Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:11

A13X

Dude

T_knoop schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:51:
[...]

Sinds ik een 12V-35FC heb gebruik ik mijn grote makita DDF484 eigenlijk nauwelijks meer. Het verschil in kracht is niet zo heel erg groot. Het verschil in grootte/draagbaarheid is wel enorm. Vriendin is ook enthousiast (na aanvankelijke scepsis over nóg een accuboor... :P) In mijn ervaring rent de 12v blauwe bosch rondjes om alle consumentenaccuboren.
cirkelzagen en decoupeermachines heb ik zelf liever met een snoertje. Ook geen ervaring met dat gedeelte van het bosch 12v ecosysteem.
@Cass Casey Dit is ook mijn ervaring, zolang ik niet in beton/steen hoef te boren komt mijn oude 18v niet meer uit zijn kist. Zelfs dan niet overigens, want dat pak ik de bedrade klopboor.

Klus niet superveel maar dat ding is sterker dan je zou verwachten en dan heb ik de 15FC. Grijp dat hem nu om het minste of geringste waarbij hij ook kan i.p.v. een schroevendraaier ofzo.

Grasmaaier is dan weer een 2x18v makita omdat ik te lui ben een kabel uit te rollen, dus kan zo een 18v body bestellen als ik dat nodig zou hebben. :P

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 08-04-2021 12:09 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:16

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:35:
[...]

Die ben ik ook wel eens tegengekomen tijdens het googlen. Ziet er inderdaad erg handzaam uit. Maar vraag me af hoe sterk 12V is. En zeker als we dan alvast verder kijken naar bijv. een decoupeer- of cirkelzaag. Is dit dan nog wel werkbaar? Zal wel, anders maken en verkopen ze het niet. Maar er zal vast en zeker een groot verschil zijn met de 18V serie. Maar je kan hier dus wel prima grote schroeven in hout en muurpluggen krijgen? Ook als het wat zwaarder gaat?

Ben overigens ook wel benieuwd hoe de professionele 12V schroefboormachine zich verhoudt tot de groene 18V.

Maar zeker goed advies. Prijs staat me ook wel aan. Ze zijn ook wel lief klein die 12V dingen... <3
Je kan ook een set nemen waar er al een boel in zit. Deze was laatst (herfst vorig jaar?) in de voordeel (toen 312€ bij toolnation): https://www.amazon.nl/Bos...reciprozaag/dp/B08GLP5N8H Als je rekening houdt met de beperkingen (diepte cirkelzaag etc) is het een prima set. Ik had al een FC35, dus heb hem vooral voor de andere apparaten (en de accu's) gehaald, voor die prijs was het een perfecte aanvulling.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:46
DasNieNix schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:05:
[...]

Wat voor soort klussen verwacht je of je vriendin te gaan doen en aan wat voor apparaten denk je nog meer?
Hier is minstens 18V en 5Ah accu een beetje een standaard advies; ik gebruik een 12V met 2Ah accu en kan daar alle klussen mee doen (en dat zijn er al heel wat geweest).

En ik ben niet van het Bosch of Makita kamp.
Goede vraag. Had ik direct kunnen aangeven. Het gaat haar vooralsnog om het maken van meubeldingen, zoals een headboard voor het bed, een kastje rondom de vloerverwarmingpomp, bloembakken in de tuin en over een half jaar de verbouwing van de zolder, waaronder neerzetten van een nieuwe tussenmuur, nieuwe stellingen maken, laminaat leggen, enz.

Overigens: ik heb dus zelf al een 18V groene/consumenten Bosch accuboormachine en een zware hamerboormachine (de zware variant met SDS-boren bedoel ik, niet de lichtere klopboormachines). Dus voor het echt zware werk, kunnen we daar naar uitwijken.

Dus ik denk dat ik er wel uit ben, en het inderdaad zo'n kleine 12V Bosch gaat worden. Bedankt allemaal!

EDIT: Kolere. Je moet nog wel goed opletten wat je geleverd krijgt als je zoekt naar dit apparaat. Wel of geen verschillende koppen, wel, geen, 1 of 2 accu's, 2x 2Ah of 1x 2 en 1x 4Ah accu, wel of geen accessoireset met bitjes, boortjes, tas of koffer... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Cass Casey op 08-04-2021 12:30 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
Goede keus bosch blauw 12v heb er ook diverse machines van, hou Amazon in de gaten, hier is dit regelmatig in de aanbieding. Enige puntje van kritiek is het losmaken van de accu’s soms. Kost soms redelijk wat vinger kracht om lipjes in te drukken om de accu eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10 13:01
Dat kritiekpunt deel ik niet eigenlijk, kan de accu's er vlotjes uitklikken.

Ik heb ook de 12v cirkelzaag, vooral in gebruik bij de zolder verbouwing met voorzetwandjes en afwerk Fermacell platen. Voor plaatmateriaal en latjes doorjassen is het echt een prima machientje. Vanwege de geringe zaagdiepte verder ook geen use-case voor eigenlijk, maar het is zo lekker vlotjes in de hand doorgezaagd. De machine is ook erg licht wat het echt heel handzaam maakt.

Ik heb zelf twee 3.0Ah accu's en ik kan daar makkelijk een dagje mee klussen zonder dat ze leeg raken. Zowel bij de 12v-35FC als bij de GKS 12v-26. Als je langere tijd aan een stuk platen gaat staan zagen is het wel een ander verhaal, maar dan ben je ook beter af met een invalzaag met draad zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
...

Zoals je ziet in dit topic heb je het Makita-kamp en het Bosch-kamp. Ik heb geen voorkeur, voor mij was het puur het gewicht wat de doorslag gaf :) Makita heeft niet een dergelijke compacte machine in deze prijsrange.
Ik vind het ook erg lastig te kiezen tussen die twee kampen. Mijn voornaamste gereedschap waar ik straks mee werk om de aanbouw/renovatie te bewerkstelligen is een impact driver. En die is draadloos. Ik ben al een week bezig te kijken wat mij het beste past en welk eco systeem ik verder mee wil. Ik denk dat Bosch met de ProCore zeer goede accu's heeft in een breed assortiment en voor diverse machines. Voor de impact driver wil ik dan ook de 7.0Ah ProCore accu's: https://www.toolmax.nl/bo...v-7-0-ah-gal-1880-cv.html

Maar de Makita DTD171 zal technisch misschien wat beter of krachtiger zijn dan de Bosch GDR 18V-200/.

Makita DTD171: https://www.toolmax.nl/ma...-s-en-lader-in-m-box.html

Bosch GDR 18V-200: https://www.toolmax.nl/bo...nder-accu-s-en-lader.html

Daarnaast wil ik een accu boor/klop/schroef machine en daarbij is mijn oog gevallen op deze machine: https://www.toolmax.nl/bo...s-en-lader-in-l-boxx.html

Zoals je merkt twijfel ik sterk. Een invalzaag, boorhamer en accu cirkelzaag komen daar nog bij. Als ik straks 2500 Euro uitgeef dan wil ik achteraf geen gezeur en moet het gewoon doen wat het hoort te doen. Als uiterlijk er toe zou doen dan koos ik Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
We zijn nog even wezen googlen/youtuben en de keuze lijkt nu gevallen te zijn op de GSR 12V-35FC. Maar helaas is die weinig te krijgen. Alternate heeft 'm wel, maar we wachten misschien even op een aanbieding op bijv. Amazon (.de heeft 'm nu niet op voorraad helaas).

Wel nog een lichte twijfel over de 15FC. Qua specs ontlopen ze elkaar niet heel veel (de 35 iets krachtiger en sneller), maar de prijs is wel flink lager op Amazon.nl van de 15FC. Scheelt toch bijna 100 euro.

En nu ook nog even opzoek naar een goede, uitgebreide bitset... Wira is the place to be, begrijp ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Cass Casey op 08-04-2021 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 20:13
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:16:
[...]

Ik vind het ook erg lastig te kiezen tussen die twee kampen. Mijn voornaamste gereedschap waar ik straks mee werk om de aanbouw/renovatie te bewerkstelligen is een impact driver. En die is draadloos. Ik ben al een week bezig te kijken wat mij het beste past en welk eco systeem ik verder mee wil. Ik denk dat Bosch met de ProCore zeer goede accu's heeft in een breed assortiment en voor diverse machines. Voor de impact driver wil ik dan ook de 7.0Ah ProCore accu's: https://www.toolmax.nl/bo...v-7-0-ah-gal-1880-cv.html

Maar de Makita DTD171 zal technisch misschien wat beter of krachtiger zijn dan de Bosch GDR 18V-200/.

