Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Crazy-

Best life ever

checkdiz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:54:
[...]

Als je deze afstelling toch gaat veranderen, houdt er dan ook rekening mee dat het zaagblad bij dit model een paar tiende uitslag heeft. Zou niet moeten mogen, maarja.. het is zo. Dus als je op basis van deze lineaal gaat zagen, zou je misschien beter nog eerst een testplankje af kunnen zagen, met een schuifmaat de werkelijke breedte van het afgezaagde plankje opmeten, en dat als calibratie gebruiken voor de rode indicator.
de uitslag is mij nog niet echt opgevallen eigenlijk. heb meerder malen een 5-cut test gedaan zonder problemen. (Dan zou je toch ook een afwijking verwachten?)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:50:
[...]

de uitslag is mij nog niet echt opgevallen eigenlijk. heb meerder malen een 5-cut test gedaan zonder problemen. (Dan zou je toch ook een afwijking verwachten?)
Ik heb die 5 cut test nooit gedaan, maar zoom je daar niet alleen in op de haaksheid?
De vibratie/trilling van het zaagblad die neem je daar denk ik niet in mee, maar dat weet ik niet zeker.
Ik kwam er achter door de filmpjes van Nachdenksport; je zaagt een test plankje half in, meet de dikte van de zaagsnede op een paar plekken, en dat is (waarschijnlijk ook bij jou) dikker dan de dikte van het zaagblad zelf. Niet onoverkomelijk, maar als je het weet kan je er rekening mee houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

checkdiz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb die 5 cut test nooit gedaan, maar zoom je daar niet alleen in op de haaksheid?
De vibratie/trilling van het zaagblad die neem je daar denk ik niet in mee, maar dat weet ik niet zeker.
Ik kwam er achter door de filmpjes van Nachdenksport; je zaagt een test plankje half in, meet de dikte van de zaagsnede op een paar plekken, en dat is (waarschijnlijk ook bij jou) dikker dan de dikte van het zaagblad zelf. Niet onoverkomelijk, maar als je het weet kan je er rekening mee houden :D
Ja dat is zo; je moet het werkstuk meten dat je op maat zaagt. Die zou (mits gemeten tussen blad en geleider) exact gelijk moeten zijn.

Stel dat ik 10cm afmeet; dan dient het resultaat ook 10cm zijn. Hm. Goeie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:24:
M'n nieuwe speeltje is binnen. Wat een ideaal ding is dit zeg! De handleiding is nogal creatief/omslachtig beschreven, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt... Je kan aan een 2-tal knoppen draaien om de bek/tand te verplaatsen en te verbreden/versmallen en na een testsnede stel je hem perfect af. En vervolgens heb je in een handomdraai perfecte boxjoints.
Je kan hem instellen van 3mm tot ongeveer 20mm.
Van het weekend ga ik m'n freestafel iets aanpassen, en dan kan ik hem ook daarop gebruiken met m'n nieuwe freesjes. Tegen die tijd zal ik wel een aantal voorbeelden laten zien hoe 'makkelijk' het werkt. _/-\o_

[Afbeelding]
Mooi speeltje. Benieuwd naar de resultaten. Waar heb je het besteld?

Pana 5j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:53
mrbullet schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:25:
[...]

Mooi speeltje. Benieuwd naar de resultaten. Waar heb je het besteld?
https://www.fine-tools.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

checkdiz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:08:
[...]

na wat draaien aan de stelschroeven, staat ie mooi 90/45 nu!

ook dit nagemeten : blad heeft een dikte van 2,3mm de uiteindelijke snede is 2,6mm
0,3mm verschil is nog wel te overzien gelukkig

ik heb niet de hele zaagtafel gedraaid hoor ... >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrWgGLWa3P__tVkXPNY8L7cbOpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XTzvGUHwQIVztHVUHm4oppjZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGQJ-My68dGWjNqmqnWh6vNKNzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BpwzfXf73kmPK3YFcu8nhoQT.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 14-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

checkdiz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:54:
[...]

Als je deze afstelling toch gaat veranderen, houdt er dan ook rekening mee dat het zaagblad bij dit model een paar tiende uitslag heeft. Zou niet moeten mogen, maarja.. het is zo. Dus als je op basis van deze lineaal gaat zagen, zou je misschien beter nog eerst een testplankje af kunnen zagen, met een schuifmaat de werkelijke breedte van het afgezaagde plankje opmeten, en dat als calibratie gebruiken voor de rode indicator.
ook dit nagemeten : blad heeft een dikte van 2,3mm de uiteindelijke snede is 2,6mm
dit gaat om wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:
Hmm, momenteel staat de GEX 125-150 voor €187 op amazon.de. [...] Lijkt me zeker een aardige meerwaarde te hebben, maar is wel ruim eens zo duur en ruim 1 kg zwaarder (2,4 t.o.v. 1,3 kg). Dat laatste is wellicht een argument om hem juist niet te nemen, gezien ik het dak van de carport moet schuren.
Zag ik ook. Ik ben ook nog in de markt voor een schuurmachine. Volgens mij is een belangrijk voordeel van de 125-150 ook de geringere trilling. Zal zeker te merken zijn als je langere tijd bezig bent. Voor horizontaal werk lijkt dat me echt wel een fijne optie. Maar omdat mijn belangrijkste klus de houten bekleding aan de buitenkant van het huis is, is ook voor mij het gewicht wel een belangrijke factor en daarom valt die 125-150 voor mij toch wel af.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
Hmm, momenteel staat de GEX 125-150 voor €187 op amazon.de. Was juist aan het kijken naar een GEX 125-1 of Dewalt DWE6423 (beiden €90), maar twijfel nu toch sterk over de 125-150. Lijkt me zeker een aardige meerwaarde te hebben, maar is wel ruim eens zo duur en ruim 1 kg zwaarder (2,4 t.o.v. 1,3 kg). Dat laatste is wellicht een argument om hem juist niet te nemen, gezien ik het dak van de carport moet schuren.

Wellicht wordt het dan toch de GEX 125-1 of DWE6423, lijken beiden prima machientjes, betaalbaar en redelijk licht. Alleen de aansluiting voor de stofafzuiging van de DWE6423 ziet er enigszins apart uit. Schuurpapier is in ieder geval al besteld @Raymond, dus ik ben wel overtuigd van een excenter ;)
Iemand ervaring met de DWE6423 i.c.m. de VC2512L? Kan daar niet echt veel info over vinden.
Qua gewicht: ik heb een GEX 125-1 en een Makita BO6050 (2,6kg), en als ik boven m’n hoofd moet schuren pak ik liever de lichtere Bosch, ook al neemt de Makita veel sneller af. Denk dat je een goede keus maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 11:02
decipherer schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:59:
[...]

Qua gewicht: ik heb een GEX 125-1 en een Makita BO6050 (2,6kg), en als ik boven m’n hoofd moet schuren pak ik liever de lichtere Bosch, ook al neemt de Makita veel sneller af. Denk dat je een goede keus maakt.
Boven het hoofd zou ik hem ook liever wat lichter hebben. Zelf schuur ik de muren heel graag met de 125-150, je drukt hem tegen de muur dus het gewicht is naar mijn mening dan echt prima te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
De nieuwe Festool Invalzaag Ts55 F Master Edition
Link uit mijn mail

https://www.kruis.nl/arti...aag-ts55-f-master-edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hmm, momenteel staat de GEX 125-150 voor €187 op amazon.de. Was juist aan het kijken naar een GEX 125-1 of Dewalt DWE6423 (beiden €90), maar twijfel nu toch sterk over de 125-150. Lijkt me zeker een aardige meerwaarde te hebben, maar is wel ruim eens zo duur en ruim 1 kg zwaarder (2,4 t.o.v. 1,3 kg). Dat laatste is wellicht een argument om hem juist niet te nemen, gezien ik het dak van de carport moet schuren.

Wellicht wordt het dan toch de GEX 125-1 of DWE6423, lijken beiden prima machientjes, betaalbaar en redelijk licht. Alleen de aansluiting voor de stofafzuiging van de DWE6423 ziet er enigszins apart uit. Schuurpapier is in ieder geval al besteld @Raymond, dus ik ben wel overtuigd van een excenter ;)
Iemand ervaring met de DWE6423 i.c.m. de VC2512L? Kan daar niet echt veel info over vinden.
Zoals anderen al opmerken, als je veel boven je hoofd moet schuren, neem een lichtere machine (of een wandschuurmachine = extra grote excenter op een stok). Ik heb veel plafonds geschuurd met m'n excenter van 1.5 kg, en ik moet er niet aan denken om dat te doen met een schuurmachine die nog een kg meer weegt.

Qua muren schuren maakt het een stuk minder uit, bij mij zuigt de stofzuiger de excenter min of meer tegen de muur, hoef ik alleen de schuurmachine een richting op te duwen :P

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 14-04-2021 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
J.E. Weinor schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:43:
[...]

