Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:37
@schroevendraaiers (toernavies in proper Vlaams >:) )
Ik heb (lang geleden) de afweging ook gemaakt, maar als je dan een klus hebt waarbij je meerdere types nodig hebt (een TX20 en een PZ2 bv), dan zit je heel de tijd de kl*ten met bitwissels. Daarenboven is de "kop" van zo'n bitwissel-schroevendraaier ook een pak dikker.
Dus mijn conclusie was toen om gans de meuk te kopen (van Wera):
PZ0/1/2/3, PH0/1/2/3, TX10/15/20/25/30, 0,4/0,6/0,8/1,2/1,6. Recent heb ik daar nog de iFixit Manta aan toegevoegd, voor kleine werkjes (brilmontuur, GSM, laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:22
Ik ben aan het kijken voor een kruislijnlaser. Nu kwam ik deze tegen op de site van Lidl. Iemand hier ervaring mee?
https://www.lidl.nl/p/par...uIJs9G8pwOsxoCAecQAvD_BwE

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
fommas schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:02:
Ik wil mijn gereedschap set wat completer of laat ik zeggen minder gemixt maken. Volgende stap zijn de schroevendraaiers. Ik heb de wereld aan verschillende maten en handgrepen. Het merendeel is niet fijn en gebruik, plakkerige rubberen grip, te scherpe randen.

Maar wat is nu het aantal schroevendraaiers dat handig is om te hebben. Types aantallen en maten ? Niveau even iets aandraaien, of plekken waar de boormachine niet bij kan.

Of voor 2 schroeven in hout draaien, waar de boormachine pakken net teveel moeite is en de schroevendraaier sneller gegrepen is.

Iemand advies ?
Plakkerige handgrepen zul je met spul van Wera, Wiha, Felo, of PB Swiss normaalgesproken geen last van hebben. De softgrip kan niet altijd even goed tegen schoonmaken met een remmenreiniger, dus als je ze regelmatig goed moet schoonmaken, en je wilt echt goed zitten, moet je kijken naar acrylacetaat grips (de standaard oude, harde, rode grips). Bij PB Swiss hebben ze die ook in een meer comfortabele vorm zoals de softgrips, de multicraft grips. Vind ik persoonlijk erg fijn werken.

Qua types en aantallen (van alles 1 lijkt me voldoende), ik neem aan dat je daar met je huidige schroevendraaiers ook een idee van moet hebben? Globaal zou ik zeggen PZ1-3, PH1-3 (PH00-0 met elektronica schroevendraaiers), aantal sleuf (maar niet voor schroeven), TX 10-30, Inbus 2.5-6. Torx en inbus misschien liever als T-grips.

Of bitratelschroevendraaier met (lange) bits, hangt er vanaf wat je al hebt en wat je precies zoekt. Als je niet wilt wisselen met bits, neem meerdere bithouders/grips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 14:26
EdwinC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:25:
Ik ben aan het kijken voor een kruislijnlaser. Nu kwam ik deze tegen op de site van Lidl. Iemand hier ervaring mee?
De laser is erg fijn met bewolkt weer of binnen, het statief wat gammel, maar staat ie, dan staat ie.
Geen idee hoe lang die met de accu mee gaat, in ieder geval lang zat. Heb hem tussentijds eens opgeladen, maar of dat nodig was?

Fijne laser al met al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 14:34
Voor het geld is het een prima ding. De magneten zijn ietwat zwak en als je hem ietsjes links of rechts wilt verstellen dan is het wel wat lastig. Hij gaat best lang mee (6 uur aan een stuk) en de laser is binnen goed zichtbaar. Buiten in het zonlicht niet, maar dat is bij veel A-merken ook niet het geval (daar werken ze bijvoorbeeld met ontvangers).
Kortom; als je een laser nodig hebt voor een paar keer gebruik in het jaar, dan is dit echt een topper.
Als je een parkside accu hebt, kun je ook kiezen voor het nieuwer model. Die is 360 graden maar dan krijg je er geen statief bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 09:33
Johnny schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:06:
[...]

In plaats van meteen een hele set schroevendraaiers zou ik beginnen met een goede lange en korte bithouder en een ratel. Daarmee kun je alle soorten schroeven draaien, ook met je favoriete handvat en het spaart ruimte en geld en je kan bitjes vervangen als ze versleten zijn. Je hebt tegenwoordig steeds vaker torx/hex-schroeven tegen en dan nog de traditionele PZ, PH en sleufschroeven van allerlei maten dat je een enorme hoeveelheid schroevendraaiers moet hebben.

Ikzelf ben heel erg blij met mijn Gedore 2169-012. Deze heeft een "SilentGear" ratelmechanisme dat ook enkele andere merken gebruiken. Grote voordeel is vrijwel geen speling of weerstand waarmee je veel sneller kan schroeven omdat je niet steeds je hand hoeft te verplaatsen. Handvat is een beetje groot omdat er ook bits in zitten maar er zijn ook varianten zonder bitmagazijn en een dunner handvat.

Zelf gebruik ik nauwelijks nog andere schroevendraaiers. Misschien nog een goede PH1/PH2 voor schroeven die moeilijk te bereiken zijn, maar iets langere bitjes zijn dan ook afdoende.
Heb juist altijd het gevoel dat ik met bitjes niet op alle plekken kan komen en veel aan het wisselen ben. Ben echt opzoek naar hoeveel schroevendraaiers :)
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:57:
@schroevendraaiers (toernavies in proper Vlaams >:) )
Ik heb (lang geleden) de afweging ook gemaakt, maar als je dan een klus hebt waarbij je meerdere types nodig hebt (een TX20 en een PZ2 bv), dan zit je heel de tijd de kl*ten met bitwissels. Daarenboven is de "kop" van zo'n bitwissel-schroevendraaier ook een pak dikker.
Dus mijn conclusie was toen om gans de meuk te kopen (van Wera):
PZ0/1/2/3, PH0/1/2/3, TX10/15/20/25/30, 0,4/0,6/0,8/1,2/1,6. Recent heb ik daar nog de iFixit Manta aan toegevoegd, voor kleine werkjes (brilmontuur, GSM, laptop).
Hier heb ik wat aan :)
henkie196 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:37:
[...]

Plakkerige handgrepen zul je met spul van Wera, Wiha, Felo, of PB Swiss normaalgesproken geen last van hebben. De softgrip kan niet altijd even goed tegen schoonmaken met een remmenreiniger, dus als je ze regelmatig goed moet schoonmaken, en je wilt echt goed zitten, moet je kijken naar acrylacetaat grips (de standaard oude, harde, rode grips). Bij PB Swiss hebben ze die ook in een meer comfortabele vorm zoals de softgrips, de multicraft grips. Vind ik persoonlijk erg fijn werken.

Qua types en aantallen (van alles 1 lijkt me voldoende), ik neem aan dat je daar met je huidige schroevendraaiers ook een idee van moet hebben? Globaal zou ik zeggen PZ1-3, PH1-3 (PH00-0 met elektronica schroevendraaiers), aantal sleuf (maar niet voor schroeven), TX 10-30, Inbus 2.5-6. Torx en inbus misschien liever als T-grips.

Of bitratelschroevendraaier met (lange) bits, hangt er vanaf wat je al hebt en wat je precies zoekt. Als je niet wilt wisselen met bits, neem meerdere bithouders/grips.
Ja het is een bij elkaar geraapt zootje combinatie van gekregen spul van opa's ouders, of her en der ooit in mijn kist beland. Deel is gewoon af dat de grip afbrokkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:56

ViezeVis

Sample Text

DBBMAX schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:06:
[...]

Ik gebruik eigenlijk mijn combihamer altijd voor de wanden en de vloer. Tegeltjes in de keuken of op krappe plaatsen doe ik met de beitels met handvat. Vaak zitten de tegels (zowel op de muur als op de vloer) zo vast dat het met de handbeitel niet lukt. Je zou het kunnen proberen met de handbeitel en als dat lastig gaat kun je een stukje proberen met je accu combihamer. Dan weet je wat je huidige situatie is.
Even nog een vraag;
Hoe zou ik het beste de oude tegellijm resten kunnen verwijderen? Ik zag op internet dat je het even moest natsproeien met een drukspuit en dan met een schraper. Gaat wel om dik 30m2, dat lijkt me met een schuurmachine minder goed te doen :)

Zelf zag ik al zoiets:
https://www.lidl.be/p/nl-...wbs-180-1050-w/p100359075 (60 eu in aanbieding) en dan nog ergens 1 of 2 diamant slijpschijven kopen.

