Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:46

copykat

Good copy isn't bad

bonzz.netninja schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat mijn ladder inspuiten met iets wat glad en glibberig is misschien sowieso niet een goed idee is :)
Ik had het natuurlijk puur over de plastic en scharnierende delen niet je tredes. :X
Klein spuitje, doekje, even poetsen klaar.
Voor rubber schoonmaken is overigens. Platencleaner van AF ook goud.
Uiteindelijk ga ik de ladder gewoon buiten leggen of hangen en mocht hij daar over een paar maanden nog liggen, dan leg ik er iets over heen zodat het kunstof niet te veel problemen krijgt door de UV. Nu zal dat nog wel meevallen.
oud stukje parasol die UV werend is doet wonderen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:05:
[...]

Waarom? Dat Alu gaat echt niks doen, alleen het plastic evt. En daar is wd40 weer niet zo geschikt voor.
Klopt, daarom staat er ook eventueel. Blijkbaar maakt TS zich zorgen, dus een beetje extra bescherming kan vast geen kwaad. Verder noemde ik WD40 want dat hebben de meeste mensen wel in de kast staan. Persoonlijk zou ik er Wit Vet op spuiten maar dat hebben de meeste mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Xander schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:22:
[...]

Knip/
[...]

Ook even oppassen als je ABB SN201 automaten gebruikt, die hebben een aandraaimoment van 1,2Nm.

De aansluitblokjes onderin de groepenkast volgens mij 2,0Nm.

Heb je toch zomaar 3 verschillende aandraaimomenten nodig voor 1 groepenkast.
}:| Lekkerdan dus ik heb niks aan die 2.8Nm :)
Ik bedacht me, ik heb eigenlijk die moment schroevendraaier alleen echt nodig voor mn keukengroepen en garage/klushok groepen die met verbouwing ook in de groepenkast veranderen. Dat is exact twee keer.
(electrische auto verhaal doet de installateur wel indien dit nodig word. (rij nog twee jaar benzine oOo )
Met een beetje geluk heeft mn overbuurman een echt setje momentschroevendraaiers.... Binnenkort maar eens vragen.
Om nou voor die twee keer 100plus euro uit te geven.... 🤔 :N
Edit, die 150 set had ik misschien gekocht als 1 ik ook andere schroeven met een bepaalde kracht moet vast zetten. 2 niet al een wera setje gekocht had. Ik probeer me te bedenken waar oldfashion handkracht met gevoel of een schroefmachine met torqlimiter onvoldoende zijn.
[...]

Er zitten niet veel schroefcontacten op mijn WCD's en schakelaars gelukkig. ;) Dat is toch bijna allemaal met insteekklemmen tegenwoordig?

De enige uitzondering hier in huis is denk ik de Perilex contactdoos voor de kookplaat.
Huis uit 1980.... :$
Moet zeggen instekers vd "bouwmarkten" zijn ruk ik heb er altijd ruzie mee vooral met los halen.
Wil zelf Gira system 55 en friends of hue van Gira gaan kopen om het hele huis te vernieuwen.
(je zit dan wel aan huelampen vast maar die lampen gaan een eeuwigheid mee dus bonnetje weggooien en de pijn is weg. :+ )
Vooral die batterijloze clickers lijken me goud. Bij de overloop en slaapkamers zitten er een paar schakelaars op een onhandige plek.
Die moeten in de looproute zitten en niet net om de hoek. Dus fase zwart doorverbinden klaar.
(/me note to self lampdraad is dan altijd "life" ook al is licht uitgeschakeld....)

Hoe moet je dit eigenlijk duiden met die smarthome oplossingen? Bruine tape bij de einde vd schakeldraad om te signaleren dat het stiekum een fase is? Aka Doe De Groep Uit Voordat Je Gaat Prutsen! Waarschuwing

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 27-12-2023 10:38 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 22:07
copykat schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
[...]

Die moeten in de looproute zitten en niet net om de hoek. Dus fase zwart doorverbinden klaar.
(/me note to self lampdraad is dan altijd "life" ook al is licht uitgeschakeld....)

Hoe moet je dit eigenlijk duiden met die smarthome oplossingen? Bruine tape bij de einde vd schakeldraad om te signaleren dat het stiekum een fase is? Aka Doe De Groep Uit Voordat Je Gaat Prutsen! Waarschuwing
Geen optie om de lamp rechtstreeks op de fase in de centraaldoos aan te sluiten? En de schakeldraad te laten voor wat die is?
Natuurlijk wel ff afdoppen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

GeertH schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:39:
[...]

Geen optie om de lamp rechtstreeks op de fase in de centraaldoos aan te sluiten? En de schakeldraad te laten voor wat die is?
Natuurlijk wel ff afdoppen dan.
:F soms zijn oplossingen gewoon voor je neus terwijl je er overheen kijkt. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 18:53
Xander schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:22:

[...]

Mooi setje. d:)b Heb hem zelf ook (alleen dan een variant met ook inbus en torx bits erbij). Alleen het instellen gaat bij sommige andere merken makkelijker, maar dat lijkt me zeker voor incidenteel gebruik geen dealbreker.

Vergeet als je het in huis hebt niet om de schroevendraaier na gebruik weer te ontspannen (instellen op 0,8Nm).

Op amazon.de trouwens voor €137,90: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01MUU6WE2/
Inclusief verzendkosten is het 3 euro goedkoper, had het gedaan als ik die ander nog niet besteld had 😂

Ben er erg benieuwd naar, vind het fijn dat er ook een gewonde handvat bij zit voor meer regulier gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
MWDKing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:04:
Mijn alu ladder brengt al minimaal 4 jaar buiten door. Geen probleem. Hij hangt los van de grond. Alu 'roest' niet en krijgt alleen klein oxidatielaagje en daarna stopte de reactie volgens mij. Je hebt niet voor niks ook aludaktrims e.d.
Mijn Altrex ladder heeft ook een paar jaar buiten gelegen, maar ik ontdekte dat de popnagels erin van staal waren en toch gingen roesten.
Nu hangt ie dus weer warm en droog binnen. Had ik veel eerder moeten doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
copykat schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
[...]

}:| Lekkerdan dus ik heb niks aan die 2.8Nm :)
Voor die kast die je eerder liet zien wel. 2,8Nm is in ieder geval goed voor de hoofdschakelaar en de aardlekautomaten. Geen idee hoe het zit met de overspanningsbeveiliging, daar zou je de specs even van moeten opzoeken. De beltrafo zou ik wel vandaan blijven met je 2,8Nm schroevendraaier. ;)
Hoe moet je dit eigenlijk duiden met die smarthome oplossingen? Bruine tape bij de einde vd schakeldraad om te signaleren dat het stiekum een fase is?
offtopic:
Niets "moet". Een fasedraad mag volgens NEN1010 bruin, zwart of grijs zijn dus een zwarte fasedraad is niets mis mee.
thezs schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:50:
Inclusief verzendkosten is het 3 euro goedkoper, had het gedaan als ik die ander nog niet besteld had 😂
Ah, geen idee van de verzendkosten, ik heb Amazon Prime dus gratis verzenden.
Ben er erg benieuwd naar, vind het fijn dat er ook een gewonde handvat bij zit voor meer regulier gebruik.
Het is inderdaad sowieso een fijn setje. :) Ik heb het ooit mijn doel gemaakt om alle lusjes van het etui te vullen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyuNIjThsPbnDcxYqWE2Ruz6RFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXZUv5EwFqRNo2EHInTPD7Dz.jpg?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MWDKing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:04:
[...]

Mijn alu ladder brengt al minimaal 4 jaar buiten door. Geen probleem. Hij hangt los van de grond. Alu 'roest' niet en krijgt alleen klein oxidatielaagje en daarna stopte de reactie volgens mij. Je hebt niet voor niks ook aludaktrims e.d.
Wat jij roest noemt is dat oxidatie laagje ;)
Juist doordat het vrij snel oxideert (reactie met lucht) en dus een laagje vormt, wordt het verdere metaal niet aangetast. Dat is hoe het werkt :)

Ik heb hier een alu ladder al 10 jaar op de grond liggen. Zat al oxidatie op toen ik hem kreeg. En in principe is dat goed, want als ie blinkend is is ie nog niet beschermd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Ik krijg de snelspankop van de accuboormachine niet meer los. Heb al getikt met een hamer, waterpomptang erop, maar geeft beiden niet toe ;(

Heeft iemand nog een andere tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfSL4E37IlQnJ0_0ZqChef6I3V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYOnZ9gYLUqrXJiONcrk2woZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Zwartoog schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:15:
Ik krijg de snelspankop van de accuboormachine niet meer los. Heb al getikt met een hamer, waterpomptang erop, maar geeft beiden niet toe ;(

Heeft iemand nog een andere tip?

