Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:45
twain4me schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:31:
[...]

hoe dan ook niet te vergelijken ik heb een blikken zool jij en mooie stevige en ook handig een gat om de stofzuiger aan te sluiten. En als ik mij niet vergis een haak om hem aan dakbalken te hangen. erg mooi ding. :)
Klopt, gebruik ik nooit :+

Zool is wel makkelijk te vervangen, wat op zich wel handig is als je het ding een keer van een dak af schopt...... |:( 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
[...]

De DHS680 is linkshandig, dat vind ik als rechtshandige lamlul weer makkelijker omdat je dan beter zicht op je blad hebt. :> :P
je bent wel wat streng voor je zelf vriend _O-

maar goede tip d:)b ...wel zwikje duurder dan zo'n klein formaat cirkelzaagje. Zit er qua gewicht een beetje tussenin......dus als je de SP al hebt zoals Loewie dan moet dat zicht op je blad al wel fiks belangrijk zijn.

gebruik je die DHS dan zonder rail waardoor je dat zicht wil hebben? Om je aftekenlijn te volgen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Zool is wel makkelijk te vervangen, wat op zich wel handig is als je het ding een keer van een dak af schopt...... |:( 8)7
_O- :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:45
Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:34:
[...]

je bent wel wat streng voor je zelf vriend _O-

maar goede tip d:)b ...wel zwikje duurder dan zo'n klein formaat cirkelzaagje. Zit er qua gewicht een beetje tussenin......dus als je de SP al hebt zoals Loewie dan moet dat zicht op je blad al wel fiks belangrijk zijn.

gebruik je die DHS dan zonder rail waardoor je dat zicht wil hebben? Om je aftekenlijn te volgen?
Ja hoor, lijntje trek ik met een driehoek, dus die is al haaks. Kwesite van het lijntje volgen.

Wat @twain4me ook zegt: Buiten maakt het mij niet zo heel veel uit dat ik een milimeter (en zelfs dat is al veel, het lijntje volgen is simpel en strak) afwijk. Die milimeter zie je niet als er een boeideel op zit en het hout werkt toch wel. Ik vind het belangrijker dat ik relatief snel en netjes de spanten op een knappe zichtlijn kan zagen.

Wat dat betreft zou een opvolger een rear handed kunnen zijn, maar in 18v zijn die er alleen met 2 accu's. Dan wordt het ding direct lomp en zwaar.

40v is dan wel een optie, maar dan moet ik met alles overstappen. Dat kan ik met mijn beperkte omzet echt niet recht breien. :P
Als je al 18v hebt kan ik persoonlijk echt de DHS680 aanbevelen.

[ Voor 24% gewijzigd door KillaZ op 24-07-2024 10:45 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Dus welke zaag wordt het nu? :d

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

als ik jouw use case zie zou ik gaan voor die DSS501.

Die DHS is nog steeds tricky verticaal te pakken..dat is gewoon bijna net zo'n grote zaag als je SP.

ik heb hier het filter op cirkelzagen / LXT 18 / oplopende prijs voor je:

https://www.makita.nl/art...lection_models=&sort=80_0

De DSS610 is ook een alternatief....ga je wel ten opzichte van de 510 omhoog in gewicht..maar je max zaagdiepte gaat slechts van 51 naar 57 mm omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Bedankt voor je advies. Ik ga hem bestellen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

loewie1984 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:35:
Bedankt voor je advies. Ik ga hem bestellen.
graag gedaan.....en lang leve de WKOA..trek je hem uit de kist en denk je ..meh.....dit wordt hem niet kan die retour.

check wel even, desnoods telefonisch, even levertijden. Bij Makita zelfs staat die op uitverkocht en gereedschap is soms erg slecht leverbaar ondanks een voorraadstatus bij webshops.

Aangezien je midden in je klus zit zou het zonde zijn als je 6 weken stilligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:39:
[...]

graag gedaan.....en lang leve de WKOA..trek je hem uit de kist en denk je ..meh.....dit wordt hem niet kan die retour.

check wel even, desnoods telefonisch, even levertijden. Bij Makita zelfs staat die op uitverkocht en gereedschap is soms erg slecht leverbaar ondanks een voorraadstatus bij webshops.

Aangezien je midden in je klus zit zou het zonde zijn als je 6 weken stilligt.
Ik koop hem zakelijk dus, dan is de WKOA iets anders volgens mij. Gereedschapscentrum zegt dat ze hem 29-7 kunnen leveren en ik bestel daar nagenoeg alles. Heb ook geen haast.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

loewie1984 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Ik koop hem zakelijk dus, dan is de WKOA iets anders volgens mij. Gereedschapscentrum zegt dat ze hem 29-7 kunnen leveren en ik bestel daar nagenoeg alles. Heb ook geen haast.
Dan heb je inderdaad geen recht op WKOA. Vriendelijk aan de winkel vragen kan nooit kwaad :) . Ik koop zowel prive als zakelijk bij sommige leveranciers veel, en heb wel eens gevraagd om te mogen retourneren bij zakelijke aankoop. Was geen probleem. Apparaat (computerding) niet gebruikt overigens, gewoon doos open, doos dicht en retour.
Veel plezier met je apparaat!

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2024 12:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 01:23
Heeft er iemand hier nog tips voor een 230mm haakse slijper? Amazon heeft een simpele van Makita voor 120 ballen (https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1), echter twijfel ik of ik niet iets meer uit moet geven voor wat meer kwaliteit, bijvoorbeeld die van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...12cf01/8324418/?store=715

Zo op het oog zijn het een aantal kleine verschillen (kleinere motor / behuizing met hetzelfde vermogen, iets stiller, trillingsdempers), maar is dat de moeite waard? Zal hem incidenteel gebruiken voor stenen doorzagen in de tuin en wat metselwerk. Later misschien een stofkap voor kopen zodat ik hem ergens langs kan geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Boudewijn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Dan heb je inderdaad geen recht op WKOA. Vriendelijk aan de winkel vragen kan nooit kwaad :) .
Geen recht inderdaad op basis van wetgeving. Betekent uiteraard niet dat de winkels het niet aanbieden (en mee geadverteerd wordt / in de algemene voorwaarden staat). Enige wat de wetgeving dan ook zegt is dat consumenten er minimaal X dagen recht op hebben (en Y dagen als de winkel het niet aanbied). Er staat nergens dat ze het zakelijk niet mogen doen, noch dat er een maximum termijn is (zie bv Amazon met 30 dagen retourrecht).

