Wederom bedankt voor alle hulp en reacties op mijn vragen! Hier heb ik veel van geleerd en genoeg stof om me in te verdiepen (altijd leuk).
Juist, gister met missus in de HB, HW pijp grijs of antraciet? Doemaar dat en dan schilder ik de rest....Gwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:08:knip
[...]
Je kunt wel van alles uitproberen en wat je door gebruik verslijt in goede kwaliteit weer kopen..
Ik volgde dit advies al lang geleden, maar tast(e) daardoor ook wel wat in het duister. Zo heb ik pas vrij recentelijk de griptang ontdekt, terwijl die toch in allerlei generieke sets zit.
[...]
[...]
En daar gaat weer 'n uur..
Of je hebt iets bij de hand, wat dan maar einde klusje de vuilnisbak in kan. En nu je weet waar je het voor nodig hebt, en dat dat nog voor gaat komen, koop je weldra een goede zonder dat het een extra trip kost.
Vandaag terug brengen en toch grijs want scheelt geld.......soms......
Al 2 dagen rondjes rijden.
Regen ton uitzoeken kwa aansluitingen. Afwatering spullen, vandiktebank planken laten verdunnen a 10tje , koffie drinken, enz....
Pfff, gelukkig 3 weken vakantie..
😀😅
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Heel m’n huis verbouwd met 12V, genoeg kracht, allicht dat het schroefje er met 18v sneller ingaat.. voordeel van 12v is dat het allemaal een stuk lichter is en als je incidenteel gaat slopen is op de 230v handiger want dat is weer lichter dan 18v en je hebt minder accu’s nodigGwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Zoiets had ik ook: ik zag 18V als absolute noodzaak, gegeven hoe ik door de jaren heen van een 12V naar een 14,4V naar een 18V schroefboormachine ben gegaan en pas bij die laatste een qua kracht volwassen gevoel heb. Maar men overtuigde me er alhier van wel even te kijken naar de tijdslijn daarbij en hoever accu's door de jaren heen gekomen zijn.
procaliber schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:01:
Absolute noodzaak? Na een paar klusjes hekel je er aan dat de accuboormachine zo lomp zwaar is.
Dan ben je met het CXT systeem veel lichter uit.

Ik gebruik eigenlijk overal van die honeywell anti-snijd handschoenen voor van nog geen euro per paar.DjoeC schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:25:
Over (werk)handschoenen gesproken, welke zijn goed, waar moet je aan denken?
Beschermt best aardig tegen snijden / doorns en zo. En je schuurt je handen minder ruw (van werk en schrobben).
Doorgaans één paar apart voor het wat 'schonere' werk en twee paar die ook de tuin mee krijgen - daarvan ligt er nogal 'ns eentje te drogen.
En dat draait zo'n beetje door, dus ik verbruik amper een paar per jaar, geloof ik. (Maar ik vind het voor veel dingen dan ook niet zo erg als er al een vingertop of twee door zijn.)
Je hebt gelijk. Als ik niet scherp ben haal ik ze nog steeds door elkaar, omdat ik mijn hoofd kloppen en hameren hetzelfde zijn.Gwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
@Flextrip Met SDS+ is het toch altijd een hamerboor, geen klopboor?
Thuis heb ik het volgende liggen:
- Accu slagschroevendraaier (bithouder). Niet echt nodig als je een accu klopboor hebt, maar is wel een stuk lichter. En afhankelijk van de grootte van je klus kom je erachter dat je nooit genoeg 'boor/schroefmachines' kunt hebben.
- Accu klopboor (normale boortjes, aka snelspankop). De sterkste 18V Makita die ik kon vinden. Fijn voor lange schroeven en kleine gaatjes in steen.
- Accu combihamer (SDS+). Ook van Makita. Eigenlijk een miskoop, omdat ik hem bijna nooit gebruik. Voor de meeste use cases is meer kracht dan toch fijn.
- Bedrade boorhamer (SDS+). Hikoki, want dat lag bij de Hornbach. Absolute noodzaak voor mij om te kunnen klussen in huis vanwege de harde stenen.
- Bedrade breekhamer (SDS (zonder +)). Om een vloer en badkamer te slopen. Gewoon een lomp ding van Parkside.
Daarnaast nog een adapter om normale boren in SDS+ te stoppen, omdat ik mn boorhamer ook voor cement mixen gebruik, en die Action mixstaven passen anders niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Flextrip op 09-08-2025 15:27 ]
nu ben ik wel benieuwd wat voor stenen jij hebt. en of je niet toebvallig een defect model hebt. ik heb er zelf 1 met ~1,8 joule en die gaat makkelijk in (hard) beton ik heb pas nog ~50 gaten van 16mm in beton geboord voor stekeinde. echt geen enkele moeite. Ik heb zelf ook een bedrade (2,7 joule (?)) En die gaat iets harder omdat hij natuurlijk ook iets harder slaat, maar om nu te zeggen dat het echt een wereld van verschil is.Flextrip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Je hebt gelijk. Als ik niet scherp ben haal ik ze nog steeds door elkaar, omdat ik mijn hoofd kloppen en hameren hetzelfde zijn.
Thuis heb ik het volgende liggen:
- Accu slagschroevendraaier (bithouder). Niet echt nodig als je een accu klopboor hebt, maar is wel een stuk lichter. En afhankelijk van de grootte van je klus kom je erachter dat je nooit genoeg 'boor/schroefmachines' kunt hebben.
- Accu klopboor (normale boortjes, aka snelspankop). De sterkste 18V Makita die ik kon vinden. Fijn voor lange schroeven en kleine gaatjes in steen.
- Accu combihamer (SDS+). Ook van Makita. Eigenlijk een miskoop, omdat ik hem bijna nooit gebruik. Voor de meeste use cases is meer kracht dan toch fijn.
- Bedrade boorhamer (SDS+). Hikoki, want dat lag bij de Hornbach. Absolute noodzaak voor mij om te kunnen klussen in huis vanwege de harde stenen.
- Bedrade breekhamer (SDS (zonder +)). Om een vloer en badkamer te slopen. Gewoon een lomp ding van Parkside.
Daarnaast nog een adapter om normale boren in SDS+ te stoppen, omdat ik mn boorhamer ook voor cement mixen gebruik, en die Action mixstaven passen anders niet.
Vooral heel veel 82mm gaten voor inbouwdozen met een gatenboor. Dat duurt met de bedrade al een eeuwigheid per gat. Laatst nog 92mm voor een doorvoer door de volledige spouwmuur, duurde zeker 20 a 30 minuten. Geen idee wat voor stenen, jaren 30 huis. De combihamer werkt uiteindelijk ook wel, maar de accus gaan er wel snel doorheen. Zodoende ben ik nu gewend geraakt om standaard de boorhamer te pakken, ook voor kleinere gaten. Niet dat de combihamer niet prima is, maar met de DHP486 en de boorhamer lukt alles wel zodat ik mn geld achteraf liever aan iets anders besteed hadtwain4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
nu ben ik wel benieuwd wat voor stenen jij hebt. en of je niet toebvallig een defect model hebt. ik heb er zelf 1 met ~1,8 joule en die gaat makkelijk in (hard) beton ik heb pas nog ~50 gaten van 16mm in beton geboord voor stekeinde. echt geen enkele moeite. Ik heb zelf ook een bedrade (2,7 joule (?)) En die gaat iets harder omdat hij natuurlijk ook iets harder slaat, maar om nu te zeggen dat het echt een wereld van verschil is.
daar is hij minder voor geschikt ja, 1 troost de lagers en pakking e.d. zijn nog heel als je hem wel gaat gebruiken voor waar hij voor gemaakt isFlextrip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:58:
[...]
Vooral heel veel 82mm gaten voor inbouwdozen met een gatenboor. Dat duurt met de bedrade al een eeuwigheid per gat. Laatst nog 92mm voor een doorvoer door de volledige spouwmuur, duurde zeker 20 a 30 minuten. Geen idee wat voor stenen, jaren 30 huis. De combihamer werkt uiteindelijk ook wel, maar de accus gaan er wel snel doorheen. Zodoende ben ik nu gewend geraakt om standaard de boorhamer te pakken, ook voor kleinere gaten. Niet dat de combihamer niet prima is, maar met de DHP486 en de boorhamer lukt alles wel zodat ik mn geld achteraf liever aan iets anders besteed had
Na een dagje flink sleutelen aan de scooter van mijn dochter zag 1 van mijn schroevendraaiers er zo uit
:strip_exif()/f/image/B1aaDkz0w8uUUY9Qcv2Cf1yE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is de middelste op de voorste rij 😀
Ik had wel eens gelezen dat remmenreiniger hier prima helpt; stond toch nog op de werkbank dus gelijk proberen.
En warempel het helpt (heel goed zelfs).
:strip_exif()/f/image/RSKXMCHPdHVqlwRLbYInurDI.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch maar weer een setje met harde handvatten aanschaffen voor dit soort werk. Van degene die ik had waren de kruiskoppen opgesleuteld na vele jaren trouwe dienst.
:strip_exif()/f/image/B1aaDkz0w8uUUY9Qcv2Cf1yE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is de middelste op de voorste rij 😀
Ik had wel eens gelezen dat remmenreiniger hier prima helpt; stond toch nog op de werkbank dus gelijk proberen.
En warempel het helpt (heel goed zelfs).
:strip_exif()/f/image/RSKXMCHPdHVqlwRLbYInurDI.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch maar weer een setje met harde handvatten aanschaffen voor dit soort werk. Van degene die ik had waren de kruiskoppen opgesleuteld na vele jaren trouwe dienst.
Zonder enige twijfel is mijn gsr-12v-35-fc mijn beste aankoop ooit. ZeGwaihir schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:53:
Ik ben dus onlangs het Bosch Pro 12V systeem ingestapt op adviezen in dit topic. Gister voor het eerst de hamerboor ingezet (in baksteen). Heerlijk! Ruim voldoende 'geweld' om een muur in te komen in heel prettig handzaam formaat.
Wellicht zelfs voor @TNThomas het overwegen waard: dankzij het snelwisselsysteem van de koppen, heb je de 1) en 3) van het lijstje van @Rukapul beide bij de hand. Die 2) van zijn lijstje kun je dan voorlopig overslaan; je hebt dan nl. een SDS+ hamerboor voor dat ene gaatje in vloer / plafond.
D.w.z. het boort daadwerkelijk in beton, maar ik zie in deze hamerboor geen echte vervanging van een zware jongen met een stroomsnoer. Maar ik meen in jouw geval ook te lezen dat dit toch bij hoge uitzondering zal zijn.
Heb je met één set die basislijst afgedekt. Maar 't is geen goedkope set.. (deze + deze)
Over mijn lijk dat ik daar die sds boorkop op ga zetten. Niets zo goor als stuc- en betonstof van het boren van een gat in het plafond. Daar ga je toch je mooie gsr-retje niet mee bevuilen

Ik heb nog een loodzware groene Bosch van 35 jaar oud die er niet uitziet maar nog prima hamert voor die enkele keer dat het nodig is. Koop zoiets voor dat specifieke doel, met snoer, en je doet er de rest van je leven mee.
Sorry, maar ik ben toch voor het goedkopere model gegaanjadjong schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Ik zou iets meer uitgeven en er eentje nemen waarbij je de drukkracht in kan stellen en aflezen.
