• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pietje belhamel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:29:
Moet binnenkort bij mijn vader van 81 het houtwerk gaan verven. Voornamelijk kozijnen en deurstijlen. Hij heeft longkanker dus stofvrij is belangrijk. Moet zowel schuurmachines als stofafzuiging aanschaffen. Enige wat ik heb is een Milwaukee M18 kwartvel accuschuurmachine. Prima apparaat maar in dit geval niet geschikt.

Hele stofafzuigingsverhaal kom ik gewoon niet uit. Daardoor nog steeds niks aangeschaft. Wil ik eigenlijk in combinatie met schuurmachines doen. Niet teveel toeters en bellen is voor mijn vader ook wel fijn. Hij is na een paar uur [twee ofzo] moe en dan pak ik het liefst in vijf minuten op en heeft hij zijn rust.

[Afbeelding]

Onlangs kwam ik de RUPES LS71T & RUPES LS71TE Delta Schuurmachine tegen. Blijkbaar is de stofafzuiging daarvan ook excellent en bekroond door TNO.

[quote]
"RUPES LS71 Deltaschuurmachine is bekroond met het TNO- certificaat. De RUPES LS71 is in combinatie met de RUPES Green Tech filter bekroond met het TNO- certificaat voor maximale veiligheid en minimale stofverspreiding voor 8 uur gebruik."
[/quote]

Algemene vraag is heeft iemand ervaring met dit apparaat? En eventueel toekomstige aansluiting op externe stofafzuiging? Specifieke vraag accepteert de Rupes alleen eigen schuurpapier of kan ik op zondagmiddag ook snel naar de bouwmarkt als het op is?

https://www.toolnation.nl...et-snelheidsregeling.html
Ik heb 'm.
En mijn pa die van Festool, allebei goed. En voor zover ik weet hetzelfde machientje, alleen dan met een redesign voor Festool. En ik heb er tientallen kozijnen en deuren mee gedaan. Binnen wil je dan eigenlijk wel een stofzuiger er op, het filter scheelt best, maar hij steekt soms wat onhandig uit, en je houdt niet al het stof tegen. Tijdens een verbouwing niet zo'n ramp. Maar in een huis waar je woont is het toch wel lekker om het stof meteen bij de bron aan te pakken.
Overigens, op den duur heb je wel een nieuwe schuurzool nodig. Ik zag dat ze die bij ecotools nu ook hebben, alleen was hij niet op voorraad toen ik ging bestellen.

Destijds vrij voordelig bij CROP, ook hebben ze daar veel soorten schuurpapier. Als je de inlay er uit haalt kun je mooi een stuk of 6 doosjes schuurpapier op hun kant in de koffer zetten naast de machine.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 19-09-2024 16:27 ]

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
chapie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:28:
[...]

Ik heb zelf met deze boor van 127mm en een Bosch GBH 2-28 F een gat door de verdiepingsvloer geboord, ging prima :) Ik zie alleen dat ze die niet in 42mm hebben, dan zou je deze kunnen pakken.
Door een gewapende betonvloer?

Heb je er dan een beetje water op gezet of gewoon droog?

Thanks voor linkje 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
copykat schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:46:
[...]

Ah ok dus toch meer ondiepe bakken?
Ik heb op dit moment een beetje zo:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met bestekbakken zegmaar scheiding creëren. Hoe diep zijn die lage lades?
7cm?

[...]

Ja mee eens 2 smalle lades is fijner dan die ene diepe. Maar teveel ondiepe lades betekend een overdaad aan plek direct pakbaar gereedschap en minder afleg ruimte voor doosjes setjes enz.

[...]

Dat ga ik sowieso denk ik doen zodra ik weet welke maatgeving en type lades ik wil..
Wielen er onder kan handig zijn met schoonmaken maar de kans dat ik buiten ga werken is nihil.

Maandag komt mn wera setje binnen, ben benieuwd. :)
Misschien moet ik ook meer laden... (Heb wel bakken, maar gestapeld, das vet irritant in de praktijk. Helemaal in een kleine krappe schuur. Ga hier balkjes maken denk ik, zodat je de bakken kunt 'hangen' en dus kunt sliden.

Mijn tactiek hier is vooral, zoveel mogelijk aan de wanden. Blad zoveel mogelijk vrij, doorzichtige bakken voor de machines. Zoiets :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkwU6ODL9iRg65fDKxqitOJxzFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UfG31RKx9JRYe1wvpuQ7H4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZGZEBpyfRFlP9GGkBT_jpt5aLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD1Mr8bWgn5cBrpnPmMCYZDP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLcTQ34yDehhIx7jd231eev94sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHL4ON1w4i6r7Y8n7vN52NVq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 17:54
Asjemenou, ik dacht dat ik ruimtegebrek had...
Maar dat tekenpoppetje is leuk!

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
webber87 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:21:
Misschien moet ik ook meer laden... (Heb wel bakken, maar gestapeld, das vet irritant in de praktijk. Helemaal in een kleine krappe schuur. Ga hier balkjes maken denk ik, zodat je de bakken kunt 'hangen' en dus kunt sliden.

Mijn tactiek hier is vooral, zoveel mogelijk aan de wanden. Blad zoveel mogelijk vrij, doorzichtige bakken voor de machines. Zoiets :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Balkjes voor geleiding van de bakken zou inderdaad kunnen, alhoewel het weinig extra moeite is om een plankje tussen wat volledig uittrekbare ladegeleiders te zetten, gaat wat soepeler. Maar stapelbaar is inderdaad leuk voor het opruimen, maar minder leuk als je er ook bij moet zijn, want je bent altijd aan het op en af stapelen. Been there, done that. Stel je maar voor dat alles in deze kast ooit op elkaar gestapeld heeft gestaan :P

Opbergkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 22:49
henkie196 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:37:
[...]

Balkjes voor geleiding van de bakken zou inderdaad kunnen, alhoewel het weinig extra moeite is om een plankje tussen wat volledig uittrekbare ladegeleiders te zetten, gaat wat soepeler. Maar stapelbaar is inderdaad leuk voor het opruimen, maar minder leuk als je er ook bij moet zijn, want je bent altijd aan het op en af stapelen. Been there, done that. Stel je maar voor dat alles in deze kast ooit op elkaar gestapeld heeft gestaan :P

[Afbeelding: Opbergkast]
Wat is dat voor een frame dat je voor je kast/laden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Zier er fantastisch uit @henkie196 . Wat is een redelijk setje ladegeleiders wat betaalbaar is? Zeg kilo of 10/20 volledig kunnen uittrekken en dat het niet compleet doorgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:53:
Wat is dat voor een frame dat je voor je kast/laden gebruikt?
Dit zijn volgens mij 30x30 profielen van Minitec. Ze hebben allemaal soorten opzetstukken en verbindingsstukken voor dit profielsysteem, maar verkrijgbaarheid is een ander verhaal. Ik heb deze kast besteld bij mede-tweaker @Twijfels, maar je kan het ook zelf maken met een beetje handigheid en geduld (dat was ik eerst van plan, maar ik kreeg de profielen niet besteld).
Lankman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:56:
Zier er fantastisch uit @henkie196 . Wat is een redelijk setje ladegeleiders wat betaalbaar is? Zeg kilo of 10/20 volledig kunnen uittrekken en dat het niet compleet doorgang.
Zoals gezegd, ik heb de volledige kast ergens besteld, dus ik weet niet precies welke ladegeleiders hier in zitten (heb ik ook niet kunnen vinden met wat op de geleiders zelf staat). Maar een paar dingen om op te zoeken zijn ladegeleiders die volledig uittrekbaar zijn, met kogellagers, en zijmontage voor de planken is waarschijnlijk het meest compact. 9mm multiplex zou voldoende moeten zijn als je de lade niet al te breed maakt. Hoeveel gewicht het kan dragen is meestal wel te kiezen, en de lengte hangt af van hoe diep je werkbank is. Hier hebben ze bv. wel vrij goedkope lade geleiders, alhoewel die van mij zwaarder uitgevoerd zijn dan de 20 kg van deze geleiders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Ik heb 2 kasten gemaakt van multiplex die ook gelijk dienen als onderstel voor afkortzaag en tafelzaag. Daar heb ik Ikea keukenladen in gemaakt. Kost veel minder tijd en is veel goedkoper dan zelf laden maken.
Ze worden opgegeven voor 25 kg, maar sommige laden (80 breed) zitten daar ruim overheen. Gaat al ruim 10 jaar goed Alleen bij een lade vol met lijmklemmen heeft het zelfsluitmechanisme moeite, dus moet ik af en toe een zetje geven voor de laatste cm.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

Pixeltje schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:00:
[...]

8mm is gangbaarder dan 6. Makita maakt die machine ook op netsnoer, dat scheelt weer een paar tientjes. Mocht je toch voor de accuversie gaan, dan werken die 5ah accu’s prima.
Ik heb 2 accus .. Mijn Makita accutol overleefde 8 meter hoogwerker niet :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
copykat schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:59:
En die gereedschap wagens met foam en alles in zn eigen bedje vind ik ruimte technisch on economisch en inefficiënt. (uiteraard op MP zitten kijken.)