Was het trouwens niet ook zo dat je prima prive kunt kopen en dus consumentenrecht hebt, en het vervolgens alsnog in de (zakelijke) administratie kunt boeken? Dan heb je meteen beide. Het wettelijke recht op retourneren en BTW kun je aftrekken. Of geldt dat alleen voor ZZP of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:43:
Heeft er iemand hier nog tips voor een 230mm haakse slijper? Amazon heeft een simpele van Makita voor 120 ballen (https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1), echter twijfel ik of ik niet iets meer uit moet geven voor wat meer kwaliteit, bijvoorbeeld die van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...12cf01/8324418/?store=715

Zo op het oog zijn het een aantal kleine verschillen (kleinere motor / behuizing met hetzelfde vermogen, iets stiller, trillingsdempers), maar is dat de moeite waard? Zal hem incidenteel gebruiken voor stenen doorzagen in de tuin en wat metselwerk. Later misschien een stofkap voor kopen zodat ik hem ergens langs kan geleiden.
ik had laatst ook zitten kijken want ik werdt simpel van zelfs klinkers moeten omdraaien om er met mijn 125er door te komen 8)7

Zo'n grote slijper is ideaal om gewoon te kunnen pakken...1 x kopen nooit meer spijt...net zoals ik tegenwoordig een betonmixer heb in plaats van mijn boormachine over de zeik helpen met een garde erin.

het exacte typenummer moet ik je even schuldig blijven maar ik kwam uit bij een mooie Hikoki (heb ik overigens ook de betonmixer van). Kostte een pak minder dan die 2de Makita uit je post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Belangrijkste is denk ik de softstart, zodat de stoppen er niet uit slaan als je hem aan zet, maar dat heeft de goedkope ook, zo te zien. Minder trillingen is altijd fijn, maar het is ook weer niet zo dat je de hele tijd aan het slijpen bent, daarna ben je de stenen aan het leggen, neem ik aan. Denk dat je beter kunt letten op of de machine een knop heeft die je vast moet houden, of eentje die vanzelf vast blijft zitten (afhankelijk van wat je voorkeur is).

Ik heb zelf een goedkope 230mm slijptol gehaald toen ik m'n oprit ging leggen (van Bosch), geen spijt van gehad. Stofkap (niet zo'n dure van Bosch, maar 3rd party ding, zie ook m'n post van een paar dagen geleden) was erg goede investering, scheelt zoveel stof in de tuin, in je kleren, in je haren, in je longen (of liever: in je filters van je masker).

Als je net zulke harde betontegels hebt als ik, heb je meer aan een goede slijpschijf dan aan een duurder apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Belangrijkste is denk ik de softstart, zodat de stoppen er niet uit slaan als je hem aan zet, maar dat heeft de goedkope ook, zo te zien. Minder trillingen is altijd fijn, maar het is ook weer niet zo dat je de hele tijd aan het slijpen bent, daarna ben je de stenen aan het leggen, neem ik aan. Denk dat je beter kunt letten op of de machine een knop heeft die je vast moet houden, of eentje die vanzelf vast blijft zitten (afhankelijk van wat je voorkeur is).

Ik heb zelf een goedkope 230mm slijptol gehaald toen ik m'n oprit ging leggen (van Bosch), geen spijt van gehad. Stofkap (niet zo'n dure van Bosch, maar 3rd party ding, zie ook m'n post van een paar dagen geleden) was erg goede investering, scheelt zoveel stof in de tuin, in je kleren, in je haren, in je longen (of liever: in je filters van je masker).

Als je net zulke harde betontegels hebt als ik, heb je meer aan een goede slijpschijf dan aan een duurder apparaat.
hele goede tips! _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01

Asteroid9

General Failure

Die eerste heb ik ook, heeft al een hele verbouwing achter de rug en wordt regelmatig gepakt voor een stoeprandje of ander slijpwerk. Werkt echt prima en voor incidenteel gebruik hoeft het echt niet duurder dan dit.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
Thanks voor de reacties, heb de goedkopere Makita besteld inclusief een stofkap (goeie tip) en een Bosch diamantschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TheJVH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:27:
Thanks voor de reacties, heb de goedkopere Makita besteld inclusief een stofkap (goeie tip) en een Bosch diamantschijf.
ga je geen spijt van krijgen, ik heb een iets ouder model (of eigenlijk 2 :$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:01
loewie1984 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb dus precies hetzelfde he, daarom heb ik mijn bedrijf: Achternaam Diensten & Consultancy genoemd en twee SBI codes bij de KVK genomen.

Heb in maart/april bij iemand een schutting gezet, ben nu in mijn vakantie bij iemand een poort aan het repareren en wat schilderwerkzaamheden aan het doen. Af en toe eens een klusje van hout of elektra erbij.

Het is idd het tarief (zeg even 45 eu vs 85 eu) maar ik geloof dat er een kantelpunt komt dat het wel de moeite waard is om te blijven klussen!
En die SBI codes zijn ook gewoon vrij te krijgen zonder enkele voorwaarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:59:
[...]

ik had laatst ook zitten kijken want ik werdt simpel van zelfs klinkers moeten omdraaien om er met mijn 125er door te komen 8)7

Zo'n grote slijper is ideaal om gewoon te kunnen pakken...1 x kopen nooit meer spijt...net zoals ik tegenwoordig een betonmixer heb in plaats van mijn boormachine over de zeik helpen met een garde erin.

het exacte typenummer moet ik je even schuldig blijven maar ik kwam uit bij een mooie Hikoki (heb ik overigens ook de betonmixer van). Kostte een pak minder dan die 2de Makita uit je post.
Mijn Pa heeft zo’n oude Hitachi (voor de niet kenners: Pre Hikoki) grote slijper.
2500 Watt zonder soft-start. Die moet je dus heel goed met 2 handjes vasthouden of je bent hem kwijt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

elektriekert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:39:
[...]

En die SBI codes zijn ook gewoon vrij te krijgen zonder enkele voorwaarden?
De SBI code is een vertaling naar een bepaalde beroepsgroep. Dus ik heb IT dienstverlening en volgens mij was het ‘algemene dienstverlening in de utiliteitsbouw’. Dat kun je gewoon aangeven bij je kvk registratie of achteraf laten toevoegen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
loewie1984 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:41:
[...]

De SBI code is een vertaling naar een bepaalde beroepsgroep. Dus ik heb IT dienstverlening en volgens mij was het ‘algemene dienstverlening in de utiliteitsbouw’. Dat kun je gewoon aangeven bij je kvk registratie of achteraf laten toevoegen.
Paar maanden terug was er een discussie is een WP forum waarbij het ter sprake kwam over subsidies vanuit het RVO.
Die vragen om bepaalde SBI codes voor een subsidie. Maar als je deze dan met je eigen bedrijf bij jezelf plaatst kan je dus ook gewoon subsidie krijgen.

De slager keurt zijn eigen vlees zeg maar :+

Maar ik ga offtopic dus hier laat ik het bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:30

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

elektriekert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Mijn Pa heeft zo’n oude Hitachi (voor de niet kenners: Pre Hikoki) grote slijper.
2500 Watt zonder soft-start. Die moet je dus heel goed met 2 handjes vasthouden of je bent hem kwijt :o
Leer je wel respect te hebben voor dit soort gereedschap. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sepp14 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Leer je wel respect te hebben voor dit soort gereedschap. ;)
Dat hoop ik, zijn nogal grizzly ongelukken. Een kennis van me heeft een haakse slijper bij het klussen in zijn knie gezet, inclusief allemaal infectietoestanden omdat ze de wond niet goed schoon gekregen hebben. Heb het niet zelf gezien maar klonk als dramatisch verhaal. Dan is een grote-mannen-slijper echt stukken linker (meer risico en meer schade) dan een kleintje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 09:16
elektriekert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Geeft je wel even een wake up call als ie even flink steigert.
Een "Ohja goed vasthouden dit ding want levensgevaarlijk".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Zag laatst iemand op van die sloffen/ slippers stenen zagen....
Je weet wel zo'n "echte man"
Peuk in zn mondhoek, ontbloot bovenlijf, korte broek, en dus geen veiligheids schoenen want feul to heet....
Even een trottoir bandje doorhalen. Linker voetje op de band en even zo'n dikke slijper er door heen halen met vol stof in zn smoel omdat de wind een beetje draaide zonder enige ademhalings bescherming.
Om positief te eindigen hij had wel een veiligheids bril op.