En is zo'n apparaat genoeg voor tegels loshalen?
https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100364896 of volstaat z'n kleinere broertje https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100359478

[ Voor 23% gewijzigd door ViezeVis op 17-11-2023 21:44 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 20:40
In eerste instantie leek het mij ook een prima aanschaf, half jaartje tot volle tevredenheid mee gewerkt. Na een half jaartje bleek hij plots zomaar uit het lood en verliep op een meter of 7 een centimeter of 5. In de garantie geretourneerd en een ander merk gekocht met meer mogelijkheden (en kosten....)i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Over Parkside gesproken: net voor 2 tientjes (!) de 1200W bovenfrees besteld.
Nou heb ik hele wisselende ervaringen met Parkside, maar voor dit geld kan je je er moeilijk een buil aan vallen. Voor de bovenfrees maak ik gewoon een dedicated freestafeltje, voor het mobiele werk gebruik ik dan gewoon lekker mijn Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik wil mijn gereedschap set wat completer of laat ik zeggen minder gemixt maken. Volgende stap zijn de schroevendraaiers. Ik heb de wereld aan verschillende maten en handgrepen. Het merendeel is niet fijn en gebruik, plakkerige rubberen grip, te scherpe randen.

Maar wat is nu het aantal schroevendraaiers dat handig is om te hebben. Types aantallen en maten ? Niveau even iets aandraaien, of plekken waar de boormachine niet bij kan.

Of voor 2 schroeven in hout draaien, waar de boormachine pakken net teveel moeite is en de schroevendraaier sneller gegrepen is.

Iemand advies ?
Ik gebruik al vele jaren een 27cm lange bithouder schroevendraaier van conrad.
Hij is heel sterk, is magenetisch en heeft een zeer goede grip.
Voor het hele fijne werk heb ik een miniatuur schroevendraaiersetje.
Daarnaast nog wel een spanningszoeker en een paar superkorte schroevendraaiers voor de moeilijke hoekjes in mijn arkbak O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb zowel Facom als Wiha schroevendraaiers. Ik vind de Wiha net iets lekkerder in de hand liggen maar de handvatten daarvan zijn wel veel sneller vies en minder goed schoon te maken. Ook begint het soft touch bij de oudere schroevendraaiers iets plakkerig te worden. De Facom's hebben geen soft touch dus daarbij speelt dat niet. Bij beide sets vervaagt de opdruk redelijk snel.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:04:
Ik wil een slagschroevendraaier aanschaffen en twijfel tussen deze DTD157Z en DTD172Z. Die laatste heeft meer opties maar is ook aanzienlijk duurder. Ik kan echter niet goed inschatten of ik de extra standen van laatst genoemde nodig heb, en dat de forse meerprijs waard is?
Meestal: nee

Heb zelf de 172 en ik gebruik alle standen.
- Voorborende schroeven in metaal en aluminium (schuttingen)
- 30-60cm schroeven in bouwen houten huizen
- 15mm schroeven metaal
- voorboren (ook met de 172 en een 2mm boor bit)
- houtdraaibouten
- wiel en motorblok moeren
- etc. etc.
- en als zaklamp

Heb ook gewerkt met de 153 en 157, en voor wat hout schroeven is de minst krachtige eigenlijk meer dan prima.
Je boormachine slipkoppeling is wel fijn als de schroef netjes verzinkt moet aansluiten. De slagschroevendraaier draait ze zo te ver.

En een parkside impact bit draai je bij de eerste schroef geheid kapot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LzrzUQWluGsMYdANlCcK7KtvvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/my7wrjgDifAFIJtptfDHCVzB.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruik nu o.a. deze set: https://www.amazon.nl/Mak...ccl_1/259-7663052-7723954

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 18-11-2023 22:07 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb datzelfde statief en kan uit ervaring zeggen dat het nogal onstabiel staat. De laser zelf is vast goed, maar voortaan zou mijn voorkeur uitgaan naar een zwaarder statief.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:32:
[...]

Even nog een vraag;
Hoe zou ik het beste de oude tegellijm resten kunnen verwijderen? Ik zag op internet dat je het even moest natsproeien met een drukspuit en dan met een schraper. Gaat wel om dik 30m2, dat lijkt me met een schuurmachine minder goed te doen :)

Zelf zag ik al zoiets:
https://www.lidl.be/p/nl-...wbs-180-1050-w/p100359075 (60 eu in aanbieding) en dan nog ergens 1 of 2 diamant slijpschijven kopen.

En is zo'n apparaat genoeg voor tegels loshalen?
https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100364896 of volstaat z'n kleinere broertje https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100359478
Iemand hierop nog goed advies? Vanwege lopende aanbiedingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ViezeVis schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:48:
[...]

Iemand hierop nog goed advies? Vanwege lopende aanbiedingen :)
hangt er vanaf hoe vast je tegels zitten :+ maar meestal zal de kleine voldoende zijn (indien de spec's kloppen met de werkelijkheid) als je iets meer verwacht te hakken zou ik de zware nemen, veel meer dan tegeltjes kunnen dat soort kleine hakhamertjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

twain4me schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:19:
[...]

hangt er vanaf hoe vast je tegels zitten :+ maar meestal zal de kleine voldoende zijn (indien de spec's kloppen met de werkelijkheid) als je iets meer verwacht te hakken zou ik de zware nemen, veel meer dan tegeltjes kunnen dat soort kleine hakhamertjes niet.
Haken ga ik niet doen in ieder geval. Zal dus vooral voor vloer- en wandtegels gebruikt worden.
Lijmresten verwijderen gewoon met zo'n Wand- en vloermachine doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:08
Lijmresten weghakken is heel normaal om te doen en ook de beste manier. Je hebt er niet een hele zware machine voor nodig, maar met de hand is niet aan te raden en met een schuurmachine ook niet. Gebruik een brede bijtel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36
Heeft het zin om een bouwstofzuiger in klasse M te kopen ipv L? Ik ga hem vooral gebruiken voor het schuren van binnentrappen en binnendeuren. Ik las op een ander forum dat bij bijvoorbeeld Festool de filters gelijk zijn en dat je alleen een (geluids)signaal dat afgaat bij een bepaalde doorlating van stof het schil tussen M en L zou zijn. In dat geval kan ik het prijsverschil van ongeveer € 160 op een andere manier beter besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:33
GoEV6 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:22:
Heeft het zin om een bouwstofzuiger in klasse M te kopen ipv L? Ik ga hem vooral gebruiken voor het schuren van binnentrappen en binnendeuren. Ik las op een ander forum dat bij bijvoorbeeld Festool de filters gelijk zijn en dat je alleen een (geluids)signaal dat afgaat bij een bepaalde doorlating van stof het schil tussen M en L zou zijn. In dat geval kan ik het prijsverschil van ongeveer € 160 op een andere manier beter besteden.
Ik heb een Bosch GAS 35 M, en vind die piepjes alleen maar irritant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
GoEV6 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:22:
In principe moet een M-klasse een beter filter hebben (99.9% voor een M vs 99% voor een L). In de praktijk hebben bv. naast die van Festool, ook de iPulse stofzuigers van Starmix dezelfde filters voor de L en de M-klasses.

Wat dan overblijft is inderdaad het audio signaal dat een M-klasse moet geven als de luchtstroom niet meer voldoende is. Dat kan op een verstopt filter duiden. Of het kan komen doordat de weerstand van de machine of adapter die je er nu op hebt zitten hoger is en dat daardoor de luchtstroom minder is.

E.e.a. staat ook in de TS, overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Dan ga ik voor een M-klasse L-klasse. Dank. Festool CTL MIDI I lijkt mij een prima keus.

[ Voor 9% gewijzigd door GoEV6 op 19-11-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand een tip voor een degelijke ratelschroevendraaier voor een prijs tot 40€ voor een
spoiler:
Sinterklaas
lootje?

Ik kwam zelf bijv. deze tegen: Wera Ratelschroevendraaier 816 RA met Rapidaptor (bijv: https://www.alternate.nl/...ptor/html/product/1313473 )

[ Voor 43% gewijzigd door True op 19-11-2023 19:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 03:10

Lulukai

God's gift to women

Ik was even aan het kijken naar een laserwaterpas. Ik heb nu een exemplaar uit de Aldi van 39,99 euro op 2 AA-batterijen, doet prima z'n werk.
Ik heb veel op accu van Makita, dus daar even gekeken.
1. wat kan ik extra verwachten van een Makita laser van 250-300 euro?
2. is de accuduur niet gigantisch lang, gezien ik nu met 2 AA-batterijen werk, en zo'n Makita-accu wel veel meer juice heeft?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 21:03
GoEV6 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:52:
Dan ga ik voor een M-klasse. Dank. Festool CTL MIDI I lijkt mij een prima keus.
Volgens mij wordt het dan een CTM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Erikzelf schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:29:
[...]

Volgens mij wordt het dan een CTM.
Ik bedoel de L-klasse, is voldoende voor mijn gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
True schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:16:
Iemand een tip voor een degelijke ratelschroevendraaier voor een prijs tot 40€ voor een
spoiler:
Sinterklaas
lootje?

