Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
Ik ben op zoek naar een laser afstandmeter en zoek specifiek naar een model met een uitvouwbare clip aan de achterkant, zodat je hem achter een hoek kan haken, zoals bij een rolmaat.
Laserliner heeft zoiets gehad, gezien bij iemand, maar dat is ruim 10 jaar geleden. Zie zoiets niet meer in het assortiment.
Overigens is de techniek niet erg vooruit gegaan wat betreft nauwkeurigheid. Zijn wel allemaal m.i. tamelijk nutteloze gimmicks bij gekomen.

Heb nu een Bosch Groen PLR 30 C, die op zich nog goed voldoet en is niet veel onnauwkeuriger dan een superdure Leica.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
JukeboxBill schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:09:
Ik ben op zoek naar een laser afstandmeter en zoek specifiek naar een model met een uitvouwbare clip aan de achterkant, zodat je hem achter een hoek kan haken, zoals bij een rolmaat.
Laserliner heeft zoiets gehad, gezien bij iemand, maar dat is ruim 10 jaar geleden. Zie zoiets niet meer in het assortiment.
Overigens is de techniek niet erg vooruit gegaan wat betreft nauwkeurigheid. Zijn wel allemaal m.i. tamelijk nutteloze gimmicks bij gekomen.

Heb nu een Bosch Groen PLR 30 C, die op zich nog goed voldoet en is niet veel onnauwkeuriger dan een superdure Leica.
Je hebt modellen waarbij je kan instellen of hij vanaf de 'voorkant' of 'achterkant' meet.
Achterkant is zoals we het kennen, maar voorkant meten kan je 'm tegen de hoek aanhouden en telt ie vanaf dat moment. Ik denk dat dit de functie is die jij zoekt met de clip?

Die bosch groen die je hebt kan dat ook, rechter knop.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Flix20 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Je hebt modellen waarbij je kan instellen of hij vanaf de 'voorkant' of 'achterkant' meet.
Achterkant is zoals we het kennen, maar voorkant meten kan je 'm tegen de hoek aanhouden en telt ie vanaf dat moment. Ik denk dat dit de functie is die jij zoekt met de clip?

Die bosch groen die je hebt kan dat ook, rechter knop.
Ja, dat weet ik. Maar dat is nogal klungelig. Dat aanslagvlak is amper een cm breed en langs een lange buitenmuur of zo zit je met de straal al gauw op die muur.
Nu pak ik er een plankje bij om de achterkant van de laser uit te lijnen met de hoek van de muur.
Om de andere hoek te markeren moet ik er toch ook een plankje tegen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Blomminator

zoals eerder al getipt.....kijk even naar een SDS hamerboor/boorhamer voor het betonwerk.

Ik heb de Bosch versie met verwisselbare boorkop zodat je meteen een hele sterke boor hebt voor als het eens wat ruiger moet in hout met dikke houtboren/forstnerboren etc.

daar zou ik eerder wat geld in steken dan een accuslagschroevedraaier, kijk wat dat betreft even kritisch naar wat je met zo'n ding wilt gaan doen wat je niet voo relkaar krijgt met de machines en/of het handgereedschap dat je hebt.

Een slagtol staat stiekem ook nog wel op mijn lijstje want zeker met wat houtbouw en grote aantallen houtschroeven die daarbij komen kijken (iets wat ik leuk vind en er komt weer genoeg aan qau projecten door een verhuizing) werkt dat best comfortabel (met uitzondering van de discussie over het lawaai van zo'n ding) maar ik red me ook prima zonder.

Check dus ff kritisch waarom je dat ding wilt.....als je weinig klust of op je budget moet/wilt letten.

mijn 2 centjes :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_4SdaR6I0aHH99dtnZgclgFtt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ip4X7Y4EwzcNCS2094ySeFrZ.jpg?f=fotoalbum_large
Met dit project is mn slagschroevendraaier mn beste maatje maar inderdaad de RRRRRRRTTT!! is een stuk luider de dan kortere slip/torqlimiter lawaai die je schroefmachine produceert.
De trillingen van de slag heeft op je hand een verdovende effect. ( mn vingers waren na een dag flink schroeven er in draaien best vermoeid.)
Bij de schroeftol is het vooral je pols en elleboog die de "klap" krijgt.

Je kan zonder zeker als je voorboren als methode gebruikt. Als ik moest kiezen zou ik voor een gewone schroef boormachine gaan. En niet de 150Nm want die is lomp zwaar met boortje 3mm
90Nm is zat. Alles daar boven is 32mm longboor hout materiaal en hoevaak die je dat? Of je wilt je overkapping met pen en gat verbindingen maken zonder schroeven...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
Ik heb een compressor gekocht via marktplaat, ik loop er alleen tegen aan dat hij de slang niet op druk zet. De ketel zelf staat wel onder druk, ik heb geprobeerd het reduceerventiel open en dicht te draaien maar dit lijkt niets te doen. Hij pompt ook gewoon als ik de ketel laat leeglopen.
Iemand enig idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExS9V_MMiyUnEIhjhAKb-CkUP6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVevBK5OXaiExO0f3d2eGG4w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

huppelepups schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:23:
Ik heb een compressor gekocht via marktplaat, ik loop er alleen tegen aan dat hij de slang niet op druk zet. De ketel zelf staat wel onder druk, ik heb geprobeerd het reduceerventiel open en dicht te draaien maar dit lijkt niets te doen. Hij pompt ook gewoon als ik de ketel laat leeglopen.
Iemand enig idee?[Afbeelding]
Zit die slang wel ver genoeg in die koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik verwacht dat de rechter manometer de druk achter het reduceerventiel aangeeft, als de slang er niet goed in zou zitten zou die rechter meter niet op nul blijven staan.

Zit er nog ergens een extra kraan?
Een reduceerventiel wat intern stuk is zou wellicht kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
Fraggert schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Zit die slang wel ver genoeg in die koppeling?
Hij heeft het een half uurtje gedaan en toen sloeg hij ineens af, dus ja hij zat er ver genoeg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
APClll schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:56:
Een reduceerventiel wat intern stuk is zou wellicht kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Kan zoiets geblokkeerd raken wanneer er iets van rommel in schiet, bijv. wat roest uit de ketel?

En zo ja.. laat zich dat er dan weer uitblazen, vanaf de andere kant (met het ventiel vol open)? @huppelepups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:10
de manual voor de HL360/50 compact: https://drive.google.com/...PDJ6EkF1QNhkZKwbZbcdpNCiK
Die heeft het over een thermische beveiliging (rode resetknop onder de kap, dus niet de drukschakelaar die je op jouw foto ziet.)

Maar probeer eerst eens die grote zwarte knop voor de werkdruk in te duwen of uit te trekken voordat je eraan gaat draaien.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
trabant schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:45:
de manual voor de HL360/50 compact: https://drive.google.com/...PDJ6EkF1QNhkZKwbZbcdpNCiK
Die heeft het over een thermische beveiliging (rode resetknop onder de kap, dus niet de drukschakelaar die je op jouw foto ziet.)

Maar probeer eerst eens die grote zwarte knop voor de werkdruk in te duwen of uit te trekken voordat je eraan gaat draaien.
Thermische beveiliging is niet echt logisch, aangezien hij gewoon aanslaat zodra ik de ketel laat leeglopen. Maar ik zal het eens proberen.
Zwarte knop draaien heb ik al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Die linker manometer blijft op nul staan? Dan is er iets mis met de drukregelaar.
En anders is die steekkoppeling dichtgeroest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
huppelepups schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Thermische beveiliging is niet echt logisch, aangezien hij gewoon aanslaat zodra ik de ketel laat leeglopen. Maar ik zal het eens proberen.
Zwarte knop draaien heb ik al geprobeerd.
Als de tank op druk is, maar er is geen druk na de drukregelaar, dan zou ik vooral die drukregelaar verdenken.

En als het een verse aankoop is via MP en zo te zien een oud beestje, dan is het meest aannemelijk gewoon wat vuil in die drukregelaar.

Kwestie van loshalen, schoonmaken en opnieuw proberen denk ik.

En als die tank vol roest zit, dan zal dit ook niet de laatste keer zijn dat je dit gaat overkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

Probeer eens voorzichtig aan die zwarte knop te trekken of duwen. Soms zit er een beveiliging op zodat niet zomaar de druk veranderd kan worden, dan moet je eerst de knop 'uittrekken' om te kunnen draaien.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:57
Gebruik je wel de juiste koppelingen? Een mannelijke Orion koppeling past fysiek wel in een vrouwelijke Euro, maar klikt dan net niet goed vast, waardoor er geen lucht in de slang komt. Of het is net andersom qua Euro en Orion welke waar wel en niet in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

huppelepups schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Hij heeft het een half uurtje gedaan en toen sloeg hij ineens af, dus ja hij zat er ver genoeg in.
even voor de zekerheid......met "hij heeft het een half uurtje gedaan" bedoel je dus dat je daadwerkelijk lucht uit die slang kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 15:28
Tijdens het schuren van houtwerk is de schuurzool van mijn Metabo SXE 3150 excentrische schuurmachine kapot gegaan. De onderkant en de bovenkant van de ronde zool zijn van elkaar losgekomen.
Er moet dus een nieuwe komen maar de Metabo schuurzolen zijn slecht leverbaar. Weten jullie of ik per se een Metabo-zool moet aanschaffen of mag dit ook een zool van een andere fabrikant zijn (met dezelfde diameter)? IS dat universeel?

Ten tweede zoek ik een manier om gemakkelijk tussen de randjes van de schuttingplanken te komen. Helaas moet het helemaal blank wegens het verkeerd aanbrengen van de beits (moet dus opnieuw beginnen).
Met de vlakschuurmachine kom ik wel tussen maar het gaat lang zo snel niet als met een excentrische schuurmachine. Maar de excentrische schuurmachine is eigenlijk niet gemaakt voor deze randjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxD0UU6gH_ap3c5UJ1u0iqbEnEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5HErkpj3fxU94RXMpAeyFtl.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een tip?