[Afbeelding]
Boortje zit vast in boorkop hier iemand met hetzelfde probleem, zonder echt een oplossing. Toch maar timmeren op de kop, misschien even verhitten/koelen? Kruipolie? uitboren?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meestal werkt het om op de die dingen die het boortje vast grijpen (geen idee hoe ze heten) een tikje te geven met een schroevendraaier+hamer meestal zit er 1tje een beetje scheef. Bij @Zwartoog zal dat lastig gaan, daar zie ik ze niet meer. laatste keer dat ik dat had met een doekje en een grote waterpomp tang de chuck gepakt en gewoon meer kracht gezet dan je denkt dat mogelijk is.. meetal is zoiets eenmalig en veroorzaakt door een net slippend boortje, maar toch is het verstandig om kritsch naar de chuck te kijken of hij niet beter vervangen kan worden.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:55

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ik ben opzoek naar een autokrik met extra veiligheid. Nu plaats ik bij elke handeling de assteunen onder de auto - maar er zou toch ook een oplossing moeten zijn waarbij ik de krik zelf kan borgen. Bij het vervangen van wat wielen hoef ik, m.i., niet steeds die assteunen te plaatsen als ik de krik zelf ook kan borgen.

Op het internet kom ik het volgende tegen: https://www.hbm-machines....lock?kb=ga_pm_19587892201

Ik vind dat nogal duur voor een accessoire. Heeft iemand een andere suggestie? De auto weegt zo'n 2000 KG.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik ben in de markt voor een goede duspol. Wat is hier de mening over Benning vs bijvoorbeeld Uni-T en analoog vs digitaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
FijneKnul schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:20:
Ik ben opzoek naar een autokrik met extra veiligheid. Nu plaats ik bij elke handeling de assteunen onder de auto - maar er zou toch ook een oplossing moeten zijn waarbij ik de krik zelf kan borgen. Bij het vervangen van wat wielen hoef ik, m.i., niet steeds die assteunen te plaatsen als ik de krik zelf ook kan borgen.

Op het internet kom ik het volgende tegen: https://www.hbm-machines....lock?kb=ga_pm_19587892201

Ik vind dat nogal duur voor een accessoire. Heeft iemand een andere suggestie? De auto weegt zo'n 2000 KG.
Voor het vervangen van wielen ga ik sowieso geen assteunen plaatsen. langs de weg doet de gemiddelde sterveling dat met een wiebelig schaarkrikje...

Ik ben me er alleen wel van bewust dat ik niet onder delen van de auto ga zitten kloten, als hij niet op assteunen staat. En ik blokkeer 2 wielen met blokjes, zodat hij niet zomaar van de krik af kan rollen.

iRacing Profiel

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Probleem zit hem vermoedelijk in een versleten lock mechanisme vd boorkop.
Vuil , brokjes tand van gears dat soort shit.
Heb je al geprobeerd om te zoeken naar "snelspankop makita intern parts tekening" en dan kijken wat het lock mechanisme is. Kijken of je kan zien hoe je dit kan helpen te werken. Of zo te demonteren dat je bij de achterkant kan komen....
Kruipolie wil soms wel helpen. Wd40
En dan dit proberen
1 eerst vaster en dan pas los draaien. Sommige koppen hebben een extra lock door als je de vastklik hoort iets terug te draaien.
2 heen en weer krachtzetten in de hoop dat het los schiet.
Boortje uitboren zal lastig zijn. Zelfde metaal hardheid dus vrij kansloos.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

DRAFTER86 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:25:
Ik ben in de markt voor een goede duspol. Wat is hier de mening over Benning vs bijvoorbeeld Uni-T en analoog vs digitaal?
Ik heb de Duspol Expert, perfect ding. Doet wat je wil en heeft ingebouwd lampje :D

Edit: gebruik ze ook zakelijk en bij bepaalde locaties wordt je verplicht een ‘echte’ Duspol (Benning) te hebben, anders kom je er niet binnen

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 28-12-2023 11:39 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:25:
Ik heb de Uni-T UT18C, die was in 2019 wel de helft goedkoper (€28,27) dan nu.
Ding doet het prima, vergelijkingsmateriaal heb ik echter niet. Destijds wel het nodige opgezocht, hele meetkoffer samengesteld met hoofdzakelijk Uni-T apparatuur. Hun apparaten kwamen doorgaans goed uit testen, en bleken redelijk beveiligd te zijn. Iets meer kans om stuk te gaan bij verkeerd gebruik dan bijvoorbeeld Fluke, maar niet onveiliger voor de gebruiker.

EDIT: Analoog vs digitaal, geen idee, helemaal analoog lijkt me minder nauwkeurig afleesbaar. De UT18C heeft ledjes waarmee je het spanningsbereik in 1 oogopslag kan zien, en geeft de exacte waarde in de display. Dat bereik vind ik doorgaans minder spannend, komt maar zelden voor dat je van tevoren geen idee hebt in wat voor spanningsbereik je gaat meten, toch?
EDIT2: Ah, ik zie dat Benning die ledjes dus "analoog" noemt. Dan zou ik sowieso voor digitaal gaan, ik wil de exacte spanning weten (tenzij je hem echt alleen gaat gebruiken om te controleren of de boel spanningsvrij is, dan maakt het niet echt uit...)

Het is natuurlijk geen Duspol hè, dat is een merknaam van Benning ;)

Oh, en Edd China gebruikt Uni-T, dus is het goed :+

[ Voor 26% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-12-2023 11:43 . Reden: een cruciale "niet" toegevoegd... ]

iRacing Profiel

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb een Makita DHP484 waar ik de (snelspan)boorkop wil vervangen. Ik heb verschillende filmpjes gekeken over hoe dit moet. Het verwijderen van de schroef gaat prima, maar de boorkop gaat er vervolgens niet af.

Ik heb een grote inbus in de kop, hij staat op stand 1, voorwaartse stand en op (normaal) boren. Een flinke tik met de hamer laat de motor draaien ipv de boorkop. Hier een klein filmpje.

Iemand een oplossing?

• Zwartoog
bonzz.netninja schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:30:
[...]

Boortje zit vast in boorkop hier iemand met hetzelfde probleem, zonder echt een oplossing. Toch maar timmeren op de kop, misschien even verhitten/koelen? Kruipolie? uitboren?
Thanks! Had dat topic al gevonden, niet heel bemoedigend... Kruipolie en verhitten gaf geen sjoege.
twain4me schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:20:
Meestal werkt het om op de die dingen die het boortje vast grijpen (geen idee hoe ze heten) een tikje te geven met een schroevendraaier+hamer meestal zit er 1tje een beetje scheef. Bij @Zwartoog zal dat lastig gaan, daar zie ik ze niet meer. laatste keer dat ik dat had met een doekje en een grote waterpomp tang de chuck gepakt en gewoon meer kracht gezet dan je denkt dat mogelijk is.. meetal is zoiets eenmalig en veroorzaakt door een net slippend boortje, maar toch is het verstandig om kritsch naar de chuck te kijken of hij niet beter vervangen kan worden.
Inmiddels wat meer kracht gezet, en nu draait de zwarte ring vrij rond de rest van de kop.

Ik kan nog proberen om voorzichtig de kop open te slijpen. Mogelijk is er dan nog een nieuwe op te zetten. Worst case heb ik m'n boortje terug.

• Zwartoog
bonzz.netninja schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:30:
[...]

Thanks! Had dat topic al gevonden, niet heel bemoedigend... Kruipolie en verhitten gaf geen sjoege.
twain4me schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:20:
Inmiddels wat meer kracht gezet, en nu draait de zwarte ring vrij rond de rest van de kop.

Ik kan nog proberen om voorzichtig de kop open te slijpen. Mogelijk is er dan nog een nieuwe op te zetten. Worst case heb ik m'n boortje terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
@Zwartoog Hier een keer het probleem gehad met een goedkope boorkop. Gelukkig kon ik die van de machine krijgen zonder slopen. Half uurtje in de vriezer en het kwam weer los.

Je zou kunnen proberen de machine in de vriezer te leggen. Ik zou wel een zak er omheen doen tegen het vocht dat de warme machine kan creëren.

Addicted to silent computing

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:55

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Wild Chocolate schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:25:
[...]

Voor het vervangen van wielen ga ik sowieso geen assteunen plaatsen. langs de weg doet de gemiddelde sterveling dat met een wiebelig schaarkrikje...

Ik ben me er alleen wel van bewust dat ik niet onder delen van de auto ga zitten kloten, als hij niet op assteunen staat. En ik blokkeer 2 wielen met blokjes, zodat hij niet zomaar van de krik af kan rollen.
Dank voor je response.

Ik zal eerlijk zijn, zo doe ik het meestal ook. Behalve als ik een olieaftapplug oid even uit moet draaien. Maar mijn krik is ouder dan 30 jaar oud. Ik ben in de markt voor een nieuwe, en waarom dan niet direct eentje die zichzelf borgt. Vandaar mijn vraag of jullie een suggestie voor mij hebben anders dan die accessoire van 150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 10:11
FijneKnul schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:20:

Dat accessoire lijkt me ook totaal overbodig. Zoiets koop je eerder voor de heb of het valt in de categorie goedbedoelde vaderdagcadeaus, want bedenk even hoe je dat borgstaafje achter op je krik moet aanbrengen. Het lijkt me meer gedoe dan simpelweg een bokje naast de krik zetten, en bokjes heb je al.
Bovendien staat een bokje tijdens het werk minder in de weg dan een uitstekende krik.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
FijneKnul schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]

Dank voor je response.

