Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ik ben wel een beetje teleurgesteld ik hoopte op levensgevaarlijke rond vliegende messen, dit is een schuurmachinecopykat schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Ik kijk deze gast vaak als tijdverdrijf.
[YouTube: 9 Best Angle Grinder Hacks | Simple Ideas]
Bij dit gebruikt hij wat meer speciaal gereedschap maar vaak bouwt hij optie's voor t gereedschap met het gereedschap zelf. Er zit ook een echte poorman's vandiktebank in.![]()
Als mn garage een beetje op orde is ga ik eens kijken wat ik kan gebruiken van zijn idee's in al zn YT filmpjes.
Dan kun je beter met een cirkelzaagblad je slijptol ombouwen tot ghetto cirkelzaagtwain4me schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ben wel een beetje teleurgesteld ik hoopte op levensgevaarlijke rond vliegende messen, dit is een schuurmachine
Die plank van gisteren is echt enorm kromgetrokken vannacht, ik mag zo nog een keer vlakken

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 17-02-2024 11:29 ]
vroeger had ik metaal "angst" totdat ik er achter kwam dat het eigenlijk makkelijker is dan hout doordat het zo uniform is en daarmee heel erg voorspelbaar. het krom trekken door lassen is eigenlijk het lastigste. maar ook dat is goed te doenBoudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Grappig, ik kende deze dude nog niet.
Dit is wel meer metaalwerk, en daardoor buiten mijn bereik. Straks maar eens nog een halve mm van die snijplank afhalen, er is een plek met wat warriger hout en dus wat meer tear-out. Die kreeg ik niet 1-2-3 weggeschuurd (ja kan wel, maar dan schuur je een kuil. De niet-poor-mans-rotex-150 met korrel 40 wil wel).
Het is bij mij ook angst voor de enorme troep die het oplevert, 2 sets gereedschap, noem maar op. Heb laatst wel een dag staan smeden, dat viel ook niet mee (wel giga onderarmen gekweekttwain4me schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:29:
[...]
vroeger had ik metaal "angst" totdat ik er achter kwam dat het eigenlijk makkelijker is dan hout doordat het zo uniform is en daarmee heel erg voorspelbaar. het krom trekken door lassen is eigenlijk het lastigste. maar ook dat is goed te doen

Van één dagje smeden? Giga spierpijn geloof ik welBoudewijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:30:
[...]
Het is bij mij ook angst voor de enorme troep die het oplevert, 2 sets gereedschap, noem maar op. Heb laatst wel een dag staan smeden, dat viel ook niet mee (wel giga onderarmen gekweekt)

* copykat had dat ook na een dag tegels beuken met een vuistje.
Rond vliegende messen?

Laat mn zoon t maar niet horen die zit nu te kijken op YT naar amazon tomahawk's modificeren en hoe ze te gooien zijn....
Ik vind vooral die slimme optional functies met weinig tools gemaakt (low budget) erg leuk om te zien.
Altijd al een freestafeltje van betonplex willen maken.
En met mn nieuwe bandschuurmachine vd lidle die zelfs op beugels gezet kan worden.
Een multifunctionele schuurbank maken.
Maar eerst de basis in de garage opzetten.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Accu’ s met meer vermogen hoeven niet zwaarder te zijn!MailMan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:29:
[...]
Dat waren ook aftermarket vervangende accu's en niet van Metabo?
Snap je punt goed van extra gewicht. Idee is om de twee versleten accu's te blijven gebruiken voor het lichte schroefwerk, en die nieuwe zwaardere voor als ik langere tijd moet boren in steen of dik hout, dan kan ik dat extra gewicht wel accepteren.
Precies.royaljoop schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:10:
[...]
Accu’ s met meer vermogen hoeven niet zwaarder te zijn!
Bij Makita, de 18V LXT range zijn er kleine maar ook grote verschillen:
1.5A: 350 gram
2.0A: 380 gram
3.0A: 640 gram
6.0A: 660 gram
[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 17-02-2024 18:42 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Als je het stofzuigafzuigkapje toch niet op de stofzuiger aansluit, wil je die dan niet aan mij verkopen? Zijn niet meer leverbaar helaas!Boudewijn schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
Zo ik heb vandaag maar eens een router-slede gemaakt, zodat ik een poor man's vandiktebank heb.
Gaat echt best wel goed. Goed freesje (CMT 663.005.11) is wel het halve werk denk ik.
Wat een grafbende geeft het trouwens
[Afbeelding]
Het is letterlijk een U van 12mm mpx (de staande delen voor de stijfheid) die over 2 aluminium profieltjes loopt. De snijplank is later overigens wel vastgezet met een horizontale MFT-klem
Maar zonder dollen, had een stofzuiger erop niet een hoop gescheeld?
Nou dit is al door de vorige eigenaar erop gehobbiebobt, dus denk dat het niet echt los kan zonder schade.miekol schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:47:
[...]
Als je het stofzuigafzuigkapje toch niet op de stofzuiger aansluit, wil je die dan niet aan mij verkopen? Zijn niet meer leverbaar helaas!
Maar zonder dollen, had een stofzuiger erop niet een hoop gescheeld?
Punt is meer dat de spanen ook met stofzuiger erop ongeveer 50cm in het rond vliegen.
Ik heb dit half gevolgd deze exercitie. Wat is de reden dat je zoveel werk en moeite besteed aan iets zandstralen? Denk dat dat het is. Mooi, dat je soms achteraf veels te veels ingewikkeld hebt gedaan. Dat is ook de lol van klussen imho
Ben hier bezig met de afwerking van de kozijnen en deuren die hier nieuw zijn geplaatst. Mooie met roedeverdeling, mooi dik hardhout, nieuw schilderwerk, nieuwe ramen, deuren. Van alluminium kozijnen en jaren 80 budget dubbelglas in onze verwaarloosde jaren 20 woning naar kwaliteit. Toch fijn een gemeentelijk monumenten. Maar nu de timmerlui weg zijn is het altijd nog even bijwerken. Knoeiwerk, kit op de ramen etc. En gelijk even de oude tochstrips voor nieuwe aluminium. Natuurlijk wel een foto gemaakt om vervolgens ze er verkeerd om erop te zetten. Vervolgens weer los halen, wat schilderwerk meenemen tijdens loswrikken, weer rechtslaan op straat om ze weer recht te krijgen, om ze vervolgens goed op te hangen. Uiteindelijk ziet het er weer spic en span uit natuurlijk.
[ Voor 39% gewijzigd door webber87 op 17-02-2024 21:17 ]
Ik heb drie van die bandschuurmachines gehad van Parkside. Alledrie stuk na een paar draaiure en niks geks mee gedaan. Geen druk, niks. En ik heb ze zelfs amper gebruikt. 9 van de 10 Parkside is top, maar soms.copykat schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Van één dagje smeden? Giga spierpijn geloof ik wel![]()
* copykat had dat ook na een dag tegels beuken met een vuistje.
Rond vliegende messen?![]()
Laat mn zoon t maar niet horen die zit nu te kijken op YT naar amazon tomahawk's modificeren en hoe ze te gooien zijn....
Ik vind vooral die slimme optional functies met weinig tools gemaakt (low budget) erg leuk om te zien.
Altijd al een freestafeltje van betonplex willen maken.
En met mn nieuwe bandschuurmachine vd lidle die zelfs op beugels gezet kan worden.
Een multifunctionele schuurbank maken.
Maar eerst de basis in de garage opzetten.
Maar hopelijk doet die van jou het wel langer

Via hackaday - CHANGE THE JINGLE IN YOUR MAKITA CHARGER BECAUSE YOU CANChange the jingle in your makita charger! This project lets your charger play RTTTL ringtones. The installation diagrams only support the DC18RC charger right now, but the theory is simple:
Cut the trace that connects the buzzer to the charger's microcontroller and add our own microcontroller in there, then listen for the charger's beeps and play our jingle instead. The arduino monitors the leds on the charger to detect whether the charging is just starting or is totally complete and plays a short or long jingle depending on which charge state it detects.