Ik heb een paar keer gewerkt geklust met die beesten en ik heb elke keer als ik die weer voor het eerst start een adreline stootje.
Ik behandel hem als een valse kat; goed vast houden en de scherpe bewegende delen ALTIJD van je af houden. En met geen stoprem , bij weg leggen wachten met je ogen er af halen totdat de schijf niet meer draait.
Met je achillespees tegen die schijf tikken is stilstaand al au laatstaan als ie nog langzaam draait.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 19-06 21:40

MJV

KillaZ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:28:
[...]

De DHS680 is linkshandig, dat vind ik als rechtshandige lamlul weer makkelijker omdat je dan beter zicht op je blad hebt. :> :P
Deze zou ook mijn tip voor @loewie1984 zijn. Echt ideaal, gebruik hem voor grover werk (plantenbakken, ander tuinspul) ook echt veel. Met speedsquare ernaast verslaat ie qua snelheid en gemak mijn afkortzaag. Zeker als je de tijd om op te zetten mee gaat rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ja die 230mm slijpers zijn geen grap, dat was die 350mm muurzaag ook niet. Ik verwacht ook dat ik snel zo'n kap ga halen want daarmee wordt het een stuk veiliger (geleiderail erlangs, minder stof, blad compleet bedekt), echter is dat voor m'n eerste klus geen optie.

Belangrijkste is om dat ding vooral zn werk te laten doen , niet pushen en recht zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 19-06 21:40

MJV

TheJVH schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:27:
Heb je een linkje naar de stofkap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 04:36:
[...]

Ik heb zelf deze op mijn haakse slijpers. Sluit niet zo goed af als die van Makita of Bosch, maar is een stuk goedkoper en houdt even goed de oprit stofvrij als ik weer eens een betontegel of stootband door moet slijpen.

[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
Zie link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
MJV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Heb je een linkje naar de stofkap?
https://www.gereedschapce...ijpers-230mm-5020001.html zelfde versie als @henkie196 . Eigenlijk wil ik ooit nog deze halen: https://www.gereedschapce...-stofafzuigkap-230mm.html die kan je langs een geleider leggen.

Ik heb al heel lang dit ding bij m'n kleine haakse slijper en hoe basaal dat ding ook is, het werkt echt superfijn: https://www.bol.com/nl/nl...000010644488&gad_source=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 21:35
henkie196 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Belangrijkste is denk ik de softstart, zodat de stoppen er niet uit slaan als je hem aan zet, maar dat heeft de goedkope ook, zo te zien.
Ondanks dat knalt de makita bij mij de stoppen er gewoon nog uit hoor, wat helpt is aansluiten via een lang verlengsnoer of kabel haspel

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb al een hele tijd een Makita DLM382 2x18V grasmaaier, echter merk ik dat deze regelmatig kracht te kort komt in het lange gras, daarom ben ik aan het overwegen om hem te upgraden naar een LM001GZ 40V grasmaaier, uiteraard is het beide 36V echter volgens de reviews heeft de LM001 een aanzienlijk stereke motor.

Ik ben inmiddels al een paar zaken afgegaan om de machine in het echt te zien aangezien ik wel benieuwd ben naar de afmetingen in vergelijking met de DLM382. Echter heb ik hem nog nergens in het echt kunnen vinden, weet iemand bij welke winkels ik terecht kan om de tuinmachines van Makita te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ik heb al wat langer geleden gekeken naar Multimeters.
Ik heb nog zo’n Topcraft ding met veel te stijve Leads en een draaiknop die je af en toe ff mee moet friemelen om iets te meten.
Heb hem al 15 jaar, maar nu in het kader van een eigen huis hebben en fatsoenlijk gereedschap is de multimeter aan de beurt.
Fluke vind ik net wat aan de prijs alhoewel het wel top dingen zijn.
Bremen kwam hier heel erg goed naar voren via Eleshop.

Iemand nog op of aanmerkingen voor welk type?
Ik neig naar de BM257s met het ‘nadeel’ slechts 6000 counts.
De huidige heeft 2000.
De BM869s heeft 50.000/500.000 counts.

Voor binnenshuis en aan auto en motor e.d. (af en toe iets van electronica doormeten)
Verwacht ik aan 6000 counts genoeg te hebben.

Ik verwacht hem voor het leven te kopen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@elektriekert

Gezien je nickname heb je er meer vetstand van dan ik maar ik wilde ook meer dan mijn 5 euro metertje.

Ik heb gekozen voor de :

Brynen Brymen 805S

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 26-07-2024 10:25 . Reden: Tiepvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een keer een goedkope Fluke gekocht (https://nl.rs-online.com/web/p/multimeters/6250605) voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik. Je koopt ze redelijk for life.

Ik zie niet in wat je voor thuis en auto aan een meter hebt echt hoge counts; netspanning en weerstand is veel grover. Voor snelle electronica is een DMM sowieso te traag. Meeste hobby-electronica is tegenwoordig digitaal.

In een categorie goedkoper: Gossen met zijn Metrawatt? https://www.conrad.nl/nl/...-counts-4000-1999095.html
Iets meer dan 100E.

Zeker als ik het aan netspanning hang gebruik liever geen goedkope spullen. Gossen is al lang een bekende (Duitse) speler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
copykat schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:23:
Zag laatst iemand op van die sloffen/ slippers stenen zagen....
Je weet wel zo'n "echte man"
Peuk in zn mondhoek, ontbloot bovenlijf, korte broek, en dus geen veiligheids schoenen want feul to heet....
Even een trottoir bandje doorhalen. Linker voetje op de band en even zo'n dikke slijper er door heen halen met vol stof in zn smoel omdat de wind een beetje draaide zonder enige ademhalings bescherming.
Om positief te eindigen hij had wel een veiligheids bril op.

Ik heb een paar keer gewerkt geklust met die beesten en ik heb elke keer als ik die weer voor het eerst start een adreline stootje.
Ik behandel hem als een valse kat; goed vast houden en de scherpe bewegende delen ALTIJD van je af houden. En met geen stoprem , bij weg leggen wachten met je ogen er af halen totdat de schijf niet meer draait.
Met je achillespees tegen die schijf tikken is stilstaand al au laatstaan als ie nog langzaam draait.
Ik moest wel lachen toen ik pas na het lezen van deze post op de pagina ervóór teruglas waar dit over ging, want zonder dat te weten moest ik al direct aan mijn slijper denken: een grote zware oude Hitachi zonder soft-start, precies zo één waar @elektriekert het over had. Zó herkenbaar dat "behandelen als een valse kat" :+

Afkomstig van mijn schoonvader bij het opruimen van de schuur bij hun verhuizing naar een appartement.

Een beest van een apparaat dat alleen gestart kan worden met een lang verlengsnoer er tussen, want rechtstreeks in een stopcontact vliegt 9 van de 10 keer de B16 automaat eruit :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:35
elektriekert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:00:
Ik heb nog zo’n Topcraft ding met veel te stijve Leads en een draaiknop die je af en toe ff mee moet friemelen om iets te meten.
Heb hem al 15 jaar, maar nu in het kader van een eigen huis hebben en fatsoenlijk gereedschap is de multimeter aan de beurt.

De huidige heeft 2000.

Voor binnenshuis en aan auto en motor e.d. (af en toe iets van electronica doormeten)

Bestel gelijk een setje siliconen meetsnoeren mee. Heb je ook iedere keer weer lol van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:39

dragonhaertt

@_'.'

elektriekert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:00:

De huidige heeft 2000.

