Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
akatar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:31:
Even een vraagje voor de "schraag gebruikers" onder ons.
Mijn huidige schragen, wisco pro, tig jaar oud en vanaf het begin al een hekel aan gehad, zijn toe aan vervanging.

eisen:
hoogte verstelbaar
stevig

ik kom na enig zoeken uit op 2 kanshebbers:

https://www.toolstation.n...schragen/p10235#reviewTab
deze zijn niet leverbaar?

en

https://www.toolstation.n...opvouwbare-schraag/p59847

heeft iemand ervaring met de roughneck? ik vind hier werkelijk niets over.

of een andere bijdrage over deze of andere schragen.
Ik heb een paar C700 Toughbuilt, staat goed vast (wel altijd eerst de poten locken voordat je ze neerzet). Zoals gezegd, ze zijn wel vrij laag. Stoort mij niet bijzonder voor dingen als zagen, frezen, en boren, omdat je dan toch de hoogte van de machine er tussen hebt. Maar voor wat meer handwerk zou het fijn zijn als het een 10-15 cm hoger was (kan je ook oplossen door een dikkere plaat erop te leggen, of iets hols zoals een Paulk tafel). In mijn geval heb ik daar de werkbank voor, de schragen gebruik ik om platen en balkjes te bewerken.

De Roughneck ken ik niet, maar lijkt qua prijs vergelijkbaar met de Toughbuilt (C650, dan), dus ik zou wel soortgelijke kwaliteit verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb een paar C700 Toughbuilt, staat goed vast (wel altijd eerst de poten locken voordat je ze neerzet).
Ook hier C700 in huis en bevallen mij ook uitstekend. Wel looiig om mee te nemen/verplaatsen; maar dat doe ik weinig of kleine stukjes sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:48
akatar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:31:
Even een vraagje voor de "schraag gebruikers" onder ons.
Mijn huidige schragen, wisco pro, tig jaar oud en vanaf het begin al een hekel aan gehad, zijn toe aan vervanging.

eisen:
hoogte verstelbaar
stevig

ik kom na enig zoeken uit op 2 kanshebbers:

https://www.toolstation.n...schragen/p10235#reviewTab
deze zijn niet leverbaar?

en

https://www.toolstation.n...opvouwbare-schraag/p59847

heeft iemand ervaring met de roughneck? ik vind hier werkelijk niets over.

of een andere bijdrage over deze of andere schragen.
Volgens mij zijn ze redelijk vergelijkbaar in kwaliteit. Hoogte kan een dingetje zijn. Ik zou alleen even kijken of die Toughbuilt schragen wel verkrijgbaar zijn, ik weet dat die langdurig zeer slecht leverbaar zijn geweest.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Saint2Saint schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:47:
Volgens mij zijn ze redelijk vergelijkbaar in kwaliteit. Hoogte kan een dingetje zijn. Ik zou alleen even kijken of die Toughbuilt schragen wel verkrijgbaar zijn, ik weet dat die langdurig zeer slecht leverbaar zijn geweest.
Hoogte is een dingetje, maar de Roughneck lijkt niet noemenswaardig te verschillen in max hoogte vergeleken met de Toughbuilt, dus wat dat aan gaat zijn ze allebei even goed / slecht.
Blomminator schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:41:
Ook hier C700 in huis en bevallen mij ook uitstekend. Wel looiig om mee te nemen/verplaatsen; maar dat doe ik weinig of kleine stukjes sjouwen.
Ik klap ze altijd weer op na gebruik vanwege gebrek aan ruimte, dus ik moet die handeling best vaak doen. Ze zijn ook wat lomp zwaar om veel te gaan verplaatsen, maar ik gebruik ze hoofdzakelijk in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loewie1984 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:35:
Bedankt voor je advies. Ik ga hem bestellen.
en? heb je hem binnen? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:55

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nog niet de tijd gehad hem te bestellen, ik zal het laten weten als het zo ver is.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loewie1984 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Nog niet de tijd gehad hem te bestellen, ik zal het laten weten als het zo ver is.
No worries, ik dacht dat je al zover was :) we houden ‘m tegoed :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vroeg laatst naar tips over een cirkelzaag. Ik heb het forum nog eens doorgespit en net een Metabo KS 55 FE opgehaald. Ik moet hem nog uitpakken, maar als het goed is kan je de geleiding afstellen zodat hij strak op de rails loopt. Dat leek me wel een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 22:15
Saint2Saint schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb ze nog niet leverbaar gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Iemand die me kan helpen met het volgende ‘probleem’?

Ik heb thuis een muurtje van (volgens mij) poriso en daar wil ik graag een deur in uitzagen. Nu zat ik zelf te denken om een 18V Makita reciprozaag met steen/beton blad te bestellen om een beetje netjes te kunnen zagen. Zou dit gaan werken? Uiteraard kan ik de recipro later ook in de tuin gebruiken, maar het uitzagen van de muur zou ook wel chill zijn.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:54
Mijn ervaring met een recipro zaag is dat je niet strak kunt zagen.
Zou dan eerder een muurzaag huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Muurzaag huren idd. Sneller, nauwkeuriger en netter

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LAD93 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:23:
Iemand die me kan helpen met het volgende ‘probleem’?

Ik heb thuis een muurtje van (volgens mij) poriso en daar wil ik graag een deur in uitzagen. Nu zat ik zelf te denken om een 18V Makita reciprozaag met steen/beton blad te bestellen om een beetje netjes te kunnen zagen. Zou dit gaan werken? Uiteraard kan ik de recipro later ook in de tuin gebruiken, maar het uitzagen van de muur zou ook wel chill zijn.
eens met @The Eagle en @procaliber .....het kan wel..maar dan zou je een stalen rei langs de zaagsnede op moeten zetten, dan kom je met een recipro een heel eind, maar handig is het niet.

Een recipro is in eerst instantie een sloopzaag......die zich uitstekend leent voor een potje zweckentfremdung maar er zijn grenzen :+

+1 voor de muurzaag in dit geval d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 22:23
Plasmasnijder van de lidl is flink in de uitverkoop. Heb hem zelf niet nodig maar dit is toch wel een prijs dat je denkt 'voor het geval ik het ooit nodig heb'....

lidl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

toekie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:09:
Plasmasnijder van de lidl is flink in de uitverkoop. Heb hem zelf niet nodig maar dit is toch wel een prijs dat je denkt 'voor het geval ik het ooit nodig heb'....

lidl
Moet je ook wel een compressor hebben :) ....misschien weet je dat...ik inmiddels ook na eens bij een maatje zo'n ding gebruikt heb.

op voorhand had ik daar niet bij stilgestaan :)

ps; zet hem hier ook ff (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
toekie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:09:

lidl
Geen geld inderdaad en een compressor heb ik al.

Maar wanneer heeft een gemiddelde klusser zoiets nodig?
Buizen en profielen afkorten gaat met een (elektrische) zaag net zo makkelijk.
Voor figuurzagen van plaatmateriaal is het wel handig, maar dan wil ik hem wel CNC gestuurd hebben.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
De ellende met zulk gereedschap is dat je het ook ergens kwijt moet kunnen als je het niet gebruikt.
Met die gedachte heb ik indertijd voor de pergola enkel wat waterpasjes en een nieuwe handzaag gekocht. Dan duurde het zagen maar wat langer en was het ook niet zo strak, maar intussen is het bouwsel zoals bedoeld overwoekerd met klimop en (bij de buren ontsnapte) passiebloemen, zodat je de schoonheidsfoutjes niet meer ziet.
Letterlijk een kroon op dat werk is de kat van de buren, die er vanwege het uitzicht graag op klimt.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
JukeboxBill schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Geen geld inderdaad en een compressor heb ik al.