Error™️Remy!!!! schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Sorry, maar ik ben toch voor het goedkopere model gegaan
KPN is een drieletterwoord
Remy!!!! schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Sorry, maar ik ben toch voor het goedkopere model gegaan

Ja, 700€ is ook gewoon een schijntje, ik snap het ook niet

Lol!Blurk62 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:23:
Zonder enige twijfel is mijn gsr-12v-35-fc mijn beste aankoop ooit. Zeligt nog net niet op m'n nachtkastje maar ik zoek regelmatig klusjes (excuses) om haar nog eens even vast te houden
. Beste aankoop ooit, had ik dat al gezegd?
Over mijn lijk dat ik daar die sds boorkop op ga zetten. Niets zo goor als stuc- en betonstof van het boren van een gat in het plafond. Daar ga je toch je mooie gsr-retje niet mee bevuilen
Nou, da's niet zomaar waar hoor. Hier is 't een AEG en daarvan was vorig jaar de condensator ontploft! Viel niet mee die er nog bij te vinden.Ik heb nog een loodzware groene Bosch van 35 jaar oud die er niet uitziet maar nog prima hamert voor die enkele keer dat het nodig is. Koop zoiets voor dat specifieke doel, met snoer, en je doet er de rest van je leven mee.
Enne: ik ontkracht gráág het gerucht dat ik dat ding heb gekocht voor het specifieke doel loodzwaar te zijn!

Ik vind t tijd worden voor AI geüpdate klus robots.
Kan ik ook eens delegeren....
* copykat krijgt meestal "sugesties" "ideeën " en andere geluiden en dan mag ik t uitvogelen en uitvoeren..
Gewoon ook eens kijken en commentaar geven als t niet geheel goed heeft uitgepakt lijkt me heerlijk
Kan ik ook eens delegeren....
* copykat krijgt meestal "sugesties" "ideeën " en andere geluiden en dan mag ik t uitvogelen en uitvoeren..

Gewoon ook eens kijken en commentaar geven als t niet geheel goed heeft uitgepakt lijkt me heerlijk
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als ik de Makita DUH523Z 18V LXT heggenschaar vergelijk met een Bosch blauw GHE-50
Dan kan de Bosch takken van 20mm dik doorhalen en de Makita 15mm. Voor mij niet van belang voor een Hedera en eoa laag dun takkig hegje.
Ik heb al wel gereedschap van Bosch blauw.
Echter is de heggenschaar 170€ en die van Makita slechts 100€.
Om eventueel ook meer gebruik te kunnen maken van het Makita 18V ecosysteem.
Is dit en interessante optie:
https://www.amazon.nl/TPD...ereedschap/dp/B0C6XWJTKL/
Voorzien jullie enige problemen?
70€ (50€ na aanschaf adapter) meer betalen voor een heggenschaar die hetzelfde doet vind ik dan weer onnodig
Edit: dus een aanschaf van een adapter om Bosch op Makita te zetten.
Dan kan de Bosch takken van 20mm dik doorhalen en de Makita 15mm. Voor mij niet van belang voor een Hedera en eoa laag dun takkig hegje.
70€ (50€ na aanschaf adapter) meer betalen voor een heggenschaar die hetzelfde doet vind ik dan weer onnodig
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 12-08-2025 12:48 ]
Die 70 euro verschil ben je wel kwijt aan accu's en oplader als je nog geen Makita hebt.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:33:
Als ik de Makita DUH523Z 18V LXT heggenschaar vergelijk met een Bosch blauw GHE-50
Vandaar de adapter van 20€.Jron667 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Die 70 euro verschil ben je wel kwijt aan accu's en oplader als je nog geen Makita hebt.
Dan heb ik 4 Bosch accu's beschikbaar
Ik heb toevallig een vergelijkbare adapter, om Bosch stofzuiger met Makita accu te gebruiken. Enige nadeel wat ik in de praktijk merk is dat ik de accu niet makkelijk kan wisselen omdat die de verkeerde kant uitschuift. Ik moet adapter+accu verwijderen, en dan de accu uit de adapter. Is een kleinigheidje, en misschien gaat het bij de heggeschaar wel makelijker.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:33:
Mijn ervaring met tuingereedschap is dat ik daar andere (namelijk grotere) accu's voor gebruik dan voor het "gewone" gereedschap. Bij je eerste tuinmachine moet je dan sowieso nieuwe accu's aanschaffen, dus dan is een nieuw ecosysteem ook niet zo'n probleem. De oplader is niet zo heel duur.
Weet overigens niet of je ook met een heggenschaar grotere accu's wil gebruiken, maar bij bosmaaier en kettingzaag in ieder geval wel.
Weet overigens niet of je ook met een heggenschaar grotere accu's wil gebruiken, maar bij bosmaaier en kettingzaag in ieder geval wel.
...
Heb hier de DUH606Z en die gaat niet echt rap door de 5Ah accu's, grasmaaier (2x18v) gaat dan wel weer wat rapper.
Makita heeft natuurlijk ook heggenscharen die meer dikte aankunnen...... Een beetje afhankelijk van de hoeveelheid heg/struiken die je (1 of meermaals per jaar) wilt snoeien zou ik goed nadenken of "de goedkoopste" wel is wat je nodig hebt. Beter 1x pijn lijden.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:33:
[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 12-08-2025 13:55 ]
Los van de reacties die al gegeven zijn moet je ook even uitzoeken hoe het zit met de beveiliging van de accu tegen te diep ontladen. Ik dacht dat die bij zowel Bosch als Makita in de accu zitten, dan zou het geen kwaad moeten kunnen, maar zeker weten doe ik het niet.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:33:
Daarnaast denk ik dat je nu twee ‘klassen’ vergelijkt met elkaar. Die Makita die je linkt is volgens mij de instapper, Bosch maakt er op dit moment maar eentje, qua specs zijn er Makita heggenscharen die dichter in de buurt komen. Appels met appels zeg maar.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dat is ook wel een zorgpunt wat ik heb (en niet uitgezocht), voor Makita geldt meen ik dat de machines uitgerust moeten zijn met een sterretje in het gele gedeelte, dat hebben ze tegenwoordig allemaal. Maar de vraag is of dat ook goed gaat met zo'n Chinese adapter.Pixeltje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Los van de reacties die al gegeven zijn moet je ook even uitzoeken hoe het zit met de beveiliging van de accu tegen te diep ontladen. Ik dacht dat die bij zowel Bosch als Makita in de accu zitten, dan zou het geen kwaad moeten kunnen, maar zeker weten doe ik het niet.
Voor 8m2 gras en een Hedera van een 12 meter lijkt mij grotere accu's nou niet perse nodig.inhico schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:09:
Mijn ervaring met tuingereedschap is dat ik daar andere (namelijk grotere) accu's voor gebruik dan voor het "gewone" gereedschap. Bij je eerste tuinmachine moet je dan sowieso nieuwe accu's aanschaffen, dus dan is een nieuw ecosysteem ook niet zo'n probleem. De oplader is niet zo heel duur.
Ik ben er wel over uit dat ik met een adapter ga werken.
Bedankt allemaal.
Ik heb zo'n proCore weleens open gezien en daar zit een een aardige PCB in voor het BMS inderaad.Pixeltje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Los van de reacties die al gegeven zijn moet je ook even uitzoeken hoe het zit met de beveiliging van de accu tegen te diep ontladen. Ik dacht dat die bij zowel Bosch als Makita in de accu zitten, dan zou het geen kwaad moeten kunnen, maar zeker weten doe ik het niet.
Daarnaast denk ik dat je nu twee ‘klassen’ vergelijkt met elkaar. Die Makita die je linkt is volgens mij de instapper, Bosch maakt er op dit moment maar eentje, qua specs zijn er Makita heggenscharen die dichter in de buurt komen. Appels met appels zeg maar.
Wellicht dat het geen eerlijke vergelijking is maar ik heb niet veel meer dan een instapper nodig ben ik van mening. Dus dan vind ik de Bosch veel geld voor wat het hoeft te doen.
ook nog even mijn plasje, handgereedschap is in principe for life, hamer,tangen schroevendraaiers, beitels en borenTNThomas schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:35:
Bedankt voor jullie reacties! Dit helpt enorm!Zo heb ik weer genoeg om over na te denken en uit te zoeken.
@Rukapul Goede opmerking m.b.t. een gereedschapskoffer. Daar zal ik me niet op blind staren en kopen wat ik nodig heb (van goede merken). Je geeft aan zowel Parkside als Einhell te hebben. Ik begrijp dat het lastig is om te vergelijken, omdat het verschillende apparaten zijn, maar heb je een voorkeur? Zou je eerst bij één van de twee merken kijken als je weer wat nodig hebt?
@Saint2Saint Ik merk dat de verleiding groot is meteen van alles te kopen, maar aankopen spreiden en kwaliteit kopen is inderdaad een betere optie. Verder is de tip over Toolstation erg handig, want die ligt hier vlakbij.
@Wild Chocolate Bedankt voor de tip! Meteen even gekeken en ik zie dat bijvoorbeeld een instapmodel boorhamer van Bosch Professional (blauw) niet de hoofdprijs kost inderdaad.
@Evo X Veel handige tips, bedankt! Hoe vaak ik een boorhamer nodig zal hebben kan ik lastig inschatten als niet-klusser. De wanden in ons toekomstige huis zijn van kalkzandsteen (draagmuren) en van Ytong (tussenmuren). De plafonds bestaan uit betonplaten, dus daar heb ik een boorhamer zeker nodig vermoed ik.
@trabant Bedankt voor de vele tips! Meerdere merken die je noemt kende ik nog niet, dus deze opties ga ik zeker even opzoeken.
@copykat Ik ben inderdaad geen klusser en wil dat ook niet worden, maar af en toe een kleine klus in/rondom het huis lijkt me leuk om zelf te (leren) doen. Wie weet krijg ik de smaak te pakken.Verder noem je veel materiaal waar ik zelf nog niet aan had gedacht, dus bedankt voor het delen!
@Brilsmurfffje De dichtstbijzijnde Hornbach is een halfuurtje rijden, dus prima te doen voor een goede deal. Ik ga de link eens bekijken. Bedankt voor het delen!
met een beetje kwaliteit en goede zorg gaan ze echt lang mee, je gebruikt ze ook relatief vaak en zorgt ook voor plezier.
alles met stekker en of accu, lekker goedkoop houden, met 5 jaar is het waarschijnlijk of ouderwets of kapot of te licht of te zwaar.
En zelfs dat niet. Bij zulke Vinexproporties ben je langer bezig het gereedschap schoon te maken dan het te gebruiken. Dat zou ik zonder motorisch gereedschap doen.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:42:
Voor 8m2 gras en een Hedera van een 12 meter lijkt mij grotere accu's nou niet perse nodig.
...
maar ik heb niet veel meer dan een instapper nodig ben ik van mening.
Volledig mee eens!dollyking schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
ook nog even mijn plasje, handgereedschap is in principe for life, hamer,tangen schroevendraaiers, beitels en boren
met een beetje kwaliteit en goede zorg gaan ze echt lang mee, je gebruikt ze ook relatief vaak en zorgt ook voor plezier.
Niet echt mee eensalles met stekker en of accu, lekker goedkoop houden, met 5 jaar is het waarschijnlijk of ouderwets of kapot of te licht of te zwaar.
