Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

kromme schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:18:
Ik wil me voor het schuren van de deuren en kozijnen een fatsoenlijk doch redelijk betaalbaar schuurmachine kopen.

Ik zat zelf te denken aan een
https://www.bosch-diy.com...-aes-systembox-06033b6002

en dan een losse slang voor op de stofzuiger te zetten.
https://www.hornbach.nl/p...36989701458.&gad_source=1

Heeft iemand ervaring met zo een slang op een machine waar eigelijk een stofbox op zit?
Ervaringen met de PMS200 zijn ook welkom trouwens
Ik zou vooral kiezen voor eentje die klemmen heeft voor normaal schuurpapier.
Scheelt een hoop geld. Ik heb dezeof zn voorloper.
Met een prikmal en een stukje multiplex als snijmal om de maat van de schuurstrips te snijden heb je met een rol schuurpapier weinig rest materiaal. (ik vind die kleeft sheets duur en ze lopen ook wel eens los. Enige voordeel is dat ze niet scheuren als je ze zijwaards ergens tegen aan schuift.

Kies wel voor de electronische variabele snelheid van schuren, verf wil nog wel eens smelten op een te hoge schuursnelheid.
Doet t vrij goed en de afval box is redelijk simpel leeg te kloppen en schoon te maken.
Kan vast ook in makita of dewalt of bosch blauw.

Kan je de kleeft sheets voor speciale schuurpads gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 30-01-2024 16:59 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22
copykat schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Zo 30 euro is toch veel verschil of is dat de 10% bonus korting omdat ze niet de goedkoopste zijn?
Ja dat is de 10% bonus. Het verschil in prijs was maar een euro eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bestaan er kitspuiten om mee boven je macht te werken? Soort langnek schuurmachine, maar dan om te kitten zeg maar :P

Kan er in het trapgat al niet fatsoenlijk bij, en moet daarnaast in de niks van het dak zijn. Dan praten we over een afstand van ca 3 meter boven me.

Je zou zeggen dat ik niet de enige ben die ergens hoog bovenin moet kitten, maar ik heb nog nooit eerder iets gezien dat ook maar in de buurt komt. Met 40cm kitspuit ga je het iig niet redden :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
The Eagle schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:27:
Bestaan er kitspuiten om mee boven je macht te werken? Soort langnek schuurmachine, maar dan om te kitten zeg maar :P

Kan er in het trapgat al niet fatsoenlijk bij, en moet daarnaast in de niks van het dak zijn. Dan praten we over een afstand van ca 3 meter boven me.

Je zou zeggen dat ik niet de enige ben die ergens hoog bovenin moet kitten, maar ik heb nog nooit eerder iets gezien dat ook maar in de buurt komt. Met 40cm kitspuit ga je het iig niet redden :P
hoe ga je een netjes kitnaadje leggen van zo'n afstand? Een ladder of steiger heb je meer aan denk ik.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jampot007 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:30:
[...]

hoe ga je een netjes kitnaadje leggen van zo'n afstand? Een ladder of steiger heb je meer aan denk ik.
Vaste hand. En op die afstand zie je weinig van evt oneffenheden natuurlijk. Afstrijken moet wel maar kan ook wat minder perfect. Kitmaatje op een stok zal al wonderen doen denk ik. Maar dan moet die kit er eerst zitten natuurlijk :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
trabant schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Zo is het bij mij ook begonnen...
En na een 20L en een 100L (allebei zo'n 95 dB) staat hier het vorige HBM 70L low noise model (die is stiller dan zijn opvolger), waar mijn buren en ik erg blij mee zijn.

Ik weet niet waar Jun-air wordt gemaakt, maar de prijsstelling zou wel eens op buiten China kunnen wijzen.

Wellicht dat hier ook nog iets nuttigs in staat:
https://www.werkzeug-abc.de/fluesterkompressor-test/
https://airpsi.com/low-noise/best-quiet-air-compressor/
Tnx, die Jun-Air ziet er wel ok uit, maar lastiger verkrijgbaar en een hele andere prijsklasse.
TheJVH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Ik heb die Stanley Fatmax en die is erg prettig. Ondanks dat ie wel zwaar is (maar dat zijn ze allemaal) is hij goed te dragen met een fijn handvat. Ook instelbare pompdruk en prima afgewerkt. Lekker stil ook.
Deze vandaag bij de Hornbach bekeken, denk dat dit wel een kanshebber is.
@trabant ook 59dB :)
ThinkPad schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb een poosje m'n oog gehad op de Vonroc 6L 750W maar de noodzaak is er nu niet echt meer, dus niet gekocht. Volgens mij is het allemaal gerelabeld spul, zelfs de Stanley vermoed ik.

Grootste verschil zat hem, toen ik zoekende was, in één of twee manometers. Eéntje voor de werkdruk en de andere voor de resterende tankinhoud.

@webber87 Heb jij hem nog gekocht uiteindelijk?
Die Stanley lijkt mij, ondanks dat dit vermoedelijk een rebranded model is, wel ok. Twee manometers en een instelknop :)
DBBMAX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet of je toevallig in het Makita accuplatform zit anders kun je een Makita DAS180 kopen. Ideaal om dingen mee af te blazen. Hoef je ook niet met slangen te gaan lopen sjouwen.
Jaren geleden heb ik ook een Makita bandenpomp DMP180 gekregen bij aanschaf van een machine. Sindsdien heb ik mijn compressor nooit meer gebruikt om banden op te pompen. Ook ideaal voor fietsbanden.
Bedankt voor de tip, ik zit inderdaad in het Makita 18v ecosysteem/accuplatform.
Ik zal eens de reviews daarvan bekijken.
Heeft volgens de specs zo'n 0,3 bar, weet niet of dat voldoende is.

Ik neig toch wel naar de Stanley Fatmax DST 101/8/6, vanwege de twee manometers, geluiddruk (dB's), de afmetingen (redelijk compact) en de reviews zijn over het algemeen best ok.

Bij de Hornbach 169,- bij Bol 134,-
Eens kijken wat de Hornbach aan 'laagste prijsgarantie' wil doen, ik koop m het liefst fysiek in de winkel.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:55:
Ik zou vooral kiezen voor eentje die klemmen heeft voor normaal schuurpapier.
Scheelt een hoop geld. Ik heb dezeof zn voorloper.
Met een prikmal en een stukje multiplex als snijmal om de maat van de schuurstrips te snijden heb je met een rol schuurpapier weinig rest materiaal. (ik vind die kleeft sheets duur en ze lopen ook wel eens los. Enige voordeel is dat ze niet scheuren als je ze zijwaards ergens tegen aan schuift.

Kies wel voor de electronische variabele snelheid van schuren, verf wil nog wel eens smelten op een te hoge schuursnelheid.
Doet t vrij goed en de afval box is redelijk simpel leeg te kloppen en schoon te maken.
Kan vast ook in makita of dewalt of bosch blauw.

Kan je de kleeft sheets voor speciale schuurpads gebruiken.
Aan de ene kant kan dat wat geld schelen, aan de andere kant heb ik met de helft van een box schuurpapier zo ongeveer m'n hele huis geschuurd. Heb nog nooit gehad dat het schuurpapier los liet van de zool, maar m'n schuurmachines zijn wel een iets andere prijsklasse en ook het schuurpapier is niet het goedkoopste.

Goede afzuiging scheelt ook veel, dat zorgt ervoor dat je het schuurpapier echt op kan maken, niet dat je het moet vervangen omdat het volgelopen is.

Maar goed, hij lijkt op zoek te zijn naar iets dat met een delta en een rechthoekige voet kan schuren, en ik denk niet dat je delta voeten met klemmen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Aan de ene kant kan dat wat geld schelen, aan de andere kant heb ik met de helft van een box schuurpapier zo ongeveer m'n hele huis geschuurd. Heb nog nooit gehad dat het schuurpapier los liet van de zool, maar m'n schuurmachines zijn wel een iets andere prijsklasse en ook het schuurpapier is niet het goedkoopste.