Even een foto voor het eindresultaat voor degene die ook hier mee zitten en probleem ondervinden met losse onderdeel. ;)
Hierbij het resultaat, hij past perfect. De print zelf zou wat netter kunnen maar is hobbymatig voor mij gemaakt dus daar vallen we niet over :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU1pMIAIn7nbfHghDjlI0YE0RHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K6SslWwQGBxISq3UqnSAk96S.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06 15:08
Ik ben op zoek naar een apparaat om de banden van de auto en de motor mee op te pompen.

Voorheen ging ik daarvoor altijd naar het tankstation, maar sinds een jaar hebben we vanwege redenen zelden tot nooit meer contant geld in huis. Daardoor is het oppompen van de banden bij het tankstation een grote onderneming geworden (geld pinnen, naar het tankstation rijden, geld wisselen voor de bandenpomp, banden pompen).

Uiteraard zou ik gewoon een compressortank kunnen kopen met een bandenpomp erbij, maar dan ben ik nogal aan het overdimensioneren terwijl het enige wat ik ervan verwacht is dat ik 1x per maand de bandenspanning goed kan zetten, meer ben ik er niet mee van plan.

Nu vind ik bij bol en amazon een aantal modellen, bv:
Bosch Elektrische luchtpomp/minicompressor EasyPump
LifeGoods 12V Elektrische Compressor en Bandenpomp
Powerplus POWX1706 Compressor
BLACK+DECKER ASI300-QS compressor

Is er iemand hier die ervaring heeft met een van deze apparaten, of iets vergelijkbaars in deze prijsrange?

[ Voor 9% gewijzigd door Remcoder op 14-04-2021 15:08 . Reden: Tracking info uit links gehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:22:
[...]

na wat draaien aan de stelschroeven, staat ie mooi 90/45 nu!

ik heb niet de hele zaagtafel gedraaid hoor ... >:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig ;)
Nu je toch bezig bent; leg ook eens een meetlat of een geleiderail op z'n kant op je zaagtafel. Niet schrikken maar hij zal niet overal vlak zijn. In mijn geval kwam ik er daardoor achter dat ik de insert plate opnieuw moest afstellen, en ook het uitschuifbare gedeelte van de zaagtafel.
En op Thingiverse kun je nog een hoop vinden om te 3d printen voor de fijnafstelling:
https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant
Zoals bijv de betere lagerbussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 18:31
Remcoder schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:06:
Ik ben op zoek naar een apparaat om de banden van de auto en de motor mee op te pompen.

Voorheen ging ik daarvoor altijd naar het tankstation, maar sinds een jaar hebben we vanwege redenen zelden tot nooit meer contant geld in huis. Daardoor is het oppompen van de banden bij het tankstation een grote onderneming geworden (geld pinnen, naar het tankstation rijden, geld wisselen voor de bandenpomp, banden pompen).

Uiteraard zou ik gewoon een compressortank kunnen kopen met een bandenpomp erbij, maar dan ben ik nogal aan het overdimensioneren terwijl het enige wat ik ervan verwacht is dat ik 1x per maand de bandenspanning goed kan zetten, meer ben ik er niet mee van plan.

Is er iemand hier die ervaring heeft met een van deze apparaten, of iets vergelijkbaars in deze prijsrange?
Ik heb ervaring met https://www.4x4sintannala...cilinder-10-bar-compleet/ als 12V compressor, doet goed wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 11:20
Thanks allen, dan wordt het toch gewoon de GEX 125-1 :) DWE6423 lijkt me een mindere oplossing gezien de stofafzuiging (en die past minder in de Bosch familie :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ik vermoed dat je niet al een Makita 18V apparaat met accu hebt, maar zo wel:

https://www.makita.nl/artikel/dmp180z.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:49
Als je puur een beetje wilt bijvullen:

https://www.12gobiking.nl/bbb-bfp-20-airwave-fietspomp

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/05e17a266b0e9cc26fb81a2e0bed7e78/b/f/bfp_20_1.png

;)

(Voor lege banden of zelfs vers gemonteerde waarvan de rand nog moet vast springen heb je natuurlijk wel een compressor nodig, of de bovenarmen van de hulk met bovenstaande pomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
Jelte schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:35:
[...]
ik vermoed dat je niet al een Makita 18V apparaat met accu hebt, maar zo wel:

https://www.makita.nl/artikel/dmp180z.html
Helaas heb ik net besloten om voor bosch professional 18v te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Anton2610 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:55:
[...]

Ik heb ervaring met https://www.4x4sintannala...cilinder-10-bar-compleet/ als 12V compressor, doet goed wat ie moet doen.
Daar moet ik dan nog een accu bij hebben, en ik was niet van plan elke keer de accu uit de auto te gaan slopen als ik de bandjes wil oppompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
phYzar schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:35:
[...]

Als je puur een beetje wilt bijvullen:

https://www.12gobiking.nl/bbb-bfp-20-airwave-fietspomp

[Afbeelding]

;)

(Voor lege banden of zelfs vers gemonteerde waarvan de rand nog moet vast springen heb je natuurlijk wel een compressor nodig, of de bovenarmen van de hulk met bovenstaande pomp)
_O-

Maar even zonder gekheid, werkt zo'n ding dan serieus goed genoeg voor het oppompen van auto/motorbanden? Lijkt mij nou niet bepaald geschikt daarvoor... (ik sta open voor alle opties die een beetje goed werkbaar zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 14:49
Zo'n fiets pomp pompt zo 7-8 bar in een fietsband. Dus waarom niet 2-3 bar in een autoband? Er moeten alleen wat meer liters in, dus langer pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
Lexo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:59:
Zo'n fiets pomp pompt zo 7-8 bar in een fietsband. Dus waarom niet 2-3 bar in een autoband? Er moeten alleen wat meer liters in, dus langer pompen.
Ik merk al duidelijk verschil in het oppompen van racefiets versus mountainbike, qua liters. In een autoband gaat echt een veelvoud daarvan.

Ik heb met zo'n pomp inderdaad wel eens een autoband van 1 naar 1.5 bar gekregen. Puur zodat ik er net iets comfortabeler mee kon rijden naar het tankstation met een echte compressor.

Als je de boel wekelijks checkt en hooguit 0,1 bar moet bijvullen, dan lukt het wel met een fietspomp. Anders is het gewoon een k#tklus... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 14:49
Dat zeker, maar wel prima mogelijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:49
Remcoder schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:48:
[...]

_O-

Maar even zonder gekheid, werkt zo'n ding dan serieus goed genoeg voor het oppompen van auto/motorbanden? Lijkt mij nou niet bepaald geschikt daarvoor... (ik sta open voor alle opties die een beetje goed werkbaar zijn)
Van leeg naar vol is een kutwerk, maar eens per maand hooguit een paar tienden erbij is zo gepiept.

//Edit: punt is niet zozeer dat je een fietspomp moet kopen. Als je geld wilt uitgeven is een compressor superfijn voor fietsbanden en autobanden en dingen schoonblazen (doe er regelmatig filters van (zakloze) stofzuigers mee uitblazen). Maar mocht je al een fietspomp hebben staan of er nog een willen, dan kun je daar best op terugvallen.

[ Voor 27% gewijzigd door phYzar op 14-04-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 18:31
Remcoder schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:47:
[...]

Daar moet ik dan nog een accu bij hebben, en ik was niet van plan elke keer de accu uit de auto te gaan slopen als ik de bandjes wil oppompen...
Hoe vaak moet je de bandjes bijpompen dan? Hier is 't een kwestie van auto starten en de 12v klemmen op de accu zetten ;)

Maar zie dat je de Bosch al gekozen hebt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Als het echt alleen aftoppen is kun je deze ook overwegen: pricewatch: Xiaomi XM500010 Mi Portable Electric Air Compressor - bandenpomp. Soms in de aanbieding voor minder bij de chinese webshops. Werkt verrassend goed. Je krijgt er niet meerdere lege banden op 1 accu mee gevuld maar 1tje gaat wel. Aftoppen red hij makkelijk. Hij is ook erg handig voor fietsbanden. Het enige stomme eraan vind ik dat je hem niet tegelijk kan opladen en gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:27
[...]

_O-

Ik heb zelf de fietspomp uit de link hieronder, en daar pomp ik regelmatig autobanden mee bij.
Niet van leeg naar vol natuurlijk, maar wel van 1.8 naar 2.5 bar.
Gaat sneller dan naar de pomp rijden of mijn compressor uit de schuur halen.

https://www.mantel.com/to...1HaDh3qg3-dQaAvuiEALw_wcB

Maar een 12v auto compressor zou een mooi alternatief zijn, die heb ik in de auto liggen en daar heeft mijn buurman vorige week zijn lekke band mee opgepompt zodat hij naar de garage kon.

