Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:04

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 06:46:
@Vliegvlug, ik heb zo'n trapezium houder en de losse filters, dat is niet dikker dan normale filters. Gekocht aan het begin van de Covid gebeurtenissen, was eigenlijk de enige keuze toen en het toenmalige alternatief was niet beschikbaar op dat moment. In gebruik merk ik overigens weinig verschil tussen die twee alternatieven.
Nummer twee al die geen verschil merkt, dan valt voor mij de 6000 serie filters wel af want waarom meer betalen voor een cartridge als een los filter in een houder net zo goed werkt en minder kost. ;)
De ronde heb ik nog nooit gebruikt.

Ik gebruik zelf altijd de P3 versies, P2 zal ook wel prima beschermen tegen het groffe stof, maar fijnstof is toch het laatste dat wordt tegengehouden, dus dan heb ik liever de 99.95% ipv de 94% filtering, want die laatste 5-6% is waarschijnlijk voornamelijk fijnstof. Ook bij houtbewerkingen, zou ik liever P3 hebben, het groffe stof slaat wel neer, maar het fijne spul blijft juist rondzweven, en dat merk ik wel na een dagje zagen in de garage.
Bij mij zal ik het stofmasker gebruiken voor houtbewerking, slijpen in muren of losse tegels en als ik de kruipruimte in ga. Dat laatste is misschien niet echt nodig maar vind het altijd wel een prettig idee.

Heb er eerder eigenlijk niet bij stil gestaan dat P3 nodig zou zijn, dacht dat dat voor bijzondere situaties of hele lange werkzaamheden was, en altijd die 3M FFP2 dingen gebruikt.
En was van eigenlijk van plan die P2 te halen maar jouw verhaal klinkt wel zinnig dus ik twijfel.
Qua ademweerstand vind ik P3 niet storend, maar heb ook geen ervaring met de P2 versies.
Dat is nog wel een dingetje, anders was het op de kosten na een makkelijke keuze.
Stofzuigen van je filters kan, maar net als bij de filters van een stofzuiger, kan je daarmee de vezels van het filter beschadigen en het spul dat er dieper in zit haal je er toch niet uit. In theorie kan je ze blijven gebruiken tot de ademweerstand te hoog wordt, maar ik vervang ze zelf gewoon met enige regelmaat. Zo duur zijn de individuele filters toch niet.
Moet zeggen dat ik mijn losse wegwerpt stofmaskers nooit gestofzuigd heb, niet aan gedacht ook.
Dus ook niet bij deze filters en het voelt een beetje hacky ook.
Dat ademweerstand een indicatie is zal ik onthouden.
Die wegwerpdingen draag ik nu tot ze er te vies uit zien van buiten of wanneer het elastiekje breekt, wat het eerst gebeurd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Vliegvlug schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:31:
Goed idee maar 20 van elk gaat me wat ver. ;)
Waar haal jij die filters?
Ik heb ze ooit hier gekocht:
https://coolsafety.nl/ade...escherming-aansluiting=or

Was begin 2021, dus coronatijd. Opvallend is wel dat het nu toch nog flink duurder is geworden, zie ik.

Masker via amazon, als set met de nodige filters erbij:
https://www.amazon.de/gp/...h_asin_title?ie=UTF8&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LED-Maniak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Helemaal eens. Heb ook gewoon de P3 gehaald ipv P2. Ademt echt prima(voor mijn gevoel ademt de ronde wel beter dan de trapezium. Meer oppervlakte gok ik zo.
Dat klinkt als een plausibele verklaring inderdaad.
En op zich wel een reden om dan voor de ronde P3 te gaan. Maar als het losse P3 filter in de houder ook goed genoeg ademt waarom dan meer betalen. Keuzes keuzes…

Ze zouden van 3M eigenlijk een proefpakket moeten hebben met van elk type stoffilter een setje om het eens uit te proberen. :P
Dat ik ze af en toe afzuig betekent niet dat ik doorga tot er gaten in zitten hoor. :+
Soms tijdens slijp klussen komt er zo enorm veel stof vrij dat ademen moeilijker wordt. Even snel met de zachte hand de stofzuiger er op en je kan weer door. Inderdaad beschadiging voorkomen.
Aha, op die manier.
Dan snap ik wel dat je even de stofzuiger erop zet inderdaad.
Beetje zoals de filter reinig knop op mijn Makita bouwzuiger ;)
[...]

Zo snel ga ik met klussen niet door de filters heen. Voor mijn huis heb ik iets van 5 setjes gebruikt en dat was redelijk wat slijpwerk.

P3 geeft weer veel betere bescherming dan P2. Zeker als je veel fijnstof hebt zoals met slijpen maar deels ook bepaalde rook en andere kankerverwekkende deeltjes. 3M heeft het online staan met fijnere uitleg.
Ga eens kijken op de 3M site, klinkt interessant.
[...]

Moeilijk ademen = vervangen.
Beschadiging = vervangen.
Handige vuistregels voor vervangen! (y)
Ben ik even druk aan het klussen dan wil ik nog wel even snel de stofzuiger over de ergste laag stof op het masker halen, dan adem je meteen weer goed. Maar beter is uiteraard vervangen.

[...]
Noem mij gek, maar ik werd high toen ik vensterbanken ging beitsen. Ook met gebruik van isopropylalcohol, thinner of spiritus gaat het masker gewoon op. Of met spuiten(zelf buiten). Ik kan gewoon niet meer tegen die geur.
Ik heb dat ook wel eens als ik teveel met remmenreiniger in de weer ben en een stofkapje doet daar niets tegen.
Maar niet bij stilgestaan dat daar ook filters voor zijn. Mogelijk bestaan die niet in wegwerp versie maar als ik straks zo’n halfgelaatsmasker heb wel. :*)
Zal er gelijk een setje bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Ik heb ze ooit hier gekocht:
https://coolsafety.nl/ade...escherming-aansluiting=or

Was begin 2021, dus coronatijd. Opvallend is wel dat het nu toch nog flink duurder is geworden, zie ik.
Iemand kwam ook al met hun website. Vind ze ook vrij duur maar tot nu toe de enige waar je ze niet gelijk per 20 hoeft te kopen.
Masker via amazon, als set met de nodige filters erbij:
https://www.amazon.de/gp/...h_asin_title?ie=UTF8&th=1
Ik ben op zoek naar de 6502QL

Die verkopen ze bij Amazon.de ook als set maar dan met enkel het 501 deel van de houder erbij. Niet het 603 deel dus dan kan je er nog niets mee. Erg apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:05:
[...]
@Vliegvlug ben laat to the party maar ik heb toen voor de GVS elipse gekozen.
werkt heerlijk ademt makkelijk en je bril beslaat niet. kan ik de hele dag op houden.
[Afbeelding]
Ziet er charmant uit! :P
net wel ff reserve filters besteld.
papieren filters dus even schoon kloppen kan prima maar stofzuigen wat minder.
elke keer even alles er uit halen vochtig doekje boel schoon maken.( gaat prima door simpel contructie
enige is het kleine ventiel in het midden die heb ik nog niet gezien als vervangings item.
Schoonmaken is wel een punt inderdaad, bij de wegwerpdingen die ik nu heb hoeft dat niet ;)
Zag net dat 3M ook speciale schoonmaak doekjes verkoopt maar denk dat een vochtig doekje inderdaad ook wel volstaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09
Over multimeters: ik heb sinds een paar maanden een Owon CM2100B (Eleshop), een stroomtang multimeter. Deze is lekker compact en voelt degelijk aan, display is goed af te lezen. Je krijgt er een tasje bij zodat de meter en leads wat langer netjes blijven. Leads zijn wel wat aan de korte kant, ter zijner tijd koop ik daar nog wel andere voor denk ik.

Ander onderwerp:
Ik wil een aantal grote gaten boren in muren van baksteen voor het aanleggen van een extra ventilatiekanaal en voor de afvoer van de afzuigkap in de nieuwe keuken. Het gaat in totaal om 10 gaten, de buis dacht ik in beide gevallen 125 mm te kiezen.
Omdat het om baksteen gaat, dacht ik bij EcoTools een diamantboor droog 132 x 280 mm te bestellen met SDS-plus adapter voor op m'n boorhamer, maar toen las ik o.a. hier dat dat vaak niet zo lekker boort, omdat het zou zwabberen.
Een collega wees me op de Parkside kernboormachine, heeft iemand hier misschien ervaringen met deze machine? En is het het verschil met een SDS-plus adapter op de boorhamer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vliegvlug schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:04:
[...]

Iemand kwam ook al met hun website. Vind ze ook vrij duur maar tot nu toe de enige waar je ze niet gelijk per 20 hoeft te kopen.

[...]

Ik ben op zoek naar de 6502QL

Die verkopen ze bij Amazon.de ook als set maar dan met enkel het 501 deel van de houder erbij. Niet het 603 deel dus dan kan je er nog niets mee. Erg apart
Die 603 koop je er voor een prikkie bij.
https://coolsafety.nl/p/filterhouder-603-3m-per-stuk/
https://www.beschermdwerk...r-stoffilter.html?sqr=603

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Klopt, die zijn niet duur.
Ging me er meer om dat ze dat als set verkopen maar je hebt er niets aan als je het 603 deel mist |:( , dus stop die er dan ook bij in de set! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vliegvlug schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Klopt, die zijn niet duur.
Ging me er meer om dat ze dat als set verkopen maar je hebt er niets aan als je het 603 deel mist |:( , dus stop die er dan ook bij in de set!
Die set (iig de mijne) is bedacht om met die damp-filters te gebruiken. En daar past dat kapje (met vlies-filter) rechtstreeks op. Dus die 603 is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:13:
[...]

