Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodanh
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:58
pilskes schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:50:
Ik ging vanmiddag de winterwielen monteren en gebruik dan een slagmoersleutel van Parkside. Aangezien ik deze dus 2x per jaar gebruik ervoor gekozen om deze aan te schaffen en geen duur alternatief.
Ik was al bang dat de accu leeg zou zijn, en inderdaad, deze is leeg maar ook nog eens defect! Beide lampjes knipperen van de lader (groen en rood) en laden doet hij niet meer.. Gekocht in 2019, 6 x gebruikt en nu al dood..

Is er alternatief te bestellen? Garantie zal wel niet meer van toepassing zijn vrees ik.

Betreft deze accu:

[Afbeelding]
De accu is nu 50% in de aanbieding bij lidl: https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-4-ah/p100351399

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb een nieuwe besteld, wel meteen een 8ah.
Ook 2 stuks 12 volt accu's en een extra schroefmachine (voor €10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

svenk91 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:09:
Ibood heeft tot middernacht een deel op een Makita G Range 14,4V Boor/Schroefmachine (DF347DWAE), inclusief 2 accu's en oplader, voor 80 euro. Dit is dus wel de mindere G range, nog niet verkeerde apparatuur voor af en toe een simpel klusje maar deze accu past dus niet op de professionelere lijnen van 14V apparatuur.

Wel maar één schroefbitje als ik het goed begrijp? 2-zijdig bitje, maar toch... Geen boorstukjes ook. Maargoed, dat is wel te krijgen elders.

https://www.ibood.com/nl/...boorschroefmachine/940398
Omdat we in het aanbiedingstopic niet zouden moeten discussiëren, hier een reactie :9
Dit is 't in mijn optiek niet waard.
  • iBOOD FOMO
  • Makita FOMO (als in het is Makita, maar het is geen professionele lijn, het ligt bij de Gamma in het schap)
  • De accu's zijn volgens iBOOD alleen geschikt voor 3 machines .. 3(!)
Voor een vergelijkbare prijs heb je de huismerken van de Gamma/Praxis ook wel en dan heb je een 18V accusysteem wat tenminste nog te combineren is op zo'n 15 à 20 diverse soorten machines. (Skil, Worx, Wesco)
PS er bestaat ook nog een 18V bouwmarkt Makita lijn die heeft wat meer machines, maar leunt net zo hard op de naam.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 07:59
@True Betere optie is een aanbieding van rond de 160 euro afwachten voor de DHP482 (18V 'prof' lijn) met 2 3Ah accu's en een lader. Komt vaak genoeg voorbij op bijv. Amazon. Heb je echt een bak meer kwaliteit. Mocht je dat te duur vinden pak dan iig minimaal de 18V bouwmarkt ipv de 14.4..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Fedde schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:44:
@True Betere optie is een aanbieding van rond de 160 euro afwachten voor de DHP482 (18V 'prof' lijn) met 2 3Ah accu's en een lader. Komt vaak genoeg voorbij op bijv. Amazon. Heb je echt een bak meer kwaliteit. Mocht je dat te duur vinden pak dan iig minimaal de 18V bouwmarkt ipv de 14.4..
Eens, maar dat is ook in de aanbieding een net iets ander segment.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 11:43
Ben momenteel een click-PVC vloer aan het leggen en moet aardig wat (ver)zagen. Ik heb een Makita decoupeerzaag en al een aantal zaagbladen verbruikt. Ik heb de standaard bijgeleverde zwarte gebruikt en 2 types van Bosch (en voor ‘Parket’ en een voor ‘PVC’). Alle 3 zijn binnen no-time bot.

Wat is nu het juiste zaagblad voor mijn klus? Wie heeft dé tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

Even polsen.
Ik gebruikte bij mn Makita een merkloze bithouder waar een stevige magneet in zat. Zo'n hornbach ding.
Bithouder in je schroeven zak steken (gereedschapbelt) en je hebt zo 3 tot 5 schroeven er aan hangen.
Schroefmachine even in je elleboog hangen of aan je belt , bitje laden met schroef omhoogbrengen en zzzzt.

Ik dacht ik gebruik even mn nieuwe DeWalt of Bosch bithouder met zo'n schroefgeleiderbuis en mn nieuwe DeWalt.
Handig met 1 hand boven je hoofd ventilatielatten schoeven op een schuin dak.
Steek mn bithouder in mn schroevenzak,,, niks nada geen 1 schroef met terug halen..... Gewone 3,5x 35mm bouwschroef. (die zwarte) sta ik met mn gehandschoende klauwen want 4 graden in de plek te grabbelen naar schroeven in een zakkie.
De bouwschroeven zitten ook niet echt "gezogen" aan de bit. Met beide... Dus zonder die geleider is het best lastig schroeven en met 1 hand schroefje op je bit klikken terwijl je schroefmachine op zn kop hang aan je belt en omhoog brengen terwijl je met je andere hand de lat tegen de zwaartekracht ophoud en op een vouwladder staan.... Kon aardig wat schroeven van de grond rapen later..😬
Gevalletje WTF. Dit is Kwaliteit toch?
Kheb mn merkloze bithouder maar gepakt.

Ligt het aan mij of is de magneet kracht (waar de bit mee vast gehouden word gewoon niet zo best met die setjes? Of komt het door die geleidehuls? Ik denk dat dat aluminium is. Bedenk ik me net. Even testen met een magneetje.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

-Muncky- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:28:
Ben momenteel een click-PVC vloer aan het leggen en moet aardig wat (ver)zagen. Ik heb een Makita decoupeerzaag en al een aantal zaagbladen verbruikt. Ik heb de standaard bijgeleverde zwarte gebruikt en 2 types van Bosch (en voor ‘Parket’ en een voor ‘PVC’). Alle 3 zijn binnen no-time bot.

Voor afkorten gewoon een knipper huren.
Scheelt een hoop zaagwerk.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Ja, pvc zaag je volgens mij ook niet maar snij je in, 1 keertje snijden en knikken

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pilskes schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Heb een nieuwe besteld, wel meteen een 8ah.
waarom groter? je kreeg hem nu al niet leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:31

sjirafje

No inspirational quotes here

Een grotere accu kan in sommige gevallen ook meer stroom/vermogen leveren waarmee je meer performance uit je machine kunt halen. Of dat bij deze parkside ook het geval is weet ik niet.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-Muncky- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:28:

Meestal zijn de 'parket' zaagjes met omgedraaide vertanding, zodat je in de zichtkant van je laminaat kunt zagen. Maar voor laminaat en klik-PVC slijten de zaagjes nu eenmaal erg snel, de slijtvaste toplaag is funest voor alle soorten zaagjes. Ik heb voor het verzagen van m'n klik-PVC gewoon goedkope zaagjes van ecotools gehaald, is zonde om mooie dure zaagjes op dit spul te gebruiken, naar mijn idee.
copykat schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Voor afkorten gewoon een knipper huren.
Scheelt een hoop zaagwerk.
Een laminaatsnijder / knipper werkt inderdaad een stuk fijner dan alles zagen.
Jelte,89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:53:
Ja, pvc zaag je volgens mij ook niet maar snij je in, 1 keertje snijden en knikken
Als het klik-PVC met een slijtvaste toplaag is, daar snij je niet zomaar doorheen. En van het spul zonder toplaag zouden z'n zaagjes niet zo hard slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:38
Ik ging vanmiddag de winterwielen monteren en gebruik dan een slagmoersleutel van Parkside. Aangezien ik deze dus 2x per jaar gebruik ervoor gekozen om deze aan te schaffen en geen duur alternatief.
Ik was al bang dat de accu leeg zou zijn, en inderdaad, deze is leeg maar ook nog eens defect! Beide lampjes knipperen van de lader (groen en rood) en laden doet hij niet meer.. Gekocht in 2019, 6 x gebruikt en nu al dood..

Is er alternatief te bestellen? Garantie zal wel niet meer van toepassing zijn vrees ik.

