Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:14:

Wat je ook kan doen is in de 2dehans markt te kijken naar machines die nieuw buiten je budget liggen. Een nieuw blad is niet de kosten.( verhoudingsgewijs)
Je kan beter een gebruikte makita op pikken dan een nieuwe skil.
Mits de machine goed is. Ik heb wel aardig wat machines gezien die (op een bouwplaats?) verklootvioold zijn door lomp gebruik.
Als de machine netjes is zou ik het zeker overwegen.

Een snede (bijvoorbeeld 45 graden verstek) met het blad naar je toe maken, en dan een met het blad van je af maken, er 3mm naast is slim. Je ziet dan meteen of beide lijnen evenweidig zijn (Doe dit met een plaatje mdf of multiplex dat je wit hebt gespoten).
Idem met de zaag hoog en de zaag laag.

Een afwijking kun je stellen, mits deze constant is. Een zwabberafwijking (of gewoon een getordeerd frame) is lastig.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 20-08-2025 22:25 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 11:31
copykat schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:14:
@Rogers
Ik denk dat de skil beter is dan de parkside.
Einhell is tegenwoordig ook met nieuwe modellen bezig.
De hikoki die vermeld word is de enige in die prijsklasse met een reversed geleidesysteem. Dus compacter als je hem tegen een wand aan gebruikt. Geen stangen die naar achteren steken.
Hij krijgt goede reviews.

Even waar je naar moet kijken is functies.
Inkepen, halfhoutverbindingen, is echt zo'n functie die je veel plezier geeft.
Zit niet op elke zaag.
Sommige zagen hebben alleen kantelen 1 kant op. Dat kan met verstekzagen soms een dingetje zijn.

Als je een beetje kwaliteit wilt als in 90 graden is 90 graden zou je ook eens kunnen kijken naar de onderlijn van Makita. Of metabo 216 al begreep ik van iemand hier dat hij teleurgesteld was van z'n aankoop.

Laat ik t zo zeggen een afkortzaag die allekanten op zwabbert tijdens t neerhalen is zinloos met preciezer werk.

Wat je ook kan doen is in de 2dehans markt te kijken naar machines die nieuw buiten je budget liggen. Een nieuw blad is niet de kosten.( verhoudingsgewijs)
Je kan beter een gebruikte makita op pikken dan een nieuwe skil.
Ben al maanden marktplaats in de gaten het houden maar is niks langsgekomen.

De metabo 216 heb ik ook al een aantal klachten van gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:33
Pelle schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:24:
Ik heb een jaar of 2 geleden mijn 20 jaar oude Bosch groen machine weggedaan voor een Makita 4351FCTJ.
https://www.makita.nl/art...ecoupeerzaag-t-model.html

[Afbeelding]

155 euro bij de Hornbach: www.hornbach.nl/p/makita-decoupeerzaag-4351fctj/8861999
Ligt maar een paar euro boven je budget maar dan heb je wel echt de enige decoupeerzaag die je de rest van je leven nog nodig gaat hebben.
Deze heb ik ook en is echt een beest. Enige nadeel is dat ie een snoer heeft. Van al m'n netstroom machines is dit degene die ik het liefst op accu zou willen. Stofafzuiging gebruik ik namelijk nooit met deze zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36

copykat

Good copy isn't bad

Rogers schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Makita LS0816F afkort- en verstekzaag 216 mm
Amazon's Keuze
€ 213,62
Dit iets?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Rogers schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb vorig jaar een DeWalt DWS774 via Marktplaats opgepikt. Nieuw in doos, maar goed geprijsd en ben er (als amateur-klusser) heel content mee. Mocht dat qua specs voldoen aan je eisen en wensen en in je prijsklasse vallen, heb je wellicht een extra zoekopdracht erbij.

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:59
Ik kan wat hulp gebruiken! Ik ben op zoek naar een betaalbare bouwstofzuiger met klopfunctie (automatische filterreiniging). Van de bekende merken kom ik wel zuigers tegen maar dan gaat de prijs al snel naar 500 euro plus. Dat is me dan net iets te gortig.

Ik ben wel deze tegengekomen: https://www.feramotools.n...uiger-bouwstofzuiger.html Die met 390 euro nog net te betalen valt.

Heeft iemand ervaring met deze zuiger? Of zijn er alternatieven die (ruim ;) ) onder de 500 euro zitten?

Beoogd gebruik: stofzuigen na het slopen van meerdere stuc-op-riet plafonds, afzuiging van stof bij gebruik van muurfrees, stofafzuiging bij het schuren van (OSB) wanden en plafonds

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Rogers schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:38:
Ik ben opzoek naar een afkortzaag met verstek en trek functie voor af en toe wat klusjes thuis (schutting onderhoud, kattenhuisje maken, misschien overkapping, etc).
Nu ligt er bij de Lidl de 2000w versie voor €99 maar die wordt nogal afgebrand in forums. Zou een machine van 50 tot 100 euro meer veel beter zijn?
Bijv. deze Skill https://www.gamma.nl/asso...-1600w-snelklem/p/B166007

Die van de lidl heeft maar 24 tanden op het blad wat weinig schijnt te zijn. Als ik daar een betere bij moet kopen kan ik mss beter een andere machine kopen?
Ik heb de Parkside, maar geen vergelijkingsmateriaal behalve een keer wat afkorten op de machine van de timmerman.

Zaagbladen kun je voor een paar euro halen dus dat maakt niet uit.

Voor af en toe rechttoe rechtaan afkortwerk vind ik er weinig mee mis. Voor meer mis je gewoon puntjes die je soepel en accuraat laten werken. Verstek zagen heeft wat beperkingen. Klemmen zijn het net niet. Hoekindicatie is niet precies. Trekken over de geleider gaat niet altijd constant soepel.

Maargoed, laminaat, plinten, planken, latjes, kozijnen gaan allemaal prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

S.J.Onnie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:30:
Ik kan wat hulp gebruiken! Ik ben op zoek naar een betaalbare bouwstofzuiger met klopfunctie (automatische filterreiniging). Van de bekende merken kom ik wel zuigers tegen maar dan gaat de prijs al snel naar 500 euro plus. Dat is me dan net iets te gortig.

Ik ben wel deze tegengekomen: https://www.feramotools.n...uiger-bouwstofzuiger.html Die met 390 euro nog net te betalen valt.

Heeft iemand ervaring met deze zuiger? Of zijn er alternatieven die (ruim ;) ) onder de 500 euro zitten?

Beoogd gebruik: stofzuigen na het slopen van meerdere stuc-op-riet plafonds, afzuiging van stof bij gebruik van muurfrees, stofafzuiging bij het schuren van (OSB) wanden en plafonds

Makita vc2512l? Ik weet niet of ik de klopfunctie goed begrijp, bij de Makita druk je op een knop en daarmee reinigt e.e.a. Voor je beoogde gebruik is ie in ieder geval prima denk ik.

Edit: die Makita heeft dus geen automatische filter reiniging als ik het zo lees, excuus.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 21-08-2025 19:10 ]

• S.J.Onnie
MJV schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:07:
[...]

Makita vc2512l? Ik weet niet of ik de klopfunctie goed begrijp, bij de Makita druk je op een knop en daarmee reinigt e.e.a. Voor je beoogde gebruik is ie in ieder geval prima denk ik.
Die had ik inderdaad gevonden maar...
Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine.
Dus dat lijkt mij niet de beste optie. Dank voor jouw voorstel :)
Edit: die Makita heeft dus geen automatische filter reiniging als ik het zo lees, excuus.
No problem! Waardeer het dat je hebt gereageerd en een alternatief gezocht hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door S.J.Onnie op 21-08-2025 19:24 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
S.J.Onnie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:11:
[...]

Die had ik inderdaad gevonden maar...

[...]

Dus dat lijkt mij niet de beste optie. Dank voor jouw voorstel :)

[...]

No problem! Waardeer het dat je hebt gereageerd en een alternatief gezocht hebt :)
Ikzelf heb voor exact diezelfde werkzaamheden deze gekocht en ben er erg tevreden over: https://www.hornbach.nl/p...ecraft-apl-1422/10410672/

Ook gebruikt voor allerlei andere dingen, van schuren structuurverf tot het wegzuigen van 50 liter water met verfresten van een plat dakje, na het verwijderen van gevelverf door een bedrijf dat dit met stoomhogedrukspuit deed.

Ik heb geen problemen met statische schokken of vonken gehad, maar ik snap de zorg. Kan alleen zeggen dat het ding afgelopen jaar mogelijk m'n huwelijk heeft gered, en hij heeft m'n misbruik overleefd, dus ik ben wel tevreden :+

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
😁

Betere referral kan je bijna niet krijgen.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:28
Twam schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Ikzelf heb voor exact diezelfde werkzaamheden deze gekocht en ben er erg tevreden over: https://www.hornbach.nl/p...ecraft-apl-1422/10410672/

Ook gebruikt voor allerlei andere dingen, van schuren structuurverf tot het wegzuigen van 50 liter water met verfresten van een plat dakje, na het verwijderen van gevelverf door een bedrijf dat dit met stoomhogedrukspuit deed.

Ik heb geen problemen met statische schokken of vonken gehad, maar ik snap de zorg. Kan alleen zeggen dat het ding afgelopen jaar mogelijk m'n huwelijk heeft gered, en hij heeft m'n misbruik overleefd, dus ik ben wel tevreden :+
Ik zou zelf kiezen voor een stofzuiger waar een automatisch stopcontact op zit voor de machines die je erop aansluit.