Die set (iig de mijne) is bedacht om met die damp-filters te gebruiken. En daar past dat kapje (met vlies-filter) rechtstreeks op. Dus die 603 is dan niet nodig.
Ah op die manier, daar had ik niet bij stil gestaan. Te snel geoordeeld, dan is het inderdaad logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afgelopen week mijn doosje outdoorschroeven bijna opgemaakt.
Oude bestelling opgezocht, artikelnummer in google
https://www.gereedschappe...-stuks-0281-08-34001.html

Nog geen drie jaar geleden daar voor een 10tje per doos gekocht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:38:
Afgelopen week mijn doosje outdoorschroeven bijna opgemaakt.
Oude bestelling opgezocht, artikelnummer in google
https://www.gereedschappe...-stuks-0281-08-34001.html

Nog geen drie jaar geleden daar voor een 10tje per doos gekocht 8)7
2,2x zo duur! :X van €10 naar €22 :N
Belachelijke prijsstijging inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:13

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Ziet er charmant uit! :P

[...]

Schoonmaken is wel een punt inderdaad, bij de wegwerpdingen die ik nu heb hoeft dat niet ;)
Zag net dat 3M ook speciale schoonmaak doekjes verkoopt maar denk dat een vochtig doekje inderdaad ook wel volstaat. :)
Dankje. 😁

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn keuze bepaald werd doordat die 3M's halfgelaatsmaskers stukje duurder zijn en nogal ingewikkeld was uit te vogelen wat je nu moest kopen om tot een werkbare set te komen. (snap ik eigenlijk nog steeds niet geheel. Er is niet echt een dit is je masker en dit is bescherming 1 set met deze als replecement en dit is bescherming 2 set met dit als replacement enz.)
Omdat ik geen gas bescherming perse nodig had. Vooral fijnstof kwam ik op deze uit.(het is mn eerste niet weggooi masker omdat die mn veiligheids bril op lees sterkte beslaan en eigenlijk niet goed afsluiten gedurende langere tijd op je gezicht. Dit zet je snel ff op en af ook als je even wat mdf freest.

De filters zijn compact je ziet er niet uit als de mad scientist cooking cristal meth en niet te duur.
Dit lijstje geeft precies aan wat.
Als ik ooit beter nodig heb om bijv. Lijm fumes enz. Dan @ ik jou wel, tegen die tijd ben je vast een expert.😁

Edit uit nieuwsgierigheid even hier rond gekeken.
En dit lijkt inderdaad een mooi alternatief als mn gvs niet meer voldoet of als tweede masker.
https://pbmdiscounter.nl/...0-halfgelaatsmasker/6200m
Ze hebben ook een datasheet die een beetje uitlegt wat je moet hebben.

Ze hebben wel t voordeel dat je gelaatsrubbermask niet vervangen hoeft omdat alles er op past.
De ronde filters zijn ook iets goedkoper.

Zit er veel verschil in de blauwe versie en deze?

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 05-02-2024 01:16 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:04:
Bij toolstation hebben ze de filters ook los (per paar), maar niet direct erg goedkoop per stuk. Maar om te proberen wel handig, zeker als je een winkel ervan in de buurt hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:36

dragonhaertt

@_'.'

Laatste keer dat ik filters wilde kopen waren de 2135 ook lastig te vinden (of duur).
Ik heb toen de 6035 filters gekocht. splashproof versie van de p3 filters.

Iets lomper dan de ronde 2135 filters, en een beetje gekke plastic-geur in het begin, maar ze werken wel goed.

(gekocht bij degros)

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 05-02-2024 09:58 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:56:
Laatste keer dat ik filters wilde kopen waren de 2135 ook lastig te vinden (of duur).
Ik heb toen de 6035 filters gekocht. splashproof versie van de p3 filters.

Iets lomper dan de ronde 2135 filters, en een beetje gekke plastic-geur in het begin, maar ze werken wel goed.
Interessant, mijn 6035 filters hebben niet een aparte geur bij het eerste gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Iemand een idee waar je deze dingen kan kopen?
Ik gooide iets te enthousiast de la dicht.
😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXP_WaaneDPT6h-LQywZ8Z-h9r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXdtF5hN4Vr3txjer6lPZtwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drRkTsgqzyXMgNl31FWxJTijDFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTsjhNuPqQ3FaEfXpmB99qy0.jpg?f=fotoalbum_large

Keuken is 2000 isch
En ik weet niet wie de leverancier is.

Sorry moest eigenlijk in die andere diy tonic gepost worden.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 05-02-2024 12:34 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
Ik heb een Metabo STE 100 Quick decoupeerzaag en ben op zoek naar de accesoires die ik nodig heb om hiermee netjes parallel te kunnen zagen. Het zal wel aan mij liggen maar noch de handleiding, noch de Metabo website bieden hier soelaas.

https://www.metabo.com/nl...oebehoren-decoupeerzagen/

Geleiderail 31213 in combinatie met Decoupeerzaag-geleidingsvoorziening voor 631213000 zou moeten werken lijkt me, maar dan heb ik nog klemmen nodig (gewoon universele is prima lijkt me?). Totaal kom ik dan op 200 euro uit ongeveer.

Daarom zat ik naar dit ding te kijken:

Cirkel- en parallelgeleiding voor decoupeerzagen (623591000)

Afbeeldingslocatie: https://www.metabo.com/nl/out/pictures/generated/product/icon/260_172_70/2359100s_01.jpg

Echter het is me niet duidelijk of ik dat ding zomaar op de decoupeerzaag vastmaak of dat daar nog iets extra voor nodig is. Tweede vraag, in hoeverre biedt zo'n dun stukje aluminium voldoende support om netjes parallel te blijven zagen? Het lijkt me dat dat plastic ding met horten en stoten langs het werkstuk schuift maar misschien zie ik dat verkeerd.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jouw analyse klopt: dit is meer een cirkelgeleider dan een parallelgeleider. Doorgaans zit er een sleufje in de zool waar de metalen strip in gaat, maar helemaal parallel is wel een dingetje. Dan kan je beter langs een lat zagen.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 05-02-2024 12:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Dr. Strangelove het makkelijkste is een aluminium/stalen rechthoekig profiel met aan één kant een gleuf voor je klemmen. Of een strook multiplex van 15cmx12mm en zolang als je nodig hebt met houtklemmen
Die pennetjes met kant handje werken meer tegen dan met je.

Die van mij ligt eigenlijk al jaren niks te doen in de koffer
Alleen met een cirkel zagen is hij handig (of een deel van een cirkel , afgeronde hoek.
(nadeel er zit dan wel een gat in de plaat die in de hoek of cirkel zit.)

Zelfs dan is een stuk multiplex met daarin je centrepoint op je werkstuk klemmen mooier.(geen gat in je werkstuk die je moet dichtsmeren.)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 05-02-2024 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:15:
Ik heb een Metabo STE 100 Quick decoupeerzaag en ben op zoek naar de accesoires die ik nodig heb om hiermee netjes parallel te kunnen zagen. Het zal wel aan mij liggen maar noch de handleiding, noch de Metabo website bieden hier soelaas.

https://www.metabo.com/nl...oebehoren-decoupeerzagen/

Geleiderail 31213 in combinatie met Decoupeerzaag-geleidingsvoorziening voor 631213000 zou moeten werken lijkt me, maar dan heb ik nog klemmen nodig (gewoon universele is prima lijkt me?). Totaal kom ik dan op 200 euro uit ongeveer.

Daarom zat ik naar dit ding te kijken:

Cirkel- en parallelgeleiding voor decoupeerzagen (623591000)

[Afbeelding]

Echter het is me niet duidelijk of ik dat ding zomaar op de decoupeerzaag vastmaak of dat daar nog iets extra voor nodig is. Tweede vraag, in hoeverre biedt zo'n dun stukje aluminium voldoende support om netjes parallel te blijven zagen? Het lijkt me dat dat plastic ding met horten en stoten langs het werkstuk schuift maar misschien zie ik dat verkeerd.
toon volledige bericht
Ik denk niet dat je daar klemmen voor nodig hebt, meestal heb je wel ergens een moertje ofzo zitten waarmee je zo'n geleider vast kan klemmen in de beugels (of gleuf) die ervoor in de voet van de zaag zit. Of dat lekker zaagt weet ik niet, heb wel zo'n ding, maar nog niet nodig gehad / gebruikt.

Heb het wel eens geprobeerd op een rail (als je al een rail hebt, de adapter daarvoor is goedkoper dan de parallel/cirkelgeleider), maar dat was ook niet zo'n daverend succes, want het zaagje wil nog wel eens weglopen, en je hebt met de rail niet de mogelijkheid om het apparaat wat scheef te zetten om het zaagje weer terug te sturen.

Een latje is niet veel beter in dat opzicht, naar mijn idee, hooguit met de extra complicatie dat de lat zelden echt recht is. Aluminium profiel is dan betrouwbaarder recht, maar wel voldoende grote diameter / doorsnede nemen, anders buigt die gegarandeerd door over langere stukken.

Het makkelijkste is denk ik toch om een lijntje te trekken en de dcoupeerzaag met de hand erop houden.

Of, als het echt netjes moet, cikel of invalzaag op rail. Geeft meestal ook een nettere zaagsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
Ja, ik heb wel eens lang een lat gezaagd maar herken het probleem, het zaagje wandelt weg en corrigeren is bijna onmogelijk.

Zie ik het verkeerd of is een decoupeerzaag eigenlijk gewoon niet de juiste tool om lange rechte zaagsnedes te maken? Niet dat ik hem daarvoor heb gekocht hoor.

Het is niet zo dat het perfect recht moet, gaat om de achterkant van een paar plankjes op een F-steun systeem, dus dat zie je niet. Maar voor toekomstige projecten is het toch wel essentieel. Ik heb veel meubelpanelen over van een plankensysteem in mijn vorige woning en die kan ik prima hergebruiken - als ik ze maar netjes kan zagen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:00:
Ja, ik heb wel eens lang een lat gezaagd maar herken het probleem, het zaagje wandelt weg en corrigeren is bijna onmogelijk.
Dit mag je ook verwachten met een rail adapter of een parallelgeleider, dan.
Zie ik het verkeerd of is een decoupeerzaag eigenlijk gewoon niet de juiste tool om lange rechte zaagsnedes te maken? Niet dat ik hem daarvoor heb gekocht hoor.
Inderdaad, voor lange rechte snedes wil je een cirkel- of invalzaag op een rail. Als cirkelzaag, dan wel met een vaste voet, zodat je je anti-splinterstrip van de rail goed kan (blijven) gebruiken. Dat is bij meubelpanelen echt essentieel, anders krijg je allemaal uitbrekende stukjes aan de kant waar de cirkelzaag omhoog komt (de voorkant van de zaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 17:46
Welk zaagblad heb je op de decoupeerzaag, dat maakt veel uit. Helemaal voorkomen doe je het niet, maar het juiste blad maakt al een wereld van verschil. Je kan met een goed blad en een goede decoupeerzaag best redelijk recht zagen, maar het is nooit zo recht als met een cirkel/inval zaag.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:27
Een decoupeerzaag is vrij flexibel. Gemaakt om figuren te zagen en niet perfect recht en loodrecht. Rechtdoor kan nog wel lukken, maar het zaagje kan ook aan de onderkant kruipen. Afhankelijk van de combinatie zaag, blad, materiaal en gebruik kan dat best wel veel zijn of bijna niets. Wil je zekerheid, kies een zaag gemaakt om rechtdoor te zagen. Cirkelzaag of invalzaag op rails.