Laatste optie is weer van MDF alles zelf uit tekenen en uitrekenen, opmaat laten zagen en mn eigen kasten maken met lades sledes keukenscharnieren en stel poten. (keukenspaanplaat is vermoedelijk lastig sterk genoeg te krijgen en ik moet nog uitrekenen of dit veel goedkoper is dan MDF.

:)
Onlangs op school een Ikea Helmer ladeblok in elkaar aan het zetten, roept iemand: 'die heeft mijn man ook. Hij gooit al zijn gereedschap er in. Onverwoestbaar.' Is van horen zeggen dat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDZSE1ZAODf0JGR3bAzxJao9Mxc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fhJIL0GN8tMd7vHL59P0U28U.jpg?f=user_large

https://www.ikea.com/nl/n...op-wielen-zwart-20341970/

...

In mijn kelder staan Ikea Ivar stellingrekken [80*50] met euronorm kratten [40*60/30]. Schroeven staan in kartonnen euronorm dozen [40*60], komt net iets gunstiger uit.

https://www.banggood.com/...rking-Tool-p-1600223.html

N.a.v. de Youtube van Hooked On Wood set hoekklemmen besteld en begonnen met bakken maken.

https://www.hookedonwood.online/Home/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_aNqIRvgwTc-6PyYju7ZP5rI1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gvRHsStG6Ru77Y3LZDotYO8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukU9HsxdJRg7ALJciitXRlu5uic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1yKeVNpk2AdryvrV7ZQuMre.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAoTWn8wMzJaxbj8g1PyJl5YzEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEGP3cdyMAXj04TIxBLmsD5u.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoqyDfx3R5ZZNMUXLnOWSk1tJp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6T6aQ3Ao9PSwapoFpkuwELSV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow8HnOcN4_AaQL0DoSfPqyx0ohA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ixuJ1RdXHzT1gwbZlFbaXSmx.jpg?f=user_large

Op de foto's zie je een bak voor school. Ik wil zagen, tuingereedschap uit het zicht van kinderen hebben. Vier zijden aan elkaar gezet, MDF-plaat als bodem getackt en tapijttegel van Action eronder geplakt zodat het makkelijk glijdt. Meeste is restjes, kosten laag, vind ik ook belangrijk [voor school]. [N.B., multiplex wat je ziet is negen mm dun/dik. Was een stukje wat ik mee heb laten zagen bij de bouwmarkt.]

Nu zit ik voor thuis te denken om ook bakken van multiplex te timmeren en die zo in mijn Ikea stellingrek te schuiven. Wil ik in plaats van 80cm brede planken 40cm planken gebruiken. Uit ervaring weet ik dat een Ivar stellingkast [mits goed geplaatst] enorm veel gewicht aan kan. Evt een frontje erop dat onder tegen de plank aanloopt zodat het netjes uitlijnt. Binnenkort een proefopstelling maken en als dat naar tevredenheid is laat ik meteen een hele plaat multiplex verzagen. Nog wel even nadenken over de onderlinge verhoudingen tussen de hoogte van de bakken etc. En evt een plaatje aan de onderkant zodat de bakken stapelbaar zijn.

Prijzen van Ikea zijn de laatste jaren fors gestegen maar bij mij staat het al en ik vind de flexibiliteit van het Ivar-systeem een enorm voordeel. En als je kunt zelf nog eens wat bijmaken of aanpassen. Gaat veel makkelijker in hout dan metaal [waar ik geen ervaring mee heb].

Qua kosten, volgens mij heeft die Dennis van Hooked on Wood laatjes gemaakt van MDF voor zijn nieuwste werkbank, juist omdat de prijzen van hout zo omhoog zijn gegaan. Is het over vijf jaar versleten vervang je het. Tegen die tijd heb je toch last van voortschrijdend inzicht dus waarom niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E26ccGUx22m0hrl0rrlWVTuG6uA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6OS6hGfx77SX63kdSFThXnN.jpg?f=user_large

Overigens is dit mijn ideaal, een serie apothekerskasten. Helaas zal ik nog een paar jaar ervaring moeten opdoen voor ik dat zelf kan bouwen.

YouTube: Vertical Sliding Storage Shelves | Maximized Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
pietje belhamel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:44:
[...]

Onlangs op school een Ikea Helmer ladeblok in elkaar aan het zetten, roept iemand: 'die heeft mijn man ook. Hij gooit al zijn gereedschap er in. Onverwoestbaar.' Is van horen zeggen dat wel.

[Afbeelding]

...

In mijn kelder staan Ikea Ivar stellingrekken [80*50] met euronorm kratten [40*60/30]. Schroeven staan in kartonnen euronorm dozen [40*60], komt net iets gunstiger uit.

https://www.banggood.com/...rking-Tool-p-1600223.html

N.a.v. de Youtube van Hooked On Wood set hoekklemmen besteld en begonnen met bakken maken.

https://www.hookedonwood.online/Home/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de foto's zie je een bak voor school. Ik wil zagen, tuingereedschap uit het zicht van kinderen hebben. Vier zijden aan elkaar gezet, MDF-plaat als bodem getackt en tapijttegel van Action eronder geplakt zodat het makkelijk glijdt. Meeste is restjes, kosten laag, vind ik ook belangrijk [voor school]. [N.B., multiplex wat je ziet is negen mm dun/dik. Was een stukje wat ik mee heb laten zagen bij de bouwmarkt.]

Nu zit ik voor thuis te denken om ook bakken van multiplex te timmeren en die zo in mijn Ikea stellingrek te schuiven. Wil ik in plaats van 80cm brede planken 40cm planken gebruiken. Uit ervaring weet ik dat een Ivar stellingkast [mits goed geplaatst] enorm veel gewicht aan kan. Evt een frontje erop dat onder tegen de plank aanloopt zodat het netjes uitlijnt. Binnenkort een proefopstelling maken en als dat naar tevredenheid is laat ik meteen een hele plaat multiplex verzagen. Nog wel even nadenken over de onderlinge verhoudingen tussen de hoogte van de bakken etc. En evt een plaatje aan de onderkant zodat de bakken stapelbaar zijn.

Prijzen van Ikea zijn de laatste jaren fors gestegen maar bij mij staat het al en ik vind de flexibiliteit van het Ivar-systeem een enorm voordeel. En als je kunt zelf nog eens wat bijmaken of aanpassen. Gaat veel makkelijker in hout dan metaal [waar ik geen ervaring mee heb].

Qua kosten, volgens mij heeft die Dennis van Hooked on Wood laatjes gemaakt van MDF voor zijn nieuwste werkbank, juist omdat de prijzen van hout zo omhoog zijn gegaan. Is het over vijf jaar versleten vervang je het. Tegen die tijd heb je toch last van voortschrijdend inzicht dus waarom niet.
Handig die hoekklemmen! Heb ze zelf ook. Je kunt ze vast wel vinden op de foto ;-) Die ikea bak is wel een idee voor mij!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• trabant
Als we het toch over iKea-hacks hebben:
Tussen muur en kast een lade op zijn kant.
https://ikeahackers.net/2...y-alex-tool-cabinets.html
Afbeeldingslocatie: https://ikeahackers.net/wp-content/uploads/2016/01/IMG_0246.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door trabant op 20-09-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
pietje belhamel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:55:
[Afbeelding]

Overigens is dit mijn ideaal, een serie apothekerskasten. Helaas zal ik nog een paar jaar ervaring moeten opdoen voor ik dat zelf kan bouwen.

YouTube: Vertical Sliding Storage Shelves | Maximized Storage
Ziet er uit als schuifdeuren met bergruimte. Moet toch niet zo heel moeilijk zijn om te maken. Hoeft ook niet zo mooi als op het plaatje. Die man kan er tijd in steken want hij leeft van die filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:24:
Ik heb 2 kasten gemaakt van multiplex die ook gelijk dienen als onderstel voor afkortzaag en tafelzaag. Daar heb ik Ikea keukenladen in gemaakt. Kost veel minder tijd en is veel goedkoper dan zelf laden maken.
Ze worden opgegeven voor 25 kg, maar sommige laden (80 breed) zitten daar ruim overheen. Gaat al ruim 10 jaar goed Alleen bij een lade vol met lijmklemmen heeft het zelfsluitmechanisme moeite, dus moet ik af en toe een zetje geven voor de laatste cm.
Daar zat ik dus ook aan te denken.
Basiskleur method keuken ladenkasten uitzoeken. Die heeft ook besteklade in lade en zo.
Maar dat schiet kwa prijs best de lucht in.

Heb jij alleen de lades en rails besteld en zelf kasten in elkaar geschroeft?
Is dan het ruwe plaatmateriaal en zagen en montagemateriaal niet bijna net zo duur als een kast van ikea?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:32:
[...]