Wil je een echte compressor dan kan ik alleen de hbm low-noise lijn echt aanraden.
Dat zijn super compressortjes die weinig geluidsoverlast veroorzaken.
Je kan er prima mee in dezelfde ruimte werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:48
FRANQ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:40:
[...]

Ik heb zelf de fietspomp uit de link hieronder, en daar pomp ik regelmatig autobanden mee bij.
Niet van leeg naar vol natuurlijk, maar wel van 1.8 naar 2.5 bar.
Gaat sneller dan naar de pomp rijden of mijn compressor uit de schuur halen.

https://www.mantel.com/to...1HaDh3qg3-dQaAvuiEALw_wcB

Maar een 12v auto compressor zou een mooi alternatief zijn, die heb ik in de auto liggen en daar heeft mijn buurman vorige week zijn lekke band mee opgepompt zodat hij naar de garage kon.

Wil je een echte compressor dan kan ik alleen de hbm low-noise lijn echt aanraden.
Dat zijn super compressortjes die weinig geluidsoverlast veroorzaken.
Je kan er prima mee in dezelfde ruimte werken.
Ik heb de nieuwere versie https://www.mantel.com/to...ATuSMQZWJhrIaAjFpEALw_wcB

Daarmee was pomp ik naast de racefiets ook de autobanden mee op. Daarna hoef ik niet sporten, want workout is dan geweest. ik vind het wel prima werken. Maar van nul naar 2,5 bar zou ik er niet mee doen. Daarvoor heb ik in de auto een elektrische pomp die in de aansteker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

Hier is het banden pompen bij de pomp gewoon gratis, een ander tankstation zoeken zou ook een optie zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
_O-

Voor wat het waard is, ik pomp ze zelf wel gewoon met een druk-fietspomp. Duurt inderdaad wel even, maar gaat prima. Zelfs van helemaal leeg naar vol is wel te doen, maar goed je bent wel even bezig.

Als je een excuus wilt om zo'n mooie makita pomp op accu aan te schaffen, dat mag van mij ook hoor 8)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online

Een fietspomp (hand/voet) met de juiste aansluiting werkt net zo goed.
Ik gebruik die van action, werkt prima.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
fietspomp compressor om een autoband mee op te pompen het zal wel zeker werken,
ik heb zelfs een ingebouwde compressor in de auto op 12 volt maar ja gebruik het niet en rij gewoon even tijdens een tankbeurd naar de pomp en kost niets.

Belachelijke ervan is dat er geen reserveband meer in je auto zit alleen een anti lek middel als tijdelijke oplossing maar dan kun je gelijk een nieuwe band er op zetten een prop in schieten of bandje wisselen niet meer mogelijk.je zult maar net een nieuwe band er op hebben zitten en gaat lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10

PoweRoy

funky!

Crazy- schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:56:
Vandaag een digitale hoekmeter ontvangen .... goedkoop is duurkoop blijkt wel :?

Wat mij wel opviel .... zie tweede foto

[Afbeelding]

Dat de Bosch GTS 635-216 hoek indicator totaal niet klopt; heb op meerdere punten gemeten

Bij 90°:

[Afbeelding]

Bij 45°:
Kom ik zelfs te kort.... wordt geblokkeerd door het einde van de sleuf...
[Afbeelding]

Heb de rode indicator nu verplaats op 0/90. Maar dat lost de 45 niet op uiteraard.

Nagemeten met de driehoek en de 45 is net haalbaar. Zal wel iets afwijking in zitten. Maar absoluut onder de 0,5° daar kan ik wel mee leven
Zo'n afwijking van de digitale meter had ik ook. Uiteindelijk met afkortzaag afgesteld door heel veel zaagsnede te maken en nameten. Hoe heb jij nu 't verschil tussen de digitale en winkelhaak opgelost?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PoweRoy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:47:
[...]

Zo'n afwijking van de digitale meter had ik ook. Uiteindelijk met afkortzaag afgesteld door heel veel zaagsnede te maken en nameten. Hoe heb jij nu 't verschil tussen de digitale en winkelhaak opgelost?
Eerst de digitale meter geijkt. Daarna deze als waarheid aangehouden & de stel schroeven van de zaagtafel op uiterste 90° & 45° afgesteld

Daarna met zowel winkelhaak als driehoek nagelopen, aantal test zaagsneden gemaakt (proefstukken) en daarmee kwam ik volledig uit op ‘100%’ accurate afstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
mddd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:58:
[...]

Zag ik ook. Ik ben ook nog in de markt voor een schuurmachine. Volgens mij is een belangrijk voordeel van de 125-150 ook de geringere trilling. Zal zeker te merken zijn als je langere tijd bezig bent. Voor horizontaal werk lijkt dat me echt wel een fijne optie. Maar omdat mijn belangrijkste klus de houten bekleding aan de buitenkant van het huis is, is ook voor mij het gewicht wel een belangrijke factor en daarom valt die 125-150 voor mij toch wel af.
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:26:
Thanks allen, dan wordt het toch gewoon de GEX 125-1 :) DWE6423 lijkt me een mindere oplossing gezien de stofafzuiging (en die past minder in de Bosch familie :+).
Ik heb de GEX 125-150 AVE gebruikt voor het kaal schuren van de houten delen aan de buitenkant van het huis maar dat ging prima. Ik heb geen moment gehad waarbij ik dacht: had ik maar een lichter apparaat gekocht.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door chapie op 15-04-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
chapie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:05:
[...]

[...]

Ik heb de GEX 125-150 AVE gebruikt voor het kaal schuren van de houten delen aan de buitenkant van het huis maar dat ging prima. Ik heb geen moment gehad waarbij ik dacht: had ik maar een lichter apparaat gekocht.

***members only***
Deze GEX 125-150 zojuist voor 190,- besteld bij Amazon.de, leek me een prima deal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

dreamscape schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:03:
[...]

Ik merk al duidelijk verschil in het oppompen van racefiets versus mountainbike, qua liters. In een autoband gaat echt een veelvoud daarvan.

Ik heb met zo'n pomp inderdaad wel eens een autoband van 1 naar 1.5 bar gekregen. Puur zodat ik er net iets comfortabeler mee kon rijden naar het tankstation met een echte compressor.

Als je de boel wekelijks checkt en hooguit 0,1 bar moet bijvullen, dan lukt het wel met een fietspomp. Anders is het gewoon een k#tklus... :)
Het verschilt per fietspomp; er zijn pompen voor racefietsen die weinig lucht verplaatsen per beweging zodat het niet veel kracht kost om naar een hoge druk op te pompen. Er zijn ook pompen voor mountain/fat bikes die juist veel lucht verplaatsen zodat je de band sneller vol hebt en toch meestal niet meer dan 3 bar gaat doen, een autoband zal daarmee makkelijker gaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:26:
Toevallig gisteren net de DWE6423 ontvangen, inclusief DWV9000 adapter om naar een gewone (niet Dewalt) stofzuiger over te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCq-vJWw3M6vAU-8pLb9K1ou36Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ejg7CD8GvYd1Md6lxo4MkAl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBbDK0wJdYlKpnI6INps7nmf4jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpLxLheRpTAxa8vmD0Ed2l1G.jpg?f=fotoalbum_large

Uittesten moet nog gebeuren, gisteren geen tijd voor gehad. Voor die Bosch heb je ook een adapter nodig meen ik, maar die vond ik er zelf weinig solide uit zien. De adapter van DW lijkt wel een fatsoenlijk ding en kan ook draaien zodat je slang niet torst. Heb ook nog gekeken naar de Makita BO5031K (heb verder Makita zooi hier thuis), maar de beperking van een snoer van 2m (die van DW is 4m) en ook weer een weinig vertrouwenwekkende adapter voor de afzuiging hebben er voor gezorgd dat ik die niet heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:01
@Remcoder Zoiets is goedkoper dan de pompen die je zelf gevonden hebt en iets duurder dan een goede fietspomp: https://www.1ekeus.nl/pow...nupgc9NRQyYsaAnDVEALw_wcB

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Mooie discussie over de pompen, met goede pointers.

Ik ga er nog even rustig over nadenken en neem alle tips mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

De 12e bij Toolnation besteld om op te halen. Toen de 13e nog een bestelling geplaatst. Alles op voorraad. Beide nog steeds "In behandeling"...

Toolstation heeft in mijn omgeving een winkel en ook een bij mijn schatje. Ik heb nog steeds geen melding dat ik kan komen halen. Ik kan pas in mijn huis aan de slag als ik mijn spullen heb.

Het is dat TN meer spullen in de webshop heeft staan en een beter filter, anders had ik geannuleerd en bij TS besteld. De telefonische bereikbaarheid is ook bagger.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 15-04-2021 15:42 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
PcDealer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:40:
De 12e bij Toolnation besteld om op te halen. Toen de 13e nog een bestelling geplaatst. Alles op voorraad. Beide nog steeds "In behandeling"...

