Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 15:51
J.E. Weinor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Je wilt een overkapping gaan maken en je hebt maar een handzaag en je wilt een balk van 15x15 cm doorzagen op lengte, ik vraag mij af hoe je de rest van je overkapping wilt zagen afkorten etc.

Alles met de handzaag kan maar dat valt je tegen en als het alleen maar om een overkapping als zelfbouw gaat en je wilt verder niets meer met hout gaan doen kun je beter de machines gaan huren of bij iemand familie kunt lenen.

Machines aanschaffen voor alleen je overkapping wordt een dure gelegenheid in aanschaf.tenzij je meer wilt gaan doen met hout.

Alles precies op de cm op maat laten bezorgen zou ik niet doen dan kun je beter een kant en klare overkapping bestellen en als bouwpakket in elkaar zetten.
Het is niet de bedoeling dat ik inderdaad alles met de hand ga doen, maar als ik de ringbalk met de hand doe dan hoef ik geen rekening meer te houden met het 15x15 kunnen zagen.

Zo wordt de range van afkortzagen namelijk veel groter en betaalbaarder dan als ik rekening moet houden met de ringbalk.
Als ze 4500 euro rekenen voor montage dan ben ik best bereid om zo'n 400 euro uit te geven voor een goede afkortzaag. Een cirkelzaag kan ik lenen dus dan zou ik naar mijn idee al het gereedschap bij de hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:03
badkuip schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar een elektrische schaaf. Ik kan niet echt vinden wat ik nodig heb.
In eerste instantie wil ik hem gebruiken voor het arm schaven van nieuwe binnendeuren.
Dan zal ie daarna in de kast verdwijnen een voorlopig niet echt meer gebruikt worden.
Kan me voorstellen dat ie nog ooit wel weer van pas komt, bij het schaven van vuren of multiplex. Kan me niet voorstellen dat ik er hardhout mee ga schaven want daar klus ik zelf niet mee.

Nu zag ik de Bosch Groen PHO 2000 voor €84 in de aanbieding bij de Karwei staan: https://www.karwei.nl/ass...achine-pho-2000/p/B517892

Heeft iemand ervaring met de machine? Zou dit een goede schaaf zijn voor mijn situatie?
Nadeel van deze bosch schaafmachine de rode lip aan de zool is er voor dat je de schaaf niet de ondergrond raakt een soort steuntje het zijn ondingen om er fatsoenlijk mee te werken.

Arm schaven van deuren als je het niet eerder hebt gedaan en geen vaste hand hebt om 2mm binnenzijde zo uit de hand te schaven kun je beter een schaaf met geleider nemen die je schuin kunt afstellen.

Evt huren kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 07:39
Woolfy681 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Het is niet de bedoeling dat ik inderdaad alles met de hand ga doen, maar als ik de ringbalk met de hand doe dan hoef ik geen rekening meer te houden met het 15x15 kunnen zagen.

Zo wordt de range van afkortzagen namelijk veel groter en betaalbaarder dan als ik rekening moet houden met de ringbalk.
Als ze 4500 euro rekenen voor montage dan ben ik best bereid om zo'n 400 euro uit te geven voor een goede afkortzaag. Een cirkelzaag kan ik lenen dus dan zou ik naar mijn idee al het gereedschap bij de hand hebben.
Heb zelf hier de 20x20 balken met cirkelzaag aan 4 zijdes ingezaagd en middenstuk met de hand. Gaat prima. Zou me dus qua capaciteit van afkortzaag richten op de meer normale ranges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:39
badkuip schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar een elektrische schaaf. Ik kan niet echt vinden wat ik nodig heb.
In eerste instantie wil ik hem gebruiken voor het arm schaven van nieuwe binnendeuren.
Dan zal ie daarna in de kast verdwijnen een voorlopig niet echt meer gebruikt worden.
Kan me voorstellen dat ie nog ooit wel weer van pas komt, bij het schaven van vuren of multiplex. Kan me niet voorstellen dat ik er hardhout mee ga schaven want daar klus ik zelf niet mee.

Nu zag ik de Bosch Groen PHO 2000 voor €84 in de aanbieding bij de Karwei staan: https://www.karwei.nl/ass...achine-pho-2000/p/B517892

Heeft iemand ervaring met de machine? Zou dit een goede schaaf zijn voor mijn situatie?
Heb je dan niet meer aan een invalzaag + geleider? Kun je daarna voor veel meer dingen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Duidelijk een balk van 15 cm in een keer doorzagen krap aan met een zaagblad van 30,5 doorsnee gaat ook net niet lukken je zal eerder op 14 cm uit komen, en met een blad van 30,5 cm doorsnee zijn vrij groot in omvang.
een goede afkortzaag merken zoals makita of Dewalt zijn top machine maar ook een ander prijskaartje.
Metabo is ook wel goed maar koop geen afkortzaag in de bouwmarkt daar mag je veel voor betalen en de kwaliteit is vaak rommel zoals bij de gamma of praxis het merk Ferm moet je helemaal links laten liggen.

Waar je wel op moet letten dat je geen afkortzaag koopt met dwars motor horizontaal maar een die schuin of bovenop de zaag is gemonteerd voordeel van deze zagen je kunt links en rechts 45 graden schuin zagen ander voordeel je motor zit niet in de weg met je werkstuk en betere kijk op je werkstuk.

Je zou ook 2e hands op marktplaats kunnen kijken Makita evt of Dewalt voor een top machine zaagt vele malen beter dan die slappe gevallen waar je soms ook nog te veel voor betaald.

Zijn mogelijkheden genoeg wat eerder is aangedragen in deze topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt toch gewoon die balk netjes een halve slag draaien als je hem aan 1 kant hebt ingezaagd?
ik heb nog geen afkortzaag, maar die zou er dit jaar zomaar eens kunnen komen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28
ps4mm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Heb je dan niet meer aan een invalzaag + geleider? Kun je daarna voor veel meer dingen gebruiken.
Ik denk niet dat dat de juiste machine is voor deze klus. Armschaven doe je per millimeter of per halve millimeter. Het lijkt mij redelijk ondoenlijk dat met een invalzaag te doen.
Dan zou ik net zo goed mijn cirkelzaag met liniaal kunnen gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 21:07
Boudewijn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:06:
Je kunt toch gewoon die balk netjes een halve slag draaien als je hem aan 1 kant hebt ingezaagd?
ik heb nog geen afkortzaag, maar die zou er dit jaar zomaar eens kunnen komen.
Als je de balk er tussen zou kunnen krijgen (en de beschermkap open) zou dat een mogelijkheid zijn. Echter kreeg ik een 12x12 niet onder mijn KGS 254. Een 10x10 past wel.
Met een afkortzaag te dikke balken half inzagen lukt dus niet, te brede planken half inzagen kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nivado schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Als je de balk er tussen zou kunnen krijgen (en de beschermkap open) zou dat een mogelijkheid zijn. Echter kreeg ik een 12x12 niet onder mijn KGS 254. Een 10x10 past wel.
Met een afkortzaag te dikke balken half inzagen lukt dus niet, te brede planken half inzagen kan wel.
Aaah check. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:39
badkuip schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Ik denk niet dat dat de juiste machine is voor deze klus. Armschaven doe je per millimeter of per halve millimeter. Het lijkt mij redelijk ondoenlijk dat met een invalzaag te doen.
In mijn geval ging het prima, maar toen moest ik de deur ook nog pas zagen in de breedte. Deur was 54mm dik dus op +1° en een beetje de zaag afgesteld, in 1x op maat gezaagd en slotkant arm :)
Misschien lastiger als de deur als pas is qua breedte, maar lijkt me dat het nog steeds wel mogelijk is?
Halve mm is idd moeilijk te doen, bij mij hield ik 'm op 2 of 3mm ivm de dikkere deur ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
[...]

15x15cm dat zijn toch geen maten voor een balkconstructie (b*h^2). Ik zie het veel de laatste tijd. Het is blijkbaar in Vinexië een nieuw modelartikel naast stalen deuren en zwarte gespoten deurbeslag om van die lompe onooglijke overkappingtjes en veranda’s (doei daglicht) te bouwen uit oost Europees lariks van dubieuze afkomst .

Waarom niet eerst een statische berekening maken met een beetje middelbare school wi/na en dan de afmetingen kiezen van algemeen verkrijgbaar C24 constructiehout (wat staat voor buigsterkte 24N/mm^2) Zo heb je minder hout nodig wat weer in de portemonnee scheelt en dus ook duurzamer is. En je kunt het op maat zagen met standaard afkortzagen of cirkelzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Autonoesis schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:52:
[...]

15x15cm dat zijn toch geen maten voor een balkconstructie (b*h^2). Ik zie het veel de laatste tijd. Het is blijkbaar in Vinexië een nieuw modelartikel naast stalen deuren en zwarte gespoten deurbeslag om van die lompe onooglijke overkappingtjes en veranda’s (doei daglicht) te bouwen uit oost Europees lariks van dubieuze afkomst .

Waarom niet eerst een statische berekening maken met een beetje middelbare school wi/na en dan de afmetingen kiezen van algemeen verkrijgbaar C24 constructiehout (wat staat voor buigsterkte 24N/mm^2) Zo heb je minder hout nodig wat weer in de portemonnee scheelt en dus ook duurzamer is. En je kunt het op maat zagen met standaard afkortzagen of cirkelzagen.
Nevermind :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 31-03-2021 16:01 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Heb geen idee waar je het nu over hebt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 13:10
[...]

Het oog wil ook wat.
Maak jij lekker een overkappinkje van een 2x4 balkje met een plastic dakje erop.
Maken wij er eentje met een beetje uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 16-05 15:51
[...]

