Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]

Die Parkside is vast sterker. Maar dat is een boorhamer en geen klopboor.

Ik kijk voor mezelf naar zo'n kleine GSB omdat ik nu geen klopboor heb, maar alleen een boorhamer met snoer. Ook voor kleinere boorklussen in de muur pak ik nu dus een veel te zwaar apparaat. Dan heb ik liever een kleine klopboor erbij voor het lichte klopwerk.

Heb je nog helemaal niets om in steen/beton te boren, dan is het geen slecht idee om meteen voor iets sterkers te gaan, lijkt me.
Precies daarom keek ik ook naar deze Parkside, een kleine betaalbare klopboor op accu. De reviews op de Lidl pagina zijn ook best goed.
Ik heb geen zin om iedere keer mijn boorhamer op 230v te moeten pakken voor een 6/8mm gaatje. Maar goed, ik wil ook nog een kleine handzame 12v schroefmachine. Liefst heb ik 1 apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 24-11-2023 11:48 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Vloris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:38:
[...]

Uh, nee! :o Die Parkside is een heel raar apparaat, dat is helemaal geen boorhamer, ookal heeft die wel een SDS-kop...
Kan ook een vertaalfoutje zijn, want bij de Duitse Lidl heet het ding wel Bohrhammer en niet Schlagbohrschrauber. Maar met een slagkracht van 1 Joule is het geen heel sterke boorhamer. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:56:
[...]

Kan ook een vertaalfoutje zijn, want bij de Duitse Lidl heet het ding wel Bohrhammer en niet Schlagbohrschrauber. Maar met een slagkracht van 1 Joule is het geen heel sterke boorhamer. :)
Het symbooltje op de klop stand laat toch wel heel duidelijk een hamer zien, maar dat laten ze bij een hamer boor ook zien. Is dit dan toch een kleine hamer boor. Vreemd.

https://www.lidl.nl/asset...44a7bbb77d95a1578b3f.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 24-11-2023 11:59 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:57:
[...]

Het symbooltje op de klop stand laat toch wel heel duidelijk een hamer zien, maar dat laten ze bij een hamer boor ook zien. Is dit dan toch een kleine hamer boor. Vreemd.

https://www.lidl.nl/asset...44a7bbb77d95a1578b3f.jpeg
Dat zegt niet zo veel. Bij een klopboor staat daar meestal ook een hamertje. Maar als ik de reviews op de duitse Lidl site lees, gaat het daadwerkelijk om een hamermechaniek en is het echt een (zei het kleine en lichte) boorhamer.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:00:
[...]

Dat zegt niet zo veel. Bij een klopboor staat daar meestal ook een hamertje. Maar als ik de reviews op de duitse Lidl site lees, gaat het daadwerkelijk om een hamermechaniek en is het echt een (zei het kleine en lichte) boorhamer.
Ja je hebt gelijkt, gewoon een vertaalfout.

Hoe werkt de klop functie bij een normale Parkside machine eigenlijk, ik zie bijv. bij deze gewoon 2 snelheid instellingen. Maar geen specifieke klopfunctie.
https://www.lidl.de/p/par...und-ladegeraet/p100359628

Idem bij deze Bosch GSB 12v-15:
https://www.bosch-profess...cts/gsb-12v-15-06019B6901

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 22:40
Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:33:
[...]

Hoe werkt de klop functie bij een normale Parkside machine eigenlijk, ik zie bijv. bij deze gewoon 2 snelheid instellingen. Maar geen specifieke klopfunctie.
Bovenop de instelring voor het aanhaalmoment staan ook de symbolen voor boren/hameren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:33:
[...]

Idem bij deze Bosch GSB 12v-15:
https://www.bosch-profess...cts/gsb-12v-15-06019B6901
Henry_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:47:
[...]

Bovenop de instelring voor het aanhaalmoment staan ook de symbolen voor boren/hameren
Voor de volledigheid.. Er zijn dus 2 ringen die je kan draaien.
Met de ene ring stel je de slipkoppeling in.
De andere ring kies je tussen schroeven (=gebruik slipkoppeling), boren (geen slipkoppeling gebruiken) en klopboren (het hamertje)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 18:43
Recent een DeWalt DWS774 afkortzaag gekocht na het lezen van meerdere positieve reacties in dit topic. Als vervanging van een Einhell TC-SM 2131.

Op de veel te grote speling na bij het instellen van draaihoeken na was ik altijd wel tevreden met de Einhell. Tot ik nu een dag met de DeWalt heb gewerkt :+. Duidelijk een veel degelijker en professioneler apparaat. Ik zat nog lang te twijfelen voor de aankoop omdat de DeWalt geen laser heeft, maar het systeem met een schaduwlijn werkt werkelijk subliem _/-\o_

Ik kom er alleen niet goed uit hoe ik een bouwstofzuiger aan moet sluiten. Ik heb een Karcher WD2 stofzuiger met een normale zuigmond. Ik zal een adapter nodig hebben om deze aan te sluiten aan Airlock van de DeWalt. Waarschijnlijk moet ik een DWV9120 hebben, maar er zijn zoveel andere adapters dat ik twijfel welke de juiste is... Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
@chielmi je wd2 gebruikt papieren zakken. Die zuigt na 2x zagen niet meer.
Ik denk dat dat je volgende upgrade wordt.

Antwoord op je vraag:
Kärcher 9.048 – 061.0 Adapter für Werkzeug https://amzn.eu/d/4vt0E7L

Maar dan ff zoeken naar een plek waar je die voor een normale prijs kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Laatst online: 11-05 18:43
Thanks @Raymond! Tot nu toe eigenlijk geen problemen gehad met de papieren zakken. Ook meterslange sleuven frezen in een muur kon de stofzuiger verrassend goed aan.

Maar idd, op termijn gaat hij worden vervangen voor een beter exemplaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
chielmi schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:05:
Recent een DeWalt DWS774 afkortzaag gekocht na het lezen van meerdere positieve reacties in dit topic. Als vervanging van een Einhell TC-SM 2131.

Op de veel te grote speling na bij het instellen van draaihoeken na was ik altijd wel tevreden met de Einhell. Tot ik nu een dag met de DeWalt heb gewerkt :+. Duidelijk een veel degelijker en professioneler apparaat. Ik zat nog lang te twijfelen voor de aankoop omdat de DeWalt geen laser heeft, maar het systeem met een schaduwlijn werkt werkelijk subliem _/-\o_

Ik kom er alleen niet goed uit hoe ik een bouwstofzuiger aan moet sluiten. Ik heb een Karcher WD2 stofzuiger met een normale zuigmond. Ik zal een adapter nodig hebben om deze aan te sluiten aan Airlock van de DeWalt. Waarschijnlijk moet ik een DWV9120 hebben, maar er zijn zoveel andere adapters dat ik twijfel welke de juiste is... Iemand een tip?
ik heb er gewoon een standaard (amazon) adapter in zitten van een paar euro beetje ductape voor lucht dichting en zodat hij er niet uit komt vallen. de walt verkoopt ook verloopjes.. maar dat geld geef ik liever aan iets nuttigs uit O-)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 25-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben langzaam wat ouder en versleten gereedschap aan het vervangen voor de bosch prof 18V lijn, en ik irriteer me suf dat dit gereedschap komt in 2 verschillende soorten koffers. De ene komt in L-Box136 wat een mooi stapelbaar systeem is, en de ander in een ander soort koffer. Lijkt ook een connectie mogelijkheid te hebben, maar past niet op de L-Boxx serie. De losse L-boxen incl passende inlays zijn ook weer niet zo goedkoop dat je die er maar steeds bij koop.

Wie weet hoe die standaard boxen heten en of daar ook een mogelijkheid is van verbinding met elkaar of een opberg systeem?

Gaat om deze op het plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKq91yjaQnvWFLmilegWj5b_utQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RIaDj4vNNYHOIDo4PeMU697J.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dat is een L-CASE en ik geloof dat het eigenlijk een W-BOXX is zonder koppelstukken. Met die koppelstukken kun je 'm combineren met andere W-BOXXen en L-BOXXen.

