Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:11:
Zucht, ik ben een tang kwijt :(
Op zich geen drama, het was geen speciaal ding oid. Maar ik raak normaal nooit wat kwijt. Ik kan me niet heugen dat ik in de afgelopen 30jr een stuk gereedschap ben kwijtgeraakt. Dus het is gewoon frustrerend, niet meer :)
Zal wel met opruimen in een doos oid terecht zijn gekomen en nu in de container liggen.

Dus ik ben in de markt voor een nieuwe zijkniptang :+
Ik heb er nog wel de nodige liggen, maar dit was gewoon een fijn sterk ding, die in de lade met veelgebruikt gereedschap lag.

Ik had deze:
https://www.knipex.com/nl...nijtangen/7401200?v=12470

En eigenlijk ga ik maar weer gewoon dezelfde halen. 200mm, krachtbekken en dunne handgreep.

Of is van een ander merk (wiha?) ook iets vergelijkbaars te krijgen?
Waarom geen nieuwe Knipx inderdaad? Ik zou van Wiha vooral schroevendraaiers kopen, net als ik van Knipex tangen koop. Er zijn ook mensen fan van NWS, heb ik zelf nog niet in handen gehad.

offtopic:
En spullen kwijtraken is zo klote. Echt irritant, ik snap het helemaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 18-04-2021 21:22 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:45
Op zich geen drama, het was geen speciaal ding oid. Maar ik raak normaal nooit wat kwijt. Ik kan me niet heugen dat ik in de afgelopen 30jr een stuk gereedschap ben kwijtgeraakt. Dus het is gewoon frustrerend, niet meer :)
Zal wel met opruimen in een doos oid terecht zijn gekomen en nu in de container liggen.

Ik heb er nog wel de nodige liggen, maar dit was gewoon een fijn sterk ding, die in de lade met veelgebruikt gereedschap lag.

Ik had deze:

En eigenlijk ga ik maar weer gewoon dezelfde halen. 200mm, krachtbekken en dunne handgreep.

Ik heb zowel een zijkniptang van knipex (200mm kracht-zijkniptang, wel met ergo-handgrepen) alsook een 160mm WIHA VDE zijkniptang.

Naar mijn idee doen ze niets voor elkaar onder... Beide zijn ze stukken fijner dan m'n Mannesmann en HBM tangetjes en beide worden ze veel gebruikt..

Enige nadeel, altijd opletten wanneer iemand ze leent of je ze ook terug krijgt :)

Trouwens WIHA heeft nu ook een tang met verstelbaar draaipunt waardoor je een kracht-zijkniptang en een normale in 1 hebt zag ik net.

Als je hem ook voor elektra vaker gebruikt zou ik eens kijken naar een WIHA tri-cut of een afstrip-zijkniptang...

https://www.amazon.nl/Wih...6k_applink_bb_marketplace

Maargoed, wat je ook kiest van knipex of WIHA, spijt zul je er niet snel van krijgen..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Ik had deze:

Ander merk vergelijkbaar met Knipex zou ik eerder aan NWS denken dan Wiha. Wiha voor de schroevendraaiers, NWS en Knipex voor de tangen ;)

Qua Knipex tangen heeft een 160mm X-cut heeft dezelfde snijcapaciteit als een 180mm krachtzijkniptang. Maar de X-cut lijkt alleen beschikbaar als 160mm en met meercomponentengrip.

Ik heb een X-cut en een gewone zijkniptang, beide 160mm lang, en de X-cut snijdt merkbaar makkelijker.

Er is ook nog een Twinforce, die heeft nog weer meer capaciteit dan de X-cut, en de 180mm versie zou beter harde materialen moeten knippen dan een 200mm krachtzijkniptang.

Of als je helemaal los wilt, is er nog de Cobolt, maar de kop daarvan is wel behoorlijk wat lomper, maakt de toepassing wat lastiger als je in nauwe ruimtes wat moet knippen (maar dat zou je toch niet doen met een 200mm tang, neem ik aan ;) ). Ik gebruik de Cobolt vooral om spijkers en schroeven door te knippen (als ik ze er anders niet uit krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:30:
Inmiddels de Thoughbuilt c700 in huis. Weet nog niet of ik ze hou, want behoorlijk lomp en zwaar. Heeft iemand ervaring met de HBL of Stanley (fatmax) variant? Doel is overigens mobiele werkbank en tafel om werkstukken te zagen.
Ik heb deze HBM https://www.hbm-machines....essionele-zaagbok-schraag tweedehands op Marktplaats gekocht. Tijdens het uitklappen zelf voelt het wat wiebelig maar als je de poot gespreid hebt “klikt” hij vast en is dan prima stabiel vind ik. Toughbuilt zal vast degelijker voelen maar voor mijn hobby gebruik vind ik die HBM een prima koop (ook als ik ze nieuw gekocht zou hebben).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
@Boudewijn @henkie196 @BjornHero

Argh, ik had eerst moeten bestellen en dan pas moeten vragen :+
Die X-cut lijkt me een topding, maar net een maatje te klein. Het fijne aan die 200mm krachtzijkniptang was juist dat ik er ook af en toe net wat lomper mee kon knippen. En die X-cut is dus vergelijkbaar met een maatje kleiner. Maar juist daardoor voor 90% van het werk wel ideaal.

En natuurlijk kan je ook chromen tangen krijgen. Die glimmen zo mooi :+

edit: Mn standaardoplossing gekozen. Dezelfde 200mm krachttang weer gekocht (2 tientjes, niet over nadenken) en een mooie glimmende x-cut erbij, om het af te leren :)

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond op 18-04-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55

MJV

@Boudewijn @henkie196 Die TwinForce is top, evenals de reguliere zijkniptang van Knipex die voor ongeveer de prijs van een TwinForce ook als set te verkrijgen is.

offtopic:
Gereedschap kwijt zijn is zeer frustrerend. Al jaren hoop ik - tevergeefs - mijn Nooitgedagt (inmiddels failliet, was een cadeau...) winkelhaak terug te vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:30:
Inmiddels de Thoughbuilt c700 in huis. Weet nog niet of ik ze hou, want behoorlijk lomp en zwaar. Heeft iemand ervaring met de HBL of Stanley (fatmax) variant? Doel is overigens mobiele werkbank en tafel om werkstukken te zagen.
Ik heb deze Stanley schragen. Voordelen: zeer compact en makkelijk draagbaar, ze klikken mooi aan elkaar vast. Stevig genoeg als ze eenmaal staan. Nadeel: aan de lage kant (72cm meen ik). En geen mogelijkheid om er een balk ofzo in vast te zetten. Maar het feit dat ze er in de auto vol gereedschap altijd nog wel bijpassen maakt dat ik er veel plezier van heb.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/76098-11.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 18-04-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:20:
[...]

Balkjes er tussen lijkt mij essentieel om een fatsoenlijk werkblad te realiseren.

Die stanley's zijn niet in hoogte verstelbaar; vaste hoogte van 81cm.
Heb ik eerlijk gezegd geen last van. Er ligt een 15mm groene MDF plaat op van 150x90 ofzo. Combineer dat met die dikke anti-slip op de schragen en het blijft echt wel liggen.

Ik wil binnenkort een voordeur even uit zijn scharnieren halen maar dat is vermoedelijk een vrij zwaar kreng (2 panelen met isolerend glas erin). Tijd voor een hefboompje dus.

Punt is ook dat hij op een drempel staat en zowel buiten als binnen het dus wat lager is.

Gaat zoiets werken:

https://www.toolstation.n...-en-wandplatenlift/p40634

of deze:
https://www.toolstation.nl/trend-deurenlifter/p13413

Iemand ervaringen/voorkeuren/tips?

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 18-04-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27
Arjan schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:58:
Ik ben in de markt voor een kruislijnlaser en zou graag bij makita 18v blijven. Nu viel me op dat er een enorm prijsverschil zit tussen rode en groene varianten. Groen lijkt mij leuk ivm zichtbaarheid, maar niet voor elke prijs. Daarnaast zie ik in China tig lasers met veel meer opties in alle kleuren. Ik weet dat deze dingen electronisch niks voorstellen. Precisie komt uit een goed ingeregelde productielijn. Valve verkoopt lighthouse trackers met micrometer precisie voor 160,- waarom moet ik dan 400+ betalen voor een groene kruislijnlaser in het makita systeem?
Graag jullie inzicht/advies :)
De lasers met accu zijn prijziger dan die op losse batterijen. Je hebt bijvoorbeeld al een DeWalt groene kruislijnlaser op batterijen voor rond de €175.

Dan doe je er oplaadbare batterijen er in en een setje extra in de case erbij. Ikea heeft ze met 2450mAh. Daar kom je een heel end mee.

Ik heb op 18V vrijwel alles Makita, maar de DeWalt lasers zijn goed en betaalbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 18-04-2021 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:48:
[...]

Heb ik eerlijk gezegd geen last van. Er ligt een 15mm groene MDF plaat op van 150x90 ofzo. Combineer dat met die dikke anti-slip op de schragen en het blijft echt wel liggen.

Ik wil binnenkort een voordeur even uit zijn scharnieren halen maar dat is vermoedelijk een vrij zwaar kreng (2 panelen met isolerend glas erin). Tijd voor een hefboompje dus.

Punt is ook dat hij op een drempel staat en zowel buiten als binnen het dus wat lager is.

Gaat zoiets werken:

of deze:

Ik heb dit ding (voor gipsplaten, maar deuren tilt'ie ook, heb ik gemerkt):
https://www.toolstation.n...nlift-met-trekhaak/p50809

Dus alles wat luxer is, zal vast nog beter werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:16

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Boudewijn schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:48:
[...]

Gaat zoiets werken:

of deze:

Zien er allebei handig uit. De duurste heeft als voordeel dat het de smalste ondersteek heeft, dus het makkelijkste onder de deur/plaat geschoven kan worden.
Ik zou zelf het eerst proberen met een glaslichter / glaswipper / glashevel. Die heb je al voor onder een tientje. Al loop je daar het risico dat het misschien net niet een hele zware deur aan kan, ze zijn echter in principe wel geschikt voor monteren van deuren en ramen.
Hier even een plaatje van een random shop.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Framoes schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:04:
Toolnation is compleet onbetrouwbaar met hun voorraden. Heb zelf al meermaals gehad dat iets op voorraad zou zijn, maar gezien de uiteindelijke levertijd duidelijk nog moest worden besteld. En in dit topic en de voorgaande zijn er ook genoeg posts over Toolnation en hun levertijden.
[...]
Ik heb de 12e besteld :
• GSS 230 AVE Vlakschuurmachine in L-Boxx
• GAS 20 L SFC Alleszuiger
Woensdag 14 en vrijdag 16 april gebeld. De eerste keer had ik een medewerker die alleen maar standaard antwoorden kon geven en daarna ophing. Op mijn verzoek via e-mail dat ik een leidinggevende wilde spreken, ben ik dezelfde middag nog gebeld met excuses en de toezegging dat mijn suggestie voor een extra status van "Betaling ontvangen" en pas "In behandeling" bij daadwerkelijk behandelen van de order. In behandeling is voor mij niet dat er dagenlang niets gebeurd.

