Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Chip. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:22:
Vraagje... ik twijfel tussen een Metabo KGS 254 M vs. Makita LS 1018 L verstekzaag. Qua prijs zou Metabo beter zijn, alleen zoek ik een beetje naar ervaringen qua merk... welke zouden jullie kiezen en waarom?

Een aantal vragen die ik heb
* Ik zou er eerst plinten mee gaan zagen (nieuwbouw), daarna staan andere projectjes op de pijplijn (tuinhuisje o.i.d.). Voor de plinten wil ik wel graag nette, scherpe snedes. Dat heeft zover ik weet meer te maken met het zaagblad, hoeveel tandjes bijvoorbeeld?
* Hoeveel maakt het vermogen uit? 1800 vs 1430 watt?
* De makita heeft een rustige aanloop, dat maakt denk ik wel uit voor de precisie?

[...]

Hoezo is Metabo en Makita van andere klasse? Makita (Japans) heeft betere reputatie dan Metabo (Duits)?
Ze hebben beide grote fabrieken in china staan ;) het is tegenwoordig redelijk normaal dat ook bij de grote merken uit de "grote" landen missers hebt. en metabo heeft bij deze afkortzagen reeks gewoon de plank mis geslagen. de stangen kunnen licht torderen ten opzichte van elkaar en dat geeft gewoon speling. Speling alleen is zo erg niet omdat je daar rekening mee kan houden (draaibankwerkers deden vroeger niet anders) maar dan moet de speling wel voorspelbaar zijn. en dat is hij bij metabo niet. de eerste zaagsneden is 90 x90 graden en de 2e 89 x 90 graden en de 3e 91x 89 graden etc etc etc Zelf heb ik zijn kleine broertje,maar de 254 heb ik ook lang genoeg vast gead om te weten dat hij (hoewel minder, maar die is ook een heel stuk minder gebruikt) ook last heeft van speling.
Ik heb hier dus de 216 staan, ik probeer hem al een tijdje weg te geven maar niemand wil de scheve zaagsnedes er gratis bij ;) Voor ruwbouw is hij prima. maar alles wat je extra wil: plinten, meubels etc. kan je vergeten of kost je veel meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 09:27

copykat

Good copy isn't bad

ik weet niet of de Parkside 150Nm al uitgebreid besproken is maar ik moet van de zomer flink schroeven in de tuin en zit te denken aan een 100Nmplus machine voor de grote schroeven. En bedacht me kan beter nu even bedenken wat ik nodig heb en wil zodat ik een mooie aanbieding kan scoren voordat ik hem nodig heb. Reviews zijn maar tot bepaald niveau adviserend dus ik hoop hier nog wat meer informatie te verkrijgen. :-)

Tot nu to heeft mn Makita BDF442RFE al tien jaar z'n ding gedaan en de 3.0Ah accu's zijn nu echt krachtloos geworden. toen ook flink voor betaald maar heeft zn geld opgebracht
Ik denk er over om deze te gebruiken als vervanging.
origineel zijn ze een beetje prijzig. en is met twee accu's 50% van een nieuwe tol al bereikt.
De makita zelf is eigenlijk nog prima te gebruiken dus replacement accu's zouden de levensduur mooi verlengen.
Vraag 1: werken deze replacements op zo'n makita lader?

Nadeel het is een 42Nm machientje en met dikke schroeven moet je voorboren en flinke ronde gatenzagen en speedboren merk je dat er wat moeite is.( vind ie niet leuk)
vraag 2: in reviews word vaak gezegd dat de machines hun max potentieel in Nm halen bij grotere accu's zal die 3 naar 4Ah ook een verbetering opleveren? of is de Makita gelimiteerd tot 42Nm dus gaat die vlieger niet op?

Als thuis gebruiker is zo'n Metabo/Makita/Blauwe Bosch/Dewalt 100Nmplus beest wel erg nice to have maar prijstechnisch een beetje overkill. 500euro indien je een koffer, 5-6-8Ah accu (2x?) en schroefmachine wil is wel zo'n beetje de prijs. Dat is voor mij teveel. punt.

Wat ik niet nodig heb:
klopboor functie, heb een bedraade boorhamer SDS met boor/hamerboor/hamer functie en een SDS/ klem kop er bij. dus voor "klopboren" pak ik wel even mn verlengsnoer.
Of die klopboorfunctie werkt ook een beetje als Slagschroevendraaier dan misschien interresant. ( al weet ik niet of en zwaar schroeven en klopmechanisme actief goed is voor de machine)

Ik wil een draadloze vervanging van een snoermachine (Die SDS machines vinden koppel belasting minder geslaagd geloof ik dus dikke schroeven of grote speedboren of flinke rondegatenzagen zijn niet zo best voor je boorhouder en motor..)
Dus ik dacht zo'n flinke accu boor voor dr bij is handig. ( en het scheelt wisselen boortje stift boortje stift bij sommige klussen.)
Die Lidl performence 20V "beest" is een redelijke kopie van de Bosch 150c ( in onderstaande test goed te zien.
Nu zie je in dit filmpje dat de Claim van 150Nm een beetje eh lastig is te bevestigen.
zal dit nog steeds 100Nm plus zijn? 110Nm of zo?
Als ik Dewalt of zo bekijk met 70Nm dan zit je al snel op 320 euro. schroefmachine/koffer/2 accu's/ lader pakket.

Die parkside met 2de accu (8Ah) zit volgens mij op 230 euro.

waar ik onzeker over ben is;
1 merk ik het verschil in gebruik met die Dewalt 70Nm en die PP20v 150Nm (eerder 110Nm?)
2 indien niet dan zou denk ik die 50 euro uiteindelijk zich uitbetalen in levensduur.
3 Als ik het goed herinner hebben die DeWalts geen anti kickback feature en met die krachtige machines lijkt me dat toch wel noodzakelijk. en dan kom je vermoedelijk weer duurder uit.

edit: wat eigenlijk dan ook een beetje meespeelt is dat dan deze decoupeerzaag meteen ook in beeld komt. ( mn oude groene bosch (snoertje) zaagt iets scheef en dat is soms kudt langs een geleider.)

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 12-12-2023 16:34 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, een klopboor is niet om mee te schroeven, die klopt namelijk in de lengterichting tegen de boor, terwijl een slagschroevendraaier juist in de draairichting slaat. Overigens is een boorhamer ook niet een 1:1 vervanging van een klopboor. Een boorhamer slaat doorgaans veel harder dan een klopboor. Dat is niet in alle steensoorten even wenselijk, zeker niet als je door een muur heen wil boren zonder aan de achterkant een groot stuk steen uit te laten breken. Maar met een niet-klopboormachine met goede steenboortjes voor alle zachtere steensoorten en een boorhamer voor beton en andere harde steensoorten kom je er op zich ook wel, dus een klopboor is inderdaad geen must :)

Wat bedoel je precies met "de 3.0Ah accu's zijn nu echt krachtloos geworden"? En welke lader heb je van Makita? Heb zelf alleen originele accu's dus geen idee hoe de laders omgaan met alternatieve accu's, maar mogelijk zit daar ook nog wel verschil tussen bijvoorbeeld de relatief domme DC18SD langzame lader en de verschillende snelladers (die wat meer elektronica aan boord hebben voor het monitoren van de accu).

Verder zelf geen ervaring met Parkside machine, maar gebruik even de zoekfunctie in dit topic, volgens mij is daar wel het een en ander aan ervaringen / gedachten over te vinden hier :)

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 12-12-2023 16:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@copykat, 42 Nm is inderdaad niet heel ruim bemeten, tegenwoordig halen sommige 12V machines dat al. Voor grote schroeven in hout draaien is een slagschroevendraaier nu juist erg goed geschikt. 150 Nm op je polsen is ook niet erg relaxed (alhoewel er daarom juist vaak ook een extra handgreep bij zit). Maar over het algemeen lijken de ervaringen met de Parkside performance schroefboormachines wel goed te zijn, dus daar zou je het niet voor hoeven te laten.

Een dure decoupeerzaag zal ook niet persé recht zagen langs een geleider, en ik zou niet verwachten dat dat met die Parkside veel beter gaat zijn dan de Bosch. De groene Bosch decoupeerzagen zijn wel vrij notoir voor de trillingen, wellicht dat je daar wat verbetering ziet met de Parkside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:49:
Nee, een klopboor is niet om mee te schroeven, die klopt namelijk in de lengterichting tegen de boor, terwijl een slagschroevendraaier juist in de draairichting slaat. Overigens is een boorhamer ook niet een 1:1 vervanging van een klopboor. Een boorhamer slaat doorgaans veel harder dan een klopboor. Dat is niet in alle steensoorten even wenselijk, zeker niet als je door een muur heen wil boren zonder aan de achterkant een groot stuk steen uit te laten breken. Maar met een niet-klopboormachine met goede steenboortjes voor alle zachtere steensoorten en een boorhamer voor beton en andere harde steensoorten kom je er op zich ook wel, dus een klopboor is inderdaad geen must :)
met een variabele snelheid kan je met een hamerboor en wat druk minder op de kop nog redelijk rustig tikken maar inderdaad geheel risicoloos is het niet.
Wat bedoel je precies met "de 3.0Ah accu's zijn nu echt krachtloos geworden"? En welke lader heb je van Makita? Heb zelf alleen originele accu's dus geen idee hoe de laders omgaan met alternatieve accu's, maar mogelijk zit daar ook nog wel verschil tussen bijvoorbeeld de relatief domme DC18SD langzame lader en de verschillende snelladers (die wat meer elektronica aan boord hebben voor het monitoren van de accu).
Die accu's zijn denk ik 10 jaar oud en ik moest gister met 60mm schroeven 2keer accu wisselen dus de power is wel weg.
lader is een DC18RA 7.2-18V
ik heb ook een emailtje gestuurd naar de leverancier met die vraag nog geen reactie terug.
Verder zelf geen ervaring met Parkside machine, maar gebruik even de zoekfunctie in dit topic, volgens mij is daar wel het een en ander aan ervaringen / gedachten over te vinden hier :)
was ik al mee bezig :) net nog even een review opgezocht van die accu decoupeerzaag.

@henkie196 hi, toendertijd kocht ik hem over van iemand die Panasonic pro ging kopen.
En komend van een bosch groen waar de boorkop vanaf viel een verademing tijden verbouwen. 2001/2005 ergens gekocht.
ik heb ook een afkort zaag en een oude bosch cirkelinvalzaag met twee lineaaldelen dus voor echt "recht zagen" kan ik die pakken.
mn decoupeerzaag is een oude 750 en vermoedelijk een keertje teveel gevallen. ;-)
plus het snoer dat je elke keer in de gaten moet houden met zagen van figuren/bochten maakt het misschien interessant om die parkside parksidetest video te kopen.
1 nadeel heeft hij al zag ik: geen laser lijn of metalen zaaglijn pointer. Dat is wel erg jammer. (die inlay ben je zo kwijt natuurlijk.)

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 12-12-2023 17:22 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een Milwaukee M12 (brushless) SDS boormachine en sinds kort klikken boortjes niet meer vast. Het apparaat heb ik flink veel gebruikt afgelopen jaren, maar oud is 'ie niet. Is dit te herstellen? Boren en hameren doet 'ie nog wel.
Hier een filmpje van het zelfde apparaat, maar met een ander probleem:
YouTube: Milwaukee M12CH hammer drill not hammering, how to get it hammering ...
Het probleem dat boortjes niet vastklikken moet toch eenvoudiger zijn?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:18:
Ik heb een Milwaukee M12 (brushless) SDS boormachine en sinds kort klikken boortjes niet meer vast. Het apparaat heb ik flink veel gebruikt afgelopen jaren, maar oud is 'ie niet. Is dit te herstellen? Boren en hameren doet 'ie nog wel.
Hier een filmpje van het zelfde apparaat, maar met een ander probleem:
YouTube: Milwaukee M12CH hammer drill not hammering, how to get it hammering ...
Het probleem dat boortjes niet vastklikken moet toch eenvoudiger zijn?
Heb ik ook soms met mn bosch.
vuile boorkop.
gruisstof in je SDS systeem.
ik spuit vaak wat WD40 er in
even met een SDS er in en er uit paar keer vast klikken en los halen schoon vegen en weer terug..
daarna een beetje rood lagervet of dat vet dat je krijgt bij een kangoo op je SDS boor smeren die er in doen.
even heen en weer halen
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
Als thuis gebruiker is zo'n Metabo/Makita/Blauwe Bosch/Dewalt 100Nmplus beest wel erg nice to have maar prijstechnisch een beetje overkill. 500euro indien je een koffer, 5-6-8Ah accu (2x?) en schroefmachine wil is wel zo'n beetje de prijs. Dat is voor mij teveel. punt.
Nog even inhakend op deze opmerking: 500 euro lijkt me wat overdreven tenzij je afgaat op adviesprijzen van complete sets, maar vaak is er wel wat beters te scoren. Als je bij Makita blijft heb je voor rond €200 een DDF486ZJ (het huidige 18V topmodel). Dat is de losse machine + koffer en je krijgt er op dit moment genoeg cadeaupunten bij om een gratis 5Ah accu te scoren. De lader die je hebt is helaas niet geschikt voor die modernere/grotere 18V accu's, dus dan komt er nog ~€50 bij voor een DC18RC en evt. nog €70 voor een extra 5Ah accu. Al met al dus iets meer dan €300 en dan kan je weer jaren vooruit en zit je op een platform waar je alle kanten op kan. En in plaats van die extra accu kan je ook even afwachten of je nog een andere machine nodig hebt waar je ook een gratis accu bij krijgt (een DJV181ZJ decoupeerzaag bijvoorbeeld).