Het ligt heel erg aan de machine (en merk e.d.), maar als ik veel moet schuren dan ga ik dat niet met een mouse of een gamma ding van €50 doen, want dan zit ik de rest van de week met trillende handen.
Drie, revisies niet meegeteld:Pixeltje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:00:
[...] Bosch maakt er op dit moment maar eentje [...]
- GHE 18V-50 (50 cm meslengte)
- GHE 18V-60 (60 cm meslengte)
- GHE 18V-50 TP (50 cm meslengte, telescopisch)
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Oei, bij Vinex denk ik aan een betonnen jungle (gelukkig is dat niet het geval)trabant schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:29:
[...]
En zelfs dat niet. Bij zulke Vinexproporties ben je langer bezig het gereedschap schoon te maken dan het te gebruiken. Dat zou ik zonder motorisch gereedschap doen.
Om alles met de hand te doen ben ik toch echt te lui voor.
Zeker als 12 meter Hedera dicht staat gegroeid is.
Ik zie mezelf al staan met een ouderwetse hand heggenschaar

Gewoon lekker Brrrrrrrrrrrt!
Beitels en boren zijn ook prima te slijpen.dollyking schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
ook nog even mijn plasje, handgereedschap is in principe for life, hamer,tangen schroevendraaiers, beitels en boren
alles met stekker en of accu, lekker goedkoop houden, met 5 jaar is het waarschijnlijk of ouderwets of kapot of te licht of te zwaar.
Ik heb hier wat Nooitgedagt hout beitels van Opa liggen. Als ik er naar kijk haal ik mijn handen al open
Ik ben blij verrast dat mijn accu's het al 5 jaar oud houden.
Vooral de eerste 3 jaar intensief gebruikt.
Lees overigens ook wel vaker dat men gewoon 10 jaar ermee kan doen dus dat zou mooi zijn.
Voor het schoonmaken van de heggenschaar heb ik recentelijk goede ervaringen opgedaan met de harsverwijderaar van Ballistol. Hiervoor gebruikte ik de Super"clean" van Stihl, maar dat doet niks.elektriekert schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:55:
[...]
Oei, bij Vinex denk ik aan een betonnen jungle (gelukkig is dat niet het geval)
Om alles met de hand te doen ben ik toch echt te lui voor.
Zeker als 12 meter Hedera dicht staat gegroeid is.
Ik zie mezelf al staan met een ouderwetse hand heggenschaar![]()
Gewoon lekker Brrrrrrrrrrrt!
Ik was vanmorgen bij de Lidl in Frankrijk. Daar stond letterlijk 10meter aan Parkside spul. Zo ongeveer het hele assortiment. Vergeten foto te maken helaas. Maar het was _veel_.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb een Parkside hogedrukreiniger (type PHD 170 B2) waarvan de druk om de ~10sec voor ~5sec wegvalt. De pomp hoor je gewoon doordraaien, maar het geluid verandert wel. Het lijkt alsof de pomp dan even geen water aanzuigt.
Ik heb het apparaat ontlucht volgens de handleiding en ook de aanvoer bevat volgens mij geen lucht.
De hogedrukreiniger stond al een tijdje stil en ik heb het idee dat er aluminium aan de binnenzijde is gaan oxideren, want het water was een beetje wittig aan het begin. Maar als ik het me goed herinner had ik dit probleem daarvoor ook al.
Iemand een tip hoe dit te fixen?
Ik heb het apparaat ontlucht volgens de handleiding en ook de aanvoer bevat volgens mij geen lucht.
De hogedrukreiniger stond al een tijdje stil en ik heb het idee dat er aluminium aan de binnenzijde is gaan oxideren, want het water was een beetje wittig aan het begin. Maar als ik het me goed herinner had ik dit probleem daarvoor ook al.
Allicht te lage waterdruk?MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:38:
Ik heb een Parkside hogedrukreiniger (type PHD 170 B2) waarvan de druk om de ~10sec voor ~5sec wegvalt. De pomp hoor je gewoon doordraaien, maar het geluid verandert wel. Het lijkt alsof de pomp dan even geen water aanzuigt.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Aluminium is altijd geoxideerd, maar de oxidelaag is gesloten, zodat het niet verder oxideert, tenzij het aan zuren wordt blootgesteld.MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:38:
Waarschijnlijker is dat het witte een smeermiddel is, alhoewel dat niet in het watercircuit terecht zou moeten komen, tenminste, als het enige tijd mee moet gaan.
Het klinkt alsof de pomp niet voldoende druk op kan bouwen, te lage flow vanaf de kraan, te kleine compressor, te veel interne lek. Kan van alles zijn, moeilijk van een afstand te zeggen.
Toevallig de aansluiting op de hdr kant van de tuinslang voorzien van zo'n koppeling met waterslot? Zo ja, dikke kans dat dat het euvel is.MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:38:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En je kan een waterslang roller met een 10mm slang niet gebruiken, te weinig volumedruk. beste is volle maat tuinslang en losse slang met open koppelingen.The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Toevallig de aansluiting op de hdr kant van de tuinslang voorzien van zo'n koppeling met waterslot? Zo ja, dikke kans dat dat het euvel is.
Bin there done that.
@henkie196 @The Eagle @copykat
Dank voor de tips!
ik gebruik een grondwater pomp (Tallas D-EBOOST 1100) die echt een veel hogere druk en debiet heeft dan een leidingwaterkraan. Er komt echt veel water uit de losse tuinslang. Meer dan uit een normale leidingwaterkraan. De waterstroom is netjes constant.
De volgorde is als volgt: pomp > 25mm tyleen 8m > kraan > normale Gardena tuinslang met normale koppelingen 6m > hogedrukreiniger.
Maar ik denk datn de hogedrukreiniger zelf de boel verstopt zit oid.
De grondwater pomp heeft echt helder water zonder zooi en het water gaat door twee filters, dus is denk niet dat dat een oorzaak is.
Maar ik heb alsnog het idee dat de pomp van de hogedrukreiniger te weinig water krijgt. Dus dan zit er wellicht intern iets de boel te blokkeren..
[ Voor 9% gewijzigd door MWDKing op 14-08-2025 16:18 ]
Hoe dik is de gardena tuinslang?MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Dank voor de tips!
ik gebruik een grondwater pomp (Tallas D-EBOOST 1100) die echt een veel hogere druk en debiet heeft dan een leidingwaterkraan. Er komt echt veel water uit de losse tuinslang. Meer dan uit een normale leidingwaterkraan. De waterstroom is netjes constant.
De volgorde is als volgt: pomp > 25mm tyleen 8m > kraan > normale Gardena tuinslang met normale koppelingen 6m > hogedrukreiniger.
De grondwater pomp heeft echt helder water zonder zooi en het water gaat door twee filters, dus is denk niet dat dat een oorzaak is.
Maar ik heb alsnog het idee dat de pomp van de hogedrukreiniger te weinig water krijgt. Dus dan zit er wellicht intern iets de boel te blokkeren..
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Het kan best zijn dat de pomp van binnen is gaan oxideren door galvanische corrosie. Ook aluminium oxideert dan verder. Maar het zou ook net zo goed zink kunnen zijn, dat wordt ook veel voor dit soort toepassingen gebruikt.henkie196 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:31:
[...]
Aluminium is altijd geoxideerd, maar de oxidelaag is gesloten, zodat het niet verder oxideert, tenzij het aan zuren wordt blootgesteld.
[...]
Aan de meeste hoge druk reinigers valt weinig te servicen doorgaans.
Ben ik het niet mee eens. Schroevendraaiers, vooral kruiskop, koop je niet for life. Ook mijn Knippex tangen, hoewel langzaam, vertonen wel slijtage.dollyking schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
En electrisch gereedschap, zeker een beetje kwaliteitsspul, gaat makkelijk langer dan 5 jaar mee en zo snel verouderd het nou ook weer niet. Mijn brushless 18V spul is weliswaar minder krachtig dan het spul nu is, maar het verschil is ook weer niet de wereld. En moderne lithium-accus gaan zonder problemen meer dan 5 jaar meer.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Uit mijn veel gebruikte bosch 18v accu assortiment heb ik de GSB18VE-2-LI (schroef/boormachine) nu 8 jaar (April 2017) en is mijn laatste aankoop een GWS 18v-10C (haakse slijper) uit 2019. En inclusief de accu's doen ze het nog prima (en dus ook alles wat daar tussen zat qua aankoop). Alleen het eerste setje accu's beginnen hun puf beetje kwijt te raken. Maar goed, met 5 accu's is switchen zo gebeurd.dollyking schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Dus nee, oneens. Moet er wel bij zeggen dat de accu's van mijn greenworks tuingereedschap wel duidelijk op zijn. Na 4-5 jaar.
Je pomp levert 3750 liter per uur op max 4,5 bar. Je HDR kan volgens de specs (zie handleiding) max 8 bar toevoer (0,8Mpa) en 500 liter per uur aan.MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Dank voor de tips!
Nou kun je daar aan gaan rekenen, maar iets zegt me dat je pomp gewoon te snel teveel water aanvoert.
Zet die HDR eens op de kraan van het leidingwater en kijk of ie het dan wel goed doet. Zo ja, dan zit het dus in je pomp aanvoer. Zo nee is je HDR stuk, want leidingwater moet ie gewoon aankunnen
Eh.. dat is een of / of: je kunt 3750 liter/uur krijgen op nul bar, of 50 liter op 4,5 bar. De gewenste 500 liter / uur levert hij bij een hele normale waterleidingdruk van 4 bar. Dat zit op zich dus prima.The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:53:
Je pomp levert 3750 liter per uur op max 4,5 bar. Je HDR kan volgens de specs (zie handleiding) max 8 bar toevoer (0,8Mpa) en 500 liter per uur aan.
Nou kun je daar aan gaan rekenen, maar iets zegt me dat je pomp gewoon te snel teveel water aanvoert.
Maar, daarboven loopt de opbrengst snel terug. Dus: hoeveel druk nemen die twee filters weg, @MWDKing?
Dat je daarna nog prima ruim water uit een open tuinslang krijgt, zegt niet zoveel. Dat is misschien 600 - 800 liter per uur. Dat gaat nog goed als de filters maar liefst 3,5 bar wegsnoepen..
De ene filter zit bij de waterpomp. De andere filter zat op de HDR. Als ik de filter van de HDR eraf haal, gaat hij ook pendelen kwa druk.Gwaihir schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:45:
[...]
Eh.. dat is een of / of: je kunt 3750 liter/uur krijgen op nul bar, of 50 liter op 4,5 bar. De gewenste 500 liter / uur levert hij bij een hele normale waterleidingdruk van 4 bar. Dat zit op zich dus prima.
Maar, daarboven loopt de opbrengst snel terug. Dus: hoeveel druk nemen die twee filters weg, @MWDKing?
Dat je daarna nog prima ruim water uit een open tuinslang krijgt, zegt niet zoveel. Dat is misschien 600 - 800 liter per uur. Dat gaat nog goed als de filters maar liefst 3,5 bar wegsnoepen..
Ik ga het eens proberen op een normale leiding en ook even de zaken uit de handleiding checken;
/f/image/PYDsR3onL3f4Ny4EvXgRA44k.png?f=fotoalbum_large)
@henkie196 @The Eagle @copykat @Mimiix @Gwaihir: probleem opgelost! Het bleek dat de waterpomp afsloeg omdat die te veel tegendruk ervaarde... Dat doet de pomp automatisch zodat deze zichzelf uitschakelt als een kraan dicht gaat. Die druk is instelbaar en stond al op de hoogste druk, maar dat mocht dus niet baten. Met andere woorden; de hogedrukreiniger had niet genoeg debiet voor de pomp.MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Dank voor de tips!