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 31-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

badkuip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:20:
Tijdens het schuren van houtwerk is de schuurzool van mijn Metabo SXE 3150 excentrische schuurmachine kapot gegaan. De onderkant en de bovenkant van de ronde zool zijn van elkaar losgekomen.
Er moet dus een nieuwe komen maar de Metabo schuurzolen zijn slecht leverbaar. Weten jullie of ik per se een Metabo-zool moet aanschaffen of mag dit ook een zool van een andere fabrikant zijn (met dezelfde diameter)? IS dat universeel?

Ten tweede zoek ik een manier om gemakkelijk tussen de randjes van de schuttingplanken te komen. Helaas moet het helemaal blank wegens het verkeerd aanbrengen van de beits (moet dus opnieuw beginnen).
Met de vlakschuurmachine kom ik wel tussen maar het gaat lang zo snel niet als met een excentrische schuurmachine. Maar de excentrische schuurmachine is eigenlijk niet gemaakt voor deze randjes.

[Afbeelding]

Iemand een tip?
Ik zou het zelf met een schraapstaal proberen
Afbeeldingslocatie: https://careerschool.co/jpg/cabinet-scrapers-lead.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
Fraggert schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:27:
[...]

even voor de zekerheid......met "hij heeft het een half uurtje gedaan" bedoel je dus dat je daadwerkelijk lucht uit die slang kreeg?
Jazeker, ik heb een half uurtje lekker staan bikken met mijn voeghamer en plotseling stopte hij.
Vervolgens heb ik een beetje staan kloten met stekker d'r in/d'r uit etc, een keer lukte het mij om weer druk te krijgen maar die was binnen 1 minuut weer weg.
Ik heb airpress gemaild en die zeggen reduceerventiel is stuk = nieuw reduceerventiel kopen. Ik ga het vanmiddag nog eens proberen en dan uitelkaar halen om te kijken of er vuil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Raling schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Gebruik je wel de juiste koppelingen? Een mannelijke Orion koppeling past fysiek wel in een vrouwelijke Euro, maar klikt dan net niet goed vast, waardoor er geen lucht in de slang komt. Of het is net andersom qua Euro en Orion welke waar wel en niet in past.
Zou niet verklaren waarom hij het eerst een half uur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16
Hier nog den compressor vraagje: laatst wat geëxperimenteerd met de verfspuit die bij mijn tweedhands compressor zat (primer voor wat kastdeuren) en dat gaan we vaker doen. Dus nu ben ik opzoek naar een vochtafscheider en drukregelaar. Die laatste is simpel, maar voor die eerste heb ik geen idee wat verstandig is. Moet zo'n vochtafscheider aan de compressor zijde of aan de verfspuit? Compressor zijde leek mij handiger, maar volgens mij wil ik de drukregelaar weer aan de verfspuit, dus dan is een combinatie afscheider/ drukregelaar niet handig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
@DRAFTER86 Een (gecombineerde) drukregelaar met filter aan de verfspuit is beroerd werken. Eenmaal de druk goed ingesteld, zit het ding immers in de weg. Bovendien moet zo'n filter verticaal hangen wil het goed werken. Daarom zitten ze vrijwel altijd op de compressor of ergens in een vaste leiding aan de muur.

In mijn ervaring komt de lucht relatief warm uit de compressor en is die aan het eind van de slang aardig afgekoeld, waardoor die daar dus minder vocht kan bevatten en dan komen er waterdruppels mee uit het pistool. Bij soda stralen en verfwerk wil je dat echt niet.
Nou hoort een werkdrukregelaar sowieso al op de compressor te zitten, dus wat eventueel achter die drukregelaar gezet kan worden is het filter, of je vervangt de regelaar door een gecombineerde drukregelaar/vochtafscheider, als dat past. Je hebt zoiets al voor vijftien piek, en ook voor vijfhonderd... En je krijgt waar je voor betaalt.
Wil je het heel mooi doen, koop je van een gerenommeerd merk een 40µm filter, gevolgd door een 5µm. Op MP staan geregeld gunstige Festo filters (hier de losse onderdelen), maar je moet je wel even thuis maken in de type-aanduiding en de symboliek. Mocht je een professioneel filter tegenkomen met ⅜ aansluiting, en je compressor is ¼, dan zijn daar passende verloopbussen voor.

Lees je ook even in: https://www.festo.com/net...tie%20luchtverzorging.pdf

O, je had dit weekend al andere plannen? oOo

edit: een andere optie is een ontvochtiger die vóór de luchtinlaat van de compressor wordt gemonteerd, maar als je de prijzen daarvan ziet ben je snel genezen.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 31-07-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

Iemand een tip?
vziw zijn ze niet generiek.

Ik weet niet hoe hard je drukt maar te hard drukken is vaak een manier om ze te slopen.

Zelf zou ik ook een braam in een schraapstaal zetten en daarmee aan de slag gaan :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@badkuip Wat is er allemaal kapot aan die schuurmachine?
De meeste onderdelen zijn wel te bestellen bij Kruis
Alleen de behuizing waar de stofzak aan vast zit staat geen nummer bij. Of het zou 24 kunnen zijn met een verkeerd pijltje.

Gleufjes in de schutting schuren: schuurklos maken in de vorm van de gleuf en grof schuurpapier.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 31-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
huppelepups schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Jazeker, ik heb een half uurtje lekker staan bikken met mijn voeghamer en plotseling stopte hij.
Vervolgens heb ik een beetje staan kloten met stekker d'r in/d'r uit etc, een keer lukte het mij om weer druk te krijgen maar die was binnen 1 minuut weer weg.
Ik heb airpress gemaild en die zeggen reduceerventiel is stuk = nieuw reduceerventiel kopen. Ik ga het vanmiddag nog eens proberen en dan uitelkaar halen om te kijken of er vuil in zit.
Het lijkt vooralsnog vuil te zijn, alle onderdelen zien er nog heel uit. Vanmiddag ff een inbus 7 sleuteltje (dan heb je een schuur bomvol liggen met gereedschap en geen inbus 7 blijkbaar :? ) halen zodat ik hem helemaal kan openmaken en schoonspuiten met de persluchtbussen die ik nog had liggen van mijn computer avonturen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:55:
@DjoeC There's a catch...

[...]
edit:
[Afbeelding]
Als gezegd, ter hoogte van die horizontale zaagsnede is de omtrek van die stronk 132cm. Die tandenborstel ligt er als indicatie voor de grootte. (Die gebruiken we om na de klus de zaagtanden in te oliën.)
Nee, we zijn hier nog wel even zoet mee. Elke avond voldaan moe. oOo
Het is volbracht!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkR_Sqa7W6KjeejkS3ec20rWkiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdhfXT3xTPHPDhv4QOgq76Gs.jpg?f=fotoalbum_large
Om je een idee te geven: Zoals die stronk daar naast die 12L emmer ligt is die 120cm breed en in het midden 50cm hoog, op het hoogste punt 70cm. Ongeveer de helft stak in de grond.

Gebruikt gereedschap: Felco 4, een oude Freund 135A, Bahco handzaag, Silky Pocketboy (klein als die is kan die overal bij, de Zubat was al snel te groot), een grote oude schroevendraaier, beitels, voorhamer, bij droge aarde een bouwstofzuiger, bij natte aarde emmers, en bovenal de hori hori en een tuinschepje.
Onder de kraan afgeborsteld, met de compressor drooggeblazen en geconserveerd met Ballistol Gunex.

Het was vooral graven en daarbij was de royale regen een goede hulp, want nog geen spa diep is die uitgedroogde löss keihard. Maar zo'n bui dwingt je ook tot een pauze, waar onze ongetrainde spieren baat bij hebben. Eenmaal los in de kuil een sleepkabel eromheen en over een gladde plank met ons tweetjes ^) eruit getrokken.
Waarschijnlijk hoeven we alleen het zaagblad van die pocketboy te vervangen, die is daar in de diepte echt wel de aarde ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 15:28
@dragonhaertt Bedankt voor de tip voor der schraapstaal. Probeer het eerst nog een keer te schuren met een klosje of een blokje en als dat niet lukt dan kan ik altijd nog een schraapstaal kopen.

@Boudewijn @JukeboxBill nummer 32 het schuurbord is kapot. Inmiddels heb ik een vervanger besteld. Elders op de Metabo-website is een overzicht van de compatible schuurborden. Type 630262000 is wel goed verkrijgbaar en heb ik gisteren besteld bij Toolmax Groningen.
De schijf was kapot gegaan toen ik er hard op drukte. Zal iets rustiger aan doen de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

[Afbeelding]

Iemand een tip?
Ik vraag me af hoe je met een vlakschuur machine in de gleuven kom.
Zoals anderen al zeggen het betere handwerk of misschien iets als een powerfile.
huppelepups schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Het lijkt vooralsnog vuil te zijn, alle onderdelen zien er nog heel uit. Vanmiddag ff een inbus 7 sleuteltje (dan heb je een schuur bomvol liggen met gereedschap en geen inbus 7 blijkbaar :? ) halen zodat ik hem helemaal kan openmaken en schoonspuiten met de persluchtbussen die ik nog had liggen van mijn computer avonturen.
De compressor schoonspuiten met persluchtbussen; ik vind hem leuk :)
trabant schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:06:
[...]
Het is volbracht!
[Afbeelding]
Om je een idee te geven: Zoals die stronk daar naast die 12L emmer ligt is die 120cm breed en in het midden 50cm hoog, op het hoogste punt 70cm. Ongeveer de helft stak in de grond.