You can use any arduino for this. I used a pro mini for its small size and low power consumption but a pro micro, nano, or any other 5v! tollerant microcontroller will do.
De reden was simpelweg ruimtegebrek. Het idee was dat een straalketel minder ruimte inneemt dan een hele straalkast, en omdat de straalklus vooral met walnotengrit ging, was ook het niet erg als dat buiten werd gemorst. Uiteindelijk staat hier alsnog een 175 L straalkast onder de veranda naast het oppotkastje van de vrouw en ik moet maar eens uitgestraald raken, zodat die straalkast weer weg kan.webber87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Ik heb dit half gevolgd deze exercitie. Wat is de reden dat je zoveel werk en moeite besteed aan iets zandstralen? Denk dat dat het is. Mooi, dat je soms achteraf veels te veels ingewikkeld hebt gedaan. Dat is ook de lol van klussen imho
Maar ja, voor gereedschap dat je eenmaal hebt, komt er altijd weer een toepassing voorbij...
KPN is een drieletterwoord
webber87 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:34:
[...]
Ik heb drie van die bandschuurmachines gehad van Parkside. Alledrie stuk na een paar draaiure en niks geks mee gedaan. Geen druk, niks. En ik heb ze zelfs amper gebruikt. 9 van de 10 Parkside is top, maar soms.
Maar hopelijk doet die van jou het wel langer

Hoop ik ook.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Heeft iemand van jullie nog een performance versie van de multitool kunnen bemachtingen? Ze zijn niet meer leverbaar.
Ik heb nu een volledige set van parkside performance met 4 4ah accu's maar ik mis de multitool nog.
Heb ook al een advertentie geplaats.
:strip_exif()/f/image/0AHMNoHc4umvAmAavxB2icJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door __xeno__ op 18-02-2024 14:40 ]
Relevante aanvulling. Een 5.0Ah is dus lichter dan een 3.0Ah.fenrir schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Precies.
Bij Makita, de 18V LXT range zijn er kleine maar ook grote verschillen:
1.5A: 350 gram
2.0A: 380 gram
3.0A: 640 gram
5.0A: 630 gram
6.0A: 660 gram
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Net voor 30 Euro bij de Lidl een kruislijnlaser gekocht met hetzelfde doel (betegelen wc en keuken). Ook al gebruikt voor wat anders.Bumpy_NL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:03:
Op Marktplaats zie ik dat iemand kruislijn/360 graden lasers aanbiedt. Nu ga ik binnenkort verhuizen en dit leek mij al vaker een handig tool. T.z.t willen we een keer het toilet aanpakken en daar lijkt het mij bijvoorbeeld handig voor, maar uiteraard ook voor andere dingen. Iemand bekend met PLS en Levelfix? De PLS HVL 100, https://www.plslaser.com/line-lasers/pls-hvl-100-red-system/, wordt bijvoorbeeld voor 200 euro aangeboden, maar een eenvoudiger type is wellicht ook gewoon prima.
Zat wel meer afwijking in dan de specificaties aangeven (iets van 1mm per meter). Maar… heb hem zelf ook al laten vallen uit m’n zak
Nou heb ik hem even opengeschroefd en het afstellen stelt weinig voor volgens mij. Met filmpje erbij over hoe je weet hoeveel afwijking hebt kan je hem volgens mij afstellen tot net zo nauwkeurig als veel duurdere versies.
Blijft bijzonder deze gewichten.BeaM-R schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:15:
[...]
Relevante aanvulling. Een 5.0Ah is dus lichter dan een 3.0Ah.
Ben zelf aan het twijfelen om een 5.0A te gaan verkopen en een 2.0A terug te kopen. Dit om mijn schroeftol lichter te maken.
Afgelopen week de Makita dhp 484 binnengekregen, machine is mooi compact en niet te zwaar. Tot je de accu eraan schuift.fenrir schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:33:
[...]
Blijft bijzonder deze gewichten.
Ben zelf aan het twijfelen om een 5.0A te gaan verkopen en een 2.0A terug te kopen. Dit om mijn schroeftol lichter te maken.
Nu ben ik wel wat gewend vanuit mijn werk maar het viel mij toch wat tegen.
Eigenlijk zit ik dus ook te denken aan een lichte 2 Ah accu, scheelt best gewicht en de mindere capaciteit ga ik zeer waarschijnlijk toch niet merken.
Alleen zonde dat het weer extra geld is...
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb zelf 3x 5.0Ah, 1x6.0Ah en 2x 1,5Ah. Voor de schroeftol pak ik altijd de 1,5Ah. Kan je zeker een halve dag intensief gebruiken. En met 2 is het makkelijk wisselen.fenrir schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:33:
[...]
Blijft bijzonder deze gewichten.
De 5.0Ah en 6.0Ah gebruik ik voor de wat zwaardere machines waar gewicht niet zo'n rol speelt (invalzaag, multitool, decoupeerzaag).
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik heb deze Performance multitool inderdaad. Erg fijn ding! Ongeveer 2-3 jaar geleden gekocht.__xeno__ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:35:
Voor de parkside eigenaren:
Heeft iemand van jullie nog een performance versie van de multitool kunnen bemachtingen? Ze zijn niet meer leverbaar.
Ik heb nu een volledige set van parkside performance met 4 4ah accu's maar ik mis de multitool nog.
[Afbeelding]
En deze multitool is inderdaad al jaren niet meer te koop bij de Lidl. Daarom ga ik hem ook niet verkopen, ondanks dat ik een bod van 150 euro van iemand er voor heb gekregen (kostte me toentertijd 48 euro)

Maar goed, dit jaar zal ie wel weer op voorraad zijn neem ik aan, gewoon even wachten.
Ja ze zijn erg gewild, zijn nu zeker al een jaar niet leverbaar! Ik houd het in de gaten. Tot die tijd red ik me ook wel met de 'gewone' groene versie gelukkig.silmaril8 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:59:
[...]
Ik heb deze Performance multitool inderdaad. Erg fijn ding! Ongeveer 2-3 jaar geleden gekocht.
En deze multitool is inderdaad al jaren niet meer te koop bij de Lidl. Daarom ga ik hem ook niet verkopen, ondanks dat ik een bod van 150 euro van iemand er voor heb gekregen (kostte me toentertijd 48 euro)![]()
Maar goed, dit jaar zal ie wel weer op voorraad zijn neem ik aan, gewoon even wachten.
Haha, om je set compleet te maken?__xeno__ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:35:
Voor de parkside eigenaren:
[Afbeelding]
Ik vind een kruislijnlaser soms ook wel verwarrend haha. Soms bij het gebruik van de kruislijnlaser haal ik haaks en waterpas nog wel eens door elkaar.MailMan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:03:
[...]
Net voor 30 Euro bij de Lidl een kruislijnlaser gekocht met hetzelfde doel (betegelen wc en keuken). Ook al gebruikt voor wat anders.
Zat wel meer afwijking in dan de specificaties aangeven (iets van 1mm per meter). Maar… heb hem zelf ook al laten vallen uit m’n zak![]()
Nou heb ik hem even opengeschroefd en het afstellen stelt weinig voor volgens mij. Met filmpje erbij over hoe je weet hoeveel afwijking hebt kan je hem volgens mij afstellen tot net zo nauwkeurig als veel duurdere versies.
en?Aight! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:35:
[...]
Nou ik ben benieuwd, heb er een besteld. Bedankt voor de tip!