Als ik een tweede kraan erbij aanzette werkte die perfect.
[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 14-08-2025 20:44 ]
Hogedruk aansluiten, niet aanzetten en dan greep ingrijpen. Als er dan ook stutter en geen even straal is kan inderdaad de pomp geblokkeerd zijn.MWDKing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Dank voor de tips!
Never mind. Cros post
😀
Even kort mijn ervaring na het gebruik van een Parkside Lakfrees en een HBM excentrische schuurmachine.
Ik ze voor het eerst gebruikt om mijn grenen picknicktafel blad weer netjes te maken.
De parkside lakfrees had ik ingesteld op 0,1 mm materiaalafname en dat ging uitstekend. Het gebruik is niet heel moeilijk, maar je moet opletten dat je geen ongelijkmatige sporen achterlaat. Dus het vraagt even een handigheid.
Stofafzuiging werkte perfect. Apparaat voelt degelijk.
Daarna met mijn HBM excentrische schuurmachine (Mikra replica) alle oneffenheden weg geschuurd. Dat was de eerste keer dat ik die gebruikte en was echt een genot om mee te werken als ik het vergelijk met mijn andere schuurmachines (delta, vlak van Worx en ook de excentrische 20V van Parkside). Dan voelde de 20V excentrische van Parkside toch echt als speelgoed. Die moest je echt goed vasthouden om te voorkomen dat die wegrolde over het werkstuk, maar de HBM is heel stabiel en met weinig kracht te bedienen.
Ik ze voor het eerst gebruikt om mijn grenen picknicktafel blad weer netjes te maken.
De parkside lakfrees had ik ingesteld op 0,1 mm materiaalafname en dat ging uitstekend. Het gebruik is niet heel moeilijk, maar je moet opletten dat je geen ongelijkmatige sporen achterlaat. Dus het vraagt even een handigheid.
Stofafzuiging werkte perfect. Apparaat voelt degelijk.
Daarna met mijn HBM excentrische schuurmachine (Mikra replica) alle oneffenheden weg geschuurd. Dat was de eerste keer dat ik die gebruikte en was echt een genot om mee te werken als ik het vergelijk met mijn andere schuurmachines (delta, vlak van Worx en ook de excentrische 20V van Parkside). Dan voelde de 20V excentrische van Parkside toch echt als speelgoed. Die moest je echt goed vasthouden om te voorkomen dat die wegrolde over het werkstuk, maar de HBM is heel stabiel en met weinig kracht te bedienen.
:strip_exif()/f/image/HxIswHOzb48SM2S8SeKH0hqf.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft er iemand toevallig een Hikoki 18gauge spijkerpistool? De NT 1850 DBSL? Ik heb er eentje 2e hands op MP gescoord en moest wat onderdelen vervangen. Nu moet ik volgens mij ook een Nail Plate vervangen maar ik weet niet hoe deze zou moeten zitten. Heeft iemand daar een foto van misschien? Gaat om onderdeel 107 . De rest van het mechanisme heb ik succesvol vervangen. (https://www.kruis.nl/onderdelen/hikoki/nt1850dbslwxz)
Over spijkerpistoelen gesproken.
Ik voel me haast schuldig hoe vaak ik naar dat ding grijp bij dingen in elkaar zetten (die niet per se een schroef nodig hebben)
Met name achterwanden van kastjes. pang pang pang... klaar.... met je 22 spijkertjes per paneel, rot op
Maar daaruit komt ook meteen mijn vraag.
Mijn Worx (I know, niet het beste pistool wellicht?) gaat supergoed op brady nails, maar nieten, not so much. Die lopen zowat elke 3-4 nietjes vast in de houder zelf. Dus de schuifhouder houdt het patroon vast waardoor hij met schieten geen niet meeneemt.
Ik hoop dat ik het goed uitleg zo.
Ligt dat aan de kwaliteit nietjes, of aan de kwaliteit van de patroonhouder?
Ik voel me haast schuldig hoe vaak ik naar dat ding grijp bij dingen in elkaar zetten (die niet per se een schroef nodig hebben)
Met name achterwanden van kastjes. pang pang pang... klaar.... met je 22 spijkertjes per paneel, rot op
Mijn Worx (I know, niet het beste pistool wellicht?) gaat supergoed op brady nails, maar nieten, not so much. Die lopen zowat elke 3-4 nietjes vast in de houder zelf. Dus de schuifhouder houdt het patroon vast waardoor hij met schieten geen niet meeneemt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
paQ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:08:

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het kan ook de maat van de nietjes zijn. Afhankelijk van de maat moet ik voorop bij mijn handtackertje (Novus J09XX) een schuifje omhoog of omlaag zetten.
Edit: en na een lange periode niet gebruiken, moest ik weer even puzzelen hoe je de nietjes op de juiste manier laadt. Dat kan ook een factor zijn.
Edit: en na een lange periode niet gebruiken, moest ik weer even puzzelen hoe je de nietjes op de juiste manier laadt. Dat kan ook een factor zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door trabant op 18-08-2025 12:43 ]
Jij hebt gewoon een nietmachine die niet nietpaQ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:08:
Over spijkerpistoelen gesproken.
En kijlk je uit met die spijkers bij je handen en vingers? Je wilt niet zoals J van Nazareth eindigen
Je moet best wel stunten wil je een spijker in je vinger krijgen hoor.The Eagle schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Jij hebt gewoon een nietmachine die niet niet
En kijlk je uit met die spijkers bij je handen en vingers? Je wilt niet zoals J van Nazareth eindigen
Je hebt een trigger op je materiaal en een trigger onder je vinger. Beiden moeten geactiveerd zijn om te schieten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben een beetje aan het rondkijken om nu toch eigenlijk eens een decoupeerzaag te gaan kopen. Ik weet er al jaren een beetje omheen te werken door het of op te lossen met een multitool of, als ik het meer nodig heb, één te lenen van m'n vader.
Het meeste elektrische gereedschap dat ik heb, is van Makita. Deels omdat ik een LXT lader en meerdere accu's heb, deels omdat ik het gewoon een goed merk vind. Nu wil ik een decoupeerzaag op 230V aanschaffen. Voor hoe ik hem gebruik, zie ik de meerwaarde van een accumachine niet, bovendien zal ik hem waarschijnlijk ook regelmatig aan een stofzuiger hangen, en dan zit er toch al iets vast aan de machine.
Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Makita JV0600k. Bij Makita een beetje middenmoter qua prijs (+/-€ 140 in de handel) en mogelijkheden.
Maar, het hoeft van mij niet persé een Makita te zijn, aangezien ik in dit geval niet vast zit aan het accu-systeem. Ik heb wel een paar eisen:
Mijn voorkeur gaat uit naar een meer prof merk, dus geen Parkside, B&D of SKIL bijv., maar bijv. ook liever Bosch blauw dan groen. Maar ook weer geen Festool.
Wat is jullie advies voor een dergelijke machine binnen een budget van € 100 tot € 150?
Het meeste elektrische gereedschap dat ik heb, is van Makita. Deels omdat ik een LXT lader en meerdere accu's heb, deels omdat ik het gewoon een goed merk vind. Nu wil ik een decoupeerzaag op 230V aanschaffen. Voor hoe ik hem gebruik, zie ik de meerwaarde van een accumachine niet, bovendien zal ik hem waarschijnlijk ook regelmatig aan een stofzuiger hangen, en dan zit er toch al iets vast aan de machine.
Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Makita JV0600k. Bij Makita een beetje middenmoter qua prijs (+/-€ 140 in de handel) en mogelijkheden.
Maar, het hoeft van mij niet persé een Makita te zijn, aangezien ik in dit geval niet vast zit aan het accu-systeem. Ik heb wel een paar eisen:
- toolless zaagblad wisselen
- Max. zaagcap. hout: 90 mm
- Max. zaagcap. metaal : 10 mm
- Max. zaagcap. aluminium: 20 mm
- Variabel toerental
- Stofafzuiging
- Opbergkoffer
Mijn voorkeur gaat uit naar een meer prof merk, dus geen Parkside, B&D of SKIL bijv., maar bijv. ook liever Bosch blauw dan groen. Maar ook weer geen Festool.
Wat is jullie advies voor een dergelijke machine binnen een budget van € 100 tot € 150?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Tja... voor 120 euro heb je al een Makita body decoupeerzaag (dus zonder lader, accu en koffer).
Ik heb zelf een decoupeerzaag op accu, en vergeleken met snoer vind ik snoerloos veel fijner werken... En zo veel stof geeft een decoupeerzaag nu ook weer niet.
Ik heb zelf een decoupeerzaag op accu, en vergeleken met snoer vind ik snoerloos veel fijner werken... En zo veel stof geeft een decoupeerzaag nu ook weer niet.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dacht ik ook altijd. Maar ben toch wel eens (bijna) de mist in gegaan met mijn finish tacker. Vuren of grenen haaks op elkaar willen tacken, goed op zijn plek willen houden en dan een brad die voor de nerf van het hout er half zijdelings uit komt vliegen...paQ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:09:
[...]
Je moet best wel stunten wil je een spijker in je vinger krijgen hoor.
Je hebt een trigger op je materiaal en een trigger onder je vinger. Beiden moeten geactiveerd zijn om te schieten.
Zeker voor een decoupeerzaag waar je vaak bochtjes mee maakt zou ik een accu variant kiezen. Geen gedoe meer met het snoer uit de weg houden als je de machine omkeert of een cirkeltje maakt. En als het snoer graag krult, moet je daar nog meer op letten in plaats van je zaagsnede.deepbass909 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:42:
Ik ben een beetje aan het rondkijken om nu toch eigenlijk eens een decoupeerzaag te gaan kopen. [...]
De Makita DJV180Z is net zo duur als je gekozen variant, maar presteert beter of gelijk. Tenzij je heel snel op volle snelheid wilt zagen, want de bedrade variant heeft meer toeren. Nadeel is dat hij iets zwaarder is, afhankelijk van de accu 200 of 400 gram.
Ik ben van een groene Bosch op draad naar de Makita DJV182Z gegaan. Een wereld van verschil in zaagkwaliteit. Geen zwabberend blad meer. Het enige dat ik mis is de snelheidsregeling op de Bosch. Die had variabele snelheid op de trekker. De Makita heeft een draaischijfje, wat toch iets minder intuïtief werkt. Het voordeel is dan weer wel dat je niet per ongeluk opeens te snel kunt gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Crahsystor op 18-08-2025 15:08 . Reden: Vergeten uit te leggen waarom accu een voordeel is :+ ]
Addicted to silent computing
[quote]deepbass909 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
Het kan best zijn dat de pomp van binnen is gaan oxideren door galvanische corrosie. Ook aluminium oxideert dan verder. Maar het zou ook net zo goed zink kunnen zijn, dat wordt ook veel voor dit soort toepassingen gebruikt.
[...]
Dat ben ik niet met je eens, kleine Kärchers stuur je retour voor reparatie, professionele worden gewoon bij dealers onderhouden, gerepareerd.
Het probleem met die kleine hogedrukreinigers is de onderdeelvoorziening, waar ga je om onderdelen voor een hogedrukreiniger die 100 - 200 gekost heeft?
