Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:39
Makrolon schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik zou een afkortzaag van metabo halen als ik jou was. Ik heb de kleinste goedkoopste, voor als het ding mee naar boven moet, en dat is echt een top ding. Nauwkeurig, verlichting en laser er op. Ik denk echt het beste bang voor buck,

En dan koop je later als je platen moet zagen een invalzaag.
Hoe zie je dat voor je met die afkortzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:43
Bobmeister schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:25:
[...]

Hoe zie je dat voor je met die afkortzaag?
hoe zie ik wat voor me met die afkortzaag?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24

Exigence

dnkroz

Makrolon schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:20:
[...]

hoe zie ik wat voor me met die afkortzaag?
Sandwichpanelen doorzagen met een afkortzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Exigence schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:22:
[...]

Sandwichpanelen doorzagen met een afkortzaag
Oeps, verkeerde gequote. Maar ik denk dat jullie dat ook wel doorhadden ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 18:18
Makrolon schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik zou een afkortzaag van metabo halen als ik jou was. Ik heb de kleinste goedkoopste, voor als het ding mee naar boven moet, en dat is echt een top ding. Nauwkeurig, verlichting en laser er op. Ik denk echt het beste bang voor buck,

En dan koop je later als je platen moet zagen een invalzaag.
De bekende Metabo afkortzagen zijn inderdaad prima zaagjes, maar vaak out of the box niet zo heel precies (of waren, er zijn nieuwe versies geloof ik). Daarmee prima geschikt voor een grovere constructie maar niet voor precisie werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fuel_80 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:02:
De bekende Metabo afkortzagen zijn inderdaad prima zaagjes, maar vaak out of the box niet zo heel precies (of waren, er zijn nieuwe versies geloof ik). Daarmee prima geschikt voor een grovere constructie maar niet voor precisie werk.
Er zijn goedkope Metabo afkortzagen, en er zijn dure Metabo afkortzagen. Precisie navenant de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
henkie196 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:35:
[...]

Er zijn goedkope Metabo afkortzagen, en er zijn dure Metabo afkortzagen. Precisie navenant de prijs.
Dat is precies wat ik wilde aangeven. Heb zelf een kgs 254 en vind het vooral een constructie zaag. En. Voor de prijs prima zaag voor dat doel. De plus modellen met glijdstangen aan de voorzijde zijn volgens mij een heel stuk beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 10:42
Ik heb onlangs een bovenfrees van Makita gekocht om een ombouw af te werken voor de radiator.
Deze ombouw is gemaakt van 18/20mm dik eiken.

De randen frezen was geen probleem is zijn goed gelukt, echter bij het frezen van sleuven in de bovenzijde van de ombouw ging de frees vaan 'lopen'.
Ik heb hiervoor een geleider gebruikt, maar zelfs met deze geleider liep de frees weg.
Ik heb de sleuf gefreesd met deze frees, in lagen van +/- 5mm.

Nu ben ik aan het kijken naar hulpmiddelen om dit wel goed te doen en mij lijken er 2 geschikt:
Freestafel hierin kan ik het werkstuk 'klemmen'.

langsgeleider hiermee kan ik de frees in de geleidrail bevestigen waardoor deze niet naar links of rechts kan.

Wat is volgens jullie de beste optie if zijn er andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 10:35
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:44:
Ik heb onlangs een bovenfrees van Makita gekocht om een ombouw af te werken voor de radiator.

De randen frezen was geen probleem is zijn goed gelukt, echter bij het frezen van sleuven in de bovenzijde van de ombouw ging de frees vaan 'lopen'.
Ik heb hiervoor een geleider gebruikt, maar zelfs met deze geleider liep de frees weg.

Nu ben ik aan het kijken naar hulpmiddelen om dit wel goed te doen en mij lijken er 2 geschikt:

langsgeleider hiermee kan ik de frees in de geleidrail bevestigen waardoor deze niet naar links of rechts kan.

Absoluut geen ervaring met frezen, maar decoupeerzagen lopen vaak weg als je te snel gaat. Heb je geprobeerd langzamer te bewegen? Het schaafsel heeft tijd nodig te verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Als je zegt de bovenkant, bedoel je dan de bovenkant van de de box, of de kopse kant van een van de zijkanten? En wat heb je nu gebruikt als geleider dat niet goed werkte?

Simpelste oplossing zou zijn om twee latjes als geleiders te gebruiken zodat je de frees in kan klemmen en daarmee niet weg kan lopen. Vooropgesteld dat je twee rechte latten kunt vinden.

Anders een parallelgeleider, alhoewel die natuurlijk maar aan een kant de geleiding geeft, en de frees nog weg kan lopen als je de parallelgeleider niet goed aangedrukt kan houden.

Zo'n adapter voor een geleiderail is hoe ik het zou doen (maar ik heb dat spul al), dat geeft de minste kans op weglopen van de frees en is altijd recht.
Bramtweakers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:52:
Absoluut geen ervaring met frezen, maar decoupeerzagen lopen vaak weg als je te snel gaat. Heb je geprobeerd langzamer te bewegen? Het schaafsel heeft tijd nodig te verdwijnen.
Als de frees te hard draait zou je verwachten brandsporen te krijgen, zeker in een harde houtsoort als eiken. Dan zou je de frees wat langzamer moeten laten lopen (of eerst bv. met 8 mm de groef maken, en dan met de 10mm er nog een keer doorheen, dan gaat het makkelijker en zou je er sneller doorheen moeten kunnen gaan zonder brandsporen).

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 07-11-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56

dragonhaertt

@_'.'

Het is belangrijk om te weten in welke richting je freest.
Bij een 'climb cut' heeft een frees snel de neiging om te bijten en weg te lopen.

Daarnaast zou een betere frees ook erg kunnen helpen.
Ik gebruik veel liever een spiraalfrees is hardhout, 5mm eiken wegfrezen is niet niks.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58

Zoals anderen ook al aangaven: wat voor geleider heb je nu gebruikt? Als je hem puur langs een lat hebt gehouden, welke voet en kant van de frees heb je dat dan mee gedaan? Want het beste kun je dit met de bolle/cirkelvormige kant doen. Als je de machine dan (per ongeluk) draait langs de lat blijft de afstand immers gelijk. Ga je met de rechte kant langs de lat heb je altijd het risico dat je de machine wat draait (bv door vastlopen langs de lat) waarmee de afstand van het freesje (/afstand van de as) tot de lat dus ook veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Dank voor de snelle reactie's!

@Bramtweakers Ik heb er een stofafzuiger op zitten, het 'vuil' was niet het probleem. Ik beweeg de frees is een gelijkmatige snelheid over het hout waarbij de stofzuiger voldoende tijd heeft om het restmateriaal af te voeren.

@henkie196 Ik bedoel de bovenzijde van de radiatorombouw, de plank met de sleuven om de warmte naar boven af te voeren. geen kopsekanten o.i.d. 3 sleuven midden in een plank van 14 cm. 2 op 2.5 cm uit de kant en 1 er middel tussen in.
Ik heb nu deze gebruikt, die kan bij de frees.

Ik kan geen 2 latjes gebruiken, de eiken plank is 14 cm, deze is te smal om latjes en de frees kwijt te kunnen

@dragonhaertt Die dingen zijn weg schrikbarend duur (+ €100,-).....maar snap je punt...
Anders optie zou zijn in lagen van 2 mm wegfrezen?

@RobertMe deze geleder heb ik nu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[b]
@dragonhaertt Die dingen zijn weg schrikbarend duur (+ €100,-).....maar snap je punt...
Afhankelijk van de maat zijn ze ook wel voor 30-80 euro te vinden, maar inderdaad niet goedkoop.

Hardhout is (meestal) hard en vaak ook lastig te bewerken met handgereedschap.

Met wat geduld en een langsgeleider en de juiste freesrichting zou het geen probleem moeten zijn. Maar als je 3 uur extra kwijt bent per project vind ik die 80 euro wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:50:
@henkie196 Ik bedoel de bovenzijde van de radiatorombouw, de plank met de sleuven om de warmte naar boven af te voeren. geen kopsekanten o.i.d. 3 sleuven midden in een plank van 14 cm. 2 op 2.5 cm uit de kant en 1 er middel tussen in.
Ik heb nu deze gebruikt, die kan bij de frees.

Ik kan geen 2 latjes gebruiken, de eiken plank is 14 cm, deze is te smal om latjes en de frees kwijt te kunnen
Je zou de latten altijd op een afstandje kunnen klemmen, als de latten en het werkstuk goed geklemd zijn, zou het niet uit moeten maken. Maar dan heb je nog steeds het probleem dat de latten vrijwel nooit helemaal recht zijn.