De metabo asa serie bijvoorbeeld, al heefr die van mij helaas ook geen automatische klopfunctie.
Verder zit er op de stofzuigers vanaf stofklasse M een sensoe die flow meet (verplicht). Dit zorgt ervoor dat de mijne blijft klagen en piepen ondanks dat ik alles 10x gecontroleerd heb. Verder is het een top ding!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Evo X schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Ik zou zelf kiezen voor een stofzuiger waar een automatisch stopcontact op zit voor de machines die je erop aansluit.
die zit erop, je kan hem net zien onder de slang

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo'n Starmix is echt prima voor het budget. Alleen weet ik niet of hij zelf ook klopt, mijn 1625 doet het wel. Dat geeft overigens wel echt een rotgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
twain4me schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

die zit erop, je kan hem net zien onder de slang
Precies, dankbaar gebruik van gemaakt, scheelt met z'n flinke kabel ook gelijk een verlengsnoer.

Maar hij heeft inderdaad geen automatische filterreiniging, je moet zelf af en toe even op die knop drukken. Het is geen klasse M Festool, natuurlijk, maar heeft ook die prijs niet. In combinatie met blauwe Bosch schuurmachine wel vrijwel stofvrij gewerkt en laminaat ter plekke gezaagd. En een formaat dat ik nog een beetje makkelijk in de schuur kwijt kan, ook wel fijn. Ik heb geen aandelen in Starmix, voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Dank aan iedereen die een advies heeft gegeven of zijn ervaring heeft gedeeld. Ik heb inmiddels wel een flink aantal "gewone" bouwzuigers versleten dus nu wordt het wel tijd voor de klopfunctie/automatische reiniging. De Starmix 1625 zit met bijna 600 euro boven mijn geplande budget. De 1425 kost op dit moment 475 euro; dat is nog het overwegen waard. Hoewel de Spero met 390 euro dan weer aanzienlijk goedkoper is. Keuzes, keuzes, keuzes :)

Is er iemand die ervaring heeft met de Spero of die in zijn algemeenheid iets kan vertellen over de kwaliteit van het merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:55:
Dank aan iedereen die een advies heeft gegeven of zijn ervaring heeft gedeeld. Ik heb inmiddels wel een flink aantal "gewone" bouwzuigers versleten dus nu wordt het wel tijd voor de klopfunctie/automatische reiniging. De Starmix 1625 zit met bijna 600 euro boven mijn geplande budget. De 1425 kost op dit moment 475 euro; dat is nog het overwegen waard. Hoewel de Spero met 390 euro dan weer aanzienlijk goedkoper is. Keuzes, keuzes, keuzes :)

Is er iemand die ervaring heeft met de Spero of die in zijn algemeenheid iets kan vertellen over de kwaliteit van het merk?
Welke bouwstofzuigers heb je al versleten, wat beviel daar niet aan (of ging kapot), en wat moet dus beter? Ik heb geen ervaring met de Spero, alleen met mijn Starmix 1635, maar die is (tegenwoordig) ruim boven je budget.

Als ik die Starmix 1422 bekijk, heeft die geen aansluiting voor een ander apparaat, geen automatische inschakeling, dus. Ik lees ook niks over een automatische klop functie. Of bedoelde je de Starmix 1432? Ik zie geen Starmix 1425 in het assortiment.

Maar goed, het commentaar van Makita bij de VC2512L, dat het niet geschikt is voor die toepassingen omdat er geen anti-statische slang op zit, is wat... misleidend. Officiëel is een anti-statische slang bij een stofzuiger vooral bedoeld om opbouw van statische elektrischiteit te voorkomen, en daarmee eventuele schade te voorkomen aan gevoelige electronica. De vonken en veiligheid worden er wel vaak bij getrokken, maar ik heb daar nog nooit een verwijzing naar gevonden van een officiele bron. Ik gebruik mijn stofzuiger ook wel voor die toepassingen die Makita noemt, en dat lukt prima zonder een anti-statische slang. Af en toe krijg je een tikje van een elektrisch schokje, maar dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
henkie196 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:51:
[...]

Welke bouwstofzuigers heb je al versleten, wat beviel daar niet aan (of ging kapot), en wat moet dus beter? Ik heb geen ervaring met de Spero, alleen met mijn Starmix 1635, maar die is (tegenwoordig) ruim boven je budget.

Als ik die Starmix 1422 bekijk, heeft die geen aansluiting voor een ander apparaat, geen automatische inschakeling, dus. Ik lees ook niks over een automatische klop functie. Of bedoelde je de Starmix 1432? Ik zie geen Starmix 1425 in het assortiment.

Maar goed, het commentaar van Makita bij de VC2512L, dat het niet geschikt is voor die toepassingen omdat er geen anti-statische slang op zit, is wat... misleidend. Officiëel is een anti-statische slang bij een stofzuiger vooral bedoeld om opbouw van statische elektrischiteit te voorkomen, en daarmee eventuele schade te voorkomen aan gevoelige electronica. De vonken en veiligheid worden er wel vaak bij getrokken, maar ik heb daar nog nooit een verwijzing naar gevonden van een officiele bron. Ik gebruik mijn stofzuiger ook wel voor die toepassingen die Makita noemt, en dat lukt prima zonder een anti-statische slang. Af en toe krijg je een tikje van een elektrisch schokje, maar dat is het wel.
Eerdere merken: Kaercher (2x), Nilfisk (1x), Black & Decker (1x) en volgens mij nog een no-name een eeuwigheid geleden. Heb nu voor het simpele werk een Parkside die ik alleen gebruik als stofzuiger (dus niet met apparaten) en om wat water weg te zuigen. Het gaat uiteindelijk altijd mis met het filter. Het verstopt te snel, niet te reinigen of op een gegeven moment niet meer beschikbaar. Ik heb nu een paar keer zo'n klopfilterzuiger geprobeerd en dat bevalt me wel. Automatisch inschakelen en stopcontact zijn nice to have maar voor mij geen must.

De 1425 staat hier: klik en dat lijkt me wel wat als alternatief voor de Spero.

De Makita VC2512L heeft een knopje om het filter te reinigen en dat ga ik hoogstwaarschijnlijk niet indrukken als ik aan het schuren of frezen ben.

Alternatieven op de Spero en de genoemde Starmix blijven welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:13
henkie196 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:51:
[...]

De VC2512L in combinatie met een SP6000 invalzaag wordt hier wel ontzettend statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:13:
[...]

Eerdere merken: Kaercher (2x), Nilfisk (1x), Black & Decker (1x) en volgens mij nog een no-name een eeuwigheid geleden. Heb nu voor het simpele werk een Parkside die ik alleen gebruik als stofzuiger (dus niet met apparaten) en om wat water weg te zuigen. Het gaat uiteindelijk altijd mis met het filter. Het verstopt te snel, niet te reinigen of op een gegeven moment niet meer beschikbaar. Ik heb nu een paar keer zo'n klopfilterzuiger geprobeerd en dat bevalt me wel. Automatisch inschakelen en stopcontact zijn nice to have maar voor mij geen must.

De 1425 staat hier: klik en dat lijkt me wel wat als alternatief voor de Spero.

De Makita VC2512L heeft een knopje om het filter te reinigen en dat ga ik hoogstwaarschijnlijk niet indrukken als ik aan het schuren of frezen ben.

Alternatieven op de Spero en de genoemde Starmix blijven welkom! :)
Ah, een uitlopend model, dan, waarschijnlijk. Lijkt veel op de 1625. Lijkt een prima optie, alhoewel de slang met 3.2m wat aan de korte kant is. Regelbaar vermogen is wel fijn op die Starmix, zeker voor schuren, alleen dat lijkt de Spero niet te hebben. Houdt er bij beide ook rekening mee dat je nog een adapter nodig zal hebben om het op een machine aan te kunnen sluiten (geen garantie dat deze adapter voor jouw machines werkt, maar is wel een soort van standaard). De spero heeft zo te lezen een gummi trapmof, dat is een optie voor als de 'standaard' mof niet past, maar blijft meestal niet goed op een machine zitten, en je heb meerdere nodig als je machines andere formaten aanlsuitingen hebben.

Overigens, verwacht geen wonderen van de automatische filterreiniging. Op mijn Starmix kwam die uiteindelijk wel in, na het grootste deel van het huis te hebben geschuurd, maar het aangekoekte stucstof op het filter kreeg het er niet meer af, dat moest ik er af weken in een emmer water. Buiten dat klopt het bij het inschakelen van de stofzuiger een keertje (als je die optie kiest), maar filter dat hielp bij dit soort fijn stuc spul dus niet voldoende.

Als die 1425 dezelfde filters heeft als de 1625 en de 1635 (wat ik zou verwachten), dan zijn die trouwens wel nog gewoon verkrijgbaar, denk niet dat je dat bij die Spero mag verwachten.
Rob Z schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:38:
De VC2512L in combinatie met een SP6000 invalzaag wordt hier wel ontzettend statisch.
Interessant, bij mij is het vooral beton slijpen dat de boel snel statisch maakt, of langdurig schuren. Zagen of frezen heb ik nog nooit gemerkt dat het noemenswaardig statisch geladen werd.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 22-08-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
henkie196 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Ah, een uitlopend model, dan, waarschijnlijk. Lijkt veel op de 1625. Lijkt een prima optie, alhoewel de slang met 3.2m wat aan de korte kant is. Regelbaar vermogen is wel fijn op die Starmix, zeker voor schuren, alleen dat lijkt de Spero niet te hebben. Houdt er bij beide ook rekening mee dat je nog een adapter nodig zal hebben om het op een machine aan te kunnen sluiten (geen garantie dat deze adapter voor jouw machines werkt, maar is wel een soort van standaard). De spero heeft zo te lezen een gummi trapmof, dat is een optie voor als de 'standaard' mof niet past, maar blijft meestal niet goed op een machine zitten, en je heb meerdere nodig als je machines andere formaten aanlsuitingen hebben.