Daar zat ik dus ook aan te denken.
Basiskleur method keuken ladenkasten uitzoeken. Die heeft ook besteklade in lade en zo.
Maar dat schiet kwa prijs best de lucht in.

Heb jij alleen de lades en rails besteld en zelf kasten in elkaar geschroeft?
Is dan het ruwe plaatmateriaal en zagen en montagemateriaal niet bijna net zo duur als een kast van ikea?
Ik heb deze gebruikt, van 60 en 80 breed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDcllplwzN8F5SAYzVRCOVegbCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MkoqGIbCKK9kign1JBy7acpi.png?f=user_large

Goede, helemaal uittrekbare ladegeleiders met dempers zijn al duurder dan deze hele lade. En dan moet je ook het hout nog kopen. Althans gebaseerd op het prijspeil van ca. 10 jaar geleden.
Frontjes heb ik zelf gemaakt, want ik wilde niet vastzitten aan de standaardhoogten van Ikea.
En de grepen heb ik van alu greeplijst gemaakt, kan je per meter kopen. Is goedkoper dan kant en klaar grepen, als je ze niet te lang maakt.

De spaanplaat kasten van Ikea vond ik niet geschikt om machines op te zetten. Bovendien was de standaard hoogte niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

AtomicShockwave schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:05:
Heeft iemand de metabo UHEV 2860-2?

[Afbeelding]

Mijn hoogtoerige boormachine is bijna dood, en mijn SDS hamer is half dood.

Dit leek me wel een goeie 2 in 1 deal. Ben altijd wel fan van de oude metabo metalen tandwielkasten. Heeft deze dat nou ook? of is het aluminium look? Dat flikken sommige fabrikanten ook wel eens tegenwoordig.
Ik heb deze Metabo UHEV 2860-2 Quick ook gekocht na lang uitzoeken en specs vergelijken en helaas viel hij me erg tegen

Hieronder mijn ervaringen:Ben nu al weer jaren tevreden met mijn Bosch GBH 2-28F. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 20-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 00:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Vliegvlug schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb deze Metabo UHEV 2860-2 Quick ook gekocht na lang uitzoeken en specs vergelijken en helaas viel hij me erg tegen

Hieronder mijn ervaringen:Ben nu al weer jaren tevreden met mijn Bosch GBH 2-28F. :)
Nondeju! 't ding ligt hier net een week!

Maargoed, hij doet het bij mij prima op alle standen. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. De versnelling-draaiknop heeft een heel klein bereik en hij schakelt echt op millimeters. Daar moet ik wel een beetje voorzichtig mee zijn.
Hij moet zegmaar echt goed in de juiste versnelling klikken.

Laten we hopen dat het goed blijft gaan. Want vooralsnog, top apparaat! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
M'n vader en ik hebben beiden de Metabo UHE 2660-2.

Die van m'n vader is ook al eens teruggeweest vanwege zelfde issue wat @Vliegvlug beschreef: motor draait wel, maar geen aandrijving. Was ook iets met de gearbox, apparaat was nog vrij nieuw en is netjes opgelost onder garantie.

Ik let er altijd op dat ik na wisselen van 'versnelling' de boorkop altijd nog even met de hand een stukje draai, om te zorgen dat hij goed in de versnelling klikt.

Maar hij houd zich kranig, heb hem ondertussen al een jaar of 5 denk ik en al flink mee lopen breken en gaten geboord e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:59

Mimiix

Professioneel Prutser

pietje belhamel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

...

In
Is dit die van metaal?
Dan kan ik bevestigen dat dit inderdaad zo is.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 21:55

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik zie eigenlijk niet hoe de lades van dat kastje soepel kunnen gaan als je er wat gewicht in doet. Kan iemand dat uitleggen?

Hier is iemand die zo'n HELMER kastje aanpast voor gebruik in een werkplaats:

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuke opbergideeen zo :) vooral die lades langs de muur, als een soort uitschuifbaar gereedschapsbord, die hou ik even in gedachten :)

Verder heb ik hier nog een stuk of 6 assortimentkoffers staan, jammergenoeg een model wat Hornbach niet meer heeft. Maar ik wil er nog een soort van rekje voor maken waar ik ze in kan schuiven. De koffers hebben namelijk een brede rand aan de zijkant waardoor je ze zo op een latje kunt laten hangen/schuiven.
Anderzijds heb je dat natuurlijk ook kant en klaar van bijvoorbeeld Raaco en consorten. Maar veel van die dingen zijn weer wat klein. Terwijl ik juist een plekje heb in de werkplaats van pakweg 60cm diep. Zonde om die ruimte niet te benutten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
sjirafje schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 01:49:
Ik zie eigenlijk niet hoe de lades van dat kastje soepel kunnen gaan als je er wat gewicht in doet. Kan iemand dat uitleggen?

Hier is iemand die zo'n HELMER kastje aanpast voor gebruik in een werkplaats:
[YouTube: Ikea Helmer DIY Workshop Cart]
Lees maar wat reviews op Ikea.
Wat ik al vermoedde en bij veel Ikea artikelen het geval is. De oude Helmer kastjes waren veel steviger dan wat er nu wordt verkocht. Zelfde als met "houten" kasten, voorheen massief spaanplaat, nu board met karton ertussen.
Ervaringen uit het verleden zijn ook hier geen garantie voor de toekomst.

Ik heb 3 archief ladenkasten uit een kantoorinrichting in gebruik. Die koop je gebruikt voor ongeveer hetzelfde bedrag als een Helmer en dan heb je veel meer ruimte en stevigheid.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een stelling waar die grijze hornbach kratten precies in passen als lompe opberging. Groot gereedschap en zo zegmaar.
En op ooghoogte opbergers van de jisk 3 op elkaar past of twee hogere.
doorzichtig dus je ziet wat er in zit en ze zijn enigzins vocht werend.
nadeel er staan 2 rijen achter elkaar. Beetje Onhandig zeg maar.

Dus ik denk inderdaad ook een kast te maken waar die opbergers precies in glijden.
Maar eerst mn deuren en dan de boel afstucen/smeren in het dak.
Moet nog bedenken of ik de enkelsteens buitenmuur wil isoleren met pir plus fermacelplaat van paar cm.
Kost me 5cm aan vloer oppervlakte aan beide zijde...... (en ik moet dan wat staande voegen open boren voor ventilatie.)
De vloer is beton op zand dus daar kan ik niks mee.
Deze winter maar even afwachten als de deuren er in zitten hoe het is en pas volgend voorjaar beslissen.

En dit wil ik weer even promoten.
https://www.youtube.com/@YASUHIROTV

Echt, er zitten dingen tussen zo simpel maar zo geniaal.

Heerlijke beetje nuttig hobbyen ideeën.

@JukeboxBill ja helaas is Ikea niet meer wat t geweest is. Ze zijn een beetje doorgeslagen in hun recyclebare contructies.
Jou idee van wel de lades kopen maar zelf kasten maken is ook een goed idee.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 21-09-2024 11:08 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• trabant
iKea is erg goed in professionele oplossingen naar de huis- of hobbykamer vertalen voor een neem-maar-mee-prijs. Veel naaisters zijn bv. dol op hun Råskog - ondanks dat de keiharde wieltjes deuken in het linoleum maken, maar de automonteur herkent meteen een Hazet Assistent. En zo is die Helmer voor mij een kruising tussen een nachtkastje en een Lista, maar dan net wat te dun blik.
In de basis lijkt me dat Helmer-kastje toch wat te wiebelig (vanaf 2:00) voor in de werkplaats, als ik zie wat er nog zoal aan veranderd moet worden.

Niet dat elk karretje dat voor een werkplaats is gedacht ook meteen zaligmakend is.
Laatst moesten we een vrij nieuw HBM-karretje (het zou deze kunnen zijn), dat eigenlijk te zwaar beladen was met massief speciaalgereedschap, van zijn plaats rollen en daarbij viel er een zwenkwiel onderuit. Het dunne bodemblik bood bij die belasting te weinig houvast, dus ik hoop dat mijn maat intussen ook een plaat hout tussen de onderste lade en het blik heeft gemaakt.
De lades waren wel beter op hun taak berekend, die hadden i.t.t. Helmer een echte geleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
JukeboxBill schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:01:
Wat ik al vermoedde en bij veel Ikea artikelen het geval is. De oude Helmer kastjes waren veel steviger dan wat er nu wordt verkocht. Zelfde als met "houten" kasten, voorheen massief spaanplaat, nu board met karton ertussen.
Ervaringen uit het verleden zijn ook hier geen garantie voor de toekomst.
De dik dertig jaar oude eerste generatie Flip (houten rek van ± 1.70m met vier planken voor ƒ25,-) staat hier nog steeds in de kelder. De later bijgekochte nieuwere uitvoering met zijn te dunne wiebelpoten werd vrij snel opgestookt.

