Op de imitatie zakken die ik heb staat dat ze voor beide zijn, maar de originele kunnen anders zijn.
Awesome
Op de imitatie zakken die ik heb staat dat ze voor beide zijn, maar de originele kunnen anders zijn.
Awesome
Dat zou kunnen, maar volgens mij staan de nummers voor de inhoud? 26 liter vs 36 literA13X schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:36:
[...]
Dat klopt, al is een zak flexibel natuurlijk. Kan best zijn dat ze gewoon een 36l zak voor beide kunnen gebruiken. Dan is hij voor de 26 gewoon wat te groot.akatar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:37:
[...]
Dat zou kunnen, maar volgens mij staan de nummers voor de inhoud? 26 liter vs 36 liter
[ Voor 25% gewijzigd door A13X op 07-02-2024 23:41 ]
Awesome
KPN is een drieletterwoord
Dat denk ik ook wel ja.henkie196 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:02:
[...]
Denk niet dat ik ooit ronde gas- en dampfilters heb gezien van 3M. Die zijn allemaal trapezium vormig, maar denk dat die wel OK zouden moeten zijn met jouw 6502QL.
Dat trapezium filter staat inderdaad meer naar achteren dus dan zal de 501 filterbeugel om die reden al niet in de weg van het QL systeem zitten inderdaad.Ter illustratie, hieronder even m'n halfgelaatsmasker met aan de ene kant een 603 + 501 en aan de andere kant een 6035. De 6035 is wat meer representatief voor de vormfactor van de filters (ging even niet m'n ABEKHgEtcEtc uit de verpakking halen), en ik denk dat daarmee je beugeltje wel zou moeten werken. Er is in ieder geval beduidend meer ruimte tussen het bandje en het filter bij de 6035.
[Afbeelding: 3M 7502 + filters]
Geen ervaringsdeskundige, maar qua specs lijken ze identiek, buiten de inhoud. Dus de 36 zal wat meer ruimte innemen, en je hoeft minder vaak de stofzak te legen. Buiten dat denk ik niet dat je veel verschil gaat merken tussen beiden.akatar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:56:
Even een aanschaf advies vraagje:
Ik ben in de markt voor een stofzuiger en twijfel tussen de festool ctl 26 en de ctl 36.
Het prijsverschil is rond de 100 euro, dus dat is niet zo heel interessant.
Nog ervarings deskundigen met een idee om voor de 26 of de 36 te kiezen?
Kaalgewicht van de 36 is om de een of andere reden iets minder dan de 26, als ik de specs bekijk, maar denk niet dat je veel verschil gaat merken bij de ene of de andere.A13X schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:48:
Gewicht? Vind de 26 al een lomp ding.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Kijk even naar de specs op de site, kijk dan naar luchtsnelheid en onderdruk.akatar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:56:
Even een aanschaf advies vraagje:
Ik ben in de markt voor een stofzuiger en twijfel tussen de festool ctl 26 en de ctl 36.
Het prijsverschil is rond de 100 euro, dus dat is niet zo heel interessant.
Nog ervarings deskundigen met een idee om voor de 26 of de 36 te kiezen?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat had ik ook wel begrepen, alleen weet ik wel dat die Chinezen soms die artikelen na-maken en dat de kwaliteit af en toe best toelaatbaar is. Maar goed zelfs dan is dit eigenlijk onrealistisch laag.sjirafje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:17:
@Kuusj Westerse producten voor een fractie van de prijs op een Chinese site? Sounds legit...
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Lekker de blaadjes laten liggen, is goed voor de natuur en meteen de goedkoopste oplossing, win-win!1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:29:
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik rij er de laatste jaren gewoon met de grasmaaier overheen in mulch mode, ben je het ook gelijk kwijt en het blijft toch liggen om verder te verteren (wel in versnipperde vorm natuurlijk.rockhopper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:32:
[...]
Lekker de blaadjes laten liggen, is goed voor de natuur en meteen de goedkoopste oplossing, win-win!
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
rockhopper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:32:
[...]
Lekker de blaadjes laten liggen, is goed voor de natuur en meteen de goedkoopste oplossing, win-win!
Op zich een goede tip voor anderen. Ik heb geen grasmaaier aangezien het gazon bij mij bestaat uit kunstsgras.EdwinC schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Ik rij er de laatste jaren gewoon met de grasmaaier overheen in mulch mode, ben je het ook gelijk kwijt en het blijft toch liggen om verder te verteren (wel in versnipperde vorm natuurlijk.
De midi (die heb ik op accu) gaat niet goed icm mijn schaaf, vandaar dat ik er 1 bij ga kopen..Fraggert schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Kijk even naar de specs op de site, kijk dan naar luchtsnelheid en onderdruk.
Veel van de CTL’s presteren nagenoeg hetzelfde maar tiek ik mijn Midi kocht was dat echt ondermaats qua zuigkracht en kocht ik de CTL26.
De kleinere machines presteren nu veel beter en misschien zelfs gelijk aan de grotere broers.
Zit het verschil in stofzakinhoud dan kan ik je gerust de 26 aanraden, voor hobbybob met zelfs aardig wat frees zaag en schuurwerk is dat echt ruim voldoende.
Last but not least….. lees ook even in op de bosch en makita stofzuigers, meer bang voor je bucks.
Ik vind een bladblazer (en heggeschaar) op accu echt een verademing. Waar ik eerst steeds bezig was met een verlengkabel uitrollen, heb ik nu al best wat van mijn tuin gedaan. Mijn oude makita bladblazer op benzine is vele malen sterker maar die komt eigenlijk nooit meer uit de schuur. Dat ding starten was altijd een gedoe, het stonk, maakt een bult lawaai en was vooral locht zwaar.1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:29:
Voor de onderhoud van de tuin ben ik op zoek naar een bladblazer/zuiger combinatie. Nu is de tuin niet al te groot (hoekwoning) maar staan er wel wat blad verliezende bomen en struiken. Daarnaast heb ik ongeveer 40m haag (hedra en buxus). Met name hiervoor wil ik ook de bladblazer/zuiger gebruiken om na het snoeien alles op te ruimen. Hij zal dus ook enige kracht moeten hebben om te zuigen/versnipperen.
Nu heb ik al wel wat Makita spullen en een viertal 18 volt accu's en een enkele oplader. Echter ben ik bang dat voor waar ik het voor wil gaan gebruiken een accu bladblazer/zuiger te licht is of te snel leeg is/onvoldoende accu's heb.
Nu twijfel ik tussen een elektrische met aangedreven Stihl SHE 81 met snoer voor ongeveer €190,-. Hierbij zal ik dan nog wel een verlengsnoer van 50m moeten aanschaffen wil ik voldoende bewegingsvrijheid hebben.
Of een benzine aangedreven Makita BHX2501V voor ongeveer €300,-.
Nu neig is zelf meer naar de laatste omdat deze meer vrijheid bied en je waarschijnlijk sneller even pakt om het gazon, tuin of oprit even schoon te blazen. Qua gewicht en geluid verschillen ze niet veel. Enkel qua vermogen/luchtverplaatsing is de Sthil wel in het voordeel 750m³/uur versus 606m³/uur.
