Nummer twee al die geen verschil merkt, dan valt voor mij de 6000 serie filters wel af want waarom meer betalen voor een cartridge als een los filter in een houder net zo goed werkt en minder kost.henkie196 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 06:46:
@Vliegvlug, ik heb zo'n trapezium houder en de losse filters, dat is niet dikker dan normale filters. Gekocht aan het begin van de Covid gebeurtenissen, was eigenlijk de enige keuze toen en het toenmalige alternatief was niet beschikbaar op dat moment. In gebruik merk ik overigens weinig verschil tussen die twee alternatieven.
Bij mij zal ik het stofmasker gebruiken voor houtbewerking, slijpen in muren of losse tegels en als ik de kruipruimte in ga. Dat laatste is misschien niet echt nodig maar vind het altijd wel een prettig idee.De ronde heb ik nog nooit gebruikt.
Ik gebruik zelf altijd de P3 versies, P2 zal ook wel prima beschermen tegen het groffe stof, maar fijnstof is toch het laatste dat wordt tegengehouden, dus dan heb ik liever de 99.95% ipv de 94% filtering, want die laatste 5-6% is waarschijnlijk voornamelijk fijnstof. Ook bij houtbewerkingen, zou ik liever P3 hebben, het groffe stof slaat wel neer, maar het fijne spul blijft juist rondzweven, en dat merk ik wel na een dagje zagen in de garage.
Heb er eerder eigenlijk niet bij stil gestaan dat P3 nodig zou zijn, dacht dat dat voor bijzondere situaties of hele lange werkzaamheden was, en altijd die 3M FFP2 dingen gebruikt.
En was van eigenlijk van plan die P2 te halen maar jouw verhaal klinkt wel zinnig dus ik twijfel.
Dat is nog wel een dingetje, anders was het op de kosten na een makkelijke keuze.Qua ademweerstand vind ik P3 niet storend, maar heb ook geen ervaring met de P2 versies.
Moet zeggen dat ik mijn losse wegwerpt stofmaskers nooit gestofzuigd heb, niet aan gedacht ook.Stofzuigen van je filters kan, maar net als bij de filters van een stofzuiger, kan je daarmee de vezels van het filter beschadigen en het spul dat er dieper in zit haal je er toch niet uit. In theorie kan je ze blijven gebruiken tot de ademweerstand te hoog wordt, maar ik vervang ze zelf gewoon met enige regelmaat. Zo duur zijn de individuele filters toch niet.
Dus ook niet bij deze filters en het voelt een beetje hacky ook.
Dat ademweerstand een indicatie is zal ik onthouden.
Die wegwerpdingen draag ik nu tot ze er te vies uit zien van buiten of wanneer het elastiekje breekt, wat het eerst gebeurd.