Ik zal eerlijk zijn, zo doe ik het meestal ook. Behalve als ik een olieaftapplug oid even uit moet draaien. Maar mijn krik is ouder dan 30 jaar oud. Ik ben in de markt voor een nieuwe, en waarom dan niet direct eentje die zichzelf borgt. Vandaar mijn vraag of jullie een suggestie voor mij hebben anders dan die accessoire van 150 euro.
Ja, dat is wat ik bedoel, als ik onder de auto moet zijn, gaan er steunen onder. Maar bij een wielenwissel let ik gewoon op dat ik geen handen of voeten onder de auto beweeg. Voor de 30 seconden dat er dan geen wiel op zit, neem ik dus het risico('tje) dat de krik in zou zakken voor lief. Dat zou me dan schade aan de auto opleveren, maar geen letsel.

Onder de auto reiken of gaan liggen is wat mij betreft een no-go zonder bokken. Maar voor de werkzaamheden zoals jij omschreef, borg ik hem dus niet. Bij werken aan de remmen zou ik ook al gauw naar assteunen grijpen, al was het maar omdat je dan ook meer aan de auto gaat trekken, terwijl het wiel eraf is. Hoewel het ook daarbij wel mogelijk is om veilig te sleutelen zonder assteunen (alleen oppassen dat je de schijf niet onderaan vastpakt, dan zou je klem kunnen komen te zitten bij van de krik af kukelen).

iRacing Profiel

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

laurensl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:44:
Ik heb een Makita DHP484 waar ik de (snelspan)boorkop wil vervangen. Ik heb verschillende filmpjes gekeken over hoe dit moet. Het verwijderen van de schroef gaat prima, maar de boorkop gaat er vervolgens niet af.

Ik heb een grote inbus in de kop, hij staat op stand 1, voorwaartse stand en op (normaal) boren. Een flinke tik met de hamer laat de motor draaien ipv de boorkop. Hier een klein filmpje.

Iemand een oplossing?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Drill Repair - Removing a Stuck, Seized, Stripped or Stubborn Chuck (Makita LXPH01)

uitboren vd schroef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Xander schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:10:
[...]

[...]

Het is inderdaad sowieso een fijn setje. :) Ik heb het ooit mijn doel gemaakt om alle lusjes van het etui te vullen. :+
[Afbeelding]
Hij is binnen hoor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe8q2V_IQ9xTwTSqQgMyl9t42tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4cmQHDbnQ2uRgknAVFAw7QN.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet zo vol als die van jou 😅

Ben wel benieuwd: doet het ‘slotje’ van het gewone handvat het bij jou wel icm de bitjes? Ze sluiten wel in de moment adapter maar niet als ik ze in de gewone handvat plaats. EDIT: never mind, die gewone handvat is gewoon stuk, de kleine pinnetjes aan de binnenkant schuiven niet uit als ie op slot stand gaat. Vervelend!

[ Voor 6% gewijzigd door thezs op 28-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:21
FijneKnul schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:36:
[...]

Dank voor je response.

ik heb een OMEGA 2.25 ton garagekrik, echt helemaal top.
Dit is een echte zware stevige krik, niet zo'n bouwmarkt wappie wappie ding.
helaas niet meer te koop, maar de 3 ton versie wel.
https://www.toolspecial.com/omega-garagekrik-3-t-28030pu

Nadat bij mij een bouwmarkt garagekrik spontaan dubbelvouwde toen ik onder de auto lag, heb ik wat meer geinvesteerd in een krik. (en assteunen)
Mijn lidl inklapbare assteunen klapten namelijk ook in (of eigenlijk vielen ze om omdat de uitklappootjes verbogen).
De enige reden dat ik het na kan vertellen is dat ik aan de passagierskant onder de auto lag, en de krik en daarna de assteun aan de bestuurderskant instortten, en ik onder de pasagierskant bij de dorpel nog een wiel onder de auto had liggen.

Dus goeie stevige krik is een must.
En goede assteunen die niet inklapbaar zijn.
https://www.toolstation.n...BxV0kGCax6WYaAmjuEALw_wcB

Verders, ik wissel mijn banden op alleen de krik.
Ik krik de auto omhoog, gooi een wiel onder de dorpel.
Ik haal een wiel eraf, en monteer meteen de nieuwe.

Bij het vervangen van remmen gebruik ik ook niet altijd assteunen, maar leg altijd een wiel onder de auto.
Assteunen gebruik ik wel altijd (zonder uitzondering) als ik onder de auto moet wezen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW_67qcQeU5ciXy6QcYvjed5mVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDsvl4eFjMZTu6UqYKVeFoaa.jpg?f=fotoalbum_large

Yeej alleen nog even een platte bredere beitel er bij en beuken maar!
voelt een stuk massiever en steviger dan mn bosch PHB2000.
zit zelf een kranskop bij. misschien handig met beton buisboren?

@thezs veel plezier met je setje. Ik ga eerst even vragen aan de overbuurman of hij zo'n setje heeft.
(Was overigens sowieso van plan om mij periflex 3fase aansluiting samen met hem (hij's electricien) aan te sluiten, onder het moto tis niet moeilijk maar een foutje is zo gemaakt.)
Dan kan ik meteen ook alle andere groepen even na trekken.
Hierna zal ik denk ik niet meer zo'n momentschroevendraaier nodig hebben voorlopig dus zelfs de 60 euro fixed 2.8Nm is dan een dure aankoop als ik hem ook even kan lenen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

iemand ervaring met dit merk tegelbeitel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 10:11
Over krikken en bokjes moet in het Goed (auto)sleutelgereedschapdraadje ook wel e.e.a. te vinden zijn.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:21
copykat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:22:
[Afbeelding]

Yeej alleen nog even een platte bredere beitel er bij en beuken maar!
voelt een stuk massiever en steviger dan mn bosch PHB2000.
zit zelf een kranskop bij. misschien handig met beton buisboren?
Fijn machientje hoor.
Hier ook gebruikt toen mijn Makita toch wel wat te licht bleek te zijn :P

Deze beitel is een aanrader, ik vond hem in ieder geval erg fijn bij het slopen van de openhaard.
https://www.hornbach.nl/p...tec-speed-400-mm/8498999/

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:44
Had je meteen ook de beitels van parkside erbij kunnen bestellen. Diverse sets en losse varianten verkrijgbaar.
https://www.lidl.nl/p/parkside-sds-plus-beitel/p100362205 deze heb ik ook een keer mee besteld.
Heb ook deze set gebruikt en daarmee meerdere tegelvloeren verwijderd. Die boren kwamen ook van pas.
https://www.hornbach.nl/p...itelset-12-delig/7546645/
Zou voor een platte beitel van ca. 5cm. gaan en nog een handbeitel voor fijner werk.
Wellicht dit nog een optie voor je. https://www.toolstation.n...s-plus-tegelbeitel/p23991

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kingsolo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:15:
[...]

Had je meteen ook de beitels van parkside erbij kunnen bestellen. Diverse sets en losse varianten verkrijgbaar.
https://www.lidl.nl/p/parkside-sds-plus-beitel/p100362205 deze heb ik ook een keer mee besteld.
Heb ook deze set gebruikt en daarmee meerdere tegelvloeren verwijderd. Die boren kwamen ook van pas.
https://www.hornbach.nl/p...itelset-12-delig/7546645/
Zou voor een platte beitel van ca. 5cm. gaan en nog een handbeitel voor fijner werk.
Wellicht dit nog een optie voor je. https://www.toolstation.n...s-plus-tegelbeitel/p23991
had gelezen dat die lidl beitels die er bij zaten pisbakkenstaal waren dus ging er vanuit die losse dan ook.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thezs
Recentelijk zocht ik het internet af om te kijken of de Ironside momentschroevendraaierset wat was, met name de prijs (zo'n 68 euro) sprak mij aan en hoe veel het leek op de setjes van duurdere merken.

Niet veel info kunnen vinden dus maar een setje gekocht (https://www.toolsvoordeli...nkkoUlRcwTQkaAmdxEALw_wcB) en ook een setje van Wiha (https://www.klium.nl/wiha...ic-08-50-nm-40674-1051971) dacht ik post mijn beperkte bevindingen mocht iemand in de toekomst ooit op zoek zijn naar soortgelijke informatie.

TL;DR: Ironside is inmiddels retour.

Op de plaatjes van websites lijkt het allemaal erg op elkaar, maar eenmaal fysiek naast elkaar is er zeker verschil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RutK8OSSoQ1AXsu1FGP06-3WBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJQOXkymDO8WMyp7oZXUpGHi.jpg?f=fotoalbum_large

De Ironside komt met meer bitjes maar mist de sl/pz, Wiha heeft deze dan weer wel in de set.

Op het eerste gezicht oogt het ironside setje 'goedkoop'. Dit komt door de plastic en dat elementen die los kunnen niet helemaal vast kunnen. Wiha voelt meer robuust en alsof het langdurig gebruik beter zal doorstaan.

De handvaten van Ironside zijn lichter dan die van Wiha, is ook erg persoonlijk, Wiha voelde wel meer 'gebalanceerd' in de hand.

