Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
@Ruudje88 reviews bij amazon lijken aan te geven dat de zaag flink krachtig is. Ik verwacht niet dat je snel tegen beperkingen aanloopt.

Ikzelf heb de ls1219L. Heerlijke machine. Enige beperking is dat het ding niet echt portable is, maar meer "verplaatsbaar" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
Ruudje88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
Ik ben aan het kijken naar een grote 305mm afkortzaag voor hobbymatig gebruik.

Na wat onderzoek lijkt de Makita LS1219L toch net iets meer voordelen te hebben ten opzichte van de DeWalt DWS780.

Nu zie ik dat Makita ook een 2x18V variant heeft (DLS211ZU) wat zeker een 'nice to have' is. Hoe groot is het krachtverschil tegenover de 230V variant?

Ik kan er sporadisch wel eens een eiken balk van 100mm mee zagen en niks is zo vervelend dan een zaag die niet krachtig genoeg is |:( .
als je voornamelijk vuren zaagt moet je wel een bot zaagblad hebben en een erg dikke balk wil je daar snel last van hebben. Afkorten gaat snel goed, door het kleine formaat spaanders komen afkortzagen vaak door van alles wat heen.

Met andere houtsoorten die een stuk denser zijn, eiken bijvoorbeeld, merk je het met een accu zaag wel meer. Maar ook daar doet een goed blad wonderen.

Vermogen zou ik mij niet te snel zorgen om maken.

Nadeel van die 2x18 variant is vooral dat je eigenlijk 4 accus nodig hebt, ipv 2. Als er 2 in de lader zitten, zitten er dan 2 in je apparaat. Verder is een afkortzaag op accu niet grootste impact, moet toch eigenlijk stofzuiger aan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:12
Persoonlijk zou ik als ik nu een op accu gevoedde Makita afkortzaag zou kopen, een 40V variant zou halen. Bijv: https://www.combitools.nl...05-mm-met-aws-zender.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 04:21
Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:50:
@Ruudje88 reviews bij amazon lijken aan te geven dat de zaag flink krachtig is. Ik verwacht niet dat je snel tegen beperkingen aanloopt.

Ikzelf heb de ls1219L. Heerlijke machine. Enige beperking is dat het ding niet echt portable is, maar meer "verplaatsbaar" :)
Ik zie nu dat ik bij Klium een gratis onderstel krijg bij de LS1219L _/-\o_ . Niet het onderstel dat ik zelf zou kiezen maar het maakt de deal wel interessant!
simon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Nadeel van die 2x18 variant is vooral dat je eigenlijk 4 accus nodig hebt, ipv 2. Als er 2 in de lader zitten, zitten er dan 2 in je apparaat. Verder is een afkortzaag op accu niet grootste impact, moet toch eigenlijk stofzuiger aan.
Fedde schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:06:
Persoonlijk zou ik als ik nu een op accu gevoedde Makita afkortzaag zou kopen, een 40V variant zou halen. Bijv: https://www.combitools.nl...05-mm-met-aws-zender.html
Ik heb een hele verzameling aan 18V LXT accu's opgebouwd met allerlei 'gratis accu' acties. Ik heb er eigenlijk zelfs te veel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Ruudje88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
Ik ben aan het kijken naar een grote 305mm afkortzaag voor hobbymatig gebruik.

Na wat onderzoek lijkt de Makita LS1219L toch net iets meer voordelen te hebben ten opzichte van de DeWalt DWS780.

Nu zie ik dat Makita ook een 2x18V variant heeft (DLS211ZU) wat zeker een 'nice to have' is. Hoe groot is het krachtverschil tegenover de 230V variant?

Ik kan er sporadisch wel eens een eiken balk van 100mm mee zagen en niks is zo vervelend dan een zaag die niet krachtig genoeg is |:( .
Die 230V variant doet 1800w piek, theoretisch zo lang als je wilt.
Die 36V variant kan dat voor een normale zaagsnededuur (5sec?) ook leveren als je er 2x5ah in prikt.
Voor 1800w heb je 50a nodig bij 36v. Dat is geen gekke piek voor een accu als de tijd relatief kort is. Het is geen betonfrees waar je uren achter elkaar vermogen vraagt zeg maar.

Dus voor het piekvermogen bij normaal zaaggebruik zou het theoretisch niet uit moeten maken.

DIY/niet prof setting:

Zelf heb ik de LS1019L op 230v, nu vind ik die al dusdanig lomp en zwaar dat ik zo’n apparaat niet zo snel in de categorie ‘portable’ zet. Sterker nog, hij heeft bij mij een vaste plek op een afkortzaagbank in de werkplaats.
Zo ding ‘bouw je op’ op een werklocatie, dan is dat verlengsnoertje het minste werk toch?

Afkorten in de ‘ruwbouw’ doe ik met een DHS660ZJ 1x 18v accu cirkelzaagje.

Voor fijner werk met plinten of lijsten loop ik even naar de schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
Nog een argument voor een bekabelde versie: zo'n machine (ik heb de LS1019L ook..) wil je A toch al niet altijd verplaatsen, maar B altijd wel aan je stofzuiger hebben. Die stofzuigers hebben vaak bij een beetje kek model toch een autostart als je de aansluiting op de stofzuiger gebruikt.

Als je dan toch al vast zit aan je stofzuiger met de slang, maakt die stekker ook niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Aan de andere kant: als de accu-versie geen beperkingen heeft qua gewicht/zaagkracht: wat is er dan op tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09

copykat

Good copy isn't bad

De enige ik zie die veel met accu werken zijn ramenzetters, (glaslatjes) vloeren leggers plintjes en vloerdelen
En misschien raggelwerkers (plafonds.) die wandelen nog veel rond.
Nou komt ik weinig op de bouw dus daar kan het ook aan liggen.
🤔😁

Maar inderdaad stofzuiger met autostart, verlengsnoertje klaar. Zou t prijsverschil in de zaagmogelijkheden budgetteren. En een zaagtafel die practisch is.
Compact met losse stands als plank steun.

Ik heb ooit mn compacte in elkaar te schroeven bok achter gelaten omdat ik een bredere zaagbok had gekocht met uitschuifbare steunen. Stom stom stom nu staat ie standaard op een workmate die dus niet als workmate gebruikt kan worden zonder dat loeizware ding er af te tillen....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Raymond schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:41:
Aan de andere kant: als de accu-versie geen beperkingen heeft qua gewicht/zaagkracht: wat is er dan op tegen?
Die dingen slijten en zullen over jaren minder capaciteit hebben. Terwijl jij ik en het halve topic hier waarschijnlijk nog een boormachine op 230V in de kast heeft liggen die door opa nog gebruikt is; die werkt nog steeds (tuurlijk niet praktisch en niet alle opties die we nu zien), maar je kunt er mee boren ook al is dat ding 30jr+ oud.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Het voordeel van een cirkelzaag/boor/slagschroef op accu vind ik dat je op moeilijke plekjes, boven je hoofd of in hoekjes kan komen zonder het gepriegel met een kabel. Laat die vlieger met een verstekzaag van 25-30kg nou net niet op gaan..

Alleen als je als baan aanlegsteigers of vlonders maakt waar nooit elektra komt zie ik het voordeel in, maakt dat zaagsel ook niet uit.. Verder, neen. Want accu's nemen af, ook accu's wil je opladen kunnen, (of 3x2 in totaal voor een dagje zagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als ik over gereedschap nadenk die op accu een voordeel hebben dan kom ik op:
- electrische schaaf. Snoer is altijd irritant.
- bovenfrees , zelfde probleem met snoer
- schuurmachine, vooral met dakgoten en boven je hoofd schuren is een snoer irritant.
- haakse slijper
- decoupeerzaag.
- leiding koppelingknijpers (cv waterleiding) en de snijder?
- hamer boor en schroeftol types natuurlijk.
- handcirkelzaag. Klein/midden blad invalzaag type.
- spijkergun

Tuurlijk heb je bij een aantal ook soms een stofzuiger nodig maar dan zit je snoer niet in de weg.(je stofzuigerslang zal niet zosnel in je sneldraaiende gereedschap komen😋)

Er zijn genoeg dingen die ik kan verzinnen waar accu een voordeel zou kunnen zijn, maar een 305 grote afkortzaag of zaagtafel? Die zijn van zich zelf zo lomp dat je ze laat staan op een plek en heen en weer loopt met je zaag materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 02-01-2024 15:21 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:19:
Als ik over gereedschap nadenk die op accu een voordeel hebben dan kom ik op:
- bovenfrees , zelfde probleem met snoer
Op een machine die al topzwaar is, maak je die nog meer uit balans met een accu, en bij een bovenfrees is, vind ik, over het algemeen het ding in goede banen leiden toch het moeilijkste.
- schuurmachine, vooral met dakgoten en boven je hoofd schuren is een snoer irritant.
Dakgoten schuren (of algemeen dingen waar je buiten voor op de ladder zou moeten staan) is inderdaad een van de weinige use cases waar ik voordeel zie van een schuurmachine op accu. Boven je hoofd schuren is het gewicht het belangrijkste, en ik zou niet blij worden van een extra 0.6 - 1 kg gewicht van een accu die je continue boven je hoofd moet houden.