Ik kwam zelf bijv. deze tegen: Wera Ratelschroevendraaier 816 RA met Rapidaptor (bijv: https://www.alternate.nl/...ptor/html/product/1313473 )

PB-Swiss komt daar erg goed uit, wel 2 keer zo duur als de Wera, en zonder bits...
Milwaukee scoort ook goed, maar lijkt me niet lekker in de hand liggen met dat open stuk waar de bits zitten.
Er lijkt er ook één te zijn met dicht handvat.
En deze is zo te zien langer (langere bits ook).

Als je geen bitopslag hoeft, dan komt Stahlwille erg goed uit de test (is ook een topmerk), is nog goedkoop ook. Houd je geld over voor een setje bits...

Maar een echte Tweaker neemt natuurlijk die van Linus Tech Tips! die ook goed scoorde (behalve op de echte mishandeling, is voor het wat fijnere werk natuurlijk).

Persoonlijk ben ik wel fan van Wera, trouwens, ligt me goed in de hand. Formaat kolenschop, dat wel, ik heb de indruk dat kleine handen eerder PB-Swiss ofzo kiezen.
Deze gelijk ff meebestellen, hè 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12

thijsco19

KTM 990 SMT

spoiler:
Sinterklaas
lootje?

Die heb ik laatst zelf gekocht. Nog niet veel (helemaal nog niet) gebruikt maar voelt zeer goed aan in de hand.

Maar hier heb je natuurlijk ook nog bits bij nodig. Het liefst de lange variant, dan kom je uit bij ongeveer de zelfde lengte als een normale schroevendraaier.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:46
Een ratelschroevedraaier is nieuw voor me. Wat kan ik er precies mee tov de gewone Wera bithouder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:13:
Een ratelschroevedraaier is nieuw voor me. Wat kan ik er precies mee tov de gewone Wera bithouder?
Ratelen :P
Wild Chocolate schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:53:
[...]

[YouTube: Is Linus Tech Tips “Stubby” Screwdriver Best? Let's Settle This!]

PB-Swiss komt daar erg goed uit, wel 2 keer zo duur als de Wera, en zonder bits...
Milwaukee scoort ook goed, maar lijkt me niet lekker in de hand liggen met dat open stuk waar de bits zitten.
Er lijkt er ook één te zijn met dicht handvat.
En deze is zo te zien langer (langere bits ook).

Als je geen bitopslag hoeft, dan komt Stahlwille erg goed uit de test (is ook een topmerk), is nog goedkoop ook. Houd je geld over voor een setje bits...

Maar een echte Tweaker neemt natuurlijk die van Linus Tech Tips! die ook goed scoorde (behalve op de echte mishandeling, is voor het wat fijnere werk natuurlijk).

Persoonlijk ben ik wel fan van Wera, trouwens, ligt me goed in de hand. Formaat kolenschop, dat wel, ik heb de indruk dat kleine handen eerder PB-Swiss ofzo kiezen.
Deze gelijk ff meebestellen, hè 8)
De Wera die hij linkt lijkt me vrij klein. De PB Swiss is behoorlijk van formaat (ook met bitopslag te krijgen, maar uiteraard nog duurder en was al ruim boven budget), en ratelt erg fijn, is met afstand m'n favoriete bitratelschroevendraaier.

De stubby van Stahlwille is wel OK, alhoewel ik de stubbies eigenlijk vrijwel nooit nodig heb / gebruik. Ze hebben ook een grotere (of hadden, in ieder geval). De grote heeft ook een bitopslagje. Maar verwacht geen Made in Germany op die dingen. Ik heb de grote ook wel bij de Gamma gezien als Gamma huismerk. Zit ook vrij veel speling op de schacht (wat bijna alle bitratelschroevendraaiers wel hebben, voor zover ik weet, behalve de PB Swiss).

Maar goed, aangezien het een kadootje is, zou ik het lekker bij die Wera houden, moet nu eenmaal wel een beetje binnen budget passen. Kleiner handvat is ook niet altijd verkeerd bij fijner werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
henkie196 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:48:
[...]

Ratelen :P

[...]

De Wera die hij linkt lijkt me vrij klein. De PB Swiss is behoorlijk van formaat (ook met bitopslag te krijgen, maar uiteraard nog duurder en was al ruim boven budget), en ratelt erg fijn, is met afstand m'n favoriete bitratelschroevendraaier.

De stubby van Stahlwille is wel OK, alhoewel ik de stubbies eigenlijk vrijwel nooit nodig heb / gebruik. Ze hebben ook een grotere (of hadden, in ieder geval). De grote heeft ook een bitopslagje. Maar verwacht geen Made in Germany op die dingen. Ik heb de grote ook wel bij de Gamma gezien als Gamma huismerk. Zit ook vrij veel speling op de schacht (wat bijna alle bitratelschroevendraaiers wel hebben, voor zover ik weet, behalve de PB Swiss).

Maar goed, aangezien het een kadootje is, zou ik het lekker bij die Wera houden, moet nu eenmaal wel een beetje binnen budget passen. Kleiner handvat is ook niet altijd verkeerd bij fijner werk.
Oh ja, dat is waar, hij heeft allemaal stubby's getest :X
Naja, is alleen even de vraag of de langere broertjes vergelijkbaar zijn :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

spoiler:
Sinterklaas
lootje?

ik gebruik inmiddels al een tijdje twee gedore 2675 daarnaast heb ik erdoor de gezonde prijs 2 kado gedaan en ook die worden graag gebruikt. Persoonlijk vind ik het ratelloze helemaal prima. Maar er zijn mensen (waarvan ik me afvraag of ze hem ooit vast hebben gehad) die een probleem hebben met ratelloos.

YouTube: Silky Smooth. Near-Zero Backdrag. The Gedore SilentGEAR Ratcheting S...

mijn vorige was trouwens een snapon en er bestaat er ook 1 met bitstorrage, maar die is volgens mij dikker, wat ik weer niet zocht.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 19-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:27
spoiler:
Sinterklaas
lootje?

Die zijn wel fijn, maar koop dan op z'n minst wel de set:
Afbeeldingslocatie: https://products.wera.de/images/products/additional-big/kk_60_ra.jpg

Zelf heb ik de Wera doorverkocht (bits en etui gehouden) en een PB Swiss 6510-R30 gekocht. Dat is in alles een klasse beter. De magneet, het ratelmechanisme, de grip en ook de bithouder (fijner dan een etui).

Moet voor €50 wel te koop zijn als je even de BF aanbieding bij Vanopzeeland afwacht: https://www.vanopzeelandtechniek.nl/black-friday

De Wera is er overigens in 2 uitvoeringen, met en zonder ratel. Dat scheelt volgens mij ook behoorlijk in de grootte/dikte van het handvat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 20-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niks mis met die Wera, ik gebruik deze al jaren naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb die van Geodore op mijn lijstje gezet, zijn ze voor 24€ klaar, er staat nog meer op dus wie weet krijg ik nog wat ander leuks. Waarom?
Het is een full-size en geen stubby (niet echt mijn favoriet) en is goed geprijsd. Die PB Swiss zijn wellicht wel perfect, maar ik het tot nu toe nog niet echt een ratelschroevendraaier nodig gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
True schreef op maandag 20 november 2023 @ 02:27:
Ik heb die van Geodore op mijn lijstje gezet, zijn ze voor 24€ klaar, er staat nog meer op dus wie weet krijg ik nog wat ander leuks. Waarom?
Het is een full-size en geen stubby (niet echt mijn favoriet) en is goed geprijsd. Die PB Swiss zijn wellicht wel perfect, maar ik het tot nu toe nog niet echt een ratelschroevendraaier nodig gehad.
Tja, het is niet nodig, maar wel handig. Net als dat je met een L-sleutel ook prima de boel vast kunt draaien, maar met een bitratel gaat het zoveel makkelijker en sneller. Maar voor kadootje is de PB Swiss sowieso te duur, dus de gedore of wera is een mooie om uit te proberen hoe het ratelen je bevalt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:27
Is een beetje een kip-ei verhaal met als je er geen hebt, dat je deze ook nooit gebruikt hebt.

Na een tip van Henkie, ik meen een jaar of 3-4 geleden, heb ik een ratelschroevendraaier aangeschaft. Inmiddels heb ik een vrij uitgebreide verzameling fietsgereedschap (het is ook een beetje hobby, maar gebruik staat voorop), en de ratelschroevendraaier is een go-to tool die ik vaak even snel pak als ik niet de hele koffer nodig ben. Of je nou een Wera, PB Swiss of Gedore neemt maakt weinig uit; enige tip die ik geef is dat een bithouder wel handig is zodat je niet op en neer blijft lopen.

