Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 14:01
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:41:
Je hebt pas in de gaten hoe vaak je een multitool gebruikt als hij stuk is....

Helaas is gister en vandaag is een groot deel van mijn arsenaal gesneuveld. Ik heb alles van Parkside. tot voor kort naar volle tevredenheid het was altijd krachtig genoeg en werkte nauwkeurig.
Gister is de boorhamer, schroefmachine, multitool gesneuveld en vandaag de reciprozaag. alleen de schroefmachine was mijn eigen schuld (van de steiger gevallen waardoor de accu klem brak).
Alle machines werkten wel fijn en ik krijg ook van de 3 apparaten welke zonder mijn schuld zijn gesneuveld mijn geld terug. echter is de multitool en de reciprozaag niet op voorraad waardoor ik deze dus niet opnieuw
kan bestellen. ze hebben ook geen idee wanneer wel. op de duitse site staat augustus wat veel te lang is.

Ik twijfel nu om over te stappen op Vonroc welke wel alles op voorraad hebben. ik zit dan alleen met twee accu systemen.

Heeft iemand ervaring met Vonroc?
Vonroc nooit van gehoord ken wel Ferm valt ook onder de betaalbare budget.

Vraag mij af als je veel met budget gereedschap werkt laat staan op de steiger en heb het vermoeden dat je als ZZPer in de bouw zit? voor dit gereedschap gaat als reden is het stuk koop ik wel een goedkope voor een habbekrats hoe betrouwbaar het stuk gereedschap ook is.
De overweging is puur aanschaf kosten, 2 jaar geleden ook gezien dat enkele zzpers met gereedschap werken met budget machines van 30 a 40 euro is het kapot gaat het de container in en kopen wel weer een nieuwe.
De eerste aanschaf kan wat duurder liggen betreft aanschaf maar je kunt er langer plizier van hebben en je zet uitbreiden.

Makita maakt goede producten en betaalbaar in vergelijk met festool of mafel je begint als basis set en breid je set naar gelang uit, met de gratis accu en aanschaf body evt met of zonder M-box kun je een hele voordelige uitbreiding samenstellen dat scheelt aanzien op de prijs.

Festool ligt klasse hoger en vele malen uitgebreider dan makita en doordachter systeem van werkplek tot aan inrichting werkbus wat makita weer niet heeft maar de prijs ligt ook vele malen hoger mafel ook heel duur merk.

Milwaukee schijnt ook goed te wezen prijzen liggen rond die van Makita en dan hebben we het nog niet over Dewalt en Metabo die maakt ook bepaalde goede machines het jammere van Metabo is dat ze niet zijn verder gegaan in de ontwikkeling van Electra Beckum tijdens overname want dat was een topmerk jammer dat je er niets meer van terug ziet.

Maar met overnames zie je dat wel vaker wat ooit top merken waren en tijdens overname zie je er niets meer van terug of van kwaliteit over naar kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 07:35
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:34:
[...]

Vraag mij af als je veel met budget gereedschap werkt laat staan op de steiger en heb het vermoeden dat je als ZZPer in de bouw zit? voor dit gereedschap gaat als reden is het stuk koop ik wel een goedkope voor een habbekrats hoe betrouwbaar het stuk gereedschap ook is.
De overweging is puur aanschaf kosten, 2 jaar geleden ook gezien dat enkele zzpers met gereedschap werken met budget machines van 30 a 40 euro is het kapot gaat het de container in en kopen wel weer een nieuwe.
De eerste aanschaf kan wat duurder liggen betreft aanschaf maar je kunt er langer plizier van hebben en je zet uitbreiden.

Makita maakt goede producten en betaalbaar in vergelijk met festool of mafel je begint als basis set en breid je set naar gelang uit, met de gratis accu en aanschaf body evt met of zonder M-box kun je een hele voordelige uitbreiding samenstellen dat scheelt aanzien op de prijs.

Festool ligt klasse hoger en vele malen uitgebreider dan makita en doordachter systeem van werkplek tot aan inrichting werkbus wat makita weer niet heeft maar de prijs ligt ook vele malen hoger mafel ook heel duur merk.

Milwaukee schijnt ook goed te wezen prijzen liggen rond die van Makita en dan hebben we het nog niet over Dewalt en Metabo die maakt ook bepaalde goede machines het jammere van Metabo is dat ze niet zijn verder gegaan in de ontwikkeling van Electra Beckum tijdens overname want dat was een topmerk jammer dat je er niets meer van terug ziet.

Maar met overnames zie je dat wel vaker wat ooit top merken waren en tijdens overname zie je er niets meer van terug of van kwaliteit over naar kwantiteit.
Nee, ben geen zzp'er maar ik ben een oud huis aan het opknappen. Ik kluste voorheen redelijk vaak in verschillende dingen. Ik had liever van alle soorten een goedkoper gereedschap dan 1 hele goede schroefachine. vandaar dat Parkside altijd voldeed.

Echter in augustus de sleutel gekregen van een 180 jaar oud huis waar eigenlijk alles gedaan moet worden en dus ook vanaf toen 4 volle dagen van min 12u bezif met klussen. vandaar dat het wat harder slijt. Ik verwacht over een jaartje wel klaar te zijn om dan op de lauweren te rusten. dus ik wil ook niet te dure spullen.

In basis was parkside prima omdat ik 3 jaar de garantie had op een machine en dus ook de volle drie jaar kon klussen dacht ik, echter als ze een product niet meer hebben dan krijg je je geld terug en heb ik nog geen machine...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:38

MJV

BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:56:
[...]

Nee, ben geen zzp'er maar ik ben een oud huis aan het opknappen. Ik kluste voorheen redelijk vaak in verschillende dingen. Ik had liever van alle soorten een goedkoper gereedschap dan 1 hele goede schroefachine. vandaar dat Parkside altijd voldeed.

Echter in augustus de sleutel gekregen van een 180 jaar oud huis waar eigenlijk alles gedaan moet worden en dus ook vanaf toen 4 volle dagen van min 12u bezif met klussen. vandaar dat het wat harder slijt. Ik verwacht over een jaartje wel klaar te zijn om dan op de lauweren te rusten. dus ik wil ook niet te dure spullen.

In basis was parkside prima omdat ik 3 jaar de garantie had op een machine en dus ook de volle drie jaar kon klussen dacht ik, echter als ze een product niet meer hebben dan krijg je je geld terug en heb ik nog geen machine...
Waarom niet nu investeren in wat duurder gereedschap, dat niet kapot gaat, en waarschijnlijk ook prettiger in gebruik is; en dat als je klaar bent verkopen? A merk gereedschap behoud redelijk goed zijn waarde op de tweedehandsmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:56:
[...]

Tja een huis van 180 jaar oud dan blijf je bezig je komt altijd onverwachte dingen tegen en komt nooit af je blijft bezig laat staan onderhoud aan een oud huis, dat wordt denk ik niet naar een jaartjes op je lauweren gaan zitten of liggen :)

Maar goed extra investeren in goed gereedschap is nooit weg en werkt vele malen prettiger, ja een budget tool zal je kunnen overwegen als je het sporadisch gebruikt een schroefmachine gebruik je vaker om het zo maar te zeggen.

Ben ook begonnen met goedkope budget machines maar het is net niet en vaak kapot slechte accu's en minder nauwkeurig om mee te werken laat staan als je het per ongeluk laat vallen gelijk kapot en het gehannes en geklooi er mee waar je tegenaan kunt lopen waar de Makita gewoon zijn werk blijft doen.

Maar dat is ieder zijn eigen overweging, op deze manier heb ik bijna alles van Makita op enkele gereedschap na een decoupeerzaag van makita staat nog op de verlanglijst als vervanging van mijn Metabo 220 volt met stekker werk nog wel maar is wel een keer aan vervanging toe en op 18v accu geen hannis met verlengsnoeren en makkelijker overal sneller inzetbaar.

Op mijn oude elektrische machines waren de kabels allemaal vervangen door lagere kabels die vaak veel te kort waren minimaal 5 meter ging er aan en gemak wat je er van ondervindt met langere kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Een compleet Makita setje kost al gauw 750,- en we kunnen de centjes ook maar 1 maal uitgeven.

Ik heb ook een topcraft multitool met stekker die het al 15 jaar perfect doet. Omdat een accu toch prettiger werkt had ik een parkside gekocht met de gedachte dat de kwaliteit hetzelfde zou zijn. Nu toch al sinds black friday 2x defect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:44
Remy!!!! schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:37:
Ik ben de laatste tijd bezig met wat 'box joints' te maken op de zaagtafel, maar zoals je kan zien is mijn zaag daar niet helemaal geschikt voor. Het zaagblad heeft een wisseltand, en naar mijn idee zou ik het best een vlakke tand kunnen gebruiken (https://www.makita.nl/kenniscentrum/soort-vertanding.html).
Maar dan komt het probleem, of ik zoek verkeerd, of zijn dat soort zaagbladen gewoon lastig verkrijgbaar?
Soms vind ik ook FTG+ATB zaagbladen, maar als ik dan naar het plaatje kijk lijkt het erop dat de ATB tanden iets langer zijn dan de FTG tanden, waardoor ik alsnog een soort van een driehoek in m'n zaagsnede krijg.
Wie heeft de verlossende tip? Betreft trouwens een 250x30mm zaagblad.
[Afbeelding]
Ik zag laatst toevallig dat CMT een ripping zaagblad heeft die om de 2 volgens mij een vlaktand heeft - zou je even naar kunnen kijken. Echter voor jouw doel is denk ik een groefzaagblad een beter idee, CMT heeft ze van 150mm en 180cm diameter en van 2mm tot 6mm dik: https://www.rgntoolswebsh...rkelzagen/groefzagen/p-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:49
Nog even verder bordurend op m'n box-joint idee. Ik heb even wat verder gekeken, en er zijn een paar merken die interessante 'jigs' hebben:
- Rockler Router Table Box Joint Jig
- INCRA i-BOX Jig

Qua prijs zitten ze allebei in een ander segment, maar dat is ook wel logisch want de Rockler is alleen gemaakt voor een freestafel, en de Incra is voor zowel een frees als zaagtafel bedoeld (en is veel breder inzetbaar qua breedte van 'joints').