Toolstation heeft in mijn omgeving een winkel en ook een bij mijn schatje. Ik heb nog steeds geen melding dat ik kan komen halen. Ik kan pas in mijn huis aan de slag als ik mijn spullen heb.

Het is dat TN meer spullen in de webshop heeft staan en een beter filter, anders had ik geannuleerd en bij TS besteld. De telefonische bereikbaarheid is ook bagger.
Het is de laatste tijd veel bagger met bestellingen het ophalen voorraadstatus wat niet klopt laat staan voor een x bedrag, zit al 3 weken op een bestelling te wachten terwijl de voorraad voldoende aanwezig als melding.

En bepaalde website vragen ook nog extra afhandelingskosten bovenop de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

Vandaag weer niks gehoord :(
@J.E. Weinor

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Qua wel en niet op tijd leveren heeft volgens mij niets met de bezorgdiensten meer van doen. Mastertools en toolmax hebben iig gewoon netjes de volgende dag geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook brakke ervaring met Toolnation, laatst voorraadspullen besteld en na 1 week waren ze nog niet verzonden. De heflt van de spullen wel, de andere helft niet. Dat heeft niet zoveel met de pakketdienst te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 15-04-2021 20:11 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
Ik heb mijn bestelling van Trotec inmiddels binnen. De compressor doet prima zijn werk. De slagschroevendraaier werkt wel maar niet perfect. Als ik een 60mm schroef door 2 multiplex platen wil schroeven dan stopt hij er mee en zegt dat de accu leeg is. Als ik dan 10 seconden wacht doet hij het weer en staat er dat de accu vol is, dan kan ik de schroef weer een stukje verder naar binnen schroeven tot hij ermee stopt.

Ligt dit aan de accu of de machine? Ik twijfel nu om Parkside aan te schaffen, maar deze accu's en laders lijken heel erg op die van Trotec, dus ik weet niet of deze accu's dan hetzelfde probleem hebben. Naast dat heeft Lidl wel betere service dus als de machine kut doet kan hij terug, dat kan met de Trotec machine dus niet, geld verspilt :/

Hebben jullie enige ervaringen met de accu's van Parkside?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jurre_0527 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:37:
Ik heb mijn bestelling van Trotec inmiddels binnen. De compressor doet prima zijn werk. De slagschroevendraaier werkt wel maar niet perfect. Als ik een 60mm schroef door 2 multiplex platen wil schroeven dan stopt hij er mee en zegt dat de accu leeg is. Als ik dan 10 seconden wacht doet hij het weer en staat er dat de accu vol is, dan kan ik de schroef weer een stukje verder naar binnen schroeven tot hij ermee stopt.

Ligt dit aan de accu of de machine? Ik twijfel nu om Parkside aan te schaffen, maar deze accu's en laders lijken heel erg op die van Trotec, dus ik weet niet of deze accu's dan hetzelfde probleem hebben. Naast dat heeft Lidl wel betere service dus als de machine kut doet kan hij terug, dat kan met de Trotec machine dus niet, geld verspilt :/

Mijn 12V schroeftol zou nog geen moeite hebben met een 6mm schroef in wat multiplex. Als je dat niet al gedaan had, kan je de accu nog eens aan de lader hangen om er zeker van te zijn dat die vol is (/zou moeten zijn).

Op zich heeft mij Milwaukee schroeftolletje ook wel eens dat soort gedrag, als ik die bv. gebruik om de wielbouten aan te draaien (zonder slipkoppeling), dan denkt die ook wel eens dat de accu bijna leeg is nadat hij heeft geprobeerd om de wielbout op volle kracht aan te draaien, als de accu al meer dan de helft leeg was, in ieder geval. De accu indicatie herstelt zich daarna wel weer.

Dus, probleem kan aan accu en machine liggen. Zou de boel gewoon terug sturen en misschien hopen dat een tweede versie het beter doet, of anders geld terug vragen. Als een slagschroevendraaier niet eens een schroef in wat platen multiplex kan jassen, dan doet het niet wat je er van mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:18
De 12v Bosch lijn gebruikt de accu indicatoren ook om rood te knipperen op het moment dat er overbelasting plaatsvindt. Misschien is het dat? Heb ik enkel nog bij de cirkelzaag een keer zien gebeuren. Bij de schroefboor en slagschroevendraaier nog nooit. 60mm in 2 multiplex platen moet ook echt geen probleem zijn. Ik zou garantie aanvragen en het ding terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:51

Tjark

DON'T PANIC

Als ik een 60mm schroef door 2 multiplex platen wil schroeven dan stopt hij er mee en zegt dat de accu leeg is. Als ik dan 10 seconden wacht doet hij het weer en staat er dat de accu vol is, dan kan ik de schroef weer een stukje verder naar binnen schroeven tot hij ermee stopt.

Dit gedrag (stop-wachten-stop) lijkt heel erg op 't gedrag van mijn Parkside... wanneer de accu écht leeg is. Maar dan wissel ik de accu en de 120mm schroeven gingen er weer gewoon als vanouds in.

Als bij mij een accu leeg is, geeft de indicator ook gewoon netjes leeg aan (ook bij vol-vol).

Dus ja, mijn ervaring met Parkside is goed, maar ik denk dat je Trotec accu of kapot is, of de lader is kapot.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

. Naast dat heeft Lidl wel betere service dus als de machine kut doet kan hij terug, dat kan met de Trotec machine dus niet, geld verspilt :/
Hoezo kan die machine niet terug naar de verkoper? Lijkt me een prima geval van ondeugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 08:49
wederom een klein vraagje: heeft iemand toevallig de Makita DCG180ZX kitspuit?

Deze kun je krijgen in een doos of met koffer.
Ik zou het liefst de versie in doos bestellen en hem dan in een Mobx stoppen, maar weet niet zeker of dit (gedemonteerd) past en welke Mbox dan het beste is, eventueel hoeft de 600ml koker er niet bij in.

Indien iemand deze heeft zou die hier wellicht een blik op willen werpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
breagor schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:52:
wederom een klein vraagje: heeft iemand toevallig de Makita DCG180ZX kitspuit?

Deze kun je krijgen in een doos of met koffer.
Ik zou het liefst de versie in doos bestellen en hem dan in een Mobx stoppen, maar weet niet zeker of dit (gedemonteerd) past en welke Mbox dan het beste is, eventueel hoeft de 600ml koker er niet bij in.

Indien iemand deze heeft zou die hier wellicht een blik op willen werpen?
Ik heb er een, die koffer is inderdaad een enorm onding, ligt hier op de vliering.
Ik kan zo wel even kijken of hij in een MBox past.

tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
Owkey... de spuit is net te breed om in een box te passen dus moet je diagonaal of de hele houder er af halen. Met houder er op past net niet in een MBox 2, in een 3 past het wel, accu los maar het is zeker geen efficiënt ruimte gebruik

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Sander0105 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb er een, die koffer is inderdaad een enorm onding, ligt hier op de vliering.
Ik kan zo wel even kijken of hij in een MBox past.
OK, super bedankt...dan moet ik even overwegen wat de voorkeur gaat krijgen, ben er erg mee geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23

JT

VETAK y0

theredone51 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:56:
[...]

Toevallig gisteren net de DWE6423 ontvangen, inclusief DWV9000 adapter om naar een gewone (niet Dewalt) stofzuiger over te gaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uittesten moet nog gebeuren, gisteren geen tijd voor gehad. Voor die Bosch heb je ook een adapter nodig meen ik, maar die vond ik er zelf weinig solide uit zien. De adapter van DW lijkt wel een fatsoenlijk ding en kan ook draaien zodat je slang niet torst. Heb ook nog gekeken naar de Makita BO5031K (heb verder Makita zooi hier thuis), maar de beperking van een snoer van 2m (die van DW is 4m) en ook weer een weinig vertrouwenwekkende adapter voor de afzuiging hebben er voor gezorgd dat ik die niet heb genomen.
Laat je weten hoe die bevalt? Mijn accumultitool kan prima schuren alleen is dat voor grotere schuurklussen een beetje lomp en zwaar...ik had voor ik mijn multitool na uitgebreid lezen op internet deze op het oog. Mocht ik nog een keer veel moeten schuren dan koop ik deze misschien alsnog.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
JT schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:37:
[...]

Laat je weten hoe die bevalt? Mijn accumultitool kan prima schuren alleen is dat voor grotere schuurklussen een beetje lomp en zwaar...ik had voor ik mijn multitool na uitgebreid lezen op internet deze op het oog. Mocht ik nog een keer veel moeten schuren dan koop ik deze misschien alsnog.
Heb hem gisteren voor het eerst gebruikt, op plamuurwerk op de muur die ik moet gaan schilderen. Ik heb een langnekschuurmachine (roterend) maar wat betreft afnamesnelheid valt die tegen moet ik zeggen. Daarom de excenter, om eerst de plamuurplekken glad te schuren. Daarna met de langnek over de hele muur om hem egaal te krijgen.

