Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:27
webber87 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een geleiderail voor mijn Parkside invalzaag. De HBM rail van 140cm is nog steeds niet leverbaar. De Scheppach wel maar ik lees dat dit geen succes was voor jou. Heb jij inmiddels een geschikte rail kunnen vinden?
Ik heb de Makita geleiderail nog besteld maar ook die wilde net niet passen. Omdat de retourkosten best flink zijn bij gereedschapcentrum heb ik de rail aan een vriend van mij gedoneerd die al een makita rail heeft. En die kan dus nu plaatmateriaal in de lengte zagen.

Ik heb dus nog steeds de bijgeleverde parkside rails in gebruik waar bij één rail een hap aluminium vanaf is omdat ik een keer ben uitgeschoten. (heeft me bijna een gratis castratie opgeleverd omdat de hele zaag richting mijn bovenbeen weg schoot :/ ) Op marktplaats heb ik wel een shop "mtrad" gevonden die redelijk universele rails schijnen te hebben, maar ik ben even klaar met nieuwe pogingen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 12:22
ranjo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:20:
[...]

Ik heb de Makita geleiderail nog besteld maar ook die wilde net niet passen. Omdat de retourkosten best flink zijn bij gereedschapcentrum heb ik de rail aan een vriend van mij gedoneerd die al een makita rail heeft. En die kan dus nu plaatmateriaal in de lengte zagen.

Ik heb dus nog steeds de bijgeleverde parkside rails in gebruik waar bij één rail een hap aluminium vanaf is omdat ik een keer ben uitgeschoten. (heeft me bijna een gratis castratie opgeleverd omdat de hele zaag richting mijn bovenbeen weg schoot :/ ) Op marktplaats heb ik wel een shop "mtrad" gevonden die redelijk universele rails schijnen te hebben, maar ik ben even klaar met nieuwe pogingen.. :X
Dank voor je reactie! Gelukkig heb je je ballen nog ;) Mocht ik wat geschikt vinden in mijn zoektocht, dan zal ik het met je delen. Mocht iemand anders nog een tip hebben. Dan zijn @ranjo en ik heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:40

MJV

[...]

Kijk uit voor kickback inderdaad, je kunt met zo'n zaag niet een achteruit zagen. Dat lijkt logisch, maar het gebeurd nog al eens per ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
[...]

Ik heb dus nog steeds de bijgeleverde parkside rails in gebruik waar bij één rail een hap aluminium vanaf is omdat ik een keer ben uitgeschoten. (heeft me bijna een gratis castratie opgeleverd omdat de hele zaag richting mijn bovenbeen weg schoot :/ ) Op marktplaats heb ik wel een shop "mtrad" gevonden die redelijk universele rails schijnen te hebben, maar ik ben even klaar andere pogingen.. :X
Makita heeft een hele andere type rail dan van parkside en scheppach bosch heeft ook zijn eigen type model geleiderail,

Zoek je een geleiderail voor je parkside invalzaag dan zit er niets anders op om het hier te bestellen Is een Duitse website maar levert ook naar Nederland als losse onderdeel is vaak toch lastig voor dit soort merken en accessoires.

https://www.kompernass.com/nl/accessoires/843/geleider

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:27
MJV schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:53:
[...]

Kijk uit voor kickback inderdaad, je kunt met zo'n zaag niet een achteruit zagen. Dat lijkt logisch, maar het gebeurd nog al eens per ongeluk.
Volgens mij was ik vergeten om de zaag met de geleiderail in te stellen. Er zitten twee punten waarop je de zaag kan "aandraaien" tov de rail, en volgens mij was ik dat toen vergeten. Ik was bezig met een balk doormidden te zagen en volgens mij kwam ik een noest tegen. Die combinatie maakte dat de zaag scheef ging, en toen in de rail hapte, waardoor de lancering volgde.
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:55:
[...]
Zoek je een geleiderail voor je parkside invalzaag dan zit er niets anders op om het hier te bestellen Is een Duitse website maar levert ook naar Nederland als losse onderdeel is vaak toch lastig voor dit soort merken en accessoires.

https://www.kompernass.com/nl/accessoires/843/geleider
Dank voor de tip! de prijs valt me nog erg mee. Een nadeel vind ik dat ik dan nog steeds twee delen heb wil ik een standaard stuk plaatmateriaal doorzagen. En ik merk dat de verbinding tussen de twee rails best nog wat speling kan hebben. Ik heb het liefst gewoon 1 lang stuk van 150 cm lang. (voor de prijs van deze zaag mag ik nog steeds niet klagen trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

rockerpoet schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:46:
[...]
Raad je dan aan lijmtang of klem aan?
Voor mijn gebruik zie ik er geen verschil in. Ik gebruik zelf een snelspan systeem, ik hoef nooit hele grote stukken te klemmen. Maar een aandraai systeem werkt ook goed. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik met de klem behalve kan klemmen, ook kan spreiden. Toevallig gisteren nog nodig gehad, mijn Bessey draai je zo om (ik weet niet of ze dat allemaal doen van Bessey)

Gewoon even kijken wat je allemaal van plan bent en welke afstand je moet overbruggen. Er is denk ik niet één klem die voor alles geschikt is ;) Begin met een klem die je kan gebruiken voor de klus die je nu gaat doen, en als je de volgende klus misgrijpt heb je een goede reden om een nieuwe uitbreiding erbij te halen. En anders even rondneuzen op het houtwerkers forum, daar zullen ze goed gericht advies kunnen geven, dit is toch meer het electra gereedschap topic ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rockhopper op 10-04-2021 22:28 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32
Ik heb al lange tijd die van ecotools. Prima spul en erg voordelig. Nu zelfs in de actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
ranjo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:04:
[...]

Volgens mij was ik vergeten om de zaag met de geleiderail in te stellen. Er zitten twee punten waarop je de zaag kan "aandraaien" tov de rail, en volgens mij was ik dat toen vergeten. Ik was bezig met een balk doormidden te zagen en volgens mij kwam ik een noest tegen. Die combinatie maakte dat de zaag scheef ging, en toen in de rail hapte, waardoor de lancering volgde.

[...]

Dank voor de tip! de prijs valt me nog erg mee. Een nadeel vind ik dat ik dan nog steeds twee delen heb wil ik een standaard stuk plaatmateriaal doorzagen. En ik merk dat de verbinding tussen de twee rails best nog wat speling kan hebben. Ik heb het liefst gewoon 1 lang stuk van 150 cm lang. (voor de prijs van deze zaag mag ik nog steeds niet klagen trouwens)
Denk dat het lastig wordt voor een lengte van 150 cm en denk ook niet verkrijgbaar van parkside
Weet ook niet waar parkside precies onder valt eigen merk label geproduceerd door merk fabrikant ergens in China.
zie je wel vaker met merken met eigen label en om iets te achterhalen is lastig laat staan de info het is meer door de 8) heen kijken de markt is opzich toch al zwart wit kijken vooral als het uit China taiwan wordt geproduceerd met budget artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Eskimootje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:45:
Ik heb al lange tijd die van ecotools. Prima spul en erg voordelig. Nu zelfs in de actie.
Dit soort klemmen verschillende lengtes deze snelspanklemmen zijn er ook voor je geleiderail en gewone klemmen ja van bessey is de prijs vele malen hoger kijk maar op Ali en doet zich niets onder van Bessy ik heb ook enkele van ALi in bezit perfect gebruik ze al 3 jaar je kunt veel meer spankracht op zetten dan de knijpers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5rT-Ljx5jIKJUuq9OrrL6g_i9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNZRUZ6pr8JGrd8kT9aGJEre.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op jullie advies de stahlwille set gekocht. Alleraardigst, netjes afgewerkt hoewel de wera Joker ringratels wel luxer aanvoelen. (Wat dikker, meer reliëf, gesatineerd aanvoelend staal).

Vandaag meteen gebruikt bij de revisie van mijn espressomachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA8XYdCHzkjQgqHSJAIC1-e9CXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCsNx6l63pf5D46XozDAjcRj.jpg?f=fotoalbum_large

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:37

Exigence

dnkroz

@Boudewijn Die hoef je de rest van je leven niet meer opnieuw te kopen in ieder geval d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Exigence schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:01:
@Boudewijn Die hoef je de rest van je leven niet meer opnieuw te kopen in ieder geval d:)b
Met twee sets kom ik een eind ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockhopper schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:27:
[...]