Maar wanneer heeft een gemiddelde klusser zoiets nodig?
Buizen en profielen afkorten gaat met een (elektrische) zaag net zo makkelijk.
Voor figuurzagen van plaatmateriaal is het wel handig, maar dan wil ik hem wel CNC gestuurd hebben.
Ik heb een tweedehandse plasmasnijder van HBM, gekocht omdat de prijs "te goed was om te laten liggen". Ik heb hem tot heden maar een paar keer gebruikt om figuren uit plaatwerk te snijden als kunstwerk of een keer om door heel dik ijzer heen te branden. Achteraf bleek dat het dik ijzer beter bewerkbaar was met een slijptol gezien de afwerking veel mooier was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:29
Sinds kort ben ik in het bezit van de machtige Makita DTM52 Multitool. Geweldig apparaat, ik heb één maar: de schuurpapiertjes raken snel los van het voetje. Tot op het punt dat het voetje vrolijk trilt, maar het papier er gewoon stil bovenop 'ligt'. Dit wordt al snel verergerd als je tussendoor even het voetje moet verwijderen om te wisselen van tool: dan moet het papier eraf en weer erop wat het (minuscule) klittenband snel 'lam' maakt.

Lang verhaal kort: heeft iemand hierover tips / ervaring? Misschien een ander voetje / papier? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
@_Teq_ Plak er vers klittenband op.
En als ik het me goed herinner, slijt dat klittenband sneller als je te fijn schuurpapier voor een te grove klus gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
_Teq_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:35:
Sinds kort ben ik in het bezit van de machtige Makita DTM52 Multitool. Geweldig apparaat, ik heb één maar: de schuurpapiertjes raken snel los van het voetje. Tot op het punt dat het voetje vrolijk trilt, maar het papier er gewoon stil bovenop 'ligt'. Dit wordt al snel verergerd als je tussendoor even het voetje moet verwijderen om te wisselen van tool: dan moet het papier eraf en weer erop wat het (minuscule) klittenband snel 'lam' maakt.

Lang verhaal kort: heeft iemand hierover tips / ervaring? Misschien een ander voetje / papier? :?
Je kan een multitool gebruiken voor schuurwerk, maar het is altijd behelpen. De schuurzool maakt een heen en weer draaiende beweging terwijl een echte delta schuurmachine een ronddraaiende beweging maakt.

Ik vind het sowieso zonde om een goede multitool te misbruiken voor zoiets simpels als schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 19-06 21:40

MJV

Hoeveel lumen is zo'n beetje genoeg voor een LED-bouwlamp? Ik heb een halogeen-bouwlamp met ijzersterk (letterlijk) statief, daar wil ik een LED-unit opzetten. Is 100W/8700 Lumen een beetje voldoende? Of ben ik dan aan het overdrijven.

Beoogd gebruik m.n. binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:38:
Je kan een multitool gebruiken voor schuurwerk, maar het is altijd behelpen. De schuurzool maakt een heen en weer draaiende beweging terwijl een echte delta schuurmachine een ronddraaiende beweging maakt.

Ik vind het sowieso zonde om een goede multitool te misbruiken voor zoiets simpels als schuren.
Ze verkopen de multitool met opzetstuk voor schuren, dat kan je moeilijk misbruik noemen. Een fatsoenlijke schuurmachine doet het natuurlijk wel beter.
MJV schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:19:
Hoeveel lumen is zo'n beetje genoeg voor een LED-bouwlamp? Ik heb een halogeen-bouwlamp met ijzersterk (letterlijk) statief, daar wil ik een LED-unit opzetten. Is 100W/8700 Lumen een beetje voldoende? Of ben ik dan aan het overdrijven.

Beoogd gebruik m.n. binnen.
Ik zou minimaal iets van 3000 lumen aanhouden. Als die 10000 lumen dimbaar is in een aantal stappen, is dat ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Hebben de klussers hier nog een goede tip voor elektronische stofafzuiging voor een werkplaats? Kan natuurlijk een hbm of metabo kopen maar misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben met het een of ander.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18

orf

loewie1984 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:32:
Hebben de klussers hier nog een goede tip voor elektronische stofafzuiging voor een werkplaats? Kan natuurlijk een hbm of metabo kopen maar misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben met het een of ander.
Ik heb een afzuiger met ingebouwde cycloon van Axminster. Maar die is door de Brexit moeilijk te vekrijgen nu. Dit vond ik informatief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje voor de eigenaren van een Duspol Expert (dus echt van het merk Duspol ;) ). In de handleiding staat dat je het apparaat controleert door drie seconden de knop in te drukken op de indicatiehandgreep.

Als ik dat doe gaat de witte verlichting wel branden, maar de rode indicaties niet en gaat de zoemer piept ook niet. Als ik hem gebruik op een stopcontact dat aangesloten is doet hij het wel.

Zijn er mensen die deze ook hebben en waarbij deze zelftest wel doet wat hij zou moeten doen volgens de handleiding? Oftwel, moet ik terug naar de leverancier?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Laatst online: 08:34
Als ik alleen op het dikke handvat de knop ingedrukt houd, dan gaat de witte verlichting aan.
Als ik op beide de knop ingedrukt houd, dan krijg ik een kerstboom van lampjes en gaat de zoemer.
Ik heb overigens een Duspol Expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
loewie1984 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:32:
Op zich is er niets mis met de Metabo SP1200 SPA 1700. Die heb ik hier al meer dan 10 jaar in gebruik. Heb er wel gelijk een fijnstof filter cartridge bijgekocht, want die katoenen stofzak is waardeloos als je die schoon moet maken. En ik heb hem ontdaan van al het rammelende blikwerk en stationair opgesteld met een frame aan de muur.
Iets beters: Laguna bij www.baptist.nl of JET bij www.vdhmachines.nl maar ook gelijk een stuk duurder.

De Axminster (maar misschien niet exact dezelfde) van @orf kan je bij www.gereedschappro.nl bekijken.
Daar hebben ze ook losse cyclonen en allerlei toebehoren van Oneida, mocht je een standaard afzuiging van een cycloon afscheider willen voorzien. Staat bij mij ook nog op de to-do lijst.

(gewijzigd 1200 >>> 1700)

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 03-08-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

JukeboxBill schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

De Axminster (maar misschien niet exact dezelfde) van @orf kan je bij www.gereedschappro.nl bekijken.
Daar hebben ze ook losse cyclonen en allerlei toebehoren van Oneida, mocht je een standaard afzuiging van een cycloon afscheider willen voorzien. Staat bij mij ook nog op de to-do lijst.
Ah, dat wist ik niet. Handig! Ik heb deze: https://www.gereedschappr...ctor-cycloon-stofafzuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat is een mooi compleet apparaat voor dat geld. Mijn Metabo + fijnstoffilter kost nu bij elkaar veel meer.
Prestaties zijn vergelijkbaar, maar de Axminster trekt wel een hoop stroom. Heb je die op een aparte groep aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

JukeboxBill schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dat is een mooi compleet apparaat voor dat geld. Mijn Metabo + fijnstoffilter kost nu bij elkaar veel meer.
Prestaties zijn vergelijkbaar, maar de Axminster trekt wel een hoop stroom. Heb je die op een aparte groep aangesloten?
Volgens mij is ie 1.500 W. Dat valt nog wel mee. Ik heb twee 16A groepen en een krachtgroep voor m’n kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 18:18
Heb een oude makita hr1800 liggen.

Alleen is de boor afgebroken wil kijken voor een nieuwe boor helaas kom ik er niet hoe dit systeem heet.

Het gaat om een conisch boor.
Of is boor kop vervangen met een sds aansluiting een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:08

sphere

Debian abuser

Evertt schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:00:
Heb een oude makita hr1800 liggen.

Alleen is de boor afgebroken wil kijken voor een nieuwe boor helaas kom ik er niet hoe dit systeem heet.

Het gaat om een conisch boor.
Of is boor kop vervangen met een sds aansluiting een optie?
Deze? https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/hr1800

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Iemand zijn gedachte over onderstaande “case”
Bij een vriend van ons hadden we gereedschap geleend tijdens zijn vakantie, nu zijn 2 gereedschappen (2x Hitachi combihamer) kapot gegaan bij ons tijdens zijn vakantie.
Uiteraard willen we hier goed aan uitkomen samen echter wat is juist?
Gereedschap hebben we nog geen 15 minuten gebruikt, we hebben het gebruikt waarvoor het geschikt is en we hebben het gereedschap niet misbruikt.

Beide tools waren meer als 5 jaar oud.
Nieuwprijzen gereedschap 1 is 200 euro en gereedschap 2 is 400euro.