Alsnog fors duurder dan die parkside natuurlijk, maar daar krijg je denk ik ook wel een aardig stuk kwaliteit voor terug. En die parkside wordt zo te zien met 8Ah accu geleverd? Dat is 1kg aan accu wat je onderaan je machine hebt hangen. Weet niet of je daar zo blij van wordt (ter vergelijking: Makita 5Ah is iets van 600g).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:25:
[...]

vuile boorkop.
even met een SDS er in en er uit paar keer vast klikken en los halen schoon vegen en weer terug..
daarna een beetje rood lagervet of dat vet dat je krijgt bij een kangoo op je SDS boor smeren die er in doen.
even heen en weer halen
Ik heb Bosch SDS vet dat je op de sds koppeling kunt smeren. Ik ga je tip proberen!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:38:
[...]

Nog even inhakend op deze opmerking: 500 euro lijkt me wat overdreven tenzij je afgaat op adviesprijzen van complete sets, maar vaak is er wel wat beters te scoren.
dat besef ik maar er zijn zoveel variaties dat het lastig is te zien wat je nu kwijt bent, kijk maar naar deze site:
https://www.toolnation.nl...u-s-en-lader-in-mbox.html
zit je op 316.
Als je bij Makita blijft heb je voor rond €200 een DDF486ZJ (het huidige 18V topmodel). Dat is de losse machine + koffer en je krijgt er op dit moment genoeg cadeaupunten bij om een gratis 5Ah accu te scoren. De lader die je hebt is helaas niet geschikt voor die modernere/grotere 18V accu's, dus dan komt er nog ~€50 bij voor een DC18RC en evt. nog €70 voor een extra 5Ah accu. Al met al dus iets meer dan €300 en dan kan je weer jaren vooruit en zit je op een platform waar je alle kanten op kan. En in plaats van die extra accu kan je ook even afwachten of je nog een andere machine nodig hebt waar je ook een gratis accu bij krijgt (een DJV181ZJ decoupeerzaag bijvoorbeeld).
Thanks voor de typenummers daar kan ik wat mee. :-)
zal eens gaan graven in google opzoek naar deals. BF is natuurlijk afgelopen dit jaar maar aanbiedingen komen en gaan. kerstdeal bijv. :-)
Alsnog fors duurder dan die parkside natuurlijk, maar daar krijg je denk ik ook wel een aardig stuk kwaliteit voor terug. En die parkside wordt zo te zien met 8Ah accu geleverd? Dat is 1kg aan accu wat je onderaan je machine hebt hangen. Weet niet of je daar zo blij van wordt (ter vergelijking: Makita 5Ah is iets van 600g).
Dat vooral. mn huidige is nogsteeds niet kapot.
Die set 8Ah met machine is 3kg. niet bedoelt voor 3mm boortjes ;-)
Aandraaimoment zacht / hard 65 / 135 Nm van je aangegeven Makita is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ten eerste dank voor alle reacties. Ja ik probeer een beetje een allround verstek zaag te kopen. Want enkel de plinten moet echt met 'precisie'. Ga geen meubels maken echt ofzo. Tuinhuisje, Pergula, houten DIY opslag shelfs voor grote boxen in tuinhuisje.
Raymond schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:49:
Metabo en Makita zijn beide goede merken. Maar de modellen die je vergelijkt, zijn wel van een andere klasse. De ls1019L van Makita kost meer dan het dubbele ivm de kgs254m.
Ja snap dat als je over de LS 1019 L praat dat het dan een wereld van verschil is. Had enkel over de LS 1018 L (welke 442 kost bij Hornbach), zo'n 1.5x meer dan de Metabo (297 kost bij Hornbach)
DJMaze schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:02:
Ik heb zelf gekozen voor de Metabo KGSV 72 XACT SYM (ondanks dat verder alles bij mij van Makita is).
Erg fijne zaag voor plinten (alleen de festool SYM 70 is beter).
Je moet hem wel eerst instellen/uitlijnen omdat dit bij levering ongeveer 0,5-1 graad afwijkt (de aanslag).
Voordeel is dat het handvat in het verlengde van de zaag zit en niet er naast. Hierdoor kantel je de zaag niet zo snel.
En de stof afzuiging werkt ook heel goed (grootste probleem bij afkortzagen).
De prijs ligt wel weer hoger dan waar jij naar keek. Maar dat is voor hele strakke plinten wel de betere.
Die zijn dan wel weer van hele andere prijsklassen. Zo'n 2.35x meer t.o.v. Metabo, (699 vs 297 euro) .

Kun jij wellicht een voorbeeldje geven van hoe 'strak' de plinten zouden zijn met jou Metabo KGSV 72 XACT SYM t.o.v. wat je wellicht zou verwachten van een goedkopere versie?
Nivado schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:44:
[...]

Voor plinten wil je absoluut geen speling op de stangen, Het beste is dus geen stangen (een KG bij voorbeeld), of anders de duurdere uitvoeringen (LS 1x19 of Festool bijvoorbeeld). Mijn KGS 254 had volledig uitgetrokken bijna 1 cm speling, dan kan je dus geen haakse of 2 gelijke snedes maken.
2. Vermogen maakt weinig uit als je voldoende hebt en je blad voldoend scherp is. Iets meer vermogen is fijn als je dik en/of hard hout zaagt. Is voor mij geen selectie criterium. Geen van de betere merken levert een zaag met een te zwakke motor, en de goedkope merken willen nog wel eens overdrijven.
3. Nee, is alleen comfort.
4. Dat heeft niets met reputatie te maken, maar puur met de uitvoering. De prijs van de Makita is dan ook niet voor niets iets hoger dan die van de Metabo. Zoals je bij 1. kunt lezen raad ik de Metabo af voor de huidige prijzen.
Dank! Ja zoals gezegd probeer ik beetje een allround verstekzaag te vinden met een goeie prijs/kwaliteit verhouding. Snap wat je zegt dat een verstekzaag met telescoop minder nauwkeurig is als je die beweegt over de telescoop. Alleen bij de plinten heb ik de telescoop functie ?denk ik? niet nodig, want zaag de plinten (90mm) rechtop. Daarom viel mijn oog ook op verstekzagen waarbij je de plint rechtop kan zetten wat ook weer voor netere sneden zorgt naar wat ik had gelezen. Dus mijn aanname is, is dat ik dan in principe geen last heb van onnauwkeurigheden van de telescoop, gezien ik hem niet gebruik. Maar dat is misschien een verkeerde aanname?

Natuurlijk is 'precisie' en 'strakke snede' en 'hele strakke snedes' allemaal subjectieve uitspraken en heb ik dat in mijn eerste bericht niet gedefinieerd.

Waar ik happy van word is als de sneden er al strakker uitzien dan bij mijn ouders wat door de vloerenspecialist is gelegd. Ik kan mij lastig voorstellen dat het met een Metabo / Makita niet beter kan? Want zeker als ik close-up kijk, vind ik het waardeloze sneden?

Foto 1, close-up, foto 2 vanaf ~50cm afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwwFecjPSM3nj6CTBx25ijNnn_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smw0DInHU7mbYFKEfdwVXZZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrMAcc3gVhGzt744sERorssYetQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aYylBus8wSIu5tC4WTaajgc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Chip. op 12-12-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Als het vooral om plinten gaat, overweeg dan ook eens een kleine dewalt.
Als je daar een goed blad op doet, blijf je in dezelfde prijsklasse en daarmee kan je wel netjes zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Chip. Ik zou inderdaad ook verwachten dat het mee valt met de afwijking als je de zaag niet uittrekt. Geen ervaring mee, echter. Voor de andere dingen die je noemt lijkt een KGS 254 M inderdaad wel prima, zolang het niet al te nauwkeurig hoeft te zijn.

Maar voor strakke plinten is vooral de nauwkeurigheid van belang. Afwijkende hoeken van aansluitende stukken vallen nou eenmaal erg op. Een mm speling is niet heel erg, maar veel meer dan dat wil je ook niet hebben. Voor de netheid van de snede zelf is vooral het zaagblad van belang, en dat je vanaf de goede kant inzaagt (je wilt dat de zaagtanden de zichtkant in gaan, als ze aan de zichtkant eruit komen heb je veel kans op uitbrekende stukjes, zeker als ze gelakt zijn).

Overigens zou ik die plinten nog afkitten, ziet er toch net nog even wat strakker uit, zeker als je muur wat golft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53

Mimiix

Professioneel Prutser

henkie196 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:03:
@Chip. Ik zou inderdaad ook verwachten dat het mee valt met de afwijking als je de zaag niet uittrekt. Geen ervaring mee, echter. Voor de andere dingen die je noemt lijkt een KGS 254 M inderdaad wel prima, zolang het niet al te nauwkeurig hoeft te zijn.

Maar voor strakke plinten is vooral de nauwkeurigheid van belang. Afwijkende hoeken van aansluitende stukken vallen nou eenmaal erg op. Een mm speling is niet heel erg, maar veel meer dan dat wil je ook niet hebben. Voor de netheid van de snede zelf is vooral het zaagblad van belang, en dat je vanaf de goede kant inzaagt (je wilt dat de zaagtanden de zichtkant in gaan, als ze aan de zichtkant eruit komen heb je veel kans op uitbrekende stukjes, zeker als ze gelakt zijn).

Overigens zou ik die plinten nog afkitten, ziet er toch net nog even wat strakker uit, zeker als je muur wat golft.
Dus de Metabo KS 216 M is hierin in het voordeel omdat deze niet uitrekt (en dus geen speling heeft)?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Chip. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:34:
Kun jij wellicht een voorbeeldje geven van hoe 'strak' de plinten zouden zijn met jou Metabo KGSV 72 XACT SYM t.o.v. wat je wellicht zou verwachten van een goedkopere versie?
Op dit moment niet. Maar als je in de buurt van Utrecht woont, mag je hem wel testen.

Daarnaast is de plint foto van jou verkeerd gezaagd.
Bij rechte aansluitingen moet het -1/1 graden zijn.
(Google maar eens op "arm verstek zagen").
Mimiix schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:42:
Dus de Metabo KS 216 M is hierin in het voordeel omdat deze niet uitrekt (en dus geen speling heeft)?
Alle afkortzagen hebben speling. Bij de ene gebruiker ook meer dan bij de andere.
Geen speling is een eutopie in jouw budget.
Hack, zelfs mijn dure kgsv heeft speling (vooral als je de diepte stop gebruikt).

[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 12-12-2023 20:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Meestal is het zaagblad bepalend voor schoon werk.

Ooit met funderingsherstel de voorloper van deze gekocht.
Moest dikke balken kunnen door halen, 22cm eiken vloerdelen enz.
Lomp en zwaar.
Torsie? Ja zeker. Zeker in de uitgeschoven stand
Haakse afstelling? Moest je zelf doen en regelmatig checken.
Inkap zaagstand? Haha inbusbout die scharnier verboog.
Meegeleverde blad? Splinters verzekerd.
Zaagsel afzuiging? Pffff niet noemenswaardig. Ineffectief zegmaar.

Maar met een fijntandig blad er van lidl er in en wat zelf afstellen en controleren voordat je iets opmaat zaagt toch sinds 2005 van alles mee gedaan.
Ook fijn werk zoals plinten. Van alles mee gedaan met wat voorzichtigheid tijdens neerhalen, niet teveel kracht en veel van voor naar achteren zagen is het nog best zuiver te krijgen.
Geen advies maar ik bedoel soms doen die cheapass dingen het nog best aardig.

Als ie stuk is zal ik vast een kleiner aanschaffen en meer kwaliteit.
(grove werk zal niet vaak meer voorkomen hij moet mn tuin project nog overleven maar daarna is het prima als ie overlijd.)

Buurman van me had zo'n Dewalt afkortzaag die je om kon keren in zn tafel en dan werd het een tafelzaag.
Topding alleen beetje prijzig als je alleen er thuis mee hobby'd.

Over prijzig gesproken die makita :
https://www.gereedschapce...2yVAIWEAAYASAAEgIpHvD_BwE

Dus als ik
Koffer aanbieding met gratis accu zoek.:

https://www.toolnation.nl...u-s-en-lader-in-mbox.html. 185 euro plus koffer en (gratis via actie) accu (kan ik niet zien of het een 5Ah is of lager Amperage. Maar plaatje laat de 5Ah zien.)
48 euro aan lader. Verzendkosten?
Dan zou het tot eind februari 233,00 euro zijn. Max 250 euro.
1 accu maar met een snellader is dat eigenlijk prima want hoe vaak ga je thuis door je accu's heen met klussen? Gewoon bakkie koffie doen tijdens laden.

Eerst maar ff die bdf442 accu('s) kopen dan kan ik in ieder geval het meeste werk weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:22:
ik weet niet of de Parkside 150Nm al uitgebreid besproken is maar ik moet van de zomer flink schroeven in de tuin en zit te denken aan een 100Nmplus machine voor de grote schroeven.
Ik heb een slagschroevendraaier voor de buiten klussen (de DTD172RTJ voor €350).
Voor bouwen van houten vakantiehuizen, aluminium schuttingen, de auto, etc. etc.
Daarmee draai je met gemak 60cm schroeven mee in het hout, zonder je polsen te slopen.

150Nm op je boormachine is niet echt geschikt voor die klussen omdat je altijd de slipkoppeling nodig hebt (anders sloop je de motor, schroeven en bits).

Met een slagschroevendraaier kan je ook voorboren (max. 6mm).