Als de parallelgeleider niet werkt (je zou het nog eens kunnen proberen met de geleider aan de andere kant van de frees, zodat de daairichting de geleider tegen het werkstuk aan trekt), dan zou ik gewoon die adapter voor de geleide rail halen en het daarmee doen.
Zijn ook wel goedkoper te vinden, maar hoofdprobleem daar is dat je een 8mm opname hebt, en de schacht diameter van spiraalfrezen zijn altijd minstens net zo dik als de diameter van het frees gedeelte, dus zou je minimaal een 10mm opname nodig hebben voor je frees.

Je zou wellicht ook met een kleinere diameter kunnen beginnen.

Maar als de frees 10mm aan kan in de stappen van 5mm (zonder brandsporen), zou de huidige setup ook genoeg moeten zijn. Het is zonder goede geleiding gewoon moeilijk recht te frezen, en dat wordt niet makkelijker met hardere houtsoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:24:

Zijn ook wel goedkoper te vinden, maar hoofdprobleem daar is dat je een 8mm opname hebt, en de schacht diameter van spiraalfrezen zijn altijd minstens net zo dik als de diameter van het frees gedeelte, dus zou je minimaal een 10mm opname nodig hebben voor je frees.
Oh? Ik heb gewoon een 12mm frees met een 8mm schacht.
(Let op, negatieve spiraal)

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 07-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Huh, ik had ooit gelezen dat de schacht altijd minimal net zo'n grote diameter als de frees zelf moest hebben, maar CMT heeft zo te zien inderdaad een paar uitzonderingen op die regel.
Spiral Cutter Router Bits are also very well adapted to plunge drilling and routing. In general the word on them is “quick and clean.” A disadvantage is that they are more expensive than regular straight cutter bits, and for technical manufacturing reasons, the heads cannot be made wider than the shaft.

[ Voor 20% gewijzigd door henkie196 op 07-11-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@dragonhaertt @henkie196 Dank voor de reacties.

Ik heb geen brandsporen op het hout, dus dat is het probleem niet.
Het probleem is dat de frees wegtrekt en ik dat wil oplossen met een van de 2 eerder genoemde hulpstukken of een ander fantastisch idee.
Latten aan de zijkant gaat niet werken, zoals al genoemd wordt zijn deze nooit recht en kan ik de niet bevestigen op de plank zelf, dus moet ik een constructie gaan maken om drie sleuven te frezen.

Aangezien ik geen brandsporen heb, ga ik het denk ik eerst proberen met een dunnere frees en dan met de dikkere er nogmaals doorheen (in lagen).

Dan alleen nog hoe, met de freestafel of met de langsgeleider van Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:

Het probleem is dat de frees wegtrekt en ik dat wil oplossen met een van de 2 eerder genoemde hulpstukken of een ander fantastisch idee.
Latten aan de zijkant gaat niet werken, zoals al genoemd wordt zijn deze nooit recht en kan ik de niet bevestigen op de plank zelf, dus moet ik een constructie gaan maken om drie sleuven te frezen.

Aangezien ik geen brandsporen heb, ga ik het denk ik eerst proberen met een dunnere frees en dan met de dikkere er nogmaals doorheen (in lagen).

Volg je de richting zoals in de handleiding bij Fig.42 en 46?
https://www.icmsmakita.eu...0514_885585F992_DB861.pdf

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Deze kan er maar op één manier op, dus ja...

Edit: ik ga voorwaarts zoals staat op fig. 46, dus niet 'terughalen' met de geleider.

[ Voor 12% gewijzigd door Henkhuppelschot op 07-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:

Denk je dat je later nog een freestafel gaat gebruiken? Het is wel wat extra werk om een freestafel in elkaar te klussen, en ik weet niet hoe handig de diepte / hoogte verstelling met de Makita is als die onder de tafel hangt. Je geleider voor de tafel moet ook lang genoeg zijn (of dat werkt een stuk makkelijker, in ieder geval).

Een adapter met geleiderail is al klaar, hoef je niet extra werk te doen voordat je je omkasting af kunt maken. Maar een geleiderail is ook niet heel lekker vast te maken op een plankje van 14cm breed, zeker niet als je in het midden moet zijn. Je hebt dan waarschijnlijk nog een plankje van dezelfde dikte ernaast nodig om de geleiderail op te steunen (die kun je dan aan je te bewerken plankje vasttapen om te zorgen dat het niet gaat schuiven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@henkie196
Ik zit te denken aan deze freestafel, dan hoef ik zelf niets te maken en ga hem zeker vaker gebruiken verwacht ik.
Een adapter met geleiderail is al klaar, hoef je niet extra werk te doen voordat je je omkasting af kunt maken. Maar een geleiderail is ook niet heel lekker vast te maken op een plankje van 14cm breed, zeker niet als je in het midden moet zijn. Je hebt dan waarschijnlijk nog een plankje van dezelfde dikte ernaast nodig om de geleiderail op te steunen (die kun je dan aan je te bewerken plankje vasttapen om te zorgen dat het niet gaat schuiven).
Ik zou hem gelijk kunnen leggen in mijn workmate en dan de langsgeleider op de workmate kunnen leggen.
Of nog een (vuren) plank kunnen halen van dezelfde dikte en deze ernaast inklemmen in de werkbank en daar de geleider op kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik ben in de markt voor een compact op te bergen afkortzaag. Had eigenlijk m'n zinnen al gezet op de uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS) maar nu zie ik dat er ook een DWS773-QS is.

Kan eigenlijk niet goed ontdekken wat de verschillen zijn (behalve het vermogen van de motor). Iemand een mening hierover? Ik zal hem vooral gaan gebruiken voor wat meer het fijne werk, om latjes e.d. te gaan afkorten, geen dikke balken o.i.d.

https://www.dewalt.nl/pro...t-verstekzaag-1300w-216mm
https://www.dewalt.nl/pro...w-216mm-met-xps-indicator

Edit: Ah, de DWS773 heeft geen schaduwlijn, dat is sowieso al een no-go voor mij dan. Ik heb de DWS774-QS besteld voor €257 (Amazon Retourdeal, lichte cosmetische schade).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:58:
@henkie196
Ik zit te denken aan deze freestafel, dan hoef ik zelf niets te maken en ga hem zeker vaker gebruiken verwacht ik.

Ik zou hem gelijk kunnen leggen in mijn workmate en dan de langsgeleider op de workmate kunnen leggen.
Of nog een (vuren) plank kunnen halen van dezelfde dikte en deze ernaast inklemmen in de werkbank en daar de geleider op kunnen leggen.
Tja, op beide manieren heb je dus een naar mijn idee behoorlijke oplossing voor je huidige probleem. Wat je kiest is dus denk ik vooral aan jezelf.

Voor wat betreft de freestafel, ik zou wel nog even proberen te achterhalen hoe goed deze in te stellen is, of de geleider / fence een beetje nauwkeurig in te stellen is (en nauwkeurig blijft), want ik neem aan dat er een reden is dat het meeste spul voor freestafels zo duur is (nauwkeurigheid, herhaalbaarheid, instelbaarheid), en deze spotgoedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
henkie196 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:57:
[...]

Tja, op beide manieren heb je dus een naar mijn idee behoorlijke oplossing voor je huidige probleem. Wat je kiest is dus denk ik vooral aan jezelf.

Voor wat betreft de freestafel, ik zou wel nog even proberen te achterhalen hoe goed deze in te stellen is, of de geleider / fence een beetje nauwkeurig in te stellen is (en nauwkeurig blijft), want ik neem aan dat er een reden is dat het meeste spul voor freestafels zo duur is (nauwkeurigheid, herhaalbaarheid, instelbaarheid), en deze spotgoedkoop is.
Goed punt, op Bol.com zijn de recensies niet denderend....dat wordt een geleiderail aanschaffen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
ThinkPad schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:52:
Ik ben in de markt voor een compact op te bergen afkortzaag. Had eigenlijk m'n zinnen al gezet op de uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS) maar nu zie ik dat er ook een DWS773-QS is.

