Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
https://www.toolstation.n...x224sax1-combopack/p17568

Ik denk dat ik voor dit setje ga i.c.m. met cirkel- en decoupeerzaag op netstroom (draad)
Dan heb ik i.p.v. 10,8V een 12V accu, hoewel dit puur marketing is, zijn de 12V accu's wél los te verkrijgen.

En gezien de positieve reacties op het 10.8V Makita setje dan denk ik dat ik hiermee wel een leuke en goede set heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het hele forum loopt wild van de Bosch GSR-12V15FC (en dergelijke 12V schroefmachines), maar een Makita 12V variant, ho maar... Niet te geloven hoeveel mensen zich verkijken op die 10.8/12/18V onzin, want
"meer is beter"... "Onbekend is onbemind" is hier wel pijnlijk duidelijk.

Wat @Nivado en @Asteroid9 zeggen dus, die lichte schroef- en boormachines van o.a. Makita en Bosch blauw zijn tegenwoordig meer dan krachtig genoeg. Of die budgetmerken dezelfde performantie bieden, dat weet ik niet, ik heb enkel Bosch en Makita. Wat ik wel weet is dat mijn 18V boor-/schroefmachines amper uit de doos M-box komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Slonzo
Die Bosch 12V zijn ook stukken duurder als Makita (op toolstation) ik ben persoonlijk een groter fan van Makita dus als ik voor een 12V A-merk ga, word het hoogstwaarschijnlijk Makita.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 12:58

inhico

pw

Makita, Metabo, Bosch, Dewalt, allemaal prima spul voor redelijke prijzen. Maar je wordt er geen betere klusser van dan wanneer je Parkside of zoiets gebruikt. Als je het zo intensief gaat gebruiken dat het binnen enkele jaren verslijt, dan doe je meer dan af en toe wat klussen.
Als je budget beperkt is dan steun ik het eerdere advies: koop iets als Parkside, werk ermee en ontdek wat voor jou de belangrijkste eigenschappen zijn. Dan kun je daar later, als je budget wat is gegroeid, gebruik van maken als je iets wil/moet vervangen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Slonzo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:19:
Het hele forum loopt wild van de Bosch GSR-12V15FC (en dergelijke 12V schroefmachines), maar een Makita 12V variant, ho maar... Niet te geloven hoeveel mensen zich verkijken op die 10.8/12/18V onzin, want
"meer is beter"... "Onbekend is onbemind" is hier wel pijnlijk duidelijk.
Ik wil gewoon draad.

Tweemaal geld terug van Toolnation! Kennelijk willen ze mijn tweede order die gedeeltelijk afgehaald is niet meer verder verwerken. Ook goed. Ik heb een betrouwbare club gevonden.

Dang, nu kan ik geen 1 ster review meer maken 8)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 12:38

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik denk dat heel wat mensen hier eens wat YouTube filmpjes van 10.8 / 12 volt accu gereedschap moeten gaan kijken. En dan wel van de wat bekendere kanalen.

Je zal verbaasd zijn hoe goed het huidige 10.8 / 12 volt gereedschap is.

@Jurre_0527
10.8 / 12 volt is voor jouw gewoon prima. Persoonlijk, mocht je het geld er voor over hebben, zou ik inderdaad voor een Makita of Bosch gaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-06 22:47
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:22:
@Slonzo
Die Bosch 12V zijn ook stukken duurder als Makita (op toolstation) ik ben persoonlijk een groter fan van Makita dus als ik voor een 12V A-merk ga, word het hoogstwaarschijnlijk Makita.
Als je geen haast heb zijn er vaak genoeg aanbiedingen op Amazon voor de Bosch 12v. Voor de rest maakt het inderdaad niet veel uit met Makita/Bosch.

De prijzen van die Einhell zijn wel interressant. Denk dat je misschien daarmee kan beginnen en als je later echt behoeft heb aan iets sterkers (en je portemonee laat het toe) dat erbij kopen. Goed gereedschap hoef je niet in 1 keer te kopen. Een gemiddeld persoon verzamelt zijn leven lang tools en dan is het nog niet genoeg!

Als je een proffesional ben, snap ik het wel. Maar dan kosten de tools ook minder omdat je het kan afschrijven e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
Ander vraagje,

Ik ben nu even verder aan het kijken naar het aanbod van Makita onder de 18V (om te kijken wat de prijzen zijn) Ik zie nu dat ze ook een aanbod hebben in 14,4V, is dit nog een verschil met 12V?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:43:
Ander vraagje,

Ik ben nu even verder aan het kijken naar het aanbod van Makita onder de 18V (om te kijken wat de prijzen zijn) Ik zie nu dat ze ook een aanbod hebben in 14,4V, is dit nog een verschil met 12V?
de 14.4V lijn is een doodlopende lijn.Dat merk je aan het feit dat er al een tijdje (bijna) geen nieuwe machines voor zijn uitgebracht en ze de laatste 2 jaar niet meer mee doen met (gratis accu) acties.
De 14.4V lijn wordt vervangen door de 10.8V lijn, waar steeds meer voor beschikbaar komt en er niet voor onder doet. Het is in mijn ogen ook een redelijk overbodige lijn, ze missen het vermogen en capaciteit van de 18V lijn, en het lichte gewicht en handelbaarheid van de 10.8V lijn. Worst of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Nivado
Dankjewel voor je uitleg, dan ga ik geen tijd meer investeren in het zoeken van de 14,4V lijn.
Je zegt dat de 14,4V vervangen word door de 10,8V? Hoe zit het dan met de 12V lijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brutalsranan
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:58:
@Nivado
Dankjewel voor je uitleg, dan ga ik geen tijd meer investeren in het zoeken van de 14,4V lijn.
Je zegt dat de 14,4V vervangen word door de 10,8V? Hoe zit het dan met de 12V lijn?
De 10.8 en de 12V zijn dezelfde. Om marketingtechnisch redenen zijn deze hernoemd naar 12V. Dat begon volgens mij bij Milwaukee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:40
Mijn vriendin heeft vandaag net de Bosch 12V-35FC besteld op Amazon, mede op basis van jullie adviezen. Nog wel even gekeken naar Makita, maar ze was vooral gek op het formaat en gewicht van de Bosch.

Nu nog een betere bitset dan mijn "Bosch Groen". We kijken nu naar de "Wera Impaktor 1"-set. Volgens mij kunnen we dan tot ons pensioen klussen.

Zijn er qua boren (hout en steen met name) nog merken die jullie adviseren?

[ Voor 10% gewijzigd door Cass Casey op 22-04-2021 14:04 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurre_0527
@Brutalsranan
Aah oke, helder. Dus die accu's zijn ook hetzelfde, maar dan met andere tekst erop? En dan met name de fitting.
Want dan zou ik bijv ook een machine die ik koop als 10,8V kunnen gebruiken met een 12V?

Als ik je goed begrijp is alles hetzelfde behalve het getal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:05:
@Brutalsranan
Aah oke, helder. Dus die accu's zijn ook hetzelfde, maar dan met andere tekst erop? En dan met name de fitting.
Want dan zou ik bijv ook een machine die ik koop als 10,8V kunnen gebruiken met een 12V?

Dat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brutalsranan
Cass Casey schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:03:
Mijn vriendin heeft vandaag net de Bosch 12V-35FC besteld op Amazon, mede op basis van jullie adviezen. Nog wel even gekeken naar Makita, maar ze was vooral gek op het formaat en gewicht van de Bosch.

Nu nog een betere bitset dan mijn "Bosch Groen". We kijken nu naar de "Wera Impaktor 1"-set. Volgens mij kunnen we dan tot ons pensioen klussen.

De impaktor is eigenlijk bedoeld voor slagschroevendraaiers. De diamond is een goed alternatief voor een normale boormachine (eigenlijk maakt het ook niet veel uit als de prijzen niet veel schelen.)

Voor houtboren gebruik ik Alpen. Voor steen gebruik ik de robustline van Bosch. En voor staal weer Dormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:40
Brutalsranan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:10:
[...]

De impaktor is eigenlijk bedoeld voor slagschroevendraaiers. De diamond is een goed alternatief voor een normale boormachine (eigenlijk maakt het ook niet veel uit als de prijzen niet veel schelen.)