Wat zou een goede regeling zijn om hier samen aan uit te komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

BaBoK schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:26:
Bij een vriend van ons hadden we gereedschap geleend tijdens zijn vakantie, nu zijn 2 gereedschappen (2x Hitachi combihamer) kapot gegaan bij ons tijdens zijn vakantie.
Gereedschap hebben we nog geen 15 minuten gebruikt, we hebben het gebruikt waarvoor het geschikt is en we hebben het gereedschap niet misbruikt.

Gewoon claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering. Kost jou niets en is de zuivere, nette route om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Mijn Bosch Multitool ging afgelopen week kapot tijdens een klusje. Daarvoor in de plaats heb een Fein Multimaster AMM 700 gekocht. Heel fijn dat het accu-platform met Bosch gedeeld wordt, zodat ik daar al het juiste platform voor heb.

Maar, het is nu wel tijd voor wat extra accu’s van 4 of 5ah. Ik heb de standaard 18V accu’s van Bosch, maar wel de draadloos oplaadbare, met bijbehorende draadloze oplader.

Die oplader en accu’s zie ik niet meer online, dus waarschijnlijk moet ik ook een nieuwe lader. Zo’n setje van 2 accu’s plus lader vind ik best duur, iemand daar een goeie tip voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Is kijken of reparatie mogelijk is geen optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18

Aansprakelijkheids verzekering inschakelen. Van een willekeurige verzekeraar:
Ik heb per ongeluk geleende spullen van een kennis kapot gemaakt. Ben ik hiervoor verzekerd?

Wanneer je wettelijk aansprakelijk bent voor de schade aan geleende spullen, ben je hiervoor verzekerd. Wel geldt er in dit geval een eigen risico van 100 euro op jouw aansprakelijkheidsverzekering
Overigens, zou ik zelf even overleggen met de eigenaar/kennis. Wees gul! Zelfs al moet je eens een geleend iets laten herstellen/vervangen, een goeie relatie is ook wat waard en levert door je jaren meer op dan het beetje financieele pijn van vandaag. Misschien was het apparaat al versleten, misschien heb je toch een verkeerde beweging gemaakt - niemand weet het maar jij had het apparaat in handen/onder je toezicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 22:15

Dat is het nadeel als je gereedschap leent, ik zou het zelf vreemd vinden als men van mij gereedschap leent, dan defect terug brengt met de woorden. het is bij mij stuk gegaan maar het gaat jou ook geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 22:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou melden dat je dit bij je verzekering probeert te halen, maar die gaan met 5 jaar oude tools geen nieuwe uitkeren. ik zou daarom ondertussen bespreken hoe je bij kan dragen aan vervanging.

Als je mijn gereedschap was geweest had ik ervan gebaald, maar me ook gerealiseerd dat niet alles het eeuwige leven heeft. Net zoals het risico van het lenen en stukgaan bij jou ligt, ligt een deel van dat risico ook bij de uitlener.

Wat overigens een van de redenen is dat ik geen gereedschap meer uitleen. Hagelnieuwe boorhammer teruggekregen met kromme kop (laten slingeren en op de lange boor gaan staan) en een schade aan het snoer. Later een schuurmachine met beschadigde schuurpad teruggekregen. Beide keren gezeik en ik kon de volledige rekening betalen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
orf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:38:
Mijn Bosch Multitool ging afgelopen week kapot tijdens een klusje. Daarvoor in de plaats heb een Fein Multimaster AMM 700 gekocht. Heel fijn dat het accu-platform met Bosch gedeeld wordt, zodat ik daar al het juiste platform voor heb.

Maar, het is nu wel tijd voor wat extra accu’s van 4 of 5ah. Ik heb de standaard 18V accu’s van Bosch, maar wel de draadloos oplaadbare, met bijbehorende draadloze oplader.

Die oplader en accu’s zie ik niet meer online, dus waarschijnlijk moet ik ook een nieuwe lader. Zo’n setje van 2 accu’s plus lader vind ik best duur, iemand daar een goeie tip voor?
Ja, dat is inherent aan duur gereedschap, het toebehoren is ook aan de prijs.
Is dat AMPshare systeem ook niet extra duur?
Nou vind ik accu's ook onevenredig in prijs gestegen. Zal wel met de grondstoffenmarkt te maken hebben.

Die Fein terugbrengen en een multitool kopen van een iets minder luxe merk en dan compleet met oplader en accu's?
Of eentje met een snoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

JukeboxBill schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Ja, dat is inherent aan duur gereedschap, het toebehoren is ook aan de prijs.
Is dat AMPshare systeem ook niet extra duur?
Nou vind ik accu's ook onevenredig in prijs gestegen. Zal wel met de grondstoffenmarkt te maken hebben.

Die Fein terugbrengen en een multitool kopen van een iets minder luxe merk en dan compleet met oplader en accu's?
Of eentje met een snoer.
Het zijn “gewoon” de accu’s van Bosch blauw. Maar de prijsstijging is flink. Een acculader + 2 accu’s is nu duurder dan een paar jaar geleden een accutol + lader en 2 accu’s.

Voor een multitool is een accu-variant toch wel fijn. Ik ben vaak wel voor bedrade tools, maar bij een multitool ben je toch al vaak op een moeilijke plek bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Of dat gereedschap was al brak of je hebt er toch iets mee gedaan, waardoor het stuk ging.Anders begrijp ik niet dat je 2 machines in 15 minuten om zeep helpt.
Misschien op een hete dag in de volle zon op volle kracht er mee gewerkt? Bij oudere machines kan dan het vet uit de lagers lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:47
Geen vet gebruikt op de sds beitels/boren gaat zo'n combihamer ook niet leuk vinden en kan in 15min de kop om zeep helpen met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 17:48
Ik ben in de markt voor een nieuwe afkortzaag. Nu heb ik de LS1018 op het oog. Hier ben ik gaan kijken bij een marktplaats exemplaar, maar die viel erg tegen. Niet compleet en veel roest.

Toen viel mijn oog op de LS1110F. Deze lijkt veel nieuwer met zo goed als identieke specs. Maar voor 315 euro nieuw nu. Dat is geen gekke prijs en bijna de 2e hands prijzen van die 1018F.

Zie ik iets over het hoofs of is die 1110F ook een prima zaag? Gaat om hobbymatig gebruik, maar moet wel accuraat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

dikkiedik schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:03:
Ik ben in de markt voor een nieuwe afkortzaag. Nu heb ik de LS1018 op het oog. Hier ben ik gaan kijken bij een marktplaats exemplaar, maar die viel erg tegen. Niet compleet en veel roest.

Toen viel mijn oog op de LS1110F. Deze lijkt veel nieuwer met zo goed als identieke specs. Maar voor 315 euro nieuw nu. Dat is geen gekke prijs en bijna de 2e hands prijzen van die 1018F.

Zie ik iets over het hoofs of is die 1110F ook een prima zaag? Gaat om hobbymatig gebruik, maar moet wel accuraat zijn.
Accuraat zullen ze allebei zijn. De 1110F kan zo te zien maar 45 graden verstek, de 1018 kan 60.

Ik zou ze even in de productvergelijker naast elkaar zetten op de Makita site. Bekijk dan evt ook de LS1018LN, dat is de vernieuwde versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill

Gaat het om een LS1018L of een LN ? Die laatste is een niewer type en een stuk duurder.

Op de Makita site kan je beide machines vergelijken en de verschillen aanvinken.
Ongelukkig gekopieerd, maar lijkt wel duidelijk.

Verschil LS1110F - 1018L (oud)
Kantelen rechts maximaal 2 º - 45 º
Verstek rechts maximaal 47 º - 60 º
Lijnprojectie. Schaduw - Laser

Door de extra kantelmogelijkheid naar rechts voor de 1018L hoef je in sommige gevallen je hout niet om te draaien.
Dat de LS1110F geen laser heeft is naar mijn smaak ook geen gemis. Dat lampje zit toch iedere keer vol met zaagsel.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 04-08-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 18:18
Bedankt.
Heb het bedrijf een mail gestuurd of er een nieuwe boorkop erop kan wat op de tekening staat. De boren met een conische kop is moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
JukeboxBill schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:28:
[...]

Gaat het om een LS1018L of een LN ? Die laatste is een niewer type en een stuk duurder.

Op de Makita site kan je beide machines vergelijken en de verschillen aanvinken.
Ongelukkig gekopieerd, maar lijkt wel duidelijk.