De DWE6423 heeft gisteren goed zijn werk gedaan, schuren gaat goed vooruit (met 120 grit schuurgaas) en met de afzuiging werkt het redelijk stofvrij. De rookmelder ging nog wel af en er lag ook een dun laagje stof in de ruimte, maar een heel stuk minder dan met de hand schuren uiteraard.

Vanmiddag/avond ook nog even een stuk testen op een deur en de trap, die moet ik ook nog een keer opnieuw lakken en daar zal de DWE6423 dus ook voor ingezet worden. Wat betreft lomp/gewicht, ergonomisch gezien vind ik hem fijn werken, maar super licht zou ik hem niet meteen noemen. Niet storend, maar in verhouding tot bv. mijn vlakschuurmachine is het toch wel een andere klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:08

Ankh

|true

Damn, na jarenlang te hebben gebruikt bij meerdere klussen is mijn Makita 14,4v Li-ion accu overleden. Gelukkig had ik er 2 en kon dus wel verder werken, maar helaas doet ie niets meer. Dus nu de vraag moet ik een nieuwe accu kopen, of kan ik beter nieuwe accuboormachine kopen met 2x 18v li-ion accus. Gamma heeft momenteel een paar nette aanbiedingen (Bosch groen & Makita).

Het voordeel van Bosch Groen 18V is dat je ook andere (tuin) apparatuur kan aansluiten op deze accu's. Makita heeft wat minder apparatuur.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:02
Ankh schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:03:
Het voordeel van Bosch Groen 18V is dat je ook andere (tuin) apparatuur kan aansluiten op deze accu's. Makita heeft wat minder apparatuur.
Dan heb jij andere informatie dan ik. Volgens mij is het Makita gamma (op 18V) zo'n beetje het meest uitgebreide programma in de markt, met iets van 250-300 machines op één accusysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 10:48
Raymond schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:04:
[...]

Dan heb jij andere informatie dan ik. Volgens mij is het Makita gamma (op 18V) zo'n beetje het meest uitgebreide programma in de markt, met iets van 250-300 machines op één accusysteem.
Dan moet je uiteraard wel gaan voor het LXT platform van Makita, niet het standaard Gamma spul met de accu's met de witte bovenrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40
Idd LXT heeft een leuke tuin range
Hier onlangs verhuisd naar een huis met een grotere tuin. Aangezien ik zelf een hekel heb aan tuinieren vanaf dag 1 aangegeven dat de tuin van haar is (ok gras is van mij maar daarvoor komt een robot maaier ;) )
Tijdens de verhuizing wat Makita zaken aangeschaft waarbij ze na iedere levering steeds moeilijker ging kijken :)
Totdat ze vandeweek de Makita reclame zag over tuingereedschap en ze de vraag stelde of die gratis accu's ook daarop konden :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:11
Togi schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:22:
Idd LXT heeft een leuke tuin range
Hier onlangs verhuisd naar een huis met een grotere tuin. Aangezien ik zelf een hekel heb aan tuinieren vanaf dag 1 aangegeven dat de tuin van haar is (ok gras is van mij maar daarvoor komt een robot maaier ;) )
Tijdens de verhuizing wat Makita zaken aangeschaft waarbij ze na iedere levering steeds moeilijker ging kijken :)
Totdat ze vandeweek de Makita reclame zag over tuingereedschap en ze de vraag stelde of die gratis accu's ook daarop konden :*).
Ben dan hier ook eerst over het tuingereedschap met de gratis accu’s begonnen 😉
Nu diverse 18v body’s aangeschaft, niet zo duur en de accu’s hebben we al😜

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
PcDealer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:40:

Toolnation is compleet onbetrouwbaar met hun voorraden. Heb zelf al meermaals gehad dat iets op voorraad zou zijn, maar gezien de uiteindelijke levertijd duidelijk nog moest worden besteld. En in dit topic en de voorgaande zijn er ook genoeg posts over Toolnation en hun levertijden.
Damn, na jarenlang te hebben gebruikt bij meerdere klussen is mijn Makita 14,4v Li-ion accu overleden. Gelukkig had ik er 2 en kon dus wel verder werken, maar helaas doet ie niets meer. Dus nu de vraag moet ik een nieuwe accu kopen, of kan ik beter nieuwe accuboormachine kopen met 2x 18v li-ion accus. Gamma heeft momenteel een paar nette aanbiedingen (Bosch groen & Makita).

Als je voor Bosch groen wil gaan kan je ook geld besparen en Parkside kopen. Die hebben ook wel wat tuinspul op accu.

Als je een A-merk wil, zou ik voor Makita gaan en dan niet wat de Gamma verkoopt. Er zijn online en bij andere winkels betere machines voor minder te vinden. En ze hebben voor in de tuin van grasschaar (krijg je nu zelfs gratis bij aanschaf tuinmachine) tot kettingzaag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ha! Eindelijk m’n Makita RT0700CX3J gekocht. Was bij Hornbach voor 236, combitools 234 😛 dus voor 208.- mee kunnen nemen. Prima deal!

Gelijk even een setje frezen meegenomen om te oefenen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

de gamma met witte accu 18 volt past zeker niet op alle makita.
de andere lijn van makita 18 volt LXT past overal op ook op de tuinmachines maar dat moet je niet bij de gamma kopen onder het mom van altijd laag 8)7 consumenten veel te duur laten betalen ze kunnen er beter een sticker op plakken altijd duur dat is bij de praxis precies het zelfde geval met vaste lage prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Crazy- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:55:
Ha! Eindelijk m’n Makita RT0700CX3J gekocht. Was bij Hornbach voor 236, combitools 234 😛 dus voor 208.- mee kunnen nemen. Prima deal!

Gelijk even een setje frezen meegenomen om te oefenen 😅
Zeker een prima deal voor die prijs de uitgebreide set maar een of 2 van de accessoires gebruik je haast niet.
Ik heb de zelfde set al 2 jaar in bezit vandaag nog gebruikt voor de kantjes plaatmateriaal.
Gelijk ook de handcirkelzaag 18 volt makita DHS660 voor het eerst gebruikt met geleiderail van makita en de adapter makkelijk in te stellen.
Wat een top machine licht in gewicht lekker compact en zaagt als boter fijne en nauwkeurig instelling handig de verlichting er op en 6 platen volle lengte door midden 18 mm gezaagd en op lengte afgekort en de accu nog niet leeg van 5.0 AH. :)

ik ben er blij mee met deze set en je bent sneller klaar met zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

J.E. Weinor schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:46:
[...]

Zeker een prima deal voor die prijs de uitgebreide set maar een of 2 van de accessoires gebruik je haast niet.
Ik heb de zelfde set al 2 jaar in bezit vandaag nog gebruikt voor de kantjes plaatmateriaal.
Gelijk ook de handcirkelzaag 18 volt makita DHS660 voor het eerst gebruikt met geleiderail van makita en de adapter makkelijk in te stellen.
Wat een top machine licht in gewicht lekker compact en zaagt als boter fijne en nauwkeurig instelling handig de verlichting er op en 6 platen volle lengte door midden 18 mm gezaagd en op lengte afgekort en de accu nog niet leeg van 5.0 AH. :)

ik ben er blij mee met deze set en je bent sneller klaar met zagen.
Waarschijnlijk zal je niet alles gebruiken inderdaad; maar goed dat zien we vanzelf. Eerst maar eens goed onder de knie krijgen enzo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
De dewalt 7485 is binnen. Op het eerste oog een mooie machine zeg, aanslag voelt zeer solide. Even wachten op het cmt blad, toch maar eens kijken hoe dat zich verhoudt tot ecotools industrial. Dan in de komende dagen aan een zaagslede beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 12:22
Binnenkort ga ik de schuur eindelijk opnieuw schilderen. Er zit in het kozijn een best stuk houtrot. Denk aan een cm of 10 en 3cm diep. Ik denk dat ik dit ruim wil gaan uitbeitelen en weer ga vullen met polysterplamuur. Weet iemand misschien of dit een goed idee is? Bij de Action hebben ze een polyester plamuur. Of zou het anders moeten aanpakken? Een stukje nieuw hout inlijmen? Of een speciale houtrotvuller (die zijn ook op basis van een polyester (2 componenten (hars?)).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
webber87 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:45:
Binnenkort ga ik de schuur eindelijk opnieuw schilderen. Er zit in het kozijn een best stuk houtrot. Denk aan een cm of 10 en 3cm diep. Ik denk dat ik dit ruim wil gaan uitbeitelen en weer ga vullen met polysterplamuur. Weet iemand misschien of dit een goed idee is? Bij de Action hebben ze een polyester plamuur. Of zou het anders moeten aanpakken? Een stukje nieuw hout inlijmen? Of een speciale houtrotvuller (die zijn ook op basis van een polyester (2 componenten (hars?)).
Doe je zelf een lol en bestel bij de toolstation die 2 componenten vullen van Zwaluw.

