ThomH90 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:07:
Hi all,
Ben eindelijk bij de afwerking van onze verbouwing, de plinten, sierlijsten en architraven.
Nu wil ik de architraven toch wel vast 'tacken', maar ga je zo'n apparaat natuurlijk verder niet tot nooit meer gebruiken.
Nog goede tips? Ik zat bij de gamma bijvoorbeeld naar zo'n elektrische stanley tacker te kijken, ben je voor 50euro ongeveer klaar.
Ik heb een metabo electrische tacker 21mm spijkertjes en nieten. Best handig met klusjes maar geen bouwer zoals een tacker op compresorlucht.
Voor wat jij wilt is al snel 30-40mm spijkers nodig.
Deze doet 32mm en dat zal net genoeg zijn.
Ik kan niet zien wat die stanley doet maar vermoedelijk ook max 31mm.
Wat wel altijd een dingetje is is de kracht instelling hoe diep de nagel er in gaat.
Teweinig en je moet met een drevel naslaan teveel en je hebt een gat om te plamuren.
Ik de voorkeur voor instellen op teweinig en na drevelen.
Wat hierboven gezegd is, nauwkeurigheid van instellen schietkracht maakt de bruikbaarheid.
(heb ooit met een pneumatische tacker gewerkt en dat is echt een pistool foutje met instellen en je schiet dwars door je latje heen. Best gevaarlijk zo'n spijker op hoge snelheid.)
Ik heb toen vuren vloerlatten blind vernageld tegen mn dakapeldak als afwerking en dan is met de hand spijkeren een hel. En mes/groef dicht duwen en vast spijkeren gaat niet dan is inschieten met de andere hand een verademing. Ding terug gebracht en heb nog de doosjes met spijkers die over waren.
Nooit tot aanschaf compressor en tacker gekomen. 700euro ben je zo kwijt.
Laatjes maken, achterkanten van kasten nieten, enz. Iets tijdelijk snel vast zetten en lijmen om later in te boren en vast te schroeven. Je kan veel dingen verzinnen voor zo'n ding.
Je moet ongeveer minimaal 15mm extra spijkerlengte hebben op je materiaaldikte om t vast te krijgen.
En let op de na bestel mogelijkheid vd spijkers.
Je zou op marktplaats kunnen snorren opzoek naar iemand die iets mooiers wilt.
Compressoortje met tackerset die na 5 spijkers even t vat moet bijvullen. Ok je zal niet het snelheids record vestigen en in lawaai zitten maar zo'n eentje die continu door kan is best prijzig als compressor.
Kan je altijd weer terug op MP zetten als je klaar bent en de ruimte die het inneemt teveel vind.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....