Vrijdag had ik volgens mij een onervaren medewerker die aangaf dat ze dus niet de voorraad per se op hun eigen locatie hadden, maar blijkbaar bij de distributeur/fabrikant. De levertijd is niet 1-6 werkdagen zoals nog steeds aangegeven staat, maar 4 weken!

Ik heb de 13e besteld:
• GCM 8 SJL Paneelzaag 216 mm 1600 Watt + GTA 2600 Onderstel
• GMS 120 Detector
• GBH2-28F Boorhamer + Afzuigset GDE 16 in L-Boxx
Deze order zou compleet binnen zijn. Dus ik rij vanuit Veldhoven naar Beek. Bleek dat de eerste regel niet aanwezig is. De medewerker daar deed zijn best en ging persoonlijk nog rondkijken in het lokale magazijn. Helaas.

In elk geval de boorhamer (combiboor) en detector mee genomen. Van dit alles is niets terug te vinden in mijn account of via e-mail. Alsof er niets is gebeurd.

De eerste order had ik willen annuleren via de klantenservice zoals op de website staat. De medewerker zei dat het alleen via de website kon... Daar staat echter:
Kan ik mijn bestelling (deels) annuleren?

Ja, u kunt een bestelling (deels) annuleren zolang uw bestelling nog niet in behandeling is. Dit is kosteloos. Neemt u voor het annuleren en retour sturen van artikelen altijd contact met ons op.

Wij nemen enkel annuleringen in bewerking die worden ingediend via onze klantenservice. U ontvangt van ons altijd een bevestiging wanneer wij uw bestelling hebben geannuleerd.
https://www.toolnation.nl...ingen/index/question_id/1
Niks van dit alles.

Wat er nog meer niet klopt/misleidend is:
Leuk dat de bij mij vermelde levertijd van 1-6 werkdagen niet bestaat:
Wij hanteren de volgende levertijden:

1 tot 4 werkdagen: artikel kan uit voorraad geleverd worden.
3 tot 6 werkdagen: artikel is niet voorradig, maar wel voorradig bij de leverancier.
8 tot 11 werkdagen: artikel is niet voorradig en is besteld bij de leverancier.
Verwacht vanaf (maand): artikel is niet voorradig, verwachte levering door leverancier.
Artikel is niet meer leverbaar: artikel is uitverkocht.

https://www.toolnation.nl...ingen/index/question_id/1
Ik heb vrijdag via Toolstation lokaal de GSS 160 Multi in L-Boxx gekocht en vrijwel gelijk opgehaald bij de lokale vestiging.

Verschil tussen Toolnation en Toolstation:
• Veel aanbod / weinig aanbod
• Onbetrouwbare voorraadindicatie / juiste voorraadindicatie
• Ophalen in Beek (Limburg) / meerdere vestigingen

Verder moet ik in het keukenblad binnenkort een gat maken voor een kookplaat. Ik wilde eerst een decoupeerzaag maar dan had ik ook een snelboor of een gatenboor nodig. Nu denk ik dat ik goedkoper uit ben met een Bosch GOP 30, 40 of 55 multitool.

Dat lijkt mij ook makkelijk bij het leggen van laminaat.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 06:01
henkie196 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:10:
[...]

Ander merk vergelijkbaar met Knipex zou ik eerder aan NWS denken dan Wiha. Wiha voor de schroevendraaiers, NWS en Knipex voor de tangen ;)

Qua Knipex tangen heeft een 160mm X-cut heeft dezelfde snijcapaciteit als een 180mm krachtzijkniptang. Maar de X-cut lijkt alleen beschikbaar als 160mm en met meercomponentengrip.

Ik heb een X-cut en een gewone zijkniptang, beide 160mm lang, en de X-cut snijdt merkbaar makkelijker.

Er is ook nog een Twinforce, die heeft nog weer meer capaciteit dan de X-cut, en de 180mm versie zou beter harde materialen moeten knippen dan een 200mm krachtzijkniptang.

Of als je helemaal los wilt, is er nog de Cobolt, maar de kop daarvan is wel behoorlijk wat lomper, maakt de toepassing wat lastiger als je in nauwe ruimtes wat moet knippen (maar dat zou je toch niet doen met een 200mm tang, neem ik aan ;) ). Ik gebruik de Cobolt vooral om spijkers en schroeven door te knippen (als ik ze er anders niet uit krijg).
Oeh, die Twinforce ziet er wel echt heel sexy uit. Maar om nou €50+ voor een tang te betalen...
Vooral als de Wiha BiCut met €26 letterlijk de helft is. Iemand nog een andere goeie suggestie in de €25 à €30 range waar ik naar kan kijken? Anders koop ik deze morgen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:00:
[...]

Ik heb de 12e besteld :
• GSS 230 AVE Vlakschuurmachine in L-Boxx
• GAS 20 L SFC Alleszuiger
Woensdag 14 en vrijdag 16 april gebeld. De eerste keer had ik een medewerker die alleen maar standaard antwoorden kon geven en daarna ophing. Op mijn verzoek via e-mail dat ik een leidinggevende wilde spreken, ben ik dezelfde middag nog gebeld met excuses en de toezegging dat mijn suggestie voor een extra status van "Betaling ontvangen" en pas "In behandeling" bij daadwerkelijk behandelen van de order. In behandeling is voor mij niet dat er dagenlang niets gebeurd.

Vrijdag had ik volgens mij een onervaren medewerker die aangaf dat ze dus niet de voorraad per se op hun eigen locatie hadden, maar blijkbaar bij de distributeur/fabrikant. De levertijd is niet 1-6 werkdagen, maar 4 weken!

Ik heb de 13e besteld:
• GCM 8 SJL Paneelzaag 216 mm 1600 Watt + GTA 2600 Onderstel
• GMS 120 Detector
• GBH2-28F Boorhamer + Afzuigset GDE 16 in L-Boxx
Deze order zou compleet binnen zijn. Dus ik rij vanuit Veldhoven naar Beek. Bleek dat de eerste regel niet aanwezig. De medewerker daar deed zijn best en ging persoonlijk nog rondkijken in het lokale magazijn. Helaas.

In elk geval de boorhamer (combiboor) en detector mee genomen. Van dit alles is niets terug te vinden in mijn account of via e-mail. Alsof er niets is gebeurd.

De eerste order had ik willen annuleren via de klantenservice zoals op de website staat. De medewerker zei dat het alleen via de website kon... Daar staat echter:

[...]

Niks van dit alles.

Wat er nog meer niet klopt/misleidend is:
Leuk dat de bij mij vermelde levertijd van 1-6 werkdagen niet bestaat:

[...]

Ik heb vrijdag via Toolstation lokaal de GSS 160 Multi in L-Boxx gekocht en vrijwel gelijk opgehaald bij de lokale vestiging.

Verschil tussen Toolnation en Toolstation:
• Veel aanbod / weinig aanbod
• Onbetrouwbare voorraadindicatie / juiste voorraadindicatie
• Ophalen in Beek (Limburg) / meerdere vestigingen

Verder moet ik in het keukenblad binnenkort een gat maken voor een kookplaat. Ik wilde eerst een decoupeerzaag maar dan had ik ook een snelboor of een gatenboor nodig. Nu denk ik dat ik goedkoper uit ben met een Bosch GOP 30, 40 of 55 multitool.

Dat lijkt mij ook makkelijk bij het leggen van laminaat.
Wat een gezeik zeg, ben je mooi klaar mee. 10 jaar geleden waren dergelijke praktijken misschien nog normaal in webshopland, maar nu kan dat echt niet meer. :(

Maar even los daarvan: je bent flink aan het inkopen! _/-\o_ Houd je ons op de hoogte van je klus updates? :o

Ik zie trouwens een aantal Bosch blauw producten op je lijstje die met enige regelmaat flink in de aanbieding zijn bij Amazon, zoals onder andere de GSS 160 multi en de GBH 2-28F. Als ik kijk naar de winkels waar je hebt geshopt, verwacht ik dat je wel de hoofdprijs hebt betaald?

Zo heb ik de GSS afgelopen jaar voor € 80,- en de GBH 2-28F voor € 135 gekocht en die prijzen komen meerdere keren per jaar terug. Dat is wel de moeite om te wachten, als je het niet direct nodig hebt..

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 19-04-2021 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:44
rockerpoet schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:33:
[...]

Goed om te weten. Ze zijn inderdaad heel stabiel, heb er een uitgeklapt om te testen. Momenteel gebruik ik die houten schragen met daarop een plaatje osb. Werkt niet prettig, te laag en onstabiel. Wil de schragen voornamelijk gebruiken om een tijdelijk werkbankje/zaagtafel op fatsoenlijke hoogte te realiseren voor de klussen in en rondom huis. Aangezien ik ze in een kleine berging moet opslaan is het formaat ook niet onbelangrijk :)

Deze Stanley Fatmax lijken mij ook wel wat. Fatsoenlijke hoogte (81cm) en iets lichter dan de Thoughbuilt (5,5 ipv 8kg). Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[...]

Zou een optie zijn, maar de C550 is geloof ik niet in hoogte stelbaar en is relatief laag.
Ik heb de triton multistands.

Balkjes er in en ik gebruik ze om plaatmateriaal mee te zagen. Heb ook een plank gemaakt met 2 balken er aan vast, die klem ik er in en dan heb ik een stevige werkbank. Je kan ze ook gebruiken om een deur rechtop in te klemmen bv. Bevallen mij erg goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ethiron schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:47:
[...]

Maar even los daarvan: je bent flink aan het inkopen! _/-\o_ Houd je ons op de hoogte van je klus updates? :o
PcDealer in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"
PcDealer in "Het grote kleine watskeburt topic - #410 Gone"
:)

To-do list:
• muren schuren
• verven
• laminaat leggen
• eetbar maken of iets bestellen
• verlaagd plafond met Philips Hue light strip all around en voorbereidign voor eventueel een projectiescherm en een beamer
Ik zie trouwens een aantal Bosch blauw producten op je lijstje die met enige regelmaat flink in de aanbieding zijn bij Amazon, zoals onder andere de GSS 160 multi en de GBH 2-28F. Als ik kijk naar de winkels waar je hebt geshopt, verwacht ik dat je wel de hoofdprijs hebt betaald?