Voor mijn gebruik zie ik er geen verschil in. Ik gebruik zelf een snelspan systeem, ik hoef nooit hele grote stukken te klemmen. Maar een aandraai systeem werkt ook goed. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik met de klem behalve kan klemmen, ook kan spreiden. Toevallig gisteren nog nodig gehad, mijn Bessey draai je zo om (ik weet niet of ze dat allemaal doen van Bessey)

Gewoon even kijken wat je allemaal van plan bent en welke afstand je moet overbruggen. Er is denk ik niet één klem die voor alles geschikt is ;) Begin met een klem die je kan gebruiken voor de klus die je nu gaat doen, en als je de volgende klus misgrijpt heb je een goede reden om een nieuwe uitbreiding erbij te halen. En anders even rondneuzen op het houtwerkers forum, daar zullen ze goed gericht advies kunnen geven, dit is toch meer het electra gereedschap topic ;)
ik heb 15, 40 en 90cm bessey klemmen. Bij Hornbach nu en dan gescoord of op internet. Stuk of van die kleine , 4 mediums en 2 grote. En 2 Festool liniaalklemmen... Zweer bij bessey, zijn niet veel duurder dan hakkietakkie maar wel heel stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ranjo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:04:
[...]

een beetje speling is prima. Ik heb 1x (na ontvangst) die speling op mijn zaag ingesteld en er daarna nooit meer naar gekeken. En 1x kickback gehad... (Zaag uit, invallen tot op hout, gas geven... En de kickback detectie gooide de zaag meteen uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
rockerpoet schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:06:
Voor (met name) een vlonderterras project waarbij ik met hardhout werk zoek ik een goede handzaag en lijmtangen. Heb al reeds een fijn vertande bahco kapzaag, maar die is voor hardhout wat minder geschikt heb ik begrepen. Aangezien ik verwacht dit gereedschap in de toekomst vaker te gaan gebruiken liever in een keer goed spul. Wie heeft tips?
Ik heb onlangs een aantal Piher lijmtangen besteld, die schelen de helft in vergelijking met Bessey, maar qua klemkracht scheelt het ook de helft.
Al is het maar de vraag hoeveel klemkracht men nodig heeft.
Als ze binnen zijn (ergens komende week?) zal ik een impressie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _knakker_
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 19:47
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:17:
[...]
een beetje speling is prima. Ik heb 1x (na ontvangst) die speling op mijn zaag ingesteld en er daarna nooit meer naar gekeken. En 1x kickback gehad... (Zaag uit, invallen tot op hout, gas geven... En de kickback detectie gooide de zaag meteen uit).
Over speling op geleiderails gesproken. Onlangs een extra geleiderail van Makita van 1 meter gehaald voor mijn Makita Sp6000j invalzaag. Daar zat al een geleiderail van 1,5 meter bij. Beide geleiderails heb ik vervolgens aan elkaar gekoppeld met de Makita koppelstripset. Nu blijkt de geleiderail van 1 meter net niet helemaal hetzelfde profiel te hebben als de versie van 1,5 die ik al had. Daar kwam ik achter doordat de invalzaag wel soepel gleed over de geleiderail die ik al had (daar was de zaag met de daarvoor bedoelde stelschroeven al op ingesteld), maar vastliep tegen de gekoppelde nieuwe rail. Een beetje kracht zetten loste dit op en zorgde ervoor dat de zaag op de nieuwe geleiderail verder zonder speling kon doorglijden. Daardoor ontstond helaas wel wat speling van de zaag op de geleiderail die ik al had. De stelschroeven opnieuw wat aandraaien loste dat op. Wat mij betreft is dit geen onoverkomelijk probleem, omdat ik de geleiderails toch niet vaak gekoppeld zal gebruiken, maar dit lijkt me niet zoals het hoort te zijn. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben (en een oplossing hebben gebonden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

Binnenkort maar eens een aantal klusprojectjes opstarten. Heb inmiddels een mooie verzameling tools, maar heb denk ik nog wat accessoires nodig voor ik echt kan beginnen. Voor mijn Makita V2512L ga ik zakken nodig hebben gok ik. De concensus lijkt te zijn dat fleece fijner is dan papier, klopt het dat ik dan de P-72899 moet hebben?

Voor mijn Makita BO5041J heb ik schuurschijven nodig (125mm, 8 gaten). Zat zelf te denken aan korrel 80, 180 en 320 ofzo, dan kan ik een beetje alle kanten op. Zag dat je deze bij ecotools voor een mooie prijs kunt krijgen. Is er trouwens nog echt een functioneel verschil tussen witte of rode schijven die ik bij andere shops zag, kon dat niet echt ontdekken.

Moet ook nog freesjes hebben voor mijn Makita RT0700C. Eerder hebben mensen al frezensets aangeraden als https://www.hornbach.nl/s...elig/5063591/artikel.html of https://www.hbm-machines....m-35-delige-houtfrezenset. Wat ik nog niet goed weet is hoe ik het beste een randje kan afronden van bijv. een MDF werkblad (voor een bureau of werkbank), de freesjes in de WISVO set lijken toch nog een soort randje te hebben (dus dan krijg je een stapje voordat je afronding begint). Hoe doen anderen dat? Heb je daar echt een aparte frees voor of hoog je de voet gewoon iets op zodat je geen stapje krijgt.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _knakker_
Remy!!!! schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:55:
[...]

Ik heb onlangs een aantal Piher lijmtangen besteld, die schelen de helft in vergelijking met Bessey, maar qua klemkracht scheelt het ook de helft.
Al is het maar de vraag hoeveel klemkracht men nodig heeft.
Als ze binnen zijn (ergens komende week?) zal ik een impressie geven.
Een tijdje terug heb ik de Piher Quick-T-Track klemmen besteld voor mijn Makita geleiderails. Die klemmen passen perfect en klemmen goed. Nu hoeven die klemmen ook niet megaveel klemkracht te hebben, als de geleiderail maar blijft liggen. Maar gelet op het gebruiksgemak en de bouwkwaliteit van deze klemmen zou ik ook voor andere soorten klemmen gerust voor Piher klemmen kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06 18:20
Eskimootje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:45:
Heb ook een aantal van die snelspanners, hebben echt al veel doorstaan. Wel jammer dat ze maar tot 90CM gaan, heb het al een aantal keer gehad dat ik net iets grotere nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
Vorig jaar heb ik de ts 254 aangeschaft en heb ik al een aantal projectjes hiermee mogen uitvoeren. Wat ik mij nog herinner van mijn oriëntatie voor aanschaf is dat de 216 en 254 staan voor de diameter van het zaagblad en dat de m variant staat voor mobiel. Ik heb uiteindelijk voor de ts 254 gekozen omdat ik deze 95 procent van de tijd bij mij thuis gebruik en ik dan liever een vast onderstel eronder heb zitten, welke overigens uitstekend is in te klappen.
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:46:
Hoe zit het met de varianten van metabo betreft zaagtafels Metabo TS 216 en TS 254 pro versie, met de letter M er achter val onder de midrance.

Metabo TS 254
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18
Shapeshifter schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:59:
[knip]
Moet ook nog freesjes hebben voor mijn Makita RT0700C. Eerder hebben mensen al frezensets aangeraden als https://www.hornbach.nl/s...elig/5063591/artikel.html of https://www.hbm-machines....m-35-delige-houtfrezenset. Wat ik nog niet goed weet is hoe ik het beste een randje kan afronden van bijv. een MDF werkblad (voor een bureau of werkbank), de freesjes in de WISVO set lijken toch nog een soort randje te hebben (dus dan krijg je een stapje voordat je afronding begint). Hoe doen anderen dat? Heb je daar echt een aparte frees voor of hoog je de voet gewoon iets op zodat je geen stapje krijgt.
Als alternatief kun je ook wat losse frezen aanschaffen. Die van Ecotools houden het hier goed uit. Voor mijn werk voldoet 9 van de 10 keer de 3,2mm afrondfrees. Maar ja, die sets zijn wel voordelig en je kunt dan zien wat je bevalt en nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[knip]

Hoe doen anderen dat? Heb je daar echt een aparte frees voor of hoog je de voet gewoon iets op zodat je geen stapje krijgt.
Ik zorg er idd voor dat de opstaande rand "boven" de zool zit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 23:11

Echt niet.

Gewoon niet.

webber87 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een geleiderail voor mijn Parkside invalzaag. De HBM rail van 140cm is nog steeds niet leverbaar. De Scheppach wel maar ik lees dat dit geen succes was voor jou. Heb jij inmiddels een geschikte rail kunnen vinden?
Ik heb hem wel eens op een festool geleider gepast, dat lukte. Het koppelen van de 2 verschillende merken welke wel wat twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Echt niet. schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:12:
[...]