Voor houtboren gebruik ik Alpen. Voor steen gebruik ik de robustline van Bosch. En voor staal weer Dormer.
Oh, verrek. Die diamond helemaal over 't hoofd gezien. Misschien inderdaad een betere keuze.

Thanks! Ook voor je booradvies. Ik heb al twee dunne houtboortjes van Alpen, omdat mijn Bosch-boortjes afbraken cq. bot werden. Die van Alpen bevallen me erg goed. Zal voor steen en metaal naar de rest kijken.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:45
Cass Casey schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:17:
[...]

Oh, verrek. Die diamond helemaal over 't hoofd gezien. Misschien inderdaad een betere keuze.

Thanks! Ook voor je booradvies. Ik heb al twee dunne houtboortjes van Alpen, omdat mijn Bosch-boortjes afbraken cq. bot werden. Die van Alpen bevallen me erg goed. Zal voor steen en metaal naar de rest kijken.
Ik heb de impaktor bitset. Die kan ik je afraden, die bithouder is echt ruk!

De diamond is een prima alternatief. Die bitorsion bithouder (zowel die kleine als die grote) zijn fijne bithouders. De bitjes zijn verder ook top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29
Cass Casey schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:03:

Ik heb deze vorig jaar gekocht (en heb nu een 10,8v en 12v van Bosch :) ) Erg gemakkelijk hoor en heerlijk licht. Voor het echt zware werk heb ik nog een 18V erbij maar voor het schroeven en ( en een beetje boren ) in zaken neem ik altijd de deze lichte varianten.
Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:05:
@Brutalsranan

Ik gebruik hier 10,8v accu;s door elkaar op een machine voor 10,8 en 12v variant. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Izar, Famag, Alpen, Rotec, allemaal prima boortjes.

Qua bits is wera gewoon prima spul of Witte wat je weer bij de hornbach kunt krijgen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

inhico schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:23:
Makita, Metabo, Bosch, Dewalt, allemaal prima spul voor redelijke prijzen. Maar je wordt er geen betere klusser van dan wanneer je Parkside of zoiets gebruikt. Als je het zo intensief gaat gebruiken dat het binnen enkele jaren verslijt, dan doe je meer dan af en toe wat klussen.
Als je budget beperkt is dan steun ik het eerdere advies: koop iets als Parkside, werk ermee en ontdek wat voor jou de belangrijkste eigenschappen zijn. Dan kun je daar later, als je budget wat is gegroeid, gebruik van maken als je iets wil/moet vervangen.
Het enige wat je wordt van prutgereedschap gebruiken is iemand die beter is in vloeken :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:16
The Eagle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:01:
[...]

Het enige wat je wordt van prutgereedschap gebruiken is iemand die beter is in vloeken :+
Iedere goede klusser kan met Parkside een nette vlonder/schutting/overkapping bouwen. Dat er echt kutspul tussen zit kan ik niet ontkennen, maar ook daar "valt" binnen de marges mee te werken :+

Mijn buurman heeft zijn hele schutting gebouwd met een Action handzaag en een Makita 6413, omdat hij niet "van het gereedschap lenen is, straks gaat het stuk". Dat ziet er beter uit dan heel veel andere schuttingen in de buurt die binnen een dag moesten staan zodat er naar de volgende klus gesneld kon worden 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70904

The Eagle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:01:
[...]

Je wordt er ook creatiever en geduldiger van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 70904 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:25:
Je wordt er ook creatiever en geduldiger van ;)
Creatiefver in vloeken? Geduldiger ervan worden suggereert dat het niet direct in de vuilbak wordt gegooid en van irritatie een beter gereedschap wordt gekocht. Maar, misschien dat het zo voor jou werkt, sure :P :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Schaamteloze crosspost uit het heb je wat nieuws en MOET je het showen topic, maar ik heb vers speelgoed: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32f8RpEVOC2yrIQyou7GtNS3EJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2ys5aZRHIdVC7urOr7CUaRs.jpg?f=fotoalbum_large

Bosch GOF/GFK 1600 CE. Met alle goodies. Een hele stap vooruit ten opzichte van de GOF 900 die zijn 16e verjaardag viert dit jaar en aan zijn derde netfilter toe is..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

henkie196 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:10:
[...]

Creatiefver in vloeken? Geduldiger ervan worden suggereert dat het niet direct in de vuilbak wordt gegooid en van irritatie een beter gereedschap wordt gekocht. Maar, misschien dat het zo voor jou werkt, sure :P :+
Een goede vakman kan ook met minder goed gereedschap iets knaps maken. Goed gereedschap maakt je niet gelijk een vakman, maar gewoon iemand met goed gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Een tijd geleden heb ik op advies van jullie een Bosch Professional klopboormachine gekocht (GBH-26F). Ik ben hier echt helemaal happy mee en wil eigenlijk al mijn elektrische gereedschap van deze lijn. Is dat aan te raden of verschilt het echt per apparaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Tja, je kunt kiezen voor een merk. En altijd voor Bosch kiezen zal niet snel tot teleurstellingen leiden. Toch zou ik per apparaat bepalen wat je neemt. Prijs/kwaliteit verhouding zal per apparaat en per merk verschillen. Maar goed, ik kick dan ook niet op merken. Als dat voor jou wel belangrijk is dan gewoon doen. Nogmaals je zult met Bosch niet snel rommel in huis halen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 70904 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:51:
Een goede vakman kan ook met minder goed gereedschap iets knaps maken. Goed gereedschap maakt je niet gelijk een vakman, maar gewoon iemand met goed gereedschap.
Normaalgesproken voert goedkoop gereedschap dezelfde functie uit, dus zou je globaal verwachten gelijke resultaten te kunnen halen. Maar een steeksleutel die afbreekt als je er kracht op zet, of een slechte passing van een inbus sleutel/bit/dop waardoor je een schroef dol draait, daar kan een vakman ook weinig mee, gok ik. En van dat laatste wordt je waarschijnlijk uiteindelijk wel geduldig, nadat je op verschillende manieren hebt geprobeerd de schroef er toch nog uit te krijgen. En nadat je veel gevloekt hebt. In ieder geval kost het veel tijd.

Dat is waarschijnlijk niet waar jij aan denkt, maar wel waar ik aan denk. Ook als het niet zulke gevolgen heeft, een goedkope Parkside of Einhell heeft over het algemeen een beperkte verwachte levensduur. Je kunt er functioneel wellicht hetzelfde mee (met allicht meer speling op het eindresultaat voor bv. een zaagsnede, voor een gaatje boren maakt het vast minder uit), en als het kapot gaat wordt het onder garantie wellicht nog netjes geregeld, maar dat kost toch tijd om die garantie en vervangend gereedschap te krijgen.

Misschien vind je dat niet zo erg, en wellicht vindt een vakman dat ook niet zo erg (rekent z'n tijd toch door naar de klant), maar ik zou er wel van geirriteerd raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:53:
Een tijd geleden heb ik op advies van jullie een Bosch Professional klopboormachine gekocht (GBH-26F). Ik ben hier echt helemaal happy mee en wil eigenlijk al mijn elektrische gereedschap van deze lijn. Is dat aan te raden of verschilt het echt per apparaat?
Als je een accu-machine hebt, dan wil je wellicht in dat eco systeem blijven. Maar voor bedraade apparaten kun je net zo goed per apparaat bekijken wat het beste bij jouw eisen en wensen past. Niet dat je veel verkeerd doet door bij een merk als Bosch blauw te blijven, maar is niet perse altijd het beste of de beste prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
crimby schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:53:
Een tijd geleden heb ik op advies van jullie een Bosch Professional klopboormachine boorhamer gekocht (GBH-26F). Ik ben hier echt helemaal happy mee en wil eigenlijk al mijn elektrische gereedschap van deze lijn. Is dat aan te raden of verschilt het echt per apparaat?
FTFY

Het verschilt per apparaat. Zo heb ik bedraad: Makita, Bosch Pro, Metabo, DeWalt en Festool, maar ook Powerplus, Skil en Parkside. Op accu is alles Makita. Ik kijk per klus/ type gereedschap of ik het apparaat vaak of weinig nodig heb en wat ik er voor over heb. Als ik een A merk koop kijk ik welk apparaat de meeste waar voor zijn geld bied, het beste is in dit segment etc. Het nadeel hiervan is dat ik 2 L-boxxen heb tussen verder alleen maar systainers. Dat stapelt toch minder fijn.
Er is niets op tegen om alles van 1 merk te kopen. Dat kan voordelen hebben, maar zeker ook (kleine) nadelen. Je betaald soms iets meer, en soms heeft het apparaat van de ander net die ene fijne feature.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 23-04-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:52
Om even in de discussie te blijven qua merken, ik heb op dit moment een D-Decoupeerzaag van Parkside maar merk dat die veel stof verzameld waarna ik in no-time de zaaglijn niet meer zie en de laser... tja wat is de waarde daarvan.