Ironside is erg makkelijk in te stellen, de draaiknop kan omhoog 'klikken' waarna het moment ingesteld kan worden. Bij de Wiha moet je met een extra hulpstuk het moment aanpassen waardoor eerst het bitje en de adapter eruit gehaald moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J0_JKTULfr5rLlbfIqDYE_KBRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK9lOR3RUBzdjsMMOHPuVf8T.jpg?f=fotoalbum_large

Bitjes naast elkaar, die van Ironside zijn een behoorlijk stuk langer. Ook hier komt het plastic gevoel van Ironside kijken. Wiha bitjes ogen en voelen kwalitatief beter en zijn iets zwaarder ondanks het verschil in formaat. De kop van de bitjes heb ik niet getest (i.v.m. mogelijke retouren) maar beide voelen en ogen zeer degelijk.

Wiha komt met een kalibratie certificaat, deze ontbrak bij Ironside.

De Ironside set lijkt mij prima voor incidenteel gebruik, alle aspecten er aan zijn prima en hij is zelfs iets handiger in gebruik dan de Wiha. Maar het blijft bij prima terwijl ik bij de Wiha echt het gevoel had goed kwaliteit in handen te hebben wat langere tijd meegaat, een soort van wow-factor (in hoeverre je dat kan hebben bij schroevendraaiers..)

Is Wiha de meer dan dubbele prijs waard boven de Ironside? In de praktijk, voor mijn gebruik niet, ik zou prima uit de voeten kunnen met de Ironside wel zou ik de sl/pz bit missen en ik denk niet dat er een third party bit is die past op de Ironside. Maar omdat ik gereedschap van erg goede kwaliteit wil en wat gewoon 'goed aanvoelt'? werd het de Wiha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
Wild Chocolate schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:21:
[...]

Ja, dat is wat ik bedoel, als ik onder de auto moet zijn, gaan er steunen onder. Maar bij een wielenwissel let ik gewoon op dat ik geen handen of voeten onder de auto beweeg. Voor de 30 seconden dat er dan geen wiel op zit, neem ik dus het risico('tje) dat de krik in zou zakken voor lief. Dat zou me dan schade aan de auto opleveren, maar geen letsel.

Onder de auto reiken of gaan liggen is wat mij betreft een no-go zonder bokken. Maar voor de werkzaamheden zoals jij omschreef, borg ik hem dus niet. Bij werken aan de remmen zou ik ook al gauw naar assteunen grijpen, al was het maar omdat je dan ook meer aan de auto gaat trekken, terwijl het wiel eraf is. Hoewel het ook daarbij wel mogelijk is om veilig te sleutelen zonder assteunen (alleen oppassen dat je de schijf niet onderaan vastpakt, dan zou je klem kunnen komen te zitten bij van de krik af kukelen).
Afhankelijk van de hoogte van je auto natuurlijk maar ik leg altijd een wiel (A) onder de wagen/naast de krik. Zodra het andere wiel (B ) van de wagen is trek ik wiel A onder de wagen uit en leg wiel B eronder. Dan zet ik wiel A op de wagen. Op die manier zakt de auto nooit op de grond mocht de krik het begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
lange inleiding en background ;

na 6 jaar buitenland gaan we binnenkort weer terug naar nederland , maar bij vertrek het meeste elektrische gereedschap verkocht , aankomend voorjaar - zomer heb ik diverse wat grotere klussen te doen in huis maar heb nu dus weinig elektrisch gereedschap (meer)

nog aanwezig : Festool invalzaag , Festool schroefboormachine , complete set snap-on handgereedschap , no-name afkortzaag
nu ben ik aan het kijken voor een complete set akku machines en heb het liefst alles van 1 merk ivm akku's en laders maar een complete Festool set aanschaffen lijkt me een beetje overkill voor een 3 maanden klussen
wat ik niet nodig heb, maar wat er helaas toch meestal bijzit, is een accu hand cirkelzaag. zagen doe ik liever met een afkort of invalzaag

budget €1500-2500 , het hoeft niet van de 'meubelmaker' precisie te zijn (ie Festool) maar moet wel op de 1mm nauwkeurig kunnen werken ivm aansluiten balkenwerk etc maar ik ben wel een ruwe gebruiker van gereedschap dwz het moet tegen weer, wind en meerdere stootjes kunnen

klussen bestaan oa uit :
2x zolder en vloer na-isoleren , motorlift maken (ie motorfiets lift zodat de motor in z'n geheel op de zolder van de schuur getild kan worden) schuur/werkplaats inrichten , extra zonnepanelen plaatsen etc etc

nu is het geval dat we vanuit de USA onze spullen terug naar nederland sturen en ook de set accu gereedschappen mee kan laten komen en ik ben aan het kijken naar :

Milwaukee (18v fuel)
Makita
DeWalt
Metabo

alle sets kosten (hier in de USA) ongeveer hetzelfde , en hebben dezelfde 8-9-10 apparaten in een grote set waarbij Milwaukee het duurst is , dan Mikita en DeWalt het goedkoopst is maar het scheelt $100-150 op een hele set . alle accu laders werken op 110 & 230v dus dat maakt ook niet uit . de amerikanen zweren bij festool (daar gebruik ik het te weinig en te kort voor) met als goede 2e Metabo (maar ik vind het assortiment daarvan wat beperkt)

vraag : als de prijzen gewoon (bijna) gelijk zijn ,
welk merk is kwalitatief 'het beste' (gaat het langst mee)
en heeft het grootste 'ecosysteem' ? als ik later nog wil uitbreiden met bijvoorbeeld tuingereedschap , wat is makkelijker te krijgen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dieuwe_s
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-04 17:14
Ja, afgelopen weken heel mijn badkamer mee schoongemaakt waarbij de tegels (22m2) nog in de specie gezet waren. Ook gebruikt om de stuclaag op de bovenverdieping (100m2) verwijderen. Nog steeds niet bot oid, zeer tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
@ReneJK Om het moeilijker te maken:
Persoonlijk vind ik:
dat DeWalt de fijnste slagschroevendraaier heeft qua gebruik (erg kleine kop/bithouder).
Makita een goed assortiment heeft voor tools in de tuin en betrouwbaar
Bosch de fijnste schuurmachines heeft (De nieuwe GSS en GEX)

Als het voor 3 maanden klussen is en je het daarna weer gaat verkopen maakt het niet uit wat je koopt. Alles werkt goed genoeg.

Om de vraag uit te breiden, zijn er mensen die hier voordele zien van de 40V series van deze fabrikanten? Is er een moment waarop jullie denken de overstap naar 40V te maken? Prijsverschil is vaak toch aanwezig in de machines. Ik heb een 2x 18V invalzaag van Festool en dan merk je dat die 36V veel verschil in power maakt (naast de extra stroom die geleverd kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:28
@ReneJK ivm garantie zou je misschien beter terug in nl spullen kopen als prijzen niet veel verschillen.
Rigid of Ryobi al overwogen? Zie je in VS meer dan hier.

Complete sets zijn soms net de mindere modellen of body’s die je niet gebruikt, met gratis accu acties of punten kun je net goedkoper uit komen of brushless model nemen.
Voor bv afkortzaag zou je nog op de 2e hands markt kunnen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:38

inhico

pw

@ReneJK : ik ga het je ook niet makkelijker maken: ik heb apparaten 18V en 230V van zowel Makita als Metabo. En ik merk geen enkel algemeen verschil in duurzaamheid/nauwkeurigheid/kwaliteit. Daarnaast enkele apparaten van andere merken (Fein, Bosch) en dat is ook prima spul. Sowieso zou ik niet persé van één merk uitgaan. Ook het kiezen voor één accu-ecosysteem heeft in mijn ogen slechts beperkt voordeel (ik heb er nu 3).
Ik kies gewoon per stuk gereedschap wat ik het liefst wil hebben.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ReneJK ik ben niet heel thuis in alle profimerken als knutselaar maar hier in Nederland is Makita denk ik in de tuingereedschapsectie het meest vertegenwoordigd van je genoemde merken.
Op 2x2 accu's draaiende grasmaaaimachine bijvoorbeeld.
Ook is hun lineup in consumenten en profi gereedschap onder te verdelen.
Veel terug van te vinden bij bouwmarkten web winkels.

Toch ben ik ook een beetje als @inhico , koop gereedschap wat goed voor jou is en wat extra accu ecosystemen maakt dan ook niet uit.

Ik heb DeWalt gekozen op prijs en specs. Vergeleken met Makita is Makita borstelloosmotor best een stuk duurder ten op zichte van gelijkwaardige DeWalt.
Maar ik heb dan ook puur gekeken welk huidig 230vac gereedschap ooit misschien stuk gaat en dan op accu wil hebben. En ik zal nooit een afkortzaag op accu kopen omdat ik niet overal en nergens moet werken met zo'n ding dus verlengsnoertje is prima en dan kan ik t prijsverschil investeren in specs van zagen. Decoupeerzaag dan weer wel denk ik, ik ben altijd in de weer met ohw even wat zagen en pak de handzaag maar omdat het te veel werk is met verlengsnoer uitrollen om de decoupeerzaag te gebruiken. Los van als je allerlei cirkels en curves zaagt het risico loopt je eigen snoer door te zagen. Dat zou ook kunnen gelden voor een lichte frees machine. Ook daar zit ik soms te kloten om het voedingsnoer weg te houden van de tollende frees.