Heb zelf recent een lege koffer van Unior aangeschaft. Beetje aan de prijs, maar erg blij mee. Biedt bijna dezelfde opslagruimte als een grote gereedschapskist, maar een betere indeling en handzamer qua formaat, waardoor het makkelijker mee te nemen is (heb geen vaste werkplek en neem vaak gereedschap mee naar vakanties/weekendjes/evenementen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRIWPd0-0A4mMiclF4ncVMIGX-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYFnVLoKWaogS7ZVhxD9Y6ui.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Va6zX-wOL4OxoUcczg6id72CRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FOa6Q1rsSThfjKTxSe5oALj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSG4UoSpuqD0h4rzK32jsCABqfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3zjaFn1HxHtT0yYDJIiTknC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:20
Afgelopen weekend eens met de nieuwe DWS774-QS afkortzaag aan het spelen geweest. Heel fijn ding, heb er €250 voor betaald via Amazon Warehouse deal, zaag bleek nog ongebruikt en werkt helemaal naar behoren _O_

XPS-schaduwlijn systeem is echt heel fijn. Stofafzuiging werkt ook behoorlijk goed.
De 'materiaalklem' vind ik wel een tegenvaller, dat ding zit niet echt stevig vast ofzo vind ik. Iemand anders met een DWS774 diezelfde ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6WLHr6qLmAwC_OB0TdynGofbs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5raV8pjwSkOB7ZQT7LCw9hEN.jpg?f=user_large

Het zit met een taps toelopende staafje in het frame, door het een slag te draaien vergrendeld het onderste puntje dan (soort excentrisch systeempje). Maar er zit dan nog steeds verticale speling in dat staafje :?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPad schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:47:
Afgelopen weekend eens met de nieuwe DWS774-QS afkortzaag aan het spelen geweest. Heel fijn ding, heb er €250 voor betaald via Amazon Warehouse deal, zaag bleek nog ongebruikt en werkt naar helemaal naar behoren _O_

XPS-schaduwlijn systeem is echt heel fijn. Stofafzuiging werkt ook behoorlijk goed.
De 'materiaalklem' vind ik wel een tegenvaller, dat ding zit niet echt stevig vast ofzo vind ik. Iemand anders met een DWS774 diezelfde ervaring?

[Afbeelding]

Het zit met een taps toelopende staafje in het frame, door het een slag te draaien vergrendeld het onderste puntje dan (soort excentrisch systeempje). Maar er zit dan nog steeds verticale speling in dat staafje :?
En als je dan de schroef om te klemmen aandraaid blijft het wel goed zitten en is de speling uiteraard weg. maar als ik eerlijk ben gebruik ik de materiaal klem eigenlijk nooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twain4me schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:11:
maar als ik eerlijk ben gebruik ik de materiaal klem eigenlijk nooit :+
Dit inderdaad, die draaidingen zijn niet fijn/handig.
Als het echt nodig is: gewoon een klein snelspanklemmetje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik wil een ventilatierooster plaatsen in een trespa plaat (bovenlicht) boven de meterkastdeur. Daarvoor zal er een gat gezaagd moeten worden in de 6 mm dikke trespa plaat.
Dit wil ik doen met een decoupeerzaag
De volgende twee heb ik op het oog (12V Parkside accu heb ik al liggen):

Accu decoupeerzaag
Decoupeerzaag

Zou dit te doen zijn met een van beide decoupzagen?
Ik twijfel of de accu decoupeerzaag krachtig genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ypuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:20:
Is een beetje een kip-ei verhaal met als je er geen hebt, dat je deze ook nooit gebruikt hebt.

Na een tip van Henkie, ik meen een jaar of 3-4 geleden, heb ik een ratelschroevendraaier aangeschaft. Inmiddels heb ik een vrij uitgebreide verzameling fietsgereedschap (het is ook een beetje hobby, maar gebruik staat voorop), en de ratelschroevendraaier is een go-to tool die ik vaak even snel pak als ik niet de hele koffer nodig ben. Of je nou een Wera, PB Swiss of Gedore neemt maakt weinig uit; enige tip die ik geef is dat een bithouder wel handig is zodat je niet op en neer blijft lopen.

Heb zelf recent een lege koffer van Unior aangeschaft. Beetje aan de prijs, maar erg blij mee. Biedt bijna dezelfde opslagruimte als een grote gereedschapskist, maar een betere indeling en handzamer qua formaat, waardoor het makkelijker mee te nemen is (heb geen vaste werkplek en neem vaak gereedschap mee naar vakanties/weekendjes/evenementen).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Oh dat ben ik wel met je eens. Als ik aan iets kleins moet draaien pak ik meestal mijn bitschroevendraaier (overigens is deze echt een absolute aanrader i.c.m. een degelijke bitset voor iemand die uit huis gaat of iets dergelijks) en een bitsetje als ik een ratel heb, zal ik het zeker met een ratelschroevendraaier proberen. Maar ik doel meer op dat ik vrijwel nooit zoveel moet schroeven met een schroevendraaier dat ik er lam van wordt en in weemoed denk aan een ratelschroevendraaier. Als ik echt moet schroeven heb ik wel een slagschroevendraaier ;)

[ Voor 4% gewijzigd door True op 20-11-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Frenkie567917 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:52:
Ik wil een ventilatierooster plaatsen in een trespa plaat (bovenlicht) boven de meterkastdeur. Daarvoor zal er een gat gezaagd moeten worden in de 6 mm dikke trespa plaat.

Accu decoupeerzaag
Decoupeerzaag

Weet je zeker dat het trespa is doorgaans is dat hardboard met een folielaag , trespa schilverd doorgaans behoorlijk met een decoupeerzaag, ik zou plakband gebruiken en een "laminaatzaagje". als je vanaf de zichtkant wilt zagen. ik denk dat in basis elke decoupeerzaag het wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

True schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:02:
[...]

Oh dat ben ik wel met je eens. Als ik aan iets kleins moet draaien pak ik meestal mijn bitschroevendraaier (overigens is deze echt een absolute aanrader i.c.m. een degelijke bitset voor iemand die uit huis gaat of iets dergelijks) en een bitsetje als ik een ratel heb, zal ik het zeker met een ratelschroevendraaier proberen. Maar ik doel meer op dat ik vrijwel nooit zoveel moet schroeven met een schroevendraaier dat ik er lam van wordt en in weemoed denk aan een ratelschroevendraaier. Als ik echt moet schroeven heb ik wel een slagschroevendraaier ;)
Een hele lange bithouder en een haakse bithouder zijn dan ook geweldig om de accutol nog handiger te maken. ook mooie prijsjes voor kadootjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Accu decoupeerzaag
Decoupeerzaag

Lijkt me eerder een klusje waar ik een multitool op zou zetten. Wordt het resultaat een stukje strakker van ook, en die multitool heet niet voorniks zo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
The Eagle schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:50:
[...]

Lijkt me eerder een klusje waar ik een multitool op zou zetten. Wordt het resultaat een stukje strakker van ook, en die multitool heet niet voorniks zo ;)
Inderdaad perfect voor een multitool, rustig zagen.
En die multitool zou ik niet kopen van Parkside eerlijk gezegd, heb er ééntje gehad en die trilde veel te veel. Dan liever lenen of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Accu decoupeerzaag
Decoupeerzaag

Zou zorgen dat je begint met een volle accu, en scherp zaagje zal het ook een stuk makkelijker maken. Enige is dat een decoupeerzaag wat moeilijker te sturen is bij weinig ruimte, zeker als het gat dicht bij de deur moet zijn.

En voor zichtwerk heeft @twain4me goede tips, laminaat zaagje met omgekeerde vertanding en afplakken met tape helpen met de rand een beetje netje te houden.
Nou neem ik even aan dat het een rond gat moet worden, en vraag me af watvoor zaagje je dan op je multitool gebruikt? Ik zie het met de zaagjes die ik zo heb liggen niet voor me hoe ik daar een mooi rond gat mee zou moeten maken, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
henkie196 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:18:
[...]

[...]

Nou neem ik even aan dat het een rond gat moet worden, en vraag me af watvoor zaagje je dan op je multitool gebruikt? Ik zie het met de zaagjes die ik zo heb liggen niet voor me hoe ik daar een mooi rond gat mee zou moeten maken, in ieder geval.
Voor een rond gat werkt een decoupeerzaag ook helemaal niet zo lekker. Wel beter dan een multitool inderdaad. Voor rond lijkt een gatenboor me de enige juiste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Breezz schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:01:
[...]

Voor een rond gat werkt een decoupeerzaag ook helemaal niet zo lekker. Wel beter dan een multitool inderdaad. Voor rond lijkt een gatenboor me de enige juiste methode.
Ook bij mij is en decoup niet het favoriete stukje gereedschap maar je kan er prima een gat zagen in een plaatje van de meterkast mee zagen (een plaatje wat waarschijnlijk geen trespa is, maar dat is een andere discusie) . Als dat niet zo lekker gaat (rond of rechthoekig) ligt dat toch echt aan de 200 pound gorilla, die het apparaat vast heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 20-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@henkie196 ik was uitgegaan van een rechthoekig gat :)

@Frenkie567917 moet je een rond of rechthoekig gat hebben

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:13:

Weet je zeker dat het trespa is doorgaans is dat hardboard met een folielaag , trespa schilverd doorgaans behoorlijk met een decoupeerzaag, ik zou plakband gebruiken en een "laminaatzaagje". als je vanaf de zichtkant wilt zagen. ik denk dat in basis elke decoupeerzaag het wel kan.
Top, dat zijn goede tips :)

Er zit nu een trespa plaat in.