Ben bezig met de zolder verbouwing en moet binnenkort muurtjes zetten. Dus dan is een laser wel ideaal om alles goed uit te lijnen.
bevalt ie?
enige wat ik denk ik nog moet aanschaffen is een laser beschermingsbril.
en ik denk er over om iets de fabrieken om secties af te sluiten (laser tegenhouden) zodat je niet continu iedereen in de ogen schijnt op plekken waar je toch geen lijn wilt zien.) soort kapjes met 1 of 2 kanten dicht.
voor de rest prima ding in mijn ogen. nee niet de laser in mn ogen
zie mijn berichtje hierboven:Bumpy_NL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:03:
Op Marktplaats zie ik dat iemand kruislijn/360 graden lasers aanbiedt. Nu ga ik binnenkort verhuizen en dit leek mij al vaker een handig tool. T.z.t willen we een keer het toilet aanpakken en daar lijkt het mij bijvoorbeeld handig voor, maar uiteraard ook voor andere dingen. Iemand bekend met PLS en Levelfix? De PLS HVL 100, https://www.plslaser.com/line-lasers/pls-hvl-100-red-system/, wordt bijvoorbeeld voor 200 euro aangeboden, maar een eenvoudiger type is wellicht ook gewoon prima.
linkje naar de laser
[ Voor 43% gewijzigd door copykat op 18-02-2024 21:00 ]
Zit nu naar een hikoki te kijken van 230 eu met 216 zaagblad. Voor het meeste ruim voldoende. Maar welk onderstel bevalt jullie goed? Heb het onderstel van makita gehad en dat vond ik ‘la la’ met name de bevestiging van de zaag op het onderstel.
Iemand tips?
Ja wat een fancy ding!copykat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:55:
[...]
en?
bevalt ie?
enige wat ik denk ik nog moet aanschaffen is een laser beschermingsbril.
en ik denk er over om iets de fabrieken om secties af te sluiten (laser tegenhouden) zodat je niet continu iedereen in de ogen schijnt op plekken waar je toch geen lijn wilt zien.) soort kapjes met 1 of 2 kanten dicht.
voor de rest prima ding in mijn ogen. nee niet de laser in mn ogen
Accu’s, standaard, mooi hoesje! Dus helemaal compleet en je hebt niet veel meer nodig!
Nu kan ik mooi alles recht ophangen en uitteken tijdens de zolderverbouwing!
Is deze ook af te stellen?copykat schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:58:
[...]
zie mijn berichtje hierboven:
linkje naar de laser
Geen idee, is autolevel en volgensmij vrij goed waterpas. Althans de mijne .
Deze?loewie1984 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:39:
In het verlengde van dit topic en elektrisch gereedschap.. ik ga een nieuwe afkortzaag kopen heb een ls1018 gehad, de nieuwe ls1019 is mooi maar ook overkill.
Zit nu naar een hikoki te kijken van 230 eu met 216 zaagblad. Voor het meeste ruim voldoende. Maar welk onderstel bevalt jullie goed? Heb het onderstel van makita gehad en dat vond ik ‘la la’ met name de bevestiging van de zaag op het onderstel.
Iemand tips?
Kan niks zeggen over de machine behalve 10tje goedkoper.
Algemeen, die reversed geleidestangen is iets waar ik zelf ook nieuw voor zou kopen.
De meeste die ik zie zijn 500plus. Totaal overkil voor een thuisgebruiker.
Vanuit dat oog punt is de 219-230 een mooie keus.
Andere die ik zo snel kan vinden als optie is dewalt dws 777 of schepach hm90sl
En dan zou DeWalt voorkeur hebben wegens motorpositie en durability.
Ah lezen is ook een vak...
Onderstel, niet de machine zijn zaagplateau maar de bok.
De poten. Geen enkel idee voor je, die ik heb is een verrotte hmb en ik zal vermoedelijk niet nog een keer zo'n breede bok kopen. Staat te vaak in de weg.
Overigens die zaagmachine is misschien later een mooie vervanger voor mijn te lompe gude.
[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 19-02-2024 11:40 ]
MJV schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:09:
Laminaatsnijders zijn hier al vaker besproken, maar zonder specifieke ervaringen met het type. Wie heeft goede ervaringen/inzichten? Op marktplaats zie ik veel Wolfcraft LC600's, en een paar Sencys; is dat wat? Of moet ik kijken naar een andere/betere/duurdere Wolfcraft? Mogelijk mag ik 125 m2+ laminaat/pvc leggen, koop liefst een goede.
- Vaste hand
- Decoupeerzaag
- Twee of drie laminaatzaagjes
- Workmate
NB dit was wel voor laminaat, mogelijk zijn de zaagjes niet geschikt voor PVC en heb je ze sneller stomp, ik heb er geen ervaring mee.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Thanks, zo leg ik inderdaad al jaren laminaat/pvc. In combinatie met een Speedsquare, dan zaag je heel gemakkelijk heel haaks.True schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:15:
[...]Dit vond ik persoonlijk veel fijner dan een laminaatsnijder die ook prima kan werken, maar ik kan veel fijner werken met een decoupeerzaag met een goed zaagblad.
- Vaste hand
- Decoupeerzaag
- Workmate
NB dit was wel voor laminaat, mogelijk zijn de zaagjes niet geschikt voor PVC en heb je ze sneller stomp, ik heb er geen ervaring mee.
Maar ik wil geen (onnodig) vies mdf/pcv-stof meer
Groot nadeel aan de wat goedkopere (ik denk dat ik er ook een gebruikt heb) is dat je maar heel weinig ruimte hebt om die 90-hoek goed te leggen. Het haakse stuk is maar heel kort waardoor je op een 110cm plank gewoon te veel marge hebt. Hiernaast heeft het mes meestal ook nog wat speling waardoor je gewoon een graad of wat speling kunt hebben.MJV schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:20:
[...]
Thanks, zo leg ik inderdaad al jaren laminaat/pvc. In combinatie met een Speedsquare, dan zaag je heel gemakkelijk heel haaks.
Maar ik wil geen (onnodig) vies mdf/pcv-stof meer. Dus vandaar dat ik zo'n snijder wil kopen.
Wellicht dat dit bij de duurdere modellen wat minder is.

https://www.hbm-machines....pW9Jmy4gRzwRoCa3QQAvD_BwE
Je muur is natuurlijk ook nooit 90 graden, ik denk dat die speling in een laminaatsnijder minder is dan in een gemiddelde muur.True schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Groot nadeel aan de wat goedkopere (ik denk dat ik er ook een gebruikt heb) is dat je maar heel weinig ruimte hebt om die 90-hoek goed te leggen. Het haakse stuk is maar heel kort waardoor je op een 110cm plank gewoon te veel marge hebt. Hiernaast heeft het mes meestal ook nog wat speling waardoor je gewoon een graad of wat speling kunt hebben.
Wellicht dat dit bij de duurdere modellen wat minder is.
Je kan altijd met een winkelhaak even een lijn tekenen als dit echt een probleem is.
Laminaatsnijder gebruik je vooral om minder stof en lawaai te hebben.True schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:15:
[...]Dit vond ik persoonlijk veel fijner dan een laminaatsnijder die ook prima kan werken, maar ik kan veel fijner werken met een decoupeerzaag met een goed zaagblad.
- Vaste hand
- Decoupeerzaag
- Workmate
Als dat geen overweging is, dan is een afkortzaag het fijnste.
Een handzaag is voor kleinere klusjes ook prima te doen.
Decoupeerzaag is onmisbaar voor lastige hoekjes, maar daar zou ik liever geen rechte snedes mee maken. (trilling, langzaam, onnauwkeurig)
Voor de lengtesnedes is een cirkelzaag/invalzaag op rails erg handig.
Ik vind zelf, zelfs de goedkope laminaatsnijders prima werken.