Daarnaast wil ik een accu boor/klop/schroef machine en daarbij is mijn oog gevallen op deze machine: https://www.toolmax.nl/bo...s-en-lader-in-l-boxx.html

Zoals je merkt twijfel ik sterk. Een invalzaag, boorhamer en accu cirkelzaag komen daar nog bij. Als ik straks 2500 Euro uitgeef dan wil ik achteraf geen gezeur en moet het gewoon doen wat het hoort te doen. Als uiterlijk er toe zou doen dan koos ik Bosch.
Heb je niet meer (dan genoeg) aan 2 4Ah accu's voor je schroefmachine? In de tijd dat je de ene leeg draait, is de ander opgeladen. Het zal daarnaast ook nog wel wat in gewicht schelen t.o.v. de 7Ah. Zeker als je boven je hoofd moet werken lijkt me dat prettiger.

De GDX 18V-200 C is denk ik een interessantere optie dan de GDR. Deze kan gebruikt worden met zowel 1/4"bitjes als 1/2"doppen en is daarnaast ook goedkoper dan de GDR (momenteel €156 bij amazon.de, maar pas geleden stond ie er voor ~€120 op).

Wat betreft boorhamer, volgens mij heeft half Tweakers de GBH 2-28 8)
Een bouwstofzuiger is misschien ook wel een interessante optie als je gaat verbouwen/renoveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
2 kampen? Geef gewoon wat meer uit en koop Festool voor kwaliteit. /thread

[ Voor 5% gewijzigd door Zaphara op 08-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Beide merken zijn zo ver boven gemiddelde bouwmarktkwaliteit dat je je geen buil kan vallen.
Kijk vooral naar het aanbod in het platform als je serieus wil gaan investeren.

Bosch (Blauw), Makita (LXT), DeWalt, Festool, Milwaukkee. Ze liggen redelijk dicht bij elkaar, vooral qua prijs/kwaliteit verhouding.
Kijk naar het assortiment, en zoek het merk wat aan (bijna)al je machine eisen voldoet. Een klein performance-verschil zal je amper gaan merken.

Goede stofafzuiging? Festool gemiddeld gezien iets beter (en duurder)
Meetinstrumenten en goede koffers? Bosch
Tuinapparatuur en geweldige prijs/kwaliteit? Makita
Mooi geel en lomp? DeWalt
Bijna hetzelfde als Makita? Milwaukkee (alleen lastiger verkrijgbaar)

Je zal sowieso een goede keus maken met een van deze platformen, en zo zijn er nog een paar andere die je ook zou kunnen overwegen.

Als je even hebt uitgeprobeerd in de bouwmarkt (ervan uitgaande dat ze nieuwe series hebben, en niet oude kek) en het assortiment is voldoende voor alle machines die je in de toekomst nodig denkt te hebben, dan gewoon gaan voor welke het lekkerste in de hand ligt.

En wacht tot er weer jaarlijkse accu-acties zijn (of 2 voor 1 acties), want bijna elk groot merk doet daar wel aan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59

MJV

Cass Casey schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:29:
We zijn nog even wezen googlen/youtuben en de keuze lijkt nu gevallen te zijn op de GSR 12V-35FC. Maar helaas is die weinig te krijgen. Alternate heeft 'm wel, maar we wachten misschien even op een aanbieding op bijv. Amazon (.de heeft 'm nu niet op voorraad helaas).

Wel nog een lichte twijfel over de 15FC. Qua specs ontlopen ze elkaar niet heel veel (de 35 iets krachtiger en sneller), maar de prijs is wel flink lager op Amazon.nl van de 15FC. Scheelt toch bijna 100 euro.

En nu ook nog even opzoek naar een goede, uitgebreide bitset... Wira is the place to be, begrijp ik.
De 35FC is brushless, dus geen koolborstels. Dat is zuiniger voor de accudur en zou duurzamer moeten zijn. Voor mij was het die 100 euro meerprijs niet waard, ik heb de 15FC gekocht waar ik zeer blij mee ben. Meest gebruikte accugereedschap uit de collectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Qua prijs, ik heb de FC35 vorig jaar mei voor 222€ via amazon.de gescoord. Let wel dat bij heel veel machines in het bijzonder bosch blauw, de levertijden erg opgelopen zijn. Dit heeft te maken met de kluswoede die er momenteel is, de chiptekorten zullen daarbij ook de boel niet sneller laten lopen. Hoe dan ook, 15 of 35 beide hele fijne machientjes.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 14:01
[...]

Het beste is gewoon alles bij een merk houden de een gaat voor makita de andere Bosch of Festool evt milwaukee.

Alles van dezelfde lijn van stofzuiger tot aan schroefmachine het past onderling beter op elkaar van aansluiting tot aan accu en laat staan de hulpstukken.

prijs zal ook een factor in uitvoering en lijn zijn en hoe uitgebreid het is, het merk Festool is zeer uitgebreid van werkplaats bouw tot aan de ingerichte werkbus maar de prijs is er ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Ik heb ook een hele collectie van die 12V Bosch blauw machientjes. Heerlijk.

Mijn ervaringen: De -35 is sterker en draait sneller, de -15 loopt gewoon lekkerder.

FC is grappig, ik heb op de mijne standaard de bithouder zitten. Zo heb ik een lekker compacte schroefmachine, naast de boormachine.
Nadeel aan de FC versie vind ik de gewichtverhouding. Als het je enige machine is, valt het niet op. Maar als ik de -35 FC en non-FC naast elkaar vast heb met de boorkop erop, dan ligt de non-FC duidelijk fijner in de hand.

Als de -15FC goed verkrijgbaar en betaalbaar is, dan lekker die nemen. Ik heb die aan mn vrouw gegeven en het is gewoon een fijne machine.
Mijn meest gebruikte 12V machine is ook de -15 non-FC. Die draait gewoon het lekkerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

Crazy-

Best life ever

Vandaag wezen stoeien met m’n invalzaag (SP6000). Doel was/is om een stuk of 10-15 stuks (5x152cm) French cleats te maken.

Wellicht komt het door het feit dat het gegrond multiplex is; maar ik kreeg het niet lekker recht - de rail gleed elke keer iets weg.

Poging 1 op m’n tafel (korte zijde haaks maken) ging prima. Daarna de lange zijde een poging ging gedaan maar de laatste 30cm gaf uiteindelijk een verschil van 5mm

Toen maar de boel “op de grond” gelegd met 2 balken eronder. (Aan de uiteindes; korte zijde ondersteund). Dat ging nog erger haha

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat m’n rail ook maar 150cm is - niet ideaal - maar los daarvan mag hij niet verschuiven lijkt mij

Opties die ik overweeg:

- klemmen
- 90° adapter

Sowieso:
- betere werkbank (2x1m) waarmee ik goed de ruimte heb & hoogte

Wellicht nog andere tips?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 16:32
Crazy- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:59:
Vandaag wezen stoeien met m’n invalzaag (SP6000). Doel was/is om een stuk of 10-15 stuks (5x152cm) French cleats te maken.

Wellicht komt het door het feit dat het gegrond multiplex is; maar ik kreeg het niet lekker recht - de rail gleed elke keer iets weg.

Poging 1 op m’n tafel (korte zijde haaks maken) ging prima. Daarna de lange zijde een poging ging gedaan maar de laatste 30cm gaf uiteindelijk een verschil van 5mm

Toen maar de boel “op de grond” gelegd met 2 balken eronder. (Aan de uiteindes; korte zijde ondersteund). Dat ging nog erger haha

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat m’n rail ook maar 150cm is - niet ideaal - maar los daarvan mag hij niet verschuiven lijkt mij

Opties die ik overweeg:

- klemmen
- 90° adapter

Sowieso:

Zaagtafel kopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Haha ja die heb ik ;-) maar meer voor alle andere klussen dan grote platen of hele lange latten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:18

2 weken geleden de 15FC gekocht na hem in de aanbieding op amazon te hebben gevonden. Nu al duidelijk m'n lievelings. De 15FC is dan van het verlanglijstje af... het lijstje is alleen maar langer geworden met de overige 12v lijn tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 16:32
Crazy- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:41:
[...]

