Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 18:15
walletje-w schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:42:
Ik zit mijzelf rot te zoeken naar een recommendation/youtube/reddit/tweakers post die ik ooit ergens ben tegen gekomen maar na 1 uur zoeken geef ik het op.
Ik ben op zoek naar een sleutelset die erg efficient is qua samenstelling. Als ik het goed heb onthouden dan zat er aan iedere kant een andere grootte en volgens mij zelfs met ratel functie. Ik sleutel erg weinig maar ik mis eens in de zoveel tijd toch een sleutel en dan pak ik een bahco/waterpomptang en dat maakt het vaak niet beter. Weet iemand hier welk setje ik zoek of heb je een andere aanbeveling?
Misschien de Bacho ratelsleutelset met 12 maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:37

copykat

Good copy isn't bad

Knip verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door copykat op 17-12-2023 23:41 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:14
Erikzelf schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:17:
[...]

Misschien de Bacho ratelsleutelset met 12 maten?
Yes ik denk dat het deze combo was! _/-\o_

Dank voor de andere suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:14
Breezz schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:11:
[...]

Of een Wera Joker steeksleutel misschien?
Dat is wel een prachtige set maar dan moet ik toch echt wat meer gaan sleutelen wil ik dit er aan uitgeven. Maar hij staat op mijn lijst van "wanneer ik de loterij win".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:58
copykat schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:40:
Machine is binnen en meteen even de accu's opgeladen. ( * copykat zat te wachten op rode lampje dat groen werd.. juist blijft rood. :F )
geregistreerd en de gratis 3de 4Ah accu aangevraagd.

eerste indruk:
de schroef machine is compacter dan de Makita 442.
ik denk lichter ook maar GRMBL##!!!! ik kan de electronische keukenweegschaal niet vinden.
Dat lampje met 123 stand is top.

vrouwlief werd ff pissig omdat ik wéér iets besteld had maar met enige overredingskracht dat de accu's slechter werden enz... en even haar nieuwe eetkamer lamp monteren en ophangen was het weer d:)b

heb nog 1 setje bitjes besteld. (de DeWalts zijn allemaal zwaardere schroeven bits. logisch het is een slagbitset en 3.5 jes doe je niet met slag.. _O-

kadobon amazon:
[Afbeelding]

15 euro mooie verdeling van bits die je kan gebruiken perfecte aanvulling van de DeWaltset

Maandag binnen.

oOo
Heb dat setje ook thuis. Moet zeggen dat de kwaliteit me tegen is gevallen.
Met de 12v is binnen 4000 schroeven losdraaien de lange kruiskop al helemaal versleten.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Flix20 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:57:
[...]

Heb dat setje ook thuis. Moet zeggen dat de kwaliteit me tegen is gevallen.
Met de 12v is binnen 4000 schroeven losdraaien de lange kruiskop al helemaal versleten.
Ach de hardlopers gewoon aanvullen met beterspul en de rest is mooi doosje voor af en toe.😅

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 20:51
Mag ik jullie advies vragen?

Ik wil binnenkort een tussenwand realiseren op zolder. Ik heb metalstuds overwogen, maar dat lijkt mij minder leuk (het moet ook leuk zijn :)). Dus ik wil aan de slag met een houten frame, beplaat met OSB en daarover gips. Heb de details nog niet uitgedacht, maar wil even begroten wat voor investering ik daarvoor moet doen.
Nu was ik aan het oriënteren op zagen. Ik zag dat afkortzagen niet geschikt zijn om plaatmateriaal mee te verwerken en een invalzaag minder geschikt voor afkorten.

Ik moet dus plaatmateriaal en balken gaan verwerken, kunnen jullie mij advies geven over wat ik dan het beste kan kopen? Het gaat dus om binnenwerk. Is er een zaag die beide materialen kan verwerken? Of moet ik twee zagen hebben.

Tips voor zagen zijn ook welkom, maar dat hoeft niet! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
par4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:19:

Ik wil binnenkort een tussenwand realiseren op zolder. Ik heb metalstuds overwogen, maar dat lijkt mij minder leuk (het moet ook leuk zijn :)). Dus ik wil aan de slag met een houten frame, beplaat met OSB en daarover gips. Heb de details nog niet uitgedacht, maar wil even begroten wat voor investering ik daarvoor moet doen.
Nu was ik aan het oriënteren op zagen. Ik zag dat afkortzagen niet geschikt zijn om plaatmateriaal mee te verwerken en een invalzaag minder geschikt voor afkorten.

Ik moet dus plaatmateriaal en balken gaan verwerken, kunnen jullie mij advies geven over wat ik dan het beste kan kopen? Het gaat dus om binnenwerk. Is er een zaag die beide materialen kan verwerken? Of moet ik twee zagen hebben.

Cirkelzaag met lineaal, eventueel nog twee bokken voor grote platen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

Handzaag kan je zowel balken als plaatmateriaal zagen :+

Voor de platen is een inval/cirkelzaag wel next best thing naast een complete zaagtafel. Dus daar zou ik als eerste naar kijken als je voor één machine wilt gaan.
Vervolgens de balken met de handzaag.

Mocht je voor een tweede machine willen gaan, van een afkortzaag beleef je ook heel veel plezier. Je moet daarna natuurlijk ook nog plinten etc doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@par4 welk gereedschap heb je al?

Als je balken /2en3tjes, op maat wilt hebben en mooi strakke zaagsnede werkt een afkortzaag beter dan een hand of decoupeerzaag. Vooral als je nog even 2mm er af moet hebben na de eerste zaagsnede is een afkortzaag een betere optie.

Plaat werk kan je prima zagen met een handzaag. Er komt toch nog afwerking overheen. (gips)
Dus:
Afkortzaag? Makkelijk en misschien meer nodig dan invalzaag/ aka de handcirkelzaag.

Edit: Ik heb toen de platen voor laten zagen. Stroken van 60cm breed.
Ook makkelijker naar zolder tillen😉
Scheel een hoop zaag werk in de lengte vd plaat.

Voor stevigheid studs omde 30cm. Hart hart.
Bij 60 hart hart kan je eerder scheurtjes krijgen in je afwerklaag.

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 19-12-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
Drie supergoede tips in 5 minuten, dank daarvoor @copykat @Flix20 en @Mvd1981. Ik heb alleen een handzaag. De beste optie is dus twee zagen aanschaffen, of alleen een afkortzaag en de OSB al laten voorzagen. Dat vind ik ook best een goede optie, komt inderdaad immers nog gips overheen.

Volgende vraag? Wat is de beste afkortzaag voor 250,- 300,- euro? Minder mag ook :+

[ Voor 13% gewijzigd door par4 op 19-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
par4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:44:
Drie supergoede tips in 5 minuten, dank daarvoor @copykat @Flix20 en @Mvd1981. Ik heb alleen een handzaag. De beste optie is dus twee zagen aanschaffen, of alleen een afkortzaag en de OSB al laten voorzagen. Dat vind ik ook best een goede optie, komt inderdaad immers nog gips overheen.

Volgende vraag? Wat is de beste afkortzaag voor 250,- 300,- euro? Minder mag ook :+
Persoonlijk zou ik juist niet het OSB in stroken zagen.
De platen zijn doorgaans 122 breed dus dan zaag je ze in 2e. Je wilt de hoeveelheid naden natuurlijk beperken, dat zijn je zwakke plekken.

Maar uiteindelijk zul je toch een plaat op maat moeten maken. Ik neem niet aan dat je toevallig net uitkomt met hele lengtes.
En om dan een plaat van 244cm over de lengte, netjes te zagen met een handzaag. Of ze bij de bouwmarkt vertrouwen dat ze op de mm accuraat zagen....

Dus ik sta er wat dat betreft compleet haaks in t.o.v. copykat.
Ik zaag liever eeen 44x66mm balkje door met de hand dan een plaat van 224cm.
Weet ook zeker dat ik zo'n korte snede nauwkeuriger kan dan zo'n lengte.

Overigens is het ruwbouw dus komt het ook niet op de mm aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

par4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:44:

Je kunt overwegen om ‘gewone’ handcirkelzaag te kopen die ook op een geleider kan. Daarmee zaag je met de geleider plaatmateriaal netjes recht en kun je met een speedsquare of andere haakse hoek ook makkelijk balken afkorten. Hoef je maar 1 apparaat te kopen en kun je toch goed uit de voeten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-05 16:55
Eens met bovenstaand advies, zelf zit ik middenin een grote verbouwing en beschik zowel over een afkortzaag, invalzaag en zelfs een zaagtafel maar tijdens het zetten van de wanden op de bovenverdieping met 44*69 balken en OSB veel gebruik gemaakt van de gewone cirkelzaag in combinatie met een speed square. Afkortzaag is wel sneller en nauwkeuriger maar het kan zeker met alleen een cirkelzaag. Vooral na wat oefening wordt het steeds makkelijker om snel en nauwkeurig te werken.

