Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

Maar waar / hoe smeer je een boorhamer? Heb al jaren een SDS boorhamer en daar is zichtbaar vet uitgekomen en er is ook een potje met vet meegeleverd, maar waar breng je dat aan?
Meegeleverde vet is doorgaans voor op de boor/beitel voordat je hem erin steekt. Het vet wat uit de kop komt dat is vet wat te heet wordt mede omdat de beitel/ boor niet is gesmeerd. als een apparaat te heet wordt gaat de afdichting minder goed werken waardoor hij weer sneller gaat lekken. uiteindelijk kan je de afdichting+ het vet in de kop vervangen, maar dan moet hij echt open. overegens smeerd bijna niemand zijn sds boren en het gaat vaak en lang goed, sdsMax zou ik altijd wel doen, daarbij is het verschil zo goed merkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 02-10-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Beetje op de boor smeren ppndat SDS deel voordat je em erin steekt is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Meegeleverde vet is doorgaans voor op de boor/beitel voordat je hem erin steekt het vet wat uit de kop komt dat is vet wat te heet wordt mede omdat de beitel/ boor niet is gesmeerd. als een apparaat te heet wordt gaat de afdichting minder goed werken waardoor hij weer sneller gaat lekken. uiteindelijk kan je de afdichting+ het vet in de kop vervangen, maar dan moet hij echt open. overegens smeerd bijna niemand zijn sds boren en het gaat vaak en lang goed, sdsMax zou ik altijd wel doen, daarbij is het verschil zo goed merkbaar.
Gaan we dat eens proberen. Het gaat inderdaad al lang goed ;)

Dat is anders voor de Parkside accuklopboor. Die heeft zich net voor zijn 2e verbouwingsverjaardag overgegeven aan het misbruik en de mishandelingen en gaf alleen nog maar rook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 21:34

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 20:54

copykat

Good copy isn't bad

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:02:
Wil de SDS-boorkop van mijn Metabo boorhamer even opnieuw smeren na twee flinke verbouwingen.

Heb de onderdelenlijst even opgezocht, vanuit Metabo wordt "Klueber Microlube GL 261" genoemd. Maar €23 voor een tubetje van 50g is wel....prijzig :X Ik heb eerder al eens Eurol EP2 lithiumvet toegepast (gebruik ik normaal voor de remmenboel van de auto) maar dat begon eruit te lopen bij een beetje intensief beitelen.

Iemand een voordeliger verkrijgbaar alternatief wat steviger blijft bij wat warmteontwikkeling?
Ik gebruik gewoon het spul van Metabo hiervoor:
Marabo SPECIAAL VET VOOR GEREEDSCHAPSCHACHTEINDE
SPECIAAL VET VOOR GEREEDSCHAPSCHACHTEINDE - 631800000

Heb nu een Bosch boorhamer maar daarvoor een Metabo vandaar dat ik dat tubetje heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 02-10-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 01:15
Ik ben aan het rondkijken voor een vaste freestafel, alleen kom ik er niet helemaal uit welke ik moet hebben.
Ik benaan het kijken voor bv een festool cms met freesmodule, alleen nog 2dehands tekoop voor ergens tussen de 1400 en 2000 euro op mp.

het andere uiterste is bv die van hbm: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-40-houtfreesmachine
alleen kan ik daar weer weinig over vinden qua kwaliteit en degelijkheid.

Dus mocht iemand nog een goed idee hebben, hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:25
elektriekert schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:50:
Binnenkort ga ik een hardhouten kozijn uitfrezen. Vroeger zat daar een buitendeur in maar daar is ooit een serre tegen aangebouwd en is de dus verwijderd.
Nu wil ik er opnieuw een deur in plaatsen maar eentje die naar binnen toe opendraait.

Omdat de kozijn in het werk zit en onmogelijk te verwijderen, tenzij ik grof ga breken, zoek ik de beste manier om er een sponning in te maken. Een van de stijlen zit tegen de muur aan met een stelkozijn. Hier heb ik het minste ruimte. (7,5cm als ik op de dag zou gaan frezen)

Nu kan ik op de dag of in de dag gaan frezen.
In de dag lijkt dan makkelijker qua ruimte, echter blijf ik het probleem houden dat ik onder en boven niet met een bovenfrees in komen.

Laatste stuk met een multizaag? (Heb ik nog niet)
Het is hardhout en het vlak houden is dan ook nog lastig vermoed ik.

[Afbeelding]
Hierbij een kleine update:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
En geen enkel onvertogen woord? :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Klinkt als een echt fijn karwei. Maar ook dat is overwonnen, en je bent er nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
trabant schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:07:
En geen enkel onvertogen woord? :z
Je moest eens weten hoe dat er s’middags aan toe ging….
In mijn degelijke Metabo 1100Watt slijptol zat een goedkoop snij schijfje (Werckmann van de Action [nooit kopen]) , die liep een keertje vast in het hout wat niet gek is, maar de slijptol besloot om toch maar door te draaien waardoor de kern eruit brak.

Daarnaast is die bovenfrees 10 jaar niet gebruikt waardoor de geleiders ‘vast’ zaten.
We hadden ze weer gangbaar gemaakt, maar er zat te veel frictie op.
Dus maar op 12mm gezet en zelf in laten vallen.

Vervolgens weigerde de aan/uit knop na 5 gangen ook al en bleef deze lekker ‘aan’ in de uit-stand.
Gelukkig hing de stofzuiger ertussen zodat we hem uit konden zetten.

Lang verhaal kort: helemaal k*t dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo zie je maar, goed gereedschap is het halve werk :P

Laatst moest ik ook een stukje kozijn verjongen. (Stukje los hardhout waar ik een rot deel van een kozijn mee ging herstellen)
Dat ging nog best aardig met een mini cirkelzaagje (80mm geloof ik). Weinig power maar wel scherp en dun blad dus liep er nog best aardig doorheen. Maar in jouw geval kwam hij natuurlijk niet diep genoeg.
Ook daarna verder met de parkside bovenfrees. Die deed het best aardig, alleen de opening rond de frees is erg groot, wat hem instabiel maakt als je op een smal oppervlak bezig bent. Dus daar ga ik nog een opvulplaat voor 3d printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
_ferry_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:02:
Zo zie je maar, goed gereedschap is het halve werk :P

Laatst moest ik ook een stukje kozijn verjongen. (Stukje los hardhout waar ik een rot deel van een kozijn mee ging herstellen)
Dat ging nog best aardig met een mini cirkelzaagje (80mm geloof ik). Weinig power maar wel scherp en dun blad dus liep er nog best aardig doorheen. Maar in jouw geval kwam hij natuurlijk niet diep genoeg.
Ook daarna verder met de parkside bovenfrees. Die deed het best aardig, alleen de opening rond de frees is erg groot, wat hem instabiel maakt als je op een smal oppervlak bezig bent. Dus daar ga ik nog een opvulplaat voor 3d printen.
Daar zit een duidelijk verschil met mijn vader, die vind alles zonde om weg te gooien.
Heeft ooit eens een 18V schroefmachine gehad van MAC tools oid met een slechte accu. Die heeft ie nog steeds, zit amper power op.
Ik heb 4 jaar geleden voor de verbouwing hier Bosch Blauw 18V tools gekocht en wat een genot is dat. Niks klooien met accu’s die snel leeg zijn. 4x 4Ah accu’s op 3 apparaten.

Ik kan zoveel frustratie krijgen door slecht gereedschap. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Daar zit een duidelijk verschil met mijn vader, die vind alles zonde om weg te gooien.
Heeft ooit eens een 18V schroefmachine gehad van MAC tools oid met een slechte accu. Die heeft ie nog steeds, zit amper power op.
Ik heb 4 jaar geleden voor de verbouwing hier Bosch Blauw 18V tools gekocht en wat een genot is dat. Niks klooien met accu’s die snel leeg zijn. 4x 4Ah accu’s op 3 apparaten.

Ik kan zoveel frustratie krijgen door slecht gereedschap. -O-
Ha, mn pa heeft schroevendraaiers en combinatietang en nog wat "gereedschap" nog van zijn pa..... En mijn pa is 93......
Gister wat weg gegooid dat viel onder 1 euro grabbelbak spul.
De rest is eigenlijk versleten maar ja als ik iets daar moet doen en ik ben te lui om mn gereedschap mee te nemen heb ik iets.
Ik heb mn oude makita schroeftol van 2007? Bd 42 nog iets. Ook daar neer gezet. Accu's zijn ruk maar goed genoeg voor af en toe iets.
Was eigenlijk van plan om een settje wrekmann spul neer te zetten (prima voor hand en span diensten op lokatie.) en alle versleten meuk in de diepstort te gooien op wat nostalgisch spul na dat in een doos mag slapen omdat hij het niet weg wil doen.

Overigens doorslijp schijfjes, die dunne, zou ik nooit van een goedkoop merk kopen.
Als die uit elkaar spatten op hoge snelheid zitten de brokstukken misschien in je voorhoofd....of in ergere plekken... Nope :N niet voor mij.
* copykat vind goedkoop gereedschap vaak een uitkomst om te zien of het een usecase heeft. Veel gebruik koop beter, weinig gebruik je hebt iets en is beter dan niets is mijn stelling.
Haakseslijper is een motor en een as met gearbox dus kan weinig mis gaan.