Over smaak valt te twisten en snap je punt, maar je weet niet wat voor overkapping ik waar wil bouwen en hoe groot.
Het gaat hier niet over een overkappen van 3x3 meter en heb nergens iets over lariks hout genoemd ;)
Wel bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25

Tjark

DON'T PANIC

@Autonoesis iets met mode/tijdsbeelp, net als dat alle house-flips visgraatvloer, taatsdeuren en zwarte keukens hebben, en 10 jaar geleden alles van steigerhout was ;) Relax :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tjark op 31-03-2021 16:30 ]

*insert signature here

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik wil effe iedereen bedanken voor het meehelpen/meezoeken naar een luchtcompressor in één van de vorige delen uit deze reeks topics! _O_ O+ d:)b :*)

Dit is het uiteindelijk geworden :
- https://www.hbm-machines....onele-luchtgereedschapset
Eigenlijk alleen vanwege de slang die erbij zit! Waren uitverkocht dus dan maar zo...
Heb ik gelijk een reserve exemplaar! :+

- https://www.hbm-machines....ge-digitale-bandenpompset
- https://www.hbm-machines..../hbm-haaks-ventiel-nippel
Om makkelijker bij het ventiel te kunnen komen in sommige gevallen :)
- https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Dit ding is serieus stil voor zo'n beest! :o _O_

De gemiddelde Nespresso machine blaast hem omver qua herrie! _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Woolfy681 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Over smaak valt te twisten en snap je punt, maar je weet niet wat voor overkapping ik waar wil bouwen en hoe groot.
Het gaat hier niet over een overkappen van 3x3 meter en heb nergens iets over lariks hout genoemd ;)
Wel bedankt voor het meedenken :)
15x15 of 20x20 cm inderdaad over smaak valt niet te twisten.de grote en omvang bepaald ook grotendeels als geheel het moet passen in het geheel en verhouding te dik en te dun hout kan de verhouding niet mooi in het geheel zijn.

lengte is ook bepalend als overspanning 4 meter overspan 15x15 cm langer 5a6 meter overspan zonder ondersteuning in het midden 20x20 a 25x 25cm wegens krom buigen van de balk.

Welke houtsoort Lariks douglas of eiken dat is een eigen keuze douglas wordt wat vaker gebruikt
Prijzen liegen er ook niet om hout is duur geworden de laatste jaren.

Ga je voor Lariks douglas of eiken dan ben je het voordeligste uit bij een houtzagerij in je buurt. dan via een website winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39
lithoijen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb gisteren toevallig mijn DEKO binnen vanuit ali (spaans warehouse). Ziet er netjes uit, goed zichtbare groene laserlijnen die niet te veel uitwaaieren. Slechts 1 maar, de laserlijnen zijn niet erg waterpas :X
op een meter of 10 zag ik in een snel testje al snel een 12mm verschil als ik de laser een halve slag draaide, echt te veel schat ik zo in.

Ik heb de verkoper maar eens een berichtje gestuurd, maar nog geen respons. Ze leveren dus niet alleen goede units uit, of er is wat misgegaan tijdens transport, al zag de doos en de inhoud er onbeschadigd uit.
Zojuist mijn tweede DEKO kruislijnlaser binnen van Aliexpress, deze van uit Polen. De eerste teruggestuurd omdat hij de lijnen niet waterpas projecteerde. Bij deze is de horizontale lijn wat beter, niet goed en niet helemaal binnen de specificaties, maar misschien net acceptabel. De verticale lijnen zijn beide echter ruk, daar hoef ik niet lang op te testen :/

Wat verder nog opvalt, de magnetische steun die de eerste keer prima werkte mist nu kracht, het boekje is anders en klopt niet 100% en ik kan de automatische leveling niet blokkeren bij deze unit. Desondanks lijkt hij me 100% nieuw.

Mijn conclusie met n=2: potientieel een leuk apparaat, zeker voor de prijs. De kwaliteitscontrole is echter niet slecht, maar is gewoon NIET aanwezig. Ondanks dat andere positieve ervaringen hebben moet ik hem 100% afraden. Voor diegene die er een hebben, controleer hem goed, je wilt er niet na je klus achterkomen dat je werkstuk niet waterpas blijkt te zijn.

Ik weet nog niet wat ik nu ga doen, een ander merk via ali kopen, voor een simpeler model maar wel duurder kwa merk laser gaan of maar gewoon ouderwets met de waterpas verder.

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 31-03-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Het oog wil ook wat.
Maak jij lekker een overkappinkje van een 2x4 balkje met een plastic dakje erop.
Maken wij er eentje met een beetje uitstraling.
Ik dacht dan in eerste instantie ook, maar ik *denk* dat @Autonoesis het hier over de ringbalk heeft. Die in 15x15 uitvoeren is inderdaad wel grof geschut…

De palen hier zijn 15x15. De ringbalk en gordingen zijn 5x150. Onze nieuwe overkapping wordt 10x4m dus even kijken hoe ik uit kom maar wat mij betreft zelfde maten hout :)

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 31-03-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

lithoijen schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Zojuist mijn tweede DEKO kruislijnlaser binnen van Aliexpress, deze van uit Polen. De eerste teruggestuurd omdat hij de lijnen niet waterpas projecteerde. Bij deze is de horizontale lijn wat beter, niet goed en niet helemaal binnen de specificaties, maar misschien net acceptabel. De verticale lijnen zijn beide echter ruk, daar hoef ik niet lang op te testen :/

Wat verder nog opvalt, de magnetische steun die de eerste keer prima werkte mist nu kracht, het boekje is anders en klopt niet 100% en ik kan de automatische leveling niet blokkeren bij deze unit. Desondanks lijkt hij me 100% nieuw.

Mijn conclusie met n=2: potientieel een leuk apparaat, zeker voor de prijs. De kwaliteitscontrole is echter niet slecht, maar is gewoon NIET aanwezig. Ondanks dat andere positieve ervaringen hebben moet ik hem 100% afraden. Voor diegene die er een hebben, controleer hem goed, je wilt er niet na je klus achterkomen dat je werkstuk niet waterpas blijkt te zijn.

Ik weet nog niet wat ik nu ga doen, een ander merk via ali kopen, voor een simpeler en duurder merk laser gaan of maar gewoon ouderwets met de waterpas verder.
Ik heb een levelfix, volgens mij €150 voor betaald inclusief magneet beugel, statief en opberg hoes. Dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zo vandaag de Makita DHS660ZJ binnen adapter voor de geleiderail word na bezorgd wegens geen voorraad op moment, mooie machine klein compact en licht in gewicht nu nog registreren voor de gratis accu 😀

Wat ook binnen is gekomen gisteren besteld en vandaag al binnen 2x Makita geleiderail 1500mm met koppelset en foudraal opbergtas de foudraal goede dikke kwaliteit de naam mooi opgestikt niet verwacht en met ruime opbergvak met ritssluiting extra inbus deel voor je inbussleutel koppelset in op te bergen en evt je klemmen.
geleiderail passen er perfekt in,en dat voor een prijs samen als losse onderdeel bestelling 157,68 euro goedkoper niet kunnen vinden, helemaal blij.

De schuur wordt aardig vol met al die Makita machines en M-Box. 😀

Wat ik wel minder vind van Makita is de kwaliteit van de M-Box de sluitingen gaan wel eens kapot of sluiten slecht het plastik die wat te hard en dun zijn en gauw breekbaar er op staan of zitten kunnen ze niet goed tegen vond de festool boxen van betere kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
J.E. Weinor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:14:
Wat ik wel minder vind van Makita is de kwaliteit van de M-Box de sluitingen gaan wel eens kapot of sluiten slecht het plastik die wat te hard en dun zijn en gauw breekbaar er op staan of zitten kunnen ze niet goed tegen vond de festool boxen van betere kwaliteit.
Ik doe er een beetje siliconenvet op, daarvoor heb ik een klein tubetje uit de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Raymond schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Ik doe er een beetje siliconenvet op, daarvoor heb ik een klein tubetje uit de bouwmarkt.
Bedankt voor de tip, ik heb wel een pot zuurvrije vaseline liggen die ik gebruik voor de afsluitrubbers van mijn ZFP en Chloor Dispenser zwembad. dan gaan ze langer mee, kan ik evt ook op toe passen.

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-03-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 14:22
lithoijen schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Ik weet nog niet wat ik nu ga doen, een ander merk via ali kopen, voor een simpeler model maar wel duurder kwa merk laser gaan of maar gewoon ouderwets met de waterpas verder.
Ik heb me er een tijd terug aan gewaagd om een Huepar te kopen (https://www.huepar.com/collections/multi-lines-laser)
Hun aanbod is erg onoverzichtelijk, maar de kwaliteit van de laser-unit is best goed - zeker voor de prijs.

Misschien moet je daar eens kijken als je in de markt bent voor een china-laser

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-05 07:03

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:03:
Mijn oude Makita reciprozaag had het helaas begeven (schroefje van zaaghouder gebroken), dus zojuist een nieuwe besteld. Nu een iets sterkere variant besteld, de DJR360ZK. Ik hoop op 135,68 euro uit te komen na Hornbach LPG en verkoop van de accu voor 50 euro ;)
En binnen! 8)

Flinke jongen overigens. Met name die koffer is huge. Ik snap dat het handig is dat je dan je zaag er niet meer uit hoeft te halen, maar deze koffer past niet eens in mijn kast :o

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51087526487_adcb6f6960_k.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door vanDaal op 01-04-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anton2610 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:38:
Meer mensen hier met een DLM382Z? En heeft deze standaard een bot cirkelmes of heb ik pech gehad en zou een vervangend mes wel scherp moeten zijn...
Hier een DLM460, mes was ook bot bij ontvangst. Had 'm eerst niet geslepen, resultaten waren niet top maar ook niet verschrikkelijk, snijvlak v/h gras was een beetje gescheurd maar niets al te ergs. Ik vermoed dat 'ie genoeg toeren/snelheid maakt om deels weg te komen met een botter mes? Inderdaad wel merkwaardig dat alle messen bot geleverd worden.