Nu wil ik dus een nieuwe (heb nog een bon van 115 euro voor oa. de Hornbach) en zit ik dus te denken:
- Waarom een D of waarom een T decoupeerzaag
- Draad of accu?
- En vervolgens, op accu heb ik 12V Metabo, maar als ik voor 18V ga dan wordt het dus mijne eerste in een nieuw eco systeem en dan kom ik dus op de vraag uit voor welke kies ik dan?

Op dit moment heb ik bedraad Parkside/Makita/Bosch Blauw/DeWalt en op accu dan enkel 12V Metabo ivm het CAS accu systeem wat een top idee is maar beperkt in de uitvoering.

Samengevat:
Waar gaat jullie voorkeur naar uit vwb type decoupeerzaag en waarom? Wordt een decoupeerzaag op accu als echte "+" ervaren tov een op stroom? En wat zijn jullie persoonlijke ervaringen met merken als Makita/Metabo/DeWalt etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@einz Ik ben zelf een antal jaar geleden overgestapt van een (waardeloze) groene bosch D-greep (op snoer) naar een fijne Makita 14.4V T-greep. Ik vind de T-greep fijne sturen. Je hebt de body beet waardoor je meer met de hele arm stuurt dan met de pols, wat (mij) betere controle geeft. Nadeel is dat de T-greep geen trigger schakelaar heeft maar knopjes aan de zijkant. Die kan ik inmiddels op gevoel bedienen, maar ik zie dat als mijn klus maat hem beet heeft dat hij echt naar de knop moet zoeken.

Ik zou in jouw geval denk ik voor een bedrade gaan. Als je nog niet in een 18V eco systeem zit, en jouw 12V eco systeem geen decoupeerzaag heeft, is het heel duur om met een accu decoupeerzaag te beginnen. De Makita's zonder accu kosten al 200,- a 230,-. En dan moeten er nog accu's en een lader bij.
Ik ben zelf voor accu gegaan omdat ik al in het 14.4V ecosysteem zat, en ik er toen een gratis accu bij kreeg. Ook was het snoer van mijn groene Bosch altijd net te kort. Ik verwacht dat de profi decoupeerzagen een beter en langer snoer hebben, dus dat zou dan minder een issue moeten zijn.

Ik lees hier vaak positieve verhalen over de Bosch pro decoupeerzagen. Ook is er al veel geschreven over de D-greep vs T-greep. Ik zou je dan ook willen adviseren dit topic (en de voorgaande delen) even goed te doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03:14

A13X

Dude

Nivado schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:07:
Ook was het snoer van mijn groene Bosch altijd net te kort. Ik verwacht dat de profi decoupeerzagen een beter en langer snoer hebben, dus dat zou dan minder een issue moeten zijn.
Je kunt het snoer natuurlijk altijd nog vervangen voor een langere. Al dan niet met zo'n kleine koppelstekker ertussen.

Verder inderdaad accu's 1 eco systeem (of 2 als je een combi van 12V/18V/40V wilt hebben) voor bekabelde machines hoogstens hetzelfde merk i.v.m. de kist die je erbij krijgt. Maar daarvoor kun je ook een losse kist van je vaste merk kopen en hem daarin opbergen.

Heb hier voor het klussen nu een 12V bosch accuboor en de rest bedraad. Voor het tuingereedschap 18V Makita, mocht er 18V gereedschap nodig zijn word dat Makita en indien 12V bosch.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Ik heb een 230V Bosch met D-greep en een 18V Metabo met T-greep. Ik vind de T-greep wat prettiger, maar geen wereld van verschil. Sowieso is die Metabo een stuk prettiger. Bijvoorbeeld door een nauwkeuriger instelling voor verstek, splinterguard etc. Er zit een " blaasfunctie" op die het zaagsel wegblaast, zodat je de zaagsnede blijft zien. Dat zijn overigens snufjes die je, denk ik, vaker tegenkomt bij de betere merken.
Ik ben met die accuzaag nog nooit tegen beperkingen aangelopen. Bij de 230v nog wel de traditionele beperkingen: snoer in de weg, of blijft ergens achter haken, of te kort. Maar ik gebruik een decoupeerzaag niet zo heel vaak.
Zelf doe ik niet aan één accu-systeem. Ik vind dat een onnodige beperking. Maar als je je wilt beperken tot één accusysteem dan zijn alle merken prima.
Ik kom meestal uit bij Metabo of Makita, een enkele keer Bosch. Dewalt eigenlijk nooit. Maar dat heeft niet zoveel te maken met kwaliteit, maar veel meer met mijn eigen voorkeuren wat betreft features.

Kortom: je zult zelf moeten kiezen. En dat is best lastig, zeker als je met een bepaald type apparaat weinig ervaring hebt.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
@henkie196 @Nivado dus geen plek voor mijn autistische trekjes om alles van hetzelfde merk te hebben :-)
Dan ga ik gewoon per apparaat kijken wat het beste is voor mij en vervolgens jullie om advies vragen haha! De eerste is al gesteld door @einz dus dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind het met de prijzen van accu's, verwisselbare kabels maar ook geleiders wel fijn om 1 merk te hebben, naast het letterlijke stapelvoordeel. Heb twee apparaten van een ander merk (stofzuiger en invalzaag) en merk dat het soms net handiger was geweest als ze wel perfect in het ecosysteem hadden gezeten. Maatje van me heeft dat wel en ik sta soms toch ff te kijken van "had ik maar".

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 23-04-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:52

dragonhaertt

@_'.'

Voor bedraad gereedschap gewoon kijken wat het beste bij jouw gebruik past. Bij accu-apparaten is het natuurlijk wel aan te raden om bij één (of twee) merken te blijven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Iemand enig idee waar ik een lang Torq 6 (géén Torx!) bitje of schroevendraaier kan vinden zonder daar €20 voor te betalen?

(hmmm, conrad lijkt er nog te hebben zie ik net)

[ Voor 16% gewijzigd door Matthis op 23-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Matthis schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:46:
Iemand enig idee waar ik een lang Torq 6 (géén Torx!) bitje of schroevendraaier kan vinden zonder daar €20 voor te betalen?

(hmmm, conrad lijkt er nog te hebben zie ik net)
Amazon €11 inc verzenden van Wera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

inhico schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:25:
Ik heb een 230V Bosch met D-greep en een 18V Metabo met T-greep. Ik vind de T-greep wat prettiger, maar geen wereld van verschil. Sowieso is die Metabo een stuk prettiger. Bijvoorbeeld door een nauwkeuriger instelling voor verstek, splinterguard etc. Er zit een " blaasfunctie" op die het zaagsel wegblaast, zodat je de zaagsnede blijft zien. Dat zijn overigens snufjes die je, denk ik, vaker tegenkomt bij de betere merken.
Ik ben met die accuzaag nog nooit tegen beperkingen aangelopen. Bij de 230v nog wel de traditionele beperkingen: snoer in de weg, of blijft ergens achter haken, of te kort. Maar ik gebruik een decoupeerzaag niet zo heel vaak.
Zelf doe ik niet aan één accu-systeem. Ik vind dat een onnodige beperking. Maar als je je wilt beperken tot één accusysteem dan zijn alle merken prima.
Ik kom meestal uit bij Metabo of Makita, een enkele keer Bosch. Dewalt eigenlijk nooit. Maar dat heeft niet zoveel te maken met kwaliteit, maar veel meer met mijn eigen voorkeuren wat betreft features.