En toen dacht ik, laat ik eens kijken of er een alternatief is voor mijn freestafel, want daar zit geen t-track in (wat wel nodig is voor beide bovenstaande opties), en er zitten nog een paar minpunten aan.

En aangezien ik sinds een paar maanden wat serieuzer bezig ben heb ik weinig zin om veel tijd te besteden aan het knutselen van jigs/tafels e.d. dus dacht ik, laat ik eens kijken naar freestafels...
Maar waarom zijn er zo weinig mogelijkheden, en waarom zijn ze zo duur? :?
De onderstaande opties zijn de €5á900 varianten
- Incra
- Jessem
- Kreg
- CMT

En deze onderstaande opties zijn €1á200 varianten.
- Ferm
- Holzmann

Naar mijn idee zou er nog een klasse tussen moeten zitten toch? Ik snap dat Incra/Jessem/Kreg duur is, maar dat is ook de high-end segment, maar waar moet ik naar kijken voor de midrange segment?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydr
  • Laatst online: 09-10 20:19

ydr

Remy!!!! schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:40:
Nog even verder bordurend op m'n box-joint idee. Ik heb even wat verder gekeken, en er zijn een paar merken die interessante 'jigs' hebben:
- INCRA i-BOX Jig

Qua prijs zitten ze allebei in een ander segment, maar dat is ook wel logisch want de Rockler is alleen gemaakt voor een freestafel, en de Incra is voor zowel een frees als zaagtafel bedoeld (en is veel breder inzetbaar qua breedte van 'joints').

En toen dacht ik, laat ik eens kijken of er een alternatief is voor mijn freestafel, want daar zit geen t-track in (wat wel nodig is voor beide bovenstaande opties), en er zitten nog een paar minpunten aan.

En aangezien ik sinds een paar maanden wat serieuzer bezig ben heb ik weinig zin om veel tijd te besteden aan het knutselen van jigs/tafels e.d. dus dacht ik, laat ik eens kijken naar freestafels...
- Incra
- Jessem
- Kreg
- CMT

- Ferm
- Holzmann

Naar mijn idee zou er nog een klasse tussen moeten zitten toch? Ik snap dat Incra/Jessem/Kreg duur is, maar dat is ook de high-end segment, maar waar moet ik naar kijken voor de midrange segment?
Triton wellicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 23:00
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:34:
Een compleet Makita setje kost al gauw 750,- en we kunnen de centjes ook maar 1 maal uitgeven.

Ik heb ook een topcraft multitool met stekker die het al 15 jaar perfect doet. Omdat een accu toch prettiger werkt had ik een parkside gekocht met de gedachte dat de kwaliteit hetzelfde zou zijn. Nu toch al sinds black friday 2x defect
Gelukkig is de tijd die je nodig hebt voor garantie / defecten / winkel passeren, het stoppen van je werkje nadat je machine kapot is, of het met alternatief gereedschap te proberen waardoor je langer bezig blijft: gratis ;)

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
bottom line schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:36:
[...]

Gelukkig is de tijd die je nodig hebt voor garantie / defecten / winkel passeren, het stoppen van je werkje nadat je machine kapot is, of het met alternatief gereedschap te proberen waardoor je langer bezig blijft: gratis ;)
Als ik moet stoppen met het ene klusje dan zijn er nog 1001 andere klusjes waar ik mee verder kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Remy!!!! schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:40:
- INCRA i-BOX Jig

- Incra
- Jessem
- Kreg
- CMT

- Ferm
- Holzmann

Uit je lijstje als aanvulling.

Scheppach freestafel kant en klaar stekker er in en frezen maar, :)

https://www.hbm-machines....OHBg9PB7pBxBoCkaAQAvD_BwE

Als je kosten wil besparen maak je zelf een freestafel in je DIY bovenblad met HPL of je neemt een stuk aanrecht/werkblad met inlegplaat met T-tracks infrezen, geleider naar je eigen ontwerp en bovenfrees eronder monteren. en klaar er staan genoeg voorbeelden van te vinden op youtube en forums.

Op Ali veel verkrijgbaar op dat gebied scheelt in de kosten T-tracks in verschillende lengtes verkrijgbaar zelfs aanslag met stof aansluiting.

Het merk Kreg is mooi spul met freestafels maar de prijs, :?

Met een Triton bovenfrees voordeel met losse inleg plaat hoog en laagte instelling met inbus draai slinger die bijgeleverd wordt.

De Triton TRA001 is de zwaarste uitvoering 2400w en 12 mm schacht.

Het merk CMT en Triton lijken als druppels water op elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 04-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 18:26
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:41:
...

Heeft iemand ervaring met Vonroc?
Ja, ik heb een behangafstomer en kruislijnlaser van ze :P . Het accuspul zou ik nooit aan beginnen.
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:34:
Mwoah, dat valt nog mee als je een beetje goed shopt. Althans voor het lijsje wat jij noemde:Helaas heb je net de gratis accu actie gemist, nu is dit weer wat minder interessant. Eventueel ook een optie om in Duitsland te kijken. Het kan daar soms ook zomaar 20% schelen in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jordje schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
[...]

Ja, ik heb een behangafstomer en kruislijnlaser van ze :P . Het accuspul zou ik nooit aan beginnen.

[...]

Mwoah, dat valt nog mee als je een beetje goed shopt. Althans voor het lijsje wat jij noemde:Helaas heb je net de gratis accu actie gemist, nu is dit weer wat minder interessant. Eventueel ook een optie om in Duitsland te kijken. Het kan daar soms ook zomaar 20% schelen in prijs.
En de prijs vergelijken in Duitsland op https://www.idealo.de

Bestelling uit Duitsland wel goed kijken als ze het verzenden naar Nederland daar kun je nog vaak tegen aan lopen verzendkosten zijn algemeen niet duur. vaak worden artikelen gratis verzonden innerhalb Duitsland dan betaal je alleen de verzendkosten buiten Duitsland in dit geval naar Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 04-04-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23

inhico

pw

Als je niet te ver van de grens woont, of iemand kent die daar woont, kun je overwegen te laten bezorgen op een pakket-afhaalpunt. Bijvoorbeeld van Hermes.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Heb ik voor het zagen van een paar aluminium afdeklijstjes met mijn afkortzaag nu wel of geen speciaal blad voor alu/trespa nodig?

Ik begrijp dat zaagresultaat afhangt van aantal tandjes, maar in hoeverre sloop/verslijt mijn blad voor hout door alu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
inhico schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:16:
Als je niet te ver van de grens woont, of iemand kent die daar woont, kun je overwegen te laten bezorgen op een pakket-afhaalpunt. Bijvoorbeeld van Hermes.
Dank voor de tip ga het onderzoeken hoe het werkt met een Hermes afhaalpunt zit zelf ongeveer 20 min van de Duitse grens dus dat is wel te doen gelijk de tank vol paar boodschappen mee kassa tel uit je winst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:06:
[...]

En de prijs vergelijken in Duitsland op https://www.idealo.de

Bestelling uit Duitsland wel goed kijken als ze het verzenden naar Nederland daar kun je nog vaak tegen aan lopen verzendkosten zijn algemeen niet duur. vaak worden artikelen gratis verzonden innerhalb Duitsland dan betaal je alleen de verzendkosten buiten Duitsland in dit geval naar Nederland.
F€$tool en Bosch kun je mits de prijs aantrekkelijk is prima elders in Europa kopen. (Fabrieks)garantie is internationaal. Als er iets kapot gaat binnen de fabrieksgarantie is het een kwestie van een reparatieverzoek aanmaken op de site van de fabrikant en alles wordt geregeld. Makita zijn allemaal verschillende importeurs met een eigen garantie beleid. Bij de Duitse webshops kun je meestal niet terecht voor garantie. Zij zeggen, "ga maar naar een dichtstbijzijnde stenen Makita dealer, wij bemoeien ons er niet mee". De dichtstbijzijnde Nederlandse stenen Makita dealer zegt op zijn beurt weer, “de machine is niet bij ons gekocht dus val ons er niet mee lastig”. Uiteindelijk na meermaals heen en weer mailen met Makita uiteindelijk de machine in kunnen leveren bij een bouwgroothandel voor reparatie. Dit heeft een wagenbouwmaatje van mij meegemaakt met een in Duitsland gekochte Makita accuboormachine die na een week begon te roken.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor gereedschap maar ook andere artikelen kijk goed na een garantiebeleid van de fabrikant voordat je iets koopt in het buitenland. Helemaal als het prijsverschil hooguit 20% is, op een bedrag <€200. Natuurlijk de kans dat je een inferieur product koopt is niet zo heel erg groot. Maar ik koop liever zorgeloos met diezelfde redenen vermijd ik een aantal online shops liever die alles beloven maar ook niks nakomen ( bijv. Toolnation.nl voor gereedschap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Autonoesis schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:06:
[...]

