Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Nivado schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:33:
[...]

Toen ik vrijdag toevallig naar het Makita webdealer overzicht keek, zag ik dat Gereedschapcentrum ineens wel Makita dealer is. Dat is vermoedelijk dan sinds 1 april.
Klium is daarintegen alleen Makita dealer in België, en doet dus niet mee met Nederlandse acties!
Klopt niet helemaal wat je zegt Klium is niet alleen voor Belgie ze zitten in België maar met acties doen ze samen vorig jaar ook meegemaakt actie van makita Nederland besteld bij klium maar kreeg gewoon de gratis accu en andersom ook is er een actie uit België en niet uit Nederland van makita dan krijg je je aankoop ook als je in Nederland woont je gratis accu van uit Makita België na registratie thuis gestuurd op jouw Nederlands adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
ppatrick schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:16:
De gratis accu actie van Makita is volgens mij altijd alleen voorjaar.
Klopt gedeeltelijk de afgelopen actie met gratis accu duurder nu wat langer wegens verlenging en als ik het goed herinner is het met 3 maand verlengt.tot 31 maart 2021.

De nieuwe actie van Makita een gratis lunchtas bij aanschaf van een Makita machine. 1 april tot en met 30 juni 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:08
Hoe zit het trouwens met de koffer die je bij Bosch blauw erbij krijgt? Ik zie bij de ene machine bv een L-Case, en bij de andere dan weer een L-Boxx.

Ik vind bij Bosch wel uitleg over de L-Boxx, maar hoe past de L-Case dan in het geheel. Als ik naar het plaatje kijk lijkt het alsof de L-Case bovenop de L-Boxx past. Klopt dat?

[ Voor 37% gewijzigd door Remcoder op 06-04-2021 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:00
loewie1984 schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:26:
Iemand ervaringen met de accu schaven van Makita?
Ik heb nagenoeg alles 18v maar bij dit apparaat twijfel ik toch of ik niet voor 230v moet gaan.
Dat heb ik een beetje met mijn invalzaag, hij voldoet maar toch heb ik het idee dat ie niet krachtig genoeg is.

Bij voorkeur ga ik voor 18v tenzij iemand me dat afraad om een duidelijke reden.
Ik heb hem destijds van een maatje van mij geleend om een stuk van een deur af te schaven. Waar ik eerst nog dacht van 'het zal wel tegenvallen', kom ik nu echt terug op mijn woorden:

Wat een verademing; hij is vele malen stiller dan mijn gesnoerde variant, ligt goed in de hand en dat die op accu is is enorm handig. Maar het belangrijkste: hij doet qua kracht echt nog onder voor mijn gesnoerde variant. Als ik op het accuplatform zat en een nieuwe schaaf nodig had, dan wist ik wel welke ik ging halen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51
DBBMAX schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:52:
: hij doet qua kracht echt nog onder voor mijn gesnoerde variant. Als ik op het accuplatform zat en een nieuwe schaaf nodig had, dan wist ik wel welke ik ging halen :9~
Heb je dit wel correct opgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-05 22:14
Ik wil een Makita dfs452 halen met neusstuk.
Maar ik heb geen idee of de schroeflinten universeel zijn. Heb ze nog nooit gebruikt, maar ik zie wel de voordelen ervan, vooral met de vele gipsplaten die vastgezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

Crazy-

Best life ever

Helaas; vandaag hield m’n handnieter er mee op (Piranha EasyShot Pro). Had deze al vele jaren; simpel & krachtig en werkte perfect.

Helaas kwamen er vandaag enkele nieten compleet klem te zitten en na een half uur van alles geprobeerd, uit elkaar gehaald ... was het niet meer in elkaar te krijgen

Tijd voor een andere dan maar ... helaas is deze niet meer te koop.

De Stanley FatMax ziet er prima uit; helaas passen mijn huidige nieten er niet in. (9,5mm breed)

Upgrade naar een pneumatische of elektrische heb ik tot op heden geen behoefte gehad

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
roefje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:07:
Maar ik heb geen idee of de schroeflinten universeel zijn. Heb ze nog nooit gebruikt, maar ik zie wel de voordelen ervan, vooral met de vele gipsplaten die vastgezet moeten worden.
Ja. Die van Ecotools werken iig in een DFR550.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
roefje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:07:
In principe wel. Alleen letten op de maximumlengte van de schroeven.

Mijn ervaring is wel dat de schroeflinten van Grabber beter lopen dan die van Ecotools, doordat het plastic van de strip iets dunner is. De Ecotools strips lopen stroever met meer missers als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:39:
[...]

Ja. Die van Ecotools werken iig in een DFR550.
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:31:
[...]

In principe wel. Alleen letten op de maximumlengte van de schroeven.

Mijn ervaring is wel dat de schroeflinten van Grabber beter lopen dan die van Ecotools, doordat het plastic van de strip iets dunner is. De Ecotools strips lopen stroever met meer missers als resultaat.
Bedankt voor jullie reactie, weten jullie toevallig ook of je het ook nog in het algemeen kan gebruiken.
Dus niet alleen voor gipsplaten maar ook gewoon als je hout/hout verbindingen hebt, met de lint bedoel ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
roefje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:07:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reactie, weten jullie toevallig ook of je het ook nog in het algemeen kan gebruiken.
Dus niet alleen voor gipsplaten maar ook gewoon als je hout/hout verbindingen hebt, met de lint bedoel ik dan.
In principe is de machine gemaakt voor gips op hout of metalstud, maar ik heb er ook fermacell wanden mee geschroefd en dat ging prima. Fermacell is vrij taai materiaal.

Op zich kan je er mee in hout schroeven, maar dat is vooral praktisch als je bijvoorbeeld underlayment of OSB platen moet afschroeven op vloer of wand. Dan heb je ook schroeflinten met spaanplaatschroeven nodig.

Voor ander schroefwerk biedt zo'n machine gewoon te weinig controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:22:
[...]
Klopt niet helemaal wat je zegt Klium is niet alleen voor Belgie ze zitten in België maar met acties doen ze samen vorig jaar ook meegemaakt actie van makita Nederland besteld bij klium maar kreeg gewoon de gratis accu en andersom ook is er een actie uit België en niet uit Nederland van makita dan krijg je je aankoop ook als je in Nederland woont je gratis accu van uit Makita België na registratie thuis gestuurd op jouw Nederlands adres.
Het klopt dat je als Nederlander ook mee mag doen met Belgische acties. Ik beweer ook nergens het tegendeel. Echter staat Klium niet vermeld als webdealer op Makita.nl, dus beweren dat je daar altijd accu's bij krijgt van NL acties vind ik gevaarlijk, en kan mensen voor een onaangename verrassing stellen in de toekomst.
Dat jij in het verleden wel accu's hebt kunnen claimen zou kunnen omdat ze toen wel officiële dealer waren, en nu niet meer, of wellicht heb je geluk gehad, of misschien ben je wel gewoon in de war met een andere shop.
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:31:
[...]
Klopt gedeeltelijk de afgelopen actie met gratis accu duurder nu wat langer wegens verlenging en als ik het goed herinner is het met 3 maand verlengt.tot 31 maart 2021.

De nieuwe actie van Makita een gratis lunchtas bij aanschaf van een Makita machine. 1 april tot en met 30 juni 2021.
De accu actie op al* het accu gereedschap is standaard het eerste kwartaal. Vorig jaar is die met één maand verlengd, waarschijnlijk i.v.m. Corona. Dit jaar is hij al in december begonnen, één maand eerder dus. Normaal gesproken is het 2e kwartaal een gratis accu op al* het accu tuingereedschap en een accessoire bij bedraad gereedschap. Dit jaar is het een gratis accu grasschaar en een lunchtas inderdaad.

*dat voldoet aan de gestelde voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie Youtubers altijd met zo'n nailgun op een compressor werken.
Ziet er erg handig uit, maar ruimte voor een compressor (en een nailgun) heb ik niet.

Wat is een alternatief, behalve hameren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Er zijn nailguns die geen compressor nodig hebben, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt?
Hoe bedoel je dat je geen ruimte hebt voor een nailgun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat bedoel je met nailgun? Van microbrads tot 90mm framing spijkers, er is zoveel diversiteit... Meeste zijn er inderdaad ook in accuversie, of op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
ppatrick schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:16:
De gratis accu actie van Makita is volgens mij altijd alleen voorjaar.
Volgens mij in het najaar toch ook altijd met tuinapparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:56
Cyleo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:46:
[...]

Volgens mij in het najaar toch ook altijd met tuinapparatuur?
Nu krijg je weer grasschaar bij tuinapparatuur minder handig dan accu. Klopt idd dat je nu lunch tas bij accu machines krijgt maar lijkt mij mindere deal dan een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:21
In de mei- en zomervakantie staan er nog wat schuurklussen te wachten. Schuurmachine is al binnen (GSS 160, twijfel om er nog een GEX 125-1 bij te halen) evenals stofafzuiging, maar ik ben nog niet uit over welke korrels papier (of schuurnet?) ik nodig zal hebben.
Ben van plan om bij ecotools te shoppen i.v.m. de vele positieve ervaringen en de prima prijzen, maar ik heb weinig trek om voor alle vormen voeten alle korrels aan te schaffen.

Op de planning staat:
Dak van de carport (8x3,5m): niet zo spannend, lichtjes opschuren en opnieuw wit maken.
Schutting (+/- 20m breed), getimmerd door de vorige eigenaar. Alle planken gaan er af, kaal schuren en opnieuw in de beits.
Trap: treden schuren en in de blanke lak, bestaande (dekkende) verflaag van het 'frame' schuren en opnieuw lakken.

Was zelf aan het denken aan 80+120 of 100+150 (+ evt. 180 en/of 240 voor de trap), maar ik betwijfel of het niet te grof is en of er niet een meer geleidelijk verloop in de korrels moet zitten.
Op google lopen de adviezen uiteen van 60 tot 180 (voor een schutting), dus ik hoop hier wat meer eensgezindheid te vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:34:
[...]