De goedkope dikkere grinderschijven zullen minder gevoelig zijn voor onvoorspelde desintegratie en die schuurpads zijn ook prima zolang je maar een goede veiligheids bril op doet voor los vliegende stukjes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
copykat schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Ha, mn pa heeft schroevendraaiers en combinatietang en nog wat "gereedschap" nog van zijn pa..... En mijn pa is 93......
Gister wat weg gegooid dat viel onder 1 euro grabbelbak spul.
De rest is eigenlijk versleten maar ja als ik iets daar moet doen en ik ben te lui om mn gereedschap mee te nemen heb ik iets.
Ik heb mn oude makita schroeftol van 2007? Bd 42 nog iets. Ook daar neer gezet. Accu's zijn ruk maar goed genoeg voor af en toe iets.
Was eigenlijk van plan om een settje wrekmann spul neer te zetten (prima voor hand en span diensten op lokatie.) en alle versleten meuk in de diepstort te gooien op wat nostalgisch spul na dat in een doos mag slapen omdat hij het niet weg wil doen.

Overigens doorslijp schijfjes, die dunne, zou ik nooit van een goedkoop merk kopen.
Als die uit elkaar spatten op hoge snelheid zitten de brokstukken misschien in je voorhoofd....of in ergere plekken... Nope :N niet voor mij.
* copykat vind goedkoop gereedschap vaak een uitkomst om te zien of het een usecase heeft. Veel gebruik koop beter, weinig gebruik je hebt iets en is beter dan niets is mijn stelling.
Haakseslijper is een motor en een as met gearbox dus kan weinig mis gaan.

De goedkope dikkere grinderschijven zullen minder gevoelig zijn voor onvoorspelde desintegratie en die schuurpads zijn ook prima zolang je maar een goede veiligheids bril op doet voor los vliegende stukjes.
Natuurlijk is ook niet al het goedkope gereedschap meteen slecht, mijn zwager heeft een Parkside (elite, extreme, ultimate?) zo’n ‘witte’ schroefmachine en dat is een mooi ding. Dan heeft een vriend van mij nog een groen Parkside schroefmachine (goedkope versie) maar die mist wat schroef snelheid vind ik en reageert trager.

Ik heb een Einhell afkortzaag, doet wat het moet doen maar je moet wel rekening houden met de zuiverheid, als je die naar voren trekt en een beetje scheef dan gaat ie ook niet recht zagen, daar is het iets te gammel voor.

De dunne schijfjes gebruik je natuurlijk voor het door slijp werk maar ik ben het met je eens dat je die van een goed merk moet kopen. Daar heb ik wel van geleerd :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Een vriend die professioneel veel moest afbramen etc. wist me te vertellen dat er bij veel schijven een datum op de binnenring is gestanst. Dat is de datum tot wanneer de lijm tussen ring en schijf is gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@akatar je kan ook de triton twx7 lijn eens bekijken. Helaas is de tafel het afgelopen jaar wel 25% duurder geworden. Maar werkt op zich wel goed.

Je hebt dan de tafel, freesinzet en een frees nodig.

https://www.toolstation.nl/search?q=twx

https://www.toolstation.n...-bovenfreesmachine/p54513

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 05-10-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Raymond
top, dank je voor de tip.
Ik ga er eens een blik op werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
trabant schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:18:
Een vriend die professioneel veel moest afbramen etc. wist me te vertellen dat er bij veel schijven een datum op de binnenring is gestanst. Dat is de datum tot wanneer de lijm tussen ring en schijf is gegarandeerd.
Daar ga ik eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:16:
@Raymond
top, dank je voor de tip.
Ik ga er eens een blik op werpen.
Als je geen haast hebt, dan MP in de gaten houden. Zo ben ik aan de tafel gekomen.
Als je geen haast hebt, dan MP in de gaten houden. Zo ben ik aan de tafel gekomen. Met alleen de frees en de freesmodule kom je ook al een heel eind. Die had ik op twee schraagjes gelegd, in het begin. Dat deed het ook :)

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond op 05-10-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Raymond schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Als je geen haast hebt, dan MP in de gaten houden. Zo ben ik aan de tafel gekomen.
Als je geen haast hebt, dan MP in de gaten houden. Zo ben ik aan de tafel gekomen. Met alleen de frees en de freesmodule kom je ook al een heel eind. Die had ik op twee schraagjes gelegd, in het begin. Dat deed het ook :)
Sterker nog, de freesmodule is niet leverbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn bij Banggood bestelde deuvel jig is vandaag binnen gekomen! *O*
Erg netjes, 1 oktober besteld en nu al binnen vanuit CZ.

Het was degelijk verpakt (heb hier het plakband waar beiden dozen mee aan elkaar zaten er al afgehaald):
Enjoywood Wnew dowel jig en multi row puncher verpakking

De dowel jig zelf met accessoires en klem:
Enjoywood Wnew dowel jig + accessoires + clamp
Daar zitten de verbinders ook bij dus kan ik eens mee gaan testen. :)

De multirow puncher:
Enjoywood Wnew multi row puncher

Ik vind het trouwens wel apart dat op de foto’s op Banggood er als merk Wnew op staat terwijl er bij mij Enjoywood op staat .
Op de stickers op beiden dozen staat dan weer wel Wnew genoemd dus ik denk dat het wel goed zit.

@Turiya die van jou ook al binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
Ligt sinds gisteren op mij te wachten op het DHL punt, maar ik ben een weekend weg dus kan hem pas later ophalen. Positief verrast over de snelle levertijd in ieder geval!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

En weer in mn afspeellijst gekomen die ik toch wil delen.
Zó simpel en toch zó handig.
* copykat gaat t vast weer vergeten maar gelukkig kan je terug kijken op t moment dat je wilt.

Veel van deze dingen zijn als je t ziet denk je logisch. Maar je moet er toch op komen.
Als ik meer employ heb voor mn frees kan ik mezelf overhalen om een nieuwe te kopen op accu.
Eerst werkplaats/hobbyhok/garage opschonen en efficient inrichten.

@Vliegvlug ziet er mooi uit.
Zat nog te kijken of die klemmen ook hier in een winkel te koop zijn. Niet gevonden.
De standaard snel klemmen vd bouwmarkt merk werken toch vaak minder goed.
Te korte klem range of net niet lekker strak vast te zetten.
Ouderwetse schuif draai beugels zijn dan beter maar ook weer niet omdat die schoteltjes je werk weer beschadigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:17
@copykat Als het gaat om de bediening met zo'n stelschroef en hendel om snel te lossen: die zijn bekend onder de naam griptang, Ze zijn verkrijgbaar met allerlei bekvormen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit te zoeken naar zo'n twee traps frees om meerpuntssluitingen in de kopse kant van een deur te frezen.
Bij ons ijzerhuis ivana dealer koste die frees 75 euro. (kan hem even niet terug vinden omdat ik de naam niet kan verzinnen.) die frees freest de juiste breedte uit en ook de geul voor de haak bediening..
Speed boor voor de slot huizen in te krozen.
En ik denk scharnieren maar gewoon met handje hamertje tik op de beitel.

Voor twee deuren isc75 euro een beetje eh prijzig voor alleen een frees die puur is om driepuntsluitngen in een deur te krijgen.
Overigens die frees mallen maken het erg simpel maar even paar honderd euro uitgeven om het simpel te hebben kan je net zo goed. Het helemaal laten doen.😣

Ik zoek een relatief goedkope manier om 2 deuren te voorzien van driepuntsluiting op een relatief makkelijke manier.

Moet een zijgeleider maken voor de deuren. Zodat ik de frees netjes in t midden hou.
En misschien zelf een soort van scharnier mal maken van aluminium rechthoekige buis...

Zijn er van die kopieerfrezen met het lager 5mm achter de freeskop diepte? 2/3mm voor de plaatdikte en 1 mm om deur/kozijn afstand te kunnen variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:04:
@copykat Als het gaat om de bediening met zo'n stelschroef en hendel om snel te lossen: die zijn bekend onder de naam griptang, Ze zijn verkrijgbaar met allerlei bekvormen.
Thanks ik heb altijd moeite met de naam te bedenken voor de zoek functie...
De griptang ken ik alleen als
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoN-Qr5-zQ0fZk2WEiAQjKaIy4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pl4UjtJpBAeG1y83SgwgApaS.webp?f=fotoalbum_large

Weet je toevallig ook de zoek naam voor zo'n tweetraps frees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Thanks ik heb altijd moeite met de naam te bedenken voor de zoek functie...
De griptang ken ik alleen als
[Afbeelding]

Weet je toevallig ook de zoek naam voor zo'n tweetraps frees?
Je was er bijna, dat heet een getrapte frees.

Maar voor 1 of 2 deuren is het voordeliger om een mal te maken. Mallen voor een paar keer gebruiken maak ik van 4 of 6 mm MDF. De randen verzadig ik met houtrot voorstrijk om ze een beetje slijtvast te maken.
Vast niet high-tech genoeg voor in dit topic en niet nauwkeurig tot op de 10-de mm, maar wel goedkoop.