Een aantal jaren geleden heb ik het vergeelde hardboard vervangen door trespa dat ik nog over had (de glazen bovenlichten op de slaapkamers hebben we toen vervangen door trespa, zodat het goed donker is op de slaapkamers).

Aan een multitool had ik nog niet gedacht. Is wel weer een stuk duurder dan de Parkside decouperzaag.
@Breezz
Is deze Bosch geschikter dan een Parkside?
The Eagle schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:41:
@henkie196 ik was uitgegaan van een rechthoekig gat :)

@Frenkie567917 moet je een rond of rechthoekig gat hebben
Het gaat inderdaad om een rechthoekig gat. Daar komt een ventilatie rooster in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 21:49

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Ook nog wel aardig om een bovenfrees met geleider te gebruiken. Weer wat subtieler dan die gatenzaag.

Ook heb ik een keer met een dremel en een gatenfrees zoiets gedaan, ging ook nog wel aardig

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 21:03
Ik zou het met een CNC gestuurde watersnijder doen. Maar volgens mij is er niets mis met de genoemde Parkside decoupeerzagen. Rustig zagen en als het rafelt komt er toch een rooster voor lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 17:36
Schroevendraaiers zijn een persoonlijke keuze. Mijn broer vindt PB Swiss erg prettig. Ik vind ze niet lekker in de hand liggen. Ooit van hem een setje Stahlwille gekregen en die vind ik weer heerlijk.

Deze set: https://www.lasaulec.nl/product/stahlwille-4688-schroevendraaierset/a375203

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfjxt_hwu_3phfOYVuiiVcuREQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4NKc4zi9ZwFP8ATj9hIyKc5Y.jpg?f=user_large

De sleufschroevendraaiers van PB Swiss hebben dan wel weer een nummer ingegraveerd wat prettig is.

Heb hier ook nog wat van Gedore liggen met min of meer rechthoekige handvaten. Leek in eerste instantie ideaal maar toen ik een keer met een hand op de schroevendraaier drukte en met de andere de schroef erin draaide, werkte dat voor geen meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ibyEU_KKFuwMrR23ZGBaqF0U1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Cn4mi80jwillrnTZjXhvjIW.jpg?f=user_large

Paar jaar geleden een setje Torx aangeschaft bij Hornbach van Wiha, dik tevreden over, evenals hun stompjes. Ook de microschroevendraaiers van Wiha vind ik prima. Gebruik onverwacht vaak tx-06 voor microschroeven, bijvoorbeeld kleine scharniertjes in hout vastzetten of een kapot doosje (maatje sigarendoos, dun hout) repareren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1AY3dkvpQaWCN80-LjzCQ44414=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lssvyibvtLxfnsrrzCVQCJdt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCSkkfWf-yZhet2yI5Rbzc3wSrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhzNG1vllNTMeiNV7jxxthjV.jpg?f=user_large

De bekende merken hebben een goede pasvorm, zeker bij torx en pozidrive van belang en het metaal is voldoende hard. Sets zijn meestal voordeliger maar je krijgt vaak wel erg veel sleufschroevendraaiers die je nauwelijks gebruikt. Een stevige platte schroevendraaier voor Ikeakasten is handig en twee als je een deurklink moet vervangen. Verder gebruik ik ze weinig.

Zonder precies te weten waar je ze het meeste voor gaat gebruiken kijk ik even naar mijn gereedschapstas als ik naar vrienden ga. Ik zou:
  • wat platte schroevendraaiers kopen. [in mijn tas sleuf: 3,5 x 75 mm, 5,5 x 125 mm en 6,5 x 150 mm]
  • PH1 en PH2 van goede kwaliteit. Eventueel aangevuld met PH0 (veel batterijcompartimenten hebben
    tegenwoordig zo'n schroefje); PH3 heel soms voor meubels, maar dat red ik meestal wel met een bitje. Die zit dus niet standaard in mijn gereedschapstas en mis ik bijna nooit.
    PH schroevendraaiers passen wel in PZ maar niet andersom. Ik gebruik alleen PH. [Met bitjes gebruik ik overigens wel PZ]
  • Torx schroevendraaiers heb ik wel, maar niet in mijn tas. Gebruik ik meestal een licht accutolletje voor. Torx hebben ook een veel betere grip waardoor dat makkelijker gaat.
    Voor algemeen gebruik neem ik meestal de schroeven van Hornbach. Drie mm is TX-10, 4mm is tx-20 en 5mm tx-25. Verder werk ik regelmatig met Dynaplus 6mm, die zijn tx-30. Meeste setjes zitten ze wel in.
  • Verder heb ik in mijn tas nog een no name bitjesschroevendraaier, spanningszoekertje dat tevens dienst doet als kleinste maat plat en een priem (als je dat een schroevendraaier kunt noemen.)
Heb in de kelder veel meer maar als referentie neem ik even mijn gereedschapstas die mee op reis gaat. Natuurlijk nog meer goede merken, deze ken ik. Overigens heb je niet het duurste van het duurste nodig, er is veel kwaliteit te vinden voor een prima prijs.

Voor mijn accutolletje van Parkside :) heb ik een setje van Metabo, dik tevreden over. Inmiddels wel de dubbele bitjes door andere maten vervangen, b.v. tx-08. En bij de vijf centimeter heb ik de sleuf eruit gegooid en vervangen door een lange tx-10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1vIGoJ7YzIJOjRxHQ_shp6Abqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QDHVsGhGt42VfcwQp0XbKlLn.jpg?f=user_large

In mijn tas zit verder nog een doosje met accesoires waaronder wat bitjes, sleuf, excentrieke maten en modellen. Zit eigenlijk nooit zonder als het moet. Weet ik van tevoren dat ik iets nodig heb, pak ik het uit de kelder maar deze selectie werkt goed voor mij.

Samengevat:
Plat naar eigen smaak
PH1 en PH2 [evt PH0]
[Evt tx-10, 20, 25 en 30]
Spanningszoeker
Verder bitschroevendraaier [ik heb no name] en bitjes. [Gebruik geen bitratel] [Gewone schroevendraaier vind ik prettiger werken dan een bitschroevendraaier]

Ik heb totaal negen schroevendraaiers bij. Drie plat, drie kruis, spanningszoeker, bitschroevendraaier en priem. Verbazingwekkend weinig voor een basis al zeg ik het zelf maar het werkt.

Overigens heeft PB Swiss een ding wat alle andere merken niet hebben: fonduevorken. Als ik jou was wist ik het wel.

https://www.vanopzeelandtechniek.nl/pb-4040-set-kaasfondue-vorken.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oud1a9WPl4qzg7polxhn3BMnPNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfIYlytdh7W2m3Uwdwzc5pVG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pietje belhamel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
Zonder precies te weten waar je ze het meeste voor gaat gebruiken kijk ik even naar mijn gereedschapstas als ik naar vrienden ga. Ik zou:
  • wat platte schroevendraaiers kopen. [in mijn tas sleuf: 3,5 x 75 mm, 5,5 x 125 mm en 6,5 x 150 mm]
  • PH1 en PH2 van goede kwaliteit. Eventueel aangevuld met PH0 (veel batterijcompartimenten hebben
    tegenwoordig zo'n schroefje); PH3 heel soms voor meubels, maar dat red ik meestal wel met een bitje. Die zit dus niet standaard in mijn gereedschapstas en mis ik bijna nooit.
    PH schroevendraaiers passen wel in PZ maar niet andersom. Ik gebruik alleen PH. [Met bitjes gebruik ik overigens wel PZ]
  • Torx schroevendraaiers heb ik wel, maar niet in mijn tas. Gebruik ik meestal een licht accutolletje voor. Torx hebben ook een veel betere grip waardoor dat makkelijker gaat.
    Voor algemeen gebruik neem ik meestal de schroeven van Hornbach. Drie mm is TX-10, 4mm is tx-20 en 5mm tx-25. Verder werk ik regelmatig met Dynaplus 6mm, die zijn tx-30. Meeste setjes zitten ze wel in.
  • Verder heb ik in mijn tas nog een no name bitjesschroevendraaier, spanningszoekertje dat tevens dienst doet als kleinste maat plat en een priem (als je dat een schroevendraaier kunt noemen.)
Ik zou toch zeker wel PZ schroevendraaiers ook aanbevelen, PZ komt vaker voor in het wild, en alhoewel een PH schroevendraaier wel redelijk op een PZ schroef past, ga je toch vaker doorschieten en de kop dol draaien. Dat soort ergernissen kun je makkelijk voorkomen door gewoon een PZ1 en PZ2 schroevendraaier er bij te doen.