In principe is de machine gemaakt voor gips op hout of metalstud, maar ik heb er ook fermacell wanden mee geschroefd en dat ging prima. Fermacell is vrij taai materiaal.

Op zich kan je er mee in hout schroeven, maar dat is vooral praktisch als je bijvoorbeeld underlayment of OSB platen moet afschroeven op vloer of wand. Dan heb je ook schroeflinten met spaanplaatschroeven nodig.

Voor ander schroefwerk biedt zo'n machine gewoon te weinig controle.
Top, dat laatste is een goede tip om te weten. We moeten nl ook de vloerplaten vervangen en er gaat dan OSB op, dus goed om te weten dat dat dan ook gaat.
Vraag me dan alleen af of een 55mm spaanplaatschroef voldoende is voor 22mm OSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Basfr Ik denk dat we hier eensgezind zijn en gewoon aanraden om alles van 80 t/m 240 te halen :P

Van die GSS-160 op het soort klussen dat jij voor ogen hebt ga je niet vrolijk worden. Daarvoor wil je idd die GEX erbij hebben. Die neemt wat makkelijker af. Zeker voor je schutting wil je niet met een vlakschuurmachientje bezig.

Dus koop er een machientje bij en koop voor beide 4 doosjes schuurpapier :+

Ik denk trouwens dat je met 80/120/150 voor die GEX en dan 150/180/240 voor die GSS ook wel klaar bent. Is ff 100 euro aan schuurpapier, maar dan heb je het ook maar gehad en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:19:
@Basfr Ik denk dat we hier eensgezind zijn en gewoon aanraden om alles van 80 t/m 240 te halen :P

Van die GSS-160 op het soort klussen dat jij voor ogen hebt ga je niet vrolijk worden. Daarvoor wil je idd die GEX erbij hebben. Die neemt wat makkelijker af. Zeker voor je schutting wil je niet met een vlakschuurmachientje bezig.

Ik denk trouwens dat je met 80/120/150 voor die GEX en dan 150/180/240 voor die GSS ook wel klaar bent. Is ff 100 euro aan schuurpapier, maar dan heb je het ook maar gehad en ben je klaar.
Hm, had gehoopt er enigszins goedkoop mee klaar te zijn, maar ik had natuurlijk beter moeten weten :+
Had die GSS juist gekocht om overal bij te kunnen, maar ik betwijfel of die nog veel meerwaarde heeft t.o.v. een excenter i.c.m. een goedkope muis.
Van de andere kant, 'hoe meer gereedschap hoe beter' was het motto toch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Basfr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:37:
Van de andere kant, 'hoe meer gereedschap hoe beter' was het motto toch 8)
Neuh, je moet gewoon de goeie spullen hebben, met de juiste accessoires.

En vergelijk het met bbq'en: Waarom een mooie kamado kopen voor veel geld en dan alleen maar 3 speklapjes erop leggen, want anders kost het te veel? Schiet ook niet op.

Zelfde redenering geldt ook voor je schuurmachine: Waarom een machine kopen van bijna 150 euro (die GSS) en er dan geen schuurpapier bij willen kopen. Dan heb je er toch niks aan? Dus voor die GSS gewoon lekker een paar doosjes delta schuurpapier erbij halen en dan voor je GEX ook een voorraadje aanleggen. Kan je tenminste gewoon goed werken, ipv steeds mis te grijpen naar het juiste schuurpapier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 08:59

BrZ

ppatrick schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:50:
[...]

Nu krijg je weer grasschaar bij tuinapparatuur minder handig dan accu. Klopt idd dat je nu lunch tas bij accu machines krijgt maar lijkt mij mindere deal dan een accu.
Wel grappig als je een grasschaar koopt.. Daar krijg je ook een grasschaar bij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:46:
[...]

Neuh, je moet gewoon de goeie spullen hebben, met de juiste accessoires.

En vergelijk het met bbq'en: Waarom een mooie kamado kopen voor veel geld en dan alleen maar 3 speklapjes erop leggen, want anders kost het te veel? Schiet ook niet op.

Zelfde redenering geldt ook voor je schuurmachine: Waarom een machine kopen van bijna 150 euro (die GSS) en er dan geen schuurpapier bij willen kopen. Dan heb je er toch niks aan? Dus voor die GSS gewoon lekker een paar doosjes delta schuurpapier erbij halen en dan voor je GEX ook een voorraadje aanleggen. Kan je tenminste gewoon goed werken, ipv steeds mis te grijpen naar het juiste schuurpapier.
Zeker waar, maar op een kamado leg je ook niet alleen wagyu. Ik althans niet :P
Aan jouw advies (de genoemde korrels voor specifieke machines) heb ik iig meer dan 'koop maar alles, want dan grijp je nooit mis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:19:

eens. Ik heb 2 jaar geleden en vorig jaar schuttingen staan schuren. Een meter of 30 denk ik waarvan ik bij 10 de planken los kon halen.

Dit heb ik met 120 grit gedaan met een vlakschuurmachine (rs300). Ging goed maar ik had toen eigenlijk al een excenter moeten kopen realiseer ik me nu. Heb sinds twee maanden een goede en dat had me veel schuurtijd gescheeld.

Als je 1 soort papier koopt zou ik 120 doen. Als ik het met mijn excenter zou doen zou ik 80 en 180 pakken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Basfr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:54:
[...]

Zeker waar, maar op een kamado leg je ook niet alleen wagyu. Ik althans niet :P
Aan jouw advies (de genoemde korrels voor specifieke machines) heb ik iig meer dan 'koop maar alles, want dan grijp je nooit mis'.
Nee, ik beweer bij dat tweede bericht niet dat je alles moet kopen. Ik zeg dat je de juiste moet kopen. Het fijne van jouw situatie is, is dat je al aardig weet waar je de spullen het komende jaar voor gaat gebruiken. Daar kan je dan gericht het juiste schuurpapier voor halen :)
Mijn punt in dat tweede bericht is meer bedoeld als: Bespaar daar dan verder ook niet op. Als je weet wat je nodig hebt, haal dat dan.

Anders kom je dus in de situatie dat je korrel 180 hebt gehaald voor je delta schuurmachine en je per schuttingplank 20minuten bezig bent en nog niet klaar bent Terwijl je met korrel 80 in 5 minuten klaar was geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:00:
[...]

Nee, ik beweer bij dat tweede bericht niet dat je alles moet kopen. Ik zeg dat je de juiste moet kopen. Het fijne van jouw situatie is, is dat je al aardig weet waar je de spullen het komende jaar voor gaat gebruiken. Daar kan je dan gericht het juiste schuurpapier voor halen :)
Mijn punt in dat tweede bericht is meer bedoeld als: Bespaar daar dan verder ook niet op. Als je weet wat je nodig hebt, haal dat dan.

Anders kom je dus in de situatie dat je korrel 180 hebt gehaald voor je delta schuurmachine en je per schuttingplank 20minuten bezig bent en nog niet klaar bent Terwijl je met korrel 80 in 5 minuten klaar was geweest :)
Bedoelde dat ook niet negatief, sorry als dat wel zo overkwam. Vond het juist een prima advies.
Geld uitgeven aan goed materiaal vind ik ook prima, maar onnodig uitgeven aan onnodig materiaal probeer ik idd te voorkomen.

Dat gezegd hebbende: hoeveel gebruiken jullie een vlak/delta naast een excenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb er eentje van PB Swiss en die houdt het vooralsnog goed uit. Maar dus wel alleen bij die schroefjes van inbouwdozen. Ik moet de verleiding weerstaan hem ook te gebruiken om dingen los te wrikken.
Is die van jou een beetje fel? Ik heb nu ook een PB swiss spanningzoeker, en vind toch dat het lampje maar erg dim is. Kan het verschil tussen aan en uit niet goed zien..

Als ik er met mijn vingers aan ga zitten altijd liever met de multimeter, maar zo'n spanningszoeker kan wel handig zijn voor snel foutzoeken en stand van schakelaars controleren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Basfr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:08:
[...]

Bedoelde dat ook niet negatief, sorry als dat wel zo overkwam. Vond het juist een prima advies.
Geld uitgeven aan goed materiaal vind ik ook prima, maar onnodig uitgeven aan onnodig materiaal probeer ik idd te voorkomen.

Dat gezegd hebbende: hoeveel gebruiken jullie een vlak/delta naast een excenter?
Voor hoekjes. Hangt beetje van je klus af lijkt me. Ik heb bewust een vlakschuurmachine als eerste gekocht omdat ik veel kozijnen en dergelijke ging doen.

Voor een schutting en die carport zou ik lekker een dikke excenter nemen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Jelte schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:36:
Ik zie Youtubers altijd met zo'n nailgun op een compressor werken.
Ziet er erg handig uit, maar ruimte voor een compressor (en een nailgun) heb ik niet.

Wat is een alternatief, behalve hameren?
Als het om kleine nagels gaat (23 t/m 16Ga) heb je van alles op accu, gaspatroon of met snoer. Nadeel is wel dat een beetje accutacker wel flink groter is dan een luchtdruktacker. En duurder. Waarschijnlijk ben je voor een simpele compressor en tacker minder kwijt dan voor een accutacker met accu's en lader.
roefje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:18:
[...]

Top, dat laatste is een goede tip om te weten. We moeten nl ook de vloerplaten vervangen en er gaat dan OSB op, dus goed om te weten dat dat dan ook gaat.
Vraag me dan alleen af of een 55mm spaanplaatschroef voldoende is voor 22mm OSB.
Ik heb +-2,5x materiaaldikte geleerd. En laat 55 nou net 2,5x 22 zijn. Hou er wel rekening mee dat je sneller door je accu heen bent bij dikker en stroever materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:22:
[...]