Betreft deze accu:

[Afbeelding]
Je hebt het al opgelost.
Maar ik had hetzelfde na pas een jaar, die accu's lijken niet bijzonder betrouwbaar.
Heb ook de accu vervangen, maar koop iig geen parkside accu gereedschap meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@muncky Ik heb voor mijn pcv laminaat dit soort zaagjes gebruikt. Heeft twee snijkanten en is niet zaagtand specifiek splintert ook niet als ze botter worden..
Bij de hornbach zijn ze 6.85 per 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jelte,89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:53:
Nou succes!
Ik heb op zo'n knipper moeten "hangen" arm van een meter en flink kracht zetten. Dus echt ff wat gewicht er op niet alleen arm naar beneden brengen.

Voordeel van een knipper is je kan ook schuin knippen dus visgraat in een vaste hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

copykat schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:55:
[...]

Nou succes!
Ik heb op zo'n knipper moeten "hangen" arm van een meter en flink kracht zetten. Dus echt ff wat gewicht er op niet alleen arm naar beneden brengen.

Voordeel van een knipper is je kan ook schuin knippen dus visgraat in een vaste hoek.
Hydraulisch maken de volgende keer. :+

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:55:
Nou succes!

Hangt sterk af van de knipper en het laminaat / PVC. Ik heb een Wolfcraft VLC800 gebruikt, en dat ging prima met m'n klik-PVC. Nou is het PVC dat wij hebben niet erg dik (ik meen dat het 6mm was), en eigenlijk alleen de toplaag daarvan is hard, dus kost het niet veel kracht om er doorheen te duwen. Maar als je dit op 12mm laminaat wilt gebruiken, gaat het gok ik niet zo erg gemakkelijk, en wil je liever iets hebben dat een minder directe kracht overbrenging heeft, en iets meer hefboomwerking heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:01
pascaldv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:28:
[...]

Je hebt het al opgelost.
Maar ik had hetzelfde na pas een jaar, die accu's lijken niet bijzonder betrouwbaar.
Heb ik dan geluk? Ik heb tig battarijen van parkside met +5j en nog nooit 1 fout werkende gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:57

3_s

pascaldv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:28:
[...]

Je hebt het al opgelost.
Een toestel dat je maar 2x per jaar gebruikt, moet je niet op batterijen willen. In zo'n geval is het niet erg om even met een verlengkabel te sukkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 00:30
3_s schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Een toestel dat je maar 2x per jaar gebruikt, moet je niet op batterijen willen. In zo'n geval is het niet erg om even met een verlengkabel te sukkelen.
Kan prima, maar dan moet je niet voor elk apparaat een eigen accu regelen, maar 1,2 of 3 accu's fixen en voor al je apparaten gebruiken.

Ik heb hier 4 accu's van parkside waar ik zo ongeveer al het gereedschap mee doe, behalve de dingen die echt serieus vermogen vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 11-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Hangt sterk af van de knipper en het laminaat / PVC. Ik heb een Wolfcraft VLC800 gebruikt, en dat ging prima met m'n klik-PVC. Nou is het PVC dat wij hebben niet erg dik (ik meen dat het 6mm was), en eigenlijk alleen de toplaag daarvan is hard, dus kost het niet veel kracht om er doorheen te duwen. Maar als je dit op 12mm laminaat wilt gebruiken, gaat het gok ik niet zo erg gemakkelijk, en wil je liever iets hebben dat een minder directe kracht overbrenging heeft, en iets meer hefboomwerking heeft.
K had zo'n ding bij gamma verhuur geleend.
Die jij laat zien is zo'n snijknipper, dus meer Nm per geraakt oppervlak. Zal vast beter makkelijker werken.
De ik gebruikt had heeft wel mooie snijranden omdat je eerst over de hele breedte indrukt en dan door haalt maar je moest wel even je kilo's gebruiken 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Caelorum schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Kan prima, maar dan moet je niet voor elk apparaat een eigen accu regelen, maar 1,2 of 3 accu's fixen en voor al je apparaten gebruiken.

Ik heb hier 4 accu's van parkside waar ik zo ongeveer al het gereedschap mee doe, behalve de dingen die echt serieus vermogen vragen.
Klopt ook wel, ik had moeten zeggen:
Een batterij die je maar 2x per jaar gebruikt, moet je niet willen. In zo'n geval is het niet erg om even met een verlengkabel te sukkelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 14:29
Dat is precies de reden waarom ik alles met snoer wil hebben, op een schroef machine/accutol na dan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 14:41

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:32:
Even polsen.
Ik gebruikte bij mn Makita een merkloze bithouder waar een stevige magneet in zat. Zo'n hornbach ding.
Bithouder in je schroeven zak steken (gereedschapbelt) en je hebt zo 3 tot 5 schroeven er aan hangen.
Schroefmachine even in je elleboog hangen of aan je belt , bitje laden met schroef omhoogbrengen en zzzzt.

Ik dacht ik gebruik even mn nieuwe DeWalt of Bosch bithouder met zo'n schroefgeleiderbuis en mn nieuwe DeWalt.
Handig met 1 hand boven je hoofd ventilatielatten schoeven op een schuin dak.
Steek mn bithouder in mn schroevenzak,,, niks nada geen 1 schroef met terug halen..... Gewone 3,5x 35mm bouwschroef. (die zwarte) sta ik met mn gehandschoende klauwen want 4 graden in de plek te grabbelen naar schroeven in een zakkie.
De bouwschroeven zitten ook niet echt "gezogen" aan de bit. Met beide... Dus zonder die geleider is het best lastig schroeven en met 1 hand schroefje op je bit klikken terwijl je schroefmachine op zn kop hang aan je belt en omhoog brengen terwijl je met je andere hand de lat tegen de zwaartekracht ophoud en op een vouwladder staan.... Kon aardig wat schroeven van de grond rapen later..😬
Gevalletje WTF. Dit is Kwaliteit toch?
Kheb mn merkloze bithouder maar gepakt.

Ligt het aan mij of is de magneet kracht (waar de bit mee vast gehouden word gewoon niet zo best met die setjes? Of komt het door die geleidehuls? Ik denk dat dat aluminium is. Bedenk ik me net. Even testen met een magneetje.
Ik lees graag mee, ik heb een Metabo bitje en dat werkt aardig. Maar mis precies wat jij beschrijft.

Heb jij een linkje/foto van je huidige bitjeshouder?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De magneet sterkte is idd vaak minder dan "vroeger", maar met een goed bitje/schroef combo heb je ook bijna geen magneet nodig. het was soms zelfs zo dat als je metalstud ging schroeven en je bit de neiging had om richting het frame te gaan. En je een waterpomptang nodig had om het bitje eruit te krijgen. Wat mij betreft heeft milwalkee het doorgaans goed: Genoeg om een bit vast te houden, genoeg om een schroef te pakken maar niet overdreven. qua bithouders met een sleve alleen geen ervaring met millwalkee ik heb 2 modelen van 10+ jaar (dewalt en makita) waarbij ik een voorkeur heb voor de dewalt maargoed dat zegt niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:09
barry86 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Heb ik dan geluk? Ik heb tig battarijen van parkside met +5j en nog nooit 1 fout werkende gehad
Zou kunnen dat je de batterijen opslaat in een omgeving waar de temperatuur redelijk stabiel is.

Mede om deze reden heb ik mijn accu's uit de schuur gehaald en een comfortabel plekje in de trapkast gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

wokkelz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:06:
Dat is precies de reden waarom ik alles met snoer wil hebben, op een schroef machine/accutol na dan misschien.
Ja, ik ook. Ik gebruik het gewoon te weinig.

Behalve grasmachine / snoeischaar: dat is met dezelfde accu en dient regelmatig (te weinig, volgens sommige hier in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Slapabeardon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Zou kunnen dat je de batterijen opslaat in een omgeving waar de temperatuur redelijk stabiel is.