Uni-t maakt degelijke goedkope DMM's, maar neem niet de aller goedkoopste.
De UT139C is de goedkoopste die ik nog zou aanraden.

Wat betreft leads, kan je losse Pomona leads kopen als je wil, dat is dezelfde fabrikant die ook Fluke leads maakt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Uni-t maakt degelijke goedkope DMM's, maar neem niet de aller goedkoopste.
De UT139C is de goedkoopste die ik nog zou aanraden.

Wat betreft leads, kan je losse Pomona leads kopen als je wil, dat is dezelfde fabrikant die ook Fluke leads maakt.
Dat is wel een Chinees merk. Zou voor mij een afknapper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:12:
Ik zie niet in wat je voor thuis en auto aan een meter hebt echt hoge counts; netspanning en weerstand is veel grover. Voor snelle electronica is een DMM sowieso te traag. Meeste hobby-electronica is tegenwoordig digitaal.
Wat daarin wel een overweging zou kunnen zijn (als dat aan de orde is) is een hybride DMM & oscilloscoop. Zo'n "ding" is een tijdje terug hier ook eens op de frontpage langs gekomen, denk dat de kerst buy guide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Dat is wel een Chinees merk. Zou voor mij een afknapper zijn.
Ik heb zelf ook een (tweedehands) fluke 179, maar voor huis-tuin-keuken gebruik kan een goedkopere multimeter wel handig zijn.

Ik heb liever dat iemand voor 60e een degelijke chinese meter koopt, dan voor een tientje naar de action gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:32
Avvd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:55:
Ik heb al een hele tijd een Makita DLM382 2x18V grasmaaier, echter merk ik dat deze regelmatig kracht te kort komt in het lange gras, daarom ben ik aan het overwegen om hem te upgraden naar een LM001GZ 40V grasmaaier, uiteraard is het beide 36V echter volgens de reviews heeft de LM001 een aanzienlijk stereke motor.

Ik ben inmiddels al een paar zaken afgegaan om de machine in het echt te zien aangezien ik wel benieuwd ben naar de afmetingen in vergelijking met de DLM382. Echter heb ik hem nog nergens in het echt kunnen vinden, weet iemand bij welke winkels ik terecht kan om de tuinmachines van Makita te zien?
Op de Makita site hebben ze een overzicht van officiële Makita dealers. Daar kan je er een paar in de buurt zoeken en dan langsgaan/bellen.
aanvulling:
Overheen gelezen, je had al een paar winkels bezocht.
Ik vrees dat je dat soort grote machines niet in het echt kan bekijken. Hier in de buurt zijn de afgelopen jaren al een paar grote tuinmachine winkels verdwenen met een grote showroom. En dan zit ik ook nog in een agrarisch gebied.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2024 17:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb zelf ook een (tweedehands) fluke 179, maar voor huis-tuin-keuken gebruik kan een goedkopere multimeter wel handig zijn.

Ik heb liever dat iemand voor 60e een degelijke chinese meter koopt, dan voor een tientje naar de action gaat.
Eens, het is op zich waarschijnlijk geen slechte meter. Ik ben alleen geen fan van geld naar China brengen als je ook een niet-Chinees alternatief hebt. Niet zo'n fijn land enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:32
Lastig. Veel wordt linksom of rechtsom in China geproduceerd. Ook door Europese en Amerikaanse bedrijven. Laatst kwam ik er achter dat zelfs Milwaukee in Chinese handen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:52:
[...]
Eens, het is op zich waarschijnlijk geen slechte meter. Ik ben alleen geen fan van geld naar China brengen als je ook een niet-Chinees alternatief hebt. Niet zo'n fijn land enzo ;)
offtopic:
Ik ben benieuwd in welk land al die andere merken dan produceren ;) Uiteindelijk komt dat geld ook wel in een niet zo'n fijn land. Nederland bijvoorbeeld, waar het toeslagenschandaal ook in strijd met mensenrechten is/was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:56:
Lastig. Veel wordt linksom of rechtsom in China geproduceerd. Ook door Europese en Amerikaanse bedrijven. Laatst kwam ik er achter dat zelfs Milwaukee in Chinese handen is.
Zeker, maar lastig betekent niet dat je er niet kritisch op mag zijn.
En mensen bewust maken is stap 1.
RobertMe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Ik ben benieuwd in welk land al die andere merken dan produceren ;) Uiteindelijk komt dat geld ook wel in een niet zo'n fijn land.
Dat is natuurlijk een non-argument. Er zijn diverse gereedschapsmerken die niet Chinees zijn en niet spullen in China laten maken.
Nederland bijvoorbeeld, waar het toeslagenschandaal ook in strijd met mensenrechten is/was.
Nederland vergelijken met China qua mensenrechten gaat er bij mij niet in. Ik hoop dat je zelf inziet dat de vergelijking kant noch wal raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:52
Eens, maar we dwalen af. Als het doorslaggevende criterium lief-zijn-voor-elkaar is, kun je je ook afvragen waarom hier zo vaak naar Amazon gelinkt wordt. Of naar merken die inmiddels eigendom zijn van een investeringsvehikel.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
trabant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:25:
Eens, maar we dwalen af. Als het doorslaggevende criterium lief-zijn-voor-elkaar is, kun je je ook afvragen waarom hier zo vaak naar Amazon gelinkt wordt. Of naar merken die inmiddels eigendom zijn van een investeringsvehikel.
Ik zou eigenlijk toch wel graag een lijst van merken powertools hebben en wat het best is om te kopen.
Dus gegevens in welk land het hoofdkantoor zit en waar de fabrieken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

@elektriekert Ik heb een Brymen BM867s voor op mijn bureau en een UNI-T UT210E Pro voor on the go. Echt een heel fijn veelzijdig compact ding. De testleads van de Brymen zijn wel een stuk fijner (zie ook de post van @Rob Z. 6000 counts is ruim voldoende voor de meeste werkzaamheden.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het echte hoofdkantoor of de brievenbus? Makita is van zichzelf; De winsten van Bosch vloeien naar een stichting die het onder de familie verdeelt; Metabo en Hikoki zijn van dezelfde investeringsmaatschappij.
Aldus Wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
trabant schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:59:
Het echte hoofdkantoor of de brievenbus? Makita is van zichzelf; De winsten van Bosch vloeien naar een stichting die het onder de familie verdeelt; Metabo en Hikoki zijn van dezelfde investeringsmaatschappij.
Aldus Wikipedia.
Zoveel mogelijk relevante informatie. En dan een lijst van goed tot slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een paar maanden geleden kwam ik op YT een filmpje tegen die uitleg gaf over wie welke fabrieken bezit. Is wel op de USA gebaseerd, maar veel merken zijn internationaal.
https://www.youtube.com/watch?v=yGRVDRZbPkQ
Maar wie uiteindelijk het geld opstrijkt blijft dan nog steeds de vraag.

Als je China helemaal wil vermijden v.w.b. gereedschap, dan moet je het handgereedschap van je vader of opa uit het vet halen. Ik heb ook nog wel het e.e.a. uit mijn MTS praktijkjaar 1971.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Ik zou eigenlijk toch wel graag een lijst van merken powertools hebben en wat het best is om te kopen.
Dus gegevens in welk land het hoofdkantoor zit en waar de fabrieken staan.
Festool, Mafell, Wera, Gedore , Stahlwille. Allemaal duits. Gedore laat eea in zuid-amerika maken, de rest allemaal in .de of .cz . Pb Swiss:
Switzerland
We are a family-owned company with a head office in Switzerland. All of our products are developed and manufactured here.
Bosch is duits, maar laten her en der spullen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:22:
Een paar maanden geleden kwam ik op YT een filmpje tegen die uitleg gaf over wie welke fabrieken bezit. Is wel op de USA gebaseerd, maar veel merken zijn internationaal.
https://www.youtube.com/watch?v=yGRVDRZbPkQ
Maar wie uiteindelijk het geld opstrijkt blijft dan nog steeds de vraag.