En iets met stofzuigerslangen ;)
- haakse slijper
Voor een kleine is er wel iets voor te zeggen, voor een lompe 230mm vraag ik me af of die voldoende vermogen heeft, zeker bij wat zwaardere klussen, gezien die slijptollen meestal beginnen bij 2 kW.

Maar goed, als je een snoer in de weg vindt zitten kun je tegenwoordig zo wat alles wel op accu krijgen, dus je kunt het kopen naar eigen voorkeur :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruudje88
Ik ben eruit en heb de LS1219L besteld.

Het aansluiten op een stofzuiger/afzuiging met autostart is toch wel een handig iets waar ik niet bij nagedacht had :)

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Ruudje88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:17:
Ik ben eruit en heb de LS1219L besteld.

Het aansluiten op een stofzuiger/afzuiging met autostart is toch wel een handig iets waar ik niet bij nagedacht had :)

Bedankt! _/-\o_
Mooie masjien! Benieuwd hoe je hem met het onderstel vind. Ik vind mijn LS1019L op het onderstel al aan de grote kant, persoonlijk zou ik de LS1219L denk ik met een groter onderstel willen. Als je hem niet al te veel verplaatst is het overigens goed te doen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
@Fedde Ik ben ook wat sceptisch dat dit onderstel misschien te licht is voor deze jumbo-jet maar als (bijna) gratis actie product is het de gok zeker waard.

Mocht het niks zijn, dan gaat ie regelrecht de verkoop in of maak ik er iemand blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Ruudje88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:50:
@Fedde Ik ben ook wat sceptisch dat dit onderstel misschien te licht is voor deze jumbo-jet maar als (bijna) gratis actie product is het de gok zeker waard.

Mocht het niks zijn, dan gaat ie regelrecht de verkoop in of maak ik er iemand blij mee.
Mocht je in omgeving Tilburg wonen mag je ook eerst mijn LS1019L aanschouwen op het onderstel, kan je daarna beslissen of je hem open maakt of in de doos verkoopt :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
Ruudje88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:50:

De zaag is inderdaad ietwat aan de grote kant voor het onderstel. Deze combinatie wordt ook absoluut door Makita afgeraden. Webshops bieden vaak deze combinatie aan omdat ze goedkoop aan onderstellen kunnen komen omdat ze vaak de kleinere afkortzaag (LS1018) inclusief onderstel kopen en vervolgens de onderstellen los proberen te verkopen.

Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je zolang je de zaag een vaste plaats geeft dat het wel gaat op het onderstel. Wil je de zaag verzetten? Haal dan altijd de zaag van het onderstel af en ga het niet proberen te verplaatsen met de zaag erop. Hiervoor staan de wieltjes van dit onderstel namelijk te dicht bij elkaar en is de kans groot dat het onderstel met zaag erop om kantelt bij het vervoeren. Vergis je absoluut niet in het gewicht van de zaag. Mijn LS1019 (kleiner broertje) is met zijn 30 kg schoon aan de haak al moeilijk te verplaatsen. De mijne staat op het andere Makita onderstel (WST05) en dat is een mooie combinatie (wel duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@henkie196 ja dat extra gewicht is inderdaad een dingetje dat had ik nog niet meegecalculeerd.
Haakse slijper inderdaad alleen een kleine variant. Even snel iets afbramen, doorslijpen enz.
Straat tegels enz. Op snoer.
In mn eigen usecase zie ik "decoupeerzaag" eigenlijk als bedrade stuk gaat als 1e kandidaat.
Daarna misschien vlakschuurmachine. Al denk ik dat zo'n puist van een accu de balans verkloot wat de schuurzool ook druktechnisch scheef zet wat met schuren niet handig is. Dus kans is groot na vast houden van zo'n accuschuurmachine er een streep doorheen gaat.
Hamerboor zal alleen vv worden door accu als huidige stuk gaat. Al moet ik zeggen prijs verschil tussen snoer en accu machine kan me tegenhouden omdat ik in principe nooit ergens stroomloos moet klussen dus verlengsnoertje en stofzuiger prima is.

Edit:

Wat ik nu weer gevonden heb met beetje browsen.
Tis dat ik er geen echte use case voor heb en dat ie best lomp en zwaar is maar anders....
De cheap versie van de DeWalt. 😁

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 02-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_rrr
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05-2024
Hoi mannen, ik ben opzoek naar een cirkel/invalzaag, voor het maken van meubels, dus vooral plaatwerk. Aangezien ik net begin en niet veel geld ter beschikking hebt keek ik naar de budget opties. En was benieuwd naar jullie mening?

Metabo cirkelzaag met rail

Parkside invalzaag met rail

Scheppach pl55

De metabo geeft mij iets meer vertrouwen qua merk maar is 30 euro duurder. Hebben jullie ervaring met de zagen?

Daarnaast voor het zagen van plaat materiaal en meubelpanelen, is hoe meer tanden hoe beter?

[ Voor 9% gewijzigd door Jasper_rrr op 02-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik hou er van als ik onderdelen zonder al teveel moeite kan kopen. daar vallen de budget merken doorgaans door de mand.

https://www.kruis.nl/onderdelen/metabo/ks-55-fs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jasper_rrr schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:12:
Hoi mannen, ik ben opzoek naar een cirkel/invalzaag, voor het maken van meubels, dus vooral plaatwerk. Aangezien ik net begin en niet veel geld ter beschikking hebt keek ik naar de budget opties. En was benieuwd naar jullie mening?

Scheppach pl55

De metabo geeft mij iets meer vertrouwen qua merk maar is 30 euro duurder. Hebben jullie ervaring met de zagen?

Daarnaast voor het zagen van plaat materiaal en meubelpanelen, is hoe meer tanden hoe beter?
Mijn ervaringen met Parkside zijn niet best, zoek maar even terug. Ik zou sowieso bij wat je ook koopt er een beter blad op zetten. Ecotools is okayish, maar in ieder geval beter dan de default blaadjes bij de meeste machines.
Wat voor plaat wil je verzagen?

Persoonlijk zou ik liever een goed blad, een goede geleider en een goede railsquare kopen dan een dure machine zonder accessoires.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-06 14:26
Goed advies, Boudewijn. Een rail square kende ik nog niet. Een snelle zoektocht toont veel troep en enkele zeer dure opties. Kan je een specifieke aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:26
Turiya schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:36:
Goed advies, Boudewijn. Een rail square kende ik nog niet. Een snelle zoektocht toont veel troep en enkele zeer dure opties. Kan je een specifieke aanbevelen?
Je kunt ook voor iets beters zoeken in de 2e hands markt….oa hier of woodworking.nl
Invalzaag met rails is erg prettig en vergeet de stofzuiger niet, zeker als je binnen wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hangt af van je model rail, omstandigheden en je budget. Ik het er zelf een van Taiga tools gekocht maar gezien mijn redenen anders zijn dan de jouwe is dat niet per se de goede keuze voor jou.
offtopic:
ik wilde iets dat EN Festool/Makita geleiders lust EN Mafell/Bosch

Voor ik deze had had ik een grote speedsquare waar ik de geleider tegenaan drukte en daarna vastzette. Werkte langzamer maar wel stuk budgetvriendelijker :)

Een paar fijne klemmen om de geleider vast te zetten helpen ook. Dan kun je voor schroefmodellen (goedkoper, langzamer) of knijpmodellen gaan.
Kijk sowieso even in welke familie geleiders je zaag zit, sommige merken hebben dezelfde geleiders onder andere merknaam (goedkoper).

Sowieso is het filmpje van peter Millard over 'tracksaws' een inzichtelijke. Naast festool had hij ook wat hbm/aldi/trend achtige dingen vergeleken.