Goed verwerkbaar, makkelijk mengen, klaar. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Ja, slecht idee! Zeker als het buiten is. Polyester geeft niet mee en hout werkt. Gewoon houtrotvuller voor gebruiken (eventueel met een stuk hardhout als opvulling). Alle rot weghakken + beetje extra is wel nodig anders kan je over tijdje weer opnieuw beginnen + zoeken wat t probleem is/was waardoor er vocht niet weg kon.

Gewone Alabastine Houtrotvuller is daar prima voor te gebruiken (2 componenten) maar is wel lastig mooi glad te zetten. Met behulp van plexiglas plaatjes of schildertape en een houtje is dit wel makkelijk strak te krijgen (en schuren). Eventueel eerst nog met impregneermiddel insmeren (maar gebruik dit niet te dik).

Er zijn ook duurdere houtrotvullers die beter te zetten zijn maar alleen bij speciaalzaken te koop (Renovaid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:40
Vroegah :P toen ik nog alles met een strikt budget moest klussen gebruikte ik epoxyhars van Mr. Boat. En daar mengde ik tarwebloem door tot het de consistentie van pindakaas had. Werkt perfect bij grote hoeveelheden en scheelt behoorlijk op de oranje busjes uit de bouwmarkt. De uitgebeitelde plek eerst met hars zonder toevoeging insmeren. Zodra het niet meer plakt: plamuren.

Dat van de tarwebloem is trouwens niet mijn idee. Kwam van een Amerikaan die zijn half verrotte zeilbootje opknapte. Die noemde hij later 'Cookie'. :*)

Spul houdt uitstekend, en is bij gebruik op hout inderdaad beter dan polyester. Ik zou het nu weer gebruiken. Gelukkig is het huidige huis minder 'rot'.

[ Voor 6% gewijzigd door henkjanvdkolk op 17-04-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
Hema heeft ook een tijd twee componenten houtrotvuller gehad voor mooi lage prijs. Was ook een prima product. Weet niet of ze het nog hebben, zo duur is die van den braven/zwaluw ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
6killer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:11:
[...]

Ja, slecht idee! Zeker als het buiten is. Polyester geeft niet mee en hout werkt. Gewoon houtrotvuller voor gebruiken (eventueel met een stuk hardhout als opvulling). Alle rot weghakken + beetje extra is wel nodig anders kan je over tijdje weer opnieuw beginnen + zoeken wat t probleem is/was waardoor er vocht niet weg kon.

Gewone Alabastine Houtrotvuller is daar prima voor te gebruiken (2 componenten) maar is wel lastig mooi glad te zetten. Met behulp van plexiglas plaatjes of schildertape en een houtje is dit wel makkelijk strak te krijgen (en schuren). Eventueel eerst nog met impregneermiddel insmeren (maar gebruik dit niet te dik).

Er zijn ook duurdere houtrotvullers die beter te zetten zijn maar alleen bij speciaalzaken te koop (Renovaid).
Zou dat schilderstape er na een paar uur voorzichtig aftrekken anders krijg je het er later niet goed meer af. Na een dag met korrel 200 of 400 naschuren met de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door vincent_1971 op 17-04-2021 09:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVefTGeYAFAqeifMyZAaA8d4_h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi2he8mLyEfWf2T0HtoRAcos.jpg?f=fotoalbum_large

Aanwinsten van de afgelopen maand plus een LXT grasmaaier. Laat die gratis accu’s maar komen. Ben benieuwd hoe hoog de toren gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
vincent_1971 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:15:
[...]

Zou dat schilderstape er na een paar uur voorzichtig aftrekken anders krijg je het er later niet goed meer af. Na een dag met korrel 200 of 400 naschuren met de hand.
Ik heb het niet langer dan 24 uur na uitharden laten zitten weet niet wat er na een week gebeurt, maar het werkt ook met gewone verpakkingstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 12:22
henkjanvdkolk schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:18:
[...]

Vroegah :P toen ik nog alles met een strikt budget moest klussen gebruikte ik epoxyhars van Mr. Boat. En daar mengde ik tarwebloem door tot het de consistentie van pindakaas had. Werkt perfect bij grote hoeveelheden en scheelt behoorlijk op de oranje busjes uit de bouwmarkt. De uitgebeitelde plek eerst met hars zonder toevoeging insmeren. Zodra het niet meer plakt: plamuren.

Dat van de tarwebloem is trouwens niet mijn idee. Kwam van een Amerikaan die zijn half verrotte zeilbootje opknapte. Die noemde hij later 'Cookie'. :*)

Spul houdt uitstekend, en is bij gebruik op hout inderdaad beter dan polyester. Ik zou het nu weer gebruiken. Gelukkig is het huidige huis minder 'rot'.
Haha, dit antwoord deed mijn wenkbrauwen fronsen. Maar het zou best kunnen! Ik ga eerst eens kijken naar een echte houtrotvuller, maar vind jouw idee wel leuk genoeg om eens te proberen (op een klein stukje dan).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Even een korte post over de toestellen die ik 2 jaar geleden kocht, vooral om te gebruiken in mijn bouw. Bijna alles op advies van dit topic, vooral passief door mee te lezen en te volgen.

Ik heb van Bosh al een GDR 12V-110 slagschroevendraaier. Afgelopen 2 jaar, tijdens mijn bouw, heeft dit machientje vele duizenden schroeven probleemloos verwerkt.

Van al het gereedschap dat ik heb gekocht, is dit toch wel het toestel waar ik echt van onder de indruk geweest ben. Behoorlijk wat vermogen voor alle normale werkzaamheden in huis (vele honderden meters regelwerk, osb platen, fermacell platen, ...). Zeker omdat het geen belasting geeft op mijn pols (na een breuk een zwakke schakel) en niet zwaar is om boven het hoofd te gebruiken.

Deze had ik zonder dit topic nooit gekocht, dus bedankt voor het delen van ervaringen :).

Bosh GSR 18V-28. Tja, een typische accuschroefboormachine. Door de aanwezigheid van de krachtigere, compactere en lichtere GDR 12V110 niet zo heel vaak gebruikt (om te schroeven). Vooral in gebruik geweest om te boren, al dan niet met gatenboor. Hiervoor komt ie toch net wat vermogen te kort. Enkele malen gebruikt om te schroeven wanneer er grotere controle over het moment nodig is (bvb IKEA keuken).

Scheppach PL55, met de twee rails. Deze is ook enorm veel gebruikt. Veelal voor het afkorten van OSB, en ocharme de zaag, voor het afkorten van fermacell platen. Tegenwoordig heb ik ook al enkele kastjes gemaakt, daar heb ik hem ook gebruikt. Ik heb geen ervaring met duurdere modellen, maar ik vind het een prima zaag en zeker voor al het 'brutere' werk behoorlijk goed. Ik heb een heel aantal zaagbladen van ecotools erdoor gejaagd... :).

Metabo KGS216M. Ook veel gebruikt. Voor het ruwe werk was ik er tevreden over. Recent heb ik hem ook gebruikt bvb om plintjes in verstek af te zagen en daarvoor is ie (imho) toch net wat te onnauwkeurig.

Bosh GOP 40-30. Stiekem toch behoorlijk vaak gebruikt! Ik vind hem nog steeds net iets te groot/zwaar/lomp voor het fijnere precisiewerk, maar voor normale klussen is hij toch vaak gebruikt geweest. Enige nadeel is eigenlijk 'starlock plus' waar zover ik weet nog geen goedkope vervangzaagjes voor bestaan bij ecotools (iemand een tip?).

GSB 19-2 RE klopboormachine. Eigenlijk weinig gebruikt tot heden. Ook pas relatief recent gekocht nadat mijn goedkope boor na teveel mishandeling de geest heeft gegeven. Te weinig ervaring om iets nuttig over te schrijven. Voor het klokken werkt ie wel 100x beter dan de accu-schroefboormachine, duidelijk meer vermogen. Toch grijp ik vaak naar de accumachine ivm gedoe met kabels.

Bosh GBH 2-28 boorhamer. Samen met de voorgaande gekocht. Wel al wat gebruikt om gaten te boren in de betonnen kelderwand en grover buitenwerken (bvb gaten maken in betonnen regenwaterput etc). Doet zijn ding, tevreden van. Weinig vergelijk met andere merken of types.

