Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Graag gedaan! >:)
Nog eentje op mn lijstje.......
:')
Hé! Je zou toch hang op, klik weg, scherm dicht....... doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
En nu een zaagvraag.

Onze tuin begint weer te donker te worden, de bomen mogen weer gesnoeid. Nou kan ik wel een mannetje met een motorzaag inhuren, maar liever haal ik een telescoopzaag in huis om vanaf de grond, een ladder of het platte dak van de aanbouw zonder tijdsdruk de takken te lijf te gaan. Met pennen en messen staan Duitsers en Japanners kwalitatief in de top, dus ik lonk wel naar zo'n Japanse zaag.
Dan denk ik aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://baptist.nl/uploads/products/large_13386407797210.jpg
https://baptist.nl/zagen/...copische-stokzaag-3850-mm
of zoiets:
https://www.dictum.com/de...e-mit-lederscheide-712978
https://www.dictum.com/de...ege-390-dreiteilig-712046
https://www.dictum.com/de...-teleskopsaege-510-718247

Zijn er hier ervaringen met Japanse zagen en met telescoopzagen? Kun je met een stok van vijf meter nog wel voldoende kracht zetten of überhaupt een beetje mikken?
Is zo'n haak aan het eind een vloek of een zegen?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:44
Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:01:
@vivenator & @orf
Dank voor de suggestie en te horen dat het ding wel goed werkt.
Ook goede tip van AliExpress, daar kom ik deze rode tegen wanneer ik op dowel jig zoek:
[Afbeelding: Dowel jig Aliexpress rood]
Die er op de kleur na precies hetzelfde uitziet als de blauwe van de Amazon link en die trouwens ook op Amazon te krijgen is alleen dan zonder koffertje.

Andersom kom ik die blauwe ook op AliExpress tegen maar dan heeft die versie weer geen koffertje en de rode wel als je bereidt ben 10 á 15 euro extra te betalen.
Lijkt me op zich wel handig om alles een beetje handig bij elkaar te houden maar zie op de Amazon foto dat je de jig dan weer helemaal uit elkaar moet halen en ik ‘m zou liever in elkaar gezet bewaren met alle losse onderdelen erbij. Scheel weer in- en uit elkaar zetten/halen.

Dan kan ik denk ik beter naar een los koffertje of ritstasje kijken waar dat wel in kan.
Deze deleyCON Hardcase heb ik eerder gekocht om een gereedschapsetje bij elkaar te houden en met een beetje geluk kan in dat schuim erin een beetje aanpassen zodat de jig er in elkaar gezet in kan.

Ik wacht even op Choice day op 1 oktober bij Ali en kijk dan of de rode of blauwe het goedkoopst te krijgen is. :)
Iets van een koffer of bijbehorend bakje is wel echt nodig, in ieder geval bij mij. Teveel losse onderdeeltjes die gegarandeerd in een hoopje zaagsel verdwijnen om opgezogen te worden. Maar inderdaad, het in- en uit elkaar halen is een crime. Ik zie dat dan maar als de vereiste om alles compleet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

trabant schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:44:
En nu een zaagvraag.

Onze tuin begint weer te donker te worden, de bomen mogen weer gesnoeid. Nou kan ik wel een mannetje met een motorzaag inhuren, maar liever haal ik een telescoopzaag in huis om vanaf de grond, een ladder of het platte dak van de aanbouw zonder tijdsdruk de takken te lijf te gaan. Met pennen en messen staan Duitsers en Japanners kwalitatief in de top, dus ik lonk wel naar zo'n Japanse zaag.
Dan denk ik aan zoiets:
[Afbeelding]
of zoiets:

Zijn er hier ervaringen met Japanse zagen en met telescoopzagen? Kun je met een stok van vijf meter nog wel voldoende kracht zetten of überhaupt een beetje mikken?
Ik zou eerder naar een gemotoriseerd ding kijken eerlijk gezegd. Precies vanwege kracht zetten en mikken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
The Eagle schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:11:
[...]

Ik zou eerder naar een gemotoriseerd ding kijken eerlijk gezegd. Precies vanwege kracht zetten en mikken.
Mikken met een motor aan een stokje? En dan nog die herrie. Daar ben ik teveel een luddiet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:19
En nu een zaagvraag.

Dan denk ik aan zoiets:
[Afbeelding]
of zoiets:

Mikken zal niet zo'n probleem zijn. Kracht zetten is wat anders. Stel dat je je handen op 1 meter uit elkaar zet, dan is 10 kg druk/trek uit je handen nog maar 1/4 x 10 = 2,5 kg op de zaag. Als de zaag scherp genoeg is en de takken niet te dik dan is dat misschien nog te doen.
Zo'n haak aan het eind is wel makkelijk want de takken blijven nog wel eens ergens aan haken. Met die haak kan je ze dan verder naar beneden trekken.
Ook kan je door die haak de volle lengte van de zaag gebruiken zonder dat je telkens te ver trekt en de snede weer moet gaan opzoeken. En dan is 5 meter plotseling wel een probleem.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
@trabant enkele jaren terug deze gekocht om aantal bomen te kortwieken.
https://www.toolstation.n...met-telescoopsteel/p11271
Zaag was vlijmscherp, door het gewicht van de steel en zaag wat je op de tak laat rusten is kracht zettten niet zo’n ding.
Alleen takken vanonder inzagen of zijdelings is wat lastiger ivm enige flex in uitgeschoven steel.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeweetje op 29-09-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

trabant schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:20:
[...]

Mikken met een motor aan een stokje? En dan nog die herrie. Daar ben ik teveel een luddiet voor.
Jij knipt een evt heg ook nog met de hand begrijp ik? ;)

Maar zonder gekheid: hoe dik zijn de takken waar je doorheen moet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Kun je met een stok van vijf meter nog wel voldoende kracht zetten of überhaupt een beetje mikken?
Geen ervaring met die lange zagen, maar ik verwacht dat je - zoals met de meeste Japanse zagen - de zaag het werk moet laten doen en dus weinig kracht hoeft te gebruiken. Bij aanschaf zou ik ook rekening houden met de prijs van reservebladen.

Dieter Schmid verkoopt snoeizagen van Nishigaki: https://www.feinewerkzeuge.de/stangensaege.html

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Wellicht meer antwoord dan waar je op gerekend had...
The Eagle schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:53:
[...]

Jij knipt een evt heg ook nog met de hand begrijp ik? ;)
Nadat tot twee keer toe de stoppen doorsloegen en het snoer weer anderhalve meter korter was heb ik de elektrische Peugeot, een erfstuk uit de vorige eeuw en hoogstwaarschijnlijk andermans gratis afdankertje dat door mijn vader is ingepikt, laten liggen waar die ligt op die schier onbereikbare plek achter/onder de werkbank, waar ik alleen nog met de stofzuigermond bij kom. Eer ik dat ding van daar tevoorschijn heb gehaald en het snoer uitgerold heb ik dat ene metertje taxus inderdaad al lang en breed met de hand gekortwiekt, die schaar ligt immers wel voor het grijpen. De meeste tijd gat dan nog zitten in het schoonmaken met ballistol. Ook geen straf als je dat aroma goed kunt hebben.
Maar zonder gekheid: hoe dik zijn de takken waar je doorheen moet?
Er kunnen een paar van 12 cm doorsnee bij zitten. Het meeste zit tussen de 4 en 7 cm en het dikkere werk is jaren geleden al gedaan. Met een motorzaag en ik vond dat onnodig spannend, met zo'n gewelddadig ding, waar je niet aan gewend bent en dan ook nog meters boven de grond.
Als kind ben ik vaker met het IVN op pad geweest voor bosonderhoud. Geleerd hoe je met een hieb omgaat. Zo'n snoeidag leverde een aardige aanhanger massief hout op, maar als de voor noodgevallen aanwezige motorzaag vier keer werd aangezet, dan was dat veel. Die lag het grootste deel van de tijd in de cabine van de trekauto. Dus ik weet dat het heel aardig zonder kan.
Net als bladblazers. Er is niets mis met een hark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 20:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Qua takken snoeien op hoogte ben ik groot fan van een al enige jaren oude (aldi of lidl) knipper-met-zaag op telescoopsteel. Uitgeschoven steel is ca. zo'n 3.5 tot 4m gok ik.

Mijn toepassing is vooral het eens in de ca. twee jaar bijhouden van een coniferenhaag, totaal ca. 50m, aan de bovenzijde. De bovenkant probeer ik dan op 't oog recht te maken (ca. 3,80m) terwijl ik op een rolsteiger sta. (Machinaal doe ik alleen de zijkanten, waar het materiaal vrij omlaag kan vallen. )

De knipper wordt aangedreven door een touw met katrolsysteem en dat werkt boven verwachting goed tot een cm of 5 diameter, dat is ongeveer het omslagpunt tussen knippen en zagen. De zaag aan het uiteinde is een vloek en een zegen tegelijk: bij het "om de tak haken" van de knipper zit het uitstekende zaagblad soms in de weg. Maar andersom, is die zaag ideaal om tijdens het knippen weggevallen takken naar je toe te kunnen trekken omdat die tandjes altijd wel ergens achter blijven hangen.

Het zagen is in principe heel goed te doen, maar in mijn geval met het aftoppen van coniferen is het grootste probleem de eigenfrequentie van de boom... Als de boom begint mee te wiegen in het zaagritme dan ben je klaar :P

Zoals door anderen al genoemd, kracht zetten op de zaag is niet nodig. Door de kromming van het blad is er tijdens het trekken aan de steel altijd een goede aangrijping/zaagdruk.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
En nu een zaagvraag.
<knip>
Zo'n haak zorgt dat je zaag achter de tak blijft haken en je 'm minder makkelijk uit de zaagsnee trekt. Minder vaak mikken en dus een zegen mits je de zaag in de snede z'n werk kunt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:42:
[...]

Graag gedaan! >:)

[...]

Hé! Je zou toch hang op, klik weg, scherm dicht....... doen. ;)
We zijn vh zwakke geslacht hè... Goede intentie's maar uitvoering......😅

En ja natuurlijk meteen 4 hoekklemmen nodig.( word mn kerst kadootje... 😇)

Ik heb de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBLapoLI6XUBSCkSOqV6Z-9LRrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aPacp9T6l7W59ZpstNq9S0Z8.jpg?f=user_large
Bosch pof 500.electronische regelbare snelheid.
Werkt op zich prima maar soms wil je wat nieuws. En die kantenfrees en bovenfrees optie.(ombouwen) op accu is wel aantrekkelijk.
Mn decoupeerd op accu pak ik nu ook sneller dan de bedrade versie vroeger.
Vroeger was snoer uitrollen enz dan pakte ik maar mn handzaag. (En mn oude boschje zaagde ook scheluw dus hand recht was rechtsaf wat ook niet bevordelijk was voor mn humeur). Nu is pakken, zagen, weg leggen of opruimen. Helft vd tijd.

Ik had deze metalen dekselvat maar twijfel nog of hoger dan standaard nu handig of onhandig is.
51liter is wel een mooie maat als in goed te tillen maar niet te snel vol
Wieltjes er onder en in de hoek. De hoogte geeft een mooie hoge aanbreng vd slang.
(overigens als ik nog niks gekocht had had ik die Dewalt cyclone gewoon gekocht. Ben je meteen klaar.
Nu "moet" ik zelf knutselen...)

