ik heb uiteindelijk enkel de GSS160 gekocht en daarnaast Ecotools schuurpapier en dit bevalt super! Allicht is het niet de beste machine voor deze klus, maar hij bevalt zover erg goed. Mind you: ik kom van een goedkope mouse schuurmachine met goedkoop praxis/action/gamma schuurpapier.

Ik heb het keramische schuurpapier van ecotools genomen met korrel 60. De reden voor het keramische is dat het minder snel volliep (wat inderdaad zo is!) en dat de trap niet recht is dus een grovere korrel wel fijn is incombinatie met de lijm die er nog op zat. Na het schuren ziet het er inmiddels zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtmuXiF6x3h5dTPe0LEQ4GSts7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dxthYwlSZBvkHSghdTKZSvBS.png?f=fotoalbum_large

Het doel is om na de korrel 60, normale korrel 120 te nemen en dan daarmee af te werken. Tevens ook wat zaken opvullen gezien de trap gewoon erg oud is en hier en daar plekken heeft. Ook het stucwerk moeten we nog met gips gaan vullen. Als we klaar zijn hiermee, gaan we er antisliptrapverf op smeren. Een collega had er goede ervaringen mee.

Het enige waar ik nog iets mee moet, maar nog niet geheel uit kom is het kraken van de trap. Een aantal treden maakt geluid en ik moet nog even uitzoeken of en hoe ik dat het makkelijkst kan fixen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• trabant
@Mimiix Hier ± net zo'n oude trap, die heeft de vrouw zo'n twintig jaar geleden van het zeil ontdaan, met vergelijkbaar handgereedschap. De lijm bleek wateroplosbaar, zodat de actie om olfactorische redenen als Operatie natte hond de boeken is ingegaan.
Het kraken hebben we kunnen verminderen door vanuit de kelder aan de achter/onderkant wat extra schroeven erin te jassen. Aan wat er aan kraken resteerde zijn we intussen gewend, het varieert met de luchtvochtigheid.

Verven hebben we pas vijftien jaar later kunnen doen, omdat onze katten toen pas vrij kort na elkaar overleden. Dat* gebeurde met Wyzonol en daarover Trimetal Silvatane, een alkyd-urethaan vernis. Intussen heeft het gebruik wel weer wat deuken en lakbeschadigingen erin gekregen. Die antisliptrapverf van Sigma wil ik voor een volgende verfbeurt (de huidige katten gaan nog wel even mee) in mijn achterhoofd houden, ik ben daar nog net niet op gevallen toen ik zo'n anderhalf jaar geleden in mijn slaap van die trap ben gekukeld en halverwege door het gestuiter wakker werd. Een als zeer intens ervaren exercitie waar ik toch echt te oud voor ben.

*Het verven, niet het sterven

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 23-07-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

trabant schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:10:
@Mimiix Hier ± net zo'n oude trap, die heeft de vrouw zo'n twintig jaar geleden van het zeil ontdaan, met vergelijkbaar handgereedschap. De lijm bleek wateroplosbaar, zodat de actie om olfactorische redenen als Operatie natte hond de boeken is ingegaan.
Het kraken hebben we kunnen verminderen door vanuit de kelder aan de achter/onderkant wat extra schroeven erin te jassen. Aan wat er aan kraken resteerde zijn we intussen gewend, het varieert met de luchtvochtigheid.

Verven hebben we pas vijftien jaar later kunnen doen, omdat onze katten toen pas vrij kort na elkaar overleden. Dat* gebeurde met Wyzonol en daarover Trimetal Silvatane, een alkyd-urethaan vernis. Intussen heeft het gebruik wel weer wat deuken en lakbeschadigingen erin gekregen. Die antisliptrapverf van Sigma wil ik voor een volgende verfbeurt (de huidige katten gaan nog wel even mee) in mijn achterhoofd houden, ik ben daar nog net niet opgevallen toen ik zo'n anderhalf jaar geleden in mijn slaap van die trap ben gekukeld en halverwege van het gestuiter wakker werd. Een als zeer intens ervaren exercitie waar ik toch echt te oud voor ben.

*Het verven, niet het sterven
Dank voor je verhaal en tips! Ik ga hier eens mee aan de slag.

Gelukkig ben je er nog :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Daarom: altijd een zak erwten of maiskorrels in de vriezer paraat houden. Die hebben op de twee pijnlijkste plekken goede diensten bewezen, maar twee waren er niet genoeg, dus ik zag er alsnog uit alsof ik builenpest had... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:51
Mimiix schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:29:
Het enige waar ik nog iets mee moet, maar nog niet geheel uit kom is het kraken van de trap. Een aantal treden maakt geluid en ik moet nog even uitzoeken of en hoe ik dat het makkelijkst kan fixen.
Als je bij de achterkant kan idd vanaf de achterkant voorboren en schroeven erbij injassen. Als het ver openstaat idealiter ook nog opvullen met bruislijm.

Bij mij is de onderkant niet makkelijk toegankelijk, dus ik ben voor deze methode gegaan, werkt tot nu toe heel goed bij onze 100 jaar oude trap.

Edit: En aangezien we hier in het gereedschap topic zitten, dit was een mooi excuus om een undercover jig setje aan te schaffen. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 22-07-2025 16:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RonJ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Edit: En aangezien we hier in het gereedschap topic zitten, dit was een mooi excuus om een undercover jig setje aan te schaffen. 8)
Die kan ik niet 3d printen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:51
Mimiix schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Die kan ik niet 3d printen? :P
Vast, maar de crux is de metalen huls waar de boor doorheen beweegt om de juiste hoek te houden. Die vind je niet heel makkelijk los denk ik.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Als je bij de achterkant kan idd vanaf de achterkant voorboren en schroeven erbij injassen. Als het ver openstaat idealiter ook nog opvullen met bruislijm.

Bij mij is de onderkant niet makkelijk toegankelijk, dus ik ben voor deze methode gegaan, werkt tot nu toe heel goed bij onze 100 jaar oude trap.

[YouTube: No More Creaks! ~ DIY Stair Repair Tutorial]

dat is toch gewoon een pockethole setje?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DjoeC schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
@Henkhuppelschot Hmm, in Duitsland worden ze nog wel verkocht (zeilzugleiter) bv bij Hornbach. Maar nogmaals, ik zou het niet doen.

Een hoogwerkertje voor die paar keer per jaar kost niet zoveel of laat goot schoonmaken door een professional met het juiste materiaal doen.

[..]
Ik vind dit wel behoorlijk aan de prijs. Een hoogwerker is al snel zo'n €150 per dag en dan een paar keer per jaar? Ik snap waarom men op een ladder gaat werken.
Ik heb zelf ook een klusje op hoogte (1ste verdieping kozijn), maar ik wil niet op de ladder werken. Maar kijkend naar wat een steiger moet kosten aan huur ben je ook al snel €150 /wk kwijt. Met een beetje pech en slecht weer ben je zo €300 kwijt puur voor het huren van een steiger zodat je veilig kunt werken.