Voor grotere projecten heb ik toch liever een afkortzaag op statief met afzuiging.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Voor mijn klik-PVC vloeren heb ik een Wolfcraft VLC800 gebruikt. Dat vond ik fijner werken dan een decoupeerzaag, minder lawaai, minder rotzooi, sneller. Niet supernauwkeurig, maar dat is een decoupeerzaag ook niet, en is ook niet echt nodig want de zijkanten vallen normaalgesproken toch onder de plinten. Aan de andere kant hoef je ook niet echt veel ruimte te houden voor het werken van de vloer, PVC doet dat nauwelijks.MJV schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:09:
Laminaatsnijders zijn hier al vaker besproken, maar zonder specifieke ervaringen met het type. Wie heeft goede ervaringen/inzichten? Op marktplaats zie ik veel Wolfcraft LC600's, en een paar Sencys; is dat wat? Of moet ik kijken naar een andere/betere/duurdere Wolfcraft? Mogelijk mag ik 125 m2+ laminaat/pvc leggen, koop liefst een goede.
Als je er maar een cm ofzo vanaf moet halen, is een decoupeerzaag wel makkelijker. Maar met de VLC800 kun je ook lengte snedes maken, als nodig.
Decoupeerzaag is wel nodig voor de hoekjes, zou zelf een setje van 5 zaagjes erbij halen. Misschien meer, denk dat ik voor onze 90 m2 zo'n 7-8 zaagjes versleten heb. Hoe hard ze slijten is vooral afhankelijk van de toplaag van het PVC, hoe harder / dikker die is, hoe sneller de zaagjes slijten. De rest van de vloer is (bij ons, in ieder geval) relatief zacht PVC, dat geeft nauwelijks weerstand / slijtage.
Maar daarom werkt een simpele laminaatsnijder ook goed met klik-PVC. Ik weet niet hoe goed deze VLC800 zou werken met een gewone laminaatvloer, die is veel dikker en harder, kan me voorstellen dat je dan liever iets met meer hefboomwerking hebt.
Click pvc kan toch gewoon met een stanleymes? Even insnijden en afbreken ging bij ons in ieder geval prima. Ook 1 cm eraf halen en de hoekjes, gewoon ingesneden en afgebroken met een combinatietang.henkie196 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:01:
[...]
Voor mijn klik-PVC vloeren heb ik een Wolfcraft VLC800 gebruikt. Dat vond ik fijner werken dan een decoupeerzaag, minder lawaai, minder rotzooi, sneller. Niet supernauwkeurig, maar dat is een decoupeerzaag ook niet, en is ook niet echt nodig want de zijkanten vallen normaalgesproken toch onder de plinten. Aan de andere kant hoef je ook niet echt veel ruimte te houden voor het werken van de vloer, PVC doet dat nauwelijks.
Als je er maar een cm ofzo vanaf moet halen, is een decoupeerzaag wel makkelijker. Maar met de VLC800 kun je ook lengte snedes maken, als nodig.
Decoupeerzaag is wel nodig voor de hoekjes, zou zelf een setje van 5 zaagjes erbij halen. Misschien meer, denk dat ik voor onze 90 m2 zo'n 7-8 zaagjes versleten heb. Hoe hard ze slijten is vooral afhankelijk van de toplaag van het PVC, hoe harder / dikker die is, hoe sneller de zaagjes slijten. De rest van de vloer is (bij ons, in ieder geval) relatief zacht PVC, dat geeft nauwelijks weerstand / slijtage.
Maar daarom werkt een simpele laminaatsnijder ook goed met klik-PVC. Ik weet niet hoe goed deze VLC800 zou werken met een gewone laminaatvloer, die is veel dikker en harder, kan me voorstellen dat je dan liever iets met meer hefboomwerking hebt.
Decoupeerzaag ook geprobeerd, man wat een troep gaf dat.
Dat zou misschien kunnen, als ons PVC geen harde toplaag had gehad. Maar door die toplaag duw je echt niet zomaar een mes heen. Ik heb het wel geprobeerd om de randjes een beetje bij te trimmen voor de overgang bij de trap, maar dat lukte echt niet. Uiteindelijk gedaan met de multi-tool.Voggy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:16:
Click pvc kan toch gewoon met een stanleymes? Even insnijden en afbreken ging bij ons in ieder geval prima. Ook 1 cm eraf halen en de hoekjes, gewoon ingesneden en afgebroken met een combinatietang.
Decoupeerzaag ook geprobeerd, man wat een troep gaf dat.
Zo een als boven op t plaatje maar dan nog zwaarder uitgevoerd.
Voordeel vd vertikale knipper ipv snijden is je klemt t laminaat voordat je t door hakt.
Dus t schuift niet tijdens snijden/knippen/hakken. Nadeel is wel je moet wel even flink kracht zetten en je stukje vliegt weg achter het mes.
De knippers die van links naar rechts knippen als een monsterschaar, (klein contact punt) duwen je laminaat weg. En verschuift daardoor je legde hoek.
Voor de andere vormen decoupeerzaag gebruikt en een bouwstofzuiger.
Snijden mes stanlymes is in mijn ogen te gevaarlijk.je moet veel kracht zetten en meerdere keren er langs halen voordat je het kan breken op de lijn die je wilt. Het is geen gipsplaat zegmaar.
Ik heb liever niet een uitschietend mes in mn knie of hand.
Als je dit voor je beroep doet zou eigenlijk zo'n electrische papiersnijder systeem top zijn.(helaas niet te tillen zo'n hydrolische persmes.😁)
En voor cv pijp gaten een een omgebouwde munten pers.
Zagen is en blijft een tering bende ondanks het gebruik van afzuiging maar voor freevorm de enige oplossing.
Nu is het een uitvoering met 2 containers, maar ben vooraf al vrij zeker dat ik er maar 1 van zal gebruiken.
Mijn vraag is eigenlijk: welk medium met welke korrelgrootte moet ik nou gebruiken om acryl 'glad te schuren'?
Momenteel doe ik dat met schuurlinnen korrelgrootte 220.
Ik zie echt niet wat nou de verschillen zijn tussen zand, metaal, glasparels.
Het zou mooi zijn als het medium herbruikbaar is, alhoewel de cabines met recirculatie superduur zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 21-02-2024 20:34 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb deze vorig jaar ook gekocht en gebruikt op TIG (MJV schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:31:
Ik zie dat de "professionele" modellen zoals de MSW en een versie van HBM een ander ontwerp hanteren, mogelijk om inderdaad die speling te voorkomen. Hoewel enige speling natuurlijk te overzien is want je dient toch ruimte te houden voor werken van de vloer.
[Afbeelding]
https://www.hbm-machines....pW9Jmy4gRzwRoCa3QQAvD_BwE
wat een enorme berg werk scheelt dat zeg!
Ieder medium is herbruikbaar. Je moet het alleen filteren als het vervuild is.paQ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:17:
Ik ga na bijna 2 jaar wikken en wegen toch eens een desktop zandstraalcabine bestellen.
Nu is het een uitvoering met 2 containers, maar ben vooraf al vrij zeker dat ik er maar 1 van zal gebruiken.
Mijn vraag is eigenlijk: welk medium met welke korrelgrootte moet ik nou gebruiken om acryl 'glad te schuren'?
Momenteel doe ik dat met schuurlinnen korrelgrootte 220.
Ik zie echt niet wat nou de verschillen zijn tussen zand, metaal, glasparels.
Het zou mooi zijn als het medium herbruikbaar is, alhoewel de cabines met recirculatie superduur zijn.
Voor acryl zou ik glasparels nemen, zijn niet zo scherp als zandkorrels bijvoorbeeld.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Mijn wensenlijstje moet er nu echt aan geloven. "Wat is mijn ringmaat?" Tja .. daar heb ik ander gereedschap voor nodigFraggert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:54:
[...]
Schuifmaat: https://www.hogetex.com/meten/schuifmaten
Verkopen goed spul voor normaal geld.
Nu twijfel ik: analoog of digitaal.
