Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 15:04
Cavalera125 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:24:
[...]

Het is metaal. Dit is al m'n tweede schaaf van Stanley die erg tegenvalt qua afgeleverde kwaliteit. Ik stuur hem weer retour. Zijn er andere betaalbare schaven, zeg tot 50 a 60 euro die kwalitatief beter zijn?

Model dat ik had: Stanley 1-12-020
Ik lees enorm vaak dat de Stanley schaven tegenwoordig van een dramatisch slechte kwaliteit zijn. Vroegah was dat toch een topper op de markt.. Tegenwoordig koop ik persoonlijk helemaal niks meer van Stanley (behalve rolmaten) want het merk stelt me telkens teleur. :X

Ik zou de rotzooi terugsturen en een andere kopen. Ik heb een tijdje geleden deze gekocht: https://www.baptist.nl/ho...b8USqmlYd8W8aAm9EEALw_wcB en ben daar zeer tevreden over (wel andere prijsklasse..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:20
Of zoek een oude Stanley op marktplaats (liefst een vooroorlogse) en knap hem op. Zijn genoeg filmpjes over te vinden hoe je een oude Bailey weer mooi kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Krijnemans schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:50:
[...]

Ik lees enorm vaak dat de Stanley schaven tegenwoordig van een dramatisch slechte kwaliteit zijn. Vroegah was dat toch een topper op de markt.. Tegenwoordig koop ik persoonlijk helemaal niks meer van Stanley (behalve rolmaten) want het merk stelt me telkens teleur. :X

Ik zou de rotzooi terugsturen en een andere kopen. Ik heb een tijdje geleden deze gekocht: https://www.baptist.nl/ho...b8USqmlYd8W8aAm9EEALw_wcB en ben daar zeer tevreden over (wel andere prijsklasse..)
Over Stanley rolmaten gesproken, wie verzint dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZECyDNNUuKzB5zD8BZru_HYwhtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdjrWzicKkE0BwVQIRMHO5Lt.jpg?f=fotoalbum_large
Een rolmaat in centimeters verkopen, maar dan in die gekke Amerikaanse maat aangeven wat het formaat is van de behuizing :?

"Ja, de binnenmaat is 98cm en 3inch"

Wait what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
3", krijg je als je van een amerikaanse producten koopt ;)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28

Exigence

dnkroz

_ferry_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:13:
[...]

Over Stanley rolmaten gesproken, wie verzint dit?
[Afbeelding]
Een rolmaat in centimeters verkopen, maar dan in die gekke Amerikaanse maat aangeven wat het formaat is van de behuizing :?

"Ja, de binnenmaat is 98cm en 3inch"

Wait what?
Daar heb ik mij ook al meermaals over verbaasd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
crimby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:16:
[...]

Ehh waar kan ik bestellen? haha!

Het hoeft niet perse een kant en klaar systeem te zijn als dat het toch niet is, alleen het moet wel flexibel zijn zodat je makkelijk kan herinrichten. Ik heb nu wat basis gereedschap, maar ik voorzie toch wel wat groei daarin aankomende jaren.

@inhico ik wil juist ook de muur gebruiken voor opslag. Misschien voor het "meest gebruikte" en de rest in een koffer. Ik wil juist zoveel mogelijk werkruimte houden en heb beperkte ruimte (24m2 schuur voor oa fietsen, opslag, klushoek en afval)

@J.E. Weinor Zoiets? https://www.hornbach.nl/s...elig/3205616/artikel.html
Ja die bedoelde ik zijn stevige borden makkelijk uit te breiden en makkelijker iets aan te hangen dan borden met vierkante gaten, Bauhaus heeft ze ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:15

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Het is metaal. Dit is al m'n tweede schaaf van Stanley die erg tegenvalt qua afgeleverde kwaliteit. Ik stuur hem weer retour. Zijn er andere betaalbare schaven, zeg tot 50 a 60 euro die kwalitatief beter zijn?

Peaktool / Luban / Axminster /Juuma maken goede schaven voor weinig geld.
Zijn chinese clones van bekende merken, komen allemaal uit dezelfde fabriek en qua prijs/kwaliteitsverhouding eigenlijk niet te verslaan.

Te krijgen bij bijvoorbeeld Baptist of Dieter Schmid

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:41:
Ik heb beide.

De Fiskars rolsnoeischaar is geweldig, sowieso mijn go-to bij quasi alles. Dikke aanrader.
Wel 1 dingetje: enkel voor rechtshandigen; als je 'm links wil gebruiken laat je 'm beter liggen.
(maar zelfs al linkshandige gaat het best vlot met rechts doordat je minder kracht moet gebruiken)

De Fiskars Powerstep vind ik een beetje een onding, helemaal niet handig in gebruik.
Het werkt (enkel) goed op iets dikkere takken, maar het stapmechanisme vind ik ruk.
Hij schiet regelmatig door waardoor je meermaals moet knijpen voor hij naar de volgende stap overspringt.
Voor dunnere takken is het gewoon een onding, gaat veel sneller met de rolsnoeischaar.
Hij gaat standaard open in stap 1, wat te klein is. Moet je dus telkens handmatig weer opentrekken.
Ik gebruik hem amper, ik pak veel liever een kleine tang dan de Powerstep.

Ik heb trouwens ook de Fiskars L32 takkenschaar, best een handig ding voor dunnere takjes of wanneer je minder ruimte hebt... Maar kan absoluut niet op tegen zijn grote broertje die ik niet genoeg kan aanraden: de Quantum. Absoluut topding.
Goed om je ervaringen te lezen.

Die takkenscharen zou ik eigenlijk ook meteen naar de grootste maat kijken. Leuk die kleintjes, maar ik gebruik die grote eigenlijk vooral om grote afgezaagde takken kaal te snoeien, gebruik die zeer zelden in bomen of struiken zelf. En die afgezaagde takken liggen op de grond, dan is zo'n grote schaar lekker makkelijk om staand langs de takken te lopen en ze kaal te knippen (voor brandhout). Zo'n middelmaat lijkt me in principe wel aardig, maar zie me zoiets niet vaak gebruiken. En die Quantum ziet er inderdaad heel mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:08:
[...]

Peaktool / Luban / Axminster /Juuma maken goede schaven voor weinig geld.
Zijn chinese clones van bekende merken, komen allemaal uit dezelfde fabriek en qua prijs/kwaliteitsverhouding eigenlijk niet te verslaan.

Te krijgen bij bijvoorbeeld Baptist of Dieter Schmid
Axminster is een niveautje lager begreep ik van Matt Eslea (link 1 en link 2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
iscara schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:54:
[...]

Axminster is een niveautje lager begreep ik van Matt Eslea (link 1 en link 2)
Estlea houdt graag van wat drama, het verschil is kleiner dan hij suggereert. Ik heb 2 luban schaven, en de riders ook bekeken. Ik vond de verschillen bijzonder miniem en voor de doorsnee gebruiker totaal verwaarloosbaar. Het is niet alsof je amazon basics met veritas vergelijkt. Met wat schuur en poetswerk zie je het niet eens meer.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:15

dragonhaertt

@_'.'

simon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:40:
[...]

Estlea houdt graag van wat drama, het verschil is kleiner dan hij suggereert. Ik heb 2 luban schaven, en de riders ook bekeken. Ik vond de verschillen bijzonder miniem en voor de doorsnee gebruiker totaal verwaarloosbaar. Het is niet alsof je amazon basics met veritas vergelijkt. Met wat schuur en poetswerk zie je het niet eens meer.
Naar mijn ervaring zijn de Axminster, zeker voor de prijs, prima afgewerkt.
Ik zie in ieder geval weinig verschil tussen Luban en Axminster in kwaliteit, maar heb nog niet twee dezelfde modellen naast elkaar gehad.

Baptist is in ieder geval een prima plek om een Luban schaaf aan te schaffen, en ik heb daar zelf ook een shoulder/block plane vandaan. Prima spul, alleen even goed slijpen. Vanuit de fabriek niet echt geweldig geslepen, maar de kwaliteit van de beitel is verder prima.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-06 17:53
Wat vinden jullie van de combinatie boven/kanten frees? Prima apparaat, of is het beter een losse bovenfrees en losse kantenfrees te hebben? Toepassing is met name het op maat maken van planken en pimpen van meubels (geen priegel dingetjes overigens).