Nu vijl ik 'm 2 keer per jaar gewoon een beetje bij.
Werkje van 20min incl. de/monteren, geen centje pijn meer :)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 01-04-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zag trouwens dat er tegenwoordig ook zelftrekker versies zijn van de 2x18V maaiers: de DLM532 en de DLM533. Ook met dubbel mes. Geile dingen... maar die prijzen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-04 18:43
Ook op de valreep nog wat nieuw speelgoed gereedschap O-) besteld om van de accu actie te kunnen profiteren.
Nieuwe DFR550 schroefautomaat is onderweg. Ik heb een 400m² gyproc te plaatsen in mijn verbouwing (vals plafond op gelijkvloers, houtskelet bouw voor de verdieping). De volgende vraag is natuurlijk waar gaan we schroeflinten halen?

Iemand hier ervaring met de linten van bij ecotools? Volgens wat ik kan uitmaken zijn deze niet merk gebonden voor de verschillende machines? Of toch problemen te verwachten als ik geen linten van makita ga gebruiken?

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
[...]

Voor €400 kan je een redelijk goede afkortzaag kopen. Grotere high-end machines zijn meer richting de €800+

Daarnaast moet je een afkortzaag nog kopen en een cirkelzaag lenen. Onderschat je een overkapping bouwen niet een beetje?

Om een South Park referentie te gebruiken:

Phase 1: Collect Afkortzaag
Phase 2: ?
Phase 3: Profit
badkuip schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Een mm of twee is gebruikelijk. Halve mm's heb je alleen bij hardcore meubelmaken.

Een invalzaag is op zich een prima machine om net die 2mm te pakken. Op de geleiderail en dan kijken hoeveel graden je nodig hebt. Helemaal als de deur ook nog pas moet, is het wel de handigste optie.

Overigens is een handschaaf de meest betaalbare optie. Vergt wat oefenen, maar dat heb je met elektrisch gereedschap ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:14
Woolfy681 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:30:
Iemand ervaring met het zelf zagen van dit soort balken zo ja welke machine heb je hiervoor gebruikt?
Heb een schommel gemaakt van 15x15 balken. Constructie is heel eenvoudig, balken koud op elkaar en dit gewoon met de handzaag gedaan. Werkt prima, rustig zagen.

Vorig jaar een overkapping gemaakt met 15x15 staanders. Deze aan 4 kanten ingezaagd met een circelzaag ( die Bosch 18v) met ruim 5 cm zaagdiepte. Het laatste stukje weer met de handzaag. Als er een bobbel overblijft kun je het eventueel bijschaven met een bredere beitel.

Ik heb overigen zo’n Stanley handzaag uit de instap range, ging prima bij mij. Wellicht geeft zo’n betere die hier laatst genoemd werd nog een beter resultaat maar ik heb het niet gemist.

Edit: cirkelzaag wel even geleiden langs een lineaal oid, zo zaag je een stuk rechter. Uit de hand gaat het toch snel krom.

Halfhoutsverbinding met de handzaag is een ander punt. Wellicht inzagen met een cirkelzaag en iets verdiepen met een handzaag? Geen idee of dat een mooi resultaat zal worden eerlijk gezegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Redshark op 01-04-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:42
valluik schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Herkenbaar, en erg frustrerend. Bijgeleverde inbussleutel boog door toen er een beetje kracht op kwam :/ , was dus geen oplossing. Uiteindelijk heb ik de slagschroevendraaier met passend inbusbitje er op gezet, daarmee sprong hij los (wel op de hoogste stand).
Heb je nu niks meer aan natuurlijk, maar wie weet voor iemand met hetzelfde probleem in de toekomst.
Hier zelfde verhaal. Zoek mijn post maar terug. Teruggestuurd naar de fabriek en binnen 4 dagen een nieuwe terug. Inclusief een nieuwe rail. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Framoes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:49:
[...]

Voor €400 kan je een redelijk goede afkortzaag kopen. Grotere high-end machines zijn meer richting de €800+

Daarnaast moet je een afkortzaag nog kopen en een cirkelzaag lenen. Onderschat je een overkapping bouwen niet een beetje?

Om een South Park referentie te gebruiken:

Phase 1: Collect Afkortzaag
Phase 2: ?
Phase 3: Profit

[...]

Een mm of twee is gebruikelijk. Halve mm's heb je alleen bij hardcore meubelmaken.

Een invalzaag is op zich een prima machine om net die 2mm te pakken. Op de geleiderail en dan kijken hoeveel graden je nodig hebt. Helemaal als de deur ook nog pas moet, is het wel de handigste optie.

Overigens is een handschaaf de meest betaalbare optie. Vergt wat oefenen, maar dat heb je met elektrisch gereedschap ook.
Je kunt beter een radiaalzaag nemen in plaats van een afkortzaag meer mogelijkheden betreft diepte breedte plank of laminaat afkorten wat je met een afkortzaag niet lukt wegens beperkte vaste diepte werkstuk.

Met een trekzaag kun je nog dieper zagen 80 cm geen probleem lengte zagen kan ook naar gelang je uitvoering waar je de zaag een kwart slag kunt draaien maar is niet van toepassing hierop tenzij je een grote schuur als hobbyruimte en vaste plek voor je zaag hebt en je hobby als bepaalde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
webber87 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:01:
[...]

Hier zelfde verhaal. Zoek mijn post maar terug. Teruggestuurd naar de fabriek en binnen 4 dagen een nieuwe terug. Inclusief een nieuwe rail. Prima.
heb je een directe link van je post deze topic is al aardig groot om het even op te zoeken :? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
J.E. Weinor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:10:
[...]

Je kunt beter een radiaalzaag nemen in plaats van een afkortzaag meer mogelijkheden betreft diepte breedte plank of laminaat afkorten wat je met een afkortzaag niet lukt wegens beperkte vaste diepte werkstuk.

Met een trekzaag kun je nog dieper zagen 80 cm geen probleem lengte zagen kan ook naar gelang je uitvoering waar je de zaag een kwart slag kunt draaien maar is niet van toepassing hierop tenzij je een grote schuur als hobbyruimte en vaste plek voor je zaag hebt en je hobby als bepaalde doel.
Officieel heet een afkortzaag met glijstangen een radiaal-afkortzaag, maar ik moet zeggen dat ik het radiaalgedeelte nooit noem. Als ik een afkortzaag noem, bedoel ik alle varianten. Bij Festool noemen ze het een afkort-trekzaag zie ik net.

Een gewone radiaalzaag is er zo een waarbij je een zaag over bovenliggende stang over een werkbank kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
Goedemorgen mensen,

Ik heb een vraag aan jullie.
Heeft iemand van jullie ervaring met het merk Trotec?

Ik zoek wat betaalbaar stukje accugereedschap en dit leek mij wel een mooi merk, het is het makkelijkst om alles van één merk te hebben zodat alle accu's op elke machine passen.
Is dit een goed merk voor thuis gebruik?
Als ik met de tijd ouder word en dit gaat kapot dan word het uiteraard vervangen voor Makita.
Ter aanvulling, ik ben nu 19 en studeer in de bouw(kunde), ik wil thuis zelf wat klussen, eigen bureau en kasten maken bijvoorbeeld, we hebben een eigen zuipkeetje waar ik wat aan wil bouwen, maar daar ben ik wel wat gereedschap voor nodig en de AAA-merken zijn gewoonweg te duur voor mij.

Ik hoop dat één van jullie mij een mening kan geven over dit merk en misschien iets kan adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:44
@Jurre_0527
Ziet eruit als willekeurige Alibaba rebadge machines. Dat hoeft verder geen probleem te zijn want de prijs is er ook naar. Een alternatief is een 2de hands machine maar gezien het gebruiksdoel zou ik gaan voor goedkopie met garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:47
Framoes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:58:
[...]
Een gewone radiaalzaag is er zo een waarbij je een zaag over bovenliggende stang over een werkbank kan trekken.
Zoiets dus. ;) Allé daar denk ik toch aan bij de term "radiaalzaag".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_7sBa5ANbKooB-d9judFmR27qU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EWtz10meOrKkMkzzAZhWzMYn.jpg?f=user_large

@J.E. Weinor @Woolfy681 geeft zelf aan dat die het nu gaat gebruiken voor de overkapping, en dat die nog wel klusjes zal bedenken in de toekomst. Dan lijkt me een dergelijk toestel toch wat duur te zijn om aan te schaffen voor 1 klus.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
@leecher
Op bol,com hebben zij wel goede reviews, nu weet ik niet of dat reclamebots zijn of niet.
Ik heb sowieso niet het geld om in één keer een dikke klap gereedschap te bestellen, elke maand een stukje tot ik een mooi assortiment heb.

Ik denk dat ik bij Trotec dan eerst een compressor en een slagschroever bestel, dan schroef ik thuis wat af en zie ik snel genoeg hoe de kwaliteit is.

De compressor wil ik gebruiken om zaagsel van dingen af te blazen en mijn scooter/MTB banden op te pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Ik heb besloten om de Makita AF506 tacker aan te schaffen, maar loop een beetje vast in de keuze van de compressor.

Geluid is niet zon ding, compact zou wel fijn zijn. Maar zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden, zoals druk en volume van de compressor?