[ Voor 86% gewijzigd door 8088 op 25-11-2023 17:47 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
superduper schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:17:
Ik ben langzaam wat ouder en versleten gereedschap aan het vervangen voor de bosch prof 18V lijn, en ik irriteer me suf dat dit gereedschap komt in 2 verschillende soorten koffers. De ene komt in L-Box136 wat een mooi stapelbaar systeem is, en de ander in een ander soort koffer. Lijkt ook een connectie mogelijkheid te hebben, maar past niet op de L-Boxx serie. De losse L-boxen incl passende inlays zijn ook weer niet zo goedkoop dat je die er maar steeds bij koop.

Wie weet hoe die standaard boxen heten en of daar ook een mogelijkheid is van verbinding met elkaar of een opberg systeem?

Gaat om deze op het plaatje:

[Afbeelding]
Je kan ook altijd voor losse body en L-boxx gaan. Grootste voordeel als je al op een accu platform zit is goedkoop voor alleen body te gaan.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:27
Even een vraagje over een Makita DHR243:

Ik heb hem net van iemand overgenomen.
Misschien heeft iemand er een en kan dit checken?
Is het normaal dat in de boorhamerstand je de boorkop vast kan houden? In de boorstand kan dat niet.
Vraag me dus af of er iets versleten is (slipkoppeling)?

En een vraagje over een telescoopladder.
Ik heb zo`n handige telescoopladder met twee schuifjes in de trede zodat je hem op maat kan zetten en helemaal ingeschoven op kan bergen.
Alleen is hij nu uitgeschoven en is in een aantal schuifjes geen beweging meer te krijgen.

Heeft iemand een idee hoe dat weer gangbaar te krijgen?
Ik zie alleen als opties helemaal slopen en hopen dat ik er bij kan of hem gewoon lang laten.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Teijgetje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:56:

En een vraagje over een telescoopladder.
Ik heb zo`n handige telescoopladder met twee schuifjes in de trede zodat je hem op maat kan zetten en helemaal ingeschoven op kan bergen.
Alleen is hij nu uitgeschoven en is in een aantal schuifjes geen beweging meer te krijgen.

Heeft iemand een idee hoe dat weer gangbaar te krijgen?
Ik zie alleen als opties helemaal slopen en hopen dat ik er bij kan of hem gewoon lang laten.
Hem proberen uit te rekken voordat je op de knopjes drukt wil bij mij nog wel eens werken.
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar zorg dat de telescoopdelen schoon zijn voordat je hem inschuift . Uitschuiven wordt anders lastig.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Helemaal slopen zal niet nodig zijn. Schroevendraaier op het schuifje zetten en met een hamer er op kun je ook proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
fenrir schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:34:
[...]

Hem proberen uit te rekken voordat je op de knopjes drukt wil bij mij nog wel eens werken.
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar zorg dat de telescoopdelen schoon zijn voordat je hem inschuift . Uitschuiven wordt anders lastig.
Heb het meeste al geprobeerd, is ook schoongehouden.
Zelfs met de HD spuit om inderdaad vuil tussen de buizen weg te blazen.
Als je een kant los hebt kan je vaak wel inschuiven, al gaat dat stroever doordat maar 1 kant inschuift.
Meestal zit 1 kant vast van de schuifjes.
Ook al een bus kruipolie er in gespoten, vanaf de bovenkant en in schuine stand, aan weerszijden, zodat alle pennen konden "weken".
Maar nada.

@The Eagle
Dan sla je het plastic schuifje stuk.
Bij voorzichtig tikken gaat dat los/scheef staan.
Nog niet geprobeerd om ze er uit te halen, weet niet of het dan stuk gaat.

Onder op de treden treden zitten twee popnagels aan beide kanten, alleen is de trede ook vastgeslagen in borggleuven. Als de nagels los zijn kun je het dus nog steeds niet losmaken.

Ik kan hooguit de rubber/plastic boordranden losmaken om de staander, in de hoop zo iets los te krijgen.
Theoretisch zou ik met een pen/strip de pennen steeds 1 trede lager in moeten kunnen duwen, of deels, en hopelijk dan trede voor trede loshalen/demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

BoomSlang schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:49:
[...]

Je kan ook altijd voor losse body en L-boxx gaan. Grootste voordeel als je al op een accu platform zit is goedkoop voor alleen body te gaan.
Dat kan zeker, maar soms zijn de bundel aanbiedingen zo scherp dat het zonde is. De body die je linkt is €168 terwijl ik nu dezelfde + 3 3Ah accus + lader + L-Case ;) heb voor €125,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
superduper schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:51:
[...]

Dat kan zeker, maar soms zijn de bundel aanbiedingen zo scherp dat het zonde is. De body die je linkt is €168 terwijl ik nu dezelfde + 3 3Ah accus + lader + L-Case ;) heb voor €125,-
Kopen kopen die handel! :P

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 22:08

Eraser127

Nijkerk

Teijgetje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:56:
Even een vraagje over een Makita DHR243:

Ik heb hem net van iemand overgenomen.
Misschien heeft iemand er een en kan dit checken?
Is het normaal dat in de boorhamerstand je de boorkop vast kan houden? In de boorstand kan dat niet.
Vraag me dus af of er iets versleten is (slipkoppeling)?

[...]
Zover ik weet moet dat zeker niet kunnen in de boorhamer-stand, want je moet nog steeds kunnen boren namelijk, maar dan met slag. Als je zeker weet dat het niet puur de hamer-stand is, is er idd mogelijk iets niet helemaal lekker,

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 13:22
henkie196 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:29:
[...]

Grappig, ik wist niet dat Bosch ook een boorhamer opzetstuk had voor de 12V FC.
https://youtu.be/Gx6VTLzGazo

Duitse Youtubekanaal Bauforum24 heeft het Bosch 12v klopbooropzetstuk getest. Twee keer zelfs. Bosch is hun sponsor [geven ze ook zelf aan hoor] en was een beetje verdrietig na de eerste video waar het apparaat slecht uit kwam. Voor mijn gevoel praten ze er in de tweede video omheen maar vinden ze het nog steeds niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:29
Ik heb de excentrische schuurmachine Pex 400 ae van Bosch. Ivm stofafzuiging gebruik ik schuurnetjes van schuurpapier.com samen met het klittenband. Ook gebruik ik af en toe normaal schuurpapier.
Echter vliegen de schuurpapier schijfjes steeds van de machine af, ik heb zeker 10 klittenband schijven gekocht en ook al een andere zool, maar niet helpt. Ik heb het idee dat het klittenband te warm wordt van het schuren.
Iemand enig idee dit voorkomen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
huppelepups schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:02:
Ik heb de excentrische schuurmachine Pex 400 ae van Bosch. Ivm stofafzuiging gebruik ik schuurnetjes van schuurpapier.com samen met het klittenband. Ook gebruik ik af en toe normaal schuurpapier.
Echter vliegen de schuurpapier schijfjes steeds van de machine af, ik heb zeker 10 klittenband schijven gekocht en ook al een andere zool, maar niet helpt. Ik heb het idee dat het klittenband te warm wordt van het schuren.
Iemand enig idee dit voorkomen kan worden?
Het gebeurd vaker dat het klitteband op de zool smelt als het te heet word. Dan blijven idd de schuurvellen niet meer goed vastzitten.

In principe te voorkomen door niet te veel druk te zetten tijdens het schuren.
Eenmaal gesmolten enkel op te lossen door de zool te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:58
Misschien een stomme vraag voor sommige.

Ik wil in een muurtje een kleine sleuf frezen voor wat stroomkabels en misschien een HDMI kabel.
Nu is dit een redelijk zacht muurtje (volgens mij gipsblokken), met een simpele accutol boor je hier zo gaten in.

Kan ik hier mijn normale frees voor gebruiken of sloop ik deze dan?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mrfatmen schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:07:

Ik wil in een muurtje een kleine sleuf frezen voor wat stroomkabels en misschien een HDMI kabel.
Nu is dit een redelijk zacht muurtje (volgens mij gipsblokken), met een simpele accutol boor je hier zo gaten in.