Edit: nb, de opmerking van @Boudewijn hierboven triggered mij dat hij het niks vindt, ben benieuwd wat anderen vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door floriz87 op 20-04-2021 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

inhico

pw

Tja, check dit forum. Als je beide weinig gebruikt kun je gaan voor een combi, zoals Makita rt0700cx3j. Prima apparaat, voor de gemiddelde doe-het-zelver meer dan voldoende. Als je hogere eisen stelt, met name aan een bovenfrees (dus grotere freesdiepte = meer vermogen etc) dan kun je beter voor afzonderlijke bovenfrees gaan. En bedenk even waarvoor je dan een kantenfrees nodig zou hebben.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik zie niet wat je als combinatie van kanten/bovenfrees zou zien. Of zit hem dat in de meegeleverde hulpstukken oid?

Die makita is gewoon een prima freesmachine. Licht en dus ook licht in vermogen. Grotere freesbewerkingen zijn dan lastig. Dat komt niet zozeer omdat het een kantenfrees zou zijn, maar juist omdat het een lichte machine is.

Je moet vooral ff kijken wat je wilt gaan doen. En als je af kan met een lichte machine, dan vooral ook een lichte halen. Die zijn makkelijker hanteerbaar dan een zwaardere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
sloth schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:09:
Een vraag die ook meteen in [DIY] Het klussende Tweaker blundertopic kan :+ .

Ik probeer naden van een gipswand die opgevuld zijn mooi vlak te krijgen. Moeilijk vind ik, je krijgt zo een te bolle of holle strook die je (zeker met strijklicht) ziet.

Zou je een autolak diktemeter oid kunnen helpen om een gelijke laag te krijgen?
Je moet vooral het juiste spul er op smeren en dan liever te dik dan te dun. Met een afstrijkmes of rei krijg je het meestal glad en door naschuren nog vlakker. Maar het is ook een bepaalde handigheid.

En als je gipsplaten echt goed vlak wil hebben, moet je een goeie stukadoor vinden ;)
[...]

Kwaliteit van Stanley was ooit veel beter. Maar toen moest de productie vanuit Engeland naar China en werd het een stuk slechter. Ik hoorde ooit van een oude timmerman dat de eerste lichtingen uit China een gebogen zool hadden omdat ze te snel lieten koelen. Kostte minder tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

floriz87 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:16:
Wat vinden jullie van de combinatie boven/kanten frees? Prima apparaat, of is het beter een losse bovenfrees en losse kantenfrees te hebben? Toepassing is met name het op maat maken van planken en pimpen van meubels (geen priegel dingetjes overigens).

Edit: nb, de opmerking van @Boudewijn hierboven triggered mij dat hij het niks vindt, ben benieuwd wat anderen vinden.
De RT0700CX3J is voor het geld wmb een geweldig ding. Ik heb er de laatste tijd behoorlijk wat freeswerk meegedaan in merbau en meranti, en dat gaat gewoon heel erg goed. Ook heb ik er 35mm potscharnieren mee geboord. Zelfs in trespa. Twijfel wat de boor er van vond maar de Makita maakte er geen punt van. Waarschijnlijk kun je met een sterkere frees meer afnemen per keer, maar zo'n tijdsdruk ervaar ik niet als hobbyist. Ik waardeer veel meer dat ik in een relatief klein pakket ontzettend veel functionaliteit krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

sloth schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:09:
Een vraag die ook meteen in [DIY] Het klussende Tweaker blundertopic kan :+ .

Ik probeer naden van een gipswand die opgevuld zijn mooi vlak te krijgen. Moeilijk vind ik, je krijgt zo een te bolle of holle strook die je (zeker met strijklicht) ziet.

Zou je een autolak diktemeter oid kunnen helpen om een gelijke laag te krijgen?
Ik zet ze eerst dicht met een spaan, weke ik een klein beetje hol gebogen heb. Echt maar een mm of 2. Wat verdwijnt als je er druk op uitoefent. Voordeel is dan dat je hem iets dikker opvult dan de gipsplaat, al is dat minimaal. Maar vooral dat je niet teveel Uniflott of equivalent op de plaat zelf smeert en je daar de rand van de overgang weer weg moet schuren.
Die laag grof schuren, als het goed is dan al vrij vlak. Maar ongetwijfeld wat hoogteverschil tussen platen of kuilen/krassen.
Dan de 2e laag aanbrengen, en die deed ik met spackmes van 40cm om echt eenzelfde hoogte te krijgen als de omliggende plaat. Even schuin om het gelijkmatig te verdelen daarna meer haaks om glad te trekken.
Daarna lichter schuren en evt met plamuurmes de laatste krasjes wegsmeren.

De eerste keer probeerde ik meteen met de spaan de boel al heel mooi glad te maken zonder klontjes of krasjes.... Lukt je niet. Gevolg is namelijk dat je te lang op 1 plek bezig bent, het vocht het papier vervolgens los weekt. Dat komt dan op je spaan tussen het voegmiddel, met allemaal krassen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Voor het vastzetten van een keukenblad heb ik beperkte ruimte. Om nu meteen een haakse schroefmachine te kopen is mij iets teveel van het goede. Heeft iemand ervaring met haakse schroefbits?
Zelf heb ik deze gevonden https://www.gereedschapce...ithouder-dt71517t-qz.html.
Als ik op het internet zoek is het vaak net niet, deze ziet er wel betrouwbaar uit.
Hoor graag jullie eventuele ervaringen.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 70904 schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:31:
[...]

Voor gebruiksgemak voor een groene gaan. Een klein beetje lichtval verkeerd, geeft bij een rode al snel gedoe op.

De 18v lijn zou ik ook niet aan beginnen. Maakt ze meer onhandig met plaatsing.
Met de "gewone" variant kan je met 3 penlites bijna een hele dag doen.

Zit natuurlijk ook wel een verschil in de behuizing van een lighthouse en een laser.
Een laser van deWalt heeft de val van een kamerstijger overleeft, zou de lighthouse dat ook doen?

Beperk je niet teveel op een merk, althans alle gerenommeerde gereedschap merken hebben wel een laser in hun assortiment. De kleur van de behuizing is anders, maar daar houd het vaak bij op.
Framoes schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:07:
[...]

De lasers met accu zijn prijziger dan die op losse batterijen. Je hebt bijvoorbeeld al een DeWalt groene kruislijnlaser op batterijen voor rond de €175.

Dan doe je er oplaadbare batterijen er in en een setje extra in de case erbij. Ikea heeft ze met 2450mAh. Daar kom je een heel end mee.

Ik heb op 18V vrijwel alles Makita, maar de DeWalt lasers zijn goed en betaalbaar.
Duidelijk :)
Ik ben altijd bang bij batterij spul dat ik nergens batterijen kan vinden als ik ze nodig heb, vandaar dat ik graag in Makita land blijf. Verder niet merktrouw, heb ook al wat spul van DeWalt en ben daar zeer tevreden over. Wel allemaal bedraad overigens.

Werkt deze ook met oplaadbare batterijen? Op papier kan het altijd, maar heb wel eens meegemaakt dat apparaten toch eigenlijk gewoon die paar mV van de alkaline variant wilde hebben. Ik heb geen alkaline batterijen en wil ze ook niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan op 21-04-2021 09:57 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:10
Sepp14 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:52:
Voor het vastzetten van een keukenblad heb ik beperkte ruimte. Om nu meteen een haakse schroefmachine te kopen is mij iets teveel van het goede. Heeft iemand ervaring met haakse schroefbits?
Zelf heb ik deze gevonden https://www.gereedschapce...ithouder-dt71517t-qz.html.
Als ik op het internet zoek is het vaak net niet, deze ziet er wel betrouwbaar uit.
Een haakse schoefbit werkt inderdaad niet ideaal. Maar soms is dingen vastmaken zonder nog minder ideaal. Ik heb zelf een goedkope gekocht omdat ik hem maar heel sporadisch gebruik. Veel druk houden en langzaam schroeven dan komt het vast goed. Kijk eventueel of je het keukenblad voor het plaatsen kan voorboren.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 16:53
Heb je geen kleine ratelset waar je een bitje op kan zetten? Als het alleen om een keukenblad gaat is handmatig vastschroeven geen gekke optie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Weinig ruimte op wat voor manier? Een haakse kop voor een schroefmachine (of zo'n haakse schroefbit zoals je laat zien, geloof dat @Fraggert zoiets heeft van Milwaukee) werkt goed voor een beperkte hoogte. Als je vlak langs een plaat iets moet schroeven, werkt een excenter beter, maar een extra lange bithouder kan ook goed werken.