Verschil LS1110F - 1018L (oud)
Kantelen rechts maximaal 2 º - 45 º
Verstek rechts maximaal 47 º - 60 º
Lijnprojectie. Schaduw - Laser

Door de extra kantelmogelijkheid naar rechts voor de 1018L hoef je in sommige gevallen je hout niet om te draaien.
Dat de LS1110F geen laser heeft is naar mijn smaak ook geen gemis. Dat lampje zit toch iedere keer vol met zaagsel.
dank! die kantelmogelijkheid heb ik over het hoofd gezien, maar de vraag voor mij of dit echt een interessante feature is. Veel verstek zal ik niet zagen, laat staan dat het dan de moeite is als ik het een keer moet doen, om even het hout om te draaien.

Wat me wel trekt van die 1110F is het lichtere gewicht en iets compactere formaat. De 1018 is een lomp groot ding en nog wat kg's zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 09:21
Ik zoek een compressor/pomp om banden op te pompen (auto, fiets, ballen). Ben het een beetje zat om daarvoor naar een tankstation te moeten rijden.

Geen hoge eisen en zal vooral een paar 0,x bar bij pompen zijn. Graag elektrisch en gaan handmatig ding. Ik lees zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En mijn ervaring met zo'n accuding van Alibaba was ook niet positief; heeft de geest gegeven en de accu hield het ook niet lang uit. Al heb ik die enkel gebruikt voor de voetballen. Had niet het geloof dat die wel een autoband kon bijvullen. Wij hebben wel 2 auto's.

Heeft iemand een paar tips welke geschikt zijn of waar ik naar moet kijken? Budget ca. 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:52
Upbeat78 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:39:
Ik zoek een compressor/pomp om banden op te pompen (auto, fiets, ballen). Ben het een beetje zat om daarvoor naar een tankstation te moeten rijden.

Geen hoge eisen en zal vooral een paar 0,x bar bij pompen zijn. Graag elektrisch en gaan handmatig ding. Ik lees zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En mijn ervaring met zo'n accuding van Alibaba was ook niet positief; heeft de geest gegeven en de accu hield het ook niet lang uit. Al heb ik die enkel gebruikt voor de voetballen. Had niet het geloof dat die wel een autoband kon bijvullen. Wij hebben wel 2 auto's.

Heeft iemand een paar tips welke geschikt zijn of waar ik naar moet kijken? Budget ca. 100 euro.
Heb je al een accusysteem? Zo ja, Makita? Dan is de DMP180 je ding.

Zo nee --> De goedkoopste HBM/Parkside/whatever compressor en je bent voor 6 tot 8 tientjes klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 05-08-2024 11:51 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Heb je al een accuplatform voor ander gereedschap? Anders doen deze dingen het vaak ook wel op de 12V in de auto, mits ze daar een aansluiting voor hebben, maar dat is weer niet zo handig met fietsen of ballen oppompen.

Ik denk dat alle grote electrische gereedschapsmerken wel zo'n compressor hebben, maar met accu voor dat budget wordt wat lastiger.

/edit
@KillaZ Kennelijk niet lastig bij de budget merken :P

Voor Metabo / CAS accu's heb je ook de AK 18 Multi. Wordt geleverd met 12V adapter voor in de auto. En Metabo heeft een actie voor gratis accu (of kleinere accu + lader) tot het einde van het jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 05-08-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
henkie196 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Heb je al een accuplatform voor ander gereedschap? Anders doen deze dingen het vaak ook wel op de 12V in de auto, mits ze daar een aansluiting voor hebben, maar dat is weer niet zo handig met fietsen of ballen oppompen.

Ik denk dat alle grote electrische gereedschapsmerken wel zo'n compressor hebben, maar met accu voor dat budget wordt wat lastiger.

/edit
@KillaZ Kennelijk niet lastig bij de budget merken :P

Voor Metabo / CAS accu's heb je ook de AK 18 Multi. Wordt geleverd met 12V adapter voor in de auto. En Metabo heeft een actie voor gratis accu (of kleinere accu + lader) tot het einde van het jaar.
Ja ik heb al een Stihl apparaat met accu. Maar daar zie ik dan weer geen pomp. Die Makita zou dan een optie kunnen zijn. Die ga ik even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
KillaZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Zo nee --> De goedkoopste HBM/Parkside/whatever compressor en je bent voor 6 tot 8 tientjes klaar.
Dat Parkside spul is degelijk? Ik ken het niet en heb daar ook nog nooit wat van besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

+1 d:)b ....."ik heb hem zelf ook" :+

@Upbeat ...prima dingetje.......bevalt mij echt goed. Iets ermee schoon blazen wil niet want het is echt een bandenpomp.

Check even marktplaats...volgens mij is er een tijd geweest dat die DMP-pomp ergens bij zat of iets dergelijks, ik weet het niet meer zeker maar ze stonden best aardig te koop. Ik weet niet of dat nog zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

@Upbeat ...prima dingetje.......bevalt mij echt goed. Iets ermee schoon blazen wil niet want het is echt een bandenpomp.

Check even marktplaats...volgens mij is er een tijd geweest dat die DMP-pomp ergens bij zat of iets dergelijks, ik weet het niet meer zeker maar ze stonden best aardig te koop. Ik weet niet of dat nog zo is.
Het is voor mij ook echt om banden te pompen. Autobanden lukt dus ook naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Upbeat78 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:27:
Ja ik heb al een Stihl apparaat met accu. Maar daar zie ik dan weer geen pomp. Die Makita zou dan een optie kunnen zijn. Die ga ik even bekijken.
De Metabo was degene met de actie ;) Misschien de Makita ook, ben ik wat minder van op de hoogte.
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:36:

De Metabo AK 18 heeft een stand voor banden, en eentje voor meer volume, om bv. een zwembad of luchtbed op te blazen. Schoonblazen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik geef ook de voorkeur aan stofzuigen, mocht dat nodig zijn. Dan is het stof tenminste weg, niet alleen verplaatst :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Upbeat78 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Het is voor mij ook echt om banden te pompen. Autobanden lukt dus ook naar behoren?
Jazekers! ...auto..........aanhangertje.....kruiwagenband...bal van de kids uit de buurt.

Prima ding IMHO d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:40:
De Metabo AK 18 heeft een stand voor banden, en eentje voor meer volume, om bv. een zwembad of luchtbed op te blazen. Schoonblazen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik geef ook de voorkeur aan stofzuigen, mocht dat nodig zijn. Dan is het stof tenminste weg, niet alleen verplaatst :P
goeie aanvulling mocht de keuze nog gemaakt worden, er zitten ventielaansluitingen bij de DMP geleverd maar met een snuitje iets schoonblazen dat niet.

ik snap blazen ook nooit zo goed, blad op het gras OK maar ik zie zat buren de veranda er mee doen en door al het ronddwarrelen doen ze er 3 x langer over en kunnen ze meteen ook de ramen doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 15:55
Ik had zelf de DMP180, Deze geupgraded naar de 40V variant, de MP001GZ. Die DMP was oprecht fijner. Wat stiller, handzamer en amper sneller (tenzij je echt een lege autoband wilt oppompen). de DMP180 is dus zeker een aanrader, mooi 18V speelgoed.

Voor wat betreft blazen, ik heb dit al eerder hier vermeld, maar de Makita AS001GZ (40V) of de DAS180 (18V) is een handzame blazer welke ik echt veel gebruik. Wanden schoonmaken, filters, stofzuigerbak, fiets droogblazen, ideaal. Van al mijn (vele) Makitatools misschien wel m'n meest gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upbeat78
Dank! Ik ga even shoppen voor die Makita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Heb je in dit draadje (of dan voor autogereedschap) al eens terug gelezen? Je bent niet de eerste met die vraag.
Om met specs lezen te beginnen: de aanzuigcapaciteit zegt niet zoveel. Wat telt is de hoeveelheid lucht die er uit komt.

Als geluid (tegen de 100 dB) jou en je buren niet uitmaakt kun je voor dat geld een heel aardige tweedehands 50 L met 2 of 3 pk scoren.
Maar voor alleen de banden moet je het met 20 of 25 L en 1½pk ook wel redden* , die zijn niet alleen hanteerbaarder; de stille machines tot ± 60 dB komen dan ook binnen bereik. Die paar tientjes meerprijs voor een stille tot 30L ga je later echt wel terug verdienen in uitgespaarde ergernis over de herrie.