Als je China helemaal wil vermijden v.w.b. gereedschap, dan moet je het handgereedschap van je vader of opa uit het vet halen. Ik heb ook nog wel het e.e.a. uit mijn MTS praktijkjaar 1971.
Ik gebruik veel Wera, PB Swiss en Veritas. Zit vziw niets Chinees aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:52:
[...]
Fluke maakt overigens ook genoeg modellen in China (en die uit Amerika komen zijn alleen maar "assembled in America")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Fluke masks overigens ook genoeg modellen in China (en die uit Amerika komen zijn alleen maar "assembled in America")
Yup, veel electronica-fabrikanten laten hun spullen in China maken. Klopt, ik heb het liefst een niet-chinees bedrijf dat dingen buiten china laat maken, als dat niet kan maar een niet-chinees bedrijf dat in China produceert. Allerlaatst Chinees bedrijf dat in China produceert.

En nee het is een illusie te denken dat je alle Chinese invloed kunt mijden, maar voor mij is het wel een selectie-criterium. Net als je niet alle CO2-uitstoot, microplastics of fijnstof kunt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Yup, veel electronica-fabrikanten laten hun spullen in China maken. Klopt, ik heb het liefst een niet-chinees bedrijf dat dingen buiten china laat maken, als dat niet kan maar een niet-chinees bedrijf dat in China produceert. Allerlaatst Chinees bedrijf dat in China produceert.

En nee het is een illusie te denken dat je alle Chinese invloed kunt mijden, maar voor mij is het wel een selectie-criterium. Net als je niet alle CO2-uitstoot, microplastics of fijnstof kunt voorkomen.
Ik was zo naïef om te denken dat Milwaukee uit de VS kwam, maar nu blijkt dat dat bedrijf al lang niet meer bestaat en het een Chinees merk is geworden waar de producten gemaakt worden in China. Bosch is een Duits bedrijf met fabrieken op vele plaatsen (ik zie China en Malaysia staan op mijn 12v apparaten).

Aangezien het elkaar qua prijs niet ontloopt zal ik dan eerder geneigd zijn om voor Bosch Professional te kiezen ten koste van Milwaukee.

Denk dat bewustwording bij consumenten echt iets waar aan gewerkt moet worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Op de Makita site hebben ze een overzicht van officiële Makita dealers. Daar kan je er een paar in de buurt zoeken en dan langsgaan/bellen.
aanvulling:
Overheen gelezen, je had al een paar winkels bezocht.
Ik vrees dat je dat soort grote machines niet in het echt kan bekijken. Hier in de buurt zijn de afgelopen jaren al een paar grote tuinmachine winkels verdwenen met een grote showroom. En dan zit ik ook nog in een agrarisch gebied.
Het lijkt inderdaad behoorlijk tegen te vallen, Bij bijvoorbeeld de hornbach staan er een paar instapmodellen. Aangezien ik niet weer een te licht model wil kopen heb ik zoiets dan pak ik maar de zwaarste aangezien de prijzen niet enorm verschillen. Ik ben alleen wat bang dat de LM001 echt heel fors groter is dan de dlm382. Zoiets op de gok kopen is ook weer zoiets :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De consument is zich primair bewust van de verkoopprijs in de winkel. Dan komt een hele tijd niets en dan pas zaken als garantie, bouwkwaliteit, onderhoud, repareerbaarheid en misschien nog of er geen kind of andere werknemer uit een lagelonenland wordt uitgebuit of onderdrukt.
Wie eens wil griezelen kan eens opzoeken hoe zo'n potje voorgepelde knoflook uit China tot stand komt. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Fraggert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:05:
@elektriekert

Gezien je nickname heb je er meer vetstand van dan ik maar ik wilde ook meer dan mijn 5 euro metertje.

Ik heb gekozen voor de :

Brynen 805S
Mijn nickname was destijds nogal random gekozen. Beroepsmatig doe ik hooguit af en toe eens iets doormeten, dan gebruik ik het thuis nog meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Rob Z schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Bestel gelijk een setje siliconen meetsnoeren mee. Heb je ook iedere keer weer lol van ;)
Dus bij een Brymen zitten niet standaard de siliconen leads bij? :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:24
Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:12:
Ik heb een keer een goedkope Fluke gekocht (https://nl.rs-online.com/web/p/multimeters/6250605) voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik. Je koopt ze redelijk for life.

In een categorie goedkoper: Gossen met zijn Metrawatt? https://www.conrad.nl/nl/...-counts-4000-1999095.html
Iets meer dan 100E.

Zeker als ik het aan netspanning hang gebruik liever geen goedkope spullen. Gossen is al lang een bekende (Duitse) speler.
'goedkope fluke' :+

Ik heb een Parkside multimeter waar ik incidenteel mee meet of ergens wel/niet 230 volt op staat (voor en na het uitschakelen van de groep) en andere lage voltage dingen in de auto of in elektrische apparatuur. Daarmee voldoet die 18 euro kostende multimeter voor mij prima. Ik zou er echter geen industriële applicaties mee doormeten of iets als krachtstroom nog eens een keer extra checken met een Fluke van de schoonfam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

elektriekert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Dat kun je even navragen bij de winkel. Mijn BM867s werd er wel mee geleverd.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
Avvd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Het lijkt inderdaad behoorlijk tegen te vallen, Bij bijvoorbeeld de hornbach staan er een paar instapmodellen. Aangezien ik niet weer een te licht model wil kopen heb ik zoiets dan pak ik maar de zwaarste aangezien de prijzen niet enorm verschillen. Ik ben alleen wat bang dat de LM001 echt heel fors groter is dan de dlm382. Zoiets op de gok kopen is ook weer zoiets :o.
Ik weet niet waar je woont; maar Makita heeft in Eindhoven een "kenniscentrum" (mooi woord voor enorme showroom) daar stonden tot een paar jaar terug elke machine opgesteld die ze in het assortiment hadden. Ik weet niet in hoeverre die toegankelijk is voor bezoekers, maar wellicht dat je ze via social media een berichtje kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Bosch is duits, maar laten her en der spullen maken.
Zelfs Bosch "Blauw" kan overal en nergens weg komen. @Retrospect

Mijn eenvoudige GSB13 klopboortje komt ergens uit Verweggistan (exacte land even kwijt) terwijl mijn GBH2-28 wel uit een fabriek ins das Heimat is komen rollen.

Een andere machine komt weer ergens anders weg.......ik meen mijn 12volt GSR-retje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DBBMAX schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Ik weet niet waar je woont; maar Makita heeft in Eindhoven een "kenniscentrum" (mooi woord voor enorme showroom) daar stonden tot een paar jaar terug elke machine opgesteld die ze in het assortiment hadden. Ik weet niet in hoeverre die toegankelijk is voor bezoekers, maar wellicht dat je ze via social media een berichtje kan sturen.
volgens de site niet voor "het publiek"

https://www.makita.nl/ken...niscentrum-eindhoven.html

maar "Nee" heb je......dus je kunt altijd even bellen. Dat zou mijn keuze zijn voor FB ofzo.