Ik ga eerst mn garagesectie ombouwen tot klusplek en de boel netjes maken met bestaande kasten en spullen. Gereedschap schiften en daarna pas weer aanvullen met handige dingen.
(nu teveel in kratjes wat de "ik heb het maar waar ook alweer?" Momenten oplevert.)

Vanuit daar misschien weer verder uitbouwen/perfectioneren.
Zelf kasten maken of gedeeltelijk kopen en modificeren

Ik wil vooral voorkomen dat ik impuls aankopen doe.

* copykat gaat nu de fiets van zoon maken. Spaken vervangen en band plakken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een vraagje voor de Makita fanaten. Ik ben van plan om een accuboormachine en slagschroevendraaier te kopen uit de bekende reeksen (waarschijnlijk de DDF484 & DTD154) en dan met 2 accu's en een lader.

Nu twijfel ik of ik deze beide apart met een eigen Mbox2 moet bestellen of dat ik ze los koop en dan met deze dual inlay in een losse Mbox3 stop. Beiden in 1 doos lijkt me handig maar het is ook mooi als je nog wat boortjes en bitjes kwijt kunt. Ik heb dus 2 mogelijkheden.

Optie A: 2 keer Mbox2 met beide apparaten apart en dan wat losse dingetjes erbij.
Optie B: 1 keer Mbox3 met beide apparaten samen en dan eventueel een losse Mbox voor opberg.

Wat is handiger qua gebruik/indeling/grootte? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:47
Executor16 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:06:
Even een vraagje voor de Makita fanaten. Ik ben van plan om een accuboormachine en slagschroevendraaier te kopen uit de bekende reeksen (waarschijnlijk de DDF484 & DTD154) en dan met 2 accu's en een lader.

[...]

Wat is handiger qua gebruik/indeling/grootte? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mbox voor de schroef machines is hier eigenlijk de enige box die ik nooit gebruik, die zwerven altijd door mijn gereedschapskoffer, die pak ik zo vaak. Hoef je (itt bijv een frees) ook niet voorzichtig mee te doen. En anders zou ik kijken naar hoe vaak je een box meeneemt (dan zo min mogelijk sjouwen) en of al je bitjes, boren etc er in 1 box inpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
APClll schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:02:
Qua takken snoeien op hoogte ben ik groot fan van een al enige jaren oude (aldi of lidl) knipper-met-zaag op telescoopsteel. Uitgeschoven steel is ca. zo'n 3.5 tot 4m gok ik.
Zo'n 'Meister' met een donkerblauwe steel heb ik ook eens in de handen gehad. Oud ijzer van buurman, de steel liet zich niet meer uitschuiven, hij had een roestig en bot zaagblad, maar ik hoopte er nog wat mee te kunnen knippen. Dat werd ook geen succes; als het zaagblad niet in de weg zat, liep het koord wel van de katrollen af.
Dus onderhoud hem maar beter goed, dan hou je de bond tegen het vloeken ook te vriend. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
SimonBR39 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:23:
[...]

Mbox voor de schroef machines is hier eigenlijk de enige box die ik nooit gebruik, die zwerven altijd door mijn gereedschapskoffer, die pak ik zo vaak. Hoef je (itt bijv een frees) ook niet voorzichtig mee te doen. En anders zou ik kijken naar hoe vaak je een box meeneemt (dan zo min mogelijk sjouwen) en of al je bitjes, boren etc er in 1 box inpassen.
Daar ben ik dus ook bang voor :D Maar als ik het zo nog eens op de foto's bekijk vraag ik me af of de slagschroefmachine ook niet gewoon los erbij past in de mbox2 van de accuschroefmachine. De mbox3 lijkt mij eigenlijk te diep/onhandig voor als je wat losse zooi erin wilt gooien. Ik denk dat ik eerst met één mbox2 moet beginnen en dan kijken of ik hem ga gebruiken of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 11:06

Nu twijfel ik of ik deze beide apart met een eigen Mbox2 moet bestellen of dat ik ze los koop en dan met deze dual inlay in een losse Mbox3 stop. Beiden in 1 doos lijkt me handig maar het is ook mooi als je nog wat boortjes en bitjes kwijt kunt. Ik heb dus 2 mogelijkheden.

Optie A: 2 keer Mbox2 met beide apparaten apart en dan wat losse dingetjes erbij.
Optie B: 1 keer Mbox3 met beide apparaten samen en dan eventueel een losse Mbox voor opberg.

Ik heb 1mbox 2 met een impact en schroefmachine erin. Geen inlay , gewoon los erin. Daarbij heel wat bitjes en bithouders. Boren heb ik in een aparte mbox 1 steken.
Meeste andere machines heb ik wel in een inlay maar met mijn schroefmachine ben ik iets ruwer precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 20:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

trabant schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:28:
[...]
Zo'n 'Meister' met een donkerblauwe steel heb ik ook eens in de handen gehad. Oud ijzer van buurman, de steel liet zich niet meer uitschuiven, hij had een roestig en bot zaagblad, maar ik hoopte er nog wat mee te kunnen knippen. Dat werd ook geen succes; als het zaagblad niet in de weg zat, liep het koord wel van de katrollen af.
Dus onderhoud hem maar beter goed, dan hou je de bond tegen het vloeken ook te vriend. 8)
Dit is een oranje, en het touw is hier nog nooit van de katrollen gelopen. Waarschijnlijk is dit nog zo eentje "zo maken ze ze nu niet meer" O-)

Maar inderdaad, onderhoud is "key".

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:28:
[...]

Slim, maar daar ben ik helaas een paar jaartjes te laat voor. :/
Jammer ook dat die Engelse website niet meer bestaat dan had hij daar lokaal waarschijnlijk nog te koop zijn geweest en mogelijk kom ik binnenkort nog daar.

[...]

Ging me ook niet specifiek over de boren maar meer dat je in één keer eigenlijk wel alles moet kopen wat je denk te gaan gebruiken, misschien gebruik ik de kleinste maat nooit maar met die hoge verzendkosten bestel ik dat niet even bij.
Wel goed te horen dat de boren geen probleem zijn want dat zijn wel verbruiksartikelen natuurlijk.

[...]

De Festool Domino DF500 en Makita DPJ18ZJ heb ik ook naar gekeken maar die biscuit machine van Makita viel al meteen af, lijkt me te beperkt toepasbaar en zo’n domino is erg mooi maar echt veel te duur.

Snap jouw denkwijze wel hoor, zo redeneer ik ook vaak om een aankoop voor mijzelf te verantwoorden ;)
Maar bijna €500 voor de complete set gaat me te ver en dan gaan de verzendkosten toch meespelen want enkel de basis set met 10 & 8mm zou ik heel misschien nog overwogen hebben voor die €330 maar het idee dat ik later misschien toch 6mm wil hebben en dan al €53 kwijt ben voor alleen het transport maakt dat ik volledig afhaak.

Zeker omdat ik niet wekelijks kastjes in elkaar ga zetten, ik houd van mooi gereedschap maar dit is echt een brug of wat te ver helaas. :'(
De 6mm gebruik ik voor het Hettich 15 systeem en vensterbanken. Met een complete keuken, badkamermeubels en kasten voor de wasmachine heb ik de set er wel uit, maar voor 1 kast is het natuurlijk veel te duur. Dan zou ik kijken naar iets als dit: https://www.hornbach.nl/p...mal-o-5-6-8-10-mm/989582/ want dan heb je gelijk een (klein) 32mm systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
trabant schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:21:
Wat een jaloersmakende hoogte. Dat vraagt om een tussenvloer.
Precies wat ik dacht! Een vide of een zolder voor de voorraad hout en plaatmateriaal. Afzuiging, heerlijk die ruimte! Kijk maar een aantal posts terug naar mijn schuur.. (wel efficient)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Wolly schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:55:
In het verleden heb ik wel eens in dit topic gelurkt op zoek naar een fatsoenlijk kitpistool.
Zag vandaag dat ze bij de Lidl deze week in de winkel een geheel metalen versie hebben ligggen voor slechts 5,99.

Voelt enorm degelijk aan, kan ook met 'worsten' overweg.

[Afbeelding]
Link
Toevallig laatst ook gekocht vanuit de aanbiedingenbak voor 5 euro geloof ik. Samen met nog allemaal handige Parkside dingetjes... Nog niet mee gekit maar steady ding. Heb je het al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vivenator schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:04:
[...]

Iets van een koffer of bijbehorend bakje is wel echt nodig, in ieder geval bij mij. Teveel losse onderdeeltjes die gegarandeerd in een hoopje zaagsel verdwijnen om opgezogen te worden. Maar inderdaad, het in- en uit elkaar halen is een crime. Ik zie dat dan maar als de vereiste om alles compleet te houden.
Daar was ik inderdaad al bang voor, thanks voor het laten weten. Daar heb ik dus geen zin in. ;)
Dan ga ik waarschijnlijk zo’n hardcase halen als hij daar goed in blijkt te passen. Even wachten tot ik ‘m binnen heb om de maten te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

Toevallig al deze twee/set voor een mooie prijs gezien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een inlay is voor mij gewoon verpakkingsmateriaal. Het is gereedschap, geen sierraad. Pleur het in een koffer, het is gemaakt om te gebruiken, niet om te aaien.
Maar das mijn mening (en die van vele aannemers).

Ik heb 1 mbox 2 met daarin beide machines, 2 bitsets en 1 boorset. Stappenboor nog een klein boorsetje met zeskantopname.
Ga je met inlays werken ben je plots 2x zoveel ruimte kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat je eerst moet afvragen of je de lader in die zelfde koffer wilt of dat je die los laat staan.
Zo'n snoer is snel beschadigd als je alles laat rond rammelen in de case denk ik.

Je zou ook in de case aan beide zijde wat rubberfoam kunnen plakken dan schuift t wat minder in de rondte en rammelt het iets minder.

Persoonlijk als hobby gebruiker ben ik iets zuiniger dan de gemiddelde veelgebruiker/aannemer.
De schroeftol moet iets langer meegaan dan 5 jaar. Je gebruikt hem ook minder frequent vermoedelijk.
Inlays zijn inderdaad vaak net niet efficiënt. Teveel lucht. Maar gewoon zo in de bak gooien vind ik ook weer zowat.
Zag laatst ergens een koffer die de boorschroef en slagschroef unit facedown naast elkaar voor de grijp had andere kant de lader op zn kant tegen de zijkant en er tussen in een vierkant gat waar je de bitdoosjes en zo in kon doen. Weet alleen niet meer welk merk.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
copykat schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:31:
[...]

Zag laatst ergens een koffer die de boorschroef en slagschroef unit facedown naast elkaar voor de grijp had andere kant de lader op zn kant tegen de zijkant en er tussen in een vierkant gat waar je de bitdoosjes en zo in kon doen. Weet alleen niet meer welk merk.
Is het niet degene die ik gelinkt heb in mijn bericht? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Optie C: los kopen en de Tanos Systainer T-Loc (niet de nieuwe Systainer³) bij Conrad kopen.
https://www.conrad.nl/nl/...7-5-x-296-mm-2126101.html

Ik ben nu al mijn mboxen aan het vervangen voor de witte Tanos en wil eigenlijk niet meer terug naar de mbox.
Heerlijk wat schuim snijden in hoe ik de indeling wil, en veel makkelijker stapelen en openen.