Goede afzuiging scheelt ook veel, dat zorgt ervoor dat je het schuurpapier echt op kan maken, niet dat je het moet vervangen omdat het volgelopen is.

Maar goed, hij lijkt op zoek te zijn naar iets dat met een delta en een rechthoekige voet kan schuren, en ik denk niet dat je delta voeten met klemmen hebt?
Nee die "strijkijzers" zijn alleen met kleefpads.
Afzuiging is inderdaad belangrijk.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Atlas schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:27:
Wie van jullie heeft ervaring met een frame voor een Dewalt DWS-780? Ik heb op dit moment een niet verrijdbare, maar dit is zwaar onhandig…

Nu zijn er twee opties zoals ik het kan vinden:
Dewalt versie: https://www.toolnation.co...tand-for-cut-off-saw.html
Toughbuilt versie: https://www.toolstation.n...stekzaag-onderstel/p17316

Ik neig naar de TB, aangezien die wat robuuster lijkt qua specs en ik hier goeie ervaringen mee heb met hun sawhorses.

Iemand die me hiermee kan helpen? :)
Iemand een mening hierover? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Atlas schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Iemand een mening hierover? :)
Geen ervaring behalve met dat toughbuilt goede kwaliteit spullen maakt. Zijn beide hoogtes van het "opstelplateau" gelijk? Enige nadeel aan de tb-schragen is dat ze wmb een paar cm te laag zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Eens. Goede afzuiging scheelt qua levensduur van het papier, en je longen. Alleen bij ingeolied hout loopt mijn papier echt snel vol.

Verder scheelt kwaliteitsschuurpapier zoveel, qua "bot" worden maar ook qua doorslijten/scheuren. Ik vraag me daardoor echt af of je duurder uit bent.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:48
[...]
Jaren geleden heb ik ook een Makita bandenpomp DMP180 gekregen bij aanschaf van een machine. Sindsdien heb ik mijn compressor nooit meer gebruikt om banden op te pompen. Ook ideaal voor fietsbanden.
Is de druk in tienden instelbaar op dat apparaat? (staat niet in de manual)
En is het geluid te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 15:14
Rob Z schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Ja, nee. :+

Ofja geluid is net te hard vind ik persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Rob Z schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:33:
[...]

De druk is prima instelbaar. Ik kan hem op 2.70 bar, 2.75 bar etc instellen. Banden vanaf helemaal leeg oppompen doe ik er wel bijna nooit mee want dat duurt echt een eeuwigheid.

Geluid is wel een dingetje, het is vrij eentonig hard gepomp. Maar als mijn normale compressor aanslaat is het geluid vele malen harder. Vaak doe ik gewoon oorkleppen op als ik veel banden ga oppompen.
Zijn grotere broer dmp181 maakt beduidend minder geluid maar is voor mij het extra geld niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:45
Ik wil 2 kleine lagertjes van 32mm van een as (15mm) af halen. Iemand hier ervaring met pullytrekkers? Of een andere tool/trick behalve doorslijpen?

Er zit ongeveer 3mm ruimte achter, ik zie veel dikke lepels die naar mijn idee niet passen.

Zelf deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhQ3F_hMg0TWfwmWm916jHU078w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2YtaZ9KQBIhiehgS68WDTmt.png?f=fotoalbum_large

Deze ziet er iets steviger uit, maar twijfel of ik de lepel erachter krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEVeMBgRCOfH5WrgMGLL0d6P0yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQUDqAgWmt6eGiNQb807TMht.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10
Mijn DHP484 is binnen! Accu opgeladen. Vraagje: laten jullie de accu’s bevestigd aan het apparaat of demonteren jullie deze altijd na gebruik? Ik gebruik de machine heel sporadisch, dus kan de accu connected blijven of moet die los in de mbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

6killer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:30:
Ik wil 2 kleine lagertjes van 32mm van een as (15mm) af halen. Iemand hier ervaring met pullytrekkers? Of een andere tool/trick behalve doorslijpen?

Er zit ongeveer 3mm ruimte achter, ik zie veel dikke lepels die naar mijn idee niet passen.
Een pulleytrekker is een mooi stuk gereedschap maar de goedkopere modellen zijn lomp en zullen vaak niet zomaar in die 3 millimeter ruimte passen. Ik kan niet inschatten hoe vast die lagers op de as zitten, en wat de vorm van je werkstuk is maar je kunt overwegen 2 stukjes hoekprofiel zoals deze op te scharrelen. Schuif de 2 profielen onder je lagertjes. Zoek een geschikte bankschroef, draai 'm een eind open en hang je werkstuk aan de 2 profielen tussen de bekken van de bankschroef. En dan met een stuk hardhout het einde van de as beschermen en daar met een flinke hamer op tikken. Niet beuken, maar met verstand en gevoel. Dikke kans dat het los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

6killer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:30:

Zelf deze gevonden:
[Afbeelding]

Deze ziet er iets steviger uit, maar twijfel of ik de lepel erachter krijg.
[Afbeelding]
Doorslijpen. Oh wacht :+
Je kunt geen pijpje vanaf de andere kant er op schuiven begrijp ik? Anders kun je daarmee de lagers er af tikken.
Of effe heet stoken en wat kruipolie, afhankelijk van de staat (roest, hoe strak geperst) kan dat al volstaan om hem los te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
turkeyhakan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:01:
Mijn DHP484 is binnen! Accu opgeladen. Vraagje: laten jullie de accu’s bevestigd aan het apparaat of demonteren jullie deze altijd na gebruik? Ik gebruik de machine heel sporadisch, dus kan de accu connected blijven of moet die los in de mbox?
Ik haal de accu's er altijd uit. Geen idee of dat beter is, maar gevoelsmatig is dat er beter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:37:
[...]

Tnx, die Jun-Air ziet er wel ok uit, maar lastiger verkrijgbaar en een hele andere prijsklasse.

[...]

Deze vandaag bij de Hornbach bekeken, denk dat dit wel een kanshebber is.
@trabant ook 59dB :)

[...]

Die Stanley lijkt mij, ondanks dat dit vermoedelijk een rebranded model is, wel ok. Twee manometers en een instelknop :)

[...]

Bedankt voor de tip, ik zit inderdaad in het Makita 18v ecosysteem/accuplatform.
Ik zal eens de reviews daarvan bekijken.
Heeft volgens de specs zo'n 0,3 bar, weet niet of dat voldoende is.

Ik neig toch wel naar de Stanley Fatmax DST 101/8/6, vanwege de twee manometers, geluiddruk (dB's), de afmetingen (redelijk compact) en de reviews zijn over het algemeen best ok.