Wat je eigenlijk wil is niet de DTD172, maar een combiset van iets eenvoudigere machines.
Misschien kan je daar wel een mooie set van vinden (van welk merk dan ook, zelfs Panasonic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:51:
[...]
dat besef ik maar er zijn zoveel variaties dat het lastig is te zien wat je nu kwijt bent, kijk maar naar deze site:
https://www.toolnation.nl...u-s-en-lader-in-mbox.html
zit je op 316.

[...]
Thanks voor de typenummers daar kan ik wat mee. :-)
zal eens gaan graven in google opzoek naar deals. BF is natuurlijk afgelopen dit jaar maar aanbiedingen komen en gaan. kerstdeal bijv. :-)
Succes, het is inderdaad soms best een wirwar, zeker als je ook nog niet gekozen hebt voor een bepaald merk / accuplatform.
[...]

Dat vooral. mn huidige is nogsteeds niet kapot.
Die set 8Ah met machine is 3kg. niet bedoelt voor 3mm boortjes ;-)
Aandraaimoment zacht / hard 65 / 135 Nm van je aangegeven Makita is prima.
Maar laat je ook niet te erg gek maken door mensen hier (incl. mijzelf) die nog wel eens willen doorschieten in hoeveel ze uitgeven aan gereedschap. Goed gereedschap is fijn, maar het moet wel leuk blijven voor je budget natuurlijk. Zo'n dure, relatief zware a-merk topmodel boormachine heb je als doe-het-zelver eigenlijk niet echt nodig, met een goedkoper model kan je waarschijnlijk ook al prima uit de voeten, evt. gecombineerd met een slagschroevendraaier voor zwaar schroefwerk. En volgens mij lopen er hier in het topic ook genoeg mensen rond die veel plezier hebben van hun parkside spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 16:12
Orion84 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:21:
[...]
Succes, het is inderdaad soms best een wirwar, zeker als je ook nog niet gekozen hebt voor een bepaald merk / accuplatform.

[...]
Maar laat je ook niet te erg gek maken door mensen hier (incl. mijzelf) die nog wel eens willen doorschieten in hoeveel ze uitgeven aan gereedschap. Goed gereedschap is fijn, maar het moet wel leuk blijven voor je budget natuurlijk. Zo'n dure, relatief zware a-merk topmodel boormachine heb je als doe-het-zelver eigenlijk niet echt nodig, met een goedkoper model kan je waarschijnlijk ook al prima uit de voeten, evt. gecombineerd met een slagschroevendraaier voor zwaar schroefwerk. En volgens mij lopen er hier in het topic ook genoeg mensen rond die veel plezier hebben van hun parkside spullen.
Top of the line is ook niet altijd nodig he. Wat betreft de parkside of actiesetjes bij de gamma vraag ik me altijd af of het de moeite is. Een jaar of 3 geleden wilde ik een slagschroevendraaier en klopboormachine omdat in huis geklust moest worden en een schutting gezet moest worden. Toen had ik de keuze of ik koop 2 machines rond de 100-150 euro. Of een middenmoot van deWalt/makita. Uiteindelijk was er een actie waarbij je bij een klopboormachine met 2x 5Ah accu’s een slagschroevendraaier body bij kreeg. Uiteindelijk heb ik nu voor 250 euro (vrijwel gelijk als met 2 losse machines uit de gamma ed.) een set machines die ik al 3 jaar voor vanalles en nogwat gebruik en altijd capaciteit genoeg heb.

Oftewel: mijn mening is dat je met goed zoeken en een leuke actie voor een (heel) kleine meerprijs toch wat meer kwaliteit in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Orion84 en @saikol
Ik heb nog even de tijd voordat ik het echt nodig heb.
Eerst moet ik de keuken afbreken en klaarmaken voor nieuwe.
Dus die 2 nieuwe vervangings accu's van 4Ah voor mn bdf442 zijn belangrijker.
Indien ik een setje tegenkom die een mooie prijs kan ik altijd nog toeslaan.

Vermoedelijk is een 70Nm machine zat voor meeste gatenboor en speedboor acties.
Kans dat ik een 20-25mm slangenboor gebruik js niet zo groot.

Zal eens wat vaker review filmpjes kijken van bijv die Go tools. Die doet vergelijkdingentjes en redelijk gestruktureerd. Die oost europesche filmpjes(taal is denk ik pools) zijn wat onduidelijk/sketchy.
Beetje de sweetspot vinden tussen te goedkoop om lang te gebruiken en overkill.
Opzich zijn de Einhell's en Parksides vaak voor af en toe gebruik prima.
Ik koop bijv. Altijd action/huismerk slijptollen. Als t lager verrot gaat gooi ik hem weg.
Ik heb ook al jaren een ferm recipiozaag voor lomp zaagwerk. Doet wat ie moet doen.
Mn decoupeerzaag doet nogsteeds waar hij voor gekocht is. Ok accu is handig maar niet noodzakelijk.
Mn cheap ass multitool is misschien niet best als in vergelijk met een merk maar ala hij kapot gaat zie ik wel of er een betere komt of dat ik gewoon mn handbeitels gebruik. Thuis is tijd gratis. (Isch)
Dat gezegd hebbende schroeftollen en zo moeten een bepaalde minimum kwaliteit hebben om je niet te irriteren. (niks zo irritant als een zwabberende kop of eentje die je boortje niet goed klemt. Of begint te stinken als je iets te zwaar belast.)

Het idee van een middelzware schroefboor (66-90Nm isch) en een slagschroevendraaier als set is misschien beter dan op zoek te gaan naar zo'n beest..
Dit is maar een fractie duurder dan die ene machine en een stuk veelzijdiger.
(als je tenminste niet die gratis accu truc doet.)
https://www.toolnation.nl...dcf887-slagschroever.html.

Dit setje maar eens zien als nieuwe marker. Kijken wat er omheen beschikbaar is.
Liefst fractie goedkoper. 300-325eurogrens. Inclusief accu's en lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@copykat die DeWalt set is goedkoop omdat het oudere machines zijn.
Maar dat boeit natuurlijk niet want het zijn echt goede machines.

Makita komt volgend jaar pas met nieuwe machines en dan zijn de oude ook vast in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
Vraagje voor de bouwstofzuiger kenners. Specifiek heb ik een GAS35M van Bosch. Als de zak vol zit of filter verstopt moet hij een akoestisch signaal geven. Echter heb ik met regelmaat een signaal of beperkt/geen zuigvermogen omdat er weer eens iets in de slang vast zit.
Dat gebeurt me echt te vaak, en irriteert meer en meer omdat je juist meer probeert op te passen niet te groot puin op te zuigen.

Wat is nou een remedie en wat mag ik verwachten? Nu kan ik weer met een trekveer de slang ontstoppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
significant schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:45:
Wat is nou een remedie en wat mag ik verwachten? Nu kan ik weer met een trekveer de slang ontstoppen 8)7
Ik gebruik kippengaas om het mondstuk.
Vooral dunne lange houten latjes/splinters zijn irritant 🤣

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 12-12-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:26:
[...]
Daarnaast is de plint foto van jou verkeerd gezaagd.
Bij rechte aansluitingen moet het -1/1 graden zijn.
(Google maar eens op "arm verstek zagen").
Snap het niet helemaal... Als ik dit lees; https://zelfbouwaudio.nl/...0sluitende%20kast%20maken.

Zou je het dus zagen op 44.9 graden. Zaag je dan beide planken op 44.9 graden? Of de een op 44.9 de ander op 45.1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Chip. schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:51:
[...]

Snap het niet helemaal... Als ik dit lees; https://zelfbouwaudio.nl/...0sluitende%20kast%20maken.

Zou je het dus zagen op 44.9 graden. Zaag je dan beide planken op 44.9 graden? Of de een op 44.9 de ander op 45.1?
Dat linkje gaat over de hoek van een kast. Door niet perfect 45 graden te zagen kan je de punten strak tegen elkaar duwen en heb je aan de andere kant(binnenkant) een hele kleine kier. Zou je kunnen doen voor buitenhoeken van je plint.

Die plint op je foto heeft gewoon een dot kit nodig. :+
Echt heel waardeloos vind ik die snede ook weer niet. Lijkt alsof er al eens kit in heeft gezeten en hout wil gewoon werken. Op gegeven moment kan dat los raken. Tenzij je wellicht lijmt.

Ik heb beneden alle plinten die in elkaars verlengde staan allebei op 45 graden gezaagd, ingesmeerd met houtlijm en vastgedrukt. Je ziet er helemaal niets meer van. Waar je nog iets zag heb ik wat acrylkit gebruikt en daarna aangestipt met verf in dezelfde kleur.

Boven heb ik op -1/1 gezaagd. Dus net niet perfect haaks. Ook daar ziet het er gewoon strak uit.. Schijnt beter te zijn ivm. afschuiven.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 13-12-2023 01:50 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:34:
@copykat die DeWalt set is goedkoop omdat het oudere machines zijn.
Maar dat boeit natuurlijk niet want het zijn echt goede machines.

Makita komt volgend jaar pas met nieuwe machines en dan zijn de oude ook vast in de aanbieding.
Die Gotooltv gast heeft top video's waar ie de modellen doorloopt zodat je een beetje kan uitvogelen welke modellen in de sweetspot komen van je wensen.
Bosch blauw en milwakee zijn wat duurder.

De DeWalt dc796 is klopboor schroevendraaier en de dc791 is de zelfde maar dan schroeven/boren.
Géén anti kickback, dus geen autostop bij vastslaan. Ook geen tweede handvat. 70Nm.
Dat ze oude modellen zijn maakt niet uit ze zijn borsteloos. Langdurig uitwisselbaar.
Makita heeft ook geen kickback functie in de 62Nm modellen.

Tegenhanger vd DeWaltsetaanbieding

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
314,00 maar 2x 3Ah accu's en borstelmotor.

Zoals ik het nu een beetje kan inschatten zijn de DeWalts best scherp geprijst als je specs vergelijkt.
Zelfs tegen de preformens parkside's met 2x accu 8Ah en de 80Nm klopboor en de slagschroevendraaier met een slimme lader kom je uit op 325,00.

Mag ik aannemen dat als je de klopboorfunctie niet veel gebruikt het niet onderdoet in schroef/boor only kwa duurzaamheid? (klop betekend hogere slijtage en grotere kans op failure op den duur.)
Dus ik zou als ik met het setje kon kiezen vermoedelijk de dc791 nemen.
Edit gevonden:
https://mastertools.nl/pr...0AvgrkEAQYAiABEgJIRvD_BwE
:)

* copykat gaat de DeWalt aanbiedingen in de gaten houden. :)
(En slapen want oeps tis laat geworden, tijd vliegt als je bezig bent.)

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 13-12-2023 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Mimiix schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:42:
[...]

Klopt. voor ik de KGS 254 had, had ik een KS 216, en die was veel nauwkeuriger. Echter kan je daar nauwelijks planken (of laminaat) mee zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 17:05
Voor wat klusjes hier en daar ben ik op zoek naar een combihamer op accu.
Mijn eisen zijn:
  • Geïntegreerde stofafzuiging: omdat er ook netjes binnen gewerkt moet kunnen worden
  • Minimaal 20mm door beton: om 19mm elektrabuizen door een muur te kunnen doen
  • Licht beitelwerk mogelijk: om net dat randje van de fundering af te kunnen beitelen
Ik heb al enkele Bosch Professional 12 volt apparaten (inclusief L-boxen) waar ik zeer over te spreken ben dus ik neig naar bijvoorbeeld de Bosch GBH 18V-22 welke bij de grote Amerikaanse webshop vanuit Duitsland volgens mij niet zo heel gek duur is

Om mij heen zie ik vrienden vooral met Makita natuurlijk ook een goed merk. Dan zou bijvoorbeeld de Makita DHR242RTJW een optie kunnen zijn.

In dit geval heeft 18V-22 de voorkeur in verband met gewicht, L-box. Wel schijnt de afzuiging niet zo goed te werken omdat de geleider aan de zijkant zit en daardoor niet zo soepel gaat.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten om een definitieve keuze te maken? Of hebben jullie nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Chip. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:34:
[...]
Dank! Ja zoals gezegd probeer ik beetje een allround verstekzaag te vinden met een goeie prijs/kwaliteit verhouding. Snap wat je zegt dat een verstekzaag met telescoop minder nauwkeurig is als je die beweegt over de telescoop. Alleen bij de plinten heb ik de telescoop functie ?denk ik? niet nodig, want zaag de plinten (90mm) rechtop. Daarom viel mijn oog ook op verstekzagen waarbij je de plint rechtop kan zetten wat ook weer voor netere sneden zorgt naar wat ik had gelezen. Dus mijn aanname is, is dat ik dan in principe geen last heb van onnauwkeurigheden van de telescoop, gezien ik hem niet gebruik. Maar dat is misschien een verkeerde aanname?
Niet helemaal. Bij het "niet" gebruiken van de telescoop wordt de beweging/speling wel kleiner, maar is niet helemaal weg. Bij rechtop zagen moet je echt de verticale hoek goed afstellen, 0 op de hoek indicator is niet perse 0 graden.
Natuurlijk is 'precisie' en 'strakke snede' en 'hele strakke snedes' allemaal subjectieve uitspraken en heb ik dat in mijn eerste bericht niet gedefinieerd.