Mijn slagschroevendraaier zit meestal aan mijn toolbelt, dus geen box.

Heb wel de makita trolley omdat ik dan de mbox of t-loc er op kan doen.
https://www.makita.nl/art...p-83886-mbox-trolley.html

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 29-09-2024 20:40 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Executor16 schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:33:
[...]

Is het niet degene die ik gelinkt heb in mijn bericht? :+
Nee ze zaten beide vertikaal accu tegen accu. Strak in t hoekje.

Net zitten zoeken maar kan hem niet vinden.
Misschien wel de jouwe maar dan een eigen inlay gemaakt.

Of deze stack case.
https://www.grainger.com/...ol-Box-17-1-4-in-W-28AD34
Eentje die ook gebruikt word voor cirkelzagen.

[ Voor 33% gewijzigd door copykat op 29-09-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

_ferry_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:11:
[...]

Een inlay is voor mij gewoon verpakkingsmateriaal. Het is gereedschap, geen sierraad. Pleur het in een koffer, het is gemaakt om te gebruiken, niet om te aaien.
Maar das mijn mening (en die van vele aannemers).

Ik heb 1 mbox 2 met daarin beide machines, 2 bitsets en 1 boorset. Stappenboor nog een klein boorsetje met zeskantopname.
Ga je met inlays werken ben je plots 2x zoveel ruimte kwijt.
Ik snap dit. Tegelijk heb ik wel veel koffers (l-boxx in mijn geval) omdat ik veel buitenshuis klus en weet wat er in welke koffer zit. Afhankelijk van het type klus neem ik dus bepaalde koffers mee. Bijvoorbeeld de koffer van de accutol zit alles in wat ik daaromheen redelijkerwijs nodig heb. Bitjes, boren, accu’s, aftekenspul, vaak doosje 4x40 of x50. Dot systeem werkt voor mij, maar als ik een makkelijke manier had om al die losse rommel op zijn plek te houden en de accutol en de slagschroevendraaier in één koffer mee te nemen zou ik t direct doen. Worden vaak samen gebruikt en scheelt weer een extra koffer meenemen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Pixeltje schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:04:
als ik een makkelijke manier had om al die losse rommel op zijn plek te houden en de accutol en de slagschroevendraaier in één koffer mee te nemen zou ik t direct doen.
Dat kan, maar of je je i-boxx wil vervangen voor de dure Tanos sortainers van €100+ is wel een hele grote budget kwestie.
https://www.systainershop...ystainer-2-combi-2-bakjes
Of
https://www.bol.com/nl/nl...-296-mm/9300000100551327/

Voordeel is wel dat ze de zelfde maat hebben als de euronorm bakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93pl3dRBx-Wm1gIRYRFrpXZ99Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ug4kAMe2gENkuuXZ4NmqPWWb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door DJMaze op 29-09-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

Ik heb een gekke vraag. Ik heb een invalzaag met geleiderrail. Aan 't einde van die rail zit een soort kunststof strip (vgm tegen splinteren). Er zat van origine een blad op van 2.6mm. Alleen heb ik er nu een blad op gezet van 1.5mm alleen daarmee raak ik die strip. Rails zijn nog niet eerder gebruikt. Is het dan normaal dat ik hem eerst 'op maat' zaag ofzo?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Executor16 moet het specifiek een hardcase zijn?

Is misschien dit als concept wat?

In t midden de machines en er omheen je bij gereedschap zijvakken je bitboxen enzo.
Doosjes schroeven er los in het middenvak bij gooien.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:55
ViezeVis schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:23:
Ik heb een gekke vraag. Ik heb een invalzaag met geleiderrail. Aan 't einde van die rail zit een soort kunststof strip (vgm tegen splinteren). Er zat van origine een blad op van 2.6mm. Alleen heb ik er nu een blad op gezet van 1.5mm alleen daarmee raak ik die strip. Rails zijn nog niet eerder gebruikt. Is het dan normaal dat ik hem eerst 'op maat' zaag ofzo?
Ja. Als de zaag er goed op zit en het blad ook, dan is het normaal een stukje van een nieuwe strip af te zagen bij eerste gebruik.
(En dus ook bij wisselen naar een blad dat dichter bij de rail staat)

[ Voor 5% gewijzigd door Crahsystor op 29-09-2024 21:26 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Is het dan normaal dat ik hem eerst 'op maat' zaag ofzo?
Ja, want dan kan je daarna netjes daarlangs je zaagsnede doen.
Bij ander blad (afhankelijk van tand breedte) moet je wel de strip vervangen en opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ja dat is normaal bij een nieuwe rails.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je het dikkere blad er weer op zet je dan nog meer van de strip af haalt en als je dan terug gaat naar de 1,5 dat de strip dan niet meer precies aansluit op de zaagsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Crahsystor schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:26:
[...]

Ja. Als de zaag er goed op zit en het blad ook, dan is het normaal een stukje van een nieuwe strip af te zagen bij eerste gebruik.
(En dus ook bij wisselen naar een blad dat dichter bij de rail staat)
Lol :D. Oké, dan valt 't allemaal mee dus :+
Als ik dan ineens een andere dikte qua blad pak dan klopt alleen de maat van de strip niet meer, hoe erg is dat? En zou ik 'm dan ook gewoon kunnen vervangen mocht dat echt wenselijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

DJMaze schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:27:
[...]

Ja, want dan kan je daarna netjes daarlangs je zaagsnede doen.
Bij ander blad (afhankelijk van tand breedte) moet je wel de strip vervangen en opnieuw doen.
Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:27:
[...]

Ja dat is normaal bij een nieuwe rails.

Je moet er wel rekening mee houden dat als je het dikkere blad er weer op zet je dan nog meer van de strip af haalt en als je dan terug gaat naar de 1,5 dat de strip dan niet meer precies aansluit op de zaagsnede.
Dank, jullie waren mij net voor. Groter blad = strip vervangen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:55
ViezeVis schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:28:
[...]

Lol :D. Oké, dan valt 't allemaal mee dus :+
Als ik dan ineens een andere dikte qua blad pak dan klopt alleen de maat van de strip niet meer, hoe erg is dat? En zou ik 'm dan ook gewoon kunnen vervangen mocht dat echt wenselijk zijn?
Erg hangt af van hoe erg het materiaal splintert. En ja, een nieuwe splinterstrip kun je zo halen meestal. Het is een verbruiksartikel wat dat betreft.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 14-09 09:42
Ik meet de zaagsnede vanaf de achterkant van de geleiderrail. Dat kan ook prima zonder rubberstrip of als de rail stevige gebruikerssporen heeft.
Bij een ander blad kan je de afstand even opnieuw nameten tov de zaagsnede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:19:
[...]

We zijn vh zwakke geslacht hè... Goede intentie's maar uitvoering......😅
:+

Ik had deze metalen dekselvat maar twijfel nog of hoger dan standaard nu handig of onhandig is.
51liter is wel een mooie maat als in goed te tillen maar niet te snel vol
Lijkt me al vrij hoog dat 51 liter vat, lijkt me dat die ook sneller implodeert dan een minder hoog vat.
Of is dat ding echt stevig?

Zie dat 32L metalen dekselvat wel zitten als alternatief voor mijn Curtec emmer. Zeker als die echt stevig is. :)

Of anders het 30L plastic klemdeksel vat. Die heeft zijn bolle vorm wel mee als extra weerstand tegen imploderen maar weet niet hoe stevig het plastic is.

Het volume van dat 51L vat van jou vind ik ook best fors, vond mijn 26L curtec al best zwaar worden vol met steenstof en gruis erin. Maar met houtzaagsel heb je daar natuurlijk geen last van.
Wieltjes er onder en in de hoek.
Was ik ook nog van plan maar een karretje voor die emmer heb ik uiteindelijk nooit meer gemaakt.
Misschien als ik een nieuw vat heb…
De hoogte geeft een mooie hoge aanbreng vd slang.
(overigens als ik nog niks gekocht had had ik die Dewalt cyclone gewoon gekocht. Ben je meteen klaar.
Nu "moet" ik zelf knutselen...)
Die DeWALT DXVCS003 Voorafscheider - 38L is inderdaad erg mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
DJMaze schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:35:
...

Heb wel de makita trolley omdat ik dan de mbox of t-loc er op kan doen.
https://www.makita.nl/art...p-83886-mbox-trolley.html
€122,- voor een hondje? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:36
copykat schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat je eerst moet afvragen of je de lader in die zelfde koffer wilt of dat je die los laat staan.
Zo'n snoer is snel beschadigd als je alles laat rond rammelen in de case denk ik.

Je zou ook in de case aan beide zijde wat rubberfoam kunnen plakken dan schuift t wat minder in de rondte en rammelt het iets minder.

Persoonlijk als hobby gebruiker ben ik iets zuiniger dan de gemiddelde veelgebruiker/aannemer.
De schroeftol moet iets langer meegaan dan 5 jaar. Je gebruikt hem ook minder frequent vermoedelijk.
Inlays zijn inderdaad vaak net niet efficiënt. Teveel lucht. Maar gewoon zo in de bak gooien vind ik ook weer zowat.
Klinkt als de systainer die ik een jaar of 10 geleden heb gemaakt voor mijn Bosch schroefmachines. Foto's daarvan zijn zelfs op marktplaats gespot in pogingen mensen op te lichten (uiteraard gerapporteerd). Zal er morgen ff fotootje van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik vind die M-boxen eigenlijk maar ondingen. Als je niet oppast dan breek je je nagels er op bij openmaken.
Als het even kan dan koop ik de machines "zonder alles". Accu's en laders heb ik al genoeg.
En ik hoef met mijn gereedschap niet op karwei. En dan nog heb ik liever die gewone platte koffers, zit veel minder loze ruimte in.

De enige 2 boxen die ik nog gebruik zijn die voor de multitool (fijn alles bij elkaar) en de haakse boor en haakse slagschroevendraaier. Zitten bij elkaar omdat ik die vrijwel altijd als tandem gebruik en niet voortdurend nodig heb.
De rest van de boxen zit ander spul in dat ik niet zo vaak nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:01:
@vivenator & @orf
Dank voor de suggestie en te horen dat het ding wel goed werkt.
Ook goede tip van AliExpress, daar kom ik deze rode tegen wanneer ik op dowel jig zoek:
[Afbeelding: Dowel jig Aliexpress rood]
Die er op de kleur na precies hetzelfde uitziet als de blauwe van de Amazon link en die trouwens ook op Amazon te krijgen is alleen dan zonder koffertje.

Andersom kom ik die blauwe ook op AliExpress tegen maar dan heeft die versie weer geen koffertje en de rode wel als je bereidt ben 10 á 15 euro extra te betalen.
Lijkt me op zich wel handig om alles een beetje handig bij elkaar te houden maar zie op de Amazon foto dat je de jig dan weer helemaal uit elkaar moet halen en ik ‘m zou liever in elkaar gezet bewaren met alle losse onderdelen erbij. Scheel weer in- en uit elkaar zetten/halen.
Zie diverse opties langskomen voor deuvelmallen, daar haak ik graag even bij aan aangezien ik zelf ook een serie kastjes op de planning heb staan.

