@
Column
Voor klussen is een nette schroef/boor op accu en een aparte hamerboor met slag, boor, beitel functie een fijne combinatie. Boorhamer gewoon op snoer als je niet vaak in een bouwplaats zonder stroom in de buurt komt. (prijsverschil in accu /snoer kan je dan uitgeven aan kwaliteit.)
Als je nog niks hebt en je wilt niet meteen flink uit pakken omdat je niet weet hoeveel gebruik je er van maakt dan is bijv.
De parkside 66Nm een goede economische keus. Zijn niet zo slecht dat je je irriteert met gebruik dat iets niet lukt en niet zo duur dat je bij minder gebruik een overkill aan gereedschap hebt liggen in je kast. Deze komt veel als beste keus boven in tests (goede prijs kwaliteitverhouding)
Indien je bijv. Veel (zachte) baksteen of andere zachte stenen hebt zou je de
80Nm klopboor/schroefmachine kunnen overwegen als schroefmachine met extra functie.
Het klopboren zal vermoedelijk(bijna zeker) niet zo goed zijn als een klopboor op snoer maar als walkaround met klusjes een prima ding. (Als hij stuk gaat weet je meteen wat je als volgende wilt.)
De echte merken zal je veel meer kunnen mishandelen. In de regen laten liggen, laten vallen, overbelasten enz. Maar daar betaal je dan ook voor.
Een Makita of Dewalt of vergelijkbaar merk is natuurlijk beter maar ook bij die zijn de accu's na 10 jaar "op".
Een goede hamerboormachine kan je gebruiken voor mengen van "lichte" stoffen , stuc mortel (paar zakken en niet 1 hele zak in één keer.) of metselcement of zo maar cement met grind of zandcement voor vloeren zou ik niet doen. Je motor en lagers gaan er dan aan. Daar kan je beter eentje voor huren. (mengtrommel/molen)
Neem er eentje met variabele snelheid en soft start.(meeste hebben een variabele trigger tegenwoordig, dus oplopend met dieper in drukken.) (kan je ook zachtere muren boren zonder aan de achterzijde een vuistdikke krater te krijgen. )
Als je gewoon een hamerboor wilt hebben die je helpt met gordijnen op hangen en gaten in de betonnen muur boren met korte boren voor planken en andere bevestigings middelen is de pbh2100 ook prima. Zelfs een 18mm longboor lukt prima in steen om een electra pvcpijp door te voeren.(zal vast eerder kapot gaan dan een bosch blauw of makita of metabo of dewalt maar dan heb je je use case beter in beeld en kan je opschalen of gewoon een zelfde kopen en weer 10 -15 jaar verder gaan ik heb mijn pbh 2000 al meer dan 15 jaar gok ik en op wat schoonmaak en smeren is hij nog prima en ik heb best wat cement en stuc mortel gemengd er mee en ook flink wat grote gaten in steen en hout mee geboord.
De
blauwe versie is dan beter maar ook die zal met flink slopen in beitelstand en lomp grote boren uiteindelijk opgeven.
Wat hier wel word "afgewezen" als niet zo goed zijn de Parkside decoupeerzagen en cirkelzagen maar ik denk dat elk huismerk in dit soort gereedschap niet zo precies is als een "echt merk" maar soms is het goed genoeg voor af en toe gebruik.
Al dit advies is gebaseerd op niet teveel geld uitgeven aan overkwaliteit/duurzaamheid zodat je kan beginnen met voldoende gereedschap. En dan als iets na enige jaren stuk gaat omdat het versleten is kan je altijd nog duurder en beter gaan.
Ik heb bijv. net na 10plus jaar een makita 42Nm (koste 2-3x zo veel als een groene bosch versie in die tijd) gehad te hebben een Dewalt XR combi set gekocht. De Makita doet het nog steeds maar de accu's zijn kapot/op en de chuck heeft af en toe kuren. (geluidjes, klem functie is niet 100% betrouwbaar meer.)
Mooi ding voor mn puberzoon als ie wat moet doen, blijft mn nieuwe tenminste heel. 😋)
Voor muren slopen en tegels tikken heb ik een kango van parkside gekocht voor 66 euro. Lomp, sterk, en met bikken meer slagkracht en met mortel mengen minder gevoelig dan mn hamer boor. Gaat ie stuk jammer dan. (ooit een badcel geheel leeg gerost met een 45 eurokostende huismerk kango tot de olie er uitspoot en was toen bijna klaar. Een kango huren kost nu 30-45 per dag! Tel uit je winst.
Andere optie was mn phb2000 slopen en misschien halverwege de klus zonder zitten en dan een nieuwe hamerboor kopen. Dat was duurder.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....