Tip voor de OSB platen ik zou gaan van platen 244*59, dit is een stuk handelbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Flix20
Ik had toen wpx 9mm? Platen en de gene die ze zaagde was een echte houtbewerker en niet een "gamma ik heb een dagcursus zaagbediening gehad."

122cm omhoog sjouwen via twee trappen gaat vrij lastig.
Ik had de 2 en drietjes vlak gemonteerd en dan heb je iets meer vlees om vast te zetten.
Overigens heb ik ze horizontaal geplaatst en de gipsplaten vertikaal.
Tesamen met de extra om de 30cm is het redelijk stabiel
(edit: Uiteraard de onderplaten als bakstenen verschoven vast zetten. Dan heb je geen lange lijnen die kunnen doorwerken indien de muur langer is dan plaatlengte )

Paar schragen en balken en een scherpe handzaag kan best recht hoor.
(die vlokkentroep splintert toch als de hel.)
Gewoon potloodlijntje volgen klaar.

Uiteraard kan je ook met een korte lineaal en twee zelfde balkjes als houder afkorten.
Voordeel van een afkortzaag op zolder is de dakhoek en andere schuine kanten. Bij de hanebalk bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 19-12-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
Pixeltje schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:55:
[...]

Je kunt overwegen om ‘gewone’ handcirkelzaag te kopen die ook op een geleider kan. Daarmee zaag je met de geleider plaatmateriaal netjes recht en kun je met een speedsquare of andere haakse hoek ook makkelijk balken afkorten. Hoef je maar 1 apparaat te kopen en kun je toch goed uit de voeten.
Ik ben al even aan het zoeken, maar ik kan alleen invalzagen vinden die op een geleiderail kunnen. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

par4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:24:
[...]

Ik ben al even aan het zoeken, maar ik kan alleen invalzagen vinden die op een geleiderail kunnen. Bedoel je dat?
hij bedoelt ee gewone cirkelzaag, die niet in kan vallen.

Invalzagen moeten idd altijd op rail (vziw), gewone cirkelzagen niet per se.

Als ik 1 apparaat zou moeten kiezen zou ik idd invalzaag nemen en een speedsquare of railsquare. Afkortzaag is leuk en tof maar one trick pony.

(Ik heb hem wel zelf en het is heerlijk maar wel als 2e of 3e zaag)

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een cirkelzaag met een voet die direct op een geleiderail past (zonder adapter), daar kun je mee doen wat je wilt (samen met een geleiderail of twee, uiteraard). Invalzaag kan ook, is over het algemeen makkelijker en nauwkeuriger in te stellen, en heeft betere stofafzuiging, maar ook duurder dan de meeste cirkelzagen. Dit soort werk doe ik altijd met m'n invalzaag, balkjes afkorten met een verstekgeleider. Voor platen in de lengte koppelbare geleiderails. In plaats van verstekgeleider kan je ook een speedsquare of winkelhaak gebruiken.

Dus cirkelzaag (met geschikte voet), of invalzaag, afkortzaag is dan niet echt nodig, hooguit makkelijker voor de balkjes afkorten.
Boudewijn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:35:
Invalzagen en cirkelzagen kunnen met hetzelfde gemak zonder rail (en lopen net zo makkelijk vast als je niet goed op let), maar als je een invalzaag hebt, wil je natuurlijk gewoon netjes met rail zagen, anders had je net zo goed een goedkope cirkelzaag kunnen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:49:
Paar schragen en balken en een scherpe handzaag kan best recht hoor.
(die vlokkentroep splintert toch als de hel.)
Gewoon potloodlijntje volgen klaar.
Kan inderdaad ook met handzaag, de gipsplaten gaan er toch nog voor, dus als het niet superstrak is, is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:35:
[...]
hij bedoelt ee gewone cirkelzaag, die niet in kan vallen.

Als ik 1 apparaat zou moeten kiezen zou ik idd invalzaag nemen en een speedsquare of railsquare. Afkortzaag is leuk en tof maar one trick pony.

(Ik heb hem wel zelf en het is heerlijk maar wel als 2e of 3e zaag)
Grappig ik heb zo'n speedsquare ooit kado gehad van mn buurman, Ierse timmerman, hij gebruikte hem om een eiken trap uit te meten. Loop hoek en trapflow.
Ik gebruik winkelhaak en zweihaak vrij veel ook in combinatie met lineaal, maar de speedsquare vergeet ik vaak.

Algemeen:

Nadeel van een tafelcirkelzaag is dat je 2x de lengte van je materiaal nodig hebt als zaag ruimte en dus ook ondersteuning van je te zagen platen.
Dan is een (hand)cirkelzaag iets makkelijker. (je materiaal ligt stil en je zaag beweegt.) Ook dan is paar stevige schragen en een oud tafelblad/multiplexplaat met balkjes er op om je zaag vrij te houden van die steunplaat terwijl je platen zaagt handig.
Persoonlijk vond/vind ik een cirkelzaag gebruiken als afkortzaag minder prettig/controleerbaar.
Tuurlijk dikke balken zijn prima maar plinten, raggels, en 2en3tjes achtig spul heb ik liever een scharnierende cirkelzaag (afkortzaag) en mn materiaal vast tegen een geleider. (minder risico op wegschietend materiaal of onverwacht kantelende draaiende zaag.)
Ik zou perssonlijk de keuze afkort of cirkelzaag/invalzaag af laten hangen van toekomstig gebruik.
Wat zou ik de komende jaren vaker willen/kunnen gebruiken?

Ok ik ben verwend met twee goede plaatmateriaal zagers in de buurt en als ik een goede bouwtekening maak kan ik vaak naar huis met een bouwpakket met weinig zaagkosten en strakke zaagsnedes.
Ingewikkelder? Houtbewerker. Simpel en veel? Hornbach om de hoek.
Dus mijn antieke bosch groen cirkelzaag ligt veel stil.)

* copykat zou als ik een nieuwe afkort of cirkelzaag moest kopen vermoedelijk een cirkelzaag op marktplaats kopen en een afkortzaag zo goed mogelijk als budget het toelaat. :) .
Off topic:
Sommige hebben een mal van een stuk plaatmateriaal gemaakt waar hun cirkelzaag op zn kop in hangt met een klem om de powerknop en de stekker in een geschakeld stopcontact. Om te gebruiken als diy zaagtafel. Ik heb dit principe idee ook wel als bovenfrees. Aka freestafel bedacht. Als je veel plinten moet frezen is het makkelijker je latten er langs te halen dan je frees langs de latten.
Beetje betonplex lijm en schroeven kan je al snel iets maken.
(nadeel je moet ruimte hebben om die diy tafels te stallen.)

[ Voor 56% gewijzigd door copykat op 19-12-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Wat ik bedoel is (bijvoorbeeld) een Bosch GKS 65 GCE. Dat is een handcirkelzaag die zonder adapters op een geleiderail kan lopen. Om de vergelijking duidelijker te maken, een Bosch GKT 55 GCE is een invalzaag die op een geleiderail kan lopen.

Deze heb ik toevallig zelf dus het typenummer was makkelijk te vinden, maar alle andere merken maken gelijksoortige zagen, zowel van het invaltype als van het niet-invaltype.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Ik heb onlangs (als beginner) een Metabo KS 55 FS met geleiderail gekocht (als set bij de Toolstation). Dat is een cirkelzaag met een bijpassende (1,5m) geleiderail. Ik heb er ook een paar platen mee gezaagd, en die geleiderail hielp me ontzettend met recht zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Volgens mij stond er in de handleiding van de makita DSP600ZJ invalzaag dat je deze ook zonder geleiderail kon gebruiken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:11

MLLL

Palm Treo 650

Een invalzaag als cirkelzaag gebruiken werkt nooit lekker.
Je moet door de weerstand van de veer drukken omdat je de zaagdiepte niet vast kunt zetten, een twee en drietje afkorten wordt dan een spectaculaire ervaring. Het gaat wel maar daar is ook alles mee gezegd.