Zo heb ik de GSS afgelopen jaar voor € 80,- en de GBH 2-28F voor € 135 gekocht en die prijzen komen meerdere keren per jaar terug. Dat is wel de moeite om te wachten, als je het niet direct nodig hebt..
Amazon geef ik mijn geld niet. Bosch Professional koop ik enkel bij erkende verkopers.

EUR 159,00 voor de GSS 160 Multi in L-Boxx bij Toolstation.

EUR 320,00 voor de GBH2-28F Boorhamer 3.2J 880w in L-Boxx + Afzuigset GDE 16 Plus bij Toolnation.

* PcDealer loves L-Boxx

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 19-04-2021 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
BrtH schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:15:
Oeh, die Twinforce ziet er wel echt heel sexy uit. Maar om nou €50+ voor een tang te betalen...
Vooral als de Wiha BiCut met €26 letterlijk de helft is. Iemand nog een andere goeie suggestie in de €25 à €30 range waar ik naar kan kijken? Anders koop ik deze morgen denk ik.
De Knipex krachtzijkniptang die @Raymond weer terug koopt is nog wat goedkoper ;) Zonder meercomponentgrip zelfs onder de €20.

Een krachtzijkniptang van NWS ziet er ook wel sexy uit in die prijs range. En is qua specs ongeveer vergelijkbaar met een Twinforce van 180mm.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 19-04-2021 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Knipex is echt goed spul, vooral die Cobra waterpomptangen <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57
-

[ Voor 99% gewijzigd door barry86 op 19-04-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 14:01
PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:23:
[...]

PcDealer in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124"
:)

To-do list:
• muren schuren
• verven
• laminaat leggen
• eetbar maken of iets bestellen
• verlaagd plafond met Philips Hue light strip all around en voorbereidign voor eventueel een projectiescherm en een beamer

[...]

Amazon geef ik mijn geld niet. Bosch Professional koop ik enkel bij erkende verkopers.

EUR 159,00 voor de GSS 160 Multi in L-Boxx bij Toolstation.

EUR 320,00 voor de GBH2-28F Boorhamer 3.2J 880w in L-Boxx + Afzuigset GDE 16 Plus bij Toolnation.

* PcDealer loves L-Boxx
Je eerste 3 links werken niet error :?
Je andere 2 links komen niet op de juiste pagina :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

J.E. Weinor schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:49:
[...]

Bij mij wel...
Anyway:
• nieuwbouw huurhuis.
• Catshuisakkkoord
• verlichting

Ook de links naar de Bosch Professional site werken bij mij correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

J.E. Weinor schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:49:
[...]

offtopic:
Je mist hoogstwaarschijnlijk de juiste rechten voor de Huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:55:
[...]

Bij mij wel...
Anyway:
• nieuwbouw huurhuis.
• Catshuisakkkoord
• verlichting

De laatste 2 links niet naar Toolnation in je omschrijving wel naar bosch inderdaad verwarrende omschrijving.
Je eerste eerste 3 links geven als melding,

Je hebt geen toegang tot dit forum
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

[ Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 19-04-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:55:
[...]

Bij mij wel...
Anyway:
• nieuwbouw huurhuis.
• Catshuisakkkoord
• verlichting

Toegang tot het huiskamer (of hoe het tegenwoordig ook heet) is alleen op aanvraag, meen ik. Ik kan in ieder geval de topics ook niet zien. Links naar Bosch site gaan voor mij ook naar de goede plek.

Qua decoupeer vs multitool, een decoupeerzaag is lastig om netjes recht mee te zagen. Op zich niet zo'n probleem voor een gat in een keukenblad en laminaat leggen, de zaagsnede zal normaalgesproken toch niet in het zicht liggen.

Multi-tool kan in principe ook voor dat soort klusjes gebruikt worden, maar is daar minder geschikt voor dan een decoupeerzaag, naar mijn idee. Een decoupeerzaag is sneller en makkelijker te sturen. Afhankelijk van het zaagje dat je pakt voor de multi-tool kan het best lastig zijn om ze een beetje te sturen. En, zeker als je een laminaat plank in de lengte door moet zagen, gaan je zaagjes vrij snel bot worden, en dan zijn decoupeerzaagjes wel een heel stuk goedkoper dan zaagjes voor een multitool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Voor het laminaat heb ik (hopelijk) snel de verstek-en afkortzaag met tafel @henkie196.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:29:
Voor het laminaat heb ik (hopelijk) snel de verstek-en afkortzaag met tafel @henkie196.
Ik moet eerlijk zeggen dat een laminaatsnijder geen slechte aankoop is als je veel gaat leggen.
Omdat je praktisch geen stof maakt, kan je de snijder in dezelfde kamer zetten als waar je werkt.

Ik heb ook altijd vloeren gedaan met de afkortzaag, maar laatst eentje met laminaatsnijder en dat is wel verdomde makkelijk.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:29:
Zoals @dragonhaertt zegt, ik zou eerder een laminaatsnijder pakken voor het afkorten van de planken. Minder rotzooi en minstens net zo snel. Afkortzaag is dan wel handig voor plinten. Maar een afkortzaag gaat geen planken in de lengte door kunnen snijden, die is meer voor de dwarssnedes.

Voor de lengterichting heb ik hoofdzakelijk een decoupeerzaag gebruikt, maar een cirkel- of invalzaag zou ook kunnen werken. Laminaatsnijder kon het ook, overigens.

En voor de hoekjes heb je sowieso een decoupeerzaag nodig (of multitool, I guess).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Laminaat afkorten met de afkortzaag heb ik met één klus gedaan. Daarna nooit meer. Enorme stofbende, grafherrie en botte zaag.
Sinds die tijd alleen nog maar decoupeerzaag en laminaatknipper gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Voor de lengte-snedes vind ik een cirkelzaag/invalzaag met liniaal wel erg handig. Zeker als je een aantal schuine muren hebt is het zetten van twee stipjes, liniaal uitlijnen, en even zagen zo gedaan.

De lengte met een laminaatknipper heb ik nog niet geprobeerd.

Voortaan voor mij alles met laminaatknipper (afkorten), dikke-peerzaag (vormpjes) en liniaal+cirkelzaag (lengte-zagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik zat eerst ook te denken om met een afkortzaag te werken voor laminaat (moet 240 m2 leggen) maar nu ga ik toch twijfelen door bovenstaande berichten en dantoch maar een laminaatknipper te gebruiken. Wat zou daar dan eventueel een een goed merk type etc?

Ik wist eerlijk gezegt ook niet eens dat je een laminaatknipper kon gebruiken om in lengte te zagen, daar zat ik dan ook te denken aan een invalzaag, maar ik moet het allemaal nog kopen. Zijn er echt mensen die ook de lengtes gewoon doen met een laminaatknipper en/of decoupeerzaag?

Als je toch een invalzaag gaat gebruiken voor de lengtes dan maakt het gebruik van een afkort/trekzaag ook niet meer uit voor het stof, die heb je dan toch wel, al zou ik voor beide ze wel willen aansliuten op stofzuiger.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:28:
Ik zat eerst ook te denken om met een afkortzaag te werken voor laminaat (moet 240 m2 leggen) maar nu ga ik toch twijfelen door bovenstaande berichten en dantoch maar een laminaatknipper te gebruiken. Wat zou daar dan eventueel een een goed merk type etc?

Ik wist eerlijk gezegt ook niet eens dat je een laminaatknipper kon gebruiken om in lengte te zagen, daar zat ik dan ook te denken aan een invalzaag, maar ik moet het allemaal nog kopen. Zijn er echt mensen die ook de lengtes gewoon doen met een laminaatknipper en/of decoupeerzaag?
Voor lengte kan je ook decoupeer gebruiken, de afwerking van de rand maakt niet extreem veel uit (maar is lastiger aftekenen, en minder snel)
Als je toch een invalzaag gaat gebruiken voor de lengtes dan maakt het gebruik van een afkort/trekzaag ook niet meer uit voor het stof, die heb je dan toch wel, al zou ik voor beide ze wel willen aansliuten op stofzuiger.
Invalzaag + dikke-peerzaag in een andere ruimte, laminaatknipper in dezelfde kamer.
80% van je snedes zullen toch met de laminaatknipper gebeuren, dus dat scheelt echt een hele hoop loop/sjouw werk.

Daarnaast is knippen in mijn ervaring vaak zelfs sneller dan met de afkortzaag.
Ik weet niet meer precies welke we hebben gebruikt, maar kan ik wel even navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:28:

Ik heb een Wolfcraft VLC800. Wolfcraft is niet wat ik associeer met kwaliteit, maar de laminaatknipper heeft toch behoorlijk goed z'n werk gedaan tot dusverre (zo'n 60 m2 in 4 verschillende kamers). Het in de lengte knippen werkt op zich wel aardig, maar omdat je toch een 0.5 cm dik blad door het laminaat duwt (klik PVC in mijn geval), is het niet altijd even precies. Een decoupeerzaag is makkelijker om op het lijntje te houden.

Initiëel was ook mijn idee om de lengte snedes met de invalzaag te doen, maar de goedkope bladen van ecotools waren 2.2mm dik, en de mooie bladen van CMT zijn 1.8mm dik, dus dan zou ik weer een nieuwe splinterstrip voor de lineaal moeten halen. Uiteindelijk dus het meeste met de decoupeerzaag gedaan. Een invalzaag was sneller geweest, en de laminaat knipper ook. Maar ze hebben bij ons nieuwe huis de muren wat raar gestucd, zit op een aantal plekken wat dikker in de hoeken van de muren dan in het midden van de muren, dus moet je de planken een beetje rond afzagen. Daarom decoupeerzaag, is meer geschikt voor dat soort dingen.

Een afkortzaag heeft over het algemeen een stuk slechtere afzuiging dan een invalzaag, dus helemaal stofvrij wordt het dan toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Wat @henkie196 en @dragonhaertt zeggen. Hier ook prima ervaringen met de decoupeerzaag. Wolfcraft (en Bosch) hebben prima zaagjes voor de decoupeerzaag, stuk gunstiger dan je dure afkortzaagblad bot laten worden. Bovendien hoeft het helemaal niet (perfect) haaks, want je moet toch ruimte laten i.v.m. werken van de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:46
BrtH schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:15:
[...]