- Voordelen analoog: werkt altijd
- Voordelen digitaal: beter en gemakkelijker afleesbaar
- Nadelen analoog: ?
- Nadelen digitaal: 2jr batterijtje
Ik verwacht dat het één van deze wordt:
- https://www.hogetex.com/a...aat-met-momentverstelling
- https://www.hogetex.com/digitale-schuifmaat-in-metalen-huis
- https://www.hogetex.com/parallax-vrije-schuifmaat (duurder alternatief op de analoge versie)
ik heb zowel een "dure" analoge Mitutooyotoyhoityiutyhiu als een relatief goedkope digitale.True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:45:
[...]
Mijn wensenlijstje moet er nu echt aan geloven. "Wat is mijn ringmaat?" Tja .. daar heb ik ander gereedschap voor nodig. Een degelijke schuifmaat dus.
Nu twijfel ik: analoog of digitaal.Iemand nog praktijkervaring en daarmee een duidelijk standpunt tussen beiden?
Ik verwacht dat het één van deze wordt:
- https://www.hogetex.com/parallax-vrije-schuifmaat (duurder alternatief op de analoge versie)
De analoge pak ik als het even snel moet, die trek ik zo uit zijn hoesje terwijl ik de digitale uit zijn koffertje moet plukken en dan moet ik hem nullen.
Soms had ik de tegenwoordigheid van geest om het batterijtje er uit te halen en moet die eerst terug (i know first world problems
Heb ik wat meer zaken te meten of wat crucialer qua onderlingen vergelijking dan pak ik de digitale.
Ik vind een digitaal afgelezen getal ook veel makkelijker onthouden dan na aflezen op de schaal, gek genoeg.
geeft ook wat minder twijfel om onderling te vergelijken. Jij leest af terwijl de digitale het weergeeft.
allemaal niet zo heel spannend, maar zo ervaar ik het in elk geval. Nu doe ik niet ECHT heel cruciaal werk, ik heb geen fijnmetaaldraaibank waar ik tot op de 0.001 cm nauwkeuring moet hoor.
maar goed, zo kijk ik er tegen aan
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ergens na je veertigste zul je een bril gaan dragen.True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:45:
......
PS Ik wil er dus een voor 20+ jaar.
Het aflezen van een analoge nonius gaat dan steeds meer moeite kosten.
[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 22-02-2024 09:58 ]
@True ik ben 47 en heb (nog) geen bril.trabant schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Ergens na je veertigste zul je een bril gaan dragen.
Het aflezen van een analoge nonius gaat dan steeds meer moeite kosten.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb een digitale en een analoge. Meestal pak ik de digitale, want daar maak ik geen fouten met aflezen. Gebeurd me met de analoge wel eens dat ik scheef kijk en er een millimeter naast zit, met de digitale is dat geen probleem. Batterij van m'n digitale is tot nu toe niet zo'n probleem, denk dat de mijne al zeker vijf jaar meegaat op het batterijtje (maar dat zal vast ook sterk afhangen van hoe ze de electronica doen in zo'n ding, en kennelijk zit dat wel snor met die van mij (Mitutoyo)).True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:45:
Mijn wensenlijstje moet er nu echt aan geloven. "Wat is mijn ringmaat?" Tja .. daar heb ik ander gereedschap voor nodig. Een degelijke schuifmaat dus.
Nu twijfel ik: analoog of digitaal.Iemand nog praktijkervaring en daarmee een duidelijk standpunt tussen beiden?
Ik verwacht dat het één van deze wordt:PS Ik wil er dus een voor 20+ jaar.
Tegenwoordig ligt/hoort er in elke keuken wel een setje reserve LR44 in een la, voor de kookwekker, de koortsthermometer etc. En het is nou niet zo dat je voor een nieuwe batterij je eerstgeborene moet afstaan.henkie196 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:36:
... Batterij van m'n digitale is tot nu toe niet zo'n probleem, ...
Als je een digitale haalt, koop er dan een van Mitutoyo. Dit is een van de enigste merken die zichzelf helemaal uitschakelen en dus geen stroom verbruikt in "slaapstand". Als je een goedkopere digitale koopt (been there) dan ga je altijd lopen kloten dat de baterijen leeg zijn, die verbruiken namelijk ook als je ze niet gebruikt nog aardig wat stroom.True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:45:
[...]
Ik verwacht dat het één van deze wordt:PS Ik wil er dus een voor 20+ jaar.
Dat kan ik bevestigen. Mijn ‘powerplus’ schuifmaat schuift prima, maar eet batterijen. Ave heeft er een keer een leuke video over gemaakt dacht ik.DBBMAX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:44:
[...]
Als je een digitale haalt, koop er dan een van Mitutoyo. Dit is een van de enigste merken die zichzelf helemaal uitschakelen en dus geen stroom verbruikt in "slaapstand". Als je een goedkopere digitale koopt (been there) dan ga je altijd lopen kloten dat de baterijen leeg zijn, die verbruiken namelijk ook als je ze niet gebruikt nog aardig wat stroom.
Ik heb m niet vaak genoeg vast om nu een mitutoyo te rechtvaardigen, maar als deze overlijd weet ik t wel.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Nog nooit tegen onnauwkeurigheid aangelopen en batterijen gaan lang mee.
Deze eet batterijen: https://www.huvema.nl/med...8c4/1/9/19113641-img.webp
[ Voor 15% gewijzigd door -DarkShadow- op 22-02-2024 13:15 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
En ook @henkie196 de goedkoopste die ik zo snel kan vinden is: adviesprijs: 196,00 €DBBMAX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:44:
[...]
Als je een digitale haalt, koop er dan een van Mitutoyo. Dit is een van de enigste merken die zichzelf helemaal uitschakelen en dus geen stroom verbruikt in "slaapstand". Als je een goedkopere digitale koopt (been there) dan ga je altijd lopen kloten dat de baterijen leeg zijn, die verbruiken namelijk ook als je ze niet gebruikt nog aardig wat stroom.
edit: nog even verder gezocht, de goedkoopste die ik kan vinden is de: MITUTOYO 500-181-30 voor 127€. Vind ik een hele bult geld voor iets wat al een jaar op mijn wensenlijstje staat en ik nu pas echt een keer nodig ga hebben.
Ik denk dat het een analoge moet worden, een bril heb ik al 19 jaar dus dat maakt niet uit
Batterij gepruts lijkt mij gewoon onhandig.
[ Voor 24% gewijzigd door True op 22-02-2024 14:21 ]
Ik heb laats mijn zolder opnieuw gelamineerd en daarbij zo’n Boels laminaat breker bij de praxis gehuurd. Ik vond het niet echt een succes. Veel herrie en kracht zetten en dan geen super nette snede.MJV schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:09:
Een paar jaar geleden een modelletje “papiersnijder” gehuurd (ook bij de praxis) en dat werkte meesterlijk. Mogelijk mogen ze die niet meer verhuren. Zo’n lichte Wolfcraft zou ik persoonlijk niet overwegen.
Wat ook uitstekend werkt, een paar goedkope handzagen. Met een paar halen ben je door het laminaat heen en de hoeveelheid stof blijft beperkt. Wanneer ie bot is pak je de volgende, wat je overhoudt breng je terug naar de bouwmarkt.
Voor de decoupeerzaag zou ik wel kwaliteitszaagjes nemen, die vliegen er ook doorheen als ware het boter. Scheeld echt heel veel.
Zoals ook door anderen genoemd vreten sommige schuifmaten batterijen terwijl andere dat niet doen. Ik heb 2 goedkope digitale schuifmaten, de ene doet al zeker 8 jaar met z'n batterij terwijl de andere elke week een verse batterij nodig heeft.
[ Voor 1% gewijzigd door sjirafje op 23-02-2024 21:41 . Reden: oeps ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Deze video van van AvE is nog wel de moeite waard: YouTube: Bored of lame tool reviews? Shake hands with cheap Chinese calipers.True schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:58:
[...]