Als het idd gipsblokken zijn kom je met gewoon een houtbeitel ook al een heel eind. Kun je bij wijze van spreken gutsen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:45:
[...]

Precies daarom keek ik ook naar deze Parkside, een kleine betaalbare klopboor op accu. De reviews op de Lidl pagina zijn ook best goed.
Ik heb geen zin om iedere keer mijn boorhamer op 230v te moeten pakken voor een 6/8mm gaatje. Maar goed, ik wil ook nog een kleine handzame 12v schroefmachine. Liefst heb ik 1 apparaat.
Ik heb deze in de 20v variant en gebruik hem heel veel voor inderdaad de 5-10mm gaatjes rondom het huis. Beton lukt niet. Maar voor de rest echt perfect ding. Ik weet alleen niet hoe de 12v zich verhoud in sterkte

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp1caad84332454655981b85f14ef023e3.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 26-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Eraser127 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
[...]

Zover ik weet moet dat zeker niet kunnen in de boorhamer-stand, want je moet nog steeds kunnen boren namelijk, maar dan met slag. Als je zeker weet dat het niet puur de hamer-stand is, is er idd mogelijk iets niet helemaal lekker,
Nee, is niet de hamerstand, in de boorhamerstand hoor ik de (slip)koppeling (denk ik) , en hamert hij ook, als ik hem vasthoud.
In de boorstand kan ik hem niet vasthouden, dan zit hij denk ik via een andere as aangedreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:23
barry86 schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:01:
Ik heb deze in de 20v variant en gebruik hem heel veel voor inderdaad de 5-10mm gaatjes rondom het huis. Beton lukt niet. Maar voor de rest echt perfect ding. Ik weet alleen niet hoe de 12v zich verhoud in sterkte

[Afbeelding]
Ik heb hiermee >100 gaatjes van 6mm in mijn betonnen funderingsbalken geboord in de kruipruimte. Ik had er €36,38 voor betaald dus zijn geld al waard geweest.

Dat ging heel prima. Durf er vanuit te gaan dat groter dan dat in beton waarschijnlijk beter met wat zwaarder gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 26-11-2023 23:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08

Dat wordt volgens mij niet gedaan.
Je gaat de machine volgens mij slopen. En daarbij is het ook niet zo veilig lijkt me.
Ook ga je geen 'geschikte' frezen vinden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:13
Vraagje; ben aan het zoeken naar een bouwstofzuiger en twijfel tussen 2/3 modellen, misschien dat hier iemand mij kan helpen de knoop door te hakken. De stofzuiger gaat vooral gebruik worden met de schuurmachine en om schuurstof op te zuigen na hand-schuren. Het gaat daarbij om schuurstof van diverse materialen (gypsum, pu, diverse soorten plastic van 3d prints). Ik ben aan het twijfelen tussen de makita’s vc2512 en de vc3012 (misschien ook wel de 3011) en dan de L modellen. Gezien de prijs en de reviews wil ik graag voor de 2512 gaan maar deze is niet antistatisch en bij de uitleg staat het volgende:
Geschikt voor stofafzuiging bij zagen en schuren van hout én boren tot 16 mm in kwartshoudend materiaal zoals steen en beton. . Betekent dit dat deze minder geschikt is voor schuurstof van ander materiaal dan hout?

Zie door de bomen het bos niet meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kisajera schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:19:
Vraagje; ben aan het zoeken naar een bouwstofzuiger en twijfel tussen 2/3 modellen, misschien dat hier iemand mij kan helpen de knoop door te hakken. De stofzuiger gaat vooral gebruik worden met de schuurmachine en om schuurstof op te zuigen na hand-schuren. Het gaat daarbij om schuurstof van diverse materialen (gypsum, pu, diverse soorten plastic van 3d prints). Ik ben aan het twijfelen tussen de makita’s vc2512 en de vc3012 (misschien ook wel de 3011) en dan de L modellen. Gezien de prijs en de reviews wil ik graag voor de 2512 gaan maar deze is niet antistatisch en bij de uitleg staat het volgende:
Geschikt voor stofafzuiging bij zagen en schuren van hout én boren tot 16 mm in kwartshoudend materiaal zoals steen en beton. . Betekent dit dat deze minder geschikt is voor schuurstof van ander materiaal dan hout?

Zie door de bomen het bos niet meer..
Dat klinkt ergens als de verwoording zoals die gebruikt wordt op de TNO klassifisering, waar houtstof het minste is, en als je betonstof aan kunt, begint het pas goed te worden. Het is een beetje een bijzondere indeling, naar mijn idee.

Maar de VC2512L lijkt me prima voor jouw beoogde gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:08

'voor wat stroomkabels en misschien een hdmi kabel' klinkt als niet meer als een kleine sleuf.
Als het gipsblokken zijn zou je met een flex met steenschijf en een hamer met beitel een eind komen.

Wil je voor gemak en snelheid gaan; huur een muurfrees. Ben je met 5 min klaar.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 08:13
henkie196 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:50:
[...]

Dat klinkt ergens als de verwoording zoals die gebruikt wordt op de TNO klassifisering, waar houtstof het minste is, en als je betonstof aan kunt, begint het pas goed te worden. Het is een beetje een bijzondere indeling, naar mijn idee.

Maar de VC2512L lijkt me prima voor jouw beoogde gebruik.
Thnx voor de reactie. Inderdaad stukje TNO beschrijving. Niet-antistatisch geen probleem? Dan ga ik inderdaad voor de2512. Scheelt dik 200 eu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kisajera schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:54:
Thnx voor de reactie. Inderdaad stukje TNO beschrijving. Niet-antistatisch geen probleem? Dan ga ik inderdaad voor de2512. Scheelt dik 200 eu.
Anti-statisch is voornamelijk iets als je moet stofzuigen bij gevoelige apparatuur in de buurt en geen statische elektriciteit kan hebben omdat dat de apparatuur beschadigt. Hoofdzakelijk willen mensen het voor het comfort, maar echt nodig is het niet, en de meeste mensen doen dit soort werk zonder problemen zonder anti-statische slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flix20 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:50:
[...]

'voor wat stroomkabels en misschien een hdmi kabel' klinkt als niet meer als een kleine sleuf.
Als het gipsblokken zijn zou je met een flex met steenschijf en een hamer met beitel een eind komen.

Wil je voor gemak en snelheid gaan; huur een muurfrees. Ben je met 5 min klaar.
Dat. Je helpt denk ik je bovenfrees om zeep met het kleine stof. Ik heb het hier gedaan met een serieuze muurfrees, slijptol maar ook veel met een multitool. Lijn uitzetten met potloodje en gaan. Fijne van multitool is dat het heel veel minder zooi produceert.
Gewoon houtzaagje erop, en je gaat zo door die lichtgele gipsblokjes heen 8)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:09:
[...]

Dat. Je helpt denk ik je bovenfrees om zeep met het kleine stof. Ik heb het hier gedaan met een serieuze muurfrees, slijptol maar ook veel met een multitool. Lijn uitzetten met potloodje en gaan. Fijne van multitool is dat het heel veel minder zooi produceert.
Gewoon houtzaagje erop, en je gaat zo door die lichtgele gipsblokjes heen 8)
Een kleine haakse slijper (125mm) met een diamantblad erop werkt perfect.
Stoft wel enorm, wil je dat niet dan een watergekoelde murenfrees huren.
Twee sleufjes maken en dan met een boorhamer of beitel vervolgens uithakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 13:45
Mad_Manic schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
[...]