Er zijn wel een aantal vergelijkingsvideos te vinden online. Weet niet waarom, maar vind zulke reviews wel ontspannend om naar te kijken (regelmatig met een niet noodzakelijk aankoop tot gevolg).

Voor iedere variant is er wel eentje te vinden, zo ook de pivoting varianten zoals de Wiha waar je naar linkt.

Laat je even weten welke het geworden is? Ik moet eigenlijk ook een nieuwe zijsnijder. Heb nog een 200mm variant van Park Tool liggen (fietsenmerk), maar deze haalt het niet bij het 5-tal Knipex tangen dat ik heb liggen. Ik gebruik nu meestal het knipgedeelte van de Knipex combitang. 200mm is voor mijn gebruik sowieso te groot. Ik grijp tegenwoordig vaker naar de 130mm dan de grotere tangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 19-04-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Even snel rondgekeken naar die laminaatsnijders maar die gaan maart tot 200-220mm breedte... laat ik nou net 240mm breed laminaat willen leggen... moet je dan vanaf 2 kanten gaan knippen, dat lijkt me totaal niet prettig werken dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 10:26

Tjark

DON'T PANIC

TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:51:
Even snel rondgekeken naar die laminaatsnijders maar die gaan maart tot 200-220mm breedte... laat ik nou net 240mm breed laminaat willen leggen... moet je dan vanaf 2 kanten gaan knippen, dat lijkt me totaal niet prettig werken dan.
Doe eens XL toevoegen aan je search ;)
https://www.google.com/search?q=laminaatknipper+xl

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Hoe lang duurt je klus? Boels verhuurt een hele fijne variant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wij hebben toen een 'goedkope' Sencys gebruikt, en dat werkt op zich prima. Niet het meest stevige ding, en de afwerking aan de rand komt natuurlijk niet in de buurt van zagen.
In principe geen probleem omdat je al je randen afdekt met plinten.

Knippen van 2 kanten lijkt me niet mogelijk met veel modellen, beetje afhankelijk van hoe breed het werkelijke steundeel is. Ik zou het niet aanraden, omdat de knipbeweging ook het makkelijkst is in één keer.

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 19-04-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb gewoon 2 ecotools zaagbladen afgeschreven met mijn invalzaag, ging als een trein voor een laminaatvloertje van 5 bij 4 met een inham (en dus meer zaagwerk). Ook in de lengte snijden is dan makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Raymond schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:55:
[...]

Hoe lang duurt je klus? Boels verhuurt een hele fijne variant :)
Zo te zien kan die van Boels alleen niet over de lengte snijden.
dragonhaertt schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:56:
[...]

Wij hebben toen een 'goedkope' Sencys gebruikt, en dat werkt op zich prima. Niet het meest stevige ding, en de afwerking aan de rand komt natuurlijk niet in de buurt van zagen.
In principe geen probleem omdat je al je randen afdekt met plinten.

Knippen van 2 kanten lijkt me niet mogelijk met veel modellen, beetje afhankelijk van hoe breed het werkelijke steundeel is. Ik zou het niet aanraden, omdat de knipbeweging ook het makkelijkst is in één keer.
Die Sencys XL zie ik mezelf geen 240 m2 mee leggen eerlijk gezegt.
Goede tip 8)7 , afgezien van die Syncys blijft dus eventueel de Wolfcraft VLC 1000 over, die ziet er wel degelijk uit....maar daar is de prijs dan ook wel naar.

Moeilijk moeilijk voor het afkorten in de breedte, in volgorde van eenvoud zie ik het dan:
1. Laminaatsnijder
2. Afkort/trekzaag
3. Decoupeerzaag

Voor het afkorten in de lengte:
1. Invalzaag
2. Laminaatsnijder
3. Decoupeerzaag

Het kostenplaatje ziet er heel anders uit... moeilijk hoor.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 10:26

Tjark

DON'T PANIC

@TonCoronel Nee hoor. Laminaatsnijder is handig, in de kamer te gebruiken, levert geen fijnstof op. Scheelt heel wat loop/stofwerk!
Over de lengte inkorten heb ik gedaan met cirkelzaag, decoupeer, laminaatkknipper en invalzaag.
Met laminaatknipper kan, maar moet je het eindblokje ombouwen/losschroeven. Niet ideaal maar kan. De laatste keer heb ik idd een (ecotools) vlakdaktandblad gekocht en daarmee de lengtesnedes gemaakt: snel en nauwkeurig, en met afzuiging beperkte stof. Invalzaag is een Parkside ding (of Scheppach/HBM) met extra 140cm liniaal. Kost je 150 euro, maar gebruik dat ding voor zoveel meer klussen tegenwoordig.

Ben je nog geen 200 euro klaar voor 240m2... das nog geen euro per m2 ;)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 19:05
@TonCoronel grootste deel vd 240m2 zijn hele planken. Als het je enigste klus is lekker voor de decoupeerzaag met laminaat zaagblaadjes gaan. Gaat er snel en soepel door.
Voor in de lengte zou je met 2 lijmklemmen een lat of plank kunnen gebruiken.
Echter lijntje volgen met de decoupeerzaag is goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Jeweetje schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:18:
@TonCoronel grootste deel vd 240m2 zijn hele planken. Als het je enigste klus is lekker voor de decoupeerzaag met laminaat zaagblaadjes gaan. Gaat er snel en soepel door.
Voor in de lengte zou je met 2 lijmklemmen een lat of plank kunnen gebruiken.
Echter lijntje volgen met de decoupeerzaag is goed te doen.
Het gaat om diverse ruimtes en een hele lange gang, niet recht toe rechtaan, maar diverse knikken, daar gaat echt veel gezaagd moeten worden.

Denk dat nu de voorkeur dan uit zou gaan naar:
- Laminaatsnijder (Wolfcraft VLC 1000) voor de breedte
- Invalzaag (nog geen idee welke, wellicht die parkside, of toch gewoon een Makita oid) voor de lengtes
- Decoupeerzaag voor de deurposten e.d.

Enige waar ik dan nog aan zit te denken ipv de laminaatsnijder toch die 160+ euro te investeren in een afkort/trekzaag zoals een Metabo KGS 254 M zodat ik hem ook bijvoorbeeld kan gebruiken om plinten verstek te zagen.

ter illustratie de 1e etage die gedaan moet worden (+- 170M2), die gang alleen al is veel zaagwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R7c3Iqw6Qzb85vZICdJAqtbPtU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/blpG1kYlIu9BqgycB01hVHPB.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door TonCoronel op 19-04-2021 12:27 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Ok, is inderdaad een flinke klus🥴
Heb zelfde de metabo afkort zaag, fijne machine alleen beetje lomp om op te bergen.
vergeet de kosten voor extra zaagbladen niet in je overweging. Met laminaat zijn ze snel bot.
Als je veel rechte stukken hebt voor de lengte zou ik eerder voor tafelcirkelzaag kiezen dan een invalzaag.
Ea hangt af van je budget en of je gereedschap verder nog kan/wil gebruiken.
De nodige vloertjes gelegd met een goede decoupeerzaag met laminaatblaadje en dit niet als heel tijdrovend ervaren. (Laminaat Snijders had je toen nog niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTBreak
  • Laatst online: 23-09 10:52
Als het PVC is zou ik nog willen adviseren: stanleymes met liniaal en dan breken. (breedte)
In de lengte richting werkt dit ook als je niet teveel "nerf werking" hebt in je PVC vloer.

Ik kwam met een laminaat snijder/knipper niet door mijn PVC vloer heen. Deze brokkelde daardoor op de snijrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33
TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:23:
Het gaat om diverse ruimtes en een hele lange gang, niet recht toe rechtaan, maar diverse knikken, daar gaat echt veel gezaagd moeten worden.

- Invalzaag (nog geen idee welke, wellicht die parkside, of toch gewoon een Makita oid) voor de lengtes
Die laatste 2 zijn algemeen nuttig. De laatste sowieso, maar ook een invalzaag kun je je van voorstellen dat die vaker van pas komt (als je regelmatig iets met hout doet en het uitmaakt dat het recht is).

Maar een laminaatsnijder heb ik nou nog nooit gemist.

Als je in de lengte moet zagen is dat altijd aan de rand van een kamer, waar dus nog een plint overheen komt. Wat interesseert het dan hoe de zaagsnede er uit ziet en of het op de micrometer recht is?

Bovendien is het die andere 3649 ofzo dagen dat je het ding niet gebruikt best groot en irritant voor in je berging.

Maar goed, feel free to disagree :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:23:

Enige waar ik dan nog aan zit te denken ipv de laminaatsnijder toch die 160+ euro te investeren in een afkort/trekzaag zoals een Metabo KGS 254 M zodat ik hem ook bijvoorbeeld kan gebruiken om plinten verstek te zagen.

ter illustratie de 1e etage die gedaan moet worden (+- 170M2), die gang alleen al is veel zaagwerk.
[Afbeelding]
Een afkortzaag is wel goed voor plinten. Maar je moet er wel van op aan kunnen dat je ze nauwkeurig kunt zagen met de afkortzaag, ik weet niet of dat voor alle afkortzagen zo is.

De laminaatsnijder die ik heb (Wolfcraft VLC800) zou net moeten kunnen voor de 22cm planken die we hebben liggen. In de praktijk sneed ik de planken echter vaak in twee stukken. Dus voor de helft door de plank duwen, optillen en de plank verder er onder schuiven, dan het laatste stukje snijden. Zo doe je ook de lengte stukken (voor mij 120cm) steeds een stukje snijden, dan schuiven en verder. Beetje omslachtig, maar het werkt wel. Je hebt wel voldoende ondersteuning nodig, een stukje van 1cm eraf snijden gaat niet erg fijn, dan kun je beter de decoupeerzaag pakken.

Al die hoekjes ga je een decoupeerzaag zeker goed kunnen gaan gebruiken.

Als je een invalzaag neemt, let dan wel op dat er een rails bij zit die in ieder geval iets van 20cm langer is dan de planken van je laminaat. Ik lees regelmatig dat invalzagen met 2x 70 cm gebruikt worden, maar dat moet je jezelf niet aan willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MTBreak schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
Als het PVC is zou ik nog willen adviseren: stanleymes met liniaal en dan breken. (breedte)
In de lengte richting werkt dit ook als je niet teveel "nerf werking" hebt in je PVC vloer.

Ik kwam met een laminaat snijder/knipper niet door mijn PVC vloer heen. Deze brokkelde daardoor op de snijrand.
Wij hebben ook een klik-PVC vloer, maar die toplaag is niet echt makkelijk om te snijden, die is te hard / taai daarvoor. Maar hangt af van het type PVC vloer, denk ik. M'n ouders hebben ook klik PVC (meer tegels), maar dat is een heel andere toplaag, die zou je denk ik wel goed kunnen snijden, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Laatst online: 23-09 10:52
henkie196 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:03:
[...]