Kan eigenlijk niet goed ontdekken wat de verschillen zijn (behalve het vermogen van de motor). Iemand een mening hierover? Ik zal hem vooral gaan gebruiken voor wat meer het fijne werk, om latjes e.d. te gaan afkorten, geen dikke balken o.i.d.

https://www.dewalt.nl/pro...t-verstekzaag-1300w-216mm
https://www.dewalt.nl/pro...w-216mm-met-xps-indicator

Edit: Ah, de DWS773 heeft geen schaduwlijn, dat is sowieso al een no-go voor mij dan. Ik heb de DWS774-QS besteld voor €257 (Amazon Retourdeal, lichte cosmetische schade).
De 773 heeft geen XPS-schaduwlijn, welke de 774 wel heeft (en serieus fijn is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:01
Ik heb een Makita HR2230 met een SDS-PLUS kop en de standen boren & hameren. Ik heb er nu een koffer met eigenlijk alleen maar boren. Het gaat om dit model: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9dVoGPFrMvC3mYVK7-kBaVTbnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/avDw37lYO1aXnnyPx2M0kmMI.jpg?f=user_large

Graag zou ik een beitelset op deze kop willen zetten om badkamer tegels eraf te bikken.

Twee vragen, kan een beitelset geschikt voor sds-plus er direct op en kan ik dan ook gaan beitelen? Het alternatief zou zijn een andere machine erbij kopen, liever niet als dit ook gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door wm1234 op 07-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wm1234 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:17:
Ik heb een Makita HR2230 met een SDS-PLUS kop en de standen boren & hameren. Ik heb er nu een koffer met eigenlijk alleen maar boren. Het gaat om dit model: [Afbeelding]

Graag zou ik een beitelset op deze kop willen zetten om badkamer tegels eraf te bikken.

Twee vragen, kan een beitelset geschikt voor sds-plus er direct op en kan ik dan ook gaan beitelen? Het alternatief zou zijn een andere machine erbij kopen, liever niet als dit ook gaat.
Volgens mij kun je simpelweg niet de machine zo afstellen dat je wel hamert maar niet boort (wel tikken niet draaien). Dus dat gaat niet lukken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 20:46
wm1234 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:17:
[...]

Deze machine kan toch alleen maar boren? (altijd roteren, L of R ) Dan lijkt me dat afbikken niet lekker werkt. Je zit vast aan een spitse punt bijtel.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:01
Thanks, was ik al bang voor!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor het afbikken van tegels kan ik deze tegelbeitel aanraden overigens. Werkt veel beter dan zo'n spitse, of smalle platte beitel, die hebben gauw de neiging om te gaan 'graven' in je muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
ThinkPad schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:29:
... de neiging om te gaan 'graven' in je muur.
Dat is de reden dat ik indertijd een hele zwik maskers, handschoenen en brede, harde (niet verende) plamuurmessen heb versleten. Mijn pand is uit 1960 en de stenen van de binnenmuren zijn van een soort geperste koolstof, mijnafval of zoiets. Altijd een feest als je er een gaatje in boort, en het spul stoof nog meer dan het zanderige stucwerk dat eraf moet. Daar wil je echt wel mee aan de oppervlakte blijven en niet 'graven'. Met de hand heb je dan toch de beste controle. Al heeft het me ook diezelfde hand gekost...

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 15:02
Volgens mij is dit in het goede topic.

Ik ben klaar met de Parkside Performance dingen. De eerste 40v reciprozaag liep vast (op Youtube te vinden dat het een stuk metaal verbuigt in het binnenwerk), de tweede loopt niet soepel en de lampjes van de accu doen raar. De accutol werkt in principe prima (vrij late reactie op trigger input, maar daar is prima mee te werken), maar de gehele boormachine verdraaid bij het indraaien van flinke schroeven, waardoor de trigger blijft hangen. Gelukkig slaat het apparaat vanzelf af bij een te hoge load, maar vertrouwen geeft het niet.

Wat vinden we van een set als deze: https://www.toolstation.n...54p3t-qw-combopack/p43416
Ik kan eigenlijk alles gebruiken uit deze set. Het enige wat ik er dan nog eventueel bij aan dien te schaffen is een reciprozaag. Een slijptol en decoupeerzaag op 230v heb ik geleend (en kan ik voor langere periodes lenen). Dus eigenlijk een beetje overbodig, maar vast handig om te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door TereZz op 08-11-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:59

sjirafje

No inspirational quotes here

Combopacks zijn vaak niet of nauwelijks goedkoper dan losse machines aanschaffen. Voordeel van losse machines aanschaffen is dat je dan de voor jou juiste machines kunt kiezen en niet vast zit aan wat er in zo'n combopack zit.
Overigens loopt er bij DeWalt op het moment een gratis accu actie waardoor je mogelijk niet alleen goedkoper uit bent bij de aanschaf van losse machines maar ook nog eens meer accu's krijgt. Let echter wel goed op welke machines wel en niet in aanmerking komen voor een gratis accu want de actie is helaas een stuk kariger dan vorig jaar.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:39
TereZz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:39:
Volgens mij is dit in het goede topic.

Ik ben klaar met de Parkside Performance dingen. De eerste 40v reciprozaag liep vast (op Youtube te vinden dat het een stuk metaal verbuigt in het binnenwerk), de tweede loopt niet soepel en de lampjes van de accu doen raar. De accutol werkt in principe prima (vrij late reactie op trigger input, maar daar is prima mee te werken), maar de gehele boormachine verdraaid bij het indraaien van flinke schroeven, waardoor de trigger blijft hangen. Gelukkig slaat het apparaat vanzelf af bij een te hoge load, maar vertrouwen geeft het niet.

Wat vinden we van een set als deze: https://www.toolstation.n...54p3t-qw-combopack/p43416
Ik kan eigenlijk alles gebruiken uit deze set. Het enige wat ik er dan nog eventueel bij aan dien te schaffen is een reciprozaag. Een slijptol en decoupeerzaag op 230v heb ik geleend (en kan ik voor langere periodes lenen). Dus eigenlijk een beetje overbodig, maar vast handig om te hebben.
Ik kan je alleen input geven op mijn ervaringen met de accuboor en slagschroevendraaier in deze set want die heb ik zelf namelijk ook, en ik ben er zeer tevreden mee. Maar kijk inderdaad goed naar welke gereedschappen je nodig hebt en of het dan nut heeft om een combopack te kopen of dat je goedkoper uit bent met het kopen van losse machines.

succes!!

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Perstangen voor alupex.

Ik verwacht de komende 18 maanden af en toe wat te moeten persen omdat mijn verbouwing zeer gefaseerd plaatsvind. Zowel cv als waterleiding.

Mijn huidige plan is om een hydraulische handpers op marktplaats te kopen met bekken voor 16 en 25/26. De tang die ik dan heb bepalen dan ook meteen aan welk systeem ik vastzit qua koppelingen.

In dit topic kwam ik alleen maar posts tegen mbt huren bij Warmteservice dan wel eigenaren van electrische perstangen. Heeft iemand ervaring met een hydraulische hand perstang?

https://www.amazon.nl/Hyd...n-krimptang/dp/B08B62YFKS

Of kan ik beter op zoek naar een echte hand tang zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/catalog/product/cache/67f5103aeaa7bbf18cd18a6c81fd201d/2/0/20210111_0172_00118.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door fenrir op 08-11-2023 21:28 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fenrir schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:20:
Perstangen voor alupex.

Ik verwacht de komende 18 maanden af en toe wat te moeten persen omdat mijn verbouwing zeer gefaseerd plaatsvind. Zowel cv als waterleiding.

Mijn huidige plan is om een hydraulische handpers op marktplaats te kopen met bekken voor 16 en 25/26. De tang die ik dan heb bepalen dan ook meteen aan welk systeem ik vastzit qua koppelingen.

In dit topic kwam ik alleen maar posts tegen mbt huren bij Warmteservice dan wel eigenaren van electrische perstangen. Heeft iemand ervaring met een hydraulische hand perstang?
Ja teveel, als je keus hebt, begin er niet aan. je hebt veel meer ruimte nodig om te kunnen persen, het kost veel meer moeite (zeker als je onder de vloer ligt of in een keuken kastje) Wanneer je koopt van marktplaats of vergelijkbare bron heb je geen enkel idee over de calibratie. Ik heb mijn handtang (zoon zelfde chinesium hangtang als je overal op marktplaats/amazon etc ziet) ooit voor de grap "laten" calibreren bij de persoon die mijn accutang ook doet. je kon hem formeel niet eens "strak" genoeg zetten. Die algemene tangen zijn,sorry dat ik het zeg, gewoon troep en ja er zijn mensen (ik zelf ook) die er koppelingen mee geperst hebben en die zijn nog waterdicht ook, maar dat is net zoiets als een schroef indraaien met een schroevendraaier uit de euro bak. "het is mogelijk" en daar is ook alles mee gezegd. uponor en nog wat a merken leveren best leuke handtangen. maar die kosten dan ook wel wat stuivers meer.