Alternatief is een rij gaten met een (beton)boormachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24

3_s

Of met een scherp mes links & rechts een lijn trekken, halve centimeter diep, en dan kappen met hamer & beitel. Zo brokkelt het niet uit naar de foute kant.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Heren vraagje;

Ik heb recent bij een maatje wat mogen bijklussen in z'n werkplaats.
hierbij is naar mijn idee nog best wat versleten vwb de messen op de vandiktebank.
Hij staat erop dat ik hem hiervoor niet betaal, maar dat zit toch niet helemaal lekker.
Nou wil ik hem graag een setje wisselmessen kopen voor de bank, maar weet niet goed welke messen ik hiervoor moet aanschaffen. Wellicht dat jullie me hiermee willen helpen.
Het gaat om een SCM FS410, hier gaan messen in van 410mm. dit is het oude model, niet te verwarren met de FS410 NOVA.
Ik heb bij houtwerkplaats.com messen gezien van 410mm lang, maar hier is er keuze in de breedte van de messen (25,30,35mm). Hier houdt mijn kennis op, welke breedte zou ik moeten hebben, maakt het uberhaupt uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 22:33
spank_mojoo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:46:
Het gaat om een SCM FS410, hier gaan messen in van 410mm. dit is het oude model, niet te verwarren met de FS410 NOVA.
Nog steeds een mooie machine. Ook voor het oude model waren er meerdere typen assen, dus ik zou niet zomaar messen bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:41
spank_mojoo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:46:
Heren vraagje;

Ik heb recent bij een maatje wat mogen bijklussen in z'n werkplaats.
hierbij is naar mijn idee nog best wat versleten vwb de messen op de vandiktebank.
Hij staat erop dat ik hem hiervoor niet betaal, maar dat zit toch niet helemaal lekker.
Nou wil ik hem graag een setje wisselmessen kopen voor de bank, maar weet niet goed welke messen ik hiervoor moet aanschaffen. Wellicht dat jullie me hiermee willen helpen.
Ik heb bij houtwerkplaats.com messen gezien van 410mm lang, maar hier is er keuze in de breedte van de messen (25,30,35mm). Hier houdt mijn kennis op, welke breedte zou ik moeten hebben, maakt het uberhaupt uit?
Ik weet niet of je maatje een setje reservemessen heeft of dat hij zijn messen een tijdje kan missen. Anders kun je ze (als ze niet teveel beschadigd zijn) laten slijpen. Kost vaak een fractie van de prijs en ze zijn net zo scherp of vaak zelfs scherper dan goedkope wisselmessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basiliscus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:11
Discutabel of ik het hier mag stellen, maar hoort in ieder geval bij elektrisch gereedschap. Is het gebruikelijk dat als je een Mbox besteld dit een Mbox kan zijn waar de stickers van het product dat er in zat nog op zitten? Ik verwachtte namelijk een lege onbestickerde M box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:19
Basiliscus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
Discutabel of ik het hier mag stellen, maar hoort in ieder geval bij elektrisch gereedschap. Is het gebruikelijk dat als je een Mbox besteld dit een Mbox kan zijn waar de stickers van het product dat er in zat nog op zitten? Ik verwachtte namelijk een lege onbestickerde M box.
vrijwel alle losse makita kisten die ik via winkels gekocht heb waren voorzien van een sticker van een makita machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:48
Basiliscus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
Bekend verhaal. Ik stoor me er niet aan. Met een paar minuten en hete lucht zijn ze er af en je hebt goedkoop een box. Ik heb er zelfs één gehad met inlay er in.
Als je bij Makita zelf koopt zal je wel een volledig nieuwe krijgen neem ik aan. Daar betaal je dan wel aanzienlijk meer voor.

Ik pak gewoon m'n heatgun en trek ze rustig los. Het zijn goede stickers met lijm die vrijwel geen resten achter laat.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
pickboy schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:54:
[...]

Het gebeurd vaker dat het klitteband op de zool smelt als het te heet word. Dan blijven idd de schuurvellen niet meer goed vastzitten.

In principe te voorkomen door niet te veel druk te zetten tijdens het schuren.
Eenmaal gesmolten enkel op te lossen door de zool te vervangen.
Het is niet zozeer de zool zelf, maar de klittenband vellen die nodig zijn voor de schuurnetten.
Hard drukken doe ik nou eenmaal, vooral als het om onderhoud schilderen gaat.
Zijn erexcentrische schuurmachines die dit anders oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
huppelepups schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:19:
[...]

Het is niet zozeer de zool zelf, maar de klittenband vellen die nodig zijn voor de schuurnetten.
machine het werk laten doen hard drukken mol je niet allen het klittenband mee. Misschien past een slijptol met lamellenschijven meer in je straatje :P zonder gekheid bv festool heeft de rotex dat is een beest met enorme afname (voor een schuurmachine) maar ook die moet je niet hard drukken. Een ander alternatief voor snel veel afname is een lakfrees. en als het om onderhoud schilderwerk gaat: eerder aan beginnen dan hoef je ook niet veel weg te schuren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 01-12-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:08
Mad_Manic schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:01:
[...]

tegen stuiven makita stofkap kopen waar je de bpuwstofzuiger opzet. vrijwel stofvrij.
makita stofkapvoor slijptol is vrij prikzig maar het geld waard in vergelijk ali express varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:29:
[...]

machine het werk laten doen hard drukken mol je niet allen het klittenband mee. Misschien past een slijptol met lamellenschijven meer in je straatje :P zonder gekheid bv festool heeft de rotex dat is een beest met enorme afname (voor een schuurmachine) maar ook die moet je niet hard drukken. Een ander alternatief voor snel veel afname is een lakfrees. en als het om onderhoud schilderwerk gaat: eerder aan beginnen dan hoef je ook niet veel weg te schuren ;)
eens. Ik heb een rotex150. Daarmee drukken als een lompe boer,tsja dan ga je echt heel lelijk resultaat opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Crahsystor schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
[...]

Bekend verhaal. Ik stoor me er niet aan. Met een paar minuten en hete lucht zijn ze er af en je hebt goedkoop een box. Ik heb er zelfs één gehad met inlay er in.
Als je bij Makita zelf koopt zal je wel een volledig nieuwe krijgen neem ik aan. Daar betaal je dan wel aanzienlijk meer voor.

Ik pak gewoon m'n heatgun en trek ze rustig los. Het zijn goede stickers met lijm die vrijwel geen resten achter laat.
Voor mij waren de goedkoopste destijds (sept 2021) via Amazon, ik kreeg beide (maat #2 en maat #3) zonder stickers en zonder inlay.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
Voor de hobby kon ik het niet laten om een Makita DTM52 multitool aan te schaffen. Sinds het begin lijkt hij niet goed op vol vermogen te komen. Vaak gaat hij pas sneller nadat ik op deze lage snelheid even het object aanga.

Nu wil hij helemaal geen tempo meer maken, ook bij het draaien aan het wieltje met de standen hoor ik geen verschil, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 15:15
timelezzzzz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:44:
Voor de hobby kon ik het niet laten om een Makita DTM52 multitool aan te schaffen. Sinds het begin lijkt hij niet goed op vol vermogen te komen. Vaak gaat hij pas sneller nadat ik op deze lage snelheid even het object aanga.

Nu wil hij helemaal geen tempo meer maken, ook bij het draaien aan het wieltje met de standen hoor ik geen verschil, is dit normaal?
Nee. Garantieverzoek indienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
timelezzzzz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:44:

1. Staat het wieltje op stand 6?
2. Gebruik je een 5+Ah accu?

Zo ja, dan garantie

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
DJMaze schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:07:
[...]

1. Staat het wieltje op stand 6?
2. Gebruik je een 5+Ah accu?

Zo ja, dan garantie
Jep, wieltje stand 6 en een volle 5 Ah accu. Hij gaat aan op een constante lage snelheid waarmee ik amper een kunststof bloempot kan doorzagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
SquareOne schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:17:
@inhico @El-Vder goed punt.

Had het boortje gisteren al even in andere boormachine getest een daar geen issue.

Nu ook even 2 andere items geprobeerd. Zwabbert ook. Kan ik hier in in afstellen, want het is echt heeel irritant en die machine was ook niet goedkoop 😅. Dacht juist koop een Bosch blauw, dan is het kwalitatief wel goed.

[YouTube: Test 2 - zwabber]

[YouTube: Test 3 - zwabber]
Als follow-up hierop. Wat een fantastische service van Bosch!

Apparaat aangemeld bij Bosch. Kon zelf een moment kiezen waarop ze het apparaat kwamen ophalen. Gekozen voor ma. 27e. Ik had geen verzendlabel o.i.d. gekregen dus vroeg me af of het wel goed zou gaan. Maar de postbezorger had keurig een formuliertje bij zich met een verzendlabel en ontvangstbevestiging.