YouTube: TW P1; What's a tracksaw & why use one? [video #277]

Hij heeft er meer, ook "cheap tool vs Festool" .
Jeweetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Je kunt ook voor iets beters zoeken in de 2e hands markt….oa hier of woodworking.nl
Invalzaag met rails is erg prettig en vergeet de stofzuiger niet, zeker als je binnen wilt werken.
Goeie! Binnen invalzagen zonder stofzuiger is echt niet tof.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2024 22:44 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het hangt een beetje af van het merk inval/cirkelzaag dat je kiest. Ik gebruik zelf een verstekgeleider, maar ik weet niet hoe goed verkrijgbaar zoiets is voor andere types rails. Een rail square doet zo ongeveer hetzelfde, maar is over het algemeen iets third party.

Verder helemaal eens met @Boudewijn, een inval of cirkelzaag is slechts een onderdeel van het geheel, geleiders, klemmen voor de geleiders (zeker op gladde meubelpanelen), en denk ook na over extra lange rails, of koppelbare rails, want dat heb je wel nodig als je een paneel in de lengte moet verzagen.

Of, alternatief, laat op maat zagen bij de houthandel, maar dan moet je van te voren wel alle dimensies precies uitgedacht en opgeschreven hebben. Dan heb je ook geen last van dat je nog stofafzuiging moet regelen ;) Alhoewel een bouwstofzuiger sowieso wel handig is, ook boren voor (pot)scharnieren geeft bv. een boel rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als hobby bouwstofzuiger is de parkside nat droog zuiger
Best een goede keus, wil je tegen de container aan kunnen kloppen/schopjes geven om t vuil los te krijgen dan is een kunststof container beter. 😉

Bij temu kan je reserve filters en zakken kopen lukt ook wel.

Meer dan 20jaar een hornbach trommel met zuigmotor (eigen merk denk 120 gulden!) gebruikt maar die heeft geen auto start en dat is minder handig doet het nog steeds. Wel een paar keer gedemonteerd om de boel schoon te maken en de lagers vuilvrij te krijgen maar zelfs betonstof van een vloer grinder kreeg hem niet klein. Hij mag nog 1 keer opdraven voor de keuken slooppartij'en en dan even schoon maken en weg geven. Deze parkside heeft auto start en zuigkracht regeling wat met gereedschap stuk fijner is.
Plus een langere slang en dun opzetstuk voor bewegings vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13

Scheppach pl55

Ik heb de metabo met de 1500mm lineaal en ben er erg blij mee.
Goede prijs voor wat je krijgt, is nauwkeurig, sterke motor en de rails werkt stabiel.
De 1500mm lineaal is voor mij ook praktisch in lengte en handelbaarheid / opbergen etc.
De stofafzuiging vind ik slecht werken. Dit kan een dingetje zijn.
Bij een makita of invalzaag zal de afzuiging beter zijn. Maar die prijs gaat ook 2x.
Het is dus een afweging van hoeveel je er mee gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door barry86 op 03-01-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:59:
Ik heb de metabo met de 1500mm lineaal en ben er erg blij mee.
Goede prijs voor wat je krijgt, is nauwkeurig, sterke motor en de rails werkt stabiel.
De 1500mm lineaal is voor mij ook praktisch in lengte en handelbaarheid / opbergen etc.
De stofafzuiging vind ik slecht werken. Dit kan een dingetje zijn.
Bij een makita of invalzaag zal de afzuiging beter zijn. Maar die prijs gaat ook 2x.
Het is dus een afweging van hoeveel je er mee gaat werken.
Is wel logisch dat stofafzuiging vrij slecht is, er zit aardig wat ruimte tussen waar de zaag uit het materiaal komt en waar de kap begint, en dan zit de aansluiting voor de afzuiging ook nog eens aan de andere kant van de machine, waardoor je dus veel zuigkracht verliest. Een dichtere kap zoals sommige andere cirkelzagen (ook van Metabo), of een nog meer afdekkende kap van een invalzaag zal dat stukken beter doen, in ieder geval. Maar goed, dat is de afweging tussen prijs en functionaliteit.

Voor grotere panelen zagen, heb je wel nog een extra rail en verbindingsstuk nodig. Wat de kostprijs wel weer meer dan verdubbeld. Of je moet de rail eerst leggen, eerste stuk zagen, daarna rail verleggen en de rest zagen, maar dat is vrij gevoelig voor afwijkingen, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Ik heb jaren een Scheppach gebruikt, maar was er nooit tevreden over... ook over de liniaal had ik hollle/bolle zaagsnede, de rubberstrip liet los enz enz,

Ik hoef mn brood er niet mee te verdienen maar ik heb nu Makita 6000, wat een heerlijke machine, veel stiller en snijd als een mes door de boter. Ja, hij is veel duurder maar dat merk je ook aan alles, ook amper stof met de stofzuiger eraan... vooral met MDF merk je dat

Wat betreft tanden... dat heeft te maken of je haaks op de nerf zaagt of langs (schulpen)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
MDF is dan ook geperst stof.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thuis zitten omdat er even geen genoeg werk is wegens schoolvakanties is slecht voor je portomonee. }:|

Deze gekocht.
Ben benieuwd. Zal meteen testen als ik hem binnen heb.
Spatwaterdicht( ik denk lichte regen) 2 accu's ook handig. Adapter voor tripod met dikke m10 plus draad.

En meteen ook maar die breedbeitel met hoek besteld bij amazon.

* copykat belooft zich zelf even klaar te zijn met gereedschap kopen.... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 17:59
8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Erikzelf op 04-01-2024 00:50 . Reden: Beetje late reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 22:48

Scheppach pl55

Ik heb de parkside.

Ik heb denk ik +- 10 stuks elektrisch gereedschap van parkside, en je krijgt veel waar voor je geld, maar er is toch wel vaak wat mis mee. Er wordt denk ik nogal bezuinigd op kwaliteitscontrole. Vaak mist er een schroefje, of zit er iets los. In het geval van de invalzaag: de rail bestaat uit twee delen die je aan elkaar kunt koppelen. Maar als ik ze koppel is de rails niet helemaal recht.

Het zaagblad is inderdaad niet erg geschikt voor fijn werk, maar daar gebruik ik het nauwelijks voor.

Ik heb ook de accu variant van parkside, maar dat is niets. Te weinig kracht, en echt heeeeel snel leeg op de standaard accu.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
inquestos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:20:
Ik heb ook de accu variant van parkside, maar dat is niets. Te weinig kracht, en echt heeeeel snel leeg op de standaard accu.
Heb je deze:

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100368923

Of een andere invalzaag/cirkelzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 22:48
Nee, deze:

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345042

Die variant die jij post zal beter zijn. Maar accu's zijn hetzelfde. Ik heb dan wel de 2AH variant. Gaat naar mijn beleving echt maar een paar minuten mee.

Maar een invalzaag op een accu is toch minder handig dan ik van tevoren had verwacht. Minder kracht, snel leeg, en een snoer zit eigenlijk niet erg in de weg.

[ Voor 16% gewijzigd door inquestos op 03-01-2024 23:30 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
inquestos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:29:
Nee, deze:

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345042

Die variant die jij post zal beter zijn. Maar accu's zijn hetzelfde. Ik heb dan wel de 2AH variant. Gaat naar mijn beleving echt maar een paar minuten mee.

Maar een invalzaag op een accu is toch minder handig dan ik van tevoren had verwacht. Minder kracht, snel leeg, en een snoer zit eigenlijk niet erg in de weg.
Die heb ik ook gehad en zelfs met 8ah accu ver van weg blijven. Niets is goed aan dat ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 13:41
Hi amlen

Ik heb een compacte worx cirkelzaag die voor allerhande wordt gebruikt.
Nu bestaat/vind ik geen geleiderail voor worx.
welke merken passen hier wel, of komen met adapter voor andere merken te gebruiken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYyLJIVX5y4NcXJQacoCz_pgEcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSlMiwOYNZ02mDjqstMXLqUM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:56

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik binnenkort de vloer onder mijn keuken moet gaan ophogen met vloeibaar zandcement en iemand in het klussen topic waarschuwde dat een cement mixer op een boormachine mogelijk mijn boor zou slopen voor de zekerheid maar een speciaal daarvoor bedoelde cement mixer op marktplaats gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHE3V5no4OFgOAZQUWEHAF_1_wI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jr23QU2UfqltwtLG2LkAror8.jpg?f=user_large

Is een Collomix Xo4.
Ken het merk verder niet maar ziet er degelijk uit en is made in Germany dus dat is ook positief :)
Was van een aannemer die met pensioen ging en zijn gereedschap aan het verkopen is, dan verwacht ik ook geen rommel eigenlijk.