Bij de Hornbach 169,- bij Bol 134,-
Eens kijken wat de Hornbach aan 'laagste prijsgarantie' wil doen, ik koop m het liefst fysiek in de winkel.
Vanmiddag bij de Hornbach de Stanley Fatmax DST 101/8/6 gekocht.
Met de laagste prijsgarantie tegen de prijs van Bol was ik 120,55 kwijt.
Je krijgt dus die laagste prijs, min nog eens 10%

Fijne deal gemaakt dus :)

Vandaag nog geen tijd voor gehad, maar van het weekend eens aanslingeren.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 15:45
_ferry_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Doorslijpen. Oh wacht :+
Je kunt geen pijpje vanaf de andere kant er op schuiven begrijp ik? Anders kun je daarmee de lagers er af tikken.
Of effe heet stoken en wat kruipolie, afhankelijk van de staat (roest, hoe strak geperst) kan dat al volstaan om hem los te laten komen.
Nee het is een anker van een centrifugaal ventilator van een afzuigkap. Heet stoken is ook lastig, maar met verfbrander misschien en dan de methode van noline.
Det schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Een pulleytrekker is een mooi stuk gereedschap maar de goedkopere modellen zijn lomp en zullen vaak niet zomaar in die 3 millimeter ruimte passen. Ik kan niet inschatten hoe vast die lagers op de as zitten, en wat de vorm van je werkstuk is maar je kunt overwegen 2 stukjes hoekprofiel zoals deze op te scharrelen. Schuif de 2 profielen onder je lagertjes. Zoek een geschikte bankschroef, draai 'm een eind open en hang je werkstuk aan de 2 profielen tussen de bekken van de bankschroef. En dan met een stuk hardhout het einde van de as beschermen en daar met een flinke hamer op tikken. Niet beuken, maar met verstand en gevoel. Dikke kans dat het los komt.
Ja ik vrees er ook voor dat ze niet passen (#2) of te weinig grip/slap zijn (#1). Maar jouw methode is een goede, heb met 2 balkjes zo de kap van 1 van de lagers al gekregen maar was hier niet op gekomen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Ah de DHP484, die heb ik ook in mijn vizier.
Er was altijd een discussie over boormachines met koop functie, heeft jouw 484 speling op de boorkop?
Dan bedoel ik naar boven en beneden en links en rechts?

Verder, geen idee of het wat uit maakt maar het is een kleine moeite om de accu erin te schuiven als je de boormachine nodig hebt. Ik zou de accu dus los houden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Ik heb ook een dhp484.
Mijn standpunt is: als het op dat stukje precisie aankomt, dan moet je gewoon een kolomboor pakken. Dan is een accuboormachine sowieso al niet de juiste tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
thijsco19 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Ah de DHP484, die heb ik ook in mijn vizier.
Er was altijd een discussie over boormachines met koop functie, heeft jouw 484 speling op de boorkop?
Dan bedoel ik naar boven en beneden en links en rechts?

Verder, geen idee of het wat uit maakt maar het is een kleine moeite om de accu erin te schuiven als je de boormachine nodig hebt. Ik zou de accu dus los houden.
Wat bedoel je met speling op de boorkop? :-) Is zoiets out of the box al aanwezig? Ik las in een ander topic na verloop van tijd.

Heb gisteren Makita gebeld en die adviseerde mij de DHP ipv de DDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
rens-br schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Ik haal de accu's er altijd uit. Geen idee of dat beter is, maar gevoelsmatig is dat er beter voor.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

turkeyhakan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:02:
[...]

Wat bedoel je met speling op de boorkop? :-) Is zoiets out of the box al aanwezig? Ik las in een ander topic na verloop van tijd.

Heb gisteren Makita gebeld en die adviseerde mij de DHP ipv de DDF.
Dacht dat in het verleden bij een enkele model het al out of the box aanwezig was.
Ik heb hier een bdf459 liggen en die heeft ook speling op de kop.
Op mijn werk hebben we ook Makita boormachines en soms een klop model en die heeft geen speling op de kop.
Vandaar de vraag of een recent model zoals de 484 speling heeft.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:36
Vraagje: laten jullie de accu’s bevestigd aan het apparaat of demonteren jullie deze altijd na gebruik? Ik gebruik de machine heel sporadisch, dus kan de accu connected blijven of moet die los in de mbox?
Ik doe de accu altijd los van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
thijsco19 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Dacht dat in het verleden bij een enkele model het al out of the box aanwezig was.
Ik heb hier een bdf459 liggen en die heeft ook speling op de kop.
Op mijn werk hebben we ook Makita boormachines en soms een klop model en die heeft geen speling op de kop.
Vandaar de vraag of een recent model zoals de 484 speling heeft.
Ach ja, geen man over boord :-) Als het echt tegen zit, koop je voor een paar tientjes een ander model. Accu's zijn gelukkig uitwisselbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik laat ze er al 15 jaar op zitten en nog nooit problemen gehad. Ook na een jaar niet gebruikt te zijn zijn ze nog (zo goed als) vol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat zegt de usermanual?
Persoonlijk denk ik dat het weinig uitmaakt.
Voordeel van laten zitten is de contacten van de machine en accu zijn beschermt.
Zeker als je metalen voorwerpen, schroeven, boortjes, enz. Hebt rondslingeren in je case is puntlassen een mogelijkheid.
Nadeel kan zijn dat bij schuin hangen misschien je trigger ingedrukt word in je auto en dat de boorkop gaat draaien in je case met alle schade van dien.

Ik deed altijd op de midden stand, lock, en gewoon op de machine en 1 accu in de case los in zn houder.
Met mn dewaltset heb ik 2 accu's en 2 body's dus beide een accu aangesloten. (zo kwam hij ook binnen en geseald dus de leverancier krijgt hem ook zo binnen.)

Dus vandaar denk ik dat t weinig uit maakt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

trabant schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Die heeft ook een ontvochtiger erop zitten. Niet zaligmakend, maar wel erg fijn. Aardige bijkomstigheid is dat HBM voor dit kleintje nog het gewone verzendtarief van acht euro rekent en niet de €50,- die er voor het grotere spul nog bij komt.
Ik heb het 24 liter zusje. Dikke prima. Aandachtspuntje; de compressor is echt stil, maar schoonblazen zelf maakt ook herrie, dus nog steeds oorkapjes :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Nieuw speeltje binnen gekregen:

MAKITA DRT50ZJX9 Freesmachine
Al wel een tijdje naar aan het kijken geweest om mijn 18V van Makita uit te breiden met een frees, en wou graag een kleine op accu.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sdc0cfd4243504886a115e14de7325a1aJ/Makita-DRT50ZJX9-Cordless-Trimmer-18V-Opladen-Borstelloze-Trimmen-Machine-Elektrische-Houtbewerking-Carving-Machine-Met-Gereedschapskist.jpg

Ben benieuwd in de praktijk, veel gewerkt met een 230v kantenfrees van Makita (nagenoeg hetzelfde), werkte perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

heeft er toevallig iemand ervaring met een Bosch accucirkelzaagmachine GKS 18V 57-2? Die heb ik op het oog om mijn 18V lijn aan tevullen, maar ik heb tot nu toe alleen 4 Ah accus. Ik ben benieuwd of de circelzaag hier ook lekker op werkt of dat je toch echt merkbaar vermogen tekort gaat komen (Bosch raadt > 5.5 Ah aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-08 21:50

thomasfilius

zappaeske strapatsen

superduper schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:
heeft er toevallig iemand ervaring met een Bosch accucirkelzaagmachine GKS 18V 57-2? Die heb ik op het oog om mijn 18V lijn aan tevullen, maar ik heb tot nu toe alleen 4 Ah accus. Ik ben benieuwd of de circelzaag hier ook lekker op werkt of dat je toch echt merkbaar vermogen tekort gaat komen (Bosch raadt > 5.5 Ah aan)
Ik heb z'n voorganger en gebruik die om plaatmateriaal klein te maken en ook wel om balken in te korten op locatie. Voornamelijk dus vuren, grenen, populieren en mdf, bij meranti moest ik iets rustiger aan doen, de rest jank ik er zo doorheen. Op een 4ah batterij kan ik makkelijk een dag platen opdelen.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gewoon aan de machine, maakt geen drol uit. Enige puntje is dat je ze niet helemaal vol of helemaal leeg voor langere tijd (voor het idee 6+ mnd) wil laten liggen of op een plek legt waar het echt koud kan worden (schuur in de winter bijv.).
Ik heb enkele accu's die ik echt veel minder gebruik en die hang ik even twee uur op een ledlamp zodat ze rond de 50% hangen voordat ik ze weer in een doos gooi.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22
DBBMAX schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:29:
[...]

De druk is prima instelbaar. Ik kan hem op 2.70 bar, 2.75 bar etc instellen. Banden vanaf helemaal leeg oppompen doe ik er wel bijna nooit mee want dat duurt echt een eeuwigheid.