Onderstaande opties had ik zelf in gedachte, ik wil sowieso olieloos. Twijfel bij de low noise wel of die geschikt is voor de AF506.

https://www.hbm-machines....dreven-compressor-mb-50-u

https://www.hbm-machines....r-compressor-mb24-e-gm145

https://www.hbm-machines....xHARxpsQ6dCRoCDfIQAvD_BwE

[ Voor 53% gewijzigd door Freek0416 op 02-04-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:12
@Jurre_0527 Lucht is handig voor blazen, oppompen, nagelen. Maar voor de rest een dure manier van aandrijven: voor een slagmoersleutel is aardig wat lucht nodig en voor schuren echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:43
Jurre_0527 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:56:
@leecher
Op bol,com hebben zij wel goede reviews, nu weet ik niet of dat reclamebots zijn of niet.
Ik heb sowieso niet het geld om in één keer een dikke klap gereedschap te bestellen, elke maand een stukje tot ik een mooi assortiment heb.

Ik denk dat ik bij Trotec dan eerst een compressor en een slagschroever bestel, dan schroef ik thuis wat af en zie ik snel genoeg hoe de kwaliteit is.

De compressor wil ik gebruiken om zaagsel van dingen af te blazen en mijn scooter/MTB banden op te pompen
Als je niet veel geld hebt, en je dit materiaal gaat gebruiken, tot je een fatsoenlijk budget hebt, waarom dan niet gaan voor de power tools die te vinden zijn op AliExpress?

Weet niet of ik blijer ga worden met Trotec of het standaard aldi klusmateriaal, terwijl in china dit nog niet eens de helft kost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-05 08:24
Jurre_0527 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:35:
Goedemorgen mensen,

Ik zoek wat betaalbaar stukje accugereedschap en dit leek mij wel een mooi merk, het is het makkelijkst om alles van één merk te hebben zodat alle accu's op elke machine passen.
Als ik met de tijd ouder word en dit gaat kapot dan word het uiteraard vervangen voor Makita.
Ter aanvulling, ik ben nu 19 en studeer in de bouw(kunde), ik wil thuis zelf wat klussen, eigen bureau en kasten maken bijvoorbeeld, we hebben een eigen zuipkeetje waar ik wat aan wil bouwen, maar daar ben ik wel wat gereedschap voor nodig en de AAA-merken zijn gewoonweg te duur voor mij.

Ik hoop dat één van jullie mij een mening kan geven over dit merk en misschien iets kan adviseren
Al gekeken naar Parkside? Dit is van de Lidl en redelijk oke. Ik denk dat je hier wel een aantal jaar mee vooruit kan en dan kan overstappen naar Makita. De garantie van Lidl is top, je zegt dat het stuk is krijgt of je geld terug of je krijgt een nieuw product. Er worden niet teveel vragen of aandacht aan besteed.
De prijs is niet erg hoog en het is makkelijk verkrijgbaar (internet of de Lidl in je buurt) en een breed assortiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Goedemorgen mensen,

Geen ervaring met Trotec nooit van gehoord maar vind de website en de prijzen met fikse korting als onbetrouwbaar zal wel een chinees achter zitten aangezien nl/ voor trotec.com staat vermeld,

Pas op met dit soort websites ziet er professioneel uit je ziet ze steeds meer van dit soort (oplichters) betaling is alleen cc en paypal, kijk ook naar het email adres of je direct via de website kunt mailen kan het niet dan zit er een ander mail adres achter iets met @123 daar kom je achter als je vaak met paypal betaald.

Ik zal het niet kopen risico voor jezelf en je kunt pas een refund geschil geld terug krijgen van 180 dagen via paypal. maar je hebt nooit je pakket ontvangen en kan ook wezen dat de website plotseling is verdwenen en niet meer is terug te vinden op Google maar kan weer onder een andere domeinnaam weer boven drijven.

Aan gezien je budget je niet te veel wilt uitgeven ga na Hornbach of Bauhaus vestiging in de buurt daar hebben ze ook wel betaalbare machines van in elke budget van huis tuin tot aan de professionele en 5 jaar op de koop toe de service is beter dan de gamma of praxis met 2 jaar garantie en vaak ook nog duurder voor betalen ook, van mij mogen er wel meer van deze duitse ondernemingen komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 15:34
DBBMAX schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:06:
[...]

Al gekeken naar Parkside? Dit is van de Lidl en redelijk oke. Ik denk dat je hier wel een aantal jaar mee vooruit kan en dan kan overstappen naar Makita. De garantie van Lidl is top, je zegt dat het stuk is krijgt of je geld terug of je krijgt een nieuw product. Er worden niet teveel vragen of aandacht aan besteed.
De prijs is niet erg hoog en het is makkelijk verkrijgbaar (internet of de Lidl in je buurt) en een breed assortiment
In mijn ogen het beste advies. Het is goedkoop en best goed en leverbaar vanuit nederland. Als het kapot gaat krijg je meteen een nieuwe. Daar bovenop wordt het assortiment op 20v steeds groter en interessanter. Mijn recipro van parkside 20v heeft het 3 jaar in weer en wind vol gehouden en is nu de nieuwe tuinzaag van mn moeder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Goedemorgen mensen,

Wat @DBBMAX zegt: Kijk eens naar Parkside. Dat schijnt prima spul te zijn en de garantie via Lidl is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Arator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:54:
[...]

Zoiets dus. ;) Allé daar denk ik toch aan bij de term "radiaalzaag".
[Afbeelding]

@J.E. Weinor @Woolfy681 geeft zelf aan dat die het nu gaat gebruiken voor de overkapping, en dat die nog wel klusjes zal bedenken in de toekomst. Dan lijkt me een dergelijk toestel toch wat duur te zijn om aan te schaffen voor 1 klus.
Als je eenmaal aan het klussen bent maak je ook wel meer gebruik van je machines en altijd handig om het te hebben

Radiaalzaag trekzaag werd ook wel eens genoemd aan de foto te zien maar de verwarring en gehuzzel in de benaming kan verwarrend overkomen

Zie het maar als afkort en radiaalzaag in èèn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:47
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:42:
[...]

Als je eenmaal aan het klussen bent maak je ook wel meer gebruik van je machines en altijd handig om het te hebben
Oh, maar daar ben ik het mee eens. En eens je begint, vind je altijd wel een reden waarom je net nog dat machientje meer nodig hebt :P
En je zou kunnen zeggen, waarom niet ineens degelijk materiaal aanschaffen in plaats van aanmodderen met het lagere segment. Kan je ook ineens een CNC freesmachine aanschaffen :+
Toch net iets anders dan een invalzaag met geleiders aanraden voor iemand die op zoek is naar een cirkelzaag.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jichem schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:29:
[...]

In mijn ogen het beste advies. Het is goedkoop en best goed en leverbaar vanuit nederland. Als het kapot gaat krijg je meteen een nieuwe. Daar bovenop wordt het assortiment op 20v steeds groter en interessanter. Mijn recipro van parkside 20v heeft het 3 jaar in weer en wind vol gehouden en is nu de nieuwe tuinzaag van mn moeder
Parkside van de lidl niet aan gedacht maar niet alles van parkside koop geen multitool van dat mark echt waardeloos ding de zaagjes blijven niet goed vast zitten in klem of schroef en breken snel door de speling en trilling beide versies gehad van lidl tijdens omruilen nu een van makita een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-05 13:56
Ik ben op zoek naar een kolomboormachine. De Bosch had ik gezien, en lijkt me een prima ding. Maar eentje die met riem in te stellen is wellicht ook niet verkeerd. Wat is beter, met riem overbrenging of juist niet? En is bijvoorbeeld de kolomboor van de Lidl iets? https://www.lidl-shop.nl/...felboormachine/p100316800

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Bloemstukje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:21:
Ik ben op zoek naar een kolomboormachine. De Bosch had ik gezien, en lijkt me een prima ding. Maar eentje die met riem in te stellen is wellicht ook niet verkeerd. Wat is beter, met riem overbrenging of juist niet? En is bijvoorbeeld de kolomboor van de Lidl iets? https://www.lidl-shop.nl/...felboormachine/p100316800
Advies niet kopen die goedkope kolomboormachines net als van het merk ferm daar kun je niet eens fatsoenlijk gat mee boren 10 mm boor wordt het gat wel 11a12 mm door de spindel, je ziet ze ook wel eens staan bij de bekende bouwmarkten waardeloos die machines.
Koop een 2e hands op marktplaats een professionele zijn ook zwaarder in gewicht en staat steviger op je werkplek de boorkop zijn beter en ook voor kleine boortjes beter grip dan dan ze eruit vallen, die vind je ook wel zo rond de 75 a 100 euro en je hebt er jaren plezier van en gaat wel een leven lang mee.

Met riem of tand overbrenging maakt niet zoveel uit met de hand de riem wisselen naar gelang snelheid omwentelingen of met een hendel aan de zijkant keuze bepalend.

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-04-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 10:14
Dag medeklussers,

Ik heb een multitool aangeschaft om te helpen met schuren op lastige plekken, en allerhande klussen in en om het huis. Iets met een impulsaankoop omdat er ook een gratis accu bij zit! O-) Alleen nu vraag ik me af of ik niet iets te snel voor een multitool kies en de klussen ook prima met mijn al aanwezige gereedschap kan doen. :?
Hoe vaak hebben jullie de multitool nodig en voor welke klussen is ie onmisbaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25

Tjark

DON'T PANIC

Tja, ik gebruik m'n multitool net voor dingen waar al het andere gereedschap onhandig voor is: ergens dwars op zagen/snijden, of je komt er niet bij met ander gereedschap. Ik gebruik 'm eigenlijk nooit voor schuren...