Voor de tuin is parksidespul goed genoeg voor mij.

Ik zou gewoon op website je key gereedschap verzamelen in t winkelmandje en dit met verschillende merken opnieuw doen, combi's of niet en dan kijken welke het eerst over je budget gaan of goedkoopste is zonder op specs in te leveren.

En dan pas kijken naar optionele toekomstig spul. (wie dan leeft wie dan zorgt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Vraagje, wat voor laser gebruiken jullie om een rechte lijn over het plafond te projecteren? Bijvoorbeeld voor meerdere lampen naast elkaar te hangen? Ik zit te kijken bij kruislasers e.d. maar daar zie ik vaak staan dat het enkel muur is (kan je ze niet gewoon draaien zodat ie op het plafond schijnt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
thezs schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:03:
Vraagje, wat voor laser gebruiken jullie om een rechte lijn over het plafond te projecteren? Bijvoorbeeld voor meerdere lampen naast elkaar te hangen? Ik zit te kijken bij kruislasers e.d. maar daar zie ik vaak staan dat het enkel muur is (kan je ze niet gewoon draaien zodat ie op het plafond schijnt?)
Een 360 graden laser, zie bv. de GLL serie van Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Ik hoopte op iets van max 80€, maar vooruit dan maar :P thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

thezs schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:31:
[...]

Ik hoopte op iets van max 80€, maar vooruit dan maar :P thanks!
Dat gaat een duur lampje worden!

Als jij deze nu koopt en probeert en hier reviewed dan weet ik ook of ik het moet kopen..😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@thezs

voor de meeste lampjes heb je geen 360 laser nodig hoor en gaat prima met een kruislijn. je moet wel wat afstand van de "lampen" kunnen nemen. je hebt trouwens ook modellen met een punt laser dan kan je bv een punt van de vloer of tafel over zetten op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
copykat schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:23:
[...]

Als jij deze nu koopt en probeert en hier reviewed dan weet ik ook of ik het moet kopen..😋
Haha sorry maar ik heb inmiddels deze gekocht bij de hornbach in de buurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoQLiAk9IBb7dEk8cG2rgxw20hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB7XuJUBg4GKXic2mFC5V2wJ.jpg?f=fotoalbum_large

laagste prijs garantie gebruikt, uiteindelijk 120 euro gekost. Duur? Ja! Even uitgetest en erg handig, morgen de lampen opmeten en ophangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
twain4me schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:47:
@thezs

voor de meeste lampjes heb je geen 360 laser nodig hoor en gaat prima met een kruislijn. je moet wel wat afstand van de "lampen" kunnen nemen. je hebt trouwens ook modellen met een punt laser dan kan je bv een punt van de vloer of tafel over zetten op het plafond.
Ik heb gelukkig wat meer usecases waar ik het nu voor kan gebruiken, veel klussen en bouwen komende lente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

thezs schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb gelukkig wat meer usecases waar ik het nu voor kan gebruiken, veel klussen en bouwen komende lente!
dat is een kruislijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

thezs schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:01:
[...]

Haha sorry maar ik heb inmiddels deze gekocht bij de hornbach in de buurt:

[Afbeelding]

laagste prijs garantie gebruikt, uiteindelijk 120 euro gekost. Duur? Ja! Even uitgetest en erg handig, morgen de lampen opmeten en ophangen :)
Nice! Heb je er meteen een houder bij voor die prijs?
Of alleen de laserunit?

Dat vond ik het voordeel van het setje dat ik linkte, meteen alles wat je nodig hebt.
Dat het minder robust is boeit niet zo. Die van mij zal niet de hele dag in de bouwbus en op de bouw slingeren. Ik heb nog een stevig statief van een oude laserwaterpas met van die lijn lenzen.
Moet nog even een wat reviews lezen.

De W.T.A.M. Is wel al een beetje op oranje. ( Wifes Tools Acquisition Monitor) dus ik moet het een beetje spreiden de aankopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Maakt ook een lijn op het plafond dus daar ben ik blij mee :) echt overal omheen lijnen heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
copykat schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:23:
[...]

Nice! Heb je er meteen een houder bij voor die prijs?
Of alleen de laserunit?

Dat vond ik het voordeel van het setje dat ik linkte, meteen alles wat je nodig hebt.
Dat het minder robust is boeit niet zo. Die van mij zal niet de hele dag in de bouwbus en op de bouw slingeren. Ik heb nog een stevig statief van een oude laserwaterpas met van die lijn lenzen.
Moet nog even een wat reviews lezen.

De W.T.A.M. Is wel al een beetje op oranje. ( Wifes Tools Acquisition Monitor) dus ik moet het een beetje spreiden de aankopen 8)
Magneethouder er bij, en kan hem ook op een van m’n camera statieven/lichtstatieven schroeven voor specifieke hoogtes dus dat scheelt ook weer.

Had vast iets goedkoper kunnen vinden maar dan heb ik nu weer iets voor het leven gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Voor een simpel lijntje kan je ook gewoon een potlood of kalklijn gebruiken.
Lasers zijn alleen nuttig als het waterpas moet zijn of als je ze veel gebruikt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:26:
Lasers zijn alleen nuttig als het waterpas moet zijn of als je ze veel gebruikt.
Schuttingen, wanden plaaten, plafonds levelen enz.
Dat je door je lijn heen kan zonder die te verplaatsen of aan raakt is dan erg fijn.
Recht lijntje trekken is spatlijn ook prima of een 200cm waterpas tegen de muur voor tegel start lijn of kozijn stellen maar een plafond uitlijnen met waterpas is ruk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:44

MLLL

Palm Treo 650

dragonhaertt schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:26:
Wel gaaf een mooie streep van je spatlijn op een mooi gesausd plafond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:08
ReneJK schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 05:58:
lange inleiding en background ;

na 6 jaar buitenland gaan we binnenkort weer terug naar nederland , maar bij vertrek het meeste elektrische gereedschap verkocht , aankomend voorjaar - zomer heb ik diverse wat grotere klussen te doen in huis maar heb nu dus weinig elektrisch gereedschap (meer)

nog aanwezig : Festool invalzaag , Festool schroefboormachine , complete set snap-on handgereedschap , no-name afkortzaag
nu ben ik aan het kijken voor een complete set akku machines en heb het liefst alles van 1 merk ivm akku's en laders maar een complete Festool set aanschaffen lijkt me een beetje overkill voor een 3 maanden klussen
wat ik niet nodig heb, maar wat er helaas toch meestal bijzit, is een accu hand cirkelzaag. zagen doe ik liever met een afkort of invalzaag

budget €1500-2500 , het hoeft niet van de 'meubelmaker' precisie te zijn (ie Festool) maar moet wel op de 1mm nauwkeurig kunnen werken ivm aansluiten balkenwerk etc maar ik ben wel een ruwe gebruiker van gereedschap dwz het moet tegen weer, wind en meerdere stootjes kunnen

klussen bestaan oa uit :
2x zolder en vloer na-isoleren , motorlift maken (ie motorfiets lift zodat de motor in z'n geheel op de zolder van de schuur getild kan worden) schuur/werkplaats inrichten , extra zonnepanelen plaatsen etc etc

nu is het geval dat we vanuit de USA onze spullen terug naar nederland sturen en ook de set accu gereedschappen mee kan laten komen en ik ben aan het kijken naar :

Milwaukee (18v fuel)
Makita
DeWalt
Metabo

alle sets kosten (hier in de USA) ongeveer hetzelfde , en hebben dezelfde 8-9-10 apparaten in een grote set waarbij Milwaukee het duurst is , dan Mikita en DeWalt het goedkoopst is maar het scheelt $100-150 op een hele set . alle accu laders werken op 110 & 230v dus dat maakt ook niet uit . de amerikanen zweren bij festool (daar gebruik ik het te weinig en te kort voor) met als goede 2e Metabo (maar ik vind het assortiment daarvan wat beperkt)

vraag : als de prijzen gewoon (bijna) gelijk zijn ,
welk merk is kwalitatief 'het beste' (gaat het langst mee)
en heeft het grootste 'ecosysteem' ? als ik later nog wil uitbreiden met bijvoorbeeld tuingereedschap , wat is makkelijker te krijgen ?
toon volledige bericht
ze zijn allemaal goed. Milwaukee kon nog wel eens goedkoper zijn in NL dan in USA. Metabo heeft het smalste assortiment, Milwaukee heeft wat specialistisch spul
zoals kabelknippers in de elektro hoek die je elders niet vindt, Makita heeft het breedste assortiment ook in ruwbouw beton spul denk ik.
Zo te horen ga je niet in een appartement wonen..Als je ook een tuin hebt is het tuinassortiment van Makita onovertroffen. Bladblazer, heggeschaar, kettingzaag, allemaal in de 100-200 euro range zonder accu. heb je ook wat aan nadat de schuur af is.
Verder is het garantietechnisc misschien handig om in NL te kopen, maar geen ervaring mee met grensoverschrijdende aankopen bij makita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Touwtje spannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
walletje-w schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:12:

Als het voor 3 maanden klussen is en je het daarna weer gaat verkopen maakt het niet uit wat je koopt. Alles werkt goed genoeg.
het was niet het plan om het weer te verkopen, er zal genoeg te doen zijn om het te houden , maar ik heb een beetje een 'jeugdtrauma' van gereedschap dat altijd op zondag ochtend defect gaat of net niet goed genoeg ik voor waar je het op dat moment wilt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Review gevonden.
Niet zelfde merk maar zeker zelfde fabriek

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
un niveau laser 4D 360° à 75€ ca vaut quoi ? KEZERS ALIEXPRESS vs DEWALT vs POPOMAN Laser level

Voor hobby en thuisgebruik vast een net apparaatje.
Ooit mn plafond uitlgelijnd met een spinlaser die je stop kon zetten en dat is toch fijn als je over 7m en kruislinks 12m of zo vrijwel 1 rechte en horizontale rachel werk hebt voor je gips op een 1938 balkenlaag.