Ik vind het best veel geld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Als we klaar zijn hiermee, gaan we er antisliptrapverf op smeren. Een collega had er goede ervaringen mee.
Ik heb deze verf afgelopen weekend gebruikt om de zoldertrap te verven. Prima verf, vloeit goed. Maar ik vind de glansgraad erg matig. Het lijkt net grondverf. Zeker direct naast Sikkens Rubbol Rezisto Satin valt het erg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sOid schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Ik heb deze verf afgelopen weekend gebruikt om de zoldertrap op te verven. Prima verf, vloeit goed. Maar ik vind de glansgraad erg matig. Het lijkt net grondverf. Zeker direct naast Sikkens Rubbol Rezisto Satin valt het erg op.
Eens. Heb allebei deze verven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
True schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Ik vind dit wel behoorlijk aan de prijs. Een hoogwerker is al snel zo'n €150 per dag en dan een paar keer per jaar? Ik snap waarom men op een ladder gaat werken.
Ik heb zelf ook een klusje op hoogte (1ste verdieping kozijn), maar ik wil niet op de ladder werken. Maar kijkend naar wat een steiger moet kosten aan huur ben je ook al snel €150 /wk kwijt. Met een beetje pech en slecht weer ben je zo €300 kwijt puur voor het huren van een steiger zodat je veilig kunt werken.

Ik vind het best veel geld.
Kijk eens naar wat je kwijt zou zijn als je het werk laat doen. Ok, je hoeft er dan ook niet zo veel tijd aan te besteden.
Zo praat ik ook alle grote aankopen goed ;) Naast dat ik het ook leuk vind om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JukeboxBill schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Kijk eens naar wat je kwijt zou zijn als je het werk laat doen. Ok, je hoeft er dan ook niet zo veel tijd aan te besteden.
Zo praat ik ook alle grote aankopen goed ;) Naast dat ik het ook leuk vind om het zelf te doen.
Een steiger kopen voor de 1ste verdieping is het geld nog niet, alleen die ook bewaren is veel onpraktischer in een 13 in dozijn woning.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
True schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Een steiger kopen voor de 1ste verdieping is het geld nog niet, alleen die ook bewaren is veel onpraktischer in een 13 in dozijn woning.
Daar zit je ook wel mee. Gelukkig heb ik nog een oud schuurtje daar voor, niet helemaal waterdicht, maar dat is voor een steiger geen ramp.

Je kan ook eens op Marktplaats kijken. Daar worden ook wel steigers te huur aangeboden voor een stuk minder dan €150 p/w.
Dat is dan misschien niet helemaal de top qua nieuwste inzichten v.w.b. veiligheid, maar gezond verstand en niet te veel haast hebben is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grootste issue met hoogte is dat je vanaf de grond lastig kunt zien wat er aan de hand is. Lange ladder kan maar is link, en idd arbo niet toegestaan. Oplossing is simpel: er me met camera om te checken :)
Goten schoonmaken: eenmalig schoonmaken en iets inleggen, dakgoot egel ofzo. Scheelt je een hoop werk. En constateer je dan toch iets aan een dakpan: schoorsteenveger inhuren. Zeker buiten het seizoen zitten die in no time en voor weinig op het dak, want wel zin in een klusje.
Eenmalig schoonmaken bestaan ook gewoon telescopische borstels voor. Denk spullen van de glazenwasser enzo. Stelen gaan tot 9m, borstel er op en je bent er. Bestaan ook koppelstukken voor bijvoorbeeld hogedrukreiniger voor.

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 22-07-2025 20:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Als particulier heb je voor jezelf niets met de ARBO te maken. Maar of het verstandig is? Qua kosten huren: kijk lokaal, informeer bij een glazenwasser, schilder of ze wat kunnen betekenen - die willen hun spullen ook best efficiënt inzetten/wat extra omzet halen.

De keuze €150,- vs risico lijkt me snel gemaakt. Yep, meestal gaat het goed, behalve voor die oom van mij die van de ladder donderde en de rest van zijn "leven" met de gevolgen geconfronteerd werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

......

Ik had ook zo'n trap uit 1938.
Ik heb 3 dingen gedaan.
1 de onderste paal. ( die afgezaagde witte.) Kijken of die verzakt is . Met een waterpas kan je ziet of de tredes schuin inzakken. Indien ja kijken of je er met een skeg/weg druk op kan zetten. Recht duwen kan je vergeten. Dat heeft zich in al die jaren gezet.
2 controleer of je muurankers aan de muurzijde nog vast zitten. Oude huizen had vaak erg zanderige stuc. En kalkzandsteen tussenmuren met de buren. Goedkoper dan baksteen.
Kiertje tussen je trapboom en je stucwerk/schilderwerk?
Dan is ie gezakt.
3
Als ik t zo zie heb je een schutbord met een afwerklat.
En die lat is ook gezakt. Of is dat schaduw van je flits?

Wat ik gedaan heb is lichtjes tegen de onderzijde vh schutbord getikt zodat er een kiertje ontstaat.
Iets terug getikt om de spijkerkoppen te kunnen pakken.
Die verwijderen.
Dan met voet "krik" spijker koevoet als pedaal (n Stanley Wonder Bar koevoet 320mm) en wat sloophout om de schutborden naar boven te drukken.
Beetje contructielijm in t kiertje van boven ritsen.
Op je pedaal stappen en schroeven of spijkeren.( spijkeren in nieuw gat ,schroeven kan in t spijkergat want dikker.)
En zo van boven naar beneden werken. ( kan je elke keer een stukje van je krikbalk afzagen)
Als de lijm uitgehard is met een beitel even opschonen de uitgelopen bruisdruppels weg halen.
Tipje leg wat oud tapijt, stijlloos of zoiets op de vloer om niet die constructie lijm overal op te vinden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:58
[...]

[YouTube: No More Creaks! ~ DIY Stair Repair Tutorial]

Wij hebben een open houten hardhout trap, uit elke twee komt zo ongeveer een heel orkest :+
Er lijkt vroeger wel iets van vulmiddel gebruikt te zijn.
Ik denk er wel eens aan om er een keer met een multitool langs te gaan en dan er een lijn in te laten lopen.
Maar dat gaat weer zo'n bende geven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ben lekker met hout bezig en ik zit weer eens te kijken naar de "DeWALT DCW604NT Accu Boven- en kantenfrees 18V Basic Body in TSTAK | Mastertools.nl "
Mn bosch Pof 600 ace is niet stuk en doet eigenlijk nog z'n werk maar ik vind die kanten frees houder plus die indruk houder samen met een accu eigenlijk wel interessant. ( kerstkadootje O-))

Wie van jullie heeft ook die stap gemaakt?
Ik bedoel naar zo'n router body die in twee voeten past.

En is het werkplezier, mogelijkheden enzo ook wat ik denk?
Ik heb wel t gevoel dat de dof 600 grotere freesbits kan handelen. Is dat in praktijk ook een ding met die losse router in een klemvast?

Kom jongens help me even weerstand krijgen op mn G.A.S. aanval. Waarom zou ik het niet doen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
copykat schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:27:
Ben lekker met hout bezig en ik zit weer eens te kijken naar de "DeWALT DCW604NT Accu Boven- en kantenfrees 18V Basic Body in TSTAK | Mastertools.nl "
Mn bosch Pof 600 ace is niet stuk en doet eigenlijk nog z'n werk maar ik vind die kanten frees houder plus die indruk houder samen met een accu eigenlijk wel interessant. ( kerstkadootje O-))

Wie van jullie heeft ook die stap gemaakt?
Ik bedoel naar zo'n router body die in twee voeten past.

En is het werkplezier, mogelijkheden enzo ook wat ik denk?
Ik heb wel t gevoel dat de dof 600 grotere freesbits kan handelen. Is dat in praktijk ook een ding met die losse router in een klemvast?