*insert signature here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-05 08:24
oudehengel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:14:
Dag medeklussers,

Ik heb een multitool aangeschaft om te helpen met schuren op lastige plekken, en allerhande klussen in en om het huis. Iets met een impulsaankoop omdat er ook een gratis accu bij zit! O-) Alleen nu vraag ik me af of ik niet iets te snel voor een multitool kies en de klussen ook prima met mijn al aanwezige gereedschap kan doen. :?
Hoe vaak hebben jullie de multitool nodig en voor welke klussen is ie onmisbaar?
Toen ik mijn multitool kocht zei mijn vader ook dat het een mis aankoop was en dat hij nooooit gebruikt zou worden. Laatst gaf hij aan dat hij hem stiekem vaker gebruikte dan dat hij wilde toegeven.

De multitool is ideaal voor klusjes die sporadisch voorkomen, maar waar je met normaal gereedschap een half uur bezig bent om het op te lossen.
een aantal voorbeelden
Bij het leggen van laminaat diende ik ooit een stuk van de deurstijl af te zagen, waar ik voorheen dit met een kleine ijzerzaag deed en me dit 15 minuten duurde. Doe ik dit nu met de multitool.

Laatst diende ik ook een stuk koper van een afvoerleiding door te zagen (sloopwerk). Deze leiding zat tussen 2 andere leidingen en ik kon er dus van de zijkant niet bij met mijn ijzerzaagje. Maar met een kleine multitoolzaagblad kon ik er perfect tussendoor en het in een keer afzagen.

Kortom; het heeft geen specifieke toepassing, maar zodra je hem nodig hebt, is het een echte livesafer.
Zodra je eenmaal door hebt waarvoor je hem kan gebruiken, gebruik je hem veel meer dan dat je daadwerkelijk voor ogen had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 15:34
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:20:
[...]

Parkside van de lidl niet aan gedacht maar niet alles van parkside koop geen multitool van dat mark echt waardeloos ding de zaagjes blijven niet goed vast zitten in klem of schroef en breken snel door de speling en trilling beide versies gehad van lidl tijdens omruilen nu een van makita een wereld van verschil.
Grappig, die heeft het bij mij net zo lang uit gehouden. Toch heel wat laminaat etc. mee gezaagd. Het is een beetje geluk hebben bij dr lidl maar voor mensen die net beginnen toch perfect.

Overigens heb ook ik die makita inmiddels in mijn bezit en die werkt inderdaad veel fijner.. Maar my god wat is dat ding veel groter en zwaarder dan de parkside

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:31
Klopt

Ik heb toen ook een multitool gekocht (aanbieidng in koffer van Bosch). Als ik per keer bekijk dat ik het heb gebruikt is het mijn duurste aanschaf, maar als ik kijk naar de opluchting die het me gaf als ik hem gebruikte dan valt het gewoon heel netjes binnen de kaders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:40:
Advies niet kopen die goedkope kolomboormachines net als van het merk ferm daar kun je niet eens fatsoenlijk gat mee boren 10 mm boor wordt het gat wel 11a12 mm door de spindel, je ziet ze ook wel eens staan bij de bekende bouwmarkten waardeloos die machines.
Die groene Bosch PBD40 valt wel mee, ik heb de mijne eens nagemeten en die had ~0.18mm uitslag, dus ~0.36mm. Geen 1 a 2mm ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Met een multitool is een handig apparaat en voor vele doeleinden inzetbaar waar bijv met een decoupeerzaag voor bepaalde doeleinden slecht bij kunt, inbouw stopcontacten in gips of houten wanden vierkant gat te zagen ideaal met een multitool en onbereikbare plekken waar je moet in zagen plint etc voor kunstaf metaal alu teveel om op te noemen. verschillende zaagjes en voor elk doel wel wat voor te vinden zelf een snijmes om tapijt mee door te snijden.

De Fein multitools zij goede machines maar de prijs is er ook naar makita heb ik zelf ook ja ze zijn groot en zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dag medeklussers,

Met de mensen boven mij. Het is een verrekt handig ding. Mijn vriendin vond het eerst ook een rare aankoop (zij was dit kaar aan de beurt om te dokken :+ ). Maar voor allerlei kleine dingen is hij heel handig, laatst ook nog een stukje waterleiding voorgezaagd in een raar hoekje. Superhandig.

Je komt vaak op plekjes waar je met je gewone gereedschap net niet lekker bij kunt en dat scheelt veel tijd.

Een festool OSC-18 hier, met invalaccesoires. De facto een Fein met mooiere kleurtjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:09:
Met de mensen boven mij. Het is een verrekt handig ding. Mijn vriendin vond het eerst ook een rare aankoop (zij was dit kaar aan de beurt om te dokken :+ ). Maar voor allerlei kleine dingen is hij heel handig, laatst ook nog een stukje waterleiding voorgezaagd in een raar hoekje. Superhandig.

Je komt vaak op plekjes waar je met je gewone gereedschap net niet lekker bij kunt en dat scheelt veel tijd.

Een festool OSC-18 hier, met invalaccesoires. De facto een Fein met mooiere kleurtjes.
Ik vond het zelf ook altijd een net niet ding, maar uiteindelijk zijn er wel klusjes waar zo'n multitool goed van pas komt. Voornamelijk inderdaad bij dingen waar je anders slecht bij kunt.

Maar hoofdzakelijk voor verschillende zaag toepassingen, voor schuren zouden het toch wel vrij bijzondere hoekjes moeten zijn als een gewone schuurmachine het niet beter en sneller kan.

Overigens vind ik persoonlijk knal oranje een mooier kleurtje dan hoofdzakelijk grijs, maar smaken verschillen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:44:
[...]

Ik vond het zelf ook altijd een net niet ding, maar uiteindelijk zijn er wel klusjes waar zo'n multitool goed van pas komt. Voornamelijk inderdaad bij dingen waar je anders slecht bij kunt.

Maar hoofdzakelijk voor verschillende zaag toepassingen, voor schuren zouden het toch wel vrij bijzondere hoekjes moeten zijn als een gewone schuurmachine het niet beter en sneller kan.

Overigens vind ik persoonlijk knal oranje een mooier kleurtje dan hoofdzakelijk grijs, maar smaken verschillen :P
Ja als het je enige tool is zou ik hem niet direct kopen, maar het is een mooie aanvulling op veel andere dingen.

Voor zagen : het is best lastig netjes recht te werken, alhoewel een halfrond zaagblad horizontaal door het hout duwen helpt. ook dingen je anders met een beitel zou doen (weghalen van stukjes hout) kan er mooi mee. Ik ga hem bijvoorbeeld binnenkort ook gebruiken een stukje laminaat in te korten dat net te groot is gelegd (en daardoor bolt, nee ik was het niet). Ik krijg daar mijn cirkelzaag niet tussen, nog los van het feit dat een cirkelzaag rond is qua zaagsnede en veel lomper de mist in gaat als je 1mm te diep invalt.
Waterleiding enzo tussen andere buizen is ook wel een mooie use-case. Daar was ik laatst heel blij dat ik hem had, moest door een koperen buis heen zagen en had +- 5mm heen-en-weer-beweeg-ruimte op mijn ijzerzaag.

Qua schuren: we hebben geen delta-schuurmachine, voor wat kleine puntjes enzo is hij dan best handig. Stofafzuiging is er dan niet.
Qua kleurtjes: :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-05 01:06

BTS

@Jurre_0527

Toolstation heeft nu een aanbieding met Einhell, bij geselecteerde machines de accu en lader erbij.
https://www.toolstation.nl/search?q=Einhell%20body
Bij registratie op de Einhell site een jaar extra garantie.

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
Dag medeklussers,

Een multitool koop je om dat ene %^$#%&^@-klusje met een glimlach in tien minuten te klaren, in plaats van anderhalf uur vloeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Het enige onderdeel wat onmisbaar is naast een multitool zijn gehoorkappen. Hoe je het ook wendt of keert, zo'n ding maakt altijd een enorme teringherrie.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 10:14
DBBMAX schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:45:
[...]

Toen ik mijn multitool kocht zei mijn vader ook dat het een mis aankoop was en dat hij nooooit gebruikt zou worden. Laatst gaf hij aan dat hij hem stiekem vaker gebruikte dan dat hij wilde toegeven.

De multitool is ideaal voor klusjes die sporadisch voorkomen, maar waar je met normaal gereedschap een half uur bezig bent om het op te lossen.
een aantal voorbeelden
Bij het leggen van laminaat diende ik ooit een stuk van de deurstijl af te zagen, waar ik voorheen dit met een kleine ijzerzaag deed en me dit 15 minuten duurde. Doe ik dit nu met de multitool.

Laatst diende ik ook een stuk koper van een afvoerleiding door te zagen (sloopwerk). Deze leiding zat tussen 2 andere leidingen en ik kon er dus van de zijkant niet bij met mijn ijzerzaagje. Maar met een kleine multitoolzaagblad kon ik er perfect tussendoor en het in een keer afzagen.

Kortom; het heeft geen specifieke toepassing, maar zodra je hem nodig hebt, is het een echte livesafer.
Zodra je eenmaal door hebt waarvoor je hem kan gebruiken, gebruik je hem veel meer dan dat je daadwerkelijk voor ogen had
Zo te horen is iedereen wel een voorstander van een multitool.
En alles wat genoemd wordt kan ik me helemaal in vinden! :)
Thanks!! _/-\o_
Ik ben bang dat hij vooral in de kast ligt en weinig aan het werk is. Of voor de klussen die ik met de boormachine, decoupeerzaag of hamer en beitel op kan lossen.

Ben benieuwd of er ook iemand is die er 1 heeft en spijt heeft van de aankoop!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 16:19

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

oudehengel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:50:
[...]

Thanks!! _/-\o_
Ik ben bang dat hij vooral in de kast ligt en weinig aan het werk is. Of voor de klussen die ik met de boormachine, decoupeerzaag of hamer en beitel op kan lossen.