Tot mijn verassing werd het product afgelopen vrijdag (1 dec) alweer thuis bezorgd. Diverse onderdelen vervangen. Lijkt nu weer goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 15:15
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe slagmoersleutel voor de auto werkzaamheden (velgjes met name etc.). Ik had m'n zinnen gezet op de 18V DTW300Z, maar zag nu dat de 40V TW004GZ eigenlijk nog wat schappelijker geprijsd was en ook nu met gratis accu. Was voorzichtig aan het overwegen de wat zwaardere tools toch naar 40V te halen (cirkelzaag/invalzaag met 2x18V voor nu wel prima maar ergens is met 1 accu werken wel fijner dan 2 op 't apparaat en 2 opladen), dus nu alvast de stap gemaakt. Om de hoek voor 40 euro een XGT lader kunnen vinden.

Hier al mensen met ervaring met XGT vs LXT? De XGT is nog relatief duur en ook beperkt qua producten (1 decoupeerzaag), maar de reviews zijn wel lovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

huppelepups schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:19:
[...]

Ja, wat je wil is een excentrische schuurmachine met geforceerde afname. De Festool Rotex is de bekendste maar ook ander merken zoals Metabo, Makita en Bosch hebben zoiets.

Bij Bosch heet het de "Turbo" stand en is de GET 75-150 het model wat je zoekt. Dan wil je er inderdaad zo'n stuk klittenband op doen om je schuurzool te beschermen. Nadeel is wel dat dit allemaal vrij zware machines zijn, maar het schiet tenminste wel op.

Om hard drukken te voorkomen moet je een harde (rode) schuurzool gebruiken (los te koop). Als schuurnetten gebruik je 3M Cubitron 310W of 710W. Dat gaat veel langer mee dan andere merken waardoor je niet na een paar minuten alsnog hard staat te drukken om nog wat afname te krijgen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 11:37
De Parkside muurfrees heeft na 10m de geest gegeven, dus ik ben in de markt voor een nieuwe muurfrees. Ik hoef geen professionele machine, maar wel een die blijft werken de rest van de verbouwing. Ik denk nog zo'n 100m te moeten frezen voor elektra en CV leiding. Wellicht nog vloerverwarming op een later moment.

Ik heb gevonden:
Metabo MFE 40
Makita SG1251J

Ik weet zelf niet waar ik op moet letten en kan ook geen reviews vinden. Heeft iemand tips die de keuze makkelijker maken, of wellicht een beter alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:41
Fedde schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:25:
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe slagmoersleutel voor de auto werkzaamheden (velgjes met name etc.). Ik had m'n zinnen gezet op de 18V DTW300Z, maar zag nu dat de 40V TW004GZ eigenlijk nog wat schappelijker geprijsd was en ook nu met gratis accu. Was voorzichtig aan het overwegen de wat zwaardere tools toch naar 40V te halen (cirkelzaag/invalzaag met 2x18V voor nu wel prima maar ergens is met 1 accu werken wel fijner dan 2 op 't apparaat en 2 opladen), dus nu alvast de stap gemaakt. Om de hoek voor 40 euro een XGT lader kunnen vinden.

Hier al mensen met ervaring met XGT vs LXT? De XGT is nog relatief duur en ook beperkt qua producten (1 decoupeerzaag), maar de reviews zijn wel lovend.
XGT is voor zaken als een schroefmachine wel overkill ten aanzien van LXT. Het is allemaal wat zwaarder en op dit soort werkzaamheden ga je het verschil nauwelijks merken.
Echter op zaagmachines (afkortzagen, invalzagen, cirkelzagen), slijpers en andere energiezuigende apparaten merk je duidelijk wel verschil. De machines kunnen iets meer toeren draaien en hangen minder vaak vast door het vele hogere koppel. De XGT accu's kunnen namelijk veel meer piekspanning leveren (mede doordat de nieuwe type lithium cellen hierin zitten).
Je hebt gelijk dat XGT nu relatief duur is en dat het aanbod ook beperkt is, maar dit was toen de LXT machines op de markt kwamen hetzelfde. Ik denk dat de komende jaren de prijzen meer naar elkaar toe zullen trekken en we moeten ook niet vergeten dat de LXT accu lijn als sinds 2006 op de markt is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@hoebenp Heb je geen garantie meer op de muurfrees? Lidl geeft over het algemeen 3 jaar garantie en doet totaal niet moeilijk over omruilen/geld terug is mijn ervaring d:)b

Waar is hij aan overleden? Goede afzuiging gebruikt om te voorkomen dat er veel stof in de motor komt?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2023 10:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08
Ik verschiet hier toch altijd van de Lidl-mentaliteit.
Ik weet dat ze ook soms goed gereedschap maken, maar altijd maar verwijzen naar 'de prima Lidl garantie'... We beseffen toch allemaal dat ze die kapotte toestellen rechtstreeks de vuilbak ingooien en een nieuwe opsturen? Juist verkocht en al rijp voor de schroot, iets of wat milieubewust/duurzaam shoppen mag toch ook wel een beetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Breezz schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:05:
Ik weet dat ze ook soms goed gereedschap maken, maar altijd maar verwijzen naar 'de prima Lidl garantie'... We beseffen toch allemaal dat ze die kapotte toestellen rechtstreeks de vuilbak ingooien en een nieuwe opsturen? Juist verkocht en al rijp voor de schroot, iets of wat milieubewust/duurzaam shoppen mag toch ook wel een beetje...
Zoiets kom je gaandeweg pas achter lijkt mij?

Je kunt thuisklussers grofweg in 3 categorieen indelen:
1) Een groep die (onbewust) meer vraagt van machines dan initieel verwacht/budget toe laat
2) Een groep die duur gereedschap aanschaft, maar deze nauwelijks benut
3) De groep die veelvuldig gebruik maakt van hun spullen en daarom kiest voor kwaliteit

Zelf hoor bij de hobbyist/verzamelaars, maar merken als Wera en PB Swiss laten me niet in de steek als ik er wel gebruik van maak. Zo heb ik me ook laten verleiden tot een wat luxere accuboormachine; maar deze ligt sindsdien al jaren ongebruikt in de kast en had beter iets van Parkside aan kunnen schaffen.

Ben op zich wel voorstander van de spullen kopen als je ze nodig bent; en vervangen voor iets beters zodra het stukgaat. Voor handgereedschap is het makkelijker iets goeds aan te schaffen omdat het toch lang mee gaat (en desnoods voor een redelijk bedrag doorverkocht kan worden).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 04-12-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
... , iets of wat milieubewust/duurzaam shoppen mag toch ook wel een beetje...
Absoluut, alleen moet je wel zien te voorkomen dat het een dagtaak op zich wordt. Toen ik twee maanden geleden gedwongen werd om over een vervanger/opvolger van een behoorlijk oude 12V Metabo na te denken, ben ik ook eens naar de eigenaar achter de merknamen gaan kijken. Bosch en Makita zijn van zichzelf, maar Metabo en Hikoki zijn van een investeringsmaatschappij, in mijn simpele wereldbeeld een afroomtoko, die ik liever niet spek.
Vooralsnog is de kapotte Metabo vervangen door een gelijksoortig Marktplaats-exemplaar van een tientje, die het met mijn relatief nieuwe accu's nog wel even zal uitzingen.
En als het even kan, koop ik de opvolger op een bedrijventerrein in de buurt. Amazon mijd ik om de bekende redenen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:16
Ik heb met mijn partner een heel bewuste keuze gemaakt...kinderen of Parkside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat een dom verhaal.
Ik heb geen behoefte aan verhalen en verdachtmakerij.
Vertel gewoon wat je is overkomen want dan kunnen wij onze eigen conclusies trekken.

Ik weet zeker dat er bij elk merk wel eens een slecht product in de winkel belandt, ik weet niet zeker hoe goed men recycled.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb 3 producten van de Lidl (gehad):

1: Setje proppenboren. Bij iets harders dan vuren gaat het niet heel lekker, zelfs met lage toeren. Bot.
2: Vlak-vandiktebank: underpowered, plastic fantastic, de geleider is getordeerd (nee niet niet-haaks maar verlopend niet haaks van -8 naar +10 graden oid)
3: Tafelzaag, plastic fantastic. Waardeloos blad, geleider van frietbakjes-aluminium. Te weinig vermogen om door dun hardhout te zagen, vuren lukt nog wel. Met een ecotools blad gaat het beter, maar erg onnauwkeurig en onderbemeten.