Ik heb hem wel eens op een festool geleider gepast, dat lukte. Het koppelen van de 2 verschillende merken welke wel wat twijfelachtig.
Moet je sowieso niet willen toch? Wordt alleen maar gepruts met een hoekje in je zaagsnede of krom werk. Nee dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:22
_knakker_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:53:
[...]

Over speling op geleiderails gesproken. Onlangs een extra geleiderail van Makita van 1 meter gehaald voor mijn Makita Sp6000j invalzaag. Daar zat al een geleiderail van 1,5 meter bij. Beide geleiderails heb ik vervolgens aan elkaar gekoppeld met de Makita koppelstripset. Nu blijkt de geleiderail van 1 meter net niet helemaal hetzelfde profiel te hebben als de versie van 1,5 die ik al had. Daar kwam ik achter doordat de invalzaag wel soepel gleed over de geleiderail die ik al had (daar was de zaag met de daarvoor bedoelde stelschroeven al op ingesteld), maar vastliep tegen de gekoppelde nieuwe rail. Een beetje kracht zetten loste dit op en zorgde ervoor dat de zaag op de nieuwe geleiderail verder zonder speling kon doorglijden. Daardoor ontstond helaas wel wat speling van de zaag op de geleiderail die ik al had. De stelschroeven opnieuw wat aandraaien loste dat op. Wat mij betreft is dit geen onoverkomelijk probleem, omdat ik de geleiderails toch niet vaak gekoppeld zal gebruiken, maar dit lijkt me niet zoals het hoort te zijn. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben (en een oplossing hebben gebonden)?
Ik heb eentje van 140 cm gekoppeld aan eentje van 150 cm en ervaar hetzelfde probleem als jij hebt. Als je goed kijkt zie je ook dat bij de overgang het net niet perfect aansluit, verspringt iets. Ik moet ook de zaag dan iets meer speling geven om over dat overgangs stuk te gaan.

Ook vind ik dat bij het koppelen je best veel speling hebt, als je de koppelstrip nog moet vastschroeven. Ik hou altijd een lange waterpas er tegen en schroef het dan vast. Dan nog zit er soms na het zagen een halve mm verschil in het midden t.o.v de uiteinden.

Beste blijft toch om een lange uit een stuk te kopen, helaas is die erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Binnenkort maar eens een aantal klusprojectjes opstarten. Heb inmiddels een mooie verzameling tools, maar heb denk ik nog wat accessoires nodig voor ik echt kan beginnen. Voor mijn Makita V2512L ga ik zakken nodig hebben gok ik. De concensus lijkt te zijn dat fleece fijner is dan papier, klopt het dat ik dan de P-72899 moet hebben?

Voor mijn Makita BO5041J heb ik schuurschijven nodig (125mm, 8 gaten). Zat zelf te denken aan korrel 80, 180 en 320 ofzo, dan kan ik een beetje alle kanten op. Zag dat je deze bij ecotools voor een mooie prijs kunt krijgen. Is er trouwens nog echt een functioneel verschil tussen witte of rode schijven die ik bij andere shops zag, kon dat niet echt ontdekken.

Voor je makita RT0700C om de kantjes af te ronden ligt eraan hoe groot de afronding moet zijn gaat het alleen om het scherpe randje eraf voor je MDF of ander plaatmateriaal evt gewoon hout zul je het freesje los moeten bestellen met kleine afronding, die setjes in je link daar vind je ze niet er zitten wel afronding freesjes in maar de frezen in zon setje meer voor grote afrondingen.

Freesje moet je goed op diepte instellen als je geen geen randje wil hebben.

Voor de scherpe randje gebruik ik zelf 2 en 4 mm en 10 mm voor de wat grotere afrondingen,
maar los zijn ze wel wat duurder 25 euro of zelfs meer ben je wel kwijt voor een freesje 8mm schacht ik zelf heb er 25 euro voor betaald bij de lokale dealer op, internet kan ik niet zo gauw vinden voor een voordelige prijs.
Op deze topic zullen er vast wel weten voor een losse freesje voor de voordelige prijs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_knakker_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:00:
[...]

Een tijdje terug heb ik de Piher Quick-T-Track klemmen besteld voor mijn Makita geleiderails. Die klemmen passen perfect en klemmen goed. Nu hoeven die klemmen ook niet megaveel klemkracht te hebben, als de geleiderail maar blijft liggen. Maar gelet op het gebruiksgemak en de bouwkwaliteit van deze klemmen zou ik ook voor andere soorten klemmen gerust voor Piher klemmen kiezen.
Ik gebruik dit soort klemmen voor T-track en geleiderail makita, niet van Bessey merk maar werken perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF4U4KUUG12KhhLCP0RRgG80vWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jpAhjzo5kRbPTk37qmnOfgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Als je toch gaat bestellen bij Ecotools pak dan een (paar) "kwartrond" freesje(s) mee. Heb er zelf 1, maar nog niet gebruikt, maar ziet er goed uit en in het algemeen zijn m'n ervaringen met de Ecotools freesjes prima voor het geld.

Overigens kun je met de freesjes uit zo'n standaard set prima afronden maar je moet je hoogte en zijgeleider heel nauwkeurig afstellen en eerst wat proefstukjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
Skidmarks schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:40:
[...]

Ik heb eentje van 140 cm gekoppeld aan eentje van 150 cm en ervaar hetzelfde probleem als jij hebt. Als je goed kijkt zie je ook dat bij de overgang het net niet perfect aansluit, verspringt iets. Ik moet ook de zaag dan iets meer speling geven om over dat overgangs stuk te gaan.

Ook vind ik dat bij het koppelen je best veel speling hebt, als je de koppelstrip nog moet vastschroeven. Ik hou altijd een lange waterpas er tegen en schroef het dan vast. Dan nog zit er soms na het zagen een halve mm verschil in het midden t.o.v de uiteinden.

@_knakker_ Ik heb recent ook een 150cm aan een 140cm rail gekoppeld, maar ik had nergens last van. Ik moet er wel bij vermelden dat ik bij het koppelen goed op de uitlijning van de koker gelet heb. Wellicht dat dat problemen voorkomen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:42
Det schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:59:
[...]

Als je toch gaat bestellen bij Ecotools pak dan een (paar) "kwartrond" freesje(s) mee. Heb er zelf 1, maar nog niet gebruikt, maar ziet er goed uit en in het algemeen zijn m'n ervaringen met de Ecotools freesjes prima voor het geld.

Overigens kun je met de freesjes uit zo'n standaard set prima afronden maar je moet je hoogte en zijgeleider heel nauwkeurig afstellen en eerst wat proefstukjes maken.
Volgens mij kan hij beter een afrondfrees gebruiken. Die kwartrondfrezen maken behalve de ronding, ook een stukje profiel aan het werkstuk, omdat het freesje breder is dan het volglager.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Klopt, dank je! Ik had ipv op de factuur kijken beter even naar de schuur kunnen lopen :X De kwartrond die ik had gekocht is er een zonder geleidelagertje. Als je wil afronden met een geleidelagertje moet je inderdaad de afrondfrees hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

Rob Z schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:32:
[...]

Als alternatief kun je ook wat losse frezen aanschaffen. Die van Ecotools houden het hier goed uit. Voor mijn werk voldoet 9 van de 10 keer de 3,2mm afrondfrees. Maar ja, die sets zijn wel voordelig en je kunt dan zien wat je bevalt en nodig hebt.
Ja, zo'n setje leek me eerst een goed idee, maar ik neig nu naar gewoon losse freesjes kopen naar gelang ik ze nodig heb. Mijn projectjes hebben vooralsnog weinig haast, dus ik kan doorgaans best een paar dagen wachten op een freesje...
teacher schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:00:
[...]

Ik zorg er idd voor dat de opstaande rand "boven" de zool zit.
Ja precies, door de frees gewoon in hoogte te verstellen neem ik aan, hoewel je in theorie ook een soort spacer onder de zool van je frees zou kunnen leggen (al klinkt dat niet als de meest logische oplossing)...
J.E. Weinor schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
[...]

Voor je makita RT0700C om de kantjes af te ronden ligt eraan hoe groot de afronding moet zijn gaat het alleen om het scherpe randje eraf voor je MDF of ander plaatmateriaal evt gewoon hout zul je het freesje los moeten bestellen met kleine afronding, die setjes in je link daar vind je ze niet er zitten wel afronding freesjes in maar de frezen in zon setje meer voor grote afrondingen.

Freesje moet je goed op diepte instellen als je geen geen randje wil hebben.