F€$tool en Bosch kun je mits de prijs aantrekkelijk is prima elders in Europa kopen. (Fabrieks)garantie is internationaal. Als er iets kapot gaat binnen de fabrieksgarantie is het een kwestie van een reparatieverzoek aanmaken op de site van de fabrikant en alles wordt geregeld. Makita zijn allemaal verschillende importeurs met een eigen garantie beleid. Bij de Duitse webshops kun je meestal niet terecht voor garantie. Zij zeggen, "ga maar naar een dichtstbijzijnde stenen Makita dealer, wij bemoeien ons er niet mee". De dichtstbijzijnde Nederlandse stenen Makita dealer zegt op zijn beurt weer, “de machine is niet bij ons gekocht dus val ons er niet mee lastig”. Uiteindelijk na meermaals heen en weer mailen met Makita uiteindelijk de machine in kunnen leveren bij een bouwgroothandel voor reparatie. Dit heeft een wagenbouwmaatje van mij meegemaakt met een in Duitsland gekochte Makita accuboormachine die na een week begon te roken.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor gereedschap maar ook andere artikelen kijk goed na een garantiebeleid van de fabrikant voordat je iets koopt in het buitenland. Helemaal als het prijsverschil hooguit 20% is, op een bedrag <€200. Natuurlijk de kans dat je een inferieur product koopt is niet zo heel erg groot. Maar ik koop liever zorgeloos met diezelfde redenen vermijd ik een aantal online shops liever die alles beloven maar ook niks nakomen ( bijv. Toolnation.nl voor gereedschap)
Ja daar ben ik van op de hoogte garantie bepaling Duitsland van Makita en Nederland ik geloof dat Makita België heeft wel weer veel samenwerking met Makita Nederland.
Maar dit is alleen voor online aankoop van toepassing woon je in de buurt van de grens gaat het niet op dan heb je gewoon de Duitse garantie bij de fysieke winkel en 5 jaar garantie.

Maar voor bepaalde accessoires kun je rustig online bestellen via Duitsland. online verkoper staat voor je garantie in de eindverantwoording maar dat is hier ook het geval.

5 jaar garantie zie je ook steeds meer in Nederland als standaard op elektrische gereedschap de Duitse bouwmarkten Hornbach en Bauhaus Nederland hanteren het gewoon standaard maar dat Is in Duitsland heel gewoon.
Gamma en praxis niet gewoon 2 jaar garantie van de goedkoopste tot aan de duurdere machines.

Maar ja Festool dan praat je wel over een andere prijsklasse en uitgebreider in assortiment de Rolls Roys onder het gereedschap wordt wel eens gezegd en de garantiebepalingen liggen ook anders.

Zal best alles van festool in de schuur willen hebben maar de prijs in aanschaf tegenover Makita of ik moet een dikke loterij winnen ;) maar dat gaat niet op, nee blijf bij Makita en is gewoon een top product voor mijn doel om mee te werken.en al enkele jaren in bezit en dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:49
Is helaas ook niet echt een goedkope oplossing.
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:51:
[...]

Uit je lijstje als aanvulling.

Scheppach freestafel kant en klaar stekker er in en frezen maar, :)

https://www.hbm-machines....OHBg9PB7pBxBoCkaAQAvD_BwE
Ik heb al een Triton MOF001
Als je kosten wil besparen maak je zelf een freestafel in je DIY bovenblad met HPL of je neemt een stuk aanrecht/werkblad met inlegplaat met T-tracks infrezen, geleider naar je eigen ontwerp en bovenfrees eronder monteren. en klaar er staan genoeg voorbeelden van te vinden op youtube en forums.

Op Ali veel verkrijgbaar op dat gebied scheelt in de kosten T-tracks in verschillende lengtes verkrijgbaar zelfs aanslag met stof aansluiting.
Ja qua kosten is het goedkoper om zelf te maken, maar op dit moment steek ik mijn tijd liever in wat andere projecten, dan dat ik steeds spullen voor de werkplaats aan het maken ben.
Het merk Kreg is mooi spul met freestafels maar de prijs, :?

Met een Triton bovenfrees voordeel met losse inleg plaat hoog en laagte instelling met inbus draai slinger die bijgeleverd wordt.

De Triton TRA001 is de zwaarste uitvoering 2400w en 12 mm schacht.

Het merk CMT en Triton lijken als druppels water op elkaar.
Ik denk dat ik eerdaags wel voor de INCRA i-BOX Jig ga, en dan niet veel later deze haal zonder onderstel. Dan ben ik niet enorm veel kwijt, maar is het wel fatsoenlijk spul

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:32
MJV schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:18:
Heb ik voor het zagen van een paar aluminium afdeklijstjes met mijn afkortzaag nu wel of geen speciaal blad voor alu/trespa nodig?

Ik begrijp dat zaagresultaat afhangt van aantal tandjes, maar in hoeverre sloop/verslijt mijn blad voor hout door alu?
Als het echt om maar enkele afdeklijstjes gaat zou ik er geen speciaal blad voor kopen (wel een fijn getand blad gebruiken). Gaat prima, slijtage zal uiteraard harder gaan bij een niet-aluminium blad, maar een paar zaagsnedes ga je nadien geen noemenswaardig verschil door merken.

Bovendien is laten slijpen ook goedkoper dan een speciaal blad, mocht hij toch snel verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Twijfels schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:32:
[...]

Als het echt om maar enkele afdeklijstjes gaat zou ik er geen speciaal blad voor kopen (wel een fijn getand blad gebruiken). Gaat prima, slijtage zal uiteraard harder gaan bij een niet-aluminium blad, maar een paar zaagsnedes ga je nadien geen noemenswaardig verschil door merken.

Bovendien is laten slijpen ook goedkoper dan een speciaal blad, mocht hij toch snel verslijten.
Thanks. Telt 48T op een blad van 260mm als 'fijn getand'? 80T of 100T is het mooiste natuurlijk, maar dat zal ik dan ook apart moeten aanschaffen.

Slijpen heb ik hier in de buurt (Tilburg) nog geen goed adres voor kunnen vinden. Suggestis zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het slijpen van een zaagblad kost niet veel voor eenvoudig slijpen, alhoewel sommige bedrijven de hoofdprijs vragen maar die willen jouw alleen maar een nieuwe zaagblad verkopen.

Heb laatst nog mijn zaagblad geslepen negatief geschikt voor trespa en alu mee te zagen verschillende vertanding aantal tanden 54 en ze berekenen het per tand was 18,60 euro kwijt voor het slijpen en zaagt weer als boter bij een professioneel bedrijf in slijptechniek ook voor afgebroken tanden vragen ze 1 euro per tand en ook het zetten van het zaagblad als er een lichte slag in zit maar daar weet ik geen prijs van van het zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MJV schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:06:
[...]

Thanks. Telt 48T op een blad van 260mm als 'fijn getand'? 80T of 100T is het mooiste natuurlijk, maar dat zal ik dan ook apart moeten aanschaffen.

Slijpen heb ik hier in de buurt (Tilburg) nog geen goed adres voor kunnen vinden. Suggestis zijn welkom.
Voor een bedrijf zal vast wel bij jouw in de buurt zitten in slijptechniek vaak is is het meer gericht op ondernemers maar als particulier kun je er vast wel terecht en anders vraag het bij een timmerbedrijf in de buurt waar hun de zagen slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:32
[...]

Goed genoeg lijkt me, je komt er vast wel doorheen ;)

Ik breng ze hier zelf naar de lokale houthandel waar ze wekelijks worden opgehaald door een slijpservice. Wellicht eens navraag doen bij dergelijke adressen waar ze laten slijpen en/of je daar je bladen achter kan laten dus (edit: spuitelf, wordt hierboven ook al gezegd :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 04-04-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
MJV schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:18:

Dun spul en niet teveel? Heel voorzichtig (sowieso met alu) wil dat wel met een houtblad.
Even proberen met proefstukje (kijk uit met het deel dat vrijligt na het doorzagen: dat springt nogal eens weg!
(en voor een tientje is je blad weer scherp eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rob Z schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:40:
[...]

Dun spul en niet teveel? Heel voorzichtig (sowieso met alu) wil dat wel met een houtblad.
Even proberen met proefstukje (kijk uit met het deel dat vrijligt na het doorzagen: dat springt nogal eens weg!
(en voor een tientje is je blad weer scherp eventueel)
Met een zaagblad voor hout alu doorzagen :? en de gevolgen kan rampzalig wezen als de zaag vastgrijpt in alu dan wil je niet weten hoe voorzichtig je het ook probeert en met een klein stukje al helemaal niet je bent geboren met tien vingers die wil je niet missen veiligheid staat voorop met zaagmachines anders ben je dom bezig 8)7

wat je kunt doen als het platstrip alu is en niet te dik 1en je hebt geen directe oplossing de alu strip tussen 2 plankjes leggen en goed vastklemmen en dan pas voorzichtig tig doorzagen ervaring baart kunst en anders met de ijzerzaag doorzagen, 8) veel veiliger.

Andere weg een zaagblad kopen wat geschikt is voor alu en trespa wel negatief zaagblad voordeel van het zaagblad je kunt ook mooi kunstof mee zagen zoals pvc buis.en dunne houten latjes zonder dat het splintert voor een goede zaagblad ben je zo rond de 60 euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:34:
[...]

Metabo maakt zelf ook prima gereedschap. Nog relatief veel productie in Duitsland en maken ook zelf onderdelen van machines (in eigen fabrieken).

Weet niet hoe dit zich gaat ontwikkelen onder de huidige eigenaar. Dat is nu een investeringsmaatschappij die Hitachi/Hikoki kocht en die hadden op hun beurt Metabo weer gekocht.

DeWalt heeft ook nog een tijd lang een goeie naam gehad door hun overname van Elu, maar die kwaliteit heeft het nooit gehad.
[...]

Er zitten toch wel een paar groothandels voor bouw in Tilburg? Raab en Leys bijvoorbeeld. Die kan je iig bellen of zij zoiets doen of een adres hebben.

Op dit moment wel een grote kans dat je als particulier daar niet terecht kan, dus mogelijk is het een dooie mus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Zoals eerder vermeld, goede ervaringen met; https://www.mzsgereedschap.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:06:
[...]

Met een zaagblad voor hout alu doorzagen :?
Dun aluminium gaat perfect, en is echt onnodig voor een apart 'metaal' zaagblad te kopen..
Als het een probleem zou zijn, ligt dat niet aan het zaagblad, maar aan je afkortzaag. Of dat je houten zaagbladen gewoon rommel zijn.

PVC, PP, Aluminium, Hout wordt allemaal met dezelfde zaag van lengte gemaakt hier.