Dewalt tafelzaag DWE7485-QS. Voor het fijnere werk (meubels maken etc) is de invalzaag toch net niet handig. Ik heb al een kastje of 2 gemaakt en tot heden content van. Altijd een beetje schipperen tussen wat ik eraan kan/wil geven als hobby gebruiker en de beperkte ruimte. Idealiter had ik een grote tafelzaag waar ik handig een volledige plaat (122x244) op kon verzagen, maar is momenteel niet mogelijk. Ik wil hier nog een tafel rond bouwen om handiger grote platen te zagen en langere geleiderrails te hebben. Al goed van pas gekomen om parket in de lengte op maat te zagen en om alle legplanken van een kast exact dezelfde maat te hebben.

Bosh GSS 23 AE vlakschuurmachine. Ook al enorm veel draaiuren. Handig dat je gewoon normaal schuurpapier kan kopen en de perforatie kan doen met het plastieken hulpstukje. Nadeel is dat ie eigenlijk niet past op mijn Bosh stofzuiger... Beetje triest om bij hetzelfde merk stofzuiger en schuurmachine aan elkaar te moeten bevestigen met een stukje pvc buis dat ik heb vastgetaped aan de schuurmachine. Buiten dat (toch wel grote nadeel) werkt het toestel erg goed. Zowel fermacell mee geschuurd als recent houten panelen van kastjes ed.

Bosh GAS 20 L SFC stofzuiger. Behoorlijk mishandeld met alle soorten stof en vuil, maar doet zijn ding nog. Hier ook zonde dat de accessoires excessief duur zijn... Een normale stofzuiger-mond (zo'n brede) zou vaak handig geweest zijn en die zit er standaard niet bij. Ik gebruik 'm in combinatie met alle gereedschap hierboven wat stofafzuiging heeft. Een upgrade met cycloon ertussen zou wel fijn zijn.

Typenummer even niet bij de hand. Groene bosh kruislijnlaser (360 graden). Een van mijn beste vrienden :). Heerlijk nauwkeurig werken. Rode laser is bij (fel) daglicht wel slecht zichtbaar. Mogelijk volgende keer eentje met groene laser of direct een bril erbij kopen die de rode laser bij daglicht zichtbaar kan maken. 360 graden functie zou ik niet meer zonder willen! Hij komt nu ook nog vaak uit de kast, na de bouw. Even kader tegen de muur omhoog hangen? Met laser recht. Kastje omhoog hangen? Laser.

Als ik het zo zie toch al een behoorlijke verzameling van gereedschap...

Wat staat er nog op mijn wensenlijstje?

- Decoupeerzaag (vaak in bruikleen van buurman)
- Digitale hoekmeter voor gebruik icm afkortzaag, zaagtafel, etc
- Digitale afstandsmeter (had ik direct moeten kopen bij start van werken...)
- Vandiktebank

Bij de decoupeerzaag twijfel ik momenteel. Gezien mijn zeer goede ervaring met die 12V lijn van Bosh overweeg ik het model in deze reeks (GST 12V-70) of toch gewoon een variant met draad die een leven lang mee gaat (die van de buurman die ik leen is duidelijk al 20+j oud, zolang zie ik een accumachine niet meegaan). Ik vind het een lastige overweging...

Ik mag niet teveel op de website kijken. Uit die 12V reeks zou ik ook wel te verleiden zijn tot de accucirkelzaag (zolang ie moeiteloos door 22mm multiplex heen gaat) en het rotatiegereedschap ding.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:24
DeadLock schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:04:
Bij de decoupeerzaag twijfel ik momenteel. Gezien mijn zeer goede ervaring met die 12V lijn van Bosh overweeg ik het model in deze reeks (GST 12V-70) of toch gewoon een variant met draad die een leven lang mee gaat (die van de buurman die ik leen is duidelijk al 20+j oud, zolang zie ik een accumachine niet meegaan). Ik vind het een lastige overweging...
Ik had in het vorige deel eens naar ervaringen daarmee gevraagd, en toen was de ervaring toch wel van wat mensen dat de GST 12V-70 eigenlijk niet stijf genoeg was en power tekort kwam, bijv. rbaidjoe in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" en Twijfels in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" Ik heb uiteindelijk de 18 V Makita gekocht en ben daar tevreden mee (maar nog niet heel veel gebruikt), de 18 V decoupeer van Bosch schijnt even goed te zijn (YouTube: 🔥 Auf dem Prüfstand! Makita und Bosch Stichsägen Akku vs Kabel im Ve...), zeker als je toch al een GSR 18V-28 hebt in dat accusysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
Ik heb die 12v decoupeerzaag van Bosch pro. Ik vind hem fijn, gebruik hem veel omdat hij zo draagbaar is. Ik heb wel meer 12v apparaten dus handig qua accu’s. Ik heb eerder een met snoer gehad en die pakte ik beduidend minder vaak. Nooit te weinig power gehad eerlijk gezegd. Ik heb geen ervaring met netjes zagen met dat ding verder, altijd voor ruwbouw, latten, balken inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Die GST 12V-70 werkt bij mij veel fijner met een 4Ah accu.....Verder +1 voor de GST, handzaam, gaat gemakkelijk de tas in en power zat voor de dingen waar ik hem voor gebruik.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
KillaZ schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:23:
Die GST 12V-70 werkt bij mij veel fijner met een 4Ah accu.....Verder +1 voor de GST, handzaam, gaat gemakkelijk de tas in en power zat voor de dingen waar ik hem voor gebruik.
Klopt, ik zet liefst de 6 Ah er op, veel meer power. Maar met 2 doet ie het voor de meeste zaken ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 06:25

inhico

pw

Knappel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:58:
[...]

Klopt, ik zet liefst de 6 Ah er op, veel meer power. Maar met 2 doet ie het voor de meeste zaken ook prima.
Hoezo heeft een 6 Ah meer power? Ah gaat over ampere per uur, dus over hoe lang een acculading mee gaat. Niet over over de kracht/power van het apparaat.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35

thijsco19

KTM 990 SMT

Niet direct maar zeer waarschijnlijk zitten er in een 6Ah accu andere cellen die meer stroom kunnen geven dan de cellen in een 2Ah accu.

Dus kan weldegelijk een verschil maken.

Ik meen dat ik het weleens bij Makita gelezen heb dat ze adviseren om minimaal een xAh accu te gebruiken bij bepaalde machines of dat een lagere Ah accu geen eens werkte.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
inhico schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:22:
[...]

Hoezo heeft een 6 Ah meer power? Ah gaat over ampere per uur, dus over hoe lang een acculading mee gaat. Niet over over de kracht/power van het apparaat.
Een grotere accu kan onder belasting vaak meer vermogen leveren (spanning zakt minder in en ook meer stroom).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 17:31

BrZ

[...]

Dat klopt, maar de 4 en 6Ah accu's zijn anders opgebouwd. De 2 en 3Ah batterijen hebben 3 cellen in serie, de 4 en 6Ah accu's hebben 2 sets van 3 cellen parallel staan. In theorie kan hier 2x zoveel ampere uit krijgen. Dit bij de Bosch 12v accu's.

Bij 18v accu's heb je hetzelfde, de Makita 1,5 en 2Ah accu's hebben 5 cellen, de 3, 4, 5 en 6Ah hebben 2x 5 cellen.

[ Voor 13% gewijzigd door BrZ op 18-04-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Je weet wel dat dat impliceert dat er meer vermogen geleverd kan worden?

Ik weet de discharge van de 12v batterijen van Bosch niet, maar bij een gelijke discharge (C) is een 6Ah altijd in staat meer vermogen te leveren dan een 2Ah.

Als het apparaat dat vermogen dat ook kan aanspreken, ga je dat zeker merken. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben in de markt voor een kruislijnlaser en zou graag bij makita 18v blijven. Nu viel me op dat er een enorm prijsverschil zit tussen rode en groene varianten. Groen lijkt mij leuk ivm zichtbaarheid, maar niet voor elke prijs. Daarnaast zie ik in China tig lasers met veel meer opties in alle kleuren. Ik weet dat deze dingen electronisch niks voorstellen. Precisie komt uit een goed ingeregelde productielijn. Valve verkoopt lighthouse trackers met micrometer precisie voor 160,- waarom moet ik dan 400+ betalen voor een groene kruislijnlaser in het makita systeem?
Graag jullie inzicht/advies :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 70904

Arjan schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:58:
Ik ben in de markt voor een kruislijnlaser en zou graag bij makita 18v blijven. Nu viel me op dat er een enorm prijsverschil zit tussen rode en groene varianten. Groen lijkt mij leuk ivm zichtbaarheid, maar niet voor elke prijs. Daarnaast zie ik in China tig lasers met veel meer opties in alle kleuren. Ik weet dat deze dingen electronisch niks voorstellen. Precisie komt uit een goed ingeregelde productielijn. Valve verkoopt lighthouse trackers met micrometer precisie voor 160,- waarom moet ik dan 400+ betalen voor een groene kruislijnlaser in het makita systeem?
Graag jullie inzicht/advies :)
Voor gebruiksgemak voor een groene gaan. Een klein beetje lichtval verkeerd, geeft bij een rode al snel gedoe op.