Gebruikt gereedschap: Felco 4, een oude Freund 135A, Bahco handzaag, Silky Pocketboy (klein als die is kan die overal bij, de Zubat was al snel te groot), een grote oude schroevendraaier, beitels, voorhamer, bij droge aarde een bouwstofzuiger, bij natte aarde emmers, en bovenal de hori hori en een tuinschepje.
Onder de kraan afgeborsteld, met de compressor drooggeblazen en geconserveerd met Ballistol Gunex.

Het was vooral graven en daarbij was de royale regen een goede hulp, want nog geen spa diep is die uitgedroogde löss keihard. Maar zo'n bui dwingt je ook tot een pauze, waar onze ongetrainde spieren baat bij hebben. Eenmaal los in de kuil een sleepkabel eromheen en over een gladde plank met ons tweetjes ^) eruit getrokken.
Waarschijnlijk hoeven we alleen het zaagblad van die pocketboy te vervangen, die is daar in de diepte echt wel de aarde ingegaan.
Trabant powerrrrr!
Je bent een bikkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:32
Heeft iemand ervaring met de rupes lr71 excentrisch schuurmachine? Zie veel de Bosch voorbij komen. Alleen is de gss160 delta mij zo tegengevallen dat ik een Rupes LS71TE heb aangeschaft destijds. Nu ik een excentrische versie zoek. Leek dit mij een logische stap. Het stoffilter werkt namelijk erg goed bij de delta versie en sowieso amper trilling tot geen van het apparaat, wat bij de Bosch toch echt stuk slechter was . Dus verwacht dat de excentrische ook goed zou zijn. Maar helaas weinig reviews te vinden… de prijs zit wel tot
Wat ik max zou willen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]

Iemand een tip?
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TFHZ9spbUh5VFOl1QZ3VwDLkGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdacHmqpR5m3pqiCbQtjsd6o.jpg?f=fotoalbum_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02

[Afbeelding]

Iemand een tip?
Heb je een multitool? Even wat schuurpapier om een mesje plakken en losgaan :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:58
Passie-m schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:01:
Heeft iemand ervaring met de rupes lr71 excentrisch schuurmachine? Zie veel de Bosch voorbij komen. Alleen is de gss160 delta mij zo tegengevallen dat ik een Rupes LS71TE heb aangeschaft destijds. Nu ik een excentrische versie zoek. Leek dit mij een logische stap. Het stoffilter werkt namelijk erg goed bij de delta versie en sowieso amper trilling tot geen van het apparaat, wat bij de Bosch toch echt stuk slechter was . Dus verwacht dat de excentrische ook goed zou zijn. Maar helaas weinig reviews te vinden… de prijs zit wel tot
Mag ik vragen waarom die zo tegen is gevallen?
Ik ben binnenkort ook nog in de markt voor een schuurmachine.

Gefeliciteerd!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
trabant schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:06:
[...]
Het is volbracht!
Ik mis: Bloed, zweet en (misschien) tranen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
elektriekert schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Mag ik vragen waarom die zo tegen is gevallen?
Ik ben binnenkort ook nog in de markt voor een schuurmachine.

Gefeliciteerd!!!!
Dank! Ten eerste miste ik toch een toerenregelaar. De afzuiging met het opzetfilter is in vergelijking met de rupes echt veel minder doordat er minder gaten in de zool zitten.

Rupes schuurt veel soepeler met veel minder trillen en werkt daardoor gewoon echt fijn. De schuurzool voelt zachter en iets meer taps zodat je net iets beter nog langs de kanten komt.

Tja alles is gewoon net een stuk beter. Behalve de aan/uit knop haha die is gewoon lastig aan en uit te doen en moet je even doorhebben.

De gss160 is voor af en toe wat schuren, en gezien de prijs toe
best prima. Maar als je kozijnen en grotere vlakken wilt schuren dan geef ik liever iets meer uit aan een apparaat dat gewoon fijn is voor langer en veel werk, zeker voor de duur van jaren. Keuze voor rupes was dan ook op basis van reviews toen en hij qua prijs scherper was dan de Festool, wat ik toch weer net iets te vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
DasNieNix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:49:
...

Trabant powerrrrr!
Je bent een bikkel!
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe... :*) Niettemin een halve bikkel. Met twee personen zaten we elkaar in die hoek vooral in de weg, dus wisselden we elkaar af. Achteraf was het spannendste deel nog het wegzagen van de overhangende takken bij de lager gelegen achterburen (die schutting met verticale planken balanceert eigenlijk op de rand van een keerwand van dik een meter). Door de laurierkers te 'lezen' en na te denken over 'Waar moet die tak heen?' en 'Waar gaat die tak waarschijnlijk heen?' en door wat er dan in de weg zit eerst weg te zagen hebben we -met een touw op de juiste plek (te laag heb je geen moment, te hoog remmen de twijgen af) gebonden- alles op ons eigen erf kunnen laten landen. Daarbij is er opvallend weinig (wat zeg ik, helemaal niet!) gestruikeld over takken en gereedschap die bij het achteruitlopen in de weg kunnen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Passie-m schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:01:
Geen ervaring met die LR71, maar wel met de voorloper van de huidige (iets grotere) ER303, de ER153. Die heeft 3mm uitslag ipv 2mm uitslag, en 150mm ipv 125mm (alhoewel de mijne ook geleverd werd met een 125mm zool als extra). Heb er uren mee geschuurd zonder last van trillingen, goede stofafzuiging ook (met stofzuiger erop, blijft het vrijwel stofvrij), maar het stoffilter wat er bij zit heb ik nooit geprobeerd.

Als je echt op wilt schieten, wil je misschien naar de ER303 kijken, maar anders verwacht ik dat je met de LR71 ook prima tevreden zult zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
henkie196 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Geen ervaring met die LR71, maar wel met de voorloper van de huidige (iets grotere) ER303, de ER153. Die heeft 3mm uitslag ipv 2mm uitslag, en 150mm ipv 125mm (alhoewel de mijne ook geleverd werd met een 125mm zool als extra). Heb er uren mee geschuurd zonder last van trillingen, goede stofafzuiging ook (met stofzuiger erop, blijft het vrijwel stofvrij), maar het stoffilter wat er bij zit heb ik nooit geprobeerd.

Als je echt op wilt schieten, wil je misschien naar de ER303 kijken, maar anders verwacht ik dat je met de LR71 ook prima tevreden zult zijn.
Ga het voornamelijk gebruiken voor bijvoorbeeld onderkanten van de overstekken van onze jaren 30 woningen en boeidelen etc. Die zijn aardig diep en lang. Dus hoeft niet al te snel, maar maar denk dat er een stuk fijner is dan met een delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Check, overstekken en boeidelen jaren 30 stijl niet te doen met vlakschuur, als het er echt af moet, of de grondverf slecht is. Je zou zelfs kunnen denken aan een geforceerde excenter. Been there done that (met 6" excenter bosch gex). Als het opschuren is gewoon met het handje.

Ik had die gss 160 al een keer met black friday ofzo gekocht, maar denk dat ik achteraf liever in een redelijk goede gsforceerde excenter en een goede delta had gekozen.

[ Voor 23% gewijzigd door Lankman op 01-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Lankman schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:07:
jaren 30 stijl niet ... of de grondverf slecht is.
Bij een echte jaren '30 woning is er een gerede kans dat de grondverf nog loodverf is. Ook voor je gezondheid: lekker laten zitten, en weet dat er geen betere grondverf is.
Bij een moderne woning in jaren '30 stijl, ligt dat anders en heb je zelfs kans op "waterverf".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En als je het toch verwijdert: afzuigen. Zonder lood in je verf is dat al een goed idee, met helemaal.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
trabant schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

[...]

Bij een echte jaren '30 woning is er een gerede kans dat de grondverf nog loodverf is. Ook voor je gezondheid: lekker laten zitten, en weet dat er geen betere grondverf is.
Bij een moderne woning in jaren '30 stijl, ligt dat anders en heb je zelfs kans op "waterverf".
Klopt. Is een echte jaren 30. Sommige delen hout zijn al vervangen/ herstelt door mij met het zelfde profiel etc. En denk dat in de loop der jaren de verf sowieso wel eraf geweest is. De vorige bewoners hebben dit altijd ook laten schilderen en de ramen en deuren zijn al vervangen. Maar de laagdikte is op een gegeven moment te dik dat opschuren niet meer echt gaat. Dus soms branden en soms schuren als het echt moet. Onderste overstek kom je er nog “makkelijk” bij, maar boven lastiger. Dus wat sneller schuren is wel gewenst. Maar kaal hoeft niet. Waar kan sluit ik ook de stofzuiger aan en doe ook altijd een mondkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

[...]

Ik had ook een 1938 woning maar ik mag hopen dat de boeidelen ooit goed geschuurd zijn in die jaren er voor.
En niet pleisteren met verflagen.

😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Passie-m schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:47:
Klopt. Is een echte jaren 30. Sommige delen hout zijn al vervangen/ herstelt door mij met het zelfde profiel etc. En denk dat in de loop der jaren de verf sowieso wel eraf geweest is. De vorige bewoners hebben dit altijd ook laten schilderen en de ramen en deuren zijn al vervangen. Maar de laagdikte is op een gegeven moment te dik dat opschuren niet meer echt gaat. Dus soms branden en soms schuren als het echt moet. Onderste overstek kom je er nog “makkelijk” bij, maar boven lastiger. Dus wat sneller schuren is wel gewenst. Maar kaal hoeft niet. Waar kan sluit ik ook de stofzuiger aan en doe ook altijd een mondkap.
Als het zoveel is, en veel ook boven je hoofd, zou je ook een plafond/wandschuurmachine kunnen overwegen. Grotere diameter, plus op stok zodat het makkelijker hoog te houden is. Als ik nog eens een heel huis (binnen) moest schuren, zou ik die zeker zelf ook kopen.