Hoe groter de tank, des te meer debiet; met een zeslitertank zal de compressor voortdurend aanslaan en je tot pauze kunnen dwingen. Aan de andere kant: met weinig vermogen een grote tank op druk krijgen duurt weer even.

Niet alle budgetcompressoren hebben onder de drukregelaar ook een waterafscheider/ontvochtiger gemonteerd, en vaak zit er een paneel of de tank zelf in de weg om de drukregelaar te upgraden. Dan kun je natuurlijk wel de ontvochtiger los in de leiding opnemen, maar die mini-dingetjes die daar weer voor bedacht zijn, kunnen ook niet alles. Voor een professionele Festo ontvochtiger ben je zo €300 kwijt...

Je kunt eens kijken wat deze machines tegenwoordig kosten.

Tot slot zijn er voor particulieren twee soorten slangkoppeling gangbaar: Orion en Euro. Of universele koppelstukken (die op beide systemen zouden moeten passen) die belofte echt kunnen waarmaken: geen idee.

*Met zo'n 20L ben ik zelf begonnen totdat ik meer wilde dan alleen banden pompen en geloof me: Dat is een reëel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 21:53
Upbeat78 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Ik heb deze van Parkside en die bevalt goed. Even zo uit mijn hoofd van een tijdje terug, 1 bar erbij in een autoband duurde iets van 1 minuut.
Verder gebruik ik 'm vooral voor het oppompen van fietsbanden en een klein zwembadje.
Maar voor een tientje meer heb je ook de compressor inclusief een luchtblazer

Accu en oplader erbij voor 28 euro maar wellicht ga je liever voor de 4ah accu

Zie hier een Youtube test met een autoband: deze

De DMP180 van Makita heb ik ook meermaals gebruikt maar alleen om fietsbanden mee op te pompen. Hij zit net even wat degelijker in elkaar maar het eindresultaat is uiteindelijk hetzelfde.

[ Voor 30% gewijzigd door [911] op 05-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik heb de LS1018LN gehad, wilde vervolgens naar de LS1019L maar gezien de prijs uiteindelijk terecht gekomen op een HiKOKI C8FSHGWAZ.

Waarom: neemt minder plek in beslag, ja de LS1018 heeft een groter bereik maar er bestaat ook nog zoiets als een handcirkelzaag, zaagtafel of invalzaag.

De machine heeft een elektrische stop, dus binnen 3 seconden zaagblad stil en de Hikoki is vriendelijk geprijsd. Daarnaast heeft deze ook een extra klem op het zetten van de graden. Dus eerst instellen, dan aandraaien, dan klem naar beneden. Zodat je zeker weet dat het niet schuift.

Bij mij is alles Makita, behalve de tafelzaag en afkortzaag, die zijn met name vanwege de elektrische stop en de prijs van Hikoki.

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
trabant schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:44:
[...]
Heb je in dit draadje (of dan voor autogereedschap) al eens terug gelezen? Je bent niet de eerste met die vraag.
Om met specs lezen te beginnen: de aanzuigcapaciteit zegt niet zoveel. Wat telt is de hoeveelheid lucht die er uit komt.

Als geluid (tegen de 100 dB) jou en je buren niet uitmaakt kun je voor dat geld een heel aardige tweedehands 50 L met 2 of 3 pk scoren.
Maar voor alleen de banden moet je het met 20 of 25 L en 1½pk ook wel redden* , die zijn niet alleen hanteerbaarder; de stille machines tot ± 60 dB komen dan ook binnen bereik. Die paar tientjes meerprijs voor een stille tot 30L ga je later echt wel terug verdienen in uitgespaarde ergernis over de herrie.

Hoe groter de tank, des te meer debiet; met een zeslitertank zal de compressor voortdurend aanslaan en je tot pauze kunnen dwingen. Aan de andere kant: met weinig vermogen een grote tank op druk krijgen duurt weer even.

Niet alle budgetcompressoren hebben onder de drukregelaar ook een waterafscheider/ontvochtiger gemonteerd, en vaak zit er een paneel of de tank zelf in de weg om de drukregelaar te upgraden. Dan kun je natuurlijk wel de ontvochtiger los in de leiding opnemen, maar die mini-dingetjes die daar weer voor bedacht zijn, kunnen ook niet alles. Voor een professionele Festo ontvochtiger ben je zo €300 kwijt...

Je kunt eens kijken wat deze machines tegenwoordig kosten.

Tot slot zijn er voor particulieren twee soorten slangkoppeling gangbaar: Orion en Euro. Of universele koppelstukken (die op beide systemen zouden moeten passen) die belofte echt kunnen waarmaken: geen idee.

*Met zo'n 20L ben ik zelf begonnen totdat ik meer wilde dan alleen banden pompen en geloof me: Dat is een reëel risico.
Hij wil simpel bandjes oppompen, niet 90mm spijkers in balken trappen, dan gaan we toch geen lompe tank van 20liter aanraden? Tweakers gonna Tweak :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:13

Ik heb zelf een Bosch EasyPump gekocht in 2021 (geloof ik) om de banden van de caravan thuis op te kunnen pompen. Zag het niet zitten om met een caravan moeilijk te doen bij een tankstation.

Over de accu geen klachten. Het is wel niet de snelste. Zeg maar gerust een langzaam ding. Maar hij doet het wel en is lekker compact en makkelijk digitaal in te stellen. https://amzn.eu/d/fNFO7im

Ps; Autobanden gaat prima. De banden van mijn racefiets (met koppelstukje voor Frans ventiel die ik al had) gingen echter voor geen meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Retrospect op 05-08-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Mijn DMR115 is overleden. Is nu onderweg naar Makita, maar ik heb er eigenlijk niet zoveel zin meer in, omdat ik toch al het bereik niet goed genoeg vond. Er mag dus een andere bouwradio komen. Ik zit zelf te denken aan de PerfectPro Teambox TBX2. Iemand hier ervaringen met de PerfectPro producten? Kan er weinig van online vinden (1x in dit topic benoemd). Overweeg die te halen. De 115 mag dan bij retour op het web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
KillaZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Hij wil simpel bandjes oppompen, niet 90mm spijkers in balken trappen, dan gaan we toch geen lompe tank van 20liter aanraden? Tweakers gonna Tweak :D
Hij wil niet naar de pomp rijden. Ik ben uitgegaan van hetzelfde gebruiksgemak, maar dan thuis. En dan red je het niet met zo'n broekzakding. Die ene keer dat ik daarmee heb gewerkt, kwam er voor het formaat nog een behoorlijke stoort herrie uit en kon ik de voortgang meten met een scheurkalender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
CEENR Universal Battery System

Mooi idee.

[Zag het op Torque Test Channel op Youtube]

https://ceenr.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXvXl4oCucnxz7vI5LPicdmbpxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXMNWZNyVb3Tw3vB7MIOelC4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
pietje belhamel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:49:
CEENR Universal Battery System

Mooi idee.

[Zag het op Torque Test Channel op Youtube]

https://ceenr.com/

[Afbeelding]
Creatieve oplossing om zonder tools toch dure accu’s te verkopen.

Ik zie meer in wetgeving die merken dwingt om tot 1 gemeenschappelijk systeem te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Retrospect schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zie meer in wetgeving die merken dwingt om tot 1 gemeenschappelijk systeem te komen.
Ik niet. Makita/Festool zal ongetwijfeld meer werk en denktijd stoppen in haar accu's dan Parkside of Ryobi. Beide prima, maar er is niet voor niks een prijsverschil.