Haha ja die heb ik ;-) maar meer voor alle andere klussen dan grote platen of hele lange latten ;)
Een zaagtafel is toch juist perfect om latten van 5cm breed te maken? Om het hanteerbaarder te maken kan je natuurlijk altijd je plaat in stroken van bijv. 20 of 30cm breed zagen en daarna over de zaagtafel heen gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02
Gewoon je rails klemmen...goede klem hiervoor is deze https://www.gereedschappr...-geleiderrails-paars.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Crazy- schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:59:

Opties die ik overweeg:

- klemmen
- 90° adapter

Sowieso:

klemmen inderdaad je geleiderail platen willen wel eens verschuiven snelspanklemmen schuif je aan bijde zijde in je geleiderail.

Wat je evt als extra kunt doen dan blijft het beter liggen extra band tape er op plakken onder je rail, maar je platen moeten zo vlak mogelijk op je ondergrond liggen en als je paar platen moet zagen niet op 2 bokjes per zagen. de plaat buigt door maar op een aantal platen gestapeld leggen en dan zagen met geleiderail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:43:
Een zaagtafel is toch juist perfect om latten van 5cm breed te maken? Om het hanteerbaarder te maken kan je natuurlijk altijd je plaat in stroken van bijv. 20 of 30cm breed zagen en daarna over de zaagtafel heen gooien.
Zaagtafel lijkt me inderdaad ook het meest geschikt, zeker omdat je met dunne latten in de lengte zagen toch geen goede grip gaat krijgen met een lineaal op zo'n dunne lat.

Voor een lineaal zullen klemmen wel helpen, antislip doet wel iets, maar zeker als je verstek moet zagen is er toch wat minder druk op de lineaal en kan het eerder gaan schuiven. Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat een lineaal perfect blijft liggen zonder extra hulp van klemmen, zeker niet als je ook nog eens min of meer buiten je lineaal moet zagen.

90 graden aanslag kan werken, moet je er wel vanuit kunnen gaan dat je plaatmateriaal waar je de latten van zaagt goed haaks is, en dat de maten van het materiaal breed genoeg is. Op een lat van 5 cm breedte gaat een haakse aanslag niet zoveel doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:50:
klemmen inderdaad je geleiderail platen willen wel eens verschuiven snelspanklemmen schuif je aan bijde zijde in je geleiderail.

Wat je evt als extra kunt doen dan blijft het beter liggen extra band tape er op plakken onder je rail, maar je platen moeten zo vlak mogelijk op je ondergrond liggen en als je paar platen moet zagen niet op 2 bokjes per zagen. de plaat buigt door maar op een aantal platen gestapeld leggen en dan zagen met geleiderail.
Wat goed werkt met een invalzaag is een plaat onder je werkstuk leggen, een plaat die je verder niet nodig hebt, en dan de zaagdiepte in te stellen op een paar millimeter dieper dan je plaat dik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Niet handig met grote platen als je alleen bent om te zagen daar is een mannetje extra bij voor nodig alleen zagen met zware platen haast niet te doen laat staan precies op de maat zagen.

Zaagtafel is handig als je smalle planken/balken of stroken zaagt in lengte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:55
[...]

Kleine tip: hang niet zo'n grote accu aan een machine die je de hele dag bij je hebt en vaak ook boven je hoofd gebruikt. Dan is de lol er snel vanaf.

Ik zou persoonlijk trouwens Makita kiezen. Onverwoestbaar, betaalbaar en een groot assortiment. Ik heb nog nooit problemen gehad. Heb ook in de nieuwbouw gewerkt bij een groot bouwbedrijf (die met dat groeme logo en weinig letters) en daar gebruikten ze om die reden ook Makita. Net als vrijwel alle zzp'ers en aannemers waar ik mee/voor werk. Je ziet ook nog wel festool, maar dan met name de invalzaag of afkortzaag. En alle schilders werken schuurmachines van Festool.

Je kan ook Festool kopen als je van een lege bankrekening houdt. Kwalitatief doet het niks voor elkaar onder. Festool biedt wel wat meer snufjes en handigheidjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Framoes schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:02:
[...]

Kleine tip: hang niet zo'n grote accu aan een machine die je de hele dag bij je hebt en vaak ook boven je hoofd gebruikt. Dan is de lol er snel vanaf.

Ik zou persoonlijk trouwens Makita kiezen. Onverwoestbaar, betaalbaar en een groot assortiment. Ik heb nog nooit problemen gehad. Heb ook in de nieuwbouw gewerkt bij een groot bouwbedrijf (die met dat groeme logo en weinig letters) en daar gebruikten ze om die reden ook Makita. Net als vrijwel alle zzp'ers en aannemers waar ik mee/voor werk. Je ziet ook nog wel festool, maar dan met name de invalzaag of afkortzaag. En alle schilders werken schuurmachines van Festool.

Je kan ook Festool kopen als je van een lege bankrekening houdt. Kwalitatief doet het niks voor elkaar onder. Festool biedt wel wat meer snufjes en handigheidjes.
Festool heeft zeker handige snufjes en handigheidjes en beter doordacht systemen bepaalde dingen zijn iets beter van kwaliteit de container vergelijk M-box van makita als voorbeeld te noemen en bepaalde accessoires wat beter is erg veel ontloopt het niet.

Je bus inrichten met makita vaak zelfbouw en ontwerp met schuifladen, festool heeft zijn eigen doordacht systeem wel mooi spul.

Maar net wat je zegt de bankrekening, :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Makita heeft ook kleinere en dus lichtere accu's. Toentertijd bewust gekozen voor zulke accu's (2.5ah) bij de boor en schroef machine. Erg blij mee, scheelt een boel.
En de zware accu's zijn voor de meer stroom vretende machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basfr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:31:
[...]

Heb je niet meer (dan genoeg) aan 2 4Ah accu's voor je schroefmachine? In de tijd dat je de ene leeg draait, is de ander opgeladen. Het zal daarnaast ook nog wel wat in gewicht schelen t.o.v. de 7Ah. Zeker als je boven je hoofd moet werken lijkt me dat prettiger.

De GDX 18V-200 C is denk ik een interessantere optie dan de GDR. Deze kan gebruikt worden met zowel 1/4"bitjes als 1/2"doppen en is daarnaast ook goedkoper dan de GDR (momenteel €156 bij amazon.de, maar pas geleden stond ie er voor ~€120 op).

Wat betreft boorhamer, volgens mij heeft half Tweakers de GBH 2-28 8)
Een bouwstofzuiger is misschien ook wel een interessante optie als je gaat verbouwen/renoveren.
Misschien wel genoeg inderdaad maar hou wel van lang doorgaan. Anderzijds is het wel zo dat ik ik voor hetzelfde geld vier 4.0Ah ProCore accu's heb. Naar de GDX heb ik uiteraard ook gekeken maar die hangt er een beetje tussen in kreeg ik het idee. Die wil teveel één van de twee zijn maar is dat net niet helemaal. Dan liever de GDR die doet wat het moet doen.

De boorhamer was ik ook vrij snel uit. Die blijft :) Bouwstofzuiger had ik al in de lijst staan: https://www.toolmax.nl/bo...bouwstofzuiger-1250w.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zaphara schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:34:
2 kampen? Geef gewoon wat meer uit en koop Festool voor kwaliteit. /thread
Ik heb met Festool gewerkt. Ik was er niet zo heel kapot van omdat andere machines hetzelfde bieden qua kracht en ergonomie of zelfs beter. Om nu een paar honderd Euro meer stuk te slaan voor service en garantie (welke bij anderen zoals Bosch of Makita ook goed zijn) vind ik persoonlijk niet waard. Sure ze maken goed materiaal maar dat is niet alleszeggend. Prijs speelt zeker mee maar ik wil en weiger er op leeg te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die accu kan ook wel kleiner. Mag wat mij betreft ook wel. Voor die leeg is is de ander wel weer vol.

Wat jij zegt over Makita zegt men ook over Bosch. Ik ken een aantal mensen uit de bouw, blauwe letters en iets meer letters, die eerst zweerden bij Festool (werd veel te duur) en over gegaan zijn naar Makita en daarna deels Bosch. Ik denk dat beiden goede kwaliteit leveren en zeker accu wijs is Bosch erg goed met hun ProCore. Maakt het er niet makkelijker op overigens want je geeft terecht aan dat Makita een breed assortiment heeft. Maar juist dat grote assortiment geeft ook aan dat ze een breed publiek willen aantrekken met minieme verschillen in de machines. Dat is niet per definitie slecht/goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gebruik mn lichte 10.8v makita (df330) ook vaker dan alle 18v beulen.
En ik had een paar weken geleden bijna die 12v bosch gekocht; want klein en handzaam en gewoon goed. De df330 set had dan marktplaats op gegaan.