Nu.
Schutting uitlijnen.
Keukenplafond uitlijnen. Tis vooral handig, misschien minder noodzakelijk.
Paar nachtjes over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dieuwe_s schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:15:
[...]

Ja, afgelopen weken heel mijn badkamer mee schoongemaakt waarbij de tegels (22m2) nog in de specie gezet waren. Ook gebruikt om de stuclaag op de bovenverdieping (100m2) verwijderen. Nog steeds niet bot oid, zeer tevreden mee.
Staat in mn winkelmandje. Thanks voor de bevestiging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hoort hier niet helemaal thuis maar hé blauwe bosch en makita dusss.

diy werkbank precisie tools

Bekijk op YouTube
7 Simple Woodworking Tools Hacks | woodworking ideas

Ik vond het in ieder geval interessant .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ReneJK mocht je ook nog een werkbankje moeten bouwen.....
Kan je meteen zien hoeveel gereedschap je nog moet aanschaffen...😋
Ik zou dit kunnen maar ja ik heb geen vierkantengatenboor helaas. :+

Bekijk op YouTube
Building a big workbench from an old power pole

Je zou toch de staatsloterij winnen en dan voor je lol dit mogen doen als hobby! oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 14:41
Nivado schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:44:
[...]
Het beste is dus geen stangen (een KG bij voorbeeld), of anders de duurdere uitvoeringen (LS 1x19 of Festool bijvoorbeeld). Mijn KGS 254 had volledig uitgetrokken bijna 1 cm speling, dan kan je dus geen haakse of 2 gelijke snedes maken.
Zit al een tijdje naar een afkortzaag te kijken maar een centimeter speling schrik ik wel van. Heb nog niet echt goed onderzoek gedaan maar op de een of andere manier zat het grote broertje van de KGS 254, de Metabo KGS 305 in mijn achterhoofd.

Toch maar een deurtje verder kijken, denk ik. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
Raymond schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:18:
Alleen laminaatzaagjes gaan snel, per gelegd vloertje gaan er 5 doorheen en ik leg elke 3jr een vloertje, gemiddeld
Herkenbaar, als er laminaat moet worden gelegd, heb ik ook ineens meer vrienden dan ik dacht. Maar een kerstkaart sturen, ho maar.

Inmiddels kort ik planken af met een minicirkelzaag [van Parkside] met metaalblad. Plank op een pak groene platen, Swanson speedsquare er tegenaan [een van de beste tips ooit die ik van dit forum heb gehaald] omdat ie lekker dik is en zoef.

Enige nadeel is dat 85mm cirkelzaagbladen [ca. 70 tanden] niet erg gangbaar zijn. Parkside verkoopt ze alleen in een pakje met vier anderen. Laatste keer heb ik een cirkelzaagblad gebruikt voor een appartement van vier kamers, ca 80m2

In de lengte zaag ik overigens met een 'ouderwetse' 220V Bosch Blauw decoupeerzaag en het zaagje wat er het fijnst getand en niet al te versleten uitziet :) Maar ik ben dan ook een amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Sodela schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:52:
[...]

Domme pech als een ander merk net een mooiere machine heeft dan jouw merk en je voor de keuze staat weer nieuwe accu's en laders te kopen en moet je weer leren hoe het optimaal werkt. Of de opbergsystemen verschillen weer (systainer oud/ nieuw, STAK, etc). Achteraf denk je soms, was die niet beter geweest als ik wat meer zou hebben uitgegeven... Maar soms ook: waarom heb ik zo iets duurs gekocht terwijl ik het achteraf helemaal niet gebruik..
Ach, timmerman Koos zei het al: "gereedschap is een ervaringsprodukt". Dat is ook wel mijn ervaring bij het kopen van gereedschap.

Vind het sowieso lastig omdat ik linkshandig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
copykat schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:32:
Daar over gesproken even zoekfunctie gebruikt hier en in google.
Klopboorfunctie wel of niet handig in schroeftol.?
Uitkomsten samenvatting uit posts en googlesearch
Tegen, nauwkeurigheid in de kop is minder met draaien ( aka zwabberen). (hier gepost.)
Tegen, zwaarder en groter dan de zelfde zonder. (gotools en hier.)
Tegen, extra mechanisme wat slijt en stuk kan gaan. Ikzelf
Tegen, vaak iets duurder. Internet
Voor, scheelt hamerboor pakken bij baksteen. Hier
Voor, scheelt extra tool als boorhamer te hard slaat. (exit kant grote brok er uit.) hier

Zoeken op expliciete verschillen kom je op schematische tekeningen.
Spiraal veren, pennen die de kop laten schuiven en een rocker.
Vs
Schematische tekening dcd791
Maar eigenlijk weinig terug te vinden op internet over repairs, detailed demontage.
Kan betekenen dat het eigenlijk weinig stuk gaat.
Dan nog blijven prijs, gewicht(100gram) en lengte toename over.
Op persoonlijk vlak:
Gezien mijn huis gebouwd is met prefab, knetterhard, beton ook de tussenmuren is klopboren alleen van toepassing in de gevelbakstenen die weer zo zacht zijn dat je vermoedelijk een oudstaalboortje al er in komt zonder kloppen.

Bij op t werk met ophangen grote schermen is de klopfunctie ( hebben we makita) soms handig bij lichte binnen muren.
Scheelt verlengsnoer en boorhamer halen/sjouwen.(pak toch vaak de boorhamer omdat de steenboortjes vaak weg zijn in de box en sds inklemmen zie ik als slopen van een sdsboor. ) maar thuis kan ik de meerwaarde niet echt vinden.
Dus dan is zonder de doorslag wegens gewicht, lengte en prijs.
toon volledige bericht
We horen het wel als je eruit bent hé?
Volgend jaar bijvoorbeeld?
Of is dat te snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@pietje belhamel Hier (ook) een n=1 ervaring met een Metabo KGS254M: geen last van speling en geen probleem met het maken van (herhaalde) haakse snedes. En ook een aannemer over de vloer gehad met dezelfde zaag en zonder klachten. Geen idee wat er bij Nivado mis gaat.
Misschien heeft hij een ouder exemplaar: nieuwere jaargangen zijn vaak wat verbeterd. De mijne is inmiddels zo'n 10 jaar oud.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
replica17 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:
Nadat ik vandaag weer een goedkope gereedschapskoffer van de Aldi kapot heb gemaakt zoek ik nu een die wel heel blijft…

Budget dacht ik zo rond de 50-60 euro. Minimaal 40 liter. Het liefst met een la voor de kleine dingen en een groot vak voor de rest, niks speciaals.
In de berging heb ik drie van deze Perel gereedschapskisten staan in de grootste maat: 564 x 310 x 310 mm. Drie vakken bovenop en een tray binnenin met voldoende ruimte tot de deksel zodat je redelijk lukraak je schroevendraaiers op de tray kunt gooien. Meer dan 30cm hoog totaal dus veel ruimte eronder. [Wat levensgevaarlijk is omdat je meestal alleen maar meer tangen enzo krijgt, nooit minder.] Erg tevreden over. Prijs circa 30 euro per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A40ktcgLkLURz1SwVLrCYPBzzwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wobuTMZDzCZ4abRmfAGR9uXK.jpg?f=user_large

gereedschapskist Perel

Kist een bevat het meest courante aan schroevendraaiers en tangen.
Kist twee zit vol met het minder vaak gebruikt spul.
Kist drie is voor mokers en vuistbeitels en meer van dat.

Ondanks het forse gewicht dat er ingaat, schieten ze niet open als je ze tilt.

Mijn standaard voorraad gereedschap zit in een tas van CLC die iemand anders ook suggereert. Fijn ding en een tijd geleden gevonden via dit forum. Wel duur, ca. 120 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWSMPCCAOSpIiQaEQh8adClUbxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlI8rjcVm8RVbTzosnf37cpG.jpg?f=user_large

gereedschapstas CLC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

pietje belhamel schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:03:
[...]