Net zoals deze houten kistjes van de Hornbach. Vroeger was hun bodem van triplex, nu van karton.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 21-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

Heeft iemand aanraders/tips voor imitatie Makita LXT accu's? Ik heb sinds kort een kruimeldief/stofzuiger van het LXT platform, maar inmiddels is deze ingepikt door m'n vriendin als stofzuiger voor de bovenverdieping :P ik vind het eigenlijk zonde om mijn originele Makita accu's daarvoor te (mis)gebruiken aangezien dat ding dus bijna dagelijks gebruikt wordt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Laatst online: 10:07
-tom-562 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:37:
Heeft iemand aanraders/tips voor imitatie Makita LXT accu's? Ik heb sinds kort een kruimeldief/stofzuiger van het LXT platform, maar inmiddels is deze ingepikt door m'n vriendin als stofzuiger voor de bovenverdieping :P ik vind het eigenlijk zonde om mijn originele Makita accu's daarvoor te (mis)gebruiken aangezien dat ding dus bijna dagelijks gebruikt wordt.
Wachten tot een nieuwe accu actie? Er is vast nog wel iets van Makita dat je aan je verzameling wil toevoegen :+

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

sjufke schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:45:
[...]

Wachten tot een nieuwe accu actie? Er is vast nog wel iets van Makita dat je aan je verzameling wil toevoegen :+
De acties zijn helaas niet meer zo goed als vroeger :( mijn huidige accu's heb ik allemaal met die oude acties (o.a. via een heggenschaar, grastrimmer en boormachine :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• trabant
Als het jou vrijwaart van de bovenverdieping zuigen is dat toch een kleine prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

trabant schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:56:
Als het jou vrijwaart van de bovenverdieping zuigen is dat toch een kleine prijs?
Ha, zo had ik er nog niet maar gekeken :P _O-

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
-tom-562 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:52:
[...]

De acties zijn helaas niet meer zo goed als vroeger :( mijn huidige accu's heb ik allemaal met die oude acties (o.a. via een heggenschaar, grastrimmer en boormachine :P)
Ja, jammer. De tijd dat je voor €125 een kruimeldiefstofzuiger kon kopen met gratis accu van €80 is helaas voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

JukeboxBill schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:02:
[...]

Ja, jammer. De tijd dat je voor €125 een kruimeldiefstofzuiger kon kopen met gratis accu van €80 is helaas voorbij.
Mijn heggenschaar was volgens mij maar 80 euro toentertijd ofzo :o volgens mij was dat 1 van de goedkoopste apparaten waar je een accu bij kreeg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien moet je kijken welk signaal je hier krijgt. Er is duidelijk behoefte aan een extra stofzuiger in huis. En jouw kruimeldief is nu het beste alternatief.

Volgens mij moet je gewoon een nieuwe stofzuiger halen. En dan iets meer dan een kruimeldief ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
-tom-562 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:04:
[...]

Mijn heggenschaar was volgens mij maar 80 euro toentertijd ofzo :o volgens mij was dat 1 van de goedkoopste apparaten waar je een accu bij kreeg
Om nog even terug te komen op goedkope accu's. Mijn broer gaf mij een paar maanden geleden ook een tip, hij had op Amazon 4 Makita 18V 5Ah accu's gekocht voor €100,-
Hij had ze "getest" en ze wilden allemaal opladen en de accuduur was ongeveer hetzelfde als originele.
(vraag is of dat ook nog zo is na 50 keer laden/ontladen)

Ben er toen niet verder op doorgegaan, maar nu je het weer opgooit, ben ik eens even verder gaan kijken.
Het zijn daar allemaal replica's.
Op Youtube zijn nogal wat filmpjes te vinden van mensen die ze uit elkaar halen.
De hele goedkope hebben geen enkele vorm van beveiliging tegen storingen en oververhitting en zitten de accucellen los in de behuizing.
De wat betere namaak hebben wel iets van beveiliging en zit er ook nog een extra houder voor de cellen in.

Deze video is aardig informatief, ook al is er iets mis met de synchronisatie:
https://www.youtube.com/watch?v=EhVO9dMCQvE

Ik zie er i.i.g. nog even van af. Had een jaar of wat geleden al eens een smeltende accu van onbestemde herkomst voor mijn fototoestel. Originele nieuwe zijn niet meer te koop, dat is de pest als je zo lang met je spullen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Juist een accu die heel vaak gebruikt wordt zou ik graag een originele voor hebben.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04

Eraser127

Nijkerk

@copykat dan ken je deze denk ook wel?:

https://www.youtube.com/@jisakukobo

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In het verleden heb ik wel eens in dit topic gelurkt op zoek naar een fatsoenlijk kitpistool.
Zag vandaag dat ze bij de Lidl deze week in de winkel een geheel metalen versie hebben ligggen voor slechts 5,99.

Voelt enorm degelijk aan, kan ook met 'worsten' overweg.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcpdbd3990bb64d45f0b09ccffcc8990941.jpeg
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Wolly schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:55:
In het verleden heb ik wel eens in dit topic gelurkt op zoek naar een fatsoenlijk kitpistool.
Zag vandaag dat ze bij de Lidl deze week in de winkel een geheel metalen versie hebben ligggen voor slechts 5,99.

Voelt enorm degelijk aan, kan ook met 'worsten' overweg.

[Afbeelding]
Link
Die koker ziet er inderdaad wel degelijk uit.
Maar het mechanisme is hetzelfde als al die andere goedkope kitspuiten. Na verloop van tijd komen er kerfjes is de stang en gaat het spuiten met haperingen. Of ze gaan doorslippen.
Heb er al een stuk of 3 versleten. Nu heb ik er eentje op accu ;)

Nadeel van die dingen is ook altijd dat je op dat achterste hendeltje moet drukken om te stoppen.
Deze b.v. stopt vanzelf als je de hendel snel loslaat:
https://www.kitxpert.nl/zwaluw-hk14-kitpistool.html

Maar goed, het hangt er ook wel van af hoe vaak je zo'n ding nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:11
Ik heb deze van de Gamma. Al jaren gebruik ik hem af en toe maar heb het idee dat hij meer en meer begint te kraken. Verwacht hem de volgende keer eigenlijk in twee stukken te breken…
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-kitspuit/p/B400842

Die op accu, zien die echt beter qua duurzaamheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Retrospect schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:08:
Ik heb deze van de Gamma. Al jaren gebruik ik hem af en toe maar heb het idee dat hij meer en meer begint te kraken. Verwacht hem de volgende keer eigenlijk in twee stukken te breken…
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-kitspuit/p/B400842

Die op accu, zien die echt beter qua duurzaamheid?
Ik heb er eentje van Makita en die is echt wel degelijk gebouwd. Maar ja, er zit veel meer aan dat kapot kan gaan.
Wat ik er vooral fijn aan vind is de constante aanvoer van kit, die je ook nog kan regelen. En je hoeft niet meer te knijpen, dus geen lamme hand meer na een dagje kitten.
En hij druppelt ook niet na.

Heb hem voor niet al te veel geld gekocht als overjarig model, anders had ik nog wel 3 keer er over nagedacht om zoiets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb gewoon zo'n metalen versie gekocht voor kitpatronen.
Met een grote greep die een lange push heeft.( niet te duur maar wel krachtig.)
Gebruik gewoon de kit teweinig om een worst te gebruiken. (En die worsten kan je niet telkens halfleeg wisselen met andere patronen.)
Als je wat ramen moet in blubberen dan snap ik dat een electrische versie een stuk fijner is.
Gecontroleerdere output en gelijkmatiger. Of regelmatig siliconekitkandjes in badcels moet doen dan is zo'n knopje indrukken en schuiven maar erg fijn.

Die 5 eurobak dingen en die kunststof dingen blijf ik van weg. Krijg ik pijn in mn handen van met knijpen.

@Wolly
Dat stokje om door te prikken zou ik dus in mn hand krijgen of je duwt hem in de kit tuit om door te prikken en meteen zit je handvat onder.

En wbt de worsten... Zie bovenstaande. :)

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 24-09-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mn setje wera zyclops is binnen. *O*

Zie mn post in copykat in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

Lekker compact. Wat me wel iets verraste is het kleine handvat vd zyclops ratel.(altijd nog dikker dan mn 1/4 rateltje in mn nonmerk set.)
In schroevendraaier modes iets klein in mijn handen.
Voor "nood"/multitool prima maar ik denk als je de hele dag dit moet vasthouden om te schroeven is het misschien een beetje knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Ik heb de kitspuit van Kitcentrum met 2 standen, echt een topding. Heb superstugge 2-componenten houtvuller die ik er maar met een lijmklem uit heb geperst, maar met die kitspuit stelt het niets meer voor. Ook niet heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:39
TheJVH schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:31:
Ik heb de kitspuit van Kitcentrum met 2 standen, echt een topding. Heb superstugge 2-componenten houtvuller die ik er maar met een lijmklem uit heb geperst, maar met die kitspuit stelt het niets meer voor. Ook niet heel duur.
Is het deze?: https://www.kitcentrum.nl...um-multi-kitspuit-p:3139/

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Klopt, na aanraden van anderen in dit topic een tijd geleden. Ze hebben hem ook als "merk" versie (maar die is niet leverbaar en duurder): https://www.kitcentrum.nl...antidrip-kitspuit-p:1624/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Laatst online: 17-09 22:23
Wolly schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:55:
Ik heb de Wolfcraft MG 400 ERGO en vind 'm erg prettig. Zit een autostop op, je kunt de greep verstellen en de spuit 360 graden draaien (wel prettig als je een tip schuin hebt afgesneden en 'm net in een andere hoek moet gebruiken). Krijgt ook erg veel goede reviews bij Amazon en Toolstation.

https://www.amazon.nl/wol...verstelling/dp/B07CT2XHLF
https://www.toolstation.n...00-ergo-kitpistool/p44129

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

TheJVH schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:06:
[...]