Wat die griptang uit dat setje betreft, het afstellen van de klemkracht werkt tamelijk nauwkeurig, dus daar moet je toch ook een plaatje board of zo bij gebruiken als bescherming voor het hout.
Ikzelf gebruik dat soort tangen alleen bij metaalbewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@JukeboxBill
Denk je dat deze van ecotools goed genoeg is om hardhouten deuren te frezen?
75 euro ex btw of 15 euro is wel een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

copykat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
@JukeboxBill
Denk je dat deze van ecotools goed genoeg is om hardhouten deuren te frezen?
75 euro ex btw of 15 euro is wel een heel groot verschil.
ja, het probleem bij goedkope frezen is vooral de standtijd, maar 1 deur zal wel lukken ;) niet te gek doen qua afname/snelheid en hij overleeft het ook nog wel voor een tweede deur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

ja, het probleem bij goedkope frezen is vooral de standtijd, maar 1 deur zal wel lukken ;) niet te gek doen qua afname/snelheid en hij overleeft het ook nog wel voor een tweede deur :P
Heb nog geprobeerd om een iets duurdere te vinden, zeg 30 isch euro maar niet gevonden.
Of dermate onduidelijk of het de juiste frees sleuven trekt dat t niet kon bepalen.
Ze hebben ook "industrual" maar geen getrapte versies voor zover ik kon vinden.
Desnoods bestel ik er twee om veilig te zijn.
Ik zag dat ze ook kunststof scharnierfreesmallen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Heb nog geprobeerd om een iets duurdere te vinden, zeg 30 isch euro maar niet gevonden.
Of dermate onduidelijk of het de juiste frees sleuven trekt dat t niet kon bepalen.
Ze hebben ook "industrual" maar geen getrapte versies voor zover ik kon vinden.
Desnoods bestel ik er twee om veilig te zijn.
Ik zag dat ze ook kunststof scharnierfreesmallen hadden.
15 of 30 euro zal ook het verschil niet maken.
Je kan er natuurlijk ook wat meer tijd in steken en het met een gewone frees doen.

En dan ook maar hopen dat het geen Merbau deur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

15 of 30 euro zal ook het verschil niet maken.
Je kan er natuurlijk ook wat meer tijd in steken en het met een gewone frees doen.

En dan ook maar hopen dat het geen Merbau deur is.
Skantrea deur.....elegance merbau.......... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
Ik heb m'n tweedehands merbau achterdeur gewoon gefreesd met rechte freesjes. 2 geleiders is erg makkelijk om hem gecentreerd te houden. Moet je een keer wisselen maar die rechte freesjes gebruik je voor veel meer dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Jeweetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:47:
@trabant enkele jaren terug deze gekocht om aantal bomen te kortwieken.
https://www.toolstation.n...met-telescoopsteel/p11271
Zaag was vlijmscherp, door het gewicht van de steel en zaag wat je op de tak laat rusten is kracht zettten niet zo’n ding.
Alleen takken vanonder inzagen of zijdelings is wat lastiger ivm enige flex in uitgeschoven steel.
Zojuist dezelfde telescoopzaag gekocht, maar in een winkel dichterbij. Als blijkt dat ik inderdaad enig talent heb om met zo'n lange steel te zwabberen, kan er nog altijd een schuifjapanner worden gekocht. Deze past in elk geval prima naast de ragebol. Zo heb ik nu mijn eigen Lange Jan en Lange Lies. (8>

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 07-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
Hier een beetje in dubio over een verstek/afkortzaag.
Ivm verbouwing wil ik graag de plinten, wat planken, balken etc zelf kunnen zagen. geen extreem grote maten maar standaard spul (regels, balken, plinten tot 200 / 250 mm oid).
Momenteel heb ik een el-cheapo (ooit 90 euro) afkortzaag die ik kan uittrekken, kantelen en draaien maar die teveel speling heeft zowel in afstellen als ook in zagen.

De speling qua afstellen vind ik erg vervelend, als ik de hoeken instel met de draaitafel (links rechts) en manueel op 45 graden zet, dan 2 plankjes zaag heb ik geen 90 graden hoek (grote spleet over).

Wat zoek ik:
- afkortzaag voor zowel schuine hoeken links & rechts (45 graden lijkt me voldoende beide kanten).
- verstekzaag voor liefst 2 kanten (gemak) , indien niet of erg duur dan is 1 kant voldoende lijkt me (ook hier 45 graden de standaard?)
- voldoende accurate en relatief snel in te stellen (zie uitleg hieronder)
- Budget: tussen 200 en 500 euro (is dat reeel)? minder is altijd beter.

Afstellen:
Momenteel draai ik aan de knop vooraan de unit en draai dan links / rechts en wil bv 45 graden, of 20 graden instellen. Ergens in de buurt van de gewenste graden voel ik mijn huidige zaag "klik" zeggen, maar vanuit de andere kant (45 -> 0) zegt hij eerder klik (dus er zit voor mijn gevoel een grote acceptatie rond elke instelling met veel speling.
Wat ik zoek: een unit waarbij ik 45 graden instel, en dan ook met 1 afstelling weet dat het 45 graden is en daarin vertrouwen heb. Uiteraard kun je altijd meer zekerheid kopen maar ik vraag een beetje naar, welke zaag zou voldoende zijn voor strakke 90 graden bochten bij plinten (in lengte als breedte gezaagd, dus zaag kantelen of tafel kantelen).

Merken; geen voorkeur, zolang maar betrouwbaar is.
Accu; nee, snoer is prima (prijs lager).
Budget; waar ligt de grens voor een goed / betrouwbare zaag (die ook lang meegaat) (huidig budget 500 max?)
Uitbereiding; eventueel met optie dat ik later een zaagbok bij kan aanschaffen zou mooi zijn, geen must.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 09:42
Ik ben nog steeds heel blij met mijn Bosch blauw GCM 8 SJL
Kan iets meer dan je wensenlijst, maar dat is best fijn. Niet de zwaarste machine maar goed af te stellen en degelijk.
Via (duitse) amazon soms met flinke korting te krijgen.

€339 op amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door Shutdown98 op 07-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
@soepah
Vrijwel alle afkortzagen met trekfunctie hebben wel enige mate van onnauwkeurigheid doordat er nu eenmaal wat buiging in het hele mechanisme zit.
Je kan de nauwkeurigheid nog aardig beïnvloeden door rustig te zagen, niet de zaag door het hout forceren maar de zaag het werk laten doen. En altijd met een scherp zaagblad werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@soepah
Ik ben een pure hobby gebruiker zonder enige veelvuldig klussen voor anderen.
Wil je stangen die naar achteren schuiven? (meer keuze dan de versie waarbij de stangen stil staan en de zaagbody beweegt.)

De metabo's en de hikoki's zijn goede middenklassers.(ik heb de metabo 72 xact gekozen over de Hikoki C8FSHGWAZ beide de reversed stangen systeem. Handig als je hem tegen de muur hebt staan.
De skill is een beetje de budget versie van de hikoki. Ziet er best aardig uit maar of hij ook goed is op precisie? Geen idee of er al reviews zijn.

Als je de normale versie's glijstangen prima vind dan is er een stuk meer keus.
Metabo kgs serie 216, 254 of de 305. Prima toestellen vele vinden ze goed genoeg

Of de bosch blauw serie en Makita series. Net stapje duurder.

Mijn keus was vooral op beide kanten op 45graden plus kantel en draai.
Groef zagen, inkepen, extra diepte door kap systeem ten opzichte van andere 216 blade zagen.
Duidelijke en goed bedienbare knoppen/handels. En electronische zaagblad rotatiesenlheid regeling zodat je plastic en zo kan zagen. Ten opzichte van de Hikoki.
Klein nadeel de motor is met een belt aan de zaagbladas gekoppeld dus dat frame is zwakker, kan eerder krom trekken als je zaagblad vast slaat, dan de reguliere motor direct op zaagbladas.
Makita reversed glijstangen zijn een stuk duurder. 8/900 euro.
Dus met makita is in jou budget de normale stangen de enige keuze.
Deze is bij vele een keuze Makita LS1018LN schuine motor huis maakt kantelen beter. En de balans is beter. Zicht op je werk ook ten opzichte van de normale motor in verlengde op zaagbladas.

Een buitenbeentje is de Dewalt 777. (twee stangen boven elkaar inplaats van naast elkaar. En ingekapseld in het motorhuis.)
Tegenwoordig aangeboden voor aantrekkelijke prijzen.
Compact design dus als je veel er mee wilt sjouwen is dit misschien jou keuze.
Wel beperkter in zaag mogelijkheden kantelen naar 1 kant. Draaien is wel netjes, is degelijk gebouwd en goed doordacht design.

Dus 300 euro isch is er al best veel keus die "goed genoeg" en precies genoeg is.
De 500 range is vooral kijken welke specs je belangrijk vind.
Daarboven is de provi league.

Dus tja er is zoveel keus.
Kijk een beetje welke je interesse hebben en google youtube reviews om een beetje te zien hoe ze zijn in werking of specs vergelijk. Gotooltv heeft veel vergelijkingen van specs wel in t duits maar redelijk te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@soepah wat @JukeboxBill en @copykat zeggen.

Daarnaast: hoe dik wil je de balken zagen?

Ik heb net als copykat de Metabo KGSV 72 xact, maar dan de duurdere Sym versie speciaal voor plinten.
Heb er nu een speciaal DeWalt zaagblad in en die werkt perfect voor plinten.
Maar dikke balken... dan heb je echt een grotere nodig.