Ik heb de SHE81, en ben er tevreden over voor het opzuigen van los blader spul in de tuin. Versnippert de boel netjes, wel zou ik proberen te wachten tot het een beetje droog is, van wat ik lees blijft echt nat spul plakken aan het wiel (bij alle bladzuigers, niet alleen deze), en dan moet je de boel weer uit elkaar halen en schoonmaken. Beetje vochitg maakt niet uit, overigens.1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:29:
Voor de onderhoud van de tuin ben ik op zoek naar een bladblazer/zuiger combinatie. Nu is de tuin niet al te groot (hoekwoning) maar staan er wel wat blad verliezende bomen en struiken. Daarnaast heb ik ongeveer 40m haag (hedra en buxus). Met name hiervoor wil ik ook de bladblazer/zuiger gebruiken om na het snoeien alles op te ruimen. Hij zal dus ook enige kracht moeten hebben om te zuigen/versnipperen.
Nu heb ik al wel wat Makita spullen en een viertal 18 volt accu's en een enkele oplader. Echter ben ik bang dat voor waar ik het voor wil gaan gebruiken een accu bladblazer/zuiger te licht is of te snel leeg is/onvoldoende accu's heb.
Nu twijfel ik tussen een elektrische met aangedreven Stihl SHE 81 met snoer voor ongeveer €190,-. Hierbij zal ik dan nog wel een verlengsnoer van 50m moeten aanschaffen wil ik voldoende bewegingsvrijheid hebben.
Nu neig is zelf meer naar de laatste omdat deze meer vrijheid bied en je waarschijnlijk sneller even pakt om het gazon, tuin of oprit even schoon te blazen. Qua gewicht en geluid verschillen ze niet veel. Enkel qua vermogen/luchtverplaatsing is de Sthil wel in het voordeel 750m³/uur versus 606m³/uur.
Dat is in beginsel onvermijdelijk bij een grondgebonden woning (het waaien, niet het klagen). Doen de blaadjes hier ook. En zolang de blaadjes niet het bed in waaien...1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:48:
[...]
Helaas heb ik dan wel ook een vrouw die elke keer als de (garage)deur open gaat klaagt dat de bladeren de hele tijd naar binnen waaien.
Wat is er mis met een hark? Stiller, goedkoper, lichter en die heeft geen batterijen nodig.En denk dat de buren het ook niet fijn vinden als ik het snoeisel van de haag laat liggen op straat.
Ga ik mee. Valt uiteindelijk qua tijd reuze mee, je bent nog even in de frisse lucht en geen herrie. Ik dacht eerst ook een bladblazer of iets te willen. Harken is louterend voor de geest en gaat niet veel langzamer..trabant schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:31:
[...]
Dat is in beginsel onvermijdelijk bij een grondgebonden woning (het waaien, niet het klagen). Doen de blaadjes hier ook. En zolang de blaadjes niet het bed in waaien...
[...]
Wat is er mis met een hark? Stiller, goedkoper, lichter en die heeft geen batterijen nodig.
Ik heb eerlijk gezegd niet specifiek op de bandjes van de 6502QL gelet maar zie ook niet helemaal hoe elastiek beter zou zijn.copykat schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:58:
@Vliegvlug vind je die combinatie bandjes niet juist lastiger minder lekker zitten?
ik zou eerder kiezen voor de elastiekversie van de 6205. Dus geen stukje plastic in t midden.
Owh oeps ja .Vliegvlug schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:28:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd niet specifiek op de bandjes van de 6502QL gelet maar zie ook niet helemaal hoe elastiek beter zou zijn.
Vind die elastieke bandjes van die 3M 8822 wegwerp stoffilters wel erg onprettig.
De 3M 6205 is trouwens een stethoscoop
Mocht je de 6200 bedoelen, die bandjes zien er niet heel veel anders uit eigenlijk.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Goed om te weten!Vliegvlug schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:59:3M 6502QL halfgelaatsmasker
Zojuist mijn 3M 6502QL halfgelaatsmasker binnen gekregen, maat M is gelukkig goed. (De 6501QL is trouwens de S maat en de 6503QL de L)
Kon bij 3M geen maattabel vinden maar wel van twee andere merken en die kwamen beiden op M uit dus er maar vanuit gegaan dat die voor deze ook goed was.![]()
Even snel gepast en bandjes afgesteld en het Quick Latch systeem vind ik nu al handig!![]()
Je hoeft dan niet de bandjes los te koppelen of af te doen om het masker toch even van je gezicht af te halen door de bandjes die naar boven lopen te laten vieren door de latch naar boven te klappen waardoor het masker naar beneden zakt:
[Afbeelding: 3M 6503QL halfgelaatsmasker, latch dicht vs open]
Nadeel QL systeem
Alleen heeft het QL systeem ook een nadeel, de goedkopere losse trapezium stoffilters uit de 5000 series (de 5925 P2 en 5935 P3) kan je er niet los op gebruiken.(ben echt super blij dat ik daar niet gelijk een hele berg van bijgekocht heb
)
Of tenminste niet als je het QL systeem wilt kunnen gebruiken.
De 603 filterhouder die nodig is voor deze losse filters icm de 501 filterbeugel blokkeert namelijk het naar boven klappen van de QL hendel:
[Afbeelding: 3M 6502QL halfgelaatsmasker niet compatibel met 603 filterhouder]
De 501 filterkap steekt teveel uit over de rand van de 603 filter adapter waardoor het randje van de latch waar het bandje langs loopt er achter blijft haken, zie de pijlen.![]()
Compatibiliteit 501 en 603 adapters met de QL series halfgelaatsmasker
Met alleen de 603 filterhouder erop gaat dat randje van de latch er trouwens wel net langs, maar los heb je er niets aan, het is de 501 die je erop moet zetten om het filter vast te klemmen die het probleem geeft.
Bij de 501 staat echter wel vermeld:
Ademhalingssysteemcompatibiliteit: 6500QL-Series.
(vind het overigens wel apart dat ze de 6000, 6500 en 7000 series niet noemen want daar moet het toch ook gewoon bij passen)
Maar bij de 603 filterhouder staat:
Voor gebruik met: 3M™ 6000 Series, 3M™ 6500 Series, 3M™ 7000-Serie, 3M™ Ultimate FX FF-400 Series
Daar staat dus niet expliciet de 6500QL-series bij, mogelijk juist omdat deze icm de 501 de latch blokkeert.
Dat de 501 volgens 3M wel compatibel is met het QL mechanisme komt waarschijnlijk doordat hij bedoelt is om een stoffilter te kunnen plaatsen op een Gas- en dampfilter zoals bijvoorbeeld de 6059 ABEK1.
Ik ga er vanuit dat het filter dat er dan tussen komt hoog genoeg is waardoor het randje van de 501 filterbeugel ver genoeg naar opzij komt om niet meer in het pad van de latch te zitten als je die omhoog klapt.
Moet ik gaan testen maar ik heb goede hoop.
Hoe dan ook zal ik dus naar de ronde 2100 serie stoffilters moeten uitwijken als goedkoopste optie nu de goedkopere 5000 series niet los te gebruiken zijn op een QL masker.