De Stahlwille DRALL+ schroevendraaiers zijn volgens mij van Witte, en dat zijn best fijne schroevendraaiers, ja. De PB Swiss heeft over het algemeen een wat smallere grip. Die vierkante grip van Gedore heb ik niet veel ervaring mee, maar heeft me nooit zo aangesproken, m'n hand is ook niet vierkant (of toch wel, maar niet op die manier :P ). Wiha is best OK qua grip, Felo ook. De bithouder van Felo die ik heb (soort van VDE, maar niet helemaal) is wel wat minder gevoelig voor viezigheid dan de Wiha grips, naar mijn idee. PB Swiss multicraft grips zijn totaal ongevoelig voor viezigheid (maar de softgrips wel, vergelijkbaar met de Wiha's). Wera's grip heeft me nooit zo aangesproken.

Buiten wat VDE schreovendraaiers heb ik overigens geen schroevendraaiers in m'n tas zitten, die hangen aan de muur in de garage. In de tas een klingenset, een aantal bitsets, en een aantal bit(ratel)schroevendraaiers.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 22-11-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
"sets zijn meestal voordeliger maar je krijgt vaak wel erg veel sleufschroevendraaiers die je nauwelijks gebruikt"
Volledig mee eens. Jammer is dat. Afijn, aan de muur hangen (nu ja, de meeste liggen tussen de rotzooi op de werkbank 7(8)7 ) de eerder genoemde nodige schroevendraaiers, en dan heb ik 2 sets zoals wera voor elders in huis of buitenhuis.

Maar heb een broertje dood aan de verkeerde gebruiken (schroef kapot, boortje bot, gat belachelijk , gat kapot... Moest mijn vrouw maar eens instrueren ipv bekritiseren).

• Dirk0s
  • Laatst online: 28-05 16:13
Mede dankzij hier de keuze gemaakt voor een 12v Bosch.
Nu uiteindelijk in de aanbieding bij Amazon ben ik toch in twijfel.

Kan ik niet beter voor de parkside gaan met klopboor functie voor ooit gaten in de muur of iets ophangen in de garage aan de muur enz enz

Ondanks dat de parkside misschien wel overkill is, krijg ik dan toch het gevoel dat ik meer waar voor mijn geld krijg.

Advies is welkom

Keuze 12v
https://www.amazon.nl/dp/...3V0DK797F3&language=nl-NL

Keuze 18v
https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p800005392

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Dirk0s Ik zou daar zelf een losse boorhamer voor kopen eerlijk gezegd. Als je een keer in beton moet boren ben je met een klopboor nog nergens.

Deze gezien? https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/295950 Bosch blauw GSB 18V-21 met 3(!) accu’s voor €125, is ook een klopboor.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2023 07:05 ]

• Dirk0s
ThinkPad schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:02:
@Dirk0s Ik zou daar zelf een losse boorhamer voor kopen eerlijk gezegd. Als je een keer in beton moet boren ben je met een klopboor nog nergens.

Deze gezien? https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/295950 Bosch blauw GSB 18V-21 met 3(!) accu’s voor €125, is ook een klopboor.
Helaas is die alleen in de winkel te halen, online bestellen is niet meer mogelijk. :(

• henkie196
  • Niet online
Dirk0s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 06:32:

Kan ik niet beter voor de parkside gaan met klopboor functie voor ooit gaten in de muur of iets ophangen in de garage aan de muur enz enz

Ondanks dat de parkside misschien wel overkill is, krijg ik dan toch het gevoel dat ik meer waar voor mijn geld krijg.

Advies is welkom

Keuze 12v

Keuze 18v
Ik gebruik m'n 12V ook voor gaten in de muur te boren. Zolang het geen beton is, is dat geen probleem met een beetje goede steenboren. Het hoofdvoordeel van een klopboor is dat die sneller is bij boren in steen, maar het is niet zo dat een klopfunctie nodig is voor boren in steen.

Hoofdvoordeel van een flexiclick systeem is dat je ook in krappere situaties nog makkelijk kunt schroeven. Ik heb zo'n flexiclick (van Milwaukee), en ben daar nog nooit te kort mee gekomen bij het boren in stenen. De excenter vind ik in veel situaties erg makkelijk, zou niet meer zonder willen.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:02:

Je linkt nu naar de pepper app, een bekende en zeer irritante bug (voor pepper een "feature").
Hier de normale link:
https://nl.pepper.com/295950

Ik kende de 3Ah accu's nog niet, alleen de 2, 4, 5 en hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 23-11-2023 08:04 ]

• ThinkPad
BounceMeister schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:02:
[...]

Je linkt nu naar de pepper app, een bekende en zeer irritante bug (voor pepper een "feature").
Hier de normale link:
https://nl.pepper.com/295950

Ik kende de 3Ah accu's nog niet, alleen de 2, 4, 5 en hoger.
offtopic:
Wat is het verschil in de links? Op de computer opent mijn link ook gewoon :P ?

• Strider
  • Laatst online: 16:50
Zijn er nog leuke 12v (handzame) boormachine aanbiedingen? Ik zie dat Lidl nu 25% korting geeft.

BlaBlaBla

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 23:09

Advies is welkom

Keuze 12v

Keuze 18v
Ik heb de 12v Bosch onlangs aangeschaft maar daar wil je echt niet mee in muren boren. Het kan wel, maar kost je meer moeite dan met een goede klopboor.

Ik zou daar gewoon een Bosch Hammer of andere (bedrade) klopboor voor kopen. Veel meer vermogen en nut voor veel minder geld.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 23-11-2023 08:49 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:38
Voor gaten boren is 12v niet het juiste platform nee.
Maar voor al je schroefwerk, ik wil nooit meer zonder de Bosch 12v!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:22:
[...]

offtopic:
Wat is het verschil in de links? Op de computer opent mijn link ook gewoon :P ?
offtopic:
Op mobiel opent hij dan de play store om je de app te laten installeren. Wanneer je een stukje uit de link knipt, krijg je wel gewoon de webpagina te zien in de browser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33
Flix20 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:01:
* KillaZ aait zijn M12 CH :> O-)

K to the KillaZ

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:01:
Maar voor al je schroefwerk, ik wil nooit meer zonder de Bosch 12v!
Waarom denk je dat 12V niet goed is voor gaten boren? Gaten boren in steen is niet bijzonder veeleisend, 10mm kan makkelijk. Voor hout hangt het wat meer af van de hardheid van het hout, maar tot 10mm is nooit een probleem geweest bij mij. Schroeven gaat op 6mm er vaak niet (volledig) in met de 12V (alhoewel je dat ook op kan lossen met een slagschroevendraaier op 12V).

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

henkie196 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:39:
[...]

Waarom denk je dat 12V niet goed is voor gaten boren? Gaten boren in steen is niet bijzonder veeleisend, 10mm kan makkelijk. Voor hout hangt het wat meer af van de hardheid van het hout, maar tot 10mm is nooit een probleem geweest bij mij. Schroeven gaat op 6mm er vaak niet (volledig) in met de 12V (alhoewel je dat ook op kan lossen met een slagschroevendraaier op 12V).
Ik heb een Hilti TE 6-A22 en die is na een aantal 22mm gaten in beton ook leeg. Als ik met mijn andere Hilti, de SF 14-A gebruik om 6mm diameter te boren dan gaat dat prima in steen (want klopfunctie beschikbaar), maar beton is een heel ander verhaal.

Lang verhaal kort, zelfs met een 14v Hilti is het niet altijd een feest om in beton te boren. Dus elk ander merk in 12v lijkt me hetzelfde euvel. Een zware boorhamer op accu of op snoer, zal altijd beter zijn.

My middle finger salutes you.

• Dirk0s
Mijn wens is eigenlijk om voor die beperkte werkzaamheden die ik ermee doe het te kunnen volbrengen met 1 apparaat .

Ik ga echte geen hele verbouwingen doen, het gaat meer om een schilderij ophangen, eigen werktafel maken in de garage enz enz.

Mijn logica is dan dat een sterke boor de meest logische keuze is, maar ik heb er geen verstand van dus misschien is die bosch bij amazon toch gewoon de beste keuze

• barktus

barktus

Moehhhh!

Dirk0s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:00:
Mijn wens is eigenlijk om voor die beperkte werkzaamheden die ik ermee doe het te kunnen volbrengen met 1 apparaat .

Ik ga echte geen hele verbouwingen doen, het gaat meer om een schilderij ophangen, eigen werktafel maken in de garage enz enz.

Mijn logica is dan dat een sterke boor de meest logische keuze is, maar ik heb er geen verstand van dus misschien is die bosch bij amazon toch gewoon de beste keuze
Wat is je budget?