Een accu tang 1 a 2 keer op een slim moment lenen/huren is echt de way to go. Als je ooit in de toekomst een extra wasmachinekraan oid nodig hebt kan je op dat moment ook perstangloze klem koppelingen nemen van bv uponor (RTM) of henco (vision) of gewoon knellen. Ik hoor ook wel eens mensen roepen dat ze blij zijn dat ze hem hebben liggen, maar dat ding blijft niet vanzelfsprekend goed, dus als je hem dan gaat gebruiken na 10 - 15 jaar is het mogelijk niet veel meer dan een deurstop.

edit: ik had zoon blauwe tang als op je plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 21:40
Eind van de maand krijgen we de sleutels van ons nieuwe (klus) huis.
Eindelijk een goede reden om een radiaal afkortzaag te kopen welke ik eigenlijk al jaren geleden had moeten nemen. Straks plaats genoeg om deze na het kussen een eigen vaste werkbank te geven in de garage.

Ik twijfel tussen de Makita LS1219L en de LS003.
Voordelen LS1219:
- Bedraad dus altijd spanning, geen accus nodig. (hoewel ik genoeg accus heb)
- Iets goedkoper (toegevoegd nav reactie rockhopper hieronder )(+/-10%)

Voordelen LS003
- Brushless !! (betere regeling toerental?)
- "Mobiel' zonder snoer, hoewel deze in de toekomst een vast plek krijgt.
- Nieuwere techniek shaduwlijn ipv laser
- Groter bereik bladdikte (1.65-2.4mm) (zinvol?)(dunne bladen ook mogelijk op LS1219 reactie Raymond hieronder)

Mis ik nog voors en of tegens voor één van de twee machines?

[ Voor 7% gewijzigd door W.Wonderland op 09-11-2023 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
@W.Wonderland
Ik heb de ls1219l. Daar passen ook dunne bladen op. Daar hoef je het niet van af te laten hangen :)

verder: deze zaag is verplaatsbaar, maar zeker niet mobiel/portable. Reken erop dat als'ie eenmaal een plek heeft, dat je hem lekker laat staan. Ik steek iig liever een boel moeite erin om mn balkje naar de zaag te krijgen, dan dat ik de zaag naar de balk breng. Ik heb er een kleine dewalt naast gekocht, voor het mobiele :)

Zo'n ls003 doet volgens mij qua prestaties niets onder voor de bedraadde versie, dus als je het geld ervoor hebt: lekker doen. Ik verwacht in de praktijk dat je er weinig voordeel van zult merken. (Maar dus ook geen nadeel :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:47

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@W.Wonderland Je laat een belangrijk iets weg: de prijs

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:51
Perstangen voor alupex.

[Afbeelding]
Hier de halve woning verbouwd en we hebben allemaal Pipetec spul uit Duitsland gehaald, ook (volgens mij) exact dezelfde blauwe handperstang. Werkte beter dan verwacht moet ik zeggen. Wij zaten soort van in dezelfde situatie, we konden niet alles in 1 of 2 dagen doen. De andere helft (incl. badkamer) moet nog en ik ben van plan dezelfde tang te gebruiken.

We hebben geen lekkages maar het verhaal van @twain4me maakt me wel een klein beetje bang nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-06 21:20
@Voggy @twain4me ik heb ook de blauwe handperstang van Heima24 icm Pipetec en alle koppelingen zijn gewoon dicht. Als je de tang dicht hebt geperst, dan kan je goed voelen dat er geen ruimte meer tussen de matrijzen is. Als de matrijzen goed zijn(wat ik verwacht), dan is de persing goed.

Je werkt wel een stuk trager omdat je nergens bij kan met dat lompe ding. Soms moet je een heel stuk voorbereiden en dan het voor het laatste stuk een schroefkoppeling gebruiken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voggy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:14:
[...]

Hier de halve woning verbouwd en we hebben allemaal Pipetec spul uit Duitsland gehaald, ook (volgens mij) exact dezelfde blauwe handperstang. Werkte beter dan verwacht moet ik zeggen. Wij zaten soort van in dezelfde situatie, we konden niet alles in 1 of 2 dagen doen. De andere helft (incl. badkamer) moet nog en ik ben van plan dezelfde tang te gebruiken.

We hebben geen lekkages maar het verhaal van @twain4me maakt me wel een klein beetje bang nu!
sorry :+
1 troost de koppelingen die ik ermee geperst heb zijn nog waterdicht na ~10 jaar. Ik heb ook geen angst dat die los zullen schieten. mijn tang heeft denk ik 250 koppelingen dus iets van 500 persingen gedaan(daarna is hij een keer getest) maargoed dus wel gewoon waterdicht maar het is als je het mij vraagt gewoon aanprutsen als je het vergelijkt met de accutang. wellicht ligt de nadruk in mijn vorige schrijven niet geheel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:34
Perstangen voor alupex.

[Afbeelding]
Ik heb heel veel alupex in huis inmiddels. Ik gebruik inmiddels zoveel mogelijk schroefkoppeling (klem), vooral omdat je daar wat flexibiliteit mee wint. Echter wat er in de muur ligt moet geperst worden (vind ik). CV doe ik met verdelers, zodat er geen koppelingen meer in de muur hoeven.
Dus met name voor de waterleidingen worden t-stukken en muurplaten nog geperst. Dit leg ik dan allemaal in 1 keer klaar, en ga dan een tang huren en pers alles in 1 keer.
Ik heb meermaals naar een eigen tang gekeken, maar iederekeer weer tot de conclusie gekomen dat een goede tang te duur is, en een goedkope tang niet goed genoeg (zoals @twain4me ook schrijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Nivado schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:18:
[...]

Ik heb heel veel alupex in huis inmiddels. Ik gebruik inmiddels zoveel mogelijk schroefkoppeling (klem), vooral omdat je daar wat flexibiliteit mee wint. Echter wat er in de muur ligt moet geperst worden (vind ik). CV doe ik met verdelers, zodat er geen koppelingen meer in de muur hoeven.
Dus met name voor de waterleidingen worden t-stukken en muurplaten nog geperst. Dit leg ik dan allemaal in 1 keer klaar, en ga dan een tang huren en pers alles in 1 keer.
Ik heb meermaals naar een eigen tang gekeken, maar iederekeer weer tot de conclusie gekomen dat een goede tang te duur is, en een goedkope tang niet goed genoeg (zoals @twain4me ook schrijft).
Op basis van de post van @twain4me zat ik aan precies deze aanpak te denken. Zorgen dat alles wat geperst moet worden (daar waar je nooit meer bij kan) in zo min mogelijk momenten is en de toegankelijke koppelingen allemaal met knel. Dank voor de bevestiging!

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik heb een paar jaar geleden een Parkside sleuvenfrees gekocht, en daar destijds heel fijn een stuk of 6 a 7 sleuven mee gefreesd met een lengte van 1m gemiddeld. Ik was er op zich prima tevreden mee voor ca. 60,-. Echter de stofafzuiging heel slecht is en het ding draait de verkeerde kant op om vooruit te kunnen frezen 8)7

Nu is daar vandaag een nadeel bijgekomen. Na nog eens 5m frezen, gaf het apparaat de pijp aan maarten. Het lijkt er op dat het tandwielhuis aan gort is. Hij begon steeds meer kabaal te maken (geklop en geratel) en toen stonden de bladen ineens stil in de muur.
Ik had er nog wel 2 mooie Carat schijfjes in gezet (die samen duurder waren dan de hele machine) omdat de originele Parkside schijven ook niet heel erg goed zijn, maar dat was dus voor niks.

Morgen maar even naar de Bo-rent voor een Carat sleuvenzaag. Hopen dat dat op alle vlakken beter gaat. Een Einhell (draait ook de verkeerde kant op) of een Pattfield heb ik ook weinig vertrouwen in. En 550,- of nog meer voor voor een Makita OID vind ik toch echt te gortig voor een machine die ik waarschijnlijk weer lang niet nodig ga hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
Noutie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:55:
@Voggy @twain4me ik heb ook de blauwe handperstang van Heima24 icm Pipetec en alle koppelingen zijn gewoon dicht. Als je de tang dicht hebt geperst, dan kan je goed voelen dat er geen ruimte meer tussen de matrijzen is. Als de matrijzen goed zijn(wat ik verwacht), dan is de persing goed.

Je werkt wel een stuk trager omdat je nergens bij kan met dat lompe ding. Soms moet je een heel stuk voorbereiden en dan het voor het laatste stuk een schroefkoppeling gebruiken.
Zelfde hier. heima24 tang en koppelingen. Tot heden 100% resultaat.