Klopt, na aanraden van anderen in dit topic een tijd geleden. Ze hebben hem ook als "merk" versie (maar die is niet leverbaar en duurder): https://www.kitcentrum.nl...antidrip-kitspuit-p:1624/
Topding, de merk versie dan. Die andere hadden ze destijds (nog) niet.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Na een tijdje wikken en wegen heb ik toch mezelf een nieuwe combihamer gegund:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UH5yhk6BvbehZggGW_pEPpqmGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CyVuDznaGBB1V5jNksZtykZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met een paar weken de sleutel van ons nieuwbouwhuis, dus dan kunnen we mooi alle gaatjes boren :-). Had de HR2630J, prima apparaat, maar wilde er eentje met geintegreerde stofafzuiging en accu. Dus upgrade!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Fedde schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:10:

[Afbeelding]

Met een paar weken de sleutel van ons nieuwbouwhuis, dus dan kunnen we mooi alle gaatjes boren :-). Had de HR2630J, prima apparaat, maar wilde er eentje met geintegreerde stofafzuiging en accu. Dus upgrade!
Als je had gezegd dat je ermee kon schieten had ik je ook geloofd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:42

BeaM-R

Powerrrrr

Iemand enig idee waar je dit mee los kan draaien?
Dacht eerst dat het een afdekdop was, maar daar lijkt me toch eerder een soort bout te zijn.
Ik kan er ook moeilijk tussen komen. Bahco oid gaat niet, en met een punttang kan ik te weinig kracht zetten.

Het betreft de bevestiging van de voet van een hek op het dakterras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH48XsLCz1grgL75nLuOPkEuR-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPZQmb9yr1SaZU5lB84FpQce.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

12 kant dop?
Alleen dan even de maat meten. Denk zo rond de 13 mm = M8? Of 17mm = m10?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

@thijsco19 Ik denk dat je gelijk hebt :) Daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt!

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:18:
12 kant dop?
Alleen dan even de maat meten. Denk zo rond de 13 mm = M8? Of 17mm = m10?
@BeaM-R Misschien kan je er zelfs met een ringsleutel bij. Anders inderdaad een twaalfkant dop. Meestal is spul voor hekken wel flink overgedimensioneerd, dus eerder groter dan kleiner, gok ik, maar moeilijk in te schatten van de foto.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 25-09-2024 08:38 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BeaM-R schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:05:
Iemand enig idee waar je dit mee los kan draaien?
Dacht eerst dat het een afdekdop was, maar daar lijkt me toch eerder een soort bout te zijn.
Ik kan er ook moeilijk tussen komen. Bahco oid gaat niet, en met een punttang kan ik te weinig kracht zetten.

Het betreft de bevestiging van de voet van een hek op het dakterras.

[Afbeelding]
Soort van veiligheidsbout is dat. Je kunt proberen of je een twaalfkantige dop kunt vinden. Je zou ook kunnen kijken of je er een pijpsleutel op kunt zetten. Vermoedelijk past dat ook (al zul je er iets minder kracht mee kunnen zetten).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Waarom moeilijk doen met niet-passend gereedschap? Zo bijzonder zijn 12-kant doppen niet. Zelfs via BOL kan je ze kopen.
En als je de boutkop rond maakt, ben je verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Fedde schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:10:

[Afbeelding]

Ik heb het kleinere broertje (uitvoering: Makita DHR243ZJW (excl. accu en lader, incl. DX07 stofzuiger)) gekocht voor mijn verbouwing, echt een pracht apparaat en ben er ontzettend blij mee. (Ben alleen de diepte stop om een of andere reden kwijt geraakt. :( )

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 25-09-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
[b]rens-br schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:51: (Ben alleen de diepte stop om een of andere reden kwijt geraakt. :( )
Dat is dan de https://www.makita.nl/art...g-boor-en-combihamer.html, die is prima nog wel her en der te vinden hoor! Keertje ergens meebestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fedde schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:49:
[...]

Dat is dan de https://www.makita.nl/art...g-boor-en-combihamer.html, die is prima nog wel her en der te vinden hoor! Keertje ergens meebestellen.
volgens mij is het deze :)

https://www.makita.nl/art...neboor-en-combihamer.html

• Fedde
Dan verschilt dat misschien per machine, mijne is echt die ik stuurde... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo gister even bij Ikea geweest, kadootje halen voor dochter, en meteen even de keukens bekeken.

Via de maak je keuken app een selectie gemaakt als baseline.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/golvucGe8PS9elhkZzHSoUkrFHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6vakCguRaG9MBkyO7zzAx4P.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb bewust geen ruimte gehouden voor cases als accu gereedschap in stackcase. Die zouden dan in de vrijgekomen stelling kunnen staan.

40x60x80 ladekast je:
Corpus 33 euro
Lade laag kost 30/stuk
Lade middel kost 35/stuk.
Lade hoog kost 55/stuk
Frontjes zijn 25 euro.

Corpus 80 breed is 48 euro.

Ik heb t idee dat zelf corpussen bouwen niet goedkoper is.
Als je alles rekent. Lijm schroeven plaatmateriaal zaag werk.

Kan vast nog iets goedkoper met weghalen opties als glas en zo in de lades.

Toch wel een investering... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
copykat schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:55:
Zo gister even bij Ikea geweest, kadootje halen voor dochter, en meteen even de keukens bekeken.

[Afbeelding]
Ik heb bewust geen ruimte gehouden voor cases als accu gereedschap in stackcase. Die zouden dan in de vrijgekomen stelling kunnen staan.

40x60x80 ladekast je:
Corpus 33 euro
Lade laag kost 30/stuk
Lade hoog kost 55/stuk
Frontjes zijn 25 euro.

is een werkplaatstysteem van hbm wellicht geen oplossing? Of een tweedehands keuken halen op Marktplaats? Vaak zijn die tweedehands keukens voor een paar honderd euro ook op te halen bij een particulier

• Fedde
@copykat voor zulke bedragen zou ik toch eerder iets halen wat een combi is van een (Sonic) gereedschapswagen, een zelfgemaakt onderstel met houten blad en miss 2/3mm staal plaatje en misschien wat kastjes die je dan eventueel wel bij de IKEA of via Marktplaats haalt..

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, stom. 8)7 Voor die 4 euro is het nog wel te overzien ja. Volgens de Makita website wordt de 324219-0 meegeleverd, die van @twain4me dus.

Jammer alleen dat er bij elke webshop minimaal 10 tot 15 euro verzendkosten bij komt. Maar even op de backlog zetten, voor als ik nog ergens wat anders nodig heb.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 26-09-2024 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 08:27

[Afbeelding]

40x60x80 ladekast je:
Corpus 33 euro
Lade laag kost 30/stuk
Lade hoog kost 55/stuk
Frontjes zijn 25 euro.

Deze oplossing van Hooked On Wood is simpel, effectief en modulair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:52
@copykat
Zoek je iets netjes zoals een keuken? Ikea heeft ook de Bror serie, robuuste kasten voor in de garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik heb wel wat IKEA kasten in oneigenlijk gebruik en dat levert op de lange termijn weinig geluk op. Mijn oude Pax kasten bijvoorbeeld gebruik ik nu voor gereedschap en als provisiekasten en daar zijn ze gewoon te slap voor. Alle plankdragers inmiddels vervangen door 90 graden hoekjes van de bouwmarkt. Ziet er niet uit maar goed, het zit stevig. Als je het niet erg vindt dat de planken doorzakken want dat blijven ze wel doen.

De lades zijn ook niet stevig genoeg voor alles meer dan onderbroeken, zowel de rails als de bodem van de lades kunnen weinig serieus gewicht hebben voor ze uit die randen aan de achterkant zakken. Die zijn standaard reinforced met klein plastic driehoekjes en een prutsschroefje maar dat is dus ook onvoldoende.