502 adapter
Kwam daarbij trouwens ook de 3M 502 filteradapter tegen die het mogelijk maakt om die ronde filters op zo’n trapezium gas en dampfilter te plaatsen:
[Afbeelding: 3M 502 filteradapter voor plaatsen 2100 series stoffilters op 6000 series gas- en dampfilters]
Uiteraard kan daar ook de 501 filterbeugel icm een 5000 series stoffilter voor gebruikt worden maar als ik die enkel voor het gebruik icm gas- en dampfilters moet aanschaffen is dat niet economisch.
Dan kan ik beter de 2125 P2 of 2135 P3 stoffilters groot inkopen en die dan ook gebruiken wanneer ik incidenteel het gas- en dampfilter nodig heb.
Conclusie
Hoewel het niet los kunnen gebruiken van de goedkopere trapezium 5925 P2 en 5935 P3 stoffilters wel een tegenvaller is wil ik daar toch niet het QL systeem voor opgeven.
Ben nu van plan de ronde 2135 stoffilters te gaan gebruiken of uit te wijken naar de 2125 mochten die toch te zwaar ademen.
En dan voor incidenteel gebruik van een gas- en dampfilter de 502 adapter aan te schaffen zodat ik die ronde filters daar ook op kan gebruiken en ik geen losse 59x5 filters hoef te kopen enkel voor gebruik daarvoor.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
dragonhaertt schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Goed om te weten!
Ik gebruik de 5935 filters alléén in combinatie met gas filters (6059) en daarmee werkt de quick-latch nog prima.
(PS: quick-latch is echt geweldig. Even snel wat zeggen, drinken of eten zonder je oorkappen/bril af te moeten zetten is erg fijn)
Als dat zo is vraag ik me af waarom 3M de 603 filterhouder dan überhaupt verkoopt?De 5935 zijn ook niet écht bedoeld om los te gebruiken.
Wat bedoel je met ‘low-resistance filters’?De low-resistance filters zullen wat langer meegaan.
Dat klopt en was dan ook de reden dat ik die 603 filterhouder had gekocht, om 5925 of 5935 stoffilters teIk vind het wel waard om wat extra filters op voorraad te houden. De 5935 is vaak ook ietsje goedkoper dan de 2135 of 6035.
Toevallig heb ik vandaag een setje van de 2125 en de 2135 gekocht bij Toolstation om te kijken of ik de P3 niet te zwaar vind ademen.Ik ben wel benieuwd hoe gek zo'n gasfilter met bajonet-adapter (502) en daarop een rond filter er uit ziet
Bijzondere combinatie.
Hier ook een grote tuin met de nodige bomen en blad. Een paar jaar geleden heb ik ook geïnvesteerd in Makita tuingereedschap op LXT. Ik heb een DUB184, die bevalt prima en houdt het net lang genoeg vol op een acculading. Ik had eerst ook een enkele lader, maar dan moest je twee keer drie kwartier wachten op twee volle accu's, dus maar zo'n dubbele lader aangeschaft (ik had toen ook al vier accu's). Daarmee is het prima te doen. Maar ik hark ook wel regelmatig en doe vaak ook wel met de benzine grasmaaier even het blad en kastanje bolsters opzuigen. Andere tip is een accu heggenschaar. Hier heb ik de DUH483 in gebruik, dat is erg prettig werken. Hij heeft geen enkele moeite met een dichte coniferenhaag.1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:29:
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Ik zag dat je al op weg was geholpen, maar voor wellicht andere geïnteresseerden: Ook ik kan beamen dat de ronde filters echt niet in de weg zitten. Ook met een veiligheidsbril (DeWalt DPG82) en gehoorbescherming (3M PELTOR Optime III) op niet.Vliegvlug schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:46:
Dus vraagje aan mensen hier die een 3M halfgelaatsmasker hebben:
Zitten die filters niet in je gezichtsveld of de hele tijd tegen je wangen aan?
Voor brildragers bestaan er ook veiligheidsbrillen op sterkte. Die brillen zijn aardig prijzig, maar je ziet beter en het is comfortabeler dan die 2 brillen over elkaar heen.Lennart H. schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Ik zag dat je al op weg was geholpen, maar voor wellicht andere geïnteresseerden: Ook ik kan beamen dat de ronde filters echt niet in de weg zitten. Ook met een veiligheidsbril (DeWalt DPG82) en gehoorbescherming (3M PELTOR Optime III) op niet.
Zelf gebruik ik de 3M 2135 P3 R stoffilters. Deze heb ik destijds bij BasiqPBM gekocht.
Het 3M 6502QL halfgelaatsmasker (of 6501QL/6503QL) is inderdaad een dikke aanrader. Enorm fijn hem met 'quick latch' te laten hangen om vlug te kunnen drinken o.i.d. tijdens lange werkzaamheden, zonder meteen de bril en gehoorbescherming af te moeten doen.
—
Heel iets anders:
De DeWalt DPG82 veiligheidsbril kan ik aanraden voor brildragers. Deze is dermate ruim dat hij prima om een normaal montuur heen valt, met een vrij goede seal dankzij de siliconen rand.
Na lang dragen beslaat de veiligheidsbril wel helaas.
Toolstation heeft hem toevallig deze maand in de aanbieding: https://www.toolstation.n...er-veiligheidsbril/p13710
Zelf heb ik de poten van een oude bril gehaald, waardoor ik de voorzijde nu geheel in de DeWalt kan drukken, om zo een nog betere seal te krijgen en geen druk van de pootjes meer te ervaren.
Door het ontbreken van de pootjes sluit de gehoorbescherming ook beter aan.
Om de uiteinden van de pootjes van de oude bril zit krimpkous waar ik de voorzijde weer in kan drukken bij normale werkzaamheden. Ideaal zo'n klusbril
Ik heb inderdaad gemerkt dat de ronde filters niet in de weg zitten, gisteren een setje 2125 P2 en 2135 P3 filters gehaald bij de Toolstation en de laatste als test op het masker gezet.Lennart H. schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Ik zag dat je al op weg was geholpen, maar voor wellicht andere geïnteresseerden: Ook ik kan beamen dat de ronde filters echt niet in de weg zitten. Ook met een veiligheidsbril (DeWalt DPG82) en gehoorbescherming (3M PELTOR Optime III) op niet.
BasiqPBM.nl kende ik nog niet maar zie dat je daar ook per minimaal twintig stuks die filters moet kopen.Zelf gebruik ik de 3M 2135 P3 R stoffilters. Deze heb ik destijds bij BasiqPBM gekocht.
Dat is de reden voor mij ook geweest deze te kiezen ipv de reguliere versie of de 6200 of 7500 serie.Het 3M 6502QL halfgelaatsmasker (of 6501QL/6503QL) is inderdaad een dikke aanrader. Enorm fijn hem met 'quick latch' te laten hangen om vlug te kunnen drinken o.i.d. tijdens lange werkzaamheden, zonder meteen de bril en gehoorbescherming af te moeten doen.
Goede tip!—
Heel iets anders:
De DeWalt DPG82 veiligheidsbril kan ik aanraden voor brildragers. Deze is dermate ruim dat hij prima om een normaal montuur heen valt, met een vrij goede seal dankzij de siliconen rand.
Na lang dragen beslaat de veiligheidsbril wel helaas.