Mijn use cases:
- Deuvel verbindingen voor kast frames
- Potscharnieren 35mm
- 32mm gatenrijen

Ben op zoek naar prima kwaliteit mallen/boorhulpmiddelen, acceptabel geprijsd. Het moet wel netjes recht zijn maar geen 400+ euro kosten. Aanraders?

Voor de scharnieren heb ik deze van Kreg op het oog: https://amzn.eu/d/5Hs0ALM

Voor de gaten rijen werd hierboven deze van Wolfcraft aangeraden, maar ik twijfel of het voor ieder gat moeten verplaatsen van het schuifje een vlotte flow verpest: https://www.hornbach.nl/p...mal-o-5-6-8-10-mm/989582/

Voor de deuvel verbindingen zijn er zo veel klonen op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

[ Voor 11% gewijzigd door Turiya op 29-09-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Turiya schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:33:
[...]

Zie diverse opties langskomen voor deuvelmallen, daar haak ik graag even bij aan aangezien ik zelf ook een serie kastjes op de planning heb staan.

Mijn use cases:
- Deuvel verbindingen voor kast frames
- Potscharnieren 35mm
- 32mm gatenrijen

Ben op zoek naar prima kwaliteit mallen/boorhulpmiddelen, acceptabel geprijsd. Het moet wel netjes recht zijn maar geen 400+ euro kosten. Aanraders?
Naast de Dowelmax kom ik ook veel de Jessem Dowelling Jig Master Kit tegen als het om kwaliteits jigs gaat. Toevallig ook een bedrijf uit Canada, maar deze is wel gewoon in Nederland te krijgen bij Gereedschap Pro voor €300.

Van die jig vind ik het onhandig dat er geen ingebouwde klem in zit maar als je het geen probleem vind om ‘m zelf te klemmen met een eigen klem is het een heel mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:58:
[...]

Naast de Dowelmax kom ik ook veel de Jessem Dowelling Jig Master Kit tegen als het om kwaliteits jigs gaat. Toevallig ook een bedrijf uit Canada, maar deze is wel gewoon in Nederland te krijgen bij Gereedschap Pro voor €300.

Van die jig vind ik het onhandig dat er geen ingebouwde klem in zit maar als je het geen probleem vind om ‘m zelf te klemmen met een eigen klem is het een heel mooi ding.
Ik zie dat Jessem ook een nieuwere, nauwkeuriger instelbare versie heeft (per 1mm ipv per 2mm) en ook nog eens fors goedkoper. Alleen slecht verkrijgbaar aan deze kant van de oceaan. https://jessem.com/products/new-dowelling-jig

Iemand nog tips onder de 200 euro? Zijn er geen Europese alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009

Ik heb dezelfde combo en heb ze beide gekocht met m-box. In die van de slagschroevendraaier past de oplader + een bitset, in die van de boor de losse accesoires en een setje hout + metaalboren. Ik moet zeggen dat ik ze vooral met m-box kocht omdat dat toen financiëel interessant was, maar het is wel handig om je spullen in één keer mee te nemen als je buitenshuis klust.

Ik deel wel de mening dat de Makita m-boxen niet geweldig zijn, de sluiting gaat vrij strak en de standaard inlays stellen niks voor...

Als je niet van plan bent om veel met je gereedschap op pad te gaan zou ik lekker de goedkoopste optie nemen en in je schuur/garage/werkplek een mooi plekje maken voor de oplader en beide stukken gereedschap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DJMaze schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:09:
[...]

Dat kan, maar of je je i-boxx wil vervangen voor de dure Tanos sortainers van €100+ is wel een hele grote budget kwestie.
https://www.systainershop...ystainer-2-combi-2-bakjes
Of
https://www.bol.com/nl/nl...-296-mm/9300000100551327/

Voordeel is wel dat ze de zelfde maat hebben als de euronorm bakken:
[Afbeelding]
Dat van die euronorm had ik nooit bij stilgestaan, terwijl ik ze wel heb 8)7 maar dan op een andere locatie.
Handig, zal er eens een paar halen, want bij de Makita tacker kreeg ik een koffer, maar daar passen niet eens de brads bij.
Zon apparaat wat je 1x in het jaar gebruikt, dus een dure systainer is dan teveel van het goede. Idem met de parkside bovenfrees. Maar een bak van een paar euro kan er wel van af :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
_ferry_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:32:
Zon apparaat wat je 1x in het jaar gebruikt, dus een dure systainer is dan teveel van het goede.
Dat apparaat ligt er dan wel maximaal in! :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:36
bleiblei schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:58:
[...]

Klinkt als de systainer die ik een jaar of 10 geleden heb gemaakt voor mijn Bosch schroefmachines. Foto's daarvan zijn zelfs op marktplaats gespot in pogingen mensen op te lichten (uiteraard gerapporteerd). Zal er morgen ff fotootje van maken.
Let wel, het is 10 jaar geleden dat ik deze gemaakt heb. Zit ook ondertussen een 18v gsb in ipv. 14.4v gsr.
Afbeeldingslocatie: https://nyumbani.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240930_092316-scaled-e1727681347110.jpg
Afbeeldingslocatie: https://nyumbani.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240930_092112-scaled-e1727681332514.jpg
Afbeeldingslocatie: https://nyumbani.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240930_092144-scaled-e1727681360842.jpg

In het vierkante vakje onderin zat een plastic bakje met losse bits. In het smalle brede vakje zat een setje Heller houtboortjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 19:44
Turiya schreef op maandag 30 september 2024 @ 00:17:
[...]

Ik zie dat Jessem ook een nieuwere, nauwkeuriger instelbare versie heeft (per 1mm ipv per 2mm) en ook nog eens fors goedkoper. Alleen slecht verkrijgbaar aan deze kant van de oceaan. https://jessem.com/products/new-dowelling-jig

Zie mijn eerdere post hier.
snep schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Deze multi row puncher wordt zeer goed beoordeeld door (onder andere) Hooked On Wood. Al dan niet bijbehorende Doweling Jig is ook zeer prettig in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Turiya schreef op maandag 30 september 2024 @ 00:17:
[...]

Goed gevonden!
Had niet gezien dat ze een nieuwere versie hebben. En nu ook met 45° adapter die de oude versie niet had!
Dat hij nauwkeurig is in te stellen is ook mooi meegenomen.
Wel een gemiste kans dat ze er niet gelijk een geïntegreerd klem systeem bij hebben gemaakt. :|

Je linkt naar de imperial versie waarbij staat dat de metrische variant snel komt maar die blijkt er al te zijn. :)
Deze Weekend Hobbyist Package ziet er wel goed uit. Is met $164 ook een stuk goedkoper dan de oude versie inderdaad
En dan een losse 45° adapter voor $42

Zal t.z.t. ook wel bij Gereedschap Pro te koop zijn verwacht ik.
Niet echt kunnen vinden, kom wel steeds de Wolfcraft Deuvelmal tegen, die is “Made in EU”.
Maar bekijk dat filmpje wat gelinkt staat bij Bol maar eens, ziet er super onhandig uit en er is ook maar 1 boorgat per maat beschikbaar dus je blijft schuiven en positioneren.
Bovendien wordt er niets geklemd waardoor de nauwkeurigheid niet best is. Op hun promo filmpje zie je nota bene dat de plank die ze haaks op een andere plank monteren niet netjes aansluit maar dat halen ze snel uit focus. :X

Ik haal gewoon zo’n AliExpress ding voor 80 tientjes en mocht dat echt niets zijn kan ik daarna wel verder kijken, maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 11:39
Vliegvlug schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:06:
[...]

Goed gevonden!
Had niet gezien dat ze een nieuwere versie hebben. En nu ook met 45° adapter die de oude versie niet had!
Dat hij nauwkeurig is in te stellen is ook mooi meegenomen.
Wel een gemiste kans dat ze er niet gelijk een geïntegreerd klem systeem bij hebben gemaakt. :|

Je linkt naar de imperial versie waarbij staat dat de metrische variant snel komt maar die blijkt er al te zijn. :)
Deze Weekend Hobbyist Package ziet er wel goed uit. Is met $164 ook een stuk goedkoper dan de oude versie inderdaad
En dan een losse 45° adapter voor $42

Zal t.z.t. ook wel bij Gereedschap Pro te koop zijn verwacht ik.

[...]

Niet echt kunnen vinden, kom wel steeds de Wolfcraft Deuvelmal tegen, die is “Made in EU”.
Maar bekijk dat filmpje wat gelinkt staat bij Bol maar eens, ziet er super onhandig uit en er is ook maar 1 boorgat per maat beschikbaar dus je blijft schuiven en positioneren.
Bovendien wordt er niets geklemd waardoor de nauwkeurigheid niet best is. Op hun promo filmpje zie je nota bene dat de plank die ze haaks op een andere plank monteren niet netjes aansluit maar dat halen ze snel uit focus. :X

Ik haal gewoon zo’n AliExpress ding voor 80 tientjes en mocht dat echt niets zijn kan ik daarna wel verder kijken, maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen.
Die van Wolfcraft is inderdaad een drama ding, exact om de dingen die jij beschrijft.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
Vitamine schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:25:
[...]

Die van Wolfcraft is inderdaad een drama ding, exact om de dingen die jij beschrijft.
Na het zien van dat filmpje dacht ik dit al! Bedankt. Die van banggood ziet er wel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bleiblei schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:33:
[...]

Let wel, het is 10 jaar geleden dat ik deze gemaakt heb. Zit ook ondertussen een 18v gsb in ipv. 14.4v gsr.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

In het vierkante vakje onderin zat een plastic bakje met losse bits. In het smalle brede vakje zat een setje Heller houtboortjes.
Ja zoiets was het inderdaad.
Dit naar de situatie van @Executor16 verplaatsen:
Je zou t met 1 reserve accu kunnen doen want de kans dat beide gelijkertijd deadleeg zijn is nihil.
En op de tweede accuplek je meest gebruikte boren/bit doosjes plaatsen.

En dan de midden ruimte geheel tot de bodem uitsteken zodat daar meer en meer divers inpast als groot gat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zie hier de jig post voorbij komen en ik heb toch een beetje mn bedenkingen waarom zo'n stukje metaal 300 euro moet kosten.
Ook deuvels, rond, zijn sterker en meer precies dan lamellen/biscuits in een ovalen gleuf.
De domino variant is eh duur. (festool)

Een machine die in 1 keer 3x een gat boort of 2x en dit kopieert naar de andere kant is blijkbaar niet voorhanden.
Ik zit me werkelijk af te vragen waarom zo'n merk tool bijna 10x de woord waarde is van een ali/temu/bandforgoods

Grondstoffen zijn ongeveer gelijk. Legering? Brok aluminium is denk ik wel redelijk gelijk.
Cnc freesmachines ok, de ene is vast meer precies dan de ander maar dan nog 1/1000mm of 1/900mm gaan je dat merken?

Precisie van ontwerp? Precisie van markeringen?

2x zo duur zou ik nog redelijk vinden als in zij hebben het ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:55:
Ik zie hier de jig post voorbij komen en ik heb toch een beetje mn bedenkingen waarom zo'n stukje metaal 300 euro moet kosten.
Ook deuvels, rond, zijn sterker en meer precies dan lamellen/biscuits in een ovalen gleuf.