Kom jongens help me even weerstand krijgen op mn G.A.S. aanval. Waarom zou ik het niet doen? :+
Minder geld voor gereedschap wat je nog helemaal niet hebt :9 maar de makita kantenfrees (zowel accu als 230v) heeft het zelfde principe van meerdere voeten en het halve forum heeft die :P

Ik meen het eerste trouwens echt.. vaak is er meer winst te behalen voor een taak waar je nog helemaal geen gereedschap voor hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 22-07-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:30:
[...]

minder geld voor gereedschap wat je nog helemaal niet hebt :9 maar de makita kantenfrees (zowel accu als 230v) heeft het zelfde principe van meerdere voeten en het halve forum heeft die :P

ik meen het eerste trouwens echt.. vaak is er meer winst te behalen voor een taak waar je nog helemaal geen gereedschap voor hebt.
Ja, mn verstand zegt. Niet nodig....
Overigens wat is t verschil tussen de 604nt en de 604nt-xj?
Ik heb accu vd dewalt en de reviews zijn wisselend voor de makita en de DeWalt. Vandaar DeWalt.
YouTube: Dewalt VS Makita || cordless trim routers

Ik hou me in.... en nu maar hopen dat mn oudje er mee ophoud tijdens mn klusjes... :+

En net als met die bosch gsr schroefmachine , erg handig maar niet echt nodig.

😅

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 22-07-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sOid schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Ik heb deze verf afgelopen weekend gebruikt om de zoldertrap te verven. Prima verf, vloeit goed. Maar ik vind de glansgraad erg matig. Het lijkt net grondverf. Zeker direct naast Sikkens Rubbol Rezisto Satin valt het erg op.
Heb je er allicht een foto van?

Ben wel benieuwd. Mat zou niet erg zijn, maar het moet wel toonbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Ik had ook zo'n trap uit 1938.
Ik heb 3 dingen gedaan.
1 de onderste paal. ( die afgezaagde witte.) Kijken of die verzakt is . Met een waterpas kan je ziet of de tredes schuin inzakken. Indien ja kijken of je er met een skeg/weg druk op kan zetten. Recht duwen kan je vergeten. Dat heeft zich in al die jaren gezet.
2 controleer of je muurankers aan de muurzijde nog vast zitten. Oude huizen had vaak erg zanderige stuc. En kalkzandsteen tussenmuren met de buren. Goedkoper dan baksteen.
Kiertje tussen je trapboom en je stucwerk/schilderwerk?
Dan is ie gezakt.
3
Als ik t zo zie heb je een schutbord met een afwerklat.
En die lat is ook gezakt. Of is dat schaduw van je flits?

Wat ik gedaan heb is lichtjes tegen de onderzijde vh schutbord getikt zodat er een kiertje ontstaat.
Iets terug getikt om de spijkerkoppen te kunnen pakken.
Die verwijderen.
Dan met voet "krik" spijker koevoet als pedaal (n Stanley Wonder Bar koevoet 320mm) en wat sloophout om de schutborden naar boven te drukken.
Beetje contructielijm in t kiertje van boven ritsen.
Op je pedaal stappen en schroeven of spijkeren.( spijkeren in nieuw gat ,schroeven kan in t spijkergat want dikker.)
En zo van boven naar beneden werken. ( kan je elke keer een stukje van je krikbalk afzagen)
Als de lijm uitgehard is met een beitel even opschonen de uitgelopen bruisdruppels weg halen.
Tipje leg wat oud tapijt, stijlloos of zoiets op de vloer om niet die constructie lijm overal op te vinden.
Dank voor deze nuttige informatie! Ik ga hier vanmiddag eens rustig naar kijken. Hieronder vast een reactie.

De schaduw die je bedoeld, zijn een soort zwarte latten onder elke trede. Ik denk dat dit dan de afwerklat is? Hier zie je ze duidelijk zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVvEDr1bGAigaRMZveURkFSKAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvMZzPugn4BzWfACr7phAkzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn niet verzakt. De vraag is alleen of ik ze weg moet halen. Ik vermoed dat ze voor de oude vloerbedekking geplaatst zijn om de ronding mooier te maken. Correct me if I'm wrong though.

Aan de muur lijkt geen kier te zitten, anders dan het hoogteverschil door ons stucwerk terwijl de vloerbedekking er nog zat. Hierdoor heb je dus de lelijke kieren. Die gaan we nog opvullen.

Hoe kan ik checken of de muurankers nog vastzitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Heb je er allicht een foto van?

Ben wel benieuwd. Mat zou niet erg zijn, maar het moet wel toonbaar zijn.
Lukt me niet om goed vast te leggen. Maar het is prima toonbaar hoor. Het is alleen wel anders dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2NCTFSsPIkpsnqettNwEm84Tg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvfN8RuMDxp1xZTEMjxdZAHk.jpg?f=fotoalbum_large
Zal t opvallen bij mn vrouw?

Ik was t zat om elke keer paar euro te betalen om een balkje te verjongen 3x een regel van 3 meter van 45 naar 40 en 10 euro verder.
Dit koste me 75 euro.
😅

Mocht hij toch teveel niks doen kan ik hem altijd weer verkopen.
Platen doe ik met inval zaag. Maar straks kastjes maken of panelen is dit misschien wel beter.
( wel even afstellen en altijd checken voor t zagen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Mimiix ik zou 1tje proberen netjes te verwijderden.
Oude beitel of platte breekijzer zoals die boven beschreven en zachtjes proberen los te tikken. ( wel eerst checken of t niet geschroefd is inplaats van gespijkerd.
Soms is het de lat die de bovenkant vh stootbord vast houden en zit er onder ook nog zo'n lat.
Teveel moeite om groeven in tredes te maken.
In 1938 hadden ze nog geen gemotoriseerde frezen :P
Moest alles met een vingerschaaf.( hele smalle sponning schaaf.)
En was 2 latjes de makkelijkste oplossing.

Indien achter /onder de trap ook latje dan die los werken.
Zit in trapkast dus minder zichtbaar.

Met een sterk magneetje kan je verborgen spijkers terug vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 23-07-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:09:
@Mimiix ik zou 1tje proberen netjes te verwijderden.
Oude beitel of platte breekijzer zoals die boven beschreven en zachtjes proberen los te tikken. ( wel eerst checken of t niet geschroefd is inplaats van gespijkerd.
Soms is het de lat die de bovenkant vh stootbord vast houden en zit er onder ook nog zo'n lat.
Teveel moeite om groeven in tredes te maken.
In 1938 hadden ze nog geen gemotoriseerde frezen :P
Moest alles met een vingerschaaf.( hele smalle sponning schaaf.)
En was 2 latjes de makkelijkste oplossing.

Indien achter /onder de trap ook latje dan die los werken.
Zit in trapkast dus minder zichtbaar.

Met een sterk magneetje kan je verborgen spijkers terug vinden.
Aan de achterkant lijkt niets te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saNLozEeBUApBox12iTXvHYAoyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wku2h8ss5FQDQ28CNZUG4haR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
Tafelkleedje er overheen leggen en een vaasje bloemen er op ;)
Ik was t zat om elke keer paar euro te betalen om een balkje te verjongen 3x een regel van 3 meter van 45 naar 40 en 10 euro verder.
Dit koste me 75 euro.
. . .
Als je lange stukken moet zagen is een rolbok of 2 ook wel handig. Die van Wisvo zijn niet zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Aan de achterkant lijkt niets te zitten:
[Afbeelding]
Ah ok, misschien toch een kleine geul in je trede.
Of die voorlat is horizontaal en vertikaal gespijkerd
Klein super magneetje zoeken naar je spijkers.
Das de minst beschadigende vorm van vinden.
Achter in je trapkast en buiten aan de trede zijde.
Als je eenmaal weet waar ze ongeveer zitten is de rest makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Tafelkleedje er overheen leggen en een vaasje bloemen er op ;)

[...]