Achterwanden van de kasten zijn allemaal van dat dunne pulpspul gemaakt, dat is prima voor een verwarmd huis maar in een koude en misschien ook wat vochtige schuur gaat dat dus helemaal mis.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-09-2024 08:54 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
En hooggeplaatste kastdeuren die naar je hoofd toe opengaan, alsjeblieft.
Als je keukenspul gebruikt, neem dat ècht horecakeukenspul uit een faillissementsveiling of zo. Dat is op zijn minst stagiairebestendig, en niet gemaakt voor moeders die voorzichtig zijn omdat moeders nu eenmaal voorzichtig zijn.
En kijk eens bij HMS in Sevenum voor gebruikte werkbanken. Dat soort bedrijven zitten trouwens door het hele land.
Niettemin begrijp ik helemaal dat je wel eens wilde legoën op zo'n iKeacomputer. ;)
Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:52:
Achterwanden van de kasten zijn allemaal van dat dunne pulpspul gemaakt, dat is prima voor een verwarmd huis maar in een koude en misschien ook wat vochtige schuur gaat dat dus helemaal mis.
Als carrosserie van mijn auto's blijft het toch al zestig jaar goed... :+

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 26-09-2024 09:30 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DBBMAX schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:04:
[...]

is een werkplaatstysteem van hbm wellicht geen oplossing? Of een tweedehands keuken halen op Marktplaats? Vaak zijn die tweedehands keukens voor een paar honderd euro ook op te halen bij een particulier
Hbm, ja ik begreep dat die constructief wat tegen vielen, dus ik dacht eens kijken of een keuken van ikea iets is.

Heb nu mn oude keuken staan en die is eh echt oud
Bror, stuk ondieper in kast ruimte dan 60cm

Marktplaats heeft veel kastjes met deurtjes geen lades, (te modern denk ik en nog niet aan vervanging toe bij mensen.)

Ben me een beetje aan het oriënteren welke kosten wat oplevert.....

Ja lift, vliegtuig kasten zijn beter maar óók duurder.
Ze zijn minder diep en je moet gewoon de discipline hebben om alles weer meteen dicht te doen.
Heb je ook geen last van pijn in je hoofd. 😂

Zal dat YT straks kijken in mn pauze.
Ben benieuwd.

[ Voor 34% gewijzigd door copykat op 26-09-2024 11:25 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mooi idee, het enige wat het een beetje minder maakt is de ondersteuning indien volledig uitgeschoven.
Zo'n lade vol schoevendoosjes zal willen dalen/kantelen.
En indien je een oeps te ver uitgetrokken hebt is eh je weekend schroeven sorteren.

In mn vorige huis had ik lade geleiders gebruikt en mdf boxen gemaakt met een grotere front.
En mdf kasten, corpussen, waar die lades in vielen. Was veel kleinschaliger in een nis van mn zolder. Ergens terug had ik een foto geplaatst.

Iemand hier, ben even de naam kwijt, had alleen de lades gekocht omdat de corpussen te slap waren en zn eigen corpussen gebouwd.

Overigens die site ga ik wel locken/bookmarken. Leuke slimmigheidjes van berkenplex.
En die al eerder gelinkte haakse hoekverbinders om haaks te nieten/schroeven moet ik ook een keer bestellen.

Gelukkig heb ik tijd aan mn hand, het oude spul werkt nog. Niet netjes of perfect effectief maar voldoet.
Stap 1 is deuren er in.
Stap 2 ruimte verder afwerken.
Gips witten, Electra, vloer, wanden enzo.
Stap 3 plan maken hoe exact in te delen en pas daarna de nieuwe "werkplaats kasten" maken/kopen/samenstellen. Misschien heb ik minder lades nodig als ik mn gereedschap verder opschoon.

Ga eens tussendoor gewoon bij de ikea keuken afdeling kijken of ik iets kan scrapen van de prijs met opties. (zelf frontjes maken of zo.) onnodige. Onderdelen skippen.
Of alleen die 80cm brede midden segment kopen. En de rest er omheen bouwen met bestaande kasten en nieuw te bouwen meubels.( boven kastjes heb ik al vn de oude keuken, niet zo mooi maar ze werken nog.)
Deurtjes zijn vlak dus met mdf simpel na te maken. (hoogglans is wat moeizamer.😅)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 17:16

dollyking

duck tape

ik ben bezig met een oude method keuken in mijn schuur, beetje smokkelen met tussenruimte. allemaal lades met binnenladen en verlichting.
voor hobby is het allemaal voldoende stevig, het ging me meer om het opruimen en sorterenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKvkO9Xu0t_t2ynVDBegABzcjts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02pGYFYDzsMqpajq2DwiqWkL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Wat een jaloersmakende hoogte. Dat vraagt om een tussenvloer.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:21:
Volgens mij zie ik een vide. Boven in de foto.
Maar zo'n ruimte is heerlijk al denk ik dat ik de claim op die ruimte zal moeten delen .....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

[Afbeelding]

40x60x80 ladekast je:
Corpus 33 euro
Lade laag kost 30/stuk
Lade hoog kost 55/stuk
Frontjes zijn 25 euro.

Voor dat budget zou ik eerder hier eens kijken (bedrijf van medetweaker):
https://rmesolutions.nl/

Dan wordt het ook op de cm nauwkeurig op maat gemaakt naar elke gewenste indeling en lijkt me ook een stuk degelijker dan een Ikea keuken.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
Iemand een suggestie over het volgende?
Ik heb een parkside boorhamer (https://www.lidl.nl/p/par...elhamer-1050-w/p100373420) die een paar dagen prima werkte. Knop indrukken, wachten tot hij op toeren komt en bij lichte druk op de beitel hamert hij de tegels zo van de muur. Na ca 8 uur gebruik (totaal) moet ik ineens heel veel druk op de kop zetten om nog iets van hamer slag te krijgen, alsof hij speling heeft?
Klinkt dit bekend en gevalletje einde verhaal of doe ik iets verkeerd?
Stand staat op de hamer stand, 3 dubbel gecheckt. Voorruit/achteruit lijkt niks uit te maken. Meerdere keren geprobeerd om de sds beitel er uit/in te doen (kan bij 'vast' nog wel 2 cm schuiven ongeveer voorruit & achteruit. Zit er wel vast in dan).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BeaM-R schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:58:
[...]

Voor dat budget zou ik eerder hier eens kijken (bedrijf van medetweaker):
https://rmesolutions.nl/
Nou ja budget is vloeibaar maar liefst onder/rond 1000 euro bij nieuwe spullen.
Zal eens kijken wat ze leveren tegen welk bedrag.
Dan wordt het ook op de cm nauwkeurig op maat gemaakt naar elke gewenste indeling en lijkt me ook een stuk degelijker dan een Ikea keuken.
De ikea keuken was de "luie" variant. Intekenen bestellen inelkaar plakken klaar.
Dat de materialen niet meer des ikea's oprichter geest is heb ik begrepen.
Eigenlijk vond ik de prijs best hoog. Het was redelijk recht toe recht aan in setup.

De maak je eigen werkbank en opbergsysteem van scratch is ook nogsteeds een optie.
Lade geleiding zijn vooral keuken systemen gerelateerd..
Dus de alleen lades kopen bij ikea en de rest zelf bouwen variant moet ik ook nog even uitrekenen.
Of lade geleiding via website leveranciers bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
soepah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:19:
Iemand een suggestie over het volgende?
Ik heb een parkside boorhamer (https://www.lidl.nl/p/par...elhamer-1050-w/p100373420) die een paar dagen prima werkte. Knop indrukken, wachten tot hij op toeren komt en bij lichte druk op de beitel hamert hij de tegels zo van de muur. Na ca 8 uur gebruik (totaal) moet ik ineens heel veel druk op de kop zetten om nog iets van hamer slag te krijgen, alsof hij speling heeft?
Klinkt dit bekend en gevalletje einde verhaal of doe ik iets verkeerd?
Stand staat op de hamer stand, 3 dubbel gecheckt. Voorruit/achteruit lijkt niks uit te maken. Meerdere keren geprobeerd om de sds beitel er uit/in te doen (kan bij 'vast' nog wel 2 cm schuiven ongeveer voorruit & achteruit. Zit er wel vast in dan).
Mijn vermoeden is dat de luchtdruk cilinder (of hoe dat dan ook heet) lek is. Meest waarschijnlijk kapotte O-ring.

Als de machine nieuw is omruilen voor een nieuwe onder garantie.

En anders kan je hier zien hoe die uit en in elkaar moet:
https://www.youtube.com/watch?v=KuHM38X11uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23
JukeboxBill schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:24:
[...]

Mijn vermoeden is dat de luchtdruk cilinder (of hoe dat dan ook heet) lek is. Meest waarschijnlijk kapotte O-ring.

Als de machine nieuw is omruilen voor een nieuwe onder garantie.

En anders kan je hier zien hoe die uit en in elkaar moet:
https://www.youtube.com/watch?v=KuHM38X11uk
Bedankt, dan neem ik contact op om garantie te vragen.
Ik kwam naast het bad een best blok beton tegen, waar de boor het lastig mee had (weinig/geen voortgang bij hameren hierop), neem aan dat dat niet bevordelijk is voor zo'n unit?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 17:16

dollyking

duck tape

trabant schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:21:
7.85 meter hoog. Ik heb ook een zware vide van 10x8 meter. Inmiddels heb ik een oude pannenlift vast geïnstalleerd.
Ben pas net verhuisd dus nog veel bezig met de inrichting om mijn enorme berg gereedschap te sorteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

copykat schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 00:09:
[...]