En ook @henkie196 de goedkoopste die ik zo snel kan vinden is: adviesprijs: 196,00 €
dit is gewoon een significantie duurder.
edit: nog even verder gezocht, de goedkoopste die ik kan vinden is de: MITUTOYO 500-181-30 voor 127€. Vind ik een hele bult geld voor iets wat al een jaar op mijn wensenlijstje staat en ik nu pas echt een keer nodig ga hebben.
Ik denk dat het een analoge moet worden, een bril heb ik al 19 jaar dus dat maakt niet uitoké misschien een tweede ..
Batterij gepruts lijkt mij gewoon onhandig.
je bedoelt een schuifmaat toch?sjirafje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:36:
Even een aanvulling op digitale multimeters: het grote verschil tussen de betere (duurdere) en mindere (goedkopere) is niet de nauwkeurigheid maar of ze een 0 oorsprong hebben. Een goedkope moet je altijd na het aanzetten eerst op 0 zetten, bij een betere hoeft dat niet die weet hoever hij open staat (ook als je hem verschuift terwijl hij uit staat). Of je dat €100+ extra waard vind moet je voor jezelf bepalen.
Zoals ook door anderen genoemd vreten sommige schuifmaten batterijen terwijl andere dat niet doen. Ik heb 2 goedkope digitale schuifmaten, de ene doet al zeker 8 jaar met z'n batterij terwijl de andere elke week een verse batterij nodig heeft.
Ik moet anders ff kijken of mijn Flukes dit wel kunnen
Jouw Fluke gaat toch ook gewoon op 0 als je hem weer aanzet?Boudewijn schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:50:
Ik moet anders ff kijken of mijn Flukes dit wel kunnen
Punctuality is the politeness of kings
Wat luxe! Die van mij blijft staan, is heel onhandig want als je dat vergeet meet je de volgende keer ineens 460V op een normale wcd. Toch maar eens een echte kopen dandreamscape schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:27:
[...]
Jouw Fluke gaat toch ook gewoon op 0 als je hem weer aanzet?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
/dus een multifunctionele foutmeter......🤔
Meet ie dan fout of meet ie fouten?
Vragen op vrijdag....
copykat schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:48:
fluke betekend toch een foutje, een misvorming?
/dus een multifunctionele foutmeter......🤔
Meet ie dan fout of meet ie fouten?
Vragen op vrijdag....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c4syH7g5Zr60AWx2XpsAhteB.jpg?f=user_large)
Eerder een multifunctionele toevalsmeter dan?
Het is echt tijd voor weekend...
Bijna weekend nog 1 klusje hoop ik.
Misschien vind ik multimeters eigenlijk interessanter dan schuifmaten en was dit een verkapte poging om het onderwerp te veranderen
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Hamvraag is, is de 40V en dus op accu de 50 euro extra waard. Ik neig naar ja, maar ben ook nieuwsgierig of iemand hier al ervaring heeft met de SP001GZ. Het gros van de XGT lijn is top, maar soms zie je ook (bijv. bij de slagschroef) dat ze heel snel een nieuwe variant uitbrengen omdat er toch wat kinderziektes in zitten. De SP6000 is natuurlijk al wat beproefder.
Het draadloze is wel echt fijn. Inderdaad wat lastiger met afzuiging handmatig aan moeten zetten, maar in ieder geval een kabel minder om je zorgen om te maken. Ik dacht dat de DSP600ZJ wel weer wat minder krachtig was dan de SP6000J. Zeker als de batterij aan zijn einde is.
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 25-02-2024 13:55 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zoek een blad met 165mm diameter, 20mm asgat, en 48 tanden.
ecotools.nl heeft aardige bladen voor weinig. Wel even op de dikte letten.praliwi schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:05:
Ik heb een Parkside invalzaag en daarvoor een nieuw blad nodig. Kom er niet echt uit wat ik nodig heb.. las ergens dat een cirkelzaagblad gebruiken voor een invalzaag gevaarlijk kan zijn i.v.m. de tandhoek. Maar wat heb ik dan nodig? Welk type blad?
Ik zoek een blad met 165mm diameter, 20mm asgat, en 48 tanden.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Thanks, dat weer ik inderdaad. Maar ik weet dus niet zeker welk type blad ik nodig heb voor een invalzaagLED-Maniak schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:14:
[...]
ecotools.nl heeft aardige bladen voor weinig. Wel even op de dikte letten.
Deze zit op mijn DSP600J:praliwi schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Thanks, dat weer ik inderdaad. Maar ik weet dus niet zeker welk type blad ik nodig heb voor een invalzaag
https://www.ecotools.nl/h...20-mm-t48-1-1-1-6mm-prof/
Trilt wel wat meer dan een originele makita, maar kost ook 1/4e van de prijs. Zaagt wel zuiver.
Geen idee hoe lang hij het vol houd met het voelt allemaal best degelijk en ik wilde altijd al eens zo'n ding voor erbij, om te kijken of er een use case voor is. De kracht valt me ook alles mee, ik houd hem niet tegen met de hand iig.

https://www.action.com/nl...rm-accu-schroevendraaier/
Ik ben alleen bang dat hij zelfs te krachtig is. 1 van de use cases is wat fijner elektronica werk maar ik ben bang dat ik de boel kapot ga draaien.
[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-02-2024 15:43 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb deze besteld, nog niet gepast maar dat moet lukken..praliwi schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Thanks, dat weer ik inderdaad. Maar ik weet dus niet zeker welk type blad ik nodig heb voor een invalzaag
431652048 HM-zaagblad PROF 165 x 20 mm T=48
https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48
nee, nu ben ik ook niet bijzonder sterk en je hebt weinig om vast te houden natuurlijkWalker1974 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:52:
Ook op de minimale stand (knopje-met-schroef-afbeelding)?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Vooral om foam vormen mee te snijden. (alle andere bijzaken zijn grappig, maar geen noodzaak)
Nu heeft Gweike op zich best een mooi aanbod voor een 55W CO2 met autofocus (in hun cloud software) incl filtratiesysteem en transport, voor 3050 EUR 3339 EUR incl verzenden.

Ja, ik realiseer me dat en Xtool P2 een knapper systeem is, maar is ook 2 x zo duur. Wat zou een dealbreaker kunnen zijn voor deze cutter?
https://shop.gweikecloud....ry?variant=43830272557297
Ik zou zelf niets kopen aan apparaten waarbij je afhankelijk bent van een cloud van de leverancier om hem te kunnen gebruiken. Daarom heb ik ook geen Bambu labs 3D printer maar een Creality aangeschaft.paQ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:05:
Ik zit al een hele poos te twijfelen om wel of niet zelf een CO2 lasercutter aan te schaffen.
Vooral om foam vormen mee te snijden. (alle andere bijzaken zijn grappig, maar geen noodzaak)
Nu heeft Gweike op zich best een mooi aanbod voor een 55W CO2 met autofocus (in hun cloud software) incl filtratiesysteem en transport, voor 3050 EUR incl verzenden.
[Afbeelding]
Ja, ik realiseer me dat en Xtool P2 een knapper systeem is, maar is ook 2 x zo duur. Wat zou een dealbreaker kunnen zijn voor deze cutter?
Verder geen ervaring met laser cutters (helaas, lijkt mij leuk spul).
Gweike werkt ook op lightburn. Je zit niet vast zogezegd.fenrir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:18:
[...]
Ik zou zelf niets kopen aan apparaten waarbij je afhankelijk bent van een cloud van de leverancier om hem te kunnen gebruiken. Daarom heb ik ook geen Bambu labs 3D printer maar een Creality aangeschaft.
Verder geen ervaring met laser cutters (helaas, lijkt mij leuk spul).