• Fuel_80
  • Laatst online: 30-05 20:40

Advies is welkom

Keuze 12v

Keuze 18v
100% zeker de Bosch. Voor 95% van de klussen in huis is die machine zwaar genoeg en je koopt er echt een handig stuk gereedschap mee. Er is voor dit type ook nog een opzetstuk te krijgen om hem te laten fungeren als boorhamer (voor boren kleinere gaten in beton). https://www.svh24.nl/Flex...fVlKP69ApTxxoCzAMQAvD_BwE

Dan ben je echt voor nagenoeg alle reguliere klussen in huis goed voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door Fuel_80 op 23-11-2023 10:07 ]

• Dirk0s
Rond de 225-250, liefst inc accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Dirk0s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:06:
[...]

Dit is 40 euro boven budget, maar lijkt me alles te doen wat je wilt en toekomstbestendig:
https://mastertools.nl/pr...h-li-ion-combiset-in-mbox

1x slagschroevendraaier
1x boormachine
2x accu 3ah
1x oplader
1x box voor opbergen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fuel_80 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:05:
100% zeker de Bosch. Voor 95% van de klussen in huis is die machine zwaar genoeg en je koopt er echt een handig stuk gereedschap mee. Er is voor dit type ook nog een opzetstuk te krijgen om hem te laten fungeren als boorhamer (voor boren kleinere gaten in beton). https://www.svh24.nl/Flex...fVlKP69ApTxxoCzAMQAvD_BwE

Dan ben je echt voor nagenoeg alle reguliere klussen in huis goed voorzien.
Grappig, ik wist niet dat Bosch ook een boorhamer opzetstuk had voor de 12V FC. Zal niet hard gaan met 0.9J, maar dat hoef je ook niet te verwachten voor een boorhamer op 12V, natuurlijk.

Maar ik had van @Dirk0s niks gezien over boren in beton, dus lijkt me niet heel nodig.

Ik zou zeggen dat de FC juist een goede keuze is omdat die zo breed inzetbaar is en makkelijk in de moeilijke hoekjes kan werken. Voor wat jij voorstelt is het ook ruim krachtig genoeg, en dat soort werkzaamheden heb ik ook altijd met m'n 12V machine gedaan.

Een krachtigere machine helpt je vooral bij echt grote gat diameters of als je 6mm of groter in hout wilt schroeven (in de muur is geen probleem, want dat boor je voor en je hoeft alleen de schroef in de plug te draaien).

Maar als je echt bang bent te weinig kracht te hebben, kun je altijd voor de 18V gaan. Je verliest wat flexibiliteit, en het apparaat is wezenlijk zwaarder. Wat voor incidenteel gebruik niet zo'n issue is, maar eventuele vrouw / vriendin ziet dat wellicht anders :P

• twain4me

twain4me

Met die bosch is weinig mis, maar over blind bij amazon zou ik nog eens nadenken

zelf vind ik ergonomie belangrijk, ook bij gereedschap wat ik weinig vast heb. het moet goed in de hand liggen gewicht,gewichtsverdeling, grip, knopje. etc.. zoals je een paar post hierboven kan lezen@pietje belhamel vind een schroevendraaier van merk A beter in de hand liggen en zijn broer merk B (en ik ben van merk c (gedore) )
mijn advies ga minimaal het ding ergens vasthouden, bij voorkeur ook even mee werken.
Voordeel van electrisch gereedschap van een bepaald merk is wel dat ze de ergonomie doorgaans soortgelijk oplossen binnen de gereedschapslijnen (bv zelfde soort rubber rond de handgreep) ik heb bv moeite met dewalt (met name de oudere lijnen) die liggen gewoon niet goed in mijn handen. uiteraard kan ik er gaatjes mee boren maar ik heb liever een bosch, makita of metabo vast. en zo heeft mijn vrouw moeite met de makita,s en heeft ze daarom een metabo. :+ lang verhaal kort, pak minimaal een paar machines op in een winkel.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:54
Dirk0s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ik zou zoiets proberen:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Ik ben zelf erg fan van Metabo voor hoe het in de hand ligt en hoe sterk het is.
Met dit setje heb je alles bij de hand inclusief 2 accu's en op het 18V metabo platform kun je ook lekker uitbreiden als je een keer geld over hebt...

• Dirk0s
hfolkers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:15:
[...]

Ik zou zoiets proberen:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Ik ben zelf erg fan van Metabo voor hoe het in de hand ligt en hoe sterk het is.
Met dit setje heb je alles bij de hand inclusief 2 accu's en op het 18V metabo platform kun je ook lekker uitbreiden als je een keer geld over hebt...
Bedankt, ik zie bij Gamma nog aantal euro goedkoper. En daar kun je bij Matebo nog een aanvraag doen voor een 3e accu als ik het goed begrijp.

Misschien die maar nemen dan!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:54
Dirk0s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:10:
[...]

Bedankt, ik zie bij Gamma nog aantal euro goedkoper. En daar kun je bij Matebo nog een aanvraag doen voor een 3e accu als ik het goed begrijp.

Misschien die maar nemen dan!
Let wel even op of het de klopboor variant is, je hebt ook een zelfde set die alleen als schroefboor is. Nog steeds heel leuk, maar om in steen te boren is de klop functie wel handig.

• Dirk0s
hfolkers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:03:
[...]

Let wel even op of het de klopboor variant is, je hebt ook een zelfde set die alleen als schroefboor is. Nog steeds heel leuk, maar om in steen te boren is de klop functie wel handig.
Ah Top, goeie toevoeging.
Volgens mij heeft de gamma variant geen klopboor functie.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
Wellicht stomme vraag maar ik ben niet heel ervaren met schroef / boormachines. Vorig jaar een mooie Bosch blauw 18v set aangeschaft. Nu recent voor het eerst wat vaker gebruikt. Wat me een beetje tegen valt is dat de kop wat lijkt te zwabberen. Is dat gebruikelijk en kan ik dit nog ergens afstellen? Of is het een defect?

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

inhico

pw

@@SquareOne : kan het zijn dat het boortje niet helemaal recht is? ik zie namelijk in het filmpje niet dat de boorkop ook zwabbert.

...

• El-Vder
  • Laatst online: 14:21
inhico schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:55:
@@SquareOne : kan het zijn dat het boortje niet helemaal recht is? ik zie namelijk in het filmpje niet dat de boorkop ook zwabbert.
Dat dacht ik ook, @SquareOne even testen met een ander boortje of een staaf waarvan je zeker weet dat die recht is.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:34:
Zijn er nog leuke 12v (handzame) boormachine aanbiedingen? Ik zie dat Lidl nu 25% korting geeft.
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

Dit is mogelijk een leuke aanbieding. Compact, Bosch blauw, goedkoop, alleen geen klopfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
@inhico @El-Vder goed punt.

Had het boortje gisteren al even in andere boormachine getest een daar geen issue.

Nu ook even 2 andere items geprobeerd. Zwabbert ook. Kan ik hier in in afstellen, want het is echt heeel irritant en die machine was ook niet goedkoop 😅. Dacht juist koop een Bosch blauw, dan is het kwalitatief wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 23-11-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:17:
@inhico @El-Vder goed punt.

Had het boortje gisteren al even in andere boormachine getest een daar geen issue.

Nu ook even 2 andere items geprobeerd. Zwabbert ook. Kan ik hier in in afstellen, want het is echt heeel irritant en die machine was ook niet goedkoop 😅. Dacht juist koop een Bosch blauw, dan is het kwalitatief wel goed.

[YouTube: Test 2 - zwabber]

[YouTube: Test 3 - zwabber]
Gevalletje garantie, lijkt me.

• SquareOne
henkie196 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:50:
[...]

Gevalletje garantie, lijkt me.
Mhh oke, dacht al dat ik iets fout deed.
Ik ga maar eens een mailtje wagen naar verkopende partij en Bosch zelf.

• Strider
disbehave schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:11:
[...]

https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

Dit is mogelijk een leuke aanbieding. Compact, Bosch blauw, goedkoop, alleen geen klopfunctie.
Heb je zoiets ook met een klopfunctie dan? In dit kleine handzame formaat. Lijkt mij wel ideaal.

(Is zoiets nu beter dan de Parkside Performance line :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 23-11-2023 19:56 ]

BlaBlaBla

• dreamscape
  • Laatst online: 30-05 12:21
Strider schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:55:
[...]

Heb je zoiets ook met een klopfunctie dan? In dit kleine handzame formaat. Lijkt mij wel ideaal.
Yep. Dan is het de GSB, niet de GSR. Geen heel sterke klopboor, maar ideaal als je af en toe een gaatje wilt boren in baksteen en niet meteen je zware boorhamer wilt pakken.

Punctuality is the politeness of kings

• El-Vder
  • Laatst online: 14:21
@SquareOne het lijkt ook als je hem langzaam draait dat je boorkop ook zwabbert. Die zal dus niet helemaal goed zitten. Heb je hem bij Bosch geregistreerd? Volgens mij kan je het dan ook direct via Bosch-pro regelen, geen idee wat sneller is.