Een machine die in 1 keer 3x een gat boort of 2x en dit kopieert naar de andere kant is blijkbaar niet voorhanden.
Die zijn er wel, maar ja, dat is niet goedkoper dan een domino ;)
Ik zit me werkelijk af te vragen waarom zo'n merk tool bijna 10x de woord waarde is van een ali/temu/bandforgoods

Grondstoffen zijn ongeveer gelijk. Legering? Brok aluminium is denk ik wel redelijk gelijk.
Cnc freesmachines ok, de ene is vast meer precies dan de ander maar dan nog 1/1000mm of 1/900mm gaan je dat merken?

Als je zo'n jig van 40 euro met die van dowelmax vergelijkt, dan heb je in ieder geval meer mogelijkheden, instellingen, diameters tot je beschikking. Daarnaast waarschijnlijk inderdaad dingen als precisie en speling, kwaliteitscontrole, zeg maar. Daarnaast zijn natuurlijk de lonen hoger, kleine oplages en het terug moeten verdienen van de ontwikkelingskosten.

Deuvels met zo'n mal maken is altijd wat pielen, en het moet nauwkeurig gebeuren, anders past het niet goed. Dus kan me wel voorstellen dat je het niet erg vindt om wat meer te betalen voor een mal die het makkelijker en betrouwbaarder maakt om goed te kunnen boren. En dat is het hele bestaansrecht van bedrijven als Jessem, Incra, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:55:

Kwaliteitscontrole. Zowel functioneel als qua haaksheid/precisie. Garantie en support.
Als jij iets in de EU in elkaar laat zetten kost dat EU-loon, itt China.

Ik heb zelf niet zo'n deuvelsetje, blijft voor mijn gevoel een beetje behelpen tenzij je ongeveer een halve Domino-frees uitgeeft. Doe mij die laatste dan maar, stuk sneller ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe decoupeerzaag. Ik heb 2 18 volt accu’s van Makita vandaar dat ik een accu decoupeerzaag van Makita wil kopen.
Welke in de aanbieding is omdat ik hem niet veel gebruik voor lange (rechte) stukken zagen heb ik een invalzaag. Toen ik mij ging verdiepen in o.a. T of D greep las ik diverse voor en nadelen. Wat voor mij in het kort op aankomt dat het persoonlijk is wat je prettiger vind werken. Ik neig om een T greep te kopen. Vanwege zicht op werk en hoe ik meestal mijn decoupeerzaag vast heb.

Mijn huidige decoupeerzaag was niet goedkoop, maar was ook geen hele dure Bosch, welke eigenlijk nooit recht/vlak zaagde de zaagzool bleef altijd scheef staan. Ik heb 2 Makita schuurmachines,accu boor en grastrimmer en de kwaliteit bevalt mijn goed. Vandaar mijn keuze op Makita.

De afgelopen 35+ jaar heb ik enkel maar gebruik gemaakt van decoupeerzagen met een D greep en snelheid aanpassen via de trigger.
Waarbij de machine stopt als je de trigger los laat, (behalve als er ook een blokkeerfunctie op zat.
Mijn vraag is hoe veilig is het nieuwe aan uit knop.

Met mijn huidige decoupeerzaag stopt de zaag als ik de knop loslaat. Wat handig is als er iets misgaat of als je bv halverwege een zaagsnede moet stoppen vanwege het bereiken van het einde van de zaagsnede halverwege je werkstuk (bv met het maken van figuren die eindigen in een punt midden in het werkstuk.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb gesteld. Ik ben een ster om teveel (meestal) of te weinig woorden te gebruiken waardoor mijn vraag niet duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@TurboTon1973
Tgreep is aan/uit geen softstart meestal. Vooral handig met onderste boven zichtzagen.
Dgreep is meestal een electronische trigger met softstart en half in knijpen is halve snelheid.
Werkt met ondersteboven zagen een stuk lastiger. Zeg maar niet zonder kunstgreep. (duim op de trigger)
Men zegt duwen op een lager punt is minder kantelen.(Tgreep) Maar beetje bulshit want ook met een electrische zaag moet je de zaag laten zagen en niet doodduwen. Wel is je pols rechter met grote lengtes zagen en je duwt met je arm.
Uit aan uit is met trigger (Dgreep) wel een stuk makkelijker en sneller. (Tgreep uit/aan knop zit vaak net buiten greep bereik/onhandige plek.)

Tgreep is vaak iets duurder.

Ik geloof dat Tgreep ook geen inwendige zaagsel wegblazer heeft. (dat was mijn meest nadelige eigeschap van dat type, je hebt niet altijd je stofzuiger er op.)

Komt neer op wat je zelf fijn vind.
Ik heb gekozen voor electronisch regelbare Dgreep.(dus wieltje max snelheid en softstart/trigger variabele snelheid.) met led op zaagsnede en stof blazen plus afzuigmogelijkheid.
Ik accepteer de hogere bouw en de pols houding omdat ik geen kilometers plaat zaag met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:26:
[...]

Kwaliteitscontrole. Zowel functioneel als qua haaksheid/precisie. Garantie en support.
Als jij iets in de EU in elkaar laat zetten kost dat EU-loon, itt China.

Ik heb zelf niet zo'n deuvelsetje, blijft voor mijn gevoel een beetje behelpen tenzij je ongeveer een halve Domino-frees uitgeeft. Doe mij die laatste dan maar, stuk sneller ;)
Nouja dat, als je 300 euro zou moeten uitgeven zoals je wilt geen lamellenfrees vanwege de schuifbaarheid en minder sterk, dan is de domino-frees tweedehands of zo toch een meer verstandige keus?

Eu loon begrijp ik, lage hoeveelheid en dus hoge instel cnc kosten ook.
1000 of 1000000 per jaar versturen scheelt natuurlijk in vele lage van het proces.

Maar als hobby knutselaar die af en toe zo'n tooltje makkelijker en beter vind dan de bouwmarkt oplossingen van plastic (wolfcraft) is het gewoon stelen van je eigen portomonee en die telt met het niet capatilaseren van je gereedschap(doorberekenen in je uurloon) toch flink mee als je zelf ook weinig oplages hebt van je gebruik.
(zie de europesche en chinese electrische auto's oorlog ook daar zie je die tendens dat eu te duur geworden is in productie en uitwijken naar chinese spullen ook in leaseland al heel normaal is.)

Beetje als de keukenmessen van huismerken en de Chinese groothandelfabriek.
Goede naar prijs messen bij huismerk 60 euro/stk en de zelfde die grantsharp(?) heet voor 25-30 euro inclusief verzendkosten...
Detailhandel is natuurlijk ook op anderevlakken leverancier van spullen en als die er niet meer zijn moet je over al via plaatje kopen. ( * copykat heeft daarom de huismerk gekocht in een fysieke winkel voor 2x de woordwaarde want je koopt t niet elk jaar.)

* copykat zou niet snel 300 euro uitgeven aan 1 specialistische tool die voor 1 doel werkt omdat vermoedelijk mijn skil tolerantie ( gebrek aan kunde)*hoger/groter is dan die van de chinese productie tool tolerantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Welke greep het prettigste werkt is ook wel afhankelijk van hoe groot je handen zijn.
T greep is zo'n geval waar je het motorhuis in je hand hebt? Die is voor mij al gauw te groot met mijn maat 8 handen.
En zo'n schuifje voor aan/uit aan de zijkant vind ik ook knap onhandig.
En als ik nog eens een zaag koop dan let ik er ook op waar de koeling van de motor naar toe blaast. De Metabo die ik nu heb blaast recht in mijn snufferd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:58:
@TurboTon1973
Tgreep is aan/uit geen softstart meestal. Vooral handig met onderste boven zichtzagen.
Dgreep is meestal een electronische trigger met softstart en half in knijpen is halve snelheid.
Werkt met ondersteboven zagen een stuk lastiger. Zeg maar niet zonder kunstgreep. (duim op de trigger)
Men zegt duwen op een lager punt is minder kantelen.(Tgreep) Maar beetje bulshit want ook met een electrische zaag moet je de zaag laten zagen en niet doodduwen. Wel is je pols rechter met grote lengtes zagen en je duwt met je arm.
Uit aan uit is met trigger (Dgreep) wel een stuk makkelijker en sneller. (Tgreep uit/aan knop zit vaak net buiten greep bereik/onhandige plek.)

Tgreep is vaak iets duurder.

Ik geloof dat Tgreep ook geen inwendige zaagsel wegblazer heeft. (dat was mijn meest nadelige eigeschap van dat type, je hebt niet altijd je stofzuiger er op.)

Komt neer op wat je zelf fijn vind.
Ik heb gekozen voor electronisch regelbare Dgreep.(dus wieltje max snelheid en softstart/trigger variabele snelheid.) met led op zaagsnede en stof blazen plus afzuigmogelijkheid.
Ik accepteer de hogere bouw en de pols houding omdat ik geen kilometers plaat zaag met dat ding.
T-greep for the win. Je zaag is lager waardoor je dichter op het materiaal zit en je ook meer ziet. Snelheid varieren gebeurt dan met bijvoorbeeld een draaiwiel, ik varieer mijn snelheid zeer zelden tijdens het zagen.
Het op zijn kop kunnen zagen is daarentegen best wel fijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:19:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe decoupeerzaag. Ik heb 2 18 volt accu’s van Makita vandaar dat ik een accu decoupeerzaag van Makita wil kopen.
Ik heb net de DJV184 aangeschaft omdat ik de D greep prettig vindt, maar hij is er ook in T greep als DJV185 (geloof ik).
Ze zijn met softstart (kan je uit zetten), en de snelheid is te regelen met een wieltje (hout vs metaal) en de trigger.
De elektronische aan/uit beveiliging is soms irritant, maar verder erg tevreden er mee tov mijn oude 14,4v DJV140.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:19:
[...]

T-greep for the win. Je zaag is lager waardoor je dichter op het materiaal zit en je ook meer ziet. Snelheid varieren gebeurt dan met bijvoorbeeld een draaiwiel, ik varieer mijn snelheid zeer zelden tijdens het zagen.
Het op zijn kop kunnen zagen is daarentegen best wel fijn ;)
De gemiddelde keuken monteur doet niet anders (iets met splinteren en de haal pendel stand.) En als bijkomend voordeel de decoupeerzaag past ook in kleinere kastjes, lade ruimtes enz.
Als je veel gelamineerd en of spaanplaat wilt zagen zonder spinters aan de zicht zijde is de Tgreep je keus.
En ook omdat je met de zaag de potloodlijn makkelijker ziet en volgen kan op zn kop.

Wat @JukeboxBill ook aan brengt is met multitools en de delta schuurmachine (is de motor ook in de greep verwerkt) ook nadelig als je kleinere handen hebt. Maatje 10 is toch meestal fijner bij zulke machines.
Als laatste is denk ik een onderbelichte factor.
Trillingen. Ik las ergens dat Tgreep meer trillingen overbrengt naar je handen omdat je direct het zaagmechanisme tussen je vingers hebt.(maar dat zou jij en anderen die beide gebruikt hebben kunnen ontkennen of beamen. :)

Ideaal is gewoon beide modellen testen en dan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:23:
[...]