En een bok kan bijna allemaal.
Heb de Metabo bok met wielen (KSU 251) en de constructie is zo dat je eigenlijk elke machine er op kan klikken.

Ik tikte wel bijna dubbel boven jouw budget aan met de combiset.

Verder moet je misschien opletten hoe goed de afzuiging is?
De meeste zijn totaal niet goed in het afzuigen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 07-10-2024 21:10 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@soepah Door te gaan op @DJMaze zijn verhaal.
https://www.gereedschapce...et-onderstel-ksu-401.html
Zit op je budget inclusief tafel.
Maar of je hier mee sierlatjes wilt/kunt zagen in verstek geen idee.
Of deze:
https://www.gereedschapce...d-kap-en-verstekzaag.html
Zonder tafel maar wel binnen je budget en in de tekst staat een beetje jou eisen beschreven.
Vertikale greep is beter dan horizontaal. (in verlengde van het zaagblad dus je doet geen torsiekrachten met neer duwen.)

Owh en wat ook altijd erg fijn is , is een softstart en electronische rem.
Zeker met veel korte zaag momenten ga je dat waarderen.
Minder herrie, en minder draaiende tanden als je hem niet op t hout zet.
Niet noodzakelijk maar wel fijn.

Hier voor had ik een 254 budget zaag.(funderingherstel en dakkappellen afwerken en 22cm brede eikenplanken moest ik leggen dus groot was handig.
Voor vloerbalken (ruim)voldoende. En met zwaar /hard hout is een beetje motorvermogen ook handig.
Voor kleine plintjes is 254mm best wel lomp. En versjouwen door t huis werd ik ook niet blij.
Zwaar en groot.
Als je maar een paar balken moet zagen die misschien niet passen in een 216blad kan je ook denken aan een handzaag of een dubbele zaag snede zagen omdraaien en nog een keer zagen.

Een 216 model is veel handzamer/mobieler en in de meeste gevallen voldoende.
Die 254 en 305 modellen versjouw je meestal niet voor je lol.

Afzuiging. Tja, vermoedelijk hoe groter t blad hoe slechter de afzuiging werkt. Gevalletje zuigkracht en afstand tot de zaagsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10
Deann schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:31:
[...]

Ik heb in ieder geval de 2860-2 of het de uhev versie is weet ik niet. Zeer tevreden mee en het tandwielhuis is zeker metaal.

Had ook een hier geprezen bosch 28-2 gehad, maar wilde de dozen hiermee ook boren in kiezelbetonnen muren daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld. De bosch begaf het na 4 dozen al, al kan dat een maandagmorgen model zijn geweest.
De Metabo hield het heel de verbouwing goed uit, breken en boren.
Weet niet of het aan mij ligt maar ik heb deze machine ook en kan er niet netjes mee boren. Zo gauw hij gaat hameren is het zo hard en ongecontroleerd dat het boorgat rondom kapot gaat zelfs met een 5mm boor. Ik heb dit niet met de 30 jaar oude Bosch van mijn vader.

Nu gebruik ik hem in beton en baksteen. Die laatste zou met een klopboor ook wel kunnen maar het beton in ons huis heeft overal een stuc laag erop en die gaat dus altijd kapot met dit ding.

Zit erover te denken sowieso hem te vervangen door een Makita 18V met stof afzuiging.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-10-2024 22:16 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:48
Een vraag voor de groene klussers: ik mocht vandaag even een Makita bladblazer (DUB186) vasthouden en ik ben er wel gek op. Klein en fijn, en de WAF is hoog.
Maar: ik heb nog geen accu’s dus het is geen koopje. En zeldzaam gebruik van accu’s (bladblazer=najaar) heeft ook niet mijn voorkeur.
Zijn er handzame bladblazers met netsnoer die iemand kan aanraden?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maar ook geen WAF, of, belangrijker misschien, HAF :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:00
copykat schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:59:
@soepah

Een buitenbeentje is de Dewalt 777. (twee stangen boven elkaar inplaats van naast elkaar. En ingekapseld in het motorhuis.)
Tegenwoordig aangeboden voor aantrekkelijke prijzen.
Compact design dus als je veel er mee wilt sjouwen is dit misschien jou keuze.
Wel beperkter in zaag mogelijkheden kantelen naar 1 kant. Draaien is wel netjes, is degelijk gebouwd en goed doordacht design.
.
Die heb ik, ben er heel tevreden mee. Loepzuiver en wat ik vooral fijn is de schaduwlijn ipv laserlijn.
De laserlijn kan afwijken van de zaaglijn, die moet je dan bijstellen. Wat bij een schaduwlijn niet nodig is. Dat klopt altijd.

Ook is bij een bladwissel met andere tand diktes oid de schaduwlijn altijd automatisch afgesteld.
In de schaduwlijn wordt ook de tanddikte goed weergegeven. Bij een laserlijn niet.

[ Voor 7% gewijzigd door barry86 op 08-10-2024 08:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
+1 maar dan met de DWS774-QS hier. Fijne afkortzaag :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
@soepah Ik heb eerder dit jaar de een DeWalt DW777SET (Dat is de DWS777 + DE7033 onderstel).
Voor de afzuiging heb ik hier op aanraden in dit topic een Kärcher WD3 aangeschaft.

Ik wilde een compacte afkortzaag doordat ik niet zoveel ruimte in mijn schuurtje heb. Daarnaast ging ik planken van 5 meter zagen, waardoor ik de afkortzaag sowieso naar buiten moest doen.
Met de set die ik zo heb, heb ik hier eigenlijk nooit problemen mee ervaren. Eenvoudig te verplaatsen, want niet te zwaar.
Ideaal is ook dat de afkortzaag op de stofzuiger is aan sluiten, waardoor deze aanslaat op het moment dat de zaag gestart wordt.

Ik heb 'm gebruikt om gevelbekleding van het schuurtje te vervangen, waarbij ik ook onder een hoek van 45 graden moest zagen, geen probleem.
Zelf heb ik niks af hoeven stellen, de zaag stond al goed afgesteld bij aankomst.
Glaslatten heb ik ook zonder problemen in verstek kunnen zagen.
Ben zelf erg blij met de aankoop geweest :)

/edit
En wat @barry86 zegt, de schaduwlijn werkt heel erg prettig, omdat je het altijd duidelijk is waar de zaag neer gaat komen.
Nadeel hiervan is dat in de volle zon dit niet werkt, je moet dan wel eerst wat schaduw creëren.

[ Voor 11% gewijzigd door jordeeeh op 08-10-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dr. Strangelove schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Weet niet of het aan mij ligt maar ik heb deze machine ook en kan er niet netjes mee boren. Zo gauw hij gaat hameren is het zo hard en ongecontroleerd dat het boorgat rondom kapot gaat zelfs met een 5mm boor. Ik heb dit niet met de 30 jaar oude Bosch van mijn vader.

Nu gebruik ik hem in beton en baksteen. Die laatste zou met een klopboor ook wel kunnen maar het beton in ons huis heeft overal een stuc laag erop en die gaat dus altijd kapot met dit ding.

Zit erover te denken sowieso hem te vervangen door een Makita 18V met stof afzuiging.
soms kan je het aan en uit knopje gebruiken om te doseren, lukt dat ook niet? trouwens hameren in gips is nooit een puik idee. , dus eerst een stukje alleen draaien is altijd een goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soepah
Bedankt allen (@barry86 , @jordeeeh, @ThinkPad , @copykat , @DJMaze , @JukeboxBill, @Shutdown98 ) voor jullie eigen ervaringen, feedback en uitgebreide antwoorden.

De vragen probeer ik te beantwoorden:
Daarnaast: hoe dik wil je de balken zagen? - dit is niet echt een harde eis; beetje regelwerk moet lukken (70 mm en dat lukt volgens mij met alle zagen wel). Ik merk uit de antwoorden dat hoe groter je kunt, hoe groter de kans op afwijkingen (en minder afzuiging) ivm grotere bladen.

Ook die soft start & electronische stop is handig lijkt me.
Info over verticale vs horizontale greep is super (mijn huidige heeft een horizontale greep).

Prio 1 is het afstellen. ik ga de genoemde modellen (metabo KGSV 72, Dewalt 777 en Bosch 305 eens vergelijken en filmpjes/reviews bekijken. Kom er op terug bij vragen of gemaakte keuze.

Bedankt!

@ThinkPad ik ben Rechtshandig.

ik lees net de review van @Leftblank ; uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS)
Snel en juist afstellen lijkt hier niet van toepassing zonder nameten (dat heb ik nu dus ook).