Kan ik nu lekker mixen zonder over mijn boormachine in te hoeven zitten! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
collomix ;) veel beter is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:15

sjirafje

No inspirational quotes here

Dinsterzz92 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:32:
Hi amlen

Ik heb een compacte worx cirkelzaag die voor allerhande wordt gebruikt.
Nu bestaat/vind ik geen geleiderail voor worx.
welke merken passen hier wel, of komen met adapter voor andere merken te gebruiken? [Afbeelding]
Is zo'n klem geleiderail misschien wat?
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp1becf3bc56aa4ea7843fb12c3cffe1ea.jpeg

Mij spreekt hij wel aan. Helaas bedragen de verzendkosten ongeveer evenveel als wat de rail kost, dus ik ben zelf aan het wachten tot hij een keer in de winkel zelf verkocht wordt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 13:41
sjirafje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Is zo'n klem geleiderail misschien wat?
[Afbeelding]

Mij spreekt hij wel aan. Helaas bedragen de verzendkosten ongeveer evenveel als wat de rail kost, dus ik ben zelf aan het wachten tot hij een keer in de winkel zelf verkocht wordt.
In België is die maar 12€ en 5€ verzending. Nog even zaagbok erbij en nette combi!
Wel jammer dat het klembereik beperkt is

[ Voor 3% gewijzigd door Dinsterzz92 op 04-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 18:50
Die Lidl geleiderails zijn niet zo best.
Er zit teveel speling in om nuttig te zijn.
Ik heb ze daarom niet gebruikt en weer verkocht.
Beter is om een lat vast te zetten als geleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Shutdown98 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:46:
Die Lidl geleiderails zijn niet zo best.
Er zit teveel speling in om nuttig te zijn.
Ik heb ze daarom niet gebruikt en weer verkocht.
Beter is om een lat vast te zetten als geleiding
Waar zit de speling? In de klemmen? Of buigt de rail door?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Oy! Ik heb een netwerkaansluiting in mijn garage nodig. Die ligt aan mijn woning maar heeft geen kruipruimte. Mijn idee is om een UTP kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte naar de garage te trekken.

Hier heb ik enkel een extra gaatje voor nodig door vanuit de garage schuin richting de kruipruimte te boren met een lange SDS boor. Dat is nogal een wat dikkere muur dus heb al een langere boor klaarliggen en heb een prima boorhamer (bosch gbh 2-28f)

Voor ik iets aanhaal wat helemaal niet zo werkt; zie ik hierbij iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:41
Redshark schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:27:
Oy! Ik heb een netwerkaansluiting in mijn garage nodig. Die ligt aan mijn woning maar heeft geen kruipruimte. Mijn idee is om een UTP kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte naar de garage te trekken.

Hier heb ik enkel een extra gaatje voor nodig door vanuit de garage schuin richting de kruipruimte te boren met een lange SDS boor. Dat is nogal een wat dikkere muur dus heb al een langere boor klaarliggen en heb een prima boorhamer (bosch gbh 2-28f)

Voor ik iets aanhaal wat helemaal niet zo werkt; zie ik hierbij iets over het hoofd?
Als je van binnen naar binnen boort maakt het niet uit, als je naar buiten (maaiveld boort) moet je schuin boren zodat eventueel water niet naar binnen stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019

Als je een betonnen fundering hebt hoog boren zodat je niet door t beton heen hoeft. Want beton ben je met je sds plus wel even mee bezig ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 20:47
Makrolon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:39:
[...]

Als je een betonnen fundering hebt hoog boren zodat je niet door t beton heen hoeft. Want beton ben je met je sds plus wel even mee bezig ;)
Mis ik iets? Sds plus of max is toch alleen maar het type aansluiting? Beide zijn aansluitingen voor boorhamers die juist geschikt zijn om door beton te boren. Een sds max hamer is weliswaar sterker maar tot een bepaalde boormaat is een sds plus prima te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
Fuel_80 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Mis ik iets? Sds plus of max is toch alleen maar het type aansluiting? Beide zijn aansluitingen voor boorhamers die juist geschikt zijn om door beton te boren. Een sds max hamer is weliswaar sterker maar tot een bepaalde boormaat is een sds plus prima te boren.
Ja maar sds plus zijn over t algemeen machines van max 3,5j, of 3,2 van degene die ik quote. En ik kan je vertellen, door een betonnen fundering gaat dat gewoon erg lang duren. Als je dan nog eens een stukje staal tegenkomt duurt het helemaal erg lang.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-06 15:46

handigste is om alleen voor de kabel te boren en zelf de connector aan de UTP kabel te zetten. Anders moet je een flink groot gat boren (25mm als ik mij niet vergis) en eventueel een plastic buisje in het gat duwen om de kabel niet tegen de beton te laten schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:57
Momenteel ben ik opzoek naar een kruislijnlaser die ik ga gebruiken voor diverse doeleinden in onze nieuwe woning (nagenoeg casco).

Na wat research binnen dit topic kwam ik uit op Huepar. Zelf zat ik te denken aan de S04CG of de S04DG. Het enige verschil is dat in de DG een lifting systeem zit, waarvan ik niet direct heel veel meer waarde zie. Iemand die mij kan overtuigen de S04CG, S04DG of toch een andere kruislijnlaser aan te schaffen?

Daarnaast wat ik aan het denken om een tripod voor deze laser aan te schaffen. Ik heb nogal mixed feelings bij de tripod van Huepar zelf. Enig advies rondom de tripod voor de Huepar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Brambu schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:28:
Daarnaast wat ik aan het denken om een tripod voor deze laser aan te schaffen. Ik heb nogal mixed feelings bij de tripod van Huepar zelf.
Want?
Niet goed? Te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:57
Heb gelezen dat het nogal "plastic fantastic" was en niet stevig.

Had ik er misschien ff bij moeten vermelden ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 18:50
sjirafje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Waar zit de speling? In de klemmen? Of buigt de rail door?
Beide, het meest bij de klemmen.
Als je de rail als geleider gebruikt druk je de cirkelzaag tegen de geleider aan om strak te zagen. Je wil dan niet dat deze meebuigt. Dat gebeurd wel. Zeker 2-3mm in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Makrolon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Ja maar sds plus zijn over t algemeen machines van max 3,5j, of 3,2 van degene die ik quote. En ik kan je vertellen, door een betonnen fundering gaat dat gewoon erg lang duren. Als je dan nog eens een stukje staal tegenkomt duurt het helemaal erg lang.
Oke, ik heb zelf een 4,2j machine, dat scheelt inderdaad wel weer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Momenteel ben ik opzoek naar een kruislijnlaser die ik ga gebruiken voor diverse doeleinden in onze nieuwe woning (nagenoeg casco).

Na wat research binnen dit topic kwam ik uit op Huepar. Zelf zat ik te denken aan de S04CG of de S04DG. Het enige verschil is dat in de DG een lifting systeem zit, waarvan ik niet direct heel veel meer waarde zie. Iemand die mij kan overtuigen de S04CG, S04DG of toch een andere kruislijnlaser aan te schaffen?

Daarnaast wat ik aan het denken om een tripod voor deze laser aan te schaffen. Ik heb nogal mixed feelings bij de tripod van Huepar zelf. Enig advies rondom de tripod voor de Huepar?
Bedoel je met lifting systeem de plafond klem met fijnafstelling? Want dat is best handig. Je kan zonder, maar het is vaak wel een stuk omslachtiger en meer moeite. Ik heb het zelf niet (futech laser) en ben erover aan het denken om zon heupar klem te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Shutdown98 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Beide, het meest bij de klemmen.
Als je de rail als geleider gebruikt druk je de cirkelzaag tegen de geleider aan om strak te zagen. Je wil dan niet dat deze meebuigt. Dat gebeurd wel. Zeker 2-3mm in het midden.
Dat is nuttige info. Ik gebruik nu een stuk L profiel wat ik vastklem maar dat buigt ook iets door. Ik had de hoop dat dit met deze geleider niet zou zijn. Helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geit010010
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede hamer met een vervangbare kop.
Steeds vaker kom ik in video`s de Martinez M4 tegen. Alleen zijn die zo te zien lastig te verkrijgen in NL.
Weet iemand mischien een reseller in nl/eu.. of een goed alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb de statieven voor lasers afgezworen, altijd net ellendig; te laag, te groot, te wiebelig. Ik heb een telescopische paal gekocht (van Piher, de ARM +3) met een klem waar een statiefschroef op zit. Die klem ik tussen vloer en plafond, staat stevig en door de klem te verplaatsen kan de laser tegen de vloer en nagenoeg tegen het plafond geplaatst worden, in mijn ogen handiger dan een statief dus.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Pixeltje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Ik heb de statieven voor lasers afgezworen, altijd net ellendig; te laag, te groot, te wiebelig. Ik heb een telescopische paal gekocht (van Piher, de ARM +3) met een klem waar een statiefschroef op zit. Die klem ik tussen vloer en plafond, staat stevig en door de klem te verplaatsen kan de laser tegen de vloer en nagenoeg tegen het plafond geplaatst worden, in mijn ogen handiger dan een statief dus.
Dat is prima voor een woonkamer. Maar op een zolder (schuin dak) of buiten heb je toch echt een goed statief nodig. En een bonus van een goed statief is dat je hem óók in de woonkamer kunt gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06 21:27

Heb zelf de S04DG al een paar jaar in gebruik. Prima laser en ook redelijk goed gekalibreerd. (Vergeleken met een Hilti kruislaser)

Onlangs is er 1 horizontale lijn wat minder fel geworden, waarschijnlijk heb ik die het meest gebruikt gehad. Dus bij deze een tip: zet de laser en de lijnen alleen aan als je ‘m ook echt nodig hebt. Niet de hele dag laten aanstaan…

Afstandsbediening nog nooit gebruikt. App via telefoon wel eens om de laser uit te kunnen zetten wanneer ie even onbereikbaar was.