Voor die gevallen waarbij je weinig hoogte hebt, heb je ook niet zo'n haakse kop nodig, kan ook goed met een bitratel en een bit (en torx schroeven, geen PZ of PH). Zelfs een stubby schroevendraaier kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Lexo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:57:
[...]

Heb je geen kleine ratelset waar je een bitje op kan zetten? Als het alleen om een keukenblad gaat is handmatig vastschroeven geen gekke optie lijkt me.
Helaas geen kleine ratelset, set die ik heb is 1/2". Moet nog een adapter 1/2 naar schroefbit aanschaffen trouwens voor de moeraanzetter. Heb nog een van hitachi oud model, met NiCd accu's. :P

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sepp14 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:11:
Helaas geen kleine ratelset, set die ik heb is 1/2". Moet nog een adapter 1/2 naar schroefbit aanschaffen trouwens voor de moeraanzetter. Heb nog een van hitachi oud model, met NiCd accu's. :P
Bit ratel is altijd handig in en om het huis, is veruit m'n meest gebruikte handgereedschap. Dat is een investering die zich zonder problemen terug verdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

henkie196 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:13:
[...]

Bit ratel is altijd handig in en om het huis, is veruit m'n meest gebruikte handgereedschap. Dat is een investering die zich zonder problemen terug verdient ;)
Thanks, ga ermee aan de slag.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-04 12:20
Zijn jullie bekend met het merk Stahlgruppe?

Op marktplaats kom ik een setje tegen waar ik mogelijk interesse in heb.

https://www.marktplaats.n...elig.html?previousPage=lr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
Deures schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:36:

Nee, zal gewoon een Chinese set zijn, met een mooi logootje. Ze proberen waarschijnlijk de indruk te wekken dat het iets met Stahlwille van doen heeft.

Ik zou dan eerder voor zoiets gaan:
https://www.autogereedsch...delig-gevuld/#description

Kraftwerk is wel een gerenommeerd merk. Niet top, zoals Gedore (blauw) of Stahlwille, maar wel goede prijs- kwaliteitverhouding.

Of, als je persé wieltjes wilt, zoiets:
https://www.autogereedsch...er-159-delig/#description

Maar die is qua gereedschapskwaliteit wel wat minder dan Kraftwerk. Als je echt een knappe trolly wilt, zou ik die los zoeken. Kans is groot dat de wieltjes van een trolly als deze niet heel lang meegaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zoals @henkie196 opmerkt heb ik de milwaukee variant, prima ding en heeft me al een paar uit de brand geholpen.

Ik heb er ook een paar boortjes bij gekocht met zo'n bit achterkantje.

Onderstaand nog een vooorbeeldje waar je met een doppensetje met een haakse kop niet mee wegkomt. Mijn boormachine en speedboor paste hier godzijdank nét tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNcKQCl9prooYZs8zwmKr5aT5sQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CT97UqGlBQeYoEBM1M8i270.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNCd-UIALF4yP6tK_Lh7v2yfuDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfkZJL7AeDwL95xDTCq7hKIO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKry13wFaHjVze1dfmXdHOfx5yQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bkrgRkaQOIjfUs9Sr41mWYKA.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 21-04-2021 10:57 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben helemaal klaar met Toolnation na een uur te hebben gewacht en 47 mensen voor mij eindelijk iemand aan de lijn. Een bestelling is op mijn verrzoek geannuleerd. Daarvan geen wijziging in mijn account of een e-mail die ik zou moeten hebben ontvangen. Ook nog steeds geen deellevering vermeld van de andere bestelling. Oh ja, vanmorgen waren ze ook nog een kwartier niet bereikbaar vanwege niet bestaand nummer en tijdens het gesprek verbreekt de verbinding.

Ik ga naar Gereedschapscentrum. Zij hebben een groot assortiment en lokale voorraad (hoop ik) om op te halen.

Edit:
En terugbellen, ho maar...

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 21-04-2021 11:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PcDealer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:57:

Ik ga naar Gereedschapscentrum. Zij hebben een groot assortiment en lokale voorraad (hoop ik) om op te halen.
En inmiddels Makita dealer zag ik in de nieuwsbrief d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Lijkt gewoon een rebrand 'merk' te zijn, dat met naam en logo lijkt te willen associëren met Stahlwille. Dus zou chinese kwaliteit verwachten. Als ik op hun website kijk lijken ze zichzelf ook qua prijs wel te willen positioneren richting premium, het Hazet en Facom spul op hun website is in ieder geval maar marginaal duurder dan het spul van hun eigen merk.

Zoals @Wild Chocolate voorstelt, zou ik meer zien in de bekende goedkope merken, zoals bv. Mannesmann ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Best goede ervaringen met gereedschapscentrum, alhoewel levertijden ook aardig op kunnen lopen. Ze hebben een eigen voorraad (of lijken dat te hebben, in ieder geval), maar ze hebben een gigantisch assortiment, en het gros daarvan ligt niet op voorraad. Dus altijd even de voorraad status bekijken als je wat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

henkie196 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:24:
[...]

Best goede ervaringen met gereedschapscentrum, alhoewel levertijden ook aardig op kunnen lopen. Ze hebben een eigen voorraad (of lijken dat te hebben, in ieder geval), maar ze hebben een gigantisch assortiment, en het gros daarvan ligt niet op voorraad. Dus altijd even de voorraad status bekijken als je wat besteld.
We zullen het zien:
Je bent welkom in de winkel op 21-04-2021 tussen 16:00 en 18:00
Deze ophalen:
https://www.bosch-profess...s/gas-35-l-afc-06019C3200

De andere variant blijkt een BE/FR versie. Kon het ook de Bosch Professional site niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 19:27

Inderdaad Chinesium. De Toko wordt gerund door een groepje kampers uit Soesterberg die veel langs bouwen gaat en met een mooi verkooppraatje de grootste zooi proberen te slijten. Hetzelfde gereedschap verkochten ze eerst als https://www.stahlwerkgermany.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ik heb sinds kort een Makita LS1018LN afkortzaag. Nog maar een paar keer gebruikt, maar gisteren ineens problemen.

Hij slaat direct af, blijft laag in toeren of valt direct terug naar lage toeren en stopt dan weer.
Na een aantal keer start hij wel goed, direct daarna weer niet.

Ik heb de blokjes al bekeken. Hier zitten een paar groeven op? Maar zijn nog lang niet op.
Het zaagblad ook los gehaald en weer gemonteerd. Ook de verlengkabel vervangen en direct in stopcontact. Maakt allemaal geen verschil.

Wie weet wat hier aan de hand is?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Jeldert schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:16:
Ik heb sinds kort een Makita LS1018LN afkortzaag. Nog maar een paar keer gebruikt, maar gisteren ineens problemen.

[YouTube: Makita LS1018LN startproblemen]

Hij slaat direct af, blijft laag in toeren of valt direct terug naar lage toeren en stopt dan weer.

Ik heb de blokjes al bekeken. Hier zitten een paar groeven op? Maar zijn nog lang niet op.
Het zaagblad ook los gehaald en weer gemonteerd. Ook de verlengkabel vervangen en direct in stopcontact. Maakt allemaal geen verschil.

Ik weet 't niet, maar ik gok Ike wel. Ik zou met Makita en de verkoper contact op nemen, klinkt niet als versleten koolborstels..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:25
Zonder zaagblad erop had je dezelfde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:11

A13X

Dude

Schakelaar of beveiliging die niet helemaal goed zit of niet meer 100% is?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
Bij Toolstation gratis starterskit (4ah accu en oplader) bij het gehele Einhell body
assortiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

garantie?