Andersom werkt het ook niet lekker overigens, ik heb een Hilti cirkelzaag op accu waarmee je met een adapter ook op rail kunt zagen.
Werkt op zich wel alleen invallen is spannend, je sloopt daar zo je geleiderail mee, die kost een luttele 150 euro ex btw 1400mm lang.

Bovendien werkt die precies omgekeerd dan een Festool rail, dus in plaats van links naar rechts zaag je van rechts naar links als je voor de plaat staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
MLLL schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:35:
Een invalzaag als cirkelzaag gebruiken werkt nooit lekker.
Je moet door de weerstand van de veer drukken omdat je de zaagdiepte niet vast kunt zetten, een twee en drietje afkorten wordt dan een spectaculaire ervaring. Het gaat wel maar daar is ook alles mee gezegd.

Andersom werkt het ook niet lekker overigens, ik heb een Hilti cirkelzaag op accu waarmee je met een adapter ook op rail kunt zagen.
Werkt op zich wel alleen invallen is spannend, je sloopt daar zo je geleiderail mee, die kost een luttele 150 euro ex btw 1400mm lang.

Bovendien werkt die precies omgekeerd dan een Festool rail, dus in plaats van links naar rechts zaag je van rechts naar links als je voor de plaat staat.
Ook een goede tip, dank daarvoor. Ik overweeg nu de Metabo ks 55 fs of de parkside.
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954
Of
https://www.lidl.nl/p/parkside-handcirkelzaag/p100365195
Met
https://www.lidl.nl/p/parkside-geleiderail/p100364905

Metabo is niet meer wat het geweest is lees ik, is er toegevoegde waarde om voor te Metabo te gaan t.o.v. de parkside?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Als het leuk moet zijn dan zou ik elektrisch zagen vermijden.

Met een handzaag heb je geen lawaaiige afzuiging nodig, geen gehoorbescherming nodig en heb je ter plekke weinig ruimte nodig zodat je op de werkplek kunt zagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:28
par4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ook een goede tip, dank daarvoor. Ik overweeg nu de Metabo ks 55 fs of de parkside.
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954
Of
https://www.lidl.nl/p/parkside-handcirkelzaag/p100365195
Met
https://www.lidl.nl/p/parkside-geleiderail/p100364905

Metabo is niet meer wat het geweest is lees ik, is er toegevoegde waarde om voor te Metabo te gaan t.o.v. de parkside?
Misschien dat je iets meer wilt uitgeven, dan zou onderstaand een goede optie zijn.
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p27297
Kennis heeft deze gekocht en is er zeer tevreden over. Mocht je hem willen verkopen heb je nog een goede restwaarde met een Dewalt.
Voor mijn eigen verbouwing heb ik een Makita sp6000 en Dewalt dws774 gekocht. Van beide nog geen moment spijt gehad. Wel in combinatie met een parkside bouwstofzuiger met eigen gemaakte cycloon.

[ Voor 10% gewijzigd door Kingsolo op 19-12-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

nadeel deze parkside heeft geen schoen en brede geleide lineaal die zelfstandig blijft liggen. 244cm klemmen gaat niet
Dan zou je deze moeten doen :
https://www.lidl.nl/p/par...07hQ0_EAQYBiABEgIi4_D_BwE

Je moet ook kijken of je zaagbladen (de standaard bijgeleverde zagen zijn erg grof getand.)kan kopen op een makkelijke manier 48 T zagen veel strakker. En liefst een lineaal die zelf "klevend" blijft liggen. Lineaal verlenging mogelijk? Bijv tot over de 2meter. (lengte van een deur.)

Metabo, groene bosch. Scheppach(?)https://www.toolnation.nl/scheppach-pl55-inval-cirkelzaagmachine-160-mm-2-x-liniaal-700-mm-koppelstuk.html?gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMIzYv4j8CcgwMViZRoCR07hQ0_EAQYBSABEgJAcPD_BwE
Is ook inval en vast te zetten schijnbaar. Zie filmpje.
De zaagbladen zijn wel 80 euro. Metabo was goedkoper met zn zaagbladen. 27 euro
De nieuwe bladen maken je eind prijs gedurende gebruik.

Als ze bij de hornbach, bauhause, gamma, karwei enz liggen gewoon even vast houden en bevoelen.
Uiteindelijk moet het ook lekker werken.
Die metabo zal prima werken voor je denk ik. Met lineaal ga je snel duurder.
Die bosch pks 66 is ook al duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
als je binnen machinaal gaat zagen wil/moet je eigenlijk stofafzuiging hebben voor je eigen gezondheid en de WAF.
De stofafzuiging op een invalzaag is de allerbeste.
alleen moet je dan nog wel een bouwstofzuiger kopen.
Wordt het wel een veel leukere klus van.
gegeven onbeperkt budget zou ik een festool ts55 oid plus midi stofzuiger kopen en 2 lange geleiderails en 1 korte en dan de afkortzaag laten zitten.
op een budget zou ik alles opsparen en nog steeds de festool invalzaag halen en 1 144 cm geleiderail. die kun je verschuiven als je 244 moet gaan zagen, werkt prima.
Ga je spontaan kasten van bouwen, dat is echt zo”n fijn stuk gereedschap die invalzaag.
klein malletje maken van een stukkie osb en 2 stukkies balk waar je de balk strak in kan leggen en je geleiderail haaks overheen gaat, en daarmee je invalzaag opeens een prima afkortzaag geworden is. werkt ook uitstekend voor plinten. Een korte rail 40 cm ofzo is dan wel heel fijn ipv een lange, maar je hebt het niet nodig dus kun je later ook nog eens voor sinterklaas vragen.

de osb platen als je ze naar boven moet tillen bestellen op 60 x 244 ipv 122x244, tilt stuk beter. die dan horizontaal monteren en de gipsplaten er weer verticaal op.
gipsplaten zou je ook nog kunnen zagen met een gipsbladzaag in de invalzaag, maar als je gewone gipsplaten hebt gaat even snijden met een stanlymes en dan breken en gewoon de handzaag net zo makkelijk en geeft veel minder stof dus dat zou ik geen blad voor kopen

afkortzaag is verder wel een fijn ding maar dat zijn een zaagtafel en zo”n platenzaag ding ook en zou ik in prio en euro”s liever een bouwstofzuiger kopen.
met een goede handzaag is balkjes 6x4 zagen trouwens ook echt niet zo”n grote straf, zelfs mijn zoontje van 8 zaagt zo een paar balkjes af met een nieuwe stanley zaag van de bouwmarkt van een paar tientjes. voordeel van de handzaag is dat je altijd net iets meer tojd neemt om na te denken wat je nou aan het doen bent, 2 x meten 1 keer zagen enzo…:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:40

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

@par4
Even voor mijn eigen beeld waarom eerst OSB plaat en dan gips?
Waarom niet gipsplaten en dan gipsen?

Betreffende de cirkelzaag, ik heb van het voorjaar deze metabo gehaald. Heb er nog geen moment spijt van. Voor de keren dat ik het ga gebruiken is het voldoende. Lekker lang snoer zit er aan en een goede liniaalrail. Volgens mij kon je deze verlengen met die van HBM merk en wat andere merken.
Ga je misschien iedere weekend plaatmateriaal zagen dan is het wat anders. Maar voor gewoon gebruik, dikke prima.
Eventueel ander zaagblad erop is ook goed.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
Sepp14 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:33:
@par4
Even voor mijn eigen beeld waarom eerst OSB plaat en dan gips?
Waarom niet gipsplaten en dan gipsen?
Het zal wel OSB + Gipsplaat + eventueel stuc zijn. Dan draai je gewoon een schroef in de muur en whatever je op wilt hangen blijft hangen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

GermanPivo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:39:
[...]

Het zal wel OSB + Gipsplaat + eventueel stuc zijn. Dan draai je gewoon een schroef in de muur en whatever je op wilt hangen blijft hangen.
Dat is ook waar.
Lijkt op mij alleen zo dubbelop, OSB, gipsplaten en stuc, voor alleen scheidingswand op zolder.

Van het voorjaar ook een scheidingswand gemaakt. Daar heb ik alleen balken, isolatie en OSB plaat gebruikt.
Is wel alleen een scheidingswand voor bedrijfsruimte, dat weer wel.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is even wachten...maar dan heb je ook wat :P

Enige tijd geleden wat schuurmachine-advies ingewonnen bij jullie en veel tips gehad. Even besproken met Mrs.Fraggert en uiteindelijk eind halverwege oktober besloten de ETS125 van Festool te nemen.