't zal wel :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
@Nivado je hebt zeker de bon niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 09:22
Nivado schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:37:
Ik heb een paar jaar geleden een Parkside sleuvenfrees gekocht, en daar destijds heel fijn een stuk of 6 a 7 sleuven mee gefreesd met een lengte van 1m gemiddeld. Ik was er op zich prima tevreden mee voor ca. 60,-. Echter de stofafzuiging heel slecht is en het ding draait de verkeerde kant op om vooruit te kunnen frezen 8)7

Nu is daar vandaag een nadeel bijgekomen. Na nog eens 5m frezen, gaf het apparaat de pijp aan maarten. Het lijkt er op dat het tandwielhuis aan gort is. Hij begon steeds meer kabaal te maken (geklop en geratel) en toen stonden de bladen ineens stil in de muur.
Ik had er nog wel 2 mooie Carat schijfjes in gezet (die samen duurder waren dan de hele machine) omdat de originele Parkside schijven ook niet heel erg goed zijn, maar dat was dus voor niks.

Morgen maar even naar de Bo-rent voor een Carat sleuvenzaag. Hopen dat dat op alle vlakken beter gaat. Een Einhell (draait ook de verkeerde kant op) of een Pattfield heb ik ook weinig vertrouwen in. En 550,- of nog meer voor voor een Makita OID vind ik toch echt te gortig voor een machine die ik waarschijnlijk weer lang niet nodig ga hebben.
Of van marktplaats een andere goedkope sleuvenfrees halen? Ik heb zelf een van het goedkope merk Vonroc en heeft al vele sleuven getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Sleuvenfrees? Ooit bij van Cranenbroeck eentje van het huismerk (Power-G?) gekocht. Die gaf ook voortijdig de geest, de ene schijf sleet veel sneller dan de ander en het hele ding werd ronduit gevaarlijk. Eigenlijk was ik wel blij toen die definitief vastliep, de laatste meter is met een gewone flex gedaan.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04
, oops verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door timelezzzzz op 11-11-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Nee helaas. en al had ik die, dan is het te lang geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Terrz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:51:
[...]

Of van marktplaats een andere goedkope sleuvenfrees halen? Ik heb zelf een van het goedkope merk Vonroc en heeft al vele sleuven getrokken?
Goed idee, ware het niet dat ik hem nu nodig heb. Ik zit midden in een badkamer verbouwing, ik kan moeilijk tegen het gezin zeggen, sorry mijn 50,- sleuvenfrees is kapot het duurt een weekje langer :)

Ik heb inmiddels alles met een Carat SL 1502 van Bo-Rent gefreesd, en dat is toch echt wel wat anders! Véééél betere stofafzuiging, gaat bijna niets meer naast, waar ik me bij de Parkside regelmatig afvroeg of er überhaupt wel iets in de stofzuiger terecht kwam. Daarnaast kan hij bredere en diepere sleuven frezen. Dat laatste is vooral fijn als je een bocht de muur uit moet maken.
Onderaan de streep het geld dubbel en dwars waard.

[ Voor 31% gewijzigd door Nivado op 12-11-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Ik heb een gude van 100 euro en die gaat al een paar jaar mee, en ik gebruik hem maandelijks.

Wel achteruit frezen idd, maar daar zie ik t probleem niet zo van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bedoel je https://www.lidl.nl/p/parkside-muurfrees/p100285507, die heb ik namelijk paar jaar geleden bij mijn verbouwing ook gekocht. En echt 0 problemen mee gehad. Ik heb hier 300 meter utp kabel aangelegd en alle electra mee vervangen en werkte echt heel goed.

Stofafzuiging vond ik ook echt meer dan voldoende. En ook 'de verkeerde kant' herken ik niet.

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 12-11-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:57
MJV schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:03:
Heeft er iemand hier zich al laten verleiden om een Makita TD173 te kopen?
[Afbeelding]

Is o.a. 'platter', vernieuwde lichtring (maar die heeft de DTD172 ook), en nog wat features. En natuurlijk de verschillende kleuren waarin hij te koop is.

Amazon.jp heeft ze, alleen niet de paarse, of bijv. Ebay, maar ben daar nog wat huiverig voor i.v.m. invoerrechten en risico op namaak.
N.a.v. je post eentje meegenomen uit Japan. Een paarse uiteraard. Bevalt prima. Flinke featureset die ik nog niet allemaal ontdekt heb. Er is gelukkig al een manual voor de DTD173 te vinden, en daarmee lijkt het erop dat de Europese release niet lang meer zal duren.

Bedankt voor je tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:36

MJV

Raling schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:40:
[...]

N.a.v. je post eentje meegenomen uit Japan. Een paarse uiteraard. Bevalt prima. Flinke featureset die ik nog niet allemaal ontdekt heb. Er is gelukkig al een manual voor de DTD173 te vinden, en daarmee lijkt het erop dat de Europese release niet lang meer zal duren.

Bedankt voor je tip :)
Heb 'm hier inmiddels ook :). Uiteindelijk via betrouwbare eBay verkoper gekocht. Mooi apparaat met leuke features, alle presets en bijv. optie om alleen de lamp een uurtje te laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MJV schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:21:
[...]

Heb 'm hier inmiddels ook :). Uiteindelijk via betrouwbare eBay verkoper gekocht. Mooi apparaat met leuke features, alle presets en bijv. optie om alleen de lamp een uurtje te laten branden.
Heb laatst de DTD172(RTJ met accu's en lader) voor €300 gekocht.
De TD173 uit Japan sloeg ik over omdat de 6-kant aansluiting anders zou zijn (JDM vs E6).
Klopt het dat je impact bits niet (goed) passen?
Zie YouTube: The Makita Bit Piece. How best to use E6 bits in a JDM (JIS) Makita...
Ik heb ook maar 1 bit (3/4 dop aansluiting) die geschikt is voor JDM en E6 (plaats wel een foto als jullie willen zien hoe dat is).

Wachten tot volgend jaar was geen optie voor mij.
Maar echt een heerlijk beest van een machine (ook om mee te boren).

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 13-11-2023 22:35 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:19
Sinds een korte periode in het bezit van een eigen huis.
Ik loop nu toch regelmatig tegen het probleem aan dat ik geen schroef/boormachine heb en deze telkens van andere moet lenen.

Ik wil dus met black friday een mooie schroefmachine op de kop tikken ergens, en uiteraard wil ik het liefst meteen wat kwaliteit in huis halen.

https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p800005392

Stel bovenstaande komt met een mooie korting volgende week, is dit dan een machine waar ik mee vooruit kan?
Of kan ik beter kijken naar b.v. een dewalt?

Mijn werkzaamheden zullen vooral schroeven in hout maar ook gaten boren in muren. Dus veelal huiselijke klusjes.
Omdat ik niet weet wat de toekomst brengt koop ik nu liever meteen iets waarmee ik vooruit kan en ook in de toekomst eventueel zwaardere klussen kan volbrengen.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:34
Dirk0s schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
Ik loop nu toch regelmatig tegen het probleem aan dat ik geen schroef/boormachine heb en deze telkens van andere moet lenen.

Ik wil dus met black friday een mooie schroefmachine op de kop tikken ergens, en uiteraard wil ik het liefst meteen wat kwaliteit in huis halen.

Stel bovenstaande komt met een mooie korting volgende week, is dit dan een machine waar ik mee vooruit kan?

Mijn werkzaamheden zullen vooral schroeven in hout maar ook gaten boren in muren. Dus veelal huiselijke klusjes.
Omdat ik niet weet wat de toekomst brengt koop ik nu liever meteen iets waarmee ik vooruit kan en ook in de toekomst eventueel zwaardere klussen kan volbrengen.

Wat is jullie advies?
Prima spul. Gebruik het zelf sinds 2018 na de aankoop van mijn eerste woning. Daarnaast veel klussen gedaan in 5 jaar, alles draait op 1 schuurmachine en 1 multitool nog steeds prima! Ik had daar nog gebruik kunnen maken van garantie maar voor 25 euro gewoon een nieuwe gekocht.

Als je er niet professioneel mee aan de slag gaat, is parkside een goede keuze voorzien van een garantieafwikkeling waar veel bedrijven van kunnen leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Slapabeardon op 14-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Er zit blijkbaar verschil in de versies, zie bijv. deze opmerking. Lidl heeft regelmatig boormachines in de aanbieding.