Zo nee: openschroeven, schakelaar checken, andere stekkertjes checken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

simon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:09:
[...]

Ik weet 't niet, maar ik gok Ike wel. Ik zou met Makita en de verkoper contact op nemen, klinkt niet als versleten koolborstels..
Vraag bij Ike van Makita (inc filmpje) staat uit. Wachten op reactie.
cverkooyen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:15:
Zonder zaagblad erop had je dezelfde problemen?
Niet geprobeerd. Zal ik morgen testen.

Heb zeker nog wel garantie. Maar eerst reactie van Makita afwachten.

Juist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
henkie196 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:22:
[...]

Lijkt gewoon een rebrand 'merk' te zijn, dat met naam en logo lijkt te willen associëren met Stahlwille. Dus zou chinese kwaliteit verwachten. Als ik op hun website kijk lijken ze zichzelf ook qua prijs wel te willen positioneren richting premium, het Hazet en Facom spul op hun website is in ieder geval maar marginaal duurder dan het spul van hun eigen merk.

Zoals @Wild Chocolate voorstelt, zou ik meer zien in de bekende goedkope merken, zoals bv. Mannesmann ofzo.
Het is toch te kansloos voor woorden. Bouw een website, gooi er wat andere dure merken tussen en doe daarmee alsof je super geweldige vergelijkbare kwaliteit levert. Het is hoe dan ook niet te bestellen daar en waarschijnlijk hebben ze daar ook nog nooit een Hazet of Facom wagen in handen gehad en staat het er inderdaad alleen maar tussen om te doen alsof het goede kwaliteit is en men voor een paar honderd euro opeens een goede deal krijgt.

Dat beetje blik met gereedschap wat bij de eerste keer kapot is wordt voor €100 per kar in China gekocht.

Er is geen KVK of BTW nummer, adres of wat dan ook te vinden op die website. Het is simpelweg oplichterij en niks meer dan dat. Ver van wegblijven van die troep!

Ook wel leuk, marktplaats advertentie voor €250: https://www.marktplaats.n...elig.html?previousPage=lr
diezelfde super geweldige mooi afgeprijsde gereedschapskoffer staat op de site van Stahlgruppe voor €1195 7(8)7 Bijzonder jammer dat er blijkbaar nog een bestaansrecht is voor zulke handelaren omdat er genoeg mensen wel in trappen...

Edit/// ik denk overigens voor een ieder die naar gereedschap op zoek is, als je merken alleen via marktplaats en hele vage handelaren kan vinden is het per definitie troep en moet je er gewoon wegblijven. Er is een reden dat geen enkele bekende verkoper deze troep in het assortiment heeft zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 21-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
Autonoesis schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:44:
[...]

Inderdaad Chinesium. De Toko wordt gerund door een groepje kampers uit Soesterberg die veel langs bouwen gaat en met een mooi verkooppraatje de grootste zooi proberen te slijten. Hetzelfde gereedschap verkochten ze eerst als https://www.stahlwerkgermany.com
Oh ja, ik twijfelde nog of ik Stahlwerk als voorbeeld zou noemen :+ Samentrekking van Stahlwille en Kraftwerk, en zo simpele zielen proberen te bedotten dat ze goed gereedschap in handen krijgen... Misschien werd dat merk inmiddels iets te "bekend" en trapten er nog te weinig mensen in.

Zo bestond er geloof ik ook Kraftwelle 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi allen!

Na enige tijd stilletjes meegelezen te hebben, ben ook ik me steeds meer aan het verdiepen in de aanschaf van goed gereedschap! Nu zie ik het een en ander langskomen over zowel de premium merken als gereedschap met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Vele van jullie verkiezen het kopen van gereedschap per categorie boven het kopen van één grote set waar al het gereedschap van één merk is.

Nu is mijn vraag, welk merk zien jullie, per categorie als het beste merk voor dat gereedschap? Bijvoorbeeld Knipex voor tangen (zowel normaal als VDE), Wera/PB Swiss voor schroevendraaiers, Bahco, Hultafors voor de zagen, etc.

Het is niet mijn bedoeling om hier één of andere merkenoorlog te starten. Ik ben vooral benieuwd wat jullie nu allemaal als A-merk zien bij een bepaalde categorie. Wat zijn bijvoorbeeld goede merken voor Schaven, Beitels, Waterpassen?

Misschien is dit ook wel een handige aanvulling voor de startpost? Buiten de genoemde merken zijn er natuurlijk ook zat merken die minder bekend zijn, maar essentieel zijn in een bepaalde categorie gereedschap.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Ik ben op zoek naar een Makita LS1019L afkortzaag.

De goedkoopste die ik kan vinden is bij mastertools 699,95

Jullie nog een goede site waar hij goedkoper is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vini-Vidi-Vici schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:49:
Hi allen!

Na enige tijd stilletjes meegelezen te hebben, ben ook ik me steeds meer aan het verdiepen in de aanschaf van goed gereedschap! Nu zie ik het een en ander langskomen over zowel de premium merken als gereedschap met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Vele van jullie verkiezen het kopen van gereedschap per categorie boven het kopen van één grote set waar al het gereedschap van één merk is.

Nu is mijn vraag, welk merk zien jullie, per categorie als het beste merk voor dat gereedschap? Bijvoorbeeld Knipex voor tangen (zowel normaal als VDE), Wera/PB Swiss voor schroevendraaiers, Bahco, Hultafors voor de zagen, etc.

Het is niet mijn bedoeling om hier één of andere merkenoorlog te starten. Ik ben vooral benieuwd wat jullie nu allemaal als A-merk zien bij een bepaalde categorie. Wat zijn bijvoorbeeld goede merken voor Schaven, Beitels, Waterpassen?

Misschien is dit ook wel een handige aanvulling voor de startpost? Buiten de genoemde merken zijn er natuurlijk ook zat merken die minder bekend zijn, maar essentieel zijn in een bepaalde categorie gereedschap.
Het meeste van wat je noemt staat volgens mij al in de start post? En ja, niet alles staat er in, maar wel het meest algemene spul, denk ik. Maar als je nog een mooi stukje hebt, of additionele info, kunnen we er vast wat moois bij zetten :)

Schaven komen af en toe de revu voorbij, maar ik heb persoonlijk geen idee waar op te letten, wat fijn werkt, en wat niet.
Min of meer hetzelfde met beitels, voor mij.
Waterpassen worden al genoemd in de start post, Stabila en Sola zijn bekende goede merken, alhoewel meer recente discussies wat twijfels oproepen bij hoe lang de Sola waterpassen netjes waterpas blijven.
Vijlen van Pferd zouden heel goed zijn, maar die verkopen over het algemeen de vijlen aan andere fabrikanten, die er dan hun eigen naam en heft aan hangen. Gedore schijnt Pferd vijlen te gebruiken.
Qua winkelhaken en ander afteken gereedschap komen vaak Veritas, Starrett, en Incra voorbij. Die zouden nauwkeurig moeten zijn, maar er zijn ook Europese fabrikanten die een winkelhaak hebben die aan DIN 875 voldoen, wat je direct verteld welke haaksheid je mag verwachten. Preiser is hier geloof ik een goed aangeschreven merk.

Een stukje over bouwstofzuigers zou wellicht ook nog wel in de start post passen, die komt best vaak voorbij, en heeft ook duidelijke voordelen voor je eigen gezondheid en je werkplaats netjes houden.

Er zijn vast nog meer niches te bedenken waar verschillende merken goed zijn, denk aan een kitpistool, bv. Of een hele discussie over domino vs deuvel vs lamello. Maar dat wordt allemaal vrij specifiek en wellicht van minder nut voor de start post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik ben helemaal klaar met Toolnation na een uur te hebben gewacht en 47 mensen voor mij eindelijk iemand aan de lijn. Een bestelling is op mijn verrzoek geannuleerd. Daarvan geen wijziging in mijn account of een e-mail die ik zou moeten hebben ontvangen. Ook nog steeds geen deellevering vermeld van de andere bestelling. Oh ja, vanmorgen waren ze ook nog een kwartier niet bereikbaar vanwege niet bestaand nummer en tijdens het gesprek verbreekt de verbinding.