[ Voor 29% gewijzigd door soepah op 08-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Ben je trouwens links- of rechtshandig? Want de DeWalt is voor linkshandigen (ben ik niet) onhandig om te gebruiken las ik ergens (vanwege het inschakelmechanisme van de handgreep). Mogelijk zijn er meer afkortzagen die dat issue hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
henkie196 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Maar ook geen WAF, of, belangrijker misschien, HAF :+
Huisarts Approval Factor? Ik heb mijn portie bladblazerlawaai wel gehad. De huisartsenpraktijk tegenover is nu verhuisd en daarmee ook de hovenier. Dat was geen tuinman, maar een machinist, want hij bediende vooral machines. De botanische kennis leek beperkt tot het onderscheid tussen bomen, struiken en gras: Van de bomen vielen blaadjes, maar verder waren ze te hoog, struiken kon je met een Stihl te lijf en over het gras kon je met een zitmaaier crossen. Probleem was dat ze blijkbaar een contract hadden voor elke week vier uur, terwijl ze veel eerder klaar waren. Dus werd de tijd maar volgemaakt door lukraak met een zware benzinebladblazer -zo'n schietstoel- in het rond te zwaaien, zelfs toen het bij windkracht 5 in november echt de waanzin ten top was. De huisarts reed op die tijd zijn visites en ik -kantoor aan huis- zat in de herrie.
ik heb die machinist dan ook eens gevraagd wat er mis is met een ouderwetse hark. Kwam hij met de arbo aanzetten! Alsof zo'n jet-pack waar je gehoorbeschermers bij moest dragen minder belastend is.
En blijkbaar gold de arbo niet voor zijn vakantiekrachten, want die heb ik wel met een hark gespot.

Maar wie echt niet zonder denkt te kunnen: neem er een die ook kan zuigen, want die blaadjes waaien anders doodleuk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
trabant schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
Maar wie echt niet zonder denkt te kunnen: neem er een die ook kan zuigen, want die blaadjes waaien anders doodleuk terug.
Ik heb zo'n zuigding gehad. Altijd verstopt, zeker in de herfst als de blaadjes nat zijn. Vervangen door deze: https://www.husqvarna.com/nl/bladblazers/525bx/ maar voor een flink betere prijs.

Stiller, veel minder trillingen en beter voor de polsen omdat de blaasbuis recht voor je hand zit ipv "uit t lood" zoals de meesten. Ja, op benzine (Aspen 2) want een accu ding waar je 15 minuten mee kunt werken is niks voor mij ;-)

90% van de rommel kwam van de gemeente en dus blaas ik alle rommel naar de straat en dan het hoekje om de berm in. Daar mag het verder rotten of liggen wachten tot de gemeentelijke loonwerker met de klepelmaaier langs komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:30:
Huisarts Approval Factor? Ik heb mijn portie bladblazerlawaai wel gehad. De huisartsenpraktijk tegenover is nu verhuisd en daarmee ook de hovenier. Dat was geen tuinman, maar een machinist, want hij bediende vooral machines. De botanische kennis leek beperkt tot het onderscheid tussen bomen, struiken en gras: Van de bomen vielen blaadjes, maar verder waren ze te hoog, struiken kon je met een Stihl te lijf en over het gras kon je met een zitmaaier crossen. Probleem was dat ze blijkbaar een contract hadden voor elke week vier uur, terwijl ze veel eerder klaar waren. Dus werd de tijd maar volgemaakt door lukraak met een zware benzinebladblazer -zo'n schietstoel- in het rond te zwaaien, zelfs toen het bij windkracht 5 in november echt de waanzin ten top was. De huisarts reed op die tijd zijn visites en ik -kantoor aan huis- zat in de herrie.
ik heb die machinist dan ook eens gevraagd wat er mis is met een ouderwetse hark. Kwam hij met de arbo aanzetten! Alsof zo'n jet-pack waar je gehoorbeschermers bij moest dragen minder belastend is.
En blijkbaar gold de arbo niet voor zijn vakantiekrachten, want die heb ik wel met een hark gespot.

WAF = Wife Appeal Factor, HAF = Husband Appeal Factor?

Maar goed, er valt inderdaad wat te zeggen om het met een hark te doen, hangt een beetje af van hoeveel tuin je hebt om bij te houden en hoe vaak je de neiging voelt om het te doen. Eens met de bladzuiger aanbeveling, dan ben je er meteen vanaf en werkt naar mijn idee ook beter op gras.

M'n vrouw was het ook zat om iedere keer bladeren weg te harken, vandaar dat er ook een bladzuiger is gekomen bij ons. Harken werkt ook niet zo goed voor de bladeren tussen de bloemen, zeker als al het spul van de bomen langs de straat langs de voortuin komt waaien, dan is een bladzuiger wel zo makkelijk.

En tja, een tuinman die alles met de hand doet is ook veel meer uren bezig, wat niet persé goed overkomt bij de klant die per uur betaald. M'n moeder heeft ook wel eens iemand gehad die bomen om ging zagen met een handzaag, dan ben een dag bezig met iets dat je binnen een uur met een kettingzaag kan. Alhoewel wat jij omschrijft is meer iemand is die groenvoorziening doet, dan een tuinman. Beetje bermen en parken bijhouden voor de gemeente werkt goed met die instelling, voor een tuin is het wat minder geschikt.

/edit
DjoeC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:13:
Ik heb zo'n zuigding gehad. Altijd verstopt, zeker in de herfst als de blaadjes nat zijn. Vervangen door deze: https://www.husqvarna.com/nl/bladblazers/525bx/ maar voor een flink betere prijs.
Kan van het ontwerp afhangen, maar die bladzuiger van ons (Stihl) is tot nog toe nog niet verstopt geraakt. Lijkt wel een algemene klacht te zijn met bladzuigers, dus het helpt als het bladerspul in ieder geval een beetje droog is. Tot nu toe werkt dat voor mij, in ieder geval, en een beetje vochtig maakt dan nog niet zoveel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 08-10-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
@henkie196 Verstopt en/of niet goed werken op gras hangt waarschijnlijk samen met de hoeveelheid luchtverplaatsing. Mijn originele was een Flymo uit de opruiming. Voor de Husqvarna heb ik "onderzoek" gedaan en gelet op maximale luchtverplaatsing, trillingen, etc. vooral omdat het hier gaat om een groot oppervlak gazon en.of bestrating. Daar kwam dit handapparaat net zo goed of beter uit dan een ruggedragen - en het heeft ook minder opslagruimte nodig.

Voor blad op t gazon gebruik ik de grasmaaier, eerst mulchen, dan opzuigen in de zak. Na t verticuteren gebruik ik wel de bladblazer om grote hopen te maken en die dan af te voeren. Dus verticuteren alleen bij niet te vochtig weer. Zuigen in de oprit valt ook tegen vanwege de takjes (net te groot) die uit de gemeentelijke bomen vallen en al het zand/steentjes van de slijtlaag op de weg waar ik mee te maken heb.

Kortom: Zuigen is prima in de juiste omstandigheden, ik zag t ook helemaal zitten om te composteren maar niet met alle rommel die met het blad meekomt. Electrisch/accu is beter dan benzine, mits het verlengsnoer rijkt of de beschikbare accucapaciteit voldoet, anders wordt t mijl op zeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35

-tom-562

Oliesjeik

Barleone schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:30:
Een vraag voor de groene klussers: ik mocht vandaag even een Makita bladblazer (DUB186) vasthouden en ik ben er wel gek op. Klein en fijn, en de WAF is hoog.
Maar: ik heb nog geen accu’s dus het is geen koopje. En zeldzaam gebruik van accu’s (bladblazer=najaar) heeft ook niet mijn voorkeur.
Bij de Lidl is nu ook een bladblazer van Parkside te krijgen voor 2 tientjes (op accu). Geen idee hoe goed/sterk die is. Wellicht is dat iets? Accu's zijn een stuk goedkoper dan die van Makita.

Zo'n bladblazer met zuigfunctie is trouwens echt ruk (tenminst, dat standaard consumentenspul). Ik heb er ooit eentje in een opwelling gekocht toen we net verhuisd waren (2 leibomen in de voor- en achtertuin), maar dat ding raakte continu verstopt :P Alles bij elkaar harken en in de GFT container stoppen is 10x sneller :P
ThinkPad schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:17:
+1 maar dan met de DWS774-QS hier. Fijne afkortzaag :Y
+2 :P Mijn eerste aankoop voor wat serieuzer merkgereedschap toen we ons huis kochten. Geen moment spijt van gehad, mooi compact en die schaduwlijn is echt ideaal

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 08-10-2024 14:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:46:
@henkie196 Verstopt en/of niet goed werken op gras hangt waarschijnlijk samen met de hoeveelheid luchtverplaatsing. Mijn originele was een Flymo uit de opruiming. Voor de Husqvarna heb ik "onderzoek" gedaan en gelet op maximale luchtverplaatsing, trillingen, etc. vooral omdat het hier gaat om een groot oppervlak gazon en.of bestrating. Daar kwam dit handapparaat net zo goed of beter uit dan een ruggedragen - en het heeft ook minder opslagruimte nodig.

Voor blad op t gazon gebruik ik de grasmaaier, eerst mulchen, dan opzuigen in de zak. Na t verticuteren gebruik ik wel de bladblazer om grote hopen te maken en die dan af te voeren. Dus verticuteren alleen bij niet te vochtig weer. Zuigen in de oprit valt ook tegen vanwege de takjes (net te groot) die uit de gemeentelijke bomen vallen en al het zand/steentjes van de slijtlaag op de weg waar ik mee te maken heb.