Voor de scherpe randje gebruik ik zelf 2 en 4 mm en 10 mm voor de wat grotere afrondingen,
maar los zijn ze wel wat duurder 25 euro of zelfs meer ben je wel kwijt voor een freesje 8mm schacht ik zelf heb er 25 euro voor betaald bij de lokale dealer op, internet kan ik niet zo gauw vinden voor een voordelige prijs.
Op deze topic zullen er vast wel weten voor een losse freesje voor de voordelige prijs :P
Het gaat me vooral om het scherpe randje eraf halen inderdaad. Iets van 2-4 mm klinkt daarvoor goed, deze van ecotools lijkt me wel wat: https://www.ecotools.nl/f...ht/hm-afrondfrees-r-3-2mm
Wild Chocolate schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:20:
[...]

Volgens mij kan hij beter een afrondfrees gebruiken. Die kwartrondfrezen maken behalve de ronding, ook een stukje profiel aan het werkstuk, omdat het freesje breder is dan het volglager.
Ik zat al te kijken hoe dat ging werken haha, maar duidelijk inderdaad, ik ga dan toch voor een afrondfrees :) Dank allen!

Edit: wat me trouwens ook opvalt is dat ecotools kantenfrezen met bovenlagers heeft, die kun je dus mooi misgebruiken met een mal (hebben wat grotere diameter dan de kopieerfrezen, maar gaan wel minder diep)...

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 11-04-2021 23:58 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49
losse freesjes zijn soms wel een stuk duurder, ik wilde ook 2 afrond freesjes en een bol freesje.
Ik gebruik de freesjes van Bosch, en die kosten samen los ruim 70 euro.
Maar voor 105 euro (ik zie dat hij nu echter weer 118 euro is) heb je ook de 30-delige set van Bosch (waarin ook de freesjes zaten die ik nodig heb). Dus voor slechts ruime 30 euro (nu dus circa 45 euro) meer wel 27 freesjes meer...let daar dus wel op.

Dus ook al had ik de 15 delige Bosch set al, toch maar de 30-delige erbij gekocht...ondanks de dubbelingen nog steeds de betere deal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breagor
omdat de grote schaaf soms niet altijd even handig is de kleine Bosch erbij gehaald.
Omdat ik nergens een size comparison kon vinden met een reguliere elektrische schaaf post ik ze hier maar even......scheelt behoorlijk in omvang, mooi handzaam dingetje:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYdJhwyz/20210411-094902.jpg

en ze passen mooi samen in M-box:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0K0wZrj/20210411-094800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:15

dragonhaertt

@_'.'

breagor schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:12:
omdat de grote schaaf soms niet altijd even handig is de kleine Bosch erbij gehaald.
Omdat ik nergens een size comparison kon vinden met een reguliere elektrische schaaf post ik ze hier maar even......scheelt behoorlijk in omvang, mooi handzaam dingetje:

[Afbeelding]

en ze passen mooi samen in M-box:

[Afbeelding]
Heel benieuwd hoe die zich vergelijkt in power/performance!
rockerpoet schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:06:
Voor (met name) een vlonderterras project waarbij ik met hardhout werk zoek ik een goede handzaag en lijmtangen. Heb al reeds een fijn vertande bahco kapzaag, maar die is voor hardhout wat minder geschikt heb ik begrepen. Aangezien ik verwacht dit gereedschap in de toekomst vaker te gaan gebruiken liever in een keer goed spul. Wie heeft tips?
Ik ben zelf meer fan van Irwin dan de bovengenoemde besseys.
Ik heb een setje irwin XP lijmklemmen (oude type) en Bessey EZS, maar vind de release-handle van de irwin klemmen wel een stuk fijner werken. Ook het feit dat de (oude versie tenminste) zooltjes kunnen kantelen, maar ook 'vastgezet' kunnen worden vind ik wel prettig bij de meeste taken.

Voor parallel klemmen (K-BODY), of lasklemmen (SLxxM) zou ik wel meer bessey klemmen willen. Maar als ik meer snelklemmen aanschaf zou ik zelf irwin XP of irwin quick grip kopen.
Tenminste, als ik de oude serie nog kan vinden tegen die tijd (te herkennen aan een draaiknop om de klem van de stang te halen, ipv een drukknop)

Misschien dat ik mijn bessey EZS30 binnekort maar eens tweedehands verkoop.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
J.E. Weinor schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:48:
[...]
Ik gebruik dit soort klemmen voor T-track en geleiderail makita, niet van Bessey merk maar werken perfect.
Iemand ervaring met deze geleiderail klemmen? Setje kost ongeveer 26 euro, andere alternatieven vaak het dubbele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4fld6OGes-RFg-Jxf1TVrVlrxI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IegEcqAG3l9f0cxTyPBYdMVR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18
@rockerpoet Die werken prima hier, maar Makita verkoopt ook weinig rommel ;)
(alhoewel, als ik het verhaal hieronder zie over de geleiderails |:()
€26 Is niet te duur voor deze set. Recent zijn er meerdere alternatieven (ook snelspan) besproken hier.

[ Voor 63% gewijzigd door Rob Z op 12-04-2021 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
rockerpoet schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:40:
[...]

Iemand ervaring met deze geleiderail klemmen? Setje kost ongeveer 26 euro, andere alternatieven vaak het dubbele.

[Afbeelding]
Heb deze vorige week net binnen, zien er goed uit, nog niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
[...]

[Afbeelding]
ja die heb ik ook, echter een snel klem is zoveel makkelijker, even snel je rails verplaatsen of kleine correctie en dan moet je dezen alweer losdraaien en vastdraaien........ik heb ze inmiddels vervangen voor een snelklem, de Piher quick-t-track, zoveel makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _knakker_
Skidmarks schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:40:
[...]

Jouw opmerking over het koppelen, het niet perfecte aansluiten van de overgang en de speling herken ik. Een versie van 300cm kopen is uiteraard de beste (en duurste) optie. :P
Nivado schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:18:
[...]

@_knakker_ Ik heb recent ook een 150cm aan een 140cm rail gekoppeld, maar ik had nergens last van. Ik moet er wel bij vermelden dat ik bij het koppelen goed op de uitlijning van de koker gelet heb. Wellicht dat dat problemen voorkomen heeft.
Op deze foto is aan de linkerkant van de geleiderails te zien dat ze qua profiel niet helemaal lekker op elkaar aansluiten. Boven die van 100cm, onder die van 150cm. Dus nu een klein beetje behelpen door op de inzaagstrip uit te lijnen en voor de rest de stelschroeven op de zaag iets losser te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7_csS-Ifeyk1xB0qZduMCcgiWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/858UIJPOcFgPuxgfWqwNtEP7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

[Afbeelding]
Zullen vast prima zijn, maar als je van plan bent ze vaak te gebruiken zou ik toch snelklem types adviseren.
Een setje zoals de DeWalt DWS5026 kost je geen rib, en werkt ook op makita rails. (of de DWS5026-XJ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _knakker_
breagor schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:06:
[...]

ja die heb ik ook, echter een snel klem is zoveel makkelijker, even snel je rails verplaatsen of kleine correctie en dan moet je dezen alweer losdraaien en vastdraaien........ik heb ze inmiddels vervangen voor een snelklem, de Piher quick-t-track, zoveel makkelijker
Het niet hoeven los-en vastdraaien was voor mij ook een overweging om direct voor de Piher Quick-T-Track snelspanklemmen te gaan. Met de Pihers is los- en vastmaken echt heel simpel. Dat zal met de eerder door @J.E. Weinor genoemde klemmen overigens ook makkelijker gaan dan met de draaiklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
[...]

Die Piher klem ziet er ook goed uit. Waar heb je die gekocht, want zo te zien hier in NL niet te verkrijgen of niet op voorraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _knakker_
rockerpoet schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:52:
[...]

Die Piher klem ziet er ook goed uit. Waar heb je die gekocht, want zo te zien hier in NL niet te verkrijgen of niet op voorraad?
Ik heb ze vorig jaar bij GereedschapPro besteld. Amazon.nl heeft ze ook zie ik nu. De voorraad van deze klemmen lijkt bij beiden beperkt te zijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
[...]