Zou dan logischer zijn dat je gereedschap geschikt maakt voor type D batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Fedde schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Ik niet. Makita/Festool zal ongetwijfeld meer werk en denktijd stoppen in haar accu's dan Parkside of Ryobi. Beide prima, maar er is niet voor niks een prijsverschil.
Zoals printerfabrikanten veel energie stoppen in het zo propriëtair mogelijk maken van de inkttanks? Om vooral maar het prijsverschil in stand te houden...
Je kunt wel een boel poppenkast op die accu's los laten, simpelweg omdat het technisch mogelijk en nieuw is, maar daarmee is nog niet gezegd dat de gebruiker er echt mee bediend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Fedde schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Zou dan logischer zijn dat je gereedschap geschikt maakt voor type D batterijen.
Als zij zo vernieuwend bezig zijn dan patenteren ze dat toch gewoon en kunnen ze hun superieure accu’s aan een gigantisch veel groter publiek slijten. Dat zou pas echt marktwerking zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Retrospect schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Als zij zo vernieuwend bezig zijn dan patenteren ze dat toch gewoon en kunnen ze hun superieure accu’s aan een gigantisch veel groter publiek slijten. Dat zou pas echt marktwerking zijn.
Zo spannend (pun intended) zijn al die accu's toch niet? Een rijtje 18650 in parallel (18v/20v) of serie (40v/60v) maakt dat je DeWalt, Makita en Milwaukee ziet met die gigantische accu's.

Wel serieuze power overigens, zeker als je de nieuwe lijn van Milwaukee ziet. Een Kango breekhamer of een stamper op Accu is best grappig om te zien :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Bij laptops accu's heb je al dat de electronica een accu afschrijft terwijl met de cellen ansic niks mis mee is maar dat de balans in de cellen scheef is.
er is op YT iemand die thuis batterijen bouwt en perfect uitlegt hoe dat balanceren effect heeft op de uiteindelijke werking. Vandaar dat leeg trekken van je accu hem brickt/ non usable maakt.
De cellen zijn niet stuk van het unload moment maar de electronica is gewoon de weg kwijt.

Wat beter zou zijn is een stukje electronica in de lader die een leeg getrokken accu langzaam kan herstellen.(Een knop die een accu eerst gecontroleerd leeg haalt en op nieuw oplaad. Of zo.)
En inderdaad een iets breder overkoepelend systeem.
Samenwerking tussen de "profimerken" zodat een xr dewalt accu van 18v op een makita van 18 past.
De merken gebondenheid is natuurlijk marketingtechnisch interessant als in je koop dan eerder het zelfde merk ondanks dat een ander merk een beter alternatief heeft in je gekozen apparaat. Puur omdat je dan goedkoper uit bent als je geen lader en accuset er bij neemt.

Maarja als dit door trekt naar een auto merk. Paar dakdragers van de dealer zijn 3x zo duur als een willekeurig setje van een adapted merk. En er staat dan alleen geen "automerk" op.
Maar daar héb je tenminste de keuze.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik moet binnenkort in verband met de plaatsing van de aanbouw een muurtje slopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76OqLUOAk4XUQrxxb2uwwIIozTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClMZ3E7xjMCBxzklz4hCi8Ze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPuuUJKFG7jVOxxIItM9r3ihFbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8eh4S4JPphZ88rDEtz1se9L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nieuw gereedschap van Makita kopen. Nu gaat het enkel om dit muurtje (tussen garage en huis), dus het liefst koop ik iets wat ik daarna voor andere doeleinden kan gebruiken (ik moet bijvoorbeeld ook alle wandtegels in de keuken gaan verwijderen). Wat kan ik daarvoor kopen? Kan ik dit met een boorhamer doen? Of heb ik iets anders nodig?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:02
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:18:
Kan ik dit met een boorhamer doen? Of heb ik iets anders nodig?
Afhankelijk hoe de aanbouw terug komt, maar eerst de muur (deels) los maken van je woning (pas op voor omvallen) zodat je de gevel niet verder beschadigd en dan een voorhamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@miicker aan de woning lijkt de muur los gemetseld, naar aan de garage door gemetseld? Dat wordt dan zagen denk ik?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Ik moet binnenkort in verband met de plaatsing van de aanbouw een muurtje slopen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga nieuw gereedschap van Makita kopen. Nu gaat het enkel om dit muurtje (tussen garage en huis), dus het liefst koop ik iets wat ik daarna voor andere doeleinden kan gebruiken (ik moet bijvoorbeeld ook alle wandtegels in de keuken gaan verwijderen). Wat kan ik daarvoor kopen? Kan ik dit met een boorhamer doen? Of heb ik iets anders nodig?
Huur een grote cirkelzaag voor de stenen tussen garage en muur en koop een boorhamer voor de muur zelf. Leg aan beide kanten zeil, zet een kruiwagen klaar en je kan los. Afhankelijk van hoe lomp je het wil doen kan het best snel gaan. :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:06:
@miicker aan de woning lijkt de muur los gemetseld, naar aan de garage door gemetseld? Dat wordt dan zagen denk ik?
KillaZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Huur een grote cirkelzaag voor de stenen tussen garage en muur en koop een boorhamer voor de muur zelf. Leg aan beide kanten zeil, zet een kruiwagen klaar en je kan los. Afhankelijk van hoe lomp je het wil doen kan het best snel gaan. :+
Ik zat ook aan zagen te denken, maar zou het ook met een haakse slijper kunnen? Vind het een beetje zonde om zo'n apparaat te huren voor 1 zo'n muurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat kan ik daarvoor kopen? Kan ik dit met een boorhamer doen? Of heb ik iets anders nodig?
Muur inzagen bij de garage, anders beschadig je die. Alleen daarvoor heb je en behoorlijk blad nodig, dus die kun je beter huren. Een huis-tuin-keuken haakse slijper is meestal niet diep genoeg.

Verder zou ik een grote handmatige sloophamer kopen voor dit muurtje. Je kunt er eigenlijk niet tegenaan met een boorhamer. Met een goede slag heb je die zo om. Voor mogelijk wat restanten is een kleine boorhamer wel makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueKeenan op 06-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

[...]

Ik zat ook aan zagen te denken, maar zou het ook met een haakse slijper kunnen? Vind het een beetje zonde om zo'n apparaat te huren voor 1 zo'n muurtje.
Ligt er een beetje aan...is dit muurtje de aanleiding dat je wat gereedschap wilt kopen waar je in de toekomst nog meer klussen voor verwacht......is het je nieuwe huis bijvoorbeeld?

Een slijptol kan...neem dan wel een 230mm dan moet je aan 2 kanten inslijpen, dus dat is wat gedoe maar het lukt wel. Die kan je daarna gewoon natuurlijk gebruiken voor stenen/bandjes/tegels/straatwerk in de tuin.

Hoef je voor klein werk alleen maar een 125 erbij te nemen, want zo'n 230 is wel lomp hoor.
Ik heb (vanwege lassen waarbij je veel wisselt tussen slijpen en schuren) 2 kleine slijpers maar ik mis zo'n lompe 230 nog echt als ik in de tuin bezig ben.

Dat gezegd hebbende....@franssie en @KillaZ die adviseren eigenlijk feitelijk de beste optie voor deze muur.....zaag huren en dan de sloophamer erop.

Maar je huurgeld kun je dus ook in gereedschap steken als je het er voor over hebt.

Ik had dat stukje muur als excuus gebruikt voor een grote slijper.

Je kunt onderstaande TheJVH ff vragen naar zijn ervaringen met zij n nieuwe makita :P
TheJVH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:43:
Heeft er iemand hier nog tips voor een 230mm haakse slijper? Amazon heeft een simpele van Makita voor 120 ballen (https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1), echter twijfel ik of ik niet iets meer uit moet geven voor wat meer kwaliteit, bijvoorbeeld die van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...12cf01/8324418/?store=715

Zo op het oog zijn het een aantal kleine verschillen (kleinere motor / behuizing met hetzelfde vermogen, iets stiller, trillingsdempers), maar is dat de moeite waard? Zal hem incidenteel gebruiken voor stenen doorzagen in de tuin en wat metselwerk. Later misschien een stofkap voor kopen zodat ik hem ergens langs kan geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 16:00
BlueKeenan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Muur inzagen bij de garage, anders beschadig je die. Alleen daarvoor heb je en behoorlijk blad nodig, dus die kun je beter huren. Een huis-tuin-keuken haakse slijper is meestal niet diep genoeg.

