Even een korte post over de toestellen die ik 2 jaar geleden kocht, vooral om te gebruiken in mijn bouw. Bijna alles op advies van dit topic, vooral passief door mee te lezen en te volgen.
Ik heb van Bosh al een GDR 12V-110 slagschroevendraaier. Afgelopen 2 jaar, tijdens mijn bouw, heeft dit machientje vele duizenden schroeven probleemloos verwerkt.
Van al het gereedschap dat ik heb gekocht, is dit toch wel het toestel waar ik echt van onder de indruk geweest ben. Behoorlijk wat vermogen voor alle normale werkzaamheden in huis (vele honderden meters regelwerk, osb platen, fermacell platen, ...). Zeker omdat het geen belasting geeft op mijn pols (na een breuk een zwakke schakel) en niet zwaar is om boven het hoofd te gebruiken.
Deze had ik zonder dit topic nooit gekocht, dus bedankt voor het delen van ervaringen

.
Bosh GSR 18V-28. Tja, een typische accuschroefboormachine. Door de aanwezigheid van de krachtigere, compactere en lichtere GDR 12V110 niet zo heel vaak gebruikt (om te schroeven). Vooral in gebruik geweest om te boren, al dan niet met gatenboor. Hiervoor komt ie toch net wat vermogen te kort. Enkele malen gebruikt om te schroeven wanneer er grotere controle over het moment nodig is (bvb IKEA keuken).
Scheppach PL55, met de twee rails. Deze is ook enorm veel gebruikt. Veelal voor het afkorten van OSB, en ocharme de zaag, voor het afkorten van fermacell platen. Tegenwoordig heb ik ook al enkele kastjes gemaakt, daar heb ik hem ook gebruikt. Ik heb geen ervaring met duurdere modellen, maar ik vind het een prima zaag en zeker voor al het 'brutere' werk behoorlijk goed. Ik heb een heel aantal zaagbladen van ecotools erdoor gejaagd...

.
Metabo KGS216M. Ook veel gebruikt. Voor het ruwe werk was ik er tevreden over. Recent heb ik hem ook gebruikt bvb om plintjes in verstek af te zagen en daarvoor is ie (imho) toch net wat te onnauwkeurig.
Bosh GOP 40-30. Stiekem toch behoorlijk vaak gebruikt! Ik vind hem nog steeds net iets te groot/zwaar/lomp voor het fijnere precisiewerk, maar voor normale klussen is hij toch vaak gebruikt geweest. Enige nadeel is eigenlijk 'starlock plus' waar zover ik weet nog geen goedkope vervangzaagjes voor bestaan bij ecotools (iemand een tip?).
GSB 19-2 RE klopboormachine. Eigenlijk weinig gebruikt tot heden. Ook pas relatief recent gekocht nadat mijn goedkope boor na teveel mishandeling de geest heeft gegeven. Te weinig ervaring om iets nuttig over te schrijven. Voor het klokken werkt ie wel 100x beter dan de accu-schroefboormachine, duidelijk meer vermogen. Toch grijp ik vaak naar de accumachine ivm gedoe met kabels.
Bosh GBH 2-28 boorhamer. Samen met de voorgaande gekocht. Wel al wat gebruikt om gaten te boren in de betonnen kelderwand en grover buitenwerken (bvb gaten maken in betonnen regenwaterput etc). Doet zijn ding, tevreden van. Weinig vergelijk met andere merken of types.
Dewalt tafelzaag DWE7485-QS. Voor het fijnere werk (meubels maken etc) is de invalzaag toch net niet handig. Ik heb al een kastje of 2 gemaakt en tot heden content van. Altijd een beetje schipperen tussen wat ik eraan kan/wil geven als hobby gebruiker en de beperkte ruimte. Idealiter had ik een grote tafelzaag waar ik handig een volledige plaat (122x244) op kon verzagen, maar is momenteel niet mogelijk. Ik wil hier nog een tafel rond bouwen om handiger grote platen te zagen en langere geleiderrails te hebben. Al goed van pas gekomen om parket in de lengte op maat te zagen en om alle legplanken van een kast exact dezelfde maat te hebben.
Bosh GSS 23 AE vlakschuurmachine. Ook al enorm veel draaiuren. Handig dat je gewoon normaal schuurpapier kan kopen en de perforatie kan doen met het plastieken hulpstukje. Nadeel is dat ie eigenlijk niet past op mijn Bosh stofzuiger... Beetje triest om bij hetzelfde merk stofzuiger en schuurmachine aan elkaar te moeten bevestigen met een stukje pvc buis dat ik heb vastgetaped aan de schuurmachine. Buiten dat (toch wel grote nadeel) werkt het toestel erg goed. Zowel fermacell mee geschuurd als recent houten panelen van kastjes ed.
Bosh GAS 20 L SFC stofzuiger. Behoorlijk mishandeld met alle soorten stof en vuil, maar doet zijn ding nog. Hier ook zonde dat de accessoires excessief duur zijn... Een normale stofzuiger-mond (zo'n brede) zou vaak handig geweest zijn en die zit er standaard niet bij. Ik gebruik 'm in combinatie met alle gereedschap hierboven wat stofafzuiging heeft. Een upgrade met cycloon ertussen zou wel fijn zijn.
Typenummer even niet bij de hand. Groene bosh kruislijnlaser (360 graden). Een van mijn beste vrienden

. Heerlijk nauwkeurig werken. Rode laser is bij (fel) daglicht wel slecht zichtbaar. Mogelijk volgende keer eentje met groene laser of direct een bril erbij kopen die de rode laser bij daglicht zichtbaar kan maken. 360 graden functie zou ik niet meer zonder willen! Hij komt nu ook nog vaak uit de kast, na de bouw. Even kader tegen de muur omhoog hangen? Met laser recht. Kastje omhoog hangen? Laser.
Als ik het zo zie toch al een behoorlijke verzameling van gereedschap...
Wat staat er nog op mijn wensenlijstje?
- Decoupeerzaag (vaak in bruikleen van buurman)
- Digitale hoekmeter voor gebruik icm afkortzaag, zaagtafel, etc
- Digitale afstandsmeter (had ik direct moeten kopen bij start van werken...)
- Vandiktebank
Bij de decoupeerzaag twijfel ik momenteel. Gezien mijn zeer goede ervaring met die 12V lijn van Bosh overweeg ik het model in deze reeks (GST 12V-70) of toch gewoon een variant met draad die een leven lang mee gaat (die van de buurman die ik leen is duidelijk al 20+j oud, zolang zie ik een accumachine niet meegaan). Ik vind het een lastige overweging...
Ik mag niet teveel op de website kijken. Uit die 12V reeks zou ik ook wel te verleiden zijn tot de accucirkelzaag (zolang ie moeiteloos door 22mm multiplex heen gaat) en het rotatiegereedschap ding.