Kortom: je zult zelf moeten kiezen. En dat is best lastig, zeker als je met een bepaald type apparaat weinig ervaring hebt.
Qua dikkepeerzaag: Ik schijn hier als Metabo fan bekend te staan ( :+ ) maar mijn decoupeerzaag is gewoon een Bosch PST 900 PEL. Ook groen (dat is dan weer WEL een vreiste, don't ask). Ook die zaagt redelijk nauwkeurig, blaast stof weg, splinterguard, etc. Prima ding, heeft een D-greep en da's prima. Ik heb ook nooit anders ervaren zelf dus dit is voor mij wat het is: een decoupeerzaag.

Zag overigens dat de Metabo 2.7.1 combiset 12v accutol / slagschroevendraaier niet meer bij toolstation te krijgen is. Ze hebben hem nu met lamp voor die prijs. Ook leuk, maar dan liever de SSD. Al veel plezier van gehad :)
Dat betrof deze btw: The Eagle in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
einz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:38:
Om even in de discussie te blijven qua merken, ik heb op dit moment een D-Decoupeerzaag van Parkside maar merk dat die veel stof verzameld waarna ik in no-time de zaaglijn niet meer zie en de laser... tja wat is de waarde daarvan.

Nu wil ik dus een nieuwe (heb nog een bon van 115 euro voor oa. de Hornbach) en zit ik dus te denken:
- Waarom een D of waarom een T decoupeerzaag
- Draad of accu?
- En vervolgens, op accu heb ik 12V Metabo, maar als ik voor 18V ga dan wordt het dus mijne eerste in een nieuw eco systeem en dan kom ik dus op de vraag uit voor welke kies ik dan?

Op dit moment heb ik bedraad Parkside/Makita/Bosch Blauw/DeWalt en op accu dan enkel 12V Metabo ivm het CAS accu systeem wat een top idee is maar beperkt in de uitvoering.

Samengevat:
Waar gaat jullie voorkeur naar uit vwb type decoupeerzaag en waarom? Wordt een decoupeerzaag op accu als echte "+" ervaren tov een op stroom? En wat zijn jullie persoonlijke ervaringen met merken als Makita/Metabo/DeWalt etc.?
Als je veel stof voor je decoupeerzaag verzamelt, zou je inderdaad moeten kijken naar eentje die het óf afzuigt, óf wegblaast. Of, als mogelijk, een stofzuiger op de decoupeerzaag aansluiten. Mijn decoupeerzaag zaagt het een beetje af van zichzelf, maar ik sluit hem toch vaak op de stofzuiger aan, dat houdt de zaagsnede een stuk schoner.

Qua D- of T-greep heb ik niet echt iets te zeggen, ik heb er één met een T-greep, en dat werkt voor mij prima. Veel mensen geven de voorkeur aan een T-greep, omdat ze dat makkelijker te controleren vinden. Een D-greep wordt dan weer van gezegd dat het makkelijker is als je onderste boven aan het zagen bent (maar hoe vaak doe je dat). Een T-greep heeft ook altijd een schakelaar voor aan of uit, sommige D-greep zagen lijken nog een analoge knop te hebben, waarmee de snelheid door een beetje harder of zachter te knijpen geregeld kan worden. Maar niet alle D-grepen hebben dit.

Accu werkt makkelijker (als je toch niet op de stofzuiger aansluit), maar 10.8 / 12V is over het algemeen wat underpowered, dan kun je beter naar een 18V versie kijken. Met draad is waarschijnlijk goedkoper om mee te beginnen als je nog geen 18v accu systeem hebt.
Raymond schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:16:
Amazon €11 inc verzenden van Wera
Zie Wera bitjes voor Torq #6 op verschillende lengtes (25-50-70-89mm) voor 8.50 (maar ex verzendkosten) voor de 89mm variant, dus moet best te doen zijn. Meer een kwestie van dingen zoeken om er bij te bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06 12:02
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:37:
Voor bedraad gereedschap gewoon kijken wat het beste bij jouw gebruik past. Bij accu-apparaten is het natuurlijk wel aan te raden om bij één (of twee) merken te blijven.
Het lijkt me dat je het apparaat koopt dat het beste bij je wensen past.
Hier o.a.
Dewalt 18v
bosch 18v
bosch 36v
festool 18v (2 verschillende soorten 18v accu's)
makita 18v
makita 40v

Dat levert dan misschien een verscheidenheid aan accu's op maar je bent wel steeds flexibeler in je keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Arjan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:53:
[...]

[...]

Duidelijk :)
Ik ben altijd bang bij batterij spul dat ik nergens batterijen kan vinden als ik ze nodig heb, vandaar dat ik graag in Makita land blijf. Verder niet merktrouw, heb ook al wat spul van DeWalt en ben daar zeer tevreden over. Wel allemaal bedraad overigens.

Werkt deze ook met oplaadbare batterijen? Op papier kan het altijd, maar heb wel eens meegemaakt dat apparaten toch eigenlijk gewoon die paar mV van de alkaline variant wilde hebben. Ik heb geen alkaline batterijen en wil ze ook niet :)
Ja, de Ikea Ladda batterijen die ik noemde werken prima. Gaan langer mee dan ik vooraf had verwacht.
KillaZ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:38:
[...]

Iedere goede klusser kan met Parkside een nette vlonder/schutting/overkapping bouwen. Dat er echt kutspul tussen zit kan ik niet ontkennen, maar ook daar "valt" binnen de marges mee te werken :+

Mijn buurman heeft zijn hele schutting gebouwd met een Action handzaag en een Makita 6413, omdat hij niet "van het gereedschap lenen is, straks gaat het stuk". Dat ziet er beter uit dan heel veel andere schuttingen in de buurt die binnen een dag moesten staan zodat er naar de volgende klus gesneld kon worden 8)7
De buurman maakte het voor zichzelf in z'n eigen tijd, dus die had waarschijnlijk minder haast dan iemand die een schutting moet bouwen voor iemand die er het liefst zo min mogelijk voor betaalt en graag wil dat het gisteren al af is.

Als je mensen voor een dag betaalt, komen ze in een dag een schutting in elkaar knallen, haha. En die dag is dan ook nog een stuk slechter betaald dan wanneer iemand een dag voor je achter een computer zit te werken. Vanuit huis.

Iemand die kan programmeren krijgt €150/uur, maar ondertussen wel verwachten dat iemand voor €50/uur je leidingwerk komt fixen. Of voor nog minder een schutting komt bouwen. Met een bus vol duur gereedschap. Meritocratie ingevuld door HBO'ers en universitair geschoolden. Met als gevolg dat met je "hoofd" werken meer waardering krijgt. Zowel in loon als status.

Niet dat je in de bouw nooit nadenkt. Sterker nog, je moet inzicht, handigheid, wiskunde en improvisatie gebruiken. En dan vervolgens met fysieke kracht het werk uitvoeren.

Sorry, zowel m'n huidige werk (bouw) als het vakgebied (politiek/economie/sociale wetenschap) waarin ik ben afgestudeerd kwamen samen in deze post ;)
Anoniem: 70904 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:51:
[...]

Dat is zeker waar, maar er is een reden dat de meeste vaklui met bijvoorbeeld een Festool invalzaag en Makita schroefmachines werken ipv Vonroc en Parkside.

De goedkopere machines zijn kwalitatief en ergonomisch gewoon minder. Onderschat ook dat laatste niet. Het is al fysiek werk, dus dan is gereedschap dat goed in de hand ligt en fijn werkt belangrijk.

Iets maken zonder frustratie of onnodige extra moeite om de boel netjes te krijgen is gewoon relaxter werken.

Neemt niet weg dat Parkside veel waar voor het geld levert en dat het ook gewoon doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:32:
[...]

Ja, de Ikea Ladda batterijen die ik noemde werken prima. Gaan langer mee dan ik vooraf had verwacht.

[...]

De buurman maakte het voor zichzelf in z'n eigen tijd, dus die had waarschijnlijk minder haast dan iemand die een schutting moet bouwen voor iemand die er het liefst zo min mogelijk voor betaalt en graag wil dat het gisteren al af is.

Als je mensen voor een dag betaalt, komen ze in een dag een schutting in elkaar knallen, haha. En die dag is dan ook nog een stuk slechter betaald dan wanneer iemand een dag voor je achter een computer zit te werken. Vanuit huis.