Ik heb net de DJV184 aangeschaft omdat ik de D greep prettig vindt, maar hij is er ook in T greep als DJV185 (geloof ik).
Ze zijn met softstart (kan je uit zetten), en de snelheid is te regelen met een wieltje (hout vs metaal) en de trigger.
De elektronische aan/uit beveiliging is soms irritant, maar verder erg tevreden er mee tov mijn oude 14,4v DJV140.
De Tgreep hebben toch geen trigger? Die blijven gaan totdat je hem weer uit zet.
(ik heb een review gezien waarbij die Tgreep softstart setting niet perse als fijn werd ervaren. Weet niet meer waarom. Ik heb mn Dewalt al weer een tijdje dus de reviews heb ik alweer een tijdje geleden gezien.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
JukeboxBill schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:16:
Welke greep het prettigste werkt is ook wel afhankelijk van hoe groot je handen zijn.
T greep is zo'n geval waar je het motorhuis in je hand hebt? Die is voor mij al gauw te groot met mijn maat 8 handen.
En zo'n schuifje voor aan/uit aan de zijkant vind ik ook knap onhandig.
En als ik nog eens een zaag koop dan let ik er ook op waar de koeling van de motor naar toe blaast. De Metabo die ik nu heb blaast recht in mijn snufferd.
Ik heb vrij grote handen kan bv met moeite handschoenen vinden. Dus dat is voor mij een plus.

Jouw tweede punt is ook mijn punt van zorgen. Trigger los stopt de zaag, bij knopje aan de zijkant niet. Wat mij verbaasd. Van het voorjaar gekeken naar kanten/boven frees. Ik dacht dat de Walt een model had uitgebracht met een kantelsensor die voor de veiligheid de frees uitschakelt bij een bepaalde hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:31:
[...]

De gemiddelde keuken monteur doet niet anders (iets met splinteren en de haal pendel stand.) En als b
Trillingen. Ik las ergens dat Tgreep meer trillingen overbrengt naar je handen omdat je direct het zaagmechanisme tussen je vingers hebt.(maar dat zou jij en anderen die beide gebruikt hebben kunnen ontkennen of beamen. :)

Ideaal is gewoon beide modellen testen en dan kiezen.
Dat testen is het ideaal. Ik zal eens nazoeken van de trillingen want dat is bij mij een probleem. Ivm ziekte. Daarom ben ik zo blij met mijn makita schuurmachines daar heb ik veel minder tot geen last van de trillingen.

Ik zag vooral veel multiplex gelamineerd spaanplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TurboTon1973 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:33:
Ik heb vrij grote handen kan bv met moeite handschoenen vinden. Dus dat is voor mij een plus.

Jouw tweede punt is ook mijn punt van zorgen. Trigger los stopt de zaag, bij knopje aan de zijkant niet. Wat mij verbaasd. Van het voorjaar gekeken naar kanten/boven frees. Ik dacht dat de Walt een model had uitgebracht met een kantelsensor die voor de veiligheid de frees uitschakelt bij een bepaalde hoek.
D-greep of T-greep is een persoonlijke voorkeur, denk ik. Veel mensen vinden een T-greep makkelijker om precies te geleiden, maar er zijn er ook die met een D-greep makkelijker vinden om precies te werken. Een D-greep is trouwens tegenwoordig ook lang niet altijd meer met een electronische trigger om de snelheid te regelen, kan net zo goed een aan-uit knop zijn (en dan snelheid instellen met een draaiwieltje).

Ook iets om op te letten zijn de trillingen, alhoewel dat bij Makita of DeWalt of andere A-merken geen probleem zou moeten zijn.

Voor een kantenfrees kan ik me iets voorstellen voor een trigger, zeker als die een pistoolgreep heeft. Maar voor een gewone bovenfrees heb je twee handen nodig om het ding goed te begeleiden, naar mijn idee, dan moet je niet ook continue een trigger ingedrukt willen houden. Maar hoofdzakelijk is het zelf opletten met wat je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zie nu dat beide blower hebben toen moest kiezen welke DeWalt (accu dus mijn ecosystem) dus dat was niet mijn reden van Dgreep kiezen.
Niks over vibrations. Ik ben wel fan van trigger variospeed en op een een of andere manier is die Tgreep een beetje langer en meer in onbelans door accu gewicht en dus eerder zich klem draait maar dat kan optisch zijn.
Anderen zullen zeggen hogere accu is juist meer onbelans.

Als je aan/uit met los laten switch prima vind is de Tgreep preciezer te manoeuvreren omdat je je handen vrij kan bewegen over de body tijdens zagen in cirkels.

Ik denk met de brushless motors de vibratie zodanig beter onder controle is dat dat geen issue meer is met gewone tanden.

Makita zal op details anders zijn, zeker die digitale programmeerbare versies, maar in d/t handeling het zelfde.
Een van mn redenen was op MP waren de 334's in Dgreep vaker aangeboden in goede staat dan de Tgreeps en ik had een mooie , bijna als nieuw met koffer, afzuigings pijp en variospeed voor een nette prijs in Dgreep gevonden. Dgreep ben ik mee vertrouwd dus d:)b

En ik gebruik overigens altijd de lock schuifswitch om ongewenst aangaan te voorkomen. (als een ander hem gebruikt wijs ik daar op als wen je aan dit op lock te zetten.)

Komt er op neer : Beide zijn goed en kies jou voordelen vs cons.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 30-09-2024 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:39:
De Tgreep hebben toch geen trigger?
Klopt, die zijn altijd aan/uit.
D-greep heeft wel vergrendel knop bij de trigger zodat die aan blijft.

Ik zaag niet op de kop, ik gebruik T101BR (bosch) of B19/B19S (Makita) zaagjes omdat ik vaak met een T greep er ook niet bij kan (kast wanden in de weg).
Dus de "Reversed" (omgekeerde tandvorm) zaagjes zijn dan mijn beste alternatief voor gelamineerd hout (wel meer druk zetten ivm hoe het werkt).

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 01-10-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ik heb vandaag de https://tweakers.net/pric...eerzaag-d-greep-body.html gekocht. Vooral om de veiligheid, ik vind het een veiliger gevoel dat de zaag stopt als ik de trigger loslaat. Niet alleen voor mezelf maar ook bv als bv mijn vrouw of dochter hem wilt gebruiken. Beide hebben kleine handen

Volgens sommige reviews die ik gezien heb werkt de trigger zoals bij oudere D greep machines.

Ik heb wel erg getwijfeld voor de T greep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

snep schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Deze multi row puncher wordt zeer goed beoordeeld door (onder andere) Hooked On Wood. Al dan niet bijbehorende Doweling Jig is ook zeer prettig in gebruik.
Zat net de video van Hooked on Wood te bekijken bij dat bijgevoegde linkje en dat ziet er wel erg praktisch uit!

Ben dus geswitched van de dowel jig die ik eerst op het oog had naar deze set.

Wnew dowel jig + clamp
Wnew 3 in 1 dowel jig + clamp

Wnew 3 in 1 dowel jig - all included
Bushings:
3x 8mm, 1x 7mm & 1x10mm by M14
1x10mm & 1x15mm by M18
Handleiding, in Chinees en Engels, wordt ook onderstaand accessoire in uitgelegd.

Wnew multi row puncher
Wnew dowel multi row puncher
Bushings:
6x 8mm & 3x 10mm by M14

Vind het nog steeds wel jammer dat het ding geen ingebouwde klem heeft vandaar dat ik de set met klem erbij besteld, hopelijk een beetje goede kwaliteit, we gaan het zien. Voor een ruime €100 wilde ik het wel proberen.
Zou over ongeveer een week binnen moeten zijn.

Ander ding wat jammer is is dat er geen 6mm gaten mee gemaakt kunnen worden.
Enkel 8mm, daarvan zijn er met de twee tools hierboven 9 stuks bushings bij elkaar.
En 10mm, dat zijn er 4 bij elkaar.
Daarvan zitten er 3 van bij de multi row puncher horen in het midden van een rijtje van 3 voor de pluggen van die connector rods, maar die zou je kunnen overzetten in de dowel jig om met 10mm deuvels aan de slag te gaan.
Moet je er alleen wel meer bushings bijkopen als je efficiënt met de multi row puncher aan de slag wil.

En er zijn ook 6mm bushings te koop dus dan je kan zo ook 6mm deuvels gebruiken.

Vind die bushings alleen wel vrij prijzig met €4,48 per paar.
Aangezien je er zover ik begrijp 3 voor de jig en 9 voor de row puncher nodig hebt als je niet met die connector rods aan de slag wilt gaan moet je er dus minstens 12 kopen en ben je al weer bijna €50 kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 02-10-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Misschien een beetje offtopic, maar toch ook weer niet. Wij hebben een woning, maar met minimaal eigen grond. Wel een bijkeuken, maar geen schuur. We huren een stuk tuin, maar een vaste schuur daarop is geen optie (wel zo'n houten tuinhuisje voor opslag, maar niet om te klussen). Het spreekt voor zich dat ik dat mis, maar je kan niet alles hebben. Nu proberen we creatief te denken door bijv een inklapbare partytent aan te schaffen. Met een heater en zijwanden moet je met 5-10min wel een fatsoenlijke werkplek hebben. Een trolley oid met gereedschapskisten en gaan. Heeft iemand goede ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug ik heb ook wat van die video's bekeken en heb getwijfeld of nou jou keuze de gene is die slim is of toch zo'n variant van prodrill.
Prodrill is alweer 119 euro.
Dus je komt op variaties daarop.

Ik heb nog enkele maanden voordat ik het misschien nodig heb. Als ik wel of niet zelf kasten ga maken.
Ik heb in iedergeval twee eiken bladen van oude tafels. Die als topblad kunnen dienen.

Ik zie je review en gebruiks ervaringen wel te gemoed 🙂
Mijn idee ging naar prodrill variant omdat je meer variaties hebt in deuvels. Minder snel vermoedelijk maar ach voor die keren dat ik het gebruik is dat niet erg.

Overigens die T-lineaals die hij liet zien zijn ook mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

SimonBR39 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:19:
Misschien een beetje offtopic, maar toch ook weer niet. Wij hebben een woning, maar met minimaal eigen grond. Wel een bijkeuken, maar geen schuur. We huren een stuk tuin, maar een vaste schuur daarop is geen optie (wel zo'n houten tuinhuisje voor opslag, maar niet om te klussen). Het spreekt voor zich dat ik dat mis, maar je kan niet alles hebben. Nu proberen we creatief te denken door bijv een inklapbare partytent aan te schaffen. Met een heater en zijwanden moet je met 5-10min wel een fatsoenlijke werkplek hebben. Een trolley oid met gereedschapskisten en gaan. Heeft iemand goede ervaringen hiermee?
Wil je echt gaan zeulen met werktafel, heater, de tent zelf met dan ook alle extra aanschafkosten, het ongemak van meer spullen opslaan in de toch al beperkte ruimte (want die tent zelf moet ook ergens blijven) en iedere keer 2x 5 min spenderen om het hele geval op te bouwen en af te breken?