Je zou met Black Friday ook nog Amazon.de in de gaten kunnen houden voor een Bosch Blauw. Ben zelf heel tevreden over m'n uitvoering: Bosch GSR 12V-15 FC (met 2 2,0Ah accu's + L-Boxx) Behoorlijk krachtig machientje voor z'n formaat, lekker lichtgewicht wat fijn is als je boven je hoofd moet schroeven. Voor dikkere gaten boren in hout/steen pak ik m'n boorhamer wel.

Maar Parkside Performance val je ook geen buil aan. De normale Parkside lijn zou ik laten liggen, dat zit nog onder de kwaliteit van Bosch groen volgens mij.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat is jullie advies?
Ik zou eigenlijk willen afraden om voor één all-round machine te gaan. Ik zou een SDS+ klopboormachine / boorhamer nemen voor om de gaten te boren (zeker in de muren) en een wat lichtere machine voor schroefwerk. Daar heb je (behalve als je 12cm schroeven in hardhoutenpalen schroeft voor een overkapping of schutting) toch zelden een zware machine voor nodig. Je hebt een huis gekocht dus je blijft de komende 40 jaar toch wel her en der bezig. En als je toch zelf meer wilt klussen kun je altijd nog kiezen voor specifiek gereedschap dat wel net die ene taak aankan wat tegen het 'professioneel klussen' aan schuurt.

De machine die je linkt is best oké, maar met een 8 Ah is die machine gewoon erg lomp en zwaar. Als je dan een paar schroefjes wilt schroeven werkt dat onhandig.

edit: een beetje spuit 11 deze post, wat @ThinkPad ook zegt, zoek een leuke aanbieding van: Metabo, DeWalt, Makita, Bosch blauw, parkside professional voor een 12V schroefmachine en koop een SDS+ boorhamer voor de gaten in de muren (hier kun je eventueel op kosten besparen door gewoon te gaan voor een bedrade variant).

[ Voor 8% gewijzigd door True op 14-11-2023 14:25 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
True schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:23:
Ik zou eigenlijk willen afraden om voor één all-round machine te gaan. Ik zou een SDS+ klopboormachine / boorhamer nemen voor om de gaten te boren (zeker in de muren) en een wat lichtere machine voor schroefwerk. Daar heb je (behalve als je 12cm schroeven in hardhoutenpalen schroeft voor een overkapping of schutting) toch zelden een zware machine voor nodig. Je hebt een huis gekocht dus je blijft de komende 40 jaar toch wel her en der bezig. En als je toch zelf meer wilt klussen kun je altijd nog kiezen voor specifiek gereedschap dat wel net die ene taak aankan wat tegen het 'professioneel klussen' aan schuurt.

De machine die je linkt is best oké, maar met een 8 Ah is die machine gewoon erg lomp en zwaar. Als je dan een paar schroefjes wilt schroeven werkt dat onhandig.

edit: een beetje spuit 11 deze post, wat @ThinkPad ook zegt, zoek een leuke aanbieding van: Metabo, DeWalt, Makita, Bosch blauw, parkside professional voor een 12V schroefmachine en koop een SDS+ boorhamer voor de gaten in de muren (hier kun je eventueel op kosten besparen door gewoon te gaan voor een bedrade variant).
12V is inderdaad handzamer, en voor veruit de meeste klusjes in en om het huis voldoende.

Boorhamer zou ik alleen halen als je ook in betonnen plafonds (of muren) moet boren, anders kan je dat geld beter besteden aan een goede steenborenset. Die 12V van mij komt ook makkelijk alle muren door, goede boor helpt een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 19:12

Wat is jullie advies?
Let op dat hier geen lader bij zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
En met een 12v kan ik bv ook makkelijk een eigen werktafel maken en in elkaar schroeven? Of underlayment platen op een plat dak maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dirk0s schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:03:
En met een 12v kan ik bv ook makkelijk een eigen werktafel maken en in elkaar schroeven? Of underlayment platen op een plat dak maken?
Underlayment platen heb ik niet zelf geprobeerd, maar m'n werkbank heb ik ook met m'n 12V in elkaar gezet. Als je het met 4 of 5mm schroeven in elkaar kan zetten, kan een 12V machine het ook wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:36

MJV

DJMaze schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:56:
[...]

Heb laatst de DTD172(RTJ met accu's en lader) voor €300 gekocht.
De TD173 uit Japan sloeg ik over omdat de 6-kant aansluiting anders zou zijn (JDM vs E6).
Klopt het dat je impact bits niet (goed) passen?
Zie YouTube: The Makita Bit Piece. How best to use E6 bits in a JDM (JIS) Makita...
Ik heb ook maar 1 bit (3/4 dop aansluiting) die geschikt is voor JDM en E6 (plaats wel een foto als jullie willen zien hoe dat is).

Wachten tot volgend jaar was geen optie voor mij.
Maar echt een heerlijk beest van een machine (ook om mee te boren).
Ik ondervindt geen problemen met die E6 bits in de JDM aansluiting. Lees in de comments dat er meer zijn die dat probleemloos doen. Gaf een van de verkopers ook aan.

Mijn inschatting is dat zolang je geen mini-bits erin plaatst je geen probleem hebt. Dat iemand (niet zijnde ik) dat een keer wel doet bij mijn machine is wel zorgpunt...

Zie ook deze: YouTube: Do you REALLY Need JIS (JDM) Bits for Your Japanese Impact Driver?

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 14-11-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42

Eboman

Ondertitel

Beste klussers, even hulp of advies nodig. (vraag staat ook op Reddit).
Ik heb een Lidl invalzaag, standaard zitten hier bladen in met de maten 165x2,6x120mm. Nu heb bij toolstation een vergelijkbaar blad besteld. Maar die heeft 2,2 mm brede tanden. Maar hierdoor is het blad zelf ook wat dunner en kun je het asgat niet goed vastzetten. Hebben jullie toevallig dezelfde zaag en al een keer een ander blad gevonden ? Want de bladdikte is geen specificatie die ik kan vinden van de huidige , maar ook niet bij winkels online voor een verangend blad.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
@Eboman Ecotools geeft zowel bladdikte als zaagsnede. Ik zie alleen dunne 165 mm bladen, maar wel dikkere 160 mm bladen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
Zeker lukt dat met een 12v machine. Ik heb hier complete voorzetwanden OSB en gips en een speelhuisje (douglas) in elkaar gezet met een 12v Metabo accuboor. Daarnaast zijn underlayment platen ook niet echt hard materiaal om in te schroeven.
Werkte prima, kost alleen net wat meer tijd dan met een 18v machine (die ik inmiddels ook al een tijdje heb en die tijdens onze renovatie die we nu aan het doen zijn eigenlijk mijn voorkeursmachine is). Deze machines draaien sneller, zijn sterker in een hogere versnelling enz. maar ook zwaarder, onhandiger enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuel_80 op 14-11-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 11:02
Een 12v machine is tegenwoordig zo krachtig dat je daar echt alle voorkomende huis, tuin en keukenverbouwingen mee kunt uitvoeren.

Heb hier de complete zolder verbouwd met een 12v machine (Bosch blauw), houten frame van de tussewanden, alle OSB platen, gipsplaten etc. zonder enige moeite. Ik heb een GSB versie, dus met hamerboor functie, daar boor je ook zo 6mm gaten mee in de muur.

Bijkomend voordeel is dat een 12v machine echt veel en veel lichter is dan een 18v machine. Dat ga je echt wel merken na een middagje klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Den_S85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:13:
Een 12v machine is tegenwoordig zo krachtig dat je daar echt alle voorkomende huis, tuin en keukenverbouwingen mee kunt uitvoeren.

Heb hier de complete zolder verbouwd met een 12v machine (Bosch blauw), houten frame van de tussewanden, alle OSB platen, gipsplaten etc. zonder enige moeite. Ik heb een GSB versie, dus met hamerboor functie, daar boor je ook zo 6mm gaten mee in de muur.