@Avvd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

elektriekert schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Mijn nickname was destijds nogal random gekozen. Beroepsmatig doe ik hooguit af en toe eens iets doormeten, dan gebruik ik het thuis nog meer. :+
:+

Trouwens......ik heb Eleshop destijds even telefonisch benaderd omdat ik niet zeker wist welke ik moest kopen.

Met een beetje vragen van hun kant werdt dus die Brymen 805S aangeraden terwijl ik door onwetendheid eigenlijk al een veel duurder apparaat (rond de 100 euro) in mijn winkelmandje had liggen.

Vriendelijke lui aan de telefoon _/-\o_ d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:35
[...]
Goeie vraag! Op het oog wel inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Rob Z schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Goeie vraag! Op het oog wel inderdaad
Ik waag er ff een e-mail aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
DBBMAX schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Goede tip, Eindhoven is voor mij nog wel te doen, ik ga eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:35
Ik zou graag voor mijn stanley compressor een attachment kopen waarmee ik mijn fietsbanden kan oppompen. Autobanden is een plus maar dat gaat op de .1 dus waarschijnlijk doe ik dat liever bij de digitale pomp van een tankstation. Dus in de praktijk zal het wel bij de fiets blijven.

Iemand ervaring met STANLEY Bandenpomp zwart of STANLEY Luchtgereedschapset 6-delig ? Heb momenteel geen franse ventielen op de fietsen.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 26-07-2024 14:45 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 08:01

TGEN

Hmmmx_

sdk1985 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:43:
Ik zou graag voor mijn stanley compressor een attachment kopen waarmee ik mijn fietsbanden kan oppompen. Autobanden is een plus maar dat gaat op de .1 dus waarschijnlijk doe ik dat liever bij de digitale pomp van een tankstation. Dus in de praktijk zal het wel bij de fiets blijven.

Iemand ervaring met STANLEY Bandenpomp zwart of STANLEY Luchtgereedschapset 6-delig ? Heb momenteel geen franse ventielen op de fietsen.
Ik heb die tweede (ook op een Stanley compressor), en die doet het goed genoeg voor fietsbanden (al gebruik ik hem meer voor autobanden). De aansluiting van de manometer op het adaptertje is prima in mijn ervaring.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:39
Zelfde ervaring als @TGEN . Prima, degelijk, simpel spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb de nieuwe Evolution G2 geleiderail besteld (set van 2x 140cm) en vraag me af welke cirkelzaag er goed op past. Ik heb nu een antieke Bosch GKS 66 CE 220V cirkelzaag en een wat nieuwere GKS 12V-26 12V cirkelzaag. Ook heb ik een enkele Bosch FSN 140 geleiderail (het oude model) met wat beschadigingen en een versleten strip.
Die GKS66CE past niet goed op de rail omdat de voet daarvoor te klein is. Er zit wel een kunststof adapter bij, maar daarmee past hij alleen "verkeerd om" op de rail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S4lTCG4iFXuRfwOzwKVf7EElRo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3ZaUjnGjB85WkaZivNcvcYDs.png?f=fotoalbum_medium

De GKS 12V-26 12V past er wel op met een adapter, maar die is verstelbaar, dus niet goed (permanent) af te stellen op de rubber rand.
Ik vraag me af of bijvoorbeeld de GKS 18V-57 G wel op de geleiderail past en dan netjes zaagt aan de kant van de rubber rand. Of moet je dan echt een invalzaag hebben, met een brede voet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:05:
Ik heb de nieuwe Evolution G2 geleiderail besteld (set van 2x 140cm) en vraag me af welke cirkelzaag er goed op past. Ik heb nu een antieke Bosch GKS 66 CE 220V cirkelzaag en een wat nieuwere GKS 12V-26 12V cirkelzaag. Ook heb ik een enkele Bosch FSN 140 geleiderail (het oude model) met wat beschadigingen en een versleten strip.
Die GKS66CE past niet goed op de rail omdat de voet daarvoor te klein is. Er zit wel een kunststof adapter bij, maar daarmee past hij alleen "verkeerd om" op de rail:
[Afbeelding]

De GKS 12V-26 12V past er wel op met een adapter, maar die is verstelbaar, dus niet goed (permanent) af te stellen op de rubber rand.
Ik vraag me af of bijvoorbeeld de GKS 18V-57 G wel op de geleiderail past en dan netjes zaagt aan de kant van de rubber rand. Of moet je dan echt een invalzaag hebben, met een brede voet?
Zo te zien heeft de GKS 18V-57 G een vaste voet die gewoon op een geleiderail past. Volgens Bosch ook compatible met Festool / Makita, dus dat lijkt ook met die rail die jij hebt gekocht te passen. Ik had wat twijfels over verstek zagen, maar ze laten dat op een rail zien in een filmpje (dus ik was waarschijnlijk niet de enige met die vraag :P ), dus lijkt ook goed te gaan.

Een invalzaag geeft je dan wel betere afzuiging en gemakkelijkere / nauwkeurigere instellingen voor diepte / en hoek, maar kost ook meer daarvoor. Wat je wilt, dus.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 26-07-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 19-06 07:10
Ik heb zowel een Festool invalzaag inclusief de geleiderails als de bosch gks 18v-57g maar eigenlijk gebruik ik de bosch nog niet op de rails omdat mogelijk de zaagsnede op de splinterstrip verschilt en ik meer splinters krijg met de Festool. Dus eigenlijk gebruik ik de bosch nu vooral als reguliere cirkelzaag en dat doet ie prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik twijfel of ik wel voor een accumachine moet gaan. Ik heb twee 4Ah ProCore accu's maar het maximale vermogen wordt gehaald vanaf 5,5Ah accu's, lees ik net. Dus de drie 2Ah accu's hoef ik helemaal niet te proberen.
Misschien dan toch maar voor bedraad gaan op 230V. Dan komen ook alle andere fabrikanten in aanmerking. Dan zoeken naar een betaalbare, maar zeker ook goede en precieze machine die zonder adapter op de rail past. Liefst een die de rubber strip niet beschadigt bij zagen onder een 45 graden hoek.
Ik zaag meestal vuren en mdf, maar er staan ook twee 28mm eiken bladen te wachten.
Heeft iemand nog een goede tip voor een machine om eens naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 22:26

MLLL

Palm Treo 650

BounceMeister schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:07:
Ik twijfel of ik wel voor een accumachine moet gaan. Ik heb twee 4Ah ProCore accu's maar het maximale vermogen wordt gehaald vanaf 5,5Ah accu's, lees ik net. Dus de drie 2Ah accu's hoef ik helemaal niet te proberen.
Misschien dan toch maar voor bedraad gaan op 230V. Dan komen ook alle andere fabrikanten in aanmerking. Dan zoeken naar een betaalbare, maar zeker ook goede en precieze machine die zonder adapter op de rail past. Liefst een die de rubber strip niet beschadigt bij zagen onder een 45 graden hoek.
Ik zaag meestal vuren en mdf, maar er staan ook twee 28mm eiken bladen te wachten.
Mijn Hilti invalzaag gaat moeiteloos door 28mm eiken heen met een 4Ah accu.
Belangrijker is om een scherp blad te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Peter Millard was vorige week vrij lovend over Evolution, yup het merk van je rail.
Hij vond het een mooie zaag, ook al was het een gesponsorde video. Voor het budget zag het er allemaal netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13
Voor een cirkelzaag in een werkplaats zou ik zelf altijd geneigd zijn naar een bedrade machine. Zeker als je een stopcontact aan de plafond heb zitten heb je zelden last van de kabel. En ze zijn altijd sterker dan op accu.
Wat is de reden eigenlijk dat je voor je bosch machine geen bosch geleiderail gepakt hebt? Die dingen zijn relatief duur voor een stuk aluminium maar het is meer een buy once cry once.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Als je er ook al vaak een stofzuiger aanhangt heb je nog een extra argument dat een snoertje extraniet uitmaakt :)

Wat is je budget?