Edit:
En terugbellen, ho maar...
Deel deze mening volledig! Klantenservice van toolnation is echt dramatisch.

Hier ook een bestelling gedaan van ruim 2k. Deel is geleverd maar een deel was na 1.5mnd nog steeds niet geleverd. Uiteindelijk maar de boel geannuleerd en bij de lokale gereedschappenboer gehaald. Wel wat meer betaald maar had het product wel gelijk in mijn handen.

Verder ook goeie ervaring met gereedschapscentrum. Zag inderdaad ook dat zij nu officieel makita dealer zijn maar ook voor Festool *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 16:47
FRANQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:52:
Ik ben op zoek naar een Makita LS1019L afkortzaag.

De goedkoopste die ik kan vinden is bij mastertools 699,95

Jullie nog een goede site waar hij goedkoper is?
Mastertools is vaak een van de goedkoopste. Als je het al ergens anders goedkoper vindt dan gaat het om een paar euro's. Enige wat soms interessant is om te check is Ebay.de maar let op de verzendkosten :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:04
Moet over 4 weken een badkamer slopen, denken jullie dat aan slagkracht voldoende moet zijn? 2J, of toch beter 5J pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Fraggert schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:58:
[...]

En inmiddels Makita dealer zag ik in de nieuwsbrief d:)b
Kan ik nog even met terugwerkende kracht 6 accu's claimen, zou mooi zijn :P

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

BasvanS schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:20:
Moet over 4 weken een badkamer slopen, denken jullie dat aan slagkracht voldoende moet zijn? 2J, of toch beter 5J pakken?
Tegelwerk, wanden, afvoersleuven?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:04
bartvl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:34:
[...]

Tegelwerk, wanden, afvoersleuven?
Met alleen de eerste 2 ben ik al tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Dzine schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:19:
[...]

Mastertools is vaak een van de goedkoopste. Als je het al ergens anders goedkoper vindt dan gaat het om een paar euro's. Enige wat soms interessant is om te check is Ebay.de maar let op de verzendkosten :)
Thanks

Heb hem besteld, kon hem nergens goedkoper vinden.
En nergens konden ze met de prijs mee.

Reviews van mastertools zijn ook goed, dus ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 23:58
BasvanS schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:46:
[...]

Met alleen de eerste 2 ben ik al tevreden!
Dan is 2J wel handig genoeg.
5J is een pak groter (en dus krachtiger en zal sneller werken zijn), maar niet nodig voor de tegels eraf te halen en de muur proper te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:53
Als het alleen voor breekwerk is, haal dan lekker zo'n parkside van een paar tientjes. Of huur er eentje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

henkie196 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:59:
[...]

Een stukje over bouwstofzuigers zou wellicht ook nog wel in de start post passen, die komt best vaak voorbij, en heeft ook duidelijke voordelen voor je eigen gezondheid en je werkplaats netjes houden.
Ik zie alleen klasseloos, klasse L en M. Mijn huis en keuken stofzuiger liep steeds vast bij bouwstof. Daarom nu een Bosch aangeschaft die wel het werk aan moet kunnen. Het betreft een klasse L. Het fijne is dat de L-Boxxen er op geklikt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_hqIpBCcEiPLDoifJLMf5EYW-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENUKWXn8OfeJjkMYKEKRpq0A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgSV3XcXtFTT2_DbOfQBB6a9Sr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klT0X2qcIpqjZ4TGfXyP9BYs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOWH3uuUq1dtPw-kWsUn-2tjM78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faTDd4U3JYv6u2w3DVmSAFXP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
https://www.toolstation.n...x201sax1-combopack/p87157

Heeft iemand ervaring met deze set? Is de slagschroefmachine een beetje krachtig?

Ik ben al een tijdje zoekende naar betaalbaar gereedschap en dit setje vind ik nog een prima prijs (€100 per machine incl. accu's en lader) en dan heb ik nog een goed betrouwbaar merk ook.

De slagschroefmachine zou geen zware taken krijgen, tot zover ik vooruit kan denken qua klusjes die ik wil doen zal het zwaarste zijn om 50x70's aan elkaar te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06 15:08
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:02:

Heeft iemand ervaring met deze set? Is de slagschroefmachine een beetje krachtig?

Ik ben al een tijdje zoekende naar betaalbaar gereedschap en dit setje vind ik nog een prima prijs (€100 per machine incl. accu's en lader) en dan heb ik nog een goed betrouwbaar merk ook.

De slagschroefmachine zou geen zware taken krijgen, tot zover ik vooruit kan denken qua klusjes die ik wil doen zal het zwaarste zijn om 50x70's aan elkaar te schroeven.
Bij 10,8 volt vraag ik me wel serieus af of die de benodigde kracht die je verwacht kan gaan leveren. Ik vond mijn vorige 12 volt machine af en toe al te weinig kracht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line

Een slagschroefmachine is net bedoeld voor zware taken.

Dan zou ik gewoon een 18V schroefmachine kopen ipv deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heb ik al een aantal jaar, ik vind 'm helemaal top.

Verwacht geen wonderen van de schroefmachine, heeft niet veel kracht, maar meer dan goed genoeg om wat gaatjes te boren in hout (10mm is geen enkel probleem, meer heb ik nog niet geprobeerd). De slagschroefmachine gebruik ik voor 95% van alle schroefwerk, super handzaam en verrassend krachtig voor zo'n kleine machine.

Bij mij stond de kop van de schroefmachine trouwens wel in no-time een beetje scheef, ik weet niet of het aan mij lag of dat het gewoon een zwakke plek is bij dat model, maar ik geef het toch effe mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 22-04-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:32

Ik heb beide machines. Slagschroevendraaier maakt wel een takke herrie, dus dan wel oorbescherming op. De schroefboormachine is niet erg sterk, dus prima voor kleine gaatjes en lichte schroeven. Zelf gebruikt met in één een boortje, andere om te schroeven. Mocht je grotere gaten boren, of grotere schroeven (of in hardhout) dan zou ik een zwaardere nemen. Zelf heb ik er nog een bosch gsb 13 re bij voor gaten in beton ed

Ik vindt ze wel erg fijn, mede omdat ze licht zijn. Zelf ook in kruipruimte en dak mee geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Heb er geen ervaring mee maar twijfel een beetje aan de kracht van 10.8v
Misschien dit bedrag uitgeven voor alleen een goede 18v boor/ schroef machine icm accu en lader
Daarmee krijg je de meeste schroeven er ook wel mee in.
Mocht je de slag schroef machine echt missen heb je later voor 150 euro ook alleen een body (evt met acties een gratis accu erbij)

Geen Makita maar wel betrouwbaar merk (iets boven budget maar wel 2 machines door de actie):
https://www.mastertools.n...achine-18v-5-0ah-in-tstak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@hammy87
Zo wilde ik ze ook gaan gebruiken, in de één een boor en de ander voor het schroefwerk.

@bottom line
Als ik dat wil doen kom ik mijn budget tegen, ik heb niet zo'n budget om een 18V body te kopen, dan nog een losse accu en dan nog een lader. Dit is juist een leuk setje met een machine, lader en accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

@Jurre_0527 tja, als 't toch om budget draait, en je toch niet maalt om op het Makita lxt 18v platform te springen, kun je net zo goed mooi budget gaan en Lidl Parkside nemen.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Slonzo
Ik ga er ook met minimale verwachtingen in. Ik wil de machines gebruiken om zelf een bureau in elkaar te zetten en wat kastjes. Dus zwaarder werk als platen voorboren en platen bevestigen op 50x70 balken krijgen ze voorlopig niet.