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 04-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Thanks allen voor het goede advies. Onder het motto: komt vast nog wel ooit van pas, een extra zaagblad (T=80) voor trespa-alu besteld bij Ecotools. Want waarom bestaande spullen werken als je ook wat nieuws/extra's kunt bestellen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 20:27
Iemand ervaring met een Parkside hogedrukreiniger?
Ik wil er eentje kopen voor het reinigen van fiets, auto, gevel, terras, etc. en kwam deze 180bar variant tegen die nieuw lijkt te zijn;
Parkside PHDP 180 A1
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-service.com/static/5641390429/pic/main.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Framoes schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:07:
[...]

Metabo maakt zelf ook prima gereedschap. Nog relatief veel productie in Duitsland en maken ook zelf onderdelen van machines (in eigen fabrieken).

Weet niet hoe dit zich gaat ontwikkelen onder de huidige eigenaar. Dat is nu een investeringsmaatschappij die Hitachi/Hikoki kocht en die hadden op hun beurt Metabo weer gekocht.

DeWalt heeft ook nog een tijd lang een goeie naam gehad door hun overname van Elu, maar die kwaliteit heeft het nooit gehad.

[...]

Er zitten toch wel een paar groothandels voor bouw in Tilburg? Raab en Leys bijvoorbeeld. Die kan je iig bellen of zij zoiets doen of een adres hebben.

Op dit moment wel een grote kans dat je als particulier daar niet terecht kan, dus mogelijk is het een dooie mus :+
Metabo maakt inderdaad wel goed spul ook de afkortzagen in de proline toen zag je tussen de blauwe en groene variant beetje doorgeborduurd op Elektra Beckum zelfs de werkkleding was er van verkrijgbaar in de begin periode tijdens overname nu zijn ze allemaal groen en alleen aan de hand van het type nummer herkenbaar verschil tussen pro en standaard (consument)

Zoals eerder vermeld overnames verdwenen goede merken tegenwoordig komt veel uit China met elke onderneming met eigen naam label maar de machines zijn allemaal hetzelfde alleen de kleur kan anders zijn en andere sticker.

Elu ken ik ook veel mee gewerkt zowel schuurmachine als bovenfrees die kon wat hebben en ging niet gauw kapot waren wel zwaar maar dan heb je ook wat.

hikoki hitachi en koki hie lang het duurt moet zich uitwijzen

Ferm was heel vroeger ook een goed merk en stonden bekend om zijn kolomboormachines maar van dit merk kun je geen professional meer noemen en valt onder de categorie huis en tuin gereedschap.

Veel merken zijn verdwenen en er kwamen veel meer nieuwe merken op de markt als kwantiteit op de markt.

Dat zie je ook in electronica door al die overnames die samen zijn gevoegd zoals pioneer marantz Denon etc, zelfs kenwood onder consumenten hifi compleet weg en overname jvc alleen de naam prijkt nog, maar de ontwikkeling niet en zijn alleen doorgegaan onder communicatie middelen waar kenwood sterk in blijft en is wereldwijd.
bottom line schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:14:
[...]

Dun aluminium gaat perfect, en is echt onnodig voor een apart 'metaal' zaagblad te kopen..
Als het een probleem zou zijn, ligt dat niet aan het zaagblad, maar aan je afkortzaag. Of dat je houten zaagbladen gewoon rommel zijn.

PVC, PP, Aluminium, Hout wordt allemaal met dezelfde zaag van lengte gemaakt hier.
Aan mijn Makita afkortzaag zal het vast niet aan liggen en zaagblad ook niet er zijn wel speciale zaagbladen waar je de spijkers in het hout mee door kunt zagen die heb ik ook liggen van Dewalt daat zal het evt mee kunnen die hebben een aparte vertanding op het blad,

Je hebt ook bedrijven waar ze multiplex deuren zagen met een kern van alu wegen kromtrekken met een gewone zaagblad maar het alu is veel zachter van materiaal in hardheid dan een alu hoek lijntje of platstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16
even een korte vraag:
Heeft iemand ervaring met de industrial zaagbladen van ecotools in respectievelijk de makita afkortzaag LS0815FLN en de Makita DSP600ZJ invalzaag?

Dit wordt de 1e keer dat ik de bladen ga vervangen, en ik hoor goede dingen over de ecotools bladen, alleen ze wijken in dikte iets af van de originele Makita bladen.......zou dit een probleem zijn (behalve wellicht voor de splinterstrip op de rails voor de invalzaag), of maakt 0,2mm dikte verschil verder niet zoveel uit voor het gebruiken/functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:03
Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een fein multimaster met starlock plus. Om dat de zaagjes ervan erg duur zijn wil ik graag de 'oude universele' (lees: goedkope imitatie) erop kunnen plaatsen.
Ik ben op amazon gaan kijken voor een adapter maar kom er niet goed achter welke ik nou precies moet hebben.
https://www.amazon.nl/s?k...id=1617607078&ref=sr_pg_1

Kunnen jullie mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 08:46
MWDKing schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:45:
Iemand ervaring met een Parkside hogedrukreiniger?
Ik wil er eentje kopen voor het reinigen van fiets, auto, gevel, terras, etc. en kwam deze 180bar variant tegen die nieuw lijkt te zijn;
Parkside PHDP 180 A1
[Afbeelding]
Voor terrassen wordt een hogedrukreiniger overal afgeraden, je kan er de beschermlaag van je tegels mee wegspuiten waardoor je juist meer zal moeten spuiten. Als het om groene aanslag gaat kun je beter ecologische groene aanslagreiniger halen en die erop sprayen.

Voor een bakstenen gevel raad ik het je ook af, als je voegen wat ouder zijn spuit je die zo weg.

Verder heb ik geen ervaring met deze specifieke reiniger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Geneuzel schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:24:
Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een fein multimaster met starlock plus. Om dat de zaagjes ervan erg duur zijn wil ik graag de 'oude universele' (lees: goedkope imitatie) erop kunnen plaatsen.
Ik ben op amazon gaan kijken voor een adapter maar kom er niet goed achter welke ik nou precies moet hebben.

https://nl.aliexpress.com/item/32953085691.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
breagor schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:21:
even een korte vraag:
Heeft iemand ervaring met de industrial zaagbladen van ecotools in respectievelijk de makita afkortzaag LS0815FLN en de Makita DSP600ZJ invalzaag?

Dit wordt de 1e keer dat ik de bladen ga vervangen, en ik hoor goede dingen over de ecotools bladen, alleen ze wijken in dikte iets af van de originele Makita bladen.......zou dit een probleem zijn (behalve wellicht voor de splinterstrip op de rails voor de invalzaag), of maakt 0,2mm dikte verschil verder niet zoveel uit voor het gebruiken/functioneren?
Voor de prijs van de industrial bladen van ecotools zou ik eerder naar een CMT blad kijken. Voor die dikte van de bladen, dat zou betekenen dat als je later weer een dunner blad er op wil zetten, dat je zaagsnede niet meer precies op het lijntje van je lineaal ligt. Of dat uit maakt hangt af van het werk dat je doet.
Hallo Forumleden,

Als ik het goed heb begrepen past de gewone Starlock ook op Starlock plus (maar niet andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
Dank je voor de link, dat scheelt inderdaad aanzienlijk.
Toch blijft mijn vraag nog overeind mbt de adapter.
Heb je daar ook een link van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Geneuzel schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:57:
[...]

Dank je voor de link, dat scheelt inderdaad aanzienlijk.
Toch blijft mijn vraag nog overeind mbt de adapter.
Heb je daar ook een link van?
Adapter?
Dus dat je oude zaagjes nog kan gebruiken in combinatie met je nieuw model?

Gooi die gewoon op marktplaats en maak er iemand anders blij mee. Starlock naar het oude systeem gaat niet lukken (of zou ik niet op hopen dat je dat gaat vinden)

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 05-04-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:18:
Adapter?
Dus dat je oude zaagjes nog kan gebruiken in combinatie met je nieuw model?

Gooi die gewoon op marktplaats en maak er iemand anders blij mee. Starlock naar het oude systeem gaat niet lukken (of zou ik niet op hopen dat je dat gaat vinden)
Hij zoekt naar goedkopere opties dan Starlock plus.

Als ik even de compatibiliteit op zoek, zouden starlock plus machines ook gewone starlock bladen moeten kunnen hebben.
Starlock Blades

Fit ALL multi-cutters. This includes Bosch, Fein, Makita, Metabo, Hitachi, Milwaukee, AEG, Einhell, Ryobi and Skil. DeWalt multi-tools require an adapter.
StarlockPlus Blades

Fit ALL Fein multi-cutters, ALL new Bosch Starlock multi-tools and some old Bosch oscillating tools with OIS interface. This includes the GOP 300, GOP 250, GOP 18 V and PMF 350 CES. Other brands require an adapter.
StarlockMax Blades

Fit ALL new Bosch StarlockMax multi-cutters and ALL new Fein StarlockMax multi-tools. Other brands require an adapter.

Note: Old multi-tool blades are not compatible with new Starlock multi-tools.
Nou weet ik alleen zo gauw niet of starlock goedkoper is dan starlock plus.

Voor andere passingen zou het vrij eenvoudig moeten zijn om te zoeken op [type blaadje] adapter starlock, zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
henkie196 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:53:
[...]

Hij zoekt naar goedkopere opties dan Starlock plus.

Als ik even de compatibiliteit op zoek, zouden starlock plus machines ook gewone starlock bladen moeten kunnen hebben.

[...]

Nou weet ik alleen zo gauw niet of starlock goedkoper is dan starlock plus.

Voor andere passingen zou het vrij eenvoudig moeten zijn om te zoeken op [type blaadje] adapter starlock, zou ik denken.
Is het niet. En daar win je hoogstens een paar tientallen centen mee.
Enige alternatief voor de dure fein starlock zaagjes, zijn degene van AliExpress die ik heb gedeeld.