Long story short.....leveringsproblemen van heb ik jou daar...... |:( Eindelijk deze week geleverd : :)

Mooie machine tussen mijn delta en de grote 75mm bandschuur.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Een vraag aan deze groep.

Op dit moment heb ik een Metabo accu boor BS18 met 2x 2AH accus. Daarnaast ook een Decoupeerzaag (sta 18 ltx 100)

Ik wil eigenlijk een slagschroevendraaier erbij omdat die met de klussen in huis net wat handzamer zijn. Nu weet ik alleen niet zeker of ik die van Metabo wil (https://www.toolstation.n...roevendraaier-body/p15352). Er zit een accu bij, maar ik vind hem vrij lomp en groot ogen.

Als reden om te switchen: Ik vind dat Metabo relatief weinig keuze heeft in product groepen. Zo is er maar 1 slagschroevendraaier bijvoorbeeld. Tevens zijn ze nooit ergens echt goed in de aanbieding waardoor het nog wel eens loont om iets te kopen wat je nog niet nodig hebt. We hebben sindskort een koopwoning dus klussen komt met enige regelmaat voor. Daarbij sluit ik de aanschaf van bijvoorbeeld een afkortzaag of cirkelzaag in de nabije toekomst niet uit. Overigens: Aansluiting met een bouwstofzuiger zou ook mooi zijn bijvoorbeeld.

Ik kwam deze aanbieding tegen: https://www.toolstation.n...roevendraaier-body/p36126

Voor 205 euro met daarnaast nog 2 accus is dat natuurlijk een mooie start. Ik zou dan alleen een losse lader moeten kopen ofwel een andere doos met een lader er bij (of allicht tweedehands online).

Echter: Is DeWalt een goede keuze? Of kan ik dan beter naar Milwaukee ,Makita of Festool gaan ipv Metabo?

Wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Mimiix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:31:

Op dit moment heb ik een Metabo accu boor BS18 met 2x 2AH accus. Daarnaast ook een Decoupeerzaag (sta 18 ltx 100)

Ik wil eigenlijk een slagschroevendraaier erbij omdat die met de klussen in huis net wat handzamer zijn. Nu weet ik alleen niet zeker of ik die van Metabo wil (https://www.toolstation.n...roevendraaier-body/p15352). Er zit een accu bij, maar ik vind hem vrij lomp en groot ogen.

Als reden om te switchen: Ik vind dat Metabo relatief weinig keuze heeft in product groepen. Zo is er maar 1 slagschroevendraaier bijvoorbeeld. Tevens zijn ze nooit ergens echt goed in de aanbieding waardoor het nog wel eens loont om iets te kopen wat je nog niet nodig hebt. We hebben sindskort een koopwoning dus klussen komt met enige regelmaat voor. Daarbij sluit ik de aanschaf van bijvoorbeeld een afkortzaag of cirkelzaag in de nabije toekomst niet uit.

Ik kwam deze aanbieding tegen: https://www.toolstation.n...roevendraaier-body/p36126

Voor 205 euro met daarnaast nog 2 accus is dat natuurlijk een mooie start. Ik zou dan alleen een losse lader moeten kopen ofwel een andere doos met een lader er bij (of allicht tweedehands online).

Echter: Is DeWalt een goede keuze? Of kan ik dan beter naar Milwaukee ,Makita of Festool gaan ipv Metabo?

Wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast!
Als je het kunt lijden, zou je ook een combopack van DeWalt kunnen doen. Meteen een accutol en slagschroevendraaier. En je hebt ook meteen de lader en eventuele actie artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Sepp14 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:35:
[...]

Als je het kunt lijden, zou je ook een combopack van DeWalt kunnen doen. Meteen een accutol en slagschroevendraaier. En je hebt ook meteen de lader en enventuele actie artikelen.
Heb je hier voor mij een linkje voor? Die ik kan vinden (https://www.toolstation.n...62m2t-qw-combopack/p12079) zijn andere slagschroevendraaiers dan ik linkte namelijk. Wat het verschil is weet ik niet precies

Edit: Mist best wat koppel zo te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Mimiix op 20-12-2023 09:46 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Mimiix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:42:
[...]

Heb je hier voor mij een linkje voor? Die ik kan vinden (https://www.toolstation.n...62m2t-qw-combopack/p12079) zijn andere slagschroevendraaiers dan ik linkte namelijk. Wat het verschil is weet ik niet precies

Edit: Mist best wat koppel zo te zien.
Misschien oudere modellen met iets minder slagkracht. Ben niet zo thuis in Dewalt. Ik google het gewoon qua typenummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sepp14 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:01:
[...]

Dat is ook waar.
Lijkt op mij alleen zo dubbelop, OSB, gipsplaten en stuc, voor alleen scheidingswand op zolder.

Van het voorjaar ook een scheidingswand gemaakt. Daar heb ik alleen balken, isolatie en OSB plaat gebruikt.
Is wel alleen een scheidingswand voor bedrijfsruimte, dat weer wel.
Hangt ook een beetje af van je ondergrond.
Oude houten vloeren op zolder zijn vaak vlieringsbalken. ( stuk minder dik/sterk als de bg/1e verdiepings laag)
Dat werkt vaak meer door belasting en gewichten.( mijn tussen muurtje was op het oude trapgat en inloopkasten gedeelte gebouwd tussen de balken dus extra versteviging van vloer was wel nodig. Want het was pa mn vloer danst als je boven rond liep met 90kg. )
Vast zetten met plaatwerk als OSB is vaak steviger en lichter. Op betonnen vloeren is dubbelgipsen wel makkelijker. Met tussenwand dus 4lagen gips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sepp14 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:35:
[...]

Als je het kunt lijden, zou je ook een combopack van DeWalt kunnen doen. Meteen een accutol en slagschroevendraaier. En je hebt ook meteen de lader en eventuele actie artikelen.
@Mimiix Ik heb de zelfde zoektocht gedaan.
Er is nu een mooie deal met extra 4Ah accu dr bij.

De dcd796 of 791 en die in de link met 2x 5Ah.
En ik heb 791 gekozen. Lichter en compacter en klopboor gebruik ik niet. (linkjes staat hierboven in de posts.)

DeWalt is prima kwaliteit/prijs. Iets "beperkter" in uitbreidings mogelijkheden daarna.
Makita heeft bredere range in spullen dat wel.
Als ik mijn set in Makita wilde met borstelloze motoren was het 25%meer betalen.

Edit gevonden : https://mastertools.nl/pr...0AvgrkEAQYAiABEgJIRvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 20-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:31:

Als reden om te switchen: Ik vind dat Metabo relatief weinig keuze heeft in product groepen. Zo is er maar 1 slagschroevendraaier bijvoorbeeld. Tevens zijn ze nooit ergens echt goed in de aanbieding waardoor het nog wel eens loont om iets te kopen wat je nog niet nodig hebt. We hebben sindskort een koopwoning dus klussen komt met enige regelmaat voor. Daarbij sluit ik de aanschaf van bijvoorbeeld een afkortzaag of cirkelzaag in de nabije toekomst niet uit. Overigens: Aansluiting met een bouwstofzuiger zou ook mooi zijn bijvoorbeeld.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast!
Denk niet dat andere 18V opties bijzonder veel compacter zullen zijn dan die van Metabo. Die van deWalt is volgens mij aardig kort, maar met een 18V accu eronder (zeker als het 5Ah of groter is), is gewoon lomp door het gewicht en de hoogte. Wil je compact, ga voor 12V.

Ben je bang dat je kracht te kort komt op 12V, kijk eens naar de Milwaukee FID, die heeft 170 Nm.

Er is inderdaad maar 1 Metabo slagschroevendraaier, die heeft 200 Nm, en de conventie lijkt te zijn dat je boven de 200 Nm naar een slagmoersleutel gaat (met vierkante aandrijving, dus). Al die andere opties bij Metabo zijn > 200 Nm, dus dat worden dan slagmoersleutels. Ik heb die Metabo slagschroevendraaier, trouwens, is wel mooi compleet qua instellingen (snelheid en slagkracht), naar mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:25:
[...]