Kan oplossen, zeker, in dezelfde tijd oplossen, zeker niet. Het is voor ieder arsenaal een goede aanvulling, zeker bij lastig bereikbare plaatsen. Het zal een boormachine niet vervangen, maar wel aanvullen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:13:
Wie is er bekend met de dmr203 van Makita? Is het wat?
https://www.makita.nl/artikel/dmr203.html

Gratis accu-actie loopt ten einde en ik overweeg nog ff iets mee te pikken :)
En binnen :D
Volkomen overbodig, maar wel leuk om erbij te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

yay

Raymond schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:46:
[...]

En binnen :D
Volkomen overbodig, maar wel leuk om erbij te hebben :)
Het 'overbodige' hield me ook tegen, maar volgens mij gewoon toch wel fijn om te hebben in de garage of tijdens klusjes. Ik zet nu vaker mijn ipad op de werkbank met een muziekje. Ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:21
Goedemorgen mensen,

Trotec heb ik zelf en een aantal kennissen niet echt goeie ervaringen mee, ik zou naar Parkside kijken (van de lidl gewoon in de webshop te koop ook) of Ryobi is een beetje het ondersegment van D.I.Y. Colin Furze gebruikt dit spul ook en als je ziet hoe veel die er al mee heeft gebouwd. :P

Edit: Er zijn zelfs Pro's die Ryobi gebruiken, persoonlijk meeste Bang/Buck denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Alphacell op 02-04-2021 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:21
[...]

Thanks!! _/-\o_

Het is niet dat je er een nodig hebt, maar het maakt bepaalde klussen wel een stuk makkelijker...
Ik heb een tijd terug 80M2 PVC vloer gelegd, lekker overal de deurposten afzagen met de multitool dan kan je de vloer er gewoon onder door leggen.... Ideaal.... Voegen uitslijpen van een kapotte tegel zodat je die er uit kan wippen. zulk soort dingen.... tevens kan je m ook gebruiken als deltaschuur machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:43
[...]

Thanks!! _/-\o_

Enige apparaat waar ik spijt van heb dat ik hem gekocht heb, is een decoupeerzaag.
Gebruik ik echt nooit.
Multitool is must-have item.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
bottom line schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:47:
[...]

Enige apparaat waar ik spijt van heb dat ik hem gekocht heb, is een decoupeerzaag.
Gebruik ik echt nooit.
Als je nooit een decoupeerzaag gebruikt is het inderdaad zonde.
Ik gebruik hem wel en handig voor ronde grote gaten en rondingen mee te zagen wat met een multitool weer niet makkelijk is.
zie een multitool voor plekken waar je slecht bij kunt om te zagen en handig wat met een decoupeerzaag niet kunt.
bovenfrees ook een handig apparaat waar je veel mee kunt doen van rondingen tot groef.

Als je regelmatig met hout werk als hobby in de schuur gebruik je veel meer machines in de praktijk gewoon omdat het het handig is om het te hebben en niet zit te klooien met alleen beitel handzaag en hamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:47:
Gebruik ik echt nooit.
Elk gereedschap heeft z'n doel. Ik had bv ook hoekjes van het laminaat af kunnen zagen met een multitool, maar een decoupeerzaag doet dat veel sneller en makkelijker. Aan de andere kant, als het laminaat al ligt en je moet een stukje wat afkorten omdat het te veel uit steekt, is een multitool daar weer veel beter voor geschikt. Ik heb geen spijt van aanscaf van beiden, ze hebben allebei hun nut, zelfs al gebruik ik andere tools vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:54:
[...]

Elk gereedschap heeft z'n doel. Ik had bv ook hoekjes van het laminaat af kunnen zagen met een multitool, maar een decoupeerzaag doet dat veel sneller en makkelijker. Aan de andere kant, als het laminaat al ligt en je moet een stukje wat afkorten omdat het te veel uit steekt, is een multitool daar weer veel beter voor geschikt. Ik heb geen spijt van aanscaf van beiden, ze hebben allebei hun nut, zelfs al gebruik ik andere tools vaker.
Stukjelaminaat afkorten kun je idd de multitool voor pakken, maar met een hamer en beitel tik je heter zo af. Laminaat is maar geperst hout he :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:40:
Stukjelaminaat afkorten kun je idd de multitool voor pakken, maar met een hamer en beitel tik je heter zo af. Laminaat is maar geperst hout he :)
We hebben klik PVC, en die toplaag vooral is tamelijk taai, die tik ik met een beitel niet zomaar door. De rest klop je zo weg met een beitel, dat geloof ik graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Alphacell schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:01:
[...]

Trotec heb ik zelf en een aantal kennissen niet echt goeie ervaringen mee, ik zou naar Parkside kijken (van de lidl gewoon in de webshop te koop ook) of Ryobi is een beetje het ondersegment van D.I.Y. Colin Furze gebruikt dit spul ook en als je ziet hoe veel die er al mee heeft gebouwd. :P

Edit: Er zijn zelfs Pro's die Ryobi gebruiken, persoonlijk meeste Bang/Buck denk ik.
Ryobi is prima, maar als je echt weinig uit wil geven is het naar mijn idee net te duur. Je zit een flink stuk boven Parkside e.d.

Dat je het zoveel op bijvoorbeeld YT ziet, is omdat Ryobi een soort influencer-afdeling heeft die al die mensen Ryobi gereedschap geeft. Volgens mij zijn er ook een aantal die echt een deal hebben met Ryobi. Dat hebben ze bij Ryobi dus wel goed geregeld.

Ik zou het zelf niet gebruiken in m'n dagelijkse werkzaamheden. Het is allemaal net wat minder verfijnd en iets lomper/zwaarder dan merken als Makita, Bosch, Hitachi, etc. Wat ik er van in m'n handen heb gehad, voelde kwalitatief ook minder aan. Maar gezien de prijs zit het ook wel tussen het profi en laagste segment in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Ik overweeg om een Youtool liniaal voor de cirkelzaag te kopen maar verzenden naar NL is nogal aan de prijs voor lengtes :P Ze hebben echter ook koppelstukken en die zijn een stuk goedkoper dan van Bosch ofzo zelf. Iemand een idee of deze ook zullen werken op de linialen van Bosch zelf?

https://youtool.de/epages...af47a46af8a/Products/VS32

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Dag medeklussers,

Laatst een rolluik opgehangen. Moest de pvc-buis die naar buiten kwam voor de electraleiding zodanig afzagen zodat die niet gelijk was aan de gevel maar zelfs iets erbinnen. 1 minuut werk met de multitool en een smal zaagje :Y) Had ik een maand geleden niet kunnen bedenken maar voor dit soort dingen blijkt het toch op het moment zelf erg handig te zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb binnenkort een sleutel 22 nodig voor het openen van een espressomachine en een grotere (26 ofzo) voor het afhangen van een schuttingpoort.

Nu houd ik wel van aardig gereedschap en zat ik te kijken om dat met een steeksleutel te doen ipv een Bahco. Die espressomachine is netjes verchroomd en het is zichtwerk, dus ik heb geen zin in krassen. Goede pasvorm is belangrijk. Oh ja en ik heb ook geen echt goede Bahco of sleuteltang.

Ik heb van 6-19 een wera Joker ringratelset en vind dat een fijne set. Enige minpunten die ik daaraan zie is dat de beide kanten van de sleutel de gelijke maat hebben (houd je met ringratelsets) en ik heb sterke twijfels bij de staat van het opbergrolletje (de gaas-netjes waar je de sleutels in kwijt kunt) over 5 jaar.

Ik heb even zitten kijken en twijfel of ik een losse steeksleutel van wera (https://www.toolnation.nl...-x-2605-mm/category/2449/) wil. Best prijzig met 45€, ook als je bedenkt dat wera een schroevendraaierboer is ipv een steeksleutelboer.

Als je dit afzet tegen een setprijs of de prijzen van de echte sleutelboeren... Gedore (https://www.toolnation.nl...tel-22x24-mm-6-22x24.html) op 12€, een facom rond die prijs (https://www.techniekwebsh...1WFwZjEAQYAyABEgJFUfD_BwE)
Of een stahlwille voor 15€ (https://www.conrad.nl/p/s...110-din-iso-10102-1519728) dan is de conclusie dat die wera sleutel behoorlijk overpriced is en ik net zo goed een van bovenstaande kan halen.

Echter, is het zinnig om een set te kopen? Er komt een eigen nieuwbouw koophuis aan en wellicht ga ik ook wat onderhoud doen aan de auto (Opel Corsa) van de baasvrouw. Lijkt me wel leuk en ik heb er straks de ruimte voor. Ik vind het dan irritant om nu een sleutel 22 te kopen en straks alsnog een set van 22-36 (bij wijze van spreken) te scoren. Ook geloof ik ondanks mijn wera set er wel in dat je je handgereedschap per categorie moet kiezen (knipex tangen, wera bits, wera (wiha, pb etc) schroevendraaiers et cetera).

offtopic:
ik heb een hekel aan cheapass gereedschap en gezien een goede sleutel ~15€ kost ga ik niet een chinesium sleutel van 8.50 kopen. (https://www.gamma.nl/asso...eksleutel-22-mm/p/B400940)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Boudewijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:19:
Ik heb binnenkort een sleutel 22 nodig voor het openen van een espressomachine en een grotere (26 ofzo) voor het afhangen van een schuttingpoort.

Nu houd ik wel van aardig gereedschap en zat ik te kijken om dat met een steeksleutel te doen ipv een Bahco. Die espressomachine is netjes verchroomd en het is zichtwerk, dus ik heb geen zin in krassen. Goede pasvorm is belangrijk. Oh ja en ik heb ook geen echt goede Bahco of sleuteltang.