De 18v lijn zou ik ook niet aan beginnen. Maakt ze meer onhandig met plaatsing.
Met de "gewone" variant kan je met 3 penlites bijna een hele dag doen.

Zit natuurlijk ook wel een verschil in de behuizing van een lighthouse en een laser.
Een laser van deWalt heeft de val van een kamerstijger overleeft, zou de lighthouse dat ook doen?

Beperk je niet teveel op een merk, althans alle gerenommeerde gereedschap merken hebben wel een laser in hun assortiment. De kleur van de behuizing is anders, maar daar houd het vaak bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
BrtH schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:30:
[...]

Ik had in het vorige deel eens naar ervaringen daarmee gevraagd, en toen was de ervaring toch wel van wat mensen dat de GST 12V-70 eigenlijk niet stijf genoeg was en power tekort kwam, bijv. rbaidjoe in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" en Twijfels in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" Ik heb uiteindelijk de 18 V Makita gekocht en ben daar tevreden mee (maar nog niet heel veel gebruikt), de 18 V decoupeer van Bosch schijnt even goed te zijn (YouTube: 🔥 Auf dem Prüfstand! Makita und Bosch Stichsägen Akku vs Kabel im Ve...), zeker als je toch al een GSR 18V-28 hebt in dat accusysteem.
@DeadLock ik ben het eens met bovenstaande. Ik heb vorige maand mijn GST 12V verruild voor de 18V variant, geen seconde spijt van gehad.
Ja de 12V is lichter en daarmee wat handzamer, maar dan heb je het ook wel gehad met de voordelen. Dat ding is eigenlijk te slap voor een decoupeerzaag naar mijn mening. En dat zeg ik al terwijl het enige wat ik doe 12 en 18mm multiplex ermee bewerken is, geen eens bijzondere figuren, maar alleen kleine hoeken eruit happen. Voor dikkere platen of iets dergelijks is de 12V naar mijn idee niet geschikt, de zaaggeleiding is niet super waardoor de zaag heel snel gaat lopen en het vermogen is simpelweg beperkt.

Het enige minpunt van de 18V is dat hij redelijk zwaar is, maar aan de andere kant is hij weer bijna niks zwaarder dan bijvoorbeeld de GST 160. Accuduur van de 18V valt mij ook reuze mee met 4Ah ProCOREs, waar de 12V mij toch wat tegenviel qua accu verbruik. Nu is dat met een decoupeerzaag niet heel snel een issue, het zijn vaak toch maar wat kleine snelle klusjes die je er mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Bedankt voor alle input ivm de GST 12V. De conclusie is wel duidelijk, deze is net te licht voor hetgeen ik hem wil gebruiken.

Of ik voor de 18V variant ga of eentje met draad moet ik nog eens over nadenken. Tussen deze scheelt het niet zoveel qua gewicht. Ik denk dat ik even moet overwegen hoeveel andere 18V zaken ik in dit ecosysteem nog overweeg te kopen. Voor de accu's is het toch beter als ze regelmatig in gebruik zijn en geen maanden volgeladen op het schap liggen...

Ik blijf toch ook van mening dat een decoupeerzaag iets 'voor het leven is', wat toch sterk in het voordeel van de variant met draad spreekt. Voor sommige toestellen is de meerwaarde natuurlijk enorm om geen draad te hebben, bij decoupeerzaag weet ik het niet zo.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:32
Inmiddels de Thoughbuilt c700 in huis. Weet nog niet of ik ze hou, want behoorlijk lomp en zwaar. Heeft iemand ervaring met de HBL of Stanley (fatmax) variant? Doel is overigens mobiele werkbank en tafel om werkstukken te zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breagor
rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:30:
Inmiddels de Thoughbuilt c700 in huis. Weet nog niet of ik ze hou, want behoorlijk lomp en zwaar. Heeft iemand ervaring met de HBL of Stanley (fatmax) variant? Doel is overigens mobiele werkbank en tafel om werkstukken te zagen.
Ik heb deze https://www.stanleyworks....etalen+Zaagbok+%28paar%29
echt super tevreden over.
Ik gebruik ze als onderstel voor mijn zaag tafel

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Cx1CR3rv/20210227-140430.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door breagor op 18-04-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:30:
Ze zijn inderdaad best zwaar maar wel super stabiel. Als je heel simpel en licht zoekt zou ik gewoon van die houten simpele kopen, dan kan je gewoon in de bok zagen.
Alle andere zaagbokken die ik heb gehad waren niet noemenswaardig lichter dan de Thoughbuilt, maar wel veel minder stevig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jichem schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:12:
[...]

Ze zijn inderdaad best zwaar maar wel super stabiel. Als je heel simpel en licht zoekt zou ik gewoon van die houten simpele kopen, dan kan je gewoon in de bok zagen.
Alle andere zaagbokken die ik heb gehad waren niet noemenswaardig lichter dan de Thoughbuilt, maar wel veel minder stevig.
Same. Je bespaart heel weinig qua gewicht maar verliest veel degelijkheid.

Voldoet evt de simpelere toughbuilt voor je doeleinden? De C550 is 6 kg, ipv 7.5kg per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
jichem schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:12:
[...]

Goed om te weten. Ze zijn inderdaad heel stabiel, heb er een uitgeklapt om te testen. Momenteel gebruik ik die houten schragen met daarop een plaatje osb. Werkt niet prettig, te laag en onstabiel. Wil de schragen voornamelijk gebruiken om een tijdelijk werkbankje/zaagtafel op fatsoenlijke hoogte te realiseren voor de klussen in en rondom huis. Aangezien ik ze in een kleine berging moet opslaan is het formaat ook niet onbelangrijk :)

Deze Stanley Fatmax lijken mij ook wel wat. Fatsoenlijke hoogte (81cm) en iets lichter dan de Thoughbuilt (5,5 ipv 8kg). Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFSkqJd7me-aKN3vXkYNNmBPajA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iSC7dCDZNsZkeqmKCeuqe5yM.jpg?f=user_large
Boudewijn schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:20:
[...]

Same. Je bespaart heel weinig qua gewicht maar verliest veel degelijkheid.
Voldoet evt de simpelere toughbuilt voor je doeleinden? De C550 is 6 kg, ipv 7.5kg per stuk.
Zou een optie zijn, maar de C550 is geloof ik niet in hoogte stelbaar en is relatief laag.

[ Voor 13% gewijzigd door rockerpoet op 18-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik gebruik die toughbuilts zonder balkjes over het algemeen (nu 15x gebruikt in 3 maanden oid). Zonder balkjes zou ik me afvragen of dat lekker blijft liggen.

Ik maak regelmatig domino's , dan oefen je een puur horizontale kracht uit en je wil dan ook echt dat de boel blijft liggen. Die extra kilo's helpen daar ook wel mee.

Hoe werkt de hoogteverstelling op die stanley-units?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zucht, ik ben een tang kwijt :(
Op zich geen drama, het was geen speciaal ding oid. Maar ik raak normaal nooit wat kwijt. Ik kan me niet heugen dat ik in de afgelopen 30jr een stuk gereedschap ben kwijtgeraakt. Dus het is gewoon frustrerend, niet meer :)
Zal wel met opruimen in een doos oid terecht zijn gekomen en nu in de container liggen.

Dus ik ben in de markt voor een nieuwe zijkniptang :+
Ik heb er nog wel de nodige liggen, maar dit was gewoon een fijn sterk ding, die in de lade met veelgebruikt gereedschap lag.

Ik had deze:
https://www.knipex.com/nl...nijtangen/7401200?v=12470

En eigenlijk ga ik maar weer gewoon dezelfde halen. 200mm, krachtbekken en dunne handgreep.

Of is van een ander merk (wiha?) ook iets vergelijkbaars te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Boudewijn schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:56:
Mja ik gebruik die toughbuilts zonder balkjes over het algemeen (nu 15x gebruikt in 3 maanden oid). Zonder balkjes zou ik me afvragen of dat lekker blijft liggen.

Ik maak regelmatig domino's , dan oefen je een puur horizontale kracht uit en je wil dan ook echt dat de boel blijft liggen. Die extra kilo's helpen daar ook wel mee.

Hoe werkt de hoogteverstelling op die stanley-units?
Balkjes er tussen lijkt mij essentieel om een fatsoenlijk werkblad te realiseren.

Die stanley's zijn niet in hoogte verstelbaar; vaste hoogte van 81cm.

[ Voor 6% gewijzigd door rockerpoet op 18-04-2021 21:39 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).