Nou ja budget is vloeibaar maar liefst onder/rond 1000 euro bij nieuwe spullen.
Zal eens kijken wat ze leveren tegen welk bedrag.

[...]
Ik heb deze opstelling daar vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgYUGJTAEEZ7kqMTWRKlGNqZE-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V64sMVbVTsEoJAHdMk7AiRTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IbJCKB-Yt5WpZmLj2xGoum43rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImbnYvA2ChFkSD3Mr1O4ciRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Deze kast komt daar ook vandaan, alhoewel die ruim buiten het budget van @copykat viel.

Opbergkast

Maar zoiets kan je ook van hout maken, is makkelijker zelf te doen en kost ook een stuk minder qua materialen.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 27-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
soepah schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:58:
[...]

Bedankt, dan neem ik contact op om garantie te vragen.
Ik kwam naast het bad een best blok beton tegen, waar de boor het lastig mee had (weinig/geen voortgang bij hameren hierop), neem aan dat dat niet bevordelijk is voor zo'n unit?
Je kan pech hebben gehad met deze machine, maar 3 Joule is wat weinig om beton te slopen.
Dan kan je het beste eerst heel veel gaten boren in een lijn en dan de dammetjes doorhakken.
En niet te zwaar leunen op de machine, daar gaat ie echt niet harder door slaan, laat de beitel het werk doen.

Bovendien zijn veel machines in dergelijke prijsklasse niet bedoeld om continu mee te werken. Soms staat in de handleiding een percentage: b.v.b. 60% betekent dat je per uur er 36 minuten mee mag werken om de boel heel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De kwaliteit van het rek waar de gieter in staat is dan weer het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:57:
De kwaliteit van het rek waar de gieter in staat is dan weer het andere uiterste.
Ik heb ook van dat soort rekken staan, maar die houden het al meer dan 25 jaar en verscheidene verhuizingen uit bij mij. Misschien dat het tegenwoordig lichter uitgevoerd wordt, maar ik heb over die van mij geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben aan het kijken voor een deuvel jig om een kastje te maken en kwam deze Dowelmax Classic tegen:
Dowelmax Classic 10mm Joining System 2024

Ziet er uit als een degelijke ding en ze hebben er ook veel accessoires voor.

Toch kan ik hier in dit topic en ook de vorige delen helemaal niets vinden wanneer ik zoek op "Dowelmax".

Zijn er hier desondanks mensen die er ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Vliegvlug schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:15:
Ik ben aan het kijken voor een deuvel jig om een kastje te maken en kwam deze Dowelmax Classic tegen:
[Afbeelding: Dowelmax Classic 10mm Joining System 2024]

Toch kan ik hier in dit topic en ook de vorige delen helemaal niets vinden wanneer ik zoek op "Dowelmax".

Geen ervaring mee, maar komt uit de VS zo te zien? Is er ook een Nederlandse / Europese reseller die ze verkoopt? Lijkt me anders lastig met (reserve)onderdelen bestellen. En het is me ook niet helemaal duidelijk of je hiermee metrische maat deuvels (mm) kunt gebruiken of alleen maar imperial (inch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
henkie196 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:35:
[...]

Ik heb ook van dat soort rekken staan, maar die houden het al meer dan 25 jaar en verscheidene verhuizingen uit bij mij. Misschien dat het tegenwoordig lichter uitgevoerd wordt, maar ik heb over die van mij geen klachten.
Als je de belasting beperkt tot lege gieters en schoenen...
Wij moesten auto-onderdelen kwijt.
Tien jaar geleden was daarvoor acuut een paar meter opslag nodig en dit was toen het enige dat binnen het budget paste. We hebben er toen 12 gekocht. Ik zal de krachttermen van toen maar achterwege laten, anders raken de moderatoren overwerkt. De geadverteerde belasting werd bij lange na niet gehaald; de planken braken bij het geringste en in het aluminium kon je een knoop leggen.

Het erge is: die maat van me heeft die ondingen nog steeds in gebruik, maar je ziet het aluminium amper nog, omdat alles met houten latten is versterkt.
Toen hij naar een grotere hal verderop op het terrein verhuisde, had hij -mijn attitude jegens het kloemel kennende- klusjes voor me op maximale afstand ervan. Dat was wel lief van hem.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 27-09-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05

Zeker, ik heb een complete set (6, 8 en 10mm).
Dit is een uitstekende mal, en ik heb hier al heel veel kasten mee gemaakt. Het werkt snel en nauwkeurig, afwerking van de mal en qua materiaal is het erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vloris schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:01:
[...]

Geen ervaring mee, maar komt uit de VS zo te zien?
Nee, de bovenburen ;)
The Dowelmax is a loose tenon dowelling jig manufactured by the O.M.S. Tool company in Canada.
Is er ook een Nederlandse / Europese reseller die ze verkoopt?
Niet kunnen vinden, ze hebben maar twee dealers op hun website staan.
  • richelieu.com welke ook in Canada zit en niet aan consumenten verkoopt, en dat gaat blijkbaar zelfs zover dat ze toegang tot hun website blokkeren vanwege security redenen
  • rubankov.ru, een Russisch bedrijf wat in Moskou zit. Ook niet ideaal tegenwoordig ;)
Er was ooit blijkbaar wel een Engelse website dowelmax.co.uk waar ik nog verwijzingen via Google naar tegenkwam maar dat domein is inmiddels te koop.
Lijkt me anders lastig met (reserve)onderdelen bestellen.
Dat is wel een ding inderdaad. Het lijkt erop dat ze direct vanuit Canada versturen aangezien de verzendkosten alleen al €52.80 bedragen. :X
Moet je alles wat je wilt hebben of nodig denkt te gaan hebben wel in 1x bestellen want je gaat niet even een aanvulling kopen met ruim €50 verzendkosten.
En het is me ook niet helemaal duidelijk of je hiermee metrische maat deuvels (mm) kunt gebruiken of alleen maar imperial (inch)?
De pagina die ik linkte is juist specifiek de metrische variant, 10, 8 en 6mm
De grotere maat van 1/2 inch is er alleen in imperial dus daarom hebben ze die er wel bij gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bezuiniger schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:15:
[...]

Zeker, ik heb een complete set (6, 8 en 10mm).
Dit is een uitstekende mal, en ik heb hier al heel veel kasten mee gemaakt. Het werkt snel en nauwkeurig, afwerking van de mal en qua materiaal is het erg goed.
Dat is goed om te horen. (y)
Zie er ook erg handig uit op de YouTube reviews die ik gekeken hebt.

Wel flink aan de prijs dat spul, mijn Dowelmax wishlist komt op €467.52 :|
Wishlist Dowelmax :)

Ik hoop dat jij je nick eer aan doet en een goedkoper adresje weet. ;)
Waar heb jij het gekocht?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Vliegvlug schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:09:
[...]

Dat is goed om te horen. (y)
Zie er ook erg handig uit op de YouTube reviews die ik gekeken hebt.

Wel flink aan de prijs dat spul, mijn Dowelmax wishlist komt op €467.52 :|
[Afbeelding: Wishlist Dowelmax :)]

Ik hoop dat jij je nick eer aan doet en een goedkoper adresje weet. ;)
Waar heb jij het gekocht?
Sorry, ik heb het snel nog voor de brexit in de UK gekocht. Toen was de set veel voordeliger.

Reserveonderdelen zijn niet nodig, 6.1, 8.1 en 10.1mm boren kun je gewoon hier in NL bestellen. Bedenk ook maar dat de Domino of DDF40 nog veel meer kosten, en dat de domino's zelf ook nog eens een stuk duurder zijn als deuvels.

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:02

Ik lees eigenlijk vrijwel exclusief mee hier (waarvoor dank :+ ) maar in dit geval kan ik ook wat bijdragen. Ik ben een tijd geleden ook op zoek geweest naar zoiets, puur om betrouwbaar rijen gaten op dezelfde plek op exact 90 graden te kunnen maken (blinde wandplank montage). De dowelmax was maar lastig te vinden, dus ben gegaan voor https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B08ZHSHZDC en hoewel ik niet kan vergelijken, vind ik het ding kwalitatief alleraardigst. Ik moet wel toegeven dat ik 'm nog niet gebruikt heb voor een verbinding, maar vast zetten op exact dezelfde plek op je hout kan ie!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

vivenator schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:41:
[...]

Ik lees eigenlijk vrijwel exclusief mee hier (waarvoor dank :+ ) maar in dit geval kan ik ook wat bijdragen. Ik ben een tijd geleden ook op zoek geweest naar zoiets, puur om betrouwbaar rijen gaten op dezelfde plek op exact 90 graden te kunnen maken (blinde wandplank montage). De dowelmax was maar lastig te vinden, dus ben gegaan voor https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B08ZHSHZDC en hoewel ik niet kan vergelijken, vind ik het ding kwalitatief alleraardigst. Ik moet wel toegeven dat ik 'm nog niet gebruikt heb voor een verbinding, maar vast zetten op exact dezelfde plek op je hout kan ie!
Ik heb dezelfde (via AliExpress) en ben hier ook blij mee. Ik heb er al heel wat kastjes mee gemaakt. Soms met alleen deuvels, maar ook flat pack stijl, zoals IKEA. De kastverbinders werken hier ook heel goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bezuiniger schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:29:
[...]