Toolstation heeft hem toevallig deze maand in de aanbieding: https://www.toolstation.n...er-veiligheidsbril/p13710
Ik heb nog wel een oude bril liggen maak lijkt me tricky om de bril precies op de juiste afstand van je ogen in die veiligheidsbril te klemmen, als mijn bril er al in wil klemmen.Zelf heb ik de poten van een oude bril gehaald, waardoor ik de voorzijde nu geheel in de DeWalt kan drukken, om zo een nog betere seal te krijgen en geen druk van de pootjes meer te ervaren.
Door het ontbreken van de pootjes sluit de gehoorbescherming ook beter aan.
Om de uiteinden van de pootjes van de oude bril zit krimpkous waar ik de voorzijde weer in kan drukken bij normale werkzaamheden. Ideaal zo'n klusbril
Hoe kom je aan dat ding als je ‘m toch niet gaat gebruiken?HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:24:
Iemand nog een cirkelzaag nodig voor oud brood?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
deze gaat linea recta naar een museum, hij is nuttiger als waarschuwing voor volgende generaties dan als werktuig.
Sinds ik de bril in de DeWalt zet, heb ik oprecht geen hinder van iets. Het draagt comfortabel en ziet gewoon erg scherp. In de DeWalt zit een siliconen neusrand. Daar kan ik de neuspads van de bril achter 'klemmen', zodat het siliconen is dat op mijn neus drukt, en niet hard plastic.aljooge schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:03:
Voor brildragers bestaan er ook veiligheidsbrillen op sterkte. Die brillen zijn aardig prijzig, maar je ziet beter en het is comfortabeler dan die 2 brillen over elkaar heen.
Goede keuze!Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
Ik heb ook diezelfde Peltor III oorkappen dus dat komt goed uit
Enkel kijkend naar de 3M 2135 betaal je bij pbmdiscounter 110,38 en bij basiqpbm 109,57. Wie het kleine niet eert...Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
BasiqPBM.nl kende ik nog niet maar zie dat je daar ook per minimaal twintig stuks die filters moet kopen.
En ze zijn ietsjes duurder dan pbmdiscounter.nl maar de verzendkosten zijn wel lager dus dat kan mogelijk compenseren bij een kleine bestelling
Top! Ik hoop dat ie bevalt.Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
Die DeWalt DPG82 ziet er beter uit, ze geven aan dat die een dubbele rubberen laag heeft wat hopelijk beter afsluit.
En die prijs is inderdaad heel goed, die ga ik halen.
Ik merk persoonlijk geen verschil. Ik zal op afstand vast niet zo goed zien als normaal, maar op de korte afstanden in mijn werkplaats merk ik in elk geval niets. Ter referentie is mijn sterkte zo'n -2.5/-2.75.Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
Ik heb nog wel een oude bril liggen maar lijkt me tricky om de bril precies op de juiste afstand van je ogen in die veiligheidsbril te klemmen, als mijn bril er al in wil klemmen.
Siliconen op de neusbrug is wel beter dan hardplastic ja. Ik ga het sowieso proberen met mijn oude bril wanneer ik de DeWalt veiligheidsbril heb.Lennart H. schreef op zondag 11 februari 2024 @ 01:38:
[...]
Sinds ik de bril in de DeWalt zet, heb ik oprecht geen hinder van iets. Het draagt comfortabel en ziet gewoon erg scherp. In de DeWalt zit een siliconen neusrand. Daar kan ik de neuspads van de bril achter 'klemmen', zodat het siliconen is dat op mijn neus drukt, en niet hard plastic.
Ga ik onthouden!Ik heb ze vanavond zo'n 6-7 uur aan een stuk opgehouden. Ik moest ze enkel een keer afdoen omdat ze erg beslagen waren.
Voor het droog deppen gebruik ik trouwens van die katoenen wattenbollen.
Nog een tip met die watten:
De 3M 6502QL en andere halfgelaatsmaskers hebben de outlet bij de kin richtend naar beneden. Bij lang dragen ontstaat er condens aan de binnenkant, waardoor er af en toe een druppel af kan vallen, dus ook op je werkstuk. 1 of 2 van die katoenen bollen voor de outlet kan dat voorkomen.
Gewoon dit spul: https://www.hema.nl/mooi-...attenbollen-11521300.html
De 3M 2135 is bij pbmdiscounter €4,15 ex. btw en bij basiqpbm €4,24 ex. btw, dus de eerste is wel degelijk goedkoper maar zoals ik aangaf zit het verschil in de verzendkosten, die is €9,95 bij pbmdiscounter en €6,96 bij basiqpbm.[...]
Enkel kijkend naar de 3M 2135 betaal je bij pbmdiscounter 110,38 en bij basiqpbm 109,57. Wie het kleine niet eert...
Apart inderdaad.Dat BasiqPBM is trouwens van Stolwijk Beschermd Werken, maar ze hanteren wel per website andere prijzen, gek genoeg.
[...]
Top! Ik hoop dat ie bevalt.
Ik had hem gehaald naar aanleiding van deze video van Adam Savage: YouTube: Adam Savage's Favorite Tools: Safety Goggles!
Misschien geeft dat een wat beter beeld.
Mijn sterke is meer dan 2x zoveel maar of dat dan ook nauwer luistert weet ik eigenlijk niet. Maar ik ga het gewoon proberen inderdaad.[...]
Ik merk persoonlijk geen verschil. Ik zal op afstand vast niet zo goed zien als normaal, maar op de korte afstanden in mijn werkplaats merk ik in elk geval niets. Ter referentie is mijn sterkte zo'n -2.5/-2.75.
Je kan het natuurlijk proberen wanneer je de DeWalt hebt (zonder je oude bril meteen te slopen)
Ik heb de DUB362Z van Makita, meer power dan je nodig gaat hebben. En als het goed genoeg is voor de F1 dan is het vast goed genoeg voor mij. Accu's gaan er wel snel doorheen, kwestie van genoeg accus kopen.1107972 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:29:
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Ik heb die UVEX ook, en die zit bij mij ook niet goed. Hij is voor mij te wijd / niet rond genoeg, aan de buitenkanten sluit hij gewoon niet goed aan. De Hellberg die ik er later bij heb gehaald past wel een stuk beter. Nog altijd niet 100%, maar de bolling van de bril past in ieder geval veel meer bij de vorm van m'n gezicht dan de UVEX.Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
Goede tip!
Toevallig had ik bij het bestellen van het halfgelaatsmasker ook gelijk een veiligheidsbril mee besteld, de Uvex Ultrasonic 9302-245 ruimtezicht bril:
[Afbeelding: Uvex Ultrasonic 9302-245 ruimtezichtbril]
Ik had nog zo'n gaar ding uit de bouwmarkt, zo'n rechthoekige doos![]()
Is altijd lastig dit soort zaken op basis van een plaatje en beschrijving op internet te kopen en toen hij binnen kwam viel het me wel enigszins tegen moet ik zeggen, wel wat beter dan die ik had maar qua aansluiten viel het me toch wat tegen ondanks de curve. En de onderrand ter hoogte van de neus viel me op in het zicht, maar dat kan ook door de opvallende oranje kleur komen natuurlijk
Die DeWalt DPG82 ziet er beter uit, ze geven aan dat die een dubbele rubberen laag heeft wat hopelijk beter afsluit.
En die prijs is inderdaad heel goed, die ga ik halen.