Heb ik ook soms met mn bosch.
vuile boorkop.
gruisstof in je SDS systeem.
ik spuit vaak wat WD40 er in
even met een SDS er in en er uit paar keer vast klikken en los halen schoon vegen en weer terug..
daarna een beetje rood lagervet of dat vet dat je krijgt bij een kangoo op je SDS boor smeren die er in doen.
even heen en weer halen
d:)b
Een assortimentsdoosje met lagers gekocht en er een nieuw 7mm kogeltje in gedaan. Werkt weer perfect.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:29

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb sinds een half jaar de DFC850 slagschroevendraaier van DeWalt. Icm een 1,7Ah powerstack echt een super compact en handzaam machientje. Ik kan hem vooralsnog echt aanbevelen. Stand 1 is ideaal voor het in elkaar schroeven van ikea kastjes, open schroeven van apparaten etc. Stand 2 is voor het stevigere schroefwerk en stand 3 is standje slagmoersleutel.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:33:
[...]

Een assortimentsdoosje met lagers gekocht en er een nieuw 7mm kogeltje in gedaan. Werkt weer perfect.
Fijn dat het zo simpel op te lossen was.
Toch vaag dat zo'n kogeltje zomaar spoorloos verdwenen kan zijn. had je na plaatsen nog gekeken of het goed opgesloten zit? Anders gebeurd het vermoedelijk nog een keer.
( of misschien ingesleten door vuil (kogeltje ovaal/ei-ig geworden) en met de sdsboor er in duwen uit die geul geduwd en bij het niet kunnen locken vd sds het uit de kop laten vallen)
afijn t werkt en je weet nu de oplossing als het weer gebeurd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:10:
[...]

Fijn dat het zo simpel op te lossen was.
Toch vaag dat zo'n kogeltje zomaar spoorloos verdwenen kan zijn. had je na plaatsen nog gekeken of het goed opgesloten zit? Anders gebeurd het vermoedelijk nog een keer.
( of misschien ingesleten door vuil (kogeltje ovaal/ei-ig geworden) en met de sdsboor er in duwen uit die geul geduwd en bij het niet kunnen locken vd sds het uit de kop laten vallen)
afijn t werkt en je weet nu de oplossing als het weer gebeurd ;)
Zeker een simpele fix. Dank voor je hulp!
Ik vermoed dat het kogeltje is versleten, want de machine heeft een flinke verbouwing achter de rug.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
EdwinC schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:50:
Ik heb het DeWalt 18v platform intussen als de standaard voor mijn gereedschap set.

Nu ga ik een zelf een loodsbouwen met sandwichpanelen. De dikte van de panelen is 80mm isolatie. En voor de dakpanelen is de hoogte van de trapezium 100mm (op het hoogste punt). Nu wordt het erg lastig om een accu cirkelzaag te vinden op het 18v platform om dit in 1x te zagen.

Vandaar de vraag welke cirkelzaag zouden jullie adviseren om aan te schaffen hiervoor?
Ik was zelf aan het denken aan de DCS570 met een max zaagdiepte van 64mm waardoor ik een paneel na zagen aan beide kanten netjes gezaagd heb. Nu is de zaagdiameter 184mm en ik weet niet of 190mm meer gangbaar is en dat ik daardoor meer keuze heb in zaagbladen.
Ik heb ondanks alles toch het besluit genomen om voor 184mm te gaan. Ik zag dat DeWalt zelf goede multimaterial zaagbladen heeft welke ik ook voor de sandwichpanelen kan gebruiken. Wel heb ik gekozen voor de DCS572 omdat deze geleiderail compatible is.

Verder nog wat ander speelgoed erbij besteld omdat we toch bezig waren.....
Mijn DeWalt set weer uitgebreid met een aantal leuke toevoegingen:

DCF921 Slagmoersleutel
DCS334 Decoupeerzaag
DCS356 Multitool
DCS572 Cirkelzaag

Hiermee heb ik mijn set voor het bouwen van de loods wel compleet lijkt me. En een mooie aanvulling op mijn reeds aanwezig assortiment aan DeWalt machines.

Doordat ik 2x een set met lader en accu's heb gekocht krijg ik ook nog 2 accu's extra toegestuurd ivm de actie die nog tot einde jaar loopt.

Nu wil ik nog gaan kijken hoe ik e.e.a. goed kan gaan opbergen. Ik heb wel alles in T-stack koffers dus dat maakt het wel makkelijk. Enkel de heggenschaar en stokheggenschaar zijn losse machines dus die moet ik straks maar netjes op gaan hangen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29
Zucht, we hebben lekkage. " ergens" loopt er water in de spouw en dat lekt via het kozijn van onze achterpui naar binnen.

Dus nu wil ik in de spouw kijken, of ik kan zien waar het water vandaan komt.

Zou deze camera daarvoor geschikt zijn?

https://www.hornbach.nl/p...iecamera-gic-120/6088635/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Raymond schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:28:
Zucht, we hebben lekkage. " ergens" loopt er water in de spouw en dat lekt via het kozijn van onze achterpui naar binnen.

Ik denk dat je met zo’n camera prima kunt koekeloeren in de spouw, maar weet dat er ellendig goedkope versies hiervan in de action liggen. Beeldkwaliteit kan verrassend goed zijn, en dan heb je voor 10 piek een eerste indruk en kun je de resterende 208 euro gebruiken voor de reparatie.

Die action dingen zijn vaak bedoeld voor aan een laptop of telefoon, dus er zit geen schermpje bij maar de usb-c stekker die aan t einde zit lost dat snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Goeie tip. Bij de action kon ik zo snel niet iets vinden.

Dus ben ff op Amazon teruggevallen:
Dual Lens Endoskopkamera, 1080P HD Endoskop-Kamera mit Licht Handy Wasserdichtes Ip67 Kein WLAN Erforderlich Inspektionskamera mit 8+1 LEDs Licht für Android & iOS, Tablet (16.4 ft/5m) https://amzn.eu/d/bNgATxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 09:03
*knip* goed bedoeld, maar offtopic

[ Voor 122% gewijzigd door twain4me op 23-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo ik heb de lidl parkside kangoo besteld. Buurman had een makita hamerboor met beitel functie op accu.
Voor wat tegeltjes zou het prima zijn maar om een betonnen muur in stukjes te krijgen en de wanden schoon bikken dacht ik straks sloop ik zn makita en ik heb zelf een bosch die dat ook aan kan.
Ik had ook natuurlijk mijn phb2000 kunnen slopen en een DeWalt hamerboor 18v xr kopen.....
Maar dat zou 120 euro extra kosten voor wat? Af en toe gaatjes boren in beton?

Alleen nog even een breed beitel halen voor de tegels..

And the fun can begin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Bij die Bosch GIC 120 endoscoop zie ik zo snel geen mogelijkheid om beelden op te slaan, of door te sturen naar een ander apparaat dat dat wel kan. Voor die prijs best wel een gemis.

Verder is het ook wel zo handig als je het uiteinde met het blikveld van de camera kunt besturen/draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door trabant op 23-12-2023 23:20 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:19
Raymond schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:28:

Kun je niet beter huren of even lenen van iemand die in de buurt woont?
Ik heb zelf een heel eenvoudig camera die je aan je laptop of PC moet koppelen. Mag je wel even lenen als je in de buurt woont (Almere). Ik heb geen idee of je daarmee voldoende zicht en mogelijkheden hebt om je probleem in beeld te krijgen, maar dat moet je zelf maar even afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Naar huren heb ik gekeken. Bij Boels betaal je €50 per dag voor diezelfde bosch.
Ik heb de eerdere tip gevolgd, om even een simpel USB dingetje aan te schaffen. Ben ik voor 3 tientjes klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

copykat schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:30:
Zo ik heb de lidl parkside kangoo besteld. Buurman had een makita hamerboor met beitel functie op accu.
Voor wat tegeltjes zou het prima zijn maar om een betonnen muur in stukjes te krijgen en de wanden schoon bikken dacht ik straks sloop ik zn makita en ik heb zelf een bosch die dat ook aan kan.
Ik had ook natuurlijk mijn phb2000 kunnen slopen en een DeWalt hamerboor 18v xr kopen.....
Maar dat zou 120 euro extra kosten voor wat? Af en toe gaatjes boren in beton?

Alleen nog even een breed beitel halen voor de tegels..

And the fun can begin!
Vergeet je beitel niet in te smeren waar de sds is ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:14

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ga 3.5 maanden uit huis en daarom moet ik mijn werkplaats als opslagruimte gebruiken. Mijn grote alu ladder staat alleen enorm in de weg omdat daar nu geen spullen kunnen staan.