Verder zou ik een grote handmatige sloophamer kopen voor dit muurtje. Je kunt er eigenlijk niet tegenaan met een boorhamer. Met een goede slag heb je die zo om. Voor mogelijk wat restanten is een kleine boorhamer wel makkelijk.
Laat dat 'meestal' maar weg, een gewone haakse slijper is echt niet geschikt voor een bakstenen muurtje.
Ik zou zoiets huren: https://www.boels.com/nl-nl/huren/handmuurzaag/p/11197, deze kan/moet tevens gekoeld worden met water (scheelt ook een hoop stof), dat kan een consumenten haakse slijper ook vaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Fraggert Ik wil al een tijdje nieuw gereedschap. Ik heb nu eigenlijk alles van de Action (AX-power). Nu heb ik al veel vergeleken en besloten over te stappen op Makita. Omdat grote sets vaak worden afgeraden omdat het vaak goedkoper is om gereedschap los aan te schaffen besloten om af en toe wat los te kopen.

Nu moet ik dus deze muur slopen en moet ik binnenkort bij de bestaande keuken alle tegels van de muur halen, daarom dacht ik aan een boorhamer of combiboor (ik heb nu deze op het oog: https://www.makita.nl/art...2zjw-18-v-combihamer.html )

Verder heb ik alleen een kleine slijptol. Om er een 230mm slijptol voor te kopen vind ik een beetje zonde, ik denk namelijk niet dat ik die veel zou gaan gebruiken. Echter vind ik zoiets als @Capa voorstelt helemaal zonde van het geld, zeker omdat het om één muurtje gaat van iets van 2,3 meter hoog en ik die zaag maar aan 1 kant nodig heb. Zou ik het niet gewoon weg krijgen als ik begin met de kleine haakse slijper en dan met bijvoorbeeld een bijtel?

De aanbouw komt tegen de garage aan te staan aan de kant waar de muur weg gaat, dus als het aan de zijkant lelijk is, dan is dit toch niet meer te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:24:
@Fraggert Ik wil al een tijdje nieuw gereedschap. Ik heb nu eigenlijk alles van de Action (AX-power). Nu heb ik al veel vergeleken en besloten over te stappen op Makita. Omdat grote sets vaak worden afgeraden omdat het vaak goedkoper is om gereedschap los aan te schaffen besloten om af en toe wat los te kopen.

Nu moet ik dus deze muur slopen en moet ik binnenkort bij de bestaande keuken alle tegels van de muur halen, daarom dacht ik aan een boorhamer of combiboor (ik heb nu deze op het oog: https://www.makita.nl/art...2zjw-18-v-combihamer.html )

Verder heb ik alleen een kleine slijptol. Om er een 230mm slijptol voor te kopen vind ik een beetje zonde, ik denk namelijk niet dat ik die veel zou gaan gebruiken. Echter vind ik zoiets als @Capa voorstelt helemaal zonde van het geld, zeker omdat het om één muurtje gaat van iets van 2,3 meter hoog en ik die zaag maar aan 1 kant nodig heb. Zou ik het niet gewoon weg krijgen als ik begin met de kleine haakse slijper en dan met bijvoorbeeld een bijtel?

De aanbouw komt tegen de garage aan te staan aan de kant waar de muur weg gaat, dus als het aan de zijkant lelijk is, dan is dit toch niet meer te zien.
Als je ooit nog eens iets met oprit ofzo wil doen, kan je die 230 slijper nog wel gebruiken. Maar een 125 slijptol komt misschien 4cm die in die muur, en ik gok dat de muur minimaal twee steens diep is, dus zou je tegen een 12-15 cm diepte aan kijken. Wil je het netjes doen, zou ik zeker zo'n muurzaag halen, alhoewel misschien eerder zo'n model. Ik zou bij de gevel van het huis ook even voorzichtig zijn, het ziet er inderdaad uit alsof het los staat, maar kan ook zijn dat iemand het netter vond om de naad zo af te werken.

Een boorhamer kun je inderdaad gebruiken voor de laatste beetjes, maar het gros van de muur is makkelijker met een sloophamer te doen, zoals andere al zeiden. Boorhamer (met draaistop), is daarna ook wel te gebruiken om tegeltjes van de muur te krijgen. En voor eventuele betonnen plafonds of iets dergelijks. 2 J slagkracht is overigens niet heel veel voor een boorhamer, zeker als je hoofd gebruik slopen lijkt te zijn. Meer dan genoeg voor tegeltjes van de muur tikken, maar wat aan de lichte kant voor de rest.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 06-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 01:23
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:24:

Ik heb 2 weken geleden met een vergelijkbare situatie gezeten, alleen moest ik een deuropening maken. Ik heb die 350mm muurzaag gehuurd en zou dat afraden. Het ding is ontzettend zwaar, invallen is door het 350mm blad eigenlijk niet te doen (je moet hem meer dan 45 graden kantelen waardoor je ook geen geleiding meer hebt) en een rechte lijn zagen is een hele kunst.

Het mooiste voor de muur die blijft staan, is het intanden van de bakstenen en die weer terug metselen. Als je dat doet, hoef je ook niet die hele muur in te zagen en kan je het muurtje gewoon van bovenaf steen voor steen afbreken (bewaar er een aantal voor het terug metselen van de hoeken). Die 230mm haakse slijper gaat overigens wel helpen bij het intanden, anders moet je met een 8mm boortje de voeg uitboren om de cm. Kan wel, duurt lang. Zo'n 230mm slijper ga je nog wel vaker gebruiken als je een beetje handig bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smTTukH1DzMEJrCJVJNQwdtB21g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWuDsL0LeCQURrOgUjYwWtkt.jpg?f=fotoalbum_large

Die gelinkte boorhamer heb ik ook net 4 weken in huis. Werkt prima en voor die 2 bij 1 muur die ik moest afbreken werkte het wel, maar hij is niet heel sterk. Vooral geschikt om gaten mee te boren, maar ook hier geld: het werkt wel, duurt alleen lang. Een grote moker kan ook helpen.

Vergeet ook niet dat er een enorme lading puin over blijft, niet onderschatten dat dat ook weg moet.

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
Boorhamer kopen plus een flinke moker om de muur voor het grootste deel te slopen, en de muur bij de garage en het huis intanden en terug metselen. Iets meer werk maar de kans bestaat dat je toch moet metselen als er wat mis gaat bij het zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@miicker
Eenmalige klus: lekker huren. Voor zo'n muurtje gebruik je een machine die over het algemeen veel te groot is voor andere thuisklusserij.
Lekker bij boels oid een 20-30j breekhamer huren en met een ochtendje zweten heb je die muur aan stukjes.
En als je het netjes wilt doen, dan idd ff inzagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
@miicker Ik heb twintig jaar geleden 'een mannetje' laten komen. Die had de spullen (zijn zaagblad had minstens 45cm diameter), hij kreeg het getild en wist er mee om te gaan, en hij heeft de klus (een overtollig schoorsteenkanaal, dat de woonkamer een hinderlijke versmalling gaf) met een minimum aan gestuif en geplons geklaard.

edit: Vergeet niet dat de genoemde huurprijzen de kale machines betreffen. De kosten van het zaagblad komen er nog bij en een gebruikt blad komt alweer minder diep.
Ik heb in 1991 de ergste oneffenheden in een nieuwbouwvloer met een stoeptegel geëffend, omdat het slijpelement duurder was dan de hele machine. (En achteraf stoof dat ook veel minder. 8) )

[ Voor 35% gewijzigd door trabant op 06-08-2024 12:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
loewie1984 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb de LS1018LN gehad, wilde vervolgens naar de LS1019L maar gezien de prijs uiteindelijk terecht gekomen op een HiKOKI C8FSHGWAZ.

Waarom: neemt minder plek in beslag, ja de LS1018 heeft een groter bereik maar er bestaat ook nog zoiets als een handcirkelzaag, zaagtafel of invalzaag.

De machine heeft een elektrische stop, dus binnen 3 seconden zaagblad stil en de Hikoki is vriendelijk geprijsd. Daarnaast heeft deze ook een extra klem op het zetten van de graden. Dus eerst instellen, dan aandraaien, dan klem naar beneden. Zodat je zeker weet dat het niet schuift.

Bij mij is alles Makita, behalve de tafelzaag en afkortzaag, die zijn met name vanwege de elektrische stop en de prijs van Hikoki.
Goede tip, enige met deze hikokinis zaagdiepte van 54mm tegenover 90 van de diverse makitas. Ziet er verder wel uit als een hele mooie machine. Inderdaad handig kwa ruimte vergeleken met de 1018 en 1110f. De makita 1019 is ook dan weer mooi (en zwaar). Maar ook weer onnodig duur voor mij.