Overigens, verwacht geen wonderen van de automatische filterreiniging. Op mijn Starmix kwam die uiteindelijk wel in, na het grootste deel van het huis te hebben geschuurd, maar het aangekoekte stucstof op het filter kreeg het er niet meer af, dat moest ik er af weken in een emmer water. Buiten dat klopt het bij het inschakelen van de stofzuiger een keertje (als je die optie kiest), maar filter dat hielp bij dit soort fijn stuc spul dus niet voldoende.

Als die 1425 dezelfde filters heeft als de 1625 en de 1635 (wat ik zou verwachten), dan zijn die trouwens wel nog gewoon verkrijgbaar, denk niet dat je dat bij die Spero mag verwachten.

[...]

Interessant, bij mij is het vooral beton slijpen dat de boel snel statisch maakt, of langdurig schuren. Zagen of frezen heb ik nog nooit gemerkt dat het noemenswaardig statisch geladen werd.
Alweer dank voor jouw uitgebreide antwoord en advies. Ik heb dus nog wat huiswerk te doen. De klopfilterbouwzuigers (3x woordwaarde) die ik heb geprobeerd waren uiteraard wel van de veel hogere klasse (1 was een Festool) dus misschien bekijk ik het klopfilter teveel door een "roze bril".

Ik heb weer wat uit te zoeken dit weekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:54:
Alweer dank voor jouw uitgebreide antwoord en advies. Ik heb dus nog wat huiswerk te doen. De klopfilterbouwzuigers (3x woordwaarde) die ik heb geprobeerd waren uiteraard wel van de veel hogere klasse (1 was een Festool) dus misschien bekijk ik het klopfilter teveel door een "roze bril".

Ik heb weer wat uit te zoeken dit weekend ;)
Ik zou niet verwachten dat een Festool het beter zou hebben gedaan onder die omstandigheden, zou een Festool CTL of iets dergelijks als gelijke klasse inschatten met deze Starmix modellen. Schuurstof van stucwerk is gewoon bende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
Beste mensen, ik zou graag wat advies willen vragen over de aanschaf van een boormachine. Ik heb nu een boorhamer (oudje, maar hij doet wat hij moet doen als ik hem sporadisch nodig heb) en een groene Bosch klopboor, ook ruim 20 jaar oud. Beide met snoer.
Van de Bosch zit de knop om de klopfunctie aan of uit te zetten vast. Ik vermoed dat er aangekoekt boorstof tussen zit. De afgelopen tijd ging de knop al steeds stroever, maar nu krijg ik er helemaal geen beweging meer in.
Ik ben zeker geen fanatieke klusser, ik gebruik hem om af en toe in huis iets op te hangen (baksteen, kalkzandsteen) of om in hout voor te boren.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe machine. Wat mij betreft met snoer, want ik verwacht dat de accu eerder op is dan de machine aangezien ik hem niet intensief gebruik. En een verlengsnoer erbij pakken vind ik geen bezwaar.
Budget is rond de 150 euro. Ik zoek vooral een machine die betrouwbaar is, eentje die weer 20 jaar mee gaat. Dat het boren ietsje langer duurt is niet erg, dus een zware machine lijkt me niet nodig. Maar als een wat duurdere machine ook langer mee gaat, dan wil ik er ook wel iets meer aan uitgeven.
Ik zit nu te kijken naar een Bosch GSB 16 of een Metabo SB 850. Of de Makita HP2051.
Zit daar nog veel kwaliteitsverschil in?
Oh ja, een koffer erbij is wel fijn. Type koffer maakt niet uit, want veel ander elektrisch gereedschap heb ik niet en verwacht ik ook niet aan te schaffen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien die huidige machine eens openschroeven en schoonmaken? Niks mis met eens een nieuw stuk gereedschap kopen, maar als de enige reden die vastzittende knop is en je ‘m maar zo sporadisch gebruikt, dan is het misschien wel de moeite waard om ‘m te proberen te repareren?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:34
S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:55:

Je zou voor deze Festool CTL kunnen gaan als je toch richting de €500 zit te kijken.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
Orion84 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:29:
Misschien die huidige machine eens openschroeven en schoonmaken? Niks mis met eens een nieuw stuk gereedschap kopen, maar als de enige reden die vastzittende knop is en je ‘m maar zo sporadisch gebruikt, dan is het misschien wel de moeite waard om ‘m te proberen te repareren?
@Out.of.Control Dit. En als het je zelf niet lukt: ga na een repair cafe. Met een beetje geluk zetten ze er dan meteen nieuwe koolborstels in.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 09:39

Ik heb recent de Nilfisk Aero 26-2L gekocht voor €300, bevalt erg goed. Met automatisch start/stop-systeem via ingebouwde stopcontact. Werkt goed i.c.m. onze schuurmachine en invalzaag -- weinig los stof. Maar een beetje hannesen soms met vastmaken op de stofafzuigaansluitingen op andere apparatuur. Maar misschien doe ik iets fout. Tot nu toe 1x een schok gekregen, dus vermoed dat de slang niet anti-statisch is...

----------------------------------------------

Vraag van mijn kant: ik ben op zoek naar een goedkope groene kruislijnlaser. Voor constructiewerk en ophangen van allerhande dingen. Lidl heeft er twee te koop, een relatief simpele voor €70 (met lijnen in twee richtingen, de horizontale is 360 graden), en een meer uitgebreide voor €120 (lijnen in 3 richtingen, alle richtingen 360 graden). Ik heb nog nooit een kruislijnlaser gebruikt, dus weet niet of ik die extra functionaliteit wel nodig heb. Lijkt dit jullie nuttig (en €50 waard?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

tcpie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb recent de Nilfisk Aero 26-2L gekocht voor €300, bevalt erg goed. Met automatisch start/stop-systeem via ingebouwde stopcontact. Werkt goed i.c.m. onze schuurmachine en invalzaag -- weinig los stof. Maar een beetje hannesen soms met vastmaken op de stofafzuigaansluitingen op andere apparatuur. Maar misschien doe ik iets fout. Tot nu toe 1x een schok gekregen, dus vermoed dat de slang niet anti-statisch is...

Vraag van mijn kant: ik ben op zoek naar een goedkope groene kruislijnlaser. Voor constructiewerk en ophangen van allerhande dingen. Lidl heeft er twee te koop, een relatief simpele voor €70 (met lijnen in twee richtingen, de horizontale is 360 graden), en een meer uitgebreide voor €120 (lijnen in 3 richtingen, alle richtingen 360 graden). Ik heb nog nooit een kruislijnlaser gebruikt, dus weet niet of ik die extra functionaliteit wel nodig heb. Lijkt dit jullie nuttig (en €50 waard?).
3*360 is wel een stuk fijner en geeft meer mogelijkheden dan een dubbele kruislijn. Voor die prijs zou ik daar zeker serieus naar kijken. Ik weet dat er ook veel chinese 3*360 lasers zijn die best oké zijn voor hun prijs.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlantean
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:03
Geen aandelen, maar wel goede ervaringen met de Jackmend Kruislijnlaser. 4 keer 360 graden voor een schappelijke prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:03
Out.of.Control schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:26:
Beste mensen, ik zou graag wat advies willen vragen over de aanschaf van een boormachine. Ik heb nu een boorhamer (oudje, maar hij doet wat hij moet doen als ik hem sporadisch nodig heb) en een groene Bosch klopboor, ook ruim 20 jaar oud. Beide met snoer.
Van de Bosch zit de knop om de klopfunctie aan of uit te zetten vast. Ik vermoed dat er aangekoekt boorstof tussen zit. De afgelopen tijd ging de knop al steeds stroever, maar nu krijg ik er helemaal geen beweging meer in.
Ik ben zeker geen fanatieke klusser, ik gebruik hem om af en toe in huis iets op te hangen (baksteen, kalkzandsteen) of om in hout voor te boren.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe machine. Wat mij betreft met snoer, want ik verwacht dat de accu eerder op is dan de machine aangezien ik hem niet intensief gebruik. En een verlengsnoer erbij pakken vind ik geen bezwaar.
Budget is rond de 150 euro. Ik zoek vooral een machine die betrouwbaar is, eentje die weer 20 jaar mee gaat. Dat het boren ietsje langer duurt is niet erg, dus een zware machine lijkt me niet nodig. Maar als een wat duurdere machine ook langer mee gaat, dan wil ik er ook wel iets meer aan uitgeven.
Ik zit nu te kijken naar een Bosch GSB 16 of een Metabo SB 850. Of de Makita HP2051.
Oh ja, een koffer erbij is wel fijn. Type koffer maakt niet uit, want veel ander elektrisch gereedschap heb ik niet en verwacht ik ook niet aan te schaffen.
Alvast bedankt.
Als ik zo je gebruik zie voldoet elke klopboor aan jouw wensen en gaat zeker 20 jaar mee.
Ik heb hier nog een groene Bosch van ik denk 50 jaar oud die het nog steeds doet maar vrijwel niet meer wordt gebruikt. Ook een Metabo van iets jonger werkt nog als een tierelier en na vele kilometers boren ooit een keer de koolborstels vervangen.

Maar zoals eerder vermeld schroef hem eens open, maak hem schoon en waarschijnlijk kan je weer 20 jaar er mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 09:39
Atlantean schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:00:
Geen aandelen, maar wel goede ervaringen met de Jackmend Kruislijnlaser. 4 keer 360 graden voor een schappelijke prijs
Oh, die ziet er goed uit! Zelfs goedkoper dan de Lidl laser. Heb je hun statief er ook bij gekocht? Die ziet er ook handig uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
tcpie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:14:
Oh, die ziet er goed uit! Zelfs goedkoper dan de Lidl laser. Heb je hun statief er ook bij gekocht? Die ziet er ook handig uit.
Een soort van statief, of een andere manier om de laser op een bepaalde hoogte vast te zetten is wel aan te bevelen, hoe dan ook.

