Ik heb 'm.pietje belhamel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:29:
Moet binnenkort bij mijn vader van 81 het houtwerk gaan verven. Voornamelijk kozijnen en deurstijlen. Hij heeft longkanker dus stofvrij is belangrijk. Moet zowel schuurmachines als stofafzuiging aanschaffen. Enige wat ik heb is een Milwaukee M18 kwartvel accuschuurmachine. Prima apparaat maar in dit geval niet geschikt.
Hele stofafzuigingsverhaal kom ik gewoon niet uit. Daardoor nog steeds niks aangeschaft. Wil ik eigenlijk in combinatie met schuurmachines doen. Niet teveel toeters en bellen is voor mijn vader ook wel fijn. Hij is na een paar uur [twee ofzo] moe en dan pak ik het liefst in vijf minuten op en heeft hij zijn rust.
[Afbeelding]
Onlangs kwam ik de RUPES LS71T & RUPES LS71TE Delta Schuurmachine tegen. Blijkbaar is de stofafzuiging daarvan ook excellent en bekroond door TNO.
[quote]
"RUPES LS71 Deltaschuurmachine is bekroond met het TNO- certificaat. De RUPES LS71 is in combinatie met de RUPES Green Tech filter bekroond met het TNO- certificaat voor maximale veiligheid en minimale stofverspreiding voor 8 uur gebruik."
[/quote]
Algemene vraag is heeft iemand ervaring met dit apparaat? En eventueel toekomstige aansluiting op externe stofafzuiging? Specifieke vraag accepteert de Rupes alleen eigen schuurpapier of kan ik op zondagmiddag ook snel naar de bouwmarkt als het op is?
https://www.toolnation.nl...et-snelheidsregeling.html
En mijn pa die van Festool, allebei goed. En voor zover ik weet hetzelfde machientje, alleen dan met een redesign voor Festool. En ik heb er tientallen kozijnen en deuren mee gedaan. Binnen wil je dan eigenlijk wel een stofzuiger er op, het filter scheelt best, maar hij steekt soms wat onhandig uit, en je houdt niet al het stof tegen. Tijdens een verbouwing niet zo'n ramp. Maar in een huis waar je woont is het toch wel lekker om het stof meteen bij de bron aan te pakken.
Overigens, op den duur heb je wel een nieuwe schuurzool nodig. Ik zag dat ze die bij ecotools nu ook hebben, alleen was hij niet op voorraad toen ik ging bestellen.
Destijds vrij voordelig bij CROP, ook hebben ze daar veel soorten schuurpapier. Als je de inlay er uit haalt kun je mooi een stuk of 6 doosjes schuurpapier op hun kant in de koffer zetten naast de machine.
[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 19-09-2024 16:27 ]