Bijkomend voordeel is dat een 12v machine echt veel en veel lichter is dan een 18v machine. Dat ga je echt wel merken na een middagje klussen.
GSB is klopboor bij Bosch, GBH is boorhamer ;)

Om nog maar eens het filmpje uit de TS er bij te halen:

Maar 10mm gaten in de muur lukt ook wel zonder de klopfunctie, gaat alleen wat minder snel. Boren in (stenen) muren is sowieso niet gauw kritisch voor een boormachine, met schroeven loop je eerder tegen de limieten van een 12V machine aan. Alhoewel je dat natuurlijk ook kunt oplossen met een slagschroevendraaier op 12V :P

Afthankelijk van de accu is het gewicht denk ik het grootste verschil, scheelt bij mij al gauw zowat de helft aan gewicht voor de 12V machine vs de 18V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Eboman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:44:
[...]
Hebben jullie toevallig dezelfde zaag en al een keer een ander blad gevonden ?
[...]
EcoTools inderdaad. Ik heb twee verschillende zaagbladen voor m'n Parkside PTSS 1200 B1 gekocht: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Mijn Bosch blauw 12v (GSR 12V-35) is krachtiger dan mijn Bosch groen 18v en ik gebruik hem zelfs om in steen te boren. Gaat prima. Erg fijn en handzaam apparaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:39
De discussie over 12V vs 18V en de discussie Parkside vs A-merk is hier al meermaals gevoerd. Uiteindelijk is het een persoonlijke afweging over hoeveel geld je wilt uitgeven, hoeveel verwacht je er mee te werken, en wat ga je er precies mee doen. Gewichtsverschil klinkt leuk maar met elk 18V apparaat met 4Ah accu kun je prima een hele dag klussen zonder spierpijn. Die spierpijn komt ook niet van je boormachine die je even boven je macht moet vasthouden, maar van het sjouwen met OSB en gipsplaten.
Ga je een paar schilderijen ophangen of eenmalig iets in elkaar knutselen dan zal elk 12V apparaat voldoen. Ga je je hele huis verbouwen of meerdere kamers renoveren, dan ga je veel meer plezier hebben van (een set van) 18V machines.

/edit;

Over goede aankopen gesproken. Deze Bosch 18V accu-bouwlamp is een topding. Ik heb hem in de eerste week van september voor 35,68 euro (!) kunnen kopen op Amazon.

[ Voor 34% gewijzigd door Bobmeister op 15-11-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:17

ViezeVis

Sample Text

Klusfanaten,

Wij gaan in mei de badkamer vervangen. Nu gaan we zelf de boel slopen. Ik beschik zelf over een Parkside Performance combihamer. Ik kan er aardig gaten mee boren in beton. Ik heb er ook een set aan beitels bij. Een aantal voegen slijp ik uit met een multitooltje om een begin te kunnen maken met slopen.

Nu mijn vraag: ga ik het daarmee redden om een badkamer van +/- 27 m2 (wand- en vloeroppervlakte samen) te slopen? En met welk handgereedschap kan ik het beste aan de slag om de tegels los te tikken van de muur en/of vloer? Gewoon een aantal platte beitels en vuisthamers?

/Edit
ipv platte beitel zou een voegbeitel ook kunnen. Die zijn wat breder. Toolstation heeft een set als deze bijvoorbeeld. De dekvloer ga ik er niet uithalen. Dat gebeurt alleen op de plekken waar het nodig is. Bijvoorbeeld in de douchehoek. Wordt gedaan door de installateur/klusbedrijf.

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 15-11-2023 10:20 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
ViezeVis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:13:
Klusfanaten,

Wij gaan in mei de badkamer vervangen. Nu gaan we zelf de boel slopen. Ik beschik zelf over een Parkside Performance combihamer. Ik kan er aardig gaten mee boren in beton. Ik heb er ook een set aan beitels bij. Een aantal voegen slijp ik uit met een multitooltje om een begin te kunnen maken met slopen.

Nu mijn vraag: ga ik het daarmee redden om een badkamer van +/- 27 m2 (wand- en vloeroppervlakte samen) te slopen? En met welk handgereedschap kan ik het beste aan de slag om de tegels los te tikken van de muur en/of vloer? Gewoon een aantal platte beitels en vuisthamers?

/Edit
ipv platte beitel zou een voegbeitel ook kunnen. Die zijn wat breder. Toolstation heeft een set als deze bijvoorbeeld. De dekvloer ga ik er niet uithalen. Dat gebeurt alleen op de plekken waar het nodig is. Bijvoorbeeld in de douchehoek. Wordt gedaan door de installateur/klusbedrijf.
Ik zou altijd een handbeitel pakken met daarbij een handvat: Die zijn ook goedkoper te krijgen.
Ik weet niet hoeveel accu's je hebt, maar ik zou gewoon een bedrade Parkside hakhamer erbij kopen. Ik heb hiermee al diverse badkamers gesloopt en hij is het geld meer dan dubbel en dwars waard. Na de badkamer gesloopt te hebben kun je hem altijd verkopen aan een vriend, of verkopen op Marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:17

ViezeVis

Sample Text

DBBMAX schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:24:
[...]

Ik zou altijd een handbeitel pakken met daarbij een handvat: Die zijn ook goedkoper te krijgen.
Ik weet niet hoeveel accu's je hebt, maar ik zou gewoon een bedrade Parkside hakhamer erbij kopen. Ik heb hiermee al diverse badkamers gesloopt en hij is het geld meer dan dubbel en dwars waard. Na de badkamer gesloopt te hebben kun je hem altijd verkopen aan een vriend, of verkopen op Marktplaats
Qua accu's kon het nog wel eens flink tegen gaan vallen idd. Heb er 2. Voor de vloer lijkt mij zo'n parkside beitelhamer op netstroom wel ideaal. Maar voor de wanden is zo'n slaghamer gewoon te zwaar en scoop je zo de gaten in het cellenbeton lijkt mij.

Klopt het dan dat je die beitels met handvat dan voornamelijk gebruikt voor de wanden, aangevuld met de accu combihamer? En voor het zware geschut zoals de vloer de netstroom beitelhamer?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik wil een slagschroevendraaier aanschaffen en twijfel tussen deze DTD157Z en DTD172Z. Die laatste heeft meer opties maar is ook aanzienlijk duurder. Ik kan echter niet goed inschatten of ik de extra standen van laatst genoemde nodig heb, en dat de forse meerprijs waard is?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:17
XWB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:04:
Ik wil een slagschroevendraaier aanschaffen en twijfel tussen deze DTD157Z en DTD172Z. Die laatste heeft meer opties maar is ook aanzienlijk duurder. Ik kan echter niet goed inschatten of ik de extra standen van laatst genoemde nodig heb, en dat de forse meerprijs waard is?
Ik gebruik de extra standen persoonlijk niet. Ik heb 1 keer de soft start modus gebruikt (de "A" uit mijn hoofd op de DTD155) om zelftappers in metalstud te zetten. Dat was op zich wel handig, maar absoluut niet noodzakelijk.

Waar ga je hem voor gebruiken? Ga je de kracht van de 172 nodig hebben denk je?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KillaZ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik gebruik de extra standen persoonlijk niet. Ik heb 1 keer de soft start modus gebruikt (de "A" uit mijn hoofd op de DTD155) om zelftappers in metalstud te zetten. Dat was op zich wel handig, maar absoluut niet noodzakelijk.

Ik gebruik de extra standen vooral voor andere mensen, mensen die niet zo heel veel fingerspitzegeful met gereedschap hebben. Dus voor wie het knopje een aan en uit schakelaar is ipv het doserende "gaspedaal" wat het eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
KillaZ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik wil vooral in balken en MDF schroeven. Ik gebruik nu een boor-/schroefmachine, maar 1) ik moet vaak veel kracht zetten en 2) als ik wil voorboren moet ik steeds bitjes en boortjes wisselen. Met een extra slagschroevendraaier los ik beide op, ik durf alleen niet inschatten of ik de extra standen van het duurdere model nodig heb.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
ViezeVis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:33:
[...]

Qua accu's kon het nog wel eens flink tegen gaan vallen idd. Heb er 2. Voor de vloer lijkt mij zo'n parkside beitelhamer op netstroom wel ideaal. Maar voor de wanden is zo'n slaghamer gewoon te zwaar en scoop je zo de gaten in het cellenbeton lijkt mij.

Klopt het dan dat je die beitels met handvat dan voornamelijk gebruikt voor de wanden, aangevuld met de accu combihamer? En voor het zware geschut zoals de vloer de netstroom beitelhamer?
Ik gebruik eigenlijk mijn combihamer altijd voor de wanden en de vloer. Tegeltjes in de keuken of op krappe plaatsen doe ik met de beitels met handvat. Vaak zitten de tegels (zowel op de muur als op de vloer) zo vast dat het met de handbeitel niet lukt. Je zou het kunnen proberen met de handbeitel en als dat lastig gaat kun je een stukje proberen met je accu combihamer. Dan weet je wat je huidige situatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

XWB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:04:
Ik heb de DTD153 en daar ben ik helemaal tevreden mee. Dat ding heeft een huis en een garage gebouwd, dus volledig toereikend voor DIY. Die auto stand van de DTD157 lijkt me wel handig, maar ik denk dat ik al die andere foefjes van dde DTD172 niet zou gebruiken.