Waar ik happy van word is als de sneden er al strakker uitzien dan bij mijn ouders wat door de vloerenspecialist is gelegd. Ik kan mij lastig voorstellen dat het met een Metabo / Makita niet beter kan? Want zeker als ik close-up kijk, vind ik het waardeloze sneden?
Ik ben bang dat dit met de KGS 254 niet gaat lukken. Sowieso vergt goed en netjes verstekzagen enige oefening. Ik wil je daarom adviseren voor elke hoek even wat proefstukjes te zagen, voor je de lange plint verkeerd zaagt en daarna niet meer kan gebruiken. Ook moet je ze er niet te strak inzetten, anders gaan ze bol staan als ze uitzetten (hout werkt). En zoals anderen ook zeggen, kit je plinten af (zeker je naden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ik zoek een kruislijnlaser voor een beetje acceptabele prijs <€200, met de volgende eigenschappen:

- 360 graden projecteren
- voorkeur AA of AAA batterijen, anders accu die algemeen verkrijgbaar is (lees ook te gebruiken is in andere powertools)
- 30m bereik
- max 0,3mm per meter afwijking
- diagonaal projecteren
- (web)winkel waar ik voor garantie kan aankloppen

Dit lijkt nog best een uitdaging.
Bij de LIDL hebben ze een mooie laser die inclusief accu en lader nog steeds goedkoop is. Maar ik lees 900 gram gewicht en dat is nog zonder accu? Kan iemand ervaring delen over deze laser? Of kent een andere laser die alle boxes tickt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R-9p-F2ogJp8pmvQIHDy6_6Hzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x00Qh0ZWvqHd5cTLGHYgg1kq.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 22:59
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:45:
Ik zoek een kruislijnlaser voor een beetje acceptabele prijs <€200, met de volgende eigenschappen:

- 360 graden projecteren
- voorkeur AA of AAA batterijen, anders accu die algemeen verkrijgbaar is (lees ook te gebruiken is in andere powertools)
- 30m bereik
- diagonaal projecteren

Bij de LIDL hebben ze een mooie laser die inclusief accu en lader nog steeds goedkoop is. Maar ik lees 900 gram gewicht en dat is nog zonder accu? Kan iemand ervaring delen over deze laser? Of kent een andere laser die alle boxes tickt?

[Afbeelding]
Ik heb wel ervaring met de voorganger (met ingebouwde accu) en die waren uiteindelijk niet zo heel positief. De laser had een behoorlijke (te grote) afwijking. Daarnaast geen waarschuwingssignaal als je de laser per ongeluk aanraakte enz....
Uiteindelijk heb ik besloten meer geld uit te geven en een futech te kopen. Tot op heden harstikke tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

- 360 graden projecteren
- 30m bereik
- diagonaal projecteren
Die 30m bereik, dat is voor buiten, neem ik aan? Dan moet je denk ik sowieso denken aan een ontvanger en de laser moet de ontvanger ook ondersteunen (meestal gaat de laser pulseren als voor een ontvanger, alleen continue als je het op het oog doet).

Tenminste, buiten op 30m gaan weinig lasers nog zichtbaar zijn, tenzij je het in het pikkedonker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Deze week heeft een van de 14.4V Makita accu's het begeven, na 13 jaar en 2 verbouwingen. Daarnaast heb ik besloten dat er een nieuwe boorhamer/boormachine moet komen (de huidige is nog zonder snelspankop). Ook een slagschroevendraaier staat op de wensenlijst.

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar 18V Makita, vanwege het grote aantal apparaten en de fijne Mbox. Verder zou ook Bosch of DeWalt prima zijn, maar volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel uit.

Ik zoek eigenlijk het volgende:
  • Schroefmachine
  • Boorhamer/boormachine
  • Slagschroevendraaier
Een en ander wordt gebruikt door thuisklusser met veel (zwaar) houtwerk. Overkapping, diverse garages, schuur, kleine verbouwing in huis (balken, vide/hoogslaper maken). Ik liep bij de 14.4V tegen beperking in kracht aan. Grotere schroeven (100, 120mm) lukken zonder voorboren niet, en boren hield ook wel op bij 8mm, in zachte steen.

De vraag nu is nu voor welke ga ik?

Schroeven: ga ik voor de Makita 18v DDF 484 DHP 484. Ik neig naar de DHP, want met klop kom je net wat verder en kan de boorhamer in de kast blijven voor enkele gaatjes. De 14.4v heeft nog 1 accu (en koop desnoods een tweede bij), zodat ik eventueel voor heel licht werk die kan pakken. Zit er een nadeel aan de DHP tov de DFF?

Boren: Lijkt me een no brainer op accu: DHR 243. Of is er een reden om voor de DHR 242 te kiezen? 202 lijkt mij af te vallen, want niet brushless. Stofafzuiging hoef ik niet, en kan ik desnoods later bijkopen

Slagschroevendraaier: zal vooral gebruikt worden voor de grote schroeven/bouten. Tijdje een Festool geleend, en vond het bijzonder fijn werken (pakte ik wellicht vaker/sneller dan de normale schroefmachine). De vraag is nu, is een DTD 153, of moet ik echt naar de DTD 154 kijken? Die eerste zit vaak in goede combideal, dus dat zou financieel best prettig zijn.

Op dit moment accu-deal bij Makita, dus zou graag spoedig besluiten. Combi schroef/slag met Mbox en 2 accu's + lossen body boorhamer is dan misschien beste keuze?

Wat zouden jullie doen? Zie ik wat over het hoofd?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 22:08

Eraser127

Nijkerk

@mr_fragle Voor boren heb ik een tijdje terug de DHP 485RFJ (3A accu) gekocht, met een 5A accu als cadeau. Handzaam, brushless, klopboor functie. Hoef ik iig niet perse m'n grote Bosch boorhamer uit de schuur te halen voor kleine boorklusjes.

Dus als je de keuze hebt zou ik voor de klopboor optie gaan, ipv alleen schroeven en boren.

[ Voor 16% gewijzigd door Eraser127 op 13-12-2023 11:42 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

- 360 graden projecteren
- 30m bereik
- diagonaal projecteren

[Afbeelding]
Ik had toen die voorganger uit de schappen mee genomen 69 euro.
Statief was al stuk uit de doos, broos zwart plastic.
Laser dag opgeladen en nog steeds dood.terug gebracht.
Uiteindelijk maar ouderwets met potlood en 2m waterpas gewerkt. :)
Moest toch 20x50 tegels aanhelen dus op t oog.
Gangplafond met 2m waterpas uitgelijnd en laten stucen dus daar was laser makkelijk maar niet nodig.

Mijn probleem met alles wat "waterpas" en autolevel heeft is calibratie. (je moet kunnen afstellen als het nodig is.)
Hij (lidl laser) heeft handmatige aanpassing volgens de specs maar of dit ook calibratie is, 1malig dus, of elke keer met verplaatsen weer moet is me niet duidelijk.
Van uitgaan dat zelf nivelering altijd goed is vind ik te ver gaan. Zou wel moeten net als water dat altijd level is. Maar als de lens of spiegel een afwijking heeft moet je dat kunnen corrigeren.

Even googlen vond ik dit

Als je die klem er bij krijgt is het op t eerste gezicht best een Aardige hobby tool.
(ik heb niet de hele video gekeken nog dus conclusie weet ik niet.)

Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Eraser127 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:41:
@mr_fragle Voor boren heb ik een tijdje terug de DHP 485RFJ (3A accu) gekocht, met een 5A accu als cadeau. Handzaam, brushless, klopboor functie. Hoef ik iig niet perse m'n grote Bosch boorhamer uit de schuur te halen voor kleine boorklusjes.

Dus als je de keuze hebt zou ik voor de klopboor optie gaan, ipv alleen schroeven en boren.
Dit is nu net waar ik ook tegen aan loop.
Dat extra stukje tool er tussen verzwakt dit nu de motor boorkop alignment of niet?
Ik zou denken iets wat los heen en weer moet kunnen bewegen word dit tijdens hoge torq niet een zwakker punt?

@mr_fragle
Je hebt blijkbaar de zelfde euvel na 10 jaar als ik :P

Ben benieuwd wat je van mijn zoektocht vind.
(posts hierboven)

Ik kwam uit op Dewalt combo setje.
Dcd791 of klopboor dcd796.
Dcf887 slag.
Stevige torq en flinke accu's er bij. Als dit niet alles thuis aan kan..... :+

Twijfel nog tussen wel of niet klopboor functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

copykat schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:07:
Dit is nu net waar ik ook tegen aan loop.
Dat extra stukje tool er tussen verzwakt dit nu de motor boorkop alignment of niet?
Ja, maar in 99% van de gevallen maakt dat amper wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
mr_fragle schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:31:
Deze week heeft een van de 14.4V Makita accu's het begeven, na 13 jaar en 2 verbouwingen. Daarnaast heb ik besloten dat er een nieuwe boorhamer/boormachine moet komen (de huidige is nog zonder snelspankop). Ook een slagschroevendraaier staat op de wensenlijst.

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar 18V Makita, vanwege het grote aantal apparaten en de fijne Mbox. Verder zou ook Bosch of DeWalt prima zijn, maar volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel uit.

Ik zoek eigenlijk het volgende:
  • Schroefmachine
  • Boorhamer/boormachine
  • Slagschroevendraaier
Een en ander wordt gebruikt door thuisklusser met veel (zwaar) houtwerk. Overkapping, diverse garages, schuur, kleine verbouwing in huis (balken, vide/hoogslaper maken). Ik liep bij de 14.4V tegen beperking in kracht aan. Grotere schroeven (100, 120mm) lukken zonder voorboren niet, en boren hield ook wel op bij 8mm, in zachte steen.

De vraag nu is nu voor welke ga ik?

Schroeven: ga ik voor de Makita 18v DDF 484 DHP 484. Ik neig naar de DHP, want met klop kom je net wat verder en kan de boorhamer in de kast blijven voor enkele gaatjes. De 14.4v heeft nog 1 accu (en koop desnoods een tweede bij), zodat ik eventueel voor heel licht werk die kan pakken. Zit er een nadeel aan de DHP tov de DFF?

Boren: Lijkt me een no brainer op accu: DHR 243. Of is er een reden om voor de DHR 242 te kiezen? 202 lijkt mij af te vallen, want niet brushless. Stofafzuiging hoef ik niet, en kan ik desnoods later bijkopen

Slagschroevendraaier: zal vooral gebruikt worden voor de grote schroeven/bouten. Tijdje een Festool geleend, en vond het bijzonder fijn werken (pakte ik wellicht vaker/sneller dan de normale schroefmachine). De vraag is nu, is een DTD 153, of moet ik echt naar de DTD 154 kijken? Die eerste zit vaak in goede combideal, dus dat zou financieel best prettig zijn.

Op dit moment accu-deal bij Makita, dus zou graag spoedig besluiten. Combi schroef/slag met Mbox en 2 accu's + lossen body boorhamer is dan misschien beste keuze?

Wat zouden jullie doen? Zie ik wat over het hoofd?
Goede keuzes volgens mij, ik heb de genoemde machines en kan er het volgende over zeggen.

Ik heb de DHP484, klopfunctie is makkelijk om "even" een gaatje ergens te prikken in steen zonder dat de boorhamer erbij hoeft. Gebruik deze in combinatie met de DTD154 voor het schroefwerk, regelbaar toerental is handig voor als het wat secuurder moet.

Voor het zwaardere boorwerk heb ik de DHR243, fijne machine. Enige verschil met de DHR242 is verwisselbare kop op de DHR243 volgens mij. Ik heb via marktplaats de stofafzuiger gekocht, deze vang het meeste stof op tijdens het boren -> goed voor de WAF.

Maar als ik door een 20cm knoetertje harde betonvloer heen moet met een 22 of 24mm diameter boor pak ik alsnog een bedrade boorhamer. De maklta DHR243 heeft 3Joule slagkracht uit mijn hoofd, mijn c-merk powerplus 1500W boorhamer heeft 6 of 7 joule en dat merk je.

- 360 graden projecteren
- 30m bereik
- diagonaal projecteren

[Afbeelding]
Is een china laser niet iets voor je? Regelmatig besproken in dit topic. Ik heb een tijdje geleden een besteld en ben er zeer tevreden over. Hij is waterpas (vergeleken met laserliner laserwaterpas), alleen de lijnen zijn wat dikker dan de dure Europese modellen/merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Terrz op 13-12-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:54:
[...]

Ja, maar in 99% van de gevallen maakt dat amper wat uit.
OK. Dus bij de veelgebruikers, bouwvakkers/sters (is bouwmens al een woord? ) zie je niet dat de klopboor versies eerder kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 12:09
hi allemaal.

ik heb afgelopen week mijn 20V parkside gereedschap de deur uitgedaan en heb een grote set Makita 18V/36V aangeschaft. Oa invalzaag en decoupeerzaag. Alles uit de brushless lijn. Mooie vooruitgang.

Nu kwam parkside materiaal altijd wel met wat accessoires zoals zaagjes e.d. Makita is wat kaler geleverd wat natuurlijk de deur open zet om ook wat meer kwaliteit aan zaagbladen in huis te halen.

Waar halen jullie je bladen vandaan? Ecotools prof line zie ik voor de invalzaag vaak voorbij komen, maar hoe zit het met de decoupeerzaagbladen? Hiervoor nog goede tips om een mooi assortiment in huis te halen? Bosch basic zie ik veel aangeboden worden voor mooie bedragen. Maar ook wat aanbod op Amazon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verdorie, i am hooked.
Die combiset en nóg een extra accu van 5Ah gratis er bij actie.
Dan een DeWalt accu decoupeerzaag der bij op termijn...

Linker oor:
dertiende maand dertiende maand pst je verdiend het.....
Rechter oor:
heb je niet al genoeg gereedschap??????
Ik denk dat ik rechts tinnitus heb......😋

Must resist atleast 1 week........

@dikkiedik
Had je hier al je redenen uit de doeken gedaan over de parksidespul?
* copykat is benieuwd of het teleurstelling was en waarom of een serieuze aanval van G.A.S. Dat je Makita gekocht heb.
(ik neem aan dat je niet professioneel parkside gebruikt heb, dus vooral klust voor plezier en eigen huis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
@dikkiedik ik heb ooit een setje festool decoupeerzaagjes gekocht. Daar zitten 4 soorten in, een stuk of 10 elk.

