Boortje zit vast in boorkop

Pagina: 1
Acties:
  • 60.726 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:35
Nou, hierbij een leuke DHZ vraag.

Ik heb een klopboormachine waarvan de ontgrendeling (het aanspannen/lossen van de boorkop) niet meer werkt. Zo'n snelspankop zeg maar, gewoon met het handje.

Probleem is nu dat er nog een steenboortje opgespannen vast zit in de kop en het lossen niet meer mogelijk is.

Ik wil/ga de boorkop vervangen, maar ik kan deze pas loskrijgen van de rest van de aandrijflijn als het boortje uit de kop is. Binnen in de boorkop zit een kleine inbus waarmee ik hem kan lossen van de rest.

Wie heeft tips om dit boorbitje uit de kop te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Uitboren? >:)

Maar even serieuzer....ik heb ook een oude boor de boorkop niet meer normaal aanspant. Ik krijg de kop eigenlijk altijd los door de kop goed vast te houden en de boor langzaam te laten draaien. Wel altijd je ringen afdoen, want als de boor slipt, dan ben je effectief je ringen aan het afslijpen. Je zou eventueel zelfs je kop met een waterpomp tang kunnen vastklemmen of je kop ergens in kunnen vastzetten. Let wel op dat dit nogal gevaarlijk is...als de boorkop niet losspringt, dan heb je een draaiende tang of boor in je handen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Nou, ik heb gisteravond de boorkop dus als klemgezet in een bankschroef en de boor aangezet.
Gevolg was, zowel in forward als reverse, een nogal rokende boormachinemotor...

Dusja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 12:29
Vasthouden/vastzetten en aanzetten heeft geen zin, sloop je inderdaad alleen je boormachine maar mee.
Je kunt proberen 1 deel van de boorkop vast te zetten in een bankschroef en het andere gedeelte met een waterpomptang proberen los te draaien, net zoals je het normaal met de hand zou doen maar dan met iets meer geweld, soms wil hij dan wel loskomen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je niet een goede ijzerhandel waar je langs kan? Dus niet de Gamma of iets dergelijks, maar een tent waar capabel personeel achter de balie staat. In Delft zou ik met dit issue naar Romijn gaan (toptent, écht waar!), wellicht dat er in jouw bouurt een vergelijkbare winkel zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12

Wokschotel

Op 6 wielen

Tik met een hamer op de boorkop, dan onspant ie en kun je het boortje loshalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:48 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:25
Ik heb meerdere boormachines in handen gehad waarvan de kop verrot vast zat, met of zonder boor. Ik heb ze allemaal in een paar minuten losgekregen met wat kruipolie en wat heen en weer wrikken. Schoon blazen, olie erin en draaien aan dat ding. Zoveel meuk die vast kan zitten zit er niet in een boorkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:33:
een nogal rokende boormachinemotor...

Dusja...
Dan kunt u alvast vergeten dat de boormachine nog goed en lang gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 19:05

Lulukai

God's gift to women

Ik zit in dezelfde situatie geloof ik. Al geprobeerd met heel hard te draaien, maar zit muurvast. Ook al eens tien minuten WD-40 gespoten langs het boortje, maar maakte niets verschil. Uiteindelijk eens met de hamer overal op geslagen maar ook geen effect. Kan ik nog gerichter proberen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/snOANoq.jpg

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is het geen SDS kop? trek de zwarte kop eens naar achteren.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Lulukai schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:51:
Ik zit in dezelfde situatie geloof ik. Al geprobeerd met heel hard te draaien, maar zit muurvast. Ook al eens tien minuten WD-40 gespoten langs het boortje, maar maakte niets verschil. Uiteindelijk eens met de hamer overal op geslagen maar ook geen effect. Kan ik nog gerichter proberen?
[afbeelding]
Grote waterpomptang pakken en daarna de boormachine even aanzetten. Dan zou die gewoon los moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:41
Lulukai schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:51:
[afbeelding]
Sowieso wat @Fietsbel schrijft in Fietsbel in "Boortje zit vast in boorkop", maar daarnaast is het natuurlijk ook makkelijker voor ons als je merk & type boormachine noemt. En de handleiding raadpleegt. En even laat weten of dit de eerste keer is dat je die machine gebruikt (en zo niet, hoe je hem voorgaande keren er goed uitkreeg).

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TommyboyNL schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:45:
Heb je niet een goede ijzerhandel waar je langs kan? Dus niet de Gamma of iets dergelijks, maar een tent waar capabel personeel achter de balie staat. In Delft zou ik met dit issue naar Romijn gaan (toptent, écht waar!), wellicht dat er in jouw bouurt een vergelijkbare winkel zit?
Ik had poosje geleden ook dit probleem. Even langs de Gamma en het meisje achter de balie wist precies wat ze moest doen :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26
Nee dat is geem SDS-kop, je ziet de klemmen zo zitten. Deze kop spant en ontspant wanneer de zwarte handgreep draait ten opzichte van het metalen deel waar het boortje inzit. Soms hebben dit soort machines een knop waarmee je de as kunt fixeren, anders kun je proberen om een griptang of bankschroef op het boortje te zetten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht met een verjaardagskadobon van mn werk.
Kon een Black en Decker in een promoactie kopen, kon ik daarna een gratis decoupeerzaag uitzoeken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 20:53

mark-k

AKA markkNL

MrVegeta schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Ik had poosje geleden ook dit probleem. Even langs de Gamma en het meisje achter de balie wist precies wat ze moest doen :)
Fijn dat je dan ook meteen even vertelt hoe het opgelost is zodat @Lensent niet helemaal naar jouw Gamma hoeft te rijden om zijn probleem op te lossen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

mark-k schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:52:
[...]

Fijn dat je dan ook meteen even vertelt hoe het opgelost is zodat @Lensent niet helemaal naar jouw Gamma hoeft te rijden om zijn probleem op te lossen....
Waar staat dat ze het probleem heeft opgelost dan? :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:08

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

MrVegeta schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Ze heeft je een nieuwe verkocht?

On-topic: Heb je geprobeerd om twee tegen tegelijk te gebruiken? Wel met doeken voor de grip ertussen doen. (Ook tegen het verder beschadigen van de kop)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Met de hamer op de kop van het boortje tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijstijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:53
Op de boorkop tikken om mogelijk gruis eruit te laten vallen wil nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ijstijs schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:57:
Op de boorkop tikken om mogelijk gruis eruit te laten vallen wil nog wel eens helpen.
Na bijna 2 jaar laten we dit topic rusten, dus graag geen oude topics onnodig omhoog schoppen.
Ik doe deze op slot..

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.