Als het om kleine nagels gaat (23 t/m 16Ga) heb je van alles op accu, gaspatroon of met snoer. Nadeel is wel dat een beetje accutacker wel flink groter is dan een luchtdruktacker. En duurder. Waarschijnlijk ben je voor een simpele compressor en tacker minder kwijt dan voor een accutacker met accu's en lader.

[...]

Ik heb +-2,5x materiaaldikte geleerd. En laat 55 nou net 2,5x 22 zijn. Hou er wel rekening mee dat je sneller door je accu heen bent bij dikker en stroever materiaal.
En welke dikte? doe je 4x55 of 5x55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wmb kan je dat zo niet vragen. Iemand die kozijnen schuurt, heeft niks aan een excenter.
Excenters zijn super voor oppervlaktes. Een vlakschuurmachine is voor in hoekjes en smal werk.

Zo kijk ik er iig tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Heb nog een makita handpalm schuurmachine kan wel 25 jaar oud zijn met aan 2 kanten de klemmen ..
Schuurpapier daar zit verschillende kwaliteiten in korrel en ook niet onbelangrijk en waar is je schuurpapier van gemaakt papier of stevig papier (karton) hoe stug en dik is je schuurpapier ik heb het op roll gewoon op lengte knippen en verschillende soorten korrel.
De dunne papieren schuurpapier blijft de korrel er niet goed op zitten je schuurt er zo een gat in.

Excentrische schuurmachine ook gehad met klitteband zool waardeloos en als je een beetje lang op door schuurt vliegt het schuurpapier weg.

Met klitteband waardeloos ik vind het niets ook die delta machines niet ook op de multitool van mikita.

Heb zelf een keer van mijn bedrijf een schuurband van een machine met 3 grote rollen en waren wel een meter breed en en 1 meter lang verschillende korrelgroottes er was er 1 van geknapt zat net een nieuwe op, dat is goed schuurpapier heeft geen linnen rug maar van stevig karton/papier korrel 120 fijn schuurpapier en doe je lang mee met een velletje en lang gebruik van mogen maken voordat de band op was.had een hele stapel er uit kunnen knippen voor mijn Makita handpalm het merk weet ik zo niet meer maar was duits lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:15:
[...]

Is die van jou een beetje fel? Ik heb nu ook een PB swiss spanningzoeker, en vind toch dat het lampje maar erg dim is. Kan het verschil tussen aan en uit niet goed zien..

Als ik er met mijn vingers aan ga zitten altijd liever met de multimeter, maar zo'n spanningszoeker kan wel handig zijn voor snel foutzoeken en stand van schakelaars controleren.
Het moet niet té licht zijn, maar je ziet 'm wel branden. Die Fluke is wel een topding. Gewoon er bij houden en rood lampje gaat aan bij spanning.
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:47:
[...]

En welke dikte? doe je 4x55 of 5x55?
Volgens mij zijn bandschroeven voor spaanplaat standaard 4 dik. Gips en fermacell zijn 3,9 dacht ik.

Die gewone gipsschroefmachines zijn volgens mij officieel ook niet gemaakt voor dikkere schroeven. Maar mijn ervaring is overigens dat inzetbaarheid vaak vrij laag wordt ingeschat door fabrikanten.

Ik schroef platen zelf meestal handmatig af. Voor 18mm gebruik ik 4x40 met 4/4,5x70 her en der voor stevigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Verschillende machines voor verschillende klussen. Ik had een excenterschuurmachine voor de muren (grote oppervlakten), maar de excenter was dan weer niet geschikt voor een trap schuren. Niet alleen komt die niet in de hoeken, het gaat ook veel te hard voor licht opschuren tussen de verschillende lagen, ook met een fijne korrel en laag toerental. Met een vlakschuurmachine kom ik wel in die hoekjes, en die gaat ook niet zo hard.

Hoe vaak je de ene of de andere nodig hebt, hangt af van de klussen die je moet doen.
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:57:
Heb nog een makita handpalm schuurmachine kan wel 25 jaar oud zijn met aan 2 kanten de klemmen ..
Schuurpapier daar zit verschillende kwaliteiten in korrel en ook niet onbelangrijk en waar is je schuurpapier van gemaakt papier of stevig papier (karton) hoe stug en dik is je schuurpapier ik heb het op roll gewoon op lengte knippen en verschillende soorten korel.
De dunne papieren schuurpapier blijft de korrel er niet goed op zitten je schuurt er zo een gat in.

Excentrische schuurmachine ook gehad met klitteband zool waardeloos en als je een beetje lang op door schuurt vliegt het schuurpapier weg.

Met klitteband waardeloos ik vind het niets ook die delta machines niet ook op de multitool van mikita.

Heb zelf een keer van mijn bedrijf een schuurband van een machine met 3 grote rollen en waren wel een meter breed en en 1 meter lang verschillende korrelgroottes er was er 1 van geknapt zat net een nieuwe op, dat is goed schuurpapier heeft geen linnen rug maar van stevig karton/papier korrel 120 fijn schuurpapier en doe je lang mee met een velletje en lang gebruik van mogen maken voordat de band op was.had een hele stapel er uit kunnen knippen voor mijn Makita handpalm het merk weet ik zo niet meer maar was duits lang geleden.
Ik weet niet welke machines met klittenband je hebt gehad, of welk schuurpapier je daar bij hebt gebruikt, maar ik heb er in ieder geval nog geen last van gehad dat het niet goed blijft zitten of dat het schuurpapier er spontaan vanaf vliegt.

Grootste nadeel van een rol schuurpapier op maat maken voor je handpalm machine lijkt me dat je nul stofafzuiging hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:35
henkie196 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 06:41:
Grootste nadeel van een rol schuurpapier op maat maken voor je handpalm machine lijkt me dat je nul stofafzuiging hebt?
Bij mijn GSS 160 zat een soort mal om op de juiste plaatsen gaatjes in een vel schuurpapier te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
BrZ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:48:
[...]

Wel grappig als je een grasschaar koopt.. Daar krijg je ook een grasschaar bij 8)7
Als je tweehandig bent, ga je dan twee keer zo snel. Edward Scissorhands kon het ook.
henkie196 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 06:41:
[...]

Ik weet niet welke machines met klittenband je hebt gehad, of welk schuurpapier je daar bij hebt gebruikt, maar ik heb er in ieder geval nog geen last van gehad dat het niet goed blijft zitten of dat het schuurpapier er spontaan vanaf vliegt.

Ik had ook problemen met sommige soorten schuurpapier op m'n Makita excenter, maar weet eerlijk gezegd niet meer welk merk. Het kwam ook met name voor bij loshalen en opnieuw vastmaken schuurpapier, waardoor het naar mijn idee vooral lag aan de kwaliteit van die laag onder het schuurpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 20:31
Raymond schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:31:
ugh

Uit die bekende wiha l-boxx gereedschapsactie van een jaar of 3 terug heb ik afgelopen week de spanningszoeker gebruikt:
https://www.wiha.com/gb/e...10-250-volts?number=34745

Vrijdag werkte die prima. Weggelegd, zondag weer even gepakt. Kabeltje getest, lampje ging niet branden. Maar na aansluiten van schakelaar ging de verlichting wel aan.

Spanningzoeker dus stuk gegaan, zonder aanwijsbare reden :( Gelukkig uit voorzorg met m'n tengels van de draden afgebleven, dus alles goed gegaan.

M'n no-name spanningzoeker die nog in W-Duitsland is gemaakt doet het gelukkig nog wel steeds, dus die maar verder gebruikt.

Nu wel op zoek naar een vervanger. Blijkbaar valt er alleen te kiezen uit schroevedraaiertjes van 2 euro, of non-schroevedraaier spanningzoekers van 2 tientjes.
Een fatsoenlijke schroevedraaier/spanningzoeker van een beetje kwaliteit ben ik nog niet tegengekomen.

Edit, ff op Amazon gesnuffeld. En blijkbaar bestaat sandvik belzer nog steeds :D
https://www.amazon.de/dp/B005HVZ4QC

M'n beste (punt)tangetjes zijn van dat merk. En gezien de recenties is deze spanningszoeker ook als schroevendraaier te gebruiken. Opgelost :Y)
Ik gebruik sinds een paar maanden een fluke volttester, wereld apparaat met controle functie. Lampje knippert ter controle, bij spanning gaat het lampje continu branden. En deze is prima in daglicht te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

Vliegvlug

Flight Simple

Remcoder schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:51:
Hoe zit het trouwens met de koffer die je bij Bosch blauw erbij krijgt? Ik zie bij de ene machine bv een L-Case, en bij de andere dan weer een L-Boxx.

Ik vind bij Bosch wel uitleg over de L-Boxx, maar hoe past de L-Case dan in het geheel. Als ik naar het plaatje kijk lijkt het alsof de L-Case bovenop de L-Boxx past. Klopt dat?
De L-case past inderdaad bovenop een L-boxx maar hij zit niet vast!
Hij kan door de uitsparing niet verschuiven maar het is verder enkel de zwaartekracht die ‘m op zijn plek houdt.

Zie hieronder een L-case op een oud model L-boxx met daar weer onder een nieuw model L-boxx:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UJzi7d5Vq4DaEQKHMPViDJETmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUokH5mhaxLLb5fUtCyhsTfV.jpg?f=user_large

De L-case steekt ook meer naar voren uit in vergelijking met de L-boxxen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_RP4h_kON6VRF6nM854_nQLlu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeFCtMyplTc3pvlrPQdh5iw9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:48
Remy!!!! schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:40:
Nog even verder bordurend op m'n box-joint idee. Ik heb even wat verder gekeken, en er zijn een paar merken die interessante 'jigs' hebben:
- Rockler Router Table Box Joint Jig
- INCRA i-BOX Jig

Qua prijs zitten ze allebei in een ander segment, maar dat is ook wel logisch want de Rockler is alleen gemaakt voor een freestafel, en de Incra is voor zowel een frees als zaagtafel bedoeld (en is veel breder inzetbaar qua breedte van 'joints').