Geen idee wat het toen gekost heeft (vast teveel, want hetwas een toonbank"aanbieding").
Ik doe er al 12jr mee, want ik verslijt 3zaagjes per jaar oid.
Alleen laminaatzaagjes gaan snel, per gelegd vloertje gaan er 5 doorheen en ik leg elke 3jr een vloertje, gemiddeld :+

Ik heb een "jubileumset", er zijn nog wel gewone sets te koop:
https://www.festool.nl/ac...---sts-sort25-w#Overzicht

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond op 13-12-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 08:32
henkie196 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:24:
[...]

Die 30m bereik, dat is voor buiten, neem ik aan? Dan moet je denk ik sowieso denken aan een ontvanger en de laser moet de ontvanger ook ondersteunen (meestal gaat de laser pulseren als voor een ontvanger, alleen continue als je het op het oog doet).

Tenminste, buiten op 30m gaan weinig lasers nog zichtbaar zijn, tenzij je het in het pikkedonker doet.
De 30m is inderdaad om zoveel mogelijk bereik buiten te hebben omdat het daar altijd slecht zichtbaar is. Zal bijna niet voorkomen dat hij buiten gebruikt wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-12-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15

orf

dikkiedik schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:41:
hi allemaal.

ik heb afgelopen week mijn 20V parkside gereedschap de deur uitgedaan en heb een grote set Makita 18V/36V aangeschaft. Oa invalzaag en decoupeerzaag. Alles uit de brushless lijn. Mooie vooruitgang.

Nu kwam parkside materiaal altijd wel met wat accessoires zoals zaagjes e.d. Makita is wat kaler geleverd wat natuurlijk de deur open zet om ook wat meer kwaliteit aan zaagbladen in huis te halen.

Waar halen jullie je bladen vandaan? Ecotools prof line zie ik voor de invalzaag vaak voorbij komen, maar hoe zit het met de decoupeerzaagbladen? Hiervoor nog goede tips om een mooi assortiment in huis te halen? Bosch basic zie ik veel aangeboden worden voor mooie bedragen. Maar ook wat aanbod op Amazon.
Dit zijn goede decoupeerzaagjes voor weinig:
https://www.amazon.nl/dp/B01N29MQH9

Volgens mij worden die zelfs ook rebranded als Bosch blauw verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:12
significant schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:45:
Vraagje voor de bouwstofzuiger kenners. Specifiek heb ik een GAS35M van Bosch. Als de zak vol zit of filter verstopt moet hij een akoestisch signaal geven. Echter heb ik met regelmaat een signaal of beperkt/geen zuigvermogen omdat er weer eens iets in de slang vast zit.
Dat gebeurt me echt te vaak, en irriteert meer en meer omdat je juist meer probeert op te passen niet te groot puin op te zuigen.

Andere kopen, wat een ellendedingen zijn het. Om je dood aan te ergeren. ik heb mijne ook weg gedaan en heb nu een starmix. Topding

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan iemand ervaringen met de Baurix en 10 mm² delen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 17:17
copykat schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:11:
Verdorie, i am hooked.

Linker oor:
Rechter oor:

@dikkiedik
* copykat is benieuwd of het teleurstelling was en waarom of een serieuze aanval van G.A.S. Dat je Makita gekocht heb.
(ik neem aan dat je niet professioneel parkside gebruikt heb, dus vooral klust voor plezier en eigen huis.)
Welkom bij de klup van slechthorenden. Advies: zoveel mogelijk klussen zonder gehoorbescherming, dan kun je dat de schuld geven van je GAS. Maar het werken met gehoorbescherming is natuurlijk wel veel verstandiger.

Je bent altijd de klos met een systeem en er is altijd wel wat leuks te vinden dat je "misschien ooit nodig hebt".... Deze sukkel hier hoort ook goed op zijn linker ook (nou ja, eigenlijk beter met het rechteroor) en raakt snel enthousiast over gadgets. Dat is handig voor de omgeving (hij is handig, hij heeft spul daarvoor, hij kan geen nee zeggen en dat soort dingen) maar soms ben je een slachtoffer van jezelf met alles min of meer dubbel.

Met name met accu-spul zit je al heel snel binnen je eigen bubbel van het merk. Domme pech als een ander merk net een mooiere machine heeft dan jouw merk en je voor de keuze staat weer nieuwe accu's en laders te kopen en moet je weer leren hoe het optimaal werkt. Of de opbergsystemen verschillen weer (systainer oud/ nieuw, STAK, etc). Achteraf denk je soms, was die niet beter geweest als ik wat meer zou hebben uitgegeven... Maar soms ook: waarom heb ik zo iets duurs gekocht terwijl ik het achteraf helemaal niet gebruik..

A fool with a tool is still a fool.

Er is in mijn beleving geen merk dat altijd de beste is en is het altijd een compromis en als je al iets hebt is er volgende week altijd weer iets dat beter is..

We moeten ons ook niet teveel blindstaren op de specs van het spul, leuk dat een schroever > 100Nm heeft aan koppel maar als je er geen klein schroefke mee kunt indraaien als het moet en die kapot wordt gedraaid is die ook niets waard of heb je er 2 nodig (krachtig en zwak)..

Hoe vaak heb je iets nodig en kun je het misschien gewoon lenen of huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
orf schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:42:
[...]

Dit zijn goede decoupeerzaagjes voor weinig:
https://www.amazon.nl/dp/B01N29MQH9

Volgens mij worden die zelfs ook rebranded als Bosch blauw verkocht.
dank! die ga ik even proberen. mocht dat niet bevallen is er weinig uitgegeven in elk geval. Zal sowieso een hele verbetering zijn tov standaard parkside spul wat ik had.

Anders kijk ik even naar de festool zaagjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:58:
OK. Dus bij de veelgebruikers, bouwvakkers/sters (is bouwmens al een woord? ) zie je niet dat de klopboor versies eerder kapot gaan?
Van wat ik er van gezien heb, gebruiken die geen klopboor, die doen alles met de boorhamer. Hout, holle baksteen, gasbeton, en ja, zelfs af en toe beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Sodela,
Ik heb over het algemeen een goede weerstand, lees oplettende vrouw, voor onnodige aanschaf.
In 1999 een cheapass bouwstofzuiger gekocht en dat ding doet t nogsteeds.
Wel net maandje terug die parkside c3? Regelbaar en auto aan/uit gekocht als van nodig met zaagsel.
Meteen 15 microvezel zakken en 2 reserve vouwfilters besteld bij temu.
De andere mag dan naar "t goed"....
Vaak kom ik thuis van die lidl aanbieding meuk als popnageltang, boortjes, leer druknageltang ,ringenklem. Je weet wel, handig. Als ik het kan vinden. (gister 200 euro uitgespaard aan een schoorsteen kap waar t dekseltje vanaf viel dus inregenen schoorsteen mogelijk. Veger wilde mij een nieuwe verkopen. Was langer bezig mn popnageltang te zoeken dan dat ding te repareren. 😂)
En een Wera electra schroevendraaiers rol bij amazon.(nieuwe meterkast en zo dus.... Tja kan nie zonder hè.
Een laser ruimte meter. Want nieuw huis dus ik moet snel kunnen meten.... :Y
Ik ben eigelijk vrij zuinig/respectvol met mn gereedschap. Gebruik waar het voor bedoeld is en Maak Het Schoon Na Gebruik.(niks irriteert me meer dan uitgeleend gereedschap smerig vol stof enz. Terug krijgen.)
(mn puberzoon , 16, pakt nu ook vaker mijn gereedschap en helpt serieus mee met klussen dus ik probeer hem dit ook te leren.)

Mn decoupeerzaag is een bosch pts 750 uit 2000.
Schuurmachine iets jonger met zo'n klemset zodat je zelf met een mal kan snijden. Stuk beter dan die klitteband dingen. Als die stuk gaat koop ik een nieuwe zelfde soort.
Schaven uit opa's tijd. (ik schaaf liever handmatig dan met zo'n electrische ramschaaf als ik kozijnen of ander fijn schafwerk doe.)

Nu mn accu's uit 2003? Makita echt geen zin meer hebben zie ik mn kans schoon..😁
Eerst nieuw setje want keuken,garage, tuin(schuttingen schuur), zolder, woonkamer verbouwen..
Daarna 1 replacement accu voor makita. (voor mn puberzoon te gebruiken.)
Ik heb drie soorten gereedschap:
1 Alleen ik gebruik het. (Bijv. Timmermansdoos nooitgedacht beitels en mn sponningschaaf van gietijzer)
2 alleen anderen mogen het gebruiken als ik er zelf ook bij ben of ik moet de persoon vertrouwen in zn skils. (om lomp/gevaarlijkgedrag te voorkomen.)
3 boeit niet stuk is stuk mooi moment om beter te kopen of niet meer..
4 andere regel die ik zelf hanteer is : lenen en het gaat stuk koop je een nieuwe of ik of de uitlener zegt hoeft niet anders jammer joh nieuwe kopen ook al is het 8 jaar oud. (wil je dat niet? Boels is om de hoek.)
Ooit is een kangoo geleend, zo'n praxisding van 50 euro, na laatste tegel leg ik hem weg en zie ik de olie uit de kopschacht zweten. Schoon gemaakt wil hij niet meer goed werken, lawaai en zo. Vermoedelijk oververhit geraakt. Dus ik heb een nieuwe cheapass gekocht en die terug gegeven.

Accu's ecosystemen is altijd irritant. Te weinig gebruik betekend luie en zelfs vroegtijdig overlijden vd accu's.
Dus als je overstag gaat naar accu spul is vaak 1 merk en type (voltage) slimmer.
En je kan gereedschap bijkopen zonder lader en accu's das weer winst.
Ik zag dat DeWalt nieuwe accu's op 2014 schroeftollen kon doen 18v is 18v.
Makita zou dat ook wel hebben.
Parkside? Kans is groot van niet.
Vriend van mij heeft alles van Lux (gamma) gekocht. Volgens t principe goedkoop en alles op zelfde accu's.
Stuk? Nieuwe halen.klaar.

Oordoppen en stofmaskers en veiligheids bril. Vroeger veel MDF gefreezed zonder stofmasker, bouwstofzuiger aan, beetje adem inhouden en boven de windstaan principe zegmaar.
Dat probeer ik nu niet meer te doen.
Zelfde als machinaal schuren zonder gehoorbescherming en stofmasker.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 27-12-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verdorie, i am hooked.

Linker oor:
Rechter oor:

@dikkiedik
Je kunt hiervoor ook hulp gaan zoeken, dan kunnen wij het hier weer over gereedschap hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Daar over gesproken even zoekfunctie gebruikt hier en in google.
Klopboorfunctie wel of niet handig in schroeftol.?
Uitkomsten samenvatting uit posts en googlesearch
Tegen, nauwkeurigheid in de kop is minder met draaien ( aka zwabberen). (hier gepost.)
Tegen, zwaarder en groter dan de zelfde zonder. (gotools en hier.)
Tegen, extra mechanisme wat slijt en stuk kan gaan. Ikzelf
Tegen, vaak iets duurder. Internet
Voor, scheelt hamerboor pakken bij baksteen. Hier
Voor, scheelt extra tool als boorhamer te hard slaat. (exit kant grote brok er uit.) hier

Zoeken op expliciete verschillen kom je op schematische tekeningen.
Spiraal veren, pennen die de kop laten schuiven en een rocker.
Vs
Schematische tekening dcd791
Maar eigenlijk weinig terug te vinden op internet over repairs, detailed demontage.
Kan betekenen dat het eigenlijk weinig stuk gaat.
Dan nog blijven prijs, gewicht(100gram) en lengte toename over.
Op persoonlijk vlak:
Gezien mijn huis gebouwd is met prefab, knetterhard, beton ook de tussenmuren is klopboren alleen van toepassing in de gevelbakstenen die weer zo zacht zijn dat je vermoedelijk een oudstaalboortje al er in komt zonder kloppen.

Bij op t werk met ophangen grote schermen is de klopfunctie ( hebben we makita) soms handig bij lichte binnen muren.
Scheelt verlengsnoer en boorhamer halen/sjouwen.(pak toch vaak de boorhamer omdat de steenboortjes vaak weg zijn in de box en sds inklemmen zie ik als slopen van een sdsboor. ) maar thuis kan ik de meerwaarde niet echt vinden.
Dus dan is zonder de doorslag wegens gewicht, lengte en prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sodela
Moeders is dus het kwade geweten en fluitert regelmatig in je rechteroor! Oostindisch doof is dan een zegen want moeders gaat er natuurlijk ook vanuit dat jij alles kunt fixen! En de man is natuurlijk maar net zo goed als zijn tools! (man/ vrouw kan en mag worden omgedraaid en vervangen...).

Tsja, sommige dingen zijn verbruiksartikelen. Maar het is soms wel belangrijk om goed gereedschap te hebben als het om prettig en nauwkeurig werken aankomt.