Toen zei hij dat zijn vraag nog steeds niet beantwoord was, dus wat hij wilt, is een adapter zodat je met de klassieke 'steraansluiting' die je op bijvoorbeeld ecotools nog terug kan vinden. Maar dat bestaat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 05-04-2021 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

even een korte vraag:

Hier goede ervaringen met de Ecotools zaagbladen, gebruik ze zowel in mijn zaagtafel, afkortzaag en mijn Makita invalzaag.

0,2mm is misschien slechts een theoretisch verschil, zo nauwkeurig kun je toch niet werken, 0,5mm is al lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
even een korte vraag:

Ik heb die dunne industrial bladen van ecotools gebruikt en daar waren naar mijn idee vrij snel tanden van af. Zeker weten geen schroeven geraakt, maar wel meermaals per week gebruikt. Verder tevreden.

In principe maakt dikte alleen uit voor splinterstrip, zaagsnede en ook accuduur. Een dikker blad geeft meer weerstand, dus is je accu ook sneller leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
bottom line schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:58:
[...]

Is het niet. En daar win je hoogstens een paar tientallen centen mee.
Enige alternatief voor de dure fein starlock zaagjes, zijn degene van AliExpress die ik heb gedeeld.

Toen zei hij dat zijn vraag nog steeds niet beantwoord was, dus wat hij wilt, is een adapter zodat je met de klassieke 'steraansluiting' die je op bijvoorbeeld ecotools nog terug kan vinden. Maar dat bestaat niet.
Jammer dat zoiets niet bestaat. Ik zie namelijk veel goedkopere zaagjes op basis van die andere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Geneuzel schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:06:
[...]

Jammer dat zoiets niet bestaat. Ik zie namelijk veel goedkopere zaagjes op basis van die andere aansluiting.
Fein wil natuurlijk het liefst hun eigen zaagjes verkopen. Die zaagjes met de oudere aansluitingen zijn volgens mij vrij van licentie/patent en dus verkopen gigantisch veel fabrikanten die voor minder dan Fein. Starlock (plus/max) valt nog onder een patent/licentie van Fein (en volgens mij ook Bosch) en kan dus niet zomaar door iedereen worden geproduceerd.

Sterker nog, Ecotools verkocht goedkope Starlock zaagjes en is door Fein gesommeerd daar mee te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Laatst online: 22:47

FZ6

Hallo Forumleden,

Ik heb een adapter gereserveerd voor mijn Bosch multitool (gop 12v-28) welke een Starlock aansluiting heeft.

Zoals ik het lees werkt dit ook met Starlock plus.

https://www.oslotoolcompa...LltHpkb0KngLVrU0EMBdLjoM0

[ Voor 7% gewijzigd door FZ6 op 05-04-2021 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hallo Forumleden,

Hier kun je wel imitatie starlock krijgen:
https://www.multitool-shop.nl/bti-starlock-zaagbladen

Iets goedkoper dan de losse Fein/ Bosch bladen. Maar met wat zoeken op Amazon kom je ook combisetjes van Fein en Bosch tegen met bijvoorbeeld 5 bladen voor bijvoorbeeld 20€.
Heb eens 3 verschillende sets besteld, en daarna nooit meer tekort gehad. En dan heb je geen gedoe met een adapter of zaagjes van onbekende kwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 05-04-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 11:42
FZ6 schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb een adapter gereserveerd voor mijn Bosch multitool (gop 12v-28) welke een Starlock aansluiting heeft.

Zoals ik het lees werkt dit ook met Starlock plus.

https://www.oslotoolcompa...LltHpkb0KngLVrU0EMBdLjoM0
Maar dan is toch ook meteen het voordeel van starlock weg , want je hebt neem ik aan maar 1 adapter gekocht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online
Iemand ervaringen met de accu schaven van Makita?
Ik heb nagenoeg alles 18v maar bij dit apparaat twijfel ik toch of ik niet voor 230v moet gaan.
Dat heb ik een beetje met mijn invalzaag, hij voldoet maar toch heb ik het idee dat ie niet krachtig genoeg is.

Bij voorkeur ga ik voor 18v tenzij iemand me dat afraad om een duidelijke reden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54
Met de Bosch GOP 12v-28 heb je zowieso geen voordeel van Starlock, want die heeft geen snelspanner. Je moet elke keer met de spanschroef aan de slag.

Op eBay verschijnen ook af en en toe Starlock adapters naar OIS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:26:
Ik heb nagenoeg alles 18v maar bij dit apparaat twijfel ik toch of ik niet voor 230v moet gaan.
Dat heb ik een beetje met mijn invalzaag, hij voldoet maar toch heb ik het idee dat ie niet krachtig genoeg is.

Bij voorkeur ga ik voor 18v tenzij iemand me dat afraad om een duidelijke reden.
Ik heb er nog eentje zonder brushless motor en die vreet hardhout alsof het broccoli is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Heb je de 2x18 invalzaag van Makita? Want als je het gevoel hebt dat die niet krachtig genoeg is, is dat waarschijnlijk puur je gevoel of er is iets mis mee.

Die zou met het meeste zaagwerk geen problemen moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
Framoes schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:31:
[...]

Heb je de 2x18 invalzaag van Makita? Want als je het gevoel hebt dat die niet krachtig genoeg is, is dat waarschijnlijk puur je gevoel of er is iets mis mee.

Die zou met het meeste zaagwerk geen problemen moeten hebben.
Ik kan bovenstaande alleen maar beamen, ondertussen tal van verbouwingen in en rond het huis mee uitgevoerd van een uitbouw tot overkapping tot carport etc. Zelfs een keertje naast een Festool TE55 ter test van een maatje gehouden, door hetzelfde plaatmateriaal hadden we beiden het idee dat de makita er net iets sneller doorheen ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb er nog eentje zonder brushless motor en die vreet hardhout alsof het broccoli is.
Same here.

@loewie1984 Heb je de SP6000 en DSP600 naast elkaar gehad dan, met hetzelfde blad in hetzelfde hout?
Want zoals de andere heren al vermelden, dat ding komt geen power tekort..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
Iedereen bedankt voor jullie reactie's op mijn opmerking. Ik heb al een slagschroever en compressor van Trotec besteld, ik wacht tot ik die binnen heb maar de rest bestel ik van de Lidl (parkside).
Ik wil nog geen gereedschap kopen via actie's, want ik koop elke maand een stukje gereedschap dus dan heb ik straks tig merken met tig accus en tig opladers.

Ik bestel in ieder geval niks van Trotec meer, ik heb via de mail al slecht contact met hun. Je kan wel via iDeal betalen en direct naar hun mailen via de site, maar verder is het contact erg onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
Als ik alle reactie's goed lees heeft Lidl met hun powerplus dus gewoonweg het beste budget elektrische gereedschap?

Hebben jullie ook ervaring met het handgereedschap van brüder mannesmann? Ik zag dat Lidl daar een vrij uitgebreide koffer van had met sleutels en schroevendraaiers etc. Dat kan ik ook altijd wel gebruiken, wat zijn jullie ervaringen met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
ugh

Uit die bekende wiha l-boxx gereedschapsactie van een jaar of 3 terug heb ik afgelopen week de spanningszoeker gebruikt:
https://www.wiha.com/gb/e...10-250-volts?number=34745

Vrijdag werkte die prima. Weggelegd, zondag weer even gepakt. Kabeltje getest, lampje ging niet branden. Maar na aansluiten van schakelaar ging de verlichting wel aan.

Spanningzoeker dus stuk gegaan, zonder aanwijsbare reden :( Gelukkig uit voorzorg met m'n tengels van de draden afgebleven, dus alles goed gegaan.

M'n no-name spanningzoeker die nog in W-Duitsland is gemaakt doet het gelukkig nog wel steeds, dus die maar verder gebruikt.

Nu wel op zoek naar een vervanger. Blijkbaar valt er alleen te kiezen uit schroevedraaiertjes van 2 euro, of non-schroevedraaier spanningzoekers van 2 tientjes.
Een fatsoenlijke schroevedraaier/spanningzoeker van een beetje kwaliteit ben ik nog niet tegengekomen.

Edit, ff op Amazon gesnuffeld. En blijkbaar bestaat sandvik belzer nog steeds :D
https://www.amazon.de/dp/B005HVZ4QC

M'n beste (punt)tangetjes zijn van dat merk. En gezien de recenties is deze spanningszoeker ook als schroevendraaier te gebruiken. Opgelost :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond op 06-04-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Eigenlijk zou je niet zo'n spanningszoekertje moeten gebruiken maar een tweepolige tester (Duspol).
Maar dat doe ik zelf ook niet altijd...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
inhico schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:57:
Eigenlijk zou je niet zo'n spanningszoekertje moeten gebruiken maar een tweepolige tester (Duspol).
Maar dat doe ik zelf ook niet altijd...
Die heb ik idd ook. Maar idd, zo'n spanningzoekertje is gewoon zo handig :) En ik controleer hem ook altijd eerst even in een werkend stopcontact. Blijkbaar is het verstandig om dat elke keer te doen en niet ervanuit gaan dat wanneer hij het gisteren deed hij het vandaag ook nog wel zal doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
Oke, ik zit even op internet te kijken, nu zie ik dat Black+Dekker ook wel een betaalbaar merk is, hoe is jullie ervaring met dat merk t.o.v. Parkside?

Black+Dekker ziet er naar mijn mening professioneler uit, maar ik heb met al die merken gewoon echt geen ervaring. (Ik ben ook nog vrij jong en student, dus ik heb eigenlijk alleen maar DeWalt en Makita gebruikt op stages)

Vandaar dat ik maar even wat vragen ben gaan stellen in deze topic haha :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:04:
Oke, ik zit even op internet te kijken, nu zie ik dat Black+Dekker ook wel een betaalbaar merk is, hoe is jullie ervaring met dat merk t.o.v. Parkside?