Wij hebben ook een klik-PVC vloer, maar die toplaag is niet echt makkelijk om te snijden, die is te hard / taai daarvoor. Maar hangt af van het type PVC vloer, denk ik. M'n ouders hebben ook klik PVC (meer tegels), maar dat is een heel andere toplaag, die zou je denk ik wel goed kunnen snijden, ja.
Ik sneed er ook niet doorheen. Meer een goede groef erin en dit werkte als breuklijn.
Kan me wel voorstellen dat er nog hardere types zijn. Die lijken met dan evengoed nog moeilijker te doen met een laminaatsnijder.

[ Voor 11% gewijzigd door MTBreak op 19-04-2021 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJV

MJV

Als je dan toch met je business-case voor het vloer leggen bezig bent, neem dan de aanschaf van goede kniebeschermers er in mee. Gekocht voor de laatste 100 m2 die ik moest gaan leggen en spijt dat ik dit niet veel eerder heb gedaan.
Fento 200 ben ik qua prijs-kwaliteit op uitgekomen. Met €65 het geld meer dan waard, zeker de dagen ná het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MTBreak schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:07:
Ik sneed er ook niet doorheen. Meer een goede groef erin en dit werkte als breuklijn.
Kan me wel voorstellen dat er nog hardere types zijn. Die lijken met dan evengoed nog moeilijker te doen met een laminaatsnijder.
De toplaag van ons klik PVC zou een beetje gemiddeld moeten zijn, geloof ik. Niet zo'n diehard laag als je in een woonkamer zou willen, maar meer dan het goedkoopste laminaat. Ruim voldoende voor onze slaapkames.

Ik heb nog wel een paar van die stukken liggen, zal het eens proberen of dat makkelijk te breken is na een snede met een stanleymes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TonCoronel
Ja die kniebeschermers zijn sowieso inderdaad vereist :)

Ik denk (eigenwijs als ik ben) toch voor de combi van een afkort/trekzaag en invalzaag te gaan, uiteraard met een decoupeerzaag er bij. Ik zie het niet zo zitten om met die goedkopere laminaatsnijders het laminaat in de breedte zelfs in 2x te moeten snijden. En de kosten van de duurdere variant kan ik dan stoppen in een afkort/trekzaag. Indien na de klus het gereedschap in de weg staat dan zet ik het wel op marktplaats, dan krijg ik er nog best wat voor terug zo te zien.

Het stof los ik deels op door een stofzuiger en verder ga ik verbouwen terwijl we er nog niet wonen, dus zo erg zit ik niet met de stof. Grootste nadeel blijft wel het moeten lopen naar de afkort en invalzaag, laminaatsnijder naast je werkt natuurlijk wel sneller in de basis.

[ Voor 9% gewijzigd door TonCoronel op 19-04-2021 13:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeweetje
Vergeet oorbescherming en een veiligheidsbril niet. Overweeg tevens een werkbroek met kniezakken en beschermers, zijn sterker en comfortabeler dan een spijkerbroek met kniebeschermers. Tevens is er plek voor je potlood, duimstok en rolmaat. Anders blijf je lopen en bukken om je meetgerei op te halen.
https://www.toolstation.n...gratis-kniestukken/p58902
Voor 31 euro heb je er al een.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 19:52
Jeweetje schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:08:
Vergeet oorbescherming en een veiligheidsbril niet. Overweeg tevens een werkbroek met kniezakken en beschermers, zijn sterker en comfortabeler dan een spijkerbroek met kniebeschermers. Tevens is er plek voor je potlood, duimstok en rolmaat. Anders blijf je lopen en bukken om je meetgerei op te halen.
Die broek is wel echt een goede tip. Ik vind mezelf teveel hobbyist om er als een fulltime bouwvakker bij te lopen met als resultaat dat ik 40 minuten per dag op zoek ben naar mijn duimstok, 17 keer tegen mijn rolmaat schop en een Pica potlood meer vullingen verslijt (met het vallen) dan een tandartsenpraktijk naast een snoepwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Als je eenmaal de schaamte voorbij bent (O-))kun je ook doorpakken en een spijkerschort/gereedschapsgordel kopen. Dat is echt ideaal, vakje voor je Pica-potlood, je mes, clip voor rolmaat, en je kunt er op een ladder zelfs je boormachine en/of slagschroevendraaier aanhangen.

Overigens is een goed stofmasker ook geen overbodige luxe bij het op grote schaal zagen van MDF met een afkortzaag, binnen.

[ Voor 19% gewijzigd door MJV op 19-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 19:52
MJV schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:21:
Als je eenmaal de schaamte voorbij bent (O-))kun je ook doorpakken en een spijkerschort/gereedschapsgordel kopen. Dat is echt ideaal, vakje voor je Pica-potlood, je mes, clip voor rolmaat, en je kunt er op een ladder zelfs je boormachine en/of slagschroevendraaier aanhangen.

Overigens is een goed stofmasker ook geen overbodige luxe bij het op grote schaal zagen van MDF met een afkortzaag, binnen.
Kijk graag naar Scott Brown, zo'n schort met de banden over je schouder... :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TonCoronel schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:29:
Ja die kniebeschermers zijn sowieso inderdaad vereist :)

Ik denk (eigenwijs als ik ben) toch voor de combi van een afkort/trekzaag en invalzaag te gaan, uiteraard met een decoupeerzaag er bij. Ik zie het niet zo zitten om met die goedkopere laminaatsnijders het laminaat in de breedte zelfs in 2x te moeten snijden. En de kosten van de duurdere variant kan ik dan stoppen in een afkort/trekzaag. Indien na de klus het gereedschap in de weg staat dan zet ik het wel op marktplaats, dan krijg ik er nog best wat voor terug zo te zien.

Het stof los ik deels op door een stofzuiger en verder ga ik verbouwen terwijl we er nog niet wonen, dus zo erg zit ik niet met de stof. Grootste nadeel blijft wel het moeten lopen naar de afkort en invalzaag, laminaatsnijder naast je werkt natuurlijk wel sneller in de basis.
Ik zou het stof vooral erg vinden voor m'n longen ;) Maar misschien toch een stofmasker naast je oorkleppen en veiligheidsbril.
Jeweetje schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:08:
Ik heb na een dagje laminaat leggen ook kniebeschermers gehaald, dat is wel een stuk fijner. Die inserts zijn ok, maar lijken me wel redelijk light duty. Ik heb in ieder geval later nog Fento 200 dingen erbij gekocht, die zijn groter en comfotabeler, en dat vond ik wel fijn omdat ik ook nog 60 m2 aan oprit aan moest leggen. Daar zou ik geen inserts voor willen hebben, dan verslijt je broek alleen maar sneller. Ook bij leggen van laminaat, als je die direct op beton legt, schuurt dat ook aardig aan je broek (klik PVC heeft niet altijd een onderlaag nodig).

Neemt niet weg dat een werkbroek even goed wel fijn is om spulletjes bij de hand te hebben, eventueel met gereedschapsgordel erbij. En zo duur hoeft een Blaklader ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb net als meer mensen in dit topic net een nieuw huis, en ben daar lichtjes aan het klussen geslagen. Ik heb het laminaat inmiddels liggen, maar kwam er bij het leggen achter dat een decoupeerzaag of multitool toch wel handig zou zijn. Nou is multitool voor mij ongeveer synoniem met Dremel, maar lees ik hier terug dat het eerder een trilapparaat dan volledig roterend apparaat is.
Ik ben nu dus aan het oriënteren wat voor mij het handigst zou zijn. Ik ben er al uit dat ik het liefst iets op accu heb, en iets dat een kleine slijptol of zaag kan vervangen. Zou dan een Dremel (achtige) of multitool handiger zijn voor mij?

Ik heb al een accuboormachine van Makita (18V), maar dat is er volgens mij één met een specifieke accu :X. Als hier wel andere Makita accu's op passen (of andersom) gaat de voorkeur uit naar Makita.

Toch zou ik wel graag naar één accutype gaan voor nieuw aan te schaffen apparatuur. Bij Makita reclames hoor je steeds dat hun accu's werken op 250+ apparaten, maar welke andere merken ook dat systeem gebruiken zeggen ze er natuurlijk niet bij. Zijn dit de LXT accu's, en welke andere merken gebruiken die aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

gwystyl schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:46:
Ik heb net als meer mensen in dit topic net een nieuw huis, en ben daar lichtjes aan het klussen geslagen. Ik heb het laminaat inmiddels liggen, maar kwam er bij het leggen achter dat een decoupeerzaag of multitool toch wel handig zou zijn. Nou is multitool voor mij ongeveer synoniem met Dremel, maar lees ik hier terug dat het eerder een trilapparaat dan volledig roterend apparaat is.
Ik ben nu dus aan het oriënteren wat voor mij het handigst zou zijn. Ik ben er al uit dat ik het liefst iets op accu heb, en iets dat een kleine slijptol of zaag kan vervangen. Zou dan een Dremel (achtige) of multitool handiger zijn voor mij?

Ik heb al een accuboormachine van Makita (18V), maar dat is er volgens mij één met een specifieke accu :X. Als hier wel andere Makita accu's op passen (of andersom) gaat de voorkeur uit naar Makita.

Toch zou ik wel graag naar één accutype gaan voor nieuw aan te schaffen apparatuur. Bij Makita reclames hoor je steeds dat hun accu's werken op 250+ apparaten, maar welke andere merken ook dat systeem gebruiken zeggen ze er natuurlijk niet bij. Zijn dit de LXT accu's, en welke andere merken gebruiken die aansluiting?
Qua multitool heb je inderdaad twee types
Oscillerende multitool
Roterende multitool (dremel)

Ik denk zelf dat een oscillerende multitool wat veelzijdiger is, en je kan daar wat dingen mee die je niet zo snel even met een ander stuk gereedschap voor elkaar kan krijgen.

Wat betreft geld investeren in een accuplatform zou ik als ik jou was even door het topic zoeken, daar is recentelijk al veel over gepraat.
De makita die jij hebt is inderdaad het goedkope bouwmarkt modelletje, met accu's die niet op de Makita LXT lijn passen.
Als je meer apparaten wil gaan kopen zou ik als ik jou was wat extra geld investeren en voor een degelijk merk kiezen, en dan gewoon beginnen met een multitool+accu's+lader.
(Bosch blauw, dewalt, makita (LXT), festool, milwaukee, hikoki, whatever)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gwystyl schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:46:
Bij Makita reclames hoor je steeds dat hun accu's werken op 250+ apparaten, maar welke andere merken ook dat systeem gebruiken zeggen ze er natuurlijk niet bij. Zijn dit de LXT accu's, en welke andere merken gebruiken die aansluiting?
Die ~250 machines zijn allemaal van Makita zelf.