Die houder is inderdaad wat gammel. Vooral de magneten hadden best wat sterker mogen zijn.
Ook zit er een behoorlijke speling in de afstellingen. Het goed zetten/draaien van de laser neemt dus wel wat tijd in beslag.

Wat ik wel echt mis is een fijn rotatie afstelling in de laser voet zelf. De laser heeft 4 schuimrubberen voetjes, dus bv 1-2mm op 10m afstand verdraaien is bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
B-lex schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:56:
Dat is prima voor een woonkamer. Maar op een zolder (schuin dak) of buiten heb je toch echt een goed statief nodig. En een bonus van een goed statief is dat je hem óók in de woonkamer kunt gebruiken. ;)
Die Piher heeft een kantelbare kop en voet, die kun je ook tegen een schuine kant vast zetten. Buiten heb je wel een statief nodig, alhoewel je ook een voet kunt krijgen voor deze stempel waarmee je het als statief kunt gebruiken.

Piher klem op steun
Geit010010 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:07:
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede hamer met een vervangbare kop.
Steeds vaker kom ik in video`s de Martinez M4 tegen. Alleen zijn die zo te zien lastig te verkrijgen in NL.
Weet iemand mischien een reseller in nl/eu.. of een goed alternatief?
Halder heeft wel verwisselbare koppen, ik geloof zelfs iets met metalen koppen. Maar gezien de koppen van die Martinez M4, gok ik dat je naar een ander type / stijl hamer op zoekt bent?

Waarom wil je eigenlijk die verwisselbare koppen? Als ik naar de opties voor koppen kijk, zie ik niet zo goed hoe de verschillende koppen verschillende toepassingen mogelijk maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:56

Vliegvlug

Flight Simple

Heb zelf vrij lang een driepoot gebruikt voor mijn laser, zo’n ding voor een camera die wel verassend hoog kwam maar in de praktijk vond in het erg onhandig: Je hebt een vrij grote ruimte nodig om het ding te plaatsen vanwege de footprint en ik liep erg vaak tegen zo’n uitstekende poot aan tijdens het klussen waardoor de lijn weer bewoog. Bovendien kan je ook niet laag een lijn projecteren want daar zit de driepoot en heel hoog is ook lastig.

Enige nadeel van een telescoopstang is dat je een plafond of iets er boven moet hebben maar in die gevallen gebruik ik mijn statief wel weer.
Zijn trouwens ook goedkoop op marktplaats te vinden als je voor camera’s gaat kijken dus kan je altijd er naast halen.
En er zijn ook telescoopstangen waarop je alsnog een driepoot kan zetten trouwens.

Vanwege de voordelen uiteindelijk voor een telescoopstang gegaan, de DeWalt De0882-XJ laser pole.
Hier mijn review:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Hij bevalt nog steeds. :)

Hier wat overwegingen bij de start van mijn zoektocht:

Wat betreft jouw twijfel bij het Huepar statief kan ik wel inkomen, heb namelijk ook nog naar de Huepar telescoopstang met statief gekeken maar de kwaliteit waarvan was twijfelachtig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:00
Hier op de heup af en ik gebruik er gewoon een oude Nikon camera statief bij en dat werkt op zich prima.
Wel heb ik tot nu toe vaker gehad dat ik hem moet ophangen aan een tijdelijke bevestiging omdat ik de horizontale lijn hoger nodig had dan de tripod kan komen.
Heb nu ff rust mbt de grote klussen maar het eerste wat er hier gaat komen is dan een paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 15:59
Ik heb een kabelstripper van Knipex, de 12 40 200. Zou tot 10mm moeten strippen maar merk dat ie wel echt moeite heeft met 6mm, bijna het gevoel dat ik hem straks stuk maak als ik een dag lang 6mm aan het strippen ben. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 17:59

thijsco19

KTM 990 SMT

@thezs
Mesjes bot? De snijdiepte is niet voldoende waardoor de tang te hard moet trekken om de isolatie los te scheuren?
Dat laatste is zo te zien in te stellen met de rode draaiknop, alleen nodig als je draad hebt met een ander soort isolatiemateriaal.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@thezs Heb hier zelf een Knipex 12 62 180 die tot 6 mm² gaat, ik merk wel dat die op 6 mm² moeite heeft om de huls eraf te trekken, dat gaat niet in één keer zoals met kleinere diameters.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
thijsco19 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:28:
@thezs
Mesjes bot? De snijdiepte is niet voldoende waardoor de tang te hard moet trekken om de isolatie los te scheuren?
Dat laatste is zo te zien in te stellen met de rode draaiknop, alleen nodig als je draad hebt met een ander soort isolatiemateriaal.
Is net nieuw, dus ik hoop het niet! Snijdiepte heb ik mee zitten spelen, lijkt wel wat te helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Borromini schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:17:
@thezs Heb hier zelf een Knipex 12 62 180 die tot 6 mm² gaat, ik merk wel dat die op 6 mm² moeite heeft om de huls eraf te trekken, dat gaat niet in één keer zoals met kleinere diameters.
Kleinere diameters gaan inderdaad super makkelijk. deze gaat tot 10mm ben erg benieuwd hoe hard ik moet drukken bij een 10mm kabel. Misschien hoort het er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:41
Hi! Ik heb een hele set aan Parkside 20V accu's, maar ook een Bosch Stofzuiger die gebruik maakt van het 'Power for All' accuplatform van Bosch (groen) en Gardena.

Heeft iemand ervaring met een adapter voor het gebruik van Parkside 20V accu's op Bosch groen?

(Ik kan alleen adapters vinden naar van Parkside->BoschPro en van BoschPro->BoschGroen, maar om nu 2 adapters te gebruiken op elkaar lijkt me geen goed plan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
MWDKing schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:37:
Hi! Ik heb een hele set aan Parkside 20V accu's, maar ook een Bosch Stofzuiger die gebruik maakt van het 'Power for All' accuplatform van Bosch (groen) en Gardena.

Heeft iemand ervaring met een adapter voor het gebruik van Parkside 20V accu's op Bosch groen?

(Ik kan alleen adapters vinden naar van Parkside->BoschPro en van BoschPro->BoschGroen, maar om nu 2 adapters te gebruiken op elkaar lijkt me geen goed plan)
Misschien dat iemand in je omgeving iets kan 3d printen? Anders heeft Parkside ook stofzuigers op 20V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 19:41
DBBMAX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Misschien dat iemand in je omgeving iets kan 3d printen? Anders heeft Parkside ook stofzuigers op 20V
Het is natuurlijk iets meer dan enkel plastic. Ook wat soldeerwerk en kabeltjes. Op Etsy iemand gevonden die het voor 60e maakt... beetje duur.

Parkside heeft alleen een kruimeldief op 20V en een bouwstofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Laatst online: 00:22

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Is deze van hbm, https://www.hbm-machines....tBii0jhxsq8I7mh-Gt.VKbkEp, wat?
Heb wat klussen te doen de komende maanden, en was op zoek naar een degelijke radiaal zaag toen ik deze in de mail zag.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-06 10:49
Sepp14 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:48:
Heb wat klussen te doen de komende maanden, en was op zoek naar een degelijke radiaal zaag toen ik deze in de mail zag.
Geen idee of het wat is met deze flipupzaag White label uit China van HBM, wat op zich al geen merk is waar de meeste machines en gereedschap met eigen HBM label vandaan komen.

Je zou het kunnen proberen, eerste is het zaagblad vervangen neem aan dat het geen kwaliteit is of een goed blad ,laat staan de hele opbouw constructie er van, ook het precies haaks schuin en recht zagen ook niet onbelangrijk.