De ervaring met de Hellberg kan ik bevestigen (helaas). Die beslaat net zo snel als een goedkope UVEX bril. Valt me best tegen, gezien de technieken in de bril waar ze mee adverteren.henkie196 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:00:
[...]
Ik heb die UVEX ook, en die zit bij mij ook niet goed. Hij is voor mij te wijd / niet rond genoeg, aan de buitenkanten sluit hij gewoon niet goed aan. De Hellberg die ik er later bij heb gehaald past wel een stuk beter. Nog altijd niet 100%, maar de bolling van de bril past in ieder geval veel meer bij de vorm van m'n gezicht dan de UVEX.
De Hellberg zou ook ventilatie moeten hebben tegen condens, maar in de praktijk beslaat die al na een paar minuten, afhankelijk van hoe warm ik het heb. Voor die prijs is het misschien wel wat om de DeWalt ook eens te proberen
Alhoewel ik tegenwoordig ook best vaak naar het volgelaatsmasker grijp. Er is toch te veel stof in de garage na een dag houtbewerkingen, en het past beter dan een halfelaatsmasker met bril. En het volgelaatsmasker beslaat ook niet zo gauw.
Je kan beter de 6035 P3 filter nemen. Deze gaan veel langer mee en zijn beter beschermd. Daarbij is het filter oppervlakte een stuk groter waardoor de gemakkelijker ademen. Deze passen ook op dezelfde halfgelaatsmakers van 3M.[b]Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"Dus vraagje aan mensen hier die een 3M halfgelaatsmasker hebben:
Zitten die filters niet in je gezichtsveld of de hele tijd tegen je wangen aan?
Want dat lijkt me nogal irritant eigenlijk.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Dit is wel next level sketchy. Heb je wel geprobeerd of het ding nog werkt?HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:24:
Iemand nog een cirkelzaag nodig voor oud brood?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
deze gaat linea recta naar een museum, hij is nuttiger als waarschuwing voor volgende generaties dan als werktuig.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik weet dat hij nog loopt, en soepel ook zelfs. Ze hebben alles goed in het vet gehouden en zaagden er brandhout mee. Maar hier mag hij met pensioen, ding is inderdaad levensgevaarlijk.Pixeltje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:28:
[...]
Dit is wel next level sketchy. Heb je wel geprobeerd of het ding nog werkt?
https://www.makita.nl/kenniscentrum/welke-machines-passen-op-de-geleiderail.htmlGarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Ik klus wel eens wat, niet echt heel serieus, maar toch.
Voor zagen gebruik ik een kleine handcirkelzaag van het merk PowerPlus.
Als het goed is model: powx1365mb
Het is een invalzaag (kan soms wel praktisch zijn), maar het zaagblad is niet zo groot.
Over het algemeen kan ik niet dieper zagen dan 32mm, grofweg de helft van het blad.
De motor is slechts 600W, maar eigenlijk genoeg voor de meeste toepassingen.
Echter... er zijn 2 dingen die me irriteren.
De diepte van 32mm is soms te weinig, zeker bij het zagen van balken.
Dan moet ik met een handzaag verder zagen.
En voor lange stukken zagen, zou wat begeleiding fijn zijn.
Dus... ik zat een beetje te browsen en zag bijvoorbeeld deze:
Makita SP6000J1X2
Dat is een invalzaag met 165mm blad en geleiderail.
Op zich ideaal en voldoet aan mijn eisen....
Maar ja, EUR 500 vind ik ook wel behoorlijk hoog. (mijn huidige kostte iets van EUR 100 ofzo).
Wat voor zaagmachines gebruiken jullie en hoe bevallen die?
Ik heb wel eens zitten kijken naar een afkortzaag, maar dan kan ik geen planken meer zagen.
Of een zaagtafel, maar die is weer niet praktisch voor ff snel een stukje zagen.
Bovendien, waar laat is die tafel?
Ik heb een Metabo KS55 FS cirkelzaag met geleiderail. Kan 55mm diep zagen bij 90 graden. Voldoet prima en kost rond de €150 (afhankelijk van de geleverde accessoires). Extra zaagblad erbij met meer tanden en je bent klaar. Tenzij je echt een zaag nodig hebt die kan invallen.GarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Het is een invalzaag (kan soms wel praktisch zijn), maar het zaagblad is niet zo groot.
Over het algemeen kan ik niet dieper zagen dan 32mm, grofweg de helft van het blad.
Makita SP6000J1X2
Maar ja, EUR 500 vind ik ook wel behoorlijk hoog. (mijn huidige kostte iets van EUR 100 ofzo).
Ik heb wel eens zitten kijken naar een afkortzaag, maar dan kan ik geen planken meer zagen.
Of een zaagtafel, maar die is weer niet praktisch voor ff snel een stukje zagen.
Ik had voorheen een Parkside invalzaag met bijbehorende lineaal. Onlangs de Makita gekocht met lineaal bij de Honrbach. Dan merk je toch wel verschil. Ja, het is een stuk duurder maar dat voel en merk je ook. Nauwkeurigheid, stabiliteit, stofafzuiging etc is allemaal vele malen beter.GarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Makita SP6000J1X2
Ik gebruik een invalzaag voor plaatmateriaal en balkjes. Een afkortzaag kan makkelijker en herhaalbaarder balkjes zagen, met een grotere diepte, maar alleen balkjes, geen plaatmateriaal. Een zaagtafel kan goed overweg met relatief kleine stukjes in de lengte zagen, maar is onhandig met plaatmateriaal of grotere balken.GarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Makita SP6000J1X2
Dat die filters beter beschermd zijn geloof ik meteen met die plastic behuizing er omheen, dat is de reden dat deze uitvoering bestaat volgens mij.IceBlue schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Je kan beter de 6035 P3 filter nemen. Deze gaan veel langer mee en zijn beter beschermd.
Ik heb juist het idee dat het oppervlakte kleiner is en zou dan verwachten dat het moeilijker ademt.Daarbij is het filter oppervlakte een stuk groter waardoor de gemakkelijker ademen. Deze passen ook op dezelfde halfgelaatsmakers van 3M.
Kijk ook eens op https://www.mtrad.nl/c-4410051/geschikte-machines/. Zou moeten passen. Geen idee van de kwaliteit.Turiya schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:24:
Ik heb afgelopen week (onder andere op basis van positieve recensies hier) de scheppach PL55 Invalzaag aangeschaft die standaard met 2x 70cm rail komt.
Makita was ook even in beeld, maar ga hem niet vaak genoeg gebruiken om dat budget te verantwoorden.
Nu meen ik me te herinneren dat ik ergens had gelezen dat de Scheppach Invalzaag op de HBM geleiderail past, maar kan dat tussen alle berichten niet meer terugvinden. Kan iemand dit bevestigen?
Zoek naar een economische optie voor 2x 140 geleiderail.
Bedankt!
...
Ik zou denken dat met het zachte omhulsel, dat een 2135 of soortgelijk filter eerder beschadigingen op zou lopen. Het lijkt me dat dat, afhankelijk van de inzet, dat dat de hoofdoorzaak zou kunnen zijn van eerder moeten vervangen.Vliegvlug schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:57:
Dat die filters beter beschermd zijn geloof ik meteen met die plastic behuizing er omheen, dat is de reden dat deze uitvoering bestaat volgens mij.