We horen het wel als je eruit bent hé?
Volgend jaar bijvoorbeeld?
Of is dat te snel?
Ja ik heb deze gekocht.
Scheelde iets in prijs en ik kon me niet echt iets indenken waar ik de klopboor functie zelf voor nodig had.
(ik koop mn gereedschap niet voor klusjes bij vrienden, ;) )

Kwam er wel achter toen t te laat was dat tot mijn verbazing deze combiset geen gratis 4Ah xr accu opleverde.

Dus de set met de 296 (zelfde maar dan met klopboorfunctie) wel en zonder klopboorfunctie niet. 8)7
Das een beetje een miscalculatie geweest van mij maar evengoed ben ik zeker blij met t setje.
(die 4Ah kost vast net zoveel als het prijsverschil tussen de combisets. _O- )
Heb ik weer.

DeWalt vs Makita? Borstelose motors in de zelfde prijsrange. Puur specs vs kostprijs berekening.
Tuurlijk als je voor fullset accutools gaat is vermoedelijk Makita een stuk veelzijdiger en gelaagder in keuzes dan DeWalt. Maar weet je, als een decoupeerzaag goedkoper en beter is in makita? Koop ik er wel een met accu. 8)
Kanten maaiers? Parkside fine by me.
Als je bouwvakker bent is merk gebonden zijn een stuk belangrijker.
1 garantie aanspreek punt.
Vermoedelijk bundelkortingen.
Er liggen niet tig laders en accu's soorten in je bus slingeren die je vervolgens overal moet aansluiten.
Maar als thuis hobbyist is netjes opgeborgen in een koffertje voldoende.

Overigens ik denk wel dat ik twee Tstak kisten nog bij koop.
Kleine dingen koffer
En topkoffer voor los gereedschap. Decoupeerzaag? Dozen met schroeven.

Mooie verjaardags kadootjes.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Sepp14 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:33:
@par4

ik heb van het voorjaar deze metabo gehaald. Heb er nog geen moment spijt van. Voor de keren dat ik het ga gebruiken is het voldoende. Lekker lang snoer zit er aan en een goede liniaalrail. Volgens mij kon je deze verlengen met die van HBM merk en wat andere merken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afi190RcEx5p8w_AIVwyHXJPZC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mVIYwQUYZvJFkLwjJz6saBOO.jpg?f=user_large

Metabo KS 55 FS cirkelzaag met geleiderail heb ik ook. Prima voor wat ik moet doen. Als het even kan laat ik het bij de bouwmarkt zagen. Een zaagmachine van 20.000 euro is toch echt wel beter dan een van 150 euro.

Mijn vraag: kan iemand bevestigen dat de Metabo past op de geleiderail van HBM? Dan koop ik er een en zaag die in twee stukken voor het kleinere werk.

Evt. ander goedkoop merk is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Mooie set. Scheelt ook weer als ze eind volgend jaar thuis vragen hoeveel gereedschap je het afgelopen jaar nou eigenlijk hebt gekocht. Zeer strategisch. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

pietje belhamel schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:05:
[...]

Mooie set. Scheelt ook weer als ze eind volgend jaar thuis vragen hoeveel gereedschap je het afgelopen jaar nou eigenlijk hebt gekocht. Zeer strategisch. ;)
Ik heb een nieuwe methode ontdekt. 8)
Ik syncroniseer aankomst van mijn pakketjes met die van haar... :*)
Het is een stuk moeilijker te klagen van heb je nu alwéér wat gekocht? Als je zelf net een pakketje in je handen hebt van je zelf! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

pietje belhamel schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:44:
[...]

Mijn vraag: kan iemand bevestigen dat de Metabo past op de geleiderail van HBM? Dan koop ik er een en zaag die in twee stukken voor het kleinere werk.

Evt. ander goedkoop merk is ook prima.
Ik ken de geleiderail van HBM niet. Maar de Metabo (en vele andere merken) past wel op geleiderails van https://mtrad.nl

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Crahsystor schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:22:
@Zwartoog Hier een keer het probleem gehad met een goedkope boorkop. Gelukkig kon ik die van de machine krijgen zonder slopen. Half uurtje in de vriezer en het kwam weer los.

Je zou kunnen proberen de machine in de vriezer te leggen. Ik zou wel een zak er omheen doen tegen het vocht dat de warme machine kan creëren.
Ook geprobeerd, helaas geen succes.

Inmiddels de boorkop met de slijptol bewerkt, en stukje bij beetje "gepeld". Nou heb ik het idee dat ik dit laatste stuk nog moet losdraaien, maar er is geen beweging in te krijgen. Ook met de brander erop niets van beweging in de krijgen.

Nog wat harder proberen, of heb ik al te ver gepeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeO7GIhs0cMR7Fl4Yjdbj281bys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWAjECgAWNgnbgbEtCyIjkCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
[...]

Deze ook goed? :P
https://www.aliexpress.com/item/1005003374848770.html?

Verder ook een paar van deze gekocht
https://www.aliexpress.com/item/1005001642626015.html?
https://www.aliexpress.com/item/4000051709535.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:52

sjirafje

No inspirational quotes here

Zwartoog schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:10:
[...]

Inmiddels de boorkop met de slijptol bewerkt, en stukje bij beetje "gepeld". Nou heb ik het idee dat ik dit laatste stuk nog moet losdraaien, maar er is geen beweging in te krijgen. Ook met de brander erop niets van beweging in de krijgen.

[Afbeelding]
Er zit meestal een schroef in het midden van de boorkop die je moet losdraaien.
https://www.wikihow.com/Change-a-Drill-Chuck

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
copykat schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:45:

[YouTube: Building a big workbench from an old power pole]

Je zou toch de staatsloterij winnen en dan voor je lol dit mogen doen als hobby! oOo
mooi allemaal ! ik was me wel aan het inlezen over een 'T track' werkbank maken met diverse hulpmiddelen
eerst gewoon maar alle klussen doen voordat we veel tijd gaan steken in een werkbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zwartoog schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]
Nieuwe kop al binnen?
Zie je precies waar het ophoud.
Die zwarte ring zou er van kunnen zijn maar dat weet je pas als je de nieuwe als vergelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Die tweede is best aardig voor de prijs met tegelen in de keuken.

Ik heb nog een antieke laser die als schutting outliner kan werken.

Hmm. 60 of 20?
Ik weet al wat mn vrouw zal zeggen....
Maarja case met goodies.....😍

Even kijken hoe ik deze er door fiets.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:51
Kruislaser heeft ook een vertikale laserstraal, dus kan je prima gebruiken voor een lijn op plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:14
copykat schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:45:

[YouTube: Building a big workbench from an old power pole]

Ja leuk, maar hij haalt toch wel erg veel hout uit die ene paal en dan blijkt die ook nog gelamineerd te zijn aan de verkleuring te zien aan de kopse kanten :?

Maar goed, heb wel weer wat ideetjes opgedaan voor de werkbank die ik zelf wil gaan bouwen als mijn tuinhuis eindelijk klaar is. :9

Iemand trouwens een goede tip waar je zo'n zaag kunt kopen die hij op 2:07 gebruikt om de duvels af te zagen? Ik heb ooit eens voor mijn vader een Stanley variant besteld, maar daar ben ik niet over te spreken die vouwt veel te snel net boven het handvat, of ik doe wat heel verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 15:02
sweetdude schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Ja leuk, maar hij haalt toch wel erg veel hout uit die ene paal en dan blijkt die ook nog gelamineerd te zijn aan de verkleuring te zien aan de kopse kanten :?

Maar goed, heb wel weer wat ideetjes opgedaan voor de werkbank die ik zelf wil gaan bouwen als mijn tuinhuis eindelijk klaar is. :9

Iemand trouwens een goede tip waar je zo'n zaag kunt kopen die hij op 2:07 gebruikt om de duvels af te zagen? Ik heb ooit eens voor mijn vader een Stanley variant besteld, maar daar ben ik niet over te spreken die vouwt veel te snel net boven het handvat, of ik doe wat heel verkeerd.
Dat lijkt me een Japanse zaag, welk type precies weet ik niet, maar die haal ik tegenwoordig bij de Lidl. Die zijn best ok voor dit soort klusjes en als ze bot zijn gaan ze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sweetdude schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is een trekzaag van het japanse model ryoba. Als je deuvels vlak af wil zagen zonder het werkstuk te beschadigeb moet je een ongezette zaag nemen, zelf heb ik denk ik dit model: https://www.dictum.com/en...-mini-kugihiki-150-712304

Qua gewone Japanse zagen, ik heb er een van het huismerk van dictum en een hultafors. Die laatste is al wat mishandeld, maar de eerste was beduidend beter.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
copykat schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:40:
[...]

Nieuwe kop al binnen?
Zie je precies waar het ophoud.
Die zwarte ring zou er van kunnen zijn maar dat weet je pas als je de nieuwe als vergelijk hebt.
Nah, ik geef het op. Heb de kop nog bijgeslepen om er een grote bahco op te kunnen zetten, maar niks geeft mee, behalve heel de booras. Denk total loss inmiddels.

Jammer,verder was ie prima. Zit nu met een G-lijn accu waar geen bodies voor te krijgen zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een boorhulp / deuvelapparaat / boormal om zo loodrecht mogelijk te boren tbv rampamoeren. De installatie van de rampamoeren (eiken blad van 24mm) valt me niet super mee en ik hoop dat het beter gaat met een beter boorgat.