En toen dacht ik, laat ik eens kijken of er een alternatief is voor mijn freestafel, want daar zit geen t-track in (wat wel nodig is voor beide bovenstaande opties), en er zitten nog een paar minpunten aan.

En aangezien ik sinds een paar maanden wat serieuzer bezig ben heb ik weinig zin om veel tijd te besteden aan het knutselen van jigs/tafels e.d. dus dacht ik, laat ik eens kijken naar freestafels...
Maar waarom zijn er zo weinig mogelijkheden, en waarom zijn ze zo duur? :?
De onderstaande opties zijn de €5á900 varianten
- Incra
- Jessem
- Kreg
- CMT

En deze onderstaande opties zijn €1á200 varianten.
- Ferm
- Holzmann

Naar mijn idee zou er nog een klasse tussen moeten zitten toch? Ik snap dat Incra/Jessem/Kreg duur is, maar dat is ook de high-end segment, maar waar moet ik naar kijken voor de midrange segment?
Zojuist de INCRA i-BOX Jig besteld samen met wat T-track zodat ik mijn huidige freestafel ook bruikbaar kan maken voor die Jig. Tevens wat 'spiral cutter' freesbitjes besteld.
Ik dacht dat ik een leuke deal had gevonden voor een Incra freestafel set, maar de verzendkosten van de VS naar NL was ruim €300... Dus dat ging helaas niet door.

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een paar goeie lijmklemmen, en ik zag net dat Gereedschappro een (voor mij) nieuw merk aanbied. De Piher PRL 400, zijn enigszins vergelijkbaar met de Bessey Corpusklemmen, maar bieden 'maar' de helft van de klemkracht. 4000 N voor de Piher en 8000 N voor Bessey. Qua geld scheelt het bijna de helft, dus ik heb er daar een paar van besteld.

Als het zooitje binnen is, zal ik een korte impressie achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:26:
Heeft iemand hier ook ervaring met handgereedschapsets? Ik zie op Amazon sets voorbij komen van Brüder Mannesmann, maar ik kan hier niet echt veel info over vinden.
De gereedschapset met sleutels en schroevendraaiers zal niet heel intensief gebruikt worden.

Vooral om te sleutelen aan de fietsen, scooter en computer.
Wellicht is dit interresant voor je: https://www.makita.nl/artikel/p-90532.html. Heeft zo'n beetje alles wat je nodig hebt voor die werkzaamheden en is niet te duur. het is geen Gedore kwaliteit, maar daar is je toepassingsgebruik ook niet naar

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DBBMAX
[quote]Framoes schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:39:
[...]

Als je tweehandig bent, ga je dan twee keer zo snel. Edward Scissorhands kon het ook.

[...]

Ziet er kikke uit toch??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmYZUVFb9y4anKcNnIMpDOg5_bI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BfGeqp9HNdxjEmTvpnjfLmWG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Remy!!!! schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:29:
Zojuist de INCRA i-BOX Jig besteld samen met wat T-track zodat ik mijn huidige freestafel ook bruikbaar kan maken voor die Jig. Tevens wat 'spiral cutter' freesbitjes besteld.
Ik dacht dat ik een leuke deal had gevonden voor een Incra freestafel set, maar de verzendkosten van de VS naar NL was ruim €300... Dus dat ging helaas niet door.

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een paar goeie lijmklemmen, en ik zag net dat Gereedschappro een (voor mij) nieuw merk aanbied. De Piher PRL 400, zijn enigszins vergelijkbaar met de Bessey Corpusklemmen, maar bieden 'maar' de helft van de klemkracht. 4000 N voor de Piher en 8000 N voor Bessey. Qua geld scheelt het bijna de helft, dus ik heb er daar een paar van besteld.

Piher is dacht ook een vrij grote naam in klemmen land. Misschien meer amerikaanse markt, ofzo. Qua corpusklemmen zit die Piher PRL 400 (60cm) tussen de Bessey UK60 en de Bessey REVO KRE 600/95 in, zowel qua klemkracht als qua prijs, dus zou op z'n minst verwachten dat het vergelijkbaar is met Bessey qua kwaliteit.
DBBMAX schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:51:
Wellicht is dit interresant voor je: https://www.makita.nl/artikel/p-90532.html. Heeft zo'n beetje alles wat je nodig hebt voor die werkzaamheden en is niet te duur. het is geen Gedore kwaliteit, maar daar is je toepassingsgebruik ook niet naar
Makita levert goed electrisch gereedschap, maar ik weet niet of ik nou graag handgereedschap van Makita zou willen hebben. Voor dat prijssegment en dat soort assortimenten zijn er talloze merken die een kist in de aanbieding hebben, waar ik niet persé hogere verwachting van zou hebben voor zoiets van Makita. Maar ja, je kan ook naar Sonic, of BGS kijken ipv Mannesmann of Gedore Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Remy!!!! schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:29:
[...]

Betreft dit soort 'spiral cutter' freesbitjes voor CMT toepassing kun je dit soort frezen of vergelijk er van ook in een bovenfrees handmatig mee vrezen.
met dit soort frezen geen ervaring mee wel de standaard freesjes 8 mm schacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
henkie196 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:56:
[...]

Piher is dacht ook een vrij grote naam in klemmen land. Misschien meer amerikaanse markt, ofzo. Qua corpusklemmen zit die Piher PRL 400 (60cm) tussen de Bessey UK60 en de Bessey REVO KRE 600/95 in, zowel qua klemkracht als qua prijs, dus zou op z'n minst verwachten dat het vergelijkbaar is met Bessey qua kwaliteit.

[...]

Makita levert goed electrisch gereedschap, maar ik weet niet of ik nou graag handgereedschap van Makita zou willen hebben. Voor dat prijssegment en dat soort assortimenten zijn er talloze merken die een kist in de aanbieding hebben, waar ik niet persé hogere verwachting van zou hebben voor zoiets van Makita. Maar ja, je kan ook naar Sonic, of BGS kijken ipv Mannesmann of Gedore Red.
Gedore red is de betaalbare versie wel goed spul de Bleu versie van Gedore de bekende ligt een klasse hoger en meer voor de industrie en professionele toepassingen in hoger segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

daar ik bezig ben met het maken van een nieuwe cross-slede voor m'n Bosch tafelzaag GTS 635-216, ben ik eest even wat gaan meten aan het blad <> geleider afstand.

Feit 1 is en blijft dat het een eenzijdig klem systeem en dat maakt het 'lastiger' de geleider 100% haaks te krijgen voor het gevoel....

waar ik echter meer verbazing over had was het volgende; de afstand tussen zaagblad (HM hout 216mm 60T/2,2mm)

er lijkt toch zeker een afwijking te zitten tussen de werkelijk afstand buitenkant tand & wat de geleider aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAyR7wQL3cp6dz8qVoam8KCx9Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsgAvpu58K5hwCI7FdcucPWH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzkwTQHjI5ZUg70-V7q1mBCzi08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQiEDhfdL42l2go04svJt4wp.jpg?f=fotoalbum_tile

Maak ik hierin echter een 'denkfout' of verkeerde blad of... is dit 'gewoon' het minpunt van dit model zaagtafel en take-it-or-leave it?
Aandekant schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:52:
[...]

Schroefje los, rode lijntje juist zetten, schroefje vast?
8)7 |:( ik heb werkelijk koffie nodig ....
Uiteraard ga ik 100% zeker oplossen met een cross-cut-slede omdat ik daar vanaf het nulpunt opnieuw moet gaan meten c.q. een meetlint moet gaan monteren (...)

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 07-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Festool lijkt ook acties te hebben met gratis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:48
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:38:
[...]

Betreft dit soort 'spiral cutter' freesbitjes voor CMT toepassing kun je dit soort frezen of vergelijk er van ook in een bovenfrees handmatig mee vrezen.
met dit soort frezen geen ervaring mee wel de standaard freesjes 8 mm schacht.
Zover ik begrijp zijn dit 'gewoon' bovenfrees bitjes, maar niet om met de losse hand te gebruiken.
Betreft deze, en ik heb 362420 en 362423 besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:48
Crazy- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:44:
daar ik bezig ben met het maken van een nieuwe cross-slede voor m'n Bosch tafelzaag GTS 635-216, ben ik eest even wat gaan meten aan het blad <> geleider afstand.

Feit 1 is en blijft dat het een eenzijdig klem systeem en dat maakt het 'lastiger' de geleider 100% haaks te krijgen voor het gevoel....

waar ik echter meer verbazing over had was het volgende; de afstand tussen zaagblad (HM hout 216mm 60T/2,2mm)

er lijkt toch zeker een afwijking te zitten tussen de werkelijk afstand buitenkant tand & wat de geleider aangeeft.

[Afbeelding][Afbeelding]

Maak ik hierin echter een 'denkfout' of verkeerde blad of... is dit 'gewoon' het minpunt van dit model zaagtafel en take-it-or-leave it?

Uiteraard ga ik 100% zeker oplossen met een cross-cut-slede omdat ik daar vanaf het nulpunt opnieuw moet gaan meten c.q. een meetlint moet gaan monteren (...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Aandekant schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:52:
[...]

8)7 |:( ik heb werkelijk koffie nodig ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Goed, toch maar eens hier een licht opwerpen. We hebben een huis gekocht en ik ga de HSB aanbouw van 60m2 zelf realiseren. Ik word bijgestaan door onze bouwkundige waar nodig. Ik kom uit de techniek (metaal, lassen, installatie, montage) dus die aanbouw ben ik niet zo benauwd voor dat dat goed gebeurt. Maar om dat goed te laten gebeuren heb ik wel goed gereedschap nodig. Zeker voor de constructie is dat erg belangrijk.

Ik ben al in het bezit van goed handgereedschap en sleutel/doppen/ratel setjes. Een stel goede klauwhamers zijn ook aanwezig evenals een goede handzaag. Recipro op netstroom is aanwezig.