Of beter toch wat meer geld uitgeven voor een betere kwaliteit, en alles is afhankelijk voor je eigen gebruik etc. maar proberen kun je alsnog, het valt tegen of valt mee, niet goed geld terug zal ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je alleen een radiaalzaag zoekt zou ik verder kijken. Dit soort multifunctie-machines zijn vaak ‘jack of all trades, master of none’. Voor 350 euro haal je ook een (denk ik) betere Metabo of Hikoki (vroeger Hitachi) in huis.

Als je óók een tafelzaag zoekt wordt het een budgetvraagstuk, maar feit blijft dat twee-in-een machines het vaak nét niet zijn voor beide functies.

Edit; ook een Bosch heb je voor (bijna) 350 euro: https://www.gereedschapce...-zDRTDUZxXNxoCH9IQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 08-01-2024 18:55 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 12:40
Die lijkt verdacht veel op de DeWalt die ik bij m'n vorige werkgever had.
Prima voor ruwbouw. Voor het fijne werk niet. Niet helemaal stabiel, en niet lekker haaks te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Column
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-01 12:28
Ik ben op zoek naar een huis tuin en keuken boor, en zag deze aanbieding op ibood staan: Bosch Klopboormachine & 100 Acc. | GSB 16 RE Professional | 750 W

Geen specifiek gebruiksdoel op dit moment, maar is mis een goede boor in de gereerdschapskist. Is er een reden om hier niet voor te gaan?

Edit: zojuist mijn eigen vraag beantwoord; dit is wel erg flink als je het vergelijkt met 'gewone' boormachines. Toch nog even verder kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Column op 08-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 21:53
@Column

Deze boor gaat niet in een betonnen muur of plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Bedankt voor de feedback. Deze valt dus af.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sepp14 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:09:
Bedankt voor de feedback. Deze valt dus af.
Maar voor welk doel zoek je iets dan? (anders dan 'een goede aanbieding')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 14:40
@Column Die heb ik ook ooit bij iBood gehaald voor een paar tientjes,, erg fijn machientje. Heel hard beton heeft hij moeite mee, maar het lukt wel voor een incidenteel gaatje als je hem even laat afkoelen tussendoor, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld. Hier in huis echter (1959 bouw) kom ik er overal mee weg. Grote verbouwing of veel beton achter elkaar is niet te doen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

True schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Maar voor welk doel zoek je iets dan? (anders dan 'een goede aanbieding')
Overkapping, schutting, verbouwing binnen. Meestal ruwbouw. De https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p15129 of een hikoki zullen hier voldoendevoor zijn is mijn mening.
Heb zelf nog een cirkelzaag van metabo.

Was meer het idee van, alles in 1, leek handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Column schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:53:
Ik ben op zoek naar een huis tuin en keuken boor, en zag deze aanbieding op ibood staan: Bosch Klopboormachine & 100 Acc. | GSB 16 RE Professional | 750 W

Geen specifiek gebruiksdoel op dit moment, maar is mis een goede boor in de gereerdschapskist. Is er een reden om hier niet voor te gaan?

Edit: zojuist mijn eigen vraag beantwoord; dit is wel erg flink als je het vergelijkt met 'gewone' boormachines. Toch nog even verder kijken.
Hoi,

ik heb de GSB13 ....en ben nou niet echt onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze blauwe Bosch.

Lees je even in in de soorten boren maar even wat kort door de bocht:

....een klopboor gebruik je in klinkers/baksteen, een gewone boor in hout en andere zachte materialen of zelfs metaal met de juiste boortjes.
Ga je ook in beton willen boren zoek dan een boorhamer / hamerboor.

het wil dat in sommige gevallen er mensen zijn die zulk zacht beton in huis hebben dat ze er prima mee in komen met een klopboor.....hartstikke mooi voor ze..dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook het geval is.

En natuurlijk...bespaar niet op boortjes....zeker wat betreft betonboren, ik boor liever in mijn muur met een gammele hamerboor van huismerk Gamma met mijn Festools SDS betonborenset in de chuck dan met mijn fatsoenlijke Bosch GBH2-28 boorhamer met daarin een setje drama-boren van SIlverline ofzo.

gebruik de zoekfunctie hierboven even op het terfwoord boorhamer en je hebt uren leesplezier of neem de startpost even door.

edit:

de handigste combi vind ik een accuschroef/boormachine voor simpel werk en een hamerboor voor zwaardere klussen erbij.

Let bij de hamerboor er even op dat je de functies kunt in en uitschakelen, zodoende kan je met de hamerfunctie en een beitel tegels van de muur aftikken of als je de boorfunctie alleen selecteert kun je met de zwaardere hamerboor ook een zak beton mixen met een fatsoenlijke roergarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 09-01-2024 09:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sepp14 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Overkapping, schutting, verbouwing binnen. Meestal ruwbouw. De https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p15129 of een hikoki zullen hier voldoendevoor zijn is mijn mening.

Ik heb zo'n gude ding toen gekocht voor maximaal balken diepte en treklengte tijdens funderingsherstel renovatie in 2005.
Niet kapot te krijgen. * copykat wilt eigenlijk eentje waar je makkelijk inkepen kan instellen. Inzagen van een materiaal dat je kan inleggen zonder met een beitel aan de gang te moeten. Dus een radiaal trekzaag.

216mm is eigenlijk te klein voor alles behalve klein spul.
Nadeel is dat in website's die specifieke inkepings vergrendeling zelden is beschreven.
Maar als groot zaag is dit misschien iets?
https://mastertools.nl/pr...aag-met-laser-1800w-56256

Ander punt is hoe groter de radiaal hoe meer "zwabber" mogelijk is.
Ander punt kan zijn wel of niet trek functie en assen voorwaarde of achterwaards? (ruimte nodig achter de machine wat in een opstelling misschien tegen de muur komt.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sepp14 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Als je veel moet schroeven kan ik absoluut een accuslagschroevendraaier adviseren, lichtgewicht en heel makkelijk in gebruik, juist op hoogte in lastige hoekjes e.d.. In combinatie met een accuklopboormachine voor het (voor)boorwerk bij schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turiya
  • Laatst online: 23-06 14:26
True schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Als je veel moet schroeven kan ik absoluut een accuslagschroevendraaier adviseren, lichtgewicht en heel makkelijk in gebruik, juist op hoogte in lastige hoekjes e.d.. In combinatie met een accuklopboormachine voor het (voor)boorwerk bij schroeven.
Dit kan ik bevestigen. Sinds ik (2e hands) een Makita accu slagschroevendraaier gekocht heb, raak ik mijn accuboormachine nog maar zelden aan. Had ik veel eerder moeten aanschaffen.

Hiernaast inderdaad een (Metabo) bedrade SDS boorhamer (met beitelfunctie!) voor sloopwerk in en om het huis. Kwaliteit boren maakt inderdaad minimaal zoveel uit als die van de machine.

[ Voor 14% gewijzigd door Turiya op 09-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:32

Zelf mijn huepar gewoon op een Velbon camera statief staan.
Lekker stevig statief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Column
Voor klussen is een nette schroef/boor op accu en een aparte hamerboor met slag, boor, beitel functie een fijne combinatie. Boorhamer gewoon op snoer als je niet vaak in een bouwplaats zonder stroom in de buurt komt. (prijsverschil in accu /snoer kan je dan uitgeven aan kwaliteit.)

Als je nog niks hebt en je wilt niet meteen flink uit pakken omdat je niet weet hoeveel gebruik je er van maakt dan is bijv. De parkside 66Nm een goede economische keus. Zijn niet zo slecht dat je je irriteert met gebruik dat iets niet lukt en niet zo duur dat je bij minder gebruik een overkill aan gereedschap hebt liggen in je kast. Deze komt veel als beste keus boven in tests (goede prijs kwaliteitverhouding)
Indien je bijv. Veel (zachte) baksteen of andere zachte stenen hebt zou je de 80Nm klopboor/schroefmachine kunnen overwegen als schroefmachine met extra functie.
Het klopboren zal vermoedelijk(bijna zeker) niet zo goed zijn als een klopboor op snoer maar als walkaround met klusjes een prima ding. (Als hij stuk gaat weet je meteen wat je als volgende wilt.)
De echte merken zal je veel meer kunnen mishandelen. In de regen laten liggen, laten vallen, overbelasten enz. Maar daar betaal je dan ook voor.
Een Makita of Dewalt of vergelijkbaar merk is natuurlijk beter maar ook bij die zijn de accu's na 10 jaar "op".