• Strider
dreamscape schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:45:
[...]

Yep. Dan is het de GSB, niet de GSR. Geen heel sterke klopboor, maar ideaal als je af en toe een gaatje wilt boren in baksteen en niet meteen je zware boorhamer wilt pakken.
De GSB uitvoering is maar een paar euro duurder, 96 euro bij Conrad. Is dit een beter dan de GSR?

https://www.bosch-profess...cts/gsb-120-li-06019G8100

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
Ik ben op zoek naar een afkortzaag voor in mijn garage dus een vaste opstelling tegen een muur. Ik heb nu een Metabo KGS 216 maar die is niet nauwkeurig genoeg en ik zoek wat beters.

Twijfel tussen de 10” Makita LS1019L en de grotere 12” LS1219L. Qua prijs verschillen ze niet zo veel en de motor is ook gelijk begreep ik.

Misschien vandaag met black friday een goed moment om een aan te schaffen.

LS1019L: € 726,95 https://www.combitools.nl...kita-dealer-garantie.html
LS1019L + onderstel: € 737,02 https://www.klium.nl/maki...kzaag-260-mm-1510w-502051
LS1219L: € 701,10 https://www.mijnijzerware...-1800w-0088381854634.html

De grotere is dus momenteel goedkoper, zijn ze ergens anders nog goedkoper te krijgen vandaag? Of redenen om niet de grotere te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Strider schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:45:
[...]

De GSB uitvoering is maar een paar euro duurder, 96 euro bij Conrad. Is dit een beter dan de GSR?

https://www.bosch-profess...cts/gsb-120-li-06019G8100
Als je eerlijk wilt vergelijken, moet je een GSR 12V-15 dus vergelijken met de GSB 12V-15. Die GSB-120 is volgens mij een tikje lichter en eenvoudiger, maar ik weet dat niet zeker.

Het zijn lichte klopboormachines, dus verwacht er geen wonderen van. Maar wil je af en toe gewoon een schilderijtje ophangen in huis, en dus 5/6mm gaatjes boren in baksteen, dan werkt dit wel een slag fijner dan een machine zonder klopfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
Skidmarks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:55:
Ik ben op zoek naar een afkortzaag voor in mijn garage dus een vaste opstelling tegen een muur. Ik heb nu een Metabo KGS 216 maar die is niet nauwkeurig genoeg en ik zoek wat beters.

Twijfel tussen de 10” Makita LS1019L en de grotere 12” LS1219L. Qua prijs verschillen ze niet zo veel en de motor is ook gelijk begreep ik.

Misschien vandaag met black friday een goed moment om een aan te schaffen.

LS1019L: € 726,95 https://www.combitools.nl...kita-dealer-garantie.html
LS1019L + onderstel: € 737,02 https://www.klium.nl/maki...kzaag-260-mm-1510w-502051
LS1219L: € 701,10 https://www.mijnijzerware...-1800w-0088381854634.html

De grotere is dus momenteel goedkoper, zijn ze ergens anders nog goedkoper te krijgen vandaag? Of redenen om niet de grotere te nemen?
Ik heb zelf de LS1019 en ik ben in mijn hobby werkzaamheden nog niet iets tegengekomen waarbij ik dacht dat ik wellicht een maatje groter nodig had. Wel af en toe dat hij wat kleiner mag (zeker als je hem ooit gaat verplaatsen), hij is echt enorm zwaar en je gaat hem niet zo makkelijk vervoeren als je Metabo.
Ik zal je wel aanraden om niet dit onderstel te kiezen. De zaag staat er maar gamel op en als je hem ooit gaat verplaatsen bestaat het risico dat je hele zaag en onderstel kantelt (doordat de wielen zo kort bij elkaar staan). Als je hem een vaak gaat verplaatsen kan ik je de Makita WST05 aanraden.
Als je hem een vast plaats wil geven in je schuur, dan zou ik hem gewoon intergreren in je werkbank zoals deze persoon heeft gedaan https://www.youphoutbewerking.nl/gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
DBBMAX schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb zelf de LS1019 en ik ben in mijn hobby werkzaamheden nog niet iets tegengekomen waarbij ik dacht dat ik wellicht een maatje groter nodig had. Wel af en toe dat hij wat kleiner mag (zeker als je hem ooit gaat verplaatsen), hij is echt enorm zwaar en je gaat hem niet zo makkelijk vervoeren als je Metabo.
Ik zal je wel aanraden om niet dit onderstel te kiezen. De zaag staat er maar gamel op en als je hem ooit gaat verplaatsen bestaat het risico dat je hele zaag en onderstel kantelt (doordat de wielen zo kort bij elkaar staan). Als je hem een vaak gaat verplaatsen kan ik je de Makita WST05 aanraden.
Als je hem een vast plaats wil geven in je schuur, dan zou ik hem gewoon intergreren in je werkbank zoals deze persoon heeft gedaan https://www.youphoutbewerking.nl/gereedschap
Bedankt voor de nuttige info. Plan is inderdaad om hem in de werkbank in te bouwen. Qua gewicht en afmetingen verschillen de twee versies ook niet heel veel. Wel zou de kast/werkbank waar hij opkomt wat dieper moeten zijn en dat wil je eigenlijk niet te diep maken.

Ik wou eigenlijk voor de 10” gaan ben alleen aan het twijfelen omdat de 12” momenteel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:35:
[...]

Als je eerlijk wilt vergelijken, moet je een GSR 12V-15 dus vergelijken met de GSB 12V-15. Die GSB-120 is volgens mij een tikje lichter en eenvoudiger, maar ik weet dat niet zeker.

Het zijn lichte klopboormachines, dus verwacht er geen wonderen van. Maar wil je af en toe gewoon een schilderijtje ophangen in huis, en dus 5/6mm gaatjes boren in baksteen, dan werkt dit wel een slag fijner dan een machine zonder klopfunctie.
Zou de klopboor functie van een GSB 12V-15 nu beter zijn dan deze Parkside?

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcpfd815fedb5ed43f591300962f04fb740.jpeg

https://www.lidl.nl/p/par...2v-zonder-accu/p100346948

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
Skidmarks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:00:
[...]

Bedankt voor de nuttige info. Plan is inderdaad om hem in de werkbank in te bouwen. Qua gewicht en afmetingen verschillen de twee versies ook niet heel veel. Wel zou de kast/werkbank waar hij opkomt wat dieper moeten zijn en dat wil je eigenlijk niet te diep maken.

Ik wou eigenlijk voor de 10” gaan ben alleen aan het twijfelen omdat de 12” momenteel goedkoper is.
Tja, het hangt echt af van wat voor werkzaamheden je gaat doen; ga je flinke douglasbalken inkorten voor een tuinhuis? Dan is misschien een 12 inch interresant maar ik denk dat je met de 10 inch prima uit de voeten kan. Zeker als je vooral kleine balken zaagt is een kleinere zaag ook fijner.
Als de 12 inch goedkoper is en je hem niet van plan bent om te verplaatsen, dan kun je daar uiteraard ook voor kiezen.

Specs LS1019 : 805x644x660 mm gewicht van 26 kg
Specs LS1219 898 x 664 x 725 mm gewicht van 29.5 KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:14:
[...]

[Afbeelding]

Bijzonder concept. Wel alle speling van sds+ maar niet de voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Strider schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:14:
[...]

[Afbeelding]

Die Parkside is vast sterker. Maar dat is een boorhamer en geen klopboor.

Ik kijk voor mezelf naar zo'n kleine GSB omdat ik nu geen klopboor heb, maar alleen een boorhamer met snoer. Ook voor kleinere boorklussen in de muur pak ik nu dus een veel te zwaar apparaat. Dan heb ik liever een kleine klopboor erbij voor het lichte klopwerk.

Heb je nog helemaal niets om in steen/beton te boren, dan is het geen slecht idee om meteen voor iets sterkers te gaan, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 31-05 21:49

bonzz.netninja

Niente baffi

dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ik kijk voor mezelf naar zo'n kleine GSB omdat ik nu geen klopboor heb, maar alleen een boorhamer met snoer. Ook voor kleinere boorklussen in de muur pak ik nu dus een veel te zwaar apparaat. Dan heb ik liever een kleine klopboor erbij voor het lichte klopwerk.

Heb je nog helemaal niets om in steen/beton te boren, dan is het geen slecht idee om meteen voor iets sterkers te gaan, lijkt me.
Dat ligt beetje aan je huis :)

Ik heb een oude woning uit 1925 en pak nu voor alles geen eens een klopboor, maar een gewone bosch blauw 12 accutol. Met een goede boor gaat dat ook prima. Stuk sneller en makkelijker dan die hele bedrade metabo te pakken uit de schuur

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 20:42
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]

Uh, nee! :o Die Parkside is een heel raar apparaat, dat is helemaal geen boorhamer, ookal heeft die wel een SDS-kop...
Pagina: 1 ... 176 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).