Er zijn echter wel specifieke apparaten zoals persfittingtangen van andere fabrikanten, bijvoorbeeld de Uponor S-press, die met LXT accus werken.

In het hobbysegment heb ik een soldeerbout, 50W Cree COB bouwlamp en een grondboor die op LXT werken, maar dat is in elkaar geknutseld spul van mezelf.

Er zijn ook nog accu-adapters (zo heb ik ooit de DeWalt accu framingnailer geprobeerd met een LXT erop),mocht je toch een specifiek apparaat willen gebruiken van een merk waar je geen accus van hebt.
Maar zou dit persoonlijk enkel voor incidenteel gebruik doen....

[ Voor 46% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-04-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een vraag die ook meteen in [DIY] Het klussende Tweaker blundertopic kan :+ .

Ik probeer naden van een gipswand die opgevuld zijn mooi vlak te krijgen. Moeilijk vind ik, je krijgt zo een te bolle of holle strook die je (zeker met strijklicht) ziet.

Zou je een autolak diktemeter oid kunnen helpen om een gelijke laag te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 19-04-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
sloth schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:09:
Een vraag die ook meteen in [DIY] Het klussende Tweaker blundertopic kan :+ .

Ik probeer naden van een gipswand die opgevuld zijn mooi vlak te krijgen. Moeilijk vind ik, je krijgt zo een te bolle of holle strook die je (zeker met strijklicht) ziet.

Zou je een autolak diktemeter oid kunnen helpen om een gelijke laag te krijgen?
Ik trek ze altijd glad met een lange dunne lineaal. Zorgen dat hij overal goed tegen de wand aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 20:13
N.a.v. onderstaande post ben ik me wat gaan verdiepen in de stofzuigeraansluitingen en eventueel benodigde adapters voor zowel de GEX 125-1 als de DWE6423, maar ligt het aan mij of is er echt zo weinig info te vinden m.b.t. afmetingen van stofzuigeraansluitingen en afmetingen van adapters (zonder in technische tekeningen te hoeven duiken)?

Een DWV9000 op de DWE6423 ziet er degelijk uit, maar die past volgens mij weer niet op de slang van de VC2512L aangezien die met een schroefdraad op de slang wordt vastgezet. Wellicht past deze adapter op de DWV9000 (of wellicht zelfs direct op de DWE)?

De andere potentiële mogelijkheid is deze adapter direct op de GEX 125-1, maar ook hier kom ik er niet achter of dit werkt.

Iemand die uitsluitsel over deze machine/adapter combi's kan geven?
Geklooi met tape zie ik niet zo zitten, evenals het aan elkaar hangen van meer dan 2 verschillende adapters.
theredone51 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:56:
[...]

Toevallig gisteren net de DWE6423 ontvangen, inclusief DWV9000 adapter om naar een gewone (niet Dewalt) stofzuiger over te gaan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uittesten moet nog gebeuren, gisteren geen tijd voor gehad. Voor die Bosch heb je ook een adapter nodig meen ik, maar die vond ik er zelf weinig solide uit zien. De adapter van DW lijkt wel een fatsoenlijk ding en kan ook draaien zodat je slang niet torst. Heb ook nog gekeken naar de Makita BO5031K (heb verder Makita zooi hier thuis), maar de beperking van een snoer van 2m (die van DW is 4m) en ook weer een weinig vertrouwenwekkende adapter voor de afzuiging hebben er voor gezorgd dat ik die niet heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 14:56
jichem schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:17:
De dewalt 7485 is binnen. Op het eerste oog een mooie machine zeg, aanslag voelt zeer solide. Even wachten op het cmt blad, toch maar eens kijken hoe dat zich verhoudt tot ecotools industrial. Dan in de komende dagen aan een zaagslede beginnen
Het cmt blad is binnen en moet zeggen, op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit. Komend weekend een lang weekend om er eens mee te spelen.
De eerste stap naar een zaagslede gister ook gezet, die ga ik dan ook verder afmaken.
Nou wil ik hem dan ook gaan gebruiken, maar niet zonder stofafzuiging. De hoofduitgang aansluiten lukt wel, daar past de makita adapter perfect in. Maar hoe hebben jullie de dubbele afzuiging opgelost? Ik wil de bovenafzuiging ook gaan gebruiken als ik stukken mdf op maat zaag zonder de zaagslede...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:11
MJV schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:21:

Ideaal zo'n riem. En dat is wel het laatste waar ik me voor schaam als ik in m'n oranje overall en met gasmasker op in de tuin sta :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:10
Basfr schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:
N.a.v. onderstaande post ben ik me wat gaan verdiepen in de stofzuigeraansluitingen en eventueel benodigde adapters voor zowel de GEX 125-1 als de DWE6423, maar ligt het aan mij of is er echt zo weinig info te vinden m.b.t. afmetingen van stofzuigeraansluitingen en afmetingen van adapters (zonder in technische tekeningen te hoeven duiken)?

Een DWV9000 op de DWE6423 ziet er degelijk uit, maar die past volgens mij weer niet op de slang van de VC2512L aangezien die met een schroefdraad op de slang wordt vastgezet. Wellicht past deze adapter op de DWV9000 (of wellicht zelfs direct op de DWE)?

De andere potentiële mogelijkheid is deze adapter direct op de GEX 125-1, maar ook hier kom ik er niet achter of dit werkt.

Geklooi met tape zie ik niet zo zitten, evenals het aan elkaar hangen van meer dan 2 verschillende adapters.

[...]
De DWV9000 adapter kan gebruikt worden om direct een 35mm slang in te schroeven, maar ook voor iets anders met dezelfde diameter (eerste stuk is niet voorzien van draad. Zo gebruik ik hem samen met de adapter (35mm op het grootste stuk) van mijn Käercher WD6P:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxKsEp_4E-kgtg1oLciogItpYSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4oM3RjU6JHaXfA0WdVoEnN91.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:56
jichem schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:29:
[...]

Het cmt blad is binnen en moet zeggen, op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit. Komend weekend een lang weekend om er eens mee te spelen.
De eerste stap naar een zaagslede gister ook gezet, die ga ik dan ook verder afmaken.
Nou wil ik hem dan ook gaan gebruiken, maar niet zonder stofafzuiging. De hoofduitgang aansluiten lukt wel, daar past de makita adapter perfect in. Maar hoe hebben jullie de dubbele afzuiging opgelost? Ik wil de bovenafzuiging ook gaan gebruiken als ik stukken mdf op maat zaag zonder de zaagslede...
Een 2e stofzuiger erop aansluiten :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 15:19
Weet iemand of een accu-versie meerwaarde heeft bij een boven-/kantenfrees? Ik zit al een tijdje te kijken naar een frees maar weet nog niet zo goed waar ik op moet letten. Als het een frees op accu wordt dan is mijn keuze simpel en wordt het de DRT50ZJX2 van Makita, omdat ik daar al veel accu's van heb. Maar als ik een 230v frees neem dan hoeft het geen teal-kleurig apparaat te zijn, wat de keuze ruimer maar daarmee ook moeilijker maakt.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja een beetje bovenfrees stookt wel serieus vermogen weg, ga je dat op je accu ook halen?

Als je 18V batterij 20A doet kom je op 400W. Dat is voor een frees niet gek veel, ook als je er twee hebt (en dus dubbele spanning/stroom hebt), dan kom je ook maar op 800W uit. Een gecombineerde kanten/bovenfrees lijkt me niets, dan zou ik altijd de behoefte hebben aan een goede kanten- en een goede bovenfrees.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
Bergdwerg schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:32:
Weet iemand of een accu-versie meerwaarde heeft bij een boven-/kantenfrees? Ik zit al een tijdje te kijken naar een frees maar weet nog niet zo goed waar ik op moet letten. Als het een frees op accu wordt dan is mijn keuze simpel en wordt het de DRT50ZJX2 van Makita, omdat ik daar al veel accu's van heb. Maar als ik een 230v frees neem dan hoeft het geen teal-kleurig apparaat te zijn, wat de keuze ruimer maar daarmee ook moeilijker maakt.
Ik heb zowel de Bosch GKF 12V, Bosch GOF 1250 LCE en een Triton bovenfrees in freestafel ingebouwd. Werk dagelijks met hout in eenmanszaak en gebruik is:

- Freestafel dagelijks, dat maakt het leven echt een stuk prettiger meestal, zeker met repetitief werk
- GKF 12V alleen om grote platen af te ronden wat niet meer lekker werkt op de freestafel (weliswaar altijd met 3mm radius, dus vermogen kom ik niet tekort)
- GOF 1250 LCE zéér sporadisch, bijvoorbeeld om de T-Slot sleuven in de freestafel te maken :+ Met sommige werkzaamheden is hij weer onmisbaar, maar om af te kanten bijvoorbeeld heb ik hem nog nooit gebruikt. Dit soort machines is wel weer heel mooi om 32mm gatenpatroon in kasten te maken.

De accu variant is wel echt heel prettig, kan uiteraard net zo goed een ander merk zijn, maar het is zo handzaam en hoe groot een plaat ook is, je zit nooit te kloten met het draad of wat dan ook wat net even in de weg zit. Ze worden wel met recht kantenfrees genoemd, want ze komen vermogen te kort voor echte bovenfrees werkzaamheden.
Uiteindelijk komt het er op neer dat de juiste keuze sterk afhankelijk is van de beoogde werkzaamheden. Als je toch al de accu's hebt is een losse body naast een zwaardere bedrade bovenfrees natuurlijk wel erg fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Bergdwerg schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:32:
Ik zal het kopen een boven-/kantenfrees van Makita 18 volt doe er zelf veel mee super handig met hulpstukken
en sterk genoeg, heb ook nog wel een bovenfrees op 230 volt maar gebruik het af en toe en zit gemonteerd in een freestafel met inlegplaat handig voor bepaalde toepassing wat je met een handfrees niet hebt.