@rockerpoet Ik heb ze ook, al een aantal jaar, en ze doen het nog steeds prima. Maar als ik had geweten dat er snelklemmen bestaan voor deze rails, dan had ik die gelijk gekocht. Ik ben nu zelf ook aan het kijken naar een setje Bessey's of Piher snelklemmen.
Het aandraaien van de klemmen onder de rail, werkstuk en vaak ook nog werkbank, is niet prettig op de polsen. En omdat je er niet goed bij kan, is het ook vaak klungelen. Als je dan ook nog met 1 hand alles op zijn plek houd, is het lastig de klem te laten aangrijpen op de stang, waardoor je ook nog vaak voor niets aan dat dink zit te draaien.
Ik ben blij met de klemmen, maar zoals @breagor ook meld, zijn snelklemmen veel fijner/makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 11:51
Weet iemand het praktische verschil tussen deze twee accu klopboormachines? Ik zie ze een paar keer in dit topic voorbij komen met goede verhalen.Aangezien ik over een paar dagen de trotse eigenaar ben van een eigen woning, ben ik op zoek naar een fatsoenlijke schroef/boor combi. Het is een jaren 30 huis, dus ik verwacht niet te veel beton. Mocht beton boren nodig zijn, dan zwerven er in de familie een paar Festools rond. Dus vooral voor het reguliere schroef werk en boren voor de kleinere huisklusjes.

Wat zouden jullie doen? Dan kan mijn geliefde 9,6v groene Bosch machine ook de deur uit :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_knakker_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:09:
[...]

Jouw opmerking over het koppelen, het niet perfecte aansluiten van de overgang en de speling herken ik. Een versie van 300cm kopen is uiteraard de beste (en duurste) optie. :P

[...]

Op deze foto is aan de linkerkant van de geleiderails te zien dat ze qua profiel niet helemaal lekker op elkaar aansluiten. Boven die van 100cm, onder die van 150cm. Dus nu een klein beetje behelpen door op de inzaagstrip uit te lijnen en voor de rest de stelschroeven op de zaag iets losser te houden.

[Afbeelding]
Je weet dat je nog een koppelstrip mist aan de bovenzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Eparox schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:32:
Weet iemand het praktische verschil tussen deze twee accu klopboormachines? Ik zie ze een paar keer in dit topic voorbij komen met goede verhalen.Aangezien ik over een paar dagen de trotse eigenaar ben van een eigen woning, ben ik op zoek naar een fatsoenlijke schroef/boor combi. Het is een jaren 30 huis, dus ik verwacht niet te veel beton. Mocht beton boren nodig zijn, dan zwerven er in de familie een paar Festools rond. Dus vooral voor het reguliere schroef werk en boren voor de kleinere huisklusjes.

Wat zouden jullie doen? Dan kan mijn geliefde 9,6v groene Bosch machine ook de deur uit :+.
Ik zou even beginnen met terug lezen, recentelijk zijn er al veel vragen gesteld over nieuwe machines en accu-platformen.

Zoals ik zelf hier beschrijf maakt het niet heel veel uit. De belangrijke keus is welk platform je in wil gaan investeren. Accu's en laders zijn een groot deel van je investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

bbbrumbrum schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:34:
[...]

Inderdaad. De linker zijde goed uitlijnen is het belangrijkst.
De rechter zijde doet er niet zo toe als dat iets afwijkt. Daarvoor heb je een splinterstrip, die precies afgezaagd is op de afstand van het zaagblad -> railsdelen die er wel toe doen.

Koppel hem eens degelijk, en kijk dan naar de splinterstrip (niet het metaal) hoe goed dat overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Nivado schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:29:
[...]

@rockerpoet Ik heb ze ook, al een aantal jaar, en ze doen het nog steeds prima. Maar als ik had geweten dat er snelklemmen bestaan voor deze rails, dan had ik die gelijk gekocht. Ik ben nu zelf ook aan het kijken naar een setje Bessey's of Piher snelklemmen.
Het aandraaien van de klemmen onder de rail, werkstuk en vaak ook nog werkbank, is niet prettig op de polsen. En omdat je er niet goed bij kan, is het ook vaak klungelen. Als je dan ook nog met 1 hand alles op zijn plek houd, is het lastig de klem te laten aangrijpen op de stang, waardoor je ook nog vaak voor niets aan dat dink zit te draaien.
Ik ben blij met de klemmen, maar zoals @breagor ook meld, zijn snelklemmen veel fijner/makkelijker.
Nog niet zo over nagedacht maar bij nader inzien lijkt mij dat ook. Heb zojuist de Banggood variant van de Bessey klem besteld. Twee stuks voor drie tientjes. Als ik de reviews mag geloven een prima tang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 09:37
Nivado schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:29:
[...]

Kijk je naar Bessey snelklemmen? Ik ben laatst deze tegen gekomen:

https://www.bessey.de/nl-...es/Eenhands-tafelklem-EZR

Bessey EZR 15-6.

Die lijken mij wel interessant. Heb je 4-in-1 (al gebruik je waarschijnlijk twee opties bijna nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _knakker_
bbbrumbrum schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:34:
[...]

Zeker, dit was alleen de opstelling voor de foto. De afwijking in de twee geleiderails staat helaas los van het wel of niet gebruiken van de koppelstrips. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Melmer schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:39:
[...]

Kijk je naar Bessey snelklemmen? Ik ben laatste deze tegen gekomen:

https://www.bessey.de/nl-...es/Eenhands-tafelklem-EZR

Bessey EZR 15-6.

Die lijken mij wel interessant. Heb je 4-in-1 (al gebruik je waarschijnlijk twee opties bijna nooit).
Dit ziet er zeker niet slecht uit. Misschien moet ik mijn Banggood order maar cancellen en hiervoor gaan. Lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 09:37
rockerpoet schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:50:
[...]

Dit ziet er zeker niet slecht uit. Misschien moet ik mijn Banggood order maar cancellen en hiervoor gaan. Lastig :)
Qua prijs scheelt het niet veel.. ik zeg doen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Jaren 30 = overal gekke plekjes en rare hoekjes. Dus dan koop je binnenkort allerlei extra lange bits, dan een flexibele bithouder en dan later nog een hoekadapter...

Of je kan meteen een Bosch Flexiclick (of iets soortgelijks van een ander merk) nemen. Het kost in het begin meer maar het bespaart je zoveel frustratie dat je niet bij ieder klusje weer met handschroevendraaiers aan de slag moet of een scheef gat moet maken omdat je er niet goed bij kan.

De nieuwe 12V-35 FC met twee versnellingen en borstelloze motor is dat aanzienlijk krachtiger dan je oude groene Bosch. Als je echte iets krachtigers (en zwaarder) wil is ook een 18V variant.

Enige minpunt is dat het geen klopboor is, maar met een goed steenboortje is kleine gaten in baksteen ook geen probleem. Voordeel is dat er minder speling in zit wat je met een klopboor altijd wel hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Johnny Of het is een echt klushuis en je sloopt toch al alles dus dan is het weer een prima huis met rechte hoeken en heb je genoeg aan een simpele rechte boormachine.

Of nouja, zo is het in ieder geval bij mijn huis uit 1912 gegaan ;) Die paar keer dat ik er niet bij kan heb ik een haakse bithouder gekocht. Werkt ook :)
https://www.hbm-machines....ssionele-haakse-bithouder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Weet niet het verschil tussen beide onderling Bosch en makita maar weet wel dat de Makita DHP 485 de opvolger van de de DHP 484 is verschil is de kop geen alu behuizing meer en de body is iets anders koppel 27NM toerental 0 - 500 min-1 0 - 1700 min.
De DHP484 heeft koppel 30 Nm 0 - 500 min-1 0 - 2000 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_knakker_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:09:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik heb laatst ook 2x makita geleiders besteld 1500 mm maar die van mij sluiten naadloos tegen elkaar en geen speling zowel links als aan rechte kant van de geleider en de provilering komen precies overeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3y3Gtq9Zdv_i_tBzPbkO1RFMQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLk7NdFYmSK8k4OYoSpw32Sk.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem wat jij hebt met je geleider is niet bij mij het geval kan zijn dat de geleiders uit een andere serie komt uit de productie van fabrikant komt en zijn gemaakt waardoor je het verschil hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _knakker_
J.E. Weinor schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:21:
[...]

Ik heb laatst ook 2x makita geleiders besteld 1500 mm maar die van mij sluiten naadloos tegen elkaar en geen speling zowel links als aan rechte kant van de geleider en de provilering komen precies overeen.

[Afbeelding]

Het probleem wat jij hebt met je geleider is niet bij mij het geval kan zijn dat de geleiders uit een andere serie komt uit de productie van fabrikant komt en zijn gemaakt waardoor je het verschil hebt.
Dat ziet er inderdaad beter uit! En je verklaring is wel logisch. Gelukkig zal ik ze niet vaak gekoppeld gebruiken, dus is het geen onoverkomelijk probleem. Maar voor mede-tweakers die geleiderails willen koppelen, is het wel een aandachtspunt om er twee tegelijk aan te schaffen. Dat lijkt me de grootste kans op geleiderails uit dezelfde serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_knakker_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:10:
[...]