Als je het zelf niet repareren kunt is het al snel te duur aan uurloon, tov de nieuwprijs.
[...]
Het kan best zijn dat de pomp van binnen is gaan oxideren door galvanische corrosie. Ook aluminium oxideert dan verder. Maar het zou ook net zo goed zink kunnen zijn, dat wordt ook veel voor dit soort toepassingen gebruikt.
[...]
Dat ben ik niet met je eens, kleine Kärchers stuur je retour voor reparatie, professionele worden gewoon bij dealers onderhouden, gerepareerd.
Het probleem met die kleine hogedrukreinigers is de onderdeelvoorziening, waar ga je om onderdelen voor een hogedrukreiniger die 100 - 200 gekost heeft?
Als je het zelf niet repareren kunt is het al snel te duur aan uurloon, tov de nieuwprijs.
Ik heb weleens een kleine Kärcher open geschroefd omdat hij lekte, en daar viel weinig aan te repareren. Het pomphuis was één blok dat niet uit elkaar te halen was. Dus als je het al niet uit elkaar kunt halen, is gebrek aan donderdelen ook geen probleem meerLinux gebruiker schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:12:
[quote]deepbass909 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
[...]
Professionele hogerdrukreinigers zijn een ander verhaal. Maar daar hangt ook echt een ander prijskaartje aan.
Koffer is wel een vereisteQuestion Mark schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:49:
Tja... voor 120 euro heb je al een Makita body decoupeerzaag (dus zonder lader, accu en koffer).
Moet ik toch nog even weer kijken, want ik zag in eerste instantie alleen body's die echt duurder waren.Crahsystor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:04:
[...]
Zeker voor een decoupeerzaag waar je vaak bochtjes mee maakt zou ik een accu variant kiezen. Geen gedoe meer met het snoer uit de weg houden als je de machine omkeert of een cirkeltje maakt. En als het snoer graag krult, moet je daar nog meer op letten in plaats van je zaagsnede.
De Makita DJV180Z is net zo duur als je gekozen variant, maar presteert beter of gelijk. Tenzij je heel snel op volle snelheid wilt zagen, want de bedrade variant heeft meer toeren. Nadeel is dat hij iets zwaarder is, afhankelijk van de accu 200 of 400 gram.
Ik ben van een groene Bosch op draad naar de Makita DJV182Z gegaan. Een wereld van verschil in zaagkwaliteit. Geen zwabberend blad meer. Het enige dat ik mis is de snelheidsregeling op de Bosch. Die had variabele snelheid op de trekker. De Makita heeft een draaischijfje, wat toch iets minder intuïtief werkt. Het voordeel is dan weer wel dat je niet per ongeluk opeens te snel kunt gaan.
Accu's zijn sowieso het punt niet, ik heb 3 5A accu's en 1 2A accu.
Karcher consumentenspul is idd vrijwel niet te repareren, staat het om bekend. Voor Nilfisk daaerntegen kun je vrijwel ieder onderdeel los krijgen, tot jaren na dato: https://vvs-online.nl/nilfisk-hogedrukreiniger-onderdelen/
* The Eagle daar zelf vorig jaar een tussenstuk voor zijn spuitlans gehaald, kruig ik het niet meer in mijn rug als ik met de terrasreiniger bezig ben
* The Eagle daar zelf vorig jaar een tussenstuk voor zijn spuitlans gehaald, kruig ik het niet meer in mijn rug als ik met de terrasreiniger bezig ben
De decoupeerzaag was vroeger het eerste wat ik pakte, omdat het de enige zaagmachine was die in de schuur van mijn vader lag. Tegenwoordig met een eigen schuur vol zaag spul en gebruik ik ze (ik heb er 2deepbass909 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:42:
Ik ben een beetje aan het rondkijken om nu toch eigenlijk eens een decoupeerzaag te gaan kopen. Ik weet er al jaren een beetje omheen te werken door het of op te lossen met een multitool of, als ik het meer nodig heb, één te lenen van m'n vader.
Maar, het hoeft van mij niet persé een Makita te zijn, aangezien ik in dit geval niet vast zit aan het accu-systeem. Ik heb wel een paar eisen:Zaagcapaciteit is indicatief, ongeveer is voldoende
- toolless zaagblad wisselen
- Max. zaagcap. hout: 90 mm
- Max. zaagcap. metaal : 10 mm
- Max. zaagcap. aluminium: 20 mm
- Variabel toerental
- Stofafzuiging
- Opbergkoffer

Persoonlijke mening, maar afgekeken van de timmermannen die over de vloer kwamen:
De 'barrel grip' decoupeerzaag is wat mij betreft fijner dan de D-greep (wat ik dan de keuken mixer vorm noem).
De timmermannen gebruiken de T greep zodat ze ook op z'n kop kunnen zagen. Dus zaagmachine onder je werkstuk. Hdr zaagblad komt dan naar je toe maar je kunt wel goed zien waar je zaagt. (heb dat nog niet onder de knie).
Zelf gekozen voor een nieuwe bosch gst90E (aanbieding 90eu) maar de makita accu had ook mijn voorkeur gehad.
De 'barrel grip' decoupeerzaag is wat mij betreft fijner dan de D-greep (wat ik dan de keuken mixer vorm noem).
De timmermannen gebruiken de T greep zodat ze ook op z'n kop kunnen zagen. Dus zaagmachine onder je werkstuk. Hdr zaagblad komt dan naar je toe maar je kunt wel goed zien waar je zaagt. (heb dat nog niet onder de knie).
Zelf gekozen voor een nieuwe bosch gst90E (aanbieding 90eu) maar de makita accu had ook mijn voorkeur gehad.
Ik heb bijna altijd een D grip gehad (vooral omdat die van mijn vader een D grip was) en ook daar kan je prima mee op zijn kop zagen. het is gewoon wat je gewend bent. en wat je jezelf hebt aangeleerd. vroeger waren de betere machines/ merken doorgaans T grip en daarom hebben veel timmermannen dat zichzelf eigen gemaakt.Evo X schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:36:
Persoonlijke mening, maar afgekeken van de timmermannen die over de vloer kwamen:
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-08-2025 17:41 ]
Enige waar ik de D-grip het handigste in vind is het makkelijk kunnen regelen van de zaagsnelheid mbv de knop/trigger zelf en niet een aparte stelknop zoals bij de T-grip versies
https://fixpart.nl/hogedrukreiniger-onderdelen/karcherThe Eagle schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:38:
Karcher consumentenspul is idd vrijwel niet te repareren, staat het om bekend. Voor Nilfisk daaerntegen kun je vrijwel ieder onderdeel los krijgen, tot jaren na dato: https://vvs-online.nl/nilfisk-hogedrukreiniger-onderdelen/
Voor de karcher is er genoeg te krijgen
Dat verschil is ook niet meer zo zwart wit.Leipo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:42:
Enige waar ik de D-grip het handigste in vind is het makkelijk kunnen regelen van de zaagsnelheid mbv de knop/trigger zelf en niet een aparte stelknop zoals bij de T-grip versies
De zaagdikten heb ik overgenomen van de bewuste Makita. Hout is verreweg het belangrijkste, staal zal ik vrijwel nooit ermee gaan zagen. Maar 10mm klinkt als veel, maar als je een keer een profiel door moet zagen, kan je op het dikste punt wel degelijk op 10mm komen, terwijl het een verder dunwandig profieltje is.twain4me schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:17:
[...]
De decoupeerzaag was vroeger het eerste wat ik pakte, omdat het de enige zaagmachine was die in de schuur van mijn vader lag. Tegenwoordig met een eigen schuur vol zaag spul en gebruik ik ze (ik heb er 2) echt heel zelde. 10 mm metaal (staal) dat is nogal wat , waarom wil je dat kunnen zagen? Als ik eerlijk ben zijn nagenoeg alle Usual Suspects min of meer gelijkwaardig (mits de opties zoals D grip, toerental etc gelijk zijn er zijn 2 uitschieters maffel en festool bij die heb je een redelijke kans dat wat je zaagt haaks word de rest zaagt eigenlijk maar zelde haaks. als je veel bochtjes wil zagen en je wilt het haaks, zou ik toch een van die 2 overwegen. let bij het kopen ook op het type snoer er worden nog steeds machines gemaakt met zoon stom stuk stug (en mogelijk kort) snoer. ohw en toeren regelen via de aan/uit schakelaar gaat niet altijd, dat is wat mij betereft erg belangrijk bij decouperzagen.
En waarom een decoupeerzaag? Omdat ik toch vaak genoeg even een raar gevormde uitsparing in een plank of iets dergelijks moet maken en dat is nou exact waarvoor een decoupeerzaag voor gebruikt wordt. Voor lang-recht heb ik al 2 cirkelzagen, voor relatie kleine rechte snedes een multitool, maar beiden kunnen geen vloeide zaagsnede maken. Als jij mij een machine, anders dan een decoupeerzaag, kan noemen, die dat wel kan, houd ik me aanbevolen
Verder, met alle respect, maar heb je mijn lijstje van voorkeuren wel bekeken? Ik geef aan dat ik kijk in een prijsrange van € 100 tot € 150. Daarin ga je geen Mafell of Festool decoupeerzaag vinden. Ja, als je het dagelijks professioneel gebruikt, is het een optie, ik ga het een paar keer per jaar gebruiken hobbymatig gebruiken. Dan zijn die merken echt overkill.
Wat betreft het snoer, ik heb van Makita ook een hamerboor en multitool, en die hebben beiden een heel soepel neopreen snoer en heb ik geen reden om aan te nemen dat het bij deze machine niet zo zou zijn. Daarnaast zie in de specificatie dat het snoer van de JV0600K 4 meter lang is. Terecht punt, maar niet één waar ik me bij Makita zorgen over maak.
Ik heb gekeken of ik voors en tegens kon vinden daarover, maar verder dan persoonlijke voorkeur kwam ik eigenlijk niet. Barrel gaf dacht ik iets meer controle over rechte lijnen, D werd als wendbaarder gezien. Ik heb ervaring met D-grip zagen en vind dat prima werken.Ev´o X schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:36:
De DJV180ZJ (met koffer) zit op ruim € 190 en toch echt buiten budget. Dat is ruim € 50 duurder dan een bedraadde versie. Dat gat is mij toch echt te groot voor hoe vaak ik het nodig ga hebben en voor het soort werk dat ik doe.Crahsystor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:04:
[...]
Zeker voor een decoupeerzaag waar je vaak bochtjes mee maakt zou ik een accu variant kiezen. Geen gedoe meer met het snoer uit de weg houden als je de machine omkeert of een cirkeltje maakt. En als het snoer graag krult, moet je daar nog meer op letten in plaats van je zaagsnede.
Dus dank voor alle adviezen, maar ik heb nog geen optie gezien die voldoet aan zelfs mijn meest basale eisen
Ik snap 1 ding even niet, je hebt nog 3 lege mboxxen, maar wilt er nu perse 1 met koffer kopen?deepbass909 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
De zaagdikten heb ik overgenomen van de bewuste Makita. Hout is verreweg het belangrijkste, staal zal ik vrijwel nooit ermee gaan zagen. Maar 10mm klinkt als veel, maar als je een keer een profiel door moet zagen, kan je op het dikste punt wel degelijk op 10mm komen, terwijl het een verder dunwandig profieltje is.