Ik heb van 6-19 een wera Joker ringratelset en vind dat een fijne set. Enige minpunten die ik daaraan zie is dat de beide kanten van de sleutel de gelijke maat hebben (houd je met ringratelsets) en ik heb sterke twijfels bij de staat van het opbergrolletje (de gaas-netjes waar je de sleutels in kwijt kunt) over 5 jaar.

Ik heb even zitten kijken en twijfel of ik een losse steeksleutel van wera (https://www.toolnation.nl...-x-2605-mm/category/2449/) wil. Best prijzig met 45€, ook als je bedenkt dat wera een schroevendraaierboer is ipv een steeksleutelboer.

Als je dit afzet tegen een setprijs of de prijzen van de echte sleutelboeren... Gedore (https://www.toolnation.nl...tel-22x24-mm-6-22x24.html) op 12€, een facom rond die prijs (https://www.techniekwebsh...1WFwZjEAQYAyABEgJFUfD_BwE)
Of een stahlwille voor 15€ (https://www.conrad.nl/p/s...110-din-iso-10102-1519728) dan is de conclusie dat die wera sleutel behoorlijk overpriced is en ik net zo goed een van bovenstaande kan halen.

Echter, is het zinnig om een set te kopen? Er komt een eigen nieuwbouw koophuis aan en wellicht ga ik ook wat onderhoud doen aan de auto (Opel Corsa) van de baasvrouw. Lijkt me wel leuk en ik heb er straks de ruimte voor. Ik vind het dan irritant om nu een sleutel 22 te kopen en straks alsnog een set van 22-36 (bij wijze van spreken) te scoren. Ook geloof ik ondanks mijn wera set er wel in dat je je handgereedschap per categorie moet kiezen (knipex tangen, wera bits, wera (wiha, pb etc) schroevendraaiers et cetera).

offtopic:
ik heb een hekel aan cheapass gereedschap en gezien een goede sleutel ~15€ kost ga ik niet een chinesium sleutel van 8.50 kopen. (https://www.gamma.nl/asso...eksleutel-22-mm/p/B400940)
Ik zou direct een volledige set kopen. Af en toe heb je van die dingen zoals nu waar je een grote maat nodig hebt. De maat 26 waar je het over hebt is waarschijnlijk 27, dat is gangbaarder.
Zelf heb ik deze set van Stahlwille. Zeer tevreden mee, persoonlijk met onbeperkt budget zou ik ook weer Stahlwille verkiezen boven Facom / Gedore. Tegenwoordig gelukkig gunstig geprijsd ook via Amazon beter verkrijgbaar. Nederlandse webshops ben je 2x zoveel kwijt voor Stahlwille...

Wil je echt universeel (heb ik ook voor het geval ik toch echt een maat 26 nodig blijk te hebben) dan is een Knipex sleuteltang elke cent waard :)

Heb zelf inmiddels ringratels, steek/steek, rechte ring/ring en diepe ring/ringsleutels, allemaal hebben ze zo hun nut in verschillende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[quote]Twijfels schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:41:
[...]

Ik zou direct een volledige set kopen. Af en toe heb je van die dingen zoals nu waar je een grote maat nodig hebt. De maat 26 waar je het over hebt is waarschijnlijk 27, dat is gangbaarder.
Zelf heb ik deze set van Stahlwille. Zeer tevreden mee, persoonlijk met onbeperkt budget zou ik ook weer Stahlwille verkiezen boven Facom / Gedore. Tegenwoordig gelukkig gunstig geprijsd ook via Amazon beter verkrijgbaar. Nederlandse webshops ben je 2x zoveel kwijt voor Stahlwille...
[)] Het zal idd 27 zijn. Ik vind 8 tientjes niet duur voor een complete set tbh.

Met 12 sleutels is dat per sleutel goedkoper dan dat geval van de gamma :+
Wil je echt universeel (heb ik ook voor het geval ik toch echt een maat 26 nodig blijk te hebben) dan is een Knipex sleuteltang elke cent waard :)

Heb zelf inmiddels ringratels, steek/steek, rechte ring/ring en diepe ring/ringsleutels, allemaal hebben ze zo hun nut in verschillende situaties.
die sleuteltang komt ooit nog wel. Denk dat ik inderdaad tot die tijd een set wil.

Zijn er ook nog sets die alleen 20+ doen, zodat ik geen doublure heb met mijn wera setje of is dat vergezocht? (Doublure kan handig zijn bij een bout/moet met zelfde maat aan beide kanten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 6killer

offtopic:
Ik zou ook voor de sleuteltang gaan en deze erbij voor bescherming.

[ Voor 91% gewijzigd door 6killer op 03-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

6killer schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:47:
[...]

Ik zou ook voor de sleuteltang gaan en deze erbij voor bescherming.
okay, kun je me uitleggen waarom? (Oprechte vraag) veelzijdigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
Boudewijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:48:
[...]
Nou ik heb de sleuteltang als erbij gekocht maar pak m voor voor heel veel dingen. Makkelijker en sneller dan een Baco en de grotere heeft echt een groot bereik. Bovendien een perfect mini 'bankschroefje' als je wat moet buigen ed. Handig voor kranen ook (en met beschermbek beschadig je dit als het goed is ook niet, zelf dat nog niet getest.

Grote maten bij een auto weet ik zo snel niet die je voor zelf klussen snel nodig zal hebben al is het daar dan minder voor geschikt en misschien heb je dan wel een dop in die maat die je kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Boudewijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:46:

Zijn er ook nog sets die alleen 20+ doen, zodat ik geen doublure heb met mijn wera setje of is dat vergezocht? (Doublure kan handig zijn bij een bout/moet met zelfde maat aan beide kanten)
Dubbel is inderdaad vaak genoeg wel handig naar mijn mening, voor die paar euro wel handig te hebben.
Sets van 20+ heeft Stahlwille niet voor de steek/steeksleutels. Anderzijds, je kan het deel van 6-19 via Marktplaats voor praktisch de nieuwprijs (of meer dan dat) snel genoeg verkopen, dan heb je de grotere maten alsnog een stuk goedkoper dan los kopen.

Over die sleuteltang: hij kan wel handig zijn als je eens elders wat moet doen en niet weet welke maten je nodig hebt. Ik pak dan in plaats van een lading steeksleutels alleen de sleuteltang mee. Als ik al het gereedschap bij de hand heb pak ik de sleuteltang overigens vrijwel nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Twijfels op 03-04-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Duidelijk. Ik ga eens broeden en later deze maand wat kopen. Dank voor het advies gents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forto
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 11:19
KillaZ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:50:
Het enige onderdeel wat onmisbaar is naast een multitool zijn gehoorkappen. Hoe je het ook wendt of keert, zo'n ding maakt altijd een enorme teringherrie.
Tijdens het zagen zeker. Maar er zit ook wel verschil in welke machine je hebt. Ik heb er 2 van bosch groen versleten, die waren al bij aanzetten schadelijk voor het gehoor.
Nu makita; echt een heel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

offtopic:
Wat je nodig hebt voor een huis hangt een beetje er vanaf wat je zelf wilt gaan doen. Ik heb in ons nieuwbouwhuis zelf één en ander aan wastafels opgehangen. Voor de water aansluitingen is het vaak sleutel 19 of 22 (afhankelijk van of je 1/2" of 3/8" aansluiting maakt). Had wel ook een keer een 23 sleutel nodig, wat een zeer incourante maat is. Daarnaast ook nog een keer een 27. Steeksleutel is hiervoor wel handig, bahco of sleuteltang was niet altijd genoeg ruimte voor.

Maar voor sleutelen aan een auto zou ik eerder naar een doppenset kijken. Meerdere ring / steeksleutel sets is min of meer onontbeerlijk, voor de bout / moer combinaties. Maar als je niet vanaf de zijkant bij een moer of bout kan komen, heb je ratel en dop nodig. Misschien lukt het ook met een diepgetrokken ringsleutel, maar doppen zijn handiger. Als je dingen op moment moet aandraaien heb je ook een momentsleutel nodig, en daar moeten ook doppen op, dus voor klussen aan de auto min of meer onmisbaar.

Ik heb zelf alleen een ring-steeksleutel set. Als ik een bout+moer aan moet draaien, pak ik een ratel met dop erbij om het aan te draaien (en meestal de ringsleutel om het te fixeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JT schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:42:
Ik overweeg om een Youtool liniaal voor de cirkelzaag te kopen maar verzenden naar NL is nogal aan de prijs voor lengtes :P Ze hebben echter ook koppelstukken en die zijn een stuk goedkoper dan van Bosch ofzo zelf. Iemand een idee of deze ook zullen werken op de linialen van Bosch zelf?

https://youtool.de/epages...af47a46af8a/Products/VS32
Volgens mij kan een bosch ook niet op een youtool geleiderail gezien de afbeeldingen 2 verschillende uitvoeringen type geleiders hanteren
Al je die van makita kijkt en festool en andere merken dat past vaak 1 op 1 onderling met handcirkelzagen naar gelang je uitvoering merk is dat je een losse adapter bij moet nemen.

Kijk naar een adapter voor je je type bosch of die verkrijgbaar zijn voor op geleiderails van makita of ander merk met dezelfde uitvoering.

Verschil in types model en uitvoeringen handcirkelzagen en invalzagen is de bodemplaat en met bijpassende adapter je ook gebruik kunt maken van je geleiderail.

de prijzen voor geleiderails verschillen onderling de goedkoopste 52 euro voor een makita geleiderail van 1500mm. koppelset 2 stuks zo rond de 24 euro foudraal (tas) wisselt sterk in de aanbieding.