Ik zou dan eerder kijken naar een gedeelde klusruimte, die zijn in de meeste steden wel te vinden (dus misschien niet een optie voor je) kost maar een beetje en geeft heel wat meer plezier met de kans dat er ook apparatuur staat "voor iedereen" die in je eigen hutje niet past.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:36:
@Vliegvlug ik heb ook wat van die video's bekeken en heb getwijfeld of nou jou keuze de gene is die slim is of toch zo'n variant van prodrill.
Prodrill is alweer 119 euro.
prodrill is volgens mij ook maar een willekeurig naampje, en enkel €119 omdat die via Amazon verkocht wordt. Kom die versie op Ali Express ook tegen onder de naam Enjoywood en zonder naam met alleen een typenummer.
Dus je komt op variaties daarop.
De blauwe versie is hier nog wat goedkoper, €54. :)
Ik heb nog enkele maanden voordat ik het misschien nodig heb. Als ik wel of niet zelf kasten ga maken.
Ik heb in iedergeval twee eiken bladen van oude tafels. Die als topblad kunnen dienen.

Ik zie je review en gebruiks ervaringen wel te gemoed 🙂
Ik weet ook nog niet hoe snel ik aan het kastje ga beginnen, als ik echt eerlijk ben naar mezelf zal dat pas de kerstvakantie worden vrees ik. :D
Mijn idee ging naar prodrill variant omdat je meer variaties hebt in deuvels. Minder snel vermoedelijk maar ach voor die keren dat ik het gebruik is dat niet erg.
Gaat me niet alleen om de snelheid van dat Wnew systeem maar ook dat je er van die verbindingen mee kan maken zoals die connector rods en van die ronde moeren met bout. Bekijk de handleiding eens goed zou ik zeggen.
Ik denk niet dat je dat kan doen met zo’n prodrill variant jig, want dan heb je een andere dikte nodig in het midden waaronder 7mm en dat heeft die prodrill niet.
Overigens die T-lineaals die hij liet zien zijn ook mooi.
Dat viel me ook al op in dat filmpje van Hooked on Wood! Erg handig om snel een rechte parrelle lijn te trekken.
Heel mooie dingen. :9
Zou me niets verbazen als dat dure Incra linialen zijn trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:17:
[...]

[YouTube: Dewalt Cordless D-Handle and Barrel Grip Jigsaws 20v Review]
Ik zie nu dat beide blower hebben toen moest kiezen welke DeWalt (accu dus mijn ecosystem) dus dat was niet mijn reden van Dgreep kiezen.
Niks over vibrations. Ik ben wel fan van trigger variospeed en op een een of andere manier is die Tgreep een beetje langer en meer in onbelans door accu gewicht en dus eerder zich klem draait maar dat kan optisch zijn.
Anderen zullen zeggen hogere accu is juist meer onbelans.

Als je aan/uit met los laten switch prima vind is de Tgreep preciezer te manoeuvreren omdat je je handen vrij kan bewegen over de body tijdens zagen in cirkels.
[YouTube: 5 Reasons NOT to buy this DeWALT Barrel Grip Jigsaw]
Ik denk met de brushless motors de vibratie zodanig beter onder controle is dat dat geen issue meer is met gewone tanden.

Makita zal op details anders zijn, zeker die digitale programmeerbare versies, maar in d/t handeling het zelfde.
Een van mn redenen was op MP waren de 334's in Dgreep vaker aangeboden in goede staat dan de Tgreeps en ik had een mooie , bijna als nieuw met koffer, afzuigings pijp en variospeed voor een nette prijs in Dgreep gevonden. Dgreep ben ik mee vertrouwd dus d:)b

En ik gebruik overigens altijd de lock schuifswitch om ongewenst aangaan te voorkomen. (als een ander hem gebruikt wijs ik daar op als wen je aan dit op lock te zetten.)

Komt er op neer : Beide zijn goed en kies jou voordelen vs cons.
Zonder een snobistische lul te willen zijn, maar kun je deze video uitkijken zonder fysieke schade? Na 30 seconden gingen mijn oren bij wijze van spreken bloeden door het geschreeuw van deze amerikaanse meneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
Vliegvlug schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Zat net de video van Hooked on Wood te bekijken bij dat bijgevoegde linkje en dat ziet er wel erg praktisch uit!

Ben dus geswitched van de dowel jig die ik eerst op het oog had naar deze set.
Ik heb deze gisteren besteld. Zal jullie hier op de hoogte houden zodra ik hem in gebruik genomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Turiya schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 04:27:
[...]

Ik heb deze gisteren ook besteld. Zal jullie hier op de hoogte houden zodra ik hem in gebruik genomen heb.
(y) Ben erg benieuwd, laat vooral weten!

Op de banggood productpagina staat ook deze foto:
Wnew 3 in 1 dowel jig - all included
Vraag me af of die connector rods linksboven op de foto er ook bij zitten, hoop van wel om eens te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 01:58:
[...]

Zonder een snobistische lul te willen zijn, maar kun je deze video uitkijken zonder fysieke schade? Na 30 seconden gingen mijn oren bij wijze van spreken bloeden door het geschreeuw van deze amerikaanse meneer.
Ik heb een 16 jarige zoon die mijn tv gebruikt voor zijn YT video's dus ik ben wel wat gewend.... :+

Ging toen mij vooral om de expliciete verschillen te vinden en zoveel mogelijk "meningen" verzamelen over D en T greep van in mijn geval de DeWalt versies.

Er zijn nog wel ergere filmpjes te vinden. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
Wat wil je gaan klussen dan? Voor een project zal het prima zijn, maar je zal niet voor elke wissewasje die tent opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ik woon in een huurwoning en wij hebben ook een partytent die ik de laatste 2-3 jaar voor dit doel gebruik. Ik gebruik hem vooral in de zomer/herfstmaanden. Meer voor zonwering ivm zonne en warmte allergie. Vorig jaar heeft hij een paar maanden buiten gestaan.

Waar ik op zou letten is goede waterdichtheid, wij hebben jaren geleden een goedkoop partytent gekocht. Tevens laat ik eigenlijk niks in de partytent staan ivm condens. Zeker zoals afgelopen jaar met de hoge luchtvochtigheid droop het water aan de binnenkant. Bij ons staat hij gedeeltelijk over een gazon dus dat helpt niet echt. 2 jaar geleden had ik een vernis laag over mijn houtwerk gebracht. Door de condensvorming sloeg de vernis laag wit uit. Ik heb deze er helemaal af moeten schuren.

Ik zou niet met een heater aan de gang gaan maar eerder een goede werk jas en handschoenen kopen. Je loopt het risico dat bv de tent reageert op de warmte en smelt. Of dat je jezelf eraan brandt. Een heater gebruikt veel stroom. Als je dan ook bv nog een bouwstofzuiger en zaag aan doet. Loop je het risico dat je stoppen overbelast.

Een ander ding waar ik op zo letten is de hoogte. Ik ben 1.91 en ik moet steeds bukken als ik de partytent inloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
rockhopper schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

Wil je echt gaan zeulen met werktafel, heater, de tent zelf met dan ook alle extra aanschafkosten, het ongemak van meer spullen opslaan in de toch al beperkte ruimte (want die tent zelf moet ook ergens blijven) en iedere keer 2x 5 min spenderen om het hele geval op te bouwen en af te breken?

Ik zou dan eerder kijken naar een gedeelde klusruimte, die zijn in de meeste steden wel te vinden (dus misschien niet een optie voor je) kost maar een beetje en geeft heel wat meer plezier met de kans dat er ook apparatuur staat "voor iedereen" die in je eigen hutje niet past.
Het antwoord is waarschijnlijk helaas ja. Hier in de buurt is geen gedeelde klusruimte, dan moet ik ergens een schuur gaan huren. Waarbij komt dat, misschien herkennen jullie dit, ik graag wat klus in een loos uurtje, maar dan ben je nooit meer thuis ;).
procaliber schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Wat wil je gaan klussen dan? Voor een project zal het prima zijn, maar je zal niet voor elke wissewasje die tent opzetten.
De verbouwing is hier bijna rond, maar nog wel e.e.a. aan houtwerk. Ombouw vrijhangende meterkast, schoenenlade onder de trap, aantal deurtjes etc.
TurboTon1973 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Waar ik op zou letten is goede waterdichtheid, wij hebben jaren geleden een goedkoop partytent gekocht. Tevens laat ik eigenlijk niks in de partytent staan ivm condens. Zeker zoals afgelopen jaar met de hoge luchtvochtigheid droop het water aan de binnenkant. Bij ons staat hij gedeeltelijk over een gazon dus dat helpt niet echt. 2 jaar geleden had ik een vernis laag over mijn houtwerk gebracht. Door de condensvorming sloeg de vernis laag wit uit. Ik heb deze er helemaal af moeten schuren.

Ik zou niet met een heater aan de gang gaan maar eerder een goede werk jas en handschoenen kopen. Je loopt het risico dat bv de tent reageert op de warmte en smelt. Of dat je jezelf eraan brandt. Een heater gebruikt veel stroom. Als je dan ook bv nog een bouwstofzuiger en zaag aan doet. Loop je het risico dat je stoppen overbelast.

Een ander ding waar ik op zo letten is de hoogte. Ik ben 1.91 en ik moet steeds bukken als ik de partytent inloop.
Dat zijn goede tips! Dan pak ik de bouwkachel denk ik gewoon. Ik ben niet zo lang, dus dat scheelt. Er zijn veel goedkope partytenten op de markt, ik denk dat ik ze fysiek moet gaan bekijken om het verschil in kwaliteit te kunnen beoordelen, obv specificaties kom je er niet altijd.

Het voordeel is dat ik dan in het najaar/voorjaar gewoon door kan werken. Ik ben er wel een beetje klaar mee om bij elke regenbui alle plinten snel naar binnen te sjouwen, dat is toch vervelend haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
SimonBR39 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Het antwoord is waarschijnlijk helaas ja. Hier in de buurt is geen gedeelde klusruimte, dan moet ik ergens een schuur gaan huren. Waarbij komt dat, misschien herkennen jullie dit, ik graag wat klus in een loos uurtje, maar dan ben je nooit meer thuis ;).

[...]

De verbouwing is hier bijna rond, maar nog wel e.e.a. aan houtwerk. Ombouw vrijhangende meterkast, schoenenlade onder de trap, aantal deurtjes etc.

[...]

Dat zijn goede tips! Dan pak ik de bouwkachel denk ik gewoon. Ik ben niet zo lang, dus dat scheelt. Er zijn veel goedkope partytenten op de markt, ik denk dat ik ze fysiek moet gaan bekijken om het verschil in kwaliteit te kunnen beoordelen, obv specificaties kom je er niet altijd.

Het voordeel is dat ik dan in het najaar/voorjaar gewoon door kan werken. Ik ben er wel een beetje klaar mee om bij elke regenbui alle plinten snel naar binnen te sjouwen, dat is toch vervelend haha.
Uit je berichten maak ik op dat je eventueel wel een klein opslag schuurtje hebt. Je zou een goedkope tweedehands workmate kunnen kopen op Marktplaats en daar een bankschroef op kunnen schroeven. Dan koop je een bouwlamp op statief en dan kun je buiten klussen in de avonduren. Als je een goede jas hebt en een paar laagjes draagt in combinatie met handschoenen en een muts is het goed te doen. Als je dan voor regenachtige dagen een vierkant easy up tent koopt (die ze bij motorcross bijvoorbeeld gebruiken), kun je prima vooruit. Als je die redelijk beschut neer kan zetten waait het er ook niet zo erg onder. Anders kun je met een paar grote wasknijpers/marktklemmen binnen no time een zeiltje spannen
Het hout voor je projecten en het gereedschap laat je dan in het kleine opslagschuurtje liggen, dat is altijd 100% beter dan onder een partytent.