Iemand die kan programmeren krijgt €150/uur, maar ondertussen wel verwachten dat iemand voor €50/uur je leidingwerk komt fixen. Of voor nog minder een schutting komt bouwen. Met een bus vol duur gereedschap. Meritocratie ingevuld door HBO'ers en universitair geschoolden. Met als gevolg dat met je "hoofd" werken meer waardering krijgt. Zowel in loon als status.

Niet dat je in de bouw nooit nadenkt. Sterker nog, je moet inzicht, handigheid, wiskunde en improvisatie gebruiken. En dan vervolgens met fysieke kracht het werk uitvoeren.

Sorry, zowel m'n huidige werk (bouw) als het vakgebied (politiek/economie/sociale wetenschap) waarin ik ben afgestudeerd kwamen samen in deze post ;)

[...]

Dat is zeker waar, maar er is een reden dat de meeste vaklui met bijvoorbeeld een Festool invalzaag en Makita schroefmachines werken ipv Vonroc en Parkside.

De goedkopere machines zijn kwalitatief en ergonomisch gewoon minder. Onderschat ook dat laatste niet. Het is al fysiek werk, dus dan is gereedschap dat goed in de hand ligt en fijn werkt belangrijk.

Iets maken zonder frustratie of onnodige extra moeite om de boel netjes te krijgen is gewoon relaxter werken.

Neemt niet weg dat Parkside veel waar voor het geld levert en dat het ook gewoon doet wat het moet doen.
Dat klopt ook en dat doe ik zelf ook, maar er wordt hier al snel naar dure merken verwezen. Het verschil is soms als dag en nacht. Alleen is dat toch echt niet voor iedereen van toepassing.

Een klein beetje het huisje bij het boompje houden mag ook wel. Gemak dient de mens, maar daar staat meestal ook wel prijs tegenover.

Ook genoeg klus-busjes gezien vol met Festool spul, maar als je dan het eind resultaat ziet dan springen nog de tranen in je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
Alle waar naar zijn geld, nadat mijn budget ruimer werd heb ik meer merk gereedschap gekocht. Dit maakt me geen betere klusser, maar het is fijn als het nauwkeuriger is en/of sneller werkt.
Heb altijd kritisch gekeken naar hoe vaak heb ik het nodig en met welk doel.
Een waterpas of een laser die niet nauwkeurig zijn is zonde van het geld. heb bv een Parkside 230mm haakse slijper die al 10 jaar langer meegaat dan verwacht en heeft al kilo’s stof te verduren gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

akatar schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:38:
[...]

Het lijkt me dat je het apparaat koopt dat het beste bij je wensen past.
Hier o.a.
Dewalt 18v
bosch 18v
bosch 36v
festool 18v (2 verschillende soorten 18v accu's)
makita 18v
makita 40v

Dat levert dan misschien een verscheidenheid aan accu's op maar je bent wel steeds flexibeler in je keuze.
Natuurlijk kan dat, maar dat lijkt me niet aan te raden voor de meeste gebruikers.

Je maakt praktisch gezien elke aankoop 50% duurder
Je hebt meer accu's om te managen.
Je hebt meer laders nodig, en dus ook meer ruimte.
Je moet meer accu's meenemen als je een keer ergens gaat klussen.

Ik denk dat voor de meeste mensen dit het niet waard is, zeker gezien hoe dicht de grote merken bij elkaar zitten qua kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:33:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar dat lijkt me niet aan te raden voor de meeste gebruikers.

Je maakt praktisch gezien elke aankoop 50% duurder
Je hebt meer accu's om te managen.
Je hebt meer laders nodig, en dus ook meer ruimte.
Je moet meer accu's meenemen als je een keer ergens gaat klussen.

Ik denk dat voor de meeste mensen dit het niet waard is, zeker gezien hoe dicht de grote merken bij elkaar zitten qua kwaliteit.
Dit is voor iedereen anders, de Dewalt is een accu spijkertacker. Bosch had deze ook en is een waardeloos ding, zo slecht zelfs dat bosch deze van de markt gehaald heeft. nee sorry, dan ga ik niet voor bosch maar neem een ander merk.

Dus wat ik al zei, wil je alles van 1 merk, ga je daar voor.
Wil je alles van Einhell of parkside oid, prima, ieder maakt zijn eigen keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:54:
[...]

Dit is voor iedereen anders, de Dewalt is een accu spijkertacker. Bosch had deze ook en is een waardeloos ding, zo slecht zelfs dat bosch deze van de markt gehaald heeft. nee sorry, dan ga ik niet voor bosch maar neem een ander merk.

Dus wat ik al zei, wil je alles van 1 merk, ga je daar voor.
Wil je alles van Einhell of parkside oid, prima, ieder maakt zijn eigen keuzes..
Zoals eerder vermeld: Accuadapter 👍
Accutackers, voor constructiespijkers iig is idd nog een heel beperkte markt, maar overige machines zijn bij alle merken wel vertegenwoordigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@bbbrumbrum
Toen ik mijn accu tacker kocht (t/m 63 mm) was er nog niet zoveel keuze.

Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen dat iedereen om zijn eigen redenen een stuk gereedschap koopt.

De vraag die ik hier wel eens zie langskomen, ik wil af en toe een lijstje etc ophangen,
Koop dan gewoon de goedkoopste boorhamer aan een snoer en een setje handschroevendraaiers, die paar schroeven in een plug kan je prima met de hand doen.

Dan zie ik adviezen over makita accu lijnen.....

Ik heb bv hier een badkamer gemaakt van 5 bij 2,8 meter (van een slaapkamer) als ik dit had laten doen was ik minimaal 25k kwijt geweest. Nu was het iets van 5-6k en als ik dan gereedschap nodig heb, koop ik dat gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-06 08:49
Vandaag een feather board binnen en het zaagblad er op gezet. Maandag de zaagslede afmaken. Nou wil ik ook graag een vlakdaktand zaagblad voor fingerjoint. Iemand ervaring met een specifiek blad? Liefst geen bladgoud :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pf-Ob2dAffBByGqPxjn_VRptAv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0516n6YMweH9Mp053EHwXI6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Misschien niet helemaal het juiste topic... al is het wel gereedschap-gerelateerd. Wilde er niet een nieuw topic voor maken...

Ik ben bezig met een nieuw konijnenhok en wil de vloer maken van betonplex. Dit moet gezaagd worden, maar ik heb hier geen ervaring mee. Kan ik dit gewoon met een handzaag doen? Of moet ik hier een andere type zaag voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08

MJV

crimby schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:00:
Misschien niet helemaal het juiste topic... al is het wel gereedschap-gerelateerd. Wilde er niet een nieuw topic voor maken...

Ik ben bezig met een nieuw konijnenhok en wil de vloer maken van betonplex. Dit moet gezaagd worden, maar ik heb hier geen ervaring mee. Kan ik dit gewoon met een handzaag doen? Of moet ik hier een andere type zaag voor hebben?
Betonplex is nogal hard, met een decoupeerzaag het het waarschijnlijk makkelijker. Overigens lijkt het me voor konijnen wel nogal glad. Het hok hier heeft een bodem van underlayment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
MJV schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:03:
[...]

Betonplex is nogal hard, met een decoupeerzaag het het waarschijnlijk makkelijker. Overigens lijkt het me voor konijnen wel nogal glad. Het hok hier heeft een bodem van underlayment.
Met een invalzaag gaat het nog makkelijker en met een formaatzaag is het helemaal een fluitje van een cent. >:)

Met een ordinaire handzaag uit de Action lukt het trouwens ook prima, duurt alleen langer en is 100x lastiger, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:51

vanDaal

-ismeereentje

Zo, mijn Makita grasschaar van de actie is gisteren binnen gekomen. Kostte me netto 5.96 :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:11
Ik heb dit forumdeel flink rondgestruind, maar ben er nu wel uit. Ik ga niet meer voor een ecosysteem, maar gewoon voor losse onderdelen. Het voordeel (accu’s delen is goedkoper) weegt niet op tegen het nadeel ( kostbare apparaten die veel te veel kunnen). Voor die paar keer dat ik klus (en als ik om me heen kijk ben ik “de klusser”) is gewoon spul (parkside bepaalde lijnen etc) meer dan goed genoeg om het werk te doen. Mijn broers die in de bouw werken daarentegen hebben dat wel nodig en ook van zeer zware kwaliteit. Waar ik maximaal 50 schroeven achter elkaar erin draai, draaien zij daar rustig 1000 in. Dan is 18 volt met hoog Ah wel fijn. Mijn dewalt 12v is voor mij dus perfect. Nog sterker, die kleine dewalt is zo fijn en sterk dat mijn zware 18v hitachi van dik 10 jaar oud bijna obsolete is geworden (destijds mijn huidige huis mee afgebouwd)..... voor het zware werk heb ik bedraad gekozen vanwege de prijs en de kracht die erachter zit, vaak van parkside. En ik zie kennissen kijken als ik daarmee aan kom zetten, maar de klus wordt er even goed mee geklaard.