Maar wellicht is het handiger om dit in het juiste topic te vragen :) [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 19-06 08:01

TGEN

Hmmmx_

XWB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ik wil vooral in balken en MDF schroeven. Ik gebruik nu een boor-/schroefmachine, maar 1) ik moet vaak veel kracht zetten en 2) als ik wil voorboren moet ik steeds bitjes en boortjes wisselen. Met een extra slagschroevendraaier los ik beide op, ik durf alleen niet inschatten of ik de extra standen van het duurdere model nodig heb.
Ik boor hardhout met mijn accu-slagschroevendraaier om vervolgens met de accu-boormachine de schroeven in te draaien ;). Ikzelf gebruik het extra koppel van mijn model (Metabo SSD 18 LTX 200 BL) boven de goedkopere variant wel, bijvoorbeeld bij het losdraaien van weerbarstige bouten en moeren.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Een goede beitel (met beschermkap) en een vuistje is prima. Kijk wel bij het vuistje wat lekker in je hand ligt kwa gewicht
Niet te licht want hij moet wel effect hebben maar ook niet te zwaar waardoor je na een half uur al spierpijn heb.
Verder moet je je afvragen of je je eigen machine wil opofferen of even een kango huurt. Heb zelf ooit een boorhamer gesloopt bij het slopen van een badkamer waarna ik iets moest huren. De kracht van die machine was zoveel beter en het ging allemaal zoveel makkelijker, minder trillingen etc

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
zonoskar schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb de DTD153 en daar ben ik helemaal tevreden mee. Dat ding heeft een huis en een garage gebouwd, dus volledig toereikend voor DIY. Die auto stand van de DTD157 lijkt me wel handig, maar ik denk dat ik al die andere foefjes van dde DTD172 niet zou gebruiken.
Bijzonder dat de DTD153 duurder is dan de DTD157Z, want die laatste heeft extra opties?

Vergelijking

Ik denk dat ik dan de DTD157Z haal :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 22-06 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

XWB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:44:
[...]

Bijzonder dat de DTD153 duurder is dan de DTD157Z, want die laatste heeft extra opties?

Vergelijking

Ik denk dat ik dan de DTD157Z haal :)
Dat is inderdaad vreemd. De 153 heeft iets meer koppel (170 vs 140Nm) en draait iets sneller (3400 vs 3000 rpm). De motor lijkt dus iets krachtiger, wellicht dat het dat is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42

Eboman

Ondertitel

ThinkPad schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:40:
[...]

EcoTools inderdaad. Ik heb twee verschillende zaagbladen voor m'n Parkside PTSS 1200 B1 gekocht: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
thanks had al wat bladen gevonden idd met 1.6 dikte, die nu maar besteld.

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Eboman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:14:
[...]

thanks had al wat bladen gevonden idd met 1.6 dikte, die nu maar besteld.
Houd er trouwens wel rekening mee dat omdat je de splinterstrip waarschijnlijk hebt ingezaagd met een 2,6mm zaagblad, deze nu niet meer klopt als je er een dunner zaagblad in stopt. Klein irritatiepuntje bij mij :P

• loeberce
  • Laatst online: 21-06 17:20
ViezeVis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:13:
Klusfanaten,

/Edit
Tegelbeitel op een boorhamer werkte bij mij super. Op advies van de tegelzetter eerst in het midden van de muur verticaal 1 rij tegels eruit gesloopt. En dan kan je daarna van links naar rechts (en van rechts naar links) horizontaal de overige tegels verwijderen. Met de platte beitel gaat dit snel en beheersd, zonder de muur te slopen. Vloertegels in cement waren een ander verhaal, maar die hoefden er niet uit bij mij als ik ze niet loskreeg. Dus die heb ik laten zitten.

Zo'n handbeitel met beschermkap is wel lekker inderdaad. Die had ik niet en dat heeft me wel wat gevloek gekost.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dirk0s
Den_S85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:13:
[...]

Dan ben ik eruit, nu hopen dat black friday mee gaat helpen.
Ik heb de keuze laten vallen op de Bosch 12V-35 FC. Even de prijzen afwachten :P

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

ThinkPad schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:24:
[...]

Houd er trouwens wel rekening mee dat omdat je de splinterstrip waarschijnlijk hebt ingezaagd met een 2,6mm zaagblad, deze nu niet meer klopt als je er een dunner zaagblad in stopt. Klein irritatiepuntje bij mij :P
Klopt dit wel?
Mijn gevoel zegt dat het niets uit maakt, of je er een blad van 1,6mm er inzet of een van 10mm.
Je zaaggeleider ligt aan de kant van de vaste aanslag waar het zaagblad tegen gemonteerd is en dat wijzigt niet.

Enkel de 'zetting' de zaagtanden heeft invloed op de strip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:59

sjirafje

No inspirational quotes here

MLLL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:54:
[...]

Klopt dit wel?
Mijn gevoel zegt dat het niets uit maakt, of je er een blad van 1,6mm er inzet of een van 10mm.
Je zaaggeleider ligt aan de kant van de vaste aanslag waar het zaagblad tegen gemonteerd is en dat wijzigt niet.

Enkel de 'zetting' de zaagtanden heeft invloed op de strip
De breedte van de tanden bepaald of het uitmaakt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
De gestanste bladen van de ecotools trillen ook een stuk meer trouwens. Ik was laser gesneden van makita gewend, zat geen trilling in. Die van ecotools voel je duidelijk trillen in de machine.

Maar goed, daar is de prijs ook naar :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43
Ik wil mijn gereedschap set wat completer of laat ik zeggen minder gemixt maken. Volgende stap zijn de schroevendraaiers. Ik heb de wereld aan verschillende maten en handgrepen. Het merendeel is niet fijn en gebruik, plakkerige rubberen grip, te scherpe randen.

Maar wat is nu het aantal schroevendraaiers dat handig is om te hebben. Types aantallen en maten ? Niveau even iets aandraaien, of plekken waar de boormachine niet bij kan.

Of voor 2 schroeven in hout draaien, waar de boormachine pakken net teveel moeite is en de schroevendraaier sneller gegrepen is.

Iemand advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 13:59
fommas schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:02:
Ik wil mijn gereedschap set wat completer of laat ik zeggen minder gemixt maken. Volgende stap zijn de schroevendraaiers. Ik heb de wereld aan verschillende maten en handgrepen. Het merendeel is niet fijn en gebruik, plakkerige rubberen grip, te scherpe randen.

Maar wat is nu het aantal schroevendraaiers dat handig is om te hebben. Types aantallen en maten ? Niveau even iets aandraaien, of plekken waar de boormachine niet bij kan.

Of voor 2 schroeven in hout draaien, waar de boormachine pakken net teveel moeite is en de schroevendraaier sneller gegrepen is.

Iemand advies ?
Wera, Weha of PB Swiss is zowat de go-to waarmee je nooit mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 20:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

fommas schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:02:

Iemand advies ?
In plaats van meteen een hele set schroevendraaiers zou ik beginnen met een goede lange en korte bithouder en een ratel. Daarmee kun je alle soorten schroeven draaien, ook met je favoriete handvat en het spaart ruimte en geld en je kan bitjes vervangen als ze versleten zijn. Je hebt tegenwoordig steeds vaker torx/hex-schroeven tegen en dan nog de traditionele PZ, PH en sleufschroeven van allerlei maten dat je een enorme hoeveelheid schroevendraaiers moet hebben.

Ikzelf ben heel erg blij met mijn Gedore 2169-012. Deze heeft een "SilentGear" ratelmechanisme dat ook enkele andere merken gebruiken. Grote voordeel is vrijwel geen speling of weerstand waarmee je veel sneller kan schroeven omdat je niet steeds je hand hoeft te verplaatsen. Handvat is een beetje groot omdat er ook bits in zitten maar er zijn ook varianten zonder bitmagazijn en een dunner handvat.

Zelf gebruik ik nauwelijks nog andere schroevendraaiers. Misschien nog een goede PH1/PH2 voor schroeven die moeilijk te bereiken zijn, maar iets langere bitjes zijn dan ook afdoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 17-11-2023 10:08 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Breezz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:08:
[...]

Wera, Weha of PB Swiss is zowat de go-to waarmee je nooit mist.
I.p.v. Weha zou ik Felo en Hazet aan dat rijtje toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

averroes1198 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:38:
[...]

I.p.v. Weha zou ik Felo en Hazet aan dat rijtje toevoegen.
bedoel je Wiha?

@Breezz

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 175 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).