Het gemak van een accu geen gehannes met kabel en verlengsnoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Remy!!!! schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:52:
Een 2e stofzuiger erop aansluiten :+
Y-stuk er tussen doen is denk ik makkelijker :P
Basfr schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:

Ik weet niet wat voor slang die VC2512L heeft, maar het is niet ongewoon dat de ribbels van de stofzuigerslang eigenlijk een schroefdraad vormen. De mof met aansluiting voor de cirkelzaag, 2 schuurmachines, 2 slijptol afzuigkappen, de decoupeerzaag, en de multitool draait gewoon op de slang, lijkt qua aansluiting wel aardig op die DeWalt adapter. Ook de aansluiting voor de normale stofzuiger stangen schroef ik er op . De aansluiting bij de stofzuiger zelf schroef ik er ook op.

Wat ik wil illustreren, zo'n schroef aansluiting is vrij normaal :P Maar ik weet niet of dat past op de VC2512L slang. Een starmix 35mm slang past het wel op, in ieder geval.
Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:39:
Mja een beetje bovenfrees stookt wel serieus vermogen weg, ga je dat op je accu ook halen?

Als je 18V batterij 20A doet kom je op 400W. Dat is voor een frees niet gek veel, ook als je er twee hebt (en dus dubbele spanning/stroom hebt), dan kom je ook maar op 800W uit. Een gecombineerde kanten/bovenfrees lijkt me niets, dan zou ik altijd de behoefte hebben aan een goede kanten- en een goede bovenfrees.
Er was een tijdje terug zo'n accu discussie, en daaruit bleek dat volgens mij sommige van de 18V accu's ook tot 1400 W konden leveren. Lijkt me voldoende voor de meeste frees werkzaamheden.

Maar buiten dat zie ik vooral nut voor een accu versie van een kantenfrees, waar je stofafzuiging toch niet bijzonder effectief is, en waar je niet al te veel vermogen nodig hebt. Aan de andere kant, zo'n accu aan de bovenkant lijkt me de boel wel redelijk topzwaar maken, weet niet hoe ergonomisch dat nog is. Een sleuf in een plaat frezen of een 32mm gatenrij frezen hang je liefst toch de stofzuiger aan het apparaat en waarom dan ook niet meteen een draad er bij. In mijn optiek, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Qua stofzuiger sowieso. Ik heb 1x gefreest zonder de stofzuiger aan te hebben gesloten (slang lag los aan de stofzuiger kant ...). Daar genees je snel van net een bovenfrees en een 20mm freesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Dank allen voor jullie input. Mijn eerste toepassingen van de frees wordt het afronden van traptredes en van een aantal werkbladen en kastenplankjes. Denk dat ik daarvoor dan inderdaad voor de accu variant ga. Als ik dan ooit tegen het limiet aanloop kan ik dan altijd nog een bovenfrees voor kopen.
offtopic:
Wel jammer dat ik net drie weken na de accuactie van Makita ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 06:01
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:42:
[...]

Er zijn wel een aantal vergelijkingsvideos te vinden online. Weet niet waarom, maar vind zulke reviews wel ontspannend om naar te kijken (regelmatig met een niet noodzakelijk aankoop tot gevolg).

[YouTube: German 7-Inch Combination Pliers Showdown]
Voor iedere variant is er wel eentje te vinden, zo ook de pivoting varianten zoals de Wiha waar je naar linkt.

Laat je even weten welke het geworden is? Ik moet eigenlijk ook een nieuwe zijsnijder. Heb nog een 200mm variant van Park Tool liggen (fietsenmerk), maar deze haalt het niet bij het 5-tal Knipex tangen dat ik heb liggen. Ik gebruik nu meestal het knipgedeelte van de Knipex combitang. 200mm is voor mijn gebruik sowieso te groot. Ik grijp tegenwoordig vaker naar de 130mm dan de grotere tangen.
Heb de Wiha bestelt. Video bekeken en beetje op internet gelezen en ze lijken redelijk om het even te zijn, op allebei is wel wat aan te merken. En vind het bij de NWS een beetje raar hoe ver het scharnierpunt van de bek zit. Maar als ze toch ongeveer gelijk zijn vind ik dat knopje op de Wiha eigenlijk wel een leuke gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MJV schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:13:
Als je dan toch met je business-case voor het vloer leggen bezig bent, neem dan de aanschaf van goede kniebeschermers er in mee. Gekocht voor de laatste 100 m2 die ik moest gaan leggen en spijt dat ik dit niet veel eerder heb gedaan.
Fento 200 ben ik qua prijs-kwaliteit op uitgekomen. Met €65 het geld meer dan waard, zeker de dagen ná het leggen.
Ik kwam kniebeschermers regen voor de helft bij Toolstation in de folder. Die wil ik zeker hebben.

Oorbescherners en 3m mondkapjes heb ik al.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 20-04-2021 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:37
Hoi!
Ik ga vandaag een oude tafel ophalen welke ik ga gebruiken als werkbank. Ik ben geen ervaren of hobby klusser, maar kom toch af en toe werkruimte te kort in de schuur.

Nu wil ik ook mijn gereedschap uit de koffer hebben en dit netjes opbergen. Ik zat aan een opbergwand te denken. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/dp/...G7EZ?_encoding=UTF8&psc=1

[ Voor 16% gewijzigd door crimby op 20-04-2021 07:59 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:15

orf

crimby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:58:
Hoi!
Ik ga vandaag een oude tafel ophalen welke ik ga gebruiken als werkbank. Ik ben geen ervaren of hobby klusser, maar kom toch af en toe werkruimte te kort in de schuur.

Nu wil ik ook mijn gereedschap uit de koffer hebben en dit netjes opbergen. Ik zat aan een opbergwand te denken. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Gelegenheid om te showen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqEsQsdxI4j1o_BNNA3OXaAv96I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgZSB5qa7ojuqczQx5vyd40D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_9b8LdsfPqj_Xq_6-6qaNaJQjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFFnOgj6pst974dgegMMaCu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MkkjwJfb6u4UfFkO7wSsgvj5bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLRDZvCjw84POj0kAjmE7fZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh4ur--QwkPfP8ePOv1NF3f8WHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpgn1LsvZBdgSfe9hQ5AeHRK.jpg?f=fotoalbum_large

French Cleat wordt ook vaak gebruikt. Dat is wat flexibeler, maar vangt wat meer stof.

Edit:
Oh, je bedoelt een kant en klare wand? Zo’n pegboard kan prima werken. Let vooral op hoe handig het met stof werkt. Open bakjes vangen veel stof.

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 20-04-2021 08:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 16:18
orf schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

French Cleat wordt ook vaak gebruikt. Dat is wat flexibeler, maar vangt wat meer stof.

Edit:
Oh, je bedoelt een kant en klare wand? Zo’n pegboard kan prima werken. Let vooral op hoe handig het met stof werkt. Open bakjes vangen veel stof.
Dit de volgende keer achter een spoiler plaatsen aub want nu ben ik jaloers

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 17:31

inhico

pw

@orf
Dat ziet er prachtig uit. Je hebt zo te zien ook wel de nodige ruimte.

@crimby
Je moet even nadenken of dat voor jou werkt (zo'n wandopbergsysteem. Het grote voordeel is dat het overzichtelijk is. Maar alleen als je iedere keer alles weer op de juiste plek terug legt/hangt. Daar gaat het bij mij steeds mis. Ik vind het prettiger om een paar laden/vakken te werken voor vaker gebruikt gereedschap. Bijvoorbeeld een lade voor steeksleutels, één voor schroevendraaiers etc. Het minder gebruikte gereedschap bij elkaar in een kist, of een andere lade. Wordt ook iets minder stoffig.

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 20-04-2021 08:44 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 06:44:
Ik kwam kniebeschermers regen voor de helft bij Toolstation in de folder. Die wil ik zeker hebben.

Oorbescherners en 3m mondkapjes heb ik al.
Ik was eigenlijk bij die Fento aangekomen omdat die toch vaak aanbevolen wordt, en van goedkopere kniebeschermers hoor je vaak minder goede verhalen. Wat niet wil zeggen dat alle anderen slecht zijn, dus ik ben benieuwd hoe je degene ervaart die je op het oog hebt ;)
Hoi!

Zoals @orf toont, heb je gauw te weinig ruimte aan zo'n wand. In mijn koffers is het netjes opgeborgen, aan de wand zou ik dan het grote spul hangen dat je niet makkelijk in de koffer (of lades, zoals bij @orf) kwijt kunt.

Van die plastic wanden moet je niet te veel verwachten, is in ieder geval vaak niet zo stevig als ik het graag zou hebben. En die bakjes erbij zijn het vaak ook net niet. Kan er niet te veel gewicht in doen (is plastic dat op plastic hangt), en is zelden het goede formaat voor wat je er in kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK88bd-Lg2LJqq0YT2pRrCOogFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6MtYyYxMP80XFWNQxxW39pI.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw schaafje gekocht, maar het lijkt erop alsof er iets niet klopt, of ik snap het niet. De nokjes in de rode cirkels lijken niet volledig weggeslepen te zijn waardoor het mes / beitel niet verder naar beneden kan schuiven. Is dit een productiefout of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hoi!

Voor jouw doel prima als geen klusser neem aan dat je er niet teveel wilt uitgeven, anders zijn er andere systemen met wandborden.

Ik zelf heb universele wandborden van KÜPPER zijn stevige metalen borden met gaatje waardoor je losse haken etc zelf kunt verdelen en heeft meer voordeelen dan met vierkante gaten wandbord zoals van Raaco.

Het merk KÜPPER heeft een uitgebreid assortiment voor inrichting schuur werkplaats etc en zijn stevig kwalitatief uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Ben jaloers op je werkruimte en ruimte ziet er keurig uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sure, ik heb ook deze, of in ieder geval iets dat er veel op lijkt. Maar zoals de reviews daar ook al zeggen, niet heel geschikt voor de hele dag, zeker niet geschikt voor buitenwerk, en ondersteuning is vrij matig. De Fento's hebben nog een extra pad zodat het gewicht een beetje verdeeld wordt tussen je knie en je schenen, ze hebben daarnaast ook een harde buitenkant waardoor het materiaal niet afschuurt als je op een ruwe ondergrond werkt (betonnen vloer of ruwe betontegels, bv.). Eén van de reviews geeft ook aan dat die goedkope vocht op neemt, niet zo fijn als je op nat zand je oprit aan het leggen bent (ik heb ze niet geprobeerd te gebruiken buiten).

Maar voor een uurtje of twee wat laminaat leggen zijn die goedkope dingen best in orde. Ik zou investeren in iets dat wat meer comfortabel is als je een hele dag laminaat moet leggen. Of meerdere dagen, waarschijnlijk, in jouw geval (ook in mijn geval, trouwens :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
[...]

Edit:
Ehh waar kan ik bestellen? haha!