Als je lange stukken moet zagen is een rolbok of 2 ook wel handig. Die van Wisvo zijn niet zo heel duur.
Ik heb een zelf gemaakte rolbok.
Zal met wat rondhout nog twee lange versies maken die je in zo'n schraag kan klemmen. Heb ik 2x 1meter breed

En ik maak nog even een duw blok voor boven op. Ik heb alleen een duwhaak voor de horizontale verschuiving.
Eentje die langs de geleider kan glijden. Om de verticale druk te doen lijkt me ook veiliger voor de vingers.
Ik zit liever verder dan 5cm vd zaagtanden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Ah ok, misschien toch een kleine geul in je trede.
Of die voorlat is horizontaal en vertikaal gespijkerd
Klein super magneetje zoeken naar je spijkers.
Das de minst beschadigende vorm van vinden.
Achter in je trapkast en buiten aan de trede zijde.
Als je eenmaal weet waar ze ongeveer zitten is de rest makkelijk.
Waarom zou ik dit er afhalen als het zo goed vast zit? Voor het kraken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Mimiix schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:09:

De schaduw die je bedoeld, zijn een soort zwarte latten onder elke trede. Ik denk dat dit dan de afwerklat is? Hier zie je ze duidelijk zitten:

[Afbeelding]

Deze zijn niet verzakt. De vraag is alleen of ik ze weg moet halen. Ik vermoed dat ze voor de oude vloerbedekking geplaatst zijn om de ronding mooier te maken. Correct me if I'm wrong though.
Mijn trap (2x¼ uit 1960) heeft ook zulke latjes, zij het wat dunner. Daar zat dat natte hondenzeil op geplakt. Mijn vermoeden is dat ze bij de constructie van de trap horen en geen functie hebben om tapijt op de plaats te houden.
Hoe kan ik checken of de muurankers nog vastzitten?
Vraag of iemand met flink overgewicht op die trap wil doen alsof die trampoline springt... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:09:
De vraag is alleen of ik ze weg moet halen. Ik vermoed dat ze voor de oude vloerbedekking geplaatst zijn om de ronding mooier te maken. Correct me if I'm wrong though.
Denk dat ze bij de trap horen. Zou er maar niet gelijk wild op los gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Waarom zou ik dit er afhalen als het zo goed vast zit? Voor het kraken?
Misschien hoeft t niet en is omhoogdrukken en vast schroeven al voldoende.

[/0T] eigenlijk moet dit in t klussen topic [ot]
* copykat sucks in dit soort fijnzinnig forum code

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 23-07-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 15:40
copykat schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb een zelf gemaakte rolbok.
Zal met wat rondhout nog twee lange versies maken die je in zo'n schraag kan klemmen. Heb ik 2x 1meter breed

En ik maak nog even een duw blok voor boven op. Ik heb alleen een duwhaak voor de horizontale verschuiving.
Eentje die langs de geleider kan glijden. Om de verticale druk te doen lijkt me ook veiliger voor de vingers.
Ik zit liever verder dan 5cm vd zaagtanden.
:)
Kun je misschien een foto delen van je zelfgemaakte rolbok en heb je een voorbeeld van wat je wil maken?
Ik loop ook altijd te hannesen met lange delen als ik bezig ben met de zaagtafel of afkortzaag (gebrulk nu vaak de prullenbak of schraag met balk oid er op om ongeveer op de juiste hoogte te komen). Ik denk er aan om twee budget rolbokken te kopen.
Mooie aankoop, ik ben ook nog steeds heel blij met mijn skil zaagtafel. Die van jou heeft ook een geleiderail die aan twee kanten vast zit. I.t.t. de echte budgetzaagtafels kun "loopt" deze niet weg en kun je hier mooi haaks mee zagen. Tevens fijn dat je 60cm breed kan zagen, pak daardoor de inval zaag minder vaak omdat je net zo makkelijk "even" door de zaagtafel kan :).

[ Voor 25% gewijzigd door Terrz op 24-07-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@DjoeC Ik snap je punt en het is ook niet om er weken op te gaan werken, maar wil wel bij mijn ramen/dakgoot kunnen komen als er iets kapot is.

Ik kan ook niet overal komen met een hoogwerker en om een steiger te gaan huren en op te bouwen als de dakgoot lekt zie ik ook niet zitten.
Dan wil ik het snel gemaakt hebben.

Alleen aan de voorzijde van de woning zou het dan de maximale hoogte zijn, voor de zijnkanten en de achterkant kan de ladden op het garage/keuken dak staan en is de hoogte als zo'n 2.5/ 3 meter minder.

@The Eagle
Het gaat er niet op of ik op mijn dak kan komen, ik heb een Franse kap en bij bij het vernieuwen van het platte dak (12 meter hoog) er een toegangsluik in gemaakt.
Ik kan dus vanuit binnen op mijn platte dak komen.
De schuine daken van de kap zijn belegd met shingles dus een egel helpt niet (veel), het gruis van de shingles gaat hier doorheen een hoop op bij het rooster van mij afvoerpijp.
Mijn ramen kunnen vanuit binnen gewassen worden, het gaat echt om snelle onderhouds klusjes en spoedreparaties.

Ik ga zo mijn oude ladder eens opmeten, tot welke lengte die nu komt.
Deze moet eigenlijk net iets hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Terrz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Kun je misschien een foto delen van je zelfgemaakte rolbok en heb je een voorbeeld van wat je wil maken?
Ik loop ook altijd te hannesen met lange delen als ik bezig ben met de zaagtafel of afkortzaag (gebrulk nu vaak de prullenbak of schraag met balk oid er op om ongeveer op de juiste hoogte te komen).
Jahoor, ik had een buurman die kon lassen en in een technische ruimte van een fabriek dit voor me maakte 20 jaar geleden.
Een as met Lagers en lowerfuserroller uit die tijd als roller. (Hence mn tweakersname)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNcnQnCxiTsnr5W0vBjUejyNNxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIx94u7HrNP46rJ6uN383CZR.jpg?f=fotoalbum_large
Wat metaal, vleugelmoer moer en draadeind, beetje zagen en lassen klaar. Wat overgebleven hamerslagverf en klaar. De voet zou ik inkunnen boren voor verstelbare voetjes maar als die tijd niet nodig gehad dus zo gelaten.

Die andere optie moet ik nog uitdenken.
Ik heb kortgeleden deze gekocht en ben er erg blij mee.
Schragenset MAB 82 (626990000) | Metabo Elektrisch gereedschap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAdNIX0JdlcRoA7TqyO7hk0drGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwrblFD9qDJdz3TwzjoL9Q0K.jpg?f=fotoalbum_large
Die zij klemmen kan je gebruiken om balken in te klemmen
Ik dacht of 2 blokjes met er tussen een stuk rondhout van 4cm dik en die vastklemmen in die schraag.
Of luxer en veelzijdiger dit soort kogellager units in een 2 en 3tje inboren en ook weer klemmen met twee blokjes in de schraag..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdcObdnnL--WTKt6ftd0t4DNRsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvSJalcwG4T8DLUxA15FVX0I.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien maak ik die wel allebei in een een beetje zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cJRTCOYPoV0Ujf38dHKoX9QfgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXctOxfDDEgsTvUekSsNtCsT.jpg?f=fotoalbum_large
1 kant een stuk rondhout, andere zijde die lagerballen.
En dan twee draad einden met vleugelmoeren op de kop vd balk zodat je de horizontale balk kan draaien naar behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Mooie aankoop, ik ben ook nog steeds heel blij met mijn skil zaagtafel. Die van jou heeft ook een geleiderail die aan twee kanten vast zit. I.t.t. de echte budgetzaagtafels kun "loopt" deze niet weg en kun je hier mooi haaks mee zagen. Tevens fijn dat je 60cm breed kan zagen, pak daardoor de inval zaag minder vaak omdat je net zo makkelijk "even" door de zaagtafel kan :).
Nee klem aan 1 zijde maar hij trekt wel beide kanten klem.
Ik heb nu een mooie afkortzaag en een goede invalzaag met 2 linealen en nu deze zaagtafel.
Zolang ruimte geen probleem is kan die grote zaagtafel gewoon opgeborgen staan om bij nodig uit z'n slaapplek kan gehaald worden.
* copykat moet wel even opschonen kwa opslag....
En al t rest hout voor de open haard netjes weg stapelen
Alles stroomt een beetje vol, als een blubbersloot die langzaam steeds minder water heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Ik loop ook altijd te hannesen met lange delen als ik bezig ben met de zaagtafel of afkortzaag (gebrulk nu vaak de prullenbak of schraag met balk oid er op om ongeveer op de juiste hoogte te komen). Ik denk er aan om twee budget rolbokken te kopen.
Die zien het hetzelfde uit als de Wisvo bokken die ik noemde. Rollen doen ze prima, kan alleen niet te veel belasting op want dan willen ze nog wel eens iets inzakken. Of je moet de klem zo vast draaien dat het schroefdraad barst.
Mocht je zelf iets gaan maken en niet al te moeilijk doen over de rollers, ik heb een partij gebruikte rollers gekocht bij www.rollenbaanrollen.nl voor aan- en afvoer bij de vandiktebank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Henkhuppelschot schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:59:
@DjoeC Ik snap je punt en het is ook niet om er weken op te gaan werken, maar wil wel bij mijn ramen/dakgoot kunnen komen als er iets kapot is.

Ik kan ook niet overal komen met een hoogwerker en om een steiger te gaan huren en op te bouwen als de dakgoot lekt zie ik ook niet zitten.
Dan wil ik het snel gemaakt hebben.

Alleen aan de voorzijde van de woning zou het dan de maximale hoogte zijn, voor de zijnkanten en de achterkant kan de ladden op het garage/keuken dak staan en is de hoogte als zo'n 2.5/ 3 meter minder.

@The Eagle
Het gaat er niet op of ik op mijn dak kan komen, ik heb een Franse kap en bij bij het vernieuwen van het platte dak (12 meter hoog) er een toegangsluik in gemaakt.
Ik kan dus vanuit binnen op mijn platte dak komen.
De schuine daken van de kap zijn belegd met shingles dus een egel helpt niet (veel), het gruis van de shingles gaat hier doorheen een hoop op bij het rooster van mij afvoerpijp.
Mijn ramen kunnen vanuit binnen gewassen worden, het gaat echt om snelle onderhouds klusjes en spoedreparaties.

Ik ga zo mijn oude ladder eens opmeten, tot welke lengte die nu komt.
Deze moet eigenlijk net iets hoger zijn.
Er zijn hoogwerkers die door je huis kunnen, Daarnaast heeft een ladder mogelijk meer ruimte nodig (schuinte) dan een hoogwerker.

Maar goed, jouw keuze. Trouwens, voor het "lage werk (goot op 4m) gebruik ik een 12 treeds uitzettrap. Zoiets https://altrex.com/nl_NL/...nkel-oploopbare-trap/1063 maar dan afkomstig van een failliet schildersbedrijf (Troostwijk) voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
DjoeC schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Er zijn hoogwerkers die door je huis kunnen, Daarnaast heeft een ladder mogelijk meer ruimte nodig (schuinte) dan een hoogwerker.

Maar goed, jouw keuze. Trouwens, voor het "lage werk (goot op 4m) gebruik ik een 12 treeds uitzettrap. Zoiets https://altrex.com/nl_NL/...nkel-oploopbare-trap/1063 maar dan afkomstig van een failliet schildersbedrijf (Troostwijk) voor een schappelijke prijs.
Ik heb niets aan een hoogwerker, voor aan de voorzijde (gele lijn) zou dit nog kunnen.
Maar de rest is maag rond de 6 meter hoog.
Blauwe lijn is het huis, gele lijn is de voorzijde en is het 'hoogst' in de zin van hier zit geen dak op de ladder op te zetten.
Rode lijnen zijn garage en keuken, hier staat de trap is +/- 3 meter minder hoog als aan de voorzijde.

Zwarte lijnen is vooraanzicht, rechts zit het huis van de buren aangrenzend en de goot loop er tussen door.
Hier wil ik o.a. bij kunnen omdat deze vrij breed is en je hier niet met stokken bij kunt komen.
De ladder kan hierbij op het dak van de keuken staan en is minder hoog nodig.
Toch wil ik de hoogte hebben als ik incidenteel iets moet doen voor reparatie.

De schilderwerkzaamheben gebeuren door een schilder met steiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWMbHne-jez2nM2gksDWTGgzMk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kXcK6D5UtRpjmX0QL9rN3bt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vraagje heeft iemand een mooi DiY duw jig voor zaagtafel YT filmpjes?
Ik wil een duw blok maken voor boven op.
Vast een u vorm over de geleider.
En een ietwat betere als de plastic duwen
Hebben jullie nog andere ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:21

dragonhaertt

@_'.'

copykat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:30:
Gewoon simpel modelletje zelf maken:
dragonhaertt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:23:
[Afbeelding]

Nieuw gereedschapje, voor de verandering iets wat zelf is gemaakt.

Avondklusje van een uurtje en een tip voor iedereen met een zaagtafel, maak een degelijke push-stick!
Dit type vind ik zelf het fijnst qua controle die je hebt, en een stuk beter dan het standaard 'kippenpootje' wat je bij een zaagtafel meegeleverd krijgt.

Stay safe, keep your fingers!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gewoon een blok(je) hout waarin je zelf het profiel van de geleiderail freest? Ik zou geen metaal o.i.d. gaan gebruiken als je zaagblad je lief is, ook al ziet zo'n blok er dan wel érg fancy uit én geeft het waarschijnlijk ook wel leuke effecten in het donker (Titanium, iemand?).....

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Beleef je eigen horrorfilm! Zagen in het donker! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zoek maar uit:
https://www.youtube.com/r...uery=table+saw+push+block
Een hoop van die dingen zijn m.i. nogal vergezocht en voor maar 1 manier van zagen geschikt.
Ik red mij nog steeds met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCaE3TIUJtuwWI7GtlP8oi8la4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLNyL1CzjzIlYqXEIixh1LXs.jpg?f=fotoalbum_large

En voor zijdelings aandrukken een recht latje.

Voor dunne latjes gebruik ik ook veerdrukblokken. Maar dan moet je wel een T-track in de tafel hebben of een montageplaat erbij knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb effe wat YT gekeken en er zijn ingewikkelde gripperblocks en simpele dingen als een duwblok waar je gewoon in zaagt. Gemaakt met blok hout duweind en deuvels om een handvat te plaatsen.
En de duwstick met handvat boven in.
Wat wel handig was is de duwhaak met een trekhaak op de andere zijde.(hoef je niet over je blade te reiken.)
Wat ik nog moet bedenken is hoe ik kickback risico verlaag met inzagen en verstek/tillen zaag.
Straight plankje duwen is niet te probleem.
Ook een plaatje zagen niet.
Maar bijv. Een kozijn profiel inzagen wel .
Wat ik bedacht is 2 zaag lijnen en de tussen liggende sectie uitfrezen.
Dat of toch lijn voor lijn inzagen.
En verder uitbesteden.
Zo'n simpel duwblok is handig net als die verhoogde duwhaak.

Morgen eerst maar wat tools maken voordat ik ga kozijnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:42:
Beleef je eigen horrorfilm! Zagen in het donker! oOo
Dan gooi ik er wel een 2kg sparerib op.
Heb je ook rond vliegende fingers. :+

Serieuzer, ik heb altijd veel respect voor snel draaiende scherpe dingen die in een 100ste van een seconden je leven kunnen veranderen.
Elke 5 cm die je verder weg bent van t spinning blade met tanden is meegenomen

Ediit: deze is redelijk simpel te maken
YouTube: The best DIY push block and push stick for table saw

Wat ik ook nog wil maken is een drukwiel,
Opzich simpel. Plaat hout/mdf, 2 klemmen , opstaande rand tot boven je zijgeleider en een arm met aan t einde een gelagerd houten wiel. Vleugelmoertje op de hoogte instelling .
En een zaagslede....
Ennn....

Pff je koopt iets en vervolgens ben je bezig met tools maken om die gekochte tool te gebruiken.... _O-

Maar eerst maar eens ruimte creëren in garage. 😅

[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 26-07-2025 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
@copykat Zou toch ook eens kijken naar een veerdrukblok. Je hebt ze in allerlei uitvoeringen.
Dit is een simpele:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViMc1bg-9KWVEdqbaCd698Nnq34=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sIagIlDGBVRCRvYDOIQu4rSa.png?f=user_large

Daarmee kan je aandrukken en ook kickback voorkomen.
Vroegah maakte men die zelf door in een houten blok zaagsneden te maken in de richting van de nerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
Misschien dat hier iemand kan helpen.
Ik heb een paar jaar geleden een wat oudere DeWalt DW743 gekocht op Marktplaats. Behoorlijk wat mee afgekort en stroken hout mee gezaagd. Vandaag was ik aan het afkorten en opeens voelde hij wat vreemd aan, zat vibraties in leek wel. Op een gegeven moment stopte hij ermee van het 1 op het andere moment. Blijkbaar was de automaat eruit gevlogen leek ook op kortsluiting. Na opnieuw geprobeerd hoor ik een harde klik + vonk en weer kortsluiting.
Ik heb zelf niet verschrikkelijk veel kennis van elektronische apparatuur maar kan wel simpele dingen doormeten met een standaard multimeter als ik weet wat :P
Als ik er een beetje op zoek zou het kunnen zijn dat het aan de condensator ligt bij de motor. Ik heb de kap eraf gehaald en zie hem wel zitten maar er zit een snaar in de weg waarvan ik ook niet goed weet hoe die los moet. Ik heb de bouten losgedraaid van de wieltjes waar de snaar aan vast zit maar zit verder nog behoorlijk vast. Mijn vraag is dan ook, komt dit iemand bekend voor, en zou dit inderdaad aan de condensator kunnen liggen? Weet iemand dan ook hoe ik die uit kan bouwen en kan achterhalen of dit hieraan ligt? Het is een wat ouder apparaat (2001) maar werkte voorheen gewoon prima dus als deze nog voor een normale prijs gerepareerd kan worden dan gaat daar zeker mijn voorkeur naar uit. Ik zal 2 foto's toevoegen om te laten zien wat voor apparaat het is en hoe de snaar/condensator eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMo-IgRyizbYhRffq3XbfzJSKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/875hlaN3AbOdg85kQFZR9rcl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TFH6vKMh5jNwGIS7rSYCq9j6NM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPUbbQ9Ki440sMJnLciJ5QFT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Top, dat zou me in ieder geval verder moeten helpen om die condensator eruit te kunnen halen.
Symptoom is wel anders maar wellicht kan er nog wat aan zien.
Enig idee of en wat ik zou moeten kunnen meten aan die condensator?

edit: zie het al, deze condensator is 25uF. Zal morgen eens kijken wat ik zie op de multimeter.

[ Voor 18% gewijzigd door Pauwl op 26-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Pauwl Als de condensator nu sluiting maakt, is dat nog eenvoudiger te meten.

Ik vind 'm er op de foto nog vrij normaal uit zien, maar zou 'm desondanks als eerste verdachte opvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:43

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pauwl schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:57:
Misschien dat hier iemand kan helpen.
Ik heb een paar jaar geleden een wat oudere DeWalt DW743 gekocht op Marktplaats. Behoorlijk wat mee afgekort en stroken hout mee gezaagd. Vandaag was ik aan het afkorten en opeens voelde hij wat vreemd aan, zat vibraties in leek wel. Op een gegeven moment stopte hij ermee van het 1 op het andere moment. Blijkbaar was de automaat eruit gevlogen leek ook op kortsluiting. Na opnieuw geprobeerd hoor ik een harde klik + vonk en weer kortsluiting.
Ik heb zelf niet verschrikkelijk veel kennis van elektronische apparatuur maar kan wel simpele dingen doormeten met een standaard multimeter als ik weet wat :P
Als ik er een beetje op zoek zou het kunnen zijn dat het aan de condensator ligt bij de motor. Ik heb de kap eraf gehaald en zie hem wel zitten maar er zit een snaar in de weg waarvan ik ook niet goed weet hoe die los moet. Ik heb de bouten losgedraaid van de wieltjes waar de snaar aan vast zit maar zit verder nog behoorlijk vast. Mijn vraag is dan ook, komt dit iemand bekend voor, en zou dit inderdaad aan de condensator kunnen liggen? Weet iemand dan ook hoe ik die uit kan bouwen en kan achterhalen of dit hieraan ligt? Het is een wat ouder apparaat (2001) maar werkte voorheen gewoon prima dus als deze nog voor een normale prijs gerepareerd kan worden dan gaat daar zeker mijn voorkeur naar uit. Ik zal 2 foto's toevoegen om te laten zien wat voor apparaat het is en hoe de snaar/condensator eruit ziet.
[Afbeelding][Afbeelding]
Check even of het netfilter niet geploft is. Dat is een cap die zit vaak vlakbij waar het snoer de machine in gaat. Is een component van een paar euro en kan dit soort symptomen veroorzaken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:28:
@copykat Zou toch ook eens kijken naar een veerdrukblok. Je hebt ze in allerlei uitvoeringen.
Dit is een simpele:

[Afbeelding]

Daarmee kan je aandrukken en ook kickback voorkomen.
Vroegah maakte men die zelf door in een houten blok zaagsneden te maken in de richting van de nerf.
Ja ik ben me er van bewust dat vooral veel nieuwe gebruikers het meest risico lopen op verwondingen.
( respect hebben voor gevaarlijk gereedschap is al enigzins beschermend maar gaandeweg weg verdampt dat tijdens gebruiken en dan heb je je oeps momentjes
Hopelijk aleen oeps en niet auaaiai.
Dus vandaar dat ik probeer me nu al in te lezen op op de do's en don'ts lijst.
Verwondingen komen door:
1 : onervarenheid in hoe te werken en vooral hoe niet.
2: de jigs, of hulpstukken zijn alleen de default pushstick wat nu net niet echt top is.
3 : en daar ben ik nu mee bezig ( telaat al had ik wel even de speedsquare en hoekmeter gebruikt, om de basis te checken van te voren.( 89.9 als de 90graden stop geraakt word) En vond uit dat de lift wiel in de graden boog grijpt ALS je die graden boog goed instelt.)
Dus als je 2dehans koopt ga er niet van uit dat de verkoper de zaag goed afgesteld heeft. Begin met schoonmaken. Zodat je de stelschroeven ziet.controleer de staat.
4 minimale gab inserts., ik had al een oeps dat stukje verdwijnt in de sleuf. ( nu opgelost met schilders tape)

Deze video is erg lang maar ook erg interessant als nieuwe gebruiker.
YouTube: NEVER Use a Table Saw Like This (99% of Beginners Do!)
Je moet de dingen wel even omdenken naar Europa of amazon stock.
Maar als ik klaar ben met mn tuin verbouwing is dit een van de dingen die ik ga doen. Jigs hulpstukken maken en kopen om beter ( meer accuraat) en veiliger te werken.
De meeste hulpstukken zijn klein genoeg om makkelijk op te bergen en redelijk simpel te maken. Die duw bak is iets moeilijker maar nogsteeds simpel in design.)

Owh zelfs met afzuiging wat een zaagsel op de vloer.
Langleven mn cyclone, na elke zaag sessie zuig ik even alles weg. Zit nu al half vol. Produceert veel meer dan een afkortzaag lijkt wel.

Nieuwe wereld. In de maak en hobby een goede upgrade.
😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Gwaihir schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:53:
@Pauwl Als de condensator nu sluiting maakt, is dat nog eenvoudiger te meten.

Ik vind 'm er op de foto nog vrij normaal uit zien, maar zou 'm desondanks als eerste verdachte opvatten.
Ik heb nog wat verder getest met mn el cheapo lidl meter:P
Condensator eraf gehaald, output is 0 op de meter. Op de contacten waar de condensator aangesloten zat ook gemeten, dat gaf 7ohm aan. Kan ik redelijk veilig concluderen dat deze condensator defect is of is er nog iets anders wat ik verder kan controleren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twMMhPrWrIkC8yCwev4-SfzJikU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Zh3gP6mpZTKN0n8TGjjXVnn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YirwCV2ko4IqCElzhsG7wtu8HT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI3vavZRtg2fpZZNA0Sq2yKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSSX8n2_swBwucouVxy7Cmh2yI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfa5PEklg1vmTlCPqCBEhSlj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11OC8wheTAuSRHEbGe6N_IrxSkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dWNcNmu3EU4ndQWcMyfz2q6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Pauwl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Ik heb nog wat verder getest met mn el cheapo lidl meter:P
Condensator eraf gehaald, output is 0 op de meter. Op de contacten waar de condensator aangesloten zat ook gemeten, dat gaf 7ohm aan. Kan ik redelijk veilig concluderen dat deze condensator defect is of is er nog iets anders wat ik verder kan controleren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die meter is ongeschikt voor het meten van condensatoren.
Je hebt hiervoor een capaciteitsmeter nodig die op wat luxere multimetrs te vinden is, maar ook als losse meter.

Even kijken of je zo'n meter ergens kunt lenen/gebruiken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
Hmm jammer. Heb je een voorbeeld van een betaalbare meter die dit kan? Dan bestel ik er gelijk 1 lijkt me altijd handig om te hebben tussen het gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Willekeurige multimeter met capaciteitsmeting. Kijk even bij eevblog denk ik dan, die heeft/had vaak goede reviews.

Ik heb meerdere flukes. Prima, maar nogal aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Andere optie is , let wel op!, gevalletje live meten.
Condensor klemmen in een bankschroef met ee
Doe maar niet. * copykat heeft de uitleg voor bouwen verwijderd voor posten.)
Ik had een DIY testbank uitgelegd maar als je niet electrisch onderlegd bent kan dit gevaarlijk zijn.
Je kan namelijk testen op lekkage met een condensator vullen en meten op basis van tijdschema. De decline op vrije polen.
Dan weet je of de isolatie in de condensator nog goed is.

Ik zou gewoon een nieuwe kopen en er tussen plaatsen. Als hij 7 a 10 jaar oud is mag dat best.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 27-07-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 20:29
Pauwl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:45:
Hmm jammer. Heb je een voorbeeld van een betaalbare meter die dit kan? Dan bestel ik er gelijk 1 lijkt me altijd handig om te hebben tussen het gereedschap.
Dit is er bv een https://www.eleshop.nl/brymen-bm257s-multimeter.html maar wat noem je betaalbaar. Ik heb hier minimaal 3 flukes liggen die over waren. Doen het ook prima maar zijn minimaal 4 x zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:15
Volgens mij heb ik zojuist wel een voordeeltje gescoord. Bij de lokale Gamma stond een GWS 20-230 bij de budget bak inclusief L-Box en karretje voor 70 euro. Had nog aan de vestiging eigenaar gevraagd hoe het met de garantie zat. 2 jaar garantie zoals gebruikelijk en daarbij vertelde hij dat het machine eigenlijk nooit gebruikt was en dat het als reserve achter stond voor mensen die een haakse slijper hadden gehuurd maar mochten daar problemen mee zijn dan zouden ze deze mee krijgen. Ding lijkt inderdaad nooit aan te zijn geweest.

Komt mooi uit aangezien ik nog de tuin moet aanpakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQqZ1DRUDO65uQsmRuThRe_gHL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiJi8u5SC19sqpnv4lgy81gR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYVaMPAjns7Ms8y69f8P_V5ytMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLCIeuYTCZCz5C5Jsv6dRcLr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pauwl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:05:
Condensator eraf gehaald, output is 0 op de meter. [..] Kan ik redelijk veilig concluderen dat deze condensator defect is of is er nog iets anders wat ik verder kan controleren?
De weerstand tussen beide aansluitingen van de condensator is 0 Ohm (direct verbonden, kortsluiting)? Ja, dan is die condensator er geweest.
Koekstra schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:12:
Die meter is ongeschikt voor het meten van condensatoren.
Je hebt hiervoor een capaciteitsmeter nodig die op wat luxere multimetrs te vinden is, maar ook als losse meter.
Wat is de capaciteit van een overleden condensator, welke sluiting geeft?

Dat valt toch met geen enkele multimeter te meten? 0 lijkt me ook niet juist; dan zou hij niets doen (dus ook geen sluiting geven).

Deze vraag klinkt meer als boeddhistische koan. Ik raad een ervaren monnik aan om hier desgewenst over in gesprek te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:08
Gkomega schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:59:
Volgens mij heb ik zojuist wel een voordeeltje gescoord. Bij de lokale Gamma stond een GWS 20-230 bij de budget bak inclusief L-Box en karretje voor 70 euro. Had nog aan de vestiging eigenaar gevraagd hoe het met de garantie zat. 2 jaar garantie zoals gebruikelijk en daarbij vertelde hij dat het machine eigenlijk nooit gebruikt was en dat het als reserve achter stond voor mensen die een haakse slijper hadden gehuurd maar mochten daar problemen mee zijn dan zouden ze deze mee krijgen. Ding lijkt inderdaad nooit aan te zijn geweest.

Komt mooi uit aangezien ik nog de tuin moet aanpakken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie vondst maar ik gebruik een slijptol toch vaker in de schuur dan in de tuin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pauwl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:45:
Wat noem je betaalbaar?
Goedkope multimeters van ca €50 hebben doorgaans geen condensator tester aan boord.
Ik heb zelf een Gossen Metraline DM41, die kan tot 200 uF meten, kostte ca. €115. En dat is de goedkoopste in de reeks.
Het huismerk van Conrad (Voltkraft) waarmee je capaciteit kan meten begint bij €76.

Er is nog wel een manier om een condensator met een gewone multimeter te testen, maar ik weet niet of dat heel betrouwbaar is.
https://nl.wikihow.com/Een-condensator-testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Mooie vondst maar ik gebruik een slijptol toch vaker in de schuur dan in de tuin.
Dat zat ik mij in eerste instantie ook al af te vragen.
Maar ik heb een haakse slijper toch ook wel regelmatig gebruikt om tegels en opsluitbanden te zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Helaas helaas moet ik binnenkort wat klussen.. En dat betekent maar 1 ding! Het huidige assortiment is nét niet afdoende en ik moet helaas iets uitzoeken!

In de kruipruimte ga ik isolatie aanbrengen in het betonnen fundament. Ik heb geen boorhamer/machine/klopboor - niks. Ja, een 50 jaar oude oranje Black & Decker uit nostalgie uit de erfenis. Maar ik wil wél gaatjes kunnen boren, als amateur beunhaas. Daarnaast rommel ik weleens wat met hout/balken, en dan mag er een lange schroef in gedraaid worden. Voor bijv. de vlonder in de tuin, of een pergola.

Ik heb alles nu op het 12v Bosch systeem en ben daar zeer tevreden over, en heb veel ander/los gereedschap in L-boxen, omdat het nu zo lekker stapelt. Daar wil ik graag in blijven.

Voor het boren van gaten in beton en hout. En ja, ik hoop ooit nog meer te klussen, en off-grid te leven. Dus het mag wel een beetje op de groei... Iemand ervaringen en een leuke tip?

En als ik dan toch bestel wil ik eigenlijk ook de GDR -110 erbij bestellen, omdat dat volgens mij handig is voor bouten in de auto, camper en gewoon algemeen dingen vast/los maken. Die is denk ik ook een lekkere middenmoter voor de Handige Harry..En die passen dan samen in 1 L-boxx. Dat valt nauwelijks op - geen vragen van de Freule alhier - en wel goodies voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Blomminator schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:03:
Iemand ervaringen en een leuke tip?
Een willekeurige GBH (boorhamer) van Bosch met SDS-plus volstaat voor het boren in beton. Ik ben blij met m'n GBH 18V-26F, ook handig voor licht sloopwerk. De snelwisselboorhouder heb ik nog nooit gebruikt. De modellen op 230V zijn iets lager geprijsd en in dit topic regelmatig voorbijgekomen.
En als ik dan toch bestel wil ik eigenlijk ook de GDR -110 erbij bestellen, omdat dat volgens mij handig is voor bouten in de auto, camper en gewoon algemeen dingen vast/los maken.
Die GDR-110 is fijn om mee te schroeven, maar voor bouten zou ik naar iets sterkers op 18V kijken. De GDX'en zijn erg handig met hun ¼" binnenzeskant- en ½" vierkant-opname, zodat je er zowel bitjes als doppen op kunt gebruiken zonder adapter. Of ze sterk genoeg zijn voor wielbouten durf ik niet te zeggen, daar heb ik mijn Bosch GDX 18V-180 (uitgefaseerd model) nog nooit voor gebruikt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:17

sjirafje

No inspirational quotes here

De Uni-T ut210e (pro) meet alles wat je in het dagelijks leven tegen komt, is lekker compact en betaalbaar.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 12:48
Helaas helaas moet ik binnenkort wat klussen.. En dat betekent maar 1 ding! Het huidige assortiment is nét niet afdoende en ik moet helaas iets uitzoeken!

In de kruipruimte ga ik isolatie aanbrengen in het betonnen fundament. Ik heb geen boorhamer/machine/klopboor - niks. Ja, een 50 jaar oude oranje Black & Decker uit nostalgie uit de erfenis. Maar ik wil wél gaatjes kunnen boren, als amateur beunhaas. Daarnaast rommel ik weleens wat met hout/balken, en dan mag er een lange schroef in gedraaid worden. Voor bijv. de vlonder in de tuin, of een pergola.

Ik heb alles nu op het 12v Bosch systeem en ben daar zeer tevreden over, en heb veel ander/los gereedschap in L-boxen, omdat het nu zo lekker stapelt. Daar wil ik graag in blijven.

Voor het boren van gaten in beton en hout. En ja, ik hoop ooit nog meer te klussen, en off-grid te leven. Dus het mag wel een beetje op de groei... Iemand ervaringen en een leuke tip?

En als ik dan toch bestel wil ik eigenlijk ook de GDR -110 erbij bestellen, omdat dat volgens mij handig is voor bouten in de auto, camper en gewoon algemeen dingen vast/los maken. Die is denk ik ook een lekkere middenmoter voor de Handige Harry..En die passen dan samen in 1 L-boxx. Dat valt nauwelijks op - geen vragen van de Freule alhier - en wel goodies voor mij :)
Als je nu uitsluitend in het Bosch Blauw 12V zit. Zou ik zeggen pak een machine met stekker zoals een Bosch GSB 20-2. zit ook in een L-boxx en heeft voldoende vermogen voor een flink gat in beton te kloppen.
Als je al meer machines in 18v had of van plan bent om deze in de toekomst aan te schaffen. Dan kun je dat ook overwegen. maar schroef / klopboor combi op accu is nooit zo krachtig voor het boren en door de klop functie ook niet zo nauwkeurig met schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Voor boren in beton heb je een boorhamer nodig. Dat kan op accu of met snoer, en als je nog geen 18V accusysteem hebt, is met snoer de beste prijs-kwaliteit verhouding (eventueel afhankelijk van hoe ergerlijk je een snoer vindt). Als het op accu moet zijn, zou ik kijken of je een geschikt model met ingebouwde stofafzuiging kunt vinden, dat is voor lampje / schilderijtje ophangen heel fijn.

Voor boren in hout kom je tot zo'n 10 - 12mm ook wel weg met een 12V boormachine. Groter dan dat kan wat meer problematisch worden, zeker in hardere houtsoorten. In MDF of spaanplaat lukt bv. een scharnier gat (35mm) ook wel met een 12V.

Voor schroeven in hout met 6mm diameter of groter, is een slagschroevendraaier of 18V schroefmachine wel aan te bevelen.

Als je wielbouten wilt doen met een GDR 110, gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Afhankelijk van het aandraaimoment en hoe vast het is komen te zitten over de tijd, moet je eerder aan iets richting de 200 Nm gaan denken. En dan kan het nog niet genoeg zijn als het goed vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:30:
Dat zat ik mij in eerste instantie ook al af te vragen.
Maar ik heb een haakse slijper toch ook wel regelmatig gebruikt om tegels en opsluitbanden te zagen.
Ik heb mijn 230mm slijptol tot nu toe alleen voor oprit / bestrating gebruikt, dus wat dat aan gaat klopt het wel. De kleinere 125mm gebruik ik daarentegen hoofdzakelijk in de garage.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:53
henkie196 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb mijn 230mm slijptol tot nu toe alleen voor oprit / bestrating gebruikt, dus wat dat aan gaat klopt het wel. De kleinere 125mm gebruik ik daarentegen hoofdzakelijk in de garage.
On that note, ik zag laatst iemand die op zijn 125mm 2 tyraps had gebonden en hem als grastrimmer gebruikte. Die 125 is dus prima in de tuin te gebruiken :+ :henk

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 256 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).