Ik denk erover op mijn ladder dan maar een paar maanden in de tuin te leggen maar ik weet net hoe slecht dat is voor de ladder. Jullie een idee? Het betreft een Alpe alu 3 delige ladder (https://www.amazon.co.uk/...ion-Ladders/dp/B01C3FXRXQ)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:59:
Ik ga 3.5 maanden uit huis en daarom moet ik mijn werkplaats als opslagruimte gebruiken. Mijn grote alu ladder staat alleen enorm in de weg omdat daar nu geen spullen kunnen staan.

Ik denk erover op mijn ladder dan maar een paar maanden in de tuin te leggen maar ik weet net hoe slecht dat is voor de ladder. Jullie een idee? Het betreft een Alpe alu 3 delige ladder (https://www.amazon.co.uk/...ion-Ladders/dp/B01C3FXRXQ)
Kan je de ladder niet aan het plafond ophangen met een paar haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@bonzz.netninja waarom zou dat slecht zijn voor je aluminium?
Uv straling?
Mijne hangt gewoon aan de buitenkant vd garage (oostkant) onder de gootbak. en daarvoor in de overbouwde steeg. Precies het type die je linkt. (niet perse zelfde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@bonzz.netninja hooguit wordt hij dof.
Maar je kan een aluminium ladder altijd buiten laten liggen, hij gaat er niet kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Mvd1981 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:28:
[...]

Kan je de ladder niet aan het plafond ophangen met een paar haken?
Nee helaas, daar is geen plek voor.
copykat schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:30:
@bonzz.netninja waarom zou dat slecht zijn voor je aluminium?
Uv straling?
Mijne hangt gewoon aan de buitenkant vd garage (oostkant) onder de gootbak. en daarvoor in de overbouwde steeg. Precies het type die je linkt. (niet perse zelfde)
Nou idd. UV. En niet vanwege het aluminium maar met name vanwege de andere materialen in de ladder, zoals kunststof. Ik twijfel een beetje door bijv. zo'n artikel https://nl.hbsinostarmeta...rs-outdoors-48218251.html

Nu gaat het over de maanden jan tot en met mei. Dus met die UV zit dat nog wel goed, dus ik denk dat ik hem toch maar een tijdje buiten ga bewaren

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Raymond schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:04:
Goeie tip. Bij de action kon ik zo snel niet iets vinden.

Dus ben ff op Amazon teruggevallen:
Dual Lens Endoskopkamera, 1080P HD Endoskop-Kamera mit Licht Handy Wasserdichtes Ip67 Kein WLAN Erforderlich Inspektionskamera mit 8+1 LEDs Licht für Android & iOS, Tablet (16.4 ft/5m) https://amzn.eu/d/bNgATxs
Ik heb met een warmtebeeldcamera ook nog aardig kunnen lekzoeken, niet dat die goedkoper zijn, zeker niet. Maar ook een IR thermometer van pakweg 30€ bij Conrad/reichelt/Amazon kan helpen, door de muur te "scannen" en kijken waar hij kouder is. Scheelde al gauw een paar tiende graad daar waar de muur nat was, wat zo'n IR meter prima weergeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32

3_s

Hang er dan wel een slot aan, om de inbrekers niet te hard te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
bonzz.netninja schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:01:
[...]

Nee helaas, daar is geen plek voor.

[...]

Nou idd. UV. En niet vanwege het aluminium maar met name vanwege de andere materialen in de ladder, zoals kunststof. Ik twijfel een beetje door bijv. zo'n artikel https://nl.hbsinostarmeta...rs-outdoors-48218251.html

Nu gaat het over de maanden jan tot en met mei. Dus met die UV zit dat nog wel goed, dus ik denk dat ik hem toch maar een tijdje buiten ga bewaren
Nou denk ik dat het allemaal wel los loopt, maar als je je echt zorgen maakt kan je er natuurlijk altijd een zeiltje overheen gooien om het uv licht weg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 14:37
Voor mijn incidenteel kluswerk elektra wil ik graag een momentschroevendraaier kopen. In het kader van niet te veel uitgeven voor iets wat ik 2x per jaar gebruik heb ik een Ironside setje gevonden

https://www.toolsvoordeli...set-18-delig-1872157.html

Vind weinig ervaringen afgezien van enkele keer benoemd in oudere topics zonder echte conclusie. Naast of het een beetje goed is, ben ik benieuwd naar de mogelijkheid om een sl/pz plusmin bitje er op te kunnen zetten van een ander merk aangezien deze bij Ironside er niet bij in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lastig , enerzijds komt het niet enorm nauw (genoeg mensen die het zonder doen en dat gaat vrijwel altijd goed) en anderzijds koop je zo'n ding wel voor de nauwkeurigheid.

Ik heb zelf een wera gekocht voor mijn nieuwbouwhuis. Als het incidenteel gebruik was zou ik kijken of ik ergens kon huren, is dat wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@thezs je setje ziet er verdacht veel uit als Wera setje.
Ik heb een setje wera gekocht voor mn nieuwe klushuis zonder momentschroevendraaier.
Edit ik denk deze
Die moment schroevendraaier kan je dan los kopen. Oei die is best prijzig
Heb je wera en ironside vergeleken in prijs?

Alles valt en staat natuurlijk of die bits net zo sterk zijn als die van wera én of die moment instellingen een beetje stabiel zijn en kloppen. Bij Wera is het 80 verschil met of zonder torquedriver.

Ik doe overigens vaak vast is vast en 1keer nog even "natrekken" als alles vast zit voordat t kapje er over gaat.
Officieel zal vast bij zwaarder vermogen een bepaald hoeveelheid torq/Nm draaimoment beschreven zijn om gecertificeerd af te leveren maar als ik zie wat een dure electricien achterlaat na kastombouw (oude meterkast er uit nieuwe er in.) zal dat wel los lopen.

[ Voor 45% gewijzigd door copykat op 26-12-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:35:
Ik heb een setje wera gekocht voor mn nieuwe klushuis zonder momentschroevendraaier.
Edit ik denk deze

Heb je wera en ironside vergeleken in prijs?

Alles valt en staat natuurlijk of die bits net zo sterk zijn als die van wera én of die moment instellingen een beetje stabiel zijn en kloppen. Bij Wera is het 80 verschil met of zonder torquedriver.

Ik doe overigens vaak vast is vast en 1keer nog even "natrekken" als alles vast zit voordat t kapje er over gaat.
Officieel zal vast bij zwaarder vermogen een bepaald hoeveelheid torq/Nm draaimoment beschreven zijn om gecertificeerd af te leveren maar als ik zie wat een dure electricien achterlaat na kastombouw (oude meterkast er uit nieuwe er in.) zal dat wel los lopen.
Het is wel een significant prijsverschil, en dat zal een wera zeker waard zijn vooral bij intensief gebruik. Wellicht dat ik de Ironside probeer en losse klingen probeer van andere merken, het formaat lijkt hetzelfde echter heeft een wera kling bijvoorbeeld een extra gleufje tov de Ironside kling. Als het niet past kan ik altijd retourneren.

Ps. Wera 05135906001 Extra Slim Set Kraftform Compact VDE Torque 1.2-3.0 Nm + 817, 16 Pieces, One Size https://amzn.eu/d/6HDQ8Zf

Zou dan nog kunnen, maar deze is dan weer zonder sl/pz volgens mij.

Wiha is ook een optie, alsnog duurder dan Ironside maar voor 150 (ongeveer het dubbele van Ironside) heb ik dan wel weer alles wat ik nodig heb https://www.klium.nl/wiha...ic-08-50-nm-40674-1051971

[ Voor 9% gewijzigd door thezs op 26-12-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik had met die huismerk electra schroevendraaiers altijd een gevoel van er breken brokjes af als ik een beetje kracht zet. Ooit eentje in tweeën gebroken met iets los krijgen.
Vandaar dat ik dat wera setje gekocht had. Ik moet overigens zeggen dat een setje met eigen, vaste, handvaten sneller werkt. Gewoon 2 3 in je gordel en gaan werkt net effe effectiever dan moeten wisselen van stift. Voordeel van die set is als je niet weet wat voor schroef je tegen komt je niet heen en weer hoeft te lopen naar je gereedschap stock.

Misschien dat ik nog eens op zoek ga naar 2 extra handvaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:06:
Ik had met die huismerk electra schroevendraaiers altijd een gevoel van er breken brokjes af als ik een beetje kracht zet. Ooit eentje in tweeën gebroken met iets los krijgen.
Vandaar dat ik dat wera setje gekocht had. Ik moet overigens zeggen dat een setje met eigen, vaste, handvaten sneller werkt. Gewoon 2 3 in je gordel en gaan werkt net effe effectiever dan moeten wisselen van stift. Voordeel van die set is als je niet weet wat voor schroef je tegen komt je niet heen en weer hoeft te lopen naar je gereedschap stock.