Met veel geduld kun je best netjes zagen met een decoupeerzaag. Maar ik ben heel erg blij met m'n invalzaag, ook al is het precies instellen meer gedoe dan de decoupeerzaag pakken. (Makita SP6000J)

Addicted to silent computing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
@Dr StrangeLove mijn ervaring met decoupeerzagen is dat die niet rechtuit _kunnen_ zagen. Als je ze dwingt, door ze langs een geleider te laten gaan, dan staat op een gegeven moment het zaagje krom onder de machine. De enige oplossing daarvoor die ik ken, is een zaagje kiezen waar de tanden breed staan (dus breder gezet dan het zaaglijfje). Daardoor krijg je geen gewring en blijft het zaagje rechtdoor gaan. Dit zijn ook de zaagjes die je voor bochtenwerk gebruikt.
Dat geeft dus niet de mooiste zaagsnede.

Mijn advies: zodra je meer dan 3 tientjes moet uitgeven voor zo'n geleider, koop dan lekker een parkside cirkelzaag, of een andere goedkopie. En geleid die langs een latje. Dan krijg je beter resultaat dan met de decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Nu moet ik wel zeggen dat de ene decoupeerzaag de andere niet is. Ik heb er zelf eentje met draad van Bosch, dat gaat aardig als het recht moet in iets dat geen hardhout is. Maar ik was tijdje geleden bij iemand anders aan het helpen en gebruikte daar een accumodel van Parkside, daar was 'recht' meer een suggestie: dat zaagje wilde vrolijk alle kanten op. Dat verschil was echt heel opvallend en maakte heel duidelijk dat dit iets was waar kwaliteit van machine en zaagje echt uitmaken.

Dat gezegd hebbende, als ik iets echt strak recht moet hebben, pak ik een cirkel- of invalzaag. Zelfs m'n blauwe 12V-minicirkelzaagje van Bosch gaat stuk mooier dan m'n 220V-decoupeerzaag. De full-size invalcirkelzaag gaat daar nog weer een stap overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Crahsystor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:14:
Een decoupeerzaag is vrij flexibel. Gemaakt om figuren te zagen en niet perfect recht en loodrecht. Rechtdoor kan nog wel lukken, maar het zaagje kan ook aan de onderkant kruipen. Afhankelijk van de combinatie zaag, blad, materiaal en gebruik kan dat best wel veel zijn of bijna niets. Wil je zekerheid, kies een zaag gemaakt om rechtdoor te zagen. Cirkelzaag of invalzaag op rails.

Met veel geduld kun je best netjes zagen met een decoupeerzaag. Maar ik ben heel erg blij met m'n invalzaag, ook al is het precies instellen meer gedoe dan de decoupeerzaag pakken. (Makita SP6000J)
Het hangt af van de lengte van wat je moet zagen, maar meestal vind ik de invalzaag een stuk makkelijker en sneller werken. Streepje aan de ene kant, streepje aan de andere kant, rail aan een kant goed leggen en vastklemmen, goed leggen aan de andere kant en vastklemmen, nog een keer controleren, en dan in een paar seconde heb je zo een paar meter gezaagd.

Met een decoupeerzaag moet je eerst een lineaal of rail hebben om het lijntje over de hele lengte te trekken, en dan, met veel geduld, nauwkeurig op het lijntje blijven over de hele lengte. En het resultaat met de invalzaag is veel netter.
Twam schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:27:
Nu moet ik wel zeggen dat de ene decoupeerzaag de andere niet is. Ik heb er zelf eentje met draad van Bosch, dat gaat aardig als het recht moet in iets dat geen hardhout is. Maar ik was tijdje geleden bij iemand anders aan het helpen en gebruikte daar een accumodel van Parkside, daar was 'recht' meer een suggestie: dat zaagje wilde vrolijk alle kanten op. Dat verschil was echt heel opvallend en maakte heel duidelijk dat dit iets was waar kwaliteit van machine en zaagje echt uitmaken.

Dat gezegd hebbende, als ik iets echt strak recht moet hebben, pak ik een cirkel- of invalzaag. Zelfs m'n blauwe 12V-minicirkelzaagje van Bosch gaat stuk mooier dan m'n 220V-decoupeerzaag. De full-size invalcirkelzaag gaat daar nog weer een stap overheen.
Nou is er zeker kwaliteitsverschil, maar ook met een Mafell decoupeerzaag, met Mafell zaagjes, ga je niet zomaar een mooie nette, rechte snede maken. Het gaat wel makkelijker dan met de no-name, russische decoupeerzaag die je standaard op 30 graden moet houden om min of meer rechtuit te gaan, en je arm is niet lam van de trillingen daarna, maar recht gaat het sowieso niet zonder wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 22:27
henkie196 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Het hangt af van de lengte van wat je moet zagen, maar meestal vind ik de invalzaag een stuk makkelijker en sneller werken. Streepje aan de ene kant, streepje aan de andere kant, rail aan een kant goed leggen en vastklemmen, goed leggen aan de andere kant en vastklemmen, nog een keer controleren, en dan in een paar seconde heb je zo een paar meter gezaagd.
[...]
Als je de ruimte hebt zeker. Als het spul allemaal steeds opgeborgen moet worden en een 3m rail niet te draaien is in de ruimte valt dat tegen. Maar goed, DIY met goed gereedschap is nog altijd veel prettiger dan met slecht. Ooit een parkside cirkelzaag gehad die met geen mogelijkheid loodrecht te krijgen was. Strakke snede, maar wel schuin en golvend..

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Crahsystor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:12:
Als je de ruimte hebt zeker. Als het spul allemaal steeds opgeborgen moet worden en een 3m rail niet te draaien is in de ruimte valt dat tegen. Maar goed, DIY met goed gereedschap is nog altijd veel prettiger dan met slecht. Ooit een parkside cirkelzaag gehad die met geen mogelijkheid loodrecht te krijgen was. Strakke snede, maar wel schuin en golvend..
Het spul moet bij mij ook steeds opgeruimd worden. Maar als ik dat lijntje wil trekken om te volgen voor de decoupeerzaag, dan zou ik m'n rails erbij pakken om daarlangs dat lijntje netjes te kunnen trekken. Dat zijn de langste rechte stukken die ik heb, in ieder geval. En dan ben je uiteindelijk voor de setup net zo lang bezig als met de invalzaag. Maar het zagen zelf duurt vele malen langer met een decoupeer, voor mij, als ik het netjes wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 21:35

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

FabianGTI schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb na mijn weten de meest uitgebreide versie gekozen.
De accessoires waren best prijzig en de meerprijs voor een pakket vielen mee.

@teacher , bedankt voor de tip, ik zal het in de gaten houden. met de 230V versie nooit problemen gehad.
Waar heb je hem gekocht? :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Voor effe snel toch recht zagen pak ik stiekum vaak gewoon de handzaag.
Ligt voor t grijpen en makkelijker onder controle te houden.
Geen gekloot met latjes, gewoon streep/lijn zetten en en zagen maar.

Decoupeerzaag is toch echt n beetje als op je pc met je muis vrije lijn trekken niet echt strak.
Gemotoriseerde figuurzaag.

Zo'n lat werkt alleen met plaatmateriaal als t dikker materiaal word gaat de zaag weg trekken, buigen. Zelfs met de pendel stand op standje halen kantelen en weer halen.

Als t niet dik materiaal is dan is denk ik zo'n minicirkelzaag een stuk effectiever.

* copykat twijfelt (nogsteeds ondanks dat zo'n minicirkelzaag beperkt is) of hij een nieuwe decoupeerzaag of zo'n mini cirkelzaag moet aanschaffen op accu als even snel iets doorhalen.
En anders een invalzaag op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Toolnation, daar hebben ze op het moment een goede prijs ervoor.

Nu eigenlijk nog opzoek naar een goede (accu)bouwlamp en een groene (3x360) kruislijnlaser, iemand ideeën?
Misschien de Makita DEADML809 maar misschien is dat wel overdone, altijd lastig te bepalen.

[ Voor 39% gewijzigd door FabianGTI op 05-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 25-04 23:49
copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:43:
[...]
Als t niet dik materiaal is dan is denk ik zo'n minicirkelzaag een stuk effectiever.

* copykat twijfelt (nogsteeds ondanks dat zo'n minicirkelzaag beperkt is) of hij een nieuwe decoupeerzaag of zo'n mini cirkelzaag moet aanschaffen op accu als even snel iets doorhalen.
Ik heb dus deze en ben daar eigenlijk heel blij mee. Hield zich zelfs verrassend goed in 2 cm dikke eiken meubelpanelen (van die CanDo-bouwmarktdingen), heel lekker handzaam en eigenlijk fijner dan de decoupeer. Als je er beetje handig mee wordt, kan je 'm zelfs als invalzaagje gebruiken, door de zaagdiepte niet vast in te stellen maar 'm in te laten vallen; omdat het wat lichter motortje heeft hou je 'm wel onder controle. Enige is dus dat je niet figuur kan zagen zoals bij de decoupeerzaag. En hij trekt wel vlot door de accuutjes heen, maar met snellader en tweede accu kan je vrijwel continu door.