Dat ziet er inderdaad beter uit! En je verklaring is wel logisch. Gelukkig zal ik ze niet vaak gekoppeld gebruiken, dus is het geen onoverkomelijk probleem. Maar voor mede-tweakers die geleiderails willen koppelen, is het wel een aandachtspunt om er twee tegelijk aan te schaffen. Dat lijkt me de grootste kans op geleiderails uit dezelfde serie.
Misschien dat je de kantjes evt wat weg kan vijlen en de scherper randje rondom zodat de geleider soepeler over de verbinding glijd.

Zit zelfs voor evt later een stuk af te zagen van 60 a 70 cm van een geleider korte stuk handig in gebruik om af te korten en in verstek met behulp van een verstekgeleider die je vastmaakt aan je geleider daar zijn verschillende uitvoeringen van voor op je geleiderail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:24
@J.E. Weinor
Als ik de makita site bekijk, krijg ik de indruk dat de 485 meer een model is dat via specifieke ketens (coolblue, ook al issie op toolmax ook te koop) te krijgen is.

Hij is verder goedkoper en minder gespecced dan de 484. hij lijkt mij gewoon een instapmachine in die 18V reeks. Vooral ook omdat'ie alleen met accu's leverbaar en ze er 3Ah accu's bij doen. Dat maakt hem prijstechnisch wel heel interessant in vergelijking met de 482 (non-brushless) en de 483 (lekker compact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zit trouwens net te snuffelen op de Festool site. En daar zie ik de TS-55-FEBQ staan:
https://www.festool.nl/pr...--ts-55-febq-plus#Gebruik

Ik dacht even dat er een opvolger voor de bekende REBQ was. Maar het enige verschil dat ik kan vinden, is dat hier smallere zaagbladen in gaan. Hebben jullie misschien meer info? Ik ben wel ff nieuwsgierig (ook al heb ik niet de behoefte om mn rebq te gaan vervangen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Raymond schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:34:
Ik zit trouwens net te snuffelen op de Festool site. En daar zie ik de TS-55-FEBQ staan:

Ik dacht even dat er een opvolger voor de bekende REBQ was. Maar het enige verschil dat ik kan vinden, is dat hier smallere zaagbladen in gaan. Hebben jullie misschien meer info? Ik ben wel ff nieuwsgierig (ook al heb ik niet de behoefte om mn rebq te gaan vervangen :) )
Festool doet in de filmpjes alsof het een helemaal hartstikke geweldige nieuwe machine is met zoveel betere kwaliteit zaagsnedes en hogere snelheid. Puntje bij paaltje: er kunnen inderdaad smalle zaagbladen in en that's it als ik het goed begrijp 8)7

Mocht je al een TS 55 hebben dan is het zeker de moeite niet waard om te upgraden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Twijfels Thanks, dus ik heb het idd goed gezien.
Pfff, wat een lamme streek zeg en dan al die marketingblaat eromheen. Waarom niet gewoon zeggen dat ze een thin-kerf versie hebben uitgebracht, waar dezelfde bladen in gaan als in hun accu-machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Dat is wel gek, je zou verwachten dat ze net zoals bij de nieuwe TSC 55 (accu variant) dus ook een anti-kickback functie zouden toevoegen in een nieuwe TS 55. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De TSS55 heeft een spouwmes, dus geen anti-kickback nodig. Dat snap ik wel (hoewel beide op je machine natuurlijk wel helemaal top zou zijn).

Vooral jammer dat ze er niet ff een zwaardere motor in hebben geprutst, dat is toch wel een veelgehoorde opmerking over die TS55.

Hoewel het antwoord van Festool dan wel zal zijn dat je dan maar de TS 75 moet kopen. Gek genoeg kan ik die laatste niet meer vinden op hun site :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Raymond schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:55:
De TSS55 heeft een spouwmes, dus geen anti-kickback nodig. Dat snap ik wel (hoewel beide op je machine natuurlijk wel helemaal top zou zijn).

Vooral jammer dat ze er niet ff een zwaardere motor in hebben geprutst, dat is toch wel een veelgehoorde opmerking over die TS55.

Hoewel het antwoord van Festool dan wel zal zijn dat je dan maar de TS 75 moet kopen. Gek genoeg kan ik die laatste niet meer vinden op hun site :?
De TSC heeft een spouwmes en anti-kickback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:11
Ik heb nog een echte TS55EB.......dat spouwmes was het eerste dat er af ging. :+
Zit altijd in de weg als je invalcirkelzaagt......

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 11:51
dragonhaertt schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:35:
[...]
Ik zou even beginnen met terug lezen, recentelijk zijn er al veel vragen gesteld over nieuwe machines en accu-platformen...
Thanks voor de verwijzing, erg nuttige informatie! Wel goed om te horen dat in ieder geval de functionaliteit/kwaliteit van beide merken gelijk is.
Johnny schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:44:
[...]
Jaren 30 = overal gekke plekjes en rare hoekjes. Dus dan koop je binnenkort allerlei extra lange bits, dan een flexibele bithouder en dan later nog een hoekadapter...
Gelukkig is het inmiddels een redelijk recht huis van binnen, dus dat scheelt :). Het lijkt me wel leuk speelgoed, maar gaat voor nu een beetje z'n doel voorbij denk ik.
J.E. Weinor schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:18:
[...]
Weet niet het verschil tussen beide onderling Bosch en makita maar weet wel dat de Makita DHP 485 de opvolger van de de DHP 484 is verschil is de kop geen alu behuizing meer en de body is iets anders koppel 27NM toerental 0 - 500 min-1 0 - 1700 min.
De DHP484 heeft koppel 30 Nm 0 - 500 min-1 0 - 2000 min.
Zoiets was ik inderdaad ook tegengekomen, maar wanneer je hem tegenover de Bosch legt, verschilt het niet zo veel meer.

Uiteindelijk voor de Bosch gegaan, thanks voor de input iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 18-06 23:42

Deze Bosch is volgens mij niet Brushless. Dat zijn ze als ik me niet vergis pas vanaf de 18V-55's (als ze het zijn, staat het er bij, hier niet).
De Makita is dat wel. Ik vind de Bosch's momenteel (daar) niet heel scherp geprijsd, ik heb in November de GSR 18V-55 met 3* 4Ah ProCore accu's gekocht voor €249,- En de GSB variant daarvan was hooguit een paar tientjes duurder, toen.
De duurdere Bosch-modellen hebben een metalen snelspankop i.p.v. kunststof. EDIT: Ik zie dat alleen de 21 een kunststof kop heeft, vanaf 28 metaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:34:

Lijkt wel de opvolger van de REBQ te zijn, zie alleen de FEBQ op hun website staan, geen REBQ. Ik weet niet wat voor zaagblad met de REBQ werd meegeleved, maar de TSC en TS worden nu beiden met 1.8mm zaagbladen geleverd, zo te zien, en dat lijkt me niet bijzonder dun? De MT55 wordt ook geleverd met 1.8mm blad, had niet gedacht dat daar een andere machine voor nodig was.

Grootste verschil dat ik zo kan zien lijkt de nieuwe systainer te zijn? Of misschien die kickback beveiliging, maar dat wordt alleen genoemd op de TSC site, niet bij de TS. Misschien vinden ze dat spouwmes nog altijd hun unique selling point? Kickback beveiliging van de Mafell is goed genoeg dat die gewoon stil valt, niks bokken en wegspringen, en zo verkopen ze het ook voor de TSC. Maar niet voor de TS, kennelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:00
Harmvdw schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Nee ik heb van de week de sp6000j1x besteld en mastertools aangegeven voor de lagere prijs en de LPG is goed gekeurd (maar nog niet binnen)
Heb je dat inmiddels teruggekregen en wat is de uiteindelijke prijs geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
pierw schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:48:
[...]

Heb je dat inmiddels teruggekregen en wat is de uiteindelijke prijs geworden?
Ja ik heb het zeker terug gekregen, in het totaal heeft ie me 308.33 gekost (inclusief 7,95 verzendkosten)
Ik heb hem alleen nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:59:
Ik heb nog een echte TS55EB.......dat spouwmes was het eerste dat er af ging. :+
Probeer je nou hem op een Mafell te laten lijken? :+

Ik heb net ook een nieuw stuk overpriced aluminium opgepikt. Zat al tijdje op marktplaats te azen op zo'n ding.

Wil wat dingen echt recht en strak frezen, en wat scharnieren voor een deur. Kleine model is wel heel klein. Deze stiekem wel heel groot :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GG49zTV58EQDw-aoeSeqQSpvFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXx61LGC1ZSxW3HIzN6K4QEF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Boudewijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:14:
[...]