Voor mij een must:

- slagschroevendraaier
- afkortzaag met trekfunctie
- combihamer
- bouwstofzuiger
- decoupeerzaag
- cirkelzaag

Kom ik uit op het volgende:

- slagschroevendraaier: https://www.toolmax.nl/ma...-s-en-lader-in-m-box.html met 2X een BL1860B 18V 6,0AH accu met oplader.

- afkortzaag met trekfunctie: https://www.toolmax.nl/me...e-zaagblad-690828000.html

- combihamer: https://www.toolmax.nl/bo...-boxx-0611267601-j7x.html

- bouwstofzuiger: https://www.toolmax.nl/bo...bouwstofzuiger-1250w.html

- decoupeerzaag: https://www.toolmax.nl/bo...aagbladen-0601512008.html

- cirkelzaag: https://www.toolmax.nl/bo...w-geleverd-in-koffer.html

Het is een bewuste keuze om bepaalde machines op netstroom te willen: meer kracht en uithoudingsvermogen om goed en lang door te gaan zonder dat dat ten koste gaat van de machine en accu.

Werkzaamheden bestaan uit het zagen van balken voor de HSB constructie tot 80mm dik en 250mm breed. OS platen van max. 18mm dik en andere bijkomende zaken. De buitenafwerking van de aanbouw is van Keralit en dus kunststof.

Nog nodig:

Ik wil voor de slagschroevendraaier goede bitjes en het liefste uit één stuk. Voor de combihamer drie steenboren: 8mm, 10mm, 12mm. Ik denk dat ik het daar mee redt voor de balken die aan de betonnen fundering worden vastgemaakt.

Twijfel:

Ik heb een ietwat gedateerde Metabo: https://www.gereedschapce...-schroefmachine-body.html Bij de machine heb ik twee14.4v 4.0Ah accu's die nog wel goed zijn na al die jaren. Misschien is dit het moment om een 18v machine te kopen van Makita vanwege de slagschroevendraaier en de bijbehorende accu's?

Of misschien zijn er betere en andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:03
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:34:
[...]

Vonroc nooit van gehoord ken wel Ferm valt ook onder de betaalbare budget.
Net contact gehad met Vonroc maar zijn volgens eigen zeggen geen onderdeel van Ferm of dezelfde holding o.i.d. en dus volledig zelfstandig opererend tov Ferm of een ander merk in de handel.

De enige connectie die ze hebben is dat ze de bovenburen zijn in hetzelfde pand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueSS50
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:37:
Goed, toch maar eens hier een licht opwerpen. We hebben een huis gekocht en ik ga de HSB aanbouw van 60m2 zelf realiseren. Ik word bijgestaan door onze bouwkundige waar nodig. Ik kom uit de techniek (metaal, lassen, installatie, montage) dus die aanbouw ben ik niet zo benauwd voor dat dat goed gebeurt. Maar om dat goed te laten gebeuren heb ik wel goed gereedschap nodig. Zeker voor de constructie is dat erg belangrijk.

Ik ben al in het bezit van goed handgereedschap en sleutel/doppen/ratel setjes. Een stel goede klauwhamers zijn ook aanwezig evenals een goede handzaag. Recipro op netstroom is aanwezig.

Voor mij een must:

- slagschroevendraaier
- combihamer
- bouwstofzuiger
- decoupeerzaag
- cirkelzaag

- slagschroevendraaier: https://www.toolmax.nl/ma...-s-en-lader-in-m-box.html met 2X een BL1860B 18V 6,0AH accu met oplader.

- afkortzaag met trekfunctie: https://www.toolmax.nl/me...e-zaagblad-690828000.html

Het is een bewuste keuze om bepaalde machines op netstroom te willen: meer kracht en uithoudingsvermogen om goed en lang door te gaan zonder dat dat ten koste gaat van de machine en accu.

Werkzaamheden bestaan uit het zagen van balken voor de HSB constructie tot 80mm dik en 250mm breed. OS platen van max. 18mm dik en andere bijkomende zaken. De buitenafwerking van de aanbouw is van Keralit en dus kunststof.

Nog nodig:

Ik wil voor de slagschroevendraaier goede bitjes en het liefste uit één stuk. Voor de combihamer drie steenboren: 8mm, 10mm, 12mm. Ik denk dat ik het daar mee redt voor de balken die aan de betonnen fundering worden vastgemaakt.

Twijfel:

Ik heb een ietwat gedateerde Metabo: https://www.gereedschapce...-schroefmachine-body.html Bij de machine heb ik twee14.4v 4.0Ah accu's die nog wel goed zijn na al die jaren. Misschien is dit het moment om een 18v machine te kopen van Makita vanwege de slagschroevendraaier en de bijbehorende accu's?

Bouwstofzuiger van Karcher WD3 met stopcontact werkt prima en kost een fractie.

Ik zou geen decoupeerzaag kopen. Ik ben nu vanaf augustus aan het klussen en mijn decoupeerzaag zit no in de doos.
Wat ik wel veel gebruik is een multitool. bijna dagelijks.
Tevens zou ik de circelzaag upgraden naar een invalzaag met een lineaal.

gebruik deze bitjes voor je slagschroevedraaier. gaan niet zo snel stuk:
https://www.toolstation.n...9yYrP9IEgTe8aAkcDEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door BlueSS50 op 07-04-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Voor mij een must:

- slagschroevendraaier
- combihamer
- bouwstofzuiger
- decoupeerzaag
- cirkelzaag

Nog nodig:

Twijfel:

Voor je Makita DTD171 goede bitje neem je impact bitjes vaak zwart van kleur en evt met impact dop als setje compleet handig om te hebben als je moeren wilt aandraaien ik heb de zelfde machine.

Het lijstje wat je samenstelde kan vele malen goedkoper dan bij toolnation opgeteld scheelt je wel meer dan 100 euro.

De Metabo afkort trekzaag kgs-254-m- is niet de pro versie maar premium te zien aan de letter m staat er geen m dan is het de pro versie maar ook een ander model maschine.

Je zou ook kunnen kijken naar een afkortzaag Makita is wel op 18v DLS111ZU in een voordeelprijs met evt een onderstel handig in gebruik dan op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Voor mij een must:

- slagschroevendraaier
- combihamer
- bouwstofzuiger
- decoupeerzaag
- cirkelzaag

Nog nodig:

Twijfel:

Qua boorhamer is de 2-28 een hele goede keuze, veel slagkracht, niet al te duur.

Die GAS 12-25 PL lijkt me een behoorlijke keuze, ik zie filterreiniging, inschakelautomaat, weet alleen niet of die zuigkracht regelbaar is. L klasse en vezel filterzakken zijn ook pluspunten.

De GST 150 is geloof best een aardige decoupeerzaag voor niet al te veel. Kan kennelijk wel vrij heet worden bij langdurig gebruik, als je de reviews mag geloven.

Voor de cirkelzaag hangt het er vanaf wat je er mee wilt doen. Voor even snel balken inkorten is een cirkelzaag goed, als je netjes een plaat wilt zagen, is een invalzaag met lineaal een logischere keuze. De Bosch GKT 55 is een hele goede invalzaag.
BlueSS50 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:54:
Bouwstofzuiger van Karcher WD3 met stopcontact werkt prima en kost een fractie.

Ik zou geen decoupeerzaag kopen. Ik ben nu vanaf augustus aan het klussen en mijn decoupeerzaag zit no in de doos.
Wat ik wel veel gebruik is een multitool. bijna dagelijks.
Tevens zou ik de circelzaag upgraden naar een invalzaag met een lineaal.

gebruik deze bitjes voor je slagschroevedraaier. gaan niet zo snel stuk:
https://www.toolstation.n...9yYrP9IEgTe8aAkcDEALw_wcB
Mjah, die WD3 werkt prima, tot de papieren zak vol is, en dan heb je geen zuigkracht meer over. Ik heb dat ding wel in actie gezien, maar kon daarna alles nazuigen met m'n Starmix. Voor licht gebruik misschien ok, maar voor meer dan dat ook echt niet.

Je hebt een punt dat je een multitool ook kunt gebruiken, maar is niet echt een vervangende machine voor een decoupeerzaag. Een multitool is voor die plekjes waar je anders slecht bij kan. Een decoupeerzaag kan bv. ook rondjes zagen. En is een stuk sneller bij rechtuit zagen dan een multitool. En zaagjes voor een decoupeerzaag zijn een stuk goedkoper dan het spul van een multitool.

Qua bits heeft Wera heel mooie impact bits. Bij Wiha kan ik op hun website nooit vinden welke bits geschikt zijn voor een slagschroevendraaier en welke niet. Ik heb ook al eens een verloop van bits naar vierkant (voor doppen) van Wiha afgebroken gehad in m'n schroevendraaier, koste wat moeite om dat afgebroken stukje er weer uit te krijgen en van Wiha geen thuis dat dat ding afbrak in een gewone 12V schroeftol, niet eens een slagschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
Framoes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:22:
[...]

.
Ben op zoek naar de spaanplaatschroeven van 55mm op band maar die kan ik niet zo snel vinden.

En de spaanplaatschroeven die ik gevonden heb hebben allemaal pozidrive kopjes.
Echter de makita dfs452 met neusstuk wordt alleen geleverd met PH2 schroefbits, daar kan ik ook niet de PZ2 schroefbits voor vinden.

Iemand toevallig een idee, of kan ik gewoon niet zoeken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
roefje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:25:
[...]

.
Ben op zoek naar de spaanplaatschroeven van 55mm op band maar die kan ik niet zo snel vinden.

Echter de makita dfs452 met neusstuk wordt alleen geleverd met PH2 schroefbits, daar kan ik ook niet de PZ2 schroefbits voor vinden.

Gewoon Festool kopen, Heb je keuze uit PH2, PZ2, TX20 :+

Op Makita.nl zie ik wel langere bits staan, maar de schacht is iets dikker dan het standaard bit van de DFS452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
Matthis schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:47:
[...]