Maar ja, ik ben nou eenmaal makita fanboy, dus toch maar niet gedaan.... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Twijfels schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:43:
[...]

Dat is zeker waar; maar om eerst naar de 20/30cm te gaan is de invalzaag absoluut handiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik ga er maar eens naar op zoek; is zeker een gemis! T-track ook voordeel. Mijn nieuwe slede ga ik voorzien van T-track rails dus komt goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

henkie196 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:54:
[...]

Zaagtafel lijkt me inderdaad ook het meest geschikt, zeker omdat je met dunne latten in de lengte zagen toch geen goede grip gaat krijgen met een lineaal op zo'n dunne lat.

Voor een lineaal zullen klemmen wel helpen, antislip doet wel iets, maar zeker als je verstek moet zagen is er toch wat minder druk op de lineaal en kan het eerder gaan schuiven. Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat een lineaal perfect blijft liggen zonder extra hulp van klemmen, zeker niet als je ook nog eens min of meer buiten je lineaal moet zagen.

90 graden aanslag kan werken, moet je er wel vanuit kunnen gaan dat je plaatmateriaal waar je de latten van zaagt goed haaks is, en dat de maten van het materiaal breed genoeg is. Op een lat van 5 cm breedte gaat een haakse aanslag niet zoveel doen ;)
Helder verhaal; klemmen the way to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

henkie196 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:56:
[...]

Wat goed werkt met een invalzaag is een plaat onder je werkstuk leggen, een plaat die je verder niet nodig hebt, en dan de zaagdiepte in te stellen op een paar millimeter dieper dan je plaat dik is.
Ik zie men dit vaker doen; zelfs iemand die de tip had: isolatieplaten er onder leggen. Vond dat wel een goeie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
J.E. Weinor schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:22:
[...]

Festool heeft zeker handige snufjes en handigheidjes en beter doordacht systemen bepaalde dingen zijn iets beter van kwaliteit de container vergelijk M-box van makita als voorbeeld te noemen en bepaalde accessoires wat beter is erg veel ontloopt het niet.

Je bus inrichten met makita vaak zelfbouw en ontwerp met schuifladen, festool heeft zijn eigen doordacht systeem wel mooi spul.

Maar net wat je zegt de bankrekening, :?
De systainers van Makita passen ook in de Tanos businrichting. Systainers van Makita zijn in principe het oude Festool model. Maar Festool is eerst overgestapt naar T-lock en sindskort naar die nieuwe maat systainer.

Overigens is zo'n volledige businrichting ook niet heel goedkoop. Wel handig.
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:41:
[...]

Die accu kan ook wel kleiner. Mag wat mij betreft ook wel. Voor die leeg is is de ander wel weer vol.

Wat jij zegt over Makita zegt men ook over Bosch. Ik ken een aantal mensen uit de bouw, blauwe letters en iets meer letters, die eerst zweerden bij Festool (werd veel te duur) en over gegaan zijn naar Makita en daarna deels Bosch. Ik denk dat beiden goede kwaliteit leveren en zeker accu wijs is Bosch erg goed met hun ProCore. Maakt het er niet makkelijker op overigens want je geeft terecht aan dat Makita een breed assortiment heeft. Maar juist dat grote assortiment geeft ook aan dat ze een breed publiek willen aantrekken met minieme verschillen in de machines. Dat is niet per definitie slecht/goed.
Ik vond het een tijdje jammer dat Makita maar niet met nieuwe 18V accu's kwam, zoals oa Metabo en Bosch, maar toen bedacht ik me dat ik niks te klagen heb. Al m'n machines doen wat ze moeten doen en voor zwaardere toepassingen zijn er 2x18V machines. En 40V max, maar dat is weer een ander systeem.

Zo'n LiHD of ProCore biedt vast net iets extra's, maar het zal vooral looptijd zijn. En dat is met een gewone 5Ah accu al geen probleem. Het extra formaat en gewicht van een 7Ah, 8Ah of zelfs 12Ah zie ik als een groter nadeel dan een keer extra een accu wisselen.

Alleen voor m'n bladblazer wil ik wel een 12Ah accu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes De ProCore accu is een beetje een rare qua gewicht.

- 18V 4.0Ah weegt 515 gram.
- 18V 5.5Ah weegt 955 gram.
- 18V 7.0Ah weegt 810 gram.

De Makita BL1850B LXT 18V 5.0Ah weegt 630 gram. Maar in beide gevallen gaat het gewicht aanzienlijk omhoog als je meer capaciteit wil, en soms niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:58:
@Framoes De ProCore accu is een beetje een rare qua gewicht.

- 18V 4.0Ah weegt 515 gram.
- 18V 5.5Ah weegt 955 gram.
- 18V 7.0Ah weegt 810 gram.

De Makita BL1850B LXT 18V 5.0Ah weegt 630 gram. Maar in beide gevallen gaat het gewicht aanzienlijk omhoog als je meer capaciteit wil, en soms niet.
De 4Ah is zo'n nieuwere compacte. Die 5.5Ah staat niet eens op de promopagina voor ProCore van Bosch, dus misschien is dat een van de eerste generatie.

Waarschijnlijk zit het verschil in de accucellen die ze gebruiken. Lees dat de eerste generatie ProCore 20700 cellen gebruiken en de nieuwere (oa de 4Ah en 8Ah) 21700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes
Dat lijkt mij correct. Nu even aan het kijken naar Makita. Impact driver ben ik al uit mocht ik voor Makita gaan. nu een accu klop/schroef machine zoeken. Nadeel is gewoon dat er zoveel is en de verschillen klein zijn.

Correctie wat betreft de 5.5Ah ProCore. Die zijn ook voorzien van 21700 batterijen: https://www.bosch-profess...ocore18v-5-5ah-1600A02149

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2021 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje

Heb de voorganger van de 15FC en de gewone GSR, gebruik de FC vooral als schroef machine en de speciale opzetstukken zelden tot niet. Voor grotere schroeven gebruik ik de gdr12-105, was verrast door de kracht van dit machientje en het geringe gewicht.
https://www.amazon.nl/Bos...fc&qid=1617917596&sr=8-31 deze set recentelijk voor cadeau gekocht in de aanbieding voor 114 euro.
Soms is het op Amazon.de dan weer .nl in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
MJV schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:53:
[...]

De 35FC is brushless, dus geen koolborstels. Dat is zuiniger voor de accudur en zou duurzamer moeten zijn. Voor mij was het die 100 euro meerprijs niet waard, ik heb de 15FC gekocht waar ik zeer blij mee ben. Meest gebruikte accugereedschap uit de collectie.
Je wordt bedankt... En ja, dat mag met een enig cynisme gelezen worden... ;)

Mijn vriendin heeft alle berichten gelezen (dus ook namens haar: bedankt iedereen), maar door o.a. bovenstaande is toch ook lichte twijfel over de 15 vs. 35. Eigenlijk vooral doordat ze had gelezen dat de 15 iets fijner in de hand lag.

Anyway: er is geen haast bij, dus we wachten af of de 35 nog in de aanbieding komt ergens. Of misschien wordt het toch nog de 15. Ik zal jullie binnenkort het verlossende woord geven.

Ondertussen ga ik op zoek naar een goede set bitjes..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59

MJV

Cass Casey schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:00:
[...]

Je wordt bedankt... En ja, dat mag met een enig cynisme gelezen worden... ;)

Mijn vriendin heeft alle berichten gelezen (dus ook namens haar: bedankt iedereen), maar door o.a. bovenstaande is toch ook lichte twijfel over de 15 vs. 35. Eigenlijk vooral doordat ze had gelezen dat de 15 iets fijner in de hand lag.

Anyway: er is geen haast bij, dus we wachten af of de 35 nog in de aanbieding komt ergens. Of misschien wordt het toch nog de 15. Ik zal jullie binnenkort het verlossende woord geven.

Ondertussen ga ik op zoek naar een goede set bitjes..
Succes met de keuze.

Wera maakt hele mooie bitsets, met een prettige houder (Rapidaptor), bijvoorbeeld deze of eentje met diamant (dat doet het altijd goed bij vrouwen toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:52
Jeweetje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:40:
[...]

