Bij die zwarte Stanley staat een geluidsniveau van 59 dB vermeldt, de gele zegt daar niets over. Van die twee zou ik vanwege aparte meters voor tankdruk en afleverdruk de zwarte nemen, maar wat ze allebei ontberen is een ontvochtiger, en die is in dit natte land echt wel nuttig. Bij de zwarte is zo'n ding makkelijker tussen compressor en slang te prikken dan bij de gele.
Ik heb een ontvochtiger aan de compressor, eentje aan de haspel en als ik ga stralen zit er ook nog eentje vlak voor de straalkast, want aan het einde van de slang is de lucht alweer aardig afgekoeld. En nog komt er na verloop van tijd nattigheid mee... Je hebt ook van die kleine
mini-ontvochtigers, maar dat is geen hosanna.
Wat de grootte van de tank betreft:
Ooit begonnen voor precies hetzelfde doel met een tweedehandsje: 20 L en anderhalf pk. En 97dB...
Die was lekker snel op druk, maar tegen de tijd dat ik aan de vierde band toe was, sloeg hij weer aan.
Bovendien toch wat meer ermee gaan doen, dus ingewisseld voor een gebruikte 100 L, 3pk. Bij dat ding duurde het 2½ keer zo lang eer de tank op druk was. Door de snaaraandrijving had die een minder irritant geluid, maar het bleef net zo luid.
Nu staat er een (inmiddels niet meer zo heel) nieuwe
70L HBM huismerk, evenveel luchtopbrengst als die vorige twee tezamen en met 53-60 dB aangenaam stil. Ik kan slagmoeren terwijl de buren vijf meter verder in de tuin zitten. een maat heeft zich een 78dB Michelin laten aandraaien, dat is vergeleken met mijn 53-60 dB nog steeds een herriebak.
Houdt er bij HBM ook rekening mee dat het afleveren van de kist met de compressor €50,- kost.