Op Makita.nl zie ik wel langere bits staan, maar de schacht is iets dikker dan het standaard bit van de DFS452
Ja probleem is alleen dat ik allen al apparaten uit de 18v Makita serie heb en liever in dezelfde lijn blijf zitten dan een ander merk en extra accu's aan te schaffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

Asteroid9

General Failure

BlueSS50 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:45:
[...]

Net contact gehad met Vonroc maar zijn volgens eigen zeggen geen onderdeel van Ferm of dezelfde holding o.i.d. en dus volledig zelfstandig opererend tov Ferm of een ander merk in de handel.

De enige connectie die ze hebben is dat ze de bovenburen zijn in hetzelfde pand.
Ja ja, als ik zoiets hoor gaat mijn BS radar gelijk af! Waarom zouden ze dan van alle gebouwen in Nederland net hetzelfde pand als Ferm uitzoeken?

Kleine search en voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/458zSrkZp50SxsGHTAUw8wfhucg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qggDEkbt6TmtVdvI41dknGfd.png?f=user_large

Als je aan de telefoon al voor wordt gelogen geeft mij dat geen vertrouwen....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Voor impact bits makita E-03109 I

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIhWp6ahUHuWk5_vz5OGSVHkKx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRC7PglPTxA4SlfbZsVPnIgz.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.toolsvoordeli...9Ma-CKb1ks1oaApFrEALw_wcB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
@Anoniem: 235591 @BlueSS50 @henkie196

De WD3 werkt niet "prima". Hij werkt met papieren zakken, die na 20gram gruis al helemaal verstopt zitten, waardoor je 80% van de zuigkracht verliest.

Die bosch uit dat rijtje is echt een klasse hoger. Ik ben niet thuis in het aanbod van Bosch, dus kan niet bepalen of het uitgezochte model past bij de rest van de spullen qua zuigkracht of volume, maar de kwaliteit zal prima zijn.

Als je dan toch goedkoper wilt, zoek er dan eentje uit die wel beschikt over fleece-zakken. Denk aan de bekende makita VC2512L bijvoorbeeld (of een grotere karcher, vanaf de WD4 serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roefje
Bij Toolmax scheelde het soms ook iets in de prijs als je een offerte opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
roefje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:10:
[...]

Bij Toolmax scheelde het soms ook iets in de prijs als je een offerte opvraagt.
ja prijs de prijs onderling verschilt en zonder M-Box nog iets voordeliger jammer voor degene die deze machine nu aanschaffen nu de actie is afgelopen met gratis accu van Makita want de DTD171 schroeft probleemloos zelfs dak schroeven van 40 cm lang geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:20
BlueSS50 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:41:

Heeft iemand ervaring met Vonroc?
Ik heb een paar kleine dingen van Vonroc. Is gewoon hetzelfde als Ferm. Als ik het me goed herinner is Ferm het merk wat in de winkel ligt en Vonroc de bol.com topper.

Ben van beide merken wel tevreden trouwens. Multitool en zo'n haakse mini schroevendraaier hebben me al vaak gered. En dat voor 20 euro per stuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

@henkie196
Voor balken inkorten wil ik eigenlijk de afkortzaag gebruiken. Ik maak hier zelf een tafel voor waar ik de afkortzaag op bevestig. Maar met een goede cirkelzaag is een afkortzaag overbodig waardoor er budget is voor iets anders/beters. Balken kan je ook afkorten met een cirkelzaag/invalzaag.

Wat betreft de invalzaag die je noemde, de Bosch GKT 55, die is een klap duurder maar komt wel met geleide. Daar ga ik even naar kijken. Zeker voor al de OSB platen die op maat moeten is een invalzaag dan inderdaad misschien de betere keuze.

De decoupeerzaag zal zoals ik het kan indenken niet uren achtereen gebruikt worden dus dat beetje hitte neem ik voor lief.

Ik heb een hele zwik Wera bitjes voor de accuboormachine. Die bevallen goed. Zal een kijken wat ze meer te bieden hebben.

@BlueSS50
Wat betreft de bouwstofzuiger heb ik ook naar goedkope(re) varianten gekeken. Maar die vallen snel af om diverse redenen. Dan liever maar wat meer betalen en er over en x aantal jaren nog steeds vreugde van. Daarbij heb ik een compleet huis te renoveren waar ik een aanbouw bij bouw. Daar komt nogal wat stof vanaf zeg maar.
Wat betreft de multitool. Ik kan mij zo niet voor de geest halen dat ik er ooit eentje nodig gehad heb. Ik kan me ook niet indenken waar en wanneer ik dat wel ga doen. Dit weet ik wel van een decoupeerzaag en daarom heb ik die dan liever.

@J.E. Weinor
Premium is goed genoeg voor nu. Het lijkt mij een goede machine die de balken prima kan afkorten. De bitjes voor de impact driver ga ik even naar kijken.

@Raymond
Papieren zakken is voor mij ook een directe no-go. Ik ken verschillende mensen die dat ook deden on the cheap en daar pas ik voor.

@roefje
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker even doen. De winkel zit hier zowat om de hoek.
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:22:
[...]

ja prijs de prijs onderling verschilt en zonder M-Box nog iets voordeliger jammer voor degene die deze machine nu aanschaffen nu de actie is afgelopen met gratis accu van Makita want de DTD171 schroeft probleemloos zelfs dak schroeven van 40 cm lang geen probleem.
Wij gebruikten het kleinere broertje om de rails/zonnepanelen te bevestigen op de daken. Ging als een trein. Voordeel vind ik ook dat ze lekker klein zijn en zeker niet lomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 07-04-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:53:
@henkie196
Voor balken inkorten wil ik eigenlijk de afkortzaag gebruiken. Ik maak hier zelf een tafel voor waar ik de afkortzaag op bevestig. Maar met een goede cirkelzaag is een afkortzaag overbodig waardoor er budget is voor iets anders/beters. Balken kan je ook afkorten met een cirkelzaag/invalzaag.

Wat betreft de invalzaag die je noemde, de Bosch GKT 55, die is een klap duurder maar komt wel met geleide. Daar ga ik even naar kijken. Zeker voor al de OSB platen die op maat moeten is een invalzaag dan inderdaad misschien de betere keuze.

De decoupeerzaag zal zoals ik het kan indenken niet uren achtereen gebruikt worden dus dat beetje hitte neem ik voor lief.

Ik heb een hele zwik Wera bitjes voor de accuboormachine. Die bevallen goed. Zal een kijken wat ze meer te bieden hebben.

@BlueSS50
Wat betreft de bouwstofzuiger heb ik ook naar goedkope(re) varianten gekeken. Maar die vallen snel af om diverse redenen. Dan liever maar wat meer betalen en er over en x aantal jaren nog steeds vreugde van. Daarbij heb ik een compleet huis te renoveren waar ik een aanbouw bij bouw. Daar komt nogal wat stof vanaf zeg maar.
Wat betreft de multitool. Ik kan mij zo niet voor de geest halen dat ik er ooit eentje nodig gehad heb. Ik kan me ook niet indenken waar en wanneer ik dat wel ga doen. Dit weet ik wel van een decoupeerzaag en daarom heb ik die dan liever.

@J.E. Weinor
Premium is goed genoeg voor nu. Het lijkt mij een goede machine die de balken prima kan afkorten. De bitjes voor de impact driver ga ik even naar kijken.

@Raymond
Papieren zakken is voor mij ook een directe no-go. Ik ken verschillende mensen die dat ook deden on the cheap en daar pas ik voor.

@roefje
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker even doen. De winkel zit hier zowat om de hoek.

[...]

Wij gebruikten het kleinere broertje om de rails/zonnepanelen te bevestigen op de daken. Ging als een trein. Voordeel vind ik ook dat ze lekker klein zijn en zeker niet lomp.
Betreft een invalzaag kijk is op HBM Scheppach Invalzaag, Liniaalzaag 160mm PL55.

Schijn wel goed te wezen voor je klus volgens Duitse forums. en de prijs is ook goed :)

https://www.hbm-machines....pach-invalzaag-160mm-pl55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
DBBMAX schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:10:
[quote]Framoes schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:39:
[...]

[...]

Ziet er kikke uit toch??
[Afbeelding]
Hahahaha, zie 'm nu pas. +100 hoor.
roefje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:25:
[...]

.

Volgens mij is er geen lange PZ bit voor die machine. Die dikkere voor de DFR550 passen niet door het neusstuk heen en zijn langer.

Je kan ook de gewone neus gebruiken en dan een PZ bitje in de bithouder doen. Schroeft nog steeds een stuk sneller dan met een gewone schroefmachine of slagschroevendraaier en als je een tijdje zo werkt met schroeven in je hand of een spijkertas, word je er vanzelf handig in.

Maar wel jammer dat die lange bit niet bestaat.
Matthis schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:47:
[...]

Die passen niet. Had er laatst eentje nodig en kreeg toen de verkeerde mee bij de groothandel. Medewerker dacht dat het wel zou kunnen, maar helaas. De bit is te dik voor het neusstuk van de DFS452.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Ik ben op zoek naar een kabelhaspel geschikt voor wandmontage. Eigenlijk zoek ik zoiets:
https://www.brennenstuhl....el-ip20-92m-h05vv-f-3g1-5

Afbeeldingslocatie: https://www.brennenstuhl.nl/temp/thumbnails/4007123616657_1241020300_A001_normal-1b160.jpg

Probleem is dat deze echter 3x1,5mm2 kabel heeft en dus niet erg hoog te belasten is. Gezien ik hem in een werkplaats met gereedschap wil gaan gebruiken zoek ik eigenlijk een exemplaar met 3x2,5mm2 of een toegestane belasting van >2000W in opgerolde toestand.