Heb de voorganger van de 15FC en de gewone GSR, gebruik de FC vooral als schroef machine en de speciale opzetstukken zelden tot niet. Voor grotere schroeven gebruik ik de gdr12-105, was verrast door de kracht van dit machientje en het geringe gewicht.
https://www.amazon.nl/Bos...fc&qid=1617917596&sr=8-31 deze set recentelijk voor cadeau gekocht in de aanbieding voor 114 euro.
Soms is het op Amazon.de dan weer .nl in de aanbieding.
Het zusje GSB 12V-15 heeft hierbij ook nog een klopboor functie. Vooraf had ik daar niet al te hoge verwachtingen van, maar dat gaat eigenlijk prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 16:43
Zit er ook geen groot verschil in de aftersales?
Ik weet uit ervaring dat ie bij bijv Bosch groen waardeloos is/was en dat ie bij Makita wel goed is. Zelfde heb ik begrepen over Bosch blauw (maar omdat ze me bij groen slecht behandelde gun ik ze me geld voor blauw niet meer ;-) ).
Ik heb het gevoel dat ie bij Festool nog een stukje beter is (net zoals bij bijv Hilti) maar daar betaal je in eerste instantie natuurlijk wel wat meer voor.
Maar als je boterham afhangt van de betrouwbaarheid van je gereedschap dan lijkt mij dat het wel waard.

Voor huis en tuin is het natuurlijk anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:31:
@Framoes
Dat lijkt mij correct. Nu even aan het kijken naar Makita. Impact driver ben ik al uit mocht ik voor Makita gaan. nu een accu klop/schroef machine zoeken. Nadeel is gewoon dat er zoveel is en de verschillen klein zijn.
Ik heb zelf de DHP484 van Makita. Goede en sterke machine. En die kost je de kop ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Den_S85 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:27:
[...]

Het zusje GSB 12V-15 heeft hierbij ook nog een klopboor functie. Vooraf had ik daar niet al te hoge verwachtingen van, maar dat gaat eigenlijk prima :*)
Goed punt. Ik heb een GSR en een GDR, maar zou soms wel een klopboor kunnen gebruiken. Mijn 230V klopboor zit nu in een boorkolom en daar komt hij wel goed van pas. Maar nu moet ik voor ieder 6mm gaatje in een baksteen mijn boorhamer pakken, of die klopboor uit de standaard gaan schroeven.

Dus ik klik op je link en zie dat zo'n GSB12v body only maar zes tientjes kost. Hmm... u wordt bedankt, dat kost weer geld...

Wil iemand hier nog een GSR 10,8-II body met praktisch nieuwe motor van me overnemen? Handig als extra machientje! ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:31:
@Framoes
Ik heb de DDF483 en 484 en een DHP481. De 483 is licht en klein, maar dan je nog genoeg mee. De 484 is een allrounder en de 481 is voor zwaarder werk, maar ook lomp en zwaar. Bosch zal vergelijkbare tegenhangers hebben.
Correctie wat betreft de 5.5Ah ProCore. Die zijn ook voorzien van 21700 batterijen: https://www.bosch-profess...ocore18v-5-5ah-1600A02149
Ah, ik kwam via google uit bij het Bosch forum, waar iemand dacht dat het 20700 cellen waren. Die zitten schijnbaar wel in de 7Ah. Wel onhandig dat die 5.5Ah dan evenveel weegt als de 8Ah.
Togi schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:29:
Zit er ook geen groot verschil in de aftersales?
Ik weet uit ervaring dat ie bij bijv Bosch groen waardeloos is/was en dat ie bij Makita wel goed is. Zelfde heb ik begrepen over Bosch blauw (maar omdat ze me bij groen slecht behandelde gun ik ze me geld voor blauw niet meer ;-) ).
Ik heb het gevoel dat ie bij Festool nog een stukje beter is (net zoals bij bijv Hilti) maar daar betaal je in eerste instantie natuurlijk wel wat meer voor.
Maar als je boterham afhangt van de betrouwbaarheid van je gereedschap dan lijkt mij dat het wel waard.

Voor huis en tuin is het natuurlijk anders
Festool biedt 3 jaar garantie na registratie. Maar de voorwaarden zijn redelijk standaard. Dus fabricage- en materiaalfouten en slijtage van onderdelen die niet binnen zo'n korte periode horen te slijten. Als dat wel zo is, is het foutief/te intensief gebruik of een materiaalfout. De diefstalservice is wel extra. Voor €100 een vervangende machine bij diefstal.

Hilti geeft in de voorwaarden 12 maanden garantie, maar volgens mij zijn ze vrij snel met reparaties en als je genoeg spul van ze hebt om een eigen vertegenwoordiger te krijgen, komen ze spullen ook halen op de bouw en leveren ze ook persoonlijk bestellingen daar af. Maar ook hier geen extra voorwaarden betreffende redenen voor reparatie. Als je gebruikt maakt van de fleet service gelden er weer andere voorwaarden, maar daar betaal je weer extra voor.

Ik zie trouwens dat Makita ook 3 jaar garantie biedt. Overigens geen garantie op slijtagedelen door zeer intensief gebruik. Maar Festool noemt dat (in andere bewoordingen) ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 09-04-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Service bij Festool is toch even van ander nivo.
Bij terugroep actie worden kapex verstekzagen uit 2010 meegenomen. Defecte onderdelen zijn kosteloos mee vervangen.
https://www.woodworking.n...m-02-2010-of-ouder.30291/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes daar kwam ik ook op uit bij één van de machines die je noemde: https://www.toolmax.nl/ma...nder-accu-s-en-lader.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:34:
Bij terugroep actie worden kapex verstekzagen uit 2010 meegenomen. Defecte onderdelen zijn kosteloos mee vervangen.
dat en onderdelen zijn nog heel lang na introductie van het apparaat te krijgen. Buiten dat zie ik weinig mensen die binnen een redelijke termijn hun Festool hardware weten te slopen. Of het de premium waard is , is natuurlijk een tweede.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2021 10:46 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Jeweetje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:34:
Het gaat zelfs specifiek om de Kapex van voor 2010. Lijkt me dat je als fabrikant niet heel veel keus hebt als je machines niet onbeheerd ingeplugd kunnen blijven staan omdat er dan mogelijk brand ontstaat. Er is blijkbaar ontdekt dat dit een productiefout is geweest en dan kan je met het oog op risico's dit niet negeren. Je bent dan gewoon verantwoordelijk, ook na 10 jaar.
Prima machine, maar als je hem wil gebruiken voor wat kleine schroeven, boren en misschien een keer een gatzaag, kan je beter een van die andere kiezen. De 481 is gewoon vrij zwaar. Draait wel zonder problemen een schroef van 8x160 in. En ook je arm uit de kom, als je niet oplet :+
Boudewijn schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:39:
[...]
dat en onderdelen zijn nog heel lang na introductie van het apparaat te krijgen. Buiten dat zie ik weinig mensen die binnen een redelijke termijn hun Festool hardware weten te slopen. Of het de premium waard is , is natuurlijk een tweede.
Klopt, ze bieden tien jaar onderdelengarantie. Dus ze houden onderdelen tien jaar op voorraad, zodat je niet hoeft uit te wijken naar nep-onderdelen. Maar zoals je al aangeeft: je moet wel heel lomp er mee omgaan, wil je het kapot krijgen.

En als je het daarna nog zoekt, heeft Kruis het vast wel, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
oudehengel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:40:
[...]

Ik heb zelf de DHP484 van Makita. Goede en sterke machine. En die kost je de kop ook niet.
Ik heb de DDF484 dat is de versie zonder klopfunctie geeft mij geen toegevoegde waarde in gebruik is ook het type wat je veel op de bouw ziet de, klopfunctie geeft mij geen toegevoegde waarde, in steen boren met de juiste boor zonder klopfunctie gaat ook gewoon.

Een 6mm gaatje in beton boren gaat naar natuurlijk al zit er een klopfunctie op daar zijn boorhamers voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Al tijden niet meer hier geweest - maar met een vrije grote zekerheid ga ik morgen een nieuw huurcontract tekenen voor een huis. En godzijdank - dat is een vrijbrief voor nieuw gereedschap en klussen.
Bij dit nieuwe huis is ook een grote schuur en uitloop naar buiten om te klussen. Erg veel zin in.

Maar goed, Mw. Blomminator wil ook de binnenkant leuk maken. Dus eerst moet er geschilderd worden.
De muren zijn van binnen baksteen. Echter, niet gevoegd, dus tussen de bakstenen zitten spleten van zeker 15mm. De huidige kleur is vies-wit, het moet fris-wit worden.

Ik heb een hekel aan schilderen, dus heb niks aan spullen hiervoor.
Iemand advies in materiaal? Een roller? Een bokkepoot? Of blokkwast?