Mede om deze reden heb ik mijn accu's uit de schuur gehaald en een comfortabel plekje in de trapkast gegeven :)
Daar had ik nog niet aangedacht!
Die liggen in een "verwarmde kelder" waar het altijd 15-20gr is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik lees graag mee, ik heb een Metabo bitje en dat werkt aardig. Maar mis precies wat jij beschrijft.

Heb jij een linkje/foto van je huidige bitjeshouder?
Deze pakte geen enkele schroef uit mn buidel. Gekocht voor mn 70Nm sterke DeWalt schroefboor.

De DeWalt is deze speciaal gekocht voor mn slagschroefmachine

En mn habbiebabbie bithouder is vermoedelijk deze

Net mn oude makita 120mm gevonden en die is ook sterk . Die van mij is licht blauw en geleider is allang weg. Eigenlijk net even te lang voor balans.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Ik heb een Rubi TC-125 tegelzaag met geleider gekocht, omdat ik binnenkort wat 45x120 tegels moet slijpen. Op een paar buitenhoeken wil ik dit in verstek doen. De machine kan nat en droog slijpen, maar i.v.m. stof zaag ik liever alleen nat. Ik ben nu aan het zoeken naar zaagbladen (gladde diamantschijven) voor het verstekzagen, maar overal staat een symbooltje op van een druppeltje met een streep er doorheen. Als je dan de beschrijvingen leest staat er meestal: Geschikt voor droog gebruik.

Mijn vraag is: Zijn diamantbladen die geschikt zijn voor drooggebruik OOK geschikt voor nat slijpen, of is er een wezenlijk verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
sjirafje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 01:06:
Een grotere accu kan in sommige gevallen ook meer stroom/vermogen leveren waarmee je meer performance uit je machine kunt halen. Of dat bij deze parkside ook het geval is weet ik niet.
Klopt bij de parkside merk je dit ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 29-05 22:04
barry86 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:42:
[...]

Klopt bij de parkside merk je dit ook
Bij de Performance serie?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:33
NCSmits schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:39:
Ik heb een Rubi TC-125 tegelzaag met geleider gekocht, omdat ik binnenkort wat 45x120 tegels moet slijpen. Op een paar buitenhoeken wil ik dit in verstek doen. De machine kan nat en droog slijpen, maar i.v.m. stof zaag ik liever alleen nat. Ik ben nu aan het zoeken naar zaagbladen (gladde diamantschijven) voor het verstekzagen, maar overal staat een symbooltje op van een druppeltje met een streep er doorheen. Als je dan de beschrijvingen leest staat er meestal: Geschikt voor droog gebruik.

Mijn vraag is: Zijn diamantbladen die geschikt zijn voor drooggebruik OOK geschikt voor nat slijpen, of is er een wezenlijk verschil?
Ik heb zelf met een Carat tafelmodel met 180mm nat geslepen. Van dat merk kon ik ook wel een 125mm vinden, zonder expliciet niet nat te gebruiken:
https://www.tegelgereedsc...-cdb-125-mm-diamantschijf

Ecotools lijkt ook wel iets te hebben: https://www.ecotools.be/d...2-23-mm-nat-droog-gebruik

Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar volgens mij kan dat maar weinig verschil geven, zeker voor één klus. Blad kan misschien wat gaan roesten als je de machine wegzet voor enkele dagen, maar dan snij je bij eerste gebruik de volgende keer eerst even een stukje afval, dan wordt eventueel roest er wel afgeschraapt.
Misschien advies vragen bij de gereedschaps- of tegelwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil zelf een heel aantal werkzaamheden voorbereiden voor een zonnepanelen. De stellage ligt al op het (platte) dak, en eigenlijk wil ik elektra ook wel zelf doen. Voor de aarding heb ik alleen een krimptang nodig voor de ringkabelschoenen. De meeste sites van zonnepanelen raden een tang aan van ruim € 100, maar dan kan ik het goedkoper door een elektricien laten doen. Ik vind ze echter ook voor een tientje, en dan is het wel weer leuk.
Zit er nog veel verschil in die tangen? Ik hoef nog geen 20 kabelschoenen te persen...

Update: nu dacht ik, kom ik ga alles zelf doen. Maar dan zie ik toch door de bomen het bos niet meer. Een willekeurige solar site bied een tang aan voor de MC4 connectoren en een andere tang voor de kabelschoentjes.
Beide tangen kunnen 4mm² én 6mm² doen. Heb je dan echt 2 tangen nodig of kan je met 1 tang beide werkzaamheden doen? Als je voor de kabelschoenen een aparte tang nodig hebt dan koop ik wel kant en klare solarkabel..

[ Voor 29% gewijzigd door Tehh op 13-01-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
laurensl schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:44:
Ik heb een Makita DHP484 waar ik de (snelspan)boorkop wil vervangen. Ik heb verschillende filmpjes gekeken over hoe dit moet. Het verwijderen van de schroef gaat prima, maar de boorkop gaat er vervolgens niet af.

Ik heb een grote inbus in de kop, hij staat op stand 1, voorwaartse stand en op (normaal) boren. Een flinke tik met de hamer laat de motor draaien ipv de boorkop. Hier een klein filmpje.

Iemand een oplossing?
Uiteindelijk heb ik het uitbesteed aan gereedschapservice. De boorkop is eraf geslepen en de vervangende geplaatst. Hopelijk weer lang plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik wil voor mijn freesmachine kantenfreesjes met lagers aanschaffen (zowel boven - als beneden).

qua lengte ga ik voor ca. 20 mm. ik ben alleen benieuwd naar de diameter van de snijmesjes. mijn theorie is dat een dunne frees minder materiaal wegneemt en daardoor wellicht makkelijker door het materiaal gaat. maar een dikkere...gaat weer sneller en wellicht stabieler.

ben benieuwd of hier een vuistregel voor is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:09
Tehh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:23:
Ik wil zelf een heel aantal werkzaamheden voorbereiden voor een zonnepanelen. De stellage ligt al op het (platte) dak, en eigenlijk wil ik elektra ook wel zelf doen. Voor de aarding heb ik alleen een krimptang nodig voor de ringkabelschoenen. De meeste sites van zonnepanelen raden een tang aan van ruim € 100, maar dan kan ik het goedkoper door een elektricien laten doen. Ik vind ze echter ook voor een tientje, en dan is het wel weer leuk.
Zit er nog veel verschil in die tangen? Ik hoef nog geen 20 kabelschoenen te persen...

Update: nu dacht ik, kom ik ga alles zelf doen. Maar dan zie ik toch door de bomen het bos niet meer. Een willekeurige solar site bied een tang aan voor de MC4 connectoren en een andere tang voor de kabelschoentjes.
Beide tangen kunnen 4mm² én 6mm² doen. Heb je dan echt 2 tangen nodig of kan je met 1 tang beide werkzaamheden doen? Als je voor de kabelschoenen een aparte tang nodig hebt dan koop ik wel kant en klare solarkabel..
Ik kan wel echt aanraden dit met een propere MC4-tang te doen. Gros van de branden die ontstaan, ontstaan in de stekkerverbindingen die niet correct zijn gezet. Zodoende ontstaan er continue kleine vlamboogjes met de gebruikelijke gevolgen van dien.

Je kunt de tang altijd nog weer op marktplaats zetten. Marktplaats zou eventueel ook nog een optie kunnen zijn. Maar in ieder geval zou ik deze gewoon opnemen in de terugverdientijd van je panelen.