Kortom: Zuigen is prima in de juiste omstandigheden, ik zag t ook helemaal zitten om te composteren maar niet met alle rommel die met het blad meekomt. Electrisch/accu is beter dan benzine, mits het verlengsnoer rijkt of de beschikbare accucapaciteit voldoet, anders wordt t mijl op zeven.
Grasmaaier is ook een goede optie op gras, dat doe ik meestal, maar soms wil ik het even opruimen als het nog geen tijd is om gras te maaien. En de buren hebben eiken in hun achtertuin staan, dus daar krijg je de hele winter bladeren van.

Debiet maakt zeker uit voor hoe goed je dingen weg kan blazen, voor zuigen is het een combinatie van debiet en onderdruk. Maar als ik de klachten lees over het verstopt raken bij zuigen, gaat dit meestal om nat bladmateriaal. Ook bij de machines met betere specs. Dus probeer ik altijd op te ruimen als het een beetje droog is. Zoals gezegd, beetje vochtig lijkt tot nu geen probleem, maar erg vochtig zal gauw blijven plakken, denk ik.

Voor mijn vrouw was de wens vooral om de bladeren uit de voortuin te kunnen halen, want dat staat vol met kleine struikjes en bloemen in een bed met houtsnippers. Dat kun je niet harken, dus zit je vast aan alles met de hand eruit te plukken, en dat is gewoon geen fijn werk. Met de bladzuiger kun je de boel er redelijk tussen uit plukken, hooguit beetje opletten dat je niet te veel hout snippers meeneemt.

Ik heb op snoer, want had toen nog geen 18V of hoger accu platform, en dan nog heb je meestal een standtijd van 15-20 minuten max met accu, want zo'n bladblazer / zuiger trekt aardig wat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:20
Ik heb hier de 12v van, echt een toppertje voor kleinere tuinen.

Heb je een accusysteem thuis? Misschien daarvan iets kiezen want met accu is wel een pré, anders kan je net zo goed de bezem of bladhark pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:03:
[...]
Zo'n bladblazer met zuigfunctie is trouwens echt ruk (tenminst, dat standaard consumentenspul). I
Ik heb de bekende black and decker en volgens mij is dat het enige fatsoenlijke apparaat dat b&d nog maakt. Ik ervaar geen verstoppingen. Hij zuigt gewoon keurig keer op keer de zak helemaal vol. Werkt veel effectiever dan bezemen en harken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35

-tom-562

Oliesjeik

Raymond schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Ik heb de bekende black and decker en volgens mij is dat het enige fatsoenlijke apparaat dat b&d nog maakt. Ik ervaar geen verstoppingen. Hij zuigt gewoon keurig keer op keer de zak helemaal vol. Werkt veel effectiever dan bezemen en harken.
Je vergeet de B&D Workmates O-)
De bladeren die ik moest opzuigen waren vrij groot. Zeker als ze nog 'vers' waren, raakte de boel snel verstopt. Tegenwoordig hark ik het dus op, of gebruik de grasmaaier (op het gras/terras).
Of ik snoei de leibomen voordat het meeste blad er af is en prop het meteen in de hakselaar

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
henkie196 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:17:
...dat staat vol met kleine struikjes en bloemen in een bed met houtsnippers. Dat kun je niet harken, dus zit je vast aan alles met de hand eruit te plukken, en dat is gewoon geen fijn werk.
Ik laat dat dan ook gewoon liggen.
Koot&Bie hadden ooit die legendarische sketch met de tuin winterklaar maken (scheurgras, neutronenkorrels). Helaas heeft de handel dat niet als satire, maar als instructie opgevat, terwijl de natuur dat al miljoenen jaren zonder de mens kan. Maar daar valt niets aan te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik lees overal dat je blad zo veel mogelijk moet laten liggen in de tuin. Fijn voor de egeltjes en allerlei beestjes.
Het wordt ook vanzelf compost.
Ik haal het alleen van het tuinpad en oprit (lekker gezellig geluid, zo'n hark door het grind) en het betegelde gedeelte en wordt afgevoerd in de compostbak.
Een grasveld heb ik niet, dus dat scheelt een hoop werk.
Maar dit hoort eigenlijk in het tuinen topic.

On topic, ik heb wel een bladblazer, Viking, het simpele broertje van Stihl, maar de laatste keer dat ik die gebruikt heb, was om compost onder de struiken te blazen.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 08-10-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:48
Nou dank voor alle tips! Het is wat mij betreft vooral blad van een stuk tuinpad(schors) afblazen. Het mag tussen de planten lekker verteren en helemaal eco zijn!
Ik heb geen accuplatform (alleen twee Makita 18V witte) die dus nergens mee te combineren zijn. Ik zag nog een Stihl op snoer voor honderd piek. Maar eigenlijk wil je dat ding gewoon even pakken , blazen en klaar zijn, en geen snoer gebruiken.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Barleone schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:58:
Nou dank voor alle tips! Het is wat mij betreft vooral blad van een stuk tuinpad(schors) afblazen. Het mag tussen de planten lekker verteren en helemaal eco zijn!
Ik heb geen accuplatform (alleen twee Makita 18V witte) die dus nergens mee te combineren zijn. Ik zag nog een Stihl op snoer voor honderd piek. Maar eigenlijk wil je dat ding gewoon even pakken , blazen en klaar zijn, en geen snoer gebruiken.
Misschien een goed moment om nu eerst een keuze te maken voor een accuplatform. M.a.w., niet alleen nadenken over welke bladblazer, maar ook nadenken wat je in de toekomst eventueel aan accugereedschap wil kopen.
Als het alleen om accu tuingereedschap gaat, dan kan je ook kijken naar Stihl, EGO, Wolf-Garten en nog zo meer.

Ik ben alleen bekend met Makita. Die hebben voor het zwaardere tuingereedschap de 2x18 Volt LXT, maar dat schuift nu op naar het 40 Volt XGT platform.
18 Volt LXT is vooral nuttig als je ook klein accugereedschap wil gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb die bladzuigers: verstopt zie je idd snel als er nat blad of groot blad in moet, of dunne takjes. Ik heb zelf een Eurom, maar dan wel eentje met echte messen vlak voor de fan binnenin, en kan op die plek ook open. Dus die hakselt ook echt. Dit itt de basis dingen, die gewoon de plastic fan gebruiken om blad wat kleiner te maken.

Groot blad: gewoon met de elektrische cirkel maaier er overheen. Zolang dat op tegels is kan dat prima. Kiezels daarentegen is geen goed idee :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22

BeaM-R

Powerrrrr

Makita komt met een geheel nieuw modulair opbergsysteem met onder andere een trolley, diverse opbergkisten en assortimentdozen. Ziet er best goed uit.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
na alle input en wat review filmpjes denk ik dat mijn keuze terugvalt op:
- Bosch blauw GCM 8 SJL
- Metabo KGSV 72 XACT.

Op basis van functies zijn ze redelijk gelijkwaardig, ik neig dan naar prijs waarbij de Bosch zo'n 150/200 goedkoper is.
@Shutdown98; kun je makkelijk (snel) verspringen van presets (45, 22.5, 0) graden zowel in draaihoek als kantelen bij de Bosch? kreeg dat niet heel snel duidelijk uit de review.
En is de laser een beetje praktisch of gebruik je dat in de praktijk niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 09:42
Er zijn idd die presets voor de draaihoek, maar niet voor het kantelen.
De kantel gradenboog is wel goed zichtbaar en makkelijk in te stellen.

Laser is goed af te lezen en prettig in gebruik. Alleen in volle zon moet je de zaag naar beneden kantelen om de laser goed te kunnen zien. Als het echt heel precies moet druk ik altijd de zaagtanden op het werkstuk om te checken of ik strak tegen de lijn aanzit.

[ Voor 48% gewijzigd door Shutdown98 op 08-10-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BeaM-R schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:15:
Makita komt met een geheel nieuw modulair opbergsysteem met onder andere een trolley, diverse opbergkisten en assortimentdozen. Ziet er best goed uit.

[YouTube: NEW! Makita MAKTRAK™ - The Next Generation in Modular Storage System has arrived #maktrak]
heeft wel iets weg van dat packout systeem. alleen mis ik nog wel de lades, vooral die lijken mij handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22

BeaM-R

Powerrrrr

Ik heb deze maar vind hem niet echt fijn werken en dat komt met name door de smalle blaasmond. Hierdoor ben je best lang bezig met een tuinpad. Gebruik hem tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar om blad tussen de struiken weg te blazen. Voor grotere oppervlaktes gewoon de bladhark.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

soepah schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:53:
na alle input en wat review filmpjes denk ik dat mijn keuze terugvalt op:
- Bosch blauw GCM 8 SJL
- Metabo KGSV 72 XACT.

Op basis van functies zijn ze redelijk gelijkwaardig, ik neig dan naar prijs waarbij de Bosch zo'n 150/200 goedkoper is.
@Shutdown98; kun je makkelijk (snel) verspringen van presets (45, 22.5, 0) graden zowel in draaihoek als kantelen bij de Bosch? kreeg dat niet heel snel duidelijk uit de review.
En is de laser een beetje praktisch of gebruik je dat in de praktijk niet?
Beide mooie modellen.
Zo even uit mn hoofd en snelle zoektocht. De verschillen.
Bosch
1 dubbel zaagsel afzuiging dus zal/zou beter moeten zijn tov 72xact
2 glijstangen naar achteren stekend.
3 geen electronisch toerentalverstelling../variabel toerental. (?) (met hout alleen geen issue denk ik. Of je moet echt kneppelhard hout willen zagen.