Verder doe ik (nog te) weinig met hout om de investering in een goede boorstandaard te verantwoorden.

Zouden jullie het WOLFCRAFT Super Deuvelapparaat Ø 6, 8 & 10 mm (4640000) adviseren? Yorro in "Het grote zit/sta bureau's-topic" verwijst hier ook naar @Yorro heb jij er zelf ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Je kan ook gewoon een aantal gaten boren in een ook plankje van om 3 cm dik (helemaal als je iemand .et een kolomboor kent, en die als guide gebruiken. Boortje erin en kijken of de boor haaks op het plankje staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@sloth je kan ook iets vergelijkbaars met dit overwegen:
kwb Boorhulp/boormal Ø 44899 mm boorblok voor haakse/rechte en nauwkeurige boringen op oppervlakken, ronde materialen en randen incl. Grip-Points https://amzn.eu/d/1KzctD6
(Is mn eerste google-hit, als ik alle temu hits ff negeer, dus niet een concrete aanbeveling).

Eea hangt nogal af van waar in je tafelblad je die gaten wilt boren.

Iets vergelijkbaars:
https://www.hornbach.nl/p...-o-4-5-6-8-10-mm/7567907/

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond op 01-01-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
sloth schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:16:
Ik ben op zoek naar een boorhulp / deuvelapparaat / boormal om zo loodrecht mogelijk te boren tbv rampamoeren. De installatie van de rampamoeren (eiken blad van 24mm) valt me niet super mee en ik hoop dat het beter gaat met een beter boorgat.

Verder doe ik (nog te) weinig met hout om de investering in een goede boorstandaard te verantwoorden.

Zouden jullie het WOLFCRAFT Super Deuvelapparaat Ø 6, 8 & 10 mm (4640000) adviseren? Yorro in "Het grote zit/sta bureau's-topic" verwijst hier ook naar @Yorro heb jij er zelf ook ervaring mee?
Ik heb twee vergelijkbare hulpmiddelen gebruikt (ander merk maar exact zo’n ding). Werkte erg goed, het lastigste is om ze op hun plaats te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik de Juuma van deze pagina:
https://www.fine-tools.com/bohrbuchsen.html

Echt naar volle tevredenheid, als je accepteert dat je minimaal 4mm boordiameter nodig hebt. Ook voor de verandering niet heel duur.

Heb deze week trouwens een fijnstofafzuiger gekocht ,en een KV-SYS-D8. Wat is dat nou weer voor raar Festool ding Boudewijn?
Nou dit setje:Afbeeldingslocatie: https://www.protoolreviews.com/wp-content/uploads/2018/11/Festool-Domino-Connector-Range01-800x600.jpg
Om Afbeeldingslocatie: https://cdn.sw.fixami.com/media/ca/48/54/1692708680/e8ac83cfb32143edaa64d037b25c8559.webp en Afbeeldingslocatie: https://cdn.axminstertools.com/media/catalog/product/cache/6aa9e1e59bcc5998e1687ab5ba3e27a4/1/0/104725_inset2_xl.jpg te kunnen maken.

Binnenkort maar eens mijn eerste demontabele kast flanzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Boudewijn schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:50:
Heb deze week trouwens een fijnstofafzuiger gekocht ,en een KV-SYS-D8. Wat is dat nou weer voor raar Festool ding Boudewijn?
Nou dit setje:[Afbeelding]
Om [Afbeelding] en [Afbeelding] te kunnen maken.

Binnenkort maar eens mijn eerste demontabele kast flanzen.
Dit is vast weer een Festool apparaat in de categorie "als je moet vragen wat het kost kun je het niet betalen"? :X
Het zal vast goed werken en veel tijd besparen. Maar voor een hobbyist "onbetaalbaar", zeker kosten/baten als je bij wijze van zo'n apparaat gemiddeld misschien 1x per jaar gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Dit is vast weer een Festool apparaat in de categorie "als je moet vragen wat het kost kun je het niet betalen"? :X
Het zal vast goed werken en veel tijd besparen. Maar voor een hobbyist "onbetaalbaar", zeker kosten/baten als je bij wijze van zo'n apparaat gemiddeld misschien 1x per jaar gebruikt.
Nou ja het is de doos met demontabele verbinders voor een domino-frees van Festool. Die laatste heb ik al (de "kleine") maar is idd niet goedkoop.
De doos met verbinders en boormal kost ongeveer 4 nibs. Ik heb hobbyist en heb het er voor over, het helpt mij een net resultaat te bereiken. Is het veel geld? Yup. Haal ik het er uit? Mweh, wellicht wel, wellicht niet. Heb ik er plezier van? Sure.
Ik loop dan wel weer rond met een telefoon van 200E en rijd een derdehands auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Boudewijn gefeliciteerd!
je heb je zelf een mooi kado gegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

RobertMe schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Als je betaalbaar wilt: ik heb al best wat “flat pack” meubels gemaakt met een deuvelmal. Met precies dezelfde verbinders als IKEA gebruikt. Dat werkt supergoed en mooi blind, vaak zonder zichtbare schroeven.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003728000436.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

orf schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Als je betaalbaar wilt: ik heb al best wat “flat pack” meubels gemaakt met een deuvelmal. Met precies dezelfde verbinders als IKEA gebruikt. Dat werkt supergoed en mooi blind, vaak zonder zichtbare schroeven.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003728000436.html?
Ik koop liever niet op ali, en wil ik betaalbaar? nah het is mijn hobby. Ik wil gereedschap waarmee ik met een grote grijns op mijn gezicht sta te werken. Net als iemand die een iphone 83 of een 2000E-videokaart koopt.

Inhoudelijk: deuvels... deze zetten niet uit als je dat wil, en je mist de hele herhaalbaarheid.Kijk aub even een filmpje over de domino, dan snap je waarom ik deze dingen gebruik. De domino steentjes verlijm ik nu, maar dit is een mooie upgrade.

Het klinkt wellicht lullig maar in de tijd waarin iemand anders met dat ali setje een paar deuvels zet kan ik met mijn complete gebrek aan skills een zwik domino's kwijt. Superstrak, herhaalbaar en zonder al teveel na te denken. Met horizontale ruimte als ik dat wil, of niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 01-01-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
Boudewijn schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:45:
[...]

Nou ja het is de doos met demontabele verbinders voor een domino-frees van Festool. Die laatste heb ik al (de "kleine") maar is idd niet goedkoop.
De doos met verbinders en boormal kost ongeveer 4 nibs. Ik heb hobbyist en heb het er voor over, het helpt mij een net resultaat te bereiken. Is het veel geld? Yup. Haal ik het er uit? Mweh, wellicht wel, wellicht niet. Heb ik er plezier van? Sure.
Ik loop dan wel weer rond met een telefoon van 200E en rijd een derdehands auto.
Nice!
ik heb wel de domino xl maar deze kan ik nog niet voor mijzelf verantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

Boudewijn schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:52:
[...]

Ik koop liever niet op ali, en wil ik betaalbaar? nah het is mijn hobby.

Inhoudelijk: deuvels... deze zetten niet uit als je dat wil, en je mist de hele herhaalbaarheid.Kijk aub even een filmpje over de domino, dan snap je waarom ik deze dingen gebruik. De domino steentjes verlijm ik nu, maar dit is een mooie upgrade.

Het klinkt wellicht lullig maar in de tijd waarin iemand anders met dat ali setje een paar deuvels zet kan ik met mijn complete gebrek aan skills een zwik domino's kwijt. Superstrak, herhaalbaar en zonder al teveel na te denken. Met horizontale ruimte als ik dat wil, of niet.
Dat je niet voor betaalbaar of goedkoop kiest was al wel duidelijk. Ik gaf het als suggestie voor anderen. Ik gebruik dat Ali setje naar volle tevredenheid. Het werkt heel zuiver en gebruikt bevestigingsmateriaal zoals IKEA gebruikt en dat kun je gewoon kopen bij de bouwmarkt of online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYZ1NMzm9n-3e5jKflM-zt8MZYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQwPZbkVjTB6VNp5lftyzJ6h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken de Domino heel goed. Onbetwistbaar als je ‘m zakelijk gebruikt. Als hobbyist vind ik het enorme overkill. (En daar mag je natuurlijk een andere mening over hebben).

[ Voor 13% gewijzigd door orf op 02-01-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
@Boudewijn

YouTube: Festool KV SYS D8 connector set unboxing and demo

hmm maar niet teveel naar kijken, denk ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 15:28
Ik ben aan het kijken naar een grote 305mm afkortzaag voor hobbymatig gebruik.

Na wat onderzoek lijkt de Makita LS1219L toch net iets meer voordelen te hebben ten opzichte van de DeWalt DWS780.

Nu zie ik dat Makita ook een 2x18V variant heeft (DLS211ZU) wat zeker een 'nice to have' is. Hoe groot is het krachtverschil tegenover de 230V variant?

Ik kan er sporadisch wel eens een eiken balk van 100mm mee zagen en niks is zo vervelend dan een zaag die niet krachtig genoeg is |:( .
Pagina: 1 ... 180 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).