Spuiten heb ik ook ervaring mee - een machine gehuurd van Boels. Dat spuit heerlijk, maar geeft veel droge korrels verf (dus veel afplakwerk).

Ik schat het te verven oppervlakte op grofweg 60m2 (kleine studio, veel ramen, 3 muren (eentje is behang)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Blomminator schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:00:
Al tijden niet meer hier geweest - maar met een vrije grote zekerheid ga ik morgen een nieuw huurcontract tekenen voor een huis. En godzijdank - dat is een vrijbrief voor nieuw gereedschap en klussen.
Bij dit nieuwe huis is ook een grote schuur en uitloop naar buiten om te klussen. Erg veel zin in.

Maar goed, Mw. Blomminator wil ook de binnenkant leuk maken. Dus eerst moet er geschilderd worden.
De muren zijn van binnen baksteen. Echter, niet gevoegd, dus tussen de bakstenen zitten spleten van zeker 15mm. De huidige kleur is vies-wit, het moet fris-wit worden.

Ik heb een hekel aan schilderen, dus heb niks aan spullen hiervoor.
Iemand advies in materiaal? Een roller? Een bokkepoot? Of blokkwast?

Spuiten heb ik ook ervaring mee - een machine gehuurd van Boels. Dat spuit heerlijk, maar geeft veel droge korrels verf (dus veel afplakwerk).

Ik schat het te verven oppervlakte op grofweg 60m2 (kleine studio, veel ramen, 3 muren (eentje is behang)).
Bakstenen binnenmuren die niet zijn gevoegd kan me daar niet veel bij voorstellen hoe het er uit moet zien zal haast denken dat er geen stucwerk op de muur zit .

En de bakstenen zonder voeg wil je wit sauzen :? kun je beter glad stucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 14:29
Ligt het aan mij of is er maar heel weinig gereedschap op voorraad van Dewalt?
Ik had een reciprozaag en een freesmachine gekocht bij gereedschapscentrum. Deze hebben uiteindelijk mijn order gecancelled omdat het nog tot juni zou duren.
Daarna een bestelling gedaan bij Toolnation, deze heb ik uiteindelijk zelf gecancelled omdat ik het gereedschap nodig begin te hebben.
Uiteindelijk maar via Coolblue een Makita freesmachine gekocht, welke ik dus eigenlijk niet wilde (freest minder diep en een andere koffer).
Zeer frustrerend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10 13:01
Is bij meerdere merken zo. Chiptekorten, vertraagde schepen in het Suez-kanaal, deep state manipulatie, how knows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probeer maar eens festool te vinden :/ . Dat staat op MP voor meer dan de winkelprijs ondertussen.
Zeker de wat uniekere dingen (dominofrees, rotex) zijn bijna niet te krijgen. Heb beide voor 150E meer dan de prijs in juli gekocht, in december resp februari.

Corona, transport uit China, algeheel tekort aan halfgeleiders, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:05
huppelepups schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:11:
Ik had een reciprozaag en een freesmachine gekocht bij gereedschapscentrum. Deze hebben uiteindelijk mijn order gecancelled omdat het nog tot juni zou duren.
Daarna een bestelling gedaan bij Toolnation, deze heb ik uiteindelijk zelf gecancelled omdat ik het gereedschap nodig begin te hebben.
Uiteindelijk maar via Coolblue een Makita freesmachine gekocht, welke ik dus eigenlijk niet wilde (freest minder diep en een andere koffer).
Was in december al een probleem, toen werd er gewezen naar Covid-19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Je koopt iets wat je eigenlijk niet wilde :? en ook nog meer voor betalen zoals een Makita freesmachine.
Er zijn meer wegen dan alleen bij gereedschapscentrum of toolnation coolblue Duitse of Belgie websites gewoon even de tijd voor nemen en goed uitspitten in het zoeken.lokale vestigingen dealers evt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 08:42
Ik heb voor wat hobbywerk 2e hands een Festool ATF 55 E invalzaag gekocht. Hier zat geen aansluiting bij voor op een stofzuiger, ik had gedacht dat dit wel een makkelijke koppeling zou zijn, maar daar lijk ik mij in te vergissen of ik kijk verkeerd.

In de handleiding staat er het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBOWmzXr_IDhBLBF4YL8U7y6bsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aknqYqJNN851k2f7MMpymH7C.png?f=user_large

Hierbij even het plaatje van de machine in de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNJAU10fqgioXivCzu8qG7i5cIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vv5zP9vEjpePUHtyrEnKaruI.png?f=user_large

Dus stofzuiger slang 2.4 moet worden aangesloten op 2.2 echter doormiddel van het gebruik van een "Tangentiaal verlopend aansluitmond" echter die is nergens te vinden, ook niet op de onderdelen catalogus. alleen 2.3 is los te krijgen maar niet bedoeld om aan te sluiten op een stofzuiger.

Iemand enig idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bel een club als Kruis eens, die kunnen het meeste spul wel leveren. Waarom specifiek die ATF? Oud dingetje, maar als hij goed wekrt prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Bij Kruis zie je ook de onderdelen catalogus waarbij ik dus niet verder kom omdat er geen onderdeel voor is voor deze machine specifiek. Wellicht dat er een universeel/festool algemene accesoire voor bestaat?

Eerlijk gezegt beetje impuls aankoop die ATF, omdat ik al een afkortzaag daar kon kopen en deze had die persoon ook staan en dacht daar een mooie deal mee te maken (ik ben absoluut geen kenner), denk achteraf beetje zonde eigenlijk, maar na gebruik zet ik hem weer te koop en val ik er geen bult aan denk ik. Maarja een aansluiting voor een stofzuiger zou wel wenselijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TonCoronel op 09-04-2021 13:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TonCoronel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:15:
Ik heb voor wat hobbywerk 2e hands een Festool ATF 55 E invalzaag gekocht. Hier zat geen aansluiting bij voor op een stofzuiger, ik had gedacht dat dit wel een makkelijke koppeling zou zijn, maar daar lijk ik mij in te vergissen of ik kijk verkeerd.

In de handleiding staat er het volgende:
[Afbeelding]

Hierbij even het plaatje van de machine in de handleiding
[Afbeelding]

Dus stofzuiger slang 2.4 moet worden aangesloten op 2.2 echter doormiddel van het gebruik van een "Tangentiaal verlopend aansluitmond" echter die is nergens te vinden, ook niet op de onderdelen catalogus. alleen 2.3 is los te krijgen maar niet bedoeld om aan te sluiten op een stofzuiger.

Iemand enig idee?
Zit 2.2 er al op? Als ik het zo lees moet je een 27mm slang daar gewoon induwen..?
Bij nr 7 en 12 zie je nummertje 2.2 als je het mij vraagt?
Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/onderdelen/tekening.ashx?m=festool&t=485790_0

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-04-2021 13:57 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ja 2.2 is gewoon onderdeel van de behuizing... maar als je daar gewoon een slang induwt lijkt het me dat dit niet echt vast zit, daarnaast is het gat dus niet rond, maar "Tangentiaal"...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
TonCoronel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:03:
Ja 2.2 is gewoon onderdeel van de behuizing... maar als je daar gewoon een slang induwt lijkt het me dat dit niet echt vast zit, daarnaast is het gat dus niet rond, maar "Tangentiaal"...
Even snel van google geleend, het ziet er naar uit dat er inderdaad een adapter tussen hoort:

Afbeeldingslocatie: http://www.thewoodshop.20m.com/graphics/festool/atf/festool_atf_mft.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Precies die afbeelding was ik ook tegengekomen... alleen ik kan nergens dat losse onderdeel vinden. lastgi lastig

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Je hebt niet toevallig een 3d printer of ken je iemand die er eentje heeft?
Op thingiverse zag ik iemand staan die dit missende stukje lijken na te bootsen

https://www.thingiverse.com/thing:4696242

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Hey helemaal geen gek idee... ik heb er zelf niet een, maar ik kan eens rondvragen, misschien weet ik wel iemand die dat heeft. Bedankt voor de tip. Mocht iemand toch een OEM oplossing weten te vinden dan gaat wel daar mijn voorkeur naar uit.

Edit. Blijkbaar is er geen OEM oplossing, tenminste de bouwstofzuiger van Festools zelf met een 27mm slang, moet je dus toch gewoon er in proppen...
https://www.festoolowners...-vacuum-hose-to-atf-55-e/

Heel apart... dan is dat 3d printen zeker geen gek idee.

[ Voor 39% gewijzigd door TonCoronel op 09-04-2021 14:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:09:
[...]

