Schroevendraaiers zijn een persoonlijke keuze. Mijn broer vindt PB Swiss erg prettig. Ik vind ze niet lekker in de hand liggen. Ooit van hem een setje Stahlwille gekregen en die vind ik weer heerlijk.
Deze set:
https://www.lasaulec.nl/product/stahlwille-4688-schroevendraaierset/a375203
De sleufschroevendraaiers van PB Swiss hebben dan wel weer een nummer ingegraveerd wat prettig is.
Heb hier ook nog wat van Gedore liggen met min of meer rechthoekige handvaten. Leek in eerste instantie ideaal maar toen ik een keer met een hand op de schroevendraaier drukte en met de andere de schroef erin draaide, werkte dat voor geen meter.
Paar jaar geleden een setje Torx aangeschaft bij Hornbach van Wiha, dik tevreden over, evenals hun stompjes. Ook de microschroevendraaiers van Wiha vind ik prima. Gebruik onverwacht vaak tx-06 voor microschroeven, bijvoorbeeld kleine scharniertjes in hout vastzetten of een kapot doosje (maatje sigarendoos, dun hout) repareren.
De bekende merken hebben een goede pasvorm, zeker bij torx en pozidrive van belang en het metaal is voldoende hard. Sets zijn meestal voordeliger maar je krijgt vaak wel erg veel sleufschroevendraaiers die je nauwelijks gebruikt. Een stevige platte schroevendraaier voor Ikeakasten is handig en twee als je een deurklink moet vervangen. Verder gebruik ik ze weinig.
Zonder precies te weten waar je ze het meeste voor gaat gebruiken kijk ik even naar mijn gereedschapstas als ik naar vrienden ga. Ik zou:
- wat platte schroevendraaiers kopen. [in mijn tas sleuf: 3,5 x 75 mm, 5,5 x 125 mm en 6,5 x 150 mm]
- PH1 en PH2 van goede kwaliteit. Eventueel aangevuld met PH0 (veel batterijcompartimenten hebben
tegenwoordig zo'n schroefje); PH3 heel soms voor meubels, maar dat red ik meestal wel met een bitje. Die zit dus niet standaard in mijn gereedschapstas en mis ik bijna nooit.
PH schroevendraaiers passen wel in PZ maar niet andersom. Ik gebruik alleen PH. [Met bitjes gebruik ik overigens wel PZ] - Torx schroevendraaiers heb ik wel, maar niet in mijn tas. Gebruik ik meestal een licht accutolletje voor. Torx hebben ook een veel betere grip waardoor dat makkelijker gaat.
Voor algemeen gebruik neem ik meestal de schroeven van Hornbach. Drie mm is TX-10, 4mm is tx-20 en 5mm tx-25. Verder werk ik regelmatig met Dynaplus 6mm, die zijn tx-30. Meeste setjes zitten ze wel in. - Verder heb ik in mijn tas nog een no name bitjesschroevendraaier, spanningszoekertje dat tevens dienst doet als kleinste maat plat en een priem (als je dat een schroevendraaier kunt noemen.)
Heb in de kelder veel meer maar als referentie neem ik even mijn gereedschapstas die mee op reis gaat. Natuurlijk nog meer goede merken, deze ken ik. Overigens heb je niet het duurste van het duurste nodig, er is veel kwaliteit te vinden voor een prima prijs.
Voor mijn accutolletje van Parkside

heb ik een setje van Metabo, dik tevreden over. Inmiddels wel de dubbele bitjes door andere maten vervangen, b.v. tx-08. En bij de vijf centimeter heb ik de sleuf eruit gegooid en vervangen door een lange tx-10.
In mijn tas zit verder nog een doosje met accesoires waaronder wat bitjes, sleuf, excentrieke maten en modellen. Zit eigenlijk nooit zonder als het moet. Weet ik van tevoren dat ik iets nodig heb, pak ik het uit de kelder maar deze selectie werkt goed voor mij.
Samengevat:
Plat naar eigen smaak
PH1 en PH2 [evt PH0]
[Evt tx-10, 20, 25 en 30]
Spanningszoeker
Verder bitschroevendraaier [ik heb no name] en bitjes. [Gebruik geen bitratel] [Gewone schroevendraaier vind ik prettiger werken dan een bitschroevendraaier]
Ik heb totaal negen schroevendraaiers bij. Drie plat, drie kruis, spanningszoeker, bitschroevendraaier en priem. Verbazingwekkend weinig voor een basis al zeg ik het zelf maar het werkt.
Overigens heeft PB Swiss een ding wat alle andere merken niet hebben: fonduevorken. Als ik jou was wist ik het wel.
https://www.vanopzeelandtechniek.nl/pb-4040-set-kaasfondue-vorken.html