AFAIK is de Makita SP6000 nog steeds hier zo’n beetje de king of Prijs/Kwaliteit.

Maar ProCore dat is Bosch toch? Dan neem je om in kleur te bllijven die door Mafell gemaakte Bosch topper waar ik het typenummer ff van kwijt ben :+

Maakt geld niet uit kun je kijken naar Festool/Mafell.

Dat van die onder 45 zagen en de strip moet je ff uit reviews halen, dat weet ik niet uitmijn hoofd. Ik meen dat mijn MT55 juist van de strip afgaat maar dat bij de Festool TS55 de strip de zaaglijn is onder zowel 90 als 45. Maar er zijn er hier genoeg die mij hier even kunnen aanvullen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 27-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fraggert schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Als je er ook al vaak een stofzuiger aanhangt heb je nog een extra argument dat een snoertje extraniet uitmaakt :)

Wat is je budget?

AFAIK is de Makita SP6000 nog steeds hier zo’n beetje de king of Prijs/Kwaliteit.

Maar ProCore dat is Bosch toch? Dan neem je om in kleur te bllijven die door Mafell gemaakte Bosch topper waar ik het typenummer ff van kwijt ben :+

Maakt geld niet uit kun je kijken naar Festool/Mafell.
Ik heb laatst ook de SP6000 gehaald, ondanks ik hier Bosch blauw heb 4x 4Ah 18V voor een accuschroefklopboor machine, een slagschroevendraaiert en een dikke peer.
Ik om het extra geld er niet aan uitgeven terwijl er een mooie actie op de SP6000 was.
En ja, die accu’s gaan ook een keer deaud.

De SP6000 ziet er in ieder geval degelijk uit en zo voelt ie ook :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wat/waar was die actie van die SP6000? Ik moet duidelijk overgehaald worden. Die evolution zag er prijs/kwaliteit ook erg goed uit trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 14:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
niet eerst je blad verzieken (vervuilen) op mdf en daarna pas eiken gaan zagen :+

Uit intresse ,wat ga je zagen van vuren? heel eerlijk ik heb al heel wat jaartjes een invalzaag maar zaag er eigenlijk nooit vuren mee. was je ook van plan om vuren latten/balken ermee af te korten? persoonlijk zou ik dan geen invalzaag kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Boudewijn ik heb het filmpje gezien, ziet er wel goed uit, maar wat je zegt, het is wel een gesponsord filmpje. Wat kun je verwachten voor het geld is dan de vraag. Levertijd is ook een dingetje nu, Evolution is met vakantie momenteel. Dus als Amazon geen voorraad heeft, wordt het lang wachten.
@sweetdude de Bosch rails is twee keer zo duur en (volgens mij) minder compatible met andere apparaten.
@Fraggert Budget is lastig, we zijn met meerdere klussen bezig en er is al veel aangeschaft de laatste tijd, dus vrouwlief moet ook akkoord zijn deze keer. Een invalzaag is een klap duurder, dus keek ik vooral naar cirkelzagen. Dan zit je ergens rond de 100 (Evolution) tot 220 Euro (voor de gks 57 g).
@elektriekert wat kostte de SP6000 toen in de aanbieding als ik vragen mag?
@twain4me Vuren zijn meestal balkjes, dan pak ik normaliter de afkortzaag of de kleine zaagtafel. Maar laatst had ik alleen nog kromme vuren planken en had ik graag met de rails er één recht kantje aan gezaagd. De cirkelzaag is verder vooral voor de lange stukken/grote platen.
Zo had ik bijvoorbeeld platen 18mm Medite MDF van ongeveer 50x244 waar 5 cm in de lengte af moest en 4 cm van de breedte. Het lange stuk op de zaagtafel gedaan, maar dat was toch niet zo mooi gelukt als ik hoopte. Ik heb er twee rollers bij, maar zo'n lange zware plaat is zelfs met z'n tweeën dan een gedoe. (De "werkplaats" is de achtertuin). Daarna met een oude Bosch FSN140 rail en het kleine Bosch 12V cirkelzaagje de breedte wat ingekort en dat ging verbazingwekkend goed eigenlijk. Dat wil ik ook voor de lengte (vandaar de aanschaf van de dubbele evolution rails). Maar dan met een cirkelzaag zonder losse adapter, maar met een grote voet met vaste afstand op de rail, dan blijft het rubber goed.

De bosch gks 65 gce (€183) kwam eerder voorbij in het forum, maar ik lees iets over schuine kanten bij het zagen, daar zit ik dus niet op te wachten. Dus twijfel daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@BounceMeister Een invalzaag staat bij mij ook nog op het verlanglijstje. Maar platen zagen gaat ook met een gewone cirkelzaag en een rechte lat. Tegenwoordig gebruik ik een aluminium rei van 100x18 mm, kosten niet veel bij Hornbach en ze zijn er tot 3 meter lang.
Alleen de maat uitzetten is wat lastiger omdat je de afstand zaag- zijkant zool moet incalculeren.

Zo doe ik dat al 10-tallen jaren en gaat eigenlijk best goed, vandaar dat de invalzaag telkens weer naar beneden zakt om mijn verlanglijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BounceMeister schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:03:
@Boudewijn ik heb het filmpje gezien, ziet er wel goed uit, maar wat je zegt, het is wel een gesponsord filmpje. Wat kun je verwachten voor het geld is dan de vraag. Levertijd is ook een dingetje nu, Evolution is met vakantie momenteel. Dus als Amazon geen voorraad heeft, wordt het lang wachten.
@sweetdude de Bosch rails is twee keer zo duur en (volgens mij) minder compatible met andere apparaten.
@Fraggert Budget is lastig, we zijn met meerdere klussen bezig en er is al veel aangeschaft de laatste tijd, dus vrouwlief moet ook akkoord zijn deze keer. Een invalzaag is een klap duurder, dus keek ik vooral naar cirkelzagen. Dan zit je ergens rond de 100 (Evolution) tot 220 Euro (voor de gks 57 g).
@twain4me Vuren zijn meestal balkjes, dan pak ik normaliter de afkortzaag of de kleine zaagtafel. Maar laatst had ik alleen nog kromme vuren planken en had ik graag met de rails er één recht kantje aan gezaagd. De cirkelzaag is verder vooral voor de lange stukken/grote platen.
Zo had ik bijvoorbeeld platen 18mm Medite MDF van ongeveer 50x244 waar 5 cm in de lengte af moest en 4 cm van de breedte. Het lange stuk op de zaagtafel gedaan, maar dat was toch niet zo mooi gelukt als ik hoopte. Ik heb er twee rollers bij, maar zo'n lange zware plaat is zelfs met z'n tweeën dan een gedoe. (De "werkplaats" is de achtertuin). Daarna met een oude Bosch FSN140 rail en het kleine Bosch 12V cirkelzaagje de breedte wat ingekort en dat ging verbazingwekkend goed eigenlijk. Dat wil ik ook voor de lengte (vandaar de aanschaf van de dubbele evolution rails). Maar dan met een cirkelzaag zonder losse adapter, maar met een grote voet met vaste afstand op de rail, dan blijft het rubber goed.