Metabo.
1 best goede afzuiging tov andere enkele afzuiging systemen.
2 muurplaatsing mogelijk ivm reversed glijstangen.
3 variabel toerental(?)

Wat betreft de zaag hoeken maximaal en preset's zal je ze naast elkaar moeten leggen.
Beiden hebben die inkeping bij de zaag-as om hogere plinten en balken te zagen.
2mm in voordeel van Metabo.... :+

In mijn oprechte mening is het simpel.
Maakt het uit dat de glijstangen naar achteren bewegen?
Nee? => Bosch blauw GCM 8 SJL kan je geen buil aan vallen.
Goede afzuiging, (erg fijn binnen), compact en niet erg zwaar, fijn met sjouwen.
Softstart, laser en precies in te stellen. Goede naam en customer service.

Liever ook tegen de muur te kunnen gebruiken? Dus reverse systeem.
Dan is de 72 xact de sweetspot tussen goed en niet overdadig duur.
Flinke stapel opties zoals laser, softstart en elctronische rem, links rechts kantel en draaien.
Inkeping stand.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[YouTube: NEW! Makita MAKTRAK™ - The Next Generation in Modular Storage System has arrived #maktrak]
Het ziet er bijna uit als een slechte 1 april grap. Dit lijkt toch een 1 op 1 kopie van dewalt.

Ps ik heb alles op accu van makita dus dat is het niet hoor maar wel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10
twain4me schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

soms kan je het aan en uit knopje gebruiken om te doseren, lukt dat ook niet? trouwens hameren in gips is nooit een puik idee. , dus eerst een stukje alleen draaien is altijd een goed idee.
Daar twijfel ik dus aan of ik niet wat fout doe. Als ik begin met boren gaat alles prima, maar zo gauw ik op beton of baksteen kom en de toeren omhoog gaat hij ook hameren en dat gaat dan dus meteen met grof geweld waardoor het pleisterwerk rondom het boorgaat kapot gaat. Ik kan de hamerstand wel uitzetten maar dan kom ik niet meer door beton heen.

Als ik de Metabo vergelijk met de ouwe Bosch dan hamert die Metabo met veel meer kracht maar een lagere frequentie, de Bosch hamert minder hard maar frequenter en dit geeft m.i. veel meer controle.

Gipsmuren doe ik sowieso niet met de boorhamer, daarvoor heb ik een Makita DDF484 die dat prima aankan.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-10-2024 07:54 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:19
Voor de bladzuigers onder ons, gewoon de stofzuiger pakken met een vat met cycloon ertussen:

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/media/85/e4/2a/1655384011/A3CE80FD-54D0-44E5-A58D-409EAB3233B1-demomodel-macdust-voorafscheider-inclusief-drum--cycloon---slang--wartel-en-slangklem.jpg

Voor een paar tientjes aan onderdelen maak je die zelf.

Zelf gebruik ik hem bij kluswerkzaamheden, en ik zuig het tuinpad er wel eens mee. En ik gebruik hem om de goten van de dakramen leeg te zuigen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Loop je dan niet door de tuin met een hele karavaan, die je ook nog eens moet geleiden of -als er geen grote wielen onder zitten- telkens moet verplaatsen?
Een stofzuiger, die zich met zijn rubberen stootrand als een onwillige arrestant aan elke stoelpoot en deurpost vastgrijpt, is al ergerlijk genoeg. Daar wil je niet nog eens een vat bij, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

Aardig voor als je altijd op karwei moet, maar voor een DHZ-er m.i. tamelijk nutteloos.
Voor opbergen neemt het nog meer loze ruimte in dan de M-box en voor in en om het huis te lomp om mee rond te zeulen.
Ik stop de spullen, die ik ergens nodig heb, in een bouwemmer, ook makkelijk om aan een touw de steiger op te hijsen.

Enige pluspunt: niet meer die nagelbrekende sluitingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trabant
Emmers zijn zó ondergewaardeerd!
Terwijl de emmer na het wiel en de schoenveter toch echt een van de betere uitvindingen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trabant schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:04:
Terwijl de emmer na het wiel en de schoenveter toch echt een van de betere uitvindingen is.
buiten dat ik het meeste gereedschap gewoon in systainers opberg/bewaar ben ik tijdens klussen toch ook zeker fervent voorstander van de Emmer-Brigade...ideaal.

ik heb er een stuk of 6 van de Toolstation voor gekocht :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:13

Staat hoog op mijn lijstje voor als ik echt voor mezelf begin.
Nu nog in de bijklussen fase, en daardoor kan ik het nog niet verantwoorden.

Maar als je een pack-out gelijkwaardig systeem in je bedrijfsbus kan schroeven is dat natuurlijk ideaal.

Ik bouw met mijn zwager douglas terrasoverkappingen, en we doen wat bouw/klus werkzaamheden binnenshuis. Maar elke dag moet al het gereedschap weer mee.

En als je dan in plaats van 4x naar de auto lopen, maar 2x hoeft te lopen scheelt dat tijd en moeite.
We zijn nu elke dag toch wel een half uur kwijt met alles weer in de m-boxen stoppen en alles in de auto's zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Weet dan wel dat niet elk tuinpad en deurpost even breed is, en dat sommige traptreden best hoog kunnen zijn. Maar die Douglas-balken zul je ook op de plaats van bestemming moeten krijgen, dan zijn kleine wielen wellicht minder een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 18:38
Weet iemand de "meerwaarde" van een dubbele filter cycloon?'En hoe effectief dit is ten op zichte van een "single"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/786hpwO.png

[ Voor 19% gewijzigd door Djankie op 09-10-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:13
Djankie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:46:
Weet iemand de "meerwaarde" van een dubbele filter cycloon?

[Afbeelding]
de fijne stof die door de eerste niet afgevangen word komt in de 2e terecht.
en als de ton vol zit, gaat alles naar de 2e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
FRANQ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Maar als je een pack-out gelijkwaardig systeem in je bedrijfsbus kan schroeven is dat natuurlijk ideaal.

Ik bouw met mijn zwager douglas terrasoverkappingen, en we doen wat bouw/klus werkzaamheden binnenshuis. Maar elke dag moet al het gereedschap weer mee.

En als je dan in plaats van 4x naar de auto lopen, maar 2x hoeft te lopen scheelt dat tijd en moeite.
We zijn nu elke dag toch wel een half uur kwijt met alles weer in de m-boxen stoppen en alles in de auto's zetten.
Als je al die M-boxen weglaat, dan kan al je gereedschap in 2 boodschappenkratjes. Met hier en daar wat lappen tegen het rammelen.
Zo heb ik een aantal jaren zeer regelmatig heen en weer gereisd om lange weekenden bij familie te klussen.
Met nog een gewone gereedschapkist voor het kleine spul.

Maar ja, daar kan je de klanten niet mee imponeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:17:

Als je al een bedrijfsbusje hebt met een opberg kast / systeem ingericht op mbox / systainer, lijkt het me niet zo handig als je opeens een heel ander formaat boxen er bij krijgt. Buiten dat, als je nu al een steekwagentje hebt voor de mbox / systainers, dan heb je ongeveer hetzelfde aan lopen dan zo'n nieuwe box van Makita?

Zal vast wel een mooi systeem zijn in de praktijk, ze hebben in ieder geval van iedereen af kunnen kijken wat handig en minder handig is. Maar voorlopig is het een verandering in het bestaande systeem, dus verwacht dat er wel het een en ander over geklaagd gaat worden ;)
Weet iemand de "meerwaarde" van een dubbele filter cycloon?'En hoe effectief dit is ten op zichte van een "single"

[Afbeelding]
Een tweede kan weer afvangen wat de eerste niet af ving. Maar zo'n cycloon is vooral goed voor groffer spul, en na de eerste zal dat grotendeels al afgevangen zijn, dus de tweede zal relatief niet zoveel doen. Het doorzichtige, kleine bekertje er onder doet meer denken aan dat af en toe een proefstaal te nemen, eerlijk gezegd.

Mijn ervaring is dat een cycloon met zaagstof, frezen, of stofzuigen het meeste wel af vangt, maar echt fijnstof, zoals bij schuren, vangt effectief misschien 50% af. Dus zo'n tweede zal wel wat doen, maar niet heel veel, en je verliest ook weer onderddruk / zuigvermogen er door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

[Afbeelding]
Zoals je ziet is de vorm van de cyclonen verschillend. Allebei zijn ze aangepast voor een bepaalde vorm en gewicht van het stof. Daardoor krijg je een betere afscheiding en komt er nog minder in de stofzuiger.

Als je het fijne er van wil weten; ergens op het web zal je de theorie van cycloon afscheiders wel kunnen vinden. Ben er wel eens mee bezig geweest toen ik er zelf eentje wilde maken, maar uiteindelijk iets kant-en-klaar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

20liter bouw emmer is mijn vriend.
Gereedschap, afval emmer. Puin emmer.
Ik gebruik ze met klussen vaak als mik je afval er in en kijk later maar met een vuilnis zak.
En als open gereedschap tas.
De 10 liter emmer gebruik ik voor water en zand en andere zware dingen.
In de tuin als groenafval emmer zodat je niet de hele tijd je groen kliko achter je aan hoeft te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Als ik op marktdag de fiets de stal uitrij en me bedenk dat de boodschappentas nog binnen ligt, pak ik ook net zo lief een emmer. Altijd goed voor een glimlach. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Vliegvlug schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:43:
Mijn bij Banggood bestelde deuvel jig is vandaag binnen gekomen! *O*
Erg netjes, 1 oktober besteld en nu al binnen vanuit CZ.