Ik heb wel een oud fotostatief gebruikt, maar dat had beperkte hoogte, tegenwoordig gebruik ik een stempel met een houder eraan.
Piher klem op steun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
tcpie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

De optie om ook een kruis op de vloer te tekenen missen beide lidl modellen. Dat blijkt heel handig te zijn bij bijv iets haaks tov een muur willen uitlijnen, tegelwerk, plafonds ophangen.. Eigenlijk heb ik die duurdere vd lidl al vrij snel ingeruild op een jackmend. Het lijntje is wel wat aan de dikke kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 22:08
henkie196 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Een soort van statief, of een andere manier om de laser op een bepaalde hoogte vast te zetten is wel aan te bevelen, hoe dan ook.

Ik heb wel een oud fotostatief gebruikt, maar dat had beperkte hoogte, tegenwoordig gebruik ik een stempel met een houder eraan.
[Afbeelding: Piher klem op steun]
Dat is een mooie oplossing! Heb de huepar ook maar mis een goed statief. Waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rogers schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:38:
Ik ben opzoek naar een afkortzaag met verstek en trek functie voor af en toe wat klusjes thuis (schutting onderhoud, kattenhuisje maken, misschien overkapping, etc).
Nu ligt er bij de Lidl de 2000w versie voor €99 maar die wordt nogal afgebrand in forums. Zou een machine van 50 tot 100 euro meer veel beter zijn?
Bijv. deze Skill https://www.gamma.nl/asso...-1600w-snelklem/p/B166007

Die van de lidl heeft maar 24 tanden op het blad wat weinig schijnt te zijn. Als ik daar een betere bij moet kopen kan ik mss beter een andere machine kopen?
Een heel veel verkochte afkortzaag is de Metabo:
https://www.hornbach.nl/c...zagen/S5547/f/Merk=Metabo

Heb zelf de 254mm versie, prima ding!

Let wel op dat niet alle versies een trekfunctie lijken te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 22-08-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:25
Out.of.Control schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:26:
Alvast bedankt.
Ik zou hem uit elkaar halen en schoonmaken/repareren zoals hierboven wordt genoemd.

Zo heb ik mijn slagschroevendraaier eens open gehad omdat het knopje die onder aan de voet zit in snelheid te regelen niet meer werkte.

Vet bagger design gewoon, want het printje maakte gebruik van zo'n rubber drukknopje (net als de afstandbedieningen van televisie's).
Alleen kwam daar bouwstof tussen dus deed ie het niet meer.
Openmaken, schoongemaakt en ervoor gezorgd dat er geen bouwstof meer in kon komen door wat siliconenkit te gebruiken 8) .

Scheelt je knaken en als het verder een prima machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:25
Atlantean schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:00:
Verschrikkelijke gast die dat promoot vind ik :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Misschien ook een oplossing?
Ik heb hem zelf gemaakt maar ze zijn er ook van Dewalt klant en klaar.
DeWALT DXVCS003 Voorafscheider - 38L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrTa6FXW47uCydGJFJP2wWOaR7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcDRuHPeIlRSI2nCR3KCS8Nw.jpg?f=fotoalbum_large
Voordeel extra lange zuig slang met tussen vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DLYPauRRZLD-r95URW9hn5SFzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLll2wfylP5XOz5r8ykbJiKz.jpg?f=fotoalbum_large
Al mn zaagsel (1/3 vol) en al een keer geleegd deze weken. 30liter vat.
En zo ziet mn stofzuiger er uit na al t zagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV6djawisxLVH8B2cyS5idMgHYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbJnFva7KGDo2odOGjXLCtQs.jpg?f=fotoalbum_large

Ok iets meer op zetten maar met regelbare zuig kracht kan je van stenen tot fijnstof scheiden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 14-09 22:45
Orion84 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:29:
Dat ga ik zeker ook proberen. Maar ik heb voor volgende week een boorklusje en waarschijnlijk nog geen kans/tijd om hem daarvoor te repareren.
En voor de oude machine heb ik ook al wel een bestemming (voor mij zoon als hij uit huis gaat), dus een nieuwe komt toch wel van pas.
DasNieNix schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Als ik zo je gebruik zie voldoet elke klopboor aan jouw wensen en gaat zeker 20 jaar mee.
Dat is goed om te horen. Dan is de categorie waarin ik zocht waarschijnlijk overkill. Ik ga nog even verder zoeken.
In ieder geval iedereen bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ja, het wordt weer bijna die tijd van het jaar. Wat moet je nu in december gaan geven. Nou al iets eerder dan december zou je een adventskalender kunnen geven.
Mijn vriendin/partner is er dol op, iedere dag een vakje open te maken en vorig jaar heeft ze er zelfs een gekocht voor haarzelf, wel een van Rituals dat dan wel..... :+
Dus heb ik voor mijn vriendin maar deze adventskalender besteld.
Ze kan tegen een stootje dus dat moet kunnen........ en dan hoef ik voor de allerkleinste klusjes mijzelf niet meer te ergeren aan gereedschap wat ook als hakbeitel is gebruikt in het verleden en waardoor de kop redelijk versleten is.
En een ander voordeel, bij een kleine klus hoef ik niet mijn eigen gereedschap 200 meter met me mee te "zeulen" naar haar d:)b :+ _O-

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
copykat schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Misschien ook een oplossing?
Ik heb hem zelf gemaakt maar ze zijn er ook van Dewalt klant en klaar.
DeWALT DXVCS003 Voorafscheider - 38L
[Afbeelding]
Voordeel extra lange zuig slang met tussen vat.
[Afbeelding]
Al mn zaagsel (1/3 vol) en al een keer geleegd deze weken. 30liter vat.
En zo ziet mn stofzuiger er uit na al t zagen.
[Afbeelding]

Ok iets meer op zetten maar met regelbare zuig kracht kan je van stenen tot fijnstof scheiden.
Hmmm... Dat is wel een heel goed alternatief! Daar had ik nog niet een gedacht.

Zo'n vat heb ik nog staan en daarmee kan ik wel wat experimenteren. Hoe heb jij hem zelf gemaakt? Ik kan het op mijn telefoon niet zo goed zien 🫤

Out of the box thinking is soms best handig! Blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rainier15 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:54:
Dat is een mooie oplossing! Heb de huepar ook maar mis een goed statief. Waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?
Ik heb hier een Piher stempel met een Piher klem met plaatje voor erop. De laser zit dan vast op z'n meegeleverde bracket, en dat klemt op het plaatje.

Kan vast goedkoper, maar ik had de stempel al, en de klem pastte er mooi bij :) Maar staat als een huis, en dat is wel fijn, instelbaar op min of meer elke hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Hmmm... Dat is wel een heel goed alternatief! Daar had ik nog niet een gedacht.

Zo'n vat heb ik nog staan en daarmee kan ik wel wat experimenteren. Hoe heb jij hem zelf gemaakt? Ik kan het op mijn telefoon niet zo goed zien 🫤

Out of the box thinking is soms best handig! Blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb 😁
1 een vat dat en een rubberen afdichting heeft en stevig tegen imploderen.
2 een ventiel ( moet ik er nog in maken) tegen teveel onderdruk..
3 een cyclone unit.
Als je Googled komt temu en Ali expres snel boven.
4 een einhell slang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg_GS-zn8xEyWq3VgkbFdPoKF1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEeXrkTooPDofAjn7kE1hl4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSgweSPJ6Kux9VppyR3II4El8zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrhZmlwVDLMJHYH9wApnM6EP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8VeixNZHd4i24z8mdoxAM43S_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hd0qgCeWB5Kay9gsk3gWXaH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zag net met een snelle search bij temu een dual cyclone, dus 2 kamers op 1 vat, voor minder dan 20 euro. Deksel heb ik verstevigd met een stukje multiplex.

Mocht je antistatisch willen kan je ook kijken naar een antistatische slang en dan koppelen aan een geaarde stekker AAN AARDE, :Y
Met een flexibel snoer.
Ik heb dat niet en nog geen issues gehad behalve dat ik mn parkside stofzuiger op 50% zuigkracht moet houden anders ploft t vat in als je de zuigmond blokkert. ( vandaar die onderdruk veiligheids klep die je er bij moet nemen.) 2.50 denk ik bij Amazon of zo.
Cyclone onderdruk ventiel of googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb hier een Piher stempel met een Piher klem met plaatje voor erop. De laser zit dan vast op z'n meegeleverde bracket, en dat klemt op het plaatje.

Kan vast goedkoper, maar ik had de stempel al, en de klem pastte er mooi bij :) Maar staat als een huis, en dat is wel fijn, instelbaar op min of meer elke hoogte.
Piher heeft gewoon een mount voor lasers (en alles anders met een camera-aansluiting).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbgKpdkVJhfhiIPxYF_ALGS1F0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNcpAylnFvEjL7QWlKvkmfve.jpg?f=fotoalbum_large

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
copykat schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

1 een vat dat en een rubberen afdichting heeft en stevig tegen imploderen.
2 een ventiel ( moet ik er nog in maken) tegen teveel onderdruk..
3 een cyclone unit.
Als je Googled komt temu en Ali expres snel boven.
4 een einhell slang.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag net met een snelle search bij temu een dual cyclone, dus 2 kamers op 1 vat, voor minder dan 20 euro. Deksel heb ik verstevigd met een stukje multiplex.