Mijn ervaring met de Ferm CDM1178 LI-ION SCREWDRIVER tot nu toe:
Er zit duidelijk wat intelligentere electronica in. De standenschakelaar stelt alleen het koppel in. Onafhankelijk van in welke stand hij staat probeert hij duidelijk om het toerental gelijk te houden. Dat vind ik een pluspunt en meteen ook een minpunt: hij gaat niet langzamer draaien zodra het iets zwaarder gaat maar je voelt daardoor ook niet aankomen wanneer een schroef bijna helemaal is ingedraaid. Je moet dus zelf in de gaten houden of je schroef bijna aangedraaid is en dan op tijd stoppen en dan de laatste slag met de hand doen (dat met de hand draaien werkt overigens goed). Voor uitdraaien geldt eigenlijk hetzelfde, hij begint met een behoorlijk koppel de schroef los te draaien, heb je een schroef die wat vaster zit dan moet je hem vrij stevig in de schroef drukken om te voorkomen dat hij de kop van de schroef dol begint te draaien.
Bijzonder gemiste kans lijkt de usb-c aansluiting, die lijkt bij mij namelijk niet te werken met een slimme/snelle lader. Opladen kan dus alleen met een domme 5V lader.
Hij heeft helaas geen snelheidsinstelling en heeft ook in de laagste stand best wel wat koppel, dat maakt hem wat mij betreft niet geschikt voor wat delicater werk. Voor standaard schroefwerk bevalt hij tot nu toe goed. Ik ga proberen om hem morgen voor wat zwaarder schroefwerk in te zetten, eens kijken of hij dat ook aankan.
Ik vind hem best compact en ook best aardig in de hand liggen al hadden de knopjes van mij wel verder naar voren mogen zitten. Maar had hem dat waarschijnlijk wel een stuk lomper gemaakt omdat daar de (brushless?) motor en tandwieltjes zitten dus misschien is het maar beter dat ze verder naar achter zitten. De 4 lampjes zijn niet super fel maar geven een bruikbare hoeveelheid licht. Na het loslaten van de knop blijven ze nog zo'n 10 seconden branden.
Al met al ziet het er, voor nu, naar uit dat mijn Parkside Rapidfire revolver binnenkort met pensioen mag.
Er heeft ook al iemand de moeite genomen om er een houdertje voor te ontwerpen: https://www.printables.co...driver-holder-from-action en zo op het eerste gezicht is hij grotendeels identiek aan https://www.bol.com/nl/nl...iver-4v/9300000089623245/
[ Voor 3% gewijzigd door sjirafje op 27-02-2024 19:55 ]
Heb 'm zelf maar beantwoord en zojuist de 40V gehaald. Mooi ding, binnenkort eens testen. Positie van die accu is al wel echt 100x beter. Plus new tool day is altijd leukFedde schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:49:
[...]
Hamvraag is, is de 40V en dus op accu de 50 euro extra waard. Ik neig naar ja, [...]
:strip_exif()/f/image/UZxBRvFP0AnVglXaUtH2olYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bcS6f1TDRVvsT7mQjLICXsyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mosterd na de maaltijdFedde schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:49:
Zo ik heb weer een leuk gereedschapsvraagstukje. Ik heb mijn 2x18V cirkelzaag van 190mm verkocht. Fantastisch ding maar toch wat te lomp voor het werk wat ik ermee doe. De opvolger moet een invalzaag worden. Nou heb ik zowel een XGT als LXT collectie dus neig ik naar de 40V variant want dan heb je mooi een 1 accu ipv 2x accu oplossing. De logische keus is dan ook de SP001GZ. Een andere optie is toch gewoon voor 230V te gaan: vaak zit je toch wel bij 230V in de buurt omdat hij binnen aan de stofzuiger hangt. Het zal voornamelijk dat soort plaatmateriaal zijn. Dus de SP6000J.
Hamvraag is, is de 40V en dus op accu de 50 euro extra waard. Ik neig naar ja, maar ben ook nieuwsgierig of iemand hier al ervaring heeft met de SP001GZ. Het gros van de XGT lijn is top, maar soms zie je ook (bijv. bij de slagschroef) dat ze heel snel een nieuwe variant uitbrengen omdat er toch wat kinderziektes in zitten. De SP6000 is natuurlijk al wat beproefder.
[ Voor 19% gewijzigd door dockterbob op 27-02-2024 20:34 ]
Nou vanochtend besteld, voor slechts 3139 als ik hem zelf ophaal (is een goed uur rijden de grens over)paQ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:05:
Ik zit al een hele poos te twijfelen om wel of niet zelf een CO2 lasercutter aan te schaffen.
Nu heeft Gweike op zich best een mooi aanbod voor een 55W CO2 met autofocus (in hun cloud software) incl filtratiesysteem en transport, voor 3050 EUR 3339 EUR incl verzenden.
[Afbeelding]

Nu even wachten op bericht dat het klaar staat.
Voor mijn werk heb ik een makita met mechanische slip/torqlimiter.bonzz.netninja schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:42:
Nu bij de action een Ferm kleine mini screwdriver met li-on accu voor net geen tientje (9,77). Normaal is die rond de 39 op amazon.
Geen idee hoe lang hij het vol houd met het voelt allemaal best degelijk en ik wilde altijd al eens zo'n ding voor erbij, om te kijken of er een use case voor is. De kracht valt me ook alles mee, ik houd hem niet tegen met de hand iig.
[Afbeelding]
https://www.action.com/nl...rm-accu-schroevendraaier/
Ik ben alleen bang dat hij zelfs te krachtig is. 1 van de use cases is wat fijner elektronica werk maar ik ben bang dat ik de boel kapot ga draaien.
Zonder torqlimiter is het best tricky met licht werk.
Vanaf je huis? Of vanaf de grens?paQ schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:14:
[...]
Nou vanochtend besteld, voor slechts 3139 als ik hem zelf ophaal (is een goed uur rijden de grens over)![]()
Nu even wachten op bericht dat het klaar staat.
Wat zijn die dingen duur geworden zeg.
Een vriend van mij heeft ooit zo'n metalen kist met laser buis en y-x geleideassen en opensource op een Raspberry achtig pwbtje zo'n 800 euro betaald. Was een A3 formaat kast.
Sneed door berkentriplex tot 6mm heen. En graveren kon ook.
Wat van die clickbate: uitpakken en wat specs oplezen en twee keer iets doorzagen...
Hurhur
Maar geen harde vergelijking met andere zagen.
Gotool tv had wel wat maar daar zat geen hikoki bij.
Zonder gedegen reviews als infobron vind ik het toch een leap of faith zo'n ding bestellen.
Op een later tijdstip maar weer eens kijken wat er aangeboden word.
Mn oudje is al van 2004 a 2005 dus vervangen mag van mn zelf.....
vanaf thuiscopykat schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:42:
[...]
Vanaf je huis? Of vanaf de grens?
Wat zijn die dingen duur geworden zeg.
Een vriend van mij heeft ooit zo'n metalen kist met laser buis en y-x geleideassen en opensource op een Raspberry achtig pwbtje zo'n 800 euro betaald. Was een A3 formaat kast.
Sneed door berkentriplex tot 6mm heen. En graveren kon ook.
Sja een DIY router met een 10W laser erop kost weinig/veel minder.
Dit is 55W CO2, incl waterkoeling, luchtcompressor, en HEPA/Carbon uitlaat filtratie, autofocus, rotatie graveren, max oppervlak 510x30 cm.
Hij gaat ook door 2cm dik transparant acryl bijv.
De laserbuis los kost 400 euro.
om een beeld te geven; deze online stream sessie, met werkelijk tragisch slecht geluid.
Heb je ook meteen beeld bij de omvang.
Ik hoop dat het een goede koop is. Concurrentie, glowforge en Xtool P2, kosten het dubbele. Ik vertrouw erop dat G-weike het met deze 2e generatie 'prosumer' laser gewoon voor elkaar heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 28-02-2024 13:11 ]

Ze hebben gewoon de ruwe opname online gesmeten.