Ik heb laatst machines gekocht van een budget merk maar mijn eerste ervaringen qua service en kwaliteit zijn zo slecht dat ik er al klaar mee ben met die kleine budget merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Tjark
Zit ik ook al enige tijd aan te twijfelen, heb uiteindelijk een merk aangeschaft die erg op Parkside lijkt (qua uiterlijk) maar heb daar al spijt van na 3 schroefen "proef" draaien.
Daarom dat ik twijfel om de goedkopere lijn Makita's te kopen, dit werd mij eerder in deze topic ook al aangeraden omdat de machines nog best veel kunnen ondanks de lage voltage accu's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:28:
@Slonzo
Ik ga er ook met minimale verwachtingen in. Ik wil de machines gebruiken om zelf een bureau in elkaar te zetten en wat kastjes. Dus zwaarder werk als platen voorboren en platen bevestigen op 50x70 balken krijgen ze voorlopig niet.

Ik heb laatst machines gekocht van een budget merk maar mijn eerste ervaringen qua service en kwaliteit zijn zo slecht dat ik er al klaar mee ben met die kleine budget merken.
Voor dat soort dingen zou ik me niet zo druk maken om de kracht of gebrek aan kracht van 10.8 / 12 V machines. Ik heb een 12V machine die ik min of meer voor alles gebruik, en ik heb eigenlijk nog nooit een 18V machine gemist. En je krijgt er wel een lichtere en handzamere machine voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:28:
@Slonzo
Perfect setje daarvoor, niet aan twijfelen.
De slip van de schroefmachine is trouwens super licht af te stellen, echt ideaal om Ikea kastjes en dergelijke in elkaar te zetten.
Hier is een goed 10.8V setje, ik wil wat meubels in elkaar zetten en max wat 50x70boren en schroeven
SeTJe KeN iK NiET, nEEm tOcH mAarR 18V of PaRKsIdE hEUwR!!1!1one!!!
Sjonge jonge, echt...
"Ik wil een BMW 1 reeks"
- "Koop toch maar een tank of een Lada"

Ik snap dat het allemaal wel behulpzaam bedoeld zal zijn, maar kom op nou...

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 22-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Slonzo
Hahaha, dan word het dit setje.
Voor het zagen neem ik een deco op netstroom van Makita, mooi betaalbaar en altijd de kracht die je wilt hebben. Heb je ook ervaring met de cirkelzaag uit de 10V accu reeks?

"Ik zoek nog een heggenschaar"
- "Kun je beter een kettingzaag kopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Slonzo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:34:

Sjonge jonge, echt...
"Ik wil een BMW 1 reeks"

Sinds wanneer koop je gereedschap voor slechts 1 klus? Als ik enkel van plan was om een paar kastjes in mekaar stak, dan had ik geen duizenden euro's gespendeerd aan festool materiaal.

Wij proberen vooruitziend te zijn, want die 10,8V gaat op termijn gewoon tekort zijn.
Ofwel doordat die niet meer ondersteund gaat worden door Makita, er amper vervangaccus's meer te vinden zijn (of hoge prijzen door lage concurrentie) of gewoongweg ontoerreikend geworden omdat je toch eens een nieuwe garagepoort wilt steken en de vijzen niet in de muur getrokken kunnen worden.
En als je bij uitbreiding van je gereedschapskoffer toch voor Makita 18V, dan heb je geen hol aan de batterijen / accu die je al hebt liggen.

Ons advies probeert teminste geplande kapitaalvernietiging over enkele jaren te voorkomen

Cirkelzaag op 10V 8)7
Waarom heb je een cirkelzaag op accu nodig met kastjes?

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 22-04-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bottom line
Even voor de duidelijkheid.
Ik woon nog niet op mijzelf, ik studeer nog in de bouwkunde en ik wil graag mijn eigen vaardigheden verhogen terwijl ik aan het studeren ben, daarom is mijn budget niet hoog, maar daarom zal ik de komende jaren ook geen zware klussen hebben. Alleen op stages en vakantiewerk, maar daar kan ik gebruik maken van het gereedschap op de zaak.

Cirkelzaag voor kastjes? Zoals ik zei wil ik mijn eigen bureau maken, met kastjes e.d. met zelf maken bedoel ik ook echt zelf. Dus ik ga complete platen en balkjes inkopen en alles zelf op maat zagen, dan is een cirkelzaag wel handig, niet? Misschien wat minder snel oordelen de volgende keren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Toen we jong waren keken we reikhalzend uit naar speelgoedfolders.
Nu we ouder zijn zijn de gereedschapwinkels de nieuwe speelgoedwinkels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:56:
@bottom line

Cirkelzaag voor kastjes? Zoals ik zei wil ik mijn eigen bureau maken, met kastjes e.d. met zelf maken bedoel ik ook echt zelf. Dus ik ga complete platen en balkjes inkopen en alles zelf op maat zagen, dan is een cirkelzaag wel handig, niet? Misschien wat minder snel oordelen de volgende keren.
Daar koop je geen cirkelzaag voor maar een invalzaag.
En dat kan perfect met een draad (maakt het nog eens goedkoper)

En cirkelzaag is voor als je boomstammen gaat aankopen en ruwweg moet afsnijden van platen.
Voor op maat zagen allesbehalve

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 22-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bottom line
Ik las je zinsopbouw betreft de cirkelzaag misschien verkeerd.
Je doelde meer op of een cirkelzaag op netstroom dan niet net zo handig is?

Daar geef ik je dan gelijk in. Cirkelzaag op netstroom is goedkoper en krachtiger en net zo handig voor klusjes aan huis.
Het enige wat ik dan echt op accu nodig ben zijn de schroefmachines en als ik de reactie's van een aantal mensen lees dan is dit 10V setje wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

bottom line schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:48:
[...]

Sinds wanneer koop je gereedschap voor slechts 1 klus? Als ik enkel van plan was om een paar kastjes in mekaar stak, dan had ik geen duizenden euro's gespendeerd aan festool materiaal.

Wij proberen vooruitziend te zijn, want die 10,8V gaat op termijn gewoon tekort zijn.
Ofwel doordat die niet meer ondersteund gaat worden door Makita, er amper vervangaccus's meer te vinden zijn (of hoge prijzen door lage concurrentie) of gewoongweg ontoerreikend geworden omdat je toch eens een nieuwe garagepoort wilt steken en de vijzen niet in de muur getrokken kunnen worden.
En als je bij uitbreiding van je gereedschapskoffer toch voor Makita 18V, dan heb je geen hol aan de batterijen / accu die je al hebt liggen.

Ons advies probeert teminste geplande kapitaalvernietiging over enkele jaren te voorkomen

Cirkelzaag op 10V 8)7
Waarom heb je een cirkelzaag op accu nodig met kastjes?
Realiteit is meestal inderdaad dat er wel meer spul gaat volgen, en dan meteen op 18V zitten is wel zo fijn. Wil niet zeggen dat het 10.8V spul niet goed is, maar ik denk dat je flexibeler bent door naar 18V te gaan. Zelf ook begonnen met een 18V boormachine, inmiddels een klopboor, cirkelzaag, slagmoer, bladblazer, heggenschaar, en nog twee 5.2Ah accu's bij de verzameling :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:04:
@bottom line
Ik las je zinsopbouw betreft de cirkelzaag misschien verkeerd.
Je doelde meer op of een cirkelzaag op netstroom dan niet net zo handig is?

Daar geef ik je dan gelijk in. Cirkelzaag op netstroom is goedkoper en krachtiger en net zo handig voor klusjes aan huis.
Het enige wat ik dan echt op accu nodig ben zijn de schroefmachines en als ik de reactie's van een aantal mensen lees dan is dit 10V setje wel goed
Klopt.
Met draad kopen. En niet op 10.8V (zou dat zelfs niet eens op 18V kopen).
Die akku is na 5m (meter of minuten :P ) waarschijnlijk compleet plat.

Maar dan nog snap ik je keuze niet voor een cirkelzaag.
Invalzaag is veel preciezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bottom line
Voor platen op maat zagen heb ik altijd al een cirkelzaag gebruikt, voor de balken gebruik ik gewoon een handzaag.
Invalzaag is inderdaad wel makkelijker en beter, maar deze zijn ook stukken duurder en al helemaal i.c.m. een geleiderrails.