De decoupeerzaag pak ik vooral nog als ik ergens laminaat moet zagen ofzo, omdat die laminaatzaagjes voor decoupeer gewoon zoveel goedkoper zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:24

nWn

In Geocentric Orbit

@Dr. Strangelove Aangezien ik alleen een decoupeerzaag heb ben ik wat wezen experimenteren. Paar tips:

1) Koop goede zaagjes die aansluiten op het hout en hoe je dit wil zagen.

2) Zaag langzaam, duw de decoupeerzaag niet vooruit maar laat 'm zelf het werk doen. Forceren betekent een zaag die weg gaat lopen.

3) Mijn ervaring met een plank / speed square als rail gebruiken is niet heel best. Perfect om de lijn te zetten, maar het zaagje wil toch vaak weglopen. Wat wel goed werkt, is iets zoals dit: YouTube: 6 steps for mastering JigSaw / Introducing 9 Hacks! ! !. Dit houdt het zaagje bij mij goed recht, en in combinatie met 1 en 2 lukt het mij prima om strak te zagen, over langere afstanden, zonder dat het zaagje van de lijn of aan de onderzijde wegloopt. Ik heb mijn versie gewoon uit een goedkope plaat multiplex gehaald, kost dus geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:43:
Voor effe snel toch recht zagen pak ik stiekum vaak gewoon de handzaag.
Ligt voor t grijpen en makkelijker onder controle te houden.
Geen gekloot met latjes, gewoon streep/lijn zetten en en zagen maar.

Decoupeerzaag is toch echt n beetje als op je pc met je muis vrije lijn trekken niet echt strak.
Gemotoriseerde figuurzaag.

Zo'n lat werkt alleen met plaatmateriaal als t dikker materiaal word gaat de zaag weg trekken, buigen. Zelfs met de pendel stand op standje halen kantelen en weer halen.

toon volledige bericht
circkelzaag zonder twijfel ik heb een 18v makita al een jaar of 10 kan je een twee&drie prima mee doorzagen. Ooit gekocht om op locaties zonder stroom te kunnen zagen, toen ik eenmaal door had hoe vreselijk handig en handzaam het is wil ik eigenlijk niet meer zonder. Als hij vandaag stuk gaat heb ik morgen een nieuwe, met veel gereedschap zou ik dat niet persee doen. maar dan ga ik er wel vanuit dat je bestaande decoup nog wel kan zagen. want helemaal zonder decoup zou ik niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Met een decoupeerzaag kan je(bij gebrek aan wat anders) prima rechte lijnen zagen hoor.

Ik heb een tweetal ikea kastdeuren ingekort en het is perfect recht. Truc was een geleide lat op het deurtje te klemmen en daar strak de decoupeerzaag tegenaan drukken. Met rustig zagen en het juiste zaagje krijg je prima rechte snedes.

Uiteraard gaat het 100x sneller en mooier met een invalzaag.. maar bij gebrek aan beter, zou ik niet speciaal voor een klusje een zaagmachine kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2024 17:27 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 17:46
LED-Maniak schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:19:
Met een decoupeerzaag kan je(bij gebrek aan wat anders) prima rechte lijnen zagen hoor.

Ik heb een tweetal ikea kastdeuren ingekocht en het is perfect recht. Truc was een geleide lat op het deurtje te kleppen en daar strak de decoupeerzaag tegenaan drukken. Met rustig zagen en het juiste zaagje krijg je prima rechte snedes.
Dat werkt omdat je door een ikea kastdeur zaagt, en langzaam gaat. Bij harder materiaal is de weg van de minste weerstand voor het zaagblad opeens een stuk minder rechtdoor. Zeker bij een meer flexibel zaagblad, wat de bladen voor rondingen zijn. Een zaagblad zoals de Mafell Cunex W1 (https://www.gereedschappr...stuks-hoge-nauwkeurigheid) werkt goed voor harder hout + rechtdoor. Bochten zijn er weer een drama mee. Dit blad past trouwens enkel in de Mafell decoupeerzaag.

Overigens ben ik het wel met je eens, dat als je al een behoorlijke decoupeerzaag hebt, je beter een goed zaagblad dan een inval/cirkel zaag koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door simon op 05-02-2024 17:25 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FabianGTI schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Nu eigenlijk nog opzoek naar een goede (accu)bouwlamp en een groene (3x360) kruislijnlaser, iemand ideeën?
Misschien de Makita DEADML809 maar misschien is dat wel overdone, altijd lastig te bepalen.
moet die kruislaser een merk zijn?
ik heb deze gekocht 16 lijns. doet wat ie moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Twam schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Ik heb dus deze en ben daar eigenlijk heel blij mee. Hield zich zelfs verrassend goed in 2 cm dikke eiken meubelpanelen (van die CanDo-bouwmarktdingen), heel lekker handzaam en eigenlijk fijner dan de decoupeer. Als je er beetje handig mee wordt, kan je 'm zelfs als invalzaagje gebruiken, door de zaagdiepte niet vast in te stellen maar 'm in te laten vallen; omdat het wat lichter motortje heeft hou je 'm wel onder controle. Enige is dus dat je niet figuur kan zagen zoals bij de decoupeerzaag. En hij trekt wel vlot door de accuutjes heen, maar met snellader en tweede accu kan je vrijwel continu door.

De decoupeerzaag pak ik vooral nog als ik ergens laminaat moet zagen ofzo, omdat die laminaatzaagjes voor decoupeer gewoon zoveel goedkoper zijn :+
ik zat aan zoiets te denken op termijn. Ik heb de accu's al. wegens mn duo kit. slag schroef/ boor schoef
Beter dan die met die lange greep denk ik.

Vraag me alleen af of die op een lineaal past.

(heb wel net 2 blades voor mn bosch antiek gekocht (foto's up the stream ergens) maar hij eet geen brood. dus mag er gewoon bij blijven voor zwaarder werk. 8) )

voor nu is mn 750 decoupeer van bosch nog lekker dwars. (ergens is de shaft niet meer "haaks" op de voet.)
kwestie van iets scheef houden dan gaat ie recht.isch..... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat zit in een wokkel : eer en geweten of een strakke deal?

ik zie een nieuw gereedschap in doos, 2 weken actief persoon, strak aanbod maar op mijn vraag of er een bon is antwoord sorry no bon....

Kan natuurlijk een kadootje geweest zijn.

Geen foto van het serienummer....
Kan ook gewoon zijn omdat hij zo in de case past als gefotografeerd.

wel mooie deal.. too good to be true?
( * copykat wil geen heler zijn....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:11

Aight!

'A toy robot...'

copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:57:
[...]

moet die kruislaser een merk zijn?
ik heb deze gekocht 16 lijns. doet wat ie moet doen
Nou ik ben benieuwd, heb er een besteld. Bedankt voor de tip!

Ben bezig met de zolder verbouwing en moet binnenkort muurtjes zetten. Dus dan is een laser wel ideaal om alles goed uit te lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:22:
( * copykat wil geen heler zijn....)
Prima, ben ik geheel met je eens. Doe je het wel, moet je ook niet mekkeren als mensen je spullen stelen. Zelfde voor fietsen, of andere zaken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Lankman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Prima, ben ik geheel met je eens. Doe je het wel, moet je ook niet mekkeren als mensen je spullen stelen. Zelfde voor fietsen, of andere zaken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 06-02-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zeg hoe doe ik eigenlijk members only? Kan het niet vinden in tweakers faq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
[...]

Ik heb deze bouwlamp gekocht bij ome Ali voor Makita accu’s. Komt een goede bak diffuus licht vanaf, erg handig om ruimtes te verlichten.

Ook bij diverse Nederlandse shops te koop met eigen labeltje/merk er op, kost ie het dubbele :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:27
Heeft er iemand nog een tip voor een lijmpistool (voor van die warmte lijm, geen kitpistool :D ) op Makita 18v accus? Ik zie er een paar op Amazon maar als iemand goede ervaringen heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

thijsco19

KTM 990 SMT

copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:38:
Zeg hoe doe ik eigenlijk members only? Kan het niet vinden in tweakers faq
Members only:

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Duimpje omhoog en +karma voor @copykat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

FabianGTI schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb na mijn weten de meest uitgebreide versie gekozen.
De accessoires waren best prijzig en de meerprijs voor een pakket vielen mee.

@teacher , bedankt voor de tip, ik zal het in de gaten houden. met de 230V versie nooit problemen gehad.
Ik heb hem ook maar besteld O-) Mijn vrouw was het er nog niet helemaal mee eens. Maar goed hobby's mogen best wat geld kosten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Terrz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:37:
[...]

Ik heb deze bouwlamp gekocht bij ome Ali voor Makita accu’s. Komt een goede bak diffuus licht vanaf, erg handig om ruimtes te verlichten.

Ook bij diverse Nederlandse shops te koop met eigen labeltje/merk er op, kost ie het dubbele :p.
Ik vond deze met marktplaats afschuimen.

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Ik heb alleen het gevoel dat dit zo'n ome ali import is en een keertje over de kop
Dus als ik tijd heb ga ik daar ook nog even snorren. :*)

Owh en om mn bovenstaande (niet kopen maar oorspronkelijke eigenaar te helpen) te vieren (heb ik mezelf een dw331nt kado gedaan. Straks "ff" ophalen.
Met 5Ah accu zonder doos en serienummer gecheckt. Nette prijs.
Had liever de 334 gehad maar eigenlijk stel ik zelden de zaagsnelheid anders in bij mn huidige dus categorie jammerdan. Mn eerste "verDewalderisering" van mn bestaande gereedschap :+
Ben benieuw hoe die is. Vast beter dan mn tig jaar oude bosch. oOo :Y *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:39
copykat schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:07:
Iemand een idee waar je deze dingen kan kopen?
Ik gooide iets te enthousiast de la dicht.
😬

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keuken is 2000 isch
En ik weet niet wie de leverancier is.

Sorry moest eigenlijk in die andere diy tonic gepost worden.
Zou dit iets kunnen zijn voor je?

https://www.lmcstore.com/nl_nl/verbindingsclips-8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit type op dit moment niet , maar die site zeker.
Thanks. Ga even kijken wat ze allemaal hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTyZXIUoBHI6RC8OLMdLaY7ny4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdSYtieKOr9jQ24V4ew5N4QD.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de ontvanger, female, van het systeem, jou geposte systeem past daar niet tussen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
[...]

Ik heb toevallig een aantal maanden geleden ook een goede bouwlamp en een kruislijnlaser aangeschaft. Ondanks dat ik genoeg Makita accu's heb, heb ik gekozen voor een Scangrip NOVA 6K C+R, samen met statief en diffuser. Toch wat compacter en een enorme hoeveelheid licht. Ook de verschillende standen (10/25/50/75/100%) zijn prettig, evenals de resterende tijd. Algehele bouwkwaliteit is zeer goed (van zowel lamp, statief als diffuser.

Als kruislijnlaser heb ik de Bosch GLL 3-80 CG gekozen, het meeste gereedschap hier is van Bosch, deze paste er goed bij :P Ik heb hem nog niet heel veel gebruikt, maar hij voelt degelijk aan en de lijnen zijn waterpas en duidelijk zichtbaar binnen (buiten nog niet geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nu ik de freesmachine heb besteld kom op het volgende dilemma terecht.
Ik wil graag een beginnerssetje frezen kopen.

Nu twijfel ik tussen deze 2 setjes:

Makita D-53556 12 delig: € 91,94
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/BXnY22nA28RQ/vmWZMr/1027x1200.jpg

of

Ecotools 15delige freesset € 65,34
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/amasty/webp/catalog/product/cache/f34f86bf60cef3e83c9c7e115bac24f1/1/5/15-delige_freesset_1_jpg.webp

Welke zouden jullie kiezen? Voor mij gevoel doet de Makita set wat degelijker aan zeg maar.

[ Voor 5% gewijzigd door mydogisgone op 06-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

mydogisgone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:20:

[Afbeelding]

of

[Afbeelding]

Welke zouden jullie kiezen? Voor mij gevoel doet de Makita set wat degelijker aan zeg maar.
(bijna) Al die setjes zijn meh.
Je kan beter één of twee goede frezen kopen voor die prijs, en per project bijkopen.
Leuk om mee te spelen, maar niet voor langdurig gebruik.

De helft van die frezen ga je nooit gebruiken.
De frees die je wel nodig hebt is na één serieus project op.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 06-02-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

dragonhaertt schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Je kan beter één of twee goede frezen kopen voor die prijs, en per project bijkopen.

Ja daar heb je gelijk in. Alleen is het in dit geval wel even handig om te proberen. Moet zelf ook nog ontdekken wat ik nodig ga hebben met toekomstige projecten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneermeneer
  • Registratie: Oktober 2023
Metabo lijkt sinds kort (~1 maand) borstelloze accu-decoupeerzagen in het assortiment te hebben gekregen, de STAB 18 LTX 150 BL en ook de STA 18 LTX 150 BL

https://www.toolmax.nl/me...u-en-lader-601503850.html

Ik ben toevallig op zoek naar een decoupeerzaag wegens wat voorspelde simpele huis/tuin kluswerkzaamheden. Wegens een eerder gekochte boormachine heb ik al wat accu's van metabo, en zit daarmee dus al een beetje in dat ecosysteem. Verder klinkt het als een goed idee om voor borstelloos te gaan bij accugereedschap als ik het forum erop nalees.

Erg veel verstand van gereedschap heb ik echter nog niet. Vanwege de noviteit van dit apparaat kan ik ook nergens recensies vinden of contrasten met vergelijkbare apparaten. Heeft iemand hier toevallig al ervaring met deze toestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

mydogisgone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Alleen is het in dit geval wel eve handig om te proberen. Moet zelf ook nog ontdekken wat ik nodig ga hebben met toekomstige projecten. :)
Snap ik, ik heb zelf ook een metabo 15delig setje, maar gebruik die nog maar weinig.

Ik zou gewoon de goedkoopste van die twee kopen, dat setje is prima voor zacht hout en experimenteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:24:
[...]

hear, hear.

@mydogisgone ik koop freesjes, hoewel prijzig, altijd los. Frezen is een bewerking die enorm veel vraagt van zo'n stukje snijdend gereedschap. Zeker in hard(er) hout of MDF met een hoge lijmfractie en de 30K + toeren die zo'n ding maakt is goedkoop veelal duurkoop.

Moet je een keer een sleufje frezen van 4mm koop dan een los goedkoop freesje, maar een gekogellagerde kopieerfrees daar steek ik rustig een paar tientjes in. Dat is een veel gebruikte frees in mijn geval.

voorbeeldje:

https://bovenfrezenshop.n...bovenfrezen/groups/g+view
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Alleen is het in dit geval wel eve handig om te proberen. Moet zelf ook nog ontdekken wat ik nodig ga hebben met toekomstige projecten. :)
dat is natuurlijk lastig maar met de levertijden van tegenwoordig heb je de volgende dag je freesjes in huis :)

disclaimertje:

Ik zit in kamp: "buy once, cry once". Te vaak rotzooi gekocht dat niet of slecht werkt of stuk gaat. Nooit zal ik Hornbach's beste klusser van NL worden maar goed gereedschap helpt mij enorm in mijn eindresultaat en klusplezier.

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 06-02-2024 12:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook zo'n prutsetje gekocht (metabo, want aanbieding) om te leren frezen/klooien toen ik mijn bovenfrees kocht. Ik heb van de 8 (?) freesjes er 2 serieus gebruikt en die zijn dan ook wel klaar/afgewerkt. De rest is vast heel leuk maar gebruik ik niet en zal ik waarschijnlijk nooit gaan gebruiken.

Nu koop ik als ik wat specifieks nodig heb of CMT (goed en redelijk betaalbaar) of ecotools (eenmalig gebruik of heel lichte projectjes) voor specifieke toepassingen. Daarnaast een paar specialistische dingen van Festool (gatenrijen, zwaluwstaarten, dat soort werk).

@Fraggert heeft wmb groot gelijk met zijn advies.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 06-02-2024 12:42 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:42:
Ik heb ook zo'n prutsetje gekocht (metabo, want aanbieding) om te leren frezen/klooien toen ik mijn bovenfrees kocht. Ik heb van de 8 (?) freesjes er 2 serieus gebruikt en die zijn dan ook wel klaar/afgewerkt. De rest is vast heel leuk maar gebruik ik niet en zal ik waarschijnlijk nooit gaan gebruiken.

Nu koop ik als ik wat specifieks nodig heb of CMT (goed en redelijk betaalbaar) of ecotools (eenmalig gebruik of heel lichte projectjes) voor specifieke toepassingen. Daarnaast een paar specialistische dingen van Festool (gatenrijen, zwaluwstaarten, dat soort werk).

@Fraggert heeft wmb groot gelijk met zijn advies.
ah juist, thanks Boudewijn, ik heb geen merken genoemd, goeie aanvulling. d:)b

@mydogisgone

ik was het merk vergeten te noemen, CMT is kwaliteit, ik koop mijn zaagbladen bij hun.

Mijn freesjes koop ik doorgaans van ENT, voornaamste reden is dat ze bij mijn lokale ijzerwarenboer op voorraad zijn. Tegenwoordig koop ik ze online.

Het voordeel van een beetje fatsoenlijke frees is dat het spul echt wel langer meegaat, de standtijd op die goedkopere freesjes is echt bedroevend. Zeker in serieus materiaal is dat spul heel snel bot, dat geeft een slechte afwerking en ook dus weer nabewerking (verbrand materiaal bijv.) waarbij je soms door een kritische maatvoering al niet of nauwelijks materiaal kunt weghalen meer.

ps: gebruik je oorkappen bij frezen!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ja daar heb je gelijk in. Alleen is het in dit geval wel even handig om te proberen. Moet zelf ook nog ontdekken wat ik nodig ga hebben met toekomstige projecten. :)
Het is inderdaad lastig in te schatten wat je nodig gaat hebben als je er nog nooit mee hebt gewerkt en niet precies weet hoe het allemaal moet gaan werken. In dat opzicht is zo'n set niet een verkeerd idee om eens wat dingen mee uit te proberen, met het begrip dat het vooral voor uitproberen is. En dat je voor die afrondingsfreesjes waarschijnlijk nooit een use case gaat hebben, tenzij je graag versierlijstjes wilt gaan maken.

Ik vond zelf wel dat ze bij Dieter Schmid een aardige uitleg hebben wat je kunt met de verschillende frezen, en hoe het eindresultaat eruit zal zien. Geeft in ieder geval een idee van wat je kunt doen met de verschillende frezen, of wat bv het verschil is tussen een spiraalfrees en een groeffrees (spiral bit vs straight cutter).

Ik neem aan dat je de frees ook voor een bepaald doel / project heb gekocht, dus je hebt waarschijnlijk al een idee hoe de vorm is van wat je wilt gaan frezen, en dat (plus hoe je ernaartoe gaat) bepaald wat voor frees je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Fraggert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:50:
[...]

ah juist, thanks Boudewijn, ik heb geen merken genoemd, goeie aanvulling. d:)b

@mydogisgone

ik was het merk vergeten te noemen, CMT is kwaliteit, ik koop mijn zaagbladen bij hun.

Mijn freesjes koop ik doorgaans van ENT, voornaamste reden is dat ze bij mijn lokale ijzerwarenboer op voorraad zijn. Tegenwoordig koop ik ze online.

Het voordeel van een beetje fatsoenlijke frees is dat het spul echt wel langer meegaat, de standtijd op die goedkopere freesjes is echt bedroevend. Zeker in serieus materiaal is dat spul heel snel bot, dat geeft een slechte afwerking en ook dus weer nabewerking (verbrand materiaal bijv.) waarbij je soms door een kritische maatvoering al niet of nauwelijks materiaal kunt weghalen meer.

ps: gebruik je oorkappen bij frezen!
toon volledige bericht
Ah goede tips allemaal! Ook van boudewijn hierboven.

Ik ga even kijken welke freesjes ik denk nodig te gaan hebben. Goed gereedschap is ten slotte het halve werk.

Verder heb ik door mijn klopboormachine al gehoorbeschadiging opgelopen. Dus ja ik gebruik bij elk apparaat wat lawaai maakt oorkappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

De enige frezen die ik echt gebruik zijn:
groeffrees, maar daar gebruik ik het liefst een goede CMT spiraalbit voor. (hier kan je meerdere maten van gebruiken)
Flush trim, zelfde als hierboven. Die lagers van goedkope setjes zijn ruk. Maximaal 2 stuks nodig. (lager boven en/of beneden)

45 graden chamfer, hier wil ik nog een keer een goede bit voor aanschaffen.
Roundover bits, kan je ook in verschillende maten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mydogisgone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Ah goede tips allemaal! Ook van boudewijn hierboven.

Ik ga even kijken welke freesjes ik denk nodig te gaan hebben. Goed gereedschap is ten slotte het halve werk.

Verder heb ik door mijn klopboormachine al gehoorbeschadiging opgelopen. Dus ja ik gebruik bij elk apparaat wat lawaai maakt oorkappen :)
weet waarom je hond weg is! :+

Ik heb ook van die doosjes en inderdaad nieuw zijn ze prachtig.
Voordeel is in dat doosje past vaak ook zn vervanger. ;)

Kopierfrees, penfrees, (geleuven en inkanting,) afrondfrees rond en recht dat gebruik ik meestal.
Maar ik heb een 6mm shaft frees dus serieuze frezen kan mijn handfreesje niet aan kwa vermogen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
mydogisgone schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:20:

[Afbeelding]

of

[Afbeelding]

Ik heb de Ecotools besteld en geleverd gekregen, al is het om het bij elkaar te houden in een doosje. :+
Qua kwaliteit verschilt het niet veel.
chapie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb toevallig een aantal maanden geleden ook een goede bouwlamp en een kruislijnlaser aangeschaft. Ondanks dat ik genoeg Makita accu's heb, heb ik gekozen voor een Scangrip NOVA 6K C+R, samen met statief en diffuser. Toch wat compacter en een enorme hoeveelheid licht. Ook de verschillende standen (10/25/50/75/100%) zijn prettig, evenals de resterende tijd. Algehele bouwkwaliteit is zeer goed (van zowel lamp, statief als diffuser.

Als kruislijnlaser heb ik de Bosch GLL 3-80 CG gekozen, het meeste gereedschap hier is van Bosch, deze paste er goed bij :P Ik heb hem nog niet heel veel gebruikt, maar hij voelt degelijk aan en de lijnen zijn waterpas en duidelijk zichtbaar binnen (buiten nog niet geprobeerd).
Die bouwlamp ziet er goed uit, daar ga ik me wat meer in verdiepen, de 4 Connect ziet er ook veelbelovend uit. :)

Qua laser heb je zo te zien een dure smaak, zoveel ben ik niet van plan om er aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

henkie196 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Het is inderdaad lastig in te schatten wat je nodig gaat hebben als je er nog nooit mee hebt gewerkt en niet precies weet hoe het allemaal moet gaan werken. In dat opzicht is zo'n set niet een verkeerd idee om eens wat dingen mee uit te proberen, met het begrip dat het vooral voor uitproberen is. En dat je voor die afrondingsfreesjes waarschijnlijk nooit een use case gaat hebben, tenzij je graag versierlijstjes wilt gaan maken.

Ik vond zelf wel dat ze bij Dieter Schmid een aardige uitleg hebben wat je kunt met de verschillende frezen, en hoe het eindresultaat eruit zal zien. Geeft in ieder geval een idee van wat je kunt doen met de verschillende frezen, of wat bv het verschil is tussen een spiraalfrees en een groeffrees (spiral bit vs straight cutter).

Ik neem aan dat je de frees ook voor een bepaald doel / project heb gekocht, dus je hebt waarschijnlijk al een idee hoe de vorm is van wat je wilt gaan frezen, en dat (plus hoe je ernaartoe gaat) bepaald wat voor frees je nodig hebt.
Ik denk idd dat ik gewoon even 1 zo'n ecotools set koop. Al is het inderdaad om een beetje te proberen. En dan voor de echte projecten wel de juiste frezen te kopen.

Uiteindelijk wil ik zelf kastjes gaan maken voor in een camper. :) Dit duurt nog wel even. Verder voor het bewerken van kozijnen en een traphek waar ik mee aan de slag ga.
copykat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:41:
[...]

weet waarom je hond weg is! :+

Ik heb ook van die doosjes en inderdaad nieuw zijn ze prachtig.
Voordeel is in dat doosje past vaak ook zn vervanger. ;)

Kopierfrees, penfrees, (geleuven en inkanting,) afrondfrees rond en recht dat gebruik ik meestal.
Maar ik heb een 6mm shaft frees dus serieuze frezen kan mijn handfreesje niet aan kwa vermogen enzo.
Haha die hond is al wat jaartjes weg. Haha.
FabianGTI schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb de Ecotools besteld en geleverd gekregen, al is het om het bij elkaar te houden in een doosje. :+
Qua kwaliteit verschilt het niet veel.

[...]

Die bouwlamp ziet er goed uit, daar ga ik me wat meer in verdiepen, de 4 Connect ziet er ook veelbelovend uit. :)

Qua laser heb je zo te zien een dure smaak, zoveel ben ik niet van plan om er aan uit te geven.
Oke duidelijk. Ga zoals ik hierboven al zei dus het setje van ecotools bestellen. Al is het idd voor het doosje en het proberen van diverse freesjes. :)

[ Voor 27% gewijzigd door mydogisgone op 06-02-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dat is geen gekke set om even te "proberen"
Deze ga ik ook bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar wat advies:
Ik moet een 15 meter lange sleuf graven onder mijn oprit (30 cm breed en 60cm diep) om leidingen in te leggen voor een warmtepomp. Het is een oprit die aangelegd is met losliggende klinkers op een bed van stabilise (5cm) met daaronder ongeveer 10 cm ongewapend beton.
Ik was aan het denken om hiervoor een breekhamer te huren zoals vb deze: https://www.boels.com/nl-...khamer-41-j-18-kg/p/10729
Aan de andere kant zie ik ook https://www.bol.com/be/nl...FANQ_0_6.7.ProductPageUrl deze staan voor ongeveer hetzelfde bedrag met zelfs een hogere slagkracht.
Ik kan me wel inbeelden dat powerplus een minder hoog aangeschreven merk is maar zien jullie voordelen voor het huren ipv kopen?

9/10 moet ik later ook nog ergens een stuk oprit openbreken om bekabeling te voorzien voor een laadpaal voor een ev...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Nu online
Jlivermore schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
Hallo,

Ik moet een 15 meter lange sleuf graven onder mijn oprit (30 cm breed en 60cm diep) om leidingen in te leggen voor een warmtepomp. Het is een oprit die aangelegd is met losliggende klinkers op een bed van stabilise (5cm) met daaronder ongeveer 10 cm ongewapend beton.
Ik was aan het denken om hiervoor een breekhamer te huren zoals vb deze: https://www.boels.com/nl-...khamer-41-j-18-kg/p/10729
Aan de andere kant zie ik ook https://www.bol.com/be/nl...FANQ_0_6.7.ProductPageUrl deze staan voor ongeveer hetzelfde bedrag met zelfs een hogere slagkracht.
Ik kan me wel inbeelden dat powerplus een minder hoog aangeschreven merk is maar zien jullie voordelen voor het huren ipv kopen?

9/10 moet ik later ook nog ergens een stuk oprit openbreken om bekabeling te voorzien voor een laadpaal voor een ev...
Ik heb de laatste tijd redelijk wat breek werk gedaan met een HBM breekhamer dit ging behoorlijk goed maar ik verwacht dat een gehuurd apparaat comfortabeler is om mee te werken, ik zou in iedergeval wel de sleuf vast in slijpen aan de zijkanten met een grote haakseslijper, dat scheelt enorm bij het breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:59
Klein beetje offtopic misschien.

Weet iemand hier of er bedrijven zijn waar je naar toe kan om daar tegen betaling een droogijs straler/straalkast te gebruiken. En/of zand stralen, soda stralen of met water? En dan eigenlijk echt een service die dit verhuurd, als ik een bedrijf zou weten in de buurt had ik het daar gevraagd maar lastig om daar achter te komen.

Ik heb weer uren zitten klooien om iets gereinigd te krijgen en uiteraard loont het daarvoor nooit om zulke apparaten aan te schaffen, maar zie dat bijv. een droogijs straler wel te huur is bij Boels. Alleen vind ik dat dan weer teveel gedoe om te halen voor iets simpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09
Ealanrian schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb de laatste tijd redelijk wat breek werk gedaan met een HBM breekhamer dit ging behoorlijk goed maar ik verwacht dat een gehuurd apparaat comfortabeler is om mee te werken, ik zou in iedergeval wel de sleuf vast in slijpen aan de zijkanten met een grote haakseslijper, dat scheelt enorm bij het breken.
Exact deze breekhamer heb ik, maar dan van Parkside. Sterk en zwaar ding, werkt prettig door de regelbare snelheid en het dempende handvat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57
6killer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:51:

Weet iemand hier of er bedrijven zijn waar je naar toe kan om daar tegen betaling een droogijs straler/straalkast te gebruiken.
bij Linssen in Dilsen-Stokkem (B) heb ik eens een kleiner droogijs-klusje met het restant van een grotere klus kunnen laten doen. De kleinste hoeveelheid droogijs die ze kunnen bestellen kostte toen nog altijd iets van 400,-, wat voor dat ene vieze motortje toch wat overdreven was.
Verder staat me van een oude zoekopdracht bij dat iets noordelijker (in Peer?) een bedrijf zit waar je straalboxen per uur kunt huren.
of met water?
https://www.vapor-blast.nl/HOME/

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
[...]

Ik was ook op zoek naar een kruislijnlaser en kwam na vele vergelijkingen uit bij Huepar. Vorige week besteld en toevallig net uitgepakt. Ik heb gekozen voor deze met 4*360.
Het zal vast overkill zijn omdat ik ‘m niet dagelijks zal gebruiken maar heb nogal wat klusjes voor de boeg de komende jaren en ik ben gewoon dol op lasers ;).

Huepar heeft overigens een Europese webshop en kortingscodes.

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 07-02-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 23:22
(jarig!)
Jlivermore schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
Hallo,

Bij zoveel beton zeker een apparaat pakken met slagkracht 35j - 45j
Voor een dag zou ik huren, als het langer of vaker voorkomt dan kopen.
Er zijn veeel imitatie merken op de markt en ze werken allemaal hetzelfde met dezelfde kwaliteit. Dus zoek de goedkoopste. Dat moet wel lukken voor circa 125-150euro.
Ik heb er al jaren 1, ideaal. Wel lomp en zwaar. Maar dat heb je nodig met beton.

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 07-02-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
trabant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 01:17:
[...]

bij Linssen in Dilsen-Stokkem (B) heb ik eens een kleiner droogijs-klusje met het restant van een grotere klus kunnen laten doen. De kleinste hoeveelheid droogijs die ze kunnen bestellen kostte toen nog altijd iets van 400,-, wat voor dat ene vieze motortje toch wat overdreven was.
Verder staat me van een oude zoekopdracht bij dat iets noordelijker (in Peer?) een bedrijf zit waar je straalboxen per uur kunt huren.

[...]

https://www.vapor-blast.nl/HOME/
Als droogijs apart besteld moet worden tegen deze prijzen dan is dat inderdaad geen optie.

Vapor blasting zou misschien wel een optie zijn maar zo te zien voeren zij dat uit wat dan uiteraard weer manuren kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Bij toolstation hebben ze de filters ook los (per paar), maar niet direct erg goedkoop per stuk. Maar om te proberen wel handig, zeker als je een winkel ervan in de buurt hebt zitten.
Dat is een goede tip, Toolstation zit wel redelijk in de buurt maar niet aan gedacht om daar naar die filters te kijken.
En vind de prijzen ook nog wel meevallen, ze zijn vergelijkbaar met de prijzen van Coolsafety.
Nu zijn die prijzen inderdaad wel flink hoger dan als je ze per 20 stuks (10 sets van 2) bij pbmdiscounter koopt, zie mijn eerdere post.
Heb verder nog geen winkels gevonden waar de 3M filters ook per set worden verkocht tegen betere prijzen dus als iemand nog iets weet houd ik me aanbevolen :)

Het 3M 6502QL halfgelaatsmasker heb ik gisteren besteld en komt vandaag binnen.
Wel zonder filters maar wil eerst een paar verschillende halen bij de Toolstation.
Ik begin denk ik met het losse trapezium 5935 P3 filter want die biedt de hoogste beschermingsgraad tegen de laagste kosten.

Mocht dat niet prettig ademen of ik de 501+603 houder toch te zwaar vinden dan probeer ik de ronde 2135 P3 filters.
Als dat nog niet prettig ademt dan de losse trapezium 5925 P2 filters.

Dan kan enkel het gewicht van de houders nog een probleem waarna terug te vallen is op de ronde 2125 P2 filters maar ik verwacht niet dat ik het gewicht een probleem ga vinden.

Haal ik daar gelijk ook een 6059 ABEK1 gas/damp filter voor werken met vluchtige stoffen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
@6killer Wat wil je eigenlijk schoon krijgen en wat is het voor vuil?
Ik heb drie jaar geleden van de februaristorm gebruik gemaakt door buiten met soda te stralen:
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/91769-soda-strahlen-jpg/
...en nog zat ik zelf ook helemaal onder.

Omdat walnotengrit eigenlijk hout is, heb ik (voor aluminium ventilatoren) eens een opstelling in de tuin gemaakt met een straalketel.
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/attachment/103676-straalopstelling-jpg/

Dat was het toch niet helemaal en voor een geïmproviseerde 'cabine' met een zeil en een Big Bag, bleek mijn lijf toch wat te oud...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOuz5ryRBWh2-DJAIjrw4Ai8ye4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBq89i3BhHjbuIjvtJqyWBKo.jpg?f=fotoalbum_large
Eind van het liedje is dat er nu van MP een 175L straalcabine onder de veranda staat. Met reservefilters, twee soorten grit, meerdere ontvochtigers in de luchtslang (op de compressor, voor de haspel en nog een vlak voor de cabine, en nog issie na verloop van tijd incontinent).
Gevolg is ook dat je nog wel eens wat tegen komt 'dat wel even gestraald kan worden'...

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 07-02-2024 12:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

6killer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:51:
Klein beetje offtopic misschien.

Weet iemand hier of er bedrijven zijn waar je naar toe kan om daar tegen betaling een droogijs straler/straalkast te gebruiken. En/of zand stralen, soda stralen of met water? En dan eigenlijk echt een service die dit verhuurd, als ik een bedrijf zou weten in de buurt had ik het daar gevraagd maar lastig om daar achter te komen.

Ik heb weer uren zitten klooien om iets gereinigd te krijgen en uiteraard loont het daarvoor nooit om zulke apparaten aan te schaffen, maar zie dat bijv. een droogijs straler wel te huur is bij Boels. Alleen vind ik dat dan weer teveel gedoe om te halen voor iets simpels.
Misschien nuttig om te weten in welke regio je zit?

In Enschede weet ik bijvoorbeeld wel wat partijen. Zowel fab-labs als studentenverenigingen hebben nog wel eens van dit soort faciliteiten gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug laat even weten hoe je die 6205 vind.
Ik denk er over om die ook te bestellen.
Goedkopere filters p3.
(die eclips dingen zijn 14euro of 18euro per set)
En mogelijkheid tot gasdamp filters plaatsen. (ik begreep ergens wel dat ze gebruikt of ongebruikt slechter worden gedurende een tijd in open opslag zeker en in een sealzakje ook. Welk tijdsbestek weet ik niet overigens.)

------------------------------------------------------------------------------------
Members only:

Ergens in mn geheugen is er hier op tweakers een topic met marktplaats hunters voor oplichters/dieven.
Of ze zouden zoiets kunnen optuigen.
Wij toolgearheads zitten vast vaak te struinen daar en komen veel van dit soort gasten tegen in de aanbiedingen.

Op mijn , niet gejatte, dcs331 was een 2017 xr accu.
Dat was een beetje een teleurstelling, wist niet dat die xr 5ah al zo oud waren.( Maar goed hij doet het en ik heb al 2 nieuwe 5ah op mn combiset .)
Was ook geen nt maar de aangebodene op mp, 331/334nt was of gejat en mooie prijs of bijna nieuw prijs zonder accu met gratis 5ah accu van de dewalt actie.

Ik heb hem even goed schoon gemaakt en getest en eigenlijk boeit t niet dat hij al 6/7 jaar oud is mn pst750 pe is volgens mij 20 jaar oud, grijze koffer rood bosch er op.
Heb nu wel misschien 20 euro teveel betaald =>120. Voor zo'n oudere machine bedoel ik.

Ach moet alleen nog een tstakkoffer scoren om hem in te doen..
En lekker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 16:18
trabant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:11:
Werken op slippers 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Ik heb drie jaar geleden van de februaristorm gebruik gemaakt door buiten met soda te stralen:
[Afbeelding]

Omdat walnotengrit eigenlijk hout is, heb ik (voor aluminium ventilatoren) eens een opstelling in de tuin gemaakt met een straalketel.
[Afbeelding]

Dat was het toch niet helemaal en voor een geïmproviseerde 'cabine' met een zeil en een Big Bag, bleek mijn lijf toch wat te oud...
[Afbeelding]
Eind van het liedje is dat er nu van MP een 175L straalcabine onder de veranda staat. Met reservefilters, twee soorten grit, meerdere ontvochtigers in de luchtslang (op de compressor, voor de haspel en nog een vlak voor de cabine, en nog issie na verloop van tijd incontinent).
Gevolg is ook dat je nog wel eens wat tegen komt 'dat wel even gestraald kan worden'...
Roosters van een ventilator met aangekoekt vet en stof. Zelf zoiets fabriceren en spullen daarvoor aanschaffen weegt niet op tegen compleet vervangen van zoiets.
dragonhaertt schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Misschien nuttig om te weten in welke regio je zit?

In Enschede weet ik bijvoorbeeld wel wat partijen. Zowel fab-labs als studentenverenigingen hebben nog wel eens van dit soort faciliteiten gewoon staan.
Zuid-Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Gethijsem schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Ik was ook op zoek naar een kruislijnlaser en kwam na vele vergelijkingen uit bij Huepar. Vorige week besteld en toevallig net uitgepakt. Ik heb gekozen voor deze met 4*360.
Het zal vast overkill zijn omdat ik ‘m niet dagelijks zal gebruiken maar heb nogal wat klusjes voor de boeg de komende jaren en ik ben gewoon dol op lasers ;).

Huepar heeft overigens een Europese webshop en kortingscodes.
Mooi ding! :)
Heb je de complete set met ontvanger besteld? Ik zal me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
6killer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...Wat wil je eigenlijk schoon krijgen en wat is het voor vuil? ]
Roosters van een ventilator met aangekoekt vet en stof. Zelf zoiets fabriceren en spullen daarvoor aanschaffen weegt niet op tegen compleet vervangen van zoiets.
Dan is mijn eerste ingeving toch afschrapen met een houten of plastic spatel en daarna een badje soda of Dasty (of de Kärcher als het voorwerp echt te groot is voor een teil). Reeds voorhanden gereedschap van een vroegere klus gebruik je doorgaans nog wel eens. Maar je moet het wel kwijt kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

3M 6502QL halfgelaatsmasker
Zojuist mijn 3M 6502QL halfgelaatsmasker binnen gekregen, maat M is gelukkig goed. (De 6501QL is trouwens de S maat en de 6503QL de L)
Kon bij 3M geen maattabel vinden maar wel van twee andere merken en die kwamen beiden op M uit dus er maar vanuit gegaan dat die voor deze ook goed was. :P

Even snel gepast en bandjes afgesteld en het Quick Latch systeem vind ik nu al handig! *O*

Je hoeft dan niet de bandjes los te koppelen of af te doen om het masker toch even van je gezicht af te halen door de bandjes die naar boven lopen te laten vieren door de latch naar boven te klappen waardoor het masker naar beneden zakt:
3M 6503QL halfgelaatsmasker, latch dicht vs open

Nadeel QL systeem
Alleen heeft het QL systeem ook een nadeel, de goedkopere losse trapezium stoffilters uit de 5000 series (de 5925 P2 en 5935 P3) kan je er niet los op gebruiken. -O- (ben echt super blij dat ik daar niet gelijk een hele berg van bijgekocht heb :X )

Of tenminste niet als je het QL systeem wilt kunnen gebruiken.
De 603 filterhouder die nodig is voor deze losse filters icm de 501 filterbeugel blokkeert namelijk het naar boven klappen van de QL hendel:
3M 6502QL halfgelaatsmasker niet compatibel met 603 filterhouder
De 501 filterkap steekt teveel uit over de rand van de 603 filter adapter waardoor het randje van de latch waar het bandje langs loopt er achter blijft haken, zie de pijlen. :F

Compatibiliteit 501 en 603 adapters met de QL series halfgelaatsmasker
Met alleen de 603 filterhouder erop gaat dat randje van de latch er trouwens wel net langs, maar los heb je er niets aan, het is de 501 die je erop moet zetten om het filter vast te klemmen die het probleem geeft.

Bij de 501 staat echter wel vermeld:
Ademhalingssysteemcompatibiliteit: 6500QL-Series.
(vind het overigens wel apart dat ze de 6000, 6500 en 7000 series niet noemen want daar moet het toch ook gewoon bij passen)
Maar bij de 603 filterhouder staat:
Voor gebruik met: 3M™ 6000 Series, 3M™ 6500 Series, 3M™ 7000-Serie, ‎3M™ Ultimate FX FF-400 Series
Daar staat dus niet expliciet de 6500QL-series bij, mogelijk juist omdat deze icm de 501 de latch blokkeert.

Dat de 501 volgens 3M wel compatibel is met het QL mechanisme komt waarschijnlijk doordat hij bedoelt is om een stoffilter te kunnen plaatsen op een Gas- en dampfilter zoals bijvoorbeeld de 6059 ABEK1.
Ik ga er vanuit dat het filter dat er dan tussen komt hoog genoeg is waardoor het randje van de 501 filterbeugel ver genoeg naar opzij komt om niet meer in het pad van de latch te zitten als je die omhoog klapt.
Moet ik gaan testen maar ik heb goede hoop.

Hoe dan ook zal ik dus naar de ronde 2100 serie stoffilters moeten uitwijken als goedkoopste optie nu de goedkopere 5000 series niet los te gebruiken zijn op een QL masker.

edit:

Aanvulling 14 februari 2024:
Kwam er trouwens achter dat 3M vreemd genoeg op hun website wel aangeeft dat de 603 filteradapter ademhalingscompatibiliteit heeft met de 6500QL maskers:

Compatibiliteit 3M filteradapter 502 en 603 met 6500QL-series halfgelaatsmaskers

Snap dat echt niet, want los blokkeert die 603 adapter niet de quick latch maar zodra je er een 501 filterhouder op zet wel. En de 501 staat ook als compatibel met de 650pQL series vermeld maar dat snap ik nog wel want op een gas- en dampfilter is dat ook geen probleem.

Maar de 603 kan je volgens mij enkel nuttig gebruiken icm de 501 filterhouder en dan werkt het dus niet en wordt de latch geblokkeerd. Terwijl beiden dus compatibel zijn. :?

Ik ga dat 3M maar een vragen, ben benieuwd wat ze zeggen.

502 adapter
Kwam daarbij trouwens ook de 3M 502 filteradapter tegen die het mogelijk maakt om die ronde filters op zo’n trapezium gas en dampfilter te plaatsen:
3M 502 filteradapter voor plaatsen 2100 series stoffilters op 6000 series gas- en dampfilters

3M 502 adapter application

Uiteraard kan daar ook de 501 filterbeugel icm een 5000 series stoffilter voor gebruikt worden maar als ik die enkel voor het gebruik icm gas- en dampfilters moet aanschaffen is dat niet economisch.
Dan kan ik beter de 2125 P2 of 2135 P3 stoffilters groot inkopen en die dan ook gebruiken wanneer ik incidenteel het gas- en dampfilter nodig heb.

Conclusie
Hoewel het niet los kunnen gebruiken van de goedkopere trapezium 5925 P2 en 5935 P3 stoffilters wel een tegenvaller is wil ik daar toch niet het QL systeem voor opgeven.

Ben nu van plan de ronde 2135 stoffilters te gaan gebruiken of uit te wijken naar de 2125 mochten die toch te zwaar ademen.
En dan voor incidenteel gebruik van een gas- en dampfilter de 502 adapter aan te schaffen zodat ik die ronde filters daar ook op kan gebruiken en ik geen losse 59x5 filters hoef te kopen enkel voor gebruik daarvoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 14-02-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
FabianGTI schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Nee zonder de ontvanger, die is met name bedoeld voor grote bouwprojecten en buiten en heb deze niet nodig aangezien ons huis slechts een meter of 15 diep is en in plaats van een tuin hebben we een balkon. Eind vorige eeuw werkte ik overigens in de elektrotechniek en als ik dat ding toen gehad zou hebben.. _/-\o_ .
Mooie set in een stevige koffer met veel accessoires om hem te bevestigen of te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:59:
3M 6502QL halfgelaatsmasker

Conclusie
Hoewel het niet los kunnen gebruiken van de goedkopere trapezium 5925 P2 en 5935 P3 stoffilters wel een tegenvaller is wil ik daar toch niet het QL systeem voor opgeven.

Ben nu van plan de ronde 2135 stoffilters te gaan gebruiken of uit te wijken naar de 2125 mochten die toch te zwaar ademen.
En dan voor incidenteel gebruik van een gas- en dampfilter de 502 adapter aan te schaffen zodat ik die ronde filters daar ook op kan gebruiken en ik geen losse 59x5 filters hoef te kopen enkel voor gebruik daarvoor.
Denk niet dat ik ooit ronde gas- en dampfilters heb gezien van 3M. Die zijn allemaal trapezium vormig, maar denk dat die wel OK zouden moeten zijn met jouw 6502QL.

Ter illustratie, hieronder even m'n halfgelaatsmasker met aan de ene kant een 603 + 501 en aan de andere kant een 6035. De 6035 is wat meer representatief voor de vormfactor van de filters (ging even niet m'n ABEKHgEtcEtc uit de verpakking halen ;) ), en ik denk dat daarmee je beugeltje wel zou moeten werken. Er is in ieder geval beduidend meer ruimte tussen het bandje en het filter bij de 6035.

3M 7502 + filters
copykat schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:52:
@Vliegvlug laat even weten hoe je die 6205 vind.
Ik denk er over om die ook te bestellen.
Goedkopere filters p3.
(die eclips dingen zijn 14euro of 18euro per set)
En mogelijkheid tot gasdamp filters plaatsen. (ik begreep ergens wel dat ze gebruikt of ongebruikt slechter worden gedurende een tijd in open opslag zeker en in een sealzakje ook. Welk tijdsbestek weet ik niet overigens.)
Gas- en dampfilters werken via absorbtie van gassen uit de lucht. Als je die gewoon open en bloot neerlegt, zullen ze reageren met verschillende componenten in de lucht, tot ze verzadigd zijn, en dan absorberen ze niet meer (kan voor het ene gas sneller verzadigd zijn dan voor het andere, maar zelfde principe). Als je ze vacuum weet te verpakken zullen ze nog wel een behoorlijk tijdje goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 16:06
Even een aanschaf advies vraagje:

Ik ben in de markt voor een stofzuiger en twijfel tussen de festool ctl 26 en de ctl 36.
Het prijsverschil is rond de 100 euro, dus dat is niet zo heel interessant.

Nog ervarings deskundigen met een idee om voor de 26 of de 36 te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

FabianGTI schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb de huepar hier met de ontvanger. Voor buiten wel erg handig. Binnen heb ik de ontvanger nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:37

A13X

Dude

akatar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:56:
Even een aanschaf advies vraagje:

Ik ben in de markt voor een stofzuiger en twijfel tussen de festool ctl 26 en de ctl 36.
Het prijsverschil is rond de 100 euro, dus dat is niet zo heel interessant.

Gewicht? Vind de 26 al een lomp ding.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug vind je die combinatie bandjes niet juist lastiger minder lekker zitten?
ik zou eerder kiezen voor de elastiekversie van de 6205. Dus geen stukje plastic in t midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
akatar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:56:

Prijs, verbruikssnelheid en bovenal deverkrijgbaarheid van filters en zakken.
(Ooit een Bosch bouwstofzuiger bij de Bouwmaat gescoord, geen enkele stofzuigerzaak kon me later aan zakken helpen. De eerste de beste gereedschappenwinkel wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:37

A13X

Dude

trabant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:03:
[...]

(Ooit een Bosch bouwstofzuiger bij de Bouwmaat gescoord, geen enkele stofzuigerzaak kon me later aan zakken helpen. De eerste de beste gereedschappenwinkel wel.)
Zakken voor de 26 en 36 zijn identiek, filter weet ik zo niet. Maar ze waren zo aangeschaft bij stofzuigerzakkie.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
A13X schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Gewicht? Vind de 26 al een lomp ding.
Het gewicht maakt in mijn geval niet uit, hij zal nergens mee heen hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
trabant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Prijsverschil maakt voor mij in dit geval niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
A13X schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Zakken voor de 26 en 36 zijn identiek, filter weet ik zo niet. Maar ze waren zo aangeschaft bij stofzuigerzakkie.
Zover ik weet zijn die verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
trabant schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Dan is mijn eerste ingeving toch afschrapen met een houten of plastic spatel en daarna een badje soda of Dasty (of de Kärcher als het voorwerp echt te groot is voor een teil). Reeds voorhanden gereedschap van een vroegere klus gebruik je doorgaans nog wel eens. Maar je moet het wel kwijt kunnen.
Ja dat heb ik gedaan maar ik zoek daar dus een snellere/makkelijkere methode voor als ik weer ergens tegenaan loop wat lastig schoon te maken is en/of met de hand veel tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt mij zo heerlijk therapeutisch om dingen schoon te stralen! 8)
Pagina: 1 ... 185 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).