Je koopt iets wat je eigenlijk niet wilde :? en ook nog meer voor betalen zoals een Makita freesmachine.
Er zijn meer wegen dan alleen bij gereedschapscentrum of toolnation coolblue Duitse of Belgie websites gewoon even de tijd voor nemen en goed uitspitten in het zoeken.lokale vestigingen dealers evt etc.
Ik heb het nu nodig en niet over 2 weken. Die Makita machine was 70 euro goedkoper en ik ben er best tevreden mee.
Ik heb naar mijn mening goed gezocht/er genoeg zoektijd inzitten. Het was of fors duurder dan bij Toolnation/Gereedschapscentrum, of niet meer op voorraad.
Ik zou uberhaupt niet naar een buitenlandse website moeten hoeven gaan om een stuk gereedschap te kopen!

Dit is net zoiets als die klote Ikea. Probeer ik wat te kopen, klopt tot 2 keer toe (op de pagina van het artikel en tijdens het afrekenen) de voorraad niet. Ik ga zeker 400km rijden naar Hengelo en ook nog eens 3 euro betalen om het zelf af te halen. :( :( :( :( :( :( Het is net alsof ze niet willen dat je iets bij ze koopt.

/rant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Ik wilde een Toughsystem 2 DS300 kopen en daar had uiteindelijk Toolmax er eentje van op voorraad. Dat is niet eens een machine, maar een koffer en ook dat is al maanden een probleem.

Wel blij mee overigens. Fijne koffers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
michielh3 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:27:
Je hebt niet toevallig een 3d printer of ken je iemand die er eentje heeft?
Op thingiverse zag ik iemand staan die dit missende stukje lijken na te bootsen

https://www.thingiverse.com/thing:4696242
Inmiddels een collega gevonden die laatst trots vertelde over zijn 3D print hobby. Momenteel wordt hij al geprint, nogmaals bedankt voor de tip!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
huppelepups schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:03:
[...]

Ik heb het nu nodig en niet over 2 weken. Die Makita machine was 70 euro goedkoper en ik ben er best tevreden mee.
Ik heb naar mijn mening goed gezocht/er genoeg zoektijd inzitten. Het was of fors duurder dan bij Toolnation/Gereedschapscentrum, of niet meer op voorraad.
Ik zou uberhaupt niet naar een buitenlandse website moeten hoeven gaan om een stuk gereedschap te kopen!

Dit is net zoiets als die klote Ikea. Probeer ik wat te kopen, klopt tot 2 keer toe (op de pagina van het artikel en tijdens het afrekenen) de voorraad niet. Ik ga zeker 400km rijden naar Hengelo en ook nog eens 3 euro betalen om het zelf af te halen. :( :( :( :( :( :( Het is net alsof ze niet willen dat je iets bij ze koopt.

/rant
Als je het snel nodig hebt en geen 14 dagen kunt wachten, tijd anders inplannen en verdelen.of anders je lokale dealer vragen bouwmarkt hornbach of Bauhaus etc er zal er vast wel een bij je in de buurt zitten.

Wat is er mis een aankoop over de grens dat je het niet nodig vind prima maar voor een evt snelle oplossing als het daar wel verkrijgbaar is.?

En als je het snel nodig hebt voor een snelle klus niet precies wat je zoekt model type dan loop je naar de bouwmarkt voor een alternatief dan kun je vaak direct beginnen en verkoop het na de klus geklaard is.
dan kun je later evt of niet wanneer de voorraad wel voldoende is je aankoop alsnog overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
TonCoronel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:38:
[...]

Inmiddels een collega gevonden die laatst trots vertelde over zijn 3D print hobby. Momenteel wordt hij al geprint, nogmaals bedankt voor de tip!
Even een foto voor het eindresultaat voor degene die ook hier mee zitten en probleem ondervinden met losse onderdeel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:43:
[...]

Even een foto voor het eindresultaat voor degene die ook hier mee zitten en probleem ondervinden met losse onderdeel. ;)
Gaan we doen!

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huppelepups
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:41:
[...]

Als je het snel nodig hebt en geen 14 dagen kunt wachten, tijd anders inplannen en verdelen.of anders je lokale dealer vragen bouwmarkt hornbach of Bauhaus etc er zal er vast wel een bij je in de buurt zitten.

Wat is er mis een aankoop over de grens dat je het niet nodig vind prima maar voor een evt snelle oplossing als het daar wel verkrijgbaar is.?

En als je het snel nodig hebt voor een snelle klus niet precies wat je zoekt model type dan loop je naar de bouwmarkt voor een alternatief dan kun je vaak direct beginnen en verkoop het na de klus geklaard is.
dan kun je later evt of niet wanneer de voorraad wel voldoende is je aankoop alsnog overwegen.
Het heeft geen zin om te pretenderen alsof ik slecht gezocht heb. Je weet namelijk niet hoe ik gezocht heb, welke machine ik wilde kopen, welke winkels (zowaar buitenlandse) ik heb bekeken en wat voor verdere afwegingen ik heb gemaakt om iets wel of niet te kopen bij een bepaalde winkel.

Het is simpelweg frustrerend om na lang zoeken en wachten te concluderen dat je maar beter een andere machine kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:05
Wat ik bij engine tijd gelden kruis.nl zag staan (op zoek naar een dewalt onderdeel) is het magazijn van DeWalt in de UK staat en dat wegens de Brexit levertijden begin dit jaar zo enorm opgelopen waren, dat ze besloten hadden voorlopig niets meer te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
Goedeavond allemaal, ik ben me aan het oriënteren op een redelijk goede tafelzaag. Tijd geleden de parkside verkocht, dat was *** met peren. Wat ik belangrijk vind is een degelijk fence met goede instel mogelijkheden. Daarnaast goed op te bergen, helaas heb ik geen plaats voor een stationaire zaag. Waar ik nu tussen teijfel zijn de dewalt 7492 en de dwe7485. Zijn er mensen die hier een goede motivatie kan geven voor 1 van de 2 of een andere binnen zelfde wensen en prijsklasse? (wil ook graag een slede kunnen gebruiken) alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jichem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:02:
Goedeavond allemaal, ik ben me aan het oriënteren op een redelijk goede tafelzaag. Tijd geleden de parkside verkocht, dat was *** met peren. Wat ik belangrijk vind is een degelijk fence met goede instel mogelijkheden. Daarnaast goed op te bergen, helaas heb ik geen plaats voor een stationaire zaag. Waar ik nu tussen teijfel zijn de dewalt 7492 en de dwe7485. Zijn er mensen die hier een goede motivatie kan geven voor 1 van de 2 of een andere binnen zelfde wensen en prijsklasse? (wil ook graag een slede kunnen gebruiken) alvast bedankt
De 7485 en 7492 schelen toch een paar honderd euro in prijs?

De 7492 heeft een groter blad en dus meer zaagbereik. Verder lijken ze volgens mij redelijk veel op elkaar.

Qua geleider zit je met DeWalt wel het beste. Hoewel je tegenwoordig ook Hikoki zaagtafels hebt met hetzelfde (rack&pinion?) systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 09-04-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@jichem Ikzelf bezit de dwe 85 en een goede kennis de dwe 92. Hij koos juist de 7492 vanwege een slede en de grotere capaciteit van het blad. Echter heb ik mijn slede met 12mm. als onderblad gekozen en merk dat daardoor de diepte van het blad bijna verwaarloosbaar is, hij koos voor 18mm.
Alleen is zijn tafel blad groter en dat is wel weer een voordeel. Qua power doen ze niks voor elkaar onder en verdere precisie zijn ze beiden gelijkwaardig.
Ik heb de dwe7485 gekocht met onderstel, geen cent spijt! En nog steeds daardoor nog goedkoper uit dan zijn grotere broer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Sa.Tan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:44:
@jichem Ikzelf bezit de dwe 85 en een goede kennis de dwe 92. Hij koos juist de 7492 vanwege een slede en de grotere capaciteit van het blad. Echter heb ik mijn slede met 12mm. als onderblad gekozen en merk dat daardoor de diepte van het blad bijna verwaarloosbaar is, hij koos voor 18mm.
Alleen is zijn tafel blad groter en dat is wel weer een voordeel. Qua power doen ze niks voor elkaar onder en verdere precisie zijn ze beiden gelijkwaardig.
Ik heb de dwe7485 gekocht met onderstel, geen cent spijt! En nog steeds daardoor nog goedkoper uit dan zijn grotere broer.
Bedankt! Ik zag net dat de 7485 slechts 1 slot heeft ten opzichte van de 7492 met 2 slots. Kan je met de 85 wel gewoon goed met een zaagslede werken? Ik vind precisie het belangrijkste, iets langzamer zagen is geen probleem. (zag ook dat de 7492 een extra spouwmes heeft, maar als de 7485 een los spouwmes heeft koop ik er wel 1 bij en maak die zelf geschikt voor sleuven zagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:43:
[...]