Black+Dekker ziet er naar mijn mening professioneler uit, maar ik heb met al die merken gewoon echt geen ervaring. (Ik ben ook nog vrij jong en student, dus ik heb eigenlijk alleen maar DeWalt en Makita gebruikt op stages)

Doe je zelf een plezier en blijf weg van B&D. Spaar wat door, kijk wat rond voor goede prijzen en koop gewoon Makita.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:40
even een korte vraag:

Ik heb de makita sp6000j op netstroom, en gebruik de 2.2mm dikke zaagbladen van ecotools.
Hiermee alleen maar goede ervaringen, ik koop voor mooi werk af en toe een nieuw blad maar mijn oude bladen zijn allemaal eigenlijk ook nog prima.

Heb vorig jaar een vlisotrap op zolder geplaatst, en daarbij met de zaag door spijkers heen gezaagd.
Ik kan geen zichtbare schade ontdekken aan het blad.

Ook in de afkortzaag zit een ecotools blad, en ook die is gewoon goed.

Tevreden gebruiker hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 21:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Goed de amazon aanbiedingen in de gate houden, soms heb je prachtig bosch blauw tegen 70% korting, is mijn tip.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bonzz.netninja
Dankjewel voor de tip, ik zag inderdaad al dat Amazon vaak flinke acties heeft op professionele merken, misschien dat ik dat ook beter kan doen, dan heb ik maar meerdere merken. Ik heb dan ten minste wel kwaliteit gereedschap in huis.
Alles van één merk kan ik altijd nog wel doen

Ik denk dat ik goed ga kijken elke maand wat voor machine ik extra wil aanschaffen en dan goed rond kijk wat voor acties hier op zijn qua merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 21:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:19:
@bonzz.netninja
Dankjewel voor de tip, ik zag inderdaad al dat Amazon vaak flinke acties heeft op professionele merken, misschien dat ik dat ook beter kan doen, dan heb ik maar meerdere merken. Ik heb dan ten minste wel kwaliteit gereedschap in huis.
Alles van één merk kan ik altijd nog wel doen

Ik denk dat ik goed ga kijken elke maand wat voor machine ik extra wil aanschaffen en dan goed rond kijk wat voor acties hier op zijn qua merken.
Maar laat je ook niet gek maken. Er zijn genoeg goede ervaringen hier op het forum met bijv. parkside dat je daar best leuk mee uit de voeten kan. Een deel van de merkenfetisj is ook vooral een merkenfetisj (bij mij iig als ik heel eerlijk ben) of als je gewoon heel veel klust.

Om de amazon aanbiedingen in de gaten te houden gebruik ik o.a keepa

En handgereedschap is goedkoper dan elektrisch gereedschap en dan mag het wel oldscool zijn, je leert er wel rete goed van netjes werken. Liever een goede (japanse) handzaag dan een wiebelige chineze elektrische zaag.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bonzz.netninja Ik ga denk ik ook wat van Parkside kopen als ik geen goede aanbiedingen kan vinden. Handgereedschap is ook altijd goed om mee te leren, daar geef ik je gelijk aan.
Maar de plaats waar ik woon hebben we alleen een veel te dure bouwmarkt, en aangezien ik nog geen auto heb moet ik het hebben van de online webshops, en met handgereedschap moet je of gelijk een gigantische vracht bestellen of veel te veel verzendkosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 11:53
Bekijk ook goed wat je wilt doen met het gereedschap en hoe vaak je het gaat gebruiken, zo heb ik hier een BD decoupeerzaag die voor die ene keer dat ik hem gebruik prima is
Persoonlijk zo ik mijn focus leggen op een goede schroefboormachine met een goede accuset en een goede Klop/hamer boormachine (afhankelijk van je muren en deze hoeft niet perse op accu aangezien je er vaak toch een stofzuiger bij hebt)
De rest heb je waarschijnlijk minder vaak nodig (evt in het begin even lenen van iemand) en dan bekijken wat je ermee wilt doen en hoevaak en obv dat je selectie maken (als je bijv in een accusysteem zit van Bosch, deWalt, Milwaukee of Makita dan is een losse body voor een slijper of zo niet zo duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Togi Dat is wel een slimme, ik zal zagen wel veel gaan gebruiken omdat ik een eigen bureau ga maken, als mij dat bevalt wil ik ook zelf kasten maken en de zuipkeet van mijn vriendengroep ga ik verbouwen. Zagen en schroeven vooral dus.
Nu heb net een goedkope slagschroever gekocht dus ik begin al verkeerd :(
Ik zal wel kijken hoelang dat ding het volhoud en dan misschien toch wat beter op acties letten.

Ik zie op het forum inderdaad veel goede reviews op Parkside gereedschap, dus eventueel kan ik daar ook een paar machines van aanschaffen.

Wel bedankt voor de tip met de losse body's daar had ik nog niet zo over nagedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16

ik heb de Makita DKP181ZJ, ik heb geen ervaring met 230V schaafmachines, maar ik heb niet het idee dat ik er iets mee te kort kom, goede ervaring met de 18V dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:39

Wat wil je weten? Heb er 1 cadeau gekregen en gebruik hem niet vaak. Alleen voor de standaard klussen (paar mm hier en daar schaven, geen complete tafels of iets in die hoedanigheid) mocht je in de buurt van Alkmaar wonen kun je hem wel even lenen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Laatst online: 22:47

FZ6

florizla schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:28:
Met de Bosch GOP 12v-28 heb je zowieso geen voordeel van Starlock, want die heeft geen snelspanner. Je moet elke keer met de spanschroef aan de slag.

Op eBay verschijnen ook af en en toe Starlock adapters naar OIS.
Klopt. dit is ook de reden dat ik de adapter heb besteld, snap eerlijk gezegd achteraf ook de toegevoegde waarde van starlock niet op mijn multitool.

Maar de GOP12 past dan wel weer goed in de 12v collectie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:31:

Spanningzoeker dus stuk gegaan, zonder aanwijsbare reden :( Gelukkig uit voorzorg met m'n tengels van de draden afgebleven, dus alles goed gegaan.
Nou heb ik een scheithekel aan werken met 220.........doordat je spanning/stroom niet kunt zien terwijl een spinnend zaagblad overduidelijk is qua gevaarzetting.

Hierdoor heb ik dus voor dit soort werkzaamheden een simpel klein multimetertje naast mijn Brymen-meter.

Dat kleintje pak ik altijd en gebruik nooit zo'n spanningzoeker.

Ik wil graag op een display de bevestiging "0 volt" zien staan :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online
@KillaZ @breagor @jadjong dank voor de adviezen, de DKP181ZJ is morgen in mijn bezit

@Framoes heb idd de 2x 18v. Maar merk dat het met eijken en douglas goed gaat, maar dan zal beukenhout wel bijzonder hard en stug hout zijn.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat wil je ermee? Voor 3x een latje zagen op een studentenbudget is B&D prima, net als parkside en vast Vonroc. Een handzaag is dan inderdaad wel goedkoper, als je geen krommingen hoeft te zagen.

Makita/bosch/dewalt zijn een stuk duurder, en beter/ergonomischer/fijner/handiger. Is 2e hands een optie? :)

Ik zou lekker iets op netspanning kopen, ipv accu. Scheelt geld en je zit niet meteen vast in een ecosysteem.

offtopic:
Of natuurlijk gewoon de Mafell P1CC :9

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:31:
ugh

Uit die bekende wiha l-boxx gereedschapsactie van een jaar of 3 terug heb ik afgelopen week de spanningszoeker gebruikt:
https://www.wiha.com/gb/e...10-250-volts?number=34745

Vrijdag werkte die prima. Weggelegd, zondag weer even gepakt. Kabeltje getest, lampje ging niet branden. Maar na aansluiten van schakelaar ging de verlichting wel aan.

M'n no-name spanningzoeker die nog in W-Duitsland is gemaakt doet het gelukkig nog wel steeds, dus die maar verder gebruikt.

Nu wel op zoek naar een vervanger. Blijkbaar valt er alleen te kiezen uit schroevedraaiertjes van 2 euro, of non-schroevedraaier spanningzoekers van 2 tientjes.
Een fatsoenlijke schroevedraaier/spanningzoeker van een beetje kwaliteit ben ik nog niet tegengekomen.

Edit, ff op Amazon gesnuffeld. En blijkbaar bestaat sandvik belzer nog steeds :D
https://www.amazon.de/dp/B005HVZ4QC

M'n beste (punt)tangetjes zijn van dat merk. En gezien de recenties is deze spanningszoeker ook als schroevendraaier te gebruiken. Opgelost :Y)
Ik heb een Fluke Voltalert 2ac en die is ideaal. Kan je tegen een draad aanhouden zie je gelijk of er spanning op staat. Het is een soort dikke pen waarbij de punt oplicht als er ergens spanning op staat. Wel iets prijziger dan een spanningzoeker, maar ik vind het ook een stuk handiger. Spanningzoeker heb ik overigens ook, maar vooral om die schroefjes van inbouwdozen aan te draaien.
loewie1984 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:06:
@KillaZ @breagor @jadjong dank voor de adviezen, de DKP181ZJ is morgen in mijn bezit

@Framoes heb idd de 2x 18v. Maar merk dat het met eijken en douglas goed gaat, maar dan zal beukenhout wel bijzonder hard en stug hout zijn.
Volgens mij is eikenhout net iets harder dan beukenhout. Het kan ook liggen aan hoe droog het hout is. Als het vochtiger is, is het vaak moeilijker zagen. En er zijn meer factoren die invloed hebben. Veel is ook afhankelijk van leverancier en zelfs lading. Helemaal nu met veel vraag en beperkt aanbod zie je zelfs per week al verschil in hetzelfde hout.

Ik heb met die van mij ook oa meranti garantieplaat, buitendeuren en volgens mij ook nog Ipe hardhout (vlonderplanken) gezaagd. Dat ging allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Boudewijn Ik wil het wel serieus gaan gebruiken, ik ga natuurlijk geen hele woning timmeren, maar wel degelijke kasten. Dus platen en balken (vooral 50x70) en voor ons zuipkeetje HSB wandjes.