Ik doe op een vergelijkbare manier altijd mijn hout projecten aangezien dat vaak niet in mijn schuurtje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
Waarom geen "vaste" ruimte? Bestemmingsplan? Hoe "groot" wil je overdekt klussen? Ik zou denken: Zet er een pipo wagen, flinke schaftkeet op wielen of marktkraamwagen neer. Verplaatsbaar dus. Een marktkraamwagen die je kunt uitschuiven en/of waar de zijkant van kan worden opengeklapt geeft je ook extra opties. NB: Zorg wel voor enige inbraak/diefstal beveiliging/alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
[...]

Het goedkoopste en makkelijkste is misschien gewoon een soort van regenluifel die je tegen de gevel van je huis spant. Die zijn redelijk groot, werken ook als zonwering en hoef je alleen maar in te haken en op te spannen, eventueel mag/moet je nog een paaltje of twee in de grond meppen als bevestigingspunt. Dat vangt de regen wel weg, maar als "opslag" minder geschikt. Beetje de budget snelle versie van een partytent.

Of je een heater nodig hebt is dan weer persoonlijk, ik ben altijd eerder te warm dan te koud als ik bezig ben maar ymmv.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Warmte ligt er sterk aan wat je doet; als ik ga handschaven hoeft er echt geen verwarming bij mij in de buurt te staan hoor.
Bij elektrisch gereedschap ligt dat wat anders.

offtopic:
De schaven wel goed verwarmd opbergen ivm roest, ik ga de mijne nu ook weer binnen stallen ipv in het werkhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

[...]

[...]

Als je een zonnescherm hebt is het vrij makkelijk.
3 latten, 2 snel klemmen 1 bouwzeil.

2 latten zo op hoogte afzagen dat ze net boven de uitgedraaide zonnescherm zitten.
2 nokjes monteren waar t aluminium kopframe op kan rusten zodanig dat er een beetje gewicht vh scherm op leunt.
3de lat even breed als je zonnescherm monteer je je bouwzeil.
2 hoeklijntjes verbuigen zodat ze op de staande latten geschroeft kunnen worden en de derde lat er achter kan klemmen/schuiven. Klaar.
Instand tent.
Met klemmen op de frontframe klemmen.

Bij wind kan je met wat gewichten het stabiliseren.

Ik heb jaren zo gewerkt met klussen. Openslaande deuren dus je liep zo in en uit zonder nat te worden.
Meeste schermen kunnen prima tegen regen zolang ze maar kunnen drogen.
En anders gooi je je bouwzeil van af de muur er overheen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:29:
Warmte ligt er sterk aan wat je doet; als ik ga handschaven hoeft er echt geen verwarming bij mij in de buurt te staan hoor.
Bij elektrisch gereedschap ligt dat wat anders.

offtopic:
De schaven wel goed verwarmd opbergen ivm roest, ik ga de mijne nu ook weer binnen stallen ipv in het werkhok.
Ik ga mn garage verwarmen en isoleren scheelt gereedschap heen en weer sjouwen... 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Wil de SDS-boorkop van mijn Metabo boorhamer even opnieuw smeren na twee flinke verbouwingen.

Heb de onderdelenlijst even opgezocht, vanuit Metabo wordt "Klueber Microlube GL 261" genoemd. Maar €23 voor een tubetje van 50g is wel....prijzig :X Ik heb eerder al eens Eurol EP2 lithiumvet toegepast (gebruik ik normaal voor de remmenboel van de auto) maar dat begon eruit te lopen bij een beetje intensief beitelen.

Iemand een voordeliger verkrijgbaar alternatief wat steviger blijft bij wat warmteontwikkeling?

@deepbass909 jij weet vanuit de auto-hoek volgens mij ook wel het e.e.a. van vetten, jij een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ThinkPad schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:02:
Wil de SDS-boorkop van mijn Metabo boorhamer even opnieuw smeren na twee flinke verbouwingen.

Heb de onderdelenlijst even opgezocht, vanuit Metabo wordt "Klueber Microlube GL 261" genoemd. Maar €23 voor een tubetje van 50g is wel....prijzig :X Ik heb eerder al eens Eurol EP2 lithiumvet toegepast (gebruik ik normaal voor de remmenboel van de auto) maar dat begon eruit te lopen bij een beetje intensief beitelen.

Iemand een voordeliger verkrijgbaar alternatief wat steviger blijft bij wat warmteontwikkeling?

@deepbass909 jij weet vanuit de auto-hoek volgens mij ook wel het e.e.a. van vetten, jij een idee?
Hier 100 gram voor €4,74
https://www.toolmax.nl/ma...am-1815733-p-10289-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat is niet hetzelfde vet. Voor SDS-koppen heb je speciaal vet nodig dat bestand is tegen de klappen/trillingen.

@ThinkPad
Zoveel weet ik er nou ook weer niet van hoor, ik weet alleen dat je vet en vet hebt en dat het spul heel veel verschillende eigenschappen heeft (sommige glijden makkelijk, anderen blijven zacht op lage temperaturen of worden juist niet te zacht bij hoge temperaturen, weer andere kunnen beter tegen klappen, compatibiliteit met materialen verschilt, etc).
Doorgaans kan je het beste zo dicht mogelijk bij wat een fabrikant voorschrijft blijven.

Maar ik vraag me af of je voor jouw toepassing wel het juiste vet hebt gepakt. Ga je de machine helemaal uit elkaar halen of is het alleen voor smeren van de SDS-vergrendeling? In dat laatste geval heb je wat anders nodig namelijk en kan je met een goedkoper universeel vet uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Het gaat om de opzetadapter voor SDS-boren, onderdeel #59 uit de materiaaltekening. Ze tekenen het daar als één geheel, maar ik heb hem gedemonteerd omdat de stofkap sowieso al los zat en er allemaal gruis in zat.

De tandwielkast/aandrijving laat ik lekker dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:57:
...

Maar ik vraag me af of je voor jouw toepassing wel het juiste vet hebt gepakt. Ga je de machine helemaal uit elkaar halen of is het alleen voor smeren van de SDS-vergrendeling? In dat laatste geval heb je wat anders nodig namelijk en kan je met een goedkoper universeel vet uit.
En in zekere zin is een willekeurig vet nog beter dan helemaal geen vet. Toen ik nog op kamers woonde, was de achteras van de fiets van een (totaal atechnische) studiegenoot min of meer vastgelopen. Ik met wat gereedschap op bezoek en er zat meer zand dan vet in. Nieuw vet had hij natuurlijk niet liggen, maar de wax voor zijn jas heeft het volgehouden tot de fiets aan de beurt was om maanden later gestolen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
DBBMAX schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Uit je berichten maak ik op dat je eventueel wel een klein opslag schuurtje hebt. Je zou een goedkope tweedehands workmate kunnen kopen op Marktplaats en daar een bankschroef op kunnen schroeven. Dan koop je een bouwlamp op statief en dan kun je buiten klussen in de avonduren. Als je een goede jas hebt en een paar laagjes draagt in combinatie met handschoenen en een muts is het goed te doen. Als je dan voor regenachtige dagen een vierkant easy up tent koopt (die ze bij motorcross bijvoorbeeld gebruiken), kun je prima vooruit. Als je die redelijk beschut neer kan zetten waait het er ook niet zo erg onder. Anders kun je met een paar grote wasknijpers/marktklemmen binnen no time een zeiltje spannen
Het hout voor je projecten en het gereedschap laat je dan in het kleine opslagschuurtje liggen, dat is altijd 100% beter dan onder een partytent.

Ik doe op een vergelijkbare manier altijd mijn hout projecten aangezien dat vaak niet in mijn schuurtje past
Die easy up tenten lijken een goed idee, kom ze redelijk veel tegen. Als ik in de buurt ben van een verkooppunt loop ik daar ns binnen. Inventaris van bouwlampen e.d. is wel compleet, dus het gaat mij puur om het beschut kunnen werken.
DjoeC schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Waarom geen "vaste" ruimte? Bestemmingsplan? Hoe "groot" wil je overdekt klussen? Ik zou denken: Zet er een pipo wagen, flinke schaftkeet op wielen of marktkraamwagen neer. Verplaatsbaar dus. Een marktkraamwagen die je kunt uitschuiven en/of waar de zijkant van kan worden opengeklapt geeft je ook extra opties. NB: Zorg wel voor enige inbraak/diefstal beveiliging/alarm.
Bestemmingsplan it is. Terras van ca. 4x4 is nog over, als je echt noemenswaardig wil uitbreiden blijft er niks over. Helaas ook geen eigen oprit (alleen een slopje), anders was die pipowagen oid wel een serieuze optie (en zijn ook nog eens leuk om te zien). Ruimte die je nodig hebt is voor mij vaak startpunt van platen hout van 244cm waar je fatsoenlijk omheen kan lopen ivm zagen.
copykat schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Als je een zonnescherm hebt is het vrij makkelijk.
3 latten, 2 snel klemmen 1 bouwzeil.

[...]

En anders gooi je je bouwzeil van af de muur er overheen. 8)
Geen zonnescherm, wel een aanbouw. Om uit te proberen is dat wel een budgetvriendelijk startpunt :D. In de toekomst wil ik nog een pergola aan de zijkant, daar zou ik wel wat ogen in kunnen voorzien om e.e.a. aan te bevestigen.

Dank voor het meedenken zover, ik ga op zoek naar een budgetvriendelijke maar wel enigzins duurzame partytent pop-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

En in zekere zin is een willekeurig vet nog beter dan helemaal geen vet. Toen ik nog op kamers woonde, was de achteras van de fiets van een (totaal atechnische) studiegenoot min of meer vastgelopen. Ik met wat gereedschap op bezoek en er zat meer zand dan vet in. Nieuw vet had hij natuurlijk niet liggen, maar de wax voor zijn jas heeft het volgehouden tot de fiets aan de beurt was om maanden later gestolen te worden.
Uiteraard, maar als het voor gepland onderhoud is, wil je natuurlijk wel het goede gebruiken.

@ThinkPad
Nu ik zie hoe groot een tube van 40 gr is, valt €20 - € 25 op zich nog wel mee. Je gebruikt maar een heel klein deel ervan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
deepbass909 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Dat is niet hetzelfde vet. Voor SDS-koppen heb je speciaal vet nodig dat bestand is tegen de klappen/trillingen.

@ThinkPad
Zoveel weet ik er nou ook weer niet van hoor, ik weet alleen dat je vet en vet hebt en dat het spul heel veel verschillende eigenschappen heeft (sommige glijden makkelijk, anderen blijven zacht op lage temperaturen of worden juist niet te zacht bij hoge temperaturen, weer andere kunnen beter tegen klappen, compatibiliteit met materialen verschilt, etc).
Doorgaans kan je het beste zo dicht mogelijk bij wat een fabrikant voorschrijft blijven.

Maar waar / hoe smeer je een boorhamer? Heb al jaren een SDS boorhamer en daar is zichtbaar vet uitgekomen en er is ook een potje met vet meegeleverd, maar waar breng je dat aan?
Pagina: 1 ... 221 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).