S.J.Onnie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:13:
[...]
Eerdere merken: Kaercher (2x), Nilfisk (1x), Black & Decker (1x) en volgens mij nog een no-name een eeuwigheid geleden. Heb nu voor het simpele werk een Parkside die ik alleen gebruik als stofzuiger (dus niet met apparaten) en om wat water weg te zuigen. Het gaat uiteindelijk altijd mis met het filter. Het verstopt te snel, niet te reinigen of op een gegeven moment niet meer beschikbaar. Ik heb nu een paar keer zo'n klopfilterzuiger geprobeerd en dat bevalt me wel. Automatisch inschakelen en stopcontact zijn nice to have maar voor mij geen must.
De 1425 staat hier:
klik en dat lijkt me wel wat als alternatief voor de Spero.
De Makita VC2512L heeft een knopje om het filter te reinigen en dat ga ik hoogstwaarschijnlijk niet indrukken als ik aan het schuren of frezen ben.
Alternatieven op de Spero en de genoemde Starmix blijven welkom!

Ah, een uitlopend model, dan, waarschijnlijk. Lijkt veel op de 1625. Lijkt een prima optie, alhoewel de slang met 3.2m wat aan de korte kant is. Regelbaar vermogen is wel fijn op die Starmix, zeker voor schuren, alleen dat lijkt de Spero niet te hebben. Houdt er bij beide ook rekening mee dat je nog een
adapter nodig zal hebben om het op een machine aan te kunnen sluiten (geen garantie dat deze adapter voor jouw machines werkt, maar is wel een soort van standaard). De spero heeft zo te lezen een gummi trapmof, dat is een optie voor als de 'standaard' mof niet past, maar blijft meestal niet goed op een machine zitten, en je heb meerdere nodig als je machines andere formaten aanlsuitingen hebben.
Overigens, verwacht geen wonderen van de automatische filterreiniging. Op mijn Starmix kwam die uiteindelijk wel in, na het grootste deel van het huis te hebben geschuurd, maar het aangekoekte stucstof op het filter kreeg het er niet meer af, dat moest ik er af weken in een emmer water. Buiten dat klopt het bij het inschakelen van de stofzuiger een keertje (als je die optie kiest), maar filter dat hielp bij dit soort fijn stuc spul dus niet voldoende.
Als die 1425 dezelfde filters heeft als de 1625 en de 1635 (wat ik zou verwachten), dan zijn die trouwens wel nog gewoon verkrijgbaar, denk niet dat je dat bij die Spero mag verwachten.
Interessant, bij mij is het vooral beton slijpen dat de boel snel statisch maakt, of langdurig schuren. Zagen of frezen heb ik nog nooit gemerkt dat het noemenswaardig statisch geladen werd.
[
Voor 6% gewijzigd door
henkie196 op 22-08-2025 08:44
]