Ik zal ze niet fulltime gebruiken, maar als ik goed gereedschap heb is het natuurlijk leuk om het te gebruiken, dus dan zal ik ook meer werk zoeken.
Netspanning is een optie, maar bij ons zuipkeetje bijvoorbeeld is weinig stroom dus dan kom ik mijzelf al tegen, ook thuis hebben we een slechte stroomvoorziening in de schuur, dus dan zou ik elke keer een haspel moeten uitrollen. Dat je dan niet vast zit aan een ecosysteem is inderdaad wel een puntje, maar ik denk dat ik daar nog niet te veel aan moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
breagor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:32:
[...]

ik heb de Makita DKP181ZJ, ik heb geen ervaring met 230V schaafmachines, maar ik heb niet het idee dat ik er iets mee te kort kom, goede ervaring met de 18V dus.
Het verschil met een makita schaafmachine op 18v stukken lichter in gewicht en compacter.
ik gebruik nog steeds de makita schaafmachine 220volt zwaar en lomp tegenover een 18v uitvoering maar schaaft als boter.

Ben ben je handig met hout maak een mal waar je de schaafmachine op de kop er inlegt je maakt een soort van mini vlakbankje en super handig, een vandiktebankje ook handig er zijn ook combi uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:32:
[...]

Ik heb een Fluke Voltalert 2ac en die is ideaal. Kan je tegen een draad aanhouden zie je gelijk of er spanning op staat. Het is een soort dikke pen waarbij de punt oplicht als er ergens spanning op staat. Wel iets prijziger dan een spanningzoeker, maar ik vind het ook een stuk handiger. Spanningzoeker heb ik overigens ook, maar vooral om die schroefjes van inbouwdozen aan te draaien.
Mijn ervaringen met spanningszoekers als schroevedraaier gebruiken zijn nogal wisselend. Meestal gaan ze binnen 20 schroefjes stuk :+ Ik gebruik ze daarom ook puur als spanningzoeker en heb er altijd een echte schroevendraaier naast :)

Nu dus ff een wat luxere besteld, met goede recensies. Eens zien hoe die zich houdt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 21:11
Boudewijn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:26:
[...]

Wat wil je ermee? Voor 3x een latje zagen op een studentenbudget is B&D prima, net als parkside en vast Vonroc. Een handzaag is dan inderdaad wel goedkoper, als je geen krommingen hoeft te zagen.

Makita/bosch/dewalt zijn een stuk duurder, en beter/ergonomischer/fijner/handiger. Is 2e hands een optie? :)

Ik zou lekker iets op netspanning kopen, ipv accu. Scheelt geld en je zit niet meteen vast in een ecosysteem.

offtopic:
Of natuurlijk gewoon de Mafell P1CC :9
Met uitzondering van het dik gedrukte ben ik het hier helemaal mee eens. B&D echter is in mijn ogen kwalitatief niet beter dan Parkside, maar kost wel 4x zoveel.
Er is in mijn ervaring niets (nuttigs) te koop tussen Parkside en de verschillende A-merken. Kwaliteit is tussen Parkside, B&D, Bosch Groen en overige bouwmarkt prullen redelijk vergelijkbaar, maar qua prijs zijn er wel grote verschillen. Alles wat er tussen lijkt te zitten is niet of nauwelijks beter dan een Parkside, en nauwelijks goedkoper dan een Bosch Pro, Makita, DeWalt, Metabo of Hikoki.

Daarnaast kan je bijvoorbeeld vaak kan je beter een 12V A-merk machine kopen dan een 18V B&D/bouwmarkt prul. Die zijn vaak ongeveer even duur, even sterk, maar wel veel lichter, ergonomischer en duurzamer.

@Jurre_0527 Ik raad je dus af om B&D te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Nivado Dankjewel, B&D gaat bij deze van het lijstje af. Ik zie nu wel dat ToolMax een gratis accu actie heeft voor Bosch blauw, zijn dat soort acties slimme keuzes om te investeren doordat je een gratis accu krijgt, of kan je dan beter de grote sales in de gaten houden?

Dus een 12V Makita zou bijvoorbeeld meer kunnen als een 18V B&D,Powerplus etc. etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
loewie1984 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:06:

Azobe hout ook knetter harde houtsoort laat staan merbau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Ooit was B&D een gerenommeerd merk. Dat is tegenwoordig anders inderdaad. Het verschil met andere merken zit soms in details: zoals in mijn ervaring een vlakschuurmachine die het schuurpapier niet goed vastklemt. Schuurt verder als elk ander apparaat, maar het is verrekte irritant.
Het is niet altijd goed te voorspellen wat voor dingen je tegenkomt, maar bij de wat meer gerenommeerde merken is de kans op dat soort zaken niet zo groot.

Voor een hobbyist is Bosch Groen, Parkside etc goed genoeg, ook qua duurzaamheid. Je kunt er ook voor kiezen eerst met zulke apparaten te beginnen. Over een paar jaar kun je altijd zonodig overstappen op iets anders. En ik zou me ook niet erg druk maken over welk accusysteem.
Alleen bij gereedschap waarbij precisie van belang is moet je even goed opletten. Dan denk ik vooral aan zagen en frezen. (bijv verstek/diepte instelling)

Ik hoef niet meer zo op mijn budget te letten, dus tegenwoordig koop ik het betere spul. Maar het merendeel van mijn Kinzo/Ferm/Hema/Groene Bosch/merkloos gereedschap van ruim 30 jaar oud doet het allemaal nog prima.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 11:53
@inhico En daar zit al een verschil. 30 jaar geleden hadden dat soort merken toch een hele andere kwaliteit als nu.
Zo ligt er bij mijn pa een BD decoupeerzaag van een jaar of 40, stalen behuizing en die loopt echt nog steeds geweldig. Zelfde met een Bosch groene boormachine van mijn schoonpa waar alleen het snoer van is aangepast,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
inhico schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:17:
Ooit was B&D een gerenommeerd merk. Dat is tegenwoordig anders inderdaad. Het verschil met andere merken zit soms in details: zoals in mijn ervaring een vlakschuurmachine die het schuurpapier niet goed vastklemt. Schuurt verder als elk ander apparaat, maar het is verrekte irritant.
Het is niet altijd goed te voorspellen wat voor dingen je tegenkomt, maar bij de wat meer gerenommeerde merken is de kans op dat soort zaken niet zo groot.

Voor een hobbyist is Bosch Groen, Parkside etc goed genoeg, ook qua duurzaamheid. Je kunt er ook voor kiezen eerst met zulke apparaten te beginnen. Over een paar jaar kun je altijd zonodig overstappen op iets anders. En ik zou me ook niet erg druk maken over welk accusysteem.
Alleen bij gereedschap waarbij precisie van belang is moet je even goed opletten. Dan denk ik vooral aan zagen en frezen. (bijv verstek/diepte instelling)

Ik hoef niet meer zo op mijn budget te letten, dus tegenwoordig koop ik het betere spul. Maar het merendeel van mijn Kinzo/Ferm/Hema/Groene Bosch/merkloos gereedschap van ruim 30 jaar oud doet het allemaal nog prima.
Ik vind het prijsverschil tussen een Makita en een Bosch Groen zo klein dat ik tegenwoordig overgestapt ben op Makita.

€150 voor een DHP484 (ZJ) combi-klop-boormachine, gratis 18v 5Ah accu, en €50 voor een lader.
€150 voor een DTD153 (ZJ) slagschroevendraaier, gratis 18v 5Ah accu, lader had je al.
€280 voor een DHS6580 (ZJ) handcirkelzaag, gratis 18v 5Ah accu, lader had je al.
€360 voor een LS1018LN (afkortzaag, 230v).

Voor €1000 heb je gereedschap voor het leven, in duurzame M-boxen ipv die standaard plastic kistjes van Bosch Groen waar je niks aftermarkets in kwijt kan.

Ik moet alleen de multitool en kantenfrees nog :9 Maar dat zijn optionele / luxe apparaten (wat mij betreft, hangt van je klus af).

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 06-04-2021 13:35 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het merk toolson wat Bauhaus verkoopt betaalbaar en goede machines en 5 jaar garantie.
Meeste heb ik van Makita 18v en 220v, maar heb een toolson lamellenfrees 2 jaar geleden aangeschaft omdat ik het weinig gebruik en aangeschaft voor mijn projectje perfecte machine niets op aan te merken nauwkeurig in te stellen degelijk materiaal geen speling laat staan de afwerking in vergelijk met andere budget merken.

Koekjes voor een lamellenfrees zijn wel duur in losse zakjes en ook niet de orginele van lamello zelf maar de de kwaliteit varieert van koekjes koop orginele van lamello in grootverpakking de prijzen variëren online 500 a 1000 stuks etc je bent stukken voordeliger uit tenzij je er regelmatig mee werkt.

De koekjes van Ali is rommel heb ik een keer van iemand gehad om uit te proberen.

Het merk lamello lamellenfrees top machine maar de prijs 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online
Ik baal alleen van die acties van Makita en gereedschapcentrum. Heb al mijn gereedschap daar gekocht maar kom dus nooit in aanmerking voor een gratis accu. Want zij zijn geen officiële reseller.

Als iemand daar nog tips voor heeft (ja bij een andere winkel bestellen *duh*)
Want het lijstje van @_eLMo_ moet ik nog een combi-klop, haakse slijper en een multitool

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 11:05
loewie1984 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:46:
Ik baal alleen van die acties van Makita en gereedschapcentrum. Heb al mijn gereedschap daar gekocht maar kom dus nooit in aanmerking voor een gratis accu. Want zij zijn geen officiële reseller.

Als iemand daar nog tips voor heeft (ja bij een andere winkel bestellen *duh*)
Want het lijstje van @_eLMo_ moet ik nog een combi-klop, haakse slijper en een multitool
Ik heb dat ook ondervonden toen ik spullen voor iemand anders moest bestellen.
Ik heb asap alles geretourneerd en besteld bij een andere webwinkel.
Gegeven, die waren iets duurder, maar de accu-actie maakte dat ruimschoots goed.