@Kuusj
Dat snap ik, ik zou het ook het mooist vinden als ik op de 18V zou komen, maar op dit moment is dat voor mij qua budget gewoon te hoog gegrepen. Of ik moet eerst alle body's inkopen en tegen de tijd dat het klussen in zicht komt of er is een actie met accu's (die ik net ben misgelopen), de accu's aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:10:
@bottom line
Voor platen op maat zagen heb ik altijd al een cirkelzaag gebruikt, voor de balken gebruik ik gewoon een handzaag.
Invalzaag is inderdaad wel makkelijker en beter, maar deze zijn ook stukken duurder en al helemaal i.c.m. een geleiderrails.
@bottom line
keuze cirkelzaag i.p.v. invalzaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 22:18

Asteroid9

General Failure

Om in te haken op de 10.8V / 18V discussie:

Ik ben een volledige verbouwing aan het doen, en heb standaard een 10.8V Makita en meerdere 22V Hilti's voorhanden. Drie maal raden welke ik 95% van de tijd gebruik?

De 10.8V gebruik ik bewust met 2.0Ah accu's. Iets vaker wisselen, maar in een klushuis staat die lader toch nooit ver weg. Zo'n lichte handzame machine die je makkelijk aan je gordel hangt, echt zalig!

Natuurlijk kom ik niet uit met enkel die machine en daar hebben 18V/22V systemen hun bestaansrecht, maar ze zijn echt stukken lomper. Voor incidenteel gebruik kun je echt wel plafondplaten schroeven met 18V, maar ik moet er bij een volledige verbouwing niet aan denken!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:11:
[...]

@bottom line
keuze cirkelzaag i.p.v. invalzaag
Heb je trouwens al eens gekeken waar je extra batterijen zou kunnen kopen voor je cirkelzaag + schroevendraaier setje? Zodat er altijd eentje aan het opladen is en je eentje vol hebt. :)
Zag niet direct goedkope winkels

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 22-04-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

[...]
Sjonge jonge, echt...
"Ik wil een BMW 1 reeks"

Nou, ja, hij is een student met een budget. Een parkside accuboor en slagschroevendraaier en 2 accus is 100 euro goedkoper dan 't setje dat hij aangeeft.

Om in 'jouw' woorden te spreken: iemand wil een autootje voor af en toe boodschappen, en vraagt of een Audi A1 dan goed is. Dan zou ik ook zeggen, neem een Kia. en stop het overige geld ergens anders in. :)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:10:
@bottom line

@Kuusj
Dat snap ik, ik zou het ook het mooist vinden als ik op de 18V zou komen, maar op dit moment is dat voor mij qua budget gewoon te hoog gegrepen. Of ik moet eerst alle body's inkopen en tegen de tijd dat het klussen in zicht komt of er is een actie met accu's (die ik net ben misgelopen), de accu's aanschaffen
Je zou natuurlijk ook naar een iets minder duur merk kunnen kijken. Ik heb zelf alles van Einhell bijvoorbeeld. Er is in meerdere reviews en testen aangetoond dat het niet (veel) onderdoet voor veel duurder spul. Accu's zijn van uitstekende kwaliteit en qua prijs is het prima te betalen vind ik.

Hoe vaak ik alles al heb gebruikt, kan eigenlijk geen situatie voor de geest halen waar de apparaten iets te kort kwamen. Ja een wielmoer die weet ik hoe vast gerateld was krijgt de slagmoer niet los nee. Maar normaal vastgezette wielbouten of andere bouten gaan meer dan prima. Ben ook onder de indruk van de cirkelzaag. Die loopt wel eens een keertje vast, maar ook niks over te klagen. Blijft natuurlijk maar een 900-1200W wat je uit zo'n accu kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bottom line
De cirkelzaag word netstroom dus is geen batterij nodig.

Verder heb ik bij dat setje 2 accu's, eentje aan de lader en eentje in gebruik. Dan wissel ik de accu maar van machine maar ik zal toch niet vaker boren dan schroeven, dus dat vind ik niet erg.
Ik snap je punt wel want die accu's zijn dus niet goed te vinden en de eerste site waar ik ze vond zijn ze net zo duur als de 18V

@Kuusj
Dat merk Einhell kwam ik ook al regelmatig tegen, hierover zat ik ook al te prakiseren om aan te schaffen. Ik ben een Makita-fan maar misschien moet ik een Makita verzameling maar starten wanneer mijn budget ook groeid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:26:
@bottom line

Verder heb ik bij dat setje 2 accu's, eentje aan de lader en eentje in gebruik. Dan wissel ik de accu maar van machine maar ik zal toch niet vaker boren dan schroeven, dus dat vind ik niet erg.
Ik snap je punt wel want die accu's zijn dus niet goed te vinden en de eerste site waar ik ze vond zijn ze net zo duur als de 18V
Dan heb je de eenvoud niet meer om een apart toestel te hebben om te boren en te vijzen.

Dus ipv. de boor te verwisselen en de bitjes, moet je nu altijd een batterij verwisselen en moet je altijd 2 machines meesleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurre_0527
@bottom line
Daar heb je gelijk in

@Kuusj @bottom line
https://www.toolstation.n...2-_gIUEAQYAiABEgIjJfD_BwE

Dan is dit ook wel een leuk, betaalbaar setje
Nog goedkoper als 10V makita en dan wel 18V

Heeft verder iemand nog ervaring met Einhell?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:11

A13X

Dude

Je zou in deze klasse ook de combi Bosch blauw GSR/GDR 12V kunnen overwegen, ruwweg net zo duur maar volgens mij iets kleiner kwa formaat. Heb je gelijk iets wat in de kleinere hoekjes past.

Ik heb de FC variant van de GSR en daar doe ik momenteel alles mee, de blind opgehangen planken die in het showtopic staan kon ik maar deels met de kolomboor doen. De resterende 7-8 cm 6mm en daarna 14mm heb ik met de FC gedaan en die gaf geen kik.

Kwa specs zijn ze ook even sterk als de makita's. Mooi kleine machine om ernaast te houden als je later een 18v oid erbij aanschaft. Mijn 18v komt in iedergeval zijn kist niet meer uit op het moment.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Kuusj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:23:
[...]

Je zou natuurlijk ook naar een iets minder duur merk kunnen kijken. Ik heb zelf alles van Einhell bijvoorbeeld. Er is in meerdere reviews en testen aangetoond dat het niet (veel) onderdoet voor veel duurder spul. Accu's zijn van uitstekende kwaliteit en qua prijs is het prima te betalen vind ik.

Hoe vaak ik alles al heb gebruikt, kan eigenlijk geen situatie voor de geest halen waar de apparaten iets te kort kwamen. Ja een wielmoer die weet ik hoe vast gerateld was krijgt de slagmoer niet los nee. Maar normaal vastgezette wielbouten of andere bouten gaan meer dan prima. Ben ook onder de indruk van de cirkelzaag. Die loopt wel eens een keertje vast, maar ook niks over te klagen. Blijft natuurlijk maar een 900-1200W wat je uit zo'n accu kunt trekken.
Einhell kom ik vaak tegen. De een zegt het zit in de naam, de ander is er positief over.
Ze hebben nu een leuke actie bij toolstation. Koop een einhell body en je krijgt 4ah accu en lader bij registratie.
Of milwaukee combopack actie is ook een mooie.
Toolstation zit bij mij om de hoek.
Bedrijfsmatig Stanley glaskrabbers besteld en die waren er rap. Meteen maar de catalogus besteld . Die kreeg ik gisteren. Klein kind speelgoedwinkel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:26:
@bottom line

@Kuusj
Dat merk Einhell kwam ik ook al regelmatig tegen, hierover zat ik ook al te prakiseren om aan te schaffen. Ik ben een Makita-fan maar misschien moet ik een Makita verzameling maar starten wanneer mijn budget ook groeid...
Let er wel op dat een kleinere accu meestal ook minder vermogen kan leveren. Hoeft niks uit te maken voor je klus maar bijvoorbeeld bij mijn klopboor, cirkelzaag en slagmoersleutel wordt aangeraden minimaal de 4.0Ah accu te gebruiken voor maximale prestaties. Ik heb ook een 2.0Ah accu liggen en ik kan beamen dat alles merkbaar minder hard gaat zeg maar.