De bosch gks 65 gce (€183) kwam eerder voorbij in het forum, maar ik lees iets over schuine kanten bij het zagen, daar zit ik dus niet op te wachten. Dus twijfel daarover.
Let even op de Hornbach als je wat strakker op budget moet, als die een machine hebben en je vind ergens anders deze goedkoper dan je met hun LaagstePrijsGarantie nog goedkoper uit zijn.

Zij hanteren dan de laagste prijs én 10 % extra korting.

Let wel even dat ze niet alle prijzen matchen, bijv buitenland en nog wat andere uitzonderingen maar die vind je op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
BounceMeister schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:03:

Volgens mij is het een permanente “aanbieding” maar met 1 geleiderail 1500mm, een box en een tas voor de rail is ie 378€ bij toolnation.
De Bosch GKT55 GCE zie ik als laagste prijs rond de 530€.

Dat scheelt nogal veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
[...]

Bij mijn BM235 zaten ze er wel bij. En dat is een instapper van Brymen, overigens in die prijsklasse absoluut de beste prijs/kwaliteitverhouding die ik kon vinden.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:11
JukeboxBill schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:21:
@BounceMeister Een invalzaag staat bij mij ook nog op het verlanglijstje. Maar platen zagen gaat ook met een gewone cirkelzaag en een rechte lat. Tegenwoordig gebruik ik een aluminium rei van 100x18 mm, kosten niet veel bij Hornbach en ze zijn er tot 3 meter lang.
Alleen de maat uitzetten is wat lastiger omdat je de afstand zaag- zijkant zool moet incalculeren.

Zo doe ik dat al 10-tallen jaren en gaat eigenlijk best goed, vandaar dat de invalzaag telkens weer naar beneden zakt om mijn verlanglijstje
Als je op de rechte lat een klein randje schroeft heb je ook een rail en hoef je niet meer 'opzij' te meten. Ja, je verliest dan wel 12mm zaagdiepte.

Op 06:33:
https://youtu.be/fkd0yYmdJcQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 21:36
Ik heb een stuk of 8 kruiwagens met fijn boerengrind waar ik vanaf moet, nu heb ik ook een deel gras uitgegraven (25cm) waar een terras met 60x60 tegels komen (ongeveer 40m2).
Kan ik die dat grind onder het zandbed dumpen?

Dus grindlaag en daarop 15cm ophoogzand? Ga dit goed verdichten met trilplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ruudstertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:38:
Ik heb een stuk of 8 kruiwagens met fijn boerengrind waar ik vanaf moet, nu heb ik ook een deel gras uitgegraven (25cm) waar een terras met 60x60 tegels komen (ongeveer 40m2).
Kan ik die dat grind onder het zandbed dumpen?

Dus grindlaag en daarop 15cm ophoogzand? Ga dit goed verdichten met trilplaat.
Je kunt beter hier zijn:
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Maar volgens mij kun je dat prima kwijt, 8 kruiwagens op 40m2 ga je amper terugvinden.

0,2 kruiwagen de vierkante metert.

Dat wordt biologisch 4tsterren vrije uitloop scharrelgrind :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Piemol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Als je op de rechte lat een klein randje schroeft heb je ook een rail en hoef je niet meer 'opzij' te meten. Ja, je verliest dan wel 12mm zaagdiepte.

Op 06:33:
https://youtu.be/fkd0yYmdJcQ
je kunt ook een op maat gezaagd stukje plaat maken dat je er tegen aanlegt.
Dan leg je straks dat op de gewenste zaagsnede, klem je het plaatje vast en leg je je aanslag ertegenaan. Plaatje los en weg, en zagen maar.
Altijd haaks, en zit het niet in de weg bij het zagen zelf.

Op maat maken is vrij simpel, plaatje tegen de aanslag en zagen maar. Heel precies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 21:36
Fraggert schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Je kunt beter hier zijn:
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Maar volgens mij kun je dat prima kwijt, 8 kruiwagens op 40m2 ga je amper terugvinden.

0,2 kruiwagen de vierkante metert.

Dat wordt biologisch 4tsterren vrije uitloop scharrelgrind :P
Haha.... Scharrelgrind... Bedankt!

Excuus voor het verkeerd plaatsen, was absoluut niet de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ruudstertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Haha.... Scharrelgrind... Bedankt!

Excuus voor het verkeerd plaatsen, was absoluut niet de bedoeling.
Graag gedaan en no worries, dan weet je meteen dat “we” hier een leuk en behulpzaam apart klusvragen topic hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 22:15
Even een vraagje voor de "schraag gebruikers" onder ons.
Mijn huidige schragen, wisco pro, tig jaar oud en vanaf het begin al een hekel aan gehad, zijn toe aan vervanging.

eisen:
hoogte verstelbaar
stevig

ik kom na enig zoeken uit op 2 kanshebbers:

https://www.toolstation.n...schragen/p10235#reviewTab
deze zijn niet leverbaar?

en

https://www.toolstation.n...opvouwbare-schraag/p59847

heeft iemand ervaring met de roughneck? ik vind hier werkelijk niets over.

of een andere bijdrage over deze of andere schragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

akatar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:31:
Even een vraagje voor de "schraag gebruikers" onder ons.
Mijn huidige schragen, wisco pro, tig jaar oud en vanaf het begin al een hekel aan gehad, zijn toe aan vervanging.

eisen:
hoogte verstelbaar
stevig

ik kom na enig zoeken uit op 2 kanshebbers:

https://www.toolstation.n...schragen/p10235#reviewTab
deze zijn niet leverbaar?

en

https://www.toolstation.n...opvouwbare-schraag/p59847

heeft iemand ervaring met de roughneck? ik vind hier werkelijk niets over.

of een andere bijdrage over deze of andere schragen.
Ik heb geen ervaring met de roughnecks, heb 2 sets C700's. Prima schragen. lekker stevig. Enige wat ik mis is dat ze nog wat hoger zouden moeten kunnen naar mijn smaak, maar ik heb lange benen.
Ook is het in elkaar klikken niet lastig maar je moet even weten hoe het moet (en in staat zijn om "close 1st" te begrijpen). Als mensen me helpen gaat dat nogal vaak fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:11
Boudewijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:06:
[...]

je kunt ook een op maat gezaagd stukje plaat maken dat je er tegen aanlegt.
Dan leg je straks dat op de gewenste zaagsnede, klem je het plaatje vast en leg je je aanslag ertegenaan. Plaatje los en weg, en zagen maar.
Altijd haaks, en zit het niet in de weg bij het zagen zelf
Ja dat kan ook maar is wel een handeling extra. Dan leg ik liever in 1x een zelfgemaakte rail op de gewenste plek. De keren dat je de verloren zaagdiepte nodig hebt bij plaatmateriaal ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Piemol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Ja dat kan ook maar is wel een handeling extra. Dan leg ik liever in 1x een zelfgemaakte rail op de gewenste plek. De keren dat je de verloren zaagdiepte nodig hebt bij plaatmateriaal ben ik nog niet tegen gekomen.
Als je voor gemak gaat zou ik gewoon een rail en een speedsquare kopen :)
Dan heb je ook het voordeel van een splinterstrip.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2024 19:49 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).