Jaren geleden met Festo (en later Festool) begonnen, ook omdat een vriend het spul verkocht en het met wat korting kon worden binnengehaald. Mooi spul en ook goed spul maar erg duur en (vaak) te duur voor "nice to have".
Het concept van systainer komt bij hun vandaan en is erg mooi hoewel de kisten na een jaar of 10 flink slijten (verkleuren en bros worden) en gewoon stuk gaan. Idee leuk, uitvoering matig.
Sommige zaken zijn ook erg speciaal en die gebruik je bijna niet. Het schuurmateriaal en de invalzaag zijn top net als de stofzuigers. Dat zijn ook vaak de zaken die je echt nodig hebt en vaak moet gebruiken en waar een degelijke investering de moeite waard is. De marge voor Festool zelf was belangrijker dan solide partners (dozen schuiven met enkele €'s marge per apparaat) en daarom stoppen nu heel veel handelaren met het merk en is er geen onderscheidend vermogen meer. De verbruiksartikelen zijn daarnaast ook behoorlijk aan de prijs (het enige waar de verkopers nog marge op kunnen draaien). Geen nieuw spul van Festool dus want andere merken zijn eigenlijk net zo goed / degelijk en hebben meer betaalbare keuze. Los daarvan zijn sommige zaken bij de buren ook gewoon beter, de accu decoupeerzaag van DeWalt vind ik (persoonlijk) beter dan de Festool terwijl de technische speeltjes (het in de zaagtafel, oude Basistafel, passen) nauwelijks gebruikt worden en dus geen meerwaarde hebben.

Ondertussen is "accu" een steeds grotere rol gaan spelen en daar ben ik via een schoefmachien een beetje aan DeWalt gekomen ondanks dat dat merk ook wat nadelen heeft (systematiek en verbruiksartikelen is nog steeds soort mysterie). Het accu systeem is uitgebreid en biedt ruimte om te groeien maar is wel verwarrend (XR, Powerstack, Flexvolt) maar op een of andere manier past het allemaal wel op de wat nieuwere machines en dat is wel erg prettig. Het werkt en het doet wat het moet doen en ook goed genoeg.

Zou ik nog overstappen of er iets naast willen hebben? Misschien, het nadeel is, zoals al eerder aangehaald, dat je weer een systeem hebt met verschillende laders, accu's en lijnen.

Wat zijn de alternatieven?
Milwaukee was misschien een mooi en kwalitatief mooi alternatief geweest maar is minimaal net zo complex net als andere merken.
Bosch, is goed (blauw) en redelijk (ook niet meer) voor groen. Heb de groene spullen snel de deur uit (pfff) gedaan en de blauwe boorhamer (na 20 jaar stuk) vervangen door een Makita met snoer en een DeWalt met accu en dat werkt minimaal net zo goed.
Flex is ook aardig maar beperkt beschikbaar en niet echt een koopje.
Makita is een erg mooi merk met een breed assortiment maar je moet wel even opletten wie de doelgroep is (veel spul in de bouwmarkt is gericht op de hobbyman).
Metabo heeft al een groot aantal jaren de boot gemist en teert vooral op de goede naam vanuit het verleden, jammer maar waar.
De andere goedkopere merken (Parkside & co) bieden mij onvoldoende zekerheid op degelikheid en toekomstvastheid. Alleen als het tegeef is misschien een alternatief.

Tsja, het leven is complex en keuzes "voor het leven" zijn (misschien te) snel gemaakt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Goed samengevat.
Ja die DeWalt decoupeerzaag ziet er strak uit.
Stevig en toch slank. Effectief.
Zelfs de goedkoopste zonder variabele toerenbegrenzer. (je kan met je vinger ook reduceren voor staal)
De huismerktools hebben vaak iets meer speling op mechanische bewegende delen, of krijgen ze.😋
Plasticvormgeving is soms lomper omdat ze denken dat het er steviger uitziet maar het benadeelt je zaagbewegelijkheid.(ingeval van decoupeerzagen.)
Tril absorbtie is soms ook slecht.
Line alignment, die parkside heeft zo'n plastic plaatje, die ben je dus zo kwijt. En die heeft geen linepointer in de body.
De dewalt ook niet overigens.
De accu zit bij deze niet als een puist achter op maar iets omhoog gericht.
De bulthead (335) zijn iets vriendelijker voor je polsen zeker bij dikker/zwaarder zagen en zal vermoedelijk makkelijker met precisie rechtdoor te duwen zijn (lager duwpunt dus minder tilteffect) maar de compactheid van de 331 in bochtenwerk is ook wat voor te zeggen.
En het scheelt 40 euro.😁

net ff gekeken wat assortiment is met 18v accu en opzich niet verkeerd. Vlakschuurmachientje is wel wat.
Compact en reloadbaar met zelf gesneden vellen. (dat vind ik key eigenschap. Die plak dingen gaan altijd los/stuk op den duur moet je weer nieuwe schoen kopen. En de vellen zijn achterlijk duur voor dat beetje tijdwinst bij verwisselen.
(ik heb zo'n excentrische schijfschuurmachine van bosch (groen) en er zit al de derde velschjijf op. De schuurschijven willen anders niet op zn plaats blijven. Achteraf was een bandschuurmachine handiger als maatje bij een vlakschuurmachine.) maar ja ik dacht handig om oppervlaktes mee te schuren. Heeft dezelfde irrtante eigenschappen als een boenmachine. Even verkanten en hij schiet alle kanten op met als bonus een geul in oppervlak.
Wel superglad schuurwerk als je het goed goed.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Excenters moet je allemaal parallel aan je werkstuk houden als je geen geulen wil. Dat geldt overigens ook voor een bandschuurmachine ;)

@Sodela : je vergeet Mafell? :P

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Sodela
Inderdaad Mafell zal ook mooi spul hebben, ik heb er echter geen ervaring mee omdat er eigenlijk geen dealer in de buurt zit. Het is dan ook niet aan mij om er een mening, laat staan een oordeel over te kunnen/ mogen vellen.

Je kunt ook niet alle merken behandelen en zeker niet als je er geen ervaring mee hebt.

Wat dat betreft zou ik hooguit Hilti en Lamello kunnen toevoegen op de lijst van merken waar ik ervaring mee heb waarbij de Hilti alleen van het lenen en de Lamello omdat ik er zelf eentje heb. Beide merken zijn erg goed maar ook erg aan de prijs waarbij de prijs/ prestatie verhouding misschien voor de een professional goed is, maar voor een normale sterveling eerder ongunstig (te duur). Ook is het natuurlijk handig als een merk een goed (lees breed) dealernetwerk heeft en beide merken zijn wat dat betreft wat beperkter.

De Lamello was toen eigenlijk de enige echte Lamello frees en die is nog steeds perfect qua precisie.Toevallig zat de dealer om de hoek en was een bekende waarbij de prijs wat zachter kon zijn en soms moet je gewoon eens gek doen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Blomminator schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:57:
Ik heb een Bosch gst 12v-70 decoupeerzaag. Zeer weinig gebruikt. Ben nu wat aan het klussen en als ik de zaag onbelast draai is er niks aan de hand. Belast gaat het heel kort prima, en dan gaat ze keihard 'piepen'. Zaagt wel door, tempo is gelijk, wordt niet warm ofzo. Maarrr het klinkt verre van lekker!

Iemand een idee wat dat is? Of wat ik er aan kan doen...?
Zou iemand hier nog een idee in hebben hoe ik dit kan oplossen? Zou heel fijn zijn! Ben nu bang met meer te zagen dat het stukgaat, en dat is zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik

@dikkiedik
wat voor mij de belangrijkste reden is om nu te investeren in nieuw gereedschap was het belang van een goede invalzaag. Parkside heeft wel een performance 20V invalzaag, maar die is niet fantastisch. Zeker niet icm de rails. Niet accuraat en ook niet heel krachtig.

Een andere optie was parkside behouden en bv een 230V invalzaag te kopen van festool/scheppach/makita. Maar de 36V makita was in de aanbieding en gratis accu's. Dus dat kon me redelijk over de streep trekken. Direct ook andere spullen gekocht van de 18V lijn en totaal 4 gratis 5.0Ah accu's erbij kunnen scoren. Hierdoor is het direct een mooie complete set zonder dat het de wereld heeft moeten kosten.

Parkside 20V was ik best tevreden over, maar is toch wat onderbemeten af en toe. Voor mijn gevoel haalt deze ook lang niet altijd de specificaties die ze opgeven voor vermogen. Oa de cirkelzaag was niet bruikbaar en de decoupeerzaag was onmogelijk recht af te stellen. Ook was de boorhamer licht uit het 'lood'. Deze is vervangen onder garantie en de vervanger had het zelfde probleem.

Het is echt prima spul voor de gemiddelde DIY'er. Maar nu wil ik toch wat projectjes echt netjes gaan afwerken zoals inbouwkast en wat garage kasten. Voor een mooi resultaat wil ik ook wat meer precisie.

ik heb overigens nog wel de parkside performance 20V 150nm behouden. Dit is een fijne machine!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Festool zijn dan meestal ook helemaal geen lompe “bouwvakker” tools en de doelgroep is voornamelijk de meubelmaker/interieurbouwer en dan specifiek op de montage. Dat ze een goede marketing hebben en zeer doordacht systeem hebben wordt het meestal toch in het rijtje bouwvakkertools geplaatst met een premium prijs.

En zo zijn er nog veel merken die zich richten op een specifiek vakgebied. Mafell die zich meer richt op de timmerman en ook net als Festool op de meubelmaker/interieurbouwer. Rothenberger voor de installateur, Mirka voor de spuiter etc. Allemaal voor de leek peperdure merken maar voor de vakman gereedschappen hoogwaardige en betrouwbare gereedschappen waar hij zijn centen mee moet verdienen. Dat deze producten niet (meer) worden verkocht bij de ijzerboer om de hoek is ook begrijpelijk. Deze producten worden meestal online verkocht, via de groothandel of direct verkoop.

En wat is duur hier een screenshotje van de prijs van alleen de 5-as freesspindel voor onze nieuw bestelde CNC. Hier koop je 100 bovenfrezen voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnyIQW3vhctmfqif2iQhRN3Cd4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mzrEu4Ypxcz4h0KXiZzxVdlQ.png?f=fotoalbum_large

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:19:
Excenters moet je allemaal parallel aan je werkstuk houden als je geen geulen wil. Dat geldt overigens ook voor een bandschuurmachine ;)
Ja klopt.
Ik had hem gekocht als paneel schuurmachine en vloer.(2de hans eikenvloer in oude huis.)
Afname is een stuk hoger dan zo'n trilschuurmachine.
Waar ik me denk ik toen op verkeken had was de beperkte bruikbaarheid.
Bandschuurmachine is veel breder inzetbaar.

Iets anders, ik heb antwoord gehad op mn vraag bij de webwinkel en tot mn verbazing antwoorden ze dat er 2,5Ah accu's toegevoegd zijn die bij de set horen..... Op de site what's in de box staat duidelijk 2x 5Ah. En de web foto's ook En de gratis is 4Ah (
Hoeveel kans heb ik om ze daar aan te houden?
Scheelt aanzienlijk 2x 2,5 of 2x5. In prijs en vermogen.

Edit lezen is soms ook lastig! "inderdaad 2 5,0Ah accu's meegeleverd" spatie en komma plaats ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 14-12-2023 13:28 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dikkiedik schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:37:
[...]

Knip.
.

Parkside 20V was ik best tevreden over, maar is toch wat onderbemeten af en toe. Voor mijn gevoel haalt deze ook lang niet altijd de specificaties die ze opgeven voor vermogen.
beetje als het VW dieselschandaal, onder specifieke omstandigheden meten we dit...😉
Dat irriteert me een beetje, als die 150Nm maar 115Nm haalt is dat toch ook goed? Zet dat gewoon in de specs. (het is tenslotte een Bosch kopie) iedereen weet dat bij 50% prijsverschil het ergens minder moet zijn. Het is niet allemaal bigcompagniemarge.
Oa de cirkelzaag was niet bruikbaar en de decoupeerzaag was onmogelijk recht af te stellen. Ook was de boorhamer licht uit het 'lood'. Deze is vervangen onder garantie en de vervanger had het zelfde probleem.
Dit is nog zo'n reden waarom ik huiverig ben met bepaalde gereedschappen en huismerken. Tolerantie in productie, met eerst bevoelen en bekijken kan je vaak wel iets beoordelen maar via webshop moet je het eerst kopen.
Het is echt prima spul voor de gemiddelde DIY'er. Maar nu wil ik toch wat projectjes echt netjes gaan afwerken zoals inbouwkast en wat garage kasten. Voor een mooi resultaat wil ik ook wat meer precisie.

ik heb overigens nog wel de parkside performance 20V 150nm behouden. Dit is een fijne machine!
Goed om te horen dat die 150Nm parkside bevallen is.
Ik wacht nog even de lidl reactie af op mn vragen daar.
Kan zomaar zijn dat ik terugkeer naar mn initiële keus. Refreshen huidige makita met nieuwe accu's en een extra set er bij uit de budget range voor af en toe gebruik.
In plaats van overstappen naar nieuw profispul wat meteen de toekomstige weg van vervanging bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
Er zijn best wel veel parkside performance apparaten die heel goed meekomen met professioneler spul. Maar voor echt netter zicht werk zijn de zaagmachines gewoon niet goed genoeg. Zeker niet uit de groen parkside lijn.

Die parkside performance 150nm boormachine met accu ga ik in elk geval houden, ook om nog op dat platform te zitten mocht ik eens een wat incidenteel nodig hebben. Dan kan ik een goedkopere parkside machine wellicht gebruiken. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de performance recipo zaag en haakse slijper nog wel eens handig kunnen zijn. die gebruik ik eigenlijk nooit, maar handig om te hebben liggen als het nodig is. makita is dan wel serieus veel duurder.