Waarom zou zo'n 3M 6035 P3 filter langer mee gaan dan een 2135 P3 filter?
Het oppervlakte van die trapezium filters lijkt me zo op het oog kleiner dan die van de ronde 2135 filters dus zou dan ook verwachten dat die juist eerder vollopen.
De 2135 lijkt qua materialen meer op de 5935, tenminste, zo op het oog (ik heb zelf geen 2135 filters). De 6035 is anders, en heeft van binnen meer een structuur zoals het hoofdfilter van m'n bouwstofzuiger. Dus je moet met de 6035 de lucht wel door een relatief kleine opening in de plastic omhulsel, ik denk dat de weerstand van het filtermateriaal misschien wel lager is. In de praktijk merk ik weinig verschil in weerstand tussen de 5935 en de 6035, maar kan ook zijn dat ik er niet op let.Ik heb juist het idee dat het oppervlakte kleiner is en zou dan verwachten dat het moeilijker ademt.
Heb jij ervaring met beide filters?
[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 13-02-2024 20:18 ]
Dat staat buiten kijf inderdaad maar kreeg de indruk dat @IceBlue suggereert dat de 6035 afgezien daarvan langer bruikbaar is dan de 2035.henkie196 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:16:
[...]
Ik zou denken dat met het zachte omhulsel, dat een 2135 of soortgelijk filter eerder beschadigingen op zou lopen. Het lijkt me dat dat, afhankelijk van de inzet, dat dat de hoofdoorzaak zou kunnen zijn van eerder moeten vervangen.
Dat zou goed kunnen inderdaad, lijkt qua structuur wel hetzelfde.[...]
De 2135 lijkt qua materialen meer op de 5935, tenminste, zo op het oog (ik heb zelf geen 2135 filters).
Bedoel je met hoofdfilter van je bouwstofzuiger zo’n zigzag gevouwen laag, zo’n soort filter in een cilinder vorm heb ik namelijk in mijn bouwzuiger zitten.De 6035 is anders, en heeft van binnen meer een structuur zoals het hoofdfilter van m'n bouwstofzuiger. Dus je moet met de 6035 de lucht wel door een relatief kleine opening in de plastic omhulsel, ik denk dat de weerstand van het filtermateriaal misschien wel lager is. In de praktijk merk ik weinig verschil in weerstand tussen de 5935 en de 6035, maar kan ook zijn dat ik er niet op let.
Dat klopt inderdaad, dat is naar mijn idee het hoofddoel van die 501 filterbeugel en de 5000 serie filters.Overigens zie ik nu een voorbeeld dat je zo te zien ook de 501 met 5935 filter op een gas-damp filter kunt zetten. Misschien toch nog een gebruik van de houder die je al hebt.
[Afbeelding: 3M 5935 + 501 houder op gas-damp filter]
Die Makita kan goedkoper, 315 euro in de Pricewatch hier op Tweakers. En dan een geleiderail uit Duitsland laten komen, Youtool, of via Amazon.de (daar heb ik twee Makita rails gekocht voor veel minder dan de standaard-prijs).GarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Makita SP6000J1X2
Heb nog nooit zo'n ding uit elkaar getrokken, maar het is inderdaad zo'n zigzag vorm, alleen dan niet in cilindervorm. Zou er vanavond een foto van kunnen maken, maar heb iets soortgelijks via google gevonden:Vliegvlug schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:01:
Bedoel je met hoofdfilter van je bouwstofzuiger zo’n zigzag gevouwen laag, zo’n soort filter in een cilinder vorm heb ik namelijk in mijn bouwzuiger zitten.
Moet dan haast wel in een labyrint vorm zijn voor voldoende oppervlakte.
Wel eens zo’n 6035 uit elkaar getrokken nadat hij op was?
Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar zit.
Is ook goedkoper dan een 6035, over het algemeen, alhoewel voor mij de hoofdreden was dat het het enige was dat toen beschikbaar was.Dat klopt inderdaad, dat is naar mijn idee het hoofddoel van die 501 filterbeugel en de 5000 serie filters.
Dat je die filters met de 603 filteradapter ook direct op je masker kan zetten zonder gas- en dampfilter is naar mijn idee meer om mensen tegemoet te komen die af en toe ook enkel een stoffilter nodig hebben.
Zat zelf meer aan object damage te denken dan schoon vs vies, een stukje hout of steen dat wegspringt bij het zagen of slijpen. Die 2000 serie filters hebben een aardig oppervlak dat dan beschadigd zou kunnen worden.De 2000 series filters lijkt het standaard filter wanneer je alleen stoffilters nodig hebt en de werkomgeving schoon is. En wanneer deze vies is dan de 6000 serie stoffilters.
Ik zie het inderdaad m wel anders dan de buitenkant van een 2135 maar weet natuurlijk ook niet hoe die er van binnen uit zien.henkie196 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:14:
[...]
Heb nog nooit zo'n ding uit elkaar getrokken, maar het is inderdaad zo'n zigzag vorm, alleen dan niet in cilindervorm. Zou er vanavond een foto van kunnen maken, maar heb iets soortgelijks via google gevonden:
[Afbeelding: 3M 6035 filter]
Je ziet het net door de opening heen.
Is inderdaad goedkoper, dat was voor mij ook de reden om daar voor te gaan, tot ik er dus achter kwam dat het op een QL masker niet werkt.[...]
Is ook goedkoper dan een 6035, over het algemeen, alhoewel voor mij de hoofdreden was dat het het enige was dat toen beschikbaar was.
Dat is een goed punt, zal wel heb belangrijkste zijn inderdaad, zeker als je denkt beschermd te zijn maar er ondertussen een klein gaatje in het filter zit waar alsnog stof doorheen komt.[...]
Zat zelf meer aan object damage te denken dan schoon vs vies, een stukje hout of steen dat wegspringt bij het zagen of slijpen. Die 2000 serie filters hebben een aardig oppervlak dat dan beschadigd zou kunnen worden.
Ik zit nogsteeds te kijken naar de 3M 6200 (vanuit gaande dat ik een medium gezicht heb. (size niet knapheid)henkie196 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:14:
[...]
Heb nog nooit zo'n ding uit elkaar getrokken, maar het is inderdaad zo'n zigzag vorm, alleen dan niet in cilindervorm. Zou er vanavond een foto van kunnen maken, maar heb iets soortgelijks via google gevonden:
[...]
Is ook goedkoper dan een 6035, over het algemeen, alhoewel voor mij de hoofdreden was dat het het enige was dat toen beschikbaar was.
[...]
Zat zelf meer aan object damage te denken dan schoon vs vies, een stukje hout of steen dat wegspringt bij het zagen of slijpen. Die 2000 serie filters hebben een aardig oppervlak dat dan beschadigd zou kunnen worden.
[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 14-02-2024 19:49 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Even goed opletten dat ze nog 'houdbaar' zijn. Bij Bol.com via CoolSafety (ze hebben ook een eigen website zie ik) een aantal setjes filters gekocht en de THT was destijds al een paar jaar over datum. Dat ging toen om die jou benoemde (6035P3).henkie196 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:14:
[...]
[...]
[...]