Bosch blauw (professional) heeft ook nog een aantal mooie machines, wellicht moet ik nog even wat breder kijken buiten makita om voordat ik de keuze maak. Vorig jaar overgestapt op makita LXT 18/36V naar grote tevredenheid, dus merk ik nu dat ik erg biased ben wanneer ik iets nieuw zoek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:48:
@miicker
Eenmalige klus: lekker huren. Voor zo'n muurtje gebruik je een machine die over het algemeen veel te groot is voor andere thuisklusserij.
Lekker bij boels oid een 20-30j breekhamer huren en met een ochtendje zweten heb je die muur aan stukjes.
En als je het netjes wilt doen, dan idd ff inzagen.
Of vraag eens rond. Mijn buurman 4 deuren verder is oude landbouwmechanicus. Kan alles maken én heeft wanden vol kratten met gereedschap. Ik ben al meerdere avonden even aangewaaid. Aanhangertje? Trekveer? Buigveer? Kloofbijlen? (4 stuks meegenomen, kunnen we allemaal kloven en gaat het sneller!), electra-spul? Krik? Kruiwagen? Grote speedboor? Jahoor, en neem dan dit ook mee, want dat komt dan ook van pas bij zulke klussen...

Hij vindt het leuk dat ik het leuk vindt, het gereedschap wordt gebruikt en je ouwehoert nog eens met je buurman. In de zomer een paar biertjes in de aanhanger achtergelaten als enige kostenpost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even los van het muurtje dat ik wil slopen stond de aanschaf van gereedschap op de planning. Gister goed geslaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2crxtbKdr0tShdMnyN06DmYd2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLEDhVOfgUtrCOY9GCn2bxAy.jpg?f=fotoalbum_large

Van 0 Makita machines naar 6. Jullie zien:
DHP485RTJ (incl. 2 5.0 Ah accu's en snellader):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw3hM_ggv41wB408pogoASUYeC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKTqgpDYZX7tSDkavloU4XTu.jpg?f=fotoalbum_large

DSS501ZJ:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_5134fLd7FtVty7A0Lwxp007ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McTHvPnlGnmZbeGPhKx1jKlZ.jpg?f=fotoalbum_large

DHR243ZJW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sff2Nay_gZBlQ3HMq_7GigRO0W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qILTzAuG6DUQsoaO8GsvdcM0.jpg?f=fotoalbum_large

DTW300ZJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjOyPq8cBWtLnZNdj05XYnWSbzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtVqRML4S3kjyLLy93rqM2EX.jpg?f=fotoalbum_large

DJV182ZJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFupcBW32GSCqETc-pEWeG5YbBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRZ0Sx1YmUVuKdoqUxHXRHG8.jpg?f=fotoalbum_large

DGA505ZJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cXZ05HFc3ZelC0DCxvxxXluDqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIiTDKLmM332m19RwnoAwHyu.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje jammer dat er op de klopboor/schroefmachine mbox geen sticker zit... Verder erg blij mee ter vervanging van mijn Action accu gereedschap. Verder heb ik er nog 1 losse 5Ah accu bijgekocht. Al denk ik dat ik misschien beter een lichtere (bijvoorbeeld 3Ah) had kunnen kopen voor snelle klusjes zodat de machines wat lichter zijn, misschien in de toekomst.

Trouwens erg mooi de actie van Makita met de cadeauwinkel! Ik koop voor iets van €1500 aan apparaten en ik heb genoeg punten om een super gave Makita jas te krijgen 8)7 Al deze apparaten leverde in totaal 30 punten op voor de shop (alleen de combihamer en cirkelzaag deden mee aan de actie).

Tip voor de geïnteresseerden:
De combihamer (DHR243ZJW) kost op dit moment €329,15 bij Hornbach. Bij bol.com verkoopt een partner dezelfde machine (zelfde EAN) voor €320. Hornbach gaat mee in die prijs en geeft dan 10% extra korting. Ik had de combiboor dus voor €288,-.

Ook de cirkelzaag (DSS501ZJ) was elders (gereedschapcentrum.nl) goedkoper (€185) dan bij Hornbach (€187,50) waardoor je die bij Hornbach nu meekrijgt voor €166,50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
miicker schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:13:
Verder heb ik er nog 1 losse 5Ah accu bijgekocht. Al denk ik dat ik misschien beter een lichtere (bijvoorbeeld 3Ah) had kunnen kopen voor snelle klusjes zodat de machines wat lichter zijn, misschien in de toekomst.
Zou je denken he, heb mijn Makita accu's gewogen.
3ah : 604 gram
5ah : 632 gram

Dus dat maakt niet heel veel verschil uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Kjepper schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Zou je denken he, heb mijn Makita accu's gewogen.
3ah : 604 gram
5ah : 632 gram

Dus dat maakt niet heel veel verschil uit :)
Ja dat kreeg ik net in een ander topic ook te horen, schijnbaar zijn de 1,5 en 2Ah wel een stuk lichter (rond de 380 gram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Trouwens, maakt het veel uit wat de datums zijn op de apparaten bij het serienummer? Ik neem aan dat dit productiedatums zijn. Vrijwel alle apparaten hebben een maand in 2024, alleen de DHP485RTJ komt uit 2022.9, maakt dit iets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:06
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoop reacties wat wel en wat niet.
Maar ik zou gewoon een 125 mm slijptol gebruiken bij de ene kant en een moker en voorhamer.
Als het een steens muur is misschien een 230 mm slijptol.

Het is maar baksteen he, geen gewapend beton.

Iets bijkopen kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

miicker schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Ja dat kreeg ik net in een ander topic ook te horen, schijnbaar zijn de 1,5 en 2Ah wel een stuk lichter (rond de 380 gram)
Gewicht wordt vooral bepaald door of het een accu is met 1x5 cellen (de accu’s < 3Ah) of 2x5 cellen (de accu’s van 3Ah en meer). De exacte inhoud van de cellen heeft wat minder invloed.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
loewie1984 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Na wat verder onderzoek toch besloten om ook voor deze Hikoki te gaan. Bedankt voor de tip 👍 voor minder dan 200 euro te verkrijgen en idd ruimtebperkend door het vernieuwde treksysteem net zoals in de 1019L zit.

Voor dikkere balken moet ik dan maar wat anders pakken. Zaagdikte van 60mm is natuurlijk overwegend wel voldoende voor de dingen die ik er mee doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Mooie bak gereedschap @miicker ! Ik wil eigenlijk ook nog een combihamer op accu. Maar zoek eigenlijk een 40V dealtje... Geniet ervan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
dikkiedik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Na wat verder onderzoek toch besloten om ook voor deze Hikoki te gaan. Bedankt voor de tip 👍 voor minder dan 200 euro te verkrijgen en idd ruimtebperkend door het vernieuwde treksysteem net zoals in de 1019L zit.

Voor dikkere balken moet ik dan maar wat anders pakken. Zaagdikte van 60mm is natuurlijk overwegend wel voldoende voor de dingen die ik er mee doe.
Welkom bij de club. Volgens mij inmiddels de meest gekochte afkortzaag onder Tweakers :) Heel veel plezier er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Misschien een long-shot, maar probeer het toch.

Ik heb op Marktplaats 2 x Makita HM1213 breekhamers gekocht. Nu zit daar een technologie op die ervoor zorgt, dat ze alleen echt herrie maken als ze weerstand voelen. Dus, als je ze aanzet dan is het nog best te doen.

Althans, bij 1 van de 2 machines. Die klinkt soepel en prima. Machine #2 maakt echter beduidend meer herrie. Alsof er per ongeluk een lading kiezels inzit, of een versnellingsbak zonder olie (of vet).

Zou hieraan zelf iets te servicen vallen? Of, zijn er mogelijkheden om via Makita zoiets te laten onderzoeken/repareren? Ik lees wel e.e.a. over de reparatieservice, maar dat is altijd via "de dealer" , en deze komt natuurlijk uit het 2e hands circuit.

-edit-
Nog een beetje zitten Googlen en wel een repair-manual gevonden waar aangegeven wordt hoe dat ding van binnen van nieuw vet te voorzien is, maar dat valt nog niet mee.

[ Voor 14% gewijzigd door MJV op 07-08-2024 20:09 ]

Pagina: 1 ... 210 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).