Vini-Vidi-Vici schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:49:
Hi allen!
Na enige tijd stilletjes meegelezen te hebben, ben ook ik me steeds meer aan het verdiepen in de aanschaf van goed gereedschap! Nu zie ik het een en ander langskomen over zowel de premium merken als gereedschap met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Vele van jullie verkiezen het kopen van gereedschap per categorie boven het kopen van één grote set waar al het gereedschap van één merk is.
Nu is mijn vraag, welk merk zien jullie, per categorie als het beste merk voor dat gereedschap? Bijvoorbeeld Knipex voor tangen (zowel normaal als VDE), Wera/PB Swiss voor schroevendraaiers, Bahco, Hultafors voor de zagen, etc.
Het is niet mijn bedoeling om hier één of andere merkenoorlog te starten. Ik ben vooral benieuwd wat jullie nu allemaal als A-merk zien bij een bepaalde categorie. Wat zijn bijvoorbeeld goede merken voor Schaven, Beitels, Waterpassen?
Misschien is dit ook wel een handige aanvulling voor de startpost? Buiten de genoemde merken zijn er natuurlijk ook zat merken die minder bekend zijn, maar essentieel zijn in een bepaalde categorie gereedschap.
Het meeste van wat je noemt staat volgens mij al in de start post? En ja, niet alles staat er in, maar wel het meest algemene spul, denk ik. Maar als je nog een mooi stukje hebt, of additionele info, kunnen we er vast wat moois bij zetten
Schaven komen af en toe de revu voorbij, maar ik heb persoonlijk geen idee waar op te letten, wat fijn werkt, en wat niet.
Min of meer hetzelfde met beitels, voor mij.
Waterpassen worden al genoemd in de start post, Stabila en Sola zijn bekende goede merken, alhoewel meer recente discussies wat twijfels oproepen bij hoe lang de Sola waterpassen netjes waterpas blijven.
Vijlen van Pferd zouden heel goed zijn, maar die verkopen over het algemeen de vijlen aan andere fabrikanten, die er dan hun eigen naam en heft aan hangen. Gedore schijnt Pferd vijlen te gebruiken.
Qua winkelhaken en ander afteken gereedschap komen vaak Veritas, Starrett, en Incra voorbij. Die zouden nauwkeurig moeten zijn, maar er zijn ook Europese fabrikanten die een winkelhaak hebben die aan DIN 875 voldoen, wat je direct verteld welke haaksheid je mag verwachten. Preiser is hier geloof ik een goed aangeschreven merk.
Een stukje over bouwstofzuigers zou wellicht ook nog wel in de start post passen, die komt best vaak voorbij, en heeft ook duidelijke voordelen voor je eigen gezondheid en je werkplaats netjes houden.
Er zijn vast nog meer niches te bedenken waar verschillende merken goed zijn, denk aan een kitpistool, bv. Of een hele discussie over domino vs deuvel vs lamello. Maar dat wordt allemaal vrij specifiek en wellicht van minder nut voor de start post.