Die tafelzaag en vvd zet ik voor een paar tientjes op marktplaats, omdat wellicht iemand er nog iets mee kan ,maar het is niet veel soeps. Prijs-kwaliteitsverhouding is niet best, en de prijs is nogal laag ;)

Ik ben een knurft dat ik me 3x heb laten verleiden tot een aanschaf. Het is 3x zonde van het geld, de materialen en de verpakking geweest als je het mij vraagt. Bij de merken gereedschap die ik heb (even 5 willekeurige: veritas, wera, mafell, festool, pb swiss) heb ik dat soort issues niet.

offtopic:
Zeker, ik ben verzamelaar. Ik gebruik het regelmatig en kan gewoon genieten van een mooi goedwerkend stuk gereedschap. Gezien mijn gebrek aan skills heb ik gewoon een goed stuk gereedschap nodig om er nog wat van te bakken :+
Later deze week zal ik wel weer een nieuw speeltje showen.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 05-12-2023 02:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 08:08
Boudewijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:46:
Ik heb 3 producten van de Lidl (gehad):

1: Setje proppenboren. Bij iets harders dan vuren gaat het niet heel lekker, zelfs met lage toeren. Bot.
2: Vlak-vandiktebank: underpowered, plastic fantastic, de geleider is getordeerd (nee niet niet-haaks maar verlopend niet haaks van -8 naar +10 graden oid)
3: Tafelzaag, plastic fantastic. Waardeloos blad, geleider van frietbakjes-aluminium. Te weinig vermogen om door dun hardhout te zagen, vuren lukt nog wel. Met een ecotools blad gaat het beter, maar erg onnauwkeurig en onderbemeten.

Die tafelzaag en vvd zet ik voor een paar tientjes op marktplaats, omdat wellicht iemand er nog iets mee kan ,maar het is niet veel soeps. Prijs-kwaliteitsverhouding is niet best, en de prijs is nogal laag ;)

Ik ben een knurft dat ik me 3x heb laten verleiden tot een aanschaf. Het is 3x zonde van het geld, de materialen en de verpakking geweest als je het mij vraagt. Bij de merken gereedschap die ik heb (even 5 willekeurige: veritas, wera, mafell, festool, pb swiss) heb ik dat soort issues niet.

offtopic:
Zeker, ik ben verzamelaar. Ik gebruik het regelmatig en kan gewoon genieten van een mooi goedwerkend stuk gereedschap. Gezien mijn gebrek aan skills heb ik gewoon een goed stuk gereedschap nodig om er nog wat van te bakken :+
Later deze week zal ik wel weer een nieuw speeltje showen.
Dat is dan ook wel apparatuur waar de gemiddelde thuisklusser niet aan denkt om te gebruiken/bestaan van af weet en met name nauwkeurigheid van belang is.
En juist daar blinkt Parkside nou niet bepaald in uit.

Als je naar de andere kant van de munt kijkt; Schroef machines, decoupeer-/recipozagen, waar nauwkeurigheid minder bij komt kijken, is Parkside voor de gemiddelde huis, tuin en keuken gebruiker prima.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flix20 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:34:
[...]

Dat is dan ook wel apparatuur waar de gemiddelde thuisklusser niet aan denkt om te gebruiken/bestaan van af weet en met name nauwkeurigheid van belang is.
En juist daar blinkt Parkside nou niet bepaald in uit.

Als je naar de andere kant van de munt kijkt; Schroef machines, decoupeer-/recipozagen, waar nauwkeurigheid minder bij komt kijken, is Parkside voor de gemiddelde huis, tuin en keuken gebruiker prima.
Ik ben het deels met je eens, maar de brakke nauwkeurigheid komt door (erg) ruime toleranties, en een QA afdeling die dit doorlaat. Die QA zal naar ik aanneem dan ook belabberd zijn voor andere apparaten. Vandaag een nieuw schaafje uitgepakt <+:) O+

Dat gezegd hebbende voor mensen die nog niets hebben en twee keer per jaar een gaatje boren is prima okay spul kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:15
Ik ben op zoek naar een boorhamer voor de komende verbouwing, in ieder geval met rotatiestop om het laatste stukje tegelwerk van de badkamer mee te slopen. Shortlist is de Bosch GBH 2-28 F en de Makita HR2631FTJ. Bosch heeft met 3,2J een krachtigere hamer dan de Makita, maar ik heb al een slag- en schroefmachine van Makita dus de OCD’er in mij wil misschien wel alles van 1 merk… Iemand nog advies / ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Knopsje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:59:
Ik ben op zoek naar een boorhamer voor de komende verbouwing, in ieder geval met rotatiestop om het laatste stukje tegelwerk van de badkamer mee te slopen. Shortlist is de Bosch GBH 2-28 F en de Makita HR2631FTJ. Bosch heeft met 3,2J een krachtigere hamer dan de Makita, maar ik heb al een slag- en schroefmachine van Makita dus de OCD’er in mij wil misschien wel alles van 1 merk… Iemand nog advies / ideeën?
Advies dat ik her kan geven is: laat de ocd los voor bedrade machines en kies daarvoor gewoon de beste machine ipv telkens hetzelfde merk. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je dat doet als professional vanwege support, maar voor een particulier voegt het imho niets toe.

De Bosch is erg populair hier op het forum. Zelf vind ik machines met de motor aan de onderkant fijner werken. Zijn over het algemeen wat korter en de gewichtsverdeling vind ik persoonlijk prettiger, zoiets als de GBH3-28 dus bijvoorbeeld. https://www.bosch-profess...s/gbh-3-28-dre-061123A000

[ Voor 17% gewijzigd door decipherer op 07-12-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
Ik ben parkside fan en zodoende er achter gekomen dat ze in schroef en boormachines voor hobbyisten echt kwaliteit bieden.
Alles daarbuiten is het vaak niet goed of net voldoende voor het doel.

1 tip, blijf absoluut weg bij de oscilerende (tril) aparaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Redenen om bij hetzelfde merk te blijven:
- Accu platform
- Zelfde dozen

Gezien je opties lijkt het accu platform niet relevant, dus hoe belangrijk vind je dat het allemaal in hetzelfde format boxen zit? Alhoewel volgens mij een systainer of metalloc ook op een M-box zou moeten passen (maar T-loc systainer is m.i. strict superieur als je wilt stapelen).

Maar buiten, voor apparaten met een snoer zou ik gewoon kijken naar wat de beste machine is binnen het budget en die halen, ongeacht het merk, net zoals @decipherer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:18
De Bosch (hier in bezit) is niet voor niets een populaire machine, maar je doet aan beiden geen miskoop.
(Voor reguliere 6mm gaatjes adviseer ik je een lichte LXT hamermachine op accu (had ik eerder moeten halen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
In mijn zoektocht naar goed schuren (dus zonder vliegende schotels) met een excentrische schuurmachine van 125mm ben ik op deze carbide schuurplaten gestuit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.bouwbestel.nl...4YGdL93opdgQph1Qb4_o4rayk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
huppelepups schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:04:
In mijn zoektocht naar goed schuren (dus zonder vliegende schotels) met een excentrische schuurmachine van 125mm ben ik op deze carbide schuurplaten gestuit.
Jazeker, ik heb ze hier liggen. Heb ik gebruikt om de epoxy onderlaag (die bevatte ook een vulmiddel, zand, dus hard) van een vloer wat vlak te schuren. Dat ging goed en ze doen het nog steeds (als in, nog scherp). Maar ik heb ze daarna niet meer gebruikt. Ik weet niet wat je wilt schuren, en ik heb het niet geprobeerd, maar ik zou ze niet zo snel voor hout of verf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
huppelepups schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:04:
Ook ik heb ze liggen, maar zou ze niet zomaar nog eens kopen. Voor degene die het niet weet, dit zijn als het ware harde schuurschijven, i.p.v. de normale velletjes of netjes die je gebruikt.