De 7492 heeft een groter blad en dus meer zaagbereik. Verder lijken ze volgens mij redelijk veel op elkaar.

Qua geleider zit je met DeWalt wel het beste. Hoewel je tegenwoordig ook Hikoki zaagtafels hebt met hetzelfde (rack&pinion?) systeem.
Hikoki... Daar had ik nou niet meteen een zaagtafel van verwacht. Ik ga eens kijken.

Ja er zit wat verschil in qua prijs, de 92 is aan de bovenkant van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@jichem Nee hoor, beide tafelbladen zijn uitgerust met twee gleuven en twee spouwmessen. Echt, ze zijn wat dat betreft identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Sa.Tan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:56:
@jichem Nee hoor, beide tafelbladen zijn uitgerust met twee gleuven en twee spouwmessen. Echt, ze zijn wat dat betreft identiek.
Wat belachelijk dat dat niet op de fotos te zien is van de verkooppunten. Voor mij alleen maar positief, was een puntje van kritiek.

@Framoes zie toch wel dat bij de hikoki wat te doen is om het geleiderail systeem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
Op foto bij mastertools staat hij wel met twee sleuven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jichem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:04:
[...]

Wat belachelijk dat dat niet op de fotos te zien is van de verkooppunten. Voor mij alleen maar positief, was een puntje van kritiek.

@Framoes zie toch wel dat bij de hikoki wat te doen is om het geleiderail systeem..
Hij is ook wel verdacht goedkoop. Las hier ook al iets over de nieuwe afkortzaag (die ook goedkoop is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
[...]

Klopt, was enthousiast de reviews aan het kijken na een topic op woodworking en eerdere eigen ervaringen met hitachi. Ze hebben goed gekeken naar de walt tafelzaag en een goedkoper alternatief op de markt willen zetten. Helaas zijn enkele belangrijke onderdelen goedkoop uitgevoerd. Zie review van een eerdere tevreden gebruiker. https://www.youtube.com/watch?v=bULDwVPpNXU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Sa.Tan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:06:
Op foto bij mastertools staat hij wel met twee sleuven.
Dan gaat het de 85 worden, de extra zaagbreedte en diepte heb ik niet nodig. Plaatmateriaal doe ik wel met de invalzaag.

Alleen even een beter blad scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ah, dat YT filmpje was inderdaad waar ik op af knapte en tot mijn opluchting is DeWalt (bijna) alles van metaal.

@jichem Hier heb ik onmiddellijk bij ecotools de HM-zaagblad Industrial 210 x 30 mm T=36 en mijn kennis voor zijn 9492 de gewone gestanste versie. Die van mij gelaserd. Hij heeft inmiddels het tweede blad, eerste slingerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Framoes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:43:
[...]

Vragen zie bij Coolblue 904 Euro voor Dewalt 7492 tegenover 687,81 klium en met onderstel als set 833 euro,
Behoorlijke prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 21:42
Ik heb eerst een 7492 gehad, die ging defect terug na 2 maanden. Toen geld terug gekregen en een 7485 gekocht. Ben er blij mee, stukje compacter en scheelde toch een kleine 200 euro. Enige dat ik mis is het bereik tot de geleider. De 7492 gaat tot 80 geloof ik, de 7485 tot ongeveer 60. Als je vaak wisselt van spouwmes dan is de 7492 wel fijner, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Heb ook een slede gemaakt. Blad komt tot 5 cm boven de slede uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Cavalera125 op 09-04-2021 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Cavalera125 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:50:
Ik heb eerst een 7492 gehad, die ging defect terug na 2 maanden. Toen geld terug gekregen en een 7485 gekocht. Ben er blij mee, stukje compacter en scheelde toch een kleine 200 euro. Enige dat ik mis is het bereik tot de geleider. De 7492 gaat tot 80 geloof ik, de 7485 tot ongeveer 60. Als je vaak wisselt van spouwmes dan is de 7492 wel fijner, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Heb ook een slede gemaakt. Blad komt tot 5 cm boven de slede uit.
Zaagblad is toch ook 210 vs 250? De 7458 kan net geen balk in één keer schulpen omdat de capaciteit 65mm hoog is.

Heb zelf de 745. Voorloper van de 7485 met 250mm blad. Maar helaas niet meer te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:51:
[...]

Zaagblad is toch ook 210 vs 250? De 7458 kan net geen balk in één keer schulpen omdat de capaciteit 65mm hoog is.

Heb zelf de 745. Voorloper van de 7485 met 250mm blad. Maar helaas niet meer te krijgen.
Klopt, 210 vs 250, maar voor mij is 6. 5 meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderlizard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 20:20
[...]

Ik ben ook op zoek naar een zaagtafel en vroeg me ook af hoe dat nou zat. En volgens mij heeft de DWE7485 twee sleuven maar de DCS7485 (Flexvolt variant) slechts een. Die foto's worden nog wel eens door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thunderlizard schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:50:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een zaagtafel en vroeg me ook af hoe dat nou zat. En volgens mij heeft de DWE7485 twee sleuven maar de DCS7485 (Flexvolt variant) slechts een. Die foto's worden nog wel eens door elkaar gehaald.
Haha dat is helemaal handig. Ik ben in ieder geval overtuigd van de 7485.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:09
Voor (met name) een vlonderterras project waarbij ik met hardhout werk zoek ik een goede handzaag en lijmtangen. Heb al reeds een fijn vertande bahco kapzaag, maar die is voor hardhout wat minder geschikt heb ik begrepen. Aangezien ik verwacht dit gereedschap in de toekomst vaker te gaan gebruiken liever in een keer goed spul. Wie heeft tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

rockerpoet schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:06:
Voor (met name) een vlonderterras project waarbij ik met hardhout werk zoek ik een goede handzaag en lijmtangen. Heb al reeds een fijn vertande bahco kapzaag, maar die is voor hardhout wat minder geschikt heb ik begrepen. Aangezien ik verwacht dit gereedschap in de toekomst vaker te gaan gebruiken liever in een keer goed spul. Wie heeft tips?
Qua lijmtangen zit je met Bessey altijd goed in mijn ogen, iets prijziger maar goede kwaliteit. Wellicht dat anderen hier alternatieven voor hebben (beter of goedkoper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 13:15
@rockerpoet Afkortzaagmachine voor mooi strak werk. Ga je lol van hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Rob Z op 10-04-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:09
rockhopper schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:22:
[...]

Qua lijmtangen zit je met Bessey altijd goed in mijn ogen, iets prijziger maar goede kwaliteit. Wellicht dat anderen hier alternatieven voor hebben (beter of goedkoper)
Raad je dan aan lijmtang of klem aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hoe zit het met de varianten van metabo betreft zaagtafels Metabo TS 216 en TS 254 pro versie, met de letter M er achter val onder de midrance.

Metabo TS 254
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgxJ2A0ydgzrn6SxGbwJJAuFYgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ctwwg5oG34lg1fzjQ6KX7Kzh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:45
ranjo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor de tip, leuke site trouwens. Daardoor kwam ik er achter dat ik een "laagbolkopschroef" nodig had waardoor de kop niet te hoog is. Een "normale" inbus bout was wel te hoog en dan klapt de bout tegen de beschermkap aan. Wellicht waardevolle info voor een tweaker die ook zijn parkside invalzaag laat vastlopen. :+ Bij een lokale ijzerwaren handel heb ik een RVS versie mee genomen, was helaas de enige keus. Eens kijken hoelang dit blijft werken.

Wat betreft de geleiderail hebben ze bij HBM helaas de 140 cm rail (geschikt voor de Lidl zaag) niet meer, dus had ik een Scheppach rail gekocht (denkende dat Parkside altijd een Scheppach rebrand zou zijn). Maar deze is dus net iets breder waardoor het zaagblad tegen het metaal aan komt. Hebben jullie nog andere betaalbare suggesties?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een geleiderail voor mijn Parkside invalzaag. De HBM rail van 140cm is nog steeds niet leverbaar. De Scheppach wel maar ik lees dat dit geen succes was voor jou. Heb jij inmiddels een geschikte rail kunnen vinden?
Pagina: 1 ... 28 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).