Wellicht dat je hem nog ergens zou kunnen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zelf zou ik geen mc4 kabels gaan krimpen gezien de stroom die er doorheen gaat maar “gewoon” kant en klare kabels kopen. De oogjes voor een aarde draad zou ik dan nog wel aan durven. Ook met een wat goedkopere tang.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Smithkj schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:41:
Ik wil voor mijn freesmachine kantenfreesjes met lagers aanschaffen (zowel boven - als beneden).

qua lengte ga ik voor ca. 20 mm. ik ben alleen benieuwd naar de diameter van de snijmesjes. mijn theorie is dat een dunne frees minder materiaal wegneemt en daardoor wellicht makkelijker door het materiaal gaat. maar een dikkere...gaat weer sneller en wellicht stabieler.

ben benieuwd of hier een vuistregel voor is!
Geen idee over vuistregels, en hangt er vanaf hoe je de frees wil gebruiken. Wil je alleen de uiteindes bijtrimmen op een onderliggende (of bovenliggende) mal, dan nemen ze allebei hetzelfde af (mits de hoeveelheid die je af wil nemen niet meer is dan de diameter van een frees. Wil je dwars door een plaat een mal volgen, dan neem je met een dunnere frees inderdaad minder af. Als je freesmachine met zo'n bewerking moeite heeft (tot 20mm afnemen in hard hout zal voor de meeste freesmachines vrij zwaar zijn), dan heb je voordeel van een dunner freesje, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Moest een plaat even iets smaller maken dan ik oorspronkelijk bij de zaagservice had laten doen.
Dus mn antieke bosch gepakt.
Irritatiepuntje, zaaglijn afstand lineaal en zaagsnede is een beetje gokken. 3mm vd lijn in t te behouden stuk de linaal leggen geloof ik.
Was nu niet zo'n probleem hoefde niet precies op de mm.
Eerste zaagsnede, kak multiplex splinterde. Botte tanden denk ik.
90 graden afstelling ook niet meer zo top....
Hopelijk heb ik nog een schulpblad dat scherp is.
Punt is ik gebruik hem niet erg veel en eigenlijk voornamelijk voor plaatmateriaal wat dan natuurlijk splintervrij moet zijn. (vandaar dat ik dit veelal laat zagen.)
Nu pak ik vaak gewoon een handzaag omdat het teveel "gedoe" is om de boel op te zetten.

Waar ik nu een beetje naar zit te lonken is zo'n mini handcirkelzaag op accu.
https://www.toolstation.n...lzaag-machine-body/p10837
Geen linaaal dus langs een lat of metalen geleider halen.
Zijn deze goed en handig of een net niet gereedschap?

Voor te zelfde geld heb je ook snoer versie met grotere diepte en lineaal.
https://www.toolstation.n...=02b90d696400323732393788

Ik heb al 2 5Ah xr accu's dus of ik nu een decoupeerzaag koop of zo'n handcirkelzaag maakt niet zoveel uit.

Zagen deze mini cirkelzagen een beetje "schoon" ?
En werkt het een beetje soepel?
Review op yt was al van koop een 62 tanden zaag voor clean cut.
Ander dingetje is misschien de onbalans en tilt door de lange handgreep.

Het is echt een plaatwerk zaag en misschien latten.

Balken doe ik met mn afkort zaag.
Keukenblad diktes heb ik zelden.
Deur op maat zagen? Heel soms.
Heel misschien binnenkort met de tuin renovatie.
Schuttingen afkorten. Poortdeur.

Als ik mezelf terug lees lijkt het slimmer om een nette lineaalzaag te kopen op snoer.
Dewalt, metabo bosch groen.

Heb ik gewoon een G.A.S. aanval of heb ik een goed idee met die accu minicirkelzaag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 14:16
NCSmits schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:39:
Geen probleem. Hier zegt de speciaalzaak altijd:

Diamantgereedschap wat gemaakt is voor nat gebruik: alleen nat te gebruiken.

Diamantgereedschap wat gemaakt is voor droog gebruik: zowel droog als nat te gebruiken.

Nat zagen zal je ook een veel beter resultaat opleveren, een mooie zaagsnede en geen chipping. Haal na het zagen nog even een diamant schuurblokje over de zaagsnedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 02:06:
Moest een plaat even iets smaller maken dan ik oorspronkelijk bij de zaagservice had laten doen.
Irritatiepuntje, zaaglijn afstand lineaal en zaagsnede is een beetje gokken. 3mm vd lijn in t te behouden stuk de linaal leggen geloof ik.
Punt is ik gebruik hem niet erg veel en eigenlijk voornamelijk voor plaatmateriaal wat dan natuurlijk splintervrij moet zijn. (vandaar dat ik dit veelal laat zagen.)
Nu pak ik vaak gewoon een handzaag omdat het teveel "gedoe" is om de boel op te zetten.

Ik heb al 2 5Ah xr accu's dus of ik nu een decoupeerzaag koop of zo'n handcirkelzaag maakt niet zoveel uit.

Als ik mezelf terug lees lijkt het slimmer om een nette lineaalzaag te kopen op snoer.

Heb ik gewoon een G.A.S. aanval of heb ik een goed idee met die accu minicirkelzaag?
Als het splintervrij moet zijn, dan wil je op de anti-splinterstrip van de lineaal zagen, daar is die voor. Dus niet 3 cm er vanaf. Om dat herhaalbaar te doen wil je dus een vaste voet op de cirkelzaag die je netjes op de anti-splinterstrip laat zagen.

Of je moet voorritsen, maar dan moet je wel nog steeds herhaalbaar op dezelfde lijn kunnen zagen. In principe kan dat ook met een metalen geleider, maar een rail is nou precies daarvoor gemaakt.

Als het niet zo netjes hoeft, tja, dan kun je pakken wat je wilt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
henkie196 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Als het splintervrij moet zijn, dan wil je op de anti-splinterstrip van de lineaal zagen, daar is die voor. Dus niet 3 cm er vanaf. Om dat herhaalbaar te doen wil je dus een vaste voet op de cirkelzaag die je netjes op de anti-splinterstrip laat zagen.

Of je moet voorritsen, maar dan moet je wel nog steeds herhaalbaar op dezelfde lijn kunnen zagen. In principe kan dat ook met een metalen geleider, maar een rail is nou precies daarvoor gemaakt.

Als het niet zo netjes hoeft, tja, dan kun je pakken wat je wilt ;)
@copykat Volgens mij ben je met een scherp zaagblad met voldoende tanden en een nieuwe anti-splinterstrip al klaar. Stuk goedkoper dan een nieuwe zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:39

dragonhaertt

@_'.'

copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 02:06:

Hoe kleiner de zaag, hoe lastiger het is om recht te zagen.

Die kleine zaadjes zijn echt bedoeld voor specifieke kleine taken, zoals kunnen zagen tot in een hoek.

Zoals je zelf al zegt, een cirkelzaag op rails is het beste. Dat kan een gewone zaag met adapter zijn, een zaag met vaste voet voor rails of een invalzaag op rails.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@henkie196 @loeberce en @dragonhaertt ,
Zo dat jullie weten welk type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83xECeKSNQCcFRsCVn3zhn7fjsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuxDQMo0CnT2U4xl3SOVGJbU.jpg?f=fotoalbum_large
Ooit overgenomen (gratis denk ik) in 2002 oid van iemand toen de hoorngreep stuk was. Dat heb ik gerepareerd.

Ik heb lang en korte versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0GtC4MlufBIAm9epJYO5mIQmvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26qAWItRYivx1dGcrj8bcmZf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet van de zaagstrip maar ik heb bij deze dat nooit ontdekt waar die zou moeten zitten.
Zie foto's, de kunststofschoen klikt op de metalen schoen.
En die kan maar op 1 manier er op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44n8Xvx4YUZNfK5-QBNK3jhA56I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRudruMbgLQitTCWcQjIXHmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ond6MDs3AQwHNsJWjr8HkiNIsnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q56jUTl4wsFeGtjWrtOOshP0.jpg?f=fotoalbum_large

Zal eens beginnen met 2 nieuwe blades te halen.
Edit, is dit wat?

Laatste keer heb ik een oude buitendeur in gekort voor een poortdeur te maken.
Dat was kneiterhard merantie.

kan iemand mij uitleggen hoe en waar die strip zou moeten zitten?
* copykat deed altijd een proefzaagje en rekende dan de verschuiving uit als ie weer eens vergeten was wat de ofset was.

edit, dat kleine ding leek me handig als ff snel een rechte zaagsnede runnen.
Sneller en rechter dan een handzaag (of een devoupeerzaag). En langs een geleider loop t ook wel op een plaat .
Wat wel vermeld was de moeilijker verkrijgbare blades.

Edit, hmmm inderdaad moeilijker te vinden
115mm 9,5 enige die ik snel vind is deze

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 16-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online

Betreft deze accu:

[Afbeelding]
Ik had ook de klantenservice van de Lidl gemaild met mijn probleem. Ze konden me een 4Ah accu aanbieden voor €39.99. Wel netjes dat ze ondanks de verlopen garantieperiode nog iets aanbieden, maar online waren ze dus goedkoper met de 50% korting actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:01:
[Afbeelding]
Ooit overgenomen (gratis denk ik) in 2002 oid van iemand toen de hoorngreep stuk was. Dat heb ik gerepareerd.

[Afbeelding]

Ik weet van de zaagstrip maar ik heb bij deze dat nooit ontdekt waar die zou moeten zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit, is dit wat?

* copykat deed altijd een proefzaagje en rekende dan de verschuiving uit als ie weer eens vergeten was wat de ofset was.

Sneller en rechter dan een handzaag (of een devoupeerzaag). En langs een geleider loop t ook wel op een plaat .
[YouTube: DEWALT ATOMIC 20-Volt MAX Cordless 4-1/2" Circular Saw Review DCS571 Power with New FlexVolt Battery]
De zaagstrip zit aan de kant waar het zaagblad langs de lineaal loopt. Volgens zie je aan de foto van de onderkant dat er een flink stuk mist. Nieuwe erop plakken, 1x zaag er langs halen en de strip ligt precies langs de linkerzijde van de zaagsnede. Splinteren aan de bovenzijde van je werkstuk is dan minimaal. En tegen splinteren aan de onderzijde moet je de zaagdiepte netjes instellen (ietsje dieper dan de dikte van het materiaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

loeberce schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:15:
[...]

De zaagstrip zit aan de kant waar het zaagblad langs de lineaal loopt. Volgens zie je aan de foto van de onderkant dat er een flink stuk mist. Nieuwe erop plakken, 1x zaag er langs halen en de strip ligt precies langs de linkerzijde van de zaagsnede. Splinteren aan de bovenzijde van je werkstuk is dan minimaal. En tegen splinteren aan de onderzijde moet je de zaagdiepte netjes instellen (ietsje dieper dan de dikte van het materiaal).
De foto laat zien dat de rubberstrip die uitsteekt aan de verkeerde kant zit.
Ik weet niet hoe de strip er uit hoort te zien. Dit is altijd zo geweest.
Kan je me richting een site sturen waar ik dat kan kopen?

En weet je een goede plek (site) om 160mm x 16mm asgat 48T te kopen?
Ik kom elke keer uit op 20mm as gat.

(Je ziet ik heb echt jaren geleden een nieuw blad gekocht.... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat ik gevonden heb:
Met reduceer ring er "gratis" bij.

Ik gok de zelfde maar dan duurder header

De spaanplaat versie

Ik vermoed dat die bol.com een goede keus is.

En dan deze er bij voor schoon zagen

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 16-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb zo'n dsc571. Mijn ervaring is dat het bijgeleverde zaagje een prima zaagsnede oplevert. Voor gelamineerd spaanplaat plak ik wel eerst een stuk schilderstape op de plaat waar ik de te zagen lijn op afteken.

Het ding is echt een heel stuk handzamer dan de gesnoerde metabo hier. Ik zoek alleen nog wel een geschikte lineaal, ik klem nu vaak een stuk L-profiel op het werkstuk maar dat buigt toch iets door. De geleide beugel op de zaag zelf gebruik ik liever niet omdat die een onhandig verstel systeem heeft.

Houdt er wel rekening mee dat dit zaagje een afwijkende maat zaagblad heeft dus je bent wat beperkt als je een ander blad wilt kopen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@sjirafje het leek me een mooie extra op mn oude cirkelzaag.
Soort electrische handzaag ipv een decoupeerzaag die toch vaak scheef trekt of zwabbert ook langs een geleider.
Zal voornamelijk mdf, multiplex, fineerde panelen worden. Alleen thuisgebruik.
Slijtage termijn zal vrij lang zijn.
Inderdaad de zaagbladen zijn moeizaam te vinden.

Gebruik je hem als dhz'er of professioneel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:27:
[...]

De foto laat zien dat de rubberstrip die uitsteekt aan de verkeerde kant zit.
Ik weet niet hoe de strip er uit hoort te zien. Dit is altijd zo geweest.
Kan je me richting een site sturen waar ik dat kan kopen?

En weet je een goede plek (site) om 160mm x 16mm asgat 48T te kopen?
Ik kom elke keer uit op 20mm as gat.

(Je ziet ik heb echt jaren geleden een nieuw blad gekocht.... :X )
Hoort die lineaal wel bij die cirkelzaag? Want volgens mij staat hij verkeerd om op de lineaal als ik die foto goed bekijk.

Normaliter kijk ik bij Ecotools voor zaagbladen, maar jouw maat is idd afwijkend. Er zijn pasringen om een zaag met 20mm gat op 16mm as te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

loeberce schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Hoort die lineaal wel bij die cirkelzaag? Want volgens mij staat hij verkeerd om op de lineaal als ik die foto goed bekijk.
Laat ik het zo zeggen ik kreeg hem er bij. Die zwarte plastieken plaat/schoen is een klik on.
Dus ik denk het wel. Ding is zo oud dat ik moeilijk gegevens bovenwater kan krijgen. Als optienummers en zo.
Normaliter kijk ik bij Ecotools voor zaagbladen, maar jouw maat is idd afwijkend. Er zijn pasringen om een zaag met 20mm gat op 16mm as te bevestigen.
Net ff bij hornbach geweest verf kopen, daar is de 48t 20/16 160mm 37 euro. Official opinel bosch.

Dan zijn mn linkjes bij bol goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:59:
@sjirafje het leek me een mooie extra op mn oude cirkelzaag.
Soort electrische handzaag ipv een decoupeerzaag die toch vaak scheef trekt of zwabbert ook langs een geleider.
Zal voornamelijk mdf, multiplex, fineerde panelen worden. Alleen thuisgebruik.
Slijtage termijn zal vrij lang zijn.
Inderdaad de zaagbladen zijn moeizaam te vinden.

Gebruik je hem als dhz'er of professioneel?
Dhz. Voornamelijk op plaatmateriaal maar ik heb er ook een stapel pallets mee in stukken gezaagd.

Indien bol goedkoper is dan hornbach kun je gebruik maken van de laagste prijs garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:14

valluik

Probeert ook maar wat

Weet iemand of je voor een Stanley no. 78 ergens losse onderdelen kunt krijgen? Gaat om de hoogtegeleider en zijgeleider specifiek.
Tweedehands zoeken kan natuurlijk, maar de kans dat je die vindt zonder de rest van de schaaf erbij lijkt me klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

valluik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:10:
Weet iemand of je voor een Stanley no. 78 ergens losse onderdelen kunt krijgen? Gaat om de hoogtegeleider en zijgeleider specifiek.
Tweedehands zoeken kan natuurlijk, maar de kans dat je die vindt zonder de rest van de schaaf erbij lijkt me klein.
poe......ik vind wel een hit zoals dit, maar ik ken de onderdelen...ik doe niet aan handschaven

https://www.heelgoedgeree...ey-schaaf-no-78-1-12-713/

allicjht kun je ze benaderen voor andere onderdelen.

of steek je licht eens op op het woodworking.nl forum.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 16-01-2024 15:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

valluik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:10:
https://baptist.nl/schave...2MXwmsEAQYAyABEgJRzPD_BwE
Misschien kunnen zij je helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 16-01-2024 15:50 . Reden: Melde hij zelf al ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Thanks beiden, ik ga ze eens benaderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 07:07
Tehh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:23:

De solar tang kan doorgaans 4 en 6mm². Geen 100 voor uitgeven; eerder 20~30. Goedkoop staat ook veel op Amazon. De stekers komen vaak mee passend voor 6, en de kabel is vaak 4.
De tang voor de kabelschoenen kan doorgaans rode, blauwe en gele kabelschoenen aan.
Die van ca. 30 is prima voor thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kan iemand mij uitleggen of dit de juiste is als antisplinterstrip?
het is voor de FSN140 en FSN70

zijn er nog alternatieven die iets goedkoper zijn?

de video over hoe het te plaatsen lijkt temelden dat maffel en bosch het zelfde is.
Dus dan zou deze ook kunnen
Edit die van makita zijn maar 6 euro..... :S

Deze zijn onderweg:
Bosch Cirkelzaagblad Optiline Wood 160 x 20/16 x 1,8 mm, 24
Bosch Cirkelzaagblad Optiline Wood - 160 x 20/16 x 2,6 mm - 48 tanden

@valluik bedankt hè nu heb ik via markplaats weer een nr78 gekocht voor mn zoon. ( 2 twee andere er gratis bij) (vrouwlief moet even niet opletten ;) )
zonder geleiders maar die heb ik al voor mn Record nr78.
ik gebruik dit schaafje voor van alles heerlijk ding.
Mn zoon van 16 begint nu regelmatig in mn garage te "klussen" en omdat het gietijzer is dacht ik handig een 2e body hij weet dat ik er zuinig op ben maar toch. iets met verleiding Zag een mooie in doos met geleiders maar die was vrij snel gereserveerd en weg.

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 17-01-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:20:
kan iemand mij uitleggen of dit de juiste is als antisplinterstrip?
het is voor de FSN140 en FSN70

zijn er nog alternatieven die iets goedkoper zijn?

de video over hoe het te plaatsen lijkt temelden dat maffel en bosch het zelfde is.
Dus dan zou deze ook kunnen
Edit die van makita zijn maar 6 euro..... :S
Let even op dat de huidige FSN (ook de 140, die verder niet nl beschikbaar lijkt te zijn) niet de FSN is die jij laat zien in die foto met de cirkelzaag. Die heeft bv niet twee van die dikke hobbels voor de geleiding, maar slechts 1 smalle.

Misschien past de splinterstrip wel, maar zou er niet vanuit gaan. Splinterstrip van Makita / Festool zit op een andere manier vast dan die van Bosch / Mafell, maar als jouw FSN verlijmd vast zit, dan past die van Makita misschien wel beter (die zit ook verlijmd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zal binnenkort even wat goede foto's maken met de zaag en alleen de schoen er op.
Wat ik apart vind is de zaagstrip aan de "verkeerde" kant bij mijn geleider. Die zou alleen werken als ik de zaag tégen de middelste rug aan duw en tegen gesteld aan de op/over de rug versie.
Misschien is dat wel de juiste manier.... :S
De tweede gleuf in de schoen is bedoelt om gekanteld te zagen zodat je niet in je geleider zaagt. Dat is me wel duidelijk.

Zal eens googlen op het artikel nummer vd geleider ipv fsn140 kijken of daar iets anders uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

copykat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:03:
Zal binnenkort even wat goede foto's maken met de zaag en alleen de schoen er op.
Wat ik apart vind is de zaagstrip aan de "verkeerde" kant bij mijn geleider. Die zou alleen werken als ik de zaag tégen de middelste rug aan duw en tegen gesteld aan de op/over de rug versie.
Misschien is dat wel de juiste manier.... :S
De tweede gleuf in de schoen is bedoelt om gekanteld te zagen zodat je niet in je geleider zaagt. Dat is me wel duidelijk.

Zal eens googlen op het artikel nummer vd geleider ipv fsn140 kijken of daar iets anders uitkomt.
Heb je al geprobeerd de zaag om te draaien? :+ #DTV

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
Sepp14 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Heb je al geprobeerd de zaag om te draaien? :+ #DTV
Aan de zaagsnede in de lineaal te zien wel ;)

Deze lineaal hoort niet bij de zaag volgens mij.
De zaagstrip zit inderdaad aan de lange kant, zoals bij de meeste merken.
De sleuf in de zool van de zaag zit te dicht bij het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik ben aanschaf van eerste frees aan het onderzoeken.

Doel:
- groeven frezen in voor achterwanden van simpele kastjes (MDF/Spaanplaat/multiplex)
- groeven frezen voor ledstrips

Het is hobbymatig, dus als ik twee keer moet frezen is niet zo'n probleem.

Mijn probleem is dat ik vaak in een rabit hole beland als ik dit soort dingen ga uitzoeken en je dan gelijk uitkomt bij een festool. Dat wil ik er eigenlijk niet voor uitgeven.

Ik kwam een Bosch GOF130 (boven)frees tegen, prijstechnisch lijkt die interessant. Het gekke is dat deze niet op de (NL) website van Bosch te vinden is.

Alternatief is een GFK600 met een losse invuleenheid, qua specs lijkt die minder, en is ook duurder. Wel wat handzamer als ik een keer kanten zou moeten frezen

Optie 1: GOF130 - 175 euro
Optie 2: Bosch GFK600 + invaleenheid: ca. 280 euro

Hoe kijken jullie naar deze twee apparaten in vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

SquareOne schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:59:

Doel:
- groeven frezen in voor achterwanden van simpele kastjes (MDF/Spaanplaat/multiplex)

Mijn probleem is dat ik vaak in een rabit hole beland als ik dit soort dingen ga uitzoeken en je dan gelijk uitkomt bij een festool. Dat wil ik er eigenlijk niet voor uitgeven.

Ik kwam een Bosch GOF130 (boven)frees tegen, prijstechnisch lijkt die interessant. Het gekke is dat deze niet op de (NL) website van Bosch te vinden is.

Alternatief is een GFK600 met een losse invuleenheid, qua specs lijkt die minder, en is ook duurder. Wel wat handzamer als ik een keer kanten zou moeten frezen

Als het niet persé Bosch moet zijn kun je deze nog overwegen, de makita DRT50. De ZJX9 toevoeging maakt hem compleet (meest uitgebreide accesoireset).
https://mastertools.nl/pr...es-18v-basic-body-in-mbox
Ik heb die zelf ook naast een GOF 1600CE van Bosch, en heb die Makita vaker in mijn handen simpelweg omdat hij handzamer is voor kleiner werk. de versie die ik gelinkt heb is op accu (waar je er nu eentje gratis van krijgt), maar hij bestaat ook met netsnoer en dat scheelt wat geld.

ik heb destijds ook naar de GKF600 gekeken, maar kwam teveel 'negatieve' berichten tegen over de hoekinstelling e.d. destijds zat er op de GKF600 ook geen toerenregeleling, weet niet of dat veranderd is. Tot slot gaf de veelzijdigheid van een kantenfreesje op accu de doorslag. Iets duurder maar ik ben blij dat ik voor de Makita gegaan ben.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 19-01-2024 09:32 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Pixeltje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Als het niet persé Bosch moet zijn kun je deze nog overwegen, de makita DRT50. De ZJX9 toevoeging maakt hem compleet (meest uitgebreide accesoireset).
https://mastertools.nl/pr...es-18v-basic-body-in-mbox
Ik heb die zelf ook naast een GOF 1600CE van Bosch, en heb die Makita vaker in mijn handen simpelweg omdat hij handzamer is voor kleiner werk. de versie die ik gelinkt heb is op accu (waar je er nu eentje gratis van krijgt), maar hij bestaat ook met netsnoer en dat scheelt wat geld.

ik heb destijds ook naar de GKF600 gekeken, maar kwam teveel 'negatieve' berichten tegen over de hoekinstelling e.d. destijds zat er op de GKF600 ook geen toerenregeleling, weet niet of dat veranderd is. Tot slot gaf de veelzijdigheid van een kantenfreesje op accu de doorslag. Iets duurder maar ik ben blij dat ik voor de Makita gegaan ben.
Makita kan, maar dan niet op accu.
Al mijn accu apparatuur is Bosch 18v.

In dat geval zou ik bij de RT702 uitkomen, daar zie ik ook veel positieve berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:59:

Doel:

Ziet er naar uit dat die GOF130 niet beschikbaar is in Europa, dus, tenzij je contacten hebt in Afrika, zou ik die even negeren. Zie nu ook dat Bosch geen GOF 1250 LCE en GOF 1600 meer op de website heeft, wordt wellicht wat in het gamma vernieuwd binnenkort? Maar goed, de GKF 600 is een kantenfrees, maar zou voor dat soort materialen voldoende moeten zijn om een groef in te kunnen frezen. Het heeft ook een parallel geleider wat naar mijn idee noodzakelijk is voor lange groeven netjes te kunnen frezen, dus dat is prima.

Alleen zo te zien geen afzuiging standaard er bij, dat is wat minder.

Qua alternatieven zou je ook nog bij Makita kunnen kijken, hebben zo te zien een wat groter aanbod, ook voor de prijsklasse die je lijkt te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
henkie196 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Ziet er naar uit dat die GOF130 niet beschikbaar is in Europa, dus, tenzij je contacten hebt in Afrika, zou ik die even negeren. Zie nu ook dat Bosch geen GOF 1250 LCE en GOF 1600 meer op de website heeft, wordt wellicht wat in het gamma vernieuwd binnenkort? Maar goed, de GKF 600 is een kantenfrees, maar zou voor dat soort materialen voldoende moeten zijn om een groef in te kunnen frezen. Het heeft ook een parallel geleider wat naar mijn idee noodzakelijk is voor lange groeven netjes te kunnen frezen, dus dat is prima.

Alleen zo te zien geen afzuiging standaard er bij, dat is wat minder.

Qua alternatieven zou je ook nog bij Makita kunnen kijken, hebben zo te zien een wat groter aanbod, ook voor de prijsklasse die je lijkt te zoeken.
GOF130 is wel beschikbaar bij diverse websites.
Deze machine lijkt o.b.v. specs wel meer te bieden dan zo'n kleine kantenfrees zoals de Makita RT702 of Bosch GKF600.

Misschien GOF130 bovenfrees + een Katsu kantenfrees. Dat kan voor hetzelfde geld als de Bosch GKF600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:26
Ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt met deze accu's. In mijn geval van een heggenschaar die ik 2 keer per jaar gebruik.
Vaak kun je de accu weer nieuw leven in blazen door deze een paar seconden parallel te schakelen met een andere accu. Dus met twee stukjes draad, plus op plus en min op min aansluiten.
Daarna laad de 'kapotte' accu meestal wel weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 12:14
FRANQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Aan de zaagsnede in de lineaal te zien wel ;)

Deze lineaal hoort niet bij de zaag volgens mij.
De zaagstrip zit inderdaad aan de lange kant, zoals bij de meeste merken.
De sleuf in de zool van de zaag zit te dicht bij het blad.
De zaag en rail horen wel degelijk bij elkaar. ALs ik het type nummer van de rail opzoek zou deze geschikt zijn voor de gks 54 ce
https://mastertools.nl/pr...idingsrail-bos-2602317030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
sweetdude schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]

De zaag en rail horen wel degelijk bij elkaar. ALs ik het type nummer van de rail opzoek zou deze geschikt zijn voor de gks 54 ce
https://mastertools.nl/pr...idingsrail-bos-2602317030
Maar toch blijft het raar dat de anti-splinterstrip aan de zijde van de liniaal zit, waar de zaag niet zaagt. Je kan er vast prima recht mee zagen, maar snel plaatsen langs de strip en zonder splinters zagen lijkt hiermee niet te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 24-05 08:44
copykat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit, is dit wat?

[YouTube: DEWALT ATOMIC 20-Volt MAX Cordless 4-1/2" Circular Saw Review DCS571 Power with New FlexVolt Battery]
Ik heb even de handleiding erbij gezocht, het lijkt erop dat de zaag inderdaad andersom op de geleider moet, maar dan met een opzetstuk op dat opstaande randje moet, niet direct zelf met de inkeping erop.

Pagina 5, afbeelding met de geleider

Kan dat kloppen?

Engelstalige uitleg staat even verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als bosch het zegt, wie ben ik dan om te beweren dat het anders moet ;) maar ja, dit komt zeker meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Twam schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Ik heb even de handleiding erbij gezocht, het lijkt erop dat de zaag inderdaad andersom op de geleider moet, maar dan met een opzetstuk op dat opstaande randje moet, niet direct zelf met de inkeping erop.

Pagina 5, afbeelding met de geleider

Kan dat kloppen?

Engelstalige uitleg staat even verderop.
Hmm, interresant.
Ga morgen eens kijken.
Mn beide blades zijn binnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vandaag is mijn zijkniptang overleden, het was een goedkoop ding maar wilde, zolang hij t deed, geen andere kopen. Nu is de weg vrij naar een fatsoenlijke, zijn er aanraders? Ik gebruik ‘m vooral voor elektrawerk, dus vd, buiten/grondkabel en anders werk rondom de groepenkast en aansluitpunten.

Zit stiekem te gluren naar eentje van Facom, maar de rest van mijn tangen zijn grotendeels Wiha, die bevallen ook goed. De Facom lijkt wat minder lomp, das in een krappe situatie wel fijn.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:44
Tangen koop je van Knipex.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
@Pixeltje Ik zou ook Knipex roepen, maar ook Wiha maakt leuke tangen natuurlijk.

Als je veel met kabel werkt word je naast een zijkniptang misschien ook blij van een goede kabelschaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Kan ik beamem, met de disclaimer dat ze er goed uit zien, ik er maar af en toe iets mee doe maar ze ook wel fijn zijn om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat irritant trouwens dat 90% van de schroevendraaier sets geen PZ1 en/of PZ2 heeft. In en om het huis is het juist hetgeen het meest voorkomt, rookmeldertje ophangen, PZ1. stoelhoekje vastzetten, PZ2. En die grijp je dan altijd weer mis. Eerdaags maar een paar cheape los kopen voor in de keukenlade :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 07:53
_ferry_ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:00:
Wat irritant trouwens dat 90% van de schroevendraaier sets geen PZ1 en/of PZ2 heeft. In en om het huis is het juist hetgeen het meest voorkomt, rookmeldertje ophangen, PZ1. stoelhoekje vastzetten, PZ2. En die grijp je dan altijd weer mis. Eerdaags maar een paar cheape los kopen voor in de keukenlade :+
Euh? Ik heb willekeurig een paar sets aangeklikt, maar bijna allemaal komen ze standaard met PZ1/PZ2 en PH1/PH2.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

IceM schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:03:
[...]

Euh? Ik heb willekeurig een paar sets aangeklikt, maar bijna allemaal komen ze standaard met PZ1/PZ2 en PH1/PH2.
Bij bijvoorbeeld Wera wel inderdaad, die heb ik ook. Maar dan ligt hij even elders en grijp ik mis.

Dus ik zocht wat cheap, zoals bij de Action :+ Ze zijn er zeker wel, maar toch heel veel sets juist zonder. Dan heb je een 6-delige set, stoppen ze er 4 platte in. Alsof ik nog niet genoeg verfblikopeners heb :+

Edit;
Misschien neem ik wel die Wera stubby met ingebouwde bitset, heb ik altijd het juiste, en lekker klein voor in de keukenla.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 21-01-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Geheel mee eens, platte schroevendraaiers mis ik nooit. En drie keer raden wat de enige usecase is voor mijn platte stubby. pH 00 was ook handig toen die erbij kwam en nog niet van die ifixit setjes waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:52:
Vandaag is mijn zijkniptang overleden, het was een goedkoop ding maar wilde, zolang hij t deed, geen andere kopen. Nu is de weg vrij naar een fatsoenlijke, zijn er aanraders? Ik gebruik ‘m vooral voor elektrawerk, dus vd, buiten/grondkabel en anders werk rondom de groepenkast en aansluitpunten.

Zit stiekem te gluren naar eentje van Facom, maar de rest van mijn tangen zijn grotendeels Wiha, die bevallen ook goed. De Facom lijkt wat minder lomp, das in een krappe situatie wel fijn.
Ben zelf fan van Knipex X-cut. Compact, maar met behoorlijke overbrengingsverhouding om het knippen makkelijker te maken. Ook verkrijgbaar in VDE, als je dat zoekt.
_ferry_ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:00:
Klopt ja, er zijn wel sets met PH en PZ, maar vaak is het vier sleuf schroevendraaiers + PH1 en PH2. Voor in de keuken zou je ook een roletui met bithouder en lange bits kunnen overwegen, of iets soortgelijks met klingen, is toch wat compacter met opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Ben zelf fan van Knipex X-cut. Compact, maar met behoorlijke overbrengingsverhouding om het knippen makkelijker te maken. Ook verkrijgbaar in VDE, als je dat zoekt.

[...]
Das een mooi tangetje inderdaad. Niet te lang ook, past mooi in de koffer zo. Ik ga effe zoeken wat het verschil is tussen de 14 versies die ze aanbieden. Vde hoeft niet, tegen de tijd dat ik deze tangen tevoorschijn haal is de stroom eraf. Dat is ook waarom ik nog een ragtang mee had, voor als ik t niet zeker wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 11:43
Pixeltje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:52:

Die paar keer dat ik met een Facom tang hebt gewerkt waren dat echt prima dingen. Dat plastic veer bruggetje welke de tang weer open duwt die op een aantal tangen zit is wel een fijne eigenschap. Knipex en NWS bieden vaak wel wat meer waar voor je geld, tenzij je een erg mooie prijs voor de Facom hebt gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nieuw speelgoed c.q. restauratieopbject. Niet voor binnenkort, deze parkeer ik tot de zomer of daarna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87zAQsbZUnlTDxMZ5oBd-GNEqgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3qBK71mkDJlDCrS7OHw7Flv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Of3qt74IJbo0jesSJh3Y3UisJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnWmKNrlLGhVU0uTvqcXyZgt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7jXMuCVnMiCdW5jGEgeQB8kWS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6BMF6uApZ8MBm2As98mAXxm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqEUrAneas0IxAssbMO3knPM9Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqS6AZ64TONDAX7b9AKecl5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbpyuhoGsvFLAoq2HxPhs0fqsH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOUV8sxzJIof49dILjDGSlDt.jpg?f=fotoalbum_large

betreft een vermoedelijke zelfbouw zaagtafel uit een Scheepswerf. Ik schat de constructie in tussen 1920 en 1940, maar kan ook later zijn. De motor is vanaf 1919 geproduceerd door EMF Dordt.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-01-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cool, als je nog z'n super onveilige legostekker er voor zoekt, kan ik bij ons nog even in de kasten duiken. Maar ik vermoed dat je er een iets veiligere CE stekker aan maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om in 1 koop een volledige (kom hierop terug) kwalitatief goede gereedschapsset aan te gaan schaffen.

Eerlijk gezegd is het meer voor de heb, en handig om te hebben, want het zal echt gaan om kleine klusjes in en rondom het huis, max een paar keer per jaar. Toch vind ik het leuk om goed spul te hebben liggen wanneer ik het nodig heb.

Zit qua merk vooral te kijken naar Bosch blauw of Makita.

Zelf zat ik denken aan:
- Schroefboormachine (accu)
- Bitjes set
- Doppen set
- Tangenset
- Borenset
- Fatsoenlijke box/boxset om op te bergen

Welke essentiële dingen mis ik dan? Nog andere tips?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prima
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
<<rotonde voor linksinhalende doperwten>

[ Voor 73% gewijzigd door Prima op 26-01-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
Ligt een beetje hoe vaak je klust natuurlijk maar ik kom tot nu heel prima uit de voeten met Makita spul.
Knappe 5Ah accu’s die overal in uitwisselbaar zijn.
Ik heb een set gekocht met de koffer voor de accu schroefboor machine waarin een oplader en totaal dus 3 accu’s gaan. Daarnaast een koffer met decoupeerzaag en een koffer met cirkelzaag en nog een elektrische heggenschaar en kanten maaier. Allemaal met dezelfde accu’s te bedienen en alle koffers klikken in elkaar.

Als je een goede 1000,- uit trekt kom je een heel eind.
Vaak worden de machines aangeboden met een aantal zaagbladen erbij, even goed kijken wat het voordeligst uit pakt.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 21-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:50
Handgereedschap, zoals een hamer, zaag, beitel en vijl. Waterpas is ook fijn om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Prima schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:29:
Der zijn echte weet ik hoeveel topics hier die precies ingaan op je vragen met typenummers en al.
Ik heb niks recents gevonden toch.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:30:
Ligt een beetje hoe vaak je klust natuurlijk maar ik kom tot nu heel prima uit de voeten met Makita spul.
Knappe 5Ah accu’s die overal in uitwisselbaar zijn.
Ik heb een set gekocht met de koffer voor de accu schroefboor machine waarin een oplader en totaal dus 3 accu’s gaan. Daarnaast een koffer met decoupeerzaag en een koffer met cirkelzaag en nog een elektrische heggenschaar en kanten maaier. Allemaal met dezelfde accu’s te bedienen en alle koffers klikken in elkaar.

Als je een goede 1000,- uit trekt kom je een heel eind.
Vaak worden de machines aangeboden met een aantal zaagbladen erbij, even goed kijken wat het voordeligst uit pakt.
Zal waarschijnlijk gemiddeld 2 keer per jaar zijn ofzo ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
My 2 cents:

- koop alleen accu-spul waar dat echt moet en waar de waarde er in zit. Ik klus vrij veel, maar heb nog steeds alleen de boor & slagschroefmachines op accu. Een goeie schuurmachine gaat bijv gewoon 20 jaar mee, mits ie aan een snoer zit. Zie over 10 jaar nog maar of die accus niet verrot zijn of niet te krijgen. Zonde vh geld.
- grote accu klinkt leuk, maar is m.i. nergens voor nodig. Ik heb 2x 2Ah accus, kan ik hele dag mee klussen zonder leeg te komen. Scheelt weer geld + gewicht.
- dewalt heeft regelmatig last van aluminium gietdelen die niet helemaal lekker zijn (bijv mijn afkortzaag).
- bosch blauw, makita, dewalt, doet elkaar allemaal niet veel onder. Festool is wel echt ff stap beter.
- goedkoop = duurkoop. Spul gaat minder lang mee, en terwijl je het gebruikt is het ook nog eens minder fijn/precies. Alleen maar huilen dus.

edit: komt hier misschien beetje uit de lucht vallen, was in reactie op topic van @Dean Martin, maar topic is hierheen verplaatst ;).

[ Voor 17% gewijzigd door WeetIkHetNou op 21-01-2024 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Je bent niet de eerste en ongetwijfeld niet de laatste ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
Ik ben ook op Makita accus over gegaan, mede omdat ik een accu grasmaaier heb gehaald.
Dan is het bij elk volgend ding... Tjah de accus heb ik al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Als je het maar pas koopt als je het nodig hebt. Mijn vader, schuur rol rotzooi die die nooit gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 14:23
Tja de vraag is hoe ver ga mbt klussen.
Heb meeste spul van Parkside (lidl) prijs kwaliteit best prima voor de klusser van paar keer per jaar.
Mocht spul kapot gaan is dat minder erg dan met een dure merk, wellicht dat je die vaker kunt vervangen voor die prijs.

* belangrijkste tegenwoordig accu gereedschap wordt los in delen verkocht dus goed opletten.
Is een slechte trend naar mijn mening.
Just my 2 cents

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Tis een kracht-zijkniptang geworden (https://www.knipex.de/pro...t-seitenschneider/7402180). De x-cut gaat op t lijstje voor thuis. Thanks voor de tip!

Pagina: 1 ... 182 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).