Iemand anders in dit topic die toevallig zo'n ding heeft hangen en de betere merken kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
@Framoes Heb jij toevallig geprobeerd om met het PH2 bitje ook PZ2 schroeven vast te maken? En zo ja, wat was je ervaring.
En hartelijk dank voor je reacties en hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Spixo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:52:
Ik ben op zoek naar een kabelhaspel geschikt voor wandmontage. Eigenlijk zoek ik zoiets:

[Afbeelding]

Probleem is dat deze echter 3x1,5mm2 kabel heeft en dus niet erg hoog te belasten is. Gezien ik hem in een werkplaats met gereedschap wil gaan gebruiken zoek ik eigenlijk een exemplaar met 3x2,5mm2 of een toegestane belasting van >2000W in opgerolde toestand.

Iemand anders in dit topic die toevallig zo'n ding heeft hangen en de betere merken kent?
https://www.hbm-machines....pel&sortOrderBy=&perPage=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Exigence

dnkroz

@Spixo Zeca heeft mooie kabelhaspels.

Bijvoorbeeld deze: https://www.gereedschapce...rs-h07rnf-3x2-5mm-8m.html

Wil je een langere met 3x2,5mm² dan hebben ze volgens mij alleen nog een PVC variant, dus geen rubber kabel (rubber is minder stijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:22
Spixo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:52:

[Afbeelding]

Nu wordt ik toch wel nieuwsgierig naar wat je gaat aansluiten als 1,5mm² niet voldoet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Illusion

(the art of)

@Spixo
Liever duur dan niet te krijgen?
https://www.kippersrijsse...spel-mw-hae32520-3x25-20m

[ Voor 39% gewijzigd door Illusion op 07-04-2021 21:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Rob Z schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:50:
[...]

Nu wordt ik toch wel nieuwsgierig naar wat je gaat aansluiten als 1,5mm² niet voldoet? ;)
De meeste kunnen maar 1000 watt vermogen in opgerolde toestand hebben. Daar zit je met een Makita bandschuurmachine al overheen. Laat staan als die via een bouwstofzuigertje gevoed wordt. Nu weet ik wel dat dat piekvermogens zijn, maar ik heb liever geen aan elkaar gesmolten haspel.
Exigence schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:42:
@Spixo Zeca heeft mooie kabelhaspels.

Bijvoorbeeld deze: https://www.gereedschapce...rs-h07rnf-3x2-5mm-8m.html

Wil je een langere met 3x2,5mm² dan hebben ze volgens mij alleen nog een PVC variant, dus geen rubber kabel (rubber is minder stijf).
Thanks voor de tip. Mooi assortiment heeft Zeca. Ziet er allemaal al wat robuuster uit dan die dingen van HBM.

[ Voor 45% gewijzigd door Spixo op 07-04-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
verwijdert :)

[ Voor 162% gewijzigd door J.E. Weinor op 07-04-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Spixo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:59:
[...]

De meeste kunnen maar 1000 watt vermogen in opgerolde toestand hebben. Daar zit je met een Makita bandschuurmachine al overheen. Laat staan als die via een bouwstofzuigertje gevoed wordt. Nu weet ik wel dat dat piekvermogens zijn, maar ik heb liever geen aan elkaar gesmolten haspel.

[...]

Thanks voor de tip. Mooi assortiment heeft Zeca. Ziet er allemaal al wat robuuster uit dan die dingen van HBM.
Zag er ook nog een wat je evt zocht en specifiek voor doel wat je wilt maar het drijft de prijs wel op.

https://www.nonpaints.com...O9WHtnN02leYaAlbLEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
[...]
ik heb liever geen aan elkaar gesmolten haspel.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat met 2,5 kwadraat ook lukt. :+

(3 bouwlampen van 1000w per stuk op een bouw haspel)

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 07-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:19
Inderdaad, ook bij de 2,5mm staat bij in opgerolde stand maar 1400W. Dat is helaas nog weinig.

Toch altijd maar uitrollen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
roefje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:53:
@Framoes Heb jij toevallig geprobeerd om met het PH2 bitje ook PZ2 schroeven vast te maken? En zo ja, wat was je ervaring.
En hartelijk dank voor je reacties en hulp.
Wel eens een enkele schroef hier en daar als ik niks anders bij de hand had. Maar nooit zo'n lint.

Ik vind PZ met PH bitjes op een gewone schroefmachine altijd drie keer niks. Op een die 4000 toeren maakt, lijkt het me niet veel beter werken. Net even geprobeerd en het werkt niet lekker. Schroef past al niet goed en met die snelheid is het niks.

En geen probleem hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Definieer 'opgerolde toestand'.. als de haspel voor de helft afgewikkeld is (wat met 10m haspel al snel gaat lukken) is het dan nog steeds een coil die gaat smelten?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Dat hangt er van af hoeveel warmte de kabel genereert, hoe hoog de omgevingstemperatuur is, tegen welke temperatuur het rubber bestand is en hoe lang je kabel belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
henkie196 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:49:
[...]

Mjah, die WD3 werkt prima, tot de papieren zak vol is, en dan heb je geen zuigkracht meer over.
Geldt dat niet voor iedere stofzuiger die vol is? Hij zuigt bij mij al 10 jaar heel goed. Nieuwe zakken koop ik voor een paar centen bij ali (evenals 1 keer in de zoveel tijd het filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:23:
[...]

Betreft een invalzaag kijk is op HBM Scheppach Invalzaag, Liniaalzaag 160mm PL55.

Schijn wel goed te wezen voor je klus volgens Duitse forums. en de prijs is ook goed :)

https://www.hbm-machines....pach-invalzaag-160mm-pl55
Sheppach=Parkside kijk maar eens naar de bodemplaat en stelschroeven. deze zijn hetzelfde.

Ik heb overigens de parkside met de hbm lineaal werkt goed. helemaal als je er een merk zaagblad op zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:49

inhico

pw

Definieer 'opgerolde toestand'.. als de haspel voor de helft afgewikkeld is (wat met 10m haspel al snel gaat lukken) is het dan nog steeds een coil die gaat smelten?
Het is sowieso geen coil in de betekenis van een spoel.
Het gaat om het kwijt kunnen van de warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door inhico op 08-04-2021 07:54 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

aangezien het klussen met de zaagtafel en schuurmachine een grote stofbende geeft, toch maar een stofzuiger aanschaffen. Zelf zet ik er nog een cycloon tussen voor 5 euro met een emmer en deksel ;-)

Heb de Karcher KD3 incl. auto-stopcontact gevonden https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

als ik kijk naar deze prijsklasse, blijft er weinig/niets over. Het feit dat ie een zak nodig heeft, vind ik niet erg omdat ik toch een cycloon tussen ga plaatsen.

ik kan hem nog annuleren, dus als iemand nog een betere tip heeft hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

inhico schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:50:
Het is sowieso geen coil in de betekenis van een spoel.
Het gaat om het kwijt kunnen van de warmte.
Uh... het is natuurlijk wel een spoel; 100% gewikkeld (opgerold) draad.
En dat zorgt voor warmte.

Toch niet: https://electronics.stackexchange.com/a/232510
Crazy- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:51:
Het feit dat ie een zak nodig heeft, vind ik niet erg omdat ik toch een cycloon tussen ga plaatsen.
ik kan hem nog annuleren, dus als iemand nog een betere tip heeft hoor het graag
Lekker eigenwijs zijn terwijl op de vorige pagina gezegd wordt om het niet te doen, en dan toch nog om tips vragen... Beetje raar hoor. Die cycloon ertussen haalt vooral de grove deeltjes weg, niet het fijne stof. Dat probleem blijft dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 08-04-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
Even een post namens mijn vriendin. Ze heeft sinds vorig jaar het klusvirus te pakken en wil nu zelf goed gereedschap voor alle klusideeën die ze heeft. Ze wil beginnen met een accu-schroef-/boormachine. Ik probeer haar bij de keuze te helpen, maar aangezien ik ook geen expert ben zien we eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Om de template voor aankoopadvies min of meer te volgen:
- Wat zoek je?
Een goede accuschroef-/boormachine die wel sterk is, maar niet te groot en vooral niet te zwaar. Mijn vriendin is wel lang (1,75m of zo) en handen zijn groot zat, maar de kracht in de armen is wat minder. Vandaar. Daarnaast willen we graag een apparaat waarvan de accu's uit te wisselen zijn met andere apparaten. Dus een "breed ecosysteem". Ik heb zelf overigens een groene Bosch, 18V, maar die vindt ze wat zwaar en groot.

- Budget?
Ca. 200 tot 250 euro. Hiervoor willen we een apparaat en 2 accu's.

- Wat heb je gevonden?
Gezien de beschrijving in de OP kiezen we voor 18V apparaten. Sterk en breed ecosysteem. Qua merken zitten we nu te kijken naar Bosch Blauw, Metabo en Makita. We hebben nog geen specifieke modellen op het oog. Gisteravond zijn we bij de Hornbach geweest en hebben daar een Metabo en een Bosch in handen gehad. Helaas had de Bosch geen accu eraan. De Metabo leek meer een softgrip handvat te hebben, wat mij wel fijn lijkt. Mijn vriendin wil eerst een complete Bosch ook in handen hebben om te kunnen vergelijken.

- Welke vragen heb je nog?
Zijn er grote verschillen tussen de apparaten van deze merken? Waar moeten we nog meer op letten? Hebben jullie advies verder? Misschien over specifieke modellen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Waarom niet de GSR12V-15 ? (of de GSR12V-15 FC als je ook handige opzetstukjes e.d. wil). Ben er zelf erg tevreden mee. Heerlijk licht allround machientje om wat gaten te boren, dingen te monteren e.d. Hij is nog best wel sterk ook. Als ik lomp grote gaten wil boren ofzo dan pak ik wel de bedrade boorhamer.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:35
Slonzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
[...]

Uh... nee hoor. Ik citeer mezelf maar even uit eerder in ditzelfde topic:
BrtH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:52:
[...]

Een magnetisch veld wordt opgewekt door de stroom, niet de spanning, en de stroom door de fase en nul is gelijk. Maar omdat die stromen tegengesteld in richting zijn in een kabel of leiding heffen ze elkaar op. Terzijde: om diezelfde reden is een opgerolde haspel geen spoel, de reden dat je hem uit moet rollen is dat een opgerolde kabel door isolatie zijn warmte niet kwijt kan.