• henkie196
  • Niet online
Autonoesis schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:49:
En wat is duur hier een screenshotje van de prijs van alleen de 5-as freesspindel voor onze nieuw bestelde CNC. Hier koop je 100 bovenfrezen voor.
Alles is relatief, ja ;) Een Mafell invalzaag is best duur t.o.v. een Makita of Bosch blauw, maar voor een upgrade van de Mafell moet je al gauw naar paneelzaag kijken, en dan heb je het over een investering van een paar 1000 of zelfs paar 10000 euro. En voor de meeste mensen een serieus grotere werkplaats :P

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:25:
[...]

vuile boorkop.
even heen en weer halen
Helaas nog niet gelukt. De SDS-boor blijft nog steeds niet vastklikken. Inmiddels is er flink wat WD-40 ingegaan en ook wat laten rusten. Iemand nog een tip om boortjes weer vast te laten klikken in de kop?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik mijn vergelijkings onderzoek ben ik nog iets aparts tegen gekomen.
Makita borstelmotoren: (dhp482 serie is vergelijkbaar in prijs) dhp486 serie combiset is 416 euro en wel borstelloos.)
"Duurzame machine door beveiliging tegen overbelasting, oververhitting en diepontlading van de accu."
DeWalt borstelozemotoren. (voorkeur)
maar géén woord te vinden over beveiligings features tegen overbelasting en oververhitting of (te) diepontlading.
Dat bevreemd me een beetje. (valt me op zegmaar.)
ja over de accu:
"Bescherming tegen oververhitting, overbelasting en diepteontlading vergroten de levensduur van de accu"
niets te vinden over de motorbehuizing

betekend dit dat makita ook eigenlijk over de accu praat en niet het motorhuis?

Overigens de dcd791/796 zijn voor het eerst verschenen in 2016. Zal er in de fabriek ondanks de naamsbehoud wel gemodificeerd zijn? (7jaar is veel in electromechanica.)

(ik kom uit de printerwereld en daar modificeren ze doorlopend en is er elke 2 a 3 jaar een nieuwe lijn/phase II dus veel voorkomende issue's worden in de fabriek aangepast. (tandwielbreuk, clutch defecten enz.)

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:47
timovd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:08:
[...]

Helaas nog niet gelukt. De SDS-boor blijft nog steeds niet vastklikken. Inmiddels is er flink wat WD-40 ingegaan en ook wat laten rusten. Iemand nog een tip om boortjes weer vast te laten klikken in de kop?
Ligt het niet aan de boor? Ik heb ooit een sds beitel gebruikt als gewone beitel en met hamer op de achterkant geslagen. Daarna kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer in mijn boormachine, ookal zag hij er niet verbogen uit.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Voggy schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:16:
[...]

Ligt het niet aan de boor? Ik heb ooit een sds beitel gebruikt als gewone beitel en met hamer op de achterkant geslagen. Daarna kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer in mijn boormachine, ookal zag hij er niet verbogen uit.
Helaas, verschillende (Bosch) boortjes gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

copykat schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:08:
ik mijn vergelijkings onderzoek ben ik nog iets aparts tegen gekomen.
Makita borstelmotoren: (dhp482 serie is vergelijkbaar in prijs) dhp486 serie combiset is 416 euro en wel borstelloos.)
"Duurzame machine door beveiliging tegen overbelasting, oververhitting en diepontlading van de accu."
DeWalt borstelozemotoren. (voorkeur)
maar géén woord te vinden over beveiligings features tegen overbelasting en oververhitting of (te) diepontlading.
Dat bevreemd me een beetje. (valt me op zegmaar.)
ja over de accu:
"Bescherming tegen oververhitting, overbelasting en diepteontlading vergroten de levensduur van de accu"
niets te vinden over de motorbehuizing

betekend dit dat makita ook eigenlijk over de accu praat en niet het motorhuis?

Overigens de dcd791/796 zijn voor het eerst verschenen in 2016. Zal er in de fabriek ondanks de naamsbehoud wel gemodificeerd zijn? (7jaar is veel in electromechanica.)

(ik kom uit de printerwereld en daar modificeren ze doorlopend en is er elke 2 a 3 jaar een nieuwe lijn/phase II dus veel voorkomende issue's worden in de fabriek aangepast. (tandwielbreuk, clutch defecten enz.)
in de meeste gevallen gaat het over de accu en daarmee beschermen ze ook de motor.. wat weer leuke situaties geeft als ze het zelfde apparaat ook op 230v hebben die heeft dan ineens geen beveiliging. zo is er bij mij een 230v kantenfrees met veel vuurwerk en spectakel in rook is opgegaan. Waar dat met de accu versie dus niet was gebeurd omdat de accu dan tehard wordt belast.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:23:
[...]

Helaas, verschillende (Bosch) boortjes gebruikt.
geprobeerd een inwendige bouwtekening te vinden maar zo even snel niet gelukt. ( of er ballagers inzitten of alleen verende klemmen/nokken.)
vermoedelijk zit er vuil achter die nokken waardoor ze niet naar binnen kunnen.

kan je de releasehandeling wel goed doen zonder boortje?
of blijft die ook hangen bij naar de boorbody halen en los laten?
vaak als je hem geheel naar de boormachine duwt en dan de boor er in duwt en weer omhoog trekt wil het wel.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 09:23
Nadat ik vandaag weer een goedkope gereedschapskoffer van de Aldi kapot heb gemaakt zoek ik nu een die wel heel blijft…

Heeft iemand nog tips? Ik zie door de bomen (Koffers) het bos niet meer. Stanley? Hbm?

Budget dacht ik zo rond de 50-60 euro. Minimaal 40 liter. Het liefst met een la voor de kleine dingen en een groot vak voor de rest, niks speciaals.

Alvast dank

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

replica17 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:
Nadat ik vandaag weer een goedkope gereedschapskoffer van de Aldi kapot heb gemaakt zoek ik nu een die wel heel blijft…

Heeft iemand nog tips? Ik zie door de bomen (Koffers) het bos niet meer. Stanley? Hbm?

Budget dacht ik zo rond de 50-60 euro. Minimaal 40 liter. Het liefst met een la voor de kleine dingen en een groot vak voor de rest, niks speciaals.

Alvast dank
https://www.hornbach.nl/p...t-organizer-leeg/8519542/
Zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update:
ik heb nog eens de calculatie gedaan:
parkside accuboor 150Nm/80Nm met 1 8Ah accu 159,- (losse prijs 150Nm/80Nm is t zelfde)
tweede Accu 8Ah 70,-
smart snellader: (geen antwoord what's in de box dus ga er van uit geen smartlader) 45,--
slagschroevendraaier 70,--
totaal: 344,--

aanbieding DeWalt DCK268P2T Accu Combiset 18V 5.0Ah Li-Ion in TSTAK 359,-- en 1 gratis 4Ah accu er bij.
(nu een beetje overkill aan accu's maar met decoupeerzaag er bij is 4Ah fijn.
en voor lichtere klussen kan je de kleinere accu plaatsen.)

parkside decoupeerzaag die niet best was 59,-
DeWalt: goedkoopste 164,-- regelbare 184,-- de bulthead versie 204.

links of rechtsom is die combideal van DeWalt niet te versmaden.
via marktplaats uitbreiden durf ik met DeWalt nog wel aan.

Dus net DeWalt besteld met een DT70730T-QZ 25 schroefbit setje.
(de cheapass bitjes die ik nu heb zullen die 70Nm of slagschroef niet leuk vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verstandige keuze als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 17:23
@replica17
Een tik met je veiligheid schoenen er tegen aan en het plastiek breekt.

Ik zou zoiets nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqRCTXie7Svfhcx5N7kjEtoylQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GfhbJuinEQCTGBjh9PFnfemq.webp?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
copykat schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:10:
(nu een beetje overkill aan accu's maar met decoupeerzaag er bij is 4Ah fijn.
en voor lichtere klussen kan je de kleinere accu plaatsen.)
Dus net DeWalt besteld met een DT70730T-QZ 25 schroefbit setje.
Gefeliciteerd!

Een extra accu kan nooit kwaad (wel even regelmatig checken en zo nodig laden).Ik heb mijzelf een tijd geleden een set met de 805 en 850 gegund, wel met kleine powerstack accu's maar toch..., overkill maar toch goed voor de cognitieve dissonantie.

Zoals gezegd, als je een keer in een bubbel zit blijf je er vaak in, maar als de bubbel een beetje klopt is het ook niet zo erg..

Zo'n slagmoer-ding gaat inderdaad hard (gehoorbescherming niet vergeten...) gebruik ze graag bij de bandenwissel en grote schroeven gaan gewoon beter (kost je niet je pols...),

Bitjes kun je bijna nooit teveel hebben (ja, ik heb er ondertussen teveel) en torsion bits zijn altijd mooi. Milwaukee heeft mooie setjes voor een schappelijk rpijs en met een goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Lankman en @Sodela
Dankje.
Lang getwijfeld of ik zo'n slagschroefmachine wel "nodig" had. Veel fred bouten deed ik met voorboren en een dopsleutel met ratel. Voordeel dan is kracht op de bout kan je managen.
Andere 2 combideals waren haakse slijper enzo.
Toen bedacht ik dat vaak dingen los halen die "vast geroest zitten" en ik nu met schroevendraaier en hamer probeerde los te krijgen met het risico op je eigen hand te slaan en tot 6mm voorboren ook met zo'n slag schroeven draaier kan. En kleine ruimtes waar je normale schroeftol niet past doet ie ook wel dienst. (werk natrekken met een ratel bijv terwijl het indraaien wel makkelijk gaat.)

Accu's ja ik doe altijd accu leeg, andere pakken en andere meteen opladen en in de box doen.
Heb je een automatische circulatie en je hebt dan misschien een iets leeg gelopen accu bij de eerste wissel hebt maakt niet uit.

Next apparaat updates zijn: "stap in de bubbel die accu gereedschap heet...😣" zodat de accu's niet te lang werkeloos zijn.
Accu Decoupeerzaag: Zo'n ding dat altijd wel van pas komt ook als je klaar bent met verbouwen.
Accu schuurmachine (?) ook altijd wel wat mee te doen.
ik weet eindelijk weer wat te vragen voor mn verjaardagen.😁

(Er kwamen deze week zoveel pakketjes binnen tijdens mijn ziek (griep) zijn op naam van mn vrouw dat 1tje extra niet opvalt toch? en kerstmis en grote klussen op komst dus hét excuus om gereedschap te kopen. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 09:09

MJV

replica17 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:

Alvast dank
Ik ben heel tevreden met gereedschapstassen van Stanley. Een stuk efficienter qua ruimte en makkelijk mee te nemen. Passen dus mooi twee van die smalle Stanley sorteerbakken in. Enige échte nadeel is dat zo'n tas gevuld met gereedschap best een beetje zwaar wordt. Grote voordeel vind ik dat je echt alles bij de hand hebt, ook als je een keer elders gaat klussen.

Wat foto's die ik al ooit eerder heb gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OsRs4l2joAh0AZ9hFrlIljlNXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SV9N9xPfBYNVX8jnG2XREmnc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udxsEoS54YEExNX3OpTSeQXkUAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WAVll1PZBMlja3j3kRDXUgiK.jpg?f=user_large

Dat is de FMST1-80147

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 15-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Chip. schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:51:
[...]

Nee. Als je met 2 latten een recht stuk verlengd. Dan zaag je op 89 en 91 (-1/1).
Op jouw foto is het 45 en 135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:07:
@Lankman en @Sodela
(Er kwamen deze week zoveel pakketjes binnen tijdens mijn ziek (griep) zijn op naam van mn vrouw dat 1tje extra niet opvalt toch? en kerstmis en grote klussen op komst dus hét excuus om gereedschap te kopen. :+ )
Inpakpapier met logo van praxis, intertoys, gamma, action, of anders er om heen. Dan lijkt het alsof het goedkoop was 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:15:
[...]

Nee. Als je met 2 latten een recht stuk verlengd. Dan zaag je op 89 en 91 (-1/1).
Op jouw foto is het 45 en 135.
Wat ik wel eens doe met plinten verlengen is beide op de afkortzaag klemmen in de richting hoe ze komen.
Dan maakt de "afwijking" van je zaag niet uit. Beide krijgen exact de zelfde hoek. Er verdwijnt alleen 3mm materiaal er tussen.

En 89graden is automatisch 91 graden als je andere kant pakt.
En je zaagt 2x via de zichtzijde.
Fijn tunen, op lengte maken, doe je dan op de hoeken/eindstukken vd andere zijde.
Binnenhoek 44 graden buitenhoek 46graden. Al moet ik zeggen dat ik vaak wel even de zwaaihaak pak om de hoek te meten. Weinig stucwerk is 90 graden.

Ik plak wel "powerplus" stickers op de koffer. Ook geel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Even een accu van makita 5.0 AH 18 volt LTX ophehaald van de week voor iemand bij Bauhaus bouwmarkt bij mij in de buurt.

Kreeg een folder in de bus met bon voor 25% korting op het gehele asortiment en geldig tot 31 december 2023

De Makita BL1850B accu koste bij Bauwhaus €71,95 kortinggsbon ingeleverd en de accu voor €53,96 scheelt weer op de prijs.

Ga as maandag weer naar toe niet voor een accu die heb ik al genoeg, maar voor een lattenwandpanelen op vilt van candoo de praxis verkoopt de zelfde daar kosten ze €107 per pak normale prijs en Bauwhaus €70,90 per pak, op zich al een prijsverschil bij de concurentie.

De buurman had nog een folder voor de kortingsbon scheelt weer extra 25% korting op het lattenwandje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0A0z7EA15Zlw6c4fQb86ULJaks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiSQv0yl2o4OIrcc5c0TvJ7M.jpg?f=fotoalbum_large

De kortingsbon geld niet voor online aankopen alleen in de vestigingen.