Ik ga denk ik maar voor https://www.klium.nl/wiha...ic-08-50-nm-40674-1051971

Omdat deze alle klingen heeft, wiha een goed merk is met goede reviews en omdat deze site het voor echt een koopje aanbiedt (zie het elder zeker paar tientjes duurder).

En zo gaat het wel vaker, ik begin met een budget keuze en niet veel later zit er toch wat duurs in de winkelmand _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor elektra werk niet heel handig, maar goedkoop en bijvoorbeeld voor fietsen wel heel handig;
https://bicycles.stackexc...ion-based-torque-wrenches

(En als je een canyon fiets koopt zit er 1 bij, dus goede reden om ook meteen een nieuwe fiets te kopen :+ )

[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 26-12-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:06:

ik heb inderdaad een vde setje, een extra handvat en dan de momentschroevendraaier. Die extra handvaten zijn heel fijn , zeker als je niet los wil draaien met je momentschroevendraaier. Losse greep kostte 15€ oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:01:
Voor elektra werk niet heel handig, maar goedkoop en bijvoorbeeld voor fietsen wel heel handig;
https://bicycles.stackexc...ion-based-torque-wrenches

(En als je een canyon fiets koopt zit er 1 bij, dus goede reden om ook meteen een nieuwe fiets te kopen :+ )
vde is soms wat overdreven, maar blank metaal is wel het andere uiterste he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:13:
[...]
vde is soms wat overdreven, maar blank metaal is wel het andere uiterste he :D
Isolatietape :+

Maar inderdaad, voor elektrawerk niet ideaal, al maak je iets natuurlijk spanningsloos voordat je er aan gaat schroeven O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:05:
[...]

Maar inderdaad, voor elektrawerk niet ideaal, al maak je iets natuurlijk spanningsloos voordat je er aan gaat schroeven O-)
:D

Schroeven van zekeringautomaten, ach ik heb alles op de hand aangedraaid, spanning erop en daarna met genoeg licht lekker op mijn gemak alles nagedraaid met de momentschroevendraaier. Bijna geen aanraakgevaar :)

Buiten dat: spanningsloos is verstandig. Afschakelen, meter controleren, en dan nameten , en dan pas met je vingers erin lieve mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

_ferry_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:05:
[...]

ik gebruikte vroeger twee lagen krimpkous, Belzer schroevendraaier en dan 2 lagen krimpkous over de schacht even verwarmen met je aansteker. d:)b DVE tot geen idee maar 230VAC was beschermt.

Maar ik was dan ook geen electricien.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 26-12-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:30:
[...]

ik gebruikte vroeger twee lagen krimpkous, Belzer schroevendraaier en dan 2 lagen krimpkous over de schacht even verwarmen met je aansteker. d:)b DVE tot geen idee maar 230VAC was beschermt.

Maar ik was dan ook geen electricien.
Nee en je neemt dan zelf een risico waarbij je van de gevaren bewust bent. Dat is redelijk weloverwogen en dus okay.

Ik haak er vooral op in om te voorkomen dat morgen een random beginner die stalen schroevendraaier koopt nav dit topic en hem vol vastpakt terwijl hij een zekeringschroef aandraait, denkende dat dat veilig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 22:39
Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:08:
[...]

Nee en je neemt dan zelf een risico waarbij je van de gevaren bewust bent. Dat is redelijk weloverwogen en dus okay.

Ik haak er vooral op in om te voorkomen dat morgen een random beginner die stalen schroevendraaier koopt nav dit topic en hem vol vastpakt terwijl hij een zekeringschroef aandraait, denkende dat dat veilig is :)
Dat heet dan ook een beginnersfout.
En als ik eraan terug denk: mijn vader had twee linkerhanden en herkende dientengevolge ook niet dat ik meer sleuteltalent heb dan hij. Erger was dat er nog niet eens een fatsoenlijke schroevendraaier in huis was. Dus toen ik als puber voor een verfklus de behuizing van mijn CRT-teeveetje eraf wilde schroeven terwijl er ook iets op tv was dat ik wilde zien heb ik me met tafelmessen moeten behelpen.
De stroom ging links mijn vingertop in en rechts er weer uit.
Ongelooflijk geluk gehad.

De vaderdagen en vaders verjaardagen daarna zaten er geen drank of dassen in mijn cadeau, maar tangen, sleutels en schroevendraaiers. Die ik weer terugverdiende door uitgespaarde fietsenmakerskosten. Ik had het geluk dat de plaatselijke ijzerwinkel alleen Knipex had. De waterpomptang heb ik vandaag nog met veel plezier gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 26-12-2023 16:52 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:08:
[...]

Ja Zeker! Goed dat je dat meldt ik vergeet nog wel eens dat niet iedereen logisch nadenkt.
En ik wil ook nog even benadrukken dat ik dit vooral deed voor rand apparatuur zaken niet in een groepenkast.
Dus om toevallige aanraking met je schacht niet spontaan een "vonk lasactie" te krijgen als je er mee bezig was. ( voornamelijk met zwakstroom DC 5/12/24volt (Accu's ook) in beveiligings en brandcentrales maar werkte ook wel een een centraaldoos met stekers om een paar aders bij te steken of een wand doosje opnieuw aan te sluiten.) Mijn oplossing van krimpkous is Zeker niet geschikt voor elk handvat (beetje zuur als je schacht geïsoleerd is maar je handvat geleid wel :X .)
Of als je net even je vinger verschoof over de greep en de schacht aanraakte: met 5 volt niks aan t handje maar met 24volt promoveert je schrikreactie misschien wel in een sluiting. :+
Beetje lullig in een gebouw waar alle liften naar beneden komen en branddeuren sluiten enz. omdat jij een oepsie heb.
krimpkous werd veel gebruikt om lassen van signaaldraden te isoleren dus was altijd beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05

Ik zou een stevig bouwzeil kopen en de ladder inpakken hiermee. Sowieso niet op de grond leggen maar bovenop iets. Eventueel zou je ook hem nog kunnen inspuiten met WD40 voor extra bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:45

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:17:
[...]

:D

Schroeven van zekeringautomaten, ach ik heb alles op de hand aangedraaid, spanning erop en daarna met genoeg licht lekker op mijn gemak alles nagedraaid met de momentschroevendraaier. Bijna geen aanraakgevaar :)
Ik ben even benieuwd: zat er veel verschil tussen ‘handvast’ en je controle rondje?

Twee weken geleden namelijk een energie meter ná de werkschakelaar geplaatst bij de warmtepomp. Alles vast gedraaid zoals ik altijd deed maar lang verhaal kort: warmtepomp viel net uit, blijkt dat de nul los zat terwijl ik zeker weet dat hij ‘goed’ vastzat.

Twijfel nu dus ook even om een momentschroevendraaier aan te schaffen hiervoor.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ben ook benieuwd, ik zou verwachten dat als je het zonder doet je ze te vast draait. En ik volg meestal gewoon vast is vast, tenzij het echt moet houden en stevig is (zeg m8 3n hoger, dan geld een kwartslag voordat ie afbreekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Lankman schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:54:
Ben ook benieuwd, ik zou verwachten dat als je het zonder doet je ze te vast draait. En ik volg meestal gewoon vast is vast, tenzij het echt moet houden en stevig is (zeg m8 3n hoger, dan geld een kwartslag voordat ie afbreekt).
Het kan dus ook te strak waardoor het koper weer indeukt enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

chrisborst schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:56:
[...]

Ik zou een stevig bouwzeil kopen en de ladder inpakken hiermee. Sowieso niet op de grond leggen maar bovenop iets. Eventueel zou je ook hem nog kunnen inspuiten met WD40 voor extra bescherming.
Waarom? Dat Alu gaat echt niks doen, alleen het plastic evt. En daar is wd40 weer niet zo geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:05:
[...]

Waarom? Dat Alu gaat echt niks doen, alleen het plastic evt. En daar is wd40 weer niet zo geschikt voor.
WD40 is een soort Diesel, ontvet en lost dingen op.
ik zou eerder siliconenspray gebruiken om vocht te weren in kiertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:50:
[...]

Ik ben even benieuwd: zat er veel verschil tussen ‘handvast’ en je controle rondje?

Twee weken geleden namelijk een energie meter ná de werkschakelaar geplaatst bij de warmtepomp. Alles vast gedraaid zoals ik altijd deed maar lang verhaal kort: warmtepomp viel net uit, blijkt dat de nul los zat terwijl ik zeker weet dat hij ‘goed’ vastzat.

daar zat wel wat verschil tussen. Aan de andere kant was het allemaal niet enorm veel verschil en wist ik vantevoren dat ik na zoi lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:08:
[...]

wat dan weer grappig is, is dat wd40 staat voor Water Displacement 40th formula. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Toppe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:50:
[...]

Sommige automaten moeten met 2-3Nm vast, dat is op het randje van 'ze pleuren bijna van de rail af'. Veel vaster dan mijn eerste 'vast=vast' inschatting zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:13:
[...]
daar zat wel wat verschil tussen. Aan de andere kant was het allemaal niet enorm veel verschil en wist ik vantevoren dat ik na zoi lopen.
Lastig. €150 (wil alleen Wera) is best wat geld voor iets wat je niet dagelijks gebruikt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Lankman schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:54:
Dat vast vlak voordat het breekt vind ik altijd best tricky. Kunststof breuk in een automaat betekend isolatieschade en kans op doorslag. (ik doe overigens ook gewoon flink kracht zetten totdat ik het gevoel heb geen rotatie meer te hebben en de torsie van de automaat of WCD of Schakelaar komt.)

Ik denk dat na een week of maand nog even nalopen geen kwaad kan en het zelfde bereikt als zo'n momentschroevendraaier? (wel een beetje lastig met een afmonteer spul als WCD's en Schakelaars)
vind zo'n moment schroevendraaier best prijzig voor af en toe gebruik.
Hoeveel beter is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jadjong schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:16:
[...]

Sommige automaten moeten met 2-3Nm vast, dat is op het randje van 'ze pleuren bijna van de rail af'. Veel vaster dan mijn eerste 'vast=vast' inschatting zou zijn.
Wel dus? Ik moet m’n automaat buiten met 2,5-3Nm vast zetten, nu heb ik hem ‘stevig met de hand vast gedraaid’ maar ik vermoed dat dit inderdaad niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Zal ook van de bevestiging af hangen, het binnenwerk van een plastic groepenkast is minder stevig dan een werkschakelaar die direct op het beton zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:15:
[...]

wat dan weer grappig is, is dat wd40 staat voor Water Displacement 40th formula. :+
Gebruik maar eens diesel heeft de (ongeveer) zelfde eigenschappen en ik meen te herinneren dat kerosine gereinigde diesel was.

https://www.bnnvara.nl/ka...-moet-je-weten-over-wd-40
samenstelling geheim. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jadjong schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:20:
Zal ook van de bevestiging af hangen, het binnenwerk van een plastic groepenkast is minder stevig dan een werkschakelaar die direct op het beton zit.
Klopt, maar ik ga er even voor het gemak vanuit dat de groepenkast zo in elkaar is gezet dat je het halen van de benodigde Nm te behalen is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zou dit bijvoorbeeld goed genoeg zijn voor incidenteel gebruik?

60 euro en wel van WiHa
(edit alleen 2.8Nm) niet instelbaar

Als dan ook die Wera stiften in het hand vat passen heb ik meteen een extra handvat :*)

mooi verjaardagskadootje extra grepen/handvat van Wera stiftset

Edit 2 net even gekeken naar reviews op YT en als je niet vast zit op Wera en een groepkast momentschroevendraaier nodig hebt scheelt het 50% aan euro's.
als die greep nu ook een Wera stift slikt zou het helemaal mooi zijn. anders een losse stiftenset van 2 er bij kiezen.

[ Voor 58% gewijzigd door copykat op 26-12-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:35:

60 euro en wel van WiHa

Als dan ook die Wera stiften in het hand vat passen heb ik meteen een extra handvat :*)

mooi verjaardagskadootje extra grepen/handvat van Wera stiftset
2.8 is wat ABB wil, op de deurbelmodule na. Die draaide ik ermee aan gort :+

Als je alles van ABB hebt (aanhaalmoment staat op de doosjes) ben je er, anders even bij 'jouw' merk kijken. Persoonlijk verwacht ik dat het allemaal in die range zit, maar als je het toch echt netjes wil doen is het natuurlijk wel goed om eten na te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 26-12-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jadjong schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:16:
[...]

Je ziet zelfs de rails waar ze op zitten meebewegen. Ik oefen best wat kracht uit , maar met momentschroevendraaier echt wel iets meer dan ik zonder zou durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:10:
[...]

Als je alles van ABB hebt (aanhaalmoment staat op de doosjes) ben je er, anders even bij 'jouw' merk kijken. Persoonlijk verwacht ik dat het allemaal in die range zit, maar als je het toch echt netjes wil doen is het natuurlijk wel goed om eten na te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX7_AcSIkoHzCyMrrVOPcRo_gBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLwzhlVI43adcKsaIqwS6jG4.jpg?f=fotoalbum_large
Dat komt goed uit! bol.com bon als kerst pakket 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:43
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:35:

60 euro en wel van WiHa
Een vergelijkbaar setje van Wiha gebruik ik ook omdat ik een instelbare momentschroevendraaier te duur vindt voor die enkele keer dat ik hem nodig heb.
Bevalt prima voor incidenteel gebruik.

En zo kwam ik er ook achter dat 2,8 Nm flink meer is dan ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat mijn ladder inspuiten met iets wat glad en glibberig is misschien sowieso niet een goed idee is :)

Uiteindelijk ga ik de ladder gewoon buiten leggen of hangen en mocht hij daar over een paar maanden nog liggen, dan leg ik er iets over heen zodat het kunstof niet te veel problemen krijgt door de UV. Nu zal dat nog wel meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:35:
Edit ik denk deze
Ik ben Wera fan (heb er vrijwel al mijn (VDE) schroevendraaiers van, bitsetjes, ratels etc.) maar voor de momentschroevendraaier ben ik toch uitgeweken naar een ander merk. :-( Niet omdat ik de prijs een dealbreker vind, maar omdat het instelbereik nogal klein is. Het exemplaar wat jij linkt doet 1,2-3,0Nm. Ik heb ook al wel eens 0,9Nm en 5,0Nm nodig gehad en bij Wera mag je daarvoor meteen 3 verschillende momentschroevendraaiers kopen...

Dus hiervoor maar uitgeweken naar Wiha waar je met één momentschroevendraaier 0,8-5,0Nm krijgt.
thezs schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:38:
[...]

Ik ga denk ik maar voor https://www.klium.nl/wiha...ic-08-50-nm-40674-1051971

Omdat deze alle klingen heeft, wiha een goed merk is met goede reviews en omdat deze site het voor echt een koopje aanbiedt (zie het elder zeker paar tientjes duurder).

En zo gaat het wel vaker, ik begin met een budget keuze en niet veel later zit er toch wat duurs in de winkelmand _O-
Mooi setje. d:)b Heb hem zelf ook (alleen dan een variant met ook inbus en torx bits erbij). Alleen het instellen gaat bij sommige andere merken makkelijker, maar dat lijkt me zeker voor incidenteel gebruik geen dealbreker.

Vergeet als je het in huis hebt niet om de schroevendraaier na gebruik weer te ontspannen (instellen op 0,8Nm).

Op amazon.de trouwens voor €137,90: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B01MUU6WE2/
Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:10:
[...]

Ook even oppassen als je ABB SN201 automaten gebruikt, die hebben een aandraaimoment van 1,2Nm.

De aansluitblokjes onderin de groepenkast volgens mij 2,0Nm.

Heb je toch zomaar 3 verschillende aandraaimomenten nodig voor 1 groepenkast.
copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:16:
Ik denk dat na een week of maand nog even nalopen geen kwaad kan en het zelfde bereikt als zo'n momentschroevendraaier? (wel een beetje lastig met een afmonteer spul als WCD's en Schakelaars)
Er zitten niet veel schroefcontacten op mijn WCD's en schakelaars gelukkig. ;) Dat is toch bijna allemaal met insteekklemmen tegenwoordig?

De enige uitzondering hier in huis is denk ik de Perilex contactdoos voor de kookplaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 29-05 18:41

Mijn alu ladder brengt al minimaal 4 jaar buiten door. Geen probleem. Hij hangt los van de grond. Alu 'roest' niet en krijgt alleen klein oxidatielaagje en daarna stopte de reactie volgens mij. Je hebt niet voor niks ook aludaktrims e.d.
Pagina: 1 ... 179 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).