Sorry, ik heb het snel nog voor de brexit in de UK gekocht. Toen was de set veel voordeliger.
Slim, maar daar ben ik helaas een paar jaartjes te laat voor. :/
Jammer ook dat die Engelse website niet meer bestaat dan had hij daar lokaal waarschijnlijk nog te koop zijn geweest en mogelijk kom ik binnenkort nog daar.
Reserveonderdelen zijn niet nodig, 6.1, 8.1 en 10.1mm boren kun je gewoon hier in NL bestellen.
Ging me ook niet specifiek over de boren maar meer dat je in één keer eigenlijk wel alles moet kopen wat je denk te gaan gebruiken, misschien gebruik ik de kleinste maat nooit maar met die hoge verzendkosten bestel ik dat niet even bij.
Wel goed te horen dat de boren geen probleem zijn want dat zijn wel verbruiksartikelen natuurlijk.
Bedenk ook maar dat de Domino of DDF40 nog veel meer kosten, en dat de domino's zelf ook nog eens een stuk duurder zijn als deuvels.
De Festool Domino DF500 en Makita DPJ18ZJ heb ik ook naar gekeken maar die biscuit machine van Makita viel al meteen af, lijkt me te beperkt toepasbaar en zo’n domino is erg mooi maar echt veel te duur.

Snap jouw denkwijze wel hoor, zo redeneer ik ook vaak om een aankoop voor mijzelf te verantwoorden ;)
Maar bijna €500 voor de complete set gaat me te ver en dan gaan de verzendkosten toch meespelen want enkel de basis set met 10 & 8mm zou ik heel misschien nog overwogen hebben voor die €330 maar het idee dat ik later misschien toch 6mm wil hebben en dan al €53 kwijt ben voor alleen het transport maakt dat ik volledig afhaak.

Zeker omdat ik niet wekelijks kastjes in elkaar ga zetten, ik houd van mooi gereedschap maar dit is echt een brug of wat te ver helaas. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Lig ik in bed even wat YT te kijken krijg ik weer een G.A.S. Aanval.... :X
Accufreesje. Manman mooi spul. :Y

https://www.gereedschapce...35JjTDEAQYBCABEgIBIvD_BwE

* copykat heeft zichzelf verteld even niks meer kopen aan gereedschap zonder directe noodzaak.

En ik heb al wat andere hebbedingetjes in mn lijstje staan als "je hebt t verdient" kadootje.
(geleerd van mn vrouw die verdiende ook altijd die nieuwe jas of blouse of...... 😁)

Deze bijvoorbeeld.

En dat Wera ratelschroevendraaier setje....
En mn opbergsysteem.....
En mn cycloneafzuiging,,, oh nee die moet ik alleen nog in elkaar zetten en een container kopen....

* copykat doet hang op, klik weg, scherm dicht........
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@vivenator & @orf
Dank voor de suggestie en te horen dat het ding wel goed werkt.
Ook goede tip van AliExpress, daar kom ik deze rode tegen wanneer ik op dowel jig zoek:
Dowel jig Aliexpress rood
Die er op de kleur na precies hetzelfde uitziet als de blauwe van de Amazon link en die trouwens ook op Amazon te krijgen is alleen dan zonder koffertje.

Andersom kom ik die blauwe ook op AliExpress tegen maar dan heeft die versie weer geen koffertje en de rode wel als je bereidt ben 10 á 15 euro extra te betalen.
Lijkt me op zich wel handig om alles een beetje handig bij elkaar te houden maar zie op de Amazon foto dat je de jig dan weer helemaal uit elkaar moet halen en ik ‘m zou liever in elkaar gezet bewaren met alle losse onderdelen erbij. Scheel weer in- en uit elkaar zetten/halen.

Dan kan ik denk ik beter naar een los koffertje of ritstasje kijken waar dat wel in kan.
Deze deleyCON Hardcase heb ik eerder gekocht om een gereedschapsetje bij elkaar te houden en met een beetje geluk kan in dat schuim erin een beetje aanpassen zodat de jig er in elkaar gezet in kan.

Ik wacht even op Choice day op 1 oktober bij Ali en kijk dan of de rode of blauwe het goedkoopst te krijgen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:01:
@vivenator & @orf
Dank voor de suggestie en te horen dat het ding wel goed werkt.
Ook goede tip van AliExpress, daar kom ik deze rode tegen wanneer ik op dowel jig zoek:
[Afbeelding: Dowel jig Aliexpress rood]
Die er op de kleur na precies hetzelfde uitziet als de blauwe van de Amazon link en die trouwens ook op Amazon te krijgen is alleen dan zonder koffertje.

Andersom kom ik die blauwe ook op AliExpress tegen maar dan heeft die versie weer geen koffertje en de rode wel als je bereidt ben 10 á 15 euro extra te betalen.
Lijkt me op zich wel handig om alles een beetje handig bij elkaar te houden maar zie op de Amazon foto dat je de jig dan weer helemaal uit elkaar moet halen en ik ‘m zou liever in elkaar gezet bewaren met alle losse onderdelen erbij. Scheel weer in- en uit elkaar zetten/halen.

Dan kan ik denk ik beter naar een los koffertje of ritstasje kijken waar dat wel in kan.
Deze deleyCON Hardcase heb ik eerder gekocht om een gereedschapsetje bij elkaar te houden en met een beetje geluk kan in dat schuim erin een beetje aanpassen zodat de jig er in elkaar gezet in kan.

Ik wacht even op Choice day op 1 oktober bij Ali en kijk dan of de rode of blauwe het goedkoopst te krijgen is. :)
Heuy! Bedankt! }:|

Nog eentje op mn lijstje.......
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:46:
Lig ik in bed even wat YT te kijken krijg ik weer een G.A.S. Aanval.... :X
Accufreesje. Manman mooi spul. :Y

https://www.gereedschapce...35JjTDEAQYBCABEgIBIvD_BwE
Zo’n kantenfrees is inderdaad erg handig! Gebruik ‘m veel meer dan mijn bovenfrees.
Ik heb zelf de Makita RT702cx2j (er is ook een cx3j model met een extra excenter voet erbij maar die heb ik vanwege de extra kosten toen niet gekocht en ook nog niet echt gemist).
Dat is de versie met netsnoer omdat er toentertijd nog geen accu variant was.
Weet ook niet of ik daar echt rouwig om ben dat ik die niet heb. Het extra gewicht van de accu erbovenop maakt hem wat topzwaar en met hele smalle randjes vind ik het nu al lastig om dat ding goed rechtop te houden.
En meestal gebruik ik toch stofafzuiging dus maakt dat snoer niet zoveel uit. De afzuiging is trouwens wel slecht en mijn werkplek ligt alsnog vol met zaagsel maar ik troost me maar met de gedachte dat het anders nog erger was geweest. ;)
* copykat heeft zichzelf verteld even niks meer kopen aan gereedschap zonder directe noodzaak.

En ik heb al wat andere hebbedingetjes in mn lijstje staan als "je hebt t verdient" kadootje.
(geleerd van mn vrouw die verdiende ook altijd die nieuwe jas of blouse of...... 😁)

Deze bijvoorbeeld.
Voor die nog geen €10 zou ik me niet kunnen inhouden! :P
Maar je hebt dan waarschijnlijk gelijk een hele set van die hoekklemmen nodig zeker?
En dat Wera ratelschroevendraaier setje....
En mn opbergsysteem.....
En mn cycloneafzuiging,,, oh nee die moet ik alleen nog in elkaar zetten en een container kopen....
Goed dat je het zegt, dat laatste moet ik ook nog doen!
Het in elkaar zetten van mijn cycloon heb ik al tijden geleden gedaan maar die Curtec emmer was achteraf niet zo’n handige keuze.
Ding implodeert bij het aansluiten op mijn schuurmachine. :/
Moet die nog vervangen door een metalen dekselvat. Hoewel dat in deze video ook niet helemaal goed ging, en pas met een steviger metalen vat wel dus ik vraag me af dat ook voor degene uit mijn link geldt.
Ook interessant in die video is dat het eerst bij hem niet goed werkte vanwege lekken in zijn eerste vat waardoor er veel zaagsel alsnog in de stofzuiger kwam.

En anders is een onderdrukbeveiliging maken ook nog een oplossing: Woodworking: Cycloon opvang ton geïmplodeerd

Of een anti-implosie ring in het midden van de container kwam ik ook tegen.
* copykat doet hang op, klik weg, scherm dicht........
;w
Da’s wel het verstandigst ja. :P
Pagina: 1 ... 220 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).