Wat wel is, een goede vakman kan goed werken met simpel spul, een hobbyfiguur heeft vaak de beste apparatuur nodig om fatsoenlijk werk te leveren. Hm, ik ben als hobbyist dan toch verkeerd bezig hahahaha

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@MJV @Matthis ik heb alledrie niet maar een decoupeerzaag staat wel hoog op mijn lijstje. Nou twijfel ik alleen tussen een op accu of op netspanning. Netspanning is geloof ik goedkoper en krachtiger, accu geeft meer vrijheid. Wat is jullie ervaring?

Edit: ik heb nog geen accu ecosysteem

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 24-04-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

crimby schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:28:
@MJV @Matthis ik heb alledrie niet maar een decoupeerzaag staat wel hoog op mijn lijstje. Nou twijfel ik alleen tussen een op accu of op netspanning. Netspanning is geloof ik goedkoper en krachtiger, accu geeft meer vrijheid. Wat is jullie ervaring?

Edit: ik heb nog geen accu ecosysteem
Ik heb beide en gebruik eigenlijk alleen de accu-variant. Maar dat is ook omdat dat accu-apparaat ook om andere redenen veel fijner werkt. Een decoupeerzaag gebruik je doorgaans niet voor al te zwaar werk, dus op accu kan prima, zeker 18V. Voordeel is geen snoer dat in de weg zit, te kort is of ergens achter blijft haken en dat je een stopcontact en/of een verlengsnoer nodig hebt. Nadeel kan zijn dat het soms wat duurder is. Maar iets als een Parkside is een prima instapper en goed betaalbaar. Later kun je altijd nog overstappen op wat anders.
Maar voor het zagen van plaatmateriaal lijkt me een cirkelzaag veel fijner. Met een decoupeerzaag is niet eenvoudig om een rechte zaagsnede te krijgen. Nog beter is een invalzaag, maar dat is veel duurder. Zou ik niet doen voor een enkel klusje.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Een decoupeerzaag met snoer voldoet prima, en je kunt er heel veel mee. En een rechte zaagsnede is echt geen cirkelzaag of invalzaag voor nodig, klem een rechte lat op je werkstuk en laat daar de zool van de decoupeerzaag langsaf glijden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een tip voor als je de betonplex gaat zagen, is snij met een scherp mes eerst de bovenlaag en onderlaag in. Dat spul is keihard en splintert vlug. Je hoeft er met je mes niet doorheen, maar gewoon even ‘insnijden’ is genoeg.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Vergeet niet betonplex zit veel verschillen onder in berken populier of meranti en de toplaag varieert ook in kwaliteit.

Met een handcirkelzaag makkelijk mee te zagen naar gelang welke zaagblad dikte van de plaat houtsoort en soort kwaliteit betonplex platen je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 12:22
Ik ben bezig met een nieuw konijnenhok en wil de vloer maken van betonplex.
Zou er inderdaad nog even goed over nadenken of betonplex nu wel zo handig is als vloer...

Je veegt de ontlasting en andere troep er zo van af, maar doe je het konijn ook schaatsen aan?

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
akoster schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:14:
[...]

Zou er inderdaad nog even goed over nadenken of betonplex nu wel zo handig is als vloer...

Je veegt de ontlasting en andere troep er zo van af, maar doe je het konijn ook schaatsen aan?
Betonflex is er ook met een antislip laag. Veel gebruikt bij vee-trailers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
akoster schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:14:
[...]

Beetje off topic: Hoop toch dat men zich verdiept konijnen alvorens ze aangeschaft worden? Konijnen hebben een soortgenootje nodig en je kunt ze niet willekeurig bij elkaar zetten het moet klikken. Verder is ook de ruimte vd standaard hokken veel te klein, idealiter hebben ze per koppel een ren van enkele m2 meters waarin ze kunnen rennen en graven.
Betonplex is zoals hier al vermeld veel te glad voor konijnen, hou de vloer open en leg er bv tegels met stroo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Jeweetje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:46:
[...]

Beetje off topic: Hoop toch dat men zich verdiept konijnen alvorens ze aangeschaft worden? Konijnen hebben een soortgenootje nodig en je kunt ze niet willekeurig bij elkaar zetten het moet klikken. Verder is ook de ruimte vd standaard hokken veel te klein, idealiter hebben ze per koppel een ren van enkele m2 meters waarin ze kunnen rennen en graven.
Betonplex is zoals hier al vermeld veel te glad voor konijnen, hou de vloer open en leg er bv tegels met stroo.
De konijnen zijn samen, krijgen een kinderspeelhuis met een grote buitenren :-) deze hebben niks te kort!
Betonflex met antislip is toch een goede? Dat is helemaal niet glad??

On-topic: ik zie nu bij Bosch gratis 18v 4.0AH accu bij aanschaf van een apparaat vanaf 149 euro *O*
Lijkt mij een mooi begin van een eco systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Raymond schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:42:
[...]

Ik heb de impaktor bitset. Die kan ik je afraden, die bithouder is echt ruk!

De diamond is een prima alternatief. Die bitorsion bithouder (zowel die kleine als die grote) zijn fijne bithouders. De bitjes zijn verder ook top.
<
Ik ben ook niet laaiend over die Impaktor inderdaad. Maar welke Bitorsion bedoel je precies, de rapidaptor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

crimby schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:14:
[...]

De konijnen zijn samen, krijgen een kinderspeelhuis met een grote buitenren :-) deze hebben niks te kort!
Betonflex met antislip is toch een goede? Dat is helemaal niet glad??

On-topic: ik zie nu bij Bosch gratis 18v 4.0AH accu bij aanschaf van een apparaat vanaf 149 euro *O*
Lijkt mij een mooi begin van een eco systeem
Jazeker, maar let op dat je bij je eerste machine dus ook nog een lader moet kopen. De body’s komen zonder accu en lader. Let ook op dat de 149 euro om in aanmerking te komen voor een gratis accu exclusief BTW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Pixeltje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:24:
[...]

Jazeker, maar let op dat je bij je eerste machine dus ook nog een lader moet kopen. De body’s komen zonder accu en lader. Let ook op dat de 149 euro om in aanmerking te komen voor een gratis accu exclusief BTW is.
Ooh dat is wel vies van die BTW. Dat is dan al bijna niet te doen.... maar eens goed zoeken en overweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:43

yay

vanDaal schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:08:
Zo, mijn Makita grasschaar van de actie is gisteren binnen gekomen. Kostte me netto 5.96 :*)
Is het alleen grasschaar? Of zit er ook de buxustrimmer bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-06 16:19
wowly schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:26:
Ik heb dit forumdeel flink rondgestruind, maar ben er nu wel uit. Ik ga niet meer voor een ecosysteem, maar gewoon voor losse onderdelen. Het voordeel (accu’s delen is goedkoper) weegt niet op tegen het nadeel ( kostbare apparaten die veel te veel kunnen). Voor die paar keer dat ik klus (en als ik om me heen kijk ben ik “de klusser”) is gewoon spul (parkside bepaalde lijnen etc) meer dan goed genoeg om het werk te doen. Mijn broers die in de bouw werken daarentegen hebben dat wel nodig en ook van zeer zware kwaliteit. Waar ik maximaal 50 schroeven achter elkaar erin draai, draaien zij daar rustig 1000 in. Dan is 18 volt met hoog Ah wel fijn. Mijn dewalt 12v is voor mij dus perfect. Nog sterker, die kleine dewalt is zo fijn en sterk dat mijn zware 18v hitachi van dik 10 jaar oud bijna obsolete is geworden (destijds mijn huidige huis mee afgebouwd)..... voor het zware werk heb ik bedraad gekozen vanwege de prijs en de kracht die erachter zit, vaak van parkside. En ik zie kennissen kijken als ik daarmee aan kom zetten, maar de klus wordt er even goed mee geklaard.