Geluid is wel een dingetje, het is vrij eentonig hard gepomp. Maar als mijn normale compressor aanslaat is het geluid vele malen harder. Vaak doe ik gewoon oorkleppen op als ik veel banden ga oppompen.
Zijn grotere broer dmp181 maakt beduidend minder geluid maar is voor mij het extra geld niet waard
Ik heb hem ook, en gebruik hem veel. Geluid is inderdaad een dingtje2. Een nog niet genoemd nadeel vind ik dat je het knopje vast moet houden om te pompen. Zeker als het wat langer duurt vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

FabianGTI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:25:

Al wel een tijdje naar aan het kijken geweest om mijn 18V van Makita uit te breiden met een frees, en wou graag een kleine op accu.

[Afbeelding]

Ben benieuwd in de praktijk, veel gewerkt met een 230v kantenfrees van Makita (nagenoeg hetzelfde), werkte perfect. :)
Ik zit er ook aan te denken om dit type freesmachine te kopen. Waarom heb je exact deze gekozen qua accessoires? Ik zie allemaal verschillende versies en ik zou graag een van de meest complete willen aanschaffen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

mydogisgone schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om dit type freesmachine te kopen. Waarom heb je exact deze gekozen qua accessoires? Ik zie allemaal verschillende versies en ik zou graag een van de meest complete willen aanschaffen.
De zjx9 (laatste stukje van de omschrijving) is de meest complete set. Daar zit onder andere de plungebase in plus een hele bult andere dingen.

Moet eerlijk zeggen dat ik, behalve de plungebase de rest vrijwel niet gebruik :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
True schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Gewoon aan de machine, maakt geen drol uit. Enige puntje is dat je ze niet helemaal vol of helemaal leeg voor langere tijd (voor het idee 6+ mnd) wil laten liggen of op een plek legt waar het echt koud kan worden (schuur in de winter bijv.).
Ik heb enkele accu's die ik echt veel minder gebruik en die hang ik even twee uur op een ledlamp zodat ze rond de 50% hangen voordat ik ze weer in een doos gooi.
Mijn schuur is geïsoleerd, maar in de winter is het daar nog steeds 10 graden koud. Ik weet niet of dat heel veel uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:01
Mijn ruim 25 jaar oude Metabo klopboormachine is nu een beetje ziek. Ik heb dit apparaat bij tijd en wijle goed mishandeld. Enige oververhitting en stank is niet onopgemerkt gebleven.

Nu moest ik vandaag egaline gaan mixen en na een paar minuten kwam er wel erg veel rook en stank uit machine. Resultaat is nu een enorme vonkenregen en slecht draaien.

Ik heb hem open gemaakt, ik heb geen ervaring met versleten koolborstels maar ik zie dat ze nog genoeg materiaal hebben en tegen de contacten (commutator?) aan duwen.

Ik heb de boel even schoongemaakt en licht opgeschuurd maar het blijft enorm vonken, bloedheet worden en slecht draaien. Het maakt duidelijk slecht contact. Zou dat aan de koolborstels liggen? Ik denk dat ze zeker nog 5mm ingedrukt worden als ik ze terugplaats. Of zijn de koperen contacten misschien gesloopt door alle mishandeling en hebben nieuwe koolborstels geen nut?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYea1KrcGO6Zpyj6s8GVjZjaItg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAZJ3XFm7HYT4s4Mqm5j6jiw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AANzO4LkNhXy196EKlMODEE0spw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVG8ZTrGnRPnRZNm4cWjaCNG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

turkeyhakan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Mijn schuur is geïsoleerd, maar in de winter is het daar nog steeds 10 graden koud. Ik weet niet of dat heel veel uit maakt?
10 graden is prima, niet op de direct op vloer of direct tegen de muur zetten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
True schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:55:
[...]

10 graden is prima, niet op de direct op vloer of direct tegen de muur zetten.
Ze zitten in de mbox in zo’n praxis stelling. Dus lijkt me prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dimi_v schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:00:
Mijn ruim 25 jaar oude Metabo klopboormachine is nu een beetje ziek. Ik heb dit apparaat bij tijd en wijle goed mishandeld. Enige oververhitting en stank is niet onopgemerkt gebleven.

Nu moest ik vandaag egaline gaan mixen en na een paar minuten kwam er wel erg veel rook en stank uit machine. Resultaat is nu een enorme vonkenregen en slecht draaien.

Ik heb hem open gemaakt, ik heb geen ervaring met versleten koolborstels maar ik zie dat ze nog genoeg materiaal hebben en tegen de contacten (commutator?) aan duwen.

Ik heb de boel even schoongemaakt en licht opgeschuurd maar het blijft enorm vonken, bloedheet worden en slecht draaien. Het maakt duidelijk slecht contact. Zou dat aan de koolborstels liggen? Ik denk dat ze zeker nog 5mm ingedrukt worden als ik ze terugplaats. Of zijn de koperen contacten misschien gesloopt door alle mishandeling en hebben nieuwe koolborstels geen nut?

[Afbeelding][Afbeelding]
Kans is groot dat er een aantal wikkels hun isolator kwijt zijn en gedeeltelijk kortgesloten zijn. Overbelasing heet worden smelt de wikkeldraad isolator. Aka je spoelveld (is weerstand) veranderd. Vandaar oplopende amperages. (warmte) en overgangs vonken tussen de koperenplaatjes van je rotor

Je kan dit meten op de eindcontacten wikkel voor wikkel als je zin hebt.
Makkelijkste is STEKKER UIT HET STOPCONTACT!!!! En dan je multimeter op ohm en dan tussen je koolborstelcontacten meten en elke keer 1 plaatje opschuiven.
In theorie moeten alle velden/wikkels de zelfde weerstand hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 02-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
thanks, kan wel even de multimeter er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil een 3M halfgelaatsmasker aanschaffen, om precies te zijn deze:
3M™ Herbruikbaar halfgelaatsmasker 6500QL Series
De 6502QL, dat Quick Latch systeem lijkt me ideaal om het masker makkelijk los te koppelen wanneer je het even niet nodig heb zonder dat je daarna de bandjes weer moet afstellen.

Toen ik de bijbehorende filters uit de 2000 serie los bekeek had ik niet het idee dat ze zo groot zouden zijn, daar kwam pas achter toen ik dit voorbeeld uit de instructievideo zag:
2000 series filter op een 3500QL series halfgelaatsmasker
Ze zijn flink groter dan ik dacht.

Dus vraagje aan mensen hier die een 3M halfgelaatsmasker hebben:
Zitten die filters niet in je gezichtsveld of de hele tijd tegen je wangen aan?
Want dat lijkt me nogal irritant eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zucht. Morgen wil ik eindelijk onze trap aanpakken. Dr zit vloerbedekking op en dus een dikke laag lijm.

Daarvoor wilde ik "even" een lakfrees huren. Maar nu zie ik dat er geen enkele toko hier in de buurt zo'n ding verhuurd -O-

Dan maar ff eentje via mp kopen en over 3wk doorverkopen.
Nope, nul in de aanbieding.

En nu zie ik dat metabo sinds een week de opvolger uit heeft (de lf850s, als opvolger van de lf724. Enig verschil dat ik zie is 100W vermogenverschil).

Die opvolger is nog nergens in nl op voorraad.

Nu heb ik drie opties als ik morgen aan de slag wil:
●verfbrander en krabben maar
●via bol.com een oud model kopen en hopen dat'ie idd morgen wordt geleverd
●bij hornbach een "eibenstock" halen, wat ook een lakfrees zou moeten zijn.

Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Vliegvlug ik heb zo'n ding. Nergens last van.
3M heeft er best over nagedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Laatst online: 13-09 20:23

sealy

bastards...