Probeer je nou hem op een Mafell te laten lijken? :+

Ik heb net ook een nieuw stuk overpriced aluminium opgepikt. Zat al tijdje op marktplaats te azen op zo'n ding.

Wil wat dingen echt recht en strak frezen, en wat scharnieren voor een deur. Kleine model is wel heel klein. Deze stiekem wel heel groot :P

[Afbeelding]
Met zon raamwerk scharnieren frezen :? daar neem je een mal voor zelf maken van hout met de juiste kopieer ring en frees in diameter.en is het voor alleen de deur of ook je kozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

J.E. Weinor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:38:
[...]

Met zon raamwerk scharnieren frezen :? daar neem je een mal voor zelf maken van hout met de juiste kopieer ring en frees in diameter.en is het voor alleen de deur of ook je kozijn?
ik dacht dat het grapje wel duidelijk was.

Een ding van 70cm is "een beetje overkill" voor een paar scharnieren van let's say 10cm ;) . Ik ga wat dingen doen met kasten komende tijd, ik begin van covid op te krabbelen.
Idem dito voor wat losse klusjes. Voor sommige dingen voldoet de kleine vast ook wel, maarja ik wil voorkomen dat ik de kleine koop en zo de grote ook nog wil :X.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 13-04-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb nog de originele, de sdg van Geat:
http://geatsysteme.com/geatwd/dt/sdg3/heimw.html

Leuk om te hebben, maar ook wel heel specifiek qua inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:25

Crazy-

Best life ever

Vandaag een digitale hoekmeter ontvangen .... goedkoop is duurkoop blijkt wel :?

Wat mij wel opviel .... zie tweede foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNoZxFAIo1ocfJTifOoSYqN8yd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmXBqo37YHbOJTBCqUNqX5h4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat de Bosch GTS 635-216 hoek indicator totaal niet klopt; heb op meerdere punten gemeten

Bij 90°:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n90Ye514_jAVlVzB4MDjhC6RCiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJLNcnETy21w2gqD9AapbSyx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 45°:
Kom ik zelfs te kort.... wordt geblokkeerd door het einde van de sleuf...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3h2MnjdQNPUsISuiJBt-y_F7Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJEZCe7ebRFKtsY2Y3ADOWEL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de rode indicator nu verplaats op 0/90. Maar dat lost de 45 niet op uiteraard.

Nagemeten met de driehoek en de 45 is net haalbaar. Zal wel iets afwijking in zitten. Maar absoluut onder de 0,5° daar kan ik wel mee leven

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2021 20:01 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remy!!!!
M'n nieuwe speeltje is binnen. Wat een ideaal ding is dit zeg! De handleiding is nogal creatief/omslachtig beschreven, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt... Je kan aan een 2-tal knoppen draaien om de bek/tand te verplaatsen en te verbreden/versmallen en na een testsnede stel je hem perfect af. En vervolgens heb je in een handomdraai perfecte boxjoints.
Je kan hem instellen van 3mm tot ongeveer 20mm.
Van het weekend ga ik m'n freestafel iets aanpassen, en dan kan ik hem ook daarop gebruiken met m'n nieuwe freesjes. Tegen die tijd zal ik wel een aantal voorbeelden laten zien hoe 'makkelijk' het werkt. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pahdAGUm6HTK9ihPYq6vleSU7e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA2p1req84uI5DI2gsRADVc9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:37

Exigence

dnkroz

@Crazy- heb je die digitale hoekmeter wel eerst boven op de bovenzijde van de tafel gelegd en daar op 0 gezet?

Want anders meet je met dat ding de hoek tussen waterpas en de hoek van je zaagblad, en niet de hoek tussen bovenzijde tafel en je zaagblad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Exigence schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:34:
@Crazy- heb je die digitale hoekmeter wel eerst boven op de bovenzijde van de tafel gelegd en daar op 0 gezet?

Want anders meet je met dat ding de hoek tussen waterpas en de hoek van je zaagblad, en niet de hoek tussen bovenzijde tafel en je zaagblad :P
Haha 😂 ja dat heb zeker eerst gedaan ;-) anders had ik wel grotere afwijkingen

Netjes op de plaat. Dan op 0 en daarna op de schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:48
kan je die indicator niet afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Aandekant schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:03:
kan je die indicator niet afstellen?
Op de Bosch? De rode wijzer? Ja die heb ik nu op 0 gelijk gezet bij 90°. (Gemeten met de driehoek.) Maar de hele verdeling is een beetje ... afwijkend; wel lijkt het dat het uiterste stuk wel 45 graden exact is.

Die digitale meter ga ik maar retourneren (Amazon) want die is gewoon ruk.... hm blijkbaar kan je hem kalibreren 4-zijdig. Maar even proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

silmaril8 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:40:
For what it's worth:
[Afbeelding]
Bij de Consumentenbond is de Parkside Performance Schroefboormachine de Beste uit de Test én de Beste Koop. En verslaat dus ook de Makita en Bosch tegenhangers 8) Maar goed, het is dus natuurlijk wel de Consumentenbond, dus je moet dit een beetje met een korreltje zout nemen.
Voor wat het waard is ;-) ik heb dit ding nu een paar weken voor in mijn vakantie woning en voor het geld sowieso een koopje. Loopt met gemak rondjes om elk consumenten schroeftol heen die meer kost.
Ik vind de slipsfstelling zelfs fijner dan die van mijn Makita's, hiermee kan je ook in zacht hout schroeven waar mijn makita's de schroef gewoon naar het middelpunt van de aarde willen suren op stand 1. Snel spanner etc, riemhaak, lampje zit dan weer in de voet ipv boven de trekker maar dat werkt ook prima.
Als ik iemand een eerste schroeftol zou aanraden nu dan is het deze, kan je later alsnog nadenken op welk eco systeem je wil gaan zitten (zo is er geen bouwradio dcht ik die op deze accu's werkt).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Remy!!!! schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:50:
Dat is wel gek, je zou verwachten dat ze net zoals bij de nieuwe TSC 55 (accu variant) dus ook een anti-kickback functie zouden toevoegen in een nieuwe TS 55. :?
Kickback functie kan niet in de besnoerde versie vanwege het andere soort motor dat er in zit.
Verder kan ik de smallere bladen alleen maar aanraden, maar als je een oudere versie had zou ik niet upgraden (of je moet een mooi marktplaats prijsje ervoor krijgen, heb zo mijn PDC vervangen door de nieuwe TPC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:23
Crazy- schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:56:
Vandaag een digitale hoekmeter ontvangen .... goedkoop is duurkoop blijkt wel :?

Wat mij wel opviel .... zie tweede foto

[Afbeelding]

Dat de Bosch GTS 635-216 hoek indicator totaal niet klopt; heb op meerdere punten gemeten

Bij 90°:

[Afbeelding]

Bij 45°:
Kom ik zelfs te kort.... wordt geblokkeerd door het einde van de sleuf...
[Afbeelding]

Heb de rode indicator nu verplaats op 0/90. Maar dat lost de 45 niet op uiteraard.

Nagemeten met de driehoek en de 45 is net haalbaar. Zal wel iets afwijking in zitten. Maar absoluut onder de 0,5° daar kan ik wel mee leven
Weet je zeker dat je haak wel haaks is? En ik zie dat je een aluminium tafel hebt, is die wel vlak? En steunt je haak misschien op je inleg die wellicht niet 100% vlak ligt?

Je winkelhaak ziet er niet heel 'duur' uit, dus ik zou in dat geval eerder die hoekmeter vertrouwen, die werkt in principe met zwaartekracht en zou accuraat moeten zijn tot 0.1 graden oid.

Overigens is die indicator op je zaagtafel echt een indicator, die zou ik nooit gebruiken tenzij je niet op 2 graden meer of minder kijkt ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:27:
Voor wat het waard is ;-) ik heb dit ding nu een paar weken voor in mijn vakantie woning en voor het geld sowieso een koopje. Loopt met gemak rondjes om elk consumenten schroeftol heen die meer kost.
Ik vind de slipsfstelling zelfs fijner dan die van mijn Makita's, hiermee kan je ook in zacht hout schroeven waar mijn makita's de schroef gewoon naar het middelpunt van de aarde willen suren op stand 1. Snel spanner etc, riemhaak, lampje zit dan weer in de voet ipv boven de trekker maar dat werkt ook prima.
Als ik iemand een eerste schroeftol zou aanraden nu dan is het deze, kan je later alsnog nadenken op welk eco systeem je wil gaan zitten (zo is er geen bouwradio dcht ik die op deze accu's werkt).
Ja een accu-bouwradio mis ik ook nog van Parkside. Dat zou wel erg fijn en handig zijn. Maar goed, Parkside kennende denk ik dat dit nog wel zal komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

TheJVH schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:52:
[...]