Het was degelijk verpakt (heb hier het plakband waar beiden dozen mee aan elkaar zaten er al afgehaald):
[Afbeelding: Enjoywood Wnew dowel jig en multi row puncher verpakking]

De dowel jig zelf met accessoires en klem:
[Afbeelding: Enjoywood Wnew dowel jig + accessoires + clamp]
Daar zitten de verbinders ook bij dus kan ik eens mee gaan testen. :)

De multirow puncher:
[Afbeelding: Enjoywood Wnew multi row puncher]
Ik heb beide sets al een tijdje en bevallen goed. Enige nadeel is dat als je met een andere maat dan acht millimeter deuvel werkt, je vroeger of later wat van inschroefmoeren [geen idee hoe ze heten] moet bijbestellen.

Als je rustig de tijd neemt kun je er erg secuur mee werken. Grootste probleem bij mij is fatsoenlijk hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME8zen_zsK-xAdxkfTBDJvGrfdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeSqUfnFv1HA6WyH1Zmwe8Qe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Mijn waardering voor Hornbach is al tijden aardig bekoeld maar onlangs een langere rolmaat aangeschaft, een die standaard blokkeert ipv dat je hem moet vergrendelen en weer een van Mauerlob gekocht. Werkt prima en de magneten zijn ook dik in orde.

Enige nadeel is dat het lipje soms te dik is om achter b.v. een verwarmingsbuis te frommelen.

https://www.hornbach.nl/p...t-25-mm-5-meter/10393711/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOO41rQwKsue6aS3gLQSTjae5yU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tAIbsnBirLhH6TFYphOVCfTS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOel4nWBKT_l5AitWx-41v19ELQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q8Jdj8GVITK0mpNP12vN51sH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:52:
[...]

Daar twijfel ik dus aan of ik niet wat fout doe. Als ik begin met boren gaat alles prima, maar zo gauw ik op beton of baksteen kom en de toeren omhoog gaat hij ook hameren en dat gaat dan dus meteen met grof geweld waardoor het pleisterwerk rondom het boorgaat kapot gaat. Ik kan de hamerstand wel uitzetten maar dan kom ik niet meer door beton heen.

Als ik de Metabo vergelijk met de ouwe Bosch dan hamert die Metabo met veel meer kracht maar een lagere frequentie, de Bosch hamert minder hard maar frequenter en dit geeft m.i. veel meer controle.

Gipsmuren doe ik sowieso niet met de boorhamer, daarvoor heb ik een Makita DDF484 die dat prima aankan.
Centreert je boor/boormachine goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietje belhamel
Vooral de rechthoekige emmers [geen grap].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omEJGKiZI8y8Oj3fHlLfbyyuEow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xVsb63AO0YMsacRkXZEKyiBQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 17:13

ViezeVis

Sample Text

Inmiddels bij ons in huis 2 kamers gelegd met dik (9,5mm) laminaat van Quick Step. Inmiddels een aantal zaagsneden verder wordt het cirkelzaagblad voor mijn gevoel wel wat minder. Merk het vooral aan het werk wat zwaarder wordt, verbrande panelen aan de zijkant enz.

Het zaagblad wat op mijn kap- en verstekzaag zit is deze: Kreator HM Cirkelzaagblad. Hij is niet duur, maar klopt het dat deze eigenlijk niet geschikt is voor een kap- en verstekzaag? Of zou dat niet uitmaken? En is het na +/- 120m2 dan normaal dat het zaagblad versleten is?

Heb nu een HM afkortzaagblad gekocht van Ecotools met 60 tands en een 'normaal' HM-zaagblad maar dan vlak-daktand voor de fijne zaagsneden van plinten (op advies van ecotools).

/edit
nog wat impressiefoto's, aangezien jullie me ook hebben geholpen met wat tips en tricks :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAjCrTIx0ZMmuQR0VgWHduxQibY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhgaIpfFWcNqBKHkvkjCpNF0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K87RHL4C__2eYA4E1idzShvABR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX0aDoMqPSgQ3D2wAXcKvRfG.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door ViezeVis op 09-10-2024 19:17 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel

Hoop niet dat mijn reactie nu twee keer verschijnt maar hij lijkt verdwenen. The Den of Tools deed ook een eerste recensie en was niet positief. Groot, lomp, zwaar en duur. Zijn conclusie: nicheprodukt voor een kleine groep Makitagebruikers. Een plus vond hij wel dat je ook hele grote apparaten kon opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
ViezeVis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:16:
Inmiddels bij ons in huis 2 kamers gelegd met dik (9,5mm) laminaat van Quick Step. Inmiddels een aantal zaagsneden verder wordt het cirkelzaagblad voor mijn gevoel wel wat minder. Merk het vooral aan het werk wat zwaarder wordt, verbrande panelen aan de zijkant enz.

Het zaagblad wat op mijn kap- en verstekzaag zit is deze: Kreator HM Cirkelzaagblad. Hij is niet duur, maar klopt het dat deze eigenlijk niet geschikt is voor een kap- en verstekzaag? Of zou dat niet uitmaken? En is het na +/- 120m2 dan normaal dat het zaagblad versleten is?

Heb nu een HM afkortzaagblad gekocht van Ecotools met 60 tands en een 'normaal' HM-zaagblad maar dan vlak-daktand voor de fijne zaagsneden van plinten (op advies van ecotools).

/edit
nog wat impressiefoto's, aangezien jullie me ook hebben geholpen met wat tips en tricks :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Laminaat sloopt zaagbladen, daarom gebruik ik tegenwoordig gewoon de decoupeerzaag met laminaatzaagjes, die zijn niet zo duur. Dus doorzagen met een slecht blad is meestal het advies, want nieuwe bladen kopen is bijzonder prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
@ViezeVis ik sluit aan bij wat thejvh zegt. Circelzaagbladen worden heel snel bot op laminaat.

Laminaat afkorten kan je het beste doen met een laminaatschaar. Minder stof en minder herrie.
De rest van het werk (smaller maken, hoekjes zagen) lekker doen met de decoupeerzaag met laminaatzaagjes.
Zo'n laminaatknipper koop en verkoop je weer via marktplaats. Kost je netto 2 tientjes max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TheJVH schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Laminaat sloopt zaagbladen, daarom gebruik ik tegenwoordig gewoon de decoupeerzaag met laminaatzaagjes, die zijn niet zo duur. Dus doorzagen met een slecht blad is meestal het advies, want nieuwe bladen kopen is bijzonder prijzig.
Ah thnx. Ik heb voorlopig weer 2 bladen beschikbaar. Kosten idd 20 euro p/stuk en daar heb je aardig wat zaagjes voor. Wat ik zelf niet mooi vind is dat je met de decoupeerzaag van die golvende platen krijgt. En je ziet er later niks meer van maar ja, toch een soort autistisch trekje denk ik dan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Raymond schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:02:
@ViezeVis ik sluit aan bij wat thejvh zegt. Circelzaagbladen worden heel snel bot op laminaat.

Laminaat afkorten kan je het beste doen met een laminaatschaar. Minder stof en minder herrie.
De rest van het werk (smaller maken, hoekjes zagen) lekker doen met de decoupeerzaag met laminaatzaagjes.
Zo'n laminaatknipper koop en verkoop je weer via marktplaats. Kost je netto 2 tientjes max.
Ik heb een laminaatschaar overwogen alleen meerdere vloerbedrijven gaven aan dat je met dit laminaat behoorlijk veel kracht moet zetten gezien de dikte. En het bij het leggen doorgaans sneller gezaagd wordt dan geknipt. (N=3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ViezeVis schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:16:

/edit
[Afbeelding][Afbeelding]
van laminiaat heb je ook snel last van bagger op je zaagblad, keertje schoonmaken zal zeker schelen, maar ja laminaat is moeilijk voor zaagbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Laminaat is de enige use case die ik heb voor ecotools blaadjes. Lekker raggen op laminaat en daar weggooien.

Mijn afkortzaag is wel echt ideaal door de lange zijaanslagen heb ik dingen heel snel strak uitgemeten. Scheelt een buts tijd en voor die tijd koop ik wel een paar goedkope blaadjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Boudewijn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:31:
Laminaat is de enige use case die ik heb voor ecotools blaadjes. Lekker raggen op laminaat en daar weggooien.

Mijn afkortzaag is wel echt ideaal door de lange zijaanslagen heb ik dingen heel snel strak uitgemeten. Scheelt een buts tijd en voor die tijd koop ik wel een paar goedkope blaadjes.
Ik heb nu een aantal m2 gedaan en merk echt dat een afkortzaag super snel gaat. Wel idd wat stof maar ik heb de ruimte ervoor om te zagen. Had het niet met een decoupeerzaag graag willen doen denk ik. Ontkom er niet altijd aan, maar t gaat wel super snel :)

Pagina: 1 ... 222 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).