En waarom een decoupeerzaag? Omdat ik toch vaak genoeg even een raar gevormde uitsparing in een plank of iets dergelijks moet maken en dat is nou exact waarvoor een decoupeerzaag voor gebruikt wordt. Voor lang-recht heb ik al 2 cirkelzagen, voor relatie kleine rechte snedes een multitool, maar beiden kunnen geen vloeide zaagsnede maken. Als jij mij een machine, anders dan een decoupeerzaag, kan noemen, die dat wel kan, houd ik me aanbevolen
Verder, met alle respect, maar heb je mijn lijstje van voorkeuren wel bekeken? Ik geef aan dat ik kijk in een prijsrange van € 100 tot € 150. Daarin ga je geen Mafell of Festool decoupeerzaag vinden. Ja, als je het dagelijks professioneel gebruikt, is het een optie, ik ga het een paar keer per jaar gebruiken hobbymatig gebruiken. Dan zijn die merken echt overkill.
Wat betreft het snoer, ik heb van Makita ook een hamerboor en multitool, en die hebben beiden een heel soepel neopreen snoer en heb ik geen reden om aan te nemen dat het bij deze machine niet zo zou zijn. Daarnaast zie in de specificatie dat het snoer van de JV0600K 4 meter lang is. Terecht punt, maar niet één waar ik me bij Makita zorgen over maak.
[...]
Ik heb gekeken of ik voors en tegens kon vinden daarover, maar verder dan persoonlijke voorkeur kwam ik eigenlijk niet. Barrel gaf dacht ik iets meer controle over rechte lijnen, D werd als wendbaarder gezien. Ik heb ervaring met D-grip zagen en vind dat prima werken.
[...]
De DJV180ZJ (met koffer) zit op ruim € 190 en toch echt buiten budget. Dat is ruim € 50 duurder dan een bedraadde versie. Dat gat is mij toch echt te groot voor hoe vaak ik het nodig ga hebben en voor het soort werk dat ik doe.
Dus dank voor alle adviezen, maar ik heb nog geen optie gezien die voldoet aan zelfs mijn meest basale eisen
Want de DJV180Z (zonder box/koffer) is wel rond jouw budget.
Ik denk dat je mijn punt een beetje gemist hebt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het bij merken als DeWalt, Bosch Blauw, Makita, etc. niet zo heel veel uitmaakt. Die zagen allemaal prima bochten, maar zagen in een bocht vrijwel nooit haaks en zijn daarin dus allemaal vergelijkbaar.deepbass909 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
De zaagdikten heb ik overgenomen van de bewuste Makita. Hout is verreweg het belangrijkste, staal zal ik vrijwel nooit ermee gaan zagen. Maar 10mm klinkt als veel, maar als je een keer een profiel door moet zagen, kan je op het dikste punt wel degelijk op 10mm komen, terwijl het een verder dunwandig profieltje is.
Als je wél verwacht dat ze in een bocht mooi haaks blijven, dán (en alleen dan) kan je beter naar die andere merken uitwijken.
Zelf heb ik een Makita én een Hitachi. Die zijn qua kwaliteit prima vergelijkbaar, maar ook die zagen níet haaks tijdens het bochtenzagen. Voor mij is dat geen probleem, omdat ik ze vooral voor ruwbouw gebruik. Maar als je haaks verwacht (ook al gebruik je ‘m maar tien keer per jaar), dan is het simpelweg niet het juiste merk voor dat doel.
De decoupeerzaag is daarin net even anders dan ander gereedschap:
daar gaat het onderscheid niet zozeer tussen haaks vs. niet haaks, maar meer om gebruiksgemak (hoe makkelijk instellen, hoeveelheid trillingen, enz.).
Bij incidenteel gebruik maakt het dan minder uit of je “geen Mafell hebt” Je compenseert het verschil dan vaak gewoon met wat extra tijd en aandacht.
En ook bij de Mafell moet je een beetje opletten met bijvoorbeeld het zaagje goed inklemmen. Heb daar ook wel eens "ff te snel" mee gewerkt 
Een decoupeerzaag is een zaag waarmee ik me meestal uit problemen red, net als een multitool. Ik heb die P1CC maar zou eerder geld steken in de rest van mijn gereedschap dan die zaag; exact haaks, veel vermogen en achteruit kunnen zagen zijn tof en leuk maar vaak niet nodig. Die features betaal je vrij dik.
Een T-grip is makkelijker op zijn kop te gebruiken omdat je hem omhoog drukt en dan makkelijker de machine aan kunt zetten ipv continu de trekker indrukken. Verder vind ik dichter op het werkstuk zitten zijn.lampjes en lasers enzo , vind ik niet nodig... Een splinterplaatje met de buitenste lijn van het zaagblad erop is daarentegen wel fijn.
Een decoupeerzaag is een zaag waarmee ik me meestal uit problemen red, net als een multitool. Ik heb die P1CC maar zou eerder geld steken in de rest van mijn gereedschap dan die zaag; exact haaks, veel vermogen en achteruit kunnen zagen zijn tof en leuk maar vaak niet nodig. Die features betaal je vrij dik.
Een T-grip is makkelijker op zijn kop te gebruiken omdat je hem omhoog drukt en dan makkelijker de machine aan kunt zetten ipv continu de trekker indrukken. Verder vind ik dichter op het werkstuk zitten zijn.lampjes en lasers enzo , vind ik niet nodig... Een splinterplaatje met de buitenste lijn van het zaagblad erop is daarentegen wel fijn.
offtopic:
als je gearslet bent is die Mafell wel heel fijn om te hebben
als je gearslet bent is die Mafell wel heel fijn om te hebben
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 18-08-2025 23:56 ]
Ja, wat de ZJ zit niet in een Mbox maar een normale koffer. Die zijn voor mij makkelijker op te bergen en praktischer.Remy!!!! schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
Ik snap 1 ding even niet, je hebt nog 3 lege mboxxen, maar wilt er nu perse 1 met koffer kopen?
Want de DJV180Z (zonder box/koffer) is wel rond jouw budget.
Wat ik niet snap, is de drang om per sé een accu variant aan te praten als de persoon die om advies vraagt (ik) duidelijk aangeeft dat een snoer geen belemmering is.
´
Nee, no-offence, maar jij hebt mijn gebruikscasus compleet gemist. Je haalt er een eigenschap bij die ik nooit als criteria heb genoemd. Ik zoek een decoupeerzaag om stukjes uit een laminaatvloer te zagen (als ik die ooit weer ga leggen), of een hap uit een meubelplaat om hem passend te maken. Je raad mij bij wijze van een Ryzen 9 met een Nvidia 5090 aan, terwijl ik de computer voor internet en tekstverwerken wil gebruiken. Ik twijfel niet aan de betere kwaliteit van die merken, het is alleen compleet overkill en way out of budget. En dat is een nogal belangrijk criterium dat je compleet negeert.twain4me schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:29:
[...]
Ik denk dat je mijn punt een beetje gemist hebt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het bij merken als DeWalt, Bosch Blauw, Makita, etc. niet zo heel veel uitmaakt. Die zagen allemaal prima bochten, maar zagen in een bocht vrijwel nooit haaks en zijn daarin dus allemaal vergelijkbaar.
Als je wél verwacht dat ze in een bocht mooi haaks blijven, dán (en alleen dan) kan je beter naar die andere merken uitwijken.
Nogmaals, waar heb ik die verwachting uitgesproken?Zelf heb ik een Makita én een Hitachi. Die zijn qua kwaliteit prima vergelijkbaar, maar ook die zagen níet haaks tijdens het bochtenzagen. Voor mij is dat geen probleem, omdat ik ze vooral voor ruwbouw gebruik. Maar als je haaks verwacht (ook al gebruik je ‘m maar tien keer per jaar), dan is het simpelweg niet het juiste merk voor dat doel.
En nu ben ik je helemaal kwijt, want de hele tijd raaskal (sorry, kan het niet anders omschrijven) over wel of niet haaks zagen, en nu maakt het ineens niet meer uit?De decoupeerzaag is daarin net even anders dan ander gereedschap:
daar gaat het onderscheid niet zozeer tussen haaks vs. niet haaks, maar meer om gebruiksgemak (hoe makkelijk instellen, hoeveelheid trillingen, enz.).
Bij incidenteel gebruik maakt het dan minder uit of je “geen Mafell hebt” Je compenseert het verschil dan vaak gewoon met wat extra tijd en aandacht.
Nu noem je nou net de punten die voor mij wél belangrijk zijn. Want ik heb een Makita gepakt omdat ik het merk goed ken en goede ervaringen mee heb (ik heb in totaal nu 5 machines van Makita), maar zeker bij een apparaat op 230V ben ik niet merkgebonden door accu's. Dus als een ander merk in dezelfde prijsklasse (DeWalt, Bosch Blauw, Milwaukee, HiKOKI, etc) daar meer in uitblinkt, dan hoor ik dat graag. Maar stop alsjeblieft over Mafell of Festool, die liggen simpelweg niet het budget dat ik bereid ben om uit te geven.
Nu krijg ik vooral advies over zaken waarvan ik al direct heb aangegeven dat die voor mij niet relevant zijn. Het is dan heel vervelend als juist daar over doorgezaagd (pun intended) wordt.
Ik heb je vraag even gelezen en zie niets staan over recht zagen. Het kan zijn dat dat een eis is die je vergeten was, want je hebt hem ook niet expliciet uitgesloten. Maar goed, ik heb ddee indruk dat je vooral modellen wil horen.deepbass909 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 02:21:
[...]
Ja, wat de ZJ zit niet in een Mbox maar een normale koffer. Die zijn voor mij makkelijker op te bergen en praktischer.
Wat ik niet snap, is de drang om per sé een accu variant aan te praten als de persoon die om advies vraagt (ik) duidelijk aangeeft dat een snoer geen belemmering is.
´
[...]
Nee, no-offence, maar jij hebt mijn gebruikscasus compleet gemist. Je haalt er een eigenschap bij die ik nooit als criteria heb genoemd. Ik zoek een decoupeerzaag om stukjes uit een laminaatvloer te zagen (als ik die ooit weer ga leggen), of een hap uit een meubelplaat om hem passend te maken. Je raad mij bij wijze van een Ryzen 9 met een Nvidia 5090 aan, terwijl ik de computer voor internet en tekstverwerken wil gebruiken. Ik twijfel niet aan de betere kwaliteit van die merken, het is alleen compleet overkill en way out of budget. En dat is een nogal belangrijk criterium dat je compleet negeert.
[...]
Nogmaals, waar heb ik die verwachting uitgesproken?Die haal je er zelf bij. Ik heb de zaag nodig om af en toe een rare pasvorm in een plank te kunnen zagen, zoals dat ik nu een plank in de meterkast moet aanpassen omdat ik een nieuwe slimme meter heb gekregen en die een andere uitsparing vereist. Ik ben geen meubelmaker waarvan zaagsnedes tot op de millimeter perfect moeten zijn en haaks.
[...]
En nu ben ik je helemaal kwijt, want de hele tijd raaskal (sorry, kan het niet anders omschrijven) over wel of niet haaks zagen, en nu maakt het ineens niet meer uit?