Vliegvlug schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:46:

Nee hoor! Heb m ook en heb je echt geen last van. Ook niet van die apparaten voor gassen en verf (zijn nog een slagje groter).

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Raymond schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:51:
Zucht. Morgen wil ik eindelijk onze trap aanpakken. Dr zit vloerbedekking op en dus een dikke laag lijm.

Daarvoor wilde ik "even" een lakfrees huren. Maar nu zie ik dat er geen enkele toko hier in de buurt zo'n ding verhuurd -O-

En nu zie ik dat metabo sinds een week de opvolger uit heeft (de lf850s, als opvolger van de lf724. Enig verschil dat ik zie is 100W vermogenverschil).

Ik heb ook zo'n trap ja. Ik ben wel benieuwd hoe je ervaring is later. In jouw situatie zou ik gewoon die van Metabo nemen die je via bol morgen kan krijgen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23

De chemische variant… Alabastine met een krabber. Even in laten trekken en weg is de oude lijm.

Van het resterende bedrag kun je lekker frikandellen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Den_S85 ik lees heel wisselende ervaringen met die lijmverwijderaar. Heb jij er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 12:52

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Pixeltje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:59:
[...]

De zjx9 (laatste stukje van de omschrijving) is de meest complete set. Daar zit onder andere de plungebase in plus een hele bult andere dingen.

Moet eerlijk zeggen dat ik, behalve de plungebase de rest vrijwel niet gebruik :+
Ah die set moet ik hebben dus :) haha.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
Den_S85 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:42:
[...]

De chemische variant… Alabastine met een krabber. Even in laten trekken en weg is de oude lijm.

Van het resterende bedrag kun je lekker frikandellen halen.
Ik heb slechte ervaringen met die Alabastine afbijt.

Heb mijn trap aangekapt met RUST-OLEUM GROENE VERFAFBIJT.

Dik opbrengen met een kwast, Daarna afdekken met vershoudfolie, dan ‘pakt’ die afbijt nog harder aan. Daarna met handschoenen aan en verfkrabber afkrabben. Daarna schoonmaken (afwassen) en dan pas machinaal aan de gang. Zelf mijn trap met een rupes delta schuurmachine en 3M schuurpapier aangepakt. Begonnen met korrel 80 en geëindigd met 240. Tot slot afgewerkt met 2 componenten traplak. Hele verhaal kost je minimaal 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoals de anderen al zeiden, die luchtfilters zitten niet in je gezichtsveld, en zeker niet tegen je wangen aan. Alhoewel ik niet van die ronde filters heb, meer de standaard rechthoekige / trapezium vormige filters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53

Toen ik de bijbehorende filters uit de 2000 serie los bekeek had ik niet het idee dat ze zo groot zouden zijn, daar kwam pas achter toen ik dit voorbeeld uit de instructievideo zag:
[Afbeelding: 2000 series filter op een 3500QL series halfgelaatsmasker]

Way to go the extra mile om Anthony Hopkins voor dat filmpje in te huren _/-\o_

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v

Bestellen is nu te laat maar als niks was of zou te laat komen kun je probleemloos retourneren natuurlijk. Dat is bij bol.com echt wel een voordeel tov sommige webwinkels met een net wat scherpere prijs waar je de verzendkosten zelf moet betalen.

Die meuk van Alabastine is goed voor dagen hoodpijn maar werkte goed. Ik zou bij Hornbach gaan kijken, is de machine niks neem je alsnog afbijt mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:00

Toen wij de trap met 2 lagen linoleum en bijbehorende lijmlagen wilden verwijderen ging dat niet met spul van Alabastine en aanverwanten. Afbranden ging ook niet en krabben was een vervelende klus met gevolg dat er eventueel stukken hout meegenomen zouden worden tijdens het krabben.

Naar de supermarkt gegaan, schuursponsjes gekocht, de goedkoopste cola light gepakt, trap ingesmeerd met cola, half uur tot een uur gewacht en met een paletmes de lijmresten verwijderd.
Dat ging super smooth, lijmresten leken er haast niet op te zitten zo makkelijk ging het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

OutSIdeR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Toen wij de trap met 2 lagen linoleum en bijbehorende lijmlagen wilden verwijderen ging dat niet met spul van Alabastine en aanverwanten. Afbranden ging ook niet en krabben was een vervelende klus met gevolg dat er eventueel stukken hout meegenomen zouden worden tijdens het krabben.

Naar de supermarkt gegaan, schuursponsjes gekocht, de goedkoopste cola light gepakt, trap ingesmeerd met cola, half uur tot een uur gewacht en met een paletmes de lijmresten verwijderd.
Dat ging super smooth, lijmresten leken er haast niet op te zitten zo makkelijk ging het.
Die ervaring met Cola heb ik ook, werkte supergoed om lijm van de trap te weken. Daarna effe keer goed poetsen met een sopje en de colaplak is ook weg.

Tis wel de reden dat ik geen cola meer drink. :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 16:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik wil een 3M halfgelaatsmasker aanschaffen, om precies te zijn deze:
[Afbeelding: 3M™ Herbruikbaar halfgelaatsmasker 6500QL Series]
De 6502QL, dat Quick Latch systeem lijkt me ideaal om het masker makkelijk los te koppelen wanneer je het even niet nodig heb zonder dat je daarna de bandjes weer moet afstellen.

[Afbeelding: 2000 series filter op een 3500QL series halfgelaatsmasker]

Ik heb de 7502 van 3M voor lassen en slijpen.

Mij zitten de filters niet in de weg en ze raken mijn gezicht ook niet. Zichtveld is ook geen issue.

Het spul past zelfs onder mijn Speedglass lashelm, geen enkel probleem.

Ik had eerst een Moldex set, maar ondanks een belletje voor info met de winkel kreeg ik een set filters (zo’n multi use stack) aangeraden die met geen mogelijkheid onder mijn laskap paste.
De vergelijkbare 3M is iets duurder maar ik vind het masker zelf iets comfortabeler.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

FabianGTI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:25:

[Afbeelding]

Leesvoer: teacher in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
mydogisgone schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Ik heb na mijn weten de meest uitgebreide versie gekozen.
De accessoires waren best prijzig en de meerprijs voor een pakket vielen mee.

@teacher , bedankt voor de tip, ik zal het in de gaten houden. met de 230V versie nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou de frees eerst gewoon proberen. Ik heb ook de accuvariant (die ~zjx9 dus) en nog geen problemen gehad met vastzittende freesjes. Klop wel voor t opbergen de moer en spantang even uit, daar komt vaak wat houtpulp uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pixeltje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Ik zou de frees eerst gewoon proberen. Ik heb ook de accuvariant (die ~zjx9 dus) en nog geen problemen gehad met vastzittende freesjes. Klop wel voor t opbergen de moer en spantang even uit, daar komt vaak wat houtpulp uitgezet.
Sorry dat ik u tegensprak, het zal niet meer gebeuren...

* teacher wil niet opgelost in de cola eindigen...
Pixeltje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Die ervaring met Cola heb ik ook, werkte supergoed om lijk van de trap te weken.
:P :P :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

teacher schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Sorry dat ik u tegensprak, het zal niet meer gebeuren...

* teacher wil niet opgelost in de cola eindigen...

[...]

:P :P :o
Whoopsie, zal die typo even corrigeren :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voor wie het leuk vind echt gereedschap in actie te zien :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:00
Pixeltje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Die ervaring met Cola heb ik ook, werkte supergoed om lijm van de trap te weken. Daarna effe keer goed poetsen met een sopje en de colaplak is ook weg.