Mocht je antistatisch willen kan je ook kijken naar een antistatische slang en dan koppelen aan een geaarde stekker AAN AARDE, :Y
Met een flexibel snoer.
Ik heb dat niet en nog geen issues gehad behalve dat ik mn parkside stofzuiger op 50% zuigkracht moet houden anders ploft t vat in als je de zuigmond blokkert. ( vandaar die onderdruk veiligheids klep die je er bij moet nemen.) 2.50 denk ik bij Amazon of zo.
Cyclone onderdruk ventiel of googlen.
Echt een Tweaker-oplossing! Me like 😁

Ik ga aan de slag! Dank voor de tip en aanvullende informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen voor een zaagbroek?
Ik overweeg een kettingzaag omdat ik weleens zaag èn omdat ik enorme hebzucht heb. Maar ik weiger te zagen zonder broek. En als ik dan toch een broek aan doe, dan een veiligheidsbroek.
Ik zie ze vrij goedkoop.. en vrij luxe.

Ik ben maar een snotneus met een klein tuintje, dus zeker geen prof. Maar t mag natuurlijk wel goed, comfy en sexy zijn.

Iemand input?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Tja, wat draagt de prof? En hoe sexy loopt die d'r bij? Je hebt dat soort werkkleding immers ook in buikmaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Pixeltje schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Piher heeft gewoon een mount voor lasers (en alles anders met een camera-aansluiting).
[Afbeelding]
Deze is wel echt super. Ik heb ooit een mount via amazon gekocht die om de Bessey-stempel heen past, maar als die van het onderste stuk naar het bovenste stuk van de stempel moet dan is dat een proces van 2 boutjes en moertjes, dat is vrij irritant en tijdrovend. Deze maar op het lijstje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

MJV schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:33:
[...]

Deze is wel echt super. Ik heb ooit een mount via amazon gekocht die om de Bessey-stempel heen past, maar als die van het onderste stuk naar het bovenste stuk van de stempel moet dan is dat een proces van 2 boutjes en moertjes, dat is vrij irritant en tijdrovend. Deze maar op het lijstje zetten.
ik gebruikte eerst ook die plaat die hier gepost werd, maar dat was priegelen en de laser stond er niet lekker op naar mijn idee. Tis toch een dure hobby om er eentje te laten stuiteren dus toen ben ik gaan zoeken naar iets anders en bleek dat Piher gewoon een mount heeft :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Blomminator schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:10:
Ik overweeg een kettingzaag omdat ik weleens zaag èn omdat ik enorme hebzucht heb. Maar ik weiger te zagen zonder broek. En als ik dan toch een broek aan doe, dan een veiligheidsbroek.

Ik ben maar een snotneus met een klein tuintje, dus zeker geen prof. Maar t mag natuurlijk wel goed, comfy en sexy zijn.

Iemand input?
Kox24 heeft goed aanbod. En anders naar je lokale zaagzaak gaan en daar ff passen. Qua veiligheid zit er niet zoveel tussen, als de broeken in dezelfde klasse zitten.

Als je veiligheid echt belangrijk vindt, haal dan een zaagcertificaat:
https://www.ecopedia.be/k...an-chainsaw-certificate-1

Zo'n ecc certificaat kan je bij meerdere cursuscentra halen, zoek er eentje in de buurt.
Ik heb ecc1 en ecc2 en ik vind het echt een nuttige training.
Ik kan nu echt beter zagen dan ik zonder die trainingen kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:25:
[...]
Zo'n ecc certificaat kan je bij meerdere cursuscentra halen, zoek er eentje in de buurt.
Ik heb ecc1 en ecc2 en ik vind het echt een nuttige training.
Ik kan nu echt beter zagen dan ik zonder die trainingen kon.
Wat leuk! Had ik nog nooit van gehoord zelfs. Goede tip, thnx!

De broeken ga ik eens passen bij een lokale .. eh.. winkel voor agrariërs.. ofzo. Geen idee idee hoe het heet. Oh, 'leverancier van landbouwmachines'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Blomminator schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Wat leuk! Had ik nog nooit van gehoord zelfs. Goede tip, thnx!

De broeken ga ik eens passen bij een lokale .. eh.. winkel voor agrariërs.. ofzo. Geen idee idee hoe het heet. Oh, 'leverancier van landbouwmachines'.
Pas maar op straks komt je thuis met een opzet stuk waar je heggen mee kan maaien/trimmen. En een tractor...
Ben benieuwd hoe je vrouw dan reageert als je net als die gast in de reclame met zn tractor maaier in de voortuin bezig bent..... :+

Heb je een houtkachel?
Dat is volgens mij de enige reden om een ketting zaag te willen want hoeveel bomen heb iemand in z'n tuin(tje) die dermate dikke takken hebt dat je regelmatig gemotoriseerde zagen nodig hebt.

Totaal offtopic:

* copykat heeft na z'n overkapping bouwen en wat rest hout vd buren z'n overkapping een flinke stapel brandhout voor de open haard.
Nadeel van een klassieke open haard heb ik gemerkt vorige winter.( huis 2 jaar geleden gekocht)
1 klep open vd schoorsteen betekend koude luchtstroom begint in je huis te stromen aka warme lucht in je woonkamer verdwijnt in de schoorsteen.
2 je hebt best wat hout nodig om warmte te genereren waarvan denk ik 70-80% rechtstreeks je schoorsteen in verdwijnt en alleen de stralingswarmte vd de hete stenen en vlammen komt je huis in.
3 je moet de stalen klep flink laten afkoelen om hem weer te kunnen sluiten wat dus tot effect heeft dat alle warmte die je wel binnenskamers hebt gekregen alsnog via dat gat verdwenen is.
Nee voor alternatieve verwarming werkt een klassieke openhaard niet echt. Of je moet een heel bos aan hout gratis tot je beschikking hebben... :P

Ik kan hem laten ombouwen tot gesloten systeem wat volgens hun sites 80% rendement oplevert. 1500-2000 euro. Hmmm hoeveel gas kan ik daarvoor kopen en zonder moeite aansteken? En hoelang mogen we nog houtverbranden in de randstad?

We hebben nu een electrisch kacheltje met nep vlammenzee er in gezet. Toch gezellig haardvuur op mn salderings zonnestroom en warme lucht de huiskamer in geblazen.
Die gaat er tijdelijk uit want ik moet wel effe al dat hout kwijt... lekker fikkie steken 🤩

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
copykat schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:03:
En hoelang mogen we nog houtverbranden in de randstad?
Rol dat maar landelijk uit, en wel asap. Rookvrij stoken dient geleerd zijn, en sinds de brede verspreiding van centrale verwarming kan de westerse mens dat niet meer, al blijft die jongetjesachtige oerdrift kietelen.
Wat daarbij ook al niet helpt, is dat buitenkachels die in Duitsland niet zijn toegelaten hier bij de bouwmarkten worden gedumpt. Nou grossieren bouwmarkten sowieso al vooral in spullen voor de verkoop en niet voor gebruik, maar met gefik faciliteren maken ze het wel erg bont. Niet alleen deugen de kachels vaak niet, maar ook wat erin verstookt wordt. Daar zit chemie in, of het is te vochtig.
En het is knap klote als je 's zomers niet eens even lekker buiten kunt zitten omdat een of andere oelewapper windopwaarts zijn holemensendriften niet kan beheersen.
Ugh! Trabant heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@trabant je hebt gelijk hoor.
Ik heb nu alleen schoon douglas hout en pallet, vuren?, hout. Het is dat ik een inhuis openhaard heb maar anders had ik t ook niet bewaard. Je hebt ook van die gasten die meubels van de straat halen en de eiken en andere houtsoorten met vernis en al in de allesbrander gooien.
Astma mensen zijn niet blij met die gasten.
Los van de fijnstof en andere minder gezonde dingen die open vuur opleverd.
Nog aan gedacht om een palletbrander te plaatsen maar ook die zal onder de stookwet gaan vallen denk ik.
(Gezellige snelle warmte)

Hopelijk vind je bbq'en met goede middelen, nog wel als moet mogen...
Oermens me vleesch! 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:05
Blomminator schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:10:

Iemand input?
Ik heb er geen, maar denk aan Stihl, Husqvarna, etc. Neem er meteen een mooi setje bretels in kleur bij, een helm met veiligheidsscherm, handschoenen, etc. dan ben je echt de Alfa in de straat.

Maar - de opmerking van @Raymond over een cursus is natuurlijk de beste eerste stap. Daar zul je ook vast de informatie over de juiste outfit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 13:32
Een vraagje voor de experts hier (ik kon er niet veel van vinden in het topic)

Ik heb een Metabo afkortzaag (KGS 216)
Maar na wat klussen merk ik toch dat nu we een kleine hebben een 2e set handen wat minder beschikbaar is om wat vast te houden;)

Nu ben ik aan het kijken voor onderstellen voor de zaag zodat ik in mijn eentje gemakkelijk langere stukken kan zagen. (Heb vaak stukken van 3m)

Ik heb gekeken en ben bij 2 opties gekomen:
Metabo KSU 251(uitvoering: Metabo ksu 251 onderstellen-afkortzagen)
DeWalt DE-7033 (uitvoering: DeWalt DE7033)

Bij beide staat bij dat ze ongeveer 2.5m lang kunnen worden.

Nu is de vraag:
-Is die 2.5m voldoende voor planken van 3m of beter kijken naar een iets grotere variant?
- ervaring met een van deze onderstellen?

Of is het allemaal onnodig duur en pak een simpele van de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die 2.5m is prima voor 3m planken, het zwaartepunt ligt royaal binnen je standaard en je kunt klemmen.
Ik heb een heel luxe set voor mijn afkoortzaag en gebruik ze eerlijk gezegd zelden. Bij verbouwen 3 jaar geleden veel gebruikt en sindsdien wellicht 2 maal.