Wat wel is, een goede vakman kan goed werken met simpel spul, een hobbyfiguur heeft vaak de beste apparatuur nodig om fatsoenlijk werk te leveren. Hm, ik ben als hobbyist dan toch verkeerd bezig hahahaha
Je hebt groot gelijk. Het is vaak een combo van supermarkt gereedschap en profi gereedschap afhankelijk van gebruiksdoel en interval.

1 tip. Elk type gereedschap dat een trillende werking heeft, zoals een schuurmachine of multitool, koop een goed A-merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Pixeltje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:24:
[...]

Toch even een double check. Ik wil de Bosch GST 150CE aanschaffen. Deze is bij Amazon 170 euro, bij Hornbach 177 en bij Mastertools 188 euro. Ondanks het om exact hetzelfde apparaat gaat met dezelfde accessoires etc.. krijg ik via Mastertools wel die gratis accu maar bij de rest niet omdat ie deze goedkoper aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 23:30
crimby schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:13:
[...]

Toch even een double check. Ik wil de Bosch GST 150CE aanschaffen. Deze is bij Amazon 170 euro, bij Hornbach 177 en bij Mastertools 188 euro. Ondanks het om exact hetzelfde apparaat gaat met dezelfde accessoires etc.. krijg ik via Mastertools wel die gratis accu maar bij de rest niet omdat ie deze goedkoper aanbieden?
Ja. Je moet de factuur meesturen, en daarop moet een Bosch Blauw apparaat van minimaal €149,- ex. btw staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:51
crimby schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:13:
[...]

Nou, de Bosch GST 150CE heeft een stekker dus geen accu :+ Maar onder het gestelde bedrag idd geen accu.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Faddermakker schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:35:
[...]

Nou, de Bosch GST 150CE heeft een stekker dus geen accu :+ Maar onder het gestelde bedrag idd geen accu.
Haha sorry! Bedoelde de 18v accu variant... ik bedacht me net dat ik de decoupeerzaag waarschijnlijk niet dagelijks ging gebruiken en dat een snoertje ook prima was. Maar de 150ce of 160ce zijn net zo duur of duurder nu de accu gratis is bij de 18v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 00:51
Ik ben het een beetje zat om voor elke scheet de perstang bij warmteservice te lenen.
En knellen met koper zie ik niet per se meer als modern (laat staan alle buigtangen die je nodig hebt).
Welk merk raden jullie aan als diy?
Ik zie dat de bonfix handperstang rond de 100-150 zit, dacht dat ik er gisteren een voor 80 had gevonden.
Alternatief is wavin tigris, iets duurdere tang geloof ik.
De wavin Tigris buis is namelijk niet zo heel duur.
De koppelingen van bonfix lijken dan weer goedkoper 8)7 .

Ik hoef (misschien) nog maar een stukje 32mm meerlagenbuis te leggen. Maar voor die ene keer wil ik nog wel de tang lenen bij warmteservice.
Voor alle kleinere maten wil ik het eigenlijk gewoon zelf doen thuis. (t/m 20mm inwendig dus, groter heb ik niet nodig voor sw(w).)

Ik moet nog een hele badkamer en keuken doen, en bekend zijn met leidingwerk kan geen kwaad rondom het huis. Momenteel niet water vanuit de kelder aan het maken naar de wpb. Daarna zijn de keuken en badkamer aan de beurt.

edit:/
Tang met U-profiel:
https://www.amazon.nl/FIX...gid=pla-465912931191&th=1
wavin 25mm leiding met mantel:
https://www.warmteservice...00570?origin=-tl003-9-69-
Enige nadeel van wavin vind ik dan weer de PPSU koppelingen (wel goedkoop), Ondanks dat PPSU een zeer goede kunststof is, heb ik er mijn twijfels over... Spuitgieten in deze seriegroottes zitten er gewoon rotte appels tussen...
Ah wavin heeft ook nog volledig RVS koppelingen. Mooi :) .

[ Voor 28% gewijzigd door alaintje op 25-04-2021 14:40 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Jurre_0527 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:12:
Nu twijfel ik tussen Einhell (mede door hun actie op Toolstation)
12V van Makita of Bosch
of toch Parkside.

Wat @Nivado zegt ben ik het mee eens, de apparaten die ik nu aanschaf wil ik gebruiken tot ze het begeven, en dan hoop ik meer budget te hebben voor een mooie set professioneel spul.
Maar de twijfel is er nu omdat ik gewoon graag goed spul wil hebben en dat is toch vertrouwd aan Makita of Bosch
Die Parkside 12V machine is heel goed voor de prijs en heeft mij verrast en gebruik ook Makita, Hikoki.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

paQ

Zojuist besteld in Duitsland (daar is zo af en toe voorraad)

Afbeeldingslocatie: https://res.svh24.de/images2/800/3/133/1000023225_1.jpg

https://www.svh24.de/bosc...oxx-1024162?fs=3538484798
kortingscode 9%: ERAJG4
Dan is hij 149,11 ex BTW, incl L-Boxx, en valt hij nog net (11 cent FTW) binnen de Bosch professional gratis accu actie :7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MJV schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:37:
[...]
<
Ik ben ook niet laaiend over die Impaktor inderdaad. Maar welke Bitorsion bedoel je precies, de rapidaptor?
Ik heb idd die met het lange huis, met groene rand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
En de beste methode om zoekgeraakt gereedschap terug te vinden is om nieuw te kopen.

Van de week mn nieuwe zijkniptangen binnengekregen.
Vanmiddag mn oude teruggevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Ben diverse adapters tegen gekomen om accu’s van oa makita op andere merken te gebruiken. Zoek een adapter voor Makita 18V type G accu op een LXT body te kunnen gebruiken. Iemand dit al eens tegen gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Raymond schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:20:
[...]

Ik heb idd die met het lange huis, met groene rand.
Thanks, dat zal deze zijn dus. Ik heb de korte variant, die heeft niet de BiTorsion kwalificatie die die lange wel heeft zo te zien.

Maar, vreemde is dat er op de Wera site niks staat over geschiktheid i.c.m. slagschroevendraaier. Nu kan dat natuurlijk slechts CYA-taktiek zijn? Jij gebruikt die Rapidaptor probleemloos i.c.m. slagschroevendraaier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
MJV schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:35:
[...]

Thanks, dat zal deze zijn dus. Ik heb de korte variant, die heeft niet de BiTorsion kwalificatie die die lange wel heeft zo te zien.

Maar, vreemde is dat er op de Wera site niks staat over geschiktheid i.c.m. slagschroevendraaier. Nu kan dat natuurlijk slechts CYA-taktiek zijn? Jij gebruikt die Rapidaptor probleemloos i.c.m. slagschroevendraaier?
Ik heb wel een slagschroevedraaier, maar die gebruik ik niet/nauwelijks. Als ik hem gebruik, gebruik ik 50mm bitjes die er rechtstreeks ingaan of ik gebruik de impactor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:51

vanDaal

-ismeereentje

yay schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:27:
[...]

Is het alleen grasschaar? Of zit er ook de buxustrimmer bij?
Ja, allebei inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:43

yay

Dankje. Dat was me niet helemaal duidelijk onv de beschrijving bij Makita. Nu mag ik wel iets bestellen van mezelf. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:16
Keuzestress.... Ik wil een set nieuwe 18 volt accu machines aanschaffen voor een aanstaande grote (heel grote) verbouwing. Qua merk beperkt ik de keuze tot Bosch blauw (keuze tussen prijs, opbergsysteem en reeds aanwezige machines).
Ik mis nog een reciprozaag (wordt een GSA 18 met een gratis accu) en een zware accuboormachine. Op dit moment twijfel ik vooral tussen een GSB 110 (met 2 x procore en 1x gratis accu) of een set met een GSB60 en GDX 200 (met 2 x procore en 1x gratis accu) .
De voor- en nadelen van de beide typen machines zijn me bekend, maar wat is wijsheid.... De volle power van 110 (en misschien wel de klopboorfunctie) of een combinatie van 2 machines?
Overige machines (breek-, boorhamer en dergelijke zijn al aanwezig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Zou zeker voor combinatie van slag schroef machine en boormachine gaan, er vanuit gaande dat je bij de hele grote verbouwing veel gaat schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

paQ

Eens. Ik heb de klopvariant zonder slag, en denk nu soms toch... demmit.. waarom heb ik geen slagschroever :|
Voor lange dikke schroeven bijv. diep in hout enzo is dat gewoon fijner.