Tis wel de reden dat ik geen cola meer drink. :+
Wij drinken dan ook nog alleen maar Alabastine light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
OutSIdeR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Wij drinken dan ook nog alleen maar Alabastine light.
Serieus: dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
Mad_Manic schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:06:
...VERFAFBIJT.
(...)
Hele verhaal kost je minimaal 2 dagen.
Jij hebt kinderen noch katten? 😺

Anyway: gebruik industriële afbijt, dat scheelt echt tijd, en een goede beschermende bril is ook geen luxe.
Als het een oude trap is en je komt witte grondverf tegen, laat die zitten. Niet alleen omdat die loodhoudend is, maar ook omdat die zijn taak beter doet dan wat er anno nu te koop is.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Raymond schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:49:
@Den_S85 ik lees heel wisselende ervaringen met die lijmverwijderaar. Heb jij er ervaring mee?
De versie die je bij de verfgroothandel haalt werkte bij mij als een tierelier. Insmeren, kwartier laten intrekken en je trekt het zo van de trap af met een krabber.

Daarna trap schuren en aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
trabant schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Jij hebt kinderen noch katten? 😺

Anyway: gebruik industriële afbijt, dat scheelt echt tijd, en een goede beschermende bril is ook geen luxe.
Als het een oude trap is en je komt witte grondverf tegen, laat die zitten. Niet alleen omdat die loodhoudend is, maar ook omdat die zijn taak beter doet dan wat er anno nu te koop is.
Methyleenchloride zat vroeger in afbijt maar mag niet gebruikt worden. Het merk wat ik noemde is een goed alternatief en stukken beter dan albastine. Heb beide gebruikt en spreek uit ervaring.

In mijn geval ging het om verwijderen van vergeelde glitsa (transparante vernis die keihard wordt) opgebracht rond 1998. Dus nog de ‘echte’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 14:24
Na 30 jaar is mijn Hema zijkniptang op. Vandaag maar een Knipex gekocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Laatst online: 14:35
maartend schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:05:
Na 30 jaar is mijn Hema zijkniptang op. Vandaag maar een Knipex gekocht
Staat genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Raymond , @sealy , @henkie196 & @Fraggert
Dank voor het delen van jullie ervaring met een 3M halfgelaatsmasker en dat de filters die erop gaan niet in de weg zitten! (y)

Waar halen jullie de filters?
En P2 of P3?
Ik kwam hier eerder in het topic pbmdiscounter.nl tegen en die zijn inderdaad niet duur, alleen moet je ze wel in hoeveelheden van minimaal 20 stuks kopen.

Eigenlijk wil ik zowel de ronde 2000 series filter als de trapeziumvormige 6000 series filter eens proberen om te kijken wat ik prettiger vind maar als je er minimaal 20 van elk moet kopen wordt dat niet alleen heel duur maar ook zijn ze maar 5 jaar houdbaar en zoveel zal ik er waarschijnlijk niet gebruiken in die tijd.
De 6000 serie is ook alleen in P3 verkrijgbaar zag ik en daarom ook duurder.

Je kan ook losse filters kopen uit de 5000 serie zag ik en die zijn het goedkoopst maar dan moet je wel de 3M filterhouders 501 en 603 hebben om ze in te stoppen.
3M filterhouder 501 en 603 met 5000 series filter
Duur zijn die houders niet en het is een eenmalige uitgave maar vraag me wel af of het niet te dik wordt in vergelijking met de 6000 filters.

Als je naar de prijzen gaat kijken van de filters is dit de lijst als je oplopend sorteert op prijs:
  1. 5925 - P2 - €57 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig los filter
  2. 2125 - P2 - €68 ex. btw per 20 stuks - Rond filter
  3. 5935 - P3 - €72 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig los filter
  4. 2135 - P3 - €82 ex. btw per 20 stuks - Rond Filter
  5. 6035 - P3 - €93 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig in cartridge
(prijzen afkomstig van pbmdiscounter.nl)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 07-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:42:
@Raymond , @sealy , @henkie196 & @Fraggert
Dank voor het delen van jullie ervaring met een 3M halfgelaatsmasker en dat de filters die erop gaan niet in de weg zitten! (y)

Waar halen jullie de filters?
En P2 of P3?
Ik kwam hier eerder in het topic pbmdiscounter.nl tegen en die zijn inderdaad niet duur, alleen moet je ze wel in hoeveelheden van minimaal 20 stuks kopen.

Eigenlijk wil ik zowel de ronde 2000 series filter als de trapeziumvormige 6000 series filter eens proberen om te kijken wat ik prettiger vind maar als je er minimaal 20 van elk moet kopen wordt dat niet alleen heel duur maar ook zijn ze maar 5 jaar houdbaar en zoveel zal ik er waarschijnlijk niet gebruiken in die tijd.
De 6000 serie is ook alleen in P3 verkrijgbaar zag ik en daarom ook duurder.

Je kan ook losse filters kopen uit de 5000 serie zag ik en die zijn het goedkoopst maar dan moet je wel de 3M filterhouders 501 en 603 hebben om ze in te stoppen.
[Afbeelding: 3M filterhouder 501 en 603 met 5000 series filter]
Duur zijn die houders niet en het is een eenmalige uitgave maar vraag me wel af of het niet te dik wordt in vergelijking met de 6000 filters.

Als je naar de prijzen gaat kijken van de filters is dit de lijst als je oplopend sorteert op prijs:
  1. 5925 - P2 - €57 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig los filter
  2. 2125 - P2 - €68 ex. btw per 20 stuks - Rond filter
  3. 5935 - P3 - €72 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig los filter
  4. 2135 - P3 - €82 ex. btw per 20 stuks - Rond Filter
  5. 6035 - P3 - €93 ex. btw per 20 stuks - Trapeziumvormig in cartridge
Persoonlijk vind ik de ronde fijner. Die zie je zelf minder in de ooghoeken en zijn minder zwaar.

Bij coolsafety koop je ze gewoon per twee:
https://coolsafety.nl/p/s...20veilige%20vergrendeling.

Het is soms wel even schrikken hoe enorm veel stof er op die dingen zitten als ik de stofzuiger er op zet.. Dat had anders in je longen gezeten.

Voor oplosmiddellen heb ik 3M 6000 filter ABEK1 6059 *2* SET
Ze zijn gelimiteerd houdbaar, maar bewaar ze na gebruik wel in een afgesloten zip-lock zak. Dan gaan ze langer mee.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2024 17:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LED-Maniak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Persoonlijk vind ik de ronde fijner. Die zie je zelf minder in de ooghoeken en zijn minder zwaar.
Goed om te weten
Gewicht had ik nog niet eens aan gedacht maar dat merk je dus echt.
Dan zal zo’n los 5000 serie filter met een houder uit twee delen nog wel zwaarder zijn dan zo’n 6000 filter vermoed ik. Iets om rekening mee te houden dus.
Bij coolsafety koop je ze gewoon per twee:
https://coolsafety.nl/p/s...20veilige%20vergrendeling.
Zie dat het een P3 filter is, waarom die keuze ipv P2?

Per 2 is wel wat praktischer dan per 20 inderdaad. :)
Wel flink duurder, ze kosten bij Coolsafety bijna 28% meer per stuk als je ze daar per set besteld vs 20 stuks bij pbmdiscouter. En als je er toch 20 besteld ben je alsnog 20% duurder uit, scheelt een kleine €20.
Waarbij coolsafety de verzendkosten dan wel weer €4 lager zijn dus het uiteindelijk verschil is €16.