Met goedkope dingen: je wil dat het werkvlak van die standaard exact even hoog ligt als het werkvlak van je afkortzaag. Ik heb geen idee hoe goedkope dingen dat doen, mijn setje is gemaakt voor mijn machine.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

fjux schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:29:

Maar na wat klussen merk ik toch dat nu we een kleine hebben een 2e set handen wat minder beschikbaar is om wat vast te houden;)

Nu ben ik aan het kijken voor onderstellen voor de zaag zodat ik in mijn eentje gemakkelijk langere stukken kan zagen. (Heb vaak stukken van 3m)

Nu is de vraag:
-Is die 2.5m voldoende voor planken van 3m of beter kijken naar een iets grotere variant?

Ik gebruik zelf de afkortzaag op de workmate om hem op hoogte te krijgen. Voor kleine stukken hout prima, voor langere stukken zet ik de afkortzaag op de grond en ondersteun ik het hout met houten blokken. Dat werkt prima voor incidenteel lang hout verzagen en bespaard een boel extra ruimte in de schuur voor zo een onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
@fjux Net als hierboven heb ik vele jaren de afkortzaag op een Workmate gehad. Had daar wel een plaat multiplex met inslagmoeren en een balk er aan om de zaag snel en stevig te monteren.
Voor de lange stukken te ondersteunen heb ik een paar rolbokken. Evenals de Workmate kan je die ook nog voor veel meer dingen gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 13:32
JukeboxBill schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:10:
@fjux Net als hierboven heb ik vele jaren de afkortzaag op een Workmate gehad. Had daar wel een plaat multiplex met inslagmoeren en een balk er aan om de zaag snel en stevig te monteren.
Voor de lange stukken te ondersteunen heb ik een paar rolbokken. Evenals de Workmate kan je die ook nog voor veel meer dingen gebruiken.
Workmate heb ik inderdaad, en die gebruik ik ook met zagen, echt ging het mij vooral om lange planken.

Ik had nog helemaal niet gedacht aan een rolbok, maar dat is waarschijnlijk helemaal prima voor mijn gebruik! Daar ga ik ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
fjux schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Workmate heb ik inderdaad, en die gebruik ik ook met zagen, echt ging het mij vooral om lange planken.

Ik had nog helemaal niet gedacht aan een rolbok, maar dat is waarschijnlijk helemaal prima voor mijn gebruik! Daar ga ik ook eens naar kijken.
Je verliest wat details zoals de hoogte vd bok verstellen & als je hele boomstammen erop legt is die wss niet sterk genoeg maar de bok voor afkortzagen vd parkside bevalt mij prima onder de metabo ks216. Kost de helft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had al anderhalf jaar een Metabo 18v multitool liggen. Ooit gekocht voor een klus die ik dacht te hebben, nooit gebruikt :+
Gisteren toevallig een klusje waarbij dat ding van pas kwam. Maar wat een fijn apparaat is dat. En niet eens gehoorbescherming nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ondertussen heeft de Metabo familie hier onlangs uitbreiding gekregen. SGS 12Q gras en struikschaar is binnen, en een 12 excentrische schuurmachine is nog onderweg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
copykat schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Pas maar op straks komt je thuis met een opzet stuk waar je heggen mee kan maaien/trimmen. En een tractor...
Ben benieuwd hoe je vrouw dan reageert als je net als die gast in de reclame met zn tractor maaier in de voortuin bezig bent..... :+

Heb je een houtkachel?
Dat is volgens mij de enige reden om een ketting zaag te willen want hoeveel bomen heb iemand in z'n tuin(tje) die dermate dikke takken hebt dat je regelmatig gemotoriseerde zagen nodig hebt.

Totaal offtopic:

* copykat heeft na z'n overkapping bouwen en wat rest hout vd buren z'n overkapping een flinke stapel brandhout voor de open haard.
Nadeel van een klassieke open haard heb ik gemerkt vorige winter.( huis 2 jaar geleden gekocht)
1 klep open vd schoorsteen betekend koude luchtstroom begint in je huis te stromen aka warme lucht in je woonkamer verdwijnt in de schoorsteen.
2 je hebt best wat hout nodig om warmte te genereren waarvan denk ik 70-80% rechtstreeks je schoorsteen in verdwijnt en alleen de stralingswarmte vd de hete stenen en vlammen komt je huis in.
3 je moet de stalen klep flink laten afkoelen om hem weer te kunnen sluiten wat dus tot effect heeft dat alle warmte die je wel binnenskamers hebt gekregen alsnog via dat gat verdwenen is.
Nee voor alternatieve verwarming werkt een klassieke openhaard niet echt. Of je moet een heel bos aan hout gratis tot je beschikking hebben... :P
Ik kan soms wel aan eea komen. Ik ken mensen met wat land en daar gaan elk jaar wat eikenbomen tegen de vloer. En die moeten dan ook opgeruimd. En anders haal ik het hier bij lokale houthandel, mooi eiken of essen.

En ja, ik heb in de woonkamer een gesloten, nieuwe houtkachel. Wel (aldus de verkoper) een hoog-rendement ding, en ik vind het zeer warm worden en dan gaat er niet veel hout in op een avond. Heb ook eigenlijk nooit last van roet of rook.

Daarnaast een houtgestookte sauna, die we in de winter gebruiken. Die staat achterin de tuin en is ijzig koud in de winter. Wel 4cm dikke wanden (geheel van hout) en die isoleren verdraaid goed. En een kleine ruimte, warmt snel op. Paar blokjes en ik heb de hele avond ontspanning.

Maar goed, de oermensch in mij wil nog weleens wat, dus vandaar de vraag. Ik help dus mee met bosonderhoud soms, dan is een zaag echt nodig. En thuis rondhout kloven doe ik met een bijltje. En dan stapelen. En ja, ik droom natuurlijk nog een off-grid cabin in een groots, eigen oerbos. Maar vooralsnog is het een burgerlijke woonwijk. Waar trouwens elke bewoner hout stookt. De hele winter zie je overal rookpluimpjes. Dus niemand klaagt, want we doen het allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

fjux schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:29:

Nu is de vraag:

Makita heeft ook nog een goed onderstel. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ik zou meteen voor een goed onderstel gaan, ik ben ooit begonnen met zo'n Bosch van €85, maar dat is het dan weer net-niet, hangt toch door, dus die maar weer verkocht. Vind het van de Makita handig dat hij aan de ene kant een rol heeft en aan de andere kant een aanslag waarmee je snel planken op dezelfde lengte kunt afkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

MJV schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Makita heeft ook nog een goed onderstel. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ik zou meteen voor een goed onderstel gaan, ik ben ooit begonnen met zo'n Bosch van €85, maar dat is het dan weer net-niet, hangt toch door, dus die maar weer verkocht. Vind het van de Makita handig dat hij aan de ene kant een rol heeft en aan de andere kant een aanslag waarmee je snel planken op dezelfde lengte kunt afkorten.
Kijk voor die Makita vooral even op marktplaats, deze wordt vaak (via klium bijv) goedkoop als set verkocht, en het onderstel is veel tweedehands in de verkoop omdat mensen hem niet meer nodig hebben.

Verwacht geen wonderen van zo'n onderstel qua stijfheid, maar voor mobiliteit en een degelijke werkhoogte is het echt ideaal.
Ik heb de mijne ook recent verkocht omdat mijn afkortzaag nu op een kastje staat. Daarvoor veel gebruik gemaakt van een Makita onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kleine vraag:
ik heb al gepost dat ik een B&D BES720QS gekocht heb en ik wil de veiligheid en precisie verbeteren.
( toe nu toe heb ik geen kickbacks of andere owh ships momenten gehad anders dan dat de zaagsnede soms iets wegloopt omdat de plank op de langere momenten los wil komen van de zijgeleider ( dunner zaagt), wat ik met zijwaards duwen met tweede duwstok probeer te voor komen maar feather blocks en aandruk wielen zijn natuurlijk veiliger en preciezer. dan met een duwstock duwen aan de zijkant en gelijkertijd aan de achterzijde doorvoeren door te duwen.
nu ben ik op zoek naar zijgeleider opties die hier op passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3raMJX70a4Bw4N8uEkJ0z_ZJLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaDwrneUJ6dfXDnK0Sj3s9xx.jpg?f=fotoalbum_large

Die Lguide heb ik er af geschroefd omdat ik niet geheel begreep hoe dat mij ging helpen. ik heb liever de hoge zijde als geleiding.
ik wil er eigenlijk dit voor in de plaats van die L-guide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP3iJvoh1tZ8naO1Up4Hu-l5ZCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPqyH8lKyd6tBQHeftwk8Wk0.jpg?f=fotoalbum_large
zou die er overheen kunnen vallen? op dit kan ik dan feather blocks en aandruk wielen monteren.

en voor de rails in de tafel probeer ik te weten te komen hoe die heet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VAeJeCdJ1vVHBanE85ZWciWQ7A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kEvGHtJUcObTwnOZzeO2ppFG.jpg?f=user_large
hoe selecteren jullie welke dingen zouden passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

copykat schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:01:
[Afbeelding]
T-slot, vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LocoMarc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:14
[Afbeelding]
Ze heten t-track, geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zijn alle T Tracks het zelfde in maatgeving?
Er zit een kleine ruimte onder de breedste sectie en als je een graden geleider er in plaatst heeft t wieltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Paar weken geleden een uitvoering: Makita DTD157ZJ (Zonder accu`s en lader, in Mbox) gekocht en nu op aanraden wat bijpassende bits gekocht. De Milwaukee Shockwave 4932492009 Bitset, mooi setje, maar onhandig doosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cunUjTDF8d4YS4P7avNnxb8wgN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlNcMuYgUl3sd0xF9mJLMj0q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 27-08-2025 07:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

ik wil er eigenlijk dit voor in de plaats van die L-guide:
[Afbeelding]
zou die er overheen kunnen vallen? op dit kan ik dan feather blocks en aandruk wielen monteren.
Voor het zagen van lange stukken klem ik een 4080-profiel met aandrukwielen op de aanslag met twee klemmetjes.
hoe selecteren jullie welke dingen zouden passen?
Dat is een kwestie van opmeten. Er zijn verschillende maten.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rens-br schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:25:
Paar weken geleden een uitvoering: Makita DTD157ZJ (Zonder accu`s en lader, in Mbox) gekocht en nu op aanraden wat bijpassende bits gekocht. De Milwaukee Shockwave 4932492009 Bitset, mooi setje, maar onhandig doosje.

[Afbeelding]
Wat ik met de langere bits heb is dat de magneet te slap is. En de schroef er af valt of zelfs ik trek t bitje los uit de stift bij los laten schroef..
En die "klem" met releasespring stifts vind ik te dik omdat dan je nergens langs komt.
Luxe problemen....

Maar ik begreep dat de Milwaukee bits een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
En doosje ach, ze passen ook in een ander doosje toch? Mijn DeWalt heeft zo'n schroeven/bitmagneet aan de zijkant en daar doe ik mn meest gebruikte bitjes op vastklemmen. Lekker makkelijk wisselen. En Milwaukee heeft ook een rubberen holder aan een carabijnhaak met 6 bitjes, die gebruik ik meestal. Hand je aan je riemlus of steek je in je zak.
Je hebt T20 T25 ph2 meestal nodig.
Alle speciale(kleine) maten doe ik meestal toch met de hand. En T32? Gebruik ik eigenlijk nooit. Das 200mm schroef .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

rens-br schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:25:

[Afbeelding]
Ik heb een andere bitset van Milwaukee en dat doosje is ook dramatisch. Krijg je de bits bijna niet uit zonder tangetje.

Meest tevreden ben ik nog over een bitset van ene Butser (geen aandelen) die ik aan de clip van de slag schroevendraaier heb hangen. Vind het vooral ideeal dat je zo je bits altijd bij de hand hebt, en dat er een kleurcodering voor de maat op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

copykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:10:
Wat ik met de langere bits heb is dat de magneet te slap is. En de schroef er af valt of zelfs ik trek t bitje los En die "klem" met releasespring stifts vind ik te dik omdat dan je nergens langs komt.
Luxe problemen....
Maar dit bits zitten toch vastgeklemd in de kop? Althans bij mijn slagschroevendraaier. Tenzij je natuurlijk de bithouder gebruik.
Moet overigens wel zeggen dat ze bits nu behoorlijk verdiept liggen, ondanks dat het lange bits zijn.
En doosje ach, ze passen ook in een ander doosje toch?
Ja hoor, en kom er met dit doosje ook wel, belangrijkste is dat ik voor nu even voldoende goede bits heb en niet mijn 'normale' bits verkracht met de slagschroevendraaier.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 27-08-2025 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rens-br schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Maar dit bits zitten toch vastgeklemd, althans bij mij.

[...]

Ja hoor, en kom er met dit doosje ook wel, belangrijkste is dat ik voor nu even voldoende goede bits heb en niet mijn 'normale' bits verkracht met de slagschroevendraaier.
Nee die met de taille klemmen niet in die stift die in t doosje zit. Zitten losser dan de korte.

Je zal zien dat je je slagbits ook gebruikt in je gewone schroefmachine..
( ik heb nu zo'n overdaad aan goedkopere bits uit assortie setjes die je krijgt bij iets, best aardige bits in die "voor alles een oplossing bitset" en een doosje van Bosch gewone bits en doosje Dewalt slagbits)
Dat ik eigenlijk een bits overschot heb..

Wat overigens goud is zijn de Milwaukee slagbit lange stiften/schachten. Ik heb ook 1 van 30cm en 1 van 15cm soms moet je ergens langs frommelen en dan kan je die 2 koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2cmCpXO-RCz6X3eZ3QmxTHxc8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEthl3nTK8WbE16PyRe9hpd4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

copykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Nee die met de taille klemmen niet in die stift die in t doosje zit. Zitten losser dan de korte.
Vanavond eens kijken dan. Ik heb gisteren heel vluchtig een van de grotere gepakt.
Je zal zien dat je je slagbits ook gebruikt in je gewone schroefmachine..
We gaan het zien, beide machines zitten in andere Mboxen met andere bits erbij, dus dan is de kans al wat minder klein.
Wat overigens goud is zijn de Milwaukee slagbit lange stiften/schachten. Ik heb ook 1 van 30cm en 1 van 15cm soms moet je ergens langs frommelen en dan kan je die 2 koppelen.
[Afbeelding]
Ja, ideaal! De 30 cm versie kwam laatst een keer voorbij op Amazon: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title toen €8,06 betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:45
copykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:56:
Zijn alle T Tracks het zelfde in maatgeving?
Er zit een kleine ruimte onder de breedste sectie en als je een graden geleider er in plaatst heeft t wieltjes.
Het is een beetje als het usb tijdperk van een jaar of 15 geleden. Er is een soort van standaard, maar natuurlijk heb jij net die ene track die anders is. Uit mn blote hoofd is 20mm de standaard maat (en dan heb je nog de kleinere die je bij extrusion profielen ziet, maar dat is dan weer t-slot), maar bijvoorbeeld mijn hbm lintzaag zit op 16mm - en ik krijg er geen hardware voor gevonden. If all else fails kan je ook een eind komen met zelf passende latjes maken in combinatie met een bout + ringetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gezoen mijn L-sleutels tot Torx 45 gaan en ik een Torx50 los moest draaien maar een setje inclusief T50 gekocht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm_wTPlKTuV7rlcrw3cWwAJ4Qn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfXuUJmS8dTW429clvTGIfQn.jpg?f=fotoalbum_large

20ct for scale, hij was iets duurder. Iemand een tip wat te doen met Torx55 en 60? Een Leopard2 kopen puur om die te onderhouden zodat ik die doppen kan gebruiken gaat me te ver.

offtopic:
ik had hem nodig nodig voor de achterbank van onze corsa. Uiteindelijk een t45 L-sleutel erij gezet en de boel voorzichtig losgedraaid. Een kat had een ongelukje gehad op de achterbank, en ik vond een L-sleutel verkloten minder erg dan die lucht :X . Gelukkig zat het allemaal niet hard aangedraaid...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Boudewijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:30:
20ct for scale, hij was iets duurder. Iemand een tip wat te doen met Torx55 en 60? Een Leopard2 kopen puur om die te onderhouden zodat ik die doppen kan gebruiken gaat me te ver.
*mompelt iets over rijbewijzen en wegenbelasting* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
*mompelt iets over rijbewijzen en wegenbelasting* :+
Als je hem op eigen erf hebt heb je van beide geen last :P
offtopic:
Ermee jagen is een beetje lomp dus ik denk dat ik het toch niet ga doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Als je hem op eigen erf hebt heb je van beide geen last :P
offtopic:
Ermee jagen is een beetje lomp dus ik denk dat ik het toch niet ga doen.
Je had dan wel @trabant kunnen helpen met die boomstronk er uit te trekken. Schieten is leuker ..... Dat had hem maanden grabbelen gescheeld..
Win win situatie :+

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 27-08-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11

sphere

Debian abuser

Motorsteunbout van een 307 is T55... misschien? Het is al lang geleden :z

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
LOL, copycat...
Dik €150,- voor een hele set of een kleine €20,- voor alleen de T50 van de Stahlwille 54T, is anders wel een verschil. En met de bank eruit is die nog niet schoon.
Ik heb over de jaren best wel plezier van mijn HBM Tornador-kopie. D'r gaan jaren voorbij dat die in zijn doos ligt stof te happen, maar ineens gebeurt er iets waarbij je blij bent dat je zoiets hebt. Credo: geld hebben we niet, maar spullen....

Wat die stronk betreft: ik zoek hele lange 4, 5, 6 en 8 mm hout(speed)boren om er een bijenhotel van te maken. Al zijn er intussen ook aanwijzingen dat dat 20 jaar oude 12V metabo-accuboormaschientje zijn beste tijd ook al heeft gehad: de laatste keer kwam de rook niet uit het boorgat, maar uit de koelopening. Dus met die spullen valt het eigenlijk ook wel mee.

Nou heb ik het kiezen van een accubiotoop twee jaar kunnen uitstellen, maar ik vrees dat ik er dan toch eens aan moet.
Bosch en Makita zijn nog van zichzelf, Metabo en Hikoki zijn inmiddels van een investeringsmij. Daarnaast gun ik de lokale middenstand de omzet.

[ Voor 37% gewijzigd door trabant op 27-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik ben nog op zoek naar een lange-doppensetje voor een leuke prijs, zoiets als dit: https://www.toolnation.nl...telset-lang-20-delig.html (maar dan is 3-5 van de standaard maten prima).

Maar dan voor m'n Makita slagschroevendraaier. Ik wil vaak een een moertje over een boutje doen, maar de set die ik heb redt 1cm ofzo en dan zit ik daarna weer met een steeksleutel. Rateltjes zijn ook leuk, maar dat schiet ook op in prijs. Ik doe er geen spectaculaire dingen mee ofzo.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@trabant zoiets heb ik ook eens gedaan. Wat ik merkte (Zeeland, rand van de 'stad') is dat de grotere gaten niet gebruikt worden. Ik zou me dus focussen op kleinere (zeg tot 6, mss een enkele 8). Ik heb het met gewone houtboren gedaan, maar ze waren vrij ruw (vanwege het hout). Ik denk dat je best gladde afwerking nodig hebt voor iig metselbijen). Maar zeker focussen op de kleinere maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:24:
LOL, copycat...
Dik €150,- voor een hele set of een kleine €20,- voor alleen de T50 van de Stahlwille 54T, is anders wel een verschil. En met de bank eruit is die nog niet schoon.
We hebben een bissell spotclean steam ois gekocht. Werkte beter met schoonmaken dan een 1/2" ratelsetje. De bank is weer schoon.
Wat die stronk betreft: ik zoek hele lange 4, 5, 6 en 8 mm hout(speed)boren om er een bijenhotel van te maken. Al zijn er intussen ook aanwijzingen dat dat 20 jaar oude 12V metabo-accuboormaschientje zijn beste tijd ook al heeft gehad: de laatste keer kwam de rook niet uit het boorgat, maar uit de koelopening. Dus met die spullen valt het eigenlijk ook wel mee.
Verlengstukjes of eventueel slangenboren? Die zijn wel serieus lang te krijgen :) bij een fine-tools of dictum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@trabant ik heb ooit zo'n setje gekocht van hbm of zo. Mijne was 4 mm 6mm 8mm 12mm of zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGsqRDwzpL9Y_bFt40Um0sztYxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiqJcGMcgxt4KBcb3Us0cSvI.jpg?f=fotoalbum_large
Vorige week weer eens gebruikt na 5 jaar omdat ik door 15cm dikke douglas balk een 3x1.5 vmvk moet prikken.
Dan is hebben beter dan moeten kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 27-08-2025 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Martijn.C.V schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:44:
Ik ben nog op zoek naar een lange-doppensetje voor een leuke prijs, zoiets als dit: https://www.toolnation.nl...telset-lang-20-delig.html (maar dan is 3-5 van de standaard maten prima).

Maar dan voor m'n Makita slagschroevendraaier. Ik wil vaak een een moertje over een boutje doen, maar de set die ik heb redt 1cm ofzo en dan zit ik daarna weer met een steeksleutel. Rateltjes zijn ook leuk, maar dat schiet ook op in prijs. Ik doe er geen spectaculaire dingen mee ofzo.
Precies die set die je al linkt, en dan een adapter tussen je doppen en je slagschroevendraaier.
Dan kan je je doppen gewoon met een 1/2 en 1/4 inch (moment)sleutel blijven gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRSpet5w8KAScAiyaPbNer43x1g8daltijcNBoIFuVI04FWOyYo2urSHwDzsBkF7pyrT1B7L5lC_i2HWOOdQWu-ClTTL66eBNRIret3KK6mVU3fdHjtEp5k8w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
dragonhaertt schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Precies die set die je al linkt, en dan een adapter tussen je doppen en je slagschroevendraaier.
Dan kan je je doppen gewoon met een 1/2 en 1/4 inch (moment)sleutel blijven gebruiken.
[Afbeelding]
Dat is geen echte vervanger voor lange doppen. Die gebruik je als de draad te ver uitsteekt en je de moer er niet verder op krijgt. Ik red mij dan wel met pijpsleutels, maar af en toe kijk ik ook wel naar zo'n setje lange doppen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Dat is geen echte vervanger voor lange doppen. Die gebruik je als de draad te ver uitsteekt en je de moer er niet verder op krijgt. Ik red mij dan wel met pijpsleutels, maar af en toe kijk ik ook wel naar zo'n setje lange doppen.
Hij linkt toch zelf een set lange doppen, welke te gebruiken zijn met mijn afgebeelde adapter :?
Dan hoef je geen losse set lange doppen te kopen speciaal voor de slagschroefdraaiert. Proxxon is een prima merk, mooi kistje, gewoon een adaptertje gebruiken als je ze elektrisch wil gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 27-08-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
JukeboxBill schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Het lijkt er op dat de suggestie wel een optie zou kunnen zijn, vanwaar denk je van niet? Wat denk jij dat ik dan zoek (kan ook zo zijn dat jij namelijk een andere potentiele handige oplossing hebt waar ik nog niet aan gedacht heb),

Ik hoef niet 25cm bouten te doen, maar 2cm is momenteel wel wat beperkend. Ik heb nu een projectje waar t steeds ~4cm uitsteekt, moet ik t precies alsnog met de hand doen, waar ik een prima machientje voor hebt. Scheelt duizend tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn.C.V op 27-08-2025 14:59 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:57:
Het lijkt er op dat de suggestie wel een optie zou kunnen zijn, vanwaar denk je van niet? Wat denk jij dat ik dan zoek (kan ook zo zijn dat jij namelijk een andere potentiele handige oplossing hebt waar ik nog niet aan gedacht heb),

Ik hoef niet 25cm bouten te doen, maar 2cm is momenteel wel wat beperkend. Ik heb nu een projectje waar t steeds ~4cm uitsteekt, moet ik t precies alsnog met de hand doen, waar ik een prima machientje voor hebt. Scheelt duizend tijd.
Ik dacht eigenlijk hetzelfde als @JukeboxBill, namelijk dat je hoge slagdoppen zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Lankman schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:13:
@trabant zoiets heb ik ook eens gedaan. Wat ik merkte (Zeeland, rand van de 'stad') is dat de grotere gaten niet gebruikt worden. Ik zou me dus focussen op kleinere (zeg tot 6, mss een enkele 8). Ik heb het met gewone houtboren gedaan, maar ze waren vrij ruw (vanwege het hout). Ik denk dat je best gladde afwerking nodig hebt voor iig metselbijen). Maar zeker focussen op de kleinere maten.
Ook die kleinere maten moeten toch al snel 6 tot 10 cm diep zijn. Dat red ik niet met wat ik heb liggen.
Boudewijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:13:

Verlengstukjes of eventueel slangenboren? Die zijn wel serieus lang te krijgen :) bij een fine-tools of dictum
zeskantige verlengingen heb ik liggen, maar ze zijn dikker dan het boorgat.
Maar wel mijn dank voor die winkels die je noemt.
Slangenboren beginnen bij 6mm. Dictum heeft deze lange van 6mm en fine-tools heeft taps toelopende slanke setjes of deze hele lange Brad Points vanaf 3mm. Daarmee kom ik er aan de andere kant weer uit, dan kunnen de wespen kiezen. Dito geldt voor mijn Chef Tuin annex Budget, want €52,- voor een dunne boor van effectief 38 cm is niet niks. Al hebben we dan wel op een stobbenfrees en een leopardtank kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt dan wel een FAMAG boortje. Zijn kwalitatief nogal goed, dus je kunt wel 100k gaatjes boren voor hij op is. Dat is per gat niet duur.

Zo werkt het toch? O-)

Au serieux: Tsja je zoekt iets vrij specialistisch met ook nog redelijke toleranties (een zwabberboor van 40cm lang en 3mm dik gaat denk ik vrij snel stuk). Dat kost geld

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Nu is 38 cm diep ook overkill. Afgaande op het overzicht van die 'bijenmakelaars' moet je een minimale verhouding van ± 1:30 hebben, dus een 3mm gat is minstens 9 cm diep. En het is niet zo dat er in een gat van 38 cm diep ineens vier beestjes gaan samenwonen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Martijn.C.V schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:44:

Kan anders en makkelijker: Dop met een gat er in (zo'n goedkope) en dan een klemtang er op en slingeren maar.
Of gewoon geen bouten en moeren gebruiken, kan ook nog.

je hebt btw ook opzetstukken voor draadeindes, wellicht kun je het in die hoek ook nog zoeken.

persoonlijk heb ik gewoon zo'n verloopsetje gehaald dat van zeskanten bit naar dop gaat, en dan de dopen er op van mijn momentsleutel voor de auto. Ergens ander gebruik ik toch geen doppen voor, wveel te lomp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
The Eagle schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Kan anders en makkelijker: Dop met een gat er in (zo'n goedkope) en dan een klemtang er op en slingeren maar.
Of gewoon geen bouten en moeren gebruiken, kan ook nog.

je hebt btw ook opzetstukken voor draadeindes, wellicht kun je het in die hoek ook nog zoeken.

persoonlijk heb ik gewoon zo'n verloopsetje gehaald dat van zeskanten bit naar dop gaat, en dan de dopen er op van mijn momentsleutel voor de auto. Ergens ander gebruik ik toch geen doppen voor, wveel te lomp :P
Setje goedkope pijpsleutels kan ook nog. Draait lekker vlot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:16:
Nu is 38 cm diep ook overkill. Afgaande op het overzicht van die 'bijenmakelaars' moet je een minimale verhouding van ± 1:30 hebben, dus een 3mm gat is minstens 9 cm diep. En het is niet zo dat er in een gat van 38 cm diep ineens vier beestjes gaan samenwonen. :o
Lijkt me allemaal wat overtrokken. In het insectenhotel dingetje dat we hebben hangen, gebruiken de bijen ook de ~5cm lange bamboe stukjes om hun eitjes te leggen.

Maar goed, een slangenboor is altijd de dure optie, een speedboor is goedkoper, geeft alleen over het algemeen een wat minder net gat. Als je 12V boormachine het niet trekt, misschien even op en neer gaan, verwacht dat die dan wat vastloopt op spaanders of iets dergelijks, want dit zijn niet diameters waarvan ik zou verwachten dat de boormachine het zwaar mee zou hebben.

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 18:56

iFrost

Vroem vroem

Weet iemand toevallig of je via lidl.nl altijd de nieuwste versie van een tool krijgt?
Als je inzoomt op de afbeelding van de boormachine dan zie je type C2, terwijl we al op C4 zaten dacht ik.

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Pagina: 1 ... 259 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).