Die recipro is gewoon een mega fijn ding :Y heb de li c versie en was best onder de indruk van de kracht.
HEUL veel gebruikt tijdens m’n renovatieproject thusfar.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 25-04-2021 22:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Fuel_80 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:20:
Keuzestress.... Ik wil een set nieuwe 18 volt accu machines aanschaffen voor een aanstaande grote (heel grote) verbouwing. Qua merk beperkt ik de keuze tot Bosch blauw (keuze tussen prijs, opbergsysteem en reeds aanwezige machines).
Ik mis nog een reciprozaag (wordt een GSA 18 met een gratis accu) en een zware accuboormachine. Op dit moment twijfel ik vooral tussen een GSB 110 (met 2 x procore en 1x gratis accu) of een set met een GSB60 en GDX 200 (met 2 x procore en 1x gratis accu) .
De voor- en nadelen van de beide typen machines zijn me bekend, maar wat is wijsheid.... De volle power van 110 (en misschien wel de klopboorfunctie) of een combinatie van 2 machines?
Ik had de gsa18 (hornbach laagste prijs garantie) ik heb deze weer verkocht, te zwak in mijn beleving en de accu's lopen leeg waar je bijstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 23:30
Fuel_80 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:20:
Weet je zeker dat je een klopboor wilt? Ik gebruik zelf om in steen te boren, altijd mijn boorhamer. Een accuboor zonder klopfunctie is compacter.

Daarnaast vraag ik me af of meer kracht echt beter is. Ik heb de GSR 18V-55, en toen ik onlangs met een gatenzaag in de weer was, een paar keer goed kunnen voelen hoeveel kracht dat al is. Ik zou niet weten waarvoor ik anderhalf a twee keer zoveel kracht nodig zou hebben. Die 18V-110 is wel ook anderhalf keer zo zwaar! De anti-kickback functie die de connected modellen hebben, zie ik inmiddels wel het nut van in >:)

En als laatste: Overweeg om een set met 3 accu's te kopen, dat is vrijwel altijd goedkoper dan later losse accu's kopen.

EDIT: Ik vind het zelf wel prettig om er een schroefmachine bij te hebben. Dat scheelt een hoop gewissel. Er zijn wel diverse mensen die vinden dat de slagschroevendraaiers teveel herrie maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-04-2021 23:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Zojuist knoop doorgehakt en mijn 2e Bosch Pro / 1e 18V gekocht!
Bosch Professional GST 18V - LI S Amazon edition a 182,99 euro dus doet mooi mee met de actie en bezorging nog net op tijd voor de gratis accu.

Edit: nu moet ik zeker nog ergens een accu oplader vinden? |:(
Kan ik dan het beste gaan voor:
  • Multivolt-snelladers AL 1880 CV
  • Acculader GAL 18V-40

[ Voor 89% gewijzigd door crimby op 26-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 11:02

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik was hier enkele pagina's terug nog aan het twijfelen over die decoupeerzaag.... Met de 'extra accu' actie van Bosch toch overstag gegaan en zonet ook die Amazon editie gekocht :) (GST 18V li).

Ik ben benieuwd of de keuze voor de accu-variant uiteindelijk de goede zal blijken te zijn!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Weet iemand eigenlijk waarom de accu's van Bosch Blauw en Groen niet uitwisselbaar zijn? In feite zijn het dan toch 2 verschillende merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ypuh schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:06:
Weet iemand eigenlijk waarom de accu's van Bosch Blauw en Groen niet uitwisselbaar zijn? In feite zijn het dan toch 2 verschillende merken?
2 verschillende productlijnen.
Net zoals de makita (bouwmarkt) en makita LXT (en 40V)
Er zijn genoeg mergen die dergelijke praktijken aanhouden. Niet alleen om mensen binnen een productgroep te houden (meer verkoop) maar ook omdat andere aparaten gewoon andere benodigde kwaliteit van accu hebben.

Als ze uitwisselbaar zouden zijn moet je elk aparaat ontwikkelen met verschillende accuplatformen in je achterhoofd, met alle performance-issues erbij.

Er is gewoon een budget lijn (groen) en een profi lijn (blauw). Op zich niks geks aan, en genoeg keuze binnen blauw om niet persé een groene er bij te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik kom een korte 10mm universele boor te kort (mijn setje boren gaat tot 8mm en de 10mm die ik heb, is 300mm lang, niet altijd handig).

Aangezien ik vanmiddag naar de Hornbach ga en ik mijn lijstje alvast aan het samenklikken ben, besloten om daar een boortje te halen.

Zie ik dit:
Voor een tientje een 10mm boortje: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8658775/artikel.html

voor 5 euro extra krijg je er 4 boren en een doosje bij:
https://www.hornbach.nl/s...elig/7456789/artikel.html

Of kijk ik nou niet goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
crimby schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:28:
Zojuist knoop doorgehakt en mijn 2e Bosch Pro / 1e 18V gekocht!
Bosch Professional GST 18V - LI S Amazon edition a 182,99 euro dus doet mooi mee met de actie en bezorging nog net op tijd voor de gratis accu.

Edit: nu moet ik zeker nog ergens een accu oplader vinden? |:(
Kan ik dan het beste gaan voor:
  • Multivolt-snelladers AL 1880 CV
  • Acculader GAL 18V-40
1880 laadt met 8Ah, de 18V-40 met 4Ah. 1880 is een stuk sneller.
Van de Bosch site:
4Ah laden met de 1880: 80/100% duurt 25/35 min
4Ah laden met de 18V-40: 80/100% duurt 48/65min

@Raymond correct, losse boren zijn vaak erg duur. Die alpen doosjes zijn overigens echt kut dingen maar goed :9

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 26-04-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 14-06 15:00

BrZ

yay schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:47:
[...]

Dankje. Dat was me niet helemaal duidelijk onv de beschrijving bij Makita. Nu mag ik wel iets bestellen van mezelf. :9
Haha, dan moet ik toch maar die kettingzaag bestellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Raymond schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:25:
Ik kom een korte 10mm universele boor te kort (mijn setje boren gaat tot 8mm en de 10mm die ik heb, is 30mm lang, niet altijd handig).

Aangezien ik vanmiddag naar de Hornbach ga en ik mijn lijstje alvast aan het samenklikken ben, besloten om daar een boortje te halen.

Zie ik dit:
Voor een tientje een 10mm boortje: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8658775/artikel.html

voor 5 euro extra krijg je er 4 boren en een doosje bij:
https://www.hornbach.nl/s...elig/7456789/artikel.html

Of kijk ik nou niet goed? :P
Vond die tientje al duur. Het is idd 5 euro voor 4 extra boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me een nobrainer dus. Het zijn best prima boortjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:16
Het blijft een beetje gokken wat ik precies tegen ga komen tijdens de renovatie maar denk dat ik vanavond deze twee sets bestel, dan zijn er in ieder geval 4 accu's:
Reciprozaag https://www.toolnation.nl...in-koffer-060164j007.html
Accu boor / slagschroever https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Met deze twee sets heb ik een goede aanvulling op mijn bedrade boorhamer (gbh-4-32), 15kg breekhamer, oude klopboor (geloof een black en Decker, erfstuk) en Metabo 12 volt accu boor en slagschroevendraaier. De 12 volt machine is inmiddels behoorlijk gebruikt en is net te licht en vooral te langzaam voor wat zwaarder werk.

Overig gereedschap, zoals multitool (gop 40-30), decoupeerzaag (gst 150), invalzaag (Festool) heb ik al bedraad.
Pagina: 1 ... 33 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).