Weet je zeker dat je haak wel haaks is? En ik zie dat je een aluminium tafel hebt, is die wel vlak? En steunt je haak misschien op je inleg die wellicht niet 100% vlak ligt?

Je winkelhaak ziet er niet heel 'duur' uit, dus ik zou in dat geval eerder die hoekmeter vertrouwen, die werkt in principe met zwaartekracht en zou accuraat moeten zijn tot 0.1 graden oid.

Overigens is die indicator op je zaagtafel echt een indicator, die zou ik nooit gebruiken tenzij je niet op 2 graden meer of minder kijkt ;) .
De haal is, zover ik met aantal ijkpunten getest heb, haaks. Ondanks goedkoop/oud model. Maar zal dit nog eens extra controleren. Echter heb ik ook een robuuste driehoek & die geeft hetzelfde aan als de haak

Ben het wel met je eens dat de digitale hoekmeter preciezer zou moeten zijn. Na een kalibratie kwamen er al betere resultaten. De 90 graden positie heb ik nu kunnen afstemmen.

Helaas haal ik de 45 niet; ik kom niet verder dan 45,5°. De laatste halve graad wordt geblokkeerd door de sleuf van de Bosch zelf; of eigenlijk de lagerbussen (https://nachdenksport.de/...uchsen-bosch-gts-635-216/)

Ga morgen nog wat metingen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:23
Crazy- schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:04:
[...]

De haal is, zover ik met aantal ijkpunten getest heb, haaks. Ondanks goedkoop/oud model. Maar zal dit nog eens extra controleren. Echter heb ik ook een robuuste driehoek & die geeft hetzelfde aan als de haak

Ben het wel met je eens dat de digitale hoekmeter preciezer zou moeten zijn. Na een kalibratie kwamen er al betere resultaten. De 90 graden positie heb ik nu kunnen afstemmen.

Helaas haal ik de 45 niet; ik kom niet verder dan 45,5°. De laatste halve graad wordt geblokkeerd door de sleuf van de Bosch zelf; of eigenlijk de lagerbussen (https://nachdenksport.de/...uchsen-bosch-gts-635-216/)

Stel je hem wel in op je tafelblad? Dus 'set' drukken terwijl hij op je blad staat? Dan maakt het namelijk ook niet uit of je zaagtafel wel waterpas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:54:
Ik heb nog de originele, de sdg van Geat:
http://geatsysteme.com/geatwd/dt/sdg3/heimw.html

Leuk om te hebben, maar ook wel heel specifiek qua inzet.
Nice, oldskool. Ik las op de FOG een mooie PDF van wat er allemaal mee kan en laten we dat eens gaan proberen. Wil sowieso eens gaan spelen met freesmalletjes maken komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Heb je een keer een lijn gezet op een recht gezaagde plank met behulp van de haak, en dan de haak eens omgeklapt (niet zozeer omgedraaid maar het deel dat naar je toe wijst verwisseld met het deel dat naar de plank lag) en dan nog eens gecontroleerd? :)

Dat is een vrij simpele truc om te checken of iets echt haaks is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
[...]

Handleiding heb je er al bij gepakt? :P
Heeft denk ik niets met de lagerbussen te maken. Je kunt gewoon de stelschroeven 58 en 60 gebruiken om de blokkeringen op 0 en 45 graden opnieuw af te stellen. Door de blokkeringen voel je meteen wanneer je op haaks en op verstek zit. Je kan het rode pijltje dan ook nog opnieuw afstellen, maar zoals al gezegd, voor alles tussen 0 en 45 kun je beter dat digitale blokje gebruiken.
Ik heb hem al meerdere malen helemaal uitelkaar gehaald en ook op deze manier opnieuw afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_OLW1ULugyUifYav4uuwBbnfPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6QgPh8rnTKpVKJz6rUNd0Dm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door checkdiz op 14-04-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 17:01
franssie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:27:
[...]

En vergeet de 13mm opspanning niet!!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:44:
daar ik bezig ben met het maken van een nieuwe cross-slede voor m'n Bosch tafelzaag GTS 635-216, ben ik eest even wat gaan meten aan het blad <> geleider afstand.

Feit 1 is en blijft dat het een eenzijdig klem systeem en dat maakt het 'lastiger' de geleider 100% haaks te krijgen voor het gevoel....

waar ik echter meer verbazing over had was het volgende; de afstand tussen zaagblad (HM hout 216mm 60T/2,2mm)

er lijkt toch zeker een afwijking te zitten tussen de werkelijk afstand buitenkant tand & wat de geleider aangeeft.

[Afbeelding][Afbeelding]

Maak ik hierin echter een 'denkfout' of verkeerde blad of... is dit 'gewoon' het minpunt van dit model zaagtafel en take-it-or-leave it?

[...]

[...]

Uiteraard ga ik 100% zeker oplossen met een cross-cut-slede omdat ik daar vanaf het nulpunt opnieuw moet gaan meten c.q. een meetlint moet gaan monteren (...)
Als je deze afstelling toch gaat veranderen, houdt er dan ook rekening mee dat het zaagblad bij dit model een paar tiende uitslag heeft. Zou niet moeten mogen, maarja.. het is zo. Dus als je op basis van deze lineaal gaat zagen, zou je misschien beter nog eerst een testplankje af kunnen zagen, met een schuifmaat de werkelijke breedte van het afgezaagde plankje opmeten, en dat als calibratie gebruiken voor de rode indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 23:34
Ik zag dat sommigen bij de registratie voor de gratis Makita accu ook een melding kregen dat er vertraging is in het leveren van de accu's. Zijn er mensen die ondanks de melding de accu's al wel ontvangen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Eskiya schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:50:
Ik zag dat sommigen bij de registratie voor de gratis Makita accu ook een melding kregen dat er vertraging is in het leveren van de accu's. Zijn er mensen die ondanks de melding de accu's al wel ontvangen hebben?
Ik heb een hele tijd terug ook een melding gekregen, en later ook een accu. Tussen de registratie en de levering zat toen wel ruim 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 18:48
Eskiya schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:50:
Ik heb op 5-3-2021 de accu aangevraagd en deze is op 6-04-2021 verstuurd.

Ik heb de melding ook gehad bij aanvragen maar vond levering binnen 5 weken nog vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:20
Hmm, momenteel staat de GEX 125-150 voor €187 op amazon.de. Was juist aan het kijken naar een GEX 125-1 of Dewalt DWE6423 (beiden €90), maar twijfel nu toch sterk over de 125-150. Lijkt me zeker een aardige meerwaarde te hebben, maar is wel ruim eens zo duur en ruim 1 kg zwaarder (2,4 t.o.v. 1,3 kg). Dat laatste is wellicht een argument om hem juist niet te nemen, gezien ik het dak van de carport moet schuren.

Wellicht wordt het dan toch de GEX 125-1 of DWE6423, lijken beiden prima machientjes, betaalbaar en redelijk licht. Alleen de aansluiting voor de stofafzuiging van de DWE6423 ziet er enigszins apart uit. Schuurpapier is in ieder geval al besteld @Raymond, dus ik ben wel overtuigd van een excenter ;)
Iemand ervaring met de DWE6423 i.c.m. de VC2512L? Kan daar niet echt veel info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

checkdiz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:38:
[...]

Handleiding heb je er al bij gepakt? :P
Heeft denk ik niets met de lagerbussen te maken. Je kunt gewoon de stelschroeven 58 en 60 gebruiken om de blokkeringen op 0 en 45 graden opnieuw af te stellen. Door de blokkeringen voel je meteen wanneer je op haaks en op verstek zit. Je kan het rode pijltje dan ook nog opnieuw afstellen, maar zoals al gezegd, voor alles tussen 0 en 45 kun je beter dat digitale blokje gebruiken.
Ik heb hem al meerdere malen helemaal uitelkaar gehaald en ook op deze manier opnieuw afgesteld.

[Afbeelding]
|:( moet toch maar eens wat eerder handleidingen gaan lezen, haha. Bedankt man! Ga straks maar eens aan de knutsel en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 13:38
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:

Iemand ervaring met de DWE6423 i.c.m. de VC2512L? Kan daar niet echt veel info over vinden.
De standaard rubberen aansluiting van de VC2512L past in de schuurmachine, maar zodra je kozijnen ofzo gaat schuren valt hij er steeds uit. Een rolletje ductape doet wonderen, gewoon even vast tapen en gaan. Afzuiging is dan meer dan in orde.
Pagina: 1 ... 29 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).