Werkte de eerste keer als een tierelier, en ik geloof best dat het qua duurzaamheid ook goed zit. Grote probleem waar ik tegenaan liep is dat de schijf behoorlijk goed vast zat op mijn excenter en dus moeilijk eraf te halen was... Resultaat is een kromme schuurschijf waardoor ik elke keer veel tijd kwijt ben aan het vlakken van dat ding voor ie weer fatsoenlijk werkt. Misschien doe ik iets verkeerd, maar ben sindsdien overgestapt op schuurnetjes van 3M en ook dat werkt als een tierelier, maar dan ook nog 10x makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 11:37
ThinkPad schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:01:
@hoebenp Heb je geen garantie meer op de muurfrees? Lidl geeft over het algemeen 3 jaar garantie en doet totaal niet moeilijk over omruilen/geld terug is mijn ervaring d:)b

Waar is hij aan overleden? Goede afzuiging gebruikt om te voorkomen dat er veel stof in de motor komt?
Ik heb hem aangemeld voor garantie en die beoordeling gaat 3 weken duren. Inmiddels de Makita SG1251J binnen en de sleuven zitten erin.

Als afzuiging heb ik een PARKSIDE® Nat-/droogzuiger gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:08
hoebenp schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:43:
De Parkside muurfrees heeft na 10m de geest gegeven, dus ik ben in de markt voor een nieuwe muurfrees. Ik hoef geen professionele machine, maar wel een die blijft werken de rest van de verbouwing. Ik denk nog zo'n 100m te moeten frezen voor elektra en CV leiding. Wellicht nog vloerverwarming op een later moment.

Ik heb gevonden:
Metabo MFE 40
Makita SG1251J

Ik weet zelf niet waar ik op moet letten en kan ook geen reviews vinden. Heeft iemand tips die de keuze makkelijker maken, of wellicht een beter alternatief?
makita slijptol met diamantschijf en speciale stofafzuigkap. moet je wel 2 keer een zaagsnede maken maar je bent weer eat flexibel met hoekjes en bochtjes enzo. https://www.makita.nl/ken...s-adapters-en-kappen.html
ik gebruikte zelf een 125mm slijptol op accu. daarvoor een aliexpress kap met slijptol uit de rommelbak maar die gaf zoveel meer stof dat de slijptol er 10metet voor het eind mee ophield…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Omdat ze hier weinig voorbij komen toch ff een paar foto's van mijn nieuwste: een schraapschaaf. Een schraapstaal gemonteerd in een schaaf, zodat je heel dunnetjes hout kunt schrapen.

De onderste foto geeft ook wel aan hoe fors het apparaat is tov een gewone (nr4) schaaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGlbDSIBadnFt8CmsckslIpg79c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZscZrFAVGDMTR2dl2qkCvGgi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK8bRxmDyAy_UxCBXGQQ-msQreo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS2zsNJmiGZsVXYGF3qO8xap.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdONSKgBDq3n_a2cOrWgUo-qDhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApLdvCLN3CRNflQJ0BHflmuY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 19:44
pietje belhamel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:25:
[...]
Tweemaal een Stanley schaaf bij de kringloop gekocht. Die met het gebroken houten handvat was 7.50 euro of zoiets, die met het kunststof handvat iets van 17,50.
Was gisteren bij de Snuffelmug in Haarlem. Daar zag ik een Stanley no4 (staat Made in England en Bailey op). Met geribbelde zool en wel wat roestig. Niet kapot op het eerste gezicht, ligt niet bij het gereedschap maar bij de antieke dingen. 5 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een Bosch gst 12v-70 decoupeerzaag. Zeer weinig gebruikt. Ben nu wat aan het klussen en als ik de zaag onbelast draai is er niks aan de hand. Belast gaat het heel kort prima, en dan gaat ze keihard 'piepen'. Zaagt wel door, tempo is gelijk, wordt niet warm ofzo. Maarrr het klinkt verre van lekker!

Iemand een idee wat dat is? Of wat ik er aan kan doen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

henkie196 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:58:
[...]

Redenen om bij hetzelfde merk te blijven:
- Accu platform
- Zelfde dozen

Gezien je opties lijkt het accu platform niet relevant, dus hoe belangrijk vind je dat het allemaal in hetzelfde format boxen zit? Alhoewel volgens mij een systainer of metalloc ook op een M-box zou moeten passen (maar T-loc systainer is m.i. strict superieur als je wilt stapelen).

Maar buiten, voor apparaten met een snoer zou ik gewoon kijken naar wat de beste machine is binnen het budget en die halen, ongeacht het merk, net zoals @decipherer.
De Metabo systeemkoffers 'metaBOX' passen bovenop een Mbox van Makita*. M.i. is het koppelsysteem van de metabox superieur omdat je niet vier kliksluitingen moet loshalen én moet vastklikken op de volgende koffer. Of ze net zo stevig zijn in een professionele omgeving kan ik dan weer niets over zeggen. Vergelijkbaar met de SYS3 van Festool.

*Volgens mij was de vorige serie van Metabo de 'MetaLoc' en die lijken (gebaseerd op online afbeeldingen) op dezelfde manier bovenop een Makita Mbox te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 10 december 2023 @ 00:27:
Omdat ze hier weinig voorbij komen toch ff een paar foto's van mijn nieuwste: een schraapschaaf. Een schraapstaal gemonteerd in een schaaf, zodat je heel dunnetjes hout kunt schrapen.

De onderste foto geeft ook wel aan hoe fors het apparaat is tov een gewone (nr4) schaaf.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Foei, een schaaf mag je nooit zo neerleggen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nokiaan958GB schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:04:
[...]

Prima als je de beitel intrekt hoor ;). Normaliter leg ik ze op hun kant, voor de foto was dit prima (en ja nog steeds met ingetrokken beitel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
True schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:04:
De Metabo systeemkoffers 'metaBOX' passen bovenop een Mbox van Makita*. M.i. is het koppelsysteem van de metabox superieur omdat je niet vier kliksluitingen moet loshalen én moet vastklikken op de volgende koffer. Of ze net zo stevig zijn in een professionele omgeving kan ik dan weer niets over zeggen. Vergelijkbaar met de SYS3 van Festool.

*Volgens mij was de vorige serie van Metabo de 'MetaLoc' en die lijken (gebaseerd op online afbeeldingen) op dezelfde manier bovenop een Makita Mbox te passen.
Je hebt gelijk, meen dat de Mbox van Makita gebaseerd is op het vroegste systainer model, met van die clips aan de voor- en aan de zijkant. MetaLOC lijkt meer op de systainer T-loc, maar dan net anders. MetaBOX lijkt nog steeds veel op T-loc, maar kan je niet vast maken op een T-loc systainer (en ook niet andersom), helaas. Ze passen wel netjes op elkaar, maar niet vast te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:12
nokiaan958GB schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:04:
[...]

Voor zover dat op een metalen werkbank (of erger: de grond) is eens, maar op een normale houten werkbank, waarom precies? Wat gaat een houten werkbank beschadigen dat een houten werkstuk niet doet?
Mij is geleerd om hem juist niet op z'n kant neer te leggen, omdat je jezelf er dan eenvoudig mee kan verwonden. Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat het geen zak uitmaakt en dat je gewoon voorzichtig met je gereedschap moet zijn :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:13
Boudewijn schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:21:
[...]

Prima als je de beitel intrekt hoor ;). Normaliter leg ik ze op hun kant, voor de foto was dit prima (en ja nog steeds met ingetrokken beitel).
Toch is mij geleerd er beschaafd mee om te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:02
henkie196 schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:01:
[...]