Maar ze bieden tenminste de mogelijkheid om ze per set te bestellen dus dat is fijn. Is ook zonde om te veel te bestellen en het niet te kunnen gebruiken omdat het verlopen is, dan ben je nog duurder uit.
Het is soms wel even schrikken hoe enorm veel stof er op die dingen zitten als ik de stofzuiger er op zet.. Dat had anders in je longen gezeten.
Hergebruik jij die filters dan door ze te stofzuigen?
Heb eigenlijk ook geen idee hoe je kan zien wanneer het tijd is voor een nieuw setje.
Voor oplosmiddellen heb ik 3M 6000 filter ABEK1 6059 *2* SET
Ze zijn gelimiteerd houdbaar, maar bewaar ze na gebruik wel in een afgesloten zip-lock zak. Dan gaan ze langer mee.
Waar heb je die voor? Gebruik je die als je gaat verven met alkydverf?
En zijn die minder lang houdbaar dan de stoffilters, kan er geen houdbaarheidsdatum van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mijn multimeter is het aan het begeven, rare metingen en haperend display. Batterij vervangen maar dat lost niets van de problemen op dus ik ben denk ik in de markt voor een nieuwe. Deze is een goedkope van een van de bouwmarkten, weet niet eens meer waar dat ding vandaan komt.

De multimetermarkt is een beetje een vreemde als ik het door de ogen van mijn google bekijk, en het lijkt erop alsof er tussen een Fluke van minimaal 200 euro en een bouwmarktmodel van 15 piek weinig aanbod is. Mogelijk omdat ik verkeerd zoek of domweg niet weet waar ik moet kijken, dus vandaar mijn vraag hier; waar vind ik een goede multimeter voor een budget van maximaal 150 euro.

Wat me vooral stoort aan de goedkope multimeters is dat de testleads onhandig zijn; de kabels zijn kort en/of de uiteinden van de ' handvaten' zijn onhandig (korte stompe puntjes, te groot voor in kleinere stekkers van gelijkspanning bijvoorbeeld. De multimeter wordt vooral gebruikt om weerstand en ontinuïteit te meten in afgeschakelde 230v installaties (meterkast, schakeldraden, centraaldozen etc), en voor kleinere hobbyprojectjes zoals 5, 12 en 24v bouwsels. Wie kan me helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik ben opzich altijd wel blij met uni-t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
@Pixeltje Heb zelf een Uni-Trend UT61E (niet meer verkrijgbaar), maar kijk ook eens naar Brymen bijvoorbeeld de BM231 of BM235 dan heb je een leuke DMM voor een nette prijs :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:11
Als je googled op "Fluke 15b" kom je her en der precies uit binnen budget

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Pixeltje

Hier ook een stem voor uni-t
Check ook deze winkel eens, mooie selectie multimeters:
https://www.eleshop.nl/te.../multi_form/handheld.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb een Brymen BM869s, wat mij betreft de allerbeste multimeter van rond de €200 (kan zich meten met veel duurdere Flukes). Ik heb echter ook een Uni-T- T210e pro en die vind ik voor alle klusjes in en rond het huis eigenlijk een heel stuk praktischer. Hij heeft alle basis functies en is lekker klein en handzaam (en een heel stuk goedkoper).

[ Voor 6% gewijzigd door sjirafje op 03-02-2024 22:56 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

akoster schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Als je googled op "Fluke 15b" kom je her en der precies uit binnen budget
Bij welke leverancier? Ik zie 'm alleen leverbaar bij Aliexpress maar ik koop liever bij een echte, nederlandse, winkel ivm garantie e.d.

Ik zit met hetzelfde issue als @Pixeltje; m'n ca. 25-30 jaar oude Dynatec 9010e begint het op te geven. Zonde, was een erg goede, professionele, meter maar het is blijkbaar een keer op.

Een aantal jaar geleden heb ik mijn (technische) zoons beide een Brymen 235 cadeau gedaan. Ik ging af op de prima reviews, en moet zeggen dat ik onder de indruk was van hoe degelijk deze meter eruit zag en voelde. Dus ik lees mee of er betere opties voorbij komen maar anders wordt 't voor mij de Brymen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Vliegvlug
Ik heb zowel die ronde als die verwisselbare filters in een houdertje. Gekocht toen corona een ding was, dus filters aan de prijs waren en/of slecht verkrijgbaar.

Ik heb geen voorkeur voor één van beide.

Vwb p1/2/3: voor houtbewerking is p1 al prima. Zo'n filter een halfgelaatsmasker is al heel veel beter dan zo'n los kapje voor je mond.

Qua comfort zit er wel merkbaar verschil. Hoe hoger genormeerd het filter, hoe minder comfort (zwaarder ademen, vocht en temp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Puch-Maxi schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:05:
@Pixeltje Heb zelf een Uni-Trend UT61E (niet meer verkrijgbaar), maar kijk ook eens naar Brymen bijvoorbeeld de BM231 of BM235 dan heb je een leuke DMM voor een nette prijs :).
Ik heb idd de opvolger:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut161e.html

Voor de gewone huis tuin keuken auto hobby is deze prima:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut133a-multimeter.html

Ik heb overigens ook nog een ut10a (sterker, ik heb er twee), een pocket multimeter en die gebruik ik het vaakst: iets doorpiepen, ff snel iets meten. De opvolger is de ut125. Gewoon meebestellen, lekker handig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Vliegvlug, ik heb zo'n trapezium houder en de losse filters, dat is niet dikker dan normale filters. Gekocht aan het begin van de Covid gebeurtenissen, was eigenlijk de enige keuze toen en het toenmalige alternatief was niet beschikbaar op dat moment. In gebruik merk ik overigens weinig verschil tussen die twee alternatieven. De ronde heb ik nog nooit gebruikt.

Ik gebruik zelf altijd de P3 versies, P2 zal ook wel prima beschermen tegen het groffe stof, maar fijnstof is toch het laatste dat wordt tegengehouden, dus dan heb ik liever de 99.95% ipv de 94% filtering, want die laatste 5-6% is waarschijnlijk voornamelijk fijnstof. Ook bij houtbewerkingen, zou ik liever P3 hebben, het groffe stof slaat wel neer, maar het fijne spul blijft juist rondzweven, en dat merk ik wel na een dagje zagen in de garage.

Qua ademweerstand vind ik P3 niet storend, maar heb ook geen ervaring met de P2 versies.

Stofzuigen van je filters kan, maar net als bij de filters van een stofzuiger, kan je daarmee de vezels van het filter beschadigen en het spul dat er dieper in zit haal je er toch niet uit. In theorie kan je ze blijven gebruiken tot de ademweerstand te hoog wordt, maar ik vervang ze zelf gewoon met enige regelmaat. Zo duur zijn de individuele filters toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Uni-t maakt degelijke goedkope DMM's, maar neem niet de aller goedkoopste.
De UT139C is de goedkoopste die ik nog zou aanraden.

Wat betreft leads, kan je losse Pomona leads kopen als je wil, dat is dezelfde fabrikant die ook Fluke leads maakt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Vliegvlug ik heb de 7503:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4_f6jAgh_PRWNfjzYY1wbiCbrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYLuhIpYDF43IfWf5kWZCrI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8UhxH5aPSExBZlIdSIFjO_knb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tHh6cGUP70gVYJLRkm113QS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ff twee verschillende filters erop gezet.

Mijn advies: koop beide. Het is toch verbruiksspul, dus komt wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiders
  • Laatst online: 06-06 06:54
Ik moet circa 5 stuks betonnen opsluitbandjes van 5 cm dikte doorslijpen. Ik zit hiervoor te kijken om een haakse slijper te kopen. Deze klus is op zich niet veel werk, dus ik zoek een slijper die hierna ook nog veelvuldig ingezet kan worden.

In die lijn zijn de kleine (125) slijpers wat multifunctioneler denk ik, dus ik kijk nu naar de GWS 880 omdat ik al veel Bosch gereedschap heb.

Maar de vraag is of ik hiermee goed door die betonbandjes heen kom?

Suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er doorheen hoeft niet, als je ze met een diamant schijfje inslijpt tot pakweg halverwege (of aan beide kanten), en er dan een klap op geeft met een steen of rubber hamer, breken ze op de zaaglijn door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:36
Als je rondom slijpt krijg je ze wel door. In één snede lukt dat niet, ik denk dat je max een cm of 3 in kan slijpen voordat de machine tegen het materiaal aan komt. Voor vijf stuks lijkt dat me wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@heiders
Heb je echt nut voor een slijpmachine? Anders gewoon huren:
https://www.kokverhuur.nl/p/slijptol-125-mm/

Diamantschijfje erbij en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:24
Voor 5 bandjes zou ik een slijpmachine van de Parkside halen voor 20 euro.. die komt er wel doorheen en overleeft het ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
henkie196 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 06:46:
Stofzuigen van je filters kan, maar net als bij de filters van een stofzuiger, kan je daarmee de vezels van het filter beschadigen en het spul dat er dieper in zit haal je er toch niet uit. In theorie kan je ze blijven gebruiken tot de ademweerstand te hoog wordt, maar ik vervang ze zelf gewoon met enige regelmaat. Zo duur zijn de individuele filters toch niet.
Helemaal eens. Heb ook gewoon de P3 gehaald ipv P2. Ademt echt prima(voor mijn gevoel ademt de ronde wel beter dan de trapezium. Meer oppervlakte gok ik zo.

Dat ik ze af en toe afzuig betekent niet dat ik doorga tot er gaten in zitten hoor. :+
Soms tijdens slijp klussen komt er zo enorm veel stof vrij dat ademen moeilijker wordt. Even snel met de zachte hand de stofzuiger er op en je kan weer door. Inderdaad beschadiging voorkomen.
Vliegvlug schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Zie dat het een P3 filter is, waarom die keuze ipv P2?

Per 2 is wel wat praktischer dan per 20 inderdaad. :)
Wel flink duurder, ze kosten bij Coolsafety bijna 28% meer per stuk als je ze daar per set besteld vs 20 stuks bij pbmdiscouter. En als je er toch 20 besteld ben je alsnog 20% duurder uit, scheelt een kleine €20.
Waarbij coolsafety de verzendkosten dan wel weer €4 lager zijn dus het uiteindelijk verschil is €16.

Maar ze bieden tenminste de mogelijkheid om ze per set te bestellen dus dat is fijn. Is ook zonde om te veel te bestellen en het niet te kunnen gebruiken omdat het verlopen is, dan ben je nog duurder uit.
Zo snel ga ik met klussen niet door de filters heen. Voor mijn huis heb ik iets van 5 setjes gebruikt en dat was redelijk wat slijpwerk.

P3 geeft weer veel betere bescherming dan P2. Zeker als je veel fijnstof hebt zoals met slijpen maar deels ook bepaalde rook en andere kankerverwekkende deeltjes. 3M heeft het online staan met fijnere uitleg.
[...]

Hergebruik jij die filters dan door ze te stofzuigen?
Heb eigenlijk ook geen idee hoe je kan zien wanneer het tijd is voor een nieuw setje.
Moeilijk ademen = vervangen.
Beschadiging = vervangen.

Ben ik even druk aan het klussen dan wil ik nog wel even snel de stofzuiger over de ergste laag stof op het masker halen, dan adem je meteen weer goed. Maar beter is uiteraard vervangen.
[...]

Waar heb je die voor? Gebruik je die als je gaat verven met alkydverf?
En zijn die minder lang houdbaar dan de stoffilters, kan er geen houdbaarheidsdatum van vinden.
Noem mij gek, maar ik werd high toen ik vensterbanken ging beitsen. Ook met gebruik van isopropylalcohol, thinner of spiritus gaat het masker gewoon op. Of met spuiten(zelf buiten). Ik kan gewoon niet meer tegen die geur.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Prachtig! Doet me denken aan een cartonnagebedrijfje waar ik vroeger m'n bijbaantje had. Stond ook vol met dat soort machines (voornamelijk van Duitse makelij dacht ik) uit begin 20e eeuw: stansen, rillen, vouwen, krammen. Had wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Pixeltje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:52:

...
Wat me vooral stoort aan de goedkope multimeters is dat de testleads onhandig zijn; de kabels zijn kort en/of de uiteinden van de ' handvaten' zijn onhandig (korte stompe puntjes, te groot voor in kleinere stekkers van gelijkspanning bijvoorbeeld. De multimeter wordt vooral gebruikt om weerstand en ontinuïteit te meten in afgeschakelde 230v installaties (meterkast, schakeldraden, centraaldozen etc), en voor kleinere hobbyprojectjes zoals 5, 12 en 24v bouwsels. Wie kan me helpen?
Ander nadeel van goedkope testleads is dat ze stijf zijn en de weerstand erg hoog is. Heb ooit eens de fout gemaakt om goedkope leads te bestellen via Ali, maar de weerstand was al iets van 7 Ohm. En ik maar denken waarom m'n metingen zo afweken.

Voor 230v en meten of je batterijtje leeg is oid voldoet zo'n 15 euro model prima.

Als ik weer meer tijd heb om m'n buizenversterkerhobby op te pakken, ben ik ook toe aan een nieuwe meter. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat dat idd zo rond de 200 euro kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:11:
@heiders
Heb je echt nut voor een slijpmachine? Anders gewoon huren:
https://www.kokverhuur.nl/p/slijptol-125-mm/

Diamantschijfje erbij en klaar.
Als je gaat huren, waarom niet meteen een betonfrees? Hoef je ook niet van twee kanten in te slijpen, en als er water op zit, geeft dat een stuk minder stof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Bedankt voor alle reacties, het wordt een UNI-T UT161E, voor 110 euro een veelzijdig apparaat en een serieuze stap vooruit ten opzichte van mijn huidige meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Blijkbaar kom je met korrel40 op een rotex ook een heel end.
* Raymond bijna klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

OutSIdeR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:16:
[...]

moraal van het verhaal: Colalight is goed voor het opschonen van je spijsvertering?
:+

ik wist dat de light troep was maar zo erg! :o

@Vliegvlug ben laat to the party maar ik heb toen voor de GVS elipse gekozen.
werkt heerlijk ademt makkelijk en je bril beslaat niet. kan ik de hele dag op houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OQ_0RnZNi_mfr7Sj8RM2krexDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLgb3nBzgxLzqd0msR0WfGFg.jpg?f=fotoalbum_large

net wel ff reserve filters besteld.
papieren filters dus even schoon kloppen kan prima maar stofzuigen wat minder.
elke keer even alles er uit halen vochtig doekje boel schoon maken.( gaat prima door simpel contructie
enige is het kleine ventiel in het midden die heb ik nog niet gezien als vervangings item.

[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 04-02-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:00:
@Vliegvlug
Ik heb zowel die ronde als die verwisselbare filters in een houdertje. Gekocht toen corona een ding was, dus filters aan de prijs waren en/of slecht verkrijgbaar.

Ik heb geen voorkeur voor één van beide.

Vwb p1/2/3: voor houtbewerking is p1 al prima. Zo'n filter een halfgelaatsmasker is al heel veel beter dan zo'n los kapje voor je mond.
Ik gebruik nu 3M 8822 FFP2 wegwerp stofmaskers maar wil inderdaad naar wat beters :)
Qua comfort zit er wel merkbaar verschil. Hoe hoger genormeerd het filter, hoe minder comfort (zwaarder ademen, vocht en temp).
Dat klinkt wel logisch ja, kleinere gaatjes op hetzelfde oppervlak dus wat minder doorvoer.
Maar is dat zodanig dat je het onprettig vindt in gebruik?
Raymond schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:26:
@Vliegvlug ik heb de 7503:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ff twee verschillende filters erop gezet.
Dank voor de foto’s! _/-\o_
Ik had zelf al op internet lopen zoeken hoe dik en groot die 501 en 603 adapters bij elkaar zouden zijn maar kon het niet vinden.
Valt me erg mee :)
Mijn advies: koop beide. Het is toch verbruiksspul, dus komt wel op :)
Goed idee maar 20 van elk gaat me wat ver. ;)
Waar haal jij die filters?
Pagina: 1 ... 184 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).