Heb momenteel ook geen volle filters, maar op het gevoel zit er niet zo'n zigzag filter in een 5935, daar is het te zacht voor. Als ik er een tegen het licht houdt ziet het er meer uit alsof er vezels in zitten, beetje zoals glaswol qua structuur.Vliegvlug schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:12:
Ik zie het inderdaad m wel anders dan de buitenkant van een 2135 maar weet natuurlijk ook niet hoe die er van binnen uit zien.
Zal er eens een uit elkaar trekken die aan vervanging toe is.
Kan alleen nog wel even duren want heb het masker net.
Ben benieuwd wat ze er van zeggen. Aan de ene kant snap ik dat ze het als compatibel neerzetten, het past er immers op, en het masker is er zonder meer bruikbaar mee. Alleen niet zo handig dat de speciale feature van de QL ermee geblokkeerd wordtMaar de 603 kan je volgens mij enkel nuttig gebruiken icm de 501 filterhouder en dan werkt het dus niet en wordt de latch geblokkeerd. Terwijl beiden dus compatibel zijn.![]()
Ik ga dat 3M maar een vragen, ben benieuwd wat ze zeggen.
Interessant, dat zou handig zijn om te voorkomen dat er gruis / stof tussen de houder en het filter terecht komt. Heb wel gehad dat er gewoon een laagje betongruis daar zat, na het slijpen van een aantal betontegels.copykat schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:23:
Vandaar die 501 en 603....
Overigens dit TY filmpje laat ook een rood cover roostertje zien dat in dat kapje geklikt word.
[YouTube: 3M 501 Filter Retainer Caps - How to Install]
Geen idee waarom dat niet bij de 501 set zit.
Goed punt. M'n 6035s zijn zo te zien nog houdbaar tot 2031, gemaakt in 2021 (neem aan dat alle oude voorraad op was na de run op filters en maskers in 2020). Je ziet het inderdaad niet zo zitten, maar is bij mij gegraveerd, dus wel goed leesbaar als je het tegen het licht houdt. De 5935 filters zouden nog tot volgend jaar houdbaar zijn (gekocht in 2020, vs 2021 voor de 6035s), zie daar alleen geen productie datum op staan, wellicht zijn die algemeen korter houdbaar dan de 6035s? Tenminste, zo zomer 2020 waren alle filters maar af en toe beschikbaar, dus kans lijkt me groot dat dit ook nieuwe productie was toen.webber87 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:33:
Even goed opletten dat ze nog 'houdbaar' zijn. Bij Bol.com via CoolSafety (ze hebben ook een eigen website zie ik) een aantal setjes filters gekocht en de THT was destijds al een paar jaar over datum. Dat ging toen om die jou benoemde (6035P3).
Het is bijna niet te zien, wit op wit, maar even opletten. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar die THT zal wel niet voor niets erop staan. Ik hoop maar dat het een foutje van ze was, anders zou het wel kwalijk zijn.
Breezz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:01:
Met dat (zéér) uitgebreid gebabbel over de 3M filters, ben ik te weten gekomen dat ik mijn 3M halfgelaat al 2 jaar gebruik zonder filter, en niet door had dat iets ontbrak![]()
![]()
![]()
Bedankt!
Een homeopatische stofafzuiging. Geweldig!Breezz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:01:
Met dat (zéér) uitgebreid gebabbel over de 3M filters, ben ik te weten gekomen dat ik mijn 3M halfgelaat al 2 jaar gebruik zonder filter, en niet door had dat iets ontbrak![]()
![]()
![]()
Bedankt!
Ik zit niet zo in de cementmixers maar de mijne draait maar één kant op.... Of is daar een trucje voor / specifieke apparaat voor?Jeweetje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:45:
even rond laten draaien in een emmer met zand of fijn grint, de schurende werking doet de rest.
als er nog deeltjes loskomen in tegellijm, verf of stuc kan dit vervelend zijn en resultaat beïnvloeden.
Na gebruik even in emmer water linksom en rechtsom rond laten draaien houd m in toekomst wel schoon.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Mengstaaf /mortelgarde / roerstaaf beginnen vanaf 15€. Dus tenzij je graag wilt posten in de 'Dull men Facebook' had je jezelf behoorlijk wat tijd en werk kunnen besparen. Maargoed, wel weer een mooi klusje.Vliegvlug schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:19:
Na het kopen van een cementmixer op Marktplaats kreeg ik van @GudZ de subtiele hint dat de garde wel heel erg vies was.![]()
!
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik zit niet op facebook dus dat scheeltGudZ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:02:
[...]
Mengstaaf /mortelgarde / roerstaaf beginnen vanaf 15€. Dus tenzij je graag wilt posten in de 'Dull men Facebook' had je jezelf behoorlijk wat tijd en werk kunnen besparen. Maargoed, wel weer een mooi klusje.
Voor 520 eu heb ik 'm een paar weken geleden gekocht, inclusief rail van 1,5m, 1m en rail verbindingsstukjes. Heel veel geld, maar veel genot. Ik gebruik m voor hobby doeleinden.GarBaGe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
Makita SP6000J1X2
[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 15-02-2024 21:19 ]
Bij 3M kon ik niets vinden om de maat te bepalen anders dat ze daarvoor professionele services bieden maar op de Moldex maat-bepaal-pagina kan je een sjabloon downloaden om de juiste maat mee te bepalen.copykat schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:23:
[...]
Ik zit nogsteeds te kijken naar de 3M 6200 (vanuit gaande dat ik een medium gezicht heb. (size niet knapheid)
Die laatste video laat ook mooi zien dat de 603+501 combo niet op een 6500QL masker past (vanaf 6:25) omdat het Quick Latch systeem dan wordt geblokkeerd.…
Owh en dit YT filmpje laat goed zien hoe die filters er uitzien.
Zijn net maandverbandjes. Russchische taal maar beelden zijn genoeg.
[YouTube: Фильтр 3М 5935 Р3]
Deze TY laat mooi zien het verschil tussen de 6035 en de 5935 set up.
[YouTube: Альтернатива фильтрам 3m 6035]
Wat mij niet duidelijk is; wat jij er mee zou willen doen?...
Overigens dit TY filmpje laat ook een rood cover roostertje zien dat in dat kapje geklikt word.
[YouTube: 3M 501 Filter Retainer Caps - How to Install]
Geen idee waarom dat niet bij de 501 set zit.
Dat klinkt niet onlogisch. Zonder dat ik hem nog verder wil beschadigen vraag ik me af wat ik er mee kan doen. De fysieke knop (met daarachter de 'stang' die je beweegt, gaat keurig heen en weer namelijk.Raymond schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:33:
@rscheper leest alsof die klopfunctie (daarmee wordt ook de luchtstroom omgekeerd) vast zit.
Voor de multitool (Makita) bestaan ook schuurvoeten (driehoek).Fedde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
Goede (Duitse) videotest met daarin de DTM52Z welke hier ook al vaker is aangeraden. Ik ben er ook nog steeds blij mee
[YouTube: Maximale Power! Die Besten 18V Multicutter im Check! Inklusive Verlosung!]
Ja.Rob Z schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Voor de multitool (Makita) bestaan ook schuurvoeten (driehoek).
