Makita LXT accu lampen
Qua werkkampen ben ik ooit begonnen met de Matika DML802 begonnen omdat die heel goedkoop was:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7YbAZWNZXDkQGQp2BVf7fTKd.jpg?f=user_large)
Werkte niet fijn omdat hij een nauwe lichtbundel heeft die maar 1 plek verlicht. Kwam er ook pas na het kopen achter dat het een zaklamp is en geen werklamp.
Toen een een Makita DML801 LXT accu werklamp gekocht waar ik nu al jaren erg tevreden mee ben.
Enige nadeel was dat de ledjes zeker in de hoogste stand nogal fel zijn wat niet prettig is als je er direct in kijkt.
Kwam er later achter dat er een versie is met een diffusor kap erbij maar die was destijds nergens los te verkrijgen. Inmiddels wel trouwens,
GM00001326 lampenkap.
Helaas viel mijn 801 laatst waarbij de draaibare verbinding tussen het lampgedeelte en de body afbrak.
Deze scharnierpem is bij Kruit wel voor 2 euro te bestellen (
onderdeel 19) maar aangezien daar ook de draad richting de ledjes doorheen loopt is het niet enkel een kwestie van de lamp uit elkaar schroeven.
Voor het plaatsen van de scharnierpen moet je de kabel eerst los maken en later weer vastzetten, en aangezien die gesoldeerd zit op een printplaat is dat niet heel makkelijk aangezien ik geen held ben met solderen. Kans is best groot dat het mis gaat en wil ook niet zonder lamp zitten dus gekeken naar een vervanger.
Makita DML816X
Kwam daarbij uit op de
DEBDML816 ook bekend onder de naam DML816X.
Dit is de versie van de 816 met diffuser kap.
De versie zonder heet respectievelijk DEADML816 of DML816 (zonder X dus)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zU6qrIX6NBDLFIOmd4fOjwHC.jpg?f=user_large)
Dus die aangeschaft waarbij ik gemerkt hebt dat bij de 816 de diffuserkap minder nodig is dan bij de 801, die heeft namelijk losse ledjes die heel fel zijn waar de 816 een ledstreep heeft die wel fel is maar minder dan de puntjes van de losse leds en bovendien is de plastic afscherming voor de leds bij de 801 doorzichtig en bij de 816 melkglas dus dat verdeeld het licht sowieso al.
Hieronder de 816 uit de verpakking met een LXT accu erop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c6ENPJaJbE4d13VXoeCMmEGG.jpg?f=user_large)
Met de diffuserkap erop en naar binnen gedraaid past deze net niet in de inham van de lamp en schuift hij een stukje naar beneden, maar kan er niet afvallen omdat de kap door de voet wordt tegengehouden.
Bij het openen kan je de kap dan gelijk weer terug schuiven maar zou fijner zijn geweest als het wel paste.
Makita DML801 vs DML 816
Dan nog de 801 (links) en de 816 (rechts) naast elkaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TF6jVxraRosxlKzczDelPyw2.jpg?f=user_large)
Waarbij de 816 wel een slagje groter is en de haak ook groter zodat deze op grotere buizen en randen kan hangen wat handig is.
De haak zit op een andere plek, lager, wat als klein nadeel heeft dat de lamp niet recht naar voren kan schijnen maar altijd iets naar beneden is gericht. Grote voordeel is wel dat je de lamp nu naar beneden nog kan afstellen omdat hij niet hangt aan het led gedeelte. En omdat je meestal de lamp hoger ophangt en ‘m vanwege de grotere haak vaker kan ophangen heeft het systeem van de 816 mijn voorkeur.
Ander voordeel is dat de 816 voor de lichtsterkte 3 standen heeft waar de 801 er 2 heeft.
Bovendien is de felste stand van de 816 bijna 2x zo fel als de hoogste stand van de 801.
Al met al vind ik de DML816X een mooie upgrade van de 801 maar ik had ‘m niet gekocht als mijn 801 niet stuk was gegaan.
Heb er trouwens €60 voor betaald.