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 16-12-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

J.E. Weinor schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:10:
Even een accu van makita 5.0 AH 18 volt LTX ophehaald van de week voor iemand bij Bauhaus bouwmarkt bij mij in de buurt.

Kreeg een folder in de bus met bon voor 25% korting op het gehele asortiment en geldig tot 31 december 2023

De Makita BL1850B accu koste bij Bauwhaus €71,95 kortinggsbon ingeleverd en de accu voor €53,96 scheelt weer op de prijs.

Ga as maandag weer naar toe niet voor een accu die heb ik al genoeg, maar voor een lattenwandpanelen op vilt van candoo de praxis verkoopt de zelfde daar kosten ze €107 per pak normale prijs en Bauwhaus €70,90 per pak, op zich al een prijsverschil bij de concurentie.

De buurman had nog een folder voor voor de kortingsbon scheelt weer extra 25% korting op het lattenwandje.

[Afbeelding]

De kortingsbon geld niet voor online aankopen alleen in de vestigingen.
Aint no party like a Bauhaus party.

Jammer dat er hier in de buurt niet eentje zit, volgens mij is het best een prima winkel.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Veel Ryobi bij Bauhaus zie ik.

Moet nog steeds nieuwe accu's voor mijn moeraanzetter kopen, Hitachi 150nm.
Zijn oude NiCd batterijen van 14,4v. Twee nieuwe kosten bij accushop €120.
Gebruik hem niet veel maar verdomd handig wanneer nodig.

Aan het rondkijken bij Toolstation voor een eventuele Einhell moeraanzetter.
Waarom? Willen achter in de tuin een overkapping maken. En ik al verschillende accu's heb van Einhell heb ivm accuboormachine.

Keuzes, keuzes ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 17:05
nielsn schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:03:
Voor wat klusjes hier en daar ben ik op zoek naar een combihamer op accu.
Mijn eisen zijn:
  • Geïntegreerde stofafzuiging: omdat er ook netjes binnen gewerkt moet kunnen worden
  • Minimaal 20mm door beton: om 19mm elektrabuizen door een muur te kunnen doen
  • Licht beitelwerk mogelijk: om net dat randje van de fundering af te kunnen beitelen
Ik heb al enkele Bosch Professional 12 volt apparaten (inclusief L-boxen) waar ik zeer over te spreken ben dus ik neig naar bijvoorbeeld de Bosch GBH 18V-22 welke bij de grote Amerikaanse webshop vanuit Duitsland volgens mij niet zo heel gek duur is

Om mij heen zie ik vrienden vooral met Makita natuurlijk ook een goed merk. Dan zou bijvoorbeeld de Makita DHR242RTJW een optie kunnen zijn.

In dit geval heeft 18V-22 de voorkeur in verband met gewicht, L-box. Wel schijnt de afzuiging niet zo goed te werken omdat de geleider aan de zijkant zit en daardoor niet zo soepel gaat.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten om een definitieve keuze te maken? Of hebben jullie nog alternatieven?
Iemand hierover nog op- of aanmerkingen?

Heb het nog even laten bezinken en denk dat het de Bosch GBH 18V-22 wordt. GoTools is er ook over te spreken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nielsn schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:24:
[...]

Iemand hierover nog op- of aanmerkingen?

Heb het nog even laten bezinken en denk dat het de Bosch GBH 18V-22 wordt. GoTools is er ook over te spreken.
heel eerlijk, het maakt geen reet uit of je nu een makita, een bosch of 1 van de andere usual suspects koopt. als jij blij bent met je accu systeem en koffer, lekker doen. ja de een heeft iets meer slagkracht of betere balans in je handen of is wat goedkoper. maar de verschillen zijn gewoon klein. je kan met allemaal een gaatje boren en tegels weg slaan en je kunt ze allemaal repareren als ze stuk zijn. (of in iedergeval de onderdelen zijn te koop. waar wat mij betreft de echt goedkope merken wat tekort schieten. )

eigenlijk is alleen de vraag of je een accu combihamer wel nodig hebt. hoeveel boor je niet naast een stopcontact etc. de meeste thuisklussers hebben er maar een kleine usecase voor.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 16-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:10:
[...]

geprobeerd een inwendige bouwtekening te vinden maar zo even snel niet gelukt. ( of er ballagers inzitten of alleen verende klemmen/nokken.)
vermoedelijk zit er vuil achter die nokken waardoor ze niet naar binnen kunnen.

kan je de releasehandeling wel goed doen zonder boortje?
of blijft die ook hangen bij naar de boorbody halen en los laten?
vaak als je hem geheel naar de boormachine duwt en dan de boor er in duwt en weer omhoog trekt wil het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-Y5n32bRXdBfT4XlSvQeqmIpYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3JM5cxTmG9DN1r9RfFTEIBM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpeojf_o7AJSIAA3JmETz3MziXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3NAeNBGxaTSLhFj5iVFoDdh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv7exCx2yx5Wmg9mAXDHEvRHj4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ff2RUApAC1LOwGVf5fz4Qa4R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat er een kogellagertje mist. Part 1005. Hoe weet ik welke maat ik nodig heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

timovd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat er een kogellagertje mist. Part 1005. Hoe weet ik welke maat ik nodig heb?
door part 1005 te kopen en op te meten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Pixeltje schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:37:
[...]

Aint no party like a Bauhaus party.

Jammer dat er hier in de buurt niet eentje zit, volgens mij is het best een prima winkel.
Nee doet er zeker niet onder en vergelijkbaar met de Hornbach. dat zijn prima winkels en goede service en goede garantie waar ze niet moielijk over doen met 5 jaar garantie, ik vindt het een genot dat dit soort vestigingen hiier zijn.

Wat mij betreft mogen er wel meer van die Duitse vestigingen komen en langzaam de Gamma en praxis het veld verlaten die veel te duur zijn ondanks de korting in de zoveelste tijd.daar kunnen ze niet tegenop concureren, verkopen minder kwaliteit en je mag er duur voor betalen.

Je hebt ook nog de Duitse Toom en OBi bouwmarktten laten ze maar naar Nederland komen het asotiment is veel uitgebreder laat staan de drive in lekker droog inpakken met slecht weer een heel gemak en scheeld sjouwen naar de parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

twain4me schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:50:
[...]

door part 1005 te kopen en op te meten :+
£5,- met shipping en waarschijnlijk ook nog Nederlandse BTW en weet-ik-veel hoe lange levertijden uit het VK. Dat moet een stuk goedkoper kunnen. De bal moet >5,5mm zijn om niet door het gat te vallen.
Ik kan zoiets kopen: https://www.bol.com/nl/nl...j-staal/9300000043893807/
Dan ben ik voor 16,- waarschijnlijk klaar

[ Voor 26% gewijzigd door timovd op 16-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:04:
[...]

£5,- met shipping en waarschijnlijk ook nog Nederlandse BTW en weet-ik-veel hoe lange levertijden uit het VK. Dat moet een stuk goedkoper kunnen. De bal moet >5,5mm zijn om niet door het gat te vallen.
Opzich raar als je een kogeltje kwijt bent. Die dingen zitten meestal goed opgesloten.
Hij is niet met demonteren stiekum weggerold?
Hoe ziet de binnenkant er uit van die plastic dop?
Zit ie niet daar in geborgd?
(1 balletje is meestal in een gat en veer gedrukt niet in een geul vrij beweegbaar. Want dat zou scheeftrekken veroorzaken.)
Ik vermoed dat je "dop" eerder de oorzaak van je probleem is.

Maar zo'n bakje is altijd handig.
Heb je bij temu/ali expres gekeken? Kan t misschien nog goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 16-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:16:
[...]

Opzich raar als je een kogeltje kwijt bent. Die dingen zitten meestal goed opgesloten.
Hij is niet met demonteren stiekum weggerold?

Maar zo'n bakje is altijd handig.
Heb je bij temu/ali expres gekeken? Kan t misschien nog goedkoper.
Voor het demonteren van de stofkap zag ik alleen twee spijlen, geen balletje. Geen idee waar het balletje is gebleven.
Ali is een fractie goedkoper, maar dan heb ik het pas over minimaal een maand. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:19:
[...]

Voor het demonteren van de stofkap zag ik alleen twee spijlen, geen balletje. Geen idee waar het balletje is gebleven.
Ali is een fractie goedkoper, maar dan heb ik het pas over minimaal een maand. Dank voor het meedenken!
Check nog ff part 1002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@nielsn
Je hebt een 12v systeem en de boorhamer is 18V.
Ander ecosysteem. Als je die boorhamer niet veel gebruikt loop je de kans dat je accu snel achteruit gaat.
Dus dan moet je misschien ook de accu gaan gebruiken voor andere machines.
Boorhamers op snoer zijn voor af en toe fijner/goedkoper/langere levensduur.
Als je de hele tijd door huizen loopt met hier een gordijntje, daar een spiegel en andere ruimte een kastje dan is een accuboorhamer met goede afzuiging fijn.
Maar bij af en toe is even een stopcontactje en verlengsnoer meenemen uit de schuur/zolder/garage niet heel veel extra tijdverlies.
Dus ik denk dat ik zou nadenken of ik later ook andere 18v machines zou kopen.
Indien ja dan heb je een start. Indien nee dan is het best een dure oplossing toch?
(zeg ik die net nieuw profispul gekocht heb omdat G.A.S. Opspeelde voor wat thuiskluswerk . _O- )

Kijk ik heb die combi deal van DeWalt gedaan en sec geproken is die slagboormachine overkill in optimaforma in mijn thuisklus situatie. Dat ding zal nooit in zijn potentieel gebruikt worden/slijten in mijn komende klusleven. Maar omdat de accu's gebruikt kunnen worden voor andere machines die ik ook wil vervangen in de toekomst is dat minder relevant dat die slagschroevendraaier weinig als slagschroevendraaier gebruikt word (je kan er ook tot 6mm mee voorboren met bit boortjes. 😉).

En straks met flinke (120mm) schroeven in het dak draaien met isoleren is die lichtere machine ook prettiger boven je hoofd te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

timovd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:04:
[...]

Loop eens bij je lokale fietsenmaker naar binnen, als hij een werkplaats heeft dan heeft hij die kogeltjes waarschijnlijk ook wel liggen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Machine is binnen en meteen even de accu's opgeladen. ( * copykat zat te wachten op rode lampje dat groen werd.. juist blijft rood. :F )
geregistreerd en de gratis 3de 4Ah accu aangevraagd.

eerste indruk:
de schroef machine is compacter dan de Makita 442.
ik denk lichter ook maar GRMBL##!!!! ik kan de electronische keukenweegschaal niet vinden.
Dat lampje met 123 stand is top.

vrouwlief werd ff pissig omdat ik wéér iets besteld had maar met enige overredingskracht dat de accu's slechter werden enz... en even haar nieuwe eetkamer lamp monteren en ophangen was het weer d:)b

heb nog 1 setje bitjes besteld. (de DeWalts zijn allemaal zwaardere schroeven bits. logisch het is een slagbitset en 3.5 jes doe je niet met slag.. _O-

kadobon amazon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q76j8Wxn51PVzXPBhNZF28Z9xGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3f8ulwYkhqGssKwxK9OBxwl.jpg?f=fotoalbum_large

15 euro mooie verdeling van bits die je kan gebruiken perfecte aanvulling van de DeWaltset

Maandag binnen.

oOo

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 16-12-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:41
Ik zit mijzelf rot te zoeken naar een recommendation/youtube/reddit/tweakers post die ik ooit ergens ben tegen gekomen maar na 1 uur zoeken geef ik het op.
Ik ben op zoek naar een sleutelset die erg efficient is qua samenstelling. Als ik het goed heb onthouden dan zat er aan iedere kant een andere grootte en volgens mij zelfs met ratel functie. Ik sleutel erg weinig maar ik mis eens in de zoveel tijd toch een sleutel en dan pak ik een bahco/waterpomptang en dat maakt het vaak niet beter. Weet iemand hier welk setje ik zoek of heb je een andere aanbeveling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:27
walletje-w schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:42:
Ik zit mijzelf rot te zoeken naar een recommendation/youtube/reddit/tweakers post die ik ooit ergens ben tegen gekomen maar na 1 uur zoeken geef ik het op.
Ik ben op zoek naar een sleutelset die erg efficient is qua samenstelling. Als ik het goed heb onthouden dan zat er aan iedere kant een andere grootte en volgens mij zelfs met ratel functie. Ik sleutel erg weinig maar ik mis eens in de zoveel tijd toch een sleutel en dan pak ik een bahco/waterpomptang en dat maakt het vaak niet beter. Weet iemand hier welk setje ik zoek of heb je een andere aanbeveling?
Elke kant een andere grootte is vrij normaal. Waren de twee kanten optisch hetzelfde, behalve formaat? Of was het een set met aan de ene kant steek en de andere kant ring (ratel)?

Addicted to silent computing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een dubbele ringratel set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 11-05 12:59

- 360 graden projecteren
- 30m bereik
- diagonaal projecteren

[Afbeelding]
Kijk eens in het assortiment van Huepar, hier al vaker besproken.
Deze bijvoorbeeld: https://huepar.eu/en-nl/products/huepar-s03dg
- 360 graden projecteren -> check
- voorkeur AA of AAA batterijen, anders accu die algemeen verkrijgbaar is -> AA batterijen en eigen accu oplaadbaar via USB-C
- 30m bereik -> afhankelijk van licht zoals alle. In het donker haalde ik het
- max 0,3mm per meter afwijking -> 1/9inch op 33ft klopt ongeveer
- diagonaal projecteren -> check
- (web)winkel waar ik voor garantie kan aankloppen -> fabrikant zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 09:08
Of een Wera Joker steeksleutel misschien?
Pagina: 1 ... 178 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).