Missus chaos and dictation.
Wel een mooi apparaat.
het was een live stream, waar mensen vragen konden stellencopykat schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:26:
Goede bedrijfs dynamiek!![]()
Ze hebben gewoon de ruwe opname online gesmeten.
Missus chaos and dictation.
Wel een mooi apparaat.
maar er is bitter weinig te vinden aan youtube reviews over die 55W autfocus versie. Alleen dit eigenlijk
Alle lui die ze eerdere modellen hadden gestuurd voor reviews kwamen steeds op de proppen met dezelfde cons. Ze zouden er goed aan doen die nogmaals te voorzien van die nieuwe versie, want zo heb je een boel negativiteit gezaaid waar je niet meer vanaf komt.
Dit is trouwens een leuke review (ook weer van de eerste versie) met de Amerikaanse evenknie dat gewoon een rebrand van hetzelfde Gweike apparaat is.
Grappige gast met een veel betere microfoon
Ook wel verder een oprechte video waarbij ik begon te twijfelen.
maar goed, nadien dus aangepakt:
- meer power
- autofocus
- geen homing gezeik
- stiller
- grotere lucht filtratie
- betere air assist
sjirafje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:48:
Nav bonzz.netninja in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" heb ik er ook eentje gehaald.
Mijn ervaring met de Ferm CDM1178 LI-ION SCREWDRIVER tot nu toe:
[....]
Ik ga proberen om hem morgen voor wat zwaarder schroefwerk in te zetten, eens kijken of hij dat ook aankan.
[...]
:strip_exif()/f/image/TIoyx2tafvymvtj3bzRMdULH.jpg?f=fotoalbum_large)
3,0x30 is in geïmpregneerd waaibomenhout goed te doen (niet voorgeboord), groter (3,5) word al lastiger ook omdat je hem door de vorm dan niet zo goed kan vasthouden. Ik heb er ook nog 5,0x90 mee geprobeerd maar daar kan hij niks mee. Eigenlijk alles wat voorgeboord is lijkt hem redelijk goed af te gaan.
De koppelstanden vind ik een goed idee maar het verschil tussen de standen vind ik te klein. De zwaarste stand hoeft van mij eigenlijk niet zwaarder je moet hem dan te stevig vasthouden. Met name de lichtste stand had van mij best wel een stukje lichter mogen zijn. In die stand schroef je makkelijk zo'n 3mm schroef te diep in zachter hout.
Het toerental vind ik een goed compromis aangezien deze niet instelbaar is. Voor wat langere schroeven had hij wel wat sneller mogen zijn maar dan was hij voor kleinere schroeven waarschijnlijk te snel geweest.
Met werkhandschoenen aan vind ik de knopjes eigenlijk niet goed te voelen en kun je niet goed op de tast de juiste knop vinden. Ik denk dat hij dan ook niet bedoeld is voor gebruik met handschoenen.
De bouwkwaliteit lijkt vrij goed in orde al bleef het ingebouwde magneetje wel aan mijn slagbitje (met magnetische schroefhouder) plakken. Geen idee of dit komt door de magnetische schroefhouder of doordat de slagbitjes van een ander metaal zijn gemaakt. Ik heb hem gisteren met standaard bitjes geprobeerd en toen kwam het magneetje niet los. Nu blijft het magneetje met standaard bitjes 9 van de 10x gewoon zitten maar met slagbitjes komt hij er 9 van de 10x uit. Ik twijfel nog of ik er mee terug ga of dat ik het met een drupje lijm probeer op te lossen.
Rich man's tosti
ghegehe
maar stinken!
gawd... van die paar seconden...
(Geen achterwaardse geleidebuizen.)
En budget onder 500 euro target onder 400.
Hebben we de
Dewalt dws777
Of de dewalt dws773
OF de dws 774 met zaaglijn indicator.
Hikoki
Scheppach hm90sl
Anders word het 600plus tot over 1000 euro.
Tweede eis is - en + 45+ om schone plinthoeken te kunnen doen.
En een vertikale 45 graden.
En inkapstand. Dat is eigenlijk wel een belangrijke optie.
Derde is laser alignment en redelijk goede zaagsel afzuiging aka niet de hele garage vol spuiten met 1 zaagsnede.
De Dewalts zijn ouder in ontwerp maar vast een stuk sturdier/stijver.
Maar beperkter in mogelijkheden.
Die inkap/kerf stel mogelijkheid is wat ik nu mis op mn huidige.
Laser zaaglijn aanduiding is leuk maar je vertanding op de potloodlijn voor de snede zetten is net zo precies.
Meer dan 45graden beide zijde vertikaal is ook een harde eis want zonder dat is verstekzagen een beetje krippelt.
Verkanten vertikaal 1 kant op is voldoende 2 kanten op is luxe.
Indien de geleidebuizen naar achteren schuiven is nieuw kopen een stuk minder interessant.
Dan knap ik mn oude wel op.
Eigenlijk is dan die Hikoki de enige die de boxen aantikt.
Maar
[/quote]
Zo zie ik dat de verstek-instelling van de Hikoki met de voorgedefinieerde posities behoorlijk wat speling heeft. Tuurlijk kun je de rem erop zetten, maar in welke stand v/d speling zaagt ie dan haaks? In de bouwmarkt had de Metabo dat niet volgens mij. Ook lijken mij de kogelgelagerde bussen aan de korte kant (zo op het oog ca. 40 [mm] lang), wat meer speling/flex geeft.
[quote]
Stemt me wat huiverig om in te stappen.
Keuzes.
heeft Makita een vergelijkbaar iets? Ik heb namelijk verder alles van Makita maar moet wel heel veel isolatie zagen het komende jaar.
Ik kan niks vinden op de Makita website wat erop lijkt maar wellicht kijk ik verkeerd
[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 02-03-2024 20:46 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is dat niet een heel dure recipro? I snap het nut en gemak van de geleide rails wel, maar toch.No Hands schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:45:
Festool heeft een isolatiezaag op accu, https://www.festool.nl/pr...4,0eb-plusxl-fs#Overzicht
heeft Makita een vergelijkbaar iets? Ik heb namelijk verder alles van Makita maar moet wel heel veel isolatie zagen het komende jaar.
Ik kan niks vinden op de Makita website wat erop lijkt maar wellicht kijk ik verkeerd
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja dat probeer ik dus te achterhalen, een recipro heb ik. Maar dit Festool ding lijkt anders, alleen al omdat dat blad veel dieper is, dus dat zaagt vast rechter. Je kan het op een geleiderails zetten, ik zie wel wat meer voordelen.franssie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:54:
[...]
Is dat niet een heel dure recipro? I snap het nut en gemak van de geleide rails wel, maar toch.
Dat vraag ik ook af. Als ik zoek op isolatiezaag accu komt eigenlijk alleen die Festo naar boven maar met accu's en lader is dat wel de hoofdprijs.No Hands schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:58:
[...]
Ja dat probeer ik dus te achterhalen, een recipro heb ik. Maar dit Festo ding lijkt anders, alleen al omdat dat blad veel dieper is, dus dat zaagt vast rechter. Je kan het op een geleiderails zetten, ik zie wel wat meer voordelen.
Kan me ergens niet voorstellen dat al die isolatieboeren met Festool werken of op de hand zagen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Precies mijn idee, die van Festool lijkt de enige te zijn maar hoe doen aannemers en aanverwanten dan als isolatie de ze verwerken zagen?franssie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:04:
[...]
Dat vraag ik ook af. Als ik zoek op isolatiezaag accu komt eigenlijk alleen die Festo naar boven maar met accu's en lader is dat wel de hoofdprijs.
Kan me ergens niet voorstellen dat al die isolatieboeren met Festool werken of op de hand zagen.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).