Zelf neem ik als ik moet schroeven en zagen meestal één 5.2Ah accu mee. Ik wissel die gewoon om, zijn best zware krengen namelijk. Qua uithoudingsvermogen maak ik me echt geen zorgen, je kunt een hele dag met zo'n accu doen.

En ja het is geen AAA merk, maar daar is de prijs ook naar. Er wordt soms wel erg snel naar de allerduurste merken gekeken, en ja zeker zullen die over het algemeen net wat beter zijn. Maar laten we eerlijk zijn, denk dat je de meeste klussen ook wel met Parkside spul zou kunnen doen.
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:30:
@bottom line
Daar heb je gelijk in

@Kuusj @bottom line

Ding bij Einhell is wel dat ze een hoop tiers aan apparaten hebben. Bij Amazon heb je meestal de beste prijs voor Einhell apparaten. Deze boor is een stukje beter dan die waar je zelf naar linkt: https://www.amazon.de/-/n..._2077435031_t1_B084JZY2HX
Ik kan je verzekeren dat je met 60nm koppel wel door het gemiddelde stuk hout kunt schroeven. Dus fysiek de schroef zo ver erin draaien dat je door het hout zit :+ Tip, pak een fatsoenlijke bitset, daar ga je veel plezier van hebben. Ik heb deze https://www.amazon.de/dp/...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ== en die is blijkbaar weer in een aanzienlijke korting momenteel.

Momenteel ook 2x 4.0Ah accu bij Amazon voor 70,-.. https://www.amazon.de/-/n...ref_=pd_gw_ci_mcx_mr_hp_d
Dan heb je voor 145,- een (in mijn ervaring) hele goede boor met 2 grote accu's. Moet je nog een lader hebben, die kost 24,- en is ook in de aanbieding: https://www.amazon.de/dp/...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 22-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Sepp14 @Kuusj
Ik zie het ja, de actie van Toolsation.
Als ik dus voor Einhell ga is het nu een goed moment om body's in te kopen en zo laders en accu's te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:30:
@bottom line
Daar heb je gelijk in

@Kuusj @bottom line

Ziet er goed uit. Ook meer aanbieders op het eerste oog en schappelijke prijzen voor de batterijen.
Setje van @A13X zou ik ook eens bekijken.

Zou gewoon geen 10.8V kopen.
Kies voor 12V (even handzaam maar krachtiger dan 10.8V) of voor 18V, want dan is assortiment en het aantal aanbieders veel groter.
Het merk laat ik volledig aan jou over.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 16-06 16:24

BrZ

bottom line schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:43:
Kies voor 12V (even handzaam maar krachtiger dan 10.8V)
10.8V en 12V zijn exact hetzelfde. Puur marketing of ze de nominale spanning van de cellen gebruiken (3x 3.6V), of de volgeladen spanning (3x 4V)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ziet er goed uit. Ook meer aanbieders op het eerste oog en schappelijke prijzen voor de batterijen.

Kies voor 12V (even handzaam maar krachtiger dan 10.8V) of voor 18V, want dan is assortiment en het aantal aanbieders veel groter.
10.8V = 12V. Verschil is tussen gemiddelde en max spanning. Zo is 18V in de VS ook vaak 20V. Er is praktisch geen verschil, puur marketing.

Maar voor 10.8V vs 18V, een accuschroefmachine op 10.8V heeft zeker bestaansrecht. Misschien wil je niet in het ecosysteem van 10.8V duiken, maar voor 95% van de klussen in huis is het meer dan voldoende en dan heb je wel een kleinere, lichtere machine voor. Ik hoef voor een lamp of schilderij ophangen geen 18V machine te hebben, bv. En ik heb ook niet zo'n behoefte aan alles op accu, dus de rest van mijn gereedschap is op draad. Want zo'n draad zit een stuk minder in de weg als je er toch al een stofzuigerslang aan hebt hangen ;) Mijn 10.8V machientje is ondertussen al zo'n 10 jaar lang genoeg geweest voor de klusjes die ik er voor had.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 22-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Sjonge jonge, echt...
"Ik wil een BMW 1 reeks"

Mijn opmerking is meer obv ervaring.
Jarenlang geklust met een 12v Metabo
Voor het lichte werk prima maar als het gat iets groter moest, moest ik toch weer de boormachine pakken, was de schroef wat groter liep je weer te hannesen.
Nu een 18v systeem en spijt ervan dat ik dat nooit eerder gedaan of dat iemand mij dat verteld heeft ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 23:11
[...]

Sorry maar je praat poep. Het engine verschil tussen 10.8V & 12V is marketing. Nominaal voltage vs Piek spanning. er zitten 4 Li-ion cellen van 3.6/4V in serie in (eventueel ook parallel.
Daarnaast doen de huidige A-merk 10.8/12V machines absoluut niet onder voor de budget 18V machines. Ze zijn vergelijkbaar met de (oudere) 14.4V machines. Ik heb 2 14.4V accutollen en een 18V accutol. Ik pak meestal liever de 14.4V DDF470 (BL) dan de 18V DDF482. Staar je dus niet blind op voltage, maar kijk (ook) naar de overige specificaties!

@Jurre_0527 Ik zou persoonlijk kijken naar een mooie 10.8/12V set. Makita is goed, maar Bosch heeft hier op het forum meestal de voorkeur in dit segment, mede door de flex click machines. Bij toolstation hadden ze ook lang een Metabo set voor 159,- met accuboor en slagschroevendraaier.

Als je echt geld wilt besparen kijk dan inderdaad naar Parkside. De slechte ervaring die jij met Trotec hebt, heb ik hier nog nooit gehoord van Parkside. Het is gewoon heel veel waar voor zijn geld. Het heeft niet het eeuwige leven, maar tegen de tijd dat je wilt/moet gaan vervangen heb je wellicht ook andere eisen/budget.

Einhell zou ik persoonlijk niet doen. Het doet wellicht weinig onder voor A-merken, maar het is ook weinig goedkoper. Ook is het weinig beter dan Parkside, maar wel veel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Togi schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:
[...]

Voor het lichte werk prima maar als het gat iets groter moest, moest ik toch weer de boormachine pakken, was de schroef wat groter liep je weer te hannesen.
Nu een 18v systeem en spijt ervan dat ik dat nooit eerder gedaan of dat iemand mij dat verteld heeft ;)
Ja, maar hoe lang geleden was dat? Wat is je ervaring met recente 10.8V / 12V systemen?

Wat @Nivado ook zegt: niet te vergelijken, ik heb beide liggen en gebruik echt 95% van de tijd 10.8V en pak alleen de zware als het niet anders kan.
De 106mm gatenzaag door constructie multiplex vindt mijn lieve kleine Makita niet zo heel fijn nee.... :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
Kunnen jullie s.v.p. ophouden om 12V zo aan te prijzen, straks moet ik het ook nog gaan kopen ook! :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Flix20 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:59:
Kunnen jullie s.v.p. ophouden om 12V zo aan te prijzen, straks moet ik het ook nog gaan kopen ook! :+
Yes yes, join the dark 10.8v side! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 23:11
Togi schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:
[...]

Dus je bedoelt "Mijn 12V machine was slecht, dus alle 12V machines zijn slecht"?

Dit slaat natuurlijk nergens op. Zo heeft Bosch Pro al verschillende machines met verschillende koppels, die allemaal 12V zijn.
Wat voor specificaties? Wat voor type accu?
Besef dat een goede moderne 10.8V Li-Ion veel lichter is, meer vermogen kan leveren en meer cappaciteit heeft dan bijvoorbeeld een 18V Ni-Cad accu. En hij gaat ook nog eens veel langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurre_0527
Nu twijfel ik tussen Einhell (mede door hun actie op Toolstation)
12V van Makita of Bosch
of toch Parkside.

Wat @Nivado zegt ben ik het mee eens, de apparaten die ik nu aanschaf wil ik gebruiken tot ze het begeven, en dan hoop ik meer budget te hebben voor een mooie set professioneel spul.
Maar de twijfel is er nu omdat ik gewoon graag goed spul wil hebben en dat is toch vertrouwd aan Makita of Bosch
Pagina: 1 ... 32 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).