Heb pas een makita samengesteld 2x geleiderail koppelset en foudraal voor 156 euro. en gratis verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:24
Ik ben de laatste tijd bezig met wat 'box joints' te maken op de zaagtafel, maar zoals je kan zien is mijn zaag daar niet helemaal geschikt voor. Het zaagblad heeft een wisseltand, en naar mijn idee zou ik het best een vlakke tand kunnen gebruiken (https://www.makita.nl/kenniscentrum/soort-vertanding.html).
Maar dan komt het probleem, of ik zoek verkeerd, of zijn dat soort zaagbladen gewoon lastig verkrijgbaar?
Soms vind ik ook FTG+ATB zaagbladen, maar als ik dan naar het plaatje kijk lijkt het erop dat de ATB tanden iets langer zijn dan de FTG tanden, waardoor ik alsnog een soort van een driehoek in m'n zaagsnede krijg.
Wie heeft de verlossende tip? Betreft trouwens een 250x30mm zaagblad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxudZDx7gKrFRBtBMi8qM8MywGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPqgBIBNRLvGhwsjOz3yX3YQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Twijfels schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:09:
[...]

Dubbel is inderdaad vaak genoeg wel handig naar mijn mening, voor die paar euro wel handig te hebben.
Sets van 20+ heeft Stahlwille niet voor de steek/steeksleutels. Anderzijds, je kan het deel van 6-19 via Marktplaats voor praktisch de nieuwprijs (of meer dan dat) snel genoeg verkopen, dan heb je de grotere maten alsnog een stuk goedkoper dan los kopen.

Over die sleuteltang: hij kan wel handig zijn als je eens elders wat moet doen en niet weet welke maten je nodig hebt. Ik pak dan in plaats van een lading steeksleutels alleen de sleuteltang mee. Als ik al het gereedschap bij de hand heb pak ik de sleuteltang overigens vrijwel nooit.
grote maten 24 t/m 42 altijd handig heb er een paar steeksleutels van liggen kan wel 60 jaar oud zijn maar niet verroest, waren van mijn vader.. handig in gebruik met koppelingen waterleiding en kranen mee vast te draaien en andere toepassing om moeren mee vast te zetten etc.wat je vaak niet hebt in een set.

Een baco heb ik ook vindt het een onhandige tool in gebruik eerder kans op speling op een zeskant moer mee aan te draaien je blijft die bek aan het verstellen, en zet je te veel kracht op kans dat je de noer kapot draait door de speling die ontstaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JT schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:45:
[...]

Laatst een rolluik opgehangen. Moest de pvc-buis die naar buiten kwam voor de electraleiding zodanig afzagen zodat die niet gelijk was aan de gevel maar zelfs iets erbinnen. 1 minuut werk met de multitool en een smal zaagje :Y) Had ik een maand geleden niet kunnen bedenken maar voor dit soort dingen blijkt het toch op het moment zelf erg handig te zijn.
De elektra leiding uit de muur voor de stroomkabel rolluik wel schuin omhoog door de muur van buiten naar binnen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 17-05 01:18

BrZ

Remy!!!! schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:37:
Ik ben de laatste tijd bezig met wat 'box joints' te maken op de zaagtafel, maar zoals je kan zien is mijn zaag daar niet helemaal geschikt voor. Het zaagblad heeft een wisseltand, en naar mijn idee zou ik het best een vlakke tand kunnen gebruiken (https://www.makita.nl/kenniscentrum/soort-vertanding.html).
Maar dan komt het probleem, of ik zoek verkeerd, of zijn dat soort zaagbladen gewoon lastig verkrijgbaar?
Soms vind ik ook FTG+ATB zaagbladen, maar als ik dan naar het plaatje kijk lijkt het erop dat de ATB tanden iets langer zijn dan de FTG tanden, waardoor ik alsnog een soort van een driehoek in m'n zaagsnede krijg.
Wie heeft de verlossende tip? Betreft trouwens een 250x30mm zaagblad.
[Afbeelding]
DeWalt DT4311 heeft de goede maat en een vlaktand, weet alleen niet of je 24 tanden genoeg vind.

https://www.mastertools.nl/dewalt-dt4311-cirkelzaagblad
https://www.toolnation.nl...vlaktand-positief-10.html (verkeerde plaatje zo te zien hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 16:19

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Boudewijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:48:
[...]
Dat extra plastic bekje is om beschadiging van voorwerpen tegen te gaan. Niet standaard bouten, maar gevoeligere / zachtere voorwerpen die soms ook aangedraaid moeten worden. De normale bek is bijzonder hard en kan snel bij tere voorwerpen tot beschadiging leiden.
Bij "normale" werkzaamheden heb je ze niet snel nodig, maar als je ze nodig hebt is het handig om erbij te hebben.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockhopper schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:00:
[...]

Dat extra plastic bekje is om beschadiging van voorwerpen tegen te gaan. Niet standaard bouten, maar gevoeligere / zachtere voorwerpen die soms ook aangedraaid moeten worden. De normale bek is bijzonder hard en kan snel bij tere voorwerpen tot beschadiging leiden.
Bij "normale" werkzaamheden heb je ze niet snel nodig, maar als je ze nodig hebt is het handig om erbij te hebben.
Haha die snap ik maar dank voor de uitleg. Meer waarom sleuteltang (flexibiliteit) versus sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:24
BrZ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:35:
[...]

DeWalt DT4311 heeft de goede maat en een vlaktand, weet alleen niet of je 24 tanden genoeg vind.

https://www.mastertools.nl/dewalt-dt4311-cirkelzaagblad
https://www.toolnation.nl...vlaktand-positief-10.html (verkeerde plaatje zo te zien hier)
Thnx! Ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:05:
Haha die snap ik maar dank voor de uitleg. Meer waarom sleuteltang (flexibiliteit) versus sleutels.
Vanwege de flexibiliteit. Als je een maat niet hebt, of als je een tweede sleutel van een maat nodig hebt, of als je de volledige set met sleutels niet bij je hebt. Ik heb er ook één, maar gebruikt die vrijwel nooit, want ik heb passende sleutels en doppen. Sleuteltang is in principe mooi, maar in mijn ervaring kan je er niet heel veel kracht mee zetten. Ja, je hebt een lange arm, maar de passing op de bout is voornamelijk afhankelijk van hoe goed je de tang vastgeknepen kan houden. Bahco is makkelijker om meer kracht mee te zetten.

Ik ken profs die overal een waterpomptang voor gebruiken, ook als ze passende sleutels hebben. Ik doe het niet, maar sommige mensen geven er de voorkeur aan, kennelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 10:31
Je hebt pas in de gaten hoe vaak je een multitool gebruikt als hij stuk is....

Helaas is gister en vandaag is een groot deel van mijn arsenaal gesneuveld. Ik heb alles van Parkside. tot voor kort naar volle tevredenheid het was altijd krachtig genoeg en werkte nauwkeurig.
Gister is de boorhamer, schroefmachine, multitool gesneuveld en vandaag de reciprozaag. alleen de schroefmachine was mijn eigen schuld (van de steiger gevallen waardoor de accu klem brak).
Alle machines werkten wel fijn en ik krijg ook van de 3 apparaten welke zonder mijn schuld zijn gesneuveld mijn geld terug. echter is de multitool en de reciprozaag niet op voorraad waardoor ik deze dus niet opnieuw
kan bestellen. ze hebben ook geen idee wanneer wel. op de duitse site staat augustus wat veel te lang is.

Ik twijfel nu om over te stappen op Vonroc welke wel alles op voorraad hebben. ik zit dan alleen met twee accu systemen.

Heeft iemand ervaring met Vonroc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33
In deel vier van dit topic staat een discussie over Vonroc.

Edit: op hun Instagram account zeggen ze "Designed and developed in the Netherlands". https://www.instagram.com/vonrocpowertools/ .

[ Voor 53% gewijzigd door florizla op 03-04-2021 21:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:41:
Je hebt pas in de gaten hoe vaak je een multitool gebruikt als hij stuk is....

Helaas is gister en vandaag is een groot deel van mijn arsenaal gesneuveld. Ik heb alles van Parkside. tot voor kort naar volle tevredenheid het was altijd krachtig genoeg en werkte nauwkeurig.
Gister is de boorhamer, schroefmachine, multitool gesneuveld en vandaag de reciprozaag. alleen de schroefmachine was mijn eigen schuld (van de steiger gevallen waardoor de accu klem brak).
Alle machines werkten wel fijn en ik krijg ook van de 3 apparaten welke zonder mijn schuld zijn gesneuveld mijn geld terug. echter is de multitool en de reciprozaag niet op voorraad waardoor ik deze dus niet opnieuw
kan bestellen. ze hebben ook geen idee wanneer wel. op de duitse site staat augustus wat veel te lang is.

Ik twijfel nu om over te stappen op Vonroc welke wel alles op voorraad hebben. ik zit dan alleen met twee accu systemen.

Heeft iemand ervaring met Vonroc?
Vonroc heeft als garantievoorwaarde dat ze niet eens het oude stuk gereedschap terug willen (voor controle oid) alvorens ze je een nieuwe sturen.

Dat houdt hoogstwaarschijnlijk in dat de kwaliteit op z'n best mwoah is en de machines zo goedkoop zijn dat nieuwe opsturen goedkoper is dan de boel checken voor garantie.

Ze claimen overigens dat het vanwege CO²-reductie is, maar dat lijkt me sterk. Dit soort goedkope spullen die rechtstreeks uit een of andere Chinese stad komt waar de lucht praktisch pure smog is, zijn juist schadelijk voor het milieu. Productie zal niet heel milieuvriendelijk zijn en omdat het goedkoop en kwalitatief slecht is, gooien consumenten het veel sneller weg.

Nou is Parkside waarschijnlijk niet veel beter voor het milieu, maar Vonroc verkoopt het allemaal net iets te mooi.
Pagina: 1 ... 25 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).