De spanning wekt wel een elektrisch veld op, en daar klopt het dat dat netto niet nul is omdat er (bijna) geen spanning op de nul staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
ThinkPadd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:24:
Waarom niet de GSR12V-15 ? (of de GSR12V-15 FC als je ook handige opzetstukjes e.d. wil). Ben er zelf erg tevreden mee. Heerlijk licht allround machientje om wat gaten te boren, dingen te monteren e.d. Hij is nog best wel sterk ook. Als ik lomp grote gaten wil boren ofzo dan pak ik wel de bedrade boorhamer.
Die ben ik ook wel eens tegengekomen tijdens het googlen. Ziet er inderdaad erg handzaam uit. Maar vraag me af hoe sterk 12V is. En zeker als we dan alvast verder kijken naar bijv. een decoupeer- of cirkelzaag. Is dit dan nog wel werkbaar? Zal wel, anders maken en verkopen ze het niet. Maar er zal vast en zeker een groot verschil zijn met de 18V serie. Maar je kan hier dus wel prima grote schroeven in hout en muurpluggen krijgen? Ook als het wat zwaarder gaat?

Ben overigens ook wel benieuwd hoe de professionele 12V schroefboormachine zich verhoudt tot de groene 18V.

Maar zeker goed advies. Prijs staat me ook wel aan. Ze zijn ook wel lief klein die 12V dingen... <3

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Cass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:21:
Even een post namens mijn vriendin. Ze heeft sinds vorig jaar het klusvirus te pakken en wil nu zelf goed gereedschap voor alle klusideeën die ze heeft. Ze wil beginnen met een accu-schroef-/boormachine. Ik probeer haar bij de keuze te helpen, maar aangezien ik ook geen expert ben zien we eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

- Wat zoek je?
Een goede accuschroef-/boormachine die wel sterk is, maar niet te groot en vooral niet te zwaar. Mijn vriendin is wel lang (1,75m of zo) en handen zijn groot zat, maar de kracht in de armen is wat minder. Vandaar. Daarnaast willen we graag een apparaat waarvan de accu's uit te wisselen zijn met andere apparaten. Dus een "breed ecosysteem". Ik heb zelf overigens een groene Bosch, 18V, maar die vindt ze wat zwaar en groot.

- Budget?

- Wat heb je gevonden?
Gezien de beschrijving in de OP kiezen we voor 18V apparaten. Sterk en breed ecosysteem. Qua merken zitten we nu te kijken naar Bosch Blauw, Metabo en Makita. We hebben nog geen specifieke modellen op het oog. Gisteravond zijn we bij de Hornbach geweest en hebben daar een Metabo en een Bosch in handen gehad. Helaas had de Bosch geen accu eraan. De Metabo leek meer een softgrip handvat te hebben, wat mij wel fijn lijkt. Mijn vriendin wil eerst een complete Bosch ook in handen hebben om te kunnen vergelijken.

Zijn er grote verschillen tussen de apparaten van deze merken? Waar moeten we nog meer op letten? Hebben jullie advies verder? Misschien over specifieke modellen?
Top machine van Makita en net onder je max prijs gewoon nemen niet langer meer zoeken Makita heeft zich zelf bewezen.

https://www.gereedschapce...Mfva-up_rMtRoCV_gQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Er zijn er hier meer met een GSR12V-15 of de -35 variant (je hebt ze ook nog in brushless variant trouwens, die heb ik niet). Ik weet dat iemand eens getest heeft met de cirkelzaag en dat die wel vrij rap door accu's heen ging op 12V. Maarja dat vind ik opzich ook wel logisch en voor dat doel heb ik een bedrade invalzaag. Ligt echt aan je usecase.

Het is maar net wat je zoekt, ik zocht meer een lichtgewicht en handzaam machientje dan eentje die echt loeisterk is. Ik vind hem zeker niet zwak, maar bijv. hele lange schroeven in balken draaien e.d. doe ik niet, gewoon huis-tuin-keuken dingen en dat doet hij prima. Het is ook de vraag of je een loeisterke machine nodig hebt als je al een 18V machine in huis hebt :P Ik denk dat je vriendin hiermee prima uit de voeten kan om wat plankjes aan elkaar te schroeven e.d.

Zoals je ziet in dit topic heb je het Makita-kamp en het Bosch-kamp. Ik heb geen voorkeur, voor mij was het puur het gewicht wat de doorslag gaf :) Makita heeft niet een dergelijke compacte machine in deze prijsrange.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2021 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:54
Cass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:35:
[...]

Die ben ik ook wel eens tegengekomen tijdens het googlen. Ziet er inderdaad erg handzaam uit. Maar vraag me af hoe sterk 12V is. En zeker als we dan alvast verder kijken naar bijv. een decoupeer- of cirkelzaag. Is dit dan nog wel werkbaar? Zal wel, anders maken en verkopen ze het niet. Maar er zal vast en zeker een groot verschil zijn met de 18V serie. Maar je kan hier dus wel prima grote schroeven in hout en muurpluggen krijgen? Ook als het wat zwaarder gaat?

Ben overigens ook wel benieuwd hoe de professionele 12V schroefboormachine zich verhoudt tot de groene 18V.

Maar zeker goed advies. Prijs staat me ook wel aan. Ze zijn ook wel lief klein die 12V dingen... <3
Sinds ik een 12V-35FC heb gebruik ik mijn grote makita DDF484 eigenlijk nauwelijks meer. Het verschil in kracht is niet zo heel erg groot. Het verschil in grootte/draagbaarheid is wel enorm. Vriendin is ook enthousiast (na aanvankelijke scepsis over nóg een accuboor... :P) In mijn ervaring rent de 12v blauwe bosch rondjes om alle consumentenaccuboren.
cirkelzagen en decoupeermachines heb ik zelf liever met een snoertje. Ook geen ervaring met dat gedeelte van het bosch 12v ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Slonzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:58:
[...]

[...]

Lekker eigenwijs zijn terwijl op de vorige pagina gezegd wordt om het niet te doen, en dan toch nog om tips vragen... Beetje raar hoor. Die cycloon ertussen haalt vooral de grove deeltjes weg, niet het fijne stof. Dat probleem blijft dus.
:-) 100% fijnstof vermindering zeker niet, maar wel voor het grootste gedeelte dus de zak gaat langer mee. Desalniettemin ... een alternatief, zonder zak, gaat qua prijs weer fors omhoog (of ik zoek heel slecht :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BrtH schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:34:
Uh... nee hoor. Ik citeer mezelf maar even uit eerder in ditzelfde topic:
Ah, je hebt gelijk: https://electronics.stackexchange.com/a/232510
Fijn, weer iets bijgeleerd :) Heb ik dat al die jaren verkeerd voor gehad...
Crazy- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:51:
:-) 100% fijnstof vermindering zeker niet, maar wel voor het grootste gedeelte dus de zak gaat langer mee. Desalniettemin ... een alternatief, zonder zak, gaat qua prijs weer fors omhoog (of ik zoek heel slecht :X )
Ik heb mijn Makita VC2512L voor EUR120 gehaald, dat scheelt 3 tientjes... Valt mee toch?
Maar ik zie dat hij nu zowat overal op 150+ staat, misschien gewoon even wachten op een sale?
[edit]Hmmm lijkt ook een Corona-dingetje; prijs is gestegen sinds maart-april 2020 :X

[ Voor 48% gewijzigd door Slonzo op 08-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
ThinkPadd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
Ik weet dat iemand eens getest heeft met de cirkelzaag en dat die wel vrij rap door accu's heen ging op 12V. Maarja dat vind ik opzich ook wel logisch en voor dat doel heb ik een bedrade invalzaag.
Tegenwoordig hebben ze volgens mij ook 5A of 6A accu's op 12V. Lijkt mij dat dat al een flinke verbetering zal geven ten opzichte van de standaard 2A.
En vraag in zoverre is dan in principe ook of de 12V echt slechter is dan 18V. Want ik kan mij ook niet indenken dat een 18V zaag het uren volhoudt op één accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Slonzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb mijn Makita VC2512L voor EUR120 gehaald, dat scheelt 3 tientjes... Valt mee toch?
Maar ik zie dat hij nu zowat overal op 150+ staat, misschien gewoon even wachten op een sale?
[edit]Hmmm lijkt ook een Corona-dingetje; prijs is gestegen sinds maart-april 2020 :X
hier voor 120,- https://www.toolmax.nl/ma...8Bh8moBCbbsBoCewkQAvD_BwE

werkelijk waar, zitten ze even typenummers fout te matchen

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 08-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:49
Cass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:21:

- Wat zoek je?

- Budget?

- Wat heb je gevonden?

Wat voor soort klussen verwacht je of je vriendin te gaan doen en aan wat voor apparaten denk je nog meer?
Hier is minstens 18V en 5Ah accu een beetje een standaard advies; ik gebruik een 12V met 2Ah accu en kan daar alle klussen mee doen (en dat zijn er al heel wat geweest).

En ik ben niet van het Bosch of Makita kamp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 08:59

BrZ

ThinkPadd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
Zoals je ziet in dit topic heb je het Makita-kamp en het Bosch-kamp. Ik heb geen voorkeur, voor mij was het puur het gewicht wat de doorslag gaf :) Makita heeft niet een dergelijke compacte machine in deze prijsrange.
Gewoon allebei *O*

Mijn meeste machines zijn Makita 18v, maar daarnaast heb ik een Bosch GSR12V-15 en een GOP 12V-28. Heerlijk lichte boormachine, je hebt niet altijd een lomp apparaat nodig. En eigenlijk sterk genoeg voor de meeste klusjes in en rond huis. Daarnaast dus een lichte multitool, erg handig als je op een onmogelijke plek iets weg moet hebben.
Pagina: 1 ... 27 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).