Het hoeft niet perse een kant en klaar systeem te zijn als dat het toch niet is, alleen het moet wel flexibel zijn zodat je makkelijk kan herinrichten. Ik heb nu wat basis gereedschap, maar ik voorzie toch wel wat groei daarin aankomende jaren.

@inhico ik wil juist ook de muur gebruiken voor opslag. Misschien voor het "meest gebruikte" en de rest in een koffer. Ik wil juist zoveel mogelijk werkruimte houden en heb beperkte ruimte (24m2 schuur voor oa fietsen, opslag, klushoek en afval)

@J.E. Weinor Zoiets? https://www.hornbach.nl/s...elig/3205616/artikel.html

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 20-04-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10
Ik ben op zoek naar een snoeischaar op accu, maar het lijkt wel alsof geen enkel A merk deze maakt. Makita heeft ze wel, maar dan met accu op je rug en een prijs van +800€.

Ik zoek eigenlijk zoiets als deze op Banggood. Reviews lijken best ok, maar ik koop liever geen Chinees spul. De lange levertijd is ook niet echt fijn.

Ik ga hem gebruiken voor het snoeien van wat fruitbomen en wat struiken. Ik heb al een takken schaar met langere arm, maar daarmee kom je moeilijk echt tussen takken. Accu recipro kan ook nog, maar dat levert geen mooie snede op op de boom.

Iemand een tip? Anders ga ik denk ik gewoon die van Banggood proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
exponential schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:34:
Ik ben op zoek naar een snoeischaar op accu, maar het lijkt wel alsof geen enkel A merk deze maakt. Makita heeft ze wel, maar dan met accu op je rug en een prijs van +800€.

Ik zoek eigenlijk zoiets als deze op Banggood. Reviews lijken best ok, maar ik koop liever geen Chinees spul. De lange levertijd is ook niet echt fijn.

Ik ga hem gebruiken voor het snoeien van wat fruitbomen en wat struiken. Ik heb al een takken schaar met langere arm, maar daarmee kom je moeilijk echt tussen takken. Accu recipro kan ook nog, maar dat levert geen mooie snede op op de boom.

Iemand een tip? Anders ga ik denk ik gewoon die van Banggood proberen.
Had je al gekeken naar snoeischaren met een andere overbrengingsverhouding? Beetje net als de discussie (eer)gisteren over de verschillende zijkniptangen, zijn er verschillende types met een hogere overbrengingsverhouding om het knippen makkelijker te maken. Fiskars heeft bv. een powergear lijn voor dikkere takken (of gewoon makkelijker knippen). Of iets dat lijkt op een instelbare overbrengingsverhouding in de powerstep.

Dat zijn zeker geen goedkope snoeischaren, maar een stuk betaalbaarder dan een ~1000 euro (incl BTW) voor die Makita accu snoeischaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 11-10 16:43
Ik zie dat Bosch groen (https://www.hornbach.nl/s...une/10353819/artikel.html) er een heeft .
En Bahco heeft een pneumatische https://www.bahco.com/int...tting-blade-pb_9210_.html (ook een electrische maar dan zit je in de Makita prijsklasse)

Ik twijfel wel aan de kracht van die "goedkope" electrische scharen tov zo'n Fiskars

Ik zelf heb afgelopen weekend alles met een accu recipro gedaan. Aangezien de zaagjes voor tuinhout nog onderweg waren een gewoon hout zaagje gebruikt en die snedes waren wel netjes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 08:57
mddd schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik heb deze HBM https://www.hbm-machines....essionele-zaagbok-schraag tweedehands op Marktplaats gekocht. Tijdens het uitklappen zelf voelt het wat wiebelig maar als je de poot gespreid hebt “klikt” hij vast en is dan prima stabiel vind ik. Toughbuilt zal vast degelijker voelen maar voor mijn hobby gebruik vind ik die HBM een prima koop (ook als ik ze nieuw gekocht zou hebben).
Dat is inderdaad erg goedkoop voor hoe robuust hij er uit ziet.

Ik zelf had deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61VR7Xl-wuL._AC_SL1200_.jpg

https://www.amazon.de/-/n...&pd_rd_i=B07Z644ZJN&psc=1

Die van HBM ziet er net zo goed uit, maar veeeel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:22:
Die van HBM ziet er net zo goed uit, maar veeeel goedkoper.
De HBM is niet in hoogte verstelbaar maar heeft van zichzelf wel een goede hoogte vind ik.
De balkdragers zijn bij de HBM losse stukken die je erin schuift. Over de stabiliteit daarvan kan ik helaas niet over oordelen want zaten er niet meer bij toen ik ze tweedehands kocht. Maar de schraag zelf is degelijk en ik denk de houders ook.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 20-04-2021 10:34 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeweetje
crimby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:16:
[...]

Het hoeft niet perse een kant en klaar systeem te zijn als dat het toch niet is, alleen het moet wel flexibel zijn zodat je makkelijk kan herinrichten. Ik heb nu wat basis gereedschap, maar ik voorzie toch wel wat groei daarin aankomende jaren.

@inhico ik wil juist ook de muur gebruiken voor opslag. Misschien voor het "meest gebruikte" en de rest in een koffer. Ik wil juist zoveel mogelijk werkruimte houden en heb beperkte ruimte (24m2 schuur voor oa fietsen, opslag, klushoek en afval)
Ooit een ondiepe kast gezien met 2 deuren die op slot konden en daar jaren terug mijn versie van gemaakt die precies op een kleine muur in mijn oude schuur paste.
Inmiddels veel te klein en op de nominatie om eens te vervangen.
Is goedkoop te maken, elke grote is mogelijk en in te richten zoals je zelf wilt, gereedschap is uit het zicht en stofvrij op te bergen. Eventueel kan je er een beugel met hangslot op monteren. Heb het zelf met 2 magneten gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQcADwOW_WgHL51a6NSK5duGlEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTRL7KbOjNslmr3LsvdBdJKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcfsQqQ-tNejYaMGEyb93idIjkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onirmEBDL2RWe5QnRQaWCjY1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:52
Cavalera125 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:00:
[Afbeelding]

Nieuw schaafje gekocht, maar het lijkt erop alsof er iets niet klopt, of ik snap het niet. De nokjes in de rode cirkels lijken niet volledig weggeslepen te zijn waardoor het mes / beitel niet verder naar beneden kan schuiven. Is dit een productiefout of doe ik iets verkeerd?
Dat hoort volgens mij niet, wat voor merk is het? Bij mijn schaven is het bed perfect vlak overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Jeweetje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:53:
[...]

Ooit een ondiepe kast gezien met 2 deuren die op slot konden en daar jaren terug mijn versie van gemaakt die precies op een kleine muur in mijn oude schuur paste.
Inmiddels veel te klein en op de nominatie om eens te vervangen.
Is goedkoop te maken, elke grote is mogelijk en in te richten zoals je zelf wilt, gereedschap is uit het zicht en stofvrij op te bergen. Eventueel kan je er een beugel met hangslot op monteren. Heb het zelf met 2 magneten gedaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor de inspiratie! Ook mooi inderdaad. Als je deze nou eens gaat vervangen.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
crimby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:09:
[...]

Thanks voor de inspiratie! Ook mooi inderdaad. Als je deze nou eens gaat vervangen.... :+
Heb eerst nog wat andere dingen op de lijst staan😉.
Is echt eenvoudig te maken uit 18mm mdf en/of multiplex, wat lijm en schroeven, 4 scharnieren en 4 houtdraad bouten om het geheel aan de muur te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Cavalera125 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:00:
[Afbeelding]

Lijkt mij niet de bedoeling. Zijn de nokjes verfbultjes of is het metaal? In het eerste geval kan je ze misschien makkelijk zelf weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 11-10 03:24
crimby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:16:
[...]

@J.E. Weinor Zoiets? https://www.hornbach.nl/s...elig/3205616/artikel.html
Zoek eens op "French cleats" (Nederlands: haaklat of keeplat). Dat zijn latten met een schuine kant eraan, zodat je er een andere schuine lat achter kan haken. Keukenkastjes worden/werden daar ook vaak aan gehangen.
Ik heb zelf 2 wanden met keeplatten, en voor elk gereedschapssetje houders gemaakt. Soms kan dat een houder van de fabrikant zijn, wat ik op een latje schroef, soms maak ik zelf een houder van hout. Je kan dan alles loshalen en meenemen of verplaatsen. Als je een gereedschapskistje maakt met keeplatten, kan je het zelfs meenemen.

Je kan kiezen of je de keeplatten op een houten plaat schroeft, of "koud" tegen de muur. Dat laatste kan wel schimmelgevoelig zijn als er vocht optrekt in je muur. Om ze te maken heb je een zaagtafel of invalzaag nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02
Bergdwerg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:31:
[...]

Lijkt mij niet de bedoeling. Zijn de nokjes verfbultjes of is het metaal? In het eerste geval kan je ze misschien makkelijk zelf weghalen.
Het is metaal. Dit is al m'n tweede schaaf van Stanley die erg tegenvalt qua afgeleverde kwaliteit. Ik stuur hem weer retour. Zijn er andere betaalbare schaven, zeg tot 50 a 60 euro die kwalitatief beter zijn?

Model dat ik had: Stanley 1-12-020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:00:
Fiskars heeft bv. een powergear lijn voor dikkere takken (of gewoon makkelijker knippen). Of iets dat lijkt op een instelbare overbrengingsverhouding in de powerstep.
Ik heb beide.

De Fiskars rolsnoeischaar is geweldig, sowieso mijn go-to bij quasi alles. Dikke aanrader.
Wel 1 dingetje: enkel voor rechtshandigen; als je 'm links wil gebruiken laat je 'm beter liggen.
(maar zelfs al linkshandige gaat het best vlot met rechts doordat je minder kracht moet gebruiken)

De Fiskars Powerstep vind ik een beetje een onding, helemaal niet handig in gebruik.
Het werkt (enkel) goed op iets dikkere takken, maar het stapmechanisme vind ik ruk.
Hij schiet regelmatig door waardoor je meermaals moet knijpen voor hij naar de volgende stap overspringt.
Voor dunnere takken is het gewoon een onding, gaat veel sneller met de rolsnoeischaar.
Hij gaat standaard open in stap 1, wat te klein is. Moet je dus telkens handmatig weer opentrekken.
Ik gebruik hem amper, ik pak veel liever een kleine tang dan de Powerstep.

Ik heb trouwens ook de Fiskars L32 takkenschaar, best een handig ding voor dunnere takjes of wanneer je minder ruimte hebt... Maar kan absoluut niet op tegen zijn grote broertje die ik niet genoeg kan aanraden: de Quantum. Absoluut topding.

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 20-04-2021 12:54 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).