Rob Z schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:32:
[...]
Als alternatief kun je ook wat losse frezen aanschaffen. Die van Ecotools houden het hier goed uit. Voor mijn werk voldoet 9 van de 10 keer de 3,2mm afrondfrees. Maar ja, die sets zijn wel voordelig en je kunt dan zien wat je bevalt en nodig hebt.
Ja, zo'n setje leek me eerst een goed idee, maar ik neig nu naar gewoon losse freesjes kopen naar gelang ik ze nodig heb. Mijn projectjes hebben vooralsnog weinig haast, dus ik kan doorgaans best een paar dagen wachten op een freesje...
Ja precies, door de frees gewoon in hoogte te verstellen neem ik aan, hoewel je in theorie ook een soort spacer onder de zool van je frees zou kunnen leggen (al klinkt dat niet als de meest logische oplossing)...
J.E. Weinor schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
[...]
Voor je makita RT0700C om de kantjes af te ronden ligt eraan hoe groot de afronding moet zijn gaat het alleen om het scherpe randje eraf voor je MDF of ander plaatmateriaal evt gewoon hout zul je het freesje los moeten bestellen met kleine afronding, die setjes in je link daar vind je ze niet er zitten wel afronding freesjes in maar de frezen in zon setje meer voor grote afrondingen.
Freesje moet je goed op diepte instellen als je geen geen randje wil hebben.
Voor de scherpe randje gebruik ik zelf 2 en 4 mm en 10 mm voor de wat grotere afrondingen,
maar los zijn ze wel wat duurder 25 euro of zelfs meer ben je wel kwijt voor een freesje 8mm schacht ik zelf heb er 25 euro voor betaald bij de lokale dealer op, internet kan ik niet zo gauw vinden voor een voordelige prijs.
Op deze topic zullen er vast wel weten voor een losse freesje voor de voordelige prijs

Het gaat me vooral om het scherpe randje eraf halen inderdaad. Iets van 2-4 mm klinkt daarvoor goed, deze van ecotools lijkt me wel wat:
https://www.ecotools.nl/f...ht/hm-afrondfrees-r-3-2mmIk zat al te kijken hoe dat ging werken haha, maar duidelijk inderdaad, ik ga dan toch voor een afrondfrees

Dank allen!
Edit: wat me trouwens ook opvalt is dat ecotools kantenfrezen met bovenlagers heeft, die kun je dus mooi misgebruiken met een mal (hebben wat grotere diameter dan de kopieerfrezen, maar gaan wel minder diep)...
[
Voor 3% gewijzigd door
Shapeshifter op 11-04-2021 23:58
]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m