Een goede hamerboormachine kan je gebruiken voor mengen van "lichte" stoffen , stuc mortel (paar zakken en niet 1 hele zak in één keer.) of metselcement of zo maar cement met grind of zandcement voor vloeren zou ik niet doen. Je motor en lagers gaan er dan aan. Daar kan je beter eentje voor huren. (mengtrommel/molen)
Neem er eentje met variabele snelheid en soft start.(meeste hebben een variabele trigger tegenwoordig, dus oplopend met dieper in drukken.) (kan je ook zachtere muren boren zonder aan de achterzijde een vuistdikke krater te krijgen. )

Als je gewoon een hamerboor wilt hebben die je helpt met gordijnen op hangen en gaten in de betonnen muur boren met korte boren voor planken en andere bevestigings middelen is de pbh2100 ook prima. Zelfs een 18mm longboor lukt prima in steen om een electra pvcpijp door te voeren.(zal vast eerder kapot gaan dan een bosch blauw of makita of metabo of dewalt maar dan heb je je use case beter in beeld en kan je opschalen of gewoon een zelfde kopen en weer 10 -15 jaar verder gaan ik heb mijn pbh 2000 al meer dan 15 jaar gok ik en op wat schoonmaak en smeren is hij nog prima en ik heb best wat cement en stuc mortel gemengd er mee en ook flink wat grote gaten in steen en hout mee geboord.

De blauwe versie is dan beter maar ook die zal met flink slopen in beitelstand en lomp grote boren uiteindelijk opgeven.

Wat hier wel word "afgewezen" als niet zo goed zijn de Parkside decoupeerzagen en cirkelzagen maar ik denk dat elk huismerk in dit soort gereedschap niet zo precies is als een "echt merk" maar soms is het goed genoeg voor af en toe gebruik.

Al dit advies is gebaseerd op niet teveel geld uitgeven aan overkwaliteit/duurzaamheid zodat je kan beginnen met voldoende gereedschap. En dan als iets na enige jaren stuk gaat omdat het versleten is kan je altijd nog duurder en beter gaan.

Ik heb bijv. net na 10plus jaar een makita 42Nm (koste 2-3x zo veel als een groene bosch versie in die tijd) gehad te hebben een Dewalt XR combi set gekocht. De Makita doet het nog steeds maar de accu's zijn kapot/op en de chuck heeft af en toe kuren. (geluidjes, klem functie is niet 100% betrouwbaar meer.)
Mooi ding voor mn puberzoon als ie wat moet doen, blijft mn nieuwe tenminste heel. 😋)

Voor muren slopen en tegels tikken heb ik een kango van parkside gekocht voor 66 euro. Lomp, sterk, en met bikken meer slagkracht en met mortel mengen minder gevoelig dan mn hamer boor. Gaat ie stuk jammer dan. (ooit een badcel geheel leeg gerost met een 45 eurokostende huismerk kango tot de olie er uitspoot en was toen bijna klaar. Een kango huren kost nu 30-45 per dag! Tel uit je winst.
Andere optie was mn phb2000 slopen en misschien halverwege de klus zonder zitten en dan een nieuwe hamerboor kopen. Dat was duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaren geleden heb ik deze in DeWalt versie (dit is echt een kopie lijkt wel van de DeWalt) gezien bij mn buurman. Hij gebruikte hm als zpp'er.
Inclusief de geleide tafel er omheen.
Als tafelcirkelzaag vond ik hem prima te gebruiken ook met 244 platen al is korter werk natuurlijk mooier.
Ik hem bijv. Daar latten in stroken mee gezaagd om een buiten hekje met latjes van 3cm wijd en 12mm dik te maken tig latten en dan allemaal omfrezen met afronding.. Ga daar maar eens om vragen bij een zagerij :)
Als afkort zaag ook beter dan mn gude.(DeWalt versie dan.) erg handig maar wel beperkt in zaag diameter 2en3tjes top, dikker zal lastiger worden zeker in verstek.
Kans is natuurlijk groot dat de HBM versie (veel) meer speling heeft op de bewegende delen.
Voor precisiewerk zal het niet geschikt zijn maar voor algemeen zaag werk?
Schuttingplanken moeten toch ruimte hebben vocht uitzetten zomerhitte krimpen enz. En je schuur zal ook geen afwerkklasse moeten hebben van een dressiorkast toch?

Voor het werk voor je tuin zal je denk ik geen buil aan vallen. Schone zaagsnedes liggen vooral aan je zaagbladkwaliteit, je as en lager moet wel flink zwabberen wil dat splinters en blutsen veroorzaken.
(dan is hij sowieso gevaarlijk denk ik.)

Ik had hem ook voorbij zien komen. Als mn Gude er mee ophoud zal ik deze zeker van dicht bij willen zien en voelen. Profi? Nope Als hobbyist? Met enige restricties in zuiverheid zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ander nieuws, mn 16 lijns kruislaser is binnen. Hij moet even rustig op temperatuur komen en aclimatiseren.
Eerste indruk is prima. Accu op de adapter opladen. (zou wel 2 rubberen dopjes gaan zoeken om de laad connector in de accu af te doppen. Stof en vocht kan er nu zo in komen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8uPi31TcSnKLjdx0v6cJ0rQXU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/513EGNqQIc3UTXmHd5jlvSbG.jpg?f=fotoalbum_large
Softcase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL7yD5LeVDtQKo3kDYfReewzRtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EsA7yuG0ZTxBrlNuueAD6rR.jpg?f=fotoalbum_large
Magneet houder is sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ging vanmiddag de winterwielen monteren en gebruik dan een slagmoersleutel van Parkside. Aangezien ik deze dus 2x per jaar gebruik ervoor gekozen om deze aan te schaffen en geen duur alternatief.
Ik was al bang dat de accu leeg zou zijn, en inderdaad, deze is leeg maar ook nog eens defect! Beide lampjes knipperen van de lader (groen en rood) en laden doet hij niet meer.. Gekocht in 2019, 6 x gebruikt en nu al dood..

Is er alternatief te bestellen? Garantie zal wel niet meer van toepassing zijn vrees ik.

Betreft deze accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcVjmVwCz6XoIOHfVe2oJZJB5Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltk1GfTaR13BO9hnH5vRcSOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

pilskes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:50:
Ik ging vanmiddag de winterwielen monteren en gebruik dan een slagmoersleutel van Parkside. Aangezien ik deze dus 2x per jaar gebruik ervoor gekozen om deze aan te schaffen en geen duur alternatief.
Ik was al bang dat de accu leeg zou zijn, en inderdaad, deze is leeg maar ook nog eens defect! Beide lampjes knipperen van de lader (groen en rood) en laden doet hij niet meer.. Gekocht in 2019, 6 x gebruikt en nu al dood..

Is er alternatief te bestellen? Garantie zal wel niet meer van toepassing zijn vrees ik.

Betreft deze accu:

[Afbeelding]
Volledig opgeladen, of volledig ontladen opslaan kan er voor zorgen dat zo'n accu volledig overlijdt.
Ook de temperatuur waarbij je hem opslaat is belangrijk.

Voor Li-ion accu's is vaker gebruiken vaak juist beter. Een accu lang op de plank leggen geeft geheid problemen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@pilskes
Maar m2x per jaar gebruiken is slecht voor de accu.
https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100365296
Misschien als huiszaklamp? Kan je in iedergeval de (nieuwe) accu tussen door belasten en heropladen in het jaar altijd handig in huis en tuin zo'n zaklamp.
Je zou garantie kunnen claimen moet je natuurlijk niet zeggen dat je maar twee keer perjaar gebruik er van maakt. Lidl is niet zo moeilijk in dit soort dingen heb ik begrepen.
Al zou je maar een 50 procent tegoedbon krijgen.

@dragonhaertt goed dat je me er aan herinnerd.
Mn garage is op dit moment vries koud net ff mn accugereedschap naar binnen gehaald.
Kamer temp vinden ze toch wat fijner.😁

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 09-01-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:54:
Volledig opgeladen, of volledig ontladen opslaan kan er voor zorgen dat zo'n accu volledig overlijdt.
Ook de temperatuur waarbij je hem opslaat is belangrijk.

Voor Li-ion accu's is vaker gebruiken vaak juist beter. Een accu lang op de plank leggen geeft geheid problemen.
Li-ion zou juist vrij ongevoelig moet zijn voor hoe vaak je het wel of niet gebruikt. Als ik het me goed herinner, houdt een Li-ion accu het liefst van een lading tussen de 20 en 80%, niet al te koud en niet al te warm. De accu heeft een lagere capaciteit als het koud is, voor sommige 'slimme' systemen is het goed om een koude accu eerst op te warmen voordat je die op een lader doet, om te voorkomen dat de lader denkt dat de accu helemaal leeg / gaar is.