Je hebt gelijk, meen dat de Mbox van Makita gebaseerd is op het vroegste systainer model, met van die clips aan de voor- en aan de zijkant. MetaLOC lijkt meer op de systainer T-loc, maar dan net anders. MetaBOX lijkt nog steeds veel op T-loc, maar kan je niet vast maken op een T-loc systainer (en ook niet andersom), helaas. Ze passen wel netjes op elkaar, maar niet vast te maken.
Plaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://www.metabo.com/t3/fileadmin/metabo/zentrale_Inhalte/020_accessories/metBOX/202009_metabox_stapelbar_450x300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Behalve dat die onderste van de linker stapel nu niet vast zit, daarvoor moet je simpelweg die draaiknop omdraaien om ze vast te zetten (vergelijkbaar met de Festool Sys3's). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 18:39
Ik wil wat rvs luikprofielen in verstek zagen met mijn afkortzaag (Dewalt 774) Wat voor zaagblad kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik doe normaal gesproken alleen maar hout.
Volgens ecotools is aluminium een 'zeer hard' materiaal, dus rvs zal wel een drama worden met een standaard hout zaagblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RVS gaat hem niet worden denk ik nee, ik heb in de garage een afkortzaag staan voor staal, dan heb je het over pakweg 3-5mm tussen de tanden in, continu koelvloeistof, en iets van 150rpm zo uit mijn hoofd. En dan gaat ijzer soepel, maar RVS is ook dan pittig. Vooral als het een stukje gezette plaat is, moet je hopen dat de zaag er niet in vastslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:11:
Ik wil wat rvs luikprofielen in verstek zagen met mijn afkortzaag (Dewalt 774) Wat voor zaagblad kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik doe normaal gesproken alleen maar hout.
Volgens ecotools is aluminium een 'zeer hard' materiaal, dus rvs zal wel een drama worden met een standaard hout zaagblad?
RVS is kneiterhard, dat ge je echt niet met een houtzaagblad afkorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 18:39
Thanks... Dacht ik al. Dan ga ik gewoon voor een aluminium hoeklijn profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje... ik twijfel tussen een Metabo KGS 254 M vs. Makita LS 1018 L verstekzaag. Qua prijs zou Metabo beter zijn, alleen zoek ik een beetje naar ervaringen qua merk... welke zouden jullie kiezen en waarom?

Een aantal vragen die ik heb
* Ik zou er eerst plinten mee gaan zagen (nieuwbouw), daarna staan andere projectjes op de pijplijn (tuinhuisje o.i.d.). Voor de plinten wil ik wel graag nette, scherpe snedes. Dat heeft zover ik weet meer te maken met het zaagblad, hoeveel tandjes bijvoorbeeld?
* Hoeveel maakt het vermogen uit? 1800 vs 1430 watt?
* De makita heeft een rustige aanloop, dat maakt denk ik wel uit voor de precisie?
Nivado schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Je vergelijkt nu één 10" zaag met verder 8" zagen. In mijn ogen is de Metabo niet te vergelijken met de rest. Dat is echt een andere klasse. Voor wat ik heb begrepen zijn de verschillen tussen de Bosch en Makita vooral op het gebied van voorkeuren, maar zijn ze beiden nauwkeuriger dan de Metabo. Als je de extra zaagdiepte van een 10" zaag nodig hebt, kan je ook naar de Makita LS1018LN kijken. Die is met LPG voor ca. € 326 te koop bij de Hornbach.
Ik heb zelf de KGS 254 M, en ik zou die voor een bedrag van ca. € 300 niet kopen, dan liever een paar tientjes voor de Makita LS1018LN, die nog altijd op mijn wishlist staat.
Hoezo is Metabo en Makita van andere klasse? Makita (Japans) heeft betere reputatie dan Metabo (Duits)?

[ Voor 109% gewijzigd door Chip. op 12-12-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Voggy schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:47:
Thanks... Dacht ik al. Dan ga ik gewoon voor een aluminium hoeklijn profiel.
Dat gaat hem met een standaard zaagblad voor hout ook niet worden :X

Voor aluminium en RVS kun je het beste gewoon een haakse slijper pakken met een doorslijpschijfje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 13:05
Chip. schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:22:
Vraagje... ik twijfel tussen een Metabo KGS 254 M vs. Makita LS 1018 L verstekzaag. Qua prijs zou Metabo beter zijn, alleen zoek ik een beetje naar ervaringen qua merk... welke zouden jullie kiezen en waarom?

* Ik zou er eerst plinten mee gaan zagen (nieuwbouw), daarna staan andere projectjes op de pijplijn (tuinhuisje o.i.d.). Voor de plinten wil ik wel graag nette, scherpe snedes. Dat heeft zover ik weet meer te maken met het zaagblad, hoeveel tandjes bijvoorbeeld?
* De makita heeft een rustige aanloop, dat maakt denk ik wel uit voor de precisie?

[...]

Hoezo is Metabo en Makita van andere klasse? Makita (Japans) heeft betere reputatie dan Metabo (Duits)?
Zoek eens in dit topic op KGS 254, dan ga je al best wel wat vinden. Metabo is / lijkt vooral een constructiezaag (zeker het oude model). Makita lijkt wat preciezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000

Ik wil er voor nu eerst de plinten meezagen maar daarna is het plan om nog een tuinhuisje op te zetten en wat andere zaken. Zou voor de plinten wel graag hebben dat hij nette, scherpe snedes maakt. Alleen dat heeft naar wat ik weet meer te maken met het zaagblad (hoeveel tandjes) dan met de machine? Vraag mij ook af hoeveel het verschil in vermogen nou echt uitmaakt, 1800 vs 1430 watt

[...]

Metabo en Makita zijn beide goede merken. Maar de modellen die je vergelijkt, zijn wel van een andere klasse. De ls1019L van Makita kost meer dan het dubbele ivm de kgs254m. En is ook een beter afgewerkte zaag. Metabo heeft de kgs315 en de kgsv72 in het assortiment in de hogere klasse.

Als je het geld er voor over hebt, raad ik je de makita aan. Dat is een duidelijk betere zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23

[...]

1. Voor plinten wil je niet alleen een strakke zaagsnede, maar ook een onder de juiste hoek(en). Anders krijg je kieren. De precisie die je hier voor nodig hebt zit met name in de stabiliteit van de glij-stangen, en de correctheid en nauwkeurigheid van de hoek instellingen. Op beide punten stelt de Metabo teleur, zeker voor het geld wat ze er voor vragen!
Voor plinten wil je absoluut geen speling op de stangen, Het beste is dus geen stangen (een KG bij voorbeeld), of anders de duurdere uitvoeringen (LS 1x19 of Festool bijvoorbeeld). Mijn KGS 254 had volledig uitgetrokken bijna 1 cm speling, dan kan je dus geen haakse of 2 gelijke snedes maken.
2. Vermogen maakt weinig uit als je voldoende hebt en je blad voldoend scherp is. Iets meer vermogen is fijn als je dik en/of hard hout zaagt. Is voor mij geen selectie criterium. Geen van de betere merken levert een zaag met een te zwakke motor, en de goedkope merken willen nog wel eens overdrijven.
3. Nee, is alleen comfort.
4. Dat heeft niets met reputatie te maken, maar puur met de uitvoering. De prijs van de Makita is dan ook niet voor niets iets hoger dan die van de Metabo. Zoals je bij 1. kunt lezen raad ik de Metabo af voor de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Buiten wat de anderen al gezegd hebben, als ik het goed zie hebben zowel de Makita als de Metabo een softstart. Dan toert de machine wat rustiger op bij het aanspringen. Dat geeft wat minder schrik effect, maar vooral is de aanloopstroom daardoor lager, waardoor je niet de stoppen laat springen bij de machines die nog wat meer vermogen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

[...]

Ik heb zelf gekozen voor de Metabo KGSV 72 XACT SYM (ondanks dat verder alles bij mij van Makita is).
Erg fijne zaag voor plinten (alleen de festool SYM 70 is beter).
Je moet hem wel eerst instellen/uitlijnen omdat dit bij levering ongeveer 0,5-1 graad afwijkt (de aanslag).
Voordeel is dat het handvat in het verlengde van de zaag zit en niet er naast. Hierdoor kantel je de zaag niet zo snel.
En de stof afzuiging werkt ook heel goed (grootste probleem bij afkortzagen).
De prijs ligt wel weer hoger dan waar jij naar keek. Maar dat is voor hele strakke plinten wel de betere.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1 ... 177 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).