Nu noem je nou net de punten die voor mij wél belangrijk zijn. Want ik heb een Makita gepakt omdat ik het merk goed ken en goede ervaringen mee heb (ik heb in totaal nu 5 machines van Makita), maar zeker bij een apparaat op 230V ben ik niet merkgebonden door accu's. Dus als een ander merk in dezelfde prijsklasse (DeWalt, Bosch Blauw, Milwaukee, HiKOKI, etc) daar meer in uitblinkt, dan hoor ik dat graag. Maar stop alsjeblieft over Mafell of Festool, die liggen simpelweg niet het budget dat ik bereid ben om uit te geven.
Nu krijg ik vooral advies over zaken waarvan ik al direct heb aangegeven dat die voor mij niet relevant zijn. Het is dan heel vervelend als juist daar over doorgezaagd (pun intended) wordt.
Ikzelf gebruik veel Metabo en zou je daarom adviseren om eens te kijken naar de metabo
STE 100 Quick of de STEB 100 Quick. Beiden bedraad, snel wissel systeem en binnen budget.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Over de Bosch blauw gst90e ben ik ook tevreden. Zie wel dat hij nu de 100eu uitkomt terwijl hij twee drie maanden geleden voor 85 te koop was
Omdat ik het eens was met @Question Mark, en ik vanuit eigen ervaring bijna nooit een stofzuiger op de decoupeerzaag aansluit (volgens mij maar 2x gedaan?), en je daardoor (geen slang + stekker) ook veel meer vrijheid hebt qua beweging om cirkels e.d. te zagen.deepbass909 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 02:21:
[...]
Ja, wat de ZJ zit niet in een Mbox maar een normale koffer. Die zijn voor mij makkelijker op te bergen en praktischer.
En de vraag was ook iets meer in het algemeen (want dat geld ook voor de 230V variant), waarom een koffer zo'n grote eis was omdat je al mboxxen had, maar die is nu beantwoord.
Dan even terug naar de vraag, ik heb zelf de beste ervaringen met juist een D greep, die vind ik fijner vasthouden en kan je de snelheid beter doseren middels de knop.
En dan is dit mogelijk wel een interessante optie.
Ik lees net dat je een Parkside dikke peer nodig hebtdeepbass909 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 02:21:
[...]
´
[...]
Nee, no-offence, maar jij hebt mijn gebruikscasus compleet gemist. Je haalt er een eigenschap bij die ik nooit als criteria heb genoemd. Ik zoek een decoupeerzaag om stukjes uit een laminaatvloer te zagen (als ik die ooit weer ga leggen), of een hap uit een meubelplaat om hem passend te maken. Je raad mij bij wijze van een Ryzen 9 met een Nvidia 5090 aan, terwijl ik de computer voor internet en tekstverwerken wil gebruiken. Ik twijfel niet aan de betere kwaliteit van die merken, het is alleen compleet overkill en way out of budget. En dat is een nogal belangrijk criterium dat je compleet negeert.
[...]
Nogmaals, waar heb ik die verwachting uitgesproken?Die haal je er zelf bij. Ik heb de zaag nodig om af en toe een rare pasvorm in een plank te kunnen zagen, zoals dat ik nu een plank in de meterkast moet aanpassen omdat ik een nieuwe slimme meter heb gekregen en die een andere uitsparing vereist. Ik ben geen meubelmaker waarvan zaagsnedes tot op de millimeter perfect moeten zijn en haaks.
[...]
En nu ben ik je helemaal kwijt, want de hele tijd raaskal (sorry, kan het niet anders omschrijven) over wel of niet haaks zagen, en nu maakt het ineens niet meer uit?
Vaak genoeg hebben mensen wel baat bij een wat bredere blik of andere invalshoek. Bovendien lezen er ook mensen mee die er mogelijk iets aan hebben. Maar misschien kun je het geld dat je voor het geraaskal en gezaag hebt betaald nog terugkrijgen.deepbass909 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 02:21:
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik heb vorige jaar ook mijn oude black en decker vervangen door een Bosch blauw 18V T-body decoupeerzaag. Zaag is een goed ding, maar ik heb spijt als haar op mijn hoofd dat ik toch niet de D shape heb genomen.Leipo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:42:
- mijn handen zijn te klein voor de T-body, dus ik kan niet met een beweging de zaag uitzetten en heb daar mijn andere hand voor nodig. Gevolg: gevaarlijke toestanden als je met je andere hand een werkstuk vast hebt en klaar bent met zagen.
- hij is nog behoorlijk zwaar (en mijn rechterpols is niet sterk) dus wil nog wel eens zwabberen.
[...]
Als de kwaliteit van de zaag praktisch niet uitmaakt maar een koffer wel, dan zoek je een willekeurige bedrade zaag die met koffer komt? Voor 2 minuten zagen maakt het aantal trillingen weinig uit, gemak van wisselen zaagjes, instelmogelijkheden etc. idem.
Voor recht werk heb je al een multitool, dus het gaat puur om bochtjes en de incidentele zwaardere snede in laminaat? Dat kan elke decoupeerzaag. Nu voor nog geen €40 ben je klaar.
Koffer, lampje, snelheidscontrole, geleider. Meer dan je bij duurdere groene Bosch instapmodellen krijgt. Zal zeker wel zagen. Bij incidenteel gebruik zal ie ook wel een leven lang meegaan. Misschien wordt het rubber ooit plakkerig. Koop een nieuwe, of laat er iets aan doen voor de €100 die je nu bespaart.
categorie: Decoupeerzagen
Addicted to silent computing
@deepbass909
Mijn 2 cents.
Ik had altijd een oude bosch op snoer met electonische regelbare snelheid D greep dus.
Nooit echt recht mee kunnen zagen.
Toen ik DeWalt xr schroefboormachine en slag set kocht via MP een DeWalt decoupeerzaag gekocht. Eerst een oude met accu zonder elektronische snelheids regeling en toen een zogoed als nieuwe met elektronische snelheids regeling.( en de oude weer verkocht op MP.
Wat ik echt handig vind aan accu is:
1 je pakt hem net zosnel als een handzaag.
2 je zaagt niet perongeluk je eigen snoer door.
3 je hoeft niet elke keer naar een stroomuitval. Gebruik t ook veel in de tuin of als maak dingen kort/klein genoeg om in de auto te krijgen. ( bij de bouwmarkt of thuis)
Tgreep Dgreep
Aan/ uit switch en elektronische snelheids regeling vs slowstart variabelesnelheidstrigger en instel wieltje maximale snelheid?
Duwen met je muis tussen je duim en wijsvinger en rechte pols vs gebogen pols maar minder draaicirkel? ( hoger maar compacter)
Ik ben gegaan voor de Dgreep. Je hebt ook reversed zaagtand zaagjes of 45graden dual zijde zaagjes dus ik zaag nooit opzn kop.
Zaag je vooral veel meubelplaat, met fineer enz. Dan is Tgreep denk ik slimmer.
( vaak duurdere machines die meer finesse hebben) en lagere formfactor dus minder snel klem tussen twee planken.
Is het je allround zaag? Dgreep.
De variabele trigger is goud voor ff snel van alles zagen.
Doe je lange strook metaal even wieltje draaien maar anders gewoon half in drukken en je hebt ook minder snelheid.
Ik heb ook afkortzaag en invalzaag en sinds kort tafel zaag maar de even case pakken naar je klus lopen zagen terug leggen in de case klaar is toch handig ook al zou afkortzaag of tafel of inval schoner en netter zijn. Soms is netjes minder prio dan snel en handig.
Mijn 2 cents.
Ik had altijd een oude bosch op snoer met electonische regelbare snelheid D greep dus.
Toen ik DeWalt xr schroefboormachine en slag set kocht via MP een DeWalt decoupeerzaag gekocht. Eerst een oude met accu zonder elektronische snelheids regeling en toen een zogoed als nieuwe met elektronische snelheids regeling.( en de oude weer verkocht op MP.
3 je hoeft niet elke keer naar een stroomuitval. Gebruik t ook veel in de tuin of als maak dingen kort/klein genoeg om in de auto te krijgen. ( bij de bouwmarkt of thuis)
Tgreep Dgreep
Aan/ uit switch en elektronische snelheids regeling vs slowstart variabelesnelheidstrigger en instel wieltje maximale snelheid?
Duwen met je muis tussen je duim en wijsvinger en rechte pols vs gebogen pols maar minder draaicirkel? ( hoger maar compacter)
Ik ben gegaan voor de Dgreep. Je hebt ook reversed zaagtand zaagjes of 45graden dual zijde zaagjes dus ik zaag nooit opzn kop.
( vaak duurdere machines die meer finesse hebben) en lagere formfactor dus minder snel klem tussen twee planken.
Doe je lange strook metaal even wieltje draaien maar anders gewoon half in drukken en je hebt ook minder snelheid.
Ik heb ook afkortzaag en invalzaag en sinds kort tafel zaag maar de even case pakken naar je klus lopen zagen terug leggen in de case klaar is toch handig ook al zou afkortzaag of tafel of inval schoner en netter zijn. Soms is netjes minder prio dan snel en handig.
Kwaliteit vh zaagje, stand vd tanden ( als ze links rechts uitgezet zijn is bochten maken makkelijker dan de flattooth zaagjes.Gwaihir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
Kun je met een decoupeerzaag (beter) haaks blijven in de bocht door langzamer te zagen?
Breedte vd zaagblad. Langer en breed is rechtdoor fijn , korter en smal is met bochten fijn.
En de stand van haalterug modus.
Op 0 wijkt je zaag meer dan op de terughaal stand. (Zaag komt iets vrij elke keer en dan zet hij zich op nieuw in t hout dus met bochten makkelijker om te zetten. Dat in combinatie met langzamer voorwaarde houd je snede wel recht.
Nooit als een cirkelzaag maar das logisch.
Ja tot in zekere marges. Als je gaat wringen en duwen is de kans groter dat je hem uit het lood duwt.Gwaihir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
Kun je met een decoupeerzaag (beter) haaks blijven in de bocht door langzamer te zagen?
Als de zaag sowieso al niet haaks in het apparaat hangt is het per definitie geen haakse snede.
Een scherp zaagje, het soort zaagje, de snelheid van zagen en de snelheid van duwen maken ook uit, net als de zaagrichting tov van de vezels, de dikte en het soort hout. In materialen die meer uniform zijn dan hout, zoals metaal en veel kunststof zijn wringen, de snelheid en het soort zaagje de belangrijkste factorGwaihir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 19-08-2025 14:24 ]
ja dat helpt en wat ik sowieso doe is zaagjes kopen waar uit de verpakking specs al blijkt dat je er de bocht mee om kanGwaihir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
Die zijn vaak een stuk smaller qua blad.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dit is dan wel weer een hele grote bagatellisatie... Ik heb wat goedkoper spul gehad in het verleden, waaronder Parkside en Bosch Groen, en heb altijd spijt omdat de kwaliteit ervan toch tegenvalt als het even iets intenser gebruikt wordt. Vooral robuustheid en betrouwbaarheid (haperende schakelaars, slecht snoer, snel vastlopen) tegenvalt. Vandaar dat ik mijn budget iets hoger heb gelegd en bewust niet naar machines van € 50 tot €75 kijk. Voorkomen van ergernis en irritatie is mij ook iets waardCrahsystor schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
[...]
Als de kwaliteit van de zaag praktisch niet uitmaakt maar een koffer wel, dan zoek je een willekeurige bedrade zaag die met koffer komt? Voor 2 minuten zagen maakt het aantal trillingen weinig uit, gemak van wisselen zaagjes, instelmogelijkheden etc. idem.
Voor recht werk heb je al een multitool, dus het gaat puur om bochtjes en de incidentele zwaardere snede in laminaat? Dat kan elke decoupeerzaag. Nu voor nog geen €40 ben je klaar.
Koffer, lampje, snelheidscontrole, geleider. Meer dan je bij duurdere groene Bosch instapmodellen krijgt. Zal zeker wel zagen. Bij incidenteel gebruik zal ie ook wel een leven lang meegaan. Misschien wordt het rubber ooit plakkerig. Koop een nieuwe, of laat er iets aan doen voor de €100 die je nu bespaart.
categorie: Decoupeerzagen
Klopt, maar bredere blik van een merk dat 3 tot 4 keer meer kost of een technische spec die ik op voorhand al heb uitgesloten, zijn nutteloos.8088 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Vaak genoeg hebben mensen wel baat bij een wat bredere blik of andere invalshoek. Bovendien lezen er ook mensen mee die er mogelijk iets aan hebben. Maar misschien kun je het geld dat je voor het geraaskal en gezaag hebt betaald nog terugkrijgen.
Ik draai hem om, ik weet niet anders dan dat een decoupeerzaag altijd een zekere onnauwkeurgheid veroorzaakt, dus ik wist überhaupt niet dat er (veel) duurdere merken zijn waar dat blijkbaar geen punt is. Maar dan kom ik terug dat die merken (Mafell en Festool) zo ver buiten budget liggen (factor 3 tot 4), dat ze sowieso geen realistische kandidaat zijn en dus zinloos advies.Saint2Saint schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:51:
[...]
Ik heb je vraag even gelezen en zie niets staan over recht zagen. Het kan zijn dat dat een eis is die je vergeten was, want je hebt hem ook niet expliciet uitgesloten. Maar goed, ik heb ddee indruk dat je vooral modellen wil horen.
Ikzelf gebruik veel Metabo en zou je daarom adviseren om eens te kijken naar de metabo
STE 100 Quick of de STEB 100 Quick. Beiden bedraad, snel wissel systeem en binnen budget.
En ik hoef per sé modellen te horen, maar er zijn gewoon bepaalde merken die ergens in uitblinken, zonder gelijk extreem duur te zijn. Maar als het in deze prijsklasse allemaal niet zo heel veel uitmaakt, is dat ook een antwoord.
Stofzuigeraansluiting zou tot een klein jaar terug ook geen wens zijn geweest, tot ik clic pvc ging zagen en ik de zaagsplinters onderhand tot aan het plafond aan de muur had zitten, omdat die door statische lading zo lekker overal aan vastplakkenRemy!!!! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:19:
[...]
Omdat ik het eens was met @Question Mark, en ik vanuit eigen ervaring bijna nooit een stofzuiger op de decoupeerzaag aansluit (volgens mij maar 2x gedaan?), en je daardoor (geen slang + stekker) ook veel meer vrijheid hebt qua beweging om cirkels e.d. te zagen.
[...]

In mijn tuin heb ik aan stroompunten geen gebrekcopykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:31:
@deepbass909
Mijn 2 cents.
Tgreep Dgreep
En in de 30 jaar ofzo dat ik al met elektrisch gereedschap stoei, heb ik nog nooit een snoer doorgezaagd. Natuurlijk kan het altijd gebeuren, maar zeker bij een decoupeerzaag zal het niet snel gebeuren, aangezien die het snoer niet kan grijpen.
Ik snap echt de voordelen van een accu wel, zeker als je op locatie moet werken, maar in dit geval breng ik eigenlijk altijd het werkstuk naar een plek waar ik ivm stof kan zagen en waar mijn workmate staat
Wat mogelijk wel een factor voor accu kan zijn, is dat BL-motoren vaak beter presteren en dingen als softstart hebben. Maar ook die lopen buiten budget en komen alleen in doos of mbox.
@deepbass909
Als ik bij mijn favoriete Gereedschapwinkel selecteer op de criteria:
:strip_exif()/f/image/wkcYqrf8VaMIIPvG1GXCycUL.png?f=user_large)
Of als je geen bezwaar hebt tegen Amazon dan kan je daar ook de Bosch Blauw GST 90 BE vinden voor minder dan €150.
In NL is dat een uitlopend model en hier en daar nog te vinden voor ca. €160.
Als ik bij mijn favoriete Gereedschapwinkel selecteer op de criteria:
- €75 - €150
- koffer
- netspanning
- cap. hout 90 mm
- wisselen zonder sleutel
:strip_exif()/f/image/wkcYqrf8VaMIIPvG1GXCycUL.png?f=user_large)
Of als je geen bezwaar hebt tegen Amazon dan kan je daar ook de Bosch Blauw GST 90 BE vinden voor minder dan €150.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
+1 voor Hikoki! Erg degelijk merk, en best goed betaalbaar!JukeboxBill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:03:
@deepbass909
Als ik bij mijn favoriete Gereedschapwinkel selecteer op de criteria:dan blijft dit over:
- €75 - €150
- koffer
- netspanning
- cap. hout 90 mm
[Afbeelding]
Heb er nu 2 apparaten (elektische schaaf, en combihamer) van, en doen het beide erg goed!
Ik kan ze niet vergelijken, maar ooit die Bosch 900 gekocht, en prima machine, evenals de andere 3 waarschijnlijk.
(Toen nog sub 100€, bijna 2 decennia terug )
Maar hij heeft een lampje, snel blad wisselen, snelheidsregelaar, pendelstand instelling, stofafzuiging, en meer heb je eigenlijk niet nodig. Ja, en niet te veel lawaai als het effe kan.
(Toen nog sub 100€, bijna 2 decennia terug )
Maar hij heeft een lampje, snel blad wisselen, snelheidsregelaar, pendelstand instelling, stofafzuiging, en meer heb je eigenlijk niet nodig. Ja, en niet te veel lawaai als het effe kan.
Zonder koffer kan die bosch gst90 be voor rond de 85 op amazon. Dat scheelt wel zoveel dat ik er daarna zelf op marktplaats nog koffertje of lbox bij zou zoekenJukeboxBill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:03:
@deepbass909
Als ik bij mijn favoriete Gereedschapwinkel selecteer op de criteria:dan blijft dit over:
- €75 - €150
- koffer
- netspanning
- cap. hout 90 mm
[Afbeelding]
Ik heb een jaar of 2 geleden mijn 20 jaar oude Bosch groen machine weggedaan voor een Makita 4351FCTJ.
https://www.makita.nl/art...ecoupeerzaag-t-model.html

155 euro bij de Hornbach: www.hornbach.nl/p/makita-decoupeerzaag-4351fctj/8861999
Ligt maar een paar euro boven je budget maar dan heb je wel echt de enige decoupeerzaag die je de rest van je leven nog nodig gaat hebben.
https://www.makita.nl/art...ecoupeerzaag-t-model.html

155 euro bij de Hornbach: www.hornbach.nl/p/makita-decoupeerzaag-4351fctj/8861999
Ligt maar een paar euro boven je budget maar dan heb je wel echt de enige decoupeerzaag die je de rest van je leven nog nodig gaat hebben.
Ik ben opzoek naar een afkortzaag met verstek en trek functie voor af en toe wat klusjes thuis (schutting onderhoud, kattenhuisje maken, misschien overkapping, etc).
Nu ligt er bij de Lidl de 2000w versie voor €99 maar die wordt nogal afgebrand in forums. Zou een machine van 50 tot 100 euro meer veel beter zijn?
Bijv. deze Skill https://www.gamma.nl/asso...-1600w-snelklem/p/B166007
Die van de lidl heeft maar 24 tanden op het blad wat weinig schijnt te zijn. Als ik daar een betere bij moet kopen kan ik mss beter een andere machine kopen?
Nu ligt er bij de Lidl de 2000w versie voor €99 maar die wordt nogal afgebrand in forums. Zou een machine van 50 tot 100 euro meer veel beter zijn?
Die van de lidl heeft maar 24 tanden op het blad wat weinig schijnt te zijn. Als ik daar een betere bij moet kopen kan ik mss beter een andere machine kopen?
[ Voor 37% gewijzigd door Rogers op 20-08-2025 20:42 ]
Skill is naar mijn weten niet echt een goed merk, als je richting de €200 zit te kijken, dan zou je eventueel voor deze Hikoki kunnen gaan, al weet ik niet hoeveel tanden dat zaagblad heeft.Rogers schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:38:
Ik ben opzoek naar een afkortzaag met verstek en trek functie voor af en toe wat klusjes thuis (schutting onderhoud, kattenhuisje maken, misschien overkapping, etc).
Is 1100w niet war weinig?Remy!!!! schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Skill is naar mijn weten niet echt een goed merk, als je richting de €200 zit te kijken, dan zou je eventueel voor deze Hikoki kunnen gaan, al weet ik niet hoeveel tanden dat zaagblad heeft.
@Rogers
Ik denk dat de skil beter is dan de parkside.
Einhell is tegenwoordig ook met nieuwe modellen bezig.
De hikoki die vermeld word is de enige in die prijsklasse met een reversed geleidesysteem. Dus compacter als je hem tegen een wand aan gebruikt. Geen stangen die naar achteren steken.
Hij krijgt goede reviews.
Even waar je naar moet kijken is functies.
Inkepen, halfhoutverbindingen, is echt zo'n functie die je veel plezier geeft.
Zit niet op elke zaag.
Sommige zagen hebben alleen kantelen 1 kant op. Dat kan met verstekzagen soms een dingetje zijn.
Als je een beetje kwaliteit wilt als in 90 graden is 90 graden zou je ook eens kunnen kijken naar de onderlijn van Makita. Of metabo 216 al begreep ik van iemand hier dat hij teleurgesteld was van z'n aankoop.
Laat ik t zo zeggen een afkortzaag die allekanten op zwabbert tijdens t neerhalen is zinloos met preciezer werk.
Wat je ook kan doen is in de 2dehans markt te kijken naar machines die nieuw buiten je budget liggen. Een nieuw blad is niet de kosten.( verhoudingsgewijs)
Je kan beter een gebruikte makita op pikken dan een nieuwe skil.
Ik denk dat de skil beter is dan de parkside.
Einhell is tegenwoordig ook met nieuwe modellen bezig.
De hikoki die vermeld word is de enige in die prijsklasse met een reversed geleidesysteem. Dus compacter als je hem tegen een wand aan gebruikt. Geen stangen die naar achteren steken.
Hij krijgt goede reviews.
Even waar je naar moet kijken is functies.
Inkepen, halfhoutverbindingen, is echt zo'n functie die je veel plezier geeft.
Zit niet op elke zaag.
Sommige zagen hebben alleen kantelen 1 kant op. Dat kan met verstekzagen soms een dingetje zijn.
Als je een beetje kwaliteit wilt als in 90 graden is 90 graden zou je ook eens kunnen kijken naar de onderlijn van Makita. Of metabo 216 al begreep ik van iemand hier dat hij teleurgesteld was van z'n aankoop.
Laat ik t zo zeggen een afkortzaag die allekanten op zwabbert tijdens t neerhalen is zinloos met preciezer werk.
Wat je ook kan doen is in de 2dehans markt te kijken naar machines die nieuw buiten je budget liggen. Een nieuw blad is niet de kosten.( verhoudingsgewijs)
Je kan beter een gebruikte makita op pikken dan een nieuwe skil.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).