De oude NiMH of NiMn accu's konden niet goed tegen in de kast liggen, die verloren langzaam hun spanning en als ze leeg waren, is het gedaan (dat laatste geldt denk ik ook voor Li-ion, maar die heeft geen / veel minder last van zelfontlading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Laatst online: 14-06 21:40
Heeft er iemand ervaring met een accu tuin bosmaaier vs combisystemen?

Eind vorig jaar diverse Makita XGT apparaten extra aangeschaft ivm met de aanschaf van kluswoning met bijbehorende grote tuin.
Bedraad is voor tuingereedschap geen optie meer en volgende apparaat welke ik nodig ga hebben is een bosmaaier uiteraard ook op het XGT platform omdat ik hiervoor al meerdere accu's heb.

Makaita heeft in zijn (XGT) assortiment een aantal bosmaaiers ( UR003GZ / UR007GZ) maar ook een "combisysteem" (UX01GZ01) waarvoor een bosmaaier uitbreiding bestaat.
Zitten er voor/nadelen aan één van beide systemen?

Prijzen zijn nagenoeg gelijk, Op het combisysteem zou je ander items kunnen bevestigen (hoewel ik geen andere zinvolle hulpstukken op het oog heb).
En weet iemand verder waarom Makita tuinmachines altijd buiten de accu/punten acties vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Li-ion zou juist vrij ongevoelig moet zijn voor hoe vaak je het wel of niet gebruikt. Als ik het me goed herinner, houdt een Li-ion accu het liefst van een lading tussen de 20 en 80%, niet al te koud en niet al te warm. De accu heeft een lagere capaciteit als het koud is, voor sommige 'slimme' systemen is het goed om een koude accu eerst op te warmen voordat je die op een lader doet, om te voorkomen dat de lader denkt dat de accu helemaal leeg / gaar is.
De slimme laders willen nog wel eens een recycle run doen. Opladen tot baseline 20% of ,discharge near flat en dan weer met druppel/begrenste amperage rustig opbouwen tot vol om ze weer fris te krijgen.
De Dewalt lader voor mn xr accu's heeft een "accu is te koud te heet lampje." Dus die monitored ook de status voordat hij gaat laden.
De oude NiMH of NiMn accu's konden niet goed tegen in de kast liggen, die verloren langzaam hun spanning en als ze leeg waren, is het gedaan (dat laatste geldt denk ik ook voor Li-ion, maar die heeft geen / veel minder last van zelfontlading).
Met deze temperaturen kon je vroeger elke 15 min koffie drinken omdat je NiMH accu's niet wilde opladen.
Moest je ze eerst in je broekzak opwarmen om ze te kunnen laden.

Li-Ion's kunnen bricked zijn als ze volledig flat gegaan zijn.
Vaak met gewoon lang laten zitten willen ze nog wel eens los komen.
Alleen die smart laders zijn dan snel met doet niet, stuck.

Ik heb een regelbare voeding met ampere begrensing (gebouwd als MTS project met stage werkt nog steeds 8) )en als je de ampere begrenst kan je soms een lege accu met wat geluk weer "los" krijgen door gewoon dom accuspanning plus 1 volt er op te zetten.
Dus een 14,4volt? 15,4 volt en 300mA en dan langzaam amperage begrensing opvoeren naar 1A.
Forceer je hem te laden.
Al zijn nu sommige accu's ook weer met een smartchip uitgevoerd zodat dan dit ook niet werkt.

Handigste is accu's niet te heet en niet te koud (tegen vriespunt of er onder) te hebben liggen voor langere tijd.
En af en toe belasten om leger te worden. Voordat je ze weer op de lader legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
Ander nieuws, mn 16 lijns kruislaser is binnen. Hij moet even rustig op temperatuur komen en aclimatiseren.
Eerste indruk is prima. Accu op de adapter opladen. (zou wel 2 rubberen dopjes gaan zoeken om de laad connector in de accu af te doppen. Stof en vocht kan er nu zo in komen.)
[Afbeelding]
Softcase
[Afbeelding]
Magneet houder is sterk genoeg.
Beide accu's geladen. Fijn twee accu's. Lader heeft mooi led aanduiding rood bij laden groen bij vol
Die driepoot van metaal heeft ook een groot schroefdraad aan de onderzijde dus kan op mn statief.
De disk kan met t knopje rond gedraaid worden. Geen graden streepjes er op.
Logisch want met schroefdraad weet je nooit hoe de slag stopt.
Afstands bediening werkt simpel. Vertikaal uit, links aan , kruis aan , rechts aan , uit. Horizontaal. Onder aan, boven aan onder en boven aan. Uit.
Derde knopje "out" is om extra sterke laser te krijgen. Voor buiten.
Ontgrendel aan uit is lock, unlock selfleveling.
Kind kan de was doen.
die magneet houder is ook horizontaal draaibaar en in hoogte verstelbaar.

Enige wat ik me afvraag kan je met zwart karton afscherming maken?
Dus bijv. 1 of 2 delen blokken zodat het niet op plekken schijnt waar t niet nodig is?

Of moet de laser altijd uit stralen? Zwart hoedje met 2 openingen zodat alleen horizontaal licht schijnt en onder boven geblokt zou met schuttingen prima zijn.

Voor 71 euro prima ding. Vanuitgaande dat het jaren mee gaat natuurlijk.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
pilskes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:50:

Betreft deze accu:

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is je accu te ver ontladen (door te weinig gebruik en de koude temperaturen) en hierdoor laad je acculader hem niet meer op (de lader leest dan waarschijnlijk een te laag voltage). Wat je kunt proberen is om hem met een 2de parkside accu te "boosten". YouTube: CORDLESS POWER TOOL BATTERY HACK! HOW TO FIX THE DEAD ONES! STOP WAS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@DBBMAX best wel trikky manier.
Dit is bijna puntlassen. Een volle accu op een lege aansluiten is max stroom vragen.
Lijkt me ook niet zo fijn voor je goede accu.

Wat hij doet is laten schrikken. Puls laden maar dan zonder amperage beperking.

(Dat is waarom je met jumpstarten van iemands zn lege accu altijd je eigen auto moet starten en even boven het stationair toerental moet houden om je eigen accu niet te slopen. (en die accu's zijn bedoelt voor kortsluitmotoren. (startmotor) te bedienen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
JayRune schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:03:
Beste mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar een vouwladder.
Nu is mijn ook gevallen op deze:
https://www.hornbach.nl/p...erkhoogte-4-55-m/8435119/

Ding is verder helemaal merkloos. Heeft iemand ervaring met deze ladder?

Of is het advies toch om voor €50,- meer de Altrex Varitrex aan te schaffen?

Ik heb inmiddels drie soort ladders maar deze leek mij wel handig voor het trapgat en om niet heel de steiger naar boven te moeten sjouwen.
Heerlijke kick, maar heb je uiteindelijk nog een keuze gemaakt? Ik twijfel over de Varitrex of een goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 17:58
Ik heb nu een TCL6 en SCA8 lader van Festool voor zowel de grote als kleine accus en ik wil even mijn frustratie uiten over het accu systeem van Festool. :(
  • De SCA8 maakt ontzettend veel geluid met het laden, dat is de fan die aanslaat maar echt storend is.
  • De TCL6 piept om de 5 minuten om te laten weten dat hij nog aan het laden is en als hij klaar is dan piept hij continue
  • Bij beide laders is het inbrengen van de accu's een gepriegel, je kunt ze er niet lekker in laten vallen en vaak kantelen ze lichtelijk waardoor ze vast lopen en ook niet laden.
  • Het moment waarop ze ver genoeg in de lader zitten is niet duidelijk en hierdoor heb je niet goed door wanneer ze goed bevestigd zijn
  • De accu's verwijderen van een machine gaat ook met meer onnodige kracht dan noodzakelijk. De Makita, DeWalt en Milwaukee alternatieven doen dit veel beter. Ze glijden gewoon niet lekker op en af.
  • De groene knoppen die je moet indrukken aan de zijkant van de accu om hem te kunnen bevestigen hebben een slecht ontwerp, moeilijk blind te vinden, veel kracht nodig en geen duidelijke feedback.
Verder heel blij met de machines, maar enkel hierom heb ik geen zin om dit systeem verder uit te breiden. Nog een aantal tools met koord en dat is dan weer top, goede lengte, flexibel, makkelijke koppeling naar andere machines.
Pagina: 1 ... 181 ... 252 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).