Ga je toch liever voor een gewone excenter, denk dan ook aan het gewicht, want dat ga je voelen als je boven je macht moet schuren. Dat geldt ook voor de filterzak en eventuele accu's, allemaal extra gewicht dat je na een uurtje schuren wel behoorlijk gaat voelen.

Het klinkt alsof er toch wel redelijk wat vanaf moet, en over een behoorlijk oppervlak, dus ik zou toch aanbevelen om eens naar de ER303 of ER305 te kijken. Grotere zool, en ook grotere uitslag (3 en 5, laatste getal in het typenummer, vs de 2mm uitslag van de LR71), dat helpt met sneller schuren. Na een paar uur boven je hoofd schuren ga je dat wel waarderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
henkie196 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Als het zoveel is, en veel ook boven je hoofd, zou je ook een plafond/wandschuurmachine kunnen overwegen. Grotere diameter, plus op stok zodat het makkelijker hoog te houden is. Als ik nog eens een heel huis (binnen) moest schuren, zou ik die zeker zelf ook kopen.

Ga je toch liever voor een gewone excenter, denk dan ook aan het gewicht, want dat ga je voelen als je boven je macht moet schuren. Dat geldt ook voor de filterzak en eventuele accu's, allemaal extra gewicht dat je na een uurtje schuren wel behoorlijk gaat voelen.

Het klinkt alsof er toch wel redelijk wat vanaf moet, en over een behoorlijk oppervlak, dus ik zou toch aanbevelen om eens naar de ER303 of ER305 te kijken. Grotere zool, en ook grotere uitslag (3 en 5, laatste getal in het typenummer, vs de 2mm uitslag van de LR71), dat helpt met sneller schuren. Na een paar uur boven je hoofd schuren ga je dat wel waarderen ;)
Bedankt voor de tip! Had ook eerst gekeken naar een 150mm inderdaad, maar die gaan ook al naar de 1.8kg en de kleinere 125mm 1,15kg dus dat leek mij fijner qua gewicht. Ik doe veel in delen dus zijn stukken van 60cm bij 4,5 meter ofzo qua overstek. En hoeft zeker niet kaal. Maar iets sneller is gewoon fijn, of soms een deurpaneel etc. Ben niet zo van de accu met schuren omdat ik vaak dus een stofzuiger aansluit waar kan, en het apparaat ook weer zwaarder maakt (en zit toch al met de slang dus een kabel kan er ook wel bij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:44
Vraagje; ik wil een Makita 18v 6ah accu bijkopen, omdat ik mijn 5ah veel gebruik / vaak leeg is als ik wil gebruiken. Nu zie ik op Marktplaats veel aanbod 'nieuwe Makita accus' vanaf zo'n 5 tientjes. Allemaal gebruikers met veel goede beoordelingen die er soms meerdere hebben liggen.

Iemand tips/ervaringen of dit een goed idee is? Of loop ik grote kans dat ik nep/Ali/oude accu koop in dit geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 15:46
Orfu schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:46:
Vraagje; ik wil een Makita 18v 6ah accu bijkopen, omdat ik mijn 5ah veel gebruik / vaak leeg is als ik wil gebruiken. Nu zie ik op Marktplaats veel aanbod 'nieuwe Makita accus' vanaf zo'n 5 tientjes. Allemaal gebruikers met veel goede beoordelingen die er soms meerdere hebben liggen.

Iemand tips/ervaringen of dit een goed idee is? Of loop ik grote kans dat ik nep/Ali/oude accu koop in dit geval?
Ik denk dat laatste.
Ik had eens een melding gemaakt bij Marktplaats tegen een verkoper die overduidelijk alleen maar nep Makita aan het verkopen was tegen alsnog hoge prijzen. Marktplaats doet daar niks aan omdat zij dit niet als illegaal beschouwen.
Nieuwe accu's en zeker die van Makita zou ik op marktplaats links laten liggen.

En zeker dat de accu's gebruikt kunnen worden, maar ze zijn wel onveilig en voldoen niet aan de normen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou zo;n accu ook alleen via bijv Tweakers pakken mocht die in V&A staan.

Kleine kanttekening is dat bij tijd en wijle die accu's ook op marktplaats belandde door die accu-acties van Makita....dus er zaten ook legit verkopen tussen maar ja, vind die maar eens er tussen.

Alternatief kun je nog kijken naar een vervangingsaccu van bijv Yanec als het wat goedkoper moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Tja lastig, ik heb laatst ook een aantal 5ah via MP verkocht want ik had er 'teveel' vanuit een Accu actie van Makita zelf. En dan ga je wel een beetje mee met de prijs van de markt.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Passie-m schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:35:
Bedankt voor de tip! Had ook eerst gekeken naar een 150mm inderdaad, maar die gaan ook al naar de 1.8kg en de kleinere 125mm 1,15kg dus dat leek mij fijner qua gewicht. Ik doe veel in delen dus zijn stukken van 60cm bij 4,5 meter ofzo qua overstek. En hoeft zeker niet kaal. Maar iets sneller is gewoon fijn, of soms een deurpaneel etc. Ben niet zo van de accu met schuren omdat ik vaak dus een stofzuiger aansluit waar kan, en het apparaat ook weer zwaarder maakt (en zit toch al met de slang dus een kabel kan er ook wel bij ;-)
Nu je het zegt, zie inderdaad dat die ER303 zo'n 1.8 kg is, mijn ER153 was volgens mij maar 1.3 kg of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

De nieuwe generatie fakes is erg goed en valt van een foto niet meer te onderscheiden. ze bestaan nu ook met de rode stickker bij de knop, het dopje op de schroef, de letters, de ster in het plastic. het juiste formaat ledjes etc. een jaar ofzo geleden waren ze ook op foto nog goed te spotten, maar nu niet meer. De fakers hebben duidelijk de vele filmpjes over hoe een fake te spotten ook gezien ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 04-08-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Via de Hornbach en de LPG is de accu 58 euro. Zou het risico niet nemen dus.

Je kan https://www.deboerdrachte...QgblUzwKkNNQaAgfTEALw_wcB gebruiken als tegen webshop.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 04-08-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:33:
[...]

Via de Hornbach en de LPG is de accu 58 euro. Zou het risico niet nemen dus.

Je kan https://www.deboerdrachte...QgblUzwKkNNQaAgfTEALw_wcB gebruiken als tegen webshop.
ik las eerder hier in het topic dat bij de Hornbach de 10% regeling van de LPG niet meer bestaat.

ik heb de algemene voorwaarden doorgespit en het staat er volgens mij niet meer in, zaterdag in het filiaal stond het wel nog op de spandoeken die hingen dus je kunt er allicht nog aanspraak op maken maar AFAIK doen ze alleen nog maar de laagste prijs 1 op 1 matchen. Het is wachten tot die vervangen gaan worden.

Dus voor extra korting naar de Hornbach toe loont (straks) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Fraggert schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

ik las eerder hier in het topic dat bij de Hornbach de 10% regeling van de LPG niet meer bestaat.

ik heb de algemene voorwaarden doorgespit en het staat er volgens mij niet meer in, zaterdag in het filiaal stond het wel nog op de spandoeken die hingen dus je kunt er allicht nog aanspraak op maken maar AFAIK doen ze alleen nog maar de laagste prijs 1 op 1 matchen. Het is wachten tot die vervangen gaan worden.

Dus voor extra korting naar de Hornbach toe loont (straks) niet meer.
Dat is dan pas heel recentelijk gewijzigd? Ik heb daar 14-7 nog gebruik van gemaakt toen ik een slagschroefmachine gekocht hebt daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Dat is dan pas heel recentelijk gewijzigd? Ik heb daar 14-7 nog gebruik van gemaakt toen ik een slagschroefmachine gekocht hebt daar.
correct!

ik keek er ook van op...misschien had je mazzel omdat het in de winkels dus nog gewoon verkondigd wordt :)

ik ga even kijken of ik terug kan vinden wie dat laatste op het forum hier vermeldde.

edit:

gevonden:

t14wo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 04-08-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:09
Fraggert schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

correct!

ik keek er ook van op...misschien had je mazzel omdat het in de winkels dus nog gewoon verkondigd wordt :)

ik ga even kijken of ik terug kan vinden wie dat laatste op het forum hier vermeldde.

edit:

gevonden:

Oef helaas...

Gelukkig de Bauhaus nog wel, maar voor hoelang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dartlink schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Oef helaas...

Gelukkig de Bauhaus nog wel, maar voor hoelang..
https://nl.bauhaus/garanties

zo te lezen inderdaad nog actief...12% zelfs...maar ik ga verhuizen naar Loenen bij Apeldoorn, met een Hornbach op 15 min rijden :P ..de dichtstbijzijnde Bauhaus zit in Hengelo.

Ik weet even niet hoe de BH dit doet met de webshop:

"De laagsteprijsgarantie is niet van toepassing op producten gekocht via onze website
Helaas kan de laagsteprijsgarantie niet in de winkelwagen op de website verrekend worden. Om toch aanspraak te maken op de laagsteprijsgarantie kun je het product Reserveren & afhalen in één van onze bouwcentra. Bij het afhalen van het product in het bouwcentrum kun je gelijk de laagsteprijsgarantie aanvragen."

Zo te lezen wijkt die dus af van de LPG van de HB.

edit: verdere discussie gaat wat offtopic m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Fraggert schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

correct!

edit:

gevonden:

Ik kwam de verwijzing nog wel tegen op de hoofdpagina, maar niet meer ik de voorwaarden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1y_yd6fDjF77s3lCLOtkrkfhBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mBnS2UcjoT6WPQyMRrtA2t7v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Ik kwam de verwijzing nog wel tegen op de hoofdpagina, maar niet meer ik de voorwaarden. [Afbeelding]
Thanks, die heb ik gemist, goed te weten mocht ik korte termijn nog wat nodig hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
Fraggert schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

https://nl.bauhaus/garanties

zo te lezen inderdaad nog actief...12% zelfs...maar ik ga verhuizen naar Loenen bij Apeldoorn, met een Hornbach op 15 min rijden :P ..de dichtstbijzijnde Bauhaus zit in Hengelo.

Ik weet even niet hoe de BH dit doet met de webshop:

"De laagsteprijsgarantie is niet van toepassing op producten gekocht via onze website
Helaas kan de laagsteprijsgarantie niet in de winkelwagen op de website verrekend worden. Om toch aanspraak te maken op de laagsteprijsgarantie kun je het product Reserveren & afhalen in één van onze bouwcentra. Bij het afhalen van het product in het bouwcentrum kun je gelijk de laagsteprijsgarantie aanvragen."

Zo te lezen wijkt die dus af van de LPG van de HB.

edit: verdere discussie gaat wat offtopic m.i.
offtopic:
Jep, ik heb het geluk dat ik zowel de Bauhaus als Hornbach op een paar minuten rijden heb (Twente). Maar Bauhaus doet niet aan webshops, ook al hebben ze een showroom. Dat maakte Hornbach wel mijn favoriet voor LPG dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Laatst online: 11:31
Ik wil graag een schuurmachine aanschaffen (ipv telkens lenen van de buurman of huren Gamma). De machine gaat gebruikt worden voor schilderwerk in en rondom het huis: voordeur, kozijnen, trap etc..

Iemand een tip? Er is namelijk veel keuze in soorten/modellen. Mag best een fatsoenlijke zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
Die van de Gamma overleeft blijkbaar de verhuur. Hoe bevalt die? Blader anders even terug in dit draadje. Tussen de cirkelzagen door wordt er genoeg geschuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bartoow schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:33:
Ik wil graag een schuurmachine aanschaffen (ipv telkens lenen van de buurman of huren Gamma). De machine gaat gebruikt worden voor schilderwerk in en rondom het huis: voordeur, kozijnen, trap etc..

Iemand een tip? Er is namelijk veel keuze in soorten/modellen. Mag best een fatsoenlijke zijn.
Zie ook de TS (even wat naar beneden scrollen tot de schuurmachines).
Globaal:
Excenter voor grote oppervlakken behoorlijk snel te doen
Vlakschuurmachine voor niet al te grote oppervlaktes, en/of licht opschuren tussen verflagen
Deltaschuurmachine zelfde voor vlakschuurmachine, maar dan als je geen haakse hoeken hebt

En daarnaast geldt globaal ook dat duurdere machines minder trilling hebben, en betere afzuiging, dus je kan langer schuren zonder een lamme arm te krijgen, en minder stof om naderhand op te ruimen (bouwstofzuiger aan te raden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Laatst online: 11:31
henkie196 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Zie ook de TS (even wat naar beneden scrollen tot de schuurmachines).
Globaal:
Excenter voor grote oppervlakken behoorlijk snel te doen
Vlakschuurmachine voor niet al te grote oppervlaktes, en/of licht opschuren tussen verflagen
Deltaschuurmachine zelfde voor vlakschuurmachine, maar dan als je geen haakse hoeken hebt

En daarnaast geldt globaal ook dat duurdere machines minder trilling hebben, en betere afzuiging, dus je kan langer schuren zonder een lamme arm te krijgen, en minder stof om naderhand op te ruimen (bouwstofzuiger aan te raden).
Thanks, ga ik even lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Helaas is m'n Lufkin rolmaat gesneuveld. Moet wel zeggen dat ik even schrok toen ik de prijs zag om hem te vervangen. €40+ voor een rolmaat vind ik toch best fors, maar ben er wel super tevreden over ondanks dat ie na 2 jaar al gescheurd is (maar wel een flinke verbouwing meegemaakt).

Voordat ik blind een nieuwe bestel ben ik toch wel benieuwd of er nog alternatieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JordJW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:12
Op welke manier is deze gesneuveld? Er zijn reservelinten te krijgen mocht dat het euvel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
JordJW schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:02:
Op welke manier is deze gesneuveld? Er zijn reservelinten te krijgen mocht dat het euvel zijn.
Lint inderdaad gescheurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:32:
Voordat ik blind een nieuwe bestel ben ik toch wel benieuwd of er nog alternatieven zijn.
Action, twee euro per stuk. Kan je de komende anderhalf jaar elke maand eentje kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Helaas is m'n Lufkin rolmaat gesneuveld. Moet wel zeggen dat ik even schrok toen ik de prijs zag om hem te vervangen. €40+ voor een rolmaat vind ik toch best fors, maar ben er wel super tevreden over ondanks dat ie na 2 jaar al gescheurd is (maar wel een flinke verbouwing meegemaakt).

Koop er eentje van Stanley. Ik heb er na ruim 15 jaar twee van 3 meter weggedaan. Niet omdat ze gescheurd zijn, maar omdat het haakje aan het eind uitgelubberd is, waardoor ze 1 a 2 mm onnauwkeurig meten.
Die van 8 meter is nog steeds perfect, ook al ca. 15 jaar oud, maar die gebruik ik niet zo veel.
Dat zijn wel de ouderwetse Powerlock modellen met stalen huis en stalen band. Geen nieuwerwetse plastic zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor Stanley zoals @JukeboxBill tipt.

Ik gebruik meerdere rolmaten, 3 meter voor binnen, 5 meter voor binnen/buiten, 8 meter voor buiten.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij allemaal Fatmaxen. Ik vraag dat spul meestal voor onder de Sintekerstboomverjaardag.....scheelt weer nutteloze prullaria in ontvangst nemen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:58
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Koop er eentje van Stanley. Ik heb er na ruim 15 jaar twee van 3 meter weggedaan. Niet omdat ze gescheurd zijn, maar omdat het haakje aan het eind uitgelubberd is, waardoor ze 1 a 2 mm onnauwkeurig meten.
Die van 8 meter is nog steeds perfect, ook al ca. 15 jaar oud, maar die gebruik ik niet zo veel.
Dat zijn wel de ouderwetse Powerlock modellen met stalen huis en stalen band. Geen nieuwerwetse plastic zooi.
Ik rem het laatste stukje van de rolmaat af door mijn vinger tussen het haakje en het huis te zetten. Om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

10 secondelijm werkt top als je haak lubbert.
Al is de '" lubber" als t goed is om de dikte van de haak te compenseren.

Ik koop altijd 5m fatmax heb er nu 2 voor klussen
En wat goedkopere rol meetlinten in en rond t huis om even wat snel te meten.
Anders ben ik telkens mn faxmaxen kwijt omdat iemand, noem geen namen, ze overal neer legt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:09:
10 secondelijm werkt top als je haak lubbert.
Al is de '" lubber" als t goed is om de dikte van de haak te compenseren.
Correct.....de haak, of lip, "lubbert" al het goed is precies de dikte van de haak.

zo kun je namelijk zowel binnen- als buitenmaten meten met een rolmaat.

Anders moet je steeds of het lipje van je meting aftrekken of er bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik had altijd 2 Lufkins en die zijn me altijd goed bevallen. Nadat beide gesneuveld waren (doordat iemand hier niet snapt dat het spul breekt als de haak vastzit in een gleufje en je deze dan aan het lint naar boven lostrekt....) heb ik een Stanley Fatmax met magneetje gekozen en ik vind het maar een onding.
Lomp om vast te houden, het lint slijt vrij snel en door hrt gewicht van de haak waar de magneet op vastgeklikt kan worden rolt het lint snel om en kun je dus oo hoogte lastig wat opmeten.
Achteraf had ik eerder een Milwaukee gekozen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Die 1mm bewegingsvrijheid zit er al in als je 'm koopt en is heel bewust, zodat je zowel binnen als buitenmaten kunt meten. Weet je zeker dat dat nog verder is "uitgelubberd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:44
De gouden rolmaten van ecotools zijn top, helaas is de 3m uit het assortiment, maar de 5m is er nog wel.
En je koopt er bijna 10 voor 40 euro :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Vloris schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Die 1mm bewegingsvrijheid zit er al in als je 'm koopt en is heel bewust, zodat je zowel binnen als buitenmaten kunt meten. Weet je zeker dat dat nog verder is "uitgelubberd"?
Natuurlijk weet ik dat de speling er in moet zitten, ik ben niet achterlijk ;)
Alleen is het sleufgat dusdanig uitgerekt dat er meer dan de dikte van de haak speling in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:45
Graag zou ik advies willen over gereedschap, zowel handgereedschap als elektrisch. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Wij verhuizen over een tijd naar een nieuwbouwhuis waar ik enkele kleine, simpele klusjes zelf wil doen. Na die klusjes zal ik het gereedschap af en toe eens gebruiken, maar zeker niet regelmatig. Het hoeft dus geen peperduur A-merk te zijn.

Ik ben op zoek naar een gevulde gereedschapskoffer, een accu-schroefboormachine, een boorhamer en mogelijk wat andere zaken. Online (ook hier) kom ik Parkside, Einhell en andere budgetmerken tegen. Echter zijn ervaringen wisselend, dus weet ik niet meer wat ik kan geloven. Welke merken raden jullie aan? Parkside? Einhell? …?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat bedoel je met een gevulde gereedschapskoffer? Doe jezelf een lol en koop het gereedschap los als je het nodig hebt. (Of koop wel een tig-delig iets maar besef dat je een paar schroevendraaiers en bitjes van goede merken erbij moet halen, idem boortje 6 en 8, etc)

Qua elektrisch gereedschap kun je met alle merken de klus gedaan krijgen. Bij accu gereedschap alleen vooraf bepalen op welk 18V of 20V systeem je wilt standaardiseren.

Voor de prijs/kwaliteit ben ik zeer tevreden met mijn dozijn aan Parkside 20V accu gereedschap. Mijn lichte Makita accusschroefboor licht heel lekker in de hand. En mijn Einhel boorhamer met snoer geeft dat heerlijke gevoel van brute kracht :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2025 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:13
Wat @Rukapul zegt idd. Kies voor een merk accu gereedschap en bepaal per klus wat je nodig hebt. Boorhamer kan prima met snoer, maar dat is een keuze. Accu boortol zou ik zeker aanschaffen. Koop er eealig een goed bitsetje bij en vul die aan wanneer nodig. Losse bitjes kan je kopen bij bv de Toolstation.

Kwaliteits gereedschap is niet duur als je het per klus aanschaft. Investeer trouwens ook in je materiaal als schroeven en pluggen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
TNThomas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:16:
Graag zou ik advies willen over gereedschap, zowel handgereedschap als elektrisch. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Wij verhuizen over een tijd naar een nieuwbouwhuis waar ik enkele kleine, simpele klusjes zelf wil doen. Na die klusjes zal ik het gereedschap af en toe eens gebruiken, maar zeker niet regelmatig. Het hoeft dus geen peperduur A-merk te zijn.

Ik ben op zoek naar een gevulde gereedschapskoffer, een accu-schroefboormachine, een boorhamer en mogelijk wat andere zaken. Online (ook hier) kom ik Parkside, Einhell en andere budgetmerken tegen. Echter zijn ervaringen wisselend, dus weet ik niet meer wat ik kan geloven. Welke merken raden jullie aan? Parkside? Einhell? …?
Voor een boorhamer zou ik persoonlijk niet voor een budgetmerk gaan. Zo'n ding mishandelt zichzelf nogal. En een instapmodel Bosch of Makita hoeft niet de wereld te kosten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
Reagerend op de vraag welk merk:

- hangt vd bouw van het huis af of je een boorhamer vaak nodig hebt: bij mij thuis bijna nooit

- accu's zijn hip maar ook duur. Vaak zit je ook snel aan een platform vast daardoor. Schuurmachine, zaagmachines etc koop ik bewust niet op accu.

- het kan prettig zijn bij binnenklussen om ook te kijken naar een fijne bouwstofzuiger & gereedschap wat met (evt verloopstukjes) daarop kan. Scheelt met schuren, zagen enorm veel!!

- zelf ben ik heel blij dat ik, ondanks dat het me niet nodig leek, toch een slagschroevendraaier erbij heb gekocht. Was tijdens de verbouwing meest gebruikte item & ligt veel lichter in de hand dan een accuboormachine (heb hem zelf v makita)

- het kan lonen in de regio op marktplaats te kijken naar gereedschap wat je niet vaak nodig hebt maar wel handig is (in mijn geval was dat een compressortje met tacker voor afwerking/wanden plaatsen, een bandschuurmachine, bovenfrees). Oud spul is zwaar en niet altijd ergonomisch maar wel onverwoestbaar

-merken met accuplatformen hebben regelmatig gratis accu of gratis body aanbiedingen: ook een manier om de keuze te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
@TNThomas Een goedkope boormachine met een goede boor is te verkiezen boven een dure Hilti met een botte boor. Zoek in dit draadje even op 'Alpen' en je vindt in de buurt van de zoekresultaten ook wat andere merken boren waar je goed mee gaat.
Over Parkside Professional is menigeen hier erg te spreken. Ook Proxxon krijgt hier goede prijs/kwaliteit-beoordelingen.
Verder:
tangen: Knipex
schroevendraaiers: Wera, Wiha en PB Swiss. Als je ook aan de elektriek gaat prutsen: VDE-geisoleerd.
Steek/ringsleutels: Wat lekker in de hand ligt. Afhankelijk van waar je aan klust kunnen een dubbele 8, 10, 13 en 17 welkom zijn.
Dopsleutelsets: Als de doppen maar zeskant/zeshoek zijn, die grijpen op de vlakken ipv op de hoeken van de moeren. Optie: goedkope doppen nemen, en dan een A-merk ratel. Helaas is het meeste goedkope doppenaanbod twaalfhoekig. Als je een motorfiets hebt is een ⅜ set wel handig.
En idd: verdeel de aankooppijn, die goedkope 'complete' koffertjes grossieren imho vooral in snel sneuvelende bitjes.

Als je veel boven je hoofd denkt te werken telt elke gram (machine PLUS accu!). Sowieso zijn twee accuboormachientjes wel zo makkelijk: eentje om voor te boren, de andere met een schroefbit zodat je niet telkens boren en bitjes moet wisselen, want dat gaat vervelen.

Kijk evt even wat Marktplaats bij jou in de buurt te bieden heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@TNThomas
Ik lees een beetje tussen de regels door dat je in je huidige huis niet veel klustips klust of geklust hebt.
En dat je verwacht dit door te zetten in je nieuwe huis.
Ok mijn 2 cents.
1 een schroef boormachine machine altijd op accu.
Parkside schroef machines zijn prima. De professionals zijn wat robuuster.
2 beton boormachine, altijd sds versie. Liefst een die boort. Hamerslagboort en beitelt( niet draaien alleen slaan.) Gewoon op snoer.
3 parkside natdroogzuigerv1500 watt top bouwstof zuiger en je kan er natte troep mee zuigen.
( je wilt niet de normale stofzuiger gebruiken want die sloop je met bouwstof
4 koop een goede handschroevendraaier set.
5 koop nette tangen.
( Dit gaat je hele leven mee en neem niet veel ruimte in.)
Koop geen accumachines waarbij de accu weinig gebruikt wordt of koop machines waarbij de accu's uitwisselbaar zijn op je diverse machines
( denk ook aan tuingereedschap.)
Veiligheids bril
P3 masker.
(Excentrische) schuurmachine. Op snoer met goede filter en aansluitbaar op je bouwsctofzuiger.
Voordeel van snoer is je hoeft niet merk gebonden te zijn. Gewoon goed en goedkoop.
Decoupeerzaag van de goedkope merken links laten liggen, ze zigzaggen niet alleen op en neer maar vaak ook heen en weer.

Gebruik torx schroeven en dus ook bitjes. ( minder gevloek tijdens het schroeven als je philipsbit uit de groef ratelt.

Schroefmachine, hoe sterker hoe zwaarder in gewicht en op je pols. Meestal is 60Nm meer dan zat.
Wiha schroevendraaiers zijn een prima balans tussen kwaliteit en prijs.
Stanley klauwhamer goed genoeg, laat de 5 euro dingen liggen die breken en meestal als je er aan hangt en dan sla je je zelf in je gezicht.. of zo.
Paar meet linten, goedkoper kan maar die dan altijd meten op muur en meten object met de zelfde dan is de afwijking ook t zelfde :+
Waterpas. Scheelt tegen scheve schilderijen en planken aankijken.
Bouwpotloden, action heeft hele goedkope stiftpotloden. Koop er 5 dan vind je er altijd eentje.. :P

Kwa bitjes tja die makita sorteer dozen in de aanbieding zijn niet veel beter dan de huismerksetjes ontloop de veel voor weinigsets. Meeste gebruik je toch niet.
Al is zo'n ratel bit schroevendraaier set in een doosje handig.

En voor de rest skils en goedkoop gereedschap krijgt meer voor elkaar dan duur gereedschap in de handen van een beginner.. naarmate je meer skils krijgt ga je ook meer goed gereedschap waarderen. :)

.

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 09-08-2025 10:23 . Reden: Autofilll ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TNThomas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:16:

Geen idee of je bij een Hornbach in de buurt woont?
Die hebben dit mooie setje van metabo in de aanbieding:
https://www.hornbach.nl/p...e-accessoireset/12513921/

Heb je genoeg power voor alle muren moet je alleen voor t plafond een boorhamer hebben, voor die paar gaatjes is een parkside met snoer goed genoeg.

Voor de rest van het gereedschap is een toolcheck plus 1 van wera een mooie start set die je ergens in de la kan leggen voor incidenteel schroef werk en het in elkaar zetten van de IKEA meuk etc.

Mooie van de metabo is dat je twee accu’s erbij krijgt dus ga je wat serieuzer aan de bak met klussen en wil je bijv een multi tool dan kan je de set zonder accu en lader kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Bedankt voor jullie reacties! Dit helpt enorm! :) Zo heb ik weer genoeg om over na te denken en uit te zoeken.

@Rukapul Goede opmerking m.b.t. een gereedschapskoffer. Daar zal ik me niet op blind staren en kopen wat ik nodig heb (van goede merken). Je geeft aan zowel Parkside als Einhell te hebben. Ik begrijp dat het lastig is om te vergelijken, omdat het verschillende apparaten zijn, maar heb je een voorkeur? Zou je eerst bij één van de twee merken kijken als je weer wat nodig hebt?

@Saint2Saint Ik merk dat de verleiding groot is meteen van alles te kopen, maar aankopen spreiden en kwaliteit kopen is inderdaad een betere optie. Verder is de tip over Toolstation erg handig, want die ligt hier vlakbij.

@Wild Chocolate Bedankt voor de tip! Meteen even gekeken en ik zie dat bijvoorbeeld een instapmodel boorhamer van Bosch Professional (blauw) niet de hoofdprijs kost inderdaad.

@Evo X Veel handige tips, bedankt! Hoe vaak ik een boorhamer nodig zal hebben kan ik lastig inschatten als niet-klusser. De wanden in ons toekomstige huis zijn van kalkzandsteen (draagmuren) en van Ytong (tussenmuren). De plafonds bestaan uit betonplaten, dus daar heb ik een boorhamer zeker nodig vermoed ik.

@trabant Bedankt voor de vele tips! Meerdere merken die je noemt kende ik nog niet, dus deze opties ga ik zeker even opzoeken.

@copykat Ik ben inderdaad geen klusser en wil dat ook niet worden, maar af en toe een kleine klus in/rondom het huis lijkt me leuk om zelf te (leren) doen. Wie weet krijg ik de smaak te pakken. ;) Verder noem je veel materiaal waar ik zelf nog niet aan had gedacht, dus bedankt voor het delen!

@Brilsmurfffje De dichtstbijzijnde Hornbach is een halfuurtje rijden, dus prima te doen voor een goede deal. Ik ga de link eens bekijken. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
Parkside iseen label vd lidl maar onderliggend is het gereedschap vaak gemaakt door einhell of scheppach. Ik verwacht niet super veel kwaliteitsverschillen.

Zelf ben ik vd paar einhell dingen die ik heb niet zo kapot. (maar voor een slijptol die alleen dingen hoeft te slopen was het prima)

Heb even zitten internetten voor je.
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Zelf geen ervaring mee maar lijkt niet verkeerd om mee te beginnen?

https://nl.ryobitools.eu/...18ck4f-252s/r18ck4f-252s/

[ Voor 29% gewijzigd door Evo X op 09-08-2025 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
TNThomas schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:35:
Bedankt voor jullie reacties! Dit helpt enorm! :) Zo heb ik weer genoeg om over na te denken en uit te zoeken.

@Rukapul Goede opmerking m.b.t. een gereedschapskoffer. Daar zal ik me niet op blind staren en kopen wat ik nodig heb (van goede merken). Je geeft aan zowel Parkside als Einhell te hebben. Ik begrijp dat het lastig is om te vergelijken, omdat het verschillende apparaten zijn, maar heb je een voorkeur? Zou je eerst bij één van de twee merken kijken als je weer wat nodig hebt?
Voor een bedrade: het maakt niet uit. Men weet tegenwoordig echt wel hoe een boorhamer te maken etc.
Bedenk met net dat ik meer bedrade apparatuur van diverse merken heb: een Bosch decoupeerzaag (heb ook een accu Parkside decoupeer/reciprozaag), Pattfield haakse slijper, Ferm en Worx schuurmachines. Allemaal gewoon bouwmarkspul.
@Evo X Veel handige tips, bedankt! Hoe vaak ik een boorhamer nodig zal hebben kan ik lastig inschatten als niet-klusser. De wanden in ons toekomstige huis zijn van kalkzandsteen (draagmuren) en van Ytong (tussenmuren). De plafonds bestaan uit betonplaten, dus daar heb ik een boorhamer zeker nodig vermoed ik.
Betonvloeren zeker een boorhamer voor nodig.

Kalkzandsteen kan vaak nog zonder klop of hamerstand maar wil je wel achter de hand hebben.

Wat ik zou doen:
1. Lichtgewicht compacte accu schroefboor (met name om te schroeven)
2. Bedrade SDS hamerboor
Optioneel erbij
3. Klopboor op accu (dan hoef je niet telkens de hamerboor te pakken en je hoeft niet telkens schroefbitjes en boortjes te wisselen)
De slagschroevendraaier komt daarna nog wel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
@TNThomas Van de twee boormachines die ik noemde is het handig als er eentje klopt en de andere niet. Bij een apparaat zonder klopfunctie (die je in hout niet nodig hebt) is de boorkop nauwkeuriger. Menigeen heeft hier al eens geklaagd over zwabberende boortjes, en telkens bleken die in een klopboor te zitten.

Wat @Evo X hierboven al aantipte: voor sloopwerk hoeft het niet zo nauwkeurig: een reciprozaag van een duur merk is eigenlijk zonde van het geld. Bij een schuurmachine daarentegen scheelt het doorgaans wel in de belasting van hand en pols, wat bij grotere stukken echt wel uitmaakt. Nou is het kopen van al dat jongensspeelgoed natuurlijk hartstikke leuk, maar het wordt ook begrotelijk, dus het kan geen kwaad vooraf te overwegen of het ook zonder elektrisch geweld kan. Alles dat je koopt, moet je ook ergens kwijt.

En verder wil ik PBM nog noemen: Persoonlijke BeschermingsMiddelen. Niet alleen voor jou, maar ook voor een eventueel hulpje. Nou hoef je je niet meteen in een brandweerpak te hijsen, maar een (overzet)bril of gezichtsscherm, de juiste werkhandschoenen en eierdoppen voor op de oren kosten de wereld niet en kunnen echt het verschil maken. Hoe vaak mijn knokkels ongedeerd van een aanraking van een staalborstel op de boormachine zijn gekomen dankzij simpele monteurshandschoenen...

Enfin, goed gereedschap is al het halve werk, maar de andere helft bestaat voor een groot deel door je elke keer weer vooraf af te vragen waar het fout kan gaan. Waar vliegt het werkstuk en het gereedschap heen als iets los schiet? En vooral: Waar kukel jij in zo'n geval heen? Werk dus nooit buiten je macht. De zwaartekracht staat altijd aan, dat is wetenschappelijk bewezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ben dus onlangs het Bosch Pro 12V systeem ingestapt op adviezen in dit topic. Gister voor het eerst de hamerboor ingezet (in baksteen). Heerlijk! Ruim voldoende 'geweld' om een muur in te komen in heel prettig handzaam formaat.

Wellicht zelfs voor @TNThomas het overwegen waard: dankzij het snelwisselsysteem van de koppen, heb je de 1) en 3) van het lijstje van @Rukapul beide bij de hand. Die 2) van zijn lijstje kun je dan voorlopig overslaan; je hebt dan nl. een SDS+ hamerboor voor dat ene gaatje in vloer / plafond.

D.w.z. het boort daadwerkelijk in beton, maar ik zie in deze hamerboor geen echte vervanging van een zware jongen met een stroomsnoer. Maar ik meen in jouw geval ook te lezen dat dit toch bij hoge uitzondering zal zijn.

Heb je met één set die basislijst afgedekt. Maar 't is geen goedkope set.. (deze + deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
@Evo X Dat merk ken ik niet zo goed, maar die set ziet er erg mooi uit voor een redelijke prijs. Ik ga me er eens in verdiepen. Bedankt voor het zoeken!

@Rukapul @trabant Allebei weer bedankt voor de informatie! Dit helpt enorm om een beter beeld te krijgen van alles over en rondom (elektrisch) gereedschap. :)

@Gwaihir Als niet-klusser, dacht ik dat 18V/20V krachtiger en dus mogelijk beter is dan 20V. Nu ik jouw ervaring lees ga ik ook eens naar de 12V-systemen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:53:
Ik ben dus onlangs het Bosch Pro 12V systeem ingestapt op adviezen in dit topic. Gister voor het eerst de hamerboor ingezet (in baksteen). Heerlijk! Ruim voldoende 'geweld' om een muur in te komen in heel prettig handzaam formaat.
Welke heb je? ik zoek nog wat en zit ook in t 12v bosch systeem. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:25
Veel is al gezegd. Handgereedschap, wat je nodig hebt voor een klus, en dan gelijk goed. Merken als Knipex, Wera en Wiha zijn als langsgekomen. Laat ik daar Gedore en Stahlwille aan toevoegen.

Het gereedschap koop je dan maar 1 keer in je leven. Wat mij ook helpt, ik heb veel meer zin in klussen als ik een leuk gereedschap in handen heb. Dat is veel meer waard dan 20 euro ergens. Striptang is een aanrader als je met elektra bezig gaat.

Zorg ook voor een goede rolmaat (ik heb een van Milwaukee). Dat is stiekem misschien wel wat je het meeste gaat gebruiken. Inmiddels heb ik vast wel 30euro versleten aan goedkope rolmaat troep voordat ik het licht zag. Zelfde voor een (Stanley) mes. Heb ik ook van Milwaukee. Vergeet ook niet een goede waterpas, bijvoorbeeld van Sola.

Ik denk niet dat je veel bedraad gereedschap nodig hebt. Alleen als je wat lomper werk moet doen. Ik heb een klopboor van Hikoki voor als ik in steen wil boren; fatsoenlijke kosten allemaal rond de 100 EUR. Zorg dat het een SDS+ kop heeft, maar volgens mij moet je je best doen dat niet te krijgen.

Accu heb ik van Makita, 18volt. Vroeger hadden ze betere acties voor gratis accus, en mn vrienden hadden het ook. Ik zou het nog steeds aanraden. Als je iets goedkoper wilt zitten kun je naar Ryobi kijken. Zit imho tussen Parkside en Makita/Bosch/DeWalt etc in. Wat je nodig hebt hangt van de klus af, maar overweeg op zn minst: multitool, reciprozaag (voor slopen), cirkelzaag (gebruik ik veel vaker dan de decoupeerzaag), haakse slijper, schuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik red het al twintig* jaar met een 12V BZ12sp Metabo accuboormasjientje, sinds 2019 aangevuld met een 10,8V Hitachi. Met ± 35 Nm geen krachtpatsers, maar dat heb je ook lang niet altijd nodig. Vooral die Hitachi uit de opruiming is lekker licht en die leek me ook wel voor de vrouw geschikt, maar in de praktijk is het nu de machine waar ik het eerste naar grijp. (De vrouw is niet zo graaierig.)

*De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat eerst de beide accu's zijn vervangen, en toen die twee jaar geleden nog hartstikke goed waren, bezweek de machine zelf. Kon niet kiezen tussen al die 18V apparaten en accubiotopen, en heb toen voor een tientje op MP een werkende BZ12 met twee lamme accu's gescoord. Weliswaar uitstel van executie, maar qua hanteerbaarheid en investering nog altijd een goede zet gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@TNThomas Wat @trabant zegt.
Action heeft top spul voor je basis PBM.( edit: ter verduidelijking: top omdat het makkelijker is in meerdere hoeveelheid te kopen en dus ook makkelijker weg te gooien en een nieuwe te pakken. Als je niet brildragend bent zijn die goedkope veiligheids brillen prima , krasjes er op? Weggooien nieuwe pakken)
Handschoenen, diverse soorten ook met knokkel bescherming van rubber...
De oordoppen werken prima en kosten niks.
De kwasten prima voor t geld en schoonmaken is duurder dan nieuwe kopen..

T gereedschap wat je daar vind is niet super slecht en een mesje is een mesje. Verwacht geen onverwoestbaar materiaal maar schuurpapier schildertape enz. Dat spul dat altijd op gaat aan van alles. En schoonmaak papier, enz. Slijptol? Ik koop bijna altijd een cheap ass merk, steenstof sloopt ook dure machines (die apparaten zijn handig om te hebben maar liggen vaak niks te doen.)

Wat die Metabo aanbieding, voorop gesteld je hoeft niet perse 1 accu groep/merk te kopen maar het scheelt geld. Geen accu en lader noodzakelijk bij volgende gereedschap aankoop.
Maar kijk even naar hun gehele lineup met die accu type, vink aan wat je denkt handig te vinden, tel dat bedrag bij elkaar op.
Doe t zelfde bij bijv. Makita, Bosch.
Kijk of de aanbieding nogsteeds interessant is.
Je eerste aankoop met accu bepaald in welk ecosysteem (accutype) je meestal verder gaat.
Al geld dit meer bij duurdere merken die langer heel blijven dan de bouwmarkt merken.

Resume:
1 goede accu schroefboormachine is de beste investering, ( ik zag de buurman z'n schutting repareren met zo'n groene bosch die blijkbaar iedereen in de handen gedrukt krijgt bij een bouwmarkt als je geen idee hebt. Goedkoop en schroeft. Maar even een 80mm schroef er in jassen kan je wel vergeten . Ik heb mijne aangeboden)
2 denk even kort na of je meerdere laders wilt of toch accu uitwisselbaarheid wilt. ( beter voor de accu's en je portemonnee.) Ongebruikte accu's worden lui en gaan stuk. Altijd opgeladen en wegbergen in plekken waar t niet kan vriezen.
Handgereedschap, koop niet zo'n berucht assortiment koffertje die zijn voor in je trapkast niet om te gebruiken. Opzich is bouwmarktmerk handgereedschap als start prima , beter dan niet hebben, maar je zal merken dat merk gereedschap net even fijner werkt.
Koop dus niet alles in een keer, dat lukt je toch niet. Je zal zien hoevaak je net dat ene tooltje niet hebt. En hup weervnaar de Hornbach...
Er is niks mis met goedkopere merken als electrisch gereedschap zolang je maar in gedachten houd dat het minder effectief en minder precies is en sneller stuk gaat. Mijn bandschuurmachine en electrische schaaf zijn Parkside. Maar mn invalzaag is makita.
Mn tafelzaag cheap blackndecker omdat eh marktplaats nu nodig en daarvoor bijna nooit. En misschien na mn tuin klusje weer langetijd niet.
( verkoop ik misschien wel weer via MP.)
Accu eco systeem Dewalt, was net ff goedkoper dan de makita brushles line.
En vooral veel los bij elkaar gekocht. Aanbieding afgewacht zeg maar of via MP rustig gezocht totdat er eentje iets aanbod voor een goede prijs. Mn dewalt XR decoupeerzaag is een MPtje, blij mee maar nieuw vond ik t te duur voor mn gebruiks intensiteit.

handgereedschap gewoon slechtspul vervangen voor beter en goed spul.
Zelfs antiek van opa geweest spul.
Ook zat action shit kwaliteit voor de lompe hork acties.( meestal die al vervangen zijn voor kwaliteitsspul en in de rommel bak gegooid zijn
Mag stuk, onder de lijm komen, in de kruipruimte blijven liggen, vol zand komen, enz.
( ook top om uit te lenen. >:) )

Als laatste tip.
Alles wat je koopt moet ergens liggen of in gelegt worden.
Denk ook na over hoeveel ruimte je wilt indelen voor je klus gereedschap. En nee je vochtige schuur is niet de plek. :P

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 09-08-2025 14:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
O, en goed om vooraf te weten: Makita heeft twee 18V lijnen: die in de bouwmarkten heeft een witte band op de accu's, de echte prof-lijn heeft die niet en je raadt het al: ze zijn niet uitwisselbaar.

Qua schuurpapier: ik heb ooit bij zo'n goedkope webwinkel een zwik te goedkope vellen aangeklikt om aan de gratis verzending te komen, en het is een ellende; er ligt na een paar schuurbewegingen meer los zand op het werkstuk dan dat er echt geschuurd is.
Slechte spullen kunnen te duur zijn, maar goede spullen zijn nooit te goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TNThomas schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:03:
@Gwaihir Als niet-klusser, dacht ik dat 18V/20V krachtiger en dus mogelijk beter is dan 20V. Nu ik jouw ervaring lees ga ik ook eens naar de 12V-systemen kijken.
Zoiets had ik ook: ik zag 18V als absolute noodzaak, gegeven hoe ik door de jaren heen van een 12V naar een 14,4V naar een 18V schroefboormachine ben gegaan en pas bij die laatste een qua kracht volwassen gevoel heb. Maar men overtuigde me er alhier van wel even te kijken naar de tijdslijn daarbij en hoever accu's door de jaren heen gekomen zijn :).
Blomminator schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:18:
Welke heb je? ik zoek nog wat en zit ook in t 12v bosch systeem. Bedankt!
Links onderaan mijn vorig post.

(N.B. Er zijn ook sets incl. het hamer opzetstuk, maar die lijken relatief duur.)

@Flextrip Met SDS+ is het toch altijd een hamerboor, geen klopboor?
copykat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:30:
Handgereedschap, koop niet zo'n berucht assortiment koffertje die zijn voor in je trapkast niet om te gebruiken.
Je kunt wel van alles uitproberen en wat je door gebruik verslijt in goede kwaliteit weer kopen..

Ik volgde dit advies al lang geleden, maar tast(e) daardoor ook wel wat in het duister. Zo heb ik pas vrij recentelijk de griptang ontdekt, terwijl die toch in allerlei generieke sets zit.
Je zal zien hoevaak je net dat ene tooltje niet hebt. En hup weervnaar de Hornbach...
En daar gaat weer 'n uur..

Of je hebt iets bij de hand, wat dan maar einde klusje de vuilnisbak in kan. En nu je weet waar je het voor nodig hebt, en dat dat nog voor gaat komen, koop je weldra een goede zonder dat het een extra trip kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Over (werk)handschoenen gesproken, welke zijn goed, waar moet je aan denken? Gevoel, anti-prik, anti-snij? Ik gebruik nu van die (leren/suede?) blauwgele die je bijna overal kunt kopen. Die lijken overigens steeds dunner te worden.

Bij mij slijten de vingertoppen altijd door en hangt er nogal eens stiksel los.... Ook kunnen ze niet zo goed tegen nattigheid - worden ze stijf van...

Ik gebruik ze vooral in gevallen waar ik "klem" kan komen te zitten in/tussen staal- scheelt blaren, bij snoeiwerk tegen in m'n vingers knippen en tegen doornen, daar waar ik wat anti-slip wil hebben bij t oppakken van dingen en nog wat ander "ruwer" werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
DjoeC schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:25:
Over (werk)handschoenen gesproken, welke zijn goed, waar moet je aan denken? ...
Dat hangt helemaal van de klus af.
Deze Maxiflex monteurshandschoenen gebruik ik vooral bij sleutelwerk aan de auto's, maar het zijn goede allrounders. Ik had ze ook aan bij het uitgraven van die laurierkers, een maandje geleden. Alleen aarde eraan, na de wasmasjien zagen ze er weer uit als nieuw.
Ik had ze voor corona ook mee toen ik begon aan de lascursus, zodat de docent meteen mijn niveau wist...
Na mijn lascursus heeft de vrouw voor ovengerechten de dikke MIG/MAG handschoenen (type A) ingepikt en voor het tuinieren blijken de dunnere leren TIG-handschoenen (type B ) beter en veel goedkoper dan wat de tuinwinkel biedt, ook al zijn die dan weer afgezet met roosjesmotief. Ik spoel ze gewoon met water uit en na drogen maak ik ze weer soepel met oude bodylotion of een overtollig haarmasker (jojobaolie/amandel) dat de vrouw daarvoor heeft afgestaan (geen paniek, ze is niet kaal). In het voorjaar kun je er de zonnebrandcreme van vorig jaar voor gebruiken. Of zadelzeep. Of je koopt nieuwe.

Mocht er letterlijk fingerspitzengefühl nodig zijn, heb ik een doos Grippaz 246 (nitril) klaar staan, die zijn verrassend vaak te hergebruiken (binnenstebuiten laten uitdampen, beetje talkpoeder erop en dan weer buitenstebuiten keren.

Voor chemie en spuitbussenverfwerk heb ik wat langere Artelli Pro-Chem Nitril (EN374 cat III type A) liggen. Niet uitvoerig naar gezocht, dit had de automaterialenzaak liggen. Ook daar heeft de vrouw een paar van ingepikt voor de vaat, want de afwashandschoenen uit de supermarkt zijn voor ons allebei te klein, gaan te snel lek en ze worden ook veel te snel glibberglad.

Ook in de keuken: snijbestendige handschoenen voor als ik met de vlijmscherpe Microplane rasp in de weer ga. Tegen de tijd dat we (uiteraard groots en dramatisch) koken is de huisarts dicht en de spoedhulp is niet alleen een kwartier rijden, maar staat ook garant voor een wachttijd als het niet acuut is. Overigens scheelt een elastiekje om een bloedende vinger een boel geklieder. :*)

En dan staat er nog een doos wegwerpnitrilhandschoenen in de keuken, om de uien en de chilipepers te snijden.

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 09-08-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Laatst online: 14:03
Gwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Zoiets had ik ook: ik zag 18V als absolute noodzaak
Absolute noodzaak? Na een paar klusjes hekel je er aan dat de accuboormachine zo lomp zwaar is.
Dan ben je met het CXT systeem veel lichter uit.
Pagina: 1 ... 257 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).