Dat retourneren en opnieuw bestellen heb ik trouwens gedaan op aanraden van Makita zelf. Die gaven aan dat dat het enige was wat zou 'werken', als ik gebruik wilde maken van de actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:33:
[...]

Ik vind het prijsverschil tussen een Makita en een Bosch Groen zo klein dat ik tegenwoordig overgestapt ben op Makita.

€150 voor een DHP484 (ZJ) combi-klop-boormachine, gratis 18v 5Ah accu, en €50 voor een lader.
€150 voor een DTD153 (ZJ) slagschroevendraaier, gratis 18v 5Ah accu, lader had je al.
€280 voor een DHS6580 (ZJ) handcirkelzaag, gratis 18v 5Ah accu, lader had je al.
€360 voor een LS1018LN (afkortzaag, 230v).

Voor €1000 heb je gereedschap voor het leven, in duurzame M-boxen ipv die standaard plastic kistjes van Bosch Groen waar je niks aftermarkets in kwijt kan.

Ik moet alleen de multitool en kantenfrees nog :9 Maar dat zijn optionele / luxe apparaten (wat mij betreft, hangt van je klus af).
Kantenfrees van makita 18v je kunt het los zonder de tools of als complete uitgebreide set nemen, ik zelf de uitgebreide set maar de meeste tools gebruik ik niet wel handig naar gelang en gebruik om het te hebben.

Freesje kunnen wel duur zijn 8mm schacht voor goede kwaliteit naar gelang je afronding de kleine afronding net het scherpe randje eraf liggen wat duurder je bent gauw 25 a 30 euro kwijt voor een freesje.
die goedkopere voor een 10 euro met meerdere freesjes in een box vind je ze niet het lagertje loopwiel daar zit ook verschil in tussen de goedkoopste en wat duurdere varianten.

Freesjes met 6mm schacht zijn moeilijk verkrijgbaar meeste 8 en 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:03:
[...]

Kantenfrees van makita 18v je kunt het los zonder de tools of als complete uitgebreide set nemen, ik zelf de uitgebreide set maar de meeste tools gebruik ik niet wel handig naar gelang en gebruik om het te hebben.

Freesje kunnen wel duur zijn 8mm schacht voor goede kwaliteit naar gelang je afronding de kleine afronding net het scherpe randje eraf liggen wat duurder je bent gauw 25 a 30 euro kwijt voor een freesje.
die goedkopere voor een 10 euro met meerdere freesjes in een box vind je ze niet het lagertje loopwiel daar zit ook verschil in tussen de goedkoopste en wat duurdere varianten.

Freesjes met 6mm schacht zijn moeilijk verkrijgbaar meeste 8 en 12mm.
Ja, ik wil een DRT50ZJX9, complete set dus. Ik ga weer wachten op een goede accu actie ofzo, ik heb 'm niet per se nodig. Dit jaar al €400 bij Makita uitgegeven (DTD153 en linialen + geleiders voor de DHS680)

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 06-04-2021 14:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dr Pro schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:51:
[...]

Ik heb dat ook ondervonden toen ik spullen voor iemand anders moest bestellen.
Ik heb asap alles geretourneerd en besteld bij een andere webwinkel.
Gegeven, die waren iets duurder, maar de accu-actie maakte dat ruimschoots goed.

Dat retourneren en opnieuw bestellen heb ik trouwens gedaan op aanraden van Makita zelf. Die gaven aan dat het enige was wat zou 'werken', als ik gebruik wilde maken van de actie
Gereedschapcentrum en HD-tools is geen Makita dealer en vallen buiten de actie. combitools toolnation weer wel.

Klium een bedrijf voor Nederland als zowel voor België en zijn Makita dealer is de actie afgelopen in Nederland en België loopt er een nieuwe actie met gratis Accu bijv dan kun je als Nederlandse aankoop met de actie van Makita België ook van de actie gebruik maken en andersom dit zijn afspraken onderling Makita België/Nederland en Klium.

Maar dat is heel eenvoudig te controleren als je makita machines besteld tijden een actie gratis accu bijv, dat kun je zien aan de melding op de websites gratis accu staat er niets geen melding of wat dan ook dan zijn ze geen Makita dealer en zijn uitgesloten van deelname.

En anders op Makita zelf kijken naar dealer locatie die zijn aangesloten voor deelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
Heeft iemand hier ook ervaring met handgereedschapsets? Ik zie op Amazon sets voorbij komen van Brüder Mannesmann, maar ik kan hier niet echt veel info over vinden.
De gereedschapset met sleutels en schroevendraaiers zal niet heel intensief gebruikt worden.

Vooral om te sleutelen aan de fietsen, scooter en computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:26:
Heeft iemand hier ook ervaring met handgereedschapsets? Ik zie op Amazon sets voorbij komen van Brüder Mannesmann, maar ik kan hier niet echt veel info over vinden.
De gereedschapset met sleutels en schroevendraaiers zal niet heel intensief gebruikt worden.

Vooral om te sleutelen aan de fietsen, scooter en computer.
in het autogereedschaptopic is er genoeg over te lezen. Ik weet vrij zeker dat daar je vraag beantwoord wordt :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:55:
[...]

Mijn ervaringen met spanningszoekers als schroevedraaier gebruiken zijn nogal wisselend. Meestal gaan ze binnen 20 schroefjes stuk :+ Ik gebruik ze daarom ook puur als spanningzoeker en heb er altijd een echte schroevendraaier naast :)

Nu dus ff een wat luxere besteld, met goede recensies. Eens zien hoe die zich houdt :)
Ik heb er eentje van PB Swiss en die houdt het vooralsnog goed uit. Maar dus wel alleen bij die schroefjes van inbouwdozen. Ik moet de verleiding weerstaan hem ook te gebruiken om dingen los te wrikken.

Heb ook een grotere platte schroevendraaier van PB Swiss die ik jaren terug van m'n pa heb geleend. Die gebruik ik voor schroeven die wat minder soepel gaan.
Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
@Nivado Dankjewel, B&D gaat bij deze van het lijstje af. Ik zie nu wel dat ToolMax een gratis accu actie heeft voor Bosch blauw, zijn dat soort acties slimme keuzes om te investeren doordat je een gratis accu krijgt, of kan je dan beter de grote sales in de gaten houden?

Dus een 12V Makita zou bijvoorbeeld meer kunnen als een 18V B&D,Powerplus etc. etc.?
Als het 18V is, zou ik je zo Makita aanraden, maar hun 12V range is vooralsnog een beetje beperkt. Bosch heeft wel een flink assortiment en ze zijn ook nog vrij goedkoop te vinden.

Een cirkelzaag en/of decoupeerzaag kan je in principe gewoon met snoer nemen. Het prijsverschil met accumachines is dan gewoon groot. Voor machines met snoer kan je ook naar Makita MT kijken. Dat is hun oranjegekleurde budgetlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Framoes Ik zal ernaar kijken en het overwegen, heel erg bedankt voor je tip.
Deze maand komt er sowieso geen gereedschap meer aangezien ik toch wat op Trotec had besteld.

Volgende maand een boormachine en daarna deco of cirkelzaag. Ik zal jullie op de hoogte houden over mijn ervaringen met Trotec en de rest van de machines die ik aanschaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRick1987
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 10:53
Tip voor degene die toch goedkoop een makita tool willen en toch in aanmerking willen komen voor de makita acties.
Kijk eerst of het bij hornbach aanwezig is, zij zijn namelijk makita dealer en hebben een laagste prijs garantie. Het is soms even een gedoe, maar je bent een stuk goedkoper uit en komt toch in aanmerking voor de acties 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:26:
[...]

Gereedschapcentrum en HD-tools is geen Makita dealer en vallen buiten de actie. combitools toolnation weer wel.

Klium een bedrijf voor Nederland als zowel voor België en zijn Makita dealer is de actie afgelopen in Nederland en België loopt er een nieuwe actie met gratis Accu bijv dan kun je als Nederlandse aankoop met de actie van Makita België ook van de actie gebruik maken en andersom dit zijn afspraken onderling Makita België/Nederland en Klium.

Maar dat is heel eenvoudig te controleren als je makita machines besteld tijden een actie gratis accu bijv, dat kun je zien aan de melding op de websites gratis accu staat er niets geen melding of wat dan ook dan zijn ze geen Makita dealer en zijn uitgesloten van deelname.

En anders op Makita zelf kijken naar dealer locatie die zijn aangesloten voor deelname.
Toen ik vrijdag toevallig naar het Makita webdealer overzicht keek, zag ik dat Gereedschapcentrum ineens wel Makita dealer is. Dat is vermoedelijk dan sinds 1 april.
Klium is daarintegen alleen Makita dealer in België, en doet dus niet mee met Nederlandse acties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:54:
[...]
Als het 18V is, zou ik je zo Makita aanraden, maar hun 12V range is vooralsnog een beetje beperkt. Bosch heeft wel een flink assortiment en ze zijn ook nog vrij goedkoop te vinden.

Een cirkelzaag en/of decoupeerzaag kan je in principe gewoon met snoer nemen. Het prijsverschil met accumachines is dan gewoon groot. Voor machines met snoer kan je ook naar Makita MT kijken. Dat is hun oranjegekleurde budgetlijn.
@Jurre_0527 Idem. Voor 12V kan je in mijn ogen het best naar Bosch Pro kijken.
Milwaukee heeft ook uitgebreid assortiment met mooi spul op 12V, vaak zelfs concurrent met 18V, dat is echter ook weer een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Nivado , bedankt voor die tip van gereedshapcentrum, want echt duur zijn die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 07-10 08:46
Ik zie trouwens veel over accu acties van bosch blauw, en makita. Hoe vaak komen deze acties langs? Zijn dit regelmatig terugkerende acties, dus kan ik gerust wachten op de volgende actie, of is het meer een nu of nooit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
De gratis accu actie van Makita is volgens mij altijd alleen voorjaar.
Pagina: 1 ... 26 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).