Werkt dat een beetje? Hier voor gebruik naast een ronde schuurmachine.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
https://pbmdiscounter.nl/...askers/halfgelaatsmaskersHier onderaan de pagina vind je een manier op de juiste maat te bepalen:
Best belangrijk vind ik. Zeker als je incidenteel ook ijzer of koper of iets dergelijks wilt zagen. Dan werkt het beter als je de snelheid een eind omlaag gooit.copykat schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:05:
Zat laatst ook die multitool test te kijken en in hoeverre is een regelbare trilsnelheid van belang?
Werkt prima, ik gebruik de voetjes van Ecotools op de Makita.Rob Z schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Voor de multitool (Makita) bestaan ook schuurvoeten (driehoek).
Werkt dat een beetje? Hier voor gebruik naast een ronde schuurmachine.
+1.GeertH schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Best belangrijk vind ik. Zeker als je incidenteel ook ijzer of koper of iets dergelijks wilt zagen. Dan werkt het beter als je de snelheid een eind omlaag gooit.
Ook sommige houtsoorten is t fijner als de snelheid iets lager is. Anders begint het hout meteen te verbranden en te roken
Same here. Bedenk je ook dat je de multitool vasthoudt, en dan aan het 'einde' van de tool de boel trilt. Je krijgt dus veel meer last van je polsen dan met een voor-schuren-bedoelde-machine. Dat gezegd hebbende, bij het schuren van kozijnen ed is het een verdomd handig dingFedde schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:20:
[...]
+1.
En sommige zaagjes gaan heel snel kapot als je de snelheid te hoog zet. Ook kan je met rustig zagen iets preciezer werken soms.
Voor wat betreft de schuurdriehoek sluit ik me hier bij aan. goed voor aanvullend niet voor alleen.
.
Waar mogelijk altijd meer controle. Verschillende materialen vragen verschillende snelheden.copykat schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:05:
Zat laatst ook die multitool test te kijken en in hoeverre is een regelbare trilsnelheid van belang?
ik heb nu zo'n "powerplus" ding wat werkt maar dat is het ook.
als ik hem vervang zal het vermoedelijk een accu Dewalt versie worden maar die heeft ook geen regelbare snelheid.
Het kan nog iets goedkoper dan Coolblue.Lulukai schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:34:
Ik ben in de markt voor een bouwstofzuiger. Ik kijk naar de Makita VC4210M, maar op sommige webshops heet die Makita VC4210MX (met een X). Ik slaag er echt niet in om te vinden wat het verschil is...
Opvallend: Coolblue lijkt de goedkoopste shop te zijn, dat maak je ook niet vaak mee
[ Voor 36% gewijzigd door Crahsystor op 16-02-2024 11:58 ]
Addicted to silent computing
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 16-02-2024 17:28 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2024 19:28 ]
As je een bak onder die werkbank maakt, luchtdicht en daar zo'n stevige stofafzuiging op aan sluit?Boudewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
Zo ik heb vandaag maar eens een router-slede gemaakt, zodat ik een poor man's vandiktebank heb.
Gaat echt best wel goed. Goed freesje (CMT 663.005.11) is wel het halve werk denk ik.
Wat een grafbende geeft het trouwens
[Afbeelding]
Het is letterlijk een U van 12mm mpx (de staande delen voor de stijfheid) die over 2 aluminium profieltjes loopt. De snijplank is later overigens wel vastgezet met een horizontale MFT-klem
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2024 19:50 ]
Is zo'n freesje echt 75+ euro?Boudewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
Zo ik heb vandaag maar eens een router-slede gemaakt, zodat ik een poor man's vandiktebank heb.
Gaat echt best wel goed. Goed freesje (CMT 663.005.11) is wel het halve werk denk ik.
[Afbeelding]
Het is letterlijk een U van 12mm mpx (de staande delen voor de stijfheid) die over 2 aluminium profieltjes loopt. De snijplank is later overigens wel vastgezet met een horizontale MFT-klem
Een freesje van ~75 euro + festool freesmachine en dan poormans vandiktebank noemen.Boudewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
[Afbeelding]
Dat waren ook aftermarket vervangende accu's en niet van Metabo?trabant schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:25:
@MailMan Vijf jaar geleden heb ik voor een ouder model (de Metabo BZ12SP) vervangende accu's gekocht, die hadden ook meer Ah dan het origineel en ik heb er nog steeds erg veel plezier van. Afgelopen najaar gaf die boormachine zelf (na ±18 jaar) de geest en die is vanwege die relatief nieuwe accu's vervangen door een MP-exemplaar van een tientje. Op die manier kon ik de queeste naar het perfecte accuplatform nog even voor me uit schuiven.
Verder bedankt voor jouw vraag, want ik zie daardoor dat mijn accu's bij het Batterijenhuis exit zijn. 123accu heeft ze nog wel.
Vergeet niet: hoe meer Ah, des te zwaarder de accu en daarmee de accuboor tijdens het werk wordt.
Het is een Festo he. Echte vintagetwain4me schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Een freesje van ~75 euro + festool freesmachine en dan poormans vandiktebank noemen.
Yup.Zwartoog schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:36:
[...]
Is zo'n freesje echt 75+ euro?
Wel mooie oplossing.
Ja, deze: https://www.123accu.nl/Me...accu-huismerk-i17664.htmlMailMan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:29:
[...]
Dat waren ook aftermarket vervangende accu's en niet van Metabo?
Snap je punt goed van extra gewicht. Idee is om de twee versleten accu's te blijven gebruiken voor het lichte schroefwerk, en die nieuwe zwaardere voor als ik langere tijd moet boren in steen of dik hout, dan kan ik dat extra gewicht wel accepteren.
Ik kijk deze gast vaak als tijdverdrijf.twain4me schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Een freesje van ~75 euro + festool freesmachine en dan poormans vandiktebank noemen.
Grappig, ik kende deze dude nog niet.copykat schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Ik kijk deze gast vaak als tijdverdrijf.
[YouTube: 9 Best Angle Grinder Hacks | Simple Ideas]
Bij dit gebruikt hij wat meer speciaal gereedschap maar vaak bouwt hij optie's voor t gereedschap met het gereedschap zelf. Er zit ook een echte poorman's vandiktebank in.![]()
Als mn garage een beetje op orde is ga ik eens kijken wat ik kan gebruiken van zijn idee's in al zn YT filmpjes.
Die twee versleten accu's hebben hun dropoff punt bereikt dus gaan alleen maar erger achteruit.MailMan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:29:
[...]
Dat waren ook aftermarket vervangende accu's en niet van Metabo?
Snap je punt goed van extra gewicht. Idee is om de twee versleten accu's te blijven gebruiken voor het lichte schroefwerk, en die nieuwe zwaardere voor als ik langere tijd moet boren in steen of dik hout, dan kan ik dat extra gewicht wel accepteren.
Voor je decoupeerzaag :Boudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Grappig, ik kende deze dude nog niet.
Dit is wel meer metaalwerk, en daardoor buiten mijn bereik. Straks maar eens nog een halve mm van die snijplank afhalen, er is een plek met wat warriger hout en dus wat meer tear-out. Die kreeg ik niet 1-2-3 weggeschuurd (ja kan wel, maar dan schuur je een kuil. De niet-poor-mans-rotex-150 met korrel 40 wil wel).
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq