Nilfisk GM80: verschil tussen gewone en verzwaarde wielset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:55
Ik heb nu al bijna 25 jaar een haat-liefde verhouding met onze onverwoestbare Nilfisk GM80 stofzuiger.
Het karretje dat je er onder klemt is minder robuust: het is in het verleden al eens gelast, maar nu is na een val een van de achterwielen onherstelbaar krom geraakt. Of het wiel draait, maar het raakt de vloer niet, of het raakt de vloer wel, maar zit klem.
Dus tijd voor een nieuw onderstel en dat blijkt er in twee versies te zijn;
het gewone (EAN 5715492004140)
Afbeeldingslocatie: https://www.selectrahengelo.nl/pub/media/catalog/product/cache/bfdc99652860bf594996497abc506e3c/n/i/nilfisk-gm80-onderstel-11547000-wagentje-gs80-consumer-trolley-wiel-inclusief-klem-stofzuiger.jpg

en het verzwaarde (EAN 5715492004157)
Afbeeldingslocatie: https://www.selectrahengelo.nl/pub/media/catalog/product/cache/bfdc99652860bf594996497abc506e3c/n/i/nilfisk-onderstel-gm80p-verzwaard-11490500-stofzuiger-wagentje-onderstel.jpg
dat wel onder de GM80 zou passen, maar eigenlijk bedoeld is voor de GM80P (professional) die ook een wat afwijkende pan heeft.
Kan iemand me vertellen in hoeverre de achterwielophanging (die zich ook aan de ketel klemt) van dat verzwaarde onderstel ook sterker is, of zit de meerprijs alleen in een andere klem en een ander neuswiel?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:55
trabant schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:37:
Dus tijd voor een nieuw onderstel
Het is intussen wat minder dringend geworden, het achterwiel is intussen zodanig bijgebogen dat het weer functioneert.
Het neuswiel is een ander verhaal: dat had ik eraf getrokken om het makkelijker te ontharen, en daarbij vloog het borgveertje dat het op z'n plaats hield naar onbekende bestemming.
Dat (dubbele) neuswiel zwenkt om een pin die halverwege een versmalling heeft. Op de hoogte daarvan heb ik in de aluminium schacht tussen de wieltjes een 3mm gaatje geboord, een M3 elektroschroefje erin gezet en nu valt het wiel er ook niet meer af.
Ik had eigenlijk iets aan de oldtimer voor, doch kunnen stofzuigen zonder in blasfemie te vervallen heeft ook zijn pluspunten

Maar ik blijf benieuwd